خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا
خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا
خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا
خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate

سعید آقابابایی
۱۷:۳۰ ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

بازی Mortal Kombat 11 جزو آن دسته از بازی هایی بود که هم در زمان انتشار محتوای کامل و کافی داشت و هم بسته های الحاقی که عرضه کرد شامل شخصیت های جذاب و ارزشمند بودند و ارزش خرید داشتند. در واقع باید بگویم بازی مبارزه ای باید ابتدا اندازه Mortal Kombat 11 شخصیت داشته باشد تا اگر بعدا هم خواستند شخصیت اضافه کنند و بفروشند، آن کسی که برایش مقدور نیست شخصیت های جدید را بخرد با خود فکر نکند کلاه سرش گذاشته شده و در بازی که برای آن ۶۰ دلار پول داده است محتوای کافی تحویل نگرفته است. کسانی هم هستند که صبر می کنند تا زمان انتشار نسخه ی آلتیمت فرا برسد و بازی اصلی را با کل دی ال سی ها به قیمت اولیه بازی اصلی بخرند و حالا برای کسانی که منتظر نسخه ی التیمیت Mortal Kombat 11 بوده اند، همان زمان خوشحالی است زیرا این خه به تازگی عرضه شده و یکی تر بهترین بازی های مبارزه ای تاریخ را کامل تر هم کرده است. نسخه  ی Mortal Kombat 11 Ultimate در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۰ توسط کمپانی برادران وارنر منتشر گردید. ولی این بار کنسول های نسل نهم را پوشش می داد و برای پلتفرم های پلی استیشن ۵، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس سری اس و ایکس و ایکس باکس وان و رایانه های شخصی و نینتندو سوییچ  عرضه شد تا هر دو نسل هشت و نه را در بر بگیرد و همه ی طرفداران از این بازی مبارزه ای بی نظیر بهره مند شوند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی نسخه ی Mortal Kombat 11 Ultimate پرداخته  و شما عزیزان را بیشتر با این بازی عالی آشنا کنیم. پیشنهاد میکنم با وبسایت گیمفا در ادامه مقاله نقد و بررسی نسخه Mortal Kombat 11 Ultimate  همراه شوید.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

اگر این بازی را تحربه نکرده اید اکنون بهترین زمان برای خرید آن با نسخه آلتیمیت در نسل هشتم یا نهم است چرا که شخصا اعتقاد دارم این بازی برترین عنوان مبارزه ای نسل هشتم است و میتواند کسانی را که حتی اهل بازی فایتینگ نیستند به این سبک علاقمند کند و عنوانی نیست که از دست بدهید، اما اگر قبلا نسخه نسل هشتمی بازی را خریده اید به نظرم نیازی نیست که بخواهید دوباره در نسل نهم بازی را بخرید

اصولا در یک بازی مبارزه ای تقریبا همه چیز بر روی دوش گیم پلی و خود گیم پلی بر دوش شخصیت ها و تنوع آنها و بالانس آنها سوار است. خوشبختانه این ترکیب دقیقا در مورد مورتال کامبت ۱۱ آلتیمیت رعایت شده و داشتن ستون هایی محکم به نام شخصیت های قدرتمند و متنوع، سبب شده تا این ترکیب دچار لغزش و ریزش نشود. تازه بازی مورتال کامبت ۱۱ حتی در زمان انتشار نسخه اولیه اش هم تعداد کافی شخصیت و محتوا داشت ولی حالا دیگر در نسخه آلتیمیت تبدیل به عنوانی شده که میشود گفت یکی از بیشترین تعداد مبارزان در تاریخ این سبک را دارد. شخصیت هایی که هر کدامشان دنیایی از شخصیت پردازی و پیشینه و روابط گوناگون با یکدیگر و خلاصه کلی زخم و عشق و خیانت و دروغ و بازگشت از مرگ و انتقام و… را با خود یدک می کشند و اگر طرفدار این سری باشید شما نیز این کوله بار را با خود دارید از یکی از غنی  ترین دنیاهای خلق شده در تاریخ بازی ها. شخصیت های جدید اضافه شده به بازی طی دی ال سی های مختلف هر کدام تا ریزترین جزییاتشان دقت و حساب و کتاب شده است و برای هرکدام دنیایی از مهارت ها و فنون و قابلیت های خاص که دقیقا به استایل شخصیتشان میخورد در نظر گرفته شده و سازندگان به ریزترین جزییات این شخصیت ها هم توجه و دقت کرده اند و هرکدامشان حتی اگر برای اولین بار هم پای به دنیای این سری گذاشته اند به خوبی در فضای دنیای مورتال کامبت پیاده شده و جای گرفته اند.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

اگر کسی بپرسد یک بازی “فایتینگ شاهکار” باید چه ویژگی هایی داشته باشد، Mortal Kombat 11 Ultimate  بهترین مثال و کامل ترین پاسخ برای این سوال است. چرا؟ بخش داستانی کامل، پیشینه عالی شخصیت ها، مدهای مختلف آفلاین و آنلاین، کیفیت گرافیکی نسل هشتمی، صداگذاری عالی، مبارزات عمیق و بسیار متنوع، تعداد شگفت انگیزی شخصیت معرکه، گرافیک فنی با ثبات، طراحی هنری فوق العاده و دنیای از شخصی سازی و فینیشینگ دست به دست هم داده اند تا شاهد یک شاهکار فایتینگ باشیم.

