برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید نقدها و نمرات یا سایر مطالب بازی محبوب Cyberpunk 2077 را از طریق این نشانی مطالعه بفرمایید. همچنین اگر به مباحث فنی علاقهمند هستید پیشنهاد میکنم بررسی فنی اولیهی این بازی را حتما مطالعه کنید. به علاوه منتظر بررسیهای فنی بیشتر و همچنین تحلیل فنی یا بررسی عملکرد کامل این بازی محبوب برروی تمام پلتفرمهای مقصد آن باشید.
با بررسی فنی بازی Cyberpunk 2077 برروی پلیاستیشن ۴ با ما همراه باشید
در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به بررسی فنی بازی Cyberpunk 2077 برروی کنسولهای پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۴ پرو بیاندازیم. البته در آینده تحلیل فنی کامل بازی منتشر خواهد شد، اما فعلا این اولین واکنش ما به Cyberpunk 2077 از منظر فنی برروی این کنسول است.
نگاهی کوتاه به بازی Cyberpunk 2077
بازی Cyberpunk 2077 اصالتا در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و در سال ۲۰۱۳ هم شاهد انتشار اولین تریلر این بازی بودیم. اما سفری که این بازی طی کرد، بدون شک پر فراز و نشیب بود و بالاخره پس از هشت سال و تاخیرهای متوالی، شاهد انتشار این بازی هستیم. Cyberpunk 2077 یک بازی نقشآفرینی جهان باز از سازندگان استاد Wild Hunt است و قصد دارد با ارائهی روایتی چندشاخه و گیمپلی جذاب و متنوع و همچنین یک شهر پویا و درگیرکننده در قالب نایت سیتی، به جایگاه بازی قبلی استودیوی سازندهی خود در جهان بازیهای ویدیویی برسد.
بررسی فنی بازی Cyberpunk 2077
در بررسی فنی نسخهی رایانههای شخصی گفتم که چگونه Cyberpunk 2077 یکی از تحسین برانگیزترین بازیها از لحاظ فنی است و با مواردی مانند Ray-Tracing گسترده و نورپردازی حجمی، به سیستمهای قدرتمند اجازه میدهد تا خودی نشان دهند. اما قضیه متاسفانه برای کنسولها کاملا متفاوت است. دیگر خبری از بسیاری از آن ویژگیها و جلوههای پیشرفته نیست و این حقیقتی است که باید با آن زندگی کنید. اما خب این مسئله همیشه برای دارندگان کنسول امری قابل درک بوده است و سوال اصلی این است که آیا حداقل میتوان Cyberpunk 2077 را به طرز قابل قبولی برروی کنسولهای نسل هشتم تجربه کرد؟ برای پاسخ این سوال، تصمیم گرفتهایم تا سری به پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۴ پرو بزنیم.
حقیقت این است که Cyberpunk 2077 من را به یاد بسیاری از عناوین آخر نسل هفتم میاندازد. آن موقع هم بازیهای بسیاری دیگر بیشتر از توان پلیاستیشن ۳ و اکسباکس ۳۶۰ بودند و شاهد افت فریم دائم و سایر مشکلات فنی بودیم و باید گفت که متاسفانه شرایط برای پلیاستیشن ۴ پایه اینجا هم خیلی خوب به نظر نمیرسد. بازی برروی پلیاستیشن ۴ با وضوح تصویر ۹۰۰p متغیر اجرا میشود، اما اکثرا شاهد افت آن تا ۷۲۰p هم هستیم و تنها زمانی که میتوانید به ۹۰۰p کامل برسید که مستقیم به آسمان نگاه کنید. به نوعی این نسخه از بازی، شبیه به پورت سوییچ یک بازی مدرن است.
اما پلیاستیشن ۴ پرو چطور؟ در ابتدا فکر کردم که شاهد حداکثر وضوح تصویر ۱۰۸۰p خواهیم بود اما در حقیقت بازی بعضا به وضوح تصویر ۱۱۸۸p هم میرسد. حداقل وضوح تصویر ثبت شده هم ۹۷۲p است. در واقع این نسخه از بازی برروی یک نمایشگر ۱۰۸۰p خوب به نظر خواهد رسید و شاهد آن افت اندک هم نخواهید شد. رابط کاربری بازی هم با وضوح تصویر ۱۰۸۰p رندر شده است.
در زمینهی تفاوت بین پلیاستیشن ۴ پرو و معمولی، باید گفت که تقریبا هیچ تفاوتی جز وضوح تصویر وجود ندارد کیفیت سایهها و حتی Draw Distance هم تقریبا کامل ایکسان هستند. متاسفانه در زمینهی کیفیت تصویر و در مقایسه با رایانههای شخصی، شاهد افت وحشتناکی هستیم. اما اگر بازی به خوبی و روانی اجرای بشود، تمام این موارد تا حد زیادی قابل بخشش است خب حالا و با این اوصاف عملکرد بازی برروی این دو کنسول چطور است؟
بازی در دقایق اولیهی خود برروی پلیاستیشن ۴ پایه، نتایج قابل قبولی را به ثبت رساند و در مبارزهی اولیه با وجود افتهای پراکنده، شاهد نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیهی ثابتی هستیم. اما حدود ۱ ساعت از بازی که بگذرد، متوجه عمق اصلی فاجعه خواهید شد. در یکی از صحنههای بازی شاهد تعقیب و گریزی هستیم و شما در یک ماشین باید به ماشین دیگری شلیک کنید و اینجا است که متوجه خواهید شد بازی عملا غیر قابل تجربه است. نه تنها نرخ فریم دائما زیر ۲۵ فریم بر ثانیه است، بلکه شاهد لکنت کامل بازی هستیم که به تجربهی نه چندان خوشایندی منجر میشود.
به محض ورود به ماشین و رانندگی، باز هم شاهد آن افت فریم افتضاح و شرایط غیر قابل قبولی هستیم. به خاطر نرخ فریم پایین چند باری به عابران پیاده برخورد کردم که منجر به درگیریهای ناخواستهای هم شد.
نکتهی دیگری که باید به آن بپردازم، کرشهای متعدد نسخهی پلیاستیشن ۴ است. وقتی برای اولین بار وارد نایت سیتی میشوید و با جکی صحبت میکنید، بازی کرش میکند و اجرای دوباره و سهبارهی بازی هم به کرش در همان نقطه انجامید. در نهایت مجبور شدم تا پلیاستیشن ۴ را کاملا خاموش و سپس روشن کنم تا بتوانم از آن قسمت عبور کنم و این گونه کرشها در طول بازی کم نیستند.
فکر کنم دیگر نیازی به پاشیدن نمک بیشتر برروی زخم دارندگان پلیاستیشن ۴ نباشد. پس پلیاستیشن ۴ پرو چطور؟ دوست داشتم که به شما بگویم که پلیاستیشن ۴ پایه خوب نیست، اما پرو راه کاملا قابل قبولی برای تجربهی بازی است. در چند ساعت اول بازی شاهد یک نرخ سی فریم بر ثانیهی تقریبا ثابت بودم و حتی در آن صحنهی تعقیب و گریز مذکور هم بازی کاملا قابل تجربه است.
اما با وارد شدن به شهر نایت سیتی، متوجه مشکلات مشابهای خواهید شد. شاید نرخ فریم ۵ الی ۷ فریم نسبت به پلیاستیشن ۴ معمولی بیشتر باشد، اما باز هم نمیتوانم آن را در این شرایط به شما توسعه کنم. پر واضح است که این بازی بیش از حد برای پردازندههای Jaguar قدیمی سنگین است.
بازی Cyberpunk 2077 آن عنوانی است که به شما یادآور میشود وقت ارتقای سختافزار فرا رسیده است. البته بازی فعلا برروی پلیاستیشن ۵ هم از نظر کیفیت تصویر وضعیت بهتری ندارد، چرا که نسخهی پلیاستیشن ۴ پرو را اجرا میکند، اما شرایط برای نرخ فریم بسیار بهتر است و برخلاف پرو هم شاهد نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه هستیم. در غیر این صورت به دنبال تجربهی Cyberpunk 2077 برروی نسل هشتم نباشید.
پر بحثترینها
- مایکروسافت هماکنون روی پلی استیشن بازیهای پرفروش بیشتری نسبت به سونی دارد
- خالق Nier: استودیوهای ژاپنی نمیتوانند با تکنولوژی غربیها رقابت کنند
- سیستم مورد نیاز Ghost of Tsushima مشخص شد؛ اولین بازی که روی PC از تروفیها پشتیبانی میکند
- سونی ممکن است اجرای بازیها با نرخ فریم ۳۰ روی PS5 Pro را قبول کند
- طرفداران GTA 6 حاضرند حتی بیشتر از ۷۰ دلار برای این بازی بپردازند
- چطور میتوان Starfield را به بازی بهتری تبدیل کرد؟
- شایعه: رئسای سابق استودیوی ۳۴۳ کمپین Halo Infinite را نابود کردند
- کنسول یا PC؟ مقایسه تجربه بازی و قیمت
- نسخه PS5 بازی Starfield به مدت ۴ سال در دست توسعه بود
- محبوبیت بتای Sea of Thieves روی PS5 سرورها را مختل کرده است
نظرات