برترین‌های گیمفا در سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا - گیمفا
برترین‌های گیمفا در سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا - گیمفا
برترین‌های گیمفا در سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا - گیمفا
برترین‌های گیمفا در سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا - گیمفا

برترین‌های سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا (بخش اول)؛ شاگرد اول‌های ۲۰۲۰

سعید آقابابایی
۰۹:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
برترین‌های گیمفا در سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا - گیمفا

برترین‌های گیمفا

سال ۲۰۲۰ دارد نفس‌های آخرش را می‌کشد و سال ۲۰۲۱ که می‌تواند آبستن اتفاقات زیادی باشد، به زودی از راه خواهد رسید. اما در سال ۲۰۲۰ کلی اتفاقات مختلف در دنیای بازی‌های ویدئویی رخ داده است که حالا وقت بررسی آن‌ها و معرفی شاگرد اول‌های سال رسیده است. هر سال اینجا می‌نویسم وای که چطور این سال هم تمام شد و از این حرف‌ها!

نمی‌دانم که این باید برایمان تلخ باشد یا شیرین، ولی به هر حال زمان می‌گذرد و عمر ما هم با آن می‌رود، پس باید سعی کنیم خوب زندگی کنیم و لذت ببریم. خوب می‌دانم که به چشم برهم ‌زدنی در حال انتخاب برترین‌های ۲۰۲۱ خواهیم بود، همان‌طور که سال قبل نوشتم و سال قبل‌تر از آن و سال قبل‌تر از آن؛ در واقع بهتر است بگویم در تمام این ۷ سالی که در خدمتتان بوده‌ام.

در طول این یک سال تعداد بسیار زیادی بازی‌ مختلف در سبک‌های گوناگون منتشر شدند که هر کدام به نوبه‌ی خود، بازخوردهایی مثبت و منفی دریافت کرده و امتیازات مختلفی کسب نمودند و حتی باعث ایجاد جار و جنجال‌هایی نیز شدند.

برترین‌های سال ۲۰۲۰ گیمفا

حالا دوباره زمان بررسی کارنامه‌ی اعمال و روز جزا فرا رسیده است و این بازی‌ها در ترازویی به نام The Game Awards 2020 قرار گرفتند تا بهترین و جذاب‌ترین آن‌ها در بخش‌های مختلف، به رسم هر ساله انتخاب شوند.

ما نیز به کاندیداهای انتخاب شده توسط مراسم رسمی The Game Awards 2020 احترام گذاشته و همین بازی‌ها را بررسی نموده‌ایم و کلا در راستای انتخاب‌های این مراسم رسمی، کاندیداها را قرار دادیم.

البته برای شما عزیزان نیز رای‌گیری داریم، هم در مورد بازی سال ۲۰۲۰ و هم در بخش مورد ‌انتظارترین بازی ۲۰۲۱ که بعد از انتشار قسمت دوم این مطلب، این رای‌گیری اجرا خواهد شد تا نظر شما کاربران گیمفا نیز مشخص گردد. این مقاله در دو بخش تقدیم شما عزیزان می‌شود و در هر قسمت شاهد نگاهی کوتاه به کاندیداها و برنده‌ی آن بخش هستیم.

امسال انتخاب‌ها را جامع‌تر کردیم و آن را به صورت همگانی در تمام بخش‌ها انجام دادیم تا نتایج دقیق‌تری را کسب نماییم. یعنی برندگان تمام بخش‌ها حاصل رای‌گیری از کل تیم گیمفا هستند و تمام قسمت‌های مختلف رای‌گیری شده‌اند. 

در این دو قسمت شاهد بررسی برترین بازی اکشن، اکشن ماجرایی، نقش‌آفرینی، ورزشی و ریسینگ، مبارزه‌ای، چند نفره، استراتژی و شبیه‌ساز، مستقل و نهایتا برترین بازی سال خواهید بود.

همین‌طور به مواردی مانند برترین روایت داستان، برترین کارگردانی هنری. برترین بازی موبایل و برترین موسیقی و صداگذاری در بازی‌های سال ۲۰۲۰ نیز خواهیم پرداخت.

امید است که این مطلب، مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و در هر دو قسمت این مقاله با من و تیم گیمفا همراه باشید.

برترین‌ بازی های سال ۲۰۲۰

لازم به ذکر است که بسته به نظر اعضای تیم گیمفا در این قسمت از مقاله، عنوانی که در هر بخش برنده شده است با رنگ قرمز در لیست کاندیداها برجسته شده و آن بازی، به عنوان بازی سال ۲۰۲۰ گیمفا در حوزه‌ی مورد نظر شناخته می‌شود.

هم‌چنین گزینه‌ای که رنگ بنفش دارد برنده‌ی مراسم جهانی بازی سال در آن بخش است و اگر بخشی گزینه‌ی بنفش ندارد یعنی انتخاب گیمفا و مراسم جهانی با هم یکی بوده است.

امیدواریم که شما نیز لیست برترین‌های خودتان را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.


برترین بازی چندنفره‌ی سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Animal Crossing: New Horizons (توسعه و نشر توسط: Nintendo/Nintendo)

 ۲ – Among Us (توسعه و نشر توسط: InnerSloth)

۳ – Call of Duty: Warzone (توسعه و نشر توسط: Activision)

۴ –  Fall Guys: Ultimate Knockout (توسعه و نشر توسط: Mediatonic / Devolver Digital)

۵ – Valorant (توسعه و نشر توسط: Riot Games / Riot Games)

برترین‌های گیمفا

برترین بازی چند نفره سال ۲۰۲۰ گیمفا

هر سالی که می‌گذرد، با افزایش ویژه‌ای در روند انتشار و عرضه‌ی بازی‌های چند نفره در انواع و اقسام قالب‌های جدید و متنوع روبه‌رو می‌شویم و قطعا این موضوع در سال‌های آینده هم حتی با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

بازی‌های لیست کاندیداهای برترین عناوین چندنفره‌ی امسال همگی فوق‌العاده هستند و در زمینه‌ی “عملکرد جهانی” فراتر از شگفت‌انگیز عمل کرده و جهان را به خود خیره کرده‌ا‌ند. در واقع، تمام این ۵ بازی در سال جاری موفق شدند یک تجربه‌ی عالی را به گیمر ارائه داده و با عرضه‌ی یک بازی بالانس و بدون مشکلات عجیب فنی، تجربه‌ای مستمر و با ثبات را برای ما به ارمغان بیاورند.

در بین کاندیداهای بخش برترین بازی چندنفره‌ی سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین‌های این حوزه در سالی که داریم به پایانش می‌رسیم هستند. در اینجا شاهد نام‌هایی مثل Among Us ،Fall Guys: Ultimate Knockout ،Call of Duty: Warzone ،Animal Crossing: New Horizons و Valorant هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند.

همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم جهانی بازی سال، Among Us توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی برترین بازی چندنفره‌ی سال را کسب نماید، ولی در تیم گیمفا نظر ما متفاوت بود و عنوان Call of Duty: Warzone انتخاب شد، آن هم در یک رقابت نزدیک. البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم، هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌ها محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا بازی Call of Duty: Warzone، برنده‌ی ما در این بخش است.

Call of Duty: Warzone در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین بازی چندنفره‌ی سال، موفق شد تا ۴۵ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Among Us و سپس بازی Fall Guys: Ultimate Knockout در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. به این ترتیب، Call of Duty: Warzone به عنوان برترین بازی چندنفره‌ی سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین بازی مستقل سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Carrion (توسعه و نشر توسط: Phobia Game Studio / Devolver Digital)

۲ – Fall Guys: Ultimate Knockout (توسعه و نشر توسط: Mediatonic / Devolver Digital)

۳ –  Hades (توسعه و نشر توسط: Supergiant Games/Supergiant Games)

۴ – Spelunky 2 (توسعه و نشر توسط: Mossmouth / Mossmouth)

۵ – Spiritfarer (توسعه و نشر توسط: Thunder Lotus Games)

برترین های سال 2020 گیمفا

این هم از رکورد آرای یک بخش که برای اولین بار در بهترین‌های گیمفا، یک بازی ۱۰۰ درصد آرا را کسب می‌کند. سال ۲۰۲۰ هم به مانند سا‌ل‌های قبلی برای طرفداران بازی‌های ویدئویی فوق‌العاده بود (و البته برای ما در ایران از نظر وضعیت قیمت این باز‌ی‌ها، یک افتضاح محض بود). امسال بازی‌های زیادی توانستند عالی عمل کرده و انتظارات طرفداران و سازندگانشان را کاملا برآورده نمایند.

گذشته از بازی‌های عظیم AAA، بازی‌های مستقلی هم به بازار عرضه شدند و برخی از آن‌ها بالاتر از سطح توقعات ظاهر شدند که کاندیداهای این بخش، از همین عناوین هستند. هر سال یکی دو بازی مستقل در مراسم بازی سال هستند که دنیا را تکان داده‌اند و شانه به شانه‌ی برترین و بزرگ‌ترین عناوین AAA در کاندید شدن و امتیاز متا و… پیش می‌روند.

از اینساید گرفته تا هل بلید و Celeste و Disco Elysium در سال گذشته و امسال هم که قطعا می‌دانید همه‌جا صحبت از چه عنوان مستقلی است. بله Hades که باز هم به ما نشان داد صنعت بازی، امروزه چه ارزشی برای عناوین مستقل قائل است. به طور کلی در چند سال اخیر شاهد بازی‌های مستقل موفق زیادی بوده‌ایم.

بازی‌هایی که علیرغم عدم صرف هزینه‌های هنگفت برای ساخت آن‌ها، عناوینی جذاب، موفق و پرطرفدار از آب درمی‌آیند. گاه این‌گونه بازی‌ها می‌توانند ایده‌هایی نو را وارد صنعت بازی‌سازی کنند، ایده‌هایی که تا سال‌ها بعد می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

در بین کاندیداهای بخش برترین بازی مستقل سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی سراسر هیجان و لذت هستیم که هر کدامشان کلی سرگرمی را برای ما به ارمغان آورده‌اند، ولی چه برای گیمرهای دنیا و چه برای تیم گیمفا، گویا فقط و فقط یک نام اهمیت داشته است. در این‌جا شاهد نام‌های بزرگی مثل Fall Guys: Ultimate Knockout ،Spelunky 2 ،Carrion ،Hades و Spiritfarer هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند.

همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال نیز همان‌گونه که انتظار می‌رفت، Hades توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی برترین بازی مستقل سال را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود و به اعتقاد من، Hades برنده شدنش بسیار قابل قبول‌تر از بقیه است و اتفاقا همه‌ی ما هم در این بخش اتفاق نظر داشتیم و مطمئنم که اگر برای کاربران هم در این بخش نظرسنجی کنیم، قطعا Hades انتخاب خواهد شد.

البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم، هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌های این شاخه محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا Hades برنده‌ی ما در این بخش است.

وقتی به نامزدهای بهترین بازی مستقل سال ۲۰۲۰ نگاه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در سال جاری، بازی‌های مستقل حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند. روایت‌های داستانی فوق‌العاده یا طراحی‌های عالی محیط و صداگذاری و موسیقی شنیدنی و یا گیم‌پلی خلاقانه، مواردی هستند که به وفور در بازی‌های مستقل باکیفیت می‌بینیم و خیلی وقت‌ها هم تمامی این‌ها با هم در یک بازی وجود دارند که می‌شود عنوانی مثل Hades.

