گیفت کارت
گیفت کارت

انتظاراتی که از بازی Final Fantasy XVI داریم؛ یک JRPG اصیل

۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

Final Fantasy XVI

بیشتر بازی‌بازان با سری بازی‌های فاینال فانتزی (Final Fantasy) آشنا هستند. شنیدن خبر انتشار یک بازی جدید از این سری محبوب، هیجان زیادی به وجود می‌آورد. هنوز چیز زیادی از Final Fantasy 16 نمی‌دانیم و تنها زمان کیفیت آن را مشخص خواهد کرد. با بررسی بازخوردهای اولیه، می‌توان حدس زد که این بازی، همان چیزی است که میلیون‌ها بازی‌باز برای مدتی طولانی منتظرش بودند. یک بازگشت خوب به دنیای Final Fantasy، یک داستان خوب در جهانی غنی، شخصیت‌های متعدد و موارد دیگر، می‌توانند نویدبخش یک بازی با کیفیت باشند. به همین منظور، تصمیم گرفتیم به بررسی ۱۰ مورد که از بازی Final Fantasy 16 انتظار داریم بپردازیم.

داستان منطقی

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که Final Fantasy 15 به تنهایی دلیل وجود این مورد در لیست است. یکی از انتظاراتی که از بازی‌های سری Final Fantasy داریم، وجود شخصیت‌های قوی و داستان به یاد ماندنی است. Final Fantasy 15 با اینکه از نظر شخصیت پردازی خوب بود، اما ضعف‌هایی در بخش داستان پردازی داشت. ماجرا، محیط، پیچش‌های داستان و موارد دیگر، مشکلاتی داشتند و دنبال کردن آن‌ها سخت بود. روایت داستان پراکنده و غیر منسجم بود و انتظارات را برآورده نمی‌کرد. پس بیشتر از هر چیزی، اسکوئر انیکس (Square Enix) باید این مورد را در نظر داشته باشد؛ چرا که داستان خوب از اصلی‌ترین بخش‌های یک بازی است.

متکی نبودن به بسته‌های الحاقی و محتوای پس از عرضه

بازی Final Fantasy 16

Final Fantasy 16 باید از ارائه‌ی داستان ناقص فاصله بگیرد. محتوای اضافه نباید به تجربه اصلی آسیب بزند. هیچ اشکالی ندارد اگر محتوای سینمایی و… مربوط به بازی ساخته شود. اما اسکوئر انیکس باید مطمئن باشد که این محتوا صرفا تکمیلی بوده و بازی به خودی خود کامل باشد.

از ضعف داستان Final Fantasy 15 گفتیم؛ اما این تنها مشکل بازی نبود. اگر فقط نسخه‌ی پایه‌ی بازی را تجربه کرده باشید، به خوبی می‌دانید که بازی از بخش‌های بسیار مهمی از داستان رد می‌شد و نکات کلیدی به خوبی روایت نمی‌شدند (یا حتی اصلا به آن‌ها پرداخته نمی‌شد). در واقع، تنها راه برای تجربه‌ی بازی به شکل کامل، تمام کردن همه‌ی بسته‌های الحاقی و حتی تماشای انیمه‌های Brotherhood و Kingslaive بود. سری فاینال فانتزی سابقه‌ی زیادی در ساخت محتوای مختلف به این سبک دارد؛ اما Final Fantasy 15 از حد فراتر رفته بود.

Final Fantasy 16 باید از این سبک فاصله بگیرد. اشتباه نکنید! نمی‌گویم که بازی نباید محتوای اضافه داشته باشد؛ می‌گویم این محتوا نباید به تجربه‌ی اصلی آسیب بزند. هیچ اشکالی ندارد اگر محتوای سینمایی و… مربوط به بازی ساخته شود. اما اسکوئر انیکس باید مطمئن باشد که این محتوا صرفا تکمیلی بوده و بازی به خودی خود کامل باشد.

گروه بزرگ

بازی Final Fantasy 16

در بازی‌های سری فاینال فانتزی همیشه با گروهی از شخصیت‌ها روبه‌رو بودیم. این یکی از ویژگی‌های این بازی‌ها محسوب می‌شود و انتظار داریم در بازی Final Fantasy 16 سیستم مدیریت گروه خوبی طراحی شده باشد.