همچنین این شخصیت های جدید هرگز بالانس بینظیر گیم پلی و شخصیت ها که در نسخه اصلی بازی شاهد بودیم به هم نمی زنند و به خوبی از هر نظر در گیم پلی بالانس شده اند. در واقع باید بگویم تک تک شخصیت های حاضر در بازی چه آنهایی که در نسخه اصلی حاضر بودند و چه شخصیت هایی که بعدا با دی ال سی ها اضافه شده اند، دنیایی از فنون و مهارت های خاص و ویژه جدید و قدیمی هستند و هر کدام به بهترین شکل و با جزییات کامل از نظر مهارت های نبرد خلق شده اند به هیچ شخصیتی کم توجهی نشده است و به این ترتیب یک بالانس عالی در قدرت همه شخصیت ها وجود دارد و واقعا هر کسی با هر شخصیتی که دوست دارد می تواند تمرین کرده و با خبره شدن در فنون و مهارت های آن شخصیت در برابر هر مبارز دیگری بایستد که این بالانس و تعادل یکی از مواردی است که واقعا برای یک عنوان مبارزه ای مثل الماسی ارزشمند است و خیلی وقت ها حتی در بازی های بزرگ با تعداد شخصیت های کمتر از این بازی، شاهد هستیم که برخی جاها بالانس شخصیت ها از بین می رود. در حقیقت “تعیین کننده پیروز نبردها فقط و فقط و فقط شخص شما و مهارتتان است و نه شخصیتی که انتخاب کرده اید و قدرت هایش” فایتینگ بازها خوب می دانند که این حرف چه معنا و چه ارزشی دارد و چقدر برای یک بازی مبارزه ای لازم و حیاتی است. در Mortal Kombat 11 مثل هر بازی مبارزه ای شاهکار دیگری، یاد گرفتن و آغاز کردن نبردها با هر شخصیتی در ابتدا آسان و در دسترس است ولی حرفه ای شدن و خبره شدن در بازی و رسیدن به سطح حرفه ای در نبرد با هر شخصیت، بسیار سخت و زمان بر است و زمان خیلی زیادی برای تمرین می خواهد. تعدد فنون و مهارت ها برای هر شخصیت واقعا معرکه است و سازندگان زمان خیلی زیادی را برای هر شخصیت چه از نظر ظاهری و چه از نظر مبارزات و بالانس بودن او صرف کرده اند. عمق نبردها بسیار بالاست و برای هر شخصیت و مبارز حرفه ای در بازی، امکان بازگشت در نبردهایی که حتی تا مرز شکستن پیش رفته اند نیز وجود دارد و بازی امکان انجام واکنش با ضد حمله های سریع را در برابر هر کنش و حمله ای به شما می دهد. وضعیت سرورها و نبردهای آنلاین در بازی بسیار باثبات است و کلی مدها و حالت های مختلف برای بازی آنلاین و آفلاین در اختیار شما قرار گرفته است.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

تعیین کننده پیروز نبردها فقط و فقط و فقط شخص شما و مهارتتان است و نه شخصیتی که انتخاب کرده اید و قدرت هایش” فایتینگ بازها خوب می دانند که این حرف چه معنا و چه ارزشی دارد و چقدر برای یک بازی مبارزه ای لازم و حیاتی است.

همچنین در بازی آفلاین، بخش داستانی بازی فوق العاده پرمحتواتر و جذاب تر از نسخه قبلی خلق شده است و یکی از دلایل اصلی علاقه بازیبازان به پیشرفت در بازی محسوب می شود. تازه یک سیستم آموزشی و Tutrorial کامل و بسیار عالی نیز برای بازیبازان (مخصوصا جدیدترها) در بازی قرار داده شده است که به معنای واقعی گسترده و کامل است و جزو برترین نکات گیم پلی بازی به شمار می رود. Mortal Kombat 11 Ultimate با انواع و اقسام مدها و حالت های تک نفره و چند نفره و آفلاین و آنلاین و شخصی سازی و داستان و… بهترین احترام را به مخاطبینش می گذارد و یک بازی مبارزه ای که از هر جهت فوق العاده است را به آنها تحویل می دهد که تا مدتها سرگرمشان کند و برایشان جذابیت داشته باشد. استودیو NetherRealm و سازندگان بازی و در راس آن ها اد بون بزرگ که یک افسانه ی زنده است، با خلق Mortal Kombat 11 Ultimate  کاری بسیار بزرگ و جاودانه انجام داده است و شاهکاری را ساخته اند که قدرت و شکوه یک سبک و ژانر قدیمی و محبوب را به همراه خود دارد و بار دیگر و این بار قدرتمندتر از همیشه نشان دادند که چطور باید یک بازی مبارزه ای بی نظیر در سطح یک شاهکار ساخت.Mortal Kombat 11 Ultimate نه تنها تا امروز کامل ترین و برترین بازی این سری فوق محبوب به شمار می رود بلکه از آن مهم تر این است که نمادی از کیفیت و کمیت محتوایی است که یک بازی مبارزه ای باید داشته باشد.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

شخصیت های جدید هرگز بالانس بینظیر گیم پلی و شخصیت ها که در نسخه اصلی بازی شاهد بودیم به هم نمی زنند و به خوبی از هر نظر در گیم پلی بالانس شده اند. در واقع باید بگویم تک تک شخصیت های حاضر در بازی چه آنهایی که در نسخه اصلی حاضر بودند و چه شخصیت هایی که بعدا با دی ال سی ها اضافه شده اند، دنیایی از فنون و مهارت های خاص و ویژه جدید و قدیمی هستند

در توضیحات مربوط به گیم پلی و المان های آن از آن جایی که در این نسخه به جز اضافه شدن شخصیت های جدید تغییر دیگری صورت نگرفته است، گریزی به توضیحات کامل گیم پلی در بررسی نسخه ی اصلی هم خواهیم زد تا اگر کسی برای اولین بار است بررسی این بازی را می خواند کامل تر با المان های گیم پلی آشنا شود. بازی Mortal Kombat 11 Ultimate مثل همیشه یک بازی مبارزه ای ۲.۵ بعدی است که در لحظه لحظه ی نبرد حس هیجان محض را به بازیباز منتقل می کند. در مورد روند گیم پلی و نبردهای بازی می شود گفت انگار در مقایسه با بازی های قبلی این فرنچایز، و حتی نسخه ایکس، مقداری سرعت نبردها کمتر و slow-paced تر شده است و فرصت بیشتری برای یک نبرد تاکتیکی و کاملا با فکر و استراتژی را به شما می دهد. عنوان Mortal Kombat 11 Ultimate مثل نسخه ی اصلی، از نظر گیم پلی و مبارزات هنوز هم به نسخه X  شباهت زیادی دارد ولی تفاوت ها و نکات جدیدش باعث می شوند که نتوانیم از آن به عنوان یک تکرار یاد کنیم. در واقع شاید باید این طور بگویم که انگار سازندگان این بازی با هوشمندی هر چه تمام تر یک جورهایی مقداری از روح سری اینجاستیس را هم به عنوان چاشنی به بازی Mortal Kombat 11 افزوده اند و یک ترکیب خیلی عالی و یکدست و زیبا به وجود آمده است که هم کاملا یک مورتال کامبت محض است و هم حال و هوایی خیلی خاص و نو دارد که این کار واقعا هوشمندانه انجام گرفته است و با توجه به تسلط کامل سازندگان به هر دو فرنچایز نام برده، توانسته اند به خوبی این چاشنی را به بازی جدیدشان اضافه نمایند.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

سری مورتال کامبت همیشه دارای فینیشینگ ها و تمام کننده های مخوف بوده و هست و خواهد بود زیرا که اصلا برای خیلی از طرفداران مثل من دلیل انتخاب و برترین این سری به عنوان بازی محبوب فایتینگ، همین خشون بی پرده و دیوانه وار مخصوصا در فینیشینگ ها است.