بازی Hades با این که یک بازی جمع و جور مستقل است و با بودجه و تعداد نفرات خیلی کمتری نسبت به بازی‌های عظیم AAA ساخته شده است، ولی یک شاهکار اکشن است و کیفیتی بسیار بالاتر از خیلی از عناوین AAA دارد و همین است که این بازی را بسیار جذاب و قابل تحسین کرده است.

Hades در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین بازی مستقل سال ۲۰۲۰ به طور شگفت‌انگیزی موفق شد تا ۱۰۰ درصد آرا را کسب نماید و به این ترتیب Hades به عنوان برترین بازی مستقل سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین بازی استراتژی و شبیه ساز سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Crusader Kings III (توسعه و نشر توسط: Paradox Interactive/Paradox)

۲ – Desperados III (توسعه و نشر توسط: Mimimi Games/ THQ Nordic)

۳ – Gears Tactics (توسعه و نشر توسط: Splash Damage/Xbox Game Studios)

۴ – Microsoft Flight Simulator (توسعه و نشر توسط: Microsoft Corporation/Microsoft Corporation)

۵ – XCOM: Chimera Squad (توسعه و نشر توسط: Firaxis Games/ ۲K Games)

برترین های سال 2020 گیمفا

از نظر بازی‌های استراتژِی و شبیه‌ساز که امسال با هم در یک بخش ترکیب شده‌اند، سال خوبی را سپری کردیم و همان‌طور که در کاندیداهای این بخش مشخص است، بازی‌های با کیفیتی حاضر بودند که طرفداران این سبک‌ها را بتوانند ساعت‌ها سرگرم نمایند. وجود عناوینی همچون Desperados III و Microsoft Flight Simulator، دست طرفداران را برای امسال خالی نگذاشت و طرفداران این سبک‌ها امسال از عناوین خوبی بهره‌مند بودند.

در بین کاندیداهای بخش برترین بازی استراتژِی و شبیه‌ساز سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی سراسر هیجان و لذت هستیم که هر کدامشان کلی سرگرمی را برای ما به ارمغان آورده‌اند. در اینجا شاهد نام‌های بزرگی مثل Microsoft Flight Simulator ،Gears Tactics ،Desperados III ،Crusader Kings III و XCOM: Chimera Squad هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند.

همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال، Microsoft Flight Simulator توانست در حضور این ۴ بازی جایزه‌ی برترین بازی استراتژی و شبیه‌ساز سال را کسب نماید ولی در تیم گیمفا نیز نظر ما به این شکل نبود و عنوان Desperados III بیشترین آرا را کسب نمود.

البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌های این سبک‌ها محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا Desperados III برنده‌ی ما در این بخش است.

Desperados III در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین بازی استراتژی و شبیه‌ساز سال، موفق شد تا ۵۰ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Microsoft Flight Simulator بود که حدود ۲۷ درصد رای دارد و سپس Crusader Kings III در جایگاه سوم قرار گرفته است. به این ترتیب Desperados III به عنوان برترین بازی استراتژی و شبیه‌ساز سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


برترین بازی اکشن سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Doom Eternal (توسعه و نشر توسط:  id Software/Bethesda Softworks)

۲ – Hades (توسعه و نشر توسط: Supergiant Games/Supergiant Games)

۳ – Half-Life: Alyx (توسعه و نشر توسط:  Valve/Valve)

۴ – Nioh 2 (توسعه و نشر توسط: Team Ninja/Sony)

۵ – Streets of Rage 4 (توسعه و نشر توسط: DotEmu/DotEmu)

برترین های سال 2020 گیمفا

در این قسمت یعنی انتخاب بازی اکشن، رقابت بین دو بازی Doom Eternal و Nioh 2 بود که شوتر جذاب بتزدا گوی سبقت را ربود و به عنوان بازی سال اکشن گیمفا انتخاب شد. در بین کاندیداهای این بخش، شاهد ۵ اکشن سراسر هیجان و لذت هستیم که هر کدامشان کلی سرگرمی را برای ما به ارمغان آورده‌اند و با این که انتخاب کردن کار خیلی آسانی نیست، ولی سرانجام یک برنده باید وجود داشته باشد.

در اینجا شاهد نام‌های بزرگی مثل Nioh 2 ،Half-Life: Alyx ،Hades ،Doom Eternal و Streets of Rage 4 هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم در مراسم بازی سال Hades توانست در حضور این ۴ نام بسیار قدرتمند و عظیم جایزه‌ی برترین بازی اکشن سال را کسب نماید.

ولی در تیم گیمفا نظر ما این طور نبود و به اعتقاد من Doom Eternal که ما در تیم گیمفا به عنوان برترین اکشن سال ۲۰۲۰ انتخاب کردیم، برنده شدنش در سبک اکشن بسیار قابل قبول‌تر و منطقی‌تر است، زیرا که در اصل، این بازی خودش معنا و تعریف اکشن است!

به شخصه فکر می‌کنم که اگر برای کاربران هم در این بخش نظرسنجی کنیم همین Doom Eternal انتخاب خواهد شد. در بین دیگر کاندیداها Nioh 2 نیز الحق‌و‌الانصاف معنای سرگرم‌کنندگی، اکشن و لذت‌بخش بودن یک بازی است. عنوانی کاملا پخته و حساب‌شده از سوی تیم نینجا که نشان داد این فرنچایز هنوز هم بعد از بازی نخست، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و حتی می‌توانیم منتظر تکمیل ۳‌گانه باشیم. همین‌طور عناوینی مثل Hades و Half-Life: Alyx نیز واقعا عالی و با کیفیت هستند و بدون شک با شایستگی در بین کاندیداهای برترین اکشن قرار گرفته‌اند.

نکته‌ی مثبت این کاندیداها برای شخص من، حضور بازی بی‌نظیر Streets of Rage 4 یا همان شورش در شهر خودمان است که نام این سری دنیایی از خاطره برای ما گیمرهای قدیمی‌تر است و این که می‌بینم در سال ۲۰۲۰ هنوز هم این نام می‌تواند جزو بهترین‌های اکشن باشد، واقعا برایم لذت‌بخش است، مخصوصا که این نسخه را ۳ بار به پایان رسانده‌ام و واقعا بازی باکیفیت و جذابی است.

Doom Eternal که برنده‌ی بازی اکشن سال ۲۰۲۰ گیمفا شده است عنوانی است که واقعا شایسته هر تحسینی است و تقریبا تمامی افرادی که این بازی را تجربه کرده‌اند این موضوع را خوب می‌دانند. مجموعه‌ای شاهکار و بالانس‌شده از کلی نکات مثبت که به بهترین شکل یکدیگر را حمایت کرده و هر کدام سبب می‌شوند تا بخش دیگر قدرتمندتر گردد و بازیباز حداکثر لذت ممکن را از بازی کردن یک شوتر اول‌شخص ببرد.

گیم‌پلی فوق‌العاده جذاب، گرافیک‌های فنی و هنری عالی، موسیقی‌های بسیار زیبا که به نوعی تعریف این سری هستند، شوتینگ هیجان‌انگیز و لذت‌بخش، تنوع بی‌نظیر مبارزات و سلاح‌ها و ارتقاها و کلی موارد مثبت دیگر که در Doom Eternal می بینیم، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا یک شوتر شاهکار خلق شود و عنوانی را تجربه کنید که معنای اکشن ناب است و می‌توان به آن نه تنها لقب برترین بازی اکشن سال، بلکه یکی از بهترین شوترهای خلق ‌شده تا امروز را اختصاص داد.

Doom Eternal در نظر‌سنجی تیم گیمفا برای برترین اکشن سال ۲۰۲۰ موفق شد تا ۴۵ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Nioh 2 است که توسط ۵ نفر انتخاب شده و حدود ۲۸ درصد رای دارد و سپس Hades توسط ۴ نفر انتخاب شده است. بازی Half-Life: Alyx فقط یک رای داشت و شورش در شهر ۴ هم اصلا انتخاب نشده است. به این ترتیب Doom Eternal به عنوان برترین بازی اکشن سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین بازی از نظر نوآوری در دسترسی مخاطب

۱ – Assassin’s Creed Valhalla (توسعه و نشر توسط:  Ubisoft / Ubisoft)

۲ – Grounded (توسعه و نشر توسط: Obsidian / Xbox Game Studios Obsidian)

۳ – HyperDot (توسعه و نشر توسط: Tribe Games / GLITCH)

۴ – Watch Dogs: Legion (توسعه و نشر توسط: Ubisoft / Ubisoft)

۵ – The Last of Us Part II (توسعه و نشر توسط: Naughty Dog/Sony Interactive Entertainment)

برترین های سال 2020 گیمفا

خوردن حق یوبیسافت و بازی‌هایش که دیگر در دنیا طبیعی شده است و دوستان محبت کرده‌اند عنوانی مثل شاهکار  Assassin’s Creed Valhalla  را که باید جزو ۵ بازی برتر سال بود را در بخش بهترین بازی از نظر نوآوری در دسترسی مخاطب کاندید کرده‌اند که حتی واقعا معلوم نیست اصلا چه جایزه‌ای است! واقعا امسال بدجوری حق عنوان Assassin’s Creed Valhalla و حتی یک بازی مثل ایمورتالز را خوردند، ولی خب بازی‌های یوبیسافت است و نه تنها مشکلی نیست، بلکه یک آب هم رویش می‌خورند. بگذریم.

به هر حال در این بخش شاهد نام‌های بزرگی مثل HyperDot ،Watch Dogs: Legion ،The Last of Us Part II ،Assassin’s Creed Valhalla و Grounded هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند.

همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال The Last of Us Part II توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی بهترین بازی از نظر نوآوری در دسترسی مخاطب را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود.

البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا The Last of Us Part II برنده‌ی ما در این بخش است.

The Last of Us Part II در نظر سنجی تیم گیمفا برای بهترین بازی از نظر نوآوری در دسترسی مخاطب موفق شد تا ۵۰ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Assassin’s Creed Valhall (باز دم تیم گیمفا گرم!) بود که حدود ۲۷ درصد رای دارد و سپس Hyperbot در جایگاه سوم قرار گرفته است. به این ترتیب The Last of Us Part II به عنوان بهترین بازی از نظر نوآوری در دسترسی مخاطب از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.


برترین عنوان مبارزه‌ای سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Granblue Fantasy: Versus (توسعه و نشر توسط: Arc System Works/XSEED Games)

۲ – Mortal Kombat 11 Ultimate (توسعه و نشر توسط: NetherRealm/WBIE)

۳ – One Punch Man: A Hero Nobody Knows (توسعه و نشر توسط: Spike Chunsoft/ BANDAI NAMCO Entertainment)

۴ – Street Fighter V: Champion Edition (توسعه و نشر توسط: Capcom/ Capcom)

۵ – Under Night In-Brith EXE: Late(CL-R) (توسعه و نشر توسط: Arc System Works/ Arc System Works)

برترین های سال 2020 گیمفا

باز هم مثل سال قبل، قاطع‌ترین انتخاب تیم گیمفا در تمامی بخش‌ها همین برترین بازی مبارزه‌ای است که اتفاقا باز هم همان بازی سال قبل است، فقط این بار با نسخه‌ی آلتیمیت که این موضوع نشان می‌دهد چقدر ما در ایران عاشق مورتال کامبت هستیم.

