مصاحبه با آهنگساز بازی Godfall - گیمفا
مصاحبه با آهنگساز بازی Godfall - گیمفا
مصاحبه با آهنگساز بازی Godfall - گیمفا
مصاحبه با آهنگساز بازی Godfall - گیمفا

مصاحبه با آهنگساز بازی Godfall؛ صحبت درباره منبع الهام، روند آهنگسازی و موارد دیگر

پارسا اقتصادی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
مصاحبه با آهنگساز godfall

بازی Godfall

در مصاحبه‌ای با آهنگساز پرکار بازی Godfall، بن مک‌دوگال (Ben MacDougall)، او درباره منبع الهام خود، روند ساختن موسیقی بازی Godfall و تحسین گیم‌پلی نسخه پلی‌استیشن ۵ بازی به اشتراک گذاشته است. همراه ما باشید.

به‌تازگی، فرصتی فراهم شد که گفت‌وگویی با آهنگساز بازی Godfall، بن مک‌دوگال داشته باشیم. در این مصاحبه، او از دید خود توضیحاتی درباره روند خلق آهنگ‌ها و الهام‌گیری‌هایش، و قطعه‌های مورد علاقه‌اش از آهنگ‌های بازی می‌گوید. او همچنین گیم‌پلی نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ بازی را ستایش می‌کند و می‌گوید که این سطح از غوطه‌ورشدن در دنیای بازی تابه‌حال دیده نشده است.

عنوان Godfall نقدهای متوسطی را دریافت کرده اما این مانع از تشکیل هواداران عاشق این بازی نشده است. مک‌دوگال به‌نظر عضوی از این گروه است و می‌گوید که کاملاً از تجربه‌ی این بازی لذت برده است. اگر مشتاق هستید که بدانید به‌عنوان آهنگساز بازی، او چه حرف‌های دیگری برای گفتن دارد، در ادامه همراه ما باشید.

سلام بن، ممنون که وقت می‌گذاری و با ما گپ می‌زنی. برای شروع، می‌توانی کمی از خودت بگویی؟ چه مدت است که آهنگسازی می‌کنی و قبل از Godfall برروی چه پروژه‌هایی کار کرده‌ای؟

من تقریباً از ۱۵ سالگی موسیقی می‌نویسم و البته آن موقع فقط برای فلوت سولو و یکی دو نفر مخاطب می‌نوشتم که با آنچه الان انجام می‌دهم خیلی تفاوت دارد.

در زمان ۱۵ سال به جلو برویم و تاکنون من در بیشتر حیطه‌های «موسیقی برای تصویر» کار کرده‌ام، از فیلم‌ها و پیام‌های بازرگانی گرفته تا تریلرها، مستندها، برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدیویی و… . بیشتر کار من، با وجود گستردگی‌اش، پشت صحنه صورت گرفته است و با اینکه ممکن است اولین‌باری باشد که اسم من را شنیده‌اید، تقریباً می‌توانم با اطمینان بگویم که آثار من را به مقدار کافی شنیده‌اید.

ben macdougall

آهنگساز بازی Godfall، آقای بن مک‌دوگال

در مورد آهنگسازی برای بازی Godfall؛ قبل شروع به ساختن موسیقی آن، چقدر از بازی را دیده بودی؟

من از روزهای خیلی ابتدایی بازی برروی آن کار کردم و همزمان با پیشرفت‌کردن بازی، موسیقی هم همراه آن شکوفا شد. چون از روز اول توسعه، من آنجا بودم، مقدار خیلی کمی از بازی قابل تحربه بود و بیشتر آنچه وجود داشت، طرح‌های هنری و مفهومی بود. خوشبختانه، به خاطر استعداد فوق‌العاده‌ی هنرمندان و مدل‌سازها، و قدرت گرافیکی پلی‌استیشن ۵، آن طرح‌ها سه‌بعدی شدند.

برای موسیقی Godlfall از چه چیزهای الهام گرفتی؟ آیا آهنگسازان یا قطعه‌های دیگری بودند که برروی فرایند آهنگسازی‌ات تأثیر بگذارند؟

من ابتدا برای موسیقی بازی از جهان خود آن الهام گرفتم؛ منظورم از ظاهر بازی است، اما تعامل بین نقطه‌های مختلف نقشه و شخصیت‌ها هم ساختاری برای کار من ایجاد کرد و کمک کرد که موسیقی شکل بگیرد. بین محتوایی که از کانترپلی گیمز (Counterplay Games) به من می‌رسید، و کند و کاو صوتی خودم در استودیو برای یافتن «صدای گادفال» منابع زیادی برای الهام وجود داشت.

در موسیقی بازی، قطعات زیادی وجود دارند که از نظر تکنیکی، پیچیده هستند و تعداد برابری هم قطعه‌ی غمگین و ساده وجود دارد. چه جنبه‌ای از Godfall شما را به این مسیر وارد کرد و آیا فکر می‌کنی طیف احساسی این موسیقی با بازی همخوانی دارد؟

طیف احساسی موسیقی بازی کاملاً عمدی بوده و کار ساده‌ای می‌بود که از همان اول، موسیقی هیجانی و بدون طیف باشد. من از ابتدا احساس کردم که باید بین موسیقی‌ای که حس یک مکان را در دنیای بازی القا می‌کند و موسیقی هنگام مبارزات مرز مشخصی وجود داشته باشد. جهان بازی، یک دنیای بسیار زیبا، عمیق و باشکوه است و مهم بود که از نظر موسیقیایی هم این درک ایجاد شد. به‌طور اجتناب‌ناپذیری، هر دو نوع موسیقی بازی برخی اوقات با یکدیگر هم‌پوشانی پیدا می‌کنند چراکه انجین موسیقی بازی برای برخی سناریوها این‌طور برنامه‌ریزی شده است. اما آهنگسازی موسیقی جهان بازی و مبارزات آن عمداً متفاوت بوده است.

همچنین مهم است که بین نقطه‌های اوج و فرود بازی، و قسمت‌های شلوغ و ساکت تفاوت وجود داشته باشد. زندگی یعنی تنوع، و موسیقی هم مستثنی نیست. حجم و شدت اکثر اوقات حاصل بستر هستند و اگر همه چیز همواره در یک حالت ثابت باشد، از نظر احساسی هیچ چیزی به بازی‌باز القا نمی‌گردد.

بازی godfall

انتخاب یک قطعه‌ی موردعلاقه همیشه کار سختی است، خصوصاً در اثری مثل این که محتوای زیادی دارد. تعدادی قطعه در این اثر هست که دوست دارم بگویم، اما فکر می‌کنم ممکن است بخشی از وقایع بازی لو برود. با این حال، اولین قطعه‌ای که نام آن را می‌برم، یکی از اولین آهنگ‌هایی است که در بازی می‌شنوید. این آهنگ در سینماتیک قبل از ورود واقعی شما به دنیای بازی پخش می‌شود و یکی از اولین قطعاتی بود که برای Godfall نوشتم.

به‌نظر می‌آید که بسیاری از قطعه‌های شما از سازهای زهی و کوبه‌ای استفاده می‌کنند. هنگام ساختن یک آهنگ، چه عاملی سازبندی آن را تعیین می‌کند؟

اینکه سازبندی یک قطعه چگونه باشد، مستقیماً به معنی، احساس و انرژی صحنه‌‌ و همچنین باقی موسیقی بازی برمی‌گردد. در موسیقی این بازی به‌طور عمیقی از سازهای کوبه‌ای استفاده شده است تا انرژی بازی‌باز را افزایش دهند و جاذبه‌ی کافی را ایجاد کنند. در صحنه‌های مبارزه، سازهای زهی بُعد ملودیک را به کوبه‌ای‌ها اضافه می کنند، و بعضی وقت‌ها هم با تکنیک‌های نوازندگی ضربه‌ای، سازهای زهی هم نقش کوبه‌ای‌ها را ایفا می‌کنند.

هر صحنه‌ی بازی متفاوت است، همانطور که هر پروژه‌ای با دیگری تفاوت دارد. به‌نظر من مهم است که موسیقی یک اثر «صدای مخصوص خود» را داشته باشد. قسمتی زیادی از این به سازبندی و حفظ پیوستگی برمی‌گردد. در موسیقی Godfall، برخی سازها همیشه در طول بازی، در صحنه‌های مبارزه و گشت‌وگذار شنیده می‌شوند؛ مثل ویلنسل سولو.

قطعه‌ی مورد علاقه‌تان در اینجا چیست، و بازی‌بازان در کجای بازی می‌توانند به آن گوش دهند؟

انتخاب یک قطعه‌ی موردعلاقه همیشه کار سختی است، خصوصاً در اثری مثل این که محتوای زیادی دارد. تعدادی قطعه در این اثر هست که دوست دارم بگویم، اما فکر می‌کنم ممکن است بخشی از وقایع بازی لو برود. با این حال، اولین قطعه‌ای که نام آن را می‌برم، یکی از اولین آهنگ‌هایی است که در بازی می‌شنوید. این آهنگ در سینماتیک قبل از ورود واقعی شما به دنیای بازی پخش می‌شود و یکی از اولین قطعاتی بود که برای Godfall نوشتم. در آلبوم موسیقی‌های بازی، این قطعه شماره‌ی سوم است و Land of the Valorians نام دارد.

قطعه‌ی دیگر، یکی از آخرین قطعاتی است که نوشتم و نسخه‌ی دیگری از تم اصلی Godfall است و Song of Aperion نام دارد. این آهنگ در آلبوم موسیقی بازی قطعه ۲۸م است و در آن Ashok Klouda نوازنده‌ی ویلنسل و Laurence Servaes خواننده هستند که هردو، زندگی و جادوی زیادی به موسیقی بازی بخشیده‌اند. این آهنگ تکاملی زیبا و گیرا از اولین آهنگ شماره ۱ بازی است.

بازی godfall

من بسیار به خروجی نهایی موسیقی بازی افتخار می‌کنم. در هر بازی یا فیلمی، موسیقی یک لایه‌ی دیگر از احساسات به تجربه اضافه می‌کند.

آیا درحال تجربه‌ی Godfall هستی؟ تا الان چه نظری درباره آن داری، خصوصاً در مورد شنیدن موسیقی خودت در بازی؟

بله در حال بازی هستم! بسیار بیشتر از تعداد دفعاتی که باید در بازی می‌میرم، اما تجربه‌ی بسیار جذابی است! من شیفته‌ی ژانر فانتزی هستم اما حس گیم‌پلی با کنترلر جدید پلی‌استیشن ۵ و فرود آوردن ضربه در بازی رضایت‌بخش و بسیار اعتیادآور است.

من بسیار به خروجی نهایی موسیقی بازی افتخار می‌کنم. در هر بازی یا فیلمی، موسیقی یک لایه‌ی دیگر از احساسات به تجربه اضافه می‌کند. من کسی نیستم که به موسیقی خودم گوش کنم و خودم را تحسین کنم و کمتر بازی کنم و بیشتر به آن گوش دهم. اما تجربه‌ی من از بازی تا الان بسیار خوب و جذاب بوده است و در مقام بازی‌باز، بیشترین نگرانی من این است که کشته نشوم! فکر می‌کنم که موسیقی در اینجا به وظیفه‌ی خود عمل می‌کند و کیفیت تجربه را بیشتر می‌کند و این برای من کافی است.

در ادامه بحث کیفیت تجربه، دوست دارم که تشکری بزرگ کنم از تمام کسانی که در استودیوی کانترپلی گیمز در ایجاد حس بازی نقش داشته‌اند. میلیون‌ها جزئیات ریز در بازی وجود دارد که نه فقط از نظر صوتی و تصویری، بلکه با بازخورد هپتیک کنترلر پلی‌استیشن ۵ نیز منتقل می‌شوتد. چه بحث حس متفاوت سلاح‌های مختلف و چه حس متفاوت راه‌رفتن روی سطح مختلف باشد، یا واکنشی که ذرات معلق به حضور شما نشان می‌دهند، همه این حس‌ها کوچک در کنار هم تجربه‌ای را شکل می‌دهند که فیزیکی و بسیار عمیق است و وقتی از پای بازی بلند می‌شوید، حس می‌کند که واقعاً در آن حضور داشته‌اید. دست‌مریزاد!

حالا که Godfall عرضه شده است، آیا پروژه‌ی دیگری وجود دارد که درجال کار برروی آن باشی و بخواهی با مخاطبان ما به‌اشتراک بگذاری؟

دوست دارم که بیشتر به شما بگویم اما احتمالاً در دردسر بیفتم.

دوباره ممنونیم که برای ما وقت گذاشتی. پیش از پایان، آیا سخن دیگری هم درباره تجربه‌ات به‌عنوان آهنگساز Godfall برای گفتن داری؟

ساختن موسیقی این بازی یک لذت و افتخار واقعی بوده است و بسیار افتخار می‌کنم که سهمی در بازی‌های آغازین نسل بعدی ایفا کرده‌ام. از جانب همه کسانی که در این پروژه بوده‌اند، امیدوارم که بازی‌بازان همانقدر از تجربه‌ی دنیای بازی لذت ببرند که ما از ساختن آن لذت بردیم.

عنوان Godfall در حال حاضر برروی رایانه‌های شخصی و پلی‌استیشن ۵ در دسترس قرار دارد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه با آهنگساز بازی Godfall - گیمفا
مصاحبه با آهنگساز بازی Godfall - گیمفا
مصاحبه با آهنگساز بازی Godfall - گیمفا
مصاحبه با آهنگساز بازی Godfall - گیمفا
مصاحبه با آهنگساز بازی Godfall - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه با آهنگساز بازی Godfall - گیمفا