یکی از موارد جدید در این سری که در نسخه یازدهم شاهد آن هستیم یک مکانیک دفاع خاص و دقیق است که وقتی بتوانید حمله را در یک زمان خیلی خاص دفاع کنید یک پنجره زمانی کوتاه برای بازگشت و حمله به شما داده می شود و چیزی مثل سیستم ضد حمله در خیلی از بازی هاست که وقتی در لحظه درست دفاع می کنید مثلا دشمن گیج می شود یا فرصت زدن ضد حمله دارید و مواردی از این دست. به نوعی باید گفت  عنوان Mortal Kombat 11 Ultimate  المان های مخصوص این سری را در گیم پلی خود حفظ کرده است و در کنار این ها برخی موارد جدید را نیز به گیم پلی افزوده است تا بازی رنگ و بوی تکرار و کهنگی را به خود نگیرد و باید بگویم در این امر موفق هم بوده است. مواردی مثل ضربات Fatal Blow و Krushing Blow که در این نسخه قرار داده شده اند. ضربات Fatal Blow یک سری حملات و  ضربه های ویژه اند که چیزی مانند ضربات X-Ray در نسخه قبلی هستند و آسیب خیلی زیادی هم وارد می کنند اما برخلاف حملات ایکس ری، اینها فقط وقتی فعال می شوند که خط سلامتی بازیباز به زیر ۳۰ درصد برسد و فقط هم یک بار در هر مبارزه قابل استفاده هستند که این موضوع و تاکتیک تنظیم زمان صحیح استفاده از این حمله خاص، باعث عمیق تر شدن مبارزات در این نسخه شده است. ضرباتKrushing Blow  نیز یک نوع حمله خاص سینمایی هستند که وقتی فعال می شوند که یک سری پیش نیازهایشان انجام شده باشد و می توانم بگویم چیزی شبیه حالت Brutalitiy ها در نسخه قبلی دارند.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

بازی Mortal Kombat 11 جزو آن دسته از بازی هایی بود که هم در زمان انتشار محتوای کامل و کافی داشت و هم بسته های الحاقی که عرضه کرد شامل شخصیت های جذاب و ارزشمند بودند و ارزش خرید داشتند. در واقع باید بگویم بازی مبارزه ای باید ابتدا اندازه Mortal Kombat 11 شخصیت داشته باشد تا اگر بعدا هم خواستند شخصیت اضافه کنند و بفروشند، آن کسی که برایش مقدور نیست شخصیت های جدید را بخرد با خود فکر نکند کلاه سرش گذاشته شده و در بازی که برای آن ۶۰ دلار پول داده است محتوای کافی تحویل نگرفته است.

از نکاتی که در مورد بازی Mortal Kombat 11 هم به نوعی مثبت است و هم منفی، بحث شخصی سازی و لوت کردن و آزاد کردن آیتم های مختلف در بازی برای شخصیت های گوناگون است که هم بازی را خیلی جذاب می کند و هم افراط در آن مقداری این بخش را عذاب آور و آزار دهنده کرده است. بگذارید کامل تر بگویم. بازی یک سیستم شخصی سازی برای شخصیت های مختلف دارد که دقیقا چیزی شبیه Gear system  در دیگر سری مبارزه ای این استودیو یعنی Injustice 2 است. هر شخصیتی در ابتدا یک ست از لباس و سلاح و حرکات دارد که بعدا در بازی کاملا قابل شخصی سازی هستند ولی خب نوع به دست آوردن و Grinding آیتم ها و لوت باکس ها و پیشرفت در بازی جای بحث دارد و کارهایی که لازم است مثلا برای به دست آوردن این آیتم ها و لوت ها در بازی انجام دهید بسیار طاقت فرسا و نامتناسب با پاداشی است که می گیرید و در این مورد بازی اصلا بالانس نیست. در واقع به نوعی سازندگان با این کار دارند شما را تشویق به خرید این آیتم ها با پول واقعی می کنند و می گویند “فلان آیتم را می خواهی؟ می توانی در بازی آن را رایگان بگیری اما برای گرفتنش باید از هفت خوان رستم رد شوی! اما اگر برایت سخت است می توانی خیلی راحت پول بدهی و Time Crystal بخری و همین الان آن را بگیری!” نامردی است نه؟ بله.. این ذات لوت باکس و خرید درون بازی است.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

از نسل ها و سال های قبل تا به امروز فرنچایز Mortal Kombat همواره اوج خشونت بی پرده و عریان را در بازی های رایانه ای به نمایش گذاشته و همگان را شگفت زده کرده است. حتی بازیبازانی که همیشه عادت به انجام بازی های خشونت آمیز دارند و زیاد صحنه های خشن می بینند با دیدن برخی تمام کننده ها و صحنه های بازی Mortal Kombat مخصوصا در یکی دو بازی اخیر که به خاطر کیفیت بصری بالا همه چیز واضح تر دیده می شود، دهانشان باز می ماند و واقعا تعجب می کنند و شگفت زده می شوند از این حد از وحشی گری و خشونتی که در بازی وجود دارد. وقتی هم که پای کشورهایی مثل ما که رده بندی سنی روی بازی برای آن ها در نقش هیچ است، وسط باشد، این خشونت اهمیت بیشتری پیدا می کند

یعنی اگر بخواهید در بازی Mortal Kombat 11 برای شخصیت های محبوبتان آیتم های ظاهری و مختلف آزاد کنید باید راه های خیلی سختی را طی کنید و کارهای طاقت فرسایی انجام دهید تا “یک عدد آیتم بگیرید” و نهایتا هم وقتی آن را به دست آوردید این حس را دارید که اصلا به زحمتش نمی ارزید و پاداشم برابر با تلاشی که کردم نیست. مثلا در بازی For Honor که چنین سیستمی دارد و می توانید همه چیز را با پول داخل بازی بخرید، اصلا سیستمش ناعادلانه نیست و شما با بازی کردن و پیشروی عادی در بازی، و انجام پیش نیازهایی نه چندان سخت، می توانید پول داخل بازی کسب کنید و سپس شخصیت های مختلف و لباس ها و .. را بخرید، ولی در Mortal Kombat 11 اصلا این طور نیست.  البته باید روی این نکته ی  بسیار مهم تاکید کنم که این آیتم ها تنها cosmetic و ظاهری هستند و هرگز برتری خاصی در نبرد با دیگران به شما نمی دهند و کسی که پول زیاد خرج کند نمی تواند خیالش راحت باشد که “خب دیگر همه را شکست می دهم” زیرا که این آیتم های خریدنی تنها ظاهری هستند و بازی اصلا و ابدا یک Pay toWin نیست.  برخلاف Injustice 2 شخصی سازی شخصیت های مختلف از نظر ظاهری، عملکردشان در نبرد را تغییر نمی دهد و بازی به شما اجازه می دهد فارغ از قرار دادن ظاهری که برای شخصیتتان می پسندید، custom move list  یا ست شخصی سازی شده حرکات او را هم جداگانه تعیین کنید.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

یک وقت اشنباها فکر نکنید که خشونت تنها دلیل محبوبیت این سری باشد، نه دوستان، بازیبازان علاقمند به فایتینگ ابتدا گیم پلی و مبارزه ی خوب و بالانس شده میخواهند و بعد دیگر موارد خاشیه ای مثل خشونت. مورتال کامبت یک سری فایتینگ است و برای طرفداران، کیفیت مبارزه، شخصیت های عالی، تکنیکی و تاکتیکی بودن مبارزات و تنوع فنون است که اهمیت دارد و خشونت بالا نیز برای محبوب شدن بازی نزد کسانی که به بازی های خشن علاقه دارند مزید بر علت می شود.

سری مورتال کامبت همیشه دارای فینیشینگ ها و تمام کننده های مخوف بوده و هست و خواهد بود زیرا که اصلا برای خیلی از طرفداران مثل من دلیل انتخاب و برترین این سری به عنوان بازی محبوب فایتینگ، همین خشون بی پرده و دیوانه وار مخصوصا در فینیشینگ ها است. همین خشونت وحشتناک و بی پرده همواره باعث شده است تا مخالفت های بسیار زیادی با سری عناوین Mortal Kombat صورت بگیرد و در بسیاری از جوامع و خانواده ها و .. این بازی را به نشان دادن وحشی گری و قتل و خشونت عریان محکوم نمایند که البته هیچ گاه هم تاثیری نداشته است و سازندگان با قدرت به کار خود ادامه داده اند زیرا که اعتقاد دارند این تنها یک بازی است و نه واقعیت. شخصی را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنی، بدن شخصی را سوراخ کنی و قلب وی را که آویزان در حال تپیدن است بکنی، با کلاه خود حریفت را به چندین قسمت مساوی تقسیم کنی، با مشت سر کسی را از بدن جدا کنی، با اسید کل پیکر یک شخص را بسوزانی تا کلا اب شود و چیزی از آن نماند و بسیاری از صحنه های مرگبار دیگر که به وضوح در این بازی نمایش داده می شوند نشان دهنده سطح بسیار بالای خشونت در این سری هستند.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

در کل می شود بین شخصیت هایی که بعد از نسخه اصلی با دی ال سی به بازی اضافه شده اند با حال ترین ها جوکر و رمبو هستند. نظر شما چیست؟ به طور کلی از لحاظ گیم پلی Mortal Kombat 11 Ultimate یک تجربه فایتینگ فوق العاده لذتبخش، هیجان انگیز، بی نهایت سرگرم کننده و سرشار از محتوای با کیفیت است که لحظه لحظه تجربه آن برای بازیباز، به مانند تمام عناوین قبلی این سری یا ابالفضل!! کاش فینیشینگ می خوردی و به این درد دچار نمی شدی ننه!! و حتی بیشتر از آنها، شیرین و به یاد ماندنی است و خیلی زود تبدیل به یکی از برترین خاطرات شما در سبک مبارزه ای خواهد شد.

از نسل ها و سال های قبل تا به امروز فرنچایز Mortal Kombat همواره اوج خشونت بی پرده و عریان را در بازی های رایانه ای به نمایش گذاشته و همگان را شگفت زده کرده است. حتی بازیبازانی که همیشه عادت به انجام بازی های خشونت آمیز دارند و زیاد صحنه های خشن می بینند با دیدن برخی تمام کننده ها و صحنه های بازی Mortal Kombat مخصوصا در یکی دو بازی اخیر که به خاطر کیفیت بصری بالا همه چیز واضح تر دیده می شود، دهانشان باز می ماند و واقعا تعجب می کنند و شگفت زده می شوند از این حد از وحشی گری و خشونتی که در بازی وجود دارد. وقتی هم که پای کشورهایی مثل ما که رده بندی سنی روی بازی برای آن ها در نقش هیچ است، وسط باشد، این خشونت اهمیت بیشتری پیدا می کند. البته حالا که صحبت از خشونت این سری شد باید این را اشاره کنم که یک وقت اشنباها فکر نکنید که خشونت تنها دلیل محبوبیت این سری باشد، نه دوستان، بازیبازان علاقمند به فایتینگ ابتدا گیم پلی و مبارزه ی خوب و بالانس شده میخواهند و بعد دیگر موارد حاشیه ای مثل خشونت. مورتال کامبت یک سری فایتینگ است و برای طرفداران، کیفیت مبارزه، شخصیت های عالی، تکنیکی و تاکتیکی بودن مبارزات و تنوع فنون است که اهمیت دارد و خشونت بالا نیز برای محبوب شدن بازی نزد کسانی که به بازی های خشن علاقه دارند مزید بر علت می شود.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

رفتن به سراغ داستان در بررسی یک بازی مبارزه ای کمی عجیب است زیرا معولا از قدیم این سبک خیلی کاری با داستان پیچیده نداشته است ولی دیگر اینطور نیست و همه چیز عوض شده است. تنظیم یک بخش داستانی عالی و منطقی و کامل در یک باز فایتینگ واقعا کار دشواری است  ولی همان طور که در بازی اصلی شاهد بودیم   Mortal Kombat 11 Ultimate نیز از نظر فوق العاده بودن بخش داستانی در عناوین فایتینگ یکی از برترین بازی های خلق شده است و شاید هم برترین از نظر خط داستانی جذاب.  هسته داستان، روابط شخصیت ها و روایت داستان در بازی Mortal Kombat 11 Ultimate بسیار جذاب و هیجان انگیز و کاملا شایسته و در خور عنوانی از این سری است. البته دقت داشته باشید که صحبت از داستان در عناوین فایتینگ است و احیانا منتظر لست او آس و ویچر تباشید. به هر حال خب هرگز و هرگز داستان یک بازی در این سبک ها (هر چقدر هم که دنیایشان غنی و سرشار از شخصیت های بی نظیر و وقایع جذاب باشد)، نمی تواند مثل یک عنوان داستان محور و ماجرایی عمل کند و روایت شود زیرا دست سازندگان در گیم پلی و قرار دادن وقایع داستانی در آن بسته است. مثلا در یک بازی مبارزه ای سازندگان بیچاره مجبورند هر داستانی که می نویسند این طور باشد که در آن مدام و پشت سر هم شخصیت های مختلف به هم بخورند و دعوایشان شود تا گیم پلی بازی شکل بگیرد! به همین خاطر هم وقتی سازندگان بازی واقعا بخش داستانی جذابی را با روایتی هیجان انگیز و پر از پیچش و جذابیت و خیانت و.. را به بازیباز هدیه می دهند، واقعا برای یک بازی فایتینگ فراتر از عالی و قابل تحسین است

سری مورتال کامبت همیشه پر بوده است از شخصیت های فوق العاده متنوع، متفاوت و بی نهایت نیرومند با انواع و اقسام قدرت های فرا بشری و بسیار مرگبار بوده و هست و هر وقت که عنوانی از این سری منتشر گردد یکی از مهم ترین موارد در بررسی آن، تعداد و تنوع شخصیت های بازی و بررسی حضور یا عدم حضور محبوب ترین شخصیت های سری و برخی شخصیت های قدیمی در آن بازی است. بازی های مختلف این سری همیشه جنجال هایی از نظر شخصیت ها داشته اند و هر بار عده ای ناراضی بوده اند و اعتقاد داشته اند که فلان شخصیت ها باید حتما باشند و یا فلان شخصیت های جدید مناسب نیستند، ولی خب این سری همیشه راه خود را رفته است و گاهی برخی بازی هایش تقریبا کل شخصیت های محبوب و قدیمی سری را داشته اند و گاهی هم تعداد آن ها کمتر بوده است و برخی شخصیت های قدیمی و محبوب جا مانده اند. حالا Mortal Kombat 11 Ultimate کامل ترین لیست ممکن از جنگجویان را داراست و انواع و اقسام شخصیت های قدیمی و محبوب و شخصیت های جدید در آن حاضر هستند که سبب می شود گیم پلی بازی و سبک ها و استایل های مبارزات بیشتر از همیشه متنوع باشد مخصوصا به خاطر حضور شخصیت هایی کاملا جدید. کسانی که در بازی اصلی از نبود برخی شخصیت ها و .. گلایه داشند حالا دیگر در نسخه آلتیمیت هرگز نمی توانند گلایه ای داشته باشند زیرا این بازی آن قدر شخصیت دارد که دیگر آدم گیج می شود. آن هم شخصیت هایی یکی از دیگری بهتر.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

لرد ریدن…. بله به سلامتی! جان؟ کی؟ کجا؟

در نسخه آلتیمیت شاهد اضافه شدن شخصیت هایی مثلSheeva ،Fujin ،Ash ،Spawn ،Sindel ،Terminator ،Nightwolf ،Joker  و Shang Tsung و RoboCop و همینطور John Rambo و Mileena و Rain  هستیم که باعث شده اند این نسخه آلتیمیت یکی از بزرگترین و کامل ترین لیست های تاریخ سبک فایتینگ را داشته باشد اگر نگوییم بزرگترین. واقعا سازندگان این بازی هوشمند و خوش سلیقه هستند و شخصیت های خیلی باحالی را به بازی می آورند. یعنی باور کنید که فقط دیدن نبرد رمبو و ترمیناتور خودش کافیست برای خریدن نسخه ی آلتیمیت. به شخصه اعتقاد دارم آوردن جان رمبو به بازی مورتال کامبت یکی از بهترین تصمیم ها در تاریخ بازی های مبارزه ای تا امروز بوده است از بس که این شخصیت با حال است. در کل می شود بین شخصیت هایی که بعد از نسخه اصلی با دی ال سی به بازی اضافه شده اند با حال ترین ها جوکر و رمبو هستند. نظر شما چیست؟ به طور کلی از لحاظ گیم پلی Mortal Kombat 11 Ultimate یک تجربه فایتینگ فوق العاده لذتبخش، هیجان انگیز، بی نهایت سرگرم کننده و سرشار از محتوای با کیفیت است که لحظه لحظه تجربه آن برای بازیباز، به مانند تمام عناوین قبلی این سری و حتی بیشتر از آنها، شیرین و به یاد ماندنی است و خیلی زود تبدیل به یکی از برترین خاطرات شما در سبک مبارزه ای خواهد شد.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

در نسخه نسل نهمی شاهد پیشرفت های بصری نسبت به نسخه نسل هشتم هستم مخصوصا از لحاظ زمان بارگزاری هستیم (درست مثل نکته ای که در بررسی دویل می کرای ۵ خدمت شما عرض کردم) و برخی افکت ها و قابلیت های خاص گرافیکی  نیز در نسخه نسل جدید اعمال شده اند که بازی را زیباتر جلوه می دهند و همچنین از نظر ثبات نرخ فریم بازی مقتدرتری را نسبت به نسخه نسل هشتم شاهد هستیم. این بازی بدون شک یک الگو و یک میزان برای سایر عناوین ژانر مبارزه ای از لحاظ بصری (و البته سایر بخش ها) است و هر عنوان فایتینگی را که بخواهیم از لحاظ کیفیت گرافیکی بسنجیم می توان آن را با Mortal Kombat 11 Ultimate که مثالی از یک عنوان بی نقص در زمینه خلق یک بازی فایتینگ شاهکار از لحاظ بصری است مقایسه کرد. بازی چشم های شما را از واقعی جلوه دادن خشونت مبارزات و نبردها به خود خیره می کند و به قدری زیبا و حرفه ای ساخته و پرداخته شده است که جای گرفتن هیچ گونه ایراد و اشکالی را از لحاظ گرافیکی نه برای من و نه برای هیچ منتقد دیگری در سراسر دنیا باقی نمی گذارد.

در بخش موسیقی و صداگذاری در Mortal Kombat 11 همان طور که در بررسی نسخه اصلی خدمت شما عزیزان عرض کرده بودم شاهد یک بازی فوق العاده هستیم و بازی در این زمینه هیچ کمبودی ندارد.  در واقع باید گفت خوشبختانه در بازی شاهد صداگذاری و موسیقی بسیار عالی و با کیفیتی هستیم که به مانند سایر بخش های بازی یکی از عوامل اصلی موفقیت آن است. ساندترک Mortal Kombat 11 بسیار عالی و بی نقص Cpmpose شده است و در بخش های مختلف مانند بخش داستانی و نبردها و مبارزات هیجان انگیز بازی، شنوای موسیقی بسیار محو و کاملا هماهنگی با حال و هوای نبردها هستیم. تمامی قطعات موسیقی‌ ساندترک بازی بسیار عالی، متناسب با ذات سری خلق شده‌اند و حال و هوای این فرنچایز و دنیای سرد و مرگبار آن را در هر لحظه و بسته به موقعیت خاص بازی در بخش داستانی، به خوبی به ما منتقل می‌کنند. موسیقی متن بازی کاملا در پس زمینه آن حل شده است و با این که گاهی شاید اصلا موسیقی را انگار نمی شنوید اما به صورت ناخودآگاه موسیقی بازی در حال تاثیر گذاشتن بر روی شماست و بازیباز را بیشتر در نبردهای جذاب و بخش داستانی هیجان انگیز بازی غرق می کند. صداگذاران شخصیت های مختلف بازی نیز به خوبی از پس اجرای دیالوگ های خود بر آمده اند و همین طور صدای تمامی شخصیت ها کاملا با پیشینه ای که از آنها به یاد داریم و صدایی که از آنها شنیده ایم همخوانی دارد. در واقع باید بگویم خوشبختانه صداگذاری شخصیت ها در بازی Mortal Kombat 11 در اوج کیفیت قرار دارد و حتی کوچکترین و جزئی ترین دیالوگ ها نیز به بهترین شکل ممکن ادا می شوند. در صدای تمامی مبارزان، انگار نوع شخصیت و تیپ و استایل آن ها (حتی شاید تیپ و استایل نبرد آن ها) مشهود است و به بازیباز منتقل می شود، مخصوصا این موضوع برای بازیبازان قدیمی تر این سری که کاملا با ذات شخصیت ها و خصوصیات آنها آشنا هستند بسیار مهم تر است که با صداگذاری های ضعیف و نامتناسب، دلزده نشوند .ترکیب این صداگذاری حرفه ای با گرافیک فوق العاده بازی و انیمیشن های بی نظیر نبردها و ضربات، باعث شده است تا لحظه لحظه تجربه Mortal Kombat 11 بسیار لذت بخش تر باشد.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

در کل می شود بین شخصیت هایی که بعد از نسخه اصلی با دی ال سی به بازی اضافه شده اند با حال ترین ها جوکر و رمبو هستند. نظر شما چیست؟ به طور کلی از لحاظ گیم پلی Mortal Kombat 11 Ultimate یک تجربه فایتینگ فوق العاده لذتبخش، هیجان انگیز، بی نهایت سرگرم کننده و سرشار از محتوای با کیفیت است که لحظه لحظه تجربه آن برای بازیباز، به مانند تمام عناوین قبلی این سری و حتی بیشتر از آنها، شیرین و به یاد ماندنی است و خیلی زود تبدیل به یکی از برترین خاطرات شما در سبک مبارزه ای خواهد شد.

رفتن به سراغ داستان در بررسی یک بازی مبارزه ای کمی عجیب است زیرا معولا از قدیم این سبک خیلی کاری با داستان پیچیده نداشته است ولی دیگر اینطور نیست و همه چیز عوض شده است. تنظیم یک بخش داستانی عالی و منطقی و کامل در یک باز فایتینگ واقعا کار دشواری است  ولی همان طور که در بازی اصلی شاهد بودیم   Mortal Kombat 11 Ultimate نیز از نظر فوق العاده بودن بخش داستانی در عناوین فایتینگ یکی از برترین بازی های خلق شده است و شاید هم برترین از نظر خط داستانی جذاب.  هسته داستان، روابط شخصیت ها و روایت داستان در بازی Mortal Kombat 11 Ultimate بسیار جذاب و هیجان انگیز و کاملا شایسته و در خور عنوانی از این سری است. البته دقت داشته باشید که صحبت از داستان در عناوین فایتینگ است و احیانا منتظر لست او آس و ویچر تباشید. به هر حال خب هرگز و هرگز داستان یک بازی در این سبک ها (هر چقدر هم که دنیایشان غنی و سرشار از شخصیت های بی نظیر و وقایع جذاب باشد)، نمی تواند مثل یک عنوان داستان محور و ماجرایی عمل کند و روایت شود زیرا دست سازندگان در گیم پلی و قرار دادن وقایع داستانی در آن بسته است. مثلا در یک بازی مبارزه ای سازندگان بیچاره مجبورند هر داستانی که می نویسند این طور باشد که در آن مدام و پشت سر هم شخصیت های مختلف به هم بخورند و دعوایشان شود تا گیم پلی بازی شکل بگیرد! به همین خاطر هم وقتی سازندگان بازی واقعا بخش داستانی جذابی را با روایتی هیجان انگیز و پر از پیچش و جذابیت و خیانت و.. را به بازیباز هدیه می دهند، واقعا برای یک بازی فایتینگ فراتر از عالی و قابل تحسین است.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

من نمیدونم چرا واقعا از این کتلت خان حالم بهم میخوره! اتفاقا از کتلت هم بدم نمیاد ها! از کتلت خان بدم میاد!

بدون شک با تجربه بخش داستانی عالی و کامل بازی Mortal Kombat 11 Ultimate کلی کیف خواهید کرد، زیرا کمتر بازی مبارزه ای را با چنین داستان و روایتی دیده اید. سازندگان به بهترین شکل ممکن به شما دلیلی برای پیشروی در بخش داستانی بازی می دهند و مشاهده برخورد و روابط شخصیت ها با بکدیگر و باز شدن زحم های کهنه یا رسیدن فرصتی برای انتقام و خیانت قطعا برای هر مخاطبی جذاب است، مخصوصا اگر این دنیا و شخصیت هایش را بشناسید و از پیشینه آنها خبردار باشید. اما اگر هم آشنا نیستید ایرادی ندارد زیرا باز هم بخش داستانی Mortal Kombat 11 Ultimate برای شما کلی حرف دارد و خیلی خوب شما را با شخصیت ها و داستان و دنیای این سری آشنا می کند و یک شروع خوب برای دریافتن داستان این فرنچایز است. به طور کلی باید بگویم با این که از قدیم، عدم وجود یک داستان خاص در عناوین فایتینگ و ریسینگ موضوعی بوده است که تقریبا مورد قبول منتقدین و بازیبازان بوده اما بالاخره در نسل نهم هستیم و دیگر همه انتظار دارند بازی ها در هر سبکی که هستند داستان داشته باشند و دلیلی به بازیباز برای کارهایی که قرار است انجام دهد بدهند. پس اد بودن و سازندگان Mortal Kombat 11 Ultimate نیز در این زمینه سنگ تمام گذاشته اند. جالب اینجاست که حتی تمام شخصیت های جدیدی که به بازی اضافه شده اند هیج کدام بی دلیل و مسخره نپریده اند در دنیای بلکه برای همه آنها یک رابطه و پیشینه و خلاصه یک داستان کوچکی در نظر گرفته شده است تا به دنیای مورتال کامبت بی ربط نباشند.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

اصولا در یک بازی مبارزه ای تقریبا همه چیز بر روی دوش گیم پلی و خود گیم پلی بر دوش شخصیت ها و تنوع آنها و بالانس آنها سوار است. خوشبختانه این ترکیب دقیقا در مورد مورتال کامبت ۱۱ آلتیمیت رعایت شده و داشتن ستون هایی محکم به نام شخصیت های قدرتمند و متنوع، سبب شده تا این ترکیب دچار لغزش و ریزش نشود. تازه بازی مورتال کامبت ۱۱ حتی در زمان انتشار نسخه اولیه اش هم تعداد کافی شخصیت و محتوا داشت ولی حالا دیگر در نسخه آلتیمیت تبدیل به عنوانی شده که میشود گفت یکی از بیشترین تعداد مبارزان در تاریخ این سبک را دارد. شخصیت هایی که هر کدامشان دنیایی از شخصیت پردازی و پیشینه و روابط گوناگون با یکدیگر و خلاصه کلی زخم و عشق و خیانت و دروغ و بازگشت از مرگ و انتقام و… را با خود یدک می کشند و اگر طرفدار این سری باشید شما نیز این کوله بار را با خود دارید از یکی از غنی  ترین دنیاهای خلق شده در تاریخ بازی ها. شخصیت های جدید اضافه شده به بازی طی دی ال سی های مختلف هر کدام تا ریزترین جزییاتشان دقت و حساب و کتاب شده است و برای هرکدام دنیایی از مهارت ها و فنون و قابلیت های خاص که دقیقا به استایل شخصیتشان میخورد در نظر گرفته شده و سازندگان به ریزترین جزییات این شخصیت ها هم توجه و دقت کرده اند و هرکدامشان حتی اگر برای اولین بار هم پای به دنیای این سری گذاشته اند به خوبی در فضای دنیای مورتال کامبت پیاده شده و جای گرفته اند.

باید بگویم Mortal Kombat 11 Ultimate یکی از بی نظیرترین گرافیک های ممکن در عناوین فایتینگ را عرضه می کند و در واقع واقع زیباترین عنوان مبارزه ای است که تاریخ بازی های رایانه ای تا به امروز از لحاظ بصری به خود دیده است. در نسخه نسل نهمی شاهد پیشرفت های بصری نسبت به نسخه نسل هشتم هستم مخصوصا از لحاظ زمان بارگزاری هستیم (درست مثل نکته ای که در بررسی دویل می کرای ۵ خدمت شما عرض کردم) و برخی افکت ها و قابلیت های خاص گرافیکی  نیز در نسخه نسل جدید اعمال شده اند که بازی را زیباتر جلوه می دهند و همچنین از نظر ثبات نرخ فریم بازی مقتدرتری را نسبت به نسخه نسل هشتم شاهد هستیم. این بازی بدون شک یک الگو و یک میزان برای سایر عناوین ژانر مبارزه ای از لحاظ بصری (و البته سایر بخش ها) است و هر عنوان فایتینگی را که بخواهیم از لحاظ کیفیت گرافیکی بسنجیم می توان آن را با Mortal Kombat 11 Ultimate که مثالی از یک عنوان بی نقص در زمینه خلق یک بازی فایتینگ شاهکار از لحاظ بصری است مقایسه کرد. بازی چشم های شما را از واقعی جلوه دادن خشونت مبارزات و نبردها به خود خیره می کند و به قدری زیبا و حرفه ای ساخته و پرداخته شده است که جای گرفتن هیچ گونه ایراد و اشکالی را از لحاظ گرافیکی نه برای من و نه برای هیچ منتقد دیگری در سراسر دنیا باقی نمی گذارد.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

بازی های مختلف این سری همیشه جنجال هایی از نظر شخصیت ها داشته اند و هر بار عده ای ناراضی بوده اند و اعتقاد داشته اند که فلان شخصیت ها باید حتما باشند و یا فلان شخصیت های جدید مناسب نیستند، ولی خب این سری همیشه راه خود را رفته است و گاهی برخی بازی هایش تقریبا کل شخصیت های محبوب و قدیمی سری را داشته اند و گاهی هم تعداد آن ها کمتر بوده است و برخی شخصیت های قدیمی و محبوب جا مانده اند. حالا Mortal Kombat 11 Ultimate کامل ترین لیست ممکن از جنگجویان را داراست و انواع و اقسام شخصیت های قدیمی و محبوب و شخصیت های جدید در آن حاضر هستند که سبب می شود گیم پلی بازی و سبک ها و استایل های مبارزات بیشتر از همیشه متنوع باشد مخصوصا به خاطر حضور شخصیت هایی کاملا جدید. کسانی که در بازی اصلی از نبود برخی شخصیت ها و .. گلایه داشند حالا دیگر در نسخه آلتیمیت هرگز نمی توانند گلایه ای داشته باشند زیرا این بازی آن قدر شخصیت دارد که دیگر آدم گیج می شود. آن هم شخصیت هایی یکی از دیگری بهتر.

در مبحث فنی Mortal Kombat 11 Ultimate یک شاهکار کامل است و بی نهایت روان، بدون کوچکترین مشکل و با ثبات کامل اجرا می شود و البته انتظاری هم غیر از این از نسخه ی نسل نهمی یک بازی مبارزه ای نسل هشتمی که در آن کوچکترین حرکت و واکنش، مهم و تاثیرگذار است نداریم، مخصوصا که در نسخه ی اصلی هم شاهد مشکل فنی خاصی نبودیم. حتی معدود مشکلات ریزی که در بازی اصلی از نظر فنی شاهد بوده ایم در این نسخه ی نسل نهمی دود شده اند و رفته اند هوا و هنگام تجربه Mortal Kombat 11 Ultimate به هیچ وجه حتی در پر افکت ترین لحظات نبرد و پر جزئیات ترین صحنه ها نیز کوچکترین افت فریمی مشاهده نمی شود و بازی از لحاظ ثبات در نرخ فریم‌ ریت نیز بسیار مقتدر عمل می‌کند و تازه سرعت بسیار بالاتری هم در بارگزاری نسبت به نسخه ص ایل دارد که البته با سخت افزار هیولاهای نسل نهمی این کاملا طبیعی است. بازی به بهترین شکل از لحاظ جلوه های بصری فنی بهینه شده است و هرگز شما را با مواردی از قبیل باگ یا افت فریم آزار نمی دهد و شاهد یک عنوان کاملا با ثبات و جذاب هستیم که به شما اجازه می دهد بهترین تجربه را از بازی کسب کنید و شما را با موارد فنی هرگز اذیت نمی کند.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

از نسل ها و سال های قبل تا به امروز فرنچایز Mortal Kombat همواره اوج خشونت بی پرده و عریان را در بازی های رایانه ای به نمایش گذاشته و همگان را شگفت زده کرده است. حتی بازیبازانی که همیشه عادت به انجام بازی های خشونت آمیز دارند و زیاد صحنه های خشن می بینند با دیدن برخی تمام کننده ها و صحنه های بازی Mortal Kombat مخصوصا در یکی دو بازی اخیر که به خاطر کیفیت بصری بالا همه چیز واضح تر دیده می شود، دهانشان باز می ماند و واقعا تعجب می کنند و شگفت زده می شوند از این حد از وحشی گری و خشونتی که در بازی وجود دارد. وقتی هم که پای کشورهایی مثل ما که رده بندی سنی روی بازی برای آن ها در نقش هیچ است، وسط باشد، این خشونت اهمیت بیشتری پیدا می کند.

سازندگان به طرز ویژه ای بر روی تمامی جزئیات گرافیکی بازی اعم از تکسچرها و طراحی چهره‌ها و طراحی ظاهری شخصیت ها وقت گذاشته‌اند و با وسواسی خاص آن‌ها را به بهترین شکل در بازی پیاده کرده‌اند و همچنین شاهد زیباترین انیمیشن های ممکن در یک بازی فایتینگ هستیم. از لحاظ کیفیت بافت ها و تکسچرها نیز بازی بسیار مقتدرانه عمل می کند و اصلا با مواردی مثل بی کیفیتی بافت ها و گوشه دار بودن آنها و همچنین تکسچرهای ضعیف یا پارگی تصویر برخورد نمی کنیم. از لحاظ گرافیک هنری نیز باید گفت Mortal Kombat 11 Ultimate در زمینه طراحی محیط های نبرد و خلق شخصیت ها و جزییات بی نظیر آنها، فوق العاده عمل کرده است و الحق که شاهد یک شاهکار فایتینگ در این زمینه هستیم. در واقع چه در خلق شخصیت ها و چه در محیط های نبرد، Mortal Kombat 11 Ultimate  فوق العاده عمل می کند و یکی از بازی های خوش گرافیک با طراحی های تاریک و فانتزی و مخوف به شمار می رود که پر است از انواع و اقسام شخصیت هایی با طراحی های شاهکار و محیط های نبردی که به خوبی حال و هوای این سری از نخستین بازی ها تا به امروز را به شما منتقل می کنند. وقتی با دقت به اطراف خود و صحنه نبردی که در آن هستید و جزییات بی نظیر طراحی تک تک شخصیت ها و افکت های مبارزات و خشونت بازی نگاه کنید به خوبی در می یابید با چه طراحی هنری بی نقص و بی نظیری در یک عنوان مبارزه ای روبرو هستید.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

یا ابالفضل!! کاش فینیشینگ می خوردی و به این درد خانمان سوز دچار نمی شدی ننه!!

بازی تنوع خوبی در وجود مکان های نبرد مختلف دارد و در انواع و اقسام مناطقی کاملا آشنا که از قدیم با این سری همراه بوده اند و مناطق جدید با رقیبان خود نبرد خواهید کرد. تک تک این میدان های نبرد طراحی هنری بسیار جذاب و هیجان انگیزی دارند که کاملا مناسب با ذات خشن و مخوف این سری است و مبارزاتی حماسی و فوق العاده جذاب را برای ما رقم می زنند. خشونت بی پرده نیز که ذات و روح فرنچایز مورتال کامبت است، به خاطر گرافیک فوق العاده بالای این نسخه خیلی شدیدتر نمایش داده می شود و کاملا حس هیجان محض گیم پلی را به بازیباز منتقل می کند. در واقع Mortal Kombat 11 Ultimate از ان عناوینی است که تاثیر گرافیکش مستقیما در گیم پلی آن تنیده شده است و شدیدا روی گیم پلی بازی و نبردهای آن (مخصوصا برای افرادی مثل بنده که دلیل اصلی عشق به این سری برای آن ها خشونت ذاتی آن است) تاثیرگذار است زیرا “خشونت محض” که شاخصه اصلی این سری است، در Mortal Kombat 11 Ultimate به واسطه این گرافیک بالا و واقعی، خیلی بیشتر به بازیباز منتقل می شود و آدرنالین خونش را بالا می برد، چرا که همه چیز را خیلی واقعی تر می بینید و لمس می کنید.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

در نسخه آلتیمیت شاهد اضافه شدن شخصیت هایی مثلSheeva ،Fujin ،Ash ،Spawn ،Sindel ،Terminator ،Nightwolf ،Joker  و Shang Tsung و RoboCop و همینطور John Rambo و Mileena و Rain  هستیم که باعث شده اند این نسخه آلتیمیت یکی از بزرگترین و کامل ترین لیست های تاریخ سبک فایتینگ را داشته باشد اگر نگوییم بزرگترین. واقعا سازندگان این بازی هوشمند و خوش سلیقه هستند و شخصیت های خیلی باحالی را به بازی می آورند. یعنی باور کنید که فقط دیدن نبرد رمبو و ترمیناتور خودش کافیست برای خریدن نسخه ی آلتیمیت. به شخصه اعتقاد دارم آوردن جان رمبو به بازی مورتال کامبت یکی از بهترین تصمیم ها در تاریخ بازی های مبارزه ای تا امروز بوده است از بس که این شخصیت با حال است.

در نهایت و بعد از بررسی بخش های مختلف نسخه آلتیمیت و نسل نهمی عنوان مورتال کامبت ۱۱ باید خدمت شما عزیزان عرض کنم اگر این بازی را تحربه نکرده اید اکنون بهترین زمان برای خرید آن با نسخه آلتیمیت در نسل هشتم یا نهم است چرا که شخصا اعتقاد دارم این بازی برترین عنوان مبارزه ای نسل هشتم است و می تواند کسانی را که حتی اهل بازی فایتینگ نیستند به این سبک علاقمند کند و عنوانی نیست که از دست بدهید، اما اگر قبلا نسخه نسل هشتمی بازی را خریده اید به نظرم نیازی نیست که بخواهید دوباره در نسل نهم بازی را بخرید و بهترین تصمیم ارتقای نسخه ی خودتان به آلتیمیت، با خرید این ارتقا است زیرا شخصیت های جدید که طی بسته های الحاقی به این بازی اضافه شده اند آن قدر معرکه و عالی هستند که بتