نقد و بررسی Dragon Quest XI؛ یک JRPG جذاب - گیمفا
نقد و بررسی Dragon Quest XI؛ یک JRPG جذاب - گیمفا
نقد و بررسی Dragon Quest XI؛ یک JRPG جذاب - گیمفا
نقد و بررسی Dragon Quest XI؛ یک JRPG جذاب - گیمفا

نقد و بررسی Dragon Quest XI S؛ یک JRPG جذاب و دلچسب

مصطفی زاهدی
۱۹:۲۵ ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
نقد و بررسی dragon quest xi

نقد و بررسی Dragon Quest XI

فرانچایز Dragon Quest، یکی از محبوب‌ترین و باسابقه‌ترین فرانچایز‌های تاریخ بازی‌های ویدئویی به شمار می‌آید.

از عرضه اولین نسخه این سری در سال ۱۹۸۶, بیش از ۳۴ سال است که می‌گذرد و از آن زمان تا به امروز، شاهد ۱۱ نسخه اصلی، تعداد زیادی Spin-off و نسخه فرعی، و همینطور مانگاها و لایت‌ناول‌های متعددی از این مجموعه محبوب بوده‌ایم.

Dragon Quest یکی از محبوب‌ترین فرانچایز‌های بازی‌های ویدئویی در ژاپن به شمار می‌رود که بسیاری از اصول و استانداردهای JRPG، مدیون این سری باسابقه است‌.

در ادامه به نقد و بررسی آخرین نسخه اصلی از این فرانچایز می پردازیم. بازی Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age. با من و گیمفا همراه باشید…

نقد و بررسی بازی dragon quest xi

نقد و بررسی بازی DRAGON QUEST XI S: Echoes of an Elusive Age

 

داستان کلیشه‌ای نجات دنیا در Dragon Quest XI

سری Dragon Quest، یا وجود آنکه نزدیک به چهار دهه قدمت دارد، اما همواره یکسری اصول و استانداردهای ثابت در این چهار دهه را در بازی‌های خود حفظ کرده است.

بر خلاف دیگر فرانچایز‌های با سابقه مثل Final Fantasy که به مرور زمان، شاهد تغییرات گسترده در مبارزات و دنیای بازی بوده‌اند. اما Dragon Quest همواره مسیری مشخص را دنبال می‌کند. یک ماجراجویی جذاب در قالب مبارزات نوبتی.‌..

داستان بازی Dragon Quest در مورد Luminary است. قهرمانی که طبق پیش‌بینی‌ها، باید شر را از بین برده و دنیا را نجات دهد. یک کلیشه تکراری و آشنا.

در این بین همه مردم از او استقبال نمی‌کنند. برخی از او می ترسند و واهمه دارند که اتفاقات شومی رقم خواهد خورد و برخی دیگر او را یک قهرمان می‌دانند.

اما نکته این جاست همه چیز به این سادگی و کلیشه‌ای بودن ختم نمی شود. بلکه در داستان و شخصیت‌پردازی، شاهد مواردی هستیم که داستان بازی را جذاب می سازند.

برای مثال روایت اتفاقات مهم و همچنین پرداخت شخصیت‌های همراه یا همان Party Member ها بسیار خوب صورت گرفته است و اصلا شاهد شخصیت‌هایی تک بعدی، سطحی و پوشالی نیستیم. این مسأله باعث شده برقراری ارتباط با شخصیت‌های همراه بسیار راحت‌تر و جذاب‌تر گردد.

در کل داستان بازی، با آنکه در اصل ماجرای ظهور قهرمان و نبرد با شر و نجات دنیا را شامل می‌شود، اما خوشبختانه آنقدر هم با اتفاقاتی تکراری و بیهوده طرف نیستیم و برخی Plot Twist های انگشت شمار، گاه و بیگاه می توانند مخاطبان را غافلگیر سازند.

همچنین فراموش نکنید JRPG ها در کل آنچنان به واسطه داستان شناخته نمی شوند….

مبارزاتی آشنا…

مبارزات بازی، همانند تمام JRPG‌های مشابه است. مبارزات نوبتی. شخصیت‌ها و دشمنان به طور نوبتی حملات و حرکات خود را انجام می‌دهند و نتیجه این حملات و حرکات نتیجه نبرد را مشخص می‌کند.

شما هم می‌توانید به طور دستی کوچک‌ترین حرکات و حملات و Spell‌های شخصیت‌های همراه خود را کنترل کنید یا اینکه اجازه دهید آنها به طور خودکار و بر اساس Preset به مبارزه بپردازند.

با همین مبارزات نوبتی، شما به مصاف آسان‌ترین گروه دشمنان، و یا باس‌فایت‌ای سخت و چالش برانگیز خواهید رفت.

برخی از باس‌فایت‌های بازی به شدت چالش‌برانگیز هستند و برای شکست آنها، باید به طور هوشمندانه از قابلیت‌ها و حملات و Spell های اعضای مختلف Party خود بهره ببرید تا آنها را از پای درآورید…

بررسی بازی dragon quest xi

مناطق بازی بسیار وسیع و گسترده هستند…

از لحاظ محتوا، Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age بسیار طولانی و کامل است و بین ۴۰ تا ۱۰۰ ساعت محتوا در دل خود جای داده است.

با این وجود برای علاقه‌مندان به بازی‌های JRPG بعید است بازی آنچنان حس تکرار و یکنواختی پیدا کند چرا که شهر‌ها و مناطق بازی، معماها و پازل‌ها، دشمنان و Dungeon ها و در کل تمام موارد و جزئیات، با پیشروی جدید شده و تنوع در این بخش‌ها بسیار قابل قبول است.

البته در برخی قسمت‌های میانی بازی کمی ریتم اتفاقات کند می‌شود که کمی لذت بازی را کاهش می‌دهد اما در کل باید گفت دنیایی محتوا در انتظار مخاطبان این سری و این سبک است.

بازی دارای Forge نیز هست که امکانی کاملا آشنا برای تمام مخاطبان عناوین نقش آفرینی به شمار می آید.

با استفاده از آیتم ها و Material هایی که در طول Quest چ‌ها و ماجراجویی‌های خود کسب کرده‌اید، می‌توانید در Forge به ساخت و ساز و Craft آیتم‌ها، سلاح‌ها و زره‌های مختلف بپردازید.

خوشبختانه حتی اگر آیتم و یا متریال خاصی کم داشته باشید، هم می‌توانید آن را مستقیما از Forge خریداری کنید یا دریابید که آن آیتم مورد نیاز در چه مناطقی یافت می شود و کدام دشمنان آن آیتم را Drop می کنند…

بازی های jrpg

مبارزات بازی، همانند تمام JRPG های مشابه است. مبارزات نوبتی. شخصیت ها و دشمنان به طور نوبتی حملات و حرکات خود را انجام می دهند و نتیجه این حملات و حرکات نتیجه نبرد را مشخص می کند.

گرافیکی چشم نواز، ساندترکی مناسب

گرافیک هنری بازی یکی از نقاط قوت بازی به شمار می‌آید. از رنگ پردازی محیط گرفته تا کیفیت بافت ها و طراحی چهره ها و لباس ها و مناطق، گرافیک هنری بازی در کل در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد.

استفاده از طیف رنگ وسیع در محیط ها و مناطق مختلف، خصوصا رنگ های روشن فضا و اتمسفر کلی بازی را بسیار جذاب و چشم نواز ساخته است.

در بخش فنی متاسفانه بعضا شاهد باگ های گرافیکی و همچنین کرش کردن های مختلفی هستیم که متاسفانه بعضا تجربه بازی را با مشکل مواجه می سازند.

البته باید بگویم آنچنان نیز این مشکلات به دفعات بالا اتفاق نمی افتند اما با این وجود حضور این مشکلات یک نکته منفی به شمار می آید.

ساندترک بازی نیز بسیار با فضای کلی بازی همخوانی بسیار خوبی دارد حس عمیق ماجراجویی در دل دشت ها و جنگل ها Dungeon ها را به مخاطب منتقل می سازد‌‌.

در کل عناوین JRPG غالبا عملکرد بسیار مطلوبی در بخش صداگذاری و موسیقی از خود به نمایش می گذارند و Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age نیز از این قاعده مستثنی نیست…

گرافیکی چشم نواز dragon quest

غلط کردم غلط!

سخن پایانی

بازی Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age، عنوانی به شدت سلیقه‌ای و خاص‌پسند است اما اگر از علاقه‌مندان به عناوین JRPG هستید، در تجربه این بازی شک نکنید چرا که بیش از پنجاه ساعت محتوای ناب و ماجراجویی جذاب انتظار شما را می‌کشد…

نکات مثبت و منفی Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age

نقاط قوت
المان های JRPG به خوبی پیاده سازی شده‌اند
گرافیک هنری چشم‌نواز
ساندترک بسیار مناسب با فضای بازی
طراحی خوب Quest‌ها

نقاط ضعف
برخی کرش‌های ناگهانی
مبارزات بازی می توانست عمیق‌تر باشد
حالت ۲D بازی می‌توانست طراحی بهتری داشته باشد

نقد و بررسی Dragon Quest XI؛ یک JRPG جذاب - گیمفا

o0ashil0o

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی Dragon Quest XI؛ یک JRPG جذاب - گیمفا
نقد و بررسی Dragon Quest XI؛ یک JRPG جذاب - گیمفا
نقد و بررسی Dragon Quest XI؛ یک JRPG جذاب - گیمفا
نقد و بررسی Dragon Quest XI؛ یک JRPG جذاب - گیمفا
نقد و بررسی Dragon Quest XI؛ یک JRPG جذاب - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • نمیدونم روی چه پلتفرمی بازی کردین ولی نمره کم دادین. من روی پیسی زدم ولی اصلا کرش نداشت. حالت ۲D هم شما چطور نمیدونین که همون نسخه اصلی بازیو قرار دادن فقط ریمستر کردن تا حس و حال اصلیو داشته باشه، اینجا حالت ۳D جدیده.
    من خودم بازی کردم بنظرم نمره ۹.۵ مناسبه

    یه خوبی دیگ این شاهکار این بود که از روز عرضه توی گیم پس در دسترس بود تبریک به دوستان ایکس باکس دار.

    o0ashil0o
    • TemporaryUser گفت:

      قبول دارم نمره کمه ولی خب احتمالا به سلیقه ی نویسنده انقدر جذاب نیومده بازی. برای منم کرش نکرد. چه تو نسخه ی اصلی چه این ادیشن.
      حالت ۲d برای نسخه ی اصلی نیست ! در واقع حالتیه که از روی نسخه ی ۳ds بازی برداشتن و تو ادیشن s بازی اضافش کردن
      کلا بازیای jrpg تو ایران خیلی کم طرفدارن. این سری هم جز کم شناخته تریناشه تو ایران برخلاف بقیه جاها.
      اولین شماره این سری که بازی کردم dragon quest 8 بود که روی ps2 اومد.بنظرم بهترین بازی jrpg تاریخم همونه.( یه سرچ کوچیک کنید میبینید که این نظر خیلی سلیقه ای هم نیست)
      بنظرم این شماره بعد از شماره ۸ بهترین درگن کوئستیه که تاحالا اومده و در کنار persona 5 بهترین jrpg این نسل هم هست.

      o0ashil0o
  • Jrpg رو هیچوقت دوست نداشتم
    ولی خب بازم ممنون اقای زاهدی

  • P224 گفت:

    ببخشید بابت اسپم ( این که چند جا میذارم این کامنت رو برا اینه شانس خونده شدنش توسط شما دوستان بیشتر بشه)
    یه سوال من تو این نسلی که گذشت هیچ کدوم رو نتونستم بگیرم متاسفانه و خیلی دوست دارم بازیای اون نسل رو بازی کنم مثلا lou1&2 و GOW و Halo5 و اینطور چیزا کسی نظری نداره تو این نسل جدید کدومو بگیرم که هم به قدیمیا برسم هم تو حدید بتونم کاری کنم یا اصلا بیخیال نسل جدید باشم همون نشل قبلی بگیرم بهتره؟ ( یه چیز دیگه Horizon رو رو پی سی برم یا یه جوری پلی استیشن بگیرم تو اون برم؟)

    • TemporaryUser گفت:

      ببین خیلی سلیقه ایه. نسل قبلی بازی خوب کم نداشته. اگر بازی نکردی خیلی بازی هست که سرگرمت کنه و حس کنی اصلا به نسل جدید حالا حالا ها نیاز نداری.مخصوصا الان که قیمت کنسولای نسل ۸ به مقدار خوبی ارزون شده.
      از بازیایی که اسم بردی بنظر میاد بیشتر تمرکزت رو بازیای انحصاریه. بنظرم پی اس فور گزینه ی خوب تریه برای شما. مخصوصا الان که بیشتر بازیای سونی ۲ ۳ بار تو سال با قیمتایی مثل ۵ دلار عرضه میشن. ( منظورم بازیای قدیمی تریه که فروششونو کردن.) مثلا من تاحالا ۲ ۳ بار دیدم گاد آو وار ۵ دلار شده بود.اگرم نخواستی اکانتای اشتراکی هستن.
      ازونور گیم پس هم میتونی با اکانت هوم گیم پس آلتیمیت رو با ماهی ۶۰ ۷۰ تومن بگیری که واقعا زیاد نیست.
      طبیعتا اگر بیشتر هزینه کنی همه ی این گزینه هارو تو نسل ۹ هم میتونی بدست بیاری + کیفیت بالاتر و ساپورت بازیای جدید.

    • All Alone گفت:

      به نظرم پولاتو جم کن اگه تونستی یه pc بخر حتی اگه معمولی باشه
      مثلا شما با یه کارت ارزون قیمت مثل gt 1030 یا gtx 780 میتونی همه بازی های نسل هشت رو بازی کنی چون با pc راحت میتونی کرکی بزنی همشون رو بعد چند سال که همه رو بازی کردی میتونی ارتقا بدی یا یه کنسول ps5 بخری اگه انحصاریها رو خواستی

  • نقد واقعا ضعیفی بود آقای زاهدی انتطارش نداشتم مشخص که شما علاقه ی به سبک JRPG یا همون نقش آفرینی ژاپنی ندارید چون که اگر بازی ها رو به صورت حرفه ای دنبال می کردید هیچ وقت بازی رو این شکلی نقد نمی کردید من همیشه سعی کردم هر بازی با کیفیتی که ساخته شده دنبال کنم و بازی کنم حالا می خواد اون بازی در هر سبکی باشه برای من فرقی نداره من عاشق تنوعم و به عقیده بنده کسی که به خودش می گه بازی باز حرفه ای یا همون Gamer باید با تمام بازی ها آشنا باشه و حداقل باید ۸۰ درصد بازی های که تا حالا ساخته شده رو بازی.و تمام کرده باشه دقت کنید هر سبکی نه فقط یک نمونه از بازی های تکراری،اما در مورد نمره ی که به بازی داده شده هم جالبه بازی Dragon Quest 11 با بیش ترین نقد بر روی PS4 با متای ۸۶ و نسخه ارتقأیافته اثر یا همون Definitive Edition با بیش ترین نقد هم روی PS4 با متای ۹۳ ثبت کرده به خاطر همین که می گم هم نقد هم نمره ی داده شده به ترتیب ضعیف و ضعیف تر، این نقد هم رفت کنار ضعیف ترین نقد و بررسی های تاریخچه گیمفا در کنار نقد ضعیف بازی John Wick Hex توسط آقای آریا مقدم که حق اون بازی هم مثل همین در گیمفا خورده شد. :yes:

    o0ashil0o
نقد و بررسی Dragon Quest XI؛ یک JRPG جذاب - گیمفا