در مورد بازی‌های ژانر مبارزه‌ای باید گفت شاید خیلی‌ها این‌طور فکر نکنند و این را ندانند، اما بازی‌های فایتینگ، از همان نسل‌های قبل تا به امروز تعداد خیلی زیادی طرفداران خاص و عاشق داشته و دارند و این ژانر اصلا سبک کم‌طرفداری نیست. در طول سال‌ها و نسل‌ها عناوین این سبک پیشرفت‌های زیادی را به خود دیده‌اند و فرنچایزهایی مثل Mortal Kombat و Street Fighter و Taken در کنار هم این ژانر را ارتقا داده و بالا نگه‌داشته‌اند.

در بین کاندیداهای بخش برترین بازی مبارزه ای سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی سراسر هیجان و لذت هستیم که هر کدامشان کلی سرگرمی را برای ما به ارمغان آورده‌اند، ولی چه برای گیمرهای دنیا و چه برای تیم گیمفا و کلا ایرانی‌ها وقتی نام مورتال کامبت وسط باشد، انتخاب آسان است!

در اینجا شاهد نام‌های بزرگی مثل Under Night In-Brith EXE: Late(CL-R) ،Granblue Fantasy: Versus ،One Punch Man: A Hero Nobody Knows ،Street Fighter V: Champion Edition و Mortal Kombat 11 Ultimate هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند.

همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال نیز همان‌گونه که انتظار می‌رفت، Mortal Kombat 11 Ultimate توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی برترین بازی مبارزه‌ای سال را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود و به اعتقاد من Mortal Kombat 11 Ultimate برنده شدنش بسیار قابل قبول‌تر از بقیه است و اتفاقا اکثر ما هم در این بخش مشترک بودیم و مطمئنم که اگر برای کاربران هم در این بخش نظرسنجی کنیم قطعا Mortal Kombat 11 Ultimate انتخاب خواهد شد.

البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌های این ژانر محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا Mortal Kombat 11 Ultimate برنده‌ی ما در این بخش است.

سازندگان Mortal Kombat 11 Ultimate و در راس آن‌ها اد بون بزرگ، با خلق این بازی و سپس کامل‌تر کردنش در نسخه‌ی آلتیمیت و ارتقای آن برای نسل نهم، کاری بسیار بزرگ و جاودانه انجام داده و شاهکاری را ساخته‌اند که قدرت و شکوه یک سبک و ژانر قدیمی و محبوب را به همراه خود دارد و اگر ذره‌ای به ترکیب فایتینگ و خشونت علاقه دارید، Mortal Kombat 11 Ultimate را باید حتما تجربه کنید.

Mortal Kombat 11 Ultimate یک تجربه‌ی فایتینگ فوق‌العاده لذت‌بخش، هیجان‌انگیز، سرگرم‌کننده و سرشار از محتوای با کیفیت است که لحظه‌لحظه تجربه‌ی آن برای بازی‌باز، به مانند تمام عناوین قبلی این سری و حتی بیشتر از‌ آن‌ها، شیرین و به یادماندنی است و خیلی زود تبدیل به یکی از برترین خاطرات شما می‌شود.

Mortal Kombat 11 Ultimate با انواع و اقسام مدها و حالت‌های تک‌نفره و چندنفره و آفلاین و آنلاین و شخصی‌سازی و داستان و… بهترین احترام را به مخاطبینش می‌گذارد و یک بازی مبارزه‌ای که از هر جهت فوق‌العاده است را به آن‌ها تحویل می‌دهد که تا مدت‌ها سرگرمشان کند و برایشان جذابیت داشته باشد.

سری مورتال کامبت جایگاه و به نوعی میعادگاه شخصیت‌های بی‌نهایت نیرومند با انواع و اقسام قدرت‌های فرابشری و بسیار مرگبار است و نسخه‌ی یازدهم نیز از این قاعده مستثنی نیست. این عنوان، مخصوصا حالا و در نسخه‌ی آلتیمیت، یکی از کامل‌ترین لیست‌های شخصیت‌ها را در خود داشته و انواع و اقسام مبارزان قدیمی و محبوب و شخصیت‌های جدید را در اختیار شما می‌گذارد تا به این شکل، گیم‌پلی بازی بیشتر از همیشه متنوع باشد.

NetherRealm و اد بون یک افسانه‌ی زنده در خلق عناوین فایتینگ در صنعت بازی‌سازی امروز دنیا محسوب می‌شوند. آن‌ها بار دیگر و این بار قدرتمندتر از همیشه نشان دادند که چطور باید یک بازی مبارزه‌ای بی‌نظیر در سطح یک شاهکار ساخت و موفق شده‌اند تا یک عنوان Mortal Kombat به یادماندنی دیگر را برای دوست‌داران این سبک به ارمغان آورده و برگ زرین دیگری را نیز در کارنامه‌ی پرافتخار خود در این ژانر رقم بزنند.

Mortal Kombat 11 Ultimate در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین بازی مبارزه‌ای سال ۲۰۲۰، موفق شد تا ۸۹ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Under Night In-Brith EXE: Late(CL-R) و استریت فایتر ۵ هر کدام توسط یک نفر انتخاب شدند. به این ترتیب، Mortal Kombat 11 Ultimate به عنوان برترین بازی مبارزه‌ای سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Dreams (توسعه و نشر توسط: Media Molecule/Sony Interactive Entertainment)

۲ – Half-Life: Alyx (توسعه و نشر توسط:  Valve/Valve)

۳ – Marvel’s Iron Man VR (توسعه و نشر توسط: Camouflaj/Sony Interactive Entertainment)

۴ – Star Wars: Squadrons (توسعه و نشر توسط: Motive Studios/EA)

۵ – The Walking Dead: Saints & Sinners (توسعه و نشر توسط: Skydance Interactive)‌

برترین های سال 2020 گیمفا

زمانی که “شورش در شهر” یا “هواپیمای آتاری” را بازی می‌کردم اگر کسی به من می‌گفت چندین سال بعد قرار است یک وسیله‌ای مثل کلاه سرت بگذاری و سپس عینا حس قرار گرفتن در یک محیط واقعی بازی را خواهی داشت و احتمالا عکسی هم از گرافیک بازی‌های امروزی به من نشان می‌داد، قطعا نه تنها این حرف‌ها را باور نمی‌کردم، بلکه فکر می‌کردم دارد هذیان می‌گوید. مگر می‌شود که بازی چنینی کیفیتی داشته باشد؟

خلاصه این که چنین افکاری در آن زمان برایمان بسیار بعید بود، اما زمان گذشت و گذشت و زمانی رسید که بازی‌های پلی‌استیشن ۱ را به عنوان اوج گرافیک موجود می‌شناختم و بازی فوتبال ۹۹ را به پدر و مادرم نشان می‌دادم و می‌گفتم ببینید چقدر طبیعی و واقعی است و آن‌ها هم تایید می‌کردند. چند سال گذشت و وقتی به همان فوتبال نگاه می‌کردم به جای چهره‌ی بازیکنان پیکسل می‌دیدم! این همان فوتبالی بود که زمانی اوج گرافیک موجود بود. پس چه شد؟

وقتی که به نسل ۷ رسیدیم و پرش گرافیکی و کیفیی را که از نسل ۶ به ۷ ایجاد شده بود را مشاهده کردیم، کم‌کم افکارمان طوری رقم خورد که “شاید هر چیزی ممکن است”. چیزهایی می‌دیدیم که دیگر می‌‌توانستیم باور کنیم که شاید در آینده اتفاقات غیر قابل باوری بیافتد. آن روزها گرافیک عنوانی مثل Heavy Rain و…  را بالاترین می‌دیدم، ولی دیگر در دلم می‌دانستم که این گرافیک‌ها بالاترین نخواهند ماند و به زودی جای خود را به کیفیتی برتر خواهند داد.

همیشه این یک آرزو بود که “چقدر خوب می‌شد که می‌توانستیم خودمان در محیط بازی و در واقع در بطن آن قرار بگیریم و مثلا راه برویم و اسلحه‌ای در دست داشته باشیم و شلیک کنیم”. آرزویی که هر چقدر به سال‌های اخیر نزدیک‌تر می‌شدیم بیشتر قابل دسترس به نظر می‌رسید و سرانجام چند سال قبل از حالت آرزو و رویا در آمده و تبدیل به واقعیت شد آن هم از نوع مجازی.

امسال هم به مانند چند سال اخیر شاهد خیل عظیمی از بازی‌های واقعیت مجازی بودیم که مدام دارد بیشتر جا می‌افتد و قابل قبول بازیبازان قرار می‌گیرد و برای آن بازی‌های گوناگون و متنوع و باکیفیت ساخته می‌شود و حتی شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی مثل والو هم با فرنچایزهای بزرگ خود کم‌کم به سراغ آن می‌روند (یا عنوان واقعیت مجازی که توسط فرام سافتور دارد برای پلی استیشن وی آر ساخته می شود).

به هر حال در میان تعداد زیاد بازی‌های بزرگی که امسال برای واقعیت مجازی شاهد بودیم، برخی از آن‌ها کیفیت بالاتری داشته و موفق شدند تا در بین نامزدهای برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۲۰ حضور داشته باشند. در بین کاندیداهای بخش برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین‌های واقعیت مجازی در سالی که داریم به پایانش می‌رسیم بوده و هستند.

در اینجا شاهد نام‌هایی مثل Star Wars: Squadrons ،Marvel’s Iron Man VR ،Half-Life: Alyx ،Dreams و The Walking Dead: Saints & Sinners هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند. همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال نیز همان‌گونه که انتظار می‌رفت، Half-Life: Alyx توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی برترین بازی واقعیت مجازی سال را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود.

البته به شخصه اعتقاد دارم Dreams به خاطر ساختاری که خلق کرد، چند سر و گردن حقش بیشتر از دیگر بازی‌ها بود. به هر حال هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌های این حوزه محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا Half-Life: Alyx برنده‌ی ما در این بخش است.

Half-Life: Alyx در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین بازی واقعیت مجازی سال، موفق شد تا بیش از ۷۷ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Dreams بود که حدود ۱۷ درصد رای داشت و سپس بازی The Walking Dead: Saints & Sinners در رتبه‌ی سوم قرار گرفت. به این ترتیب Half-Life: Alyx به عنوان برترین بازی واقعیت مجازی سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین اجرای سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – اشلی جانسون (Ashley Johnson) برای بازی در نقش الی در The Last of Us Part 2

۲ – لورا بیلی (Laura Bailey) برای بازی در نقش ابی در The Last of Us Part 2

۳ – دایسوکی سوجی (Daisuke Tsuji) برای بازی در نقش جین ساکای در Ghost of Tsushima

۴ – لوگان کانینگهم (Logan Cunningham) برای بازی در نقش هیدیز در Hades

۵ – نادجی جیدر (Nadji Jeter) برای بازی در نقش مایلز مورالز در بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

برترین های سال 2020 گیمفا

بخش برترین اجرای سال ۲۰۲۰ گیمفا در انحصار سونی بود و ۲ بازی انحصاری سونی در این بخش ۱۶ رای از ۱۷ رای را به خود اختصاص دادند (یک نفر در این بخش رای نداد) و شاهد دو اجرا با ۵ رای و یک اجرا با ۶ رای بودیم که آن هم اشلی جانسون دوست‌داشتنی یا همان الی خودمان است که در شاهکار The Last of Us Part 2 ایفای نقش کرد و جلوتر از هم‌بازی‌اش، لورا بیلی و روح مخوف سوشیما یعنی دایسوکی سوجی قرار گرفت.

