معرفی برترین بازی های سال 2020 از دید تیم گیمفا- گیمفا
معرفی برترین بازی های سال 2020 از دید تیم گیمفا- گیمفا
معرفی برترین بازی های سال 2020 از دید تیم گیمفا- گیمفا
معرفی برترین بازی های سال 2020 از دید تیم گیمفا- گیمفا

برترین های سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا (بخش پایانی)؛ شاگرد اول های ۲۰۲۰

سعید آقابابایی
۱۱:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
برترین های گیمفا

برترین‌های گیمفا

سال ۲۰۲۰ دارد نفس‌های آخرش را می‌کشد و سال ۲۰۲۱ که می‌تواند آبستن اتفاقات زیادی باشد، به زودی از راه خواهد رسید. اما در سال ۲۰۲۰ کلی اتفاقات مختلف در دنیای بازی‌های ویدئویی رخ داده است که حالا وقت بررسی آن‌ها و معرفی شاگرد اول‌های سال رسیده است. هر سال اینجا می‌نویسم وای که چطور این سال هم تمام شد و از این حرف‌ها!

نمی‌دانم که این باید برایمان تلخ باشد یا شیرین، ولی به هر حال زمان می‌گذرد و عمر ما هم با آن می‌رود، پس باید سعی کنیم خوب زندگی کنیم و لذت ببریم. خوب می‌دانم که به چشم برهم ‌زدنی در حال انتخاب برترین‌های ۲۰۲۱ خواهیم بود، همان‌طور که سال قبل نوشتم و سال قبل‌تر از آن و سال قبل‌تر از آن؛ در واقع بهتر است بگویم در تمام این ۷ سالی که در خدمتتان بوده‌ام.

در طول این یک سال تعداد بسیار زیادی بازی‌ مختلف در سبک‌های گوناگون منتشر شدند که هر کدام به نوبه‌ی خود، بازخوردهایی مثبت و منفی دریافت کرده و امتیازات مختلفی کسب نمودند و حتی باعث ایجاد جار و جنجال‌هایی نیز شدند.

برترین‌های سال ۲۰۲۰ گیمفا

حالا دوباره زمان بررسی کارنامه‌ی اعمال و روز جزا فرا رسیده است و این بازی‌ها در ترازویی به نام The Game Awards 2020 قرار گرفتند تا بهترین و جذاب‌ترین آن‌ها در بخش‌های مختلف، به رسم هر ساله انتخاب شوند.

ما نیز به کاندیداهای انتخاب شده توسط مراسم رسمی The Game Awards 2020 احترام گذاشته و همین بازی‌ها را بررسی نموده‌ایم و کلا در راستای انتخاب‌های این مراسم رسمی، کاندیداها را قرار دادیم.

البته برای شما عزیزان نیز رای‌گیری داریم، هم در مورد بازی سال ۲۰۲۰ و هم در بخش مورد ‌انتظارترین بازی ۲۰۲۱ که بعد از انتشار قسمت دوم این مطلب، این رای‌گیری اجرا خواهد شد تا نظر شما کاربران گیمفا نیز مشخص گردد. این مقاله در دو بخش تقدیم شما عزیزان می‌شود و در هر قسمت شاهد نگاهی کوتاه به کاندیداها و برنده‌ی آن بخش هستیم.

امسال انتخاب‌ها را جامع‌تر کردیم و آن را به صورت همگانی در تمام بخش‌ها انجام دادیم تا نتایج دقیق‌تری را کسب نماییم. یعنی برندگان تمام بخش‌ها حاصل رای‌گیری از کل تیم گیمفا هستند و تمام قسمت‌های مختلف رای‌گیری شده‌اند. 

در این دو قسمت شاهد بررسی برترین بازی اکشن، اکشن ماجرایی، نقش‌آفرینی، ورزشی و ریسینگ، مبارزه‌ای، چند نفره، استراتژی و شبیه‌ساز، مستقل و نهایتا برترین بازی سال خواهید بود.

همین‌طور به مواردی مانند برترین روایت داستان، برترین کارگردانی هنری. برترین بازی موبایل و برترین موسیقی و صداگذاری در بازی‌های سال ۲۰۲۰ نیز خواهیم پرداخت.

امید است که این مطلب، مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و در هر دو قسمت این مقاله با من و تیم گیمفا همراه باشید.

برترین‌ بازی های سال ۲۰۲۰

لازم به ذکر است که بسته به نظر اعضای تیم گیمفا در این قسمت از مقاله، عنوانی که در هر بخش برنده شده است با رنگ قرمز در لیست کاندیداها برجسته شده و آن بازی، به عنوان بازی سال ۲۰۲۰ گیمفا در حوزه‌ی مورد نظر شناخته می‌شود.

هم‌چنین گزینه‌ای که رنگ بنفش دارد برنده‌ی مراسم جهانی بازی سال در آن بخش است و اگر بخشی گزینه‌ی بنفش ندارد یعنی انتخاب گیمفا و مراسم جهانی با هم یکی بوده است.

امیدواریم که شما نیز لیست برترین‌های خودتان را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.


بهترین بازی درحال پیشرفت سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Destiny 2 (توسعه و نشر توسط: Bungie / Activision)

۲ – Apex Legends (توسعه و نشر توسط:  Respawn/EA)

۳ – Call of Duty: Warzone (توسعه و نشر توسط: Activision)

۴ –  Fortnite (توسعه و نشر توسط: Epic Games)

۵ – No Man’s Sky (توسعه و نشر توسط: Hello Games / Hello Games)

برترین های گیمفا در سال 2020

در بخش برترین پشتیبانی از یک بازی در سال ۲۰۲۰، عناوینی قدرتمند حضور دارند که هر کدامشان به بهترین شکل از سوی سازندگان در سال ۲۰۲۰ حمایت شده‌اند و در وضعیت بسیار مناسبی به سر می‌برند. مثلا No Man’s Sky سه چهار سال است که دارد روز به ‌روز بهتر می‌شود و سازنده به شکل بی‌نظیری از آن پشتیبانی می‌کند. در بین کاندیداهای بخش برترین بازی در حال پیشرفت سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی سراسر هیجان و لذت هستیم که هر کدام کلی سرگرمی را برای ما به ارمغان آورده‌اند. در اینجا شاهد نام‌های بزرگی مثل Call of Duty: Warzone ،Apex Legends ،Destiny 2 ،No Man’s Sky و Fortnite هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. Destiny 2 یک شوتر آنلاین بسیار با کیفیت و برپایه‌ی کوآپ است که از زمان عرضه تا به امروز، مدام وضعیتش بهتر شده است و به خاطر آپدیت‌های سریع، ایجاد تغییرات ساده در چالش‌های گیم‌‌پلی و رویداد‌های زمانی مختلف، به یکی از پرطرفدارترین عناوین شوتر آنلاین تبدیل شده است. Fortnite که اصلا دیگر نیاز به توضیح و حرف خاصی ندارد و به طور وحشتناکی در حال حمایت شدن از سوی اپیک گیمز است. البته من هم اگر از یک بازی کارتونی عجیب و غریب، صدها میلیون دلار پول در می‌آوردم، زندگی‌ام را تعطیل کرده و می‌چسبیدم به پشتیبانی تا آخر عمر از این بازی! Call of Duty: Warzone و Apex Legends و No Man’s Sky هم که واقعا در یک کلمه فوق‌العاده هستند. همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال، No Man’s Sky توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی برترین پشتیبانی از یک بازی در سال ۲۰۲۰ را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به این شکل بود و عنوان No Man’s Sky بیشترین آرا را کسب نمود. البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌های این شاخه محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا No Man’s Sky برنده‌ی ما در این بخش است.

بدون شک پشتیبانی عالی Hello Games در طول چند سال اخیر و ناامید نشدن با توجه به جنجال‌های زمان عرضه‌ی بازی، در موفقیت No Man’s Sky نقش حیاتی داشته است و سبب شده تا این بازی، اکنون در بهترین وضعیت خود از زمان عرضه قرار داشته باشد و اعضای تیم گیمفا نیز اکثرا در این موضوع اتفاق نظر داشته‌اند که No Man’s Sky بسیار عالی توسط Hello Games حمایت شده است و پشتیبانی خوب این شرکت، ‌باعث شده که No Man’s Sky هر روز در حال پیشرفت باشد. No Man’s Sky در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین بازی پشتیبانی شده‌ی سال، موفق شد تا ۴۷ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن، Call of Duty: Warzone است که حدود ۳۵ درصد رای دارد و سپس Destiny 2 در جایگاه سوم قرار گرفته است. به این ترتیب No Man’s Sky به عنوان برنده‌ی برترین پشتیبانی از یک بازی در سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Final Fantasy VII Remake (توسعه و نشر توسط: Square Enix)

۲ – Ghost of Tsushima (توسعه و نشر توسط: Sucker Punch/Sony Interactive Entertainment)

۳ – Hades (توسعه و نشر توسط: Supergiant Games/Supergiant Games)

۴ – Sentinels: Aegis Rim 13 (توسعه و نشر توسط: Vanillaware/ Atlus, Sega)

۵ – The Last of Us Part II (توسعه و نشر توسط: Naughty Dog/Sony Interactive Entertainment)

برترین های سال 2020 گیمفا

تیر عظیمی در قلب هیترها! جایزه‌ی “برترین روایت داستان” و برنده‌ی این بخش که هم در گیمفا و هم در مراسم بازی سال جهانی مشترک است، خیلی حرف برای گفتن دارد. می‌دانید چرا دیگر؟ موضوع، “داستان” است. همان چیزی که هیترها شدیدا در موردش حرف‌های بی‌اساس می‌زدند، ولی مشخص است که نظر کلیت مردم چطور است و این دقیقا حرفی را می‌زند که در نقد بازی گفته بودم و کاملا مشخص می‌کند هیترهای بازی چه کسانی بودند؛ دقیقا همان‌هایی که بازی را نداشتند! بگذریم.

امسال هم خوشبختانه مثل همیشه بازی‌های خیلی عالی و پرتعدادی با داستان‌های جذاب و فوق‌العاده داشتیم که همگی داستان را به عنوان یکی از محوری‌ترین اجزای خود داشتند و ۵ تا از آن‌ها به عنوان کاندیدای برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰ انتخاب شده‌اند که انصافا هم همگی شایسته هستند. داستان همیشه عظمت و محبوبیت و قدرت خود را داشته و دارد و خواهد داشت و برای تعداد خیلی زیادی از بازی‌بازان در دنیا ارزش خود را همواره حفظ خواهد کرد. همان‌طور که در مراسم گیم‌ اواردز امسال  هم دیدیم، کاندیداهای بازی سال همگی بازی‌های داستانی بودند. هرچقدر هم که بازی‌ها مدام آنلاین و آنلاین‌تر شوند (و حتی طی اتفاق مسخره‌ای یک بازی تماما آنلاین بازی سال شود) و تعداد بازی‌های تماما آنلاین بیشتر و بیشتر شود، هنوز هم برای من و خیلی‌های دیگر مثل من، بازی یعنی “بخش تک‌نفره‌ی داستانی” و بس. تجربه‌ی آنلاین و چند‌نفره فقط یک تفریح گاها جذاب برای من بوده و هست و خواهد بود و اساس و اصل “بازی کردن” برای من از قدیم، تجربه‌ای همراه داستان بوده است. حتی در بازی چند‌نفره و آنلاین هم باز انتخاب اول من بازی‌هایی هستند که بخش داستانی همکاری یا Cooperative دارند و نه PvP. در بین کاندیداهای بخش برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی با داستان‌های معرکه هستیم که هر کدام کلی سرگرمی را برای ما به ارمغان آورده‌اند. در اینجا شاهد نام‌های بزرگی مثل Sentinels: Aegis Rim 13 ،Hades ،Ghost of Tsushima ،Final Fantasy VII Remake و The Last of Us Part II هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال، The Last of Us Part II توانست در حضور این ۴ بازی جایزه‌ی برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰ را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود و عنوان The Last of Us Part II بیشترین آرا را کسب نمود. البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌های این حوزه محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا The Last of Us Part II برنده‌ی ما در این بخش است. The Last of Us Part II در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰ موفق شد تا ۶۷ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن، Ghost of Tsushima است که حدود ۲۳ درصد رای دارد و سپس Final Fantasy VII Remake و Hades مشترکا در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. به این ترتیب The Last of Us Part II به عنوان برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


تاثیرگذارترین بازی‌ سال ۲۰۲۰  گیمفا

۱ – If Found (توسعه و نشر توسط: DREAMFEEL / Annapurna Interactive)

۲ – Kentucky Route Zero: TV Edition (توسعه و نشر توسط: Cardboard Computer / Annapurna Interactive)

۳ – Spiritfarer (توسعه و نشر توسط: Thunder Lotus Games)

۴ – Tell Me Why (توسعه و نشر توسط: Dontnod Entertainment / Xbox Game Studios)

۵ – Through the Darkest of Times (توسعه و نشر توسط: Paintbucket Games / Paintbucket Games)

