(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا

(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL

امیر محمد جیریایی
۱۶:۰۰ ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا

Resident Evil یکی از مهمترین نام ها در صعنت بازی است که تاکنون با توجه به چنین محبوبیتی عناوین بسیاری نیز از این فرنچاینز منتشر شده است .در اولین قسمت از تاریخچه سری بازی های Resident Evil به بررسی نسخه های قدیمی و اغلب تاثیر گذار این سری پرداخته شد و حال در قسمت دوم این بارهم به بررسی نسخه هایی از Resident Evil که نام آن ها کم تر شنیده شده خواهیم زد تا دوستداران این فرنچایز آشنای بیشتری با سری محبوب Resident Evil داشته باشند.

28059 resident evil gaiden

Resident Evil Gaiden

تاریخ انتشار:۲۰۰۱

میانگین امتیاز بازی در سایت گیم رنکینگز : ۵۶

میزان فروش: اعلام نشده است

پلتفرم ها: Game Boy Color

شخصیت ها:

Leon S. Kennedy

Barry Burton

نمی توان گفت با یکی از بدترین بازی ها ، بلکه با بدترین بازی در تاریخ رزیدنت اویل روبرو هستیم. بله نام این عنوان Resident Evil Gaiden بود که کپکام تصمیم گرفت در سال ۲۰۰۱ این عنوان را برای Game Boy Color منتشر کند. از همان اول ساخت بازی دو نفر از کارکنان کپکام یعنی شینجی میکامی و هیروکی کانو با یکدیگر دچار اختلاف شدند و بعد از مدتی این بازی با چنین وضعی عرضه شد. داستان بازی نیز پیرامون یک حادثه بیولوژیکی در یک کشتی مسافربری بود که لیان اسکات کندی و بری بارتون از شخصیت‌های اصلی این بازی بودند.

فقط حضور لیان در این بازی بود که باعث می شد این عنوان را رزیدنت اویل فرض کنیم. وگرنه از زاویه خنده دار دوربین که درحالت عادی از زاویه ی بالا محیط را نشان می داد و در مواقع مبارزه اول شخص می شد به راحتی نمی توان گذشت که مصیبت هایی برای خود داشت. تمامی گیم پلی بازی نیز به همین موارد ختم می شد : بازیباز در محیط پیرامون خودبه جستجو پرداخته و آیتم‌های مختلفی را جمع‌آوری و با دشمنان زیادی مبارزه کند.

اصولا پیدا کردن یک بخش متوسط از این بازی به امری محال تبدیل شده و به شکل کلی از امتیازات و نقدهای منفی بسیار زیادی نسبت به هم‌خانواده‌های خود برخوردار شده است. البته از بازی که برای Game Boy Color ساخته شده نباید توقع چندانی داشت ولی به هر حال تجربه ی این عنوان به هیچ وجه برای دوستدارن سری رزیدنت اویل توصیه نمی شود ! مطابق معمول هم کپکام که نمرات بازی را دیده بود هیچ گونه صحبتی هم تاکنون در مورد فروش بازی نکرده است !

_____________________________________

resident evil remake cover art gamecube box

Resident Evil 1 Remake

تاریخ انتشار:۲۰۰۲

میانگین امتیاز بازی در سایت گیم رنکینگز : ۹۱

میزان فروش: ۱٫۳۵ میلیون نسخه

پلتفرم ها: GameCube

شخصیت ها:

Chris Redfield
Jill Valentine
Albert Wesker
Barry Burton
Rebecca Chambers

کنسول GameCube یکی از بهترین پلتفرم هایی بوده که سری Resident Evil درخشش فوق العاده ای بر روی آن داشته است. البته اغلب قسمت هایی که بر روی این پلتفرم آمده در حقیقت یک بازسازی شده از نسخه های قدیمی بوده که البته به بهترین نحو ممکن نیز این بازسازی ها انجام شده است.

