بررسی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3060Ti ایسوس | گیمفا
بررسی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3060Ti ایسوس | گیمفا
بررسی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3060Ti ایسوس | گیمفا
بررسی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3060Ti ایسوس | گیمفا

بررسی اجمالی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3060Ti ایسوس؛ قهرمانی همه فن حریف

محمد نعمتی
۱۶:۴۶ ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
کارت گرافیک rog strix rtx 3060ti

در بررسی قبلی به کارت گرافیک TUF RTX 3080 ایسوس پرداختیم که یک کارت گرافیک قدرتمند و با دوام است. حال طی این نوشتار به برادر کوچکتر این جمع، کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3060Ti ایسوس خواهیم پرداخت. کارت گرافیک قدرتمند، لوکس و زیبا که با توجه به قیمت مناسبی که دارد می‌تواند کارایی بسیار مناسبی را در اختیار شما بگذارد.

نسل RTX 30 دقیقا همان چیزی است که عاشقان دلخسته سخت افزار منتظر آن بودند و ایسوس با کارت گرافیک‌های این نسل خود توانسته است سطح جدیدی از کارایی و ویژگی‌های همراه با کارت گرافیک های گیمینگ را به دنیا معرفی کند. سری ROG ایسوس به جمهوری گیمرها یا Republic Of Gamers اشاره دارد که همیشه شامل محصولاتی گیمینگ بی نظیری بوده است. در این نسل نیز ایسوس با به کارگیری آخرین نسل فناوری‌های خود با یک طراحی بسیار خاص و جدید، توجه تمام گیمرها و طرفداران دو آتیشه سخت افزار را به سوی خود جلب کرده است.

کارت گرافیک rog strix rtx 3060ti

آشنایی با پردازشگر گرافیکی

علاوه بر این، قلب تپنده قدرتمند RTX 3060Ti این کارت گرافیک توانسته است تا کارایی بیش از ۶۰ درصد بیشتر از کارت گرافیک RTX 2060 نسل گذشته را ارائه دهد. اگر بخواهیم کارایی این کارت گرافیک را کمی دقیق تر با نسل قبل RTX مقایسه کنیم، می توان گفت این کارت گرافیک قدرتی بین RTX 2080Super و RTX 2080Ti دارد. شاید همین تعریف برای تهیه چنین کارت گرافیکی برای کافی باشد زیرا با تهیه تنها یک کارت گرافیک میان رده قدرتی نزدیک به کارت گرافیک های نسل قبل را تجربه خواهید کرد.  همانطور که پیشتر اشاره شد:

یکی از ناشران و توسعه دهندگان بازی اعلام کرده است که قدرت پردازش در کارت‌های گرافیک Ampere به نسبت Turing تا دو برابر افزایش خواهد یافت. تکنیک رهگیری پرتوهای نور (Ray Tracing) به شکل چشمگیری بهبود یافته و به نسبت نسل اولیه خود، با قدرت بسیار بالاتری رندر می‌شود. ظاهراً واحدهای INT بدون تغییر باقی مانده اما در این معماری بلوک‌های FP32 به نسبت سایه زن‌ها دو برابر می‌شوند.


این کارت گرافیک ۵۰۰ دلاری با ۴۸۶۴ واحد سایه زنی کودا، ۸۰ واحد ROP، فرکانس ۱۸۹۰ مگاهرتزی، استک‌های حافظه GDDR6 با ۸ گیگابایت ظرفیت و رابط ۲۵۶ بیتی همراه است. این چیپ گرافیکی GA104 در این کارت گرافیک با معماری ۸ نانومتری Ampere که توسط سامسونگ ساخته شده است، ویژگی‌های بیشتری دارد که توجه ما را به خود جلب می‌کند. یکی از این ویژگی امکان دسترسی کارت گرافیک به حافظه‌های NVMe است تا به صورت مستقیم اطلاعات مورد نیاز کارت گرافیک خوانده شود و بار پردازشی پردازنده نیز هنگام رندر و یا گیمینگ کمتر شود. اما به فکر استفاده از این فناوری به نام RTX IO حالا حالاها نباشید چرا که این فناوری در مرحله اول نیازمند عرضه یا بروزرسانی بازی‌هایی سازگار با این فناوری هستند و در مرحله دوم می‌بایست منتظر انتشار نسخه نهایی و قابل استفاده Microsoft Direct Storage برای سیستم عامل ویندوز ۱۰ بود که بنا بر اطلاعات موجود، سال آینده منتشر خواهد شد. با این حال، تجربه سریعتر و کارایی بیشتری نیز برای این کارت گرافیک برای سال‌های آینده نیز می‌توان داشت.

کارت گرافیک rog strix rtx 3060ti

بسته بندی و محتویات

 

بسته بندی این کارت گرافیک نیز همانند نسل گذشته است. تصویر بزرگ و واضح کارت گرافیک در قسمت جلو با نشنان GeForce RTX 3060Ti انویدیا قابل مشاهده است. در قسمت جلو بسته بندی این کارت گرافیک به ویژگی‌هایی مانند Aura Sync برای هماهنگ سازی نورپردازی با دیگر قطعات، OC به معنای اورکلاک از پیش انجام شده که باعث کارایی بیشتر یا همان فریم ریت بیشتر در بازی‌ها و ۸ گیگابایت حافظه ویدیویی از نوع GDDR6 اشاره شده است.

کارت گرافیک rog strix rtx 3060ti

در قسمت پشت بسته بندی این کارت گرافیک نیز به ویژگی‌هایی دیگر مانند سیستم خنک کننده قدرتمندتر با هیت سینک بزرگتر و برخورداری از فناوری MaxContact ایسوس، مهندسی تحسین برانگیز برد که شامل مدار تنظیم فشار رگلاتور (VRM) با برخورداری از بالارده، با کیفیت و مقاوم‌ترین قطعات و کامپوننت‌های موجود است، طراحی جدید با ظاهری لوکس و نورپردازی RGB و نرم افزار GPU Tweak برای آنالیز و تغییر پارامترهای کارت گرافیک اشاره شده است.

کارت گرافیک rog strix rtx 3060ti

نگاهی به محصول

اقلام همراه با کارت گرافیک نیز شامل یک کارت تشکر ایسوس از انتخاب این محصول و تبریک ملحق شدن به جمهوری گیمرها، کارت مخصوص کارت گرافیک های ROG STRIX با اشاره به ویژگی‌های اصلی نسل جدید، بست های کمری، جا کلیدی، براکت اضافه با لوگو  ROG و دفترچه Speed setup  می‌شود.

ایسوس طراحی کاملا جدیدی را در خانواده STRIX ROG کارتهای سری RTX 3000 انویدیا به کار گرفته است. بدنه رنگ مشکی و نقره ای نوک مدادی، ظاهری صنعتی و جدی به کارت می‌دهد. ابعاد این کارت برابر ۳۱٫۸۵ در ۱۴٫۰۱ در ۵٫۷۸ سانتیمتر می‌باشد. در عمل شما با یک کارت گرافیک ۳۲ سانتیمتری روبه رو هستید. وزن این کارت گرافیک حدود ۱٫۵ کیلوگرم است و از نظر سایز، ۲٫۹ اسلات، یا در واقع، ۳ اسلات را اشغال می‌کند. از نظر زیبایی می‌توان گفت طراحی کارت خوب است و همینکه ایسوس پس از مدتها این طراحی جدید را برای کارت گرافیک‌های خود برگزیده است، از نظر ما راضی کننده است.

کارت گرافیک rog strix rtx 3060ti

۳ فن با استاندارد صنعتی IP5X ضد گرد و غبار وظیفه خنک سازی سینک خنک کننده این کارت را بر عهده دارند و به جهت آرایش بهتر و عبور هوای بهتر، فن وسط بر خلاف دو فن اطراف می‌چرخد. ناگفته نماند این فنهای Axial-tech از بهترین نوع فنهای بولبرینگی با طول عمر بالا هستند که در تمامی ‌کارتهای جدید رده بالای ایسوس مورد استفاده قرار دارند. این فنهای پر قدرت، در عین اینکه می‌توانند حجم بالایی از هوا را به گردش در آورند، در دور‌های پایین و متوسط عملا بی صدا و در دور‌های بالا نیز کم صدا هستند.

کارت گرافیک rog strix rtx 3060ti

توان مصرفی این کارت گرافیک از طریق دو کانکتور ۸ پین تامین می‌شود که دارای LED هایی برای اطلاع از اتصال صحیح کابل پاور به کارت گرافیک است. ایسوس یک پنل حاشوری سراسری در لبه جلویی کارت استفاده کرده است که تمامی ‌این بخش به نورپردازی ARGB مجهز شده تا رنگین کمانی از رنگها در طول کارت گرافیک به رقص درآیند. خیلی دوست داشتیم که به جای آرم GEFORCE RTX در بالای کارت، نام زیبای Republic of Gamers ایسوس خودنمایی می‌کرد. اما به هر جهت ایسوس برند GEFORCE RTX را برای نمایش در این بخش برگزیده است.

کارت گرافیک rog strix rtx 3060ti

حال به پشت کارت گرافیک می رویم. در این بخش استفاده از یک بک پلیت زیبا و ساده، دریچه هوا برای خروج هوای گرم و حتی نشان GeForce RTX چیزی نیست که خیلی مهم باشد، در اصل نکته بسیار مهم این بخش خازن هایی است که شایعات زیادی به همراه خود داشتند. در قسمت پشت می توان خازن‌های بالا رده و مقاوم سری POSTCAP را دید که با حضورشان تمام شایعات در مورد کرش کردن و مشکلات ناتوانی مدار تغذیه برای کارت گرافیک را حداقل برای تمامی کارت گرافیک‌های ایسوس را رد می‌کنند. ایسوس با استفاده از این خازن‌ها که ظرفیت ۴۷۰ میکروفارادی برای فیلتر نهایی توان مصرفی را دارند استفاده کرده که در مجموع تمام این خازن ها ظرفیت ۱۸۸۰ میکروفاراد دارند.

حرف آخر

تا به اینجا به صورت کلی این کارت گرافیک را جعبه گشایی کردیم و به ویژگی‌های این کارت گرافیک به صورت کلی پرداختیم. این کارت گرافیک با برخورداری از فن‌های AXIAL-Tech که از تلاطم هوا جلوگیری کرده و باعث می شوند تا هوا به گرمترین نقاط کارت گرافیک می‌شود، فناوری Auto Extereme که مربوط به خط تولید و پروسه تمام خودکار توسط ماشین در محلی کاملا ایزوله و تمیز و تنها یک بار هیت دادن به برد برای تضمین نهایت کیفیت و فناوری MaxContact و قیمت مناسب خود می تواند یک گزینه ایده آل برای تجربه بازی های روز با وضوح Full HD با بالاترین تنظیمات گرافیکی باشد. در بررسی بعدی به جراحی این کارت گرافیک خواهیم پرداخت تا این عضو جدید خانواده ROG را در عمل نیز مورد بررسی قرار دهیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3060Ti ایسوس | گیمفا
بررسی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3060Ti ایسوس | گیمفا
بررسی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3060Ti ایسوس | گیمفا
بررسی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3060Ti ایسوس | گیمفا
بررسی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3060Ti ایسوس | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی کارت گرافیک ROG STRIX RTX 3060Ti ایسوس | گیمفا