برترین های گیمفا در سال 2020

به طور کلی، جایزه‌ی تأثیرگذارترین بازی سال به عنوانی اهدا می‌شود که توانسته باشد به خوبی در دنیا نام خود را شناسانده و تاثیر خود را روی مخاطبینش و حتی کسانی که مخاطبش نیستند هم گذاشته باشد و مشاهده‌ی آن یا تجربه کردنش یک اتفاق خاص برای بیننده یا بازی‌باز است. عنوانی که به هر دلیلی، یک نوعی از خاص بودن و تاثیرگذاری را در خود دارد که ناخودآگاه روی مخاطبش اثر گذاشته و او را به خود جذب می‌کند، حالا چه با طراحی هنری و روایت شگفت‌انگیزش، چه با دنیای جادویی و زیبا و المان‌های دوست‌داشتنی‌اش و یا با موضوع و هسته‌ی اصلی مهربانانه و انسانی‌اش که خوبی را در دنیا گسترش می‌دهد و روی موضوعات حساس و مهمی دست می‌گذارد. در بین کاندیداهای بخش تأثیرگذارترین بازی سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان به نحوی خاص، بسیار بر روی مخاطبشان تاثیر گذاشته‌اند. در اینجا شاهد نام‌هایی مثل Tell Me Why ،Spiritfarer ،Kentucky Route Zero: TV Edition ،If Found و Through the Darkest of Times هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال، Tell Me Why توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی تأثیرگذارترین بازی سال ۲۰۲۰ را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود و عنوان Tell Me Why بیشترین آرا را کسب نمود. البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم، هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌های این حوزه محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا Tell Me Why برنده‌ی ما در این بخش است. Tell Me Why در نظر سنجی تیم گیمفا برای تأثیرگذارترین بازی سال ۲۰۲۰ موفق شد تا ۵۵ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن، Kentucky Route Zero: TV Edition و Spiritfarer مشترکا در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند. به این ترتیب Tell Me Why به عنوان تأثیرگذارترین بازی سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Dirt 5 (توسعه و نشر توسط: Codemasters / Codemasters)

۲ – F1 2020 (توسعه و نشر توسط: Codemasters / Codemasters)

۳ – FIFA 21 (توسعه و نشر توسط: EA Sports)

۴ – NBA 2K21 (توسعه و نشر توسط: ۲K Games)

۵ – Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 (توسعه و نشر توسط: Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 / Activision)

برترین های گیمفا در سال 2020

وقتی که به ۵ کاندیدای بخش برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۲۰ نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌شود که هر کدام برای مخاطب خودشان دنیایی از لذت و سرگرمی را به همراه دارند و همگی هم موفق عمل‌ کرده‌اند. البته هیچ کدام از این عناوین انقلابی نبودند و در واقع همگی همان نسخه‌های قبلی خود را بهبود داده و کامل‌تر کرده‌اند یا مثل برنده‌ی این بخش، یک بازسازی بوده‌اند. اما خب همیشه که نباید به فرمول موفق زیاد دست زد، بلکه گاهی کافی است که آن را بهبود و ارتقا ببخشید و تکمیل کنید تا باز هم یک عنوان بی‌نظیر را منتشر نمایید. اتفاقی که در تمام کاندیداهای این بخش رخ داده است و هر کدامشان واقعا می‌توانند برنده‌ی این قسمت باشند. شاخه‌ی برترین عناوین ریسنگ و ورزشی نیز از آن بخش‌هایی است که نظر رای دهندگان در مراسم جهانی گیم ‌اواردز با اعضای گیمفا مطابقت دارد و در هر دو، یک عنوان بسیار شایسته موفق به کسب این جایزه و لقب برترین بازی ریسینگ و ورزشی شده است که این بازی عنوانی نیست جز Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 که واقعا یکی از باحال‌ترین و لذت‌بخش‌ترین عناوین ورزشی است. در بین کاندیداهای بخش برترین بازی ریسینگ و ورزشی سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان در نوع خود بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هستند. در اینجا شاهد نام‌هایی مثل FIFA 21 ،F1 2020 ،Dirt 5 ،Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 و NBA 2K21 هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال، Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی برترین بازی ریسینگ و ورزشی سال ۲۰۲۰ را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود و عنوان Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 بیشترین آرا را کسب نمود. البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌های این حوزه محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 برنده‌ی ما در این بخش است. Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین بازی ریسینگ و ورزشی سال ۲۰۲۰ موفق شد تا ۵۰ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Dirt 5 و FIFA 21 مشترکا در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند. به این ترتیب، Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 به عنوان برترین بازی ریسینگ و ورزشی سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Final Fantasy VII Remake (توسعه و نشر توسط: Square Enix)

۲ – Ghost of Tsushima (توسعه و نشر توسط: Sucker Punch / Sony Interactive Entertainment)

۳ – Hades (توسعه و نشر توسط: Supergiant Games/Supergiant Games)

۴ – Half-Life: Alyx (توسعه و نشر توسط:  Valve/Valve)

۵ – The Last of Us Part II (توسعه و نشر توسط: Naughty Dog/Sony Interactive Entertainment)

برترین های سال 2020 گیمفا

تمام بخش‌های یک بازی اعم از موسیقی و گرافیک و گیم‌پلی و… را باید یک نفر در کنار هم به صحیح‌ترین شکل ممکن قرار دهد و واقعا می‌توان گفت کارگردانی یک بازی از تمام بخش‌های دیگر آن مهم‌تر است، زیرا نهایتا همه‌ی آن بخش‌ها به زیر پرچم کارگردانی می‌آیند. باید اعتراف کرد که از لحاظ کارگردانی، هر پنج کاندید این بخش در مراسم امسال، شگفت‌انگیز عمل کرده‌اند، ولی خب نهایتا باید گفت انصافا وقتی پای کارگردانی وسط بیاید، کاری که نیل دراکمن در The Last of Us Part II کرد و ریسکی که در این بازی انجام داد، بسیار سنگین‌تر و پیچیده‌تر از بقیه بود. به همین خاطر هم اگر انصاف داشته باشیم، هیچ کس و هیچ عنوانی، حق بیشتری از نیل دراکمن و The Last of Us Part II برای دریافت این جایزه ندارد و چه در مراسم بازی سال و چه از نظر اعضای گیمفا نیز این موضوع ثابت شد. در بین کاندیداهای بخش برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان در نوع خود بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هستند. در اینجا شاهد نام‌هایی مثل Half-Life: Alyx ،Hades ،Ghost of Tsushima ،Final Fantasy VII Remake و The Last of Us Part II هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال، The Last of Us Part II توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰ را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود و عنوان The Last of Us Part II بیشترین آرا را کسب نمود. البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم، هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌های این حوزه محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا The Last of Us Part II برنده‌ی ما در این بخش است. The Last of Us Part II به واسطه‌ی کارگردانی بی‌نظیر نیل دراکمن بزرگ و دوست‌داشتنی، روایت داستانی شاهکار و البته اجراهای بی‌نقصش، بدون شک یکی از بهترین‌های امسال آن هم از همه نظر بود و وقتی می‌گوییم از همه نظر، یعنی اینجا داریم به نقش کارگردان اشاره می‌کنیم که همه‌ی این‌ها را محقق کرده و المان‌های مختلف بازی را در جای صحیح خودشان نشانده است. The Last of Us Part II در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰، موفق شد تا ۸۳ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن ۳ بازی دیگر فقط یک عدد رای آوردند تا یکی از قطعی‌ترین انتخاب‌های تیم گیمفا رقم بخورد. به این ترتیب، The Last of Us Part II به عنوان برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین موسیقی سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Doom Eternal (توسعه و نشر توسط:  id Software/Bethesda Softworks)

۲ – Final Fantasy VII Remake (توسعه و نشر توسط: Square Enix)

۳ – Hades (توسعه و نشر توسط: Supergiant Games/Supergiant Games)

۴ – Ori and the Will of the Wisps (توسعه و نشر توسط: Moon Studios/Microsoft)

۵ – The Last of Us Part II (توسعه و نشر توسط: Naughty Dog/Sony Interactive Entertainment)

برترین های سال 2020 گیمفا

در این بخش هم جای والهالا بدجوری خالی است. عنوانی که در این بخش هم حقش را خوردند. بگذریم. موسیقی مثل روح بازی است. آن را لمس نمی‌کنید ولی به طور کامل حس می‌کنید و وقتی که نباشد آن وقت می‌فهمید چه نقشی داشته است و لمسش نمی‌کرده‌ایم. موسیقی به بازی زندگی می‌بخشد. درست است که در هیاهوی بحث‌های گرافیکی و گیم‌پلی و … گم می‌شود، ولی نقشش کم‌رنگ نمی‌شود و میزان شدیدی از تاثیرگذاری را در بازی دارد، مخصوصا وقتی که موسیقی یک بازی، شاهکار باشد، زیرا نقشش در قوی‌‌تر کردن بازی چندین برابر هم می‌شود. امسال سال فوق‌العاده‌ای برای ساندترک بازی‌ها بود و هر ۵ کاندید امسال، ساندترک‌های واقعا زیبایی داشتند و یکی از دلایل اصلی شاهکار بودن آنها، قطعات موسیقی دلنشین و به یاد‌ماندنی‌‌شان بوده است که در ذهن ما تا همیشه جای گرفتند. در بین کاندیداهای بخش برترین موسیقی سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان واقعا ساندترک‌های زیبا و بی‌نظیری دارند. در اینجا شاهد نام‌هایی مثل Ori and the Will of the Wisps ،Hades ،Doom Eternal ،Final Fantasy VII Remake و The Last of Us Part II هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. در این لیست، بازی‌هایی دیده می‌شوند که هرکدام از لحاظ موسیقی و صداگذاری، در سطح بالایی قرار دارند و در واقع در بالاترین سطح ممکن هستند. رک و راست باید بگویم که انتخاب بین ساندترک این عناوین، بیشتر به سلیقه‌ی رای‌دهنده‌ها بر می‌گردد که کدام بازی شانس بیشتری داشته باشد و تعداد افرادی که رای می‌دهند سلیقه‌شان بیشتر به سمت آن باشد وگرنه از نظر کیفیت جهانی، هیچ کدام برتری خاصی به هم ندارند. همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال، The Last of Us Part II توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی برترین موسیقی سال ۲۰۲۰ را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود و عنوان The Last of Us Part II بیشترین آرا را کسب نمود. البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌های این حوزه محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا The Last of Us Part II برنده‌ی ما در این بخش است. The Last of Us Part II واقعا موزیک‌های معرکه‌ای دارد و آن قدر این قطعات زیبا هستند که چه در بازی و چه به تنهایی، تا سال‌ها می‌توان آن‌ها را گوش داد و لذت برد.

در بازی نخست  The Last of Us، استاد سانتاءولالا یکی از زیباترین ساندترک‌های تاریخ حوزه‌ی سرگرمی را خلق کرد که هنوز که هنوز است در پلی لیستم قرار دارد، زیرا واقعا این موسیقی لعنتی، روح‌نواز و شاهکار است. وقتی هم که موسیقی نسخه‌ی دوم را حین بازی با گوش جان شنیدم، بار دیگر کیف کردم و خیلی سریع فهمیدم با یک شاهکار دیگر طرف هستیم. واقعا اصلا نمی‌شود فکر کرد که مثلا ساندترک دیگری یا موسیقی متن زیباتری برای The Last of Us: Part 2 وجود داشته باشد، چرا که شما را به درون دنیای بازی می‌برد و حس و حال چند برابر سیاه‌تر و غمگین‌تر این بازی نسبت به بازی نخست را، کاملا با موسیقی هم به ما منتقل می‌کند. نکته‌ی جالب این است که تفاوت بین دو بازی اول و دوم، کاملا در روح موسیقی آن‌ها نیز به وضوح مشخص است و یک موسیقی ملایم سرشار از غم، اندوه و زیبایی که در بازی اول شنیدیم،، حالا خشن‌تر و اصطلاحا لبه‌دارتر و Edge‌ی‌تر شده است، اما در همان بنیان و قالب کلی موسیقی این سری. یعنی دقیقا انگار که “تم موسیقی غمناک و ملایمی که آرام‌ آرام از شکل‌گیری یک رابطه و عشق زیبا در دنیایی زشت سخن می گفت”، حالا در ساندترک The Last of Us: Part 2، از “غمی سخت‌تر و زخم‌زننده‌تر و مرگ ناگهانی عشقی می‌گوید که سبب تبدیل تمام آن عشق، به نفرت و انتقام می‌شود.” The Last of Us Part II در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین موسیقی سال ۲۰۲۰، موفق شد تا با ۸ رای، ۴۵ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Ori and the Will of the Wisps ،Hades و Doom Eternal مشترکا هر کدام ۳ رای داشتند و در جایگاه دوم قرار گرفتند و فاینال فانتزی ۷ هم یک رای داشت. به این ترتیب، The Last of Us Part II به عنوان برترین موسیقی سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


خب… می‌رسیم به بخش نهایی و هیجان‌انگیز این مطلب یعنی بازی سال ۲۰۲۰ گیمفا. در ادامه، رای و نظرات کادر گیمفا را در مورد بازی سال و برخی بخش‌های مهم دیگر مشاهده می‌کنید و به این ترتیب بازی سال ۲۰۲۰ از نظر اعضای کادر گیمفا مشخص  می‌شود.


برترین بازی سال ۲۰۲۰ گیمفا 

۱ – Animal Crossing: New Horizons (توسعه و نشر توسط: Nintendo/Nintendo)

۲ – Doom Eternal (توسعه و نشر توسط:  id Software/Bethesda Softworks)

۳ – Final Fantasy VII Remake (توسعه و نشر توسط: Square Enix)

۴ – Ghost of Tsushima (توسعه و نشر توسط: Sucker Punch / Sony Interactive Entertainment)

۵ – Hades (توسعه و نشر توسط: Supergiant Games/Supergiant Games)

۶ – The Last of Us Part II (توسعه و نشر توسط: Naughty Dog/Sony Interactive Entertainment)

برترین های سال 2020 گیمفا

بازی سال ۲۰۲۰ گیمفا با رای اعضای مختلف تیم گیمفا تعیین گردید و نهایتا پس از شمارش آرا، شاهکار ناتی‌داگ یعنی The Last of Us Part II توانست مقتدرانه، عنوان بازی سال را از سوی گیمفا به خود اختصاص دهد و قطعا هم شایسته است، زیرا که یک شاهکار بی‌همتا و یکی از برترین بازی‌های کل تاریخ است. در بین کاندیداهای بخش برترین بازی سال ۲۰۲۰، شاهد ۶ بازی بی‌نظیر و فوق‌العاده هستیم که هر کدامشان واقعا شایسته‌ی کاندید بازی سال شدن هستند. در اینجا شاهد نام‌هایی مثل Animal Crossing: New Horizons ،Hades ،Doom Eternal ،Ghost of Tsushima و Final Fantasy VII Remake و همین‌طور The Last of Us Part II هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال، The Last of Us Part II توانست در حضور این ۵ بازی، جایزه‌ی برترین بازی سال ۲۰۲۰ را با شایستگی هر چه تمام‌تر کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود و عنوان The Last of Us Part II بیشترین آرا را کسب نمود و واقعا هم برترین گزینه است. البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم هر ۵ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌ها محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا The Last of Us Part II برنده‌ی بزرگ ماست.

همان‌طور که در بررسی این بازی خدمت شما عرض کرده بودم، در طول تاریخ تا دلتان بخواهد بازی‌های شگفت‌انگیز و معرکه داریم، اما هنوز هم عناوینی مثل The Last of Us Part II چند سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرند، زیرا جریان‌ساز هستند و باعث ارتقای سطح بازی‌ها نه فقط در درون دنیای بازی، بلکه در کل دنیای سرگرمی مدرن امروز هستند و دنیای بازی را در چشم دیگر افراد خارج از حوزه‌ی گیم نیز “قابل احترام” و اصطلاحا Justify کرده‌اند و خیلی از مواقع، حتی حس کنجکاوی آن‌ها را هم تحریک نموده‌اند تا پای به درون این دنیا بگذارند و خیلی از نزدیک‌تر اتفاقاتش را لمس کنند تا بعدا برای دیگر افراد خارج از این حوزه، به صورت واقعی‌تری از دنیای بازی‌ها صحبت کنند. در واقع این جور بازی‌ها “سفیران دنیای بازی هستند برای معرفی این حوزه به افراد غریبه که غالبا هم در مورد بازی‌ها جبهه‌گیری دارند و با جلیقه ضدگلوله و سپر در مورد بازی‌ها اظهار نظر می‌کنند.” به این‌ افراد، وقتی عناوینی مثل Bioshock یا The Last of Us را معرفی کنید، دیگر ذهنشان را به هر اراجیفی در مورد بد بودن بازی‌ها باز نمی‌کنند و کمی فکر می‌کنند که چه حجمی از احساس را تنها طی چند ساعت، با The Last of Us Part II تجربه کرده‌اند. هر عنوانی نمی‌تواند چنین سفیری باشد، زیرا کار خیلی سختی است فهماندن حرف مخصوصا به فردی که ماسکی از حرف‌های عامه و قضاوت‌های مزخرف در مورد بازی‌ها، تمام صورتش و گوش‌هایش را پوشانده است. فقط چند بازی انگشت‌شمار هستند که شاید و فقط شاید بتوانند چنین کاری کرده و شخصی را بیدار کنند. بدون شک The Last of Us: Part 2 هم یکی از این بازی‌هاست. The Last of Us Part II در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین بازی سال ۲۰۲۰، موفق شد تا با ۱۲ رای، ۶۷ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Ghost of Tsushima  با ۳ رای در جایگاه دوم قرار گرفت و Doom Eternal  با ۲ رای سوم شد و Hades هم یک رای داشت. به این ترتیب، The Last of Us Part II به عنوان برترین بازی سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


 در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید برخی از مهم‌ترین آرای اخذ شده از تیم گیمفا و هم‌چنین برندگان تک‌تک بخش‌های کل این دو مطلب که در واقع برندگان گیمفا در سال ۲۰۲۰ هستند را مشاهده نمایید، به همراه آراء اخذ شده از کادر گیمفا در چند بخش مهم، که بر اساس این رای‌ها بازی سال و دیگر برنده‌ها انتخاب شده‌اند. البته این‌ها تنها چند بخش از رای‌های داده شده است، زیرا در ۲۰ بخش مختلف از تمام اعضای گیمفا رای‌گیری انجام شده است که چند تا از مهم‌ترین‌ها را با اسم شخص، برای شما قرار داده‌ایم تا با سلایق و نظرات افراد تیم گیمفا بیشتر آشنا شوید.


سعید آقابابایی (سردبیر تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  Assassin’s Creed Valhalla
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰:   اشلی جانسون (Ashley Johnson) برای بازی در نقش الی در The Last of Us Part 2
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Nioh 2
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II (البته بازی سال اصلی من بدون در نظر گرفتن کاندیداهای گیم اواردز، Assassin’s Creed Valhalla است که در یکی دو بخش دیگر هم که به لست رای داده‌ام همین‌طور است)

وقتی می‌بینم Animal Crossing کاندید بازی سال است و Assassin’s Creed Valhalla نه، واقعا برایم دردناک است. این واقعا برای “شخص من” غیر قابل توجیه است ولی کاری هم نمی‌شود کرد. محبوبیت و فروش بالا که نشد دلیل برای کاندید بازی سال شدن. فورتنایت و فال گایز هم محبوبیت شگفت‌انگیزی دارند، پس کاندید بازی سال شوند. بگذریم. راستش بازی سال اصلی ۲۰۲۰ برای من شاهکار Assassin’s Creed Valhalla است و این را از ته دلم می‌گویم که به معنای واقعی حق این بازی را به شدیدترین شکل ممکن و بدجوری خوردند. حالا کم‌کم دارد حرف‌هایی که در مورد این بازی در نقد آن زدم روشن می‌شود و داریم می‌شنویم که این بازی در همه‌ جا جزو یکی دو بازی اول پرفروش است و شدیدا دارد توسط همه و مخصوصا بازی‌بازان تحسین می‌شود و مثل بمب می‌فروشد. این بازی کاری کرد که من وقتی گوست آو سوشیما را بعد از آن تجربه کردم، روی تجربه‌ام تاثیر گذاشت و حس می‌کردم سوشیما جذابیت و تنوع والهالا را ندارد. ارزش این بازی هر چقدر که بگذرد بیشتر روشن می‌شود و همه می‌فهمند که یوبی‌سافت چه شاهکاری ساخته است. واقعا که در حق این کمپانی بدجوری نامردی می‌کنند و من هم همیشه سمت کسی هستم که به او ظلم می‌شود. اما از این بازی که بگذریم، به هر حال کاندیداهای رسمی ما در گیمفا بر اساس مراسم جهانی بودند و به این ترتیب برای من قطعا شاهکار The Last of Us Part II بازی سال است که واقعا یکی از برترین بازی‌های تاریخ هم است.

کاندیداهای بازی سال ۲۰۲۰ واقعا فوق‌العاده هستند و به غیر از Animal Crossing که شخصا فکر می‌کنم اصلا در حد کاندید بازی سال شدن نیست، همگی عالی و شایسته هستند. عنوانی مثل Animal Crossing، وقتی که آن را کنار یک بازی مثل لست یا سوشیما قرار می‌دهیم، اصلا استانداردهای قرار گرفتن در کنار این‌ها را از نظر کیفیت ساخت ندارد و وقتی به داستان و موسیقی و گرافیک و… در این بازی‌ها نگاه می‌کنیم، قرار دادن Animal Crossing کنارشان از نظر من توهین است. مگر شوخی است که بگوییم فلان بازی “بهترین بازی ساخته شده در کل امسال است.” این خیلی حرف و لقب بزرگی است و کاندید آن باید خیلی از لحاظ استانداردهای ساخت در تمام بخش‌ها شاهکار باشد. آیا Animal Crossing در تمام بخش‌هایش شاهکار است؟ آیا استانداردهای ساخت آن در حد لست آو آس هستند؟ خیر برای من اصلا این‌طور نیست. دقت کنید که این نظر من است و اصلا دلیل ندارد مثل نظر شما باشد یا حتما درست باشد. بلکه فقط نظر من است. کاندیداهایی مثل Doom یا سوشیما و فاینال فانتزی واقعا شایسته هستند و هر کدام از بهترین‌های این نسل هستند، ولی بین این ۶ کاندید، بازی سال برای من خیلی راحت انتخاب می‌شود، همان‌طور که گویا برای مردم دنیا و اعضای گیمفا هم انتخاب راحتی بوده است و The Last of Us Part II کلا در همه جا، همه چیز را درو کرد!

عناوینی مثل The Last of Us Part II شاهکارهایی جریان‌ساز هستند که سال‌ها و سال‌ها بعد به کوچک‌ترها خواهیم گفت که “The Last of Us Part II در زمان ما منتشر شد، ما آن موقع بازی کردیم” و مطمئن باشید که آن‌ها نیز مثل خودمان، این را به عنوان یک افتخار بزرگ برای ما حساب می ‌کنند زیرا این‌طور بازی‌ها هر چقدر زمان بگذرد، ارزششان هم بیشتر مشخص می‌شود و انگار که ما هم‌دوره‌ی یک اسطوره بوده‌ایم. هر صنعتی و هنری و ورزشی و کلا هر حوزه‌ای، اسطوره‌های خودش را دارد که همیشه نامشان در صدر و در ویترین آن حوزه قرار دارد، چون همیشه در ویترین، بهترین‌ها را قرار می‌دهند. ویترین صنعت و هنر بازی‌های رایانه‌ای، یک جای همیشه محفوظ و دست نخورده در همان یکی دو صندلی اول، برای The Last of Us Part II دارد و خواهد داشت. این بازی‌ها هستند که هنوز بخش تک‌نفره و داستانی را ارج می‌نهند و آن را زنده نگاه می‌دارند تا در هیاهوی شوترهای آنلاین ۱۰۰ نفره گم نشوند و یادمان نرود که از قدیم، بازی، یک یا دو نفره بوده است و داستان داشته است. عناوینی مثل The Last of Us Part II داستان را زنده نگاه می‌دارند و برای روایت آن مایه می‌گذارند. این بازی‌ها می‌توانند چشمانتان را خیس کنند. کاری که شاید در زندگی واقعیتان هم کسی نتواند بکند، ولی نمی‌توانید وقتی اتفاقات داستانی The Last of Us Part II را می‌بینید احساساتی نشوید. این قدرت یک مدیاست که می‌تواند چنین روایت و داستان جذابی را شکل دهد و این‌گونه دنیا را به تحسین وادارد. The Last of Us: Part 2 یکی از همین بازی‌های تاریخ‌ساز است که واقعا جزو چند بازی برتر کل تاریخ است و باز هم ناتی‌داگ ثابت کرد که کارش فقط شاهکار ساختن و بخشیدن اعتبار بیشتر به سونی و پلی‌استیشن است.

سعید حلاجیان (سردبیر خبری):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  Assassin’s Creed Valhalla
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰: دایسوکی سوجی (Daisuke Tsuji) برای بازی در نقش جین ساکای در Ghost of Tsushima
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Nioh 2
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II

اگرچه بازی Assassins Creed Valhalla نامزد دو جایزه شد، اما باید این بازی را بزرگ‌ترین غایب سال ۲۰۲۰ در میان نامزدهای بهترین بازی سال بدانیم. عنوانی که شاید به جرات بتوان گفت جاه طلبانه‌ترین پروژه‌ی یوبی‌سافت طی سال‌های اخیر و در طول تاریخ فرنچایز Assassins Creed بود و کاملا شایسته بود تا حداقل به عنوان بازی سال نامزد شود. اما گذشته از این موضوع، در میان نامزدهای حال حاضر بهترین بازی سال، قطعا گزینه‌های بسیار خوبی را شاهد هستیم. Final Fantasy 7 با یک ریمیک فوق‌العاده و داستانی واقعا لذت‌بخش، Ghost of Tsushima که باید آن را بهترین بازی سامورایی قرن بنامیم، بازی Hades یک عنوان روگ‌لایک بی‌نظیر همراه با گیم‌پلی هیجان‌انگیز و سراسر اکشن که کمتر عنوانی به مانند آن را در نسل هشتم شاهد بوده‌ایم و البته Animal Crossing: New Horizons، یک عنوان مفرح و لذت‌بخش برای کنسول نینتندو سوییچ، همگی نامزدهای شایسته‌ای برای کسب عنوان بهترین بازی سال به شمار می‌آیند، اما بدون شک بازی The Last of Us Part II با ارائه‌ی ‌یک تجربه‌ی بی‌نظیر، چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ هنری، مانند الماسی در کارنامه‌ی استودیوی نا‌تی‌داگ می‌درخشد. The Last of Us Part II کاری می‌کند که در طول بازی، شما بارها اشک بریزید، لبخند بزنید، عصبانی شوید و شخصیت‌های داستانی بازی را قضاوت کنید و در نهایت پایانی را شاهد باشید که هرگز انتظار آن را نداشته و نخواهید داشت. The Last of Us Part II بدون شک لایق کسب بهترین بازی سال ۲۰۲۰ است.

محمد آریا مقدم (سرپرست سابق تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  Ghost of Tsushima
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰: دایسوکی سوجی (Daisuke Tsuji) برای بازی در نقش جین ساکای در Ghost of Tsushima
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: Ori and Will of the Wisps
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰:  Ghost of Tsushima
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  •  بازی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II

عنوان The Last of Us Part II با تمامی حواشی خود، احتمالا بهترین بازی سال ۲۰۲۰ به‌ شمار می‌رود. عنوانی که شاید در راضی نگه داشتن برخی از مخاطبین نسخه‌ی قبلی‌اش ناموفق عمل کرده باشد، ولی یک‌بار دیگر این حقیقت که ناتی‌داگ یکی از بهترین استودیوهای بازی‌سازی تاریخ به شمار می‌رود را اثبات کرد.

جدای از The Last of Us Part II، بازی‌ Hades هم شایستگی بالایی دارد و استودیو Supergiant Games ظاهرا آینده‌ی روشنی را پیش روی خود می‌بیند.

مصطفی زاهدی (سرپرست تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  The Last of Us Part II
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰:  لورا بیلی (Laura Bailey) برای بازی در نقش ابی در The Last of Us Part 2
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: Hades
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Nioh 2
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰:  Ghost of Tsushima
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  •  بازی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II

با وجود آن که باید بگویم پایان بازی The Last of Us 2 بسیار ضعیف، غیرمنطقی و سطحی بود. اما از حیث گیم‌پلی و مبارزات، طراحی هنری، طراحی مراحل، صداگذاری و در کل از حیث فنی، نسخه‌ی دوم The Last of Us یک شاهکار تمام عیار بود که بدون هیچ‌گونه بحثی برترین بازی سال به شمار می‌آید.

محمد متین سعیدی (سرپرست خبری):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  Assassin’s Creed Valhalla
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰:   اشلی جانسون (Ashley Johnson) برای بازی در نقش الی در The Last of Us Part 2
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: Hades
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Hades
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰:The Last of Us Part II
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II

The Last of Us Part II را به چند جهت می‌توان بهترین بازی سال به حساب آورد. نخست این که طراحی شخصیت‌ها در آن به خوبی هر چه تمام‌تر صورت گرفته است و مشکلی در این زمینه دیده نمی‌شود. کیفیت بالا هم یکی از دلایل محبوبیت آن است. البته برجسته‌ترین ویژگی این بازی، داستان آن است که هر شخصی از آن لذت خواهد برد. این داستان به شجاعانه‌ترین شکل ممکن نوشته شده است و به زیبایی هم روایت می‌شود. The Last of Us Part II نه تنها بهترین بازی سال، بلکه یکی از برترین‌های نسل است.

محسن رضوی فر (سرپرست خبری):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  The Last of Us Part II
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰:  لورا بیلی (Laura Bailey) برای بازی در نقش ابی در The Last of Us Part 2
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: Ori and Will of the Wisps
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: Hades
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  •  بازی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II

همه‌ی نامزدهای بهترین بازی سال از هر نظر قوی ظاهر شدند و هر کدام ارزش تجربه‌ی بالایی دارند. به نظر من بازی Ori and the Will of The Wisps هم می‌توانست در این فهرست قرار بگیرد. به طور کلی، فکر می‌کنم نسخه‌ی دوم The Last of Us یک پکیج عالی و کامل از گیم‌پلی، گرافیک، موسیقی، صداگذاری، داستان و عنصر غافلگیری را ارائه می‌دهد و کاملاً شایسته‌ی عنوان بهترین بازی سال است. از نظر من، این بازی یکی از منحصر به ‌فردترین بازی‌های چند سال اخیر محسوب می‌شود و مخاطب را به خوبی درگیر و همراه می‌کند.

امیرمهدی نامجو (تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  The Last of Us Part II
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰:  اشلی جانسون (Ashley Johnson) برای بازی در نقش الی در The Last of Us Part 2
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: Ori and the Will of the Wisps
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Hades
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: Ori and the Will of the Wisps
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II

امسال هرچند به دلیل بیماری کرونا تعدادی از بازی‌ها با تأخیرهای عجیب و غریب رو به رو شدند، ولی در نهایت، شاید عرضه‌ی چندین شاهکار چه در زمینه‌ی عناوین مستقل و چه در زمینه‌ی بازی‌های AAA بودیم. هر دو بازی Ghost of Tsushima و The Last of Us Part II از جمله بهترین بازی‌های سال جاری برای من بودند و در کنار این دو، Hades نیز تجربه‌ی بسیار لذت بخشی را ارائه می‌داد. با تمام این موارد، با اختلاف فراوان نسبت به سایر عناوین، The Last of Us Part II بهترین بازی سال ۲۰۲۰ برای من محسوب می‌شود. عنوانی که از نظر داستان‌سرایی و روایت، فراتر از اکثر عناوین موجود در صنعت گیم بود و پتانسیل بالای ویدیوگیم در روایت داستانی در سطح آثار سینمایی و حتی فراتر از آن را به تصویر کشید. هم‌چنین این عنوان، با ارائه‌ی گیم‌پلی بسیار خوب و گرافیک فنی فراتر از انتظار روی سخت‌افزار قدیمی کنسول نسل هشتمی سونی یعنی PS4، با اختلاف بهترین بازی امسال برای من بود. پس از این بازی، Ghost of Tsushima و با اختلافی اندک نسبت به آن، Hades در جایگاه‌های بعدی لیست من قرار می‌گیرند؛ اما همچنان معتقدم اختلاف بالایی در سطح کیفی The Last of Us Part II و سایر عناوین امسال وجود داشت که آن را تبدیل به اثری ویژه در صنعت بازی می‌کند.

مهدی رضایی (تحریریه سابق): 

  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: Final Fantasy VII Remake
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰: اشلی جانسون (Ashley Johnson) برای بازی در نقش الی در The Last of Us Part 2
  • برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  The Last of Us Part II
  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II

بعضی از عناوین، چه در دنیای سینما و چه در هنر هشتم، نیاز به زمان برای درک شدن کامل دارند. آثاری که تمام باورهای ما را از کلیشه‌های یک اثر هنری به چالش می‌کشند و انگار می‌خواهند موج جدیدی از قصه‌گویی یا گیم‌پلی را آغاز کنند. The Last Of Us Part II هم در این دسته قرار می‌گیرد. عنوانی که در ابتدا شما را پر می‌کند از خشم و نفرت، مسیر انتقام را به تصویر می‌کشد و در نهایت به آرامش می‌رسد. کاندیداهای بهترین بازی سال، هرکدام احتمالا در سبک خود بهترین هستند و به جز Animal Crossing، لحظات فوق‌العاده‌ای با تمام آن‌ها داشته‌ام و قطعا لایق‌ترین هستند؛ اما در میان همه‌ی آن‌ها، فقط یک بازی من را تا مدت‌ها به فکر واداشته بود و هنوز هم که هنوز است لحظاتش جلوی چشمم رژه می‌روند. فقط یکی از آن‌ها در ذهن من ابدی شد. عنوانی که نسخه‌ی اولش هم جزئی از وجودم شده بود   ؛ The Last Of Us Part II

محمدحسین کریمی (خبرنگار و تحریریه):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  Ghost of Tsushima
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰: اشلی جانسون (Ashley Johnson) برای بازی در نقش الی در The Last of Us Part 2
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: Hades
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰:  Hades
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰:  Ghost of Tsushima
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰: Hades

۲۰۲۰ سال عجیب و طاقت فرسایی بود و چالش‌های بسیاری را به صورت گسترده در سطوح مختلف زندگی ما به وجود آورد. تیم‌های بازی‌سازی نیز با چالش‌هایی روبه‌رو شدند، اما خوشبختانه شاهد عرضه‌ی بسیاری از بازی‌های مورد انتظار بودیم. سال ۲۰۲۰ برای جبهه‌ی پلی‌استیشن بسیار رویایی سپری شد و شاهد عناوین بزرگی بودیم که سال‌ها انتظارشان را می‌کشیدیم که البته در جبهه‌ی پلی‌استیشن، مهم‌ترین آن‌ها The Last of Us Part II است. وقتی از دیدگاه نوآوری و ایجاد تغییرات صحبت می‌کنیم (مهم‌ترین عامل برای انتخاب بهترین بازی سال) تنها دو بازی Hades و The Last of Us Part II در این لیست می‌درخشند. بازی جدید ناتی‌داگ به مانند همیشه از دیدگاه “روایت” ژانر خود را پیش می‌برد و موضوعات تازه‌ای را در قالب یک قصه‌ با ایده‌ی ساده‌ی انتقام بیان می‌کند. از طرفی Hades نیز کار بزرگی انجام داد و یک روایت منسجم را وارد ژانر روگ‌لایت می‌کند. با وجود این که انتخاب میان این دو اثر کار راحتی نیست، اما به دو دلیل Hades بازی سال بنده است:

۱- با وجود تمام نکات مثبتی که در The Last of Us Part 2 دیده می‌شود و همچنین نوآوری و ریسک در کلیات یک ساختار روایتی، همچنان نمی‌توان از برخی حفره‌های روایتی ایجاد شده در اثر چشم‌پوشی کرد و انتظارات از ناتی‌داگ تقریبا بی‌نقص عمل کردن است، اما حفره‌های داستانی را در حدی می‌بینیم که بتواند جایزه را از اثر دور کند.

۲- به عنوان شخصی که همیشه گیم‌پلی در مرکز توجه‌ او قرار داشته است، برای عنوان Hades به عنوان یک بازی ویدیویی گیم‌پلی‌محور ارزش زیادی قائل هستم. Hades در بخش اساسی خود (گیم‌پلی) عملکرد قدرتمندتر و بی‌نقص‌تری دارد نسبت به اصلی‌ترین بخش (روایت) رقیب خود، یعنی The Last of Us 2.

در انتها تمامی این‌ها نظر شخصی است و به دیدگاه فرد از انتخاب یک بازی سال بر می‌گردد.

مهدی ملکی (تحریریه): 

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  The Last of Us Part II
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰:   اشلی جانسون (Ashley Johnson) برای بازی در نقش الی در The Last of Us Part 2
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II

۲۰۲۰ به عنوان آخرین سال کنسول‌های نسل هشتم بازی‌های ویدیویی، در رقابت سختی با سال ۲۰۱۳ قرار گرفت. سال ۲۰۱۳ با عرضه‌ی برخی از بهترین بازی‌های تاریخ کاری کرد که تا فرسنگ‌ها نتوان رسانه‌ی دیگری را دید و هم‌زمان میراثی را از خود به جای گذاشت که پایه‌های نسل هشتم با شکوه هرچه تمام‌تر، روی آن شروع به تکامل کرد؛ در آن بازه‌ی خوش خاطره، ما شاهد آثاری بس بزرگ بودیم که اکنون نزدیک به هفت سال بعد، هنوز هم خبری از نسخه جدید اکثر آن‌ها نیست؛ در حقیقت اگر اندک نگاه دقیقی بکنیم، برای مثال کن لوین، این بازیساز افسانه‌ای را می‌بینیم که دیگر زحمت ساخت شاهکاری والاتر از مجموعه‌ی جاودان Bioshock را به جان نخرید و در سکوت مطلق، یک نسل را خاموش ماند؛ از سوی دیگر راک‌استار را داریم که حتی نزدیک به عرضه‌ی نسخه جدید مجموعه GTA هم نشده و ممکن است که تا مدت‌ها نیز از آن خبری نشنویم. با این حال در میان بازی‌های سال پایانی نسل هشتم، نامی به چشم می‌خورد که گویا پیرو این روند نیست، بلکه پاره‌ای جدا افتاده از آن است. منظور را درست متوجه شدید؛ بخش دوم بازی The Last of Us بالاخره پس از هفت سال انتظار، چند ماه پیش منتشر شد و اصلاً در حد خواسته‌های ما ظاهر نشد؛ چرا؟ چون بسیار بالاتر از خواسته‌های ما پرواز کرد و در افق پرواز خود، چشم‌اندازی را ترسیم کرد که ما تا به حال در تار و پود یک بازی ویدیویی ندیده بودیم؛ چشم‌اندازی زیبا از یک داستان، موسیقی جاودان، گرافیک واقعاً بی‌نظیر و البته یک گیم‌پلی بی‌نهایت دقیق. این عنوان به تنهایی رقابتی را با تمام آثار نسل هشتم شروع کرد که ما تمام مشکلات و کاستی‌های موجود در نسل جدید را به فراموشی سپردیم و به خاطر آوردیم که هنوز هم می‌توان معجزه دید و هیچ چیزی غیرممکن نیست. رقابتی که منجر به ساعت‌ها تلاش توسعه‌دهندگان و البته ساعت‌ها لذت برای بازی‌بازان شد. رقابتی که حتی جدای از بازی یادشده، سبب ایجاد عناوین باکیفیت می‌شود و این عناوین، سال‌ها در گوشه‌ی ذهن ما باقی می‌مانند و برای احترام به سازندگان این آثار، تنها می‌توان یک کار کرد: بازی کردن. پس جدای از این که کدام بازی بهترین است، همیشه باید بازی کرد تا بهترین‌ها باز هم ساخته شوند؛ بهترین بازی‌ها برای بهترین اشخاص.

مرصاد قدیری (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: Half-Life: Alyx
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  Ori and Will of the Wisps
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰: لوگان کانینگهم (Logan Cunningham) برای بازی در نقش هیدیز در Hades
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: Ori and Will of the Wisps
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: Hades
  •  بازی سال ۲۰۲۰: Doom Eternal

DOOM Eternal فقط یک دنباله‌ی ساده برای DOOM 2016 نیست. این بار id Software فقط یک بازی بزرگ‌تر نساخته، بلکه حلقه‌ی گیم‌پلی نسخه‌ی قبل را به طور کلی دگرگون کرده است. Eternal یک فانتزی قدرت بی‌نظیر است، اما تنها به شرطی که از تمام ابزار شخصیت اصلی استفاده کنید. ریتم بازی آن قدر سریع است که اگر به آن عادت نکنید، پشت سر هم کشته خواهید شد. شما باید میزان سلامتی، زره، مهمات و نقاط ضعف دشمنان را همیشه بررسی کرده و در لحظه، تصمیم‌گیری انجام دهید. البته Eternal تنها یک بازی شوتر مطلق نیست و در بخش‌هایی از مراحل، باید برای حل معما‌هایی ساده از سکوبازی هم استفاده کنید. اگر بتوانید تمام مکانیک‌های بازی را یاد گرفته و خود را با سرعت بالای آن وفق دهید، شما با یکی از بهترین عناوین اکشن طرف خواهید بود.

ابوالفضل مناف زاده (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  Assassin’s Creed Valhalla
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰:  دایسوکی سوجی (Daisuke Tsuji) برای بازی در نقش جین ساکای در Ghost of Tsushima
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰:  Doom Eternal
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰:  Ghost of Tsushima

سال ۲۰۲۰ با تمام اتفاقات خوب، بد و بدترش بالاخره به پایان رسید و توانستیم چندین و چند عنوان تراز اول را تجربه کنیم. اما برای انتخاب بهترین‌های سال، شخصا عناوینی که تجربه کرده‌ام را در اولویت قرار دادم و اگر بخواهم صادقانه بگویم، بازی گوست آو سوشیما، حتی با وجود عنوانی نظیر والهالا که به طرز عجیبی رضایتم را جلب کرده و کلی انتظار برایش کشیدم، تبدیل شد به بهترین تجربه‌ی من در سال گذشته و حتی چند سال اخیر.
استودیوی ساکرپانچ برخلاف برخی استودیوها که بعد از ساخت یک بازی خوب، در جو و بلندپروازی غرق شدند و نتیجه‌ی فضاحت‌باری را بالا آوردند، با کمترین ادعا و ایجاد هایپ، دست به ساخت عنوانی زد که عملا هیچ تجربه‌ای در آن سبک نداشت، ولی نتیجه ‌ی کارش تبدیل به عنوانی با طراحی بصری بی‌نظیر، گیم‌پلی جذاب، داستان فوق‌العاده و از همه مهم‌تر خلق اتمسفر شرقی و محفل سامورائی ها شد که به نوعی اولین هم قلمداد می‌شود.

حمید کوه پیما (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  Ghost of Tsushima
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰: دایسوکی سوجی (Daisuke Tsuji) برای بازی در نقش جین ساکای در Ghost of Tsushima
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: Final Fantasy VII Remake
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Nioh 2
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  •  بازی سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima

سال ۲۰۲۰ میلادی سالی بسیار پربار و جذاب برای هواداران بازی‌های ویدئویی و به خصوص کاربران کنسول پلی‌استیشن ۴ بود. شرکت سونی با انتشار نسخه‌ی دوم سری محبوب Last of Us، نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Final Fantasy VII و آی‌پی جدید و به شدت تحسین شده‌ی Ghost of Tsushima، به بهترین شکل خود را برای ورود به نسل نهم آماده کرد.
البته عناوین بزرگ امسال به بازی‌های انحصاری شرکت سونی ختم نمی‌شود. در سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد عملکرد فوق‌العاده‌ی Animal Crossing: New Horizons و بازگشت دوباره‌ی سری Doom به روزهای اوج و شکوه خود نیز بودیم. خوشبختانه امسال نیز استودیوهای مستقل عملکردی قابل قبول داشتند که بازی Hades بیش از دیگران خوش درخشید و توانست نظر مثبت بسیاری از کاربران و منتقدین را به سوی خود جلب کند.

با این حال زمانی که صحبت از بازی سال می‌شود، تنها یک بازی می‌تواند این مقام را به خود اختصاص دهد و برای من، بهترین تجربه‌ی سال مربوط به بازی Ghost of Tsushima می‌شود. استودیوی ساکرپانچ و شرکت سونی با تولید و عرضه‌ی بازی Ghost of Tsushima تجربه‌ای بی‌نظیر از یک بازی اکشن ماجراجویی و جهان‌باز را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. این بازی به بهترین شکل ممکن از تاریخ غنی کشور ژاپن الهام گرفته و دنیایی زیبا را در مقابل دیدگان مخاطب خود قرار می‌دهد. شخصیت اصلی بازی یعنی جین ساکای اگرچه داستانی به ظاهر کلیشه‌ای برای قیام دوباره بعد از شکست و نجات سرزمین خود از دست دشمنان را دنبال می‌کند، ولی این داستان به شکلی استادانه روایت شده است تا بازی‌باز بیش از هر زمان دیگر بتواند خود را در نقش قهرمان داستان تصور کند.

مهدی قانع پسند (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  The Last of Us Part II
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰:  لورا بیلی (Laura Bailey) برای بازی در نقش ابی در The Last of Us Part 2
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Half-Life Alyx
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: Ori and the Will of the Wisps
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II

در رابطه با گزینه‌ها، من فکر می‌کنم اگر چند گزینه‌ی متفاوت تر با جایزه‌های موجود در TGA بگذارید، هم جذاب‌تر است و هم در ذهن مخاطب معتبرتر جلوه می‌دهد برنده‌های گیمفا را.

آرش بوالحسنی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: Final Fantasy VII Remake
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  The Last of Us Part II
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰: اشلی جانسون (Ashley Johnson) برای بازی در نقش الی در The Last of Us Part 2
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰:  Ori and Will of the Wisps
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰: Doom Eternal

به نظر من بازی Doom Eternal از منظر گیم‌پلی و طراحی مراحل و اکشن، بهترین بازی این نسل بود و ترکیب آن با ساندترک افسانه‌ای میک گوردن و طراحی صدای فوق‌العاده، منجر به یکی از بهترین تجربه‌های گیمینگ من شد. اکشن بدون توقف. Rip & Tear.

شایان کریم زاده (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  Assassin’s Creed Valhalla
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰: دایسوکی سوجی (Daisuke Tsuji) برای بازی در نقش جین ساکای در Ghost of Tsushima
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Nioh 2
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: Ori and the Will of the Wisps
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II

امسال با توجه به شرایط خاصی که دنیا در مواجه با ویروس کرونا داشت، بسیاری از پروژه‌های بزرگ و مورد انتظار بارها تاخیر خوردند و با تمام این اوصاف، باز هم شاهد انتشار عناوین بسیار قدرتمندی در سبک‌های مختلف بودیم. بدون شک انتخاب عنوان The Last of Us Part II به عنوان بازی سال، یکی از لایق‌ترین برندگان این بخش در تاریخ فستیوال بازی سال را رقم می‌زند.

عنوانی که جدا از خلاقیت‌های بی‌شمار استودیوی ناتی‌داگ (Naughty Dog)، در زمینه داستانی یکی از شجاعانه‌ترین و پیشروترین عناوین در تاریخ بازی‌های کامپیوتری به شمار می‌آید. در آینده می‌توانیم عناوین بسیاری را ببینیم که از این عنوان الهام گرفته‌اند و با خلق چالش‌های روایی بزرگ و عمیق، داستان‌هایی شجاعانه و ماندگارتری خواهیم دید.

جدا از بهترین بازی سال، امسال عناوین خلاقانه‌ی بسیار خوبی مانند Hades را هم شاهد بودیم که باعث رشد و ارتقای سبک روگ‌لایک شد. مطمئنا در آینده نام این بازی به عنوان یکی از جریان‌سازترین عناوین در یادها خواهند ماند.

حسن اکرامی (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  The Last of Us Part II
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰:  لورا بیلی (Laura Bailey) برای بازی در نقش ابی در The Last of Us Part 2
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Hades
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II

بازی The last of us 2 یکی از بهترین عناوین نسل هشتم از نظر گرافیکی و گیم‌پلی بود که البته بهترین بخش آن، داستان بسیار پرداخت‌شده و غیر قابل پیش‌بینی به شمار می‌آید. روایت داستان بازی بسیار غم‌انگیز و منحصر به فرد است و در کمتر مدیومی از سرگرمی می‌توان نظیر آن را پیدا کرد. پیچش‌های داستان و تبدیل یک شخصیت منفور به یک کاراکتر دوست داشتنی، یکی از بخش‌های ستودنی داستان است. The last of us 2 از نظر سایر بخش‌ها مثل مبارزات اکشن و مخفی‌کاری، سیستم کاوش، هوش مصنوعی و گرافیک در سطح کیفی بسیار بالایی قرار داشته و از همه نظر یک بازی کامل و ایده‌آل است. سایر عناوین کاندید برای بهترین بازی سال نیز از کیفیت بالایی برخوردارند که بهترین آن‌ها عنوان انحصاری دیگر سونی، یعنی Ghost of Tsushima به حساب می‌آید.

نیما نصیری (خبرنگار):

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  برترین اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰:  Ghost of Tsushima
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰: 
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  • برترین اکشن سال ۲۰۲۰: Doom Eternal
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰: Ghost of Tsushima
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰: The Last of Us Part II
  •  بازی سال ۲۰۲۰:Ghost of Tsushima

 نهایتا و بعد از رای‌گیری از تمامی اعضای کادر گیمفا، بازی سال ۲۰۲۰ و برندگان تمامی بخش‌های دیگر از نظر اعضای گیمفا مشخص گردید. عنوان S The Last of Us Part II موفق شد تا با برنده شدن در بخش بازی سال و به همراه ۵ بخش دیگر، به عنوان برترین بازی سال ۲۰۲۰ از نظر گیمفا انتخاب گردد.

  بازی های برتر سال ۲۰۲۰ گیمفا از نظر کل جوایز:

۱-  The Last of Us Part II با برنده شدن در ۶ بخش

۲- دیگر بازی‌ها تنها در یک بخش برنده شده اند 


مطلب مربوط به بازی سال گیمفا در بخش‌های مختلف در سال ۲۰۲۰ نیز به پایان رسید. سال گذشته و در همین بخش مقاله خدمتتان گفتم “باور کنید که چشم بر هم نزده‌ایم در حال خواندن مقاله‌ی مربوط به سال ۲۰۲۰ خواهیم بود.” حالا می‌بینید که چقدر همه‌ چیز سریع بود؟ واقعا باور می‌کنید که یک سال پیش بود داشتیم مطلب بازی های ۲۰۱۹ را می‌خواندیم؟

اما همان‌طور که قبلا نیز خدمت شما عزیزان عرض کردم آن چه که در این بین اتفاق افتاده است مهم است و امیدوارم که همگی شما از اتفاقاتی که در زندگی و هم‌چنین زندگی گیمریتان رخ داده است راضی و خشنود بوده باشید و در آینده نیز همین‌طور باشد.

کاش به جای ناراحت کردن و آزردن دیگران و خودمان به خاطر بازی، بدانیم که بازی برای دوستی ماست و لذت بردنمان، نه کینه‌ورزی و ناراحتی. کاش روزی باشد که دوباره فقط از بازی‌ها لذت ببریم و به خاطر کیفیت پایین فلان تکسچر در فلان گوشه‌ی بازی، عنوانی که که ساخته شده تا از آن لذت ببریم را بیهوده نکوبیم و بر سر یکدیگر نزنیم.

به هر حال بد یا خوب، بازی‌های سال گیمفا در سال ۲۰۲۰ نیز مشخص گردیدند که البته بر اساس کاندیداهای مراسم گیم اواردز ۲۰۲۰ این انتخاب‌ها انجام شده بود و می توانید برندگان ما را با برندگان مراسم رسمی جهانی و همچنین با لیست برندگان خودتان مقایسه نمایید و خوشحال خواهیم شد اگر نظراتتان و لیستتان را با ما نیز در میان بگذارید. به طور مشخص The Last of Us Part II جوایز را درو کرد و تنها عنوانی بود که در بیش از یک بخش برنده شد، آن هم در ۶ بخش!

به غیر از این بازی هر عنوانی تنها موفق به کسب یک جایزه گردید و دیگر شاهد عنوانی نبودیم که مثلا در دو بخش یا بیشتر موفق به کسب جایزه شود. برای یک مرور کلی از دو قسمت مقاله، جا دارد تا در اینجا تمامی برندگان را به طور تیتروار برای شما عزیزان قرار دهیم تا راحت‌تر بتوانید تمام آن‌ها را مشاهده نمایید.

  • برترین کارگردانی سال ۲۰۲۰ گیمفا: The Last of Us Part II
  • برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰ گیمفا: The Last of Us Part II
  • برترین اجرای سال ۲۰۲۰ گیمفا: اشلی جانسون (Ashley Johnson) برای بازی در نقش الی در The Last of Us Part 2
  • برترین موسیقی سال ۲۰۲۰ گیمفا:  The Last of Us Part II
  • برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰ گیمفا: Ghost of Tsushima
  • برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰ گیمفا: The Last of Us Part II
  • برترین بازی ورزشی و ریسینگ سال ۲۰۲۰ : Tony Hawk’s Pro Skater 1+2
  • برترین عنوان مبارزه ای سال ۲۰۲۰ گیمفا: Mortal Kombat 11 Ultimate
  • برترین بازی استراتژی سال ۲۰۲۰ گیمفا Desperados III
  • برترین بازی اکشن سال ۲۰۲۰ گیمفا: Doom Eternal
  • برترین بازی نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۰ گیمفا: Final Fantasy VII Remake
  • برترین بازی مستقل سال ۲۰۲۰ گیمفا : Hades
  • برترین بازی چند‌نفره سال ۲۰۲۰ گیمفا : Call of Duty: Warzone
  • برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۲۰ گیمفا Half-Life Alyx
  • تاثیرگذار‌ترین بازی سال ۲۰۲۰ گیمفا: Tell Me Why
  • برترین بازی در حال پیشرفت ۲۰۲۰ گیمفا: No Man’s Sky
  • برترین روایت داستان سال ۲۰۲۰ گیمفا: The Last of Us Part II
  • برترین بازی موبایل سال ۲۰۲۰ گیمفا : Among Us
  • برترین بازی خانوادگی سال ۲۰۲۰ گیمفا:  Animal Crossing: New Horizons
  • برترین بازی سال ۲۰۲۰ گیمفا : The Last of Us Part II

برترین‌های سال ۲۰۲۰ گیمفا

علاقمند هستیم تا همین بخش‌ها را شما نیز در نظرات نوشته و بازی‌های سال خود را با ما در میان بگذارید تا ما هم از نظرات شما آگاه شویم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی برترین بازی های سال 2020 از دید تیم گیمفا- گیمفا
معرفی برترین بازی های سال 2020 از دید تیم گیمفا- گیمفا
معرفی برترین بازی های سال 2020 از دید تیم گیمفا- گیمفا
معرفی برترین بازی های سال 2020 از دید تیم گیمفا- گیمفا
معرفی برترین بازی های سال 2020 از دید تیم گیمفا- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • meysamb گفت:

    بهترین بازی تاثیر گذار برای من لست ۲

  • تو گیمفا هم لست پارت ۲ همه رو درو کرد..حقشه واقعاً :yes:
    من فقط عاشق انتخابای آقای قدیری هستم :laugh: حتی یدونه لستم توش نداره 😀
    محمد حسین کریمی هم بهترین بازیش هیدس بود

  • Arrow09 گفت:

    لست واقعا عالی بود بعد از تموم شدن بازی تازه میفهمی چقدر داستان بازی خاص بوده

  • بهترین هایی که من امسال پلی دادم لست پارت ۲ و مافیا ریمیک بود که حس نوستالژی رو در ما زنده کرد
    حیف مافیا..می تونست کم نقص تر عمل کنه..

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    خب من دیگه انقدر امسال به طرفدارای لست ۲ تبریک گفتم خسته شدم :laugh: چقدر جایزه میبری لست جان 😀 مبارک همه هواداراش اما همه اینها رو بزارین کنار برا من بهترین داستان سال این جمله بود که اقا سعید گفت : میدانید هیتر ها چه کسانی هستن؟ همان کسانی که بازی نکرده اند :yes: و بهترین روایت سال این پاراگراف بود :
    کاش به جای ناراحت کردن و آزردن دیگران و خودمان به خاطر بازی، بدانیم که بازی برای دوستی ماست و لذت بردنمان، نه کینه‌ورزی و ناراحتی. کاش روزی باشد که دوباره فقط از بازی‌ها لذت ببریم و به خاطر کیفیت پایین فلان تکسچر در فلان گوشه‌ی بازی، عنوانی که که ساخته شده تا از آن لذت ببریم را بیهوده نکوبیم و بر سر یکدیگر نزنیم .
    .
    .

    درود بر تیم گیمفا و تمام گیمر های عاشق امیدوارم سال میلادی پیش رو مملو از موفقیت و سلامتی و لحظات خوش باشه برامون :heart:

  • Raw game گفت:

    خوبه که اعضای گیمفا مثل گیم اوارد doom eternal دست خالی نذاشتن واقعا بهترین شوتر نسل بود کلا نسبت به گیم اوارد تقسیم جوایز بهتر بود مخصوصا موسیقی که قطعا حق لست۲ بود ولی لذت بخش تر از درو کردن جوایز توسط لست ۲ دیدن قیافه این یوتیوبر های دو هزاری موقع بازی سال شدن لست ۲ بود اشکال نداره اگه از یه بازی خوشتون نیاد ولی باید یاد بگیریم که تخریب نکنیم بالاخره شما با داستان بازی مشکل دارید که اون هم بحث سلیقس و به معنی مشکل دار بودن داستان بازی نیست ولی نمیتونید منکر عملکرد بی نقص بازی تو سایر بخش ها بشید و حتی نقاط قوت بازی هم بکوبید امیدوارم سال بعد گیمر ها یکم عاقل تر بشن و به جای هیت و کوبیدن بازی هایی مثل لست ۲ یا حتی سایبر بیان به رشد استعدادهای دنیای گیم کمک کنن و همین چندتا استدیویه درجه یکی که دنبال ساخت بازی داستانی هستن دل سرد نکنن البته که سایبر مشکلات فنیش واقعا بیش از حده ولی با یه مقدار صبر درست میشه

    • نظرت متین برادر.
      ولی این ۲ تا بازی کاربران رو دلسرد و تقریبا ناامید کرده.
      من به هیچوقت قصد کوبیدن و تخریب این بازی رو ندارم.
      اصلا منظورم این نیست که این ۲ بازی بد هستند.
      این ۲ تا بازی نقاط قوت خاص خودشون رو دارند ولی نقاط ضعفی دارند که باعث میشه از اونا دلسرد و ناامید بشید.
      بازم میگم قصد کوبیدن و تخریب این ۲ بازی رو ندارم‌خصوصا لست ۲ که یکسری از جوایز حقش بود یک سری ها هم نه.
      مثلا جایزه بهترین موسیقی رو دو دستی به لست ۲ و استاد گوستاوو سانتالونا و یا چرا جایزه بهترین اجرا رسید به لورا بیلی؟؟؟؟؟ نمیگم لورا بیلی اجراش بد بود. اتفاقا صدا پیشه خوبیه اما بدون شکک این جایزه حق کسی نبود جز اشلی جانسون.
      مثلا چرا جایزه بهترین کارگردانی رسید به نیل دراکمن؟؟
      کارگردانی که میاد رو کارکنانش کرانچ میزنه و هیچ خلاقیتی تو مدیریت تیم نداشته حقش این جایزه نیست.
      منتظرم کوری بارلوگ چه میکنه :inlove:

      • Ozhan گفت:

        به کارگردان ربطی نداره
        دراکمن طبق حرفاش حتی خودش خیلی شبا تو استدیو میمونده
        کرانچ از مدیریت میاد و کساییم که میان تو این استدیوها میدونن که قراره تجربه سخت ولی شیرینی داشته باشن در اخرش

      • joel گفت:

        مثلا چرا جایزه بهترین کارگردانی رسید به نیل دراکمن؟؟
        کارگردانی که میاد رو کارکنانش کرانچ میزنه و هیچ خلاقیتی تو مدیریت تیم نداشته حقش این جایزه نیست. ?:-) ?:-) ?:-) ?:-)
        واقعا که مرد حسابی دریافت جایزه بهترین کارگردانی چه ربطی به مواردی که گفتی داره.
        کرانچ .خلاقیت در مدیریت :silly: .
        بزار همین جا یک نکته ای رو به خدمت شما و همه دوستان بگم( و در واقع اب پاکی رو بریزم رو دستتون)اونم این که غیر ممکن که شما به یه استودیو مثل راک استار.یوبیسافت.اکتیویژن.سونی.سی دی پراجکت و کلا همه استودیوهای سازنده بازیهای AAA بپیوندی و مخالف کرانچ باشی از ازل همین بوده و هست و یقینا همینم خواهد بود .شما انتظار نداشته باش راک استار واسه ساخت بازی gta vi از کار کناش هفته ای ۴ روز و روزانه ۶ ساعت کار بکشه و همه خوشحال و خندان بیان و سر صبح ابتدای کار قهوه و یا خیار گوجه بزنن بر بدن و کار با نام و یاد خدا و … شروع کنن و موقع نماز 😛 همگی بچپن تو نماز خونه و صلوات رفتن به خونه.
        البته حقوقی رو هم که این افراد دریافت میکنن خیلی خیلی بیشتر از استودیوهای کوچک هستش .

  • Clara گفت:

    با تشکر از کادر زحمت کش گیمفا من یه دلنوشته نسبتا کوچیک دارم برای سال ۲۰۲۰ :
    امسال واقعا سال خیلی عجیبی بود از کرونا و گرونی و … بگیر تا برسیم به صنعت دوس داشتنی خودمون
    خب امسال شاهکار های متعددی منتشر شدن ؛ از بازی که کلا ps4 خریدم به عشق اون تا سایبر و گوست و اوری و….
    خیلی سال پر باری بود از لحاظ محتوا و عناوین درجه ۱ ( چون بالاخره سال آخر نسل تازه کنسول ها کارت هاشون رو رو میکنن ) اما چیزی که تو چشم تر بود وضعیت گیم ها نبود بلکه گیمر ها بود!! از لیکرها،هیترها،تهدید کننده های سازنده ها و….
    نمیدونم دلیلش چی بود بیکاری جوامع به خاطر خونه نشینی یا هر چیز دیگه ای اما حداقل تو این سایت حداقل بیاین یه ذره درک و فهممون رو ببریم بالا یه استدیو برای ساخت بازی زحمت میکشه، خون دل میخوره از بازی خوشت نیومد؟؟ داستان ش به دلت نشست؟؟ باگ داره؟؟ چرا بازی رو هیت میکنی اسپویل کردن یه بازی واقعا حق الناس نیس شماهایی که دم از خدا و پیغمبر و…. میزنین؟؟
    خودمونو عوض کنیم اره اینکه ۹۶ میشه ۹۳ یا ۹۱ میشه ۸۶ دست ما نیست هرچند حقیقت رو میدونیم ؛ اما اینکه مبنا رو میزاریم روی دوتا عدد کنار هم و با این که بازی رو تجربه نکردیم لقب unplayable روش میزاریم این دست ماست!!
    حداقل ما برای خودمون ارزش قایل باشیم دنباله رو چهارتا یوتوبر نباشیم و چشم بسته هرچی گفتن قبول کنیم آقا اوکی اصلا حرف یوتوبر ها صادق چرا بقیه زحمتای سازنده رو نمیبینیم؟؟
    لست ۲ تو زمینه صداگذاری انقلاب نکرد؟ برترین گرافیک کنسولی تاریخ رو نداشت؟ سنگین ترین گیمپلی نسل ۸ رو نداشت؟ موسیقی هاش از بهترین ها نبود؟؟ پس این جمله چیه leaks saved me 59 dollars؟؟ سایبر تو زمینه روایت داستان تو زمینه همخوانی صداگذاری لب و چهره و خیلی مسایل دیگه درجه ۱ نبود؟؟
    قدر سازنده ها رو بیشتر بدونیم…..این بازی هان که مارو فارغ از هر دغدغه ذهنی به آرامش میرسونن کاری نکنیم که سازنده ها پشیمون بشن از زحمتی که برای ما میکشن….

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      واقعا کامنت زیبایی گذاشتی ، درود بر تو :rose:

    • Clara گفت:

      تو ادامه کامنت قبلی ( شرمنده اگه طولانی شد ) این نسل به نظر من نسل ساختار شکنی ها بود نسل انقلاب ها از هورایزنی بگیر که میتونست کیلزون ۴ باشه از گادی که میتونست گیمپلی نسخه های قبلی رو کپی پیست کنه از آنچ ۴ ی که میتونست به جای یه داستان احساسی و درام همون بزن بکش نسخه های قبلی باشه از گوستی که میتونست infamous 3 باشه و….
      چیزی که مشخصه هروقت تغییری صورت میگیره یه عده مخالفت میکنن باهاش هنوز خیلی ها سر گاد ۲۰۱۸ از نبود اون کریتوس خشن قبلی مشکل دارن خیلی ها….
      حرفی که میخواستم بزنم این بود حالا که ناتی داگ میاد و به جای لست او آس ( Disney story edition ) یه روایت متفاوت رو انتخاب میکنه ( درست یا غلط کاری ندارم موضوع تغییر و این جسارت تغییر کردن ه) یا سیدی پراجکتی که میاد جای ویچر ۴ ( که اگه اون کارو میکرد الان دو برابر سایبر بازی ش فروخته بود ) یه ساختار شکنی انجام میده،،، (( حتی اگه با این تغییر حال نکردیم زحمتای سازنده رو دور نریزیم))
      چون با این کار فقط به بقیه استدیو ها فهموندیم که ما ترجیح میدیم برای فیفا تو نسل با کمترین تغییرات ۴۲۰ دلار تو جیب EA تزریق کنیم اما استدیو ها حق ساختار شکنی ندارن ؛ حداقل احترام بزاریم یه سازنده هایی که به ما احترام گذاشتن نخواستن یه چیز تکراری رو بهمون قالب کنن اومدن ساختار شکنی کردن چنین جسارتی داشتن… اینا برای من خیلی ارزشمنده
      و ممنون از همه دوستانی که تا اینجا کامنت منو خوندن انشالله سال بعد خیلی سال پر بار تر ( هورایزن، دیمنزسولز، هیلو، الدن رینگ،گاد، سایبر) در کنار هم باشیم و این اتفاقات عجیب غریب امسال به فراموشی سپرده بشه :rose:

    • Mikasa گفت:

      ناراحتی از هیت کردن بازی رو نمیفهمم 🙂
      ابراز تنفر نسبت به اثر کجاش بده؟
      بازی یه اثر فرهنگی هست و توهین و تمسخرش کاملا آزاده در تمام مجامع چون بازی “شخص” نیست
      طرف پول داده راضی نبوده میخواد کل هیکل استودیو و سازنده رو با حرفاش گل بگیره این کجاش مشکل داره؟
      دقیقا مثل اینه که یه نفر پراید خریده و میخواد از سایپا ابراز تنفر کنه
      سالهای سال تو این سایت کاربرا نسبت به فورتنایت هیت دادن و نسبت به بازیای آنلاین ابراز تنفر کردن شما کجا بودی این جملات قشنگتو بگی؟
      اینهمه هیلو گیرز و هزارتا بازی دیگه هیت شد روشنفکرای سایت کجا رفته بودن؟
      پس مشخصا مشکل شما هیت نیست مشکل شما هیت کردن بازی های مورد علاقتونه همین
      دوست ندارین نظری منفی در مورد بازیای مورد علاقتون بخونین
      به عبارتی فقط با حلوا حلوا کردن حال میکنین (که طبیعیم هست البته )
      واقعیتش اینه که اینجا فضای مجازیه
      نظر دادنم مجاز
      حرفت در مورد استودیوی بازیسازی و درک متقابل هم عجیبه
      یه مثال میزنم
      مریض شدی رفتی دکتر پول دادی ولی با دارو هایی که تجویز کرده حالتو بدتر کرده راهی بیمارستان شدی
      حالا شما میگی چون ایشون ۷ سال درس خونده پزشک شده و به زور مدرک‌گرفته پس باید به زحمتش احترام بذارم و ازش شکایت نکنم؟
      این حرفای خوشگلو بذارین کنار واقعیت امر یچیز دیگست 😀

      • طرز فکرت تو حلقم
        خب وقتی یکی از یه بازی ای خوشش نمیاد نمیتونه ازش دفاع کنه
        مثلا من از دث متنفرم به معنای واقعی کلمه
        حتی اگه کسی هیتش کنه هیچی نمیتونم بگم چون منم با اون هم نظرم
        کسایی که دوسش دارن میتونن بیان دفاع کنن
        خب این مشکلی نداره
        دعوا سر بازی نمک سایت گیمه
        ولی اسپویل کردن چی؟؟؟
        چند درصد از پیسی گیمرای سایت رددد ۲ رو اسپویل شدن؟
        چرا؟؟؟؟
        چون یه تعداد از پی اس فنا اسپویل کردن بازیرو
        مثلا پیمان
        چند درصد از پلی فنا و لست فنا اسپویل شدن لستو؟؟؟
        چرا؟
        چون یه تعداد بیشعور اومدن بازیرو اسپویل کردن
        تو همین سایتم داشتیم که تو پیام خصوصی اسپویل میکردن
        خب اینا چی؟

        • Mikasa گفت:

          command shepard

          عزیز
          من بحثم سر اسپویل نبود
          سر هیت بود و تنفر ورزی
          وگرنه خودم بارها اعلام کردم شدیدا با اسپویل مشکل دارم
          بعضی بازیا اسپویل بشن نصف مزش رفته خودمم بارها قربانی اسپویل شدم تو همین سایت
          اسپویل نکنین ملت 😀

      • Neil_druckman گفت:

        Mikasa
        چیزی رو که تو درک نمیکنی تفاوت بین یک اثر شاهکار با یک اثر زباله هست.پراید یه ماشینه اشغاله ولی یک نفر پاشه بره بنز بخره اونم با قیمت پراید(مقایسه بشه با یه اثر بزرگی مثل دلست که ۶۰ دلاره و فیفا هم ۶۰ دلاره تازه فیفا برای تجربه درستش باید کلی خرید درون برنامه ای انجام بدی)بعد پاشه بیاد تمام تلاشش رو بکنه که بنز رو بکوبه نشون دهنده نفهم بودنشه.که البته بخش جالب تر اینه که بعضیا حتی بازی رو تجربه نکردن و به خاطر ریتارد بودنشون شروع به کوبوندن بازی و مسموم کردن فضای مجازی میکنن(طرف بنز رو از نزدیک ندیده میگه ماشینش اشغاله)این به شعور و درک و فهم بستگی داره.
        بعضیام این وسط هستن که واسه بالابردن شرکت مورد علاقشون به اثر مذکور حمله ور میشن این افراد البته مشکل مغزی دارن البته ظاهرا شما خیلی به اینجور ادما علاقه داری

      • Clara گفت:

        مرسی از نظرتون و اینکه وقت گذاشتین خوندین
        ((سالهای سال تو این سایت کاربرا نسبت به فورتنایت هیت دادن و نسبت به بازیای آنلاین ابراز تنفر کردن شما کجا بودی این جملات قشنگتو بگی؟))
        عزیز این یه حقیقت ه آدم تا وقتی خودش یه چیزی رو دوست نداشته باشه ازش طرفداری نمیکنه چیز عجیبی نیست منم منکرش نیستم من خودم به شخصه کاربرایی که منو بشناسن میدونن مخالف سر سخت فورتنایت و یه سری بازی های دیگه هستم تا اینجا این حق منه درسته؟؟ اما یادم نمیاد تاحالا جایی اومده باشم هیت کنم از بازی یا سازنده ها رو تهدید کنم یا خدای نکرده بی احترامی کرده باشم به جزیی از سازنده چون برای سازنده فورتنایت هم ارزش قایلم
        مخالف بودن با یه اثر با هیت کردن ازش فرق داره ؛ من مخالف فورتنایتم و به این بازی کاری ندارم تو هیچ کدوم از پستاش نیستم و حرفی در موردش نمیزنم اما هیتر عقده تایید شدن داره پس تو تک تک پستای اون بازی حضور داره و هرطور شده میخواد حرف خود ش رو به دیگران بقبولونه و از نظر من نه عزیز این حق هر کسی نیست 🙂 من خودم مخالف فورتنایتم اما قرار نیس نون شب اپیک گیمز رو با leaks saved me…. خراب کنم من خودم به تنهایی ازش حمایت نمیکنم دیگران رو وادار به پذیرش عقیده خودم نمیکنم 😉
        درضمن گیرز بازی مورد علاقه منه تو نمرات بود یا نقداش ازش طرفداری کردم اگه برین چک کنین با اینکه نمیتونم تجربه ش کنم اما در شاهکار بودن ش شکی ندارم

        • clara@
          میخوام بهت مخالف و هیت رو ربط بدم.
          مخالفت دو دسته هستش.
          ۱ساده
          ۲ سرسخت
          فرض کن مخالف سرسخت بازی هستی.
          سازنده بازی اومده تو بازیش یک حرکتی زده و تو ازش خوشش نیومد.
          خب سازنده بازی میاد یک توهینی میکنه به کسایی که خوششون نیومد.
          مخالفت سرسخت تبدیل میشه به یک عقده و بعد اون عقده رشد میکنه و تبدیل میشه به نفرت(هیت).
          اون نفرت رشد میکنه مثل سرطان و تبدیل میشه به چی؟؟؟
          انتقام(تهدید سازندگان)
          و اون انتقام تا حدی پیش میره که میای سازنده بازی رو تهدید میکنی.
          و تا آخر عمرت نمیتونی کنترلش کنی

    • ببین.
      اینکه اسپویل میشه به شعور مخاطب بستگی داره اگه میخواد اسپویل کنه یک زنگ هشداری بزنه.
      این نسل واقعا نسل عجیبی بود.
      مثلا وقتی میازاکی گفت که دارک سولز ۳ آخرین بازی سولز هستش با خودم گفتم حتما پایان خرمی داره ولی وقتی پایان بازی رو انجام دادم قشنگ خشکم زد(قصد اسپویل ندارم) با خودم گفتم یعنی چی؟؟؟
      همین؟؟؟؟
      یعنی آخرین بازی سولز پایانش اینطوریه؟؟
      از اونجایی که میازاکی در داستان سرایی محیطی استاد هستش. رفتم بازی رو دوباره انجام دادم و از اینترنت موارد کشف شده رو جستجو کردم اما هیچ جوابی نگرقتم.
      اگر بخوام پایان سری دارک سولز رو توصیف کنم یک جمله میگم:
      (پایانی بی جواب و جسورانه )
      اونایی که بازی دارک سولز ۳ رو انجام دادند خوب میدونند جمله بالا چه معنایی داره.
      حالا برم سراغ گاد آو وار ۴
      همون اولا که بازی میخواست عرصا بشه نگرانی خاصی بهم دست داد.
      فک میکردم گیم پلی بازی ضربه میزنه به بازی.
      اما وقتی بازی رو انجام دادم نگرانی من شست و رفت.
      رسیدم به اواخر بازی .
      بالای کوه یوتنهایم و به محض اینکه اون تصویر رو دیوار رو دیدم(اسپویل نمیکنم) حس عجیبی و نگرانی بهم دست داد خصوصا اون پایان مخفی(بازم اسپویل نمیکنم) نگرانی منو دو چندان کرد.
      اگه بخوام بازی گاد آو وار رو توصیف کنم یک جمله میگم:
      (خودتان رو برای یک ماجراجویی جسورانه در رگناروک امادا کنید)
      اما………
      رسیدم به لست ۲.
      نمیدونم دربارش حرف بزنم یا نه.
      اما میخوام با یک جمله توصیفش کنم:
      (جسورانه اما مسیر اشتباه)

    • بسیار کامنت زیبایی بود احسنت بر شما :yes: :rose:

  • من با نظرات آقای کریمی موافقم
    فقط بهترین اکشن ادونچر برای من والهالاست نه چیز دیگه ای
    در کل بنظرم مال آقای کریمی با سلیقه ی من جورتر از بقیست

  • لست آو آس ۲ میتونست داستانش خیلی خاص تر باشه.
    اگه یک سری اشکالات توش نبود.
    بهرحال هنوز قابل تقدیر هستش

  • سعید آقابابایی عزیز ❤️ نزدیک ترین به سلیقه من.

  • با تشکر از همه اعضای مدیریت گیمفا
    برای من بهترین بازی سال چیزی نیس جز THE LAST OF US PART 2 هست

  • Neil_druckman گفت:

    نظرات بسیار جالب بود.ولی من فقط دارم افسوس میخورم که به خاطر بهینه سازی نتونستم سایبر رو تجربه کنم 😥 وگرنه مطمعنم توی لیست بهترین بازی های امسال دوم میبود.
    متاسفانه اساسین کرید والهالا رو هم هنوز نتونستم تجربه کنم 😥 (افسوس که سرم شلوغه)
    اما بین بازی هایی که امسال انجام دادم:
    بهترین بازیه سال با اختلاف دلست ۲ هست هیچ بازیی همچین جزییات و داستان و گرافیک و فیزیک روونی نداره.هیچ بازیی انقدر صنعت گیم رو تکون نداد که دلست داد(البته به جز gta)
    اما بعد از اون ori هست که محشر بود انقدر این بازی خارق العاده بود که هرچقدر ازش تعریف کنم کم گفتم.بهترین طراحی هنری قطعا حق ori هست :yes:
    بهترین بازیه انلاین هم امانگ اس بود که فوق العاده بود.چقدر این ایده باحال بود.
    سومین بازی هم گوست اف تسوشیما بود تجربه بدی نبود.

  • Shot گفت:

    خیلی مطلب جذابی بود و انتخاب ها هم واقعا عالی بودن فقط یه موردی هست اینکه جایزه بهترین موسیقی توی مراسم به فاینال فانتزی داده شد نه لست ۲٫ که وظیفم دونستم بگم. بازم ممنون.

  • MAX3D گفت:

    اقای قانع پسند و اکرامی :rose: نزدیک ترین سلیقه بمن :-*
    البته بهترین اکشن برای من Doom بود بازی فایتینگ که نداشتید اونو street of rage 4 انتخاب میکردم اپریجی رول پلی پرسونا ۵

  • Dr.Ali گفت:

    سلام به همگی.
    ضمن تشکر از زحمات نویسندگان و منتقدین محترم سایت؛
    بهترین بازی سال برای منِ پی سی باز AC Valhalla بود چون واقعا از هر جهت کامل و بسیار سرگرم کننده و اعتیادآور با گرافیک بسیار خوب و موسیقی خوب، شخصیت پردازی خوب و ماموریتهای فرعی متنوع ساعتها منو سرگرم کرد. در مورد لست ۲ و گوست نظری ندارم چون متاسفانه امکان تجربه آنها را ندارم. در مورد موسیقی هم دو عنوان DOOM و Ori فوق العاده بودن و در زمینه گیم پلی هم عنوان DOOM گان پلی بسیار لذت بخشی برای من داشت.

  • vergil2max گفت:

    لست ۱ دوس داشتم بویژه داستانشو اما داستانش نسخه بهبود یافته همون سناریو محبوب همیشگی یعنی نمایش عشق دو تن بهم بود که اثار موفق و محبوب هم کم نداریم تو این سبک اما قضیه دلست ۲ فرق داشت.کم پیش میاد یه کارگردان چیزی رو روایت کنه که موردعلاقه اکثر مخاطبا نیست و پا به عرصه نقطه مقابل عشق و دارک بزاره ،کاری بسی سخت و دشوار. اما دراکمن نه تنها تونست بخوبی هر چه تمامتر تنفر را برامون معنی کنه بلکه تنفر را به جونش خرید و کلی مورد لطف هیترا قرار گرفت.این هم یادمون نره روایت چیزی مثل عشق که شاید تجربش کرده باشیم بمراتب سختتر از چیزی که نکردیم (البته دراکمن بعد انتشار بازی،احتمالا تجربه کردش.دی).بنظرم ریسکی کاری که دراکمن کرد دستکم از کار بارلوگ نداشت.بهرحال،واقعا دراکمن کارگردان بزرگی و گیمرا باید قدر همچین اعجوبه ها را قدر بدانن کسایی که اگه نبودن صنعت گیم به قول بزرگسالا مال بچه ها بود (از این حرف متنفرم)
    بهترین بازی ها ۲۰۲۰گرچه از تجربه خیلی از بازیها بلطف مسئولین زحمت کشمون (s.t.y) محروم شدم و شدیم
    ۱-The Last of Us Part II
    ۲-Assassin’s Creed Valhalla.بعد از نسخه ۲ اساسین فکر نمیکردم تا این حد از این سری لذت ببرم.اودیسه و والهالا فوق العاده بودن
    ۳-Doom Eternal.فقط بکش.دی

  • AmirtheGRB گفت:

    اول از همه تشکر میکنم بابت این پست واقعا گل کاشتید خیلی دقیق و ریز به همه چیز اشاره شده بود.
    متوجه یه موضوعی شدم بین کامنتای دوستان اونم ترجمه game of the year هست که میشه بازی سال نه بهترین (برترین) بازی سال. این دو جمله خیلی باهم فرق دارن. همونطور که قبلا هم گفتم بازی سال اشاره به کالت بودن یک بازی داره اما بهترین بازی سال اشاره به پرفکت بودن یک بازی درهرلحاظ داره. نتیجه هم مشخصا متفاوته. مثلا بازی سال ۲۰۱۳ برای من tlou بود ولی بهترین بازی سال ۲۰۱۳ بنظرم بایوشاک بود. اگر دوستان بین صحبتا به این موضوع دقت کنن بهتر متوجه نقطه نظراشون میشیم

  • S..M گفت:

    بهترین بازی سال برای من
    AC والهالا ) دلیلش علاقه بیش از حد من به ویچر اساتیر نورس اساسین کرید سریال وایکینگ ها بود)
    است اف آس پارت ۲ بهترین بازی امثال از هر نظر چون عملا بی نقص بود بجز قصه مرگ جول که یهو کیفش غیب شد

    گوست اف سوشیما دلیلش( عاشق فیلم جو مونگ بودم همون موقع کتاب هایی درمورد چنگیز خان میخوندم با اینکه داستانش قابل پیش بینی بود آخرش اما روایتش عالی بود و خلاقیتها ی جالب مثل باد و روباه

    دووم ایترنال دلیلش ترکیب دیوانه وار موسیقی گیم پلی و داستان بازی که همه عالی بودن

    FFRE7 واقعا این بازی نوستالژی ترین بازی بعد از شاد اف کلوسوس ریمیک بود برام و خاطراته بشدت قدیمی از زمانی که ده دلار ده ساله بودم برام داشت

  • Eternal Man گفت:

    بهترین گیم سال برای من Doom Eternal

  • Kena گفت:

    تمامی جوایز حق لسته :inlove:

  • با تشکر از همه اعضای مدیریت وب سایت گیمفا.
    بهترین بازی سال ۲۰۲۰ برای من فاینال فانتزی هفت ریمیک بود.
    به نظر من بهترین موسیقی، بهترین کارگردانی و بهترین روایت داستان هم همین بازی داشت. تجربه این بازی پنجاه ساعت لذت خالص بود و از وقتی که بازی رو شروع میکردی تا موقعی که به تیتراژ پایانی میرسیدی دلت نمیخواست دسته رو زمین بذاری. شخصیت پردازی، اجرا و صدا پیشگی تک تک کارکترها هم به معنای واقعی کلمه بی نقص بود. کارگردانی صحنه های این بازی هم که حرفی واسه گفتن نداره. هر کسی که این بازی رو رفته میدونه که توی این بازی یک کاتسین وجود نداره که کمتر از شاهکار باشه. تک تک کاتسین های بازی فوق العاده زیبا هستن و نحوه حرکت دوربین و استفاده از موسیقی توی این کاتسین ها واقعا بی نقصه و توی هیچ بازی دیگه ای بجز فاینال فانتزی هفت ریمیک نمیشه همچین صحنه های زیبایی پیدا کرد. داستان بازی هم که واقعا زیباست و چیزی که بهترش میکنه اینه که این داستان دائما داره ریسک میکنه و این ریسک ها هم همیشه جواب میدن. داستان بازی حتی برای کسایی هم که نسخه اصلی بازی رو رفتن قافلگیری داره و پایان بازی هم کاملا آدم رو شگفت زده میکنه. موسیقی های بازی هم که اصلا حرفی برای گفتم نمیذاره. بازی نه تنها چندین موسیقی بی نقص و فوق العاده زیبا داره بلکه برخلاف بقیه بازیهای امسال، این بازی در چندین سبک مختلف موسیقی داره. از یه طرف توی این بازی موسیقی های حماسی داریم که انگار مال باسهای دارک سولز یا گاد آو وار هستن؛ از یه طرف دیگه بازی توی مرحله نُه موسیقی جَز دازه؛ از یه طرف دیگه بازی توی مسیر رسیدن به منطقه “وال مارکت” موسیقی هایی داره که انگار مستقیما از “تِکِن” اومدن؛ از یه طرف دیگه توی مرحله هشت تک نوازی گیتار داریم؛ از یه طرف دیگه موقع جنگیدن با باس “اِیرباستر” موسیقی راک داریم که توی فاز سوم تبدیل به راک سمفونیک میشه و… این بازی برخلاف بقیه بازیها در چندین سبک متفاوت موسیقی داره و همه موسیقی های این بازی هم شاهکاره.
    بازی خیلی چیزهای عالی دیگه هم داره که توی بخش جوایز نمیشه بهشون اشاره کرد. مثل چندین باس فایت جذاب که بازی داره، مثل مبارزات فوق العاده بازی که نه تنها خیلی جذابه بلکه خیلی هم عمق داره و استراتژی میطلبه و…
    در مجموع این بازی برای من با اختلاف بهترین بازی امسال بود. چیزی که برام عجیبه اینه که انگار فقط درصد خیلی کمی از گیمرها توی سایت های ایرانی این بازی رو رفتن. من ندیدم چه توی همین گیمفا و چه توی سایتهای همسایه کسای زیادی راجب به این بازی حرف بزنن. من از جنگ کنسولها و این چیزا خوشم نمیاد ولی برام عجیبه که وقتی توی سایت های ایرانی بحث انحصاری های خوب میشه مردم فقط میگن گاو آو وار، لست آو آس، بلادبورن و… ولی هیچ کس حتی اسم این بازی رو هم نمیاره. انگار حتی کسایی هم که خودشون رو هوادار پر و پا قرص سونی میدونن و هر بازی انحصاری که واسه پلی استیشن میاد رو میرن به این بازی محل نمیذارن.

    • joel گفت:

      سلام داداش با کامنتت خیلی حال کردم و هایپ بازی شدم من همین تازگی ها بازی فاینال ٧ ریمیک رو با متال گیر فانتوم پین تهیه کردم و الان دارم متال میرم و بعد تموم کردن متال با ذوق و شوق زیاد حتما ان شا الله میرم سراغ فاینال. :yes:

  • اول یه تشکر جانانه میکنم خدمت اقا سعید عزیز خیلی خیلی ممنونم مقاله عالی بود
    ببخشید چون جای دیگه نبود این درخواست رو بدم پس اینجا میگم
    لطفا اگه میشه یکبار دیگه شماهم بازی سایبرپانک رو نقد کنید تا نظر شمارو هم بدونیم منتها اگه میشه چند هفته بعد چون تا اونموقع اپدیت های زیادی براش منتشر میشه و اینجوری حق بازی پایمال نمیشه :blush: با تشکر :inlove:

  • هیترهای بازی چه کسانی بودند؛ دقیقا همان‌هایی که بازی را نداشتند! بگذریم.
    اوکی داداش فک کنم بهتره حرف نیل دراکمن رو مرور کنی.
    یا عاشق آن میشوید یا متنفر .
    این خرافات مسخره رو مثل هیترها رو جناب آقای دراکمن بوجود آورده

  • vaan 2 گفت:

    بهترین بخش این جوایز

    کاندیداهای بازی سال ۲۰۲۰ واقعا فوق‌العاده هستند و به غیر از Animal Crossing که شخصا فکر می‌کنم اصلا در حد کاندید بازی سال شدن نیست، همگی عالی و شایسته هستند. عنوانی مثل Animal Crossing، وقتی که آن را کنار یک بازی مثل لست یا سوشیما قرار می‌دهیم، اصلا استانداردهای قرار گرفتن در کنار این‌ها را از نظر کیفیت ساخت ندارد و وقتی به داستان و موسیقی و گرافیک و… در این بازی‌ها نگاه می‌کنیم، قرار دادن Animal Crossing کنارشان از نظر من توهین است

  • کاندید های بازی سال ۲۰۲۰ واقعا فوق العاده هستند و به غیر از Animal Crossing که شخصا فکر می کنم اصلا درحد کاندید بازی سال شدن نیست همگی عالی و شایسته هستند عنوانی مثل Animal Crossing وقتی که آن را کنار یک بازی مثل لست یا سوشیما قرار می دهیم اصلا استاندارد های قرار گرفتن در کنار این ها را از نظر کیفیت ساخت ندارد و وقتی به داستان و موسیقی و گرافیک و… در این بازی ها نگاه میکنیم قرار دادن animal crossing کنارشان از نظر من توهین است. حرف های سعید آقابابایی در مورد بازی سال. می دونی آقای محترم سعید آقابابایی من در مورد چی فکر می کنم فکر می کنم که اگر بازی Little Big Planet 2008 به جای بازی Grand Theft auto IV به عنوان بازی سال انتخاب می شد یا شاید اگر بازی Journey 2012 به جای بازی the walking dead telltale بازی سال برگزیده می شد شما باز هم در مورد Animal Crossing New Horizons همین حرف های زشت تکرار می کردید اما فکر کنم چون این بازی انحصاری شرکت nintendo و چون شرکت نینتندو و بازی هایش در ایران شناخته شده نیست و محبوبیتی نزد ایرانی جماعت نداره شاهد همچون سخنان گهرباری از شما ها هستیم جناب سعید خان شما به بازی Assassin’s creed Valhalla خیلی علاقه داری خوب داشته باش خیلی به بازی های یوبیسافت عشق می ورزی خوب عشق بورز اما هیچ وقت سعی نکن برای بالا بردن بازی های مورد علاقه ی خودت بازی های دیگر شرکت ها رو تخریب کنی بازی Assassins creed valhalla نه الان نه امروز نه در هر زمان دیگر یا سال دیگری تولید می شد هیچ وقت به هیچ عنوان به بازی سال یا نامزد بازی سال انتخاب نمی شد مشکل اصلی شما این که اکثرا در همین سایت همه شدن گرافیک پرست حتی خود بازی های شرکت سونی مانند Undertale. Persona 5. 13 sentinels :aegis rim . Spelunky 2 gravity rush 2. Granblue fantasy versus. Al:the somnium files. Bugsnx و خیلی بازی های دیگر هیچ حرفی در مورد این بازی ها زده نمی شه و همه فقط چسبیدن به بازی های Last of Us و Uncharted چرا چون گرافیک این بازی ها واقع گرایانه ست و به خاطر همین ارزش بازی Uncharted 4 از بازی های Undertale و Inside بیشتر اما خدا رو شکر این چیزا فقط در ایران این طوره و منتقدان و داوران صنعت بازی انتخابشون بر مبنای گرافیک و این چرندیات نیست بلکه بر اساس کیفیت اون بازی مورد نظر اگر یک بازی در تمام بخش ها کیفیت خوبی داشته باشه اون بازی لایق تقدیره حالا می خواد اون بازی Undertale باشه که توسط یک نفر ساخته شده باشه یا Uncharted 4 که توسط ۵۰۰ نفر به خاطر همین که بازی مثل Assassins creed valhalla لایق تقدیر نیست چون در نهایت این بازی یک بازی معمولی اما خوب در ایران بازی valhalla همیشه و در هر بخشی بهتر از بازی Animal crossing و بازی Animal crossing یک جور توهین به حساب میاد 😕 چرا چون بازی animal crossing گرافیکش کارتونی و تیم کوچکی بر روی این بازی کار کرده ولی Valhalla گرافیکش رئال و تیم بزرگی پشتش بوده به خاطر همین بازی لایق تری تا animal crossing اما واقعیت این دو بازی این جوری مشخص می شه Assassin’s Creed Valhalla Metacritic 80. Review 50.
    Animal Crossing New Horizons Metacritic 90. Review 111 و همین طور که میبینید بازی کارتونی و گوگولی و مگولی یا به قول بعضی ها (توهین به حساب می ره) هم در نمرات و هم در تعداد منتقدین نمره داده شده قشنگ زده بازی valhalla رو ترکونده و یک چیز دیگه هم اضافه کنم جناب سعید خان بهترین بازی نسل هشت یوبیسافت برای من و همین طور طبق منتقدین دو بازی Valiant Hearts The great War. و بازی Child of Light که کیفیت این دو بازی از تمام بازی های معمولی و ضعیف و تکراری یوبیسافت از Assassins creed بگیر تا farcry. Ghost recon. The division. Watch dogs. For honor و غیره بهتره و همچنین نمراتشون هم از همه ی بازی های مسخره و تکراری assassins creed و farcry بالاتره اما چرا کسی این جا در مورد این دو بازی صحبت نمی کنند چون مثل بازی animal crossing گرافیکشون کارتونی و توسط تیم کوچکی ساخته شدند فقط می خوام بدونم جناب سعید خان آیا بازی های Child of light و Valiant hearts the great war هم مثل بازی Animal crossing New Horizons توهین به حساب می آید.
    :no: :no: :no:

معرفی برترین بازی های سال 2020 از دید تیم گیمفا- گیمفا
معرفی برترین بازی های سال 2020 از دید تیم گیمفا- گیمفا