از روزی که فاینال فانتزی معرفی شد، به عنوان یک بازی نقش آفرینی که اجازه‌ی کنترل شخصیت‌های متعددی را به بای‌باز می‌دهد شناخته شد. بازی‌های این سری، گروهی از شخصیت‌های متنوع با توانایی‌های مختلف دارند. به همین دلیل انتظار داریم Final Fantasy 16 هم از همین فرمول استفاده کند. ۴ شخصیت اصلی Final Fantasy 15 به خوبی طراحی شده بودند اما ضعف‌هایی در افراد دیگر دیده می‌شد. انتظار داریم بازی جدید تا حدودی به سبک قدیمی سری بازگردد و سیستم مدیریت گروه خوبی داشته باشد.

تمرکز بیشتر روی کلاس شخصیت‌ها

بازی Final Fantasy 16

یکی از راه‌هایی که بازی Final Fantasy 16 می‌تواند تنوع ایجاد کند، استفاده از سیستم کلاس بندی است. سیستم کلاس‌های جداگانه چیزی نیست که در بازی‌های اخیر فاینال فانتزی دیده باشیم؛ اما می‌تواند از نکات مثبت بازی جدید باشد.

در مورد تعداد و تنوع شخصیت‌ها گفتیم. هرکدام از این شخصیت‌ها باید نقات ضعف و قوت مخصوص به خود را داشته باشند. یکی از راه‌هایی که بازی Final Fantasy 16 می‌تواند این تنوع را ایجاد کند، استفاده از سیستم کلاس بندی است. بازی می‌تواند جوری طراحی شود که هر شخصیت نقش ویژه‌ای داشته باشد. البته آزادی عمل بازی‌بازان باید حفظ شود. تغییرات و ارتقاهای مختلف باید در دسترس باشند و امکان ساخت کلاس‌های فرعی فراهم باشد. سیستم کلاس‌های جداگانه چیزی نیست که در بازی‌های اخیر فاینال فانتزی دیده باشیم؛ اما می‌تواند از نکات مثبت بازی جدید باشد.

جهان باز و وسیع در Final Fantasy XVI

بازی Final Fantasy 16

شاید در سایر بازی‌های نقش آفرینی AAA جهان‌باز بودن از ویژگی‌های اصلی باشد؛ اما فاینال فانتزی لزوما اینطور نیست. جهان بازی Final Fantasy 16 موسوم به Valisthea، می‌تواند از نقات قوت آن باشد.

شاید در سایر بازی‌های نقش آفرینی AAA جهان‌باز بودن از ویژگی‌های اصلی باشد؛ اما فاینال فانتزی لزوما اینطور نیست. Final Fantasy 13 سعی کرد بین جهان‌ باز و داستان خطی تعادل برقرار کند. Final Fantasy 15 کاملا جهان‌باز بود. Final Fantasy 7 Remake تقریبا به صورت کامل خطی بود. برای بازی Final Fantasy 16 انتظار داریم که اسکوئر انیکس بازی‌بازان را در جهانی کاملا آزاد رها کند؛ چیزی مثل Final Fantasy 12 یا حتی Xenoblade Chronicles. بر اساس چیزی که تا حالا دیده‌ایم (که خیلی کم است)، جهان بازی موسوم به Valisthea، می‌تواند از نقات قوت آن باشد. Valisthea از نظر ظاهری زیباست و داستان و ماجراهای پشت آن جالب به نظر می‌رسند. پس امکان گشت و گذار آزادانه در بازی و جستجو در گوشه و کنارهای نقشه، می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد.

شهرهای بزرگ زیاد

بازی Final Fantasy 16

بر اساس اطلاعاتی که داریم، قاره‌ی Valisthea محل زندگی ۶ گروه مختلف است که در شرف جنگ با یکدیگر قرار دارند. هرکدام از این گروه‌ها می‌توانند در شهرهای جداگانه با معماری و اتمسفر مخصوص حضور داشته باشند.

گشتن در شهرهای مختلف و زیبا همیشه یکی از نقاط قوت بازی‌های نقش آفرینی است. بازی‌های JRPG هم از این قاعده مستثنی نیستند؛ به خصوص عنوانی مانند فاینال فانتزی. از انتظارمان برای جهانی آزاد و وسیع گفتیم؛ حالا باید از تراکم آن هم بگوییم. وجود شهرها و مکان‌های مختلف برای پر کردن جهان بازی ضروری است. بر اساس اطلاعاتی که داریم، قاره‌ی Valisthea محل زندگی ۶ گروه مختلف است که در شرف جنگ با یکدیگر قرار دارند. هرکدام از این گروه‌ها می‌توانند در شهرهای جداگانه با معماری و اتمسفر مخصوص حضور داشته باشند. با در نظر گرفتن این نکات، می‌توان انتظار جهانی بزرگ و غنی از بازی Final Fantasy 16 داشت.

حذف بخش‌های خطی آزاردهنده

بازی Final Fantasy 16

بهترین گزینه‌ی پیش روی Final Fantasy 16، کنار گداشتن بخش‌های خطی به صورت کامل است. اضافه کردن بخش‌های دیگر به جهان بازی یا حتی سیاهچال‌هایی برای جستجو می‌توانند به عنوان جایگزین انتخاب شوند.

طی دهه‌ی اخیر، سری فاینال فانتزی مشکلاتی با بخش‌های خطی داشته است. Final Fantasy 13 با راهروهای مستقیم و ساده، واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشت. بخش‌های خطی Final Fantasy 15 در انتهای بازی هم تجربه‌ی بازی را کمی ناخوشایند می‌کرد. Final Fantasy 7 Remake تا حدودی این وضعیت را بهبود بخشید. احتمالا بهترین گزینه‌ی پیش روی Final Fantasy 16، کنار گذاشتن بخش‌های خطی به صورت کامل است. اضافه کردن بخش‌های دیگر به جهان بازی یا حتی سیاهچال‌هایی برای جستجو می‌تواند به عنوان جایگزین انتخاب شود. اما اگر بخش‌‌های خطی حذف نشدند، اسکوئر انیکس بهتر است از تجربیات گذشته استفاده کند و مشکلات بازی‌های قبلی را تکرار نکند.

سیستم جادوی عمیق

بازی Final Fantasy 16

شاید جهان بازی‌های فاینال فانتزی آنقدر “فانتزی” نباشد؛ اما تاکید زیادی روی جادو دارد. امکان ارتقا و افزودن توانایی جادو به شخصیت‌ها در طی بازی، تنوع و آزادی عمل را افزایش می‌دهد.

شاید جهان بازی‌های فاینال فانتزی آنقدر “فانتزی” نباشد؛ اما تاکید زیادی روی جادو دارد. می‌دانیم که بازی Final Fantasy 16 هم از این قاعده مستثنی نیست. انتظار داریم در بازی جدید اسکوئر انیکس تمرکز زیادی روی این بخش و تاثیر آن روی داستان و گیم‌پلی بازی داشته باشد. همان‌ طور که قبلا گفتیم، اضافه شدن سیستم کلاس بندی می‌تواند از نکات مثبت بازی باشد. اضافه شدن جادو به این سیستم می‌تواند ترکیب بسیار خوبی خلق کند. امکان ارتقا و افزودن توانایی جادو به شخصیت‌ها در طی بازی، تنوع و آزادی عمل را افزایش می‌دهد.

سیستم مبارزات ATB

بازی Final Fantasy 16

با Final Fantasy 7 Remake انگار اسکوئر انیکس بالاخره توانسته بود بین مبارزات نوبتی و اکشن تعادل برقرار کند. سیستم ATB این بازی واقعا هوشمندانه طراحی شده بود.

با Final Fantasy 7 Remake انگار اسکوئر انیکس بالاخره توانسته بود بین مبارزات نوبتی و اکشن تعادل برقرار کند. سری فینال فانتزی همیشه از بازی‌های نوآور محسوب می‌شود. این مورد به خوبی در تغییرات سیستم مبارزات بازی‌های مختلف دیده می‌شود. بنابراین انتظار داریم سیستم مبارزه‌ی بازی Final Fantasy 16 کامل و راضی کننده باشد. برای این کار، سیستم مبارزه‌ی Final Fantasy 7 Remake می‌تواند به عنوان پایه‌ در نظر گرفته شود. سیستم ATB این بازی واقعا هوشمندانه طراحی شده بود. البته لزومی ندارد که حتما از این سیستم استفاده شود؛ اما وجود چنین مبارزاتی که تلفیقی از اکشن، مبارزات نوبتی و تاکتیکی باشد، بسیار عالی خواهد بود.

سیاهچال‌ها و باس‌های مخفی و اختیاری

بازی Final Fantasy 16

تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان Final Fantasy 14 در حال کار روی بازی جدید هستند؛ که تجربه‌ی زیادی در ساخت این سبک محتوا دارند.

احتمال بودن این بخش‌ها در بازی از موارد دیگر بیشتر است. فاینال فانتزی سابقه‌ی زیادی در قرار دادن سیاهچال‌های اختیاری (و البته پر‌جزئیات) و باس‌های مخفی در جهان بازی دارد. پس انتظار وجود این موارد در بازی Final Fantasy 16 کاملا منطقی است. تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان Final Fantasy 14 که در حال کار روی بازی جدید هستند، تجربه‌ی زیادی در ساخت این سبک محتوا دارند. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که یک بازی MMO باید شامل این موارد باشد و نمی‌توان انتظار چیزی به گستردگی این بازی‌ها را در یک عنوان نقش آفرینی داشت.

هنوز تاریخ و بازه‌ی زمانی انتشار بازی Final Fantasy 16 مشخص نشده است. هر از گاهی اخباری از بازی منتشر می‌شود و جزئیات مختلفی از آن به اشتراک گذاشته می‌شود. تمام این اخبار و اطلاعات از طریق این لینک در دسترس شما قرار دارند.

0
0
برچسب‌ها:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Hamid گفت:

    حقیقتا هیچوقت نتونستم این عناوین رو تجربه کنم حالا نه اینکه خوشم نیاد خیر تازه برعکس با توجه به اطلاعاتی که درموردش دارم خیلی هم از خوشم میاد و شک ندارم تجربه ای هیجان انگیز و بیادماندنی خواهد بود
    اما هیچوقت درست نفهمیدم تو این سری چی به چیه یا چند تا نسخه داره اول تا اخرش کدوم ها هستن یا از کدوم باید شروع کرد یا داستان از چه قراره
    و این چیزا کلا دنیای بسیار بزرگ و غنی و پر از شخصیت ها مجزا رو داره
    من توش هنگ کردم Beat Up

    0
    0
    • Sephiroth1381 گفت:

      جانم نگاه کن فاینال یک سری بسیار قدیمی و old صنعت گیمه
      اصلوتا فاینال رو از همون نسخه اول شروع کنی بهترین حرکته و درضمن داستان فاینال انقدر پیچیدست که داستان های پیچیده میازاکی تو جیبش راحت جا میشه پس به همین خاطر علاوه بر بازی باید تمام اشعار کتاب ها مانگا وانیمه و غیره رو مطلاعه کنی.
      حالا اصل که خود بازی باشه
      جهان فاینال یک جهان بسیاربسیار قدیمی به عمر چندین هزار ساله
      مثلا داستان فاینال 7 اگر اشتباه نکنم یا فاینال 8 یا خود فاینال 9 چند هزار سال با هم دیگه اختلاف سنگین دارن
      به نظرم برای شروع فاینال 7 ریمیک میتونه بهترین شروع باشه ولی باید قبلش فاینال هفت اصلی رو بازی کنی که شامل دو بازی فرعی که داستانشون زیر مجموعه و مکمل ولی بسیار مهم هستند رو بازی کنی اسمه این دو dlc

      Crisis core
      یا اشوب هسته

      Dagger of cerberucus
      یا عزای سربروس
      (اگه ایراد تایپی داشت به بزرگی خودت ببخش)

      این دوتارو حتما در کنار فاینال هفت اصلی بازی کن پیشنهاد شخصی منه…

      بعد فاینال هفت فایمال 13 و بعدش فاینال 9 و 8 بهترین تجارب رو برات رقم میزنن فاینال 10 از دید من یک شکست تمام عیار هستش فاینال 14 و 15 فاینال های قوی و یک عنوان خوب و در حد قابل قبولا و اما ما یک سری فاینال فرعی هم داریم مثله brave Exclusive که تجربش واقعا ارزش داره.
      راجب فاینال 11 و 12 زیاد نظر خاصی ندارم و به نظرم عناوین متوسطی هستند.
      اگرم میخوای شروع کنی فاینال type 0 عالیه از اولین نسخه های فایناا هست که مانگا هم داره از اوت جا شروع کن بیا جلو

      0
      0
  • Hamid گفت:

    دوستان ببخشید
    ولی چرا نویسنده های گیمفا یکی پس از دیگری دارن میرن اول اقای مقدم حالا هم اقای رضایی Big Frown

    0
    0
  • مقاله جذابی بود
    ولی این با همون گرافیک داغون قراره عرضه بشه. لامصب گرافیک این و گرافیک هیلو اینفینیت بدترین گرافیکی بود که توی ۵ سال گذشته دیدم.
    باز هیلو تریلر این انجینش گرافیک خوبی داشت و گیم پلیش داغون بود. ولی این حتی تریلر سی جی آی هم که نشون داده خیلی داغون بود

    0
    0
  • سلام به همه
    من 9 سالمه و تازه ایکس باکس خریدم.میشه بهم بگید گیم پس التیمیت از کجا بخرم ارزون و مطمئن باشه؟ چند ماهه داره؟ سایتی کانال تلگرامی چیزی.ممنون Silly

    0
    0
  • sefirot2011 گفت:

    دمتون گرم از مقاله بسیار زیباتون آقای نصیری، من نسخه های 7 و 8 و 10 و 12و 13 و 15 رو بازی کردم خیلی عالیه، هر کدومش یک سبک رو روایت میکنن ولی شاید هر کدومش یک نقطه ضعفی برای علاقه مندان این بازی داشته باشه ولی همیشه یک مسئله بوده که همیشه طرفداران رو راضی کرده و اون هم اتمسفر فانتزی این بازی هست ،من با مسئله داستانی 15 کاملا موافقم که چرا داستان پیش زمینه رو به صورت انیمه و فیلم سینمایی عرضه کردن میتونستن به صورت بسته الحاقی به بازی اضافه کنن ، این نسخه جدید با این که موتور گرافیکی رو تغییر دادن امیدوارم بیشتر روی تکسچر های این نسخه 16 کار کنن بر طبق دیده شخصی من اصلا در حد نسل 9 نبود و حتی از نسخه 15 پایین تر بود

    0
    0
    • Sephiroth1381 گفت:

      چند ایراد به نظرت بگیرم
      اولیش سفیروث رو اون شکلی نمینویسن(منظور اسمته)
      Sephiroth مینویسن اینو بعدا حتما تصحیح کن چون رو این مورد حساسم xd
      دو این بهتر بودش که داستان فاینال 15 به صورت انیمه عرضه شدش دقیقا مثله بخشی از داستان فاینال 7 که به صورت تک قسمای به اسمه last order عرضه شد تازه از انیمه گاد نحات کودکان (advant children) هم نگم. که گاده..
      سه فاینال همواره یک سری درحال تکامل بوده کاملا این چیز منطقی هیتش که انتظار ارمان گرایی نداشته باشیم چون هر مخلوق در حال تکامالی اشکالات خاص خودشو تو هر نسخه یا ورژن داره
      چهار راجب تکسچر ها و گیم پلی به نظر من واسه بازی که کلا از گیم پلیش 3 ثانیه امذه خیلی زود نظر دادی چرا؟
      چون بازی هنوز تو دست توسعست قطعا خیلی قضیه فرغ میکنه تا موقع انتشار بازی….
      پنج شما که تقریبا تمام نسخه های مهم فاینال رو بازی کردی تقریبا باید بدونی که جهان فانتزی فاینال اصلا نسبت به جهان فانتزی و حتی حهان دیگه خیلی از بازی ها زیاد حرفیبرای گفتن نداره این داستان سرایی کامل فایناله که اونو زنده نگه داشته و روز به روز داره به طرفداراش اضافه نیکنه وتازه شخصیت پردازی رو هم نگم که گاده واقعا مثله لایتنینگ و سفیروث وغیره و غیره…

      در اخر بگم قصد تخریب نداشتم و فقط انتقاد کردم امیدوارم ناراحت نشده باشی

      0
      0
  • mm_44 گفت:

    دلم شدیدا یه فاینال فانتزی با تم دارک میخواد مثل فاینال فانتزی تاکتیک و تایپ زیرو

    0
    0
  • G.LN گفت:

    یکی از بازیهای مورد انتظارم
    امیدوارم عالی از آب در بیاد و ناقص نباشه

    0
    0
  • باید هم خطی بسازند و هم جهان باز
    در خطی چیزهایی هست که در جهان باز نیست
    سیستم مبارزاتش باید هم تاکتیکی باشه و هم اکشن
    گرافیکشم باید خیلی بیشتر کنند

    دیگه باید از فکر گیم و بازی کردن بیاییم بیرون
    گیم شده تفریح قشر پولدار جامعه

    0
    0
  • Sephiroth1381 گفت:

    حیف که بچه های گیمفا زیاد فاینال فن نیستند وگرنه اینقدر اطلاعات دارم که تا ساعت ها با یکیشون بحث کنم هعی…..

    0
    0