به طور کلی هر سال شاهد هستیم که بازیگران قدرتمندتر و مشهورتری دارند پای به عرصه بازی‌های ویدئویی می‌گذارند و خب هر چه باشد همان‌طور که رجی (نینتندو) در مراسم بازی سال ۲۰۱۹ گفت، صنعت بازی‌های ویدئویی اکنون از کل شاخه‌های سرگرمی و حتی هالیوود پر‌درآمدتر است.

امسال کلی اجرای فوق العاده در بازی‌های مختلف داشتیم که خب از نظر آرا چه در جهان و چه در کشورمان گویا همه‌ی نظرها روی شاهکار سونی یعنی The Last of Us Part 2 بوده است که یک بازیگر آن در مراسم جهانی برنده شد و یک بازیگر دیگرش در گیمفا. سال ۲۰۲۰ شاهد اجراهای واقعا قدرتمندی بودیم که به سادگی از هیچ کدامشان نمی‌توان گذشت.

قدرت‌نمایی اشلی جانسون در نقش الی در بازی The Last of Us Part 2، شاهکار دایسوکی سوجی در نقش جین ساکای در بازی Ghost of Tsushima، نمایش بی‌نظیر Laura Bailey در نقش Abbey در بازی The Last of Us Part 2، اجرای فوق‌العاده‌ی لوگان کانینگهم در نقش هیدیز در بازی Hades، و نقش‌آفرینی بسیار هنرمندانه‌ی Nadji Jeter در نقش مایلز مورالز در بازی Nadji Jeter، هر کدامشان شایسته‌ی برنده شدن هستند و واقعا اگر هر شخصی هر کدام از این‌ها را انتخاب کند، هیچ ایرادی به او وارد نیست و کاملا توجیه‌پذیر است.

همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال، Laura Bailey در نقش Abbey در بازی The Last of Us Part 2 توانست در حضور ۴ کاندید بسیار قدرتمند دیگر، جایزه‌ی برترین اجرای سال را کسب نماید. ولی در تیم گیمفا نظر ما این طور نبود و ما در تیم گیمفا، اشلی جانسون در نقش الی در بازی The Last of Us Part 2 را به عنوان برترین اجرای سال ۲۰۲۰ انتخاب کردیم که خب هر دو برنده در یک بازی هستند و آن هم شاهکار The Last of Us Part 2 است.

البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌ها محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا اشلی جانسون در نقش الی در بازی The Last of Us Part 2، برنده‌ی ما در این بخش است.

اشلی جانسون در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین اجرای سال ۲۰۲۰ موفق شد تا بیش از ۳۵ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن لورا بیلی و  دایسوکی سوجی هستند که  هر کدام حدود ۳۰ درصد رای دارند و سپس لوگان کانینگهم در رتبه‌ی سوم با حدود ۵ درصد آرا قرار گرفت. به این ترتیب، اشلی جانسون در نقش الی در بازی The Last of Us Part 2 به عنوان برترین اجرای سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Doom Eternal (توسعه و نشر توسط:  id Software/Bethesda Softworks)

۲ – Half-Life: Alyx (توسعه و نشر توسط:  Valve/Valve)

۳ – Ghost of Tsushima (توسعه و نشر توسط: Sucker Punch/Sony Interactive Entertainment)

۴ – Resident Evil 3 (توسعه و نشر توسط: Capcom)

۵ –  The Last of Us Part II (توسعه و نشر توسط: Naughty Dog/Sony Interactive Entertainment)

برترین های سال 2020 گیمفا

هر سال که دنیای بازی‌های ویدئویی به جلوتر می‌رود، مدام کیفیت فنی بازی‌ها نیز بالاتر رفته و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر سبب می‌شوند تا شاهد خلق عناوین با کیفیت‌‌تری در زمینه‌های فنی و بصری و … باشیم. صداگذاری نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر سال شاهد هستیم که بازی‌هایی با کیفیت بالاتر صداگذاری عرضه می‌شوند و لذت ما را از بازی کردن چندبرابر می‌کنند، مخصوصا اگر به یک هدفون خوب هم دسترسی داشته باشیم.

در بین کاندیداهای بخش برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین‌های صداگذاری در سالی که داریم به پایانش می‌رسیم هستند. در اینجا شاهد نام هایی مثل Ghost of Tsushima ،Ghost of Tsushima ،Half-Life: Alyx ،Doom Eternal و The Last of Us Part II هستیم که همگی طرفداران خاصخود را دارند.

همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال نیز همان‌گونه که انتظار می‌رفت، The Last of Us Part II توانست در حضور این ۴ بازی جایزه‌ی برترین صداگذاری سال را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود. اتفاقا اکثر ما هم در این بخش هم‌نظر بودیم و مطمئنم که اگر برای کاربران هم در این بخش، نظرسنجی برگزار کنیم، قطعا The Last of Us Part II انتخاب خواهد شد.

البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم، هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌ها محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا بازی The Last of Us Part 2، برنده‌ی ما در این بخش است. می توان گفت در میان تمامی ۵ کاندید این بخش، صداگذاری فقط برای بالاتر بردن کیفیت بازی نیست، بلکه صداگذاری بخشی حیاتی و کلیدی بوده که روی کلیت ساختار بازی و گیم پلی و حتی داستان تاثیر می گذارد.

در میان این بازی های عالی، The Last of Us Part II یک گل سر سبد است و عنوانی است که صداگذاری هم در آن مثل سایر بخش هایش یک شاهکار به تمام معناست و با تجربه‌ی این عنوان کاملا می‌توانید منظور و مفهوم حرف من را متوجه شوید. عناوین ناتی‌داگ همیشه از لحاظ صداگذاری در بالاترین سطح ممکن قرار داشته‌اند و مثلا اگر سری به صداگذاری شخصیت‌ها و ساندترک های Uncharted و The Last of Us بزنید می‌بینید که در واقع از بهترین‌های تاریخ هستند.

The Last of Us: Part 2 نیز از این قضیه مستثنی نیست و در واقع شاهد یک شاهکار ناب دیگر از ناتی‌داگ و صداگذاران و بازیگران آن هستیم. در صداگذاری‌های محیطی بازی از صدای سلاح‌ها گرفته تا صداهای هیولاهای قارچ زده و کلیکرها و صداهای موجود در محیط، همه و همه بسیار عالی و باکیفیت به گوش شما می‌رسند و اجازه می‌دهند تا اوج لذت را از بازی ببرید.

صداگذاری شخصیت‌های بازی نیز به بهترین شکل انجام گرفته‌اند و تک‌تک صداگذاران نیز اوج کار خود را در این شاهکار دراماتیک به نمایش گذاشته‌اند.

در واقع در صداگذاری هیچ یک از شخصیت‌های اصلی و فرعی کوچکترین مشکلی وجود ندارد و بازیگران و صداگذاران، شاهکار خلق کرده اند. صحبت‌ها و حرکات لب‌ها در The Last of Us: Part 2 از نظر زمانی کاملا تطابق دارند و موشن کپچر صورت و حالات چهره هنگام حرف زدن، با صداگذاری قدرتمند شخصیت‌ها ترکیب شده است و یک عنوان بی‌نقص را در این زمینه شکل داده‌اند.

وقتی هدفون داشته باشید و The Last of Us Part II را تجربه نمایید، دقیقا انگار که به دل دنیای بازی می‌روید و در تار و پود حال و هوای سنگین این محیط مخوف قرار می‌گیرید. این هنر سازندگان بازی است که این‌گونه به زیبایی هرچه تمام‌تر موفق شده‌اند تا یک شاهکار را از نظر صداگذاری و البته از همه‌نظر خلق نمایند و البته بدون شک دیگر کاندیداها نیز چیز خاصی کمتر از این بازی در زمینه‌ی صداگذاری ندارند.

The Last of Us Part II در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین صداگذاری سال موفق شد تا بیش از ۷۷ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Doom Eternal و سپس بازی Ghost of Tsushima در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. به این ترتیب، The Last of Us Part II به عنوان برترین صداگذاری سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین بازی خانوادگی سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Animal Crossing: New Horizons (توسعه و نشر توسط: Nintendo/Nintendo)

۲ – Crash Bandicoot 4: It’s About Time (توسعه و نشر توسط: Toys for Bob / Activision)

۳ – Fall Guys: Ultimate Knockout (توسعه و نشر توسط: Mediatonic / Devolver Digital)

۴ – Mario Kart Live: Home Circuit (توسعه و نشر توسط: Velan Studios, Inc./Nintendo)

۵ – Minecraft Dungeons (توسعه و نشر توسط: Mojang Studios, Double Eleven/Xbox Game Studios)

۶ – Paper Mario: The Origami King (توسعه و نشر توسط: Intelligent Systems / Nintendo)

برترین های سال 2020 گیمفا

سال گذشته که هر ۵ کاندید بازی خانوادگی برای نینتندو بودند و اتفاقا جف کیلی هم حرف باحالی زد و در بخش اعلام برنده‌ی برترین بازی خانوادگی و بعد از خواندن نام کاندیداها گفت “واقعا به نظرتون شانس نینتندو برای برنده شدن در این بخش چقدره؟!!” امسال هم از ۶ کاندید این بخش ۳ تایش متعلق به نینتندو هستند و همان‌طور که حدس می‌زنید برنده هم جزو همین ۳ تاست، چه در مراسم جهانی و چه در گیمفا، زیرا در هر دو، برنده مشترک است.

کاملا مشخص است که نینتندو بازار بازی‌های خانوادگی را مثل همیشه در قبضه‌ی خود دارد. البته باید واقع بین هم باشیم، زیرا که راستش در این بخش، خیلی از ما گیمرهای ایرانی اصلا تجربه‌ای نداریم و این بازی‌های خانوادگی را اصلا بازی نکرده‌ایم، چون معمولا با سلیقه‌ی ما جور نیستند و اکثرشان هم مربوط به ژاپنی‌ها و نینتندو هستند و این شرکت و کنسول هایش هم که در ایران اصلا و ابدا محبوبیتشان اندازه یک‌دهم پلی استیشن و پی‌سی و ایکس‌باکس‌ هم نیست. بنابراین، خیلی اطلاعات دقیق و درستی از این عناوین نداریم یا بهتر است بگویم لااقل اکثرمان این‌طور هستیم.

البته خوشبختانه امسال وضعیت بازی‌های خانوادگی برای ما ایرانی‌ها هم بهتر بود و به خاطر حضور بازی‌های بزرگ و جذابی که روی پلتفرم‌های دیگری غیر نینتندو هم عرضه شدند، ما هم در این حوزه چندان کم تجربه نیستیم و برخی از این عناوین جذاب مثل کرش ۴ و فال گایز را تجربه کردیم.

در بین کاندیداهای بخش برترین بازی خانوادگی سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین‌های این حوزه در سالی که داریم به پایانش می‌رسیم هستند. در اینجا شاهد نام هایی مثل Mario Kart Live: Home Circuit ،Fall Guys: Ultimate Knockout ،Crash Bandicoot 4: It’s About Time ،Animal Crossing: New Horizons و Minecraft Dungeons به همراه Paper Mario: The Origami King هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند.

همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال، Animal Crossing: New Horizons توانست در حضور این ۵ بازی جایزه‌ی برترین بازی خانوادگی سال را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود. البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم، هر ۵ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌ها محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا بازی Animal Crossing: New Horizons، برنده‌ی ما در این بخش است.

Animal Crossing: New Horizons در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین بازی خانوادگی سال موفق شد تا بیش از ۵۸ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Crash Bandicoot 4: It’s About Time و سپس بازی Fall Guys: Ultimate Knockout در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. به این ترتیب، Animal Crossing: New Horizons به عنوان برترین بازی خانوادگی سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین بازی نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Final Fantasy VII Remake (توسعه و نشر توسط: Square Enix)

۲ – Genshin Impact (توسعه و نشر توسط: miHoYo)

۳ – Persona 5 Royal (توسعه و نشر توسط: Persona 5 Royal/Atlus, Sega)

۴ – Wasteland 3 (توسعه و نشر توسط: inXile Entertainment)

۵ – Yakuza: Like A Dragon (توسعه و نشر توسط: Sega)

برترین های گیمفا

سبک نقش‌آفرینی در سال‌های اخیر با سرعت خیلی زیادی پیشرفت کرده و طرفدارانش چند برابر شده‌اند و بی‌راه نیست اگر بگوییم انگار تمام باز‌ی‌ها دارند نقش‌آفرینی می‌شوند. بخش برترین بازی نقش‌آفرینی جزو قسمت‌هایی است که بین آرای اعضای تیم گیمفا اتفاق نظر بالایی وجود دارد و برنده‌ی این بخش درصد زیادی از آرا را به خودش اختصاص داده است.

یک بازسازی شاهکار به نام Final Fantasy VII Remake که باکیفیت نسل هشتم، ما را دوباره به دل یکی از برترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ برد و توانست نظر بازیبازان و منتقدین را حسابی به خودش جلب کند. از آرای بازی هم مشخص است که این عنوان توانسته است نظر اعضای تیم گیمفا را هم شدیدا با خود همراه نماید.

در بین کاندیداهای بخش برترین بازی نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین‌های این سبک در سالی که داریم به پایانش می‌رسیم هستند. در این‌جا شاهد نام‌هایی مثل Wasteland 3 ،Persona 5 Royal ،Genshin Impact ،Final Fantasy VII Remake و Yakuza: Like A Dragon هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند.

۵ کاندید برترین بازی نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۰ هر کدام برای خود یک پا بازی سال نقش‌آفرینی هستند و قطعا اگر هر شخصی هر کدام از این‌ها را به عنوان برترین انتخاب کند، هیچ‌گونه خرده‌ای نمی‌شود به وی گرفت، زیرا هر کدام نوع خاصی از نقش‌آفرینی را ارائه می‌دهند و طرفداران و مخاطبین خاص خود را دارا هستند و از نظر کیفیت هم که امتیازاتشان بیانگر همه‌چیز است.

از بازی Genshin Impact نیز نباید غافل شویم که واقعا شگفت‌انگیز عمل کرد و سازندگانش را ناگهان میلیونر کرد و وقتی آمار و ارقام درآمد این بازی را می‌خوانیم سرمان سوت می‌کشد.

همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال، Final Fantasy VII Remake توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی برترین بازی نقش‌آفرینی سال را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود. البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم، هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌ها محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا بازی Final Fantasy VII Remake، برنده‌ی ما در این بخش است.

Final Fantasy VII Remake مانند بازی اصلی در زمان خودش، عنوانی است که می‌شود گفت تقریبا تمامی موارد لازم که یک بازی درجه یک نقش‌آفرینی باید به مخاطبش ارائه دهد را کاملا در اختیار دارد و می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند، نه تنها از نظر گیم‌پلی، بلکه با داستان و شخصیت‌های عالی خود که دنیایی از خاطره برای ما دارند.

Final Fantasy VII Remake در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین بازی نقش‌آفرینی سال، موفق شد تا ۷۷ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Persona 5 Royal و Wasteland 3  و Yakuza: Like A Dragon در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. به این ترتیب، Final Fantasy VII Remake به عنوان برترین بازی نقش‌آفرینی سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین بازی موبایل سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Call of Duty: Mobile (توسعه و نشر توسط: TiMi Studios/Activision)

۲ – Among Us (توسعه و نشر توسط: InnerSloth)

۳ – Genshin Impact (توسعه و نشر توسط: miHoYo)

۴ – Legends of Runterra (توسعه و نشر توسط: Riot Games)

۵ – Pokemon Cafe Mix (توسعه و نشر توسط: Nintendo)

برترین‌های گیمفا

روند رشد چشم‌گیر بازی‌های موبایل در یکی دو سال اخیر بسیار شدت یافته است و دیگر با بازی‌های قدرتمند موبایل کسی نیازی به کنسول دستی خاصی ندارد. هر ساله در کنار عناوین معمولی و یا حتی ضعیف موبایل، بازی‌سازان و توسعه‌دهندگان خلاق و قدرتمندی هم هستند که بهترین ایده‌های خود را در عناوینشان به نمایش گذاشته و مورد تحسین واقع می‌شوند.

سال ۲۰۲۰ هم صدها بازی مختلف و رنگارنگ و بسیار با کیفیت، برای گوشی‌های هوشمند منتشر شدند که ۵ تا از بهترین آنها، کاندید برترین بازی سال در بخش موبایل شدند.

در بین کاندیداهای بخش برترین بازی موبایل سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین‌های این سبک در سالی که داریم به پایانش می‌رسیم هستند. در این‌جا شاهد نام‌هایی مثل Legends of Runterra ،Genshin Impact ،Among Us ،Call of Duty: Mobile و Pokemon Cafe Mix هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند.

همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال، Among Us که واقعا امسال شگفت‌انگیز عمل کرد، توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی برترین بازی گوشی‌های هوشمند سال را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود. البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم، هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌ها محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا بازی Among Us، برنده‌ی ما در این بخش است.

Among Us در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین بازی گوشی‌های هوشمند سال موفق شد تا ۵۶ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Call of Duty: Mobile و Genshin Impact در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. به این ترتیب، Among Us به عنوان برترین بازی موبایل سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین طراحی هنری سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Final Fantasy VII Remake (توسعه و نشر توسط: Square Enix)

۲ – Ghost of Tsushima (توسعه و نشر توسط: Sucker Punch/Sony Interactive Entertainment)

۳ – Hades (توسعه و نشر توسط: Supergiant Games/Supergiant Games)

۴ – Ori and the Will of the Wisps (توسعه و نشر توسط: Moon Studios/Microsoft)

۵ – The Last of Us Part II (توسعه و نشر توسط: Naughty Dog/Sony Interactive Entertainment)

برترین‌های گیمفا

جدا از بازی‌های بزرگ انحصاری سونی که خب معمولا همیشه از نظر هنری شاهکار هستند، امسال واقعا سال خوبی از نظر طراحی و کارگردانی‌های هنری فوق‌العاده بود و واقعا باید بگویم که عناوینی مثل Hades و Ori and the Will of the Wisps و Final Fantasy VII Remake هم از این نظر شگفت‌انگیز عمل کردند و همان‌طور که خدمتتان عرض کردم، خوشبختانه امسال از نظر طراحی هنری شاهد وضعیت بسیار خوبی در دنیای بازی‌ها بودیم که امیدواریم که این موضوع ادامه پیدا کند.

هر ساله جایزه طراحی هنری یا کارگردانی هنری، برای من یکی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیز‌ترین بخش‌ها و جوایز در مراسم گیم‌اواردز است، زیرا اعتقاد دارم بعد از گیم‌پلی یک بازی، این داستان و طراحی هنری هستند که موفقیت یا شکست یک اثر را رقم می‌زنند و واقعا کمتر پیش می‌آید که یک بازی با طراحی هنری شاهکار، شکست را تجربه نماید.

خوشبختانه طراحی هنری بخشی است که شما با دیدن چند ساعت از گیم‌پلی یک بازی می‌توانید در مورد آن نظر دهید و حتما لازم نیست خودتان آن را بازی کرده باشید، زیرا با دیدن گیم‌پلی بازی به مدت چند ساعت، کلیت طراحی هنری و کیفیت آن دستتان می‌آید.

در بین کاندیداهای بخش برترین کارگردانی هنری سال ۲۰۲۰، شاهد ۵ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین‌های این حوزه در سالی که داریم به پایانش می‌رسیم هستند. در اینجا شاهد نام‌هایی مثل Ori and the Will of the Wisps ،Hades ،Ghost of Tsushima ،Final Fantasy VII Remake و The Last of Us Part II هستیم که بدون اغراق هر کدامشان یک شاهکار هنری هستند.

همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال، Ghost of Tsushima توانست در حضور این ۴ بازی، جایزه‌ی برترین کارگردانی هنری سال را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود.

البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم، هر ۴ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌ها محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا بازی Ghost of Tsushima، برنده‌ی ما در این بخش است که خوب هم می‌دانید دلیلش چیست.

آخر مگر یک بازی چقدر می‌تواند زیبا و بی‌‌نظیر طراحی شود که وقتی در آن راه می‌روی یا اسب‌سواری می‌کنی نفست از زیبایی و شگفت‌انگیزی دنیای بازی بند بیاید. این دقیقا حکایت طراحی هنری Ghost of Tsushima است که گاهی از زیبایی‌اش روح آدم هنگ می‌کند!

Ghost of Tsushima در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین کارگردانی هنری سال، موفق شد تا ۵۶ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن، Ori and the Will of the Wisps و The Last of Us Part II در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. به این ترتیب، Ghost of Tsushima به عنوان برترین کارگردانی هنری سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰ گیمفا

۱ – Assassin’s Creed Valhalla (توسعه و نشر توسط: Ubisoft/Ubisoft)

۲ – Ghost of Tsushima (توسعه و نشر توسط: Sucker Punch/Sony Interactive Entertainment)

۳ – Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (توسعه و نشر توسط: Insonmiac/Sony Interactive Entertainment)

۴ – Ori and the Will of the Wisps (توسعه و نشر توسط: Moon Studios/Microsoft)

۵ – Star Wars: Jedi Fallen Order (توسعه و نشر توسط: Respawn Entertainment/EA)

۶ –  The Last of Us Part II (توسعه و نشر توسط: Naughty Dog/Sony Interactive Entertainment)

برترین های سال 2020 گیمفا

واقعا نگاهم که به نام والهالا می‌افتد دلم خیلی از بی‌عدالتی می‌گیرد. بدجوری حق والهالا را امسال خوردند و البته دیگر عادت کرده‌اند به حق‌کشی بازی‌های یوبیسافت. بگذریم. لااقل آن را در دو بخش کاندید کردند و باز دم تیم گیمفا گرم که چند نفرشان در این دو بخش به والهالا رای دادند و این واقعا برای من نشانه‌ی خوبی است.

اکشن ماجرایی ژانری است که در کنار شوتر اول‌شخص، یکی از پرطرفدارترین سبک‌ها در بازی‌های ویدئویی از قدیم تا به امروز به شمار رفته و می‌رود و هر ساله تعداد بازی‌های زیادی را در این سبک، البته در زیر‌ژانرهای مختلف شاهد هستیم و بازی‌های باکیفیت و البته ضعیف زیادی را نیز در طول سال از سازنده‌های مختلف می‌بینیم. اما اینجا فقط جای برترین‌هاست و ویترین بهترین‌های سال است. بنابراین ۶ کاندید عناوین این سبک که برترین‌های ژانر اکشن ماجرایی در سال ۲۰۲۰ بوده‌اند، در اینجا جمع شده‌اند تا از بین آن‌ها بهترین را از نظر گیمفا معرفی کنیم.

در بین کاندیداهای بخش برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰، شاهد ۶ بازی جذاب هستیم که هر کدامشان از بهترین‌های این حوزه در سالی که داریم به پایانش می‌رسیم هستند. در اینجا شاهد نام‌هایی مثل Ori and the Will of the Wisps ،Marvel’s Spider-Man: Miles Morales ،Ghost of Tsushima ،Assassin’s Creed Valhalla و Minecraft Dungeons به همراه The Last of Us Part II هستیم که همگی طرفداران خاص خود را دارند.

همان‌طور که چند روز قبل شاهد بودیم، در مراسم بازی سال، The Last of Us Part II توانست در حضور این ۵ بازی، جایزه‌ی برترین بازی اکشن ماجرایی سال را کسب نماید و در تیم گیمفا نیز نظر ما به همین شکل بود. البته همان‌طور که خدمت شما عرض کردم، هر ۵ کاندیدای دیگر این بخش نیز واقعا جزو برترین‌ها محسوب می‌شوند و کاملا شایستگی قرار داشتن در این لیست را دارا هستند، ولی نهایتا بازی The Last of Us Part II، برنده‌ی ما در این بخش است.

به هر حال وقتی اسمی از بازی جدید ناتی‌داگ مطرح شود، همه انتظار دارند که شاهد یک شاهکار باشیم و جالب است که این سازنده نه تنها هرگز ما را ناامید نمی‌کند، بلکه هر بار عناوین بهتری را هم  برای ما به ارمغان می‌آورد. اوضاع برای The Last of Us Part II هم به همین شکل پیش رفت و شاهد یک شاهکار فوق‌العاده‌ی دیگر از این سازنده بودیم. The Last of Us: Part 2 واقعا شاهکار ، لذت بخش، و سرگرم کننده است.

به شخصه و همان‌طور که قبلا در نقد و بررسی این بازی خدمت شما عرض کرده بودم، باید بگویم واقعا The Last of Us: Part 2 من را کاملا شگفت‌زده کرد و این عنوان یک بازی “کاملا” بی‌نقص و مصداق بارز صفت “بدون هیچ مشکلی” است. The Last of Us: Part 2 انگار ۲-۳ بازی کامل در سبک‌های شوتر ‌سوم‌شخص و مخفی‌کاری و … را در خود دارد و انواع و اقسام المان‌های مختلف را برای پیشروی با هر کدام از این روش‌ها که دوست دارید در اختیار شما قرار می‌دهد.

ساخت یک دنباله‌ی شاهکار برای یکی از بهترین بازی‌های تاریخ، که حتی در همان سطح عمل کند چندین برابر سخت‌تر است (چه برسد بهتر هم باشد) و برای همین است که ارزش ساخت و کسب متای شگفت‌انگیز برای The Last of Us: Part 2 خیلی خیلی تحسین‌برانگیزتر از عنوان نخست است.

ناتی‌داگ در ساخت The Last of Us: Part 2 دقیقا طوری عمل کرده که بازی هم المان‌ها و شالوده‌ی قدیم خود را حفظ کرده باشد و از طرف دیگر یک عنوان با فضایی جدید و حال و هوا و مکانیک‌هایی نو را عرضه کنند تا بتوانند طرفداران و منتقدان را راضی نگاه دارند.

آن‌ها به قدری این حد وسط را دقیق نگه می‌دارند که دهان همه بسته باشد. بازی The Last of Us: Part 2 از لحاظ گیم‌پلی کاملا به ریشه‌های این سری و بازی نخست وفادار است و می‌شود گفت به نوعی تمام مواردی را که در بازی اول در گیم‌پلی شاهد بودیم، حالا به صورت کاملا بهبودیافته و خوش‌دست‌تر در The Last of Us: Part 2 هم مشاهده می‌کنیم.

از آن مهم‌تر این که سازندگان با افزودن یک سری موارد جدید به گیم‌پلی در کنار بهبود المان‌های قبلی، باعث خلق عنوانی شده‌اند که از لحاظ گیم‌پلی، کامل‌ترین و پرمحتواترین عنوان در سبک خودش محسوب می‌شود و نه تنها کاملا یک The Last of Us  آشکار و دوست‌داشتنی برای طرفداران بازی اول است، بلکه آن‌قدر نکات جدید هم دارد که بتوانیم به طور کامل آن را یک بازی متفاوت و بسیار ارتقا یافته نسبت به نسخه‌ی اول سری قلمداد کنیم.

این دو مورد به حدی کامل و عالی در بازی لحاظ شده‌اند که The Last of Us: Part 2 لحظه‌ای بالانس خود را در زمینه‌ی وفادار بودن به ریشه‌های بازی نخست و تبدیل شدن یک عنوان کاملا جدید از دست نمی‌دهد و به طور مداوم روی آن خط باریک حرکت می‌کند، ولی هرگز منحرف نمی‌شود که این یک المان حیاتی و بهتر است بگویم یکی از ستون‌های اصلی گیم‌پلی The Last of Us: Part 2 است.

خیلی از نسخه‌های دوم سری‌ عناوین بزرگ سعی کرده‌اند این بالانس را پیاده کنند، ولی موفق نشده و شکست خورده‌اند، اما The Last of Us: Part 2 دقیقا این مورد را در بالاترین سطح، اجرایی می‌کند و همین باعث رقم خوردن تفاوت‌های اساسی در کیفیت گیم پلی The Last of Us: Part 2 با عناوین دیگر و نسخه‌های دوم فرنچایزهای مختلف می‌شود.

The Last of Us: Part 2 در نظرسنجی تیم گیمفا برای برترین بازی اکشن ماجرایی سال موفق شد تا ۵۰ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن Assassin’s Creed Valhalla و Ghost of Tsushima با آرای مساوی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. به این ترتیب، The Last of Us: Part 2 به عنوان برترین بازی اکشن ماجرایی سال ۲۰۲۰ از سوی تیم گیمفا معرفی می‌شود.


برترین‌های گیمفا

ادامه‌ی بخش‌ها و برندگان و معرفی بازی سال ۲۰۲۰ گیمفا در بخش بعدی این مطلب تقدیمتان خواهد شد

برترین‌های سال ۲۰۲۰ گیمفا

علاقمند هستیم تا همین بخش‌ها را شما نیز در نظرات نوشته و بازی های سال خود را در هر یک بنویسید تا ما هم از نظرات شما آگاه شویم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

برترین‌های گیمفا در سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا - گیمفا
برترین‌های گیمفا در سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا - گیمفا
برترین‌های گیمفا در سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا - گیمفا
برترین‌های گیمفا در سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا - گیمفا
برترین‌های گیمفا در سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    خسته نباشین تیم گیمفا و اقا سعید ، کاملا با تک تک انتخاب ها موافقم، بسیار عالی بود و لذت بردم ، دم لست اف اس ۲ و ناتی داگ هم گرم که با این همه نفرت پراکنی در دنیا علیه اونها ثابت کرد که چقدر این جمعیت هیتر ها بی اهمیت هستن و چقدر یک بازی داستان محور میتونه موفق باشه دقیقا مثل همیشه ، مراسم گیم اواردز یه جایزه هم باید به مجری برنامه میدادن اخه کت شلوار با کتونی؟ :laugh: سلیقه هست دیگر 😀

    • واقعا حالم بهم خورد از این کثافت بازی امسال راستش از این ده تا بازی که به عنوان برترین معرفی کردید من فقط اسم سه چهار تاش به گوشم خورده و اصلاً نمی فهمم برد اینا برای چی هستش کاملاً باهاتون موافقم حق والهالا رو خوردند و با دو تا نامزدی کارشو تموم کردن امسال چون که بازار بازی خلوت بود و شاهد بازی های زیادی به خاطر شیوع کرونا نبودیم انتظار میرفت والهالا رو مثل اساسین اوریجینز نامزد بازی سال بکنند یا اینکه در دو سبک برنده بشه الان همین والهالا رو اگر راکستار و ناتی داگ و یا …. می ساخت الان به خاطره پشت پرده سیاهشون بهش ۹۱ ۹۲ میدادن الان کراش۴ هم وضعیتش داغونه چرا باید بازی به این شاهکاری فقط یک نامزدی بگیره چون خارجیه هوششون کمه و به این میگن بازی سخت که حتی کراش رو با دارک سولز مقایسه می‌کنند واقعا متاسفم براشون مثل اینکه نسخه های اولیه رو بازی نکردن بعد بیست سال اکتیوژن این بازی رو زنده نگه داشته الان دسته هرکی بود ساختش متوقف میشد…. بهترین پشتیبانی اخه چرا وارزون مثلاً الان همون وارزون طی شش ماه ده تا اپدیت هنگفت اما با پر باگ بهترین پشتیبانی باید مال رینبو سیکس میبود که هنوز بعد شش سال زندست و از زمین تا آسمان فرق کرده یا بهترین اتومبیل رانی یا اسپورت لیاقت دیرت یا اف وان‌ بودش کد مسترز تنها شرکتی بودش که بازی های اتومبیل رانی را زنده نگه داشت نه مثل الکترونیک ارتس که باعث پسرفت نیدفور اسپید با اون ریمسترد داغونش شد و بهترین بازی شبیه سازی هم لیاقت ماکروسافت سیمولیتور هستش و آنیمان کراستینگ هم یک بازی سلیقه ای است که میتونه بهترین خانوادگی بشه و دیگه همین بنظر خودم اینا عناوینی هستند که نامزد بهترین بازی سال هستند:۱-لست اف اس۲ ۲- اساسینز کرید والهالا ۳-کراش۴ ۴-ماکروسافت سیمولیتور ۵-دیرت۵ (اولین اتومبیل رانی نسل۹) ۶- اسپایدر من مایلز مورالز(داستانی کوتاه اما بی نقص از همه لحاظ)…..مرسی از جناب آقابابایی شما تنها نویسنده ای هستید که حق رو می‌گویید و فن بوی نیستید واقعا عالیه این خصلتتون

    • خسته نباشید
      با همه‌ی انتخابای قسمت اول موافقم
      فقط ۲تا مشکل من با بخش موسیقی دارم و خیلی کنجکاوم نظرتونو بدونم
      اولی نامزد نشدن گوست بود که اوج بی‌سلیقگیشونو نشون داد
      دومی‌ هم جایزه نگرفتن گوستاوو بود..یعنی چه جوری؟؟!!!
      البته اینا نظر شخصی‌ بنده هستش…توو شاهکار بودن موسیقی فاینال ریمیک۷ هیچ شکی نیست اما به جرات ۵۰٪ تاثیری که لست۲ روی مخاطب گذاشتو باعث بانیش این گوستاوو لعنتی بود…
      شما به موزیک..زمانی که اون اتفاق لعنتی افتاده بود و الی توو اتاقش توو شوک فرو رفته بود تا زمانی که تامی در بزنه فکر کنید….وااااو…گوستاوو انصافا با آلات موسیقیش در کنار هارلی گروس و دراکمن قصه گفت…

    • دقت کردید که توی چهار سال اخیر سه سال ش بازی های انحصاری گوتی شدن ۲۰۱۷ زلدا ۲۰۱۸ گاد ۲۰۲۰ لست دو . همچنین دقت کردید توی پنج سال اخیر هر پنج ساله ش بازیهای انحصاری بیگ وینر شدن ۲۰۱۶ انچارتد چهار ۲۰۱۷ زلدا ۲۰۱۸ گاد ۲۰۱۹ دث ۲۰۲۰ هم نود و نه درصد لست دو بیگ وینره اختلافش با سایر رقیبا وحشتناک زیاده قبول کنید بازی که به صورت انحصاری ساخته میشه وسواس بیشتری روش میزارن تا بهترین در کلاس خودش بشه

      • Ozhan گفت:

        من منتظرم دوباره ناتی داگ لقب پرافتخارترین تاریخ رو پس بگیره
        واقعا دیدنیه تا الان بیش از ۶۰ جایزه گرفته با اینکه حتی سال تموم نشده
        بعدش هیدیس با ۱۸تا
        بچه ها هرکی هیدیس رو بازی نکرده همین الان بره سراغش
        اگر روگ لاکی تاحالا بازی نکردید اول dead cells بازی کنید بعدش هیدیس
        باور کنید بهترین تجربه روگ لایک عمرتون میشه

      • کاری به بعضی جوگیرا ندارم که هرکس که از عناوین انحصاری تعریف کنه متهم به فن‌بوی میشه…باهات موافقم که عناوین انحصاری معمولا جزو بهترین‌ها توی سبکای خودشون هستن…
        شما همین الانم میتونی متوجه بشی که سال۲۰۲۱ نگاه ویژه‌ای به گاد هورایزون رچت گرن‌توریسمو زلدا هیلو فورزا از طرف هوادار و منتقد میشه…چون ثابت شده هستن…
        شاید هیچ‌کدوم موفق نشن…اما گذشته به آدم این جوابو میده

      • واقعا فکر نمیکنم این ربطی به انحصاری بودن داشته باشه!
        البته حمایتی که میگی حتما تأثیرگذار هست ولی مهم شرکت سازنده اس که کارش رو بلد باشه.
        مثلا میازاکی با سونی شاهکار بلادبورن رو ساخت ولی با باندای نامکو و اکتیویژن هم باز شاهکار ساخت، چون کارش رو بلده.
        حمایت سونی از شرکت‌های انحصاریش مثال زدنیه، ولی من بعید میدونم مثلا ناتی داگ اگه از سونی هم جدا بشه باز شاهکار نسازه.

        • داداش جواب این سوالتو بازی جدید دیوید کیج میده

        • بستگی داره از چه زاویه ایی به قضیه نگاه کنی اگه ناتی داگ الان به این نقطه از موفقیت و کیفیت بالا رسیده که به عقیده ی خیلی ها حتی از راکستار هم (که شامل ده استودیو و بیش از سه هزار کارمند ثابت هست) کیفیت بالاتری ارائه میده همش بخاطر همین انحصاری ها بوده انحصاری ها اصلا با هدف کنسول وار و رقابت سنگین بوجود اومدن شرکت های سگا و نینتندو و سونی و مایکروی نسل هفت به واسطه جنگ کنسولی و رقابت شدید باعث بوجود اومدن آیپی های بزرگی مثل سونیک و کراش و انچارتد و گاد و لست و هیلو و گرز و غیره شدن بازیهای انحصاری با این هدف ساخته میشن که سیستم سلر باشن سیستم سلر هم یعنی اینقدر خوب و پرفکت باشند که دلیل خرید اون سخت افزار باشند برای تجربه اون انحصاری ها . الان خیلی ها دلیل خریدشون برای ps5 گاد هستش خیلی ها بازی بعدی ناتی داگ و و و . همون بلادبورن به عقیده ی خیلی ها و خود میازاکی بهترین اثر استاد میازاکی هست دلیلش وسواس بیشتر سونی و کمک کردن ژاپن استودیو به فرام سافتور بوده متاسفانه یکی از دلایل افت بازیهای مایکروسافت همین خارج شدن از چرخه سنتی ساخت بازیهای انحصاری و عرضه همزمان بازیهاش روی pc بوده . اگه دقت کنی راکستار هم به نوعی با وجود اینکه یه شرکت مولتی پلتفرم ساز هست بازیهاشو به صورت انحصاری کنسولی میسازه و تمام تمرکزش فقط روی دو تا سخت افزار پلی استیشن و ایکس باکسه که نتیجه ش هم میبینه بازیهاش همیشه بهترین در کلاس خودش بودند بعد از چند سال هم یه پورت برای pc میده تا از اونجا هم یه سودی ببره اخرین مثال cdpr بود که میخواست یه بازی خیلی بزرگ و خفن مولتی پلتفرم بسازه که دیدیم نتونست و گند زد توی نسخه های کنسولی بازیش و یه سری ضعف های آشکار مثل هوش مصنوعی خیلی ضعیف و فیزیک داغون جهان بازیش روی همه پلتفرما . پس انحصاری بودن بازیها با کیفیت بالای بازیها رابطه ی مستقیم داره

  • بهترین نقش آفرینی لیاقت پرسونا ۵ رویال بود
    بهترین شبیه ساز هم شبیه ساز پرواز مایکروسافت
    ولی خوبه باز حق لست رو دادین! بنظرم اشلی جانسون واقعا شایسته هست
    اسپوبل….
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

    وقتی که الی تو بازی ضربه میبینه و زخمی میشه ناله های غمگینی که اشلی جانسن میکنه خیلی بازی رو واقع گرایانه کرده

    • Ozhan گفت:

      بنظرم در مورد بهترین نقش افرینی باید میدادن به وستلند چون این بازی نهایت نقش افرینی اینقد که فک میکنی کلاسیکه
      ولی درمورد اشلی جانسون باهات موافقم…این بشر PTSD گرفت رسما سر پارت دوم اینقد که خوب بازی کرد و باورش کردیم
      اگ اون حمله ها به لورا بیلی نمیشد من مطمعنم اشلی جایزه رو میگرفت

    • بهترین شبیه ساز و استراتژی قطعا مال Crusader Kings III
      دیوار کوتاهتر از ما پیدانکردن برای جایزه دادن به شبیه ساز 😐

  • Neil_druckman گفت:

    اقای سعیداقابابایی.من نمیدونم چجوری باید بگم.لطفا خواهشن این بخش تایید نظرات رو درست کنید.کلن کامنتای من حتی ارسال هم نمیشن.کامنت یکم طولانی بشه تایید نمیشه

    • Ozhan گفت:

      دقیقا این مشکل رو منم دارم
      تا میام طومار بنویسم دیگه واس تایید هم نمیره حتی

    • XERXES گفت:

      آقای آقابابایی، سایت شما فوق العادس، خود شما هم خیلی آدم گلی هستید و خودتون هم میدونید که چقدر ما کاربرا براتون احترام قائلیم، شما همیشه اول مقالاتتون، بررسی های ویدئویی و کلا در همه محتواهایی که میسازید میگید “این سایت متعلق به شماست”. خب استاد بزرگوار یه فکری به حال این بخش نظرات بکنید، من الان قریب به ۲ هفتس اصلا در کامنتها شرکت نمیکنم چون واقعا خیلی آزار دهندس، تایید نظرات و سرعتشون به کنار، هیتر و فن بوی ها ها رو کجای دلمون بزاریم،چندین بار گفتیم ولی یا جوابی ندادید و یا گفتید که هرکس میتونه نظرشو بده تا وقتی که توهین نکرده.
      خو آخه آقاسعید، توهین که فقط این نیست طرف بیاد چارتا فحش بگه، این دوستان فن بوی و هیتر به شعور آدم توهین میکنن، و واقعا من دلیلی برای اینکه رسیدگی نمیکنید به این موضوع پیدا نمیکنم
      چند وقت پیش داشتم مقالات قدیمی رو میخوندم اینو دیدم:
      https://uupload.ir/files/did_shot_0009.png
      این نظر مال نقد و بررسی بلادبورنه، برید نظرات رو نگاه کنید چقدر تمیز و دوستانس، ای کاش دوباره همونجوری سایت صمیمی و بدون هیتر باشه

  • pegasus گفت:

    هر سال هر چی هیت مایکرو درو خواهد کرد بعد چندین سال بعد شاید امیدوارم یه روزی

  • Vito Scaletta گفت:

    درود به آقای آقا بابایی عزیز، به نظرم بهتر بود که بجای اینکه انتخاب هاتون رو از کاندیدا های game awards انتخاب کنید، کاندیدا ها رو هم خودتون انتخاب میکردین تا خاص تر بشه
    در کل فارغ از game awards و بر اساس سلیقم ۵ بازی برتر امسال برای من اینا بودن:

    ۵- Assassin’s Creed Valhalla

    ۴- Final Fantasy 7 remake

    ۳- Ghost of Tsushima

    ۲- Mafia 1 definitive edition و مقام underrate شده ترین بازی سال رو هم باید بگیره خیلی به دلم نشست

    ۱- The Last of US 2

  • انتخاب ها بسیار عادلانس :yes:
    به طور حتم طرفداران الی بیشتر از ابیه.. سطح بازیشم اگه نگیم از ابی بهتره، مساوی هست..
    صحبتتون نسبت به یوبیسافتم که همیشه درست بوده متاسفانه

  • آقای بابایی از نظر کاربران هم انتخاب می کنید با نظرسنجی؟؟

  • Dr.Ali گفت:

    متاسفانه من کنسول ندارم و تجربه یه سری از بازیهای انحصاری موجود در لیستهای بالا برام امکان پذیر نبوده.
    با این حال از بین بازیهای امسال AC Valhalla خیلی برام لذت بخش بود که هنوز با نزدیک ۱۴۰ ساعت گیم پلی بازم جذاب هست و برای من بازی سال حساب میشه یجورایی. البته سبک مورد علاقه من هم اکشن ماجرایی هست که در انتخاب من بی تاثیر نیست.

  • نظر من اینه: (بقیه رو باهاشون موافقم)
    برتری بازی نقش آفرینی: Persona 5
    برتری طراحی هنری: Ori and the Will of the Wisps
    برترین بازی اکشن ماجراجویی: Assassin’s creed Valhalla
    برترین بازی استراتژی: Crusader Kings III
    برترین بازی نوآوری: Watch dogs legion

  • Raw game گفت:

    سلطان لست ۲ باید جایزه بهترین موسیقی هم در گیم اوارد برنده میشد واقعا از موسیقی تا داستان و گیم پلی همه چی در لست ۲ به اوج خودش رسیده و همه اجزا هماهنگی بی نظیری دارن فک نکنم دوباره در دنیای گیم همچین تراژدی زیبایی خلق بشه البته هر دفعه به خودمون میگیم این بازی دیگه اخرشه باز هم یه محصول با کیفیت تر میاد و سوپرایزمون میکنه
    اگر سایبر هم در نظر بگیرم بهترین بازی های امسال به ترتیب اینا بودن(نظر شخصی)
    ۱-لست ۲
    ۲-سایبر پانک
    ۳-doom eternal
    ۴-hades
    ۵-ghost
    ۶-ori ۲
    البته من سایبر روی pc بازی کردم و جدای از مشکلات فنیش واقعا بازی خوش ساخت و درجه یکی هست

  • تا اینجا که با همش به جز بهترین اجرا موافقم

  • تشکر برای مقاله
    حداقل اینجا doom به اون چیزی که حقش بود رسید یا مثلا اشلی جانسون
    با این انتخاب ها بیشتر موافق هستم تا گیم اواردز

  • ولی بهترین بازیه مستقل از نظر من carrion بود من که خیلی باهاش حال کردم

  • آرین گفت:

    یه سوال، برترین بازی ورزشی نداریم؟

  • vergil2max گفت:

    والهالا بازی دوس داشتنی بود و لایق کسب جوایز بود.درستکه جایزه ی نبرد ولی همچنان عنوان باافتخاری بماند که رقابت رو به یه بازی درخور واگذار کرد.انتخابهای تیم گیمفا هم خوب و بجا بود و باهاشون موافقم.فقط کاش مثل قبل مطالب مهم رو پین میکردید روی اولین قسمت سایت و اینکه خوب میشه اگه انتخابهای که گیمفا میکنه رو تو سایت gotypicks ثبت کنید
    توی مقاله بعدی منم بهترین ها میگم گرچه واضح برای منم مثل خیلیها دلست صدر لیست

  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تیم گیمفا و همچین اقا سعید اقابابایی
    دقیقا با همه انتخابهاتون موافقم، هر چند که برخی جاها واقعا انتخاب برنده اصلی سخت بوده
    درکل مقاله بسیار عالی بوده
    اقای سعید اقابابایی
    من شما را زیاد دنبال کردم و میدانم که شما به عناوین RPG علاقه زیادی دارین و مشتاقم روزی نقد و بررسی شما از بازی Cyverpunk 2077 رو مشاهده کنم
    دوس دارم نظر شما درمورد محصول جدیدی CD پراکجت رو بدانم
    با آرزوی موفقیت بیشتر برای شما و تیم بزرگ گیمفا

  • arselan گفت:

    خسته نباشید. “برترین بازی از نظر نوآوری در دسترسی مخاطب” اصلا یعنی چه؟

    • یعنی چیزای اضافی ای که هست برای دسترسی مثلا معلولان به بازی
      تو لست کم شنوایان فکر کنم میتونستن بازی کنن

    • درود و وقت بخیر؛ همون‌طور که در جریان هستید بعضی از افراد معلولیات‌های جسمی دارن و مثل افراد دیگه قادر به بازی کردن نیستند. بعضی از بازی‌ها گزینه‌های خاصی رو در نظر می‌گیرن که به بهبود این شرایط دچار میشه؛ برای مثال The Last of Us Part 2 دارای نزدیک به ۷۰ عدد گزینه مختلف برای تغییر نحوه رنگ‌پردازی، کنترل شخصیت‌ها، زیرنویس، درجه سختی بازی، حمله‌ها و دفاع و … بود که این اثرو برای تقریباً همه افراد قابل بازی می‌کرد. این گزینه‌ها طی یک سال اخیر خیلی تو مرکز توجه قرار گرفتن و اکثر بازی‌های AAA و البته آثار شاخص مستقل اونارو در نظر دارن

  • MAX3D گفت:

    طفلی اووریتد او سوشیما :rotfl:
    توی جوی استیک تو همه موارد از آخر اول شد
    تو گیم اواردز هم که توسط لست دو له شد
    در کل همونجور که میخواستم شد جوی استیک که ترکوند
    گیم اواردز هم که ابی بهترین شد و لست هم گوتی و جوایز درو کرد

  • بهترین های سال من اینان
    ۵ – half life vr
    ۴ – doom eternal
    ۳ – the last of us part 2
    ۲ – assassin’s Creed Valhalla
    ۱ – Hades
    اینا فقط نظر منه و چهار تای اول فاصله ی چندانی برای من نداشتن
    صرفا طبق سلیقه ی من طبقه بندی شدن
    هیدس که شاهکاره و هرچی تعریف کنم ازش کم تعریف کردم
    اما اساسین
    این نسخه از سری پیشرفتی که داشته نسبت به نسخه ی قبل مثال زدنیه
    فاصله ی اودیسه تا والهالا اندازه ی فاصله نسخه ی نسخه ی یک تا دوی اساسینه
    انقدر پیشرفت کرده بازی
    داستان بازی یه چیزی رو دنبال می‌کنه و تقریبا وسطای بازی کاملا مسیر داستان عوض میشه
    انتخاب ها محدود شدن به شخصیت ایور
    دیگه مثل اودیسه خیلی حق انتخاب ندارین و شخصیتو شکل نمی‌دین
    یه شخصیت پردازی ثابت داره ایور و طبق اون حق انتخاب دارین
    اکثرا هم به دو دسته ی وایکینگی و عاقلانه دسته بندی میشن
    گرافیک هنری بازی خیلی خوب نیست مخصوصا تو بحث آتیش و علف
    ولی دورنمایی که میده موقع سینکرونایز کردن ویوپوینت ها واقعا تحسین برانگیزه
    گرافیک فنی بازی عالیه و تاحالا به کوچکترین مشکلی نخوردم و پولیش ترین بازی یوبیسافته
    گیم پلی رو مفصل می‌خوام توضیح بدم
    اول درباره ی مراحل اصلی
    تنوع تو این بخش تا حد زیادی رعایت شده
    ولی در عین حال متمرکز رو بعد وایکینگی و داستانی بازیه
    اکثرا هم حول گرفتن انگلیس می‌چرخه و رابطتون با پسران راگنار و سیگورید
    بیشتر از این نمیتونم توضیح بدم چون خودم هم خیلی پیش نرفتم تو داستان و الان خودم تازه رسیدم به منطقه ای که لول ۹۰ میخواد درحالی که لولم ۱۲۶ ه 😀
    ماموریت های فرعی بازی محشرن
    Wealth ها اکثرا تو جاهایی پنهان شدن که باید معما های کوچیکی رو برای رسیدن بهشون حل کنید
    Mystery ها ماموریت های کوچیک داستانی هستن که بهترین طراحی ممکن رو دارن
    مثلا تو یکیش باید یه گربه رو دنبال میکردی
    وقتی میگرفتیش یه عضو به قبیلتون اضافه میشد
    به همین سادگی و بامزگی 😀
    تو یکی دیگه یه دیو به یه روستا حمله کرده بود که یه داستان غم انگیز رو ارایه میده که اسپویل نمیکنم
    من واقعا آخر اون داستان اشکم در اومد
    Artifact ها پیدا کردنشون به مراتب سخت تر از بقیه ی مراحل فرعیه
    توضیح نمیدم زیاد
    بعضیاشون یه محلی رو نفرین کردن
    بعضیاشون پشت یه پلتفورمر باحال قایم شدن
    بعضیاشون رو هم فقط در صورتی که اطلاعات بخرید میتونید پیدا کنید :laugh:
    مراحل فرعی سنتی بازی خیلی از مراحل فرعی معمولیش بهترن
    مخصوصا مراحل مربوط به اون زنه و اودین و آزگارد
    مبارزات بازی با هر سلیقه ای جوره
    اگه مبارزات گذشته ی سری رو دوست داری تو پری کردن مهارت پیدا کن
    همه رو با یه ضربه میکشی
    اگه ازش خسته شدی داج کردن رو ارتقا بده تا زمان آهسته شه
    اگه سلاح سنگین دوست داری مهارت های خرس رو ارتقا بده تا بتونی دوتا سلاح سنگین رو برداری
    اگه سبک دوست داری تبر هاتو ارتقا بده یا هر سلاح دیگه ای
    اگه مخفی کاری دوست داری مهارت های گرگ و ریون رو ارتقا بده تا چین اساسینیشن و ادوانس اساسینیشن رو به دست بیاری
    در کل از نظر من درخت مهارت های والهالا کامل ترین درخت مهارت های بازی هاست البته بعد از اسکایریم
    صداگذاری و موسیقی بازی هم به رسم همیشگی سری محشره
    در کل بشتابید و بازی کنید

  • لست آو آس ۲
    با اینکه داستانش مشکل داشت ولی همچنان قابل تقدیره.
    هر چند ممکنه که ضعف های داستانی کمی مارو ناامید کنه و به اصطلاح از بازی متنفر یا همون هیتر بشیم.
    ولی باور کنید هیترها از سوی نفرت بازی رو هیت نمیکنند اگه ما جای اونا بودیم و از داستان بازی خوشمون نمیومد بازی رو هیت میکردم( با اینکه من خودم از داستان بازی لذت نبردم اجا هیچوقت سعی تخریب بازی رو نداشتم)
    میدونم خیلیاتون الان دارید دیسلایک میزنید و کامنت منو ریپ زدید که داره چرت و پرت میگی و از اینجور دری وری ها.
    و گرنه خودم انتظار دارم کامنتم ۱۳ تا دیسلایک بخوره.
    خیلی خوشحال میشم نظر نویسنده رو درباره کامنتم بشنوم

  • AladarGR گفت:

    نظر من AC Valhalla و Dirt 5 و Call of Duty Warzone هر کدوم تو سبک خودشون بهترین هستن.

  • Uncle Broom گفت:

    سلام به همه طرفداران بازی شاهکار لست ۲
    میخواستم از همتون عذر خواهی بکنم و اعتراف بکنم تا الان برده یکی از استریمرا بودم و اجازه نداشتم نظر شخصی خودمو بیان کنم و الان که منو آزاد کرده میخوام به ابر شاهکار بودن لست ۲ اعتراف کنم
    حیف که چشمامو رو به کرمی که پروانه شد بسته بودم و تبدیل شدنش و بال زدناشو ندیدم وای برمن 🙁 :-(( 😥

  • مرسی سعید جان.مثل همیشه عالی بود :rose: :rose: الحق نا.تی دا.گ نوک قله ی بازی سازی هست.و مرجعی هست برای سایر استدیوها‌.مثل کریستال داینامیک که اون انیمیشن های لست ۲ رو باور نمیکرد از بس خارق العاده بود.سعید جان راستی گیمفا هر سال یه پست جداگانه کار میکنه از گوتی های سایتها و مجلات مختلف توی سال لطفا به همکارانتون بگید اینو کار کنه.
    اینم منبعش که این گوتی ها رو جمع آوری میکنه
    تا الان لست بالای ۷۰ تا جایزه گوتی گرفته و با سرعت در حال پیشتازی هست.اگه امسال پرافتخارترین بازی سال بشه که میشه نا.تی د.اگ به تنهایی پرافتخارترین استدیوی تاریخ میشه.چون تا الان ۴ تا از بازی هاش پرافتخارترین بازی سال شدن و با اختلاف پیشتازن(انچارتد ۲_لست ۱_انچارتد ۴_لست ۲)

  • z for zack گفت:

    به نظر من لست ۲ و اساسین والهالا و البته گوست او سوشیما از لحاظ محتوا و سرگرم کنندگی چندین قدم از بازی های هم سبک خودشون جلوترند….
    گرافیک و کیفیت بصری بازی که از همون تریلر های بازی مشخص بود…. میموند فقط گیم پلیش… اونم که حتی پر حدس و گمان ترین بازی که بشه والهالا جوری بازیباز رو موقع بازی میخکوب صندلی می‌کرد… زمان از دست آدم میرفت….
    … اگه سایبر رو که اونم استثنا میگریم حساب نکنیم… امسال عنوان بد و نا امید کننده ای نداشتیم…. ببینیم.. یوبیسافت که نشون داد که واقعا به تغییر بزرگی کرده تو کیفیت ساخت بازیاش…….یدونه فقط داروغه اعظم یعنی EA رو با اون لوت باکس‌های حال به هم زنش موندن.. بقیه واقعا دیگه حساب کار دستشون اومده که با چندتا المان رایج و بهرافیک نسبتا خوب دیگه نمیشه بازارو قبضه کرد… باید واقعا هنر به خرج بدی

برترین‌های گیمفا در سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا - گیمفا
برترین‌های گیمفا در سال ۲۰۲۰ از دید تیم گیمفا - گیمفا