این بار Resident Evil که در سال ۱۹۹۶ منتشر شده بود به صورت بازسازی شده برای GameCube منتشر شد و پیشرفت های فوق العاده ای را نیز به خود دیده بود. پیشرفت های حیرت انگیز در گرافیک ، اضافه شدن عناصر جدید به بخش گیم پلی و داستان به همراه محیط های تازه همگی در این نسخه می درخشیدند. خود شینجی میکامی نیز اعلام کرده بود که این نسخه ۷۰ درصد نسبت به نسخه ی اصلی تغییر پیدا کرده بود. یکی از قسمت های جدیدی که مورد استقبال طرفداران قرار گرفت اضافه شدن حالت بسیار سخت Real Survival بود که بازیباز را مجبور می کرد تا در حفظ آیتم ها و سلاح های خود دقت بیشتری داشته باشد و حتی در مواقعی فرار را بر قرار ترجیح دهد.

البته هسته ی اصلی داستان بازی همچنان بدون تغییر باقی مانده بود و اعضای ویژه پلیس آمریکا در یک عمارت پر رمز و راز خودشان را در چنگال موجدات و تله های عجیبی گرفتار می دیدند. ولی همان طور که گفته شد جزییاتی هم به داستان اضافه شده بود و وجود پایان های مختلف یکی از همین ویژگی های جدید می بود. شخصیت های جدیدی دیگری نیز نظیر William Birkin و Alexia Ashford در بخش های فرعی داستان حضور فعالی داشتند.

این نسخه واقعا ارزشی فراتر از یک ریمک داشته و مورد تمجید بسیاری از منتقدان نیز قرار گرفته است و اغلب آن را یکی از بهترین نسخه های رزیدنت اویل می نامند. همنین چندین نشریه نیز Resident Evil (2002 video game) را در لیست ترسناک ترین بازی که تاکنون ساخته شده قرار داده اند. نسخه ی GameCube بازی تاکنون بیش از ۱٫۳۵ میلیون نسخه فروخته است.

_____________________________________

residentevildeadaimcover

Resident Evil: Dead Aim

تاریخ انتشار:۲۰۰۳

میانگین امتیاز بازی در سایت گیم رنکینگز : ۶۵

میزان فروش: اعلام نشده است

پلتفرم ها: ps2

شخصیت ها:

Bruce McGivern

Fong Ling

روند انتشار سالیانه رزیدنت اویل ادامه داشت و این بار Resident Evil: Dead Aim به طور انحصاری برای کنسول ps2 عرضه شد و چندان مورد استقبال قرار نگرفت. روند داستان بازی نیز بعد از نابودی راکون سیستی اتفاق می افتاد. جایی که شرکت آمبرلا همچنان به فعالیت های غیر قانونی خود ادامه می داد و شرکت آمبرلا محموله‌ای از ویروس‌ها و عوامل جهش زای خود را در یک کشتی جاسازی کرده بود. مطابق معمول نیز فردی باید جلوی چنین خراب کاری را می گرفت واین بار بروس مک‌گیون از جانب یک سازمان دولتی ضد آمبرلا برای بررسی این کشتی به آنجا فرستاده شده بود.

Resident Evil: Dead Aim اولین بازی در تاریخ این سری بود که دو بخش اول شخص و سوم شخص را یکدیگر ترکیب کرده بود، به گونه ای که پس از هدف‌گیری زاویه دید به اول شخص تغییر پیدا می کرد. همچنین این نسخه یکی از معدود بازی ها در تایخ این سری است که اجازه ی حرکت در هنگام شلیک را نیز به بازیباز می داد.

در مجموع همان طور که گفته شد این نسخه مورد استقبال منتقدان قرار نگرفت و نقد های متوسطی را از آن خود کرد و عده ی بسیاری آن را به خاطر نبود هیچ گونه بخش تازه ای در گیم پلی و داستانی سطحی مود انتقاد قرار دادند.نکته ی جالب تر اینجا است که هر موقع نمرات یکی از نسخه های این سری کم بوده کپکام فروش بازی را اعلام نکرده است !

_____________________________________

30731-resident-evil-outbreak-file-2

Resident Evil: Outbreak: File 2

تاریخ انتشار:۲۰۰۴

میانگین امتیاز بازی در سایت گیم رنکینگز : ۵۸

میزان فروش: اعلام نشده است

پلتفرم ها: ps2

پس از موفقیت هایی که Resident Evil Outbreak توانست در ژاپن داشته باشد ، کپکام نسخه بعدی این سری را در پاییز ۲۰۰۴ منتشر کرد و Resident Evil Outbreak File 2 مانند اغلب عناوین فرعی این سری در حدی متوسط و نسبتا ضعیف ظاهر شد.

هشت شخصیت نسخه پیشین، با همان توانایی‌های قبلی خود، در بازی موجود بودند که همچنان قابلیت بازی کردن در حالت آنلاین نقش مهمی را ایفا می کرد. البته پنج سناریوی جدید نیز در دسترس بود که محوریت اصلی تمامی آن ها نیز مربوط به فرار از شهر راکون سیتی قبل از نابودی می بود. Resident Evil Outbreak File 2 بیشتر به دلیل جزئی کردن و گسترش بخشیدن به نسخه ی پیشینش ساخته شد تا اینکه یک بازی جدید باشد؛ در حقیقت این بازی یک نسخه تکامل یافته از نسخه قبل خود بود.

Resident Evil Outbreak File 2 با گرافیکی ضعیف خود در کل یک بازی شکست خورده محسوب می شود و از هر دو قسمت فروش و نمرات نتوانست انتظارات را برآورده کند.

_____________________________________

retuc pal sedk cover

Resident Evil: The Umbrella Chronicles

تاریخ انتشار:۲۰۰۷

میانگین امتیاز بازی در سایت گیم رنکینگز : ۷۵

میزان فروش: ۱٫۴ میلیون نسخه

پلتفرم ها: wii

شخصیت ها:

Chris Redfield
Jill Valentine
Albert Wesker
Billy Coen
Rebecca Chambers

Carlos Oliviera

Ada Wong

Resident Evil: The Umbrella Chronicles که فقط برای کنسول Wii منتشر شد همان طور که از نامش نیز مشخص است به بررسی وقایع مهم و ناگفته ی قسمت های اصلی این سری یعنی Resident Evil Zero, Resident Evil, و Resident Evil 3: Nemesis در پنج سناریو به روایت آلبرت وسکر می پرداخت. این عنوان نسخه‌ی بازسازی شده از سر‌ی های نامبرده نیست و درحقیقت رویدادهای مهم آن بازی‌ها را به شکلی کوتاه، تقریبا متفاوت و البته از زاویه‌ی اول‌شخص روایت می‌کرد.

روند بازی نیز به شکل خطی می‌بود و پیشبرد داستان و حرکت کاراکتر به سوی هدف‌ها برعهده خود بازی بوده است (به جز برخی موارد که به بازیباز حق انتخاب داده می‌شد). بازیباز فقط می‌توانست دشمنان را نابود کرده و یا به جمع‌آوری آیتم‌های گوناگون بپردازد. زاویه‌ی دید نیز همان طور که قبلا اشاره شده بود اول شخص می‌باشد. بازی دارای سیستم جمع‌آوری امتیاز بوده و در آغاز هر مرحله قابلیت ارتقاء اسلحه‌ها با کمک امتیاز جمع‌آوری شده وجود داشت  کریس ردفیلد، جیل ولنتاین، کارلوس اولیویرا، ربکا چمبرز، بیلی کوئن، ایدا وانگ و هانک  شخصیت های اصلی این پنج سناریو بودند.

Resident Evil: The Umbrella Chronicles یکی از عناوین نسبتا خوب در تاریخ این سری است و اغلب منتقدان به دلیل تجربه ای شگفت انگیز و طراحی مراحل خوب به ستایش از بازی پرداختند. البته گرافیکی پایین تر از نسخه ی چهارم و عدم وجود نسخه های ۲ و ۴ باعث گله مندی منقدان شد. فروشی بیش از ۱٫۴ میلیون نسخه آن هم در کنسول Wii یک موفقیت برای این عنوان محسوب می شود.

 _____________________________________

capa nintendo wii wwwgamecovercombr0011

Resident Evil: The Darkside Chronicles

تاریخ انتشار:۲۰۰۹

میانگین امتیاز بازی در سایت گیم رنکینگز : ۸۰

میزان فروش: رقم دقیق اعلام نشده است

پلتفرم ها: wii ، ps3

شخصیت ها:

Chris Redfield
Leon S. Kennedy

Claire Redfield

Steve Burnside
Jack Krauser

با توافقاتی که از از سال ۲۰۰۲ بین کپکام و نیتندو به وجود آمده بود و همچنین با توجه به موفقیت هایی که Resident Evil: The Umbrella Chronicles تواننست در کنسول wii به دست آورد سومین و آخرین عنوان انحصاری رزیدنت اویل نیز برای wii با نام Resident Evil: The Darkside Chronicles منتشر شد ( که بعد ها در شبکه ی psn نیز عرضه شد ) و این عنوان با توجه به پیشنهاد نیتندو به کپکام کاملا از هر لحاظ از جمله روایت داستان و گیم پلی و دارا بودن حالت اول شخص به مانند The Umbrella Chronicles طراحی شده بود.

این عنوان نیز به بررسی رویدادهای مهم و ناگفته ای در تاریخچه رزیدنت اویل می پرداخت و سه سناریو را با خود دنبال می کرد. عملیات خاویر که در آن لیان اس کندی به همراه جک کراوزر ایفاگر نقش‌های اصلی و قابل کنترل هستند. سناریو دیگر شهر فراموش شده از یادها ( که رویدادهای مهم بازی رزیدنت ایول ۲ بازگو می کند) و در آن کلر ردفیلد و لیان اس کندی نقش‌های اصلی و قابل کنترل را دارند  و درنهایت سناریو آخر، بازی گمنام ( که در آن رویدادهای مهم بازی رزیدنت ایول کد:ورونیکا روایت می‌شود ) و کلر ردفیلد، استیو بورنساید و کریس ردفیلد به عنوان نقش‌های اصلی و قابل کنترل، حضور دارند سه سناریوی بازی را تشکیل می داد. همچنین در این شماره می توانستیم به مرگ ساختگی جک کراوزر که در رزیدنت اویل ۴ نیز در مورد آن توضیحاتی داده شد پی ببریم. همان طور هم که اشاره شد هسته ی اصلی گیم پلی بازی از نسخه قبلی رزیدنت اویل که در wii منتشر شد وام گرفته شده بود ، اما شاهد اندک ویژگی های جدیدی نیز در بازی بودیم. به عنوان مثال درجه ی سختی بازی بستگی به مهارت بازیکن به طور خودکار تنظیم می شد و رده بندی رتبه در بخش آنلاین نیز از این اندک ویژگی های جدید می بود.

Resident Evil: The Umbrella Chronicles توانست بهتر از قسمت قبلی عمل کند و داستانی جالب و پرداختن به ناگفته های رزیدنت اویل به همراه گرافیکی بهبود یافته ستایش منتقدان را برانگیخت. با این که از لحاظ کلی فروش بازی اعلام نشده است. ولی بر طبق اعلام کپکام The Umbrella Chronicles با ۷۳ هزار نسخه فروش در هفته ی اول انتشار خود در ژاپن ، توانسته از لحاظ در رده سوم پرفروش ترین بازی های این کشور قرار بگیرد.

Daniel Wayne

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت دوم) شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا