مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی - گیمفا
مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی - گیمفا
مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی - گیمفا
مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی - گیمفا

مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی

محمدرضا طلائی
۱۵:۵۸ ۱۳۹۲/۰۲/۰۴
مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی - گیمفا

در طول این حدودا نیم قرن که از عمر صنعت بازی های ویدئویی می گذرد ، بازی های زیادی بودند که بعد از ساخت چند ادامه ی مستقیم و چند ادامه ی مستقل یا همان Spin – Off به فرانچایز های بسیار بزرگی تبدیل شده اند . به عنوان مثال می توان فرانچایز های Super Mario ، Need For Speed ، Mortal Kombat ، Call of Duty و … را نام برد که به نوعی نماد این صنعت نو پا به حساب می آیند .

مسلما بعد از ساخته شدن یک بازی و انتشار آن ، در صورت موفق بودن ، مخاطبان زیادی را به خود جلب می کند و می تواند به فروش قابل قبولی دست پیدا کند ، بدین ترتیب بعضی از ناشر ها و سازنده های بازی – تقریبا همگی – تصمیم می گیرند که ساخت دنباله ی بازی را آغاز کنند تا هم طرفداران عناوین قبلی را خوشحال و راضی کنند و هم طیف بیشتری از مخاطبان را به سوی بازی خود بکشانند و سود بیشتری را نسبت به ساخت یک بازی جدید کسب کنند . اما این بین سازندگانی هم هستند که بیشتر وقت صرف ساخت بازی جدید می کنند و کمتر روی خوش به ساخت دنباله می دهند که نمونه بارز آن آقای دیوید کیج و استودیوی آن یعنی Quantic Dram است .

بعد از ساخت چندین نسخه یا دنباله از یک بازی تقریبا تمامی ایده های سازندگان عنوان به پایان می رسد و بازی های یک فرانچایز تقریبا تکراری می شوند – بلایی که سر Assassin’s Creed آمده است – و شاید به فروش خوبی هم دست پیدا کنند ولی نمی توانند موفقیت های قبلی را به دست آورند . در بعضی موارد هم فروش بازی نسبت به قبل دچار کاستی شده و به سود لازمه دست پیدا نمی کنند به همین دلیل ناشر های بازی ترجیح می دهند تا فکر ادامه بازی را از ذهن خود دور کنند تا بیشتر ضرر نکنند . ولی ما بین این قاعده استثناء هایی هم وجود دارد که ناشر با تعویض سازنده های بازی فرانچایز را سر پا نگه داشته اند .

برای نمونه می توان فرانچایز عظیم Super Mario را مثال زد که با گذشت چندین نسخه ، تقریبا روند خوب خود را ادامه می دهند و حتی گاهی شاهد پیشرفت نیز در آن هستیم و نمونه ای برای تعویض سازنده های بازی می توان سری Need for Speed را بیان کرد که با تغییر سازنده بازی یک روح تازه ای در کالبد آن دمیده شد تا از افت چند ساله و سیر نزولی آن دوران رهایی پیدا کند و به دوران اوجش بازگردد .

در ادامه می خواهیم چند فرانچایز تقریبا بزرگ صنعت بازی های رایانه ای را نام ببریم که زمانی تقریبا بهترین عنوان سبک خودشان بوده اند ولی حالا به دلایلی دیگر نامی از آنها برده نمی شود و تقریبا از یاد رفته باشند . بعضی از این بازی ها در اوج کنار رفته اند و شاید روزی دوباره شاهد بازگشت شان باشیم و بعضی از آنها هم با کسب نمرات ضعیف ، فروش کم و نا رضایتی هواداران از این صنعت خداحافظی کردند .

۱۰ . Tony Hawk’s Pro Skater

ناشر : Activision

اولین نسخه  :

تاریخ عرضه : ۱۹۹۹

پلتفرم : تمامی پلتفرم های زمان خود

میانگین نمرات : ۹۳

 

آخرین نسخه :

تاریخ عرضه : ۲۰۰۲

پلتفرم : تمامی پلتفرم های زمان خود

میانگین نمرات : ۹۲

tony hawks pro skater hd

دهمین بازی این لیست عنوان ورزشی – اسکیت سواری – شرکت Activision است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ بر روی تمامی پلتفرم ها عرضه شد و با تکیه بر گیم پلی نوآورانه ، طراحی مراحل عالی و کنترل بسیار خوب ، به موفقیت های بسیار زیادی رسید و در آن زمان بر سر زبان ها افتاد . بعد ها Tony Hawk’s Pro Skater به یکی از فرانچایز های اصلی Activision تبدیل شد . بعد از چند نسخه از این عنوان ، ناشر محترم بازی تصمیم به ساخت Spin – Off هایی از این فرانچایز گرفت که بعضی های آن ها خوب ولی بیشتر آنها بازی های متوسطی بودند که حتی این بازی ها باعث ضربه خوردن به مجموعه اصلی شدند ، تا اینکه بدون هیچ سر و صدایی و کاملا در سکوت ، دیگر Activision ادامه ای بر این فرانچایز نساخت تا با یکی از بازی های ورزشی خوب آن دوران خداحافظی کنیم . به تازگی Activision یک نسخه HD از چند عنوان اصلی این فرانچایز را بازسازی کرد و در سال ۲۰۱۲ برای پلتفرم های اصلی روانه بازار کرد تا امید به بازگشت این فرانچایز در هوادارانش باقی بماند .

==========================

۹٫ Onimusha

ناشر : Capcom

اولین نسخه  :

تاریخ عرضه : ۲۰۰۱

پلتفرم : PS2 و Xbox و PC

میانگین نمرات : ۸۶

آخرین نسخه :

تاریخ عرضه : ۲۰۰۶

پلتفرم : PS2

میانگین نمرات : ۸۱

67749 onimusha 3 demon siege 5

سری بازی های Onimusha زمانی همراه با Resident Evil ، Devil may Cry ، Street Fighter و Mega Man ، جزو ۵ فرانچایز بزرگ و اصلی Capcom  محسوب می شد که حالا دیگر خبری از این عنوان وجود ندارد . اولین بازی Onimusha قرار بود برای کنسول Play Station 1 ساخته شود که بعد از معرفی PS2 ، کپکام تصمیم گرفت Onimusha که تقریبا ۵۰ درصد ساخت خود را پشت سر گذاشته بود را برای PS2 در سال ۲۰۰۱ منتشر کند . این اقدام کپکام جواب داد و نسخه اول این عنوان توانست بیش از ۲ میلیون کپی بفروشد که این برای یک عنوان جدید و برای کنسولی تازه وارد خیلی خوب بود .( بعد ها این بازی برای Xbox  وPC  پورت شد ).

سبک بازی تلفیقی از Hack and Slash و Action Adventure بود به طوری که مبارزات شمشیری بازی خیلی خوب با حل پازل و معما های بازی هم راستا شده بود و معجونی بسیار عالی را تحویل مخاطب می داد . چهارمین و آخرین نسخه اصلی بازی در سال ۲۰۰۶ برای PS2 عرضه شد که از آن به بعد دیگر Onimusha  را ندیده ایم .این فرانچایز کلا ۴ نسخه اصلی و یک بازی مستقل برای GameBoy Advance و یک بازی Browser – Based برای رایانه های شخصی دارد که کلا این فرانچایز توانسته بیشتر از ۸ میلیون نسخه بفروشد و سود عاید کپکام کند ولی با نامهربانی ناشر ژاپنی خود از این صنعت خداحافظی کند و به احتمال زیاد دیگر آن را در این صنعت نخواهیم دید .

==========================

۸ . OddWorld

ناشر  : GT Interactive و Microsoft Games Studios و Electronic Arts

اولین نسخه  :

تاریخ عرضه : ۱۹۹۷

پلتفرم : PS1 و PC و بعدا تمامی پلتفرم ها

میانگین نمرات : ۸۷

آخرین نسخه :

تاریخ عرضه : ۲۰۰۵

پلتفرم : Xbox و بعدا تمامی پلتفرم ها

میانگین نمرات : ۸۷

oddworld images 7

اصلی ترین دلیل افول سری OddWorld را می توان نداشتن یک ناشر دائم و همیشگی دانسست . این سری که اولین بازی اش در سال ۱۹۹۷ با نام کامل Oddworld: Abe’s Oddysee برای PS1 و PC منتشر شد ، طی ۴ بازی ، ۳ ناشر مختلف داشته که دلیل این تعویض ناشر هنوز معلوم نیست . دو بازی اصلی اول این فرانچایز توسط GT Interactive  و بازی سوم توسط Microsoft Games Studios منتشر شد و آخرین نسخه هم EA زحمت انتشارش را کشید .

داستان این فرانچایز که در یک دنیا و سیاره ای دیگر رخ می دهد ، پتانسیل بسیار بالایی برای ساخت دنباله دارد ، اما فعلا خبری بر ساختن دنباله جدیدی از دنیای OddWorld به گوش نمی رسد . به تازگی آخرین نسخه بازی یعنی Oddworld: Stranger’s Wrath ، به صورت HD برای PS3 و PSVita پورت و در PSN منتشر شد که امید ساخت دنباله برای این دنیای فانتزی بزرگ ! را زنده نگه می دارد .

==========================

۷ . Star Wars: Battlefront

ناشر : Lucas Arts

اولین نسخه  :

تاریخ عرضه : ۲۰۰۴

پلتفرم : PS2 و PC و Xbox

میانگین نمرات : ۸۲

 

آخرین نسخه  :

تاریخ عرضه : ۲۰۰۵

پلتفرم  : PS2 و PSP و PC و XBox

میانگین نمرات : ۸۴

star wars battlefront

دنیای فرانچایز Star Wars اینقدر وسیع و پر جزئیات است که از هر گوشه ی آن می توان یک بازی تولید کرد و Lucas Arts هم به خوبی از این نکته با خبر است و نشانه این را هم می توان در تعداد و کیفیت بازی های ساخته شده بر اساس این جهان دید . همانطور که گفته شد بازی های زیادی بر اساس جنگ ستارگان ساخته شده است و ژانر های مختلفی دارند ، اما یکی از سری بازی های شوتر این فرانچایز با نام Star Wars: Battlefront چند وقتی است که دیگر دنباله ای نداشته است .

این سری بازی نوعی بازسازی جنگ ها و نبرد های ۶ اپیزود فیلم های جنگ ستارگان بود و در آن گیمر می توانست هریک ازجناح های نبرد را به دلخواه انتخاب کند و وارد میدان نبرد شود . اولین بازی این سری سال ۲۰۰۴ برای ۳ پلتفرم اصلی آن زمان عرضه شد و با میانگین نمرات ۸۲ بازی خوبی بود و توانست به فروش خوبی هم دست پیدا کند . Lucas Arts یک سال بعد برای آن عرضه کرد که از هر نظر از بازی قبلی بهتر بود و در آخر هم میانگین امتیازات ۸۴ را کسب کرد .

بعد ها اعلام شد که قرار است Free Radical Design یا همان  Crytek UK فعلی ، نسخه سوم بازی را بسازد اما طی اتفاقاتی پروژه کنسل شد . در سال ۲۰۱۰ هم قرار بود Slant Six Games سازنده Socom بازی Star Wars : BattleFront Online که از نامش پیداست ، بازی تمام آنلاینی بود را برای PS3 و Xbox360 بسازد که با توجه به پیشرفت کند پروژه ، Lucas Arts ساخت بازی را متوقف کرد .

با اتفاقاتی که در چند هفته اخیر رخ داده و Disney تصمیم به تعطیلی Lucas Arts  گرفته است ، وضعیت کل فرانچایز Star Wars نامعلوم است ، حال چه برسد به یک فرانچایز فراموش شده .!

فکر کنم که دیگر این سری دوست داشتنی را نتوانیم تجربه کنیم و فعلا امیدوار باشیم که حداقل Star Wars 1313 کنسل نشود .

==========================

۶ . TimeSplitters

ناشر : Eidos Interactive و Electronic Arts

اولین نسخه  :

تاریخ عرضه : ۲۰۰۰

پلتفرم : PS2

میانگین نمرات : ۸۴

آخرین نسخه  :

تاریخ عرضه : ۲۰۰۵

پلتفرم : PS2 و Xbox و GameCube

میانگین نمرات : ۸۶

timesplitters future perfect

TimeSplitters یکی از Lunch Title های PS2 بود که به سرعت در بین گیمر های این پلتفرم محبوب شد . این عنوان اولین بازی ساخته شده ی استودیوی Free Radical Design نیز محسوب می شود . FRD توسط تعدادی از اعضای پروژه های ساخت دو بازی GoldenEye 007 و Perfect Dark تاسیس شد و در زمان ساخت TS تعداد افراد حاضر در پروژه ۱۸ نفر بود . این سری بازی FPS از دو مود تک نفره و چند نفره بهره می برد ، که بیشترین شهرتش به خاطر بخش چند نفره اش بود . در آن زمان و سخت افزار محدود TS این امکان را به گیمر می داد تا به صورت Split Screen ، ۴ نفر به صورت همزمان بر روی یک کنسول به انجام بازی بپردازند و این قابلیت در آن زمان در هیچ بازی ای دیده نمی شد .

بازخورد های خوب نسبت به بازی اول ناشر بازی یعنی Eidos Interactive و Free Radical Design را مجاب کرد تا ۲ سال بعد دنباله ای برای این بازی بسیار خوب بسازند .بازی بعدی دیگر انحصاری نبود و علاوه بر PS2 برای GameCube و Xbox نیز عرضه شد . نسخه دوم بازی از هر جهت نسبت به بازی قبل بهتر بود و نمراتی که از منتقدین کسب کرد نیز این امر را بیش از پیش نمایان تر می کرد . بازی دوم توانست میانگین نمرات ۹۱ را کسب کند تا به یک عنوان درجه یک در سبک خودش تبدیل شود .

بعد از عرضه نسخه دوم بازی بود که اتفاقاتی افتاد و Eidos Interactive دیگرناشر بازی نبود و وظیفه انتشار نسخه سوم این فرانچایز بر عهده Electronic Arts بود . بازی سوم در سال ۲۰۰۵ توسط EA عرضه شد و بازی خوبی بود ولی نتوانست موفقیت های نسخه قبل را تکرار کند .

در سال ۲۰۰۷ Free Radical Design که حالا با نام Crytek UK آن را می شناسیم  ساخت نسخه چهارم بازی را تایید و بسیاری از طرفداران این عنوان را خوشحال کرد ولی بعد ها با تاخیر های  پیاپی سازندگان مواجه شد تا دیگر خبری از این بازی نشود . احتمال اینکه این بازی ادامه پیدا کند دور از ذهن نیست و Crytek گوشه چشمی هم به ادامه این فرانچایز دارد و شاید در آینده ای نه چندان دور شاهد بازگشت این فرانچایز با Cry Engine باشیم .

==========================

۵ . Crash Bandicoot

ناشر : Universal Entertainment Studios و Sony Computer Entertainment و  Konami و Vivendi Universal و Sierra Entertainment و Activision

اولین نسخه  :

تاریخ عرضه : ۱۹۹۶

پلتفرم : Play Station

میانگین نمرات : ۸۰

 

آخرین نسخه  :

تاریخ عرضه : ۱۹۹۸

پلتفرم : Play Station

میانگین نمرات : ۸۹

crash bandicoot

خیلی از ما تا نامی از کنسول Play Station 1 سونی می آید ، به یاد سه گانه Naughty Dog یعنی Crash Bandicoot می افتیم . مطمئنا هر کس که کنسول PS1 داشته ، حداقل یک نسخه از این فرانچایز را تجربه کرده و مراحل متنوع و گیم پلی عالی و گرافیک بسیار زیبایش را به خاطر دارد . سری بازی های Crash Bandicoot  در سال ۱۹۹۶ آغاز شد و امتیاز آن متعلق به Universal Interactive Studios بود که طی قراردادی در انحصار سونی در آمد و Naughty Dog وظیفه ساخت آن را بر عهده گرفت .

۳ بازی بسیار موفق و یک Spin – Off در سبک ریسینگ با نام Crash Team Racing که یک بازی عالی بود را ND ساخت تا بیش از پیش این فرانچایز در بین هواداران این کنسول محبوب شود . شروع دوران افول این فرانچایز را می توان سال ۲۰۰۰ دانست که یک دنباله مستقل با نام Crash Bash که در سبک پارتی بود ، توسط Eurocom Entertainment ساخته شد و بازی متوسطی بود و سطح کیفی کل فرانچایز را تنزل داد . تقریبا چند ماه بعد از آن بود که قرارداد سونی و Universal به اتمام رسید ، سونی دیگر نتوانست به توافق برسد و این فرانچایز را دوباره به انحصار خود در آورد . Universal  در طی اقدامی ساخت نسخه های بعد را به استودیوهای دیگر سپرد تا ناکامی های Crash ادامه داشته باشد . Crash دیگر آن بازی دوست داشتنی قبل نبود و نه طرفداران راضی بودند و نه منتقدین . نمرات هر نسخه کمتر و کمتر می شد و طرفداران دیگر کم کم این فرانچایز را از یاد بردند تا خداحافظی بسیار تلخی با یکی از بهترین کاراکتر ها و بازی های دوران کودکی مان داشته باشیم . بعد ها امتیاز این فرانچایزدر دست Konami و Vivendi Universal و Sierra Entertainment و Activision دست به دست چرخید و فعلا هم در دست Activision است .

امیدوارم تا روزی دوباره سونی این Crash دوست داشتنی را از دست Activision نجات دهد و به سازندگان اصلی اش بسپارد تا دوباره شاهکاری دیگر از این کاراکتر دوست داشتنی تحویلمان دهد .

==========================

۴ . Dino Crisis

ناشر : Capcom

اولین نسخه  :

تاریخ عرضه : ۱۹۹۹

پلتفرم : PS1 و PC

میانگین نمرات : ۸۲

 

آخرین نسخه  :

تاریخ عرضه : ۲۰۰۳

پلتفرم  : Xbox

میانگین نمرات : ۵۶

short film dino crisis fan film part 1 mystery of the island

بدون شک می توان شینجی میکامی را به عنوان تاثیر گذارترین فرد در سبک ترسناک ( Survival Horror ) دانست .او بعد از خلق Resident Evil و ساخت نسخه دوم آن ، تصمیم به ساخت یک IP جدید در همان سبک گرفت . این بازی Dino Crisis نام گرفت و همانطور که از نامش پیداست ، دایناسورها جای زامبی های ترسناک را گرفته بودند .

این بازی در سال ۱۹۹۹ برای PS1 عرضه شد و سال بعد هم برای PC پورت شد . این بازی که بازی بسیار خوبی بود توانست ۲٫۴ میلیون کپی از نسخه PS1 در ساسر جهان به فروش برساند که همین فروش خوب کپکام را وادار کرد تا ساخت نسخه دوم آن را آغاز کند . در همان زمان آقای میکامی بر روی پروژه Resident Evil : Code Veronica  کار می کرد وبه همین دلیل در Dino Crisis 2 نقش کمرنگ تری داشت ولی باز همانند نسخه قبلی ، بازی خوبی بود و توانست از Gamespot نمره ۹٫۲ از ۱۰ و از IGN ، ۹٫۳ از ۱۰ راکسب کند .

۳ سال بعد از نسخه دوم ، کپکام Dino Crisis 3  را انحصاری برای Xbox ساخت که بازی بسیار ضعیفی بود و ایرادات فراوانی ( مخصوصا دوربین فاجعه بازی که یکی از بدترین های تاریخ بازی های ویدئویی است ) داشت که همین ضعیف بودن و فروش کم و جدا شدن آقای میکامی از کپکام باعث شد تا دیگر ادامه ای بر این فرانچایز نبینیم .

==========================

۳ . Legacy of Kain

ناشر : Crystal Dynamics و Eidos Interactive

اولین نسخه   :

تاریخ عرضه : ۱۹۹۶

پلتفرم : PS1 و PC

میانگین نمرات : ۸۳

 

آخرین نسخه  :

تاریخ عرضه : ۲۰۰۳

پلتفرم  : PS2 و PC و Xbox

میانگین نمرات : ۷۹

image converted using ifftoany

در سال ۱۹۹۶ ، Silicon Knights با همکاری Crystal Dynamics بازی ای ساخت با نام Blood Omen : Legacy of Kain که به داستان خون آشام ها و دنیای آن ها می پرداخت . این بازی از داستان بسیار غنی و دنیایی پر جزئیات بهره می برد که پتانسیل بسیار بسیار بالایی برای ساخت دنباله و تبدیل آن به یک فرانچایز بزرگ داشت .

سبک بازی اکشن ادونچر با المان های نقش آفرینی بود و گیمرها برای اتمام بازی باید بیش از ۵۰ ساعت زمان صرف می کردند . در سال ۱۹۹۹ نام بازی به دلیل پا گذاشتن به دنیای ۳ بعدی و تغییر کاراکتر اصلی ، عوض شد و دیگر همه این فرانچایز را با نام

Legacy of Kain می شناختند و نسخه جدید بازی ، Lok : Soul Reaver نام داشت که میانگین نمرات ۹۱ در متاکریتیک و فروش ۱٫۵ میلیونی این بازی بر روی PS1 ، نشان دهنده موفقیت این عنوان بود .

Legacy of Kain به نسل جدید آمد و نتوانست موفقیت های نسل قبل را تکرار کند و بازی های Soul Reaver 2 و Blood Omen 2 و Defiance ، آنطور که باید نتوانستند مورد توجه مخاطبان و هواداران قرار بگیرند ، در حالیکه بازی های نسبتا خوبی محسوب می شدند ولی همین کم توجهی ها و فروش کم باعث شد تا به حال نسخه ای دیگر از این فرانچایز نبینیم .

Crystal Dynamics که به تازگی فرانچایز Tomb Raider را خیلی عالی ریبوت کرد ، شاید در نسل بعد به فکر احیای این فرانچایز بیافتد و پای ما را دوباره به Nosgoth باز کند .

==========================

۲ . Baldur’s Gate

ناشر : Black Isle Studios و Interplay Entertainment

اولین نسخه    :

تاریخ عرضه : ۱۹۹۸

پلتفرم  : PC

میانگین نمرات : ۹۱

 

آخرین نسخه   :

تاریخ عرضه : ۲۰۰۰

پلتفرم   : PC

میانگین نمرات : ۹۵

1428323 wallpaper baldurs gate 2 03 1600

دومین فرانچایز فراموش شده این لیست یکی از فرانچایزهای ساخته شده توسط Bioware است که مانند دیگر فرانچایزهای این سازنده شاهکار است .

قبل از اینکه Bioware توسط کمپانیEA خریداری شود ، استودیوی تقریبا کم تجربه و کوچکی بود که دومین بازی ساخته شده توسط آنها یک شاهکار تمام عیار در سبک نقش آفرینی بود . این بازی در سال ۱۹۹۸ ، توسط انجین Infinity – ساخته شده توسط خود Bioware – مراحل ساخت خود را به پایان رساند و عرضه شد که در آن زمان با دنیای وسیع خود و داستان بسیار عالی و گیم پلی عالی خود ، تبدیل به بهترین انتخاب نقش آفرینی بازان در آن زمان شد . این بازی که فقط برای PC ساخته شده بود ، توانست میانگین نمرات ۹۱ را از منتقدان کسب کند .

در سال ۲۰۰۰ ، Bioware نسخه دوم این بازی با نام Baldur’s Gate II: Shadows of Amn را ساخت و این بازی حتی نسبت به بازی قبل هم بهتر عمل کرد و توانست به موفقیت های بیشتری برسد . این بازی حتی از شاهکار قبلی هم بهتر بود و در همه زمینه ها از بازی قبلی پیشی گرفته بود و میانگین نمرات ۹۵ نیز این نکته را نشان می دهد .

این سری که در اصل تنها برای PC عرضه می شد ، بعدها طبق تصمیم ناشر بازی ، قرار بر این شد تا Spin – Off ای نیز از این فرانچایز برای کنسولها بسازد که این کار را به SnowBlind Studios  سپرد و Baldur’s Gate: Dark Alliance برای PS2 و Xbox و GameCube و GameBoy Advance عرضه شد که بازی خوبی بود و توانست به میانگین ۸۷ برسد ولی کیفیت بازی نسبت به سری اصلی پایین تر بود . سال ۲۰۰۴ هم نسخه دوم این دنباله مستقل ساخته شد که ادامه دهنده راه نسخه قبلی بود و کیفیتی به مراتب پایین تر از نسخه قبلی داشت و به میانگین ۷۸ قناعت کرد .

بعد آن ساخت نسخه سوم بازی اصلی به دست Black Isle Studios سپرده شد که به دلایلی بعد از مدتی متوقف شد و از آن موقع به بعد دیگر خبری از این فرانچایز نبود تا سال پیش که یک بازسازی HD از نسخه اول بازی بود و اعلام شد که نسخه دوم بازی نیز در حال بازسازی است .

در آخر امیدوارم تا EA بتواند امتیاز این فرانچایز بسیار موفق را بخرد و به Bioware بسپارد تا تولد دوباره این فرانچایز توسط سازندگان اصلی اش را شاهد باشیم .

==========================

۱ . Warcraft 

ناشر : Blizzard Entertainment

اولین نسخه    :

تاریخ عرضه : ۱۹۹۴

پلتفرم : MS – DOS و Mac OS

میانگین نمرات : ۹۰

 

آخرین نسخه   :

تاریخ عرضه : ۲۰۰۲

پلتفرم : PC

میانگین نمرات : ۹۳

wow the frozen throne wallpaper 59ikn

شاید با دیدن نام Warcraft در این لیست تعجب کنید و بگویید :  این فرانچایز که فرموش نشده ! . بله ، درست است و حق با شماست ولی منظور از مطرح کردن این فرانچایز سری بازی های استراتژی هم زمان Warcraft است .

این سری در سال ۱۹۹۴ متولد شد و اولین بازی این سری Warcraft : Orcs & Humans نام داشت که تنها برای MS – DOS ساخته شد و ۲ سال بعد نیز برای سیستم عامل Macintosh عرضه شد و استعداد های Blizzard Entertainment که قبل از آن تقریبا بازی ای در این سبک نساخته بود و بیشتر سابقه آن به پورت بازی ها برای دستگاه های مختلف مربوط بود ، را نمایان کرد .

یک سال قبل از پورت نسخه اول برای Mac OS  ، یعنی در سال ۱۹۹۵ نسخه دوم بازی ساخته و عرضه شد که آن را می توان یکی از برترین استراتژی های آن دوره نامید . اما اوج کار Blizzard Entertainment در این فرانچایز را می توان در نسخه سوم بازی با نام Warcraft III : Reign of Chaos دید . این نسخه از بازی با داستان غنی و دنیای وسیع خود که در کمتر بازی ای در این سبک دیده می شد و گیم پلی بی نقص ، توانست حسابی بر سر زبان ها بیافتد . این بازی که موفق ترین و آخرین نسخه از نظر شماره دار بودن بازی در این فرانچایز بود ، توانست میانگین نمرات ۹۳ را از منتقدین کسب کند و در مجموع بیشتر از ۴٫۵ میلیون کپی از این نسخه به فروش برساند . در ماه جولای سال بعد Blizzard Entertainment بازی Warcraft III : The Frozen Throne را عرضه کرد که به نوعی یک Expansion Pack برای نسخه سوم بود ولی چیزی از یک بازی کامل کم نداشت و این آخرین حضور بازی های استراتژی Warcraft در دنیای گیم محسوب می شد .

در سال ۲۰۰۴  بلیزارد بازی World of Warcraft که یک بازی در سبک MMORPG از دنیای این فرانچایز بود را به مخاطبان معرفی و عرضه کرد و به نوعی تغییر سبک به این فرانچایز داد ولی هنوز هم نسخه سوم بازی در سراسر جهان محبوبیت فراوانی دارد و هنوز هم خیلی ها به انجام این بازی می پردازند .

اگر چند دهه بعد ! بلیزارد بخواهد ادامه ای برای این فرانچایز در سبک استراتژی هم زمان بسازد ، مطمونا عده زیادی را خوشحال می کند ، ولی اگر بخواهد بلاهایی که بر سرمان در بازی Diablo 3 مانند DRM و همیشه آنلاین بودن بازی بیاورد ، مطمئنا با ساخت دنباله من یکی را که ناراحت می کند ، بقیه را نمی دانم !

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی - گیمفا
مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی - گیمفا
مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی - گیمفا
مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی - گیمفا
مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی - گیمفا
مروری بر ۱۰ فرانچایز فراموش شده تاریخ بازیهای ویدئویی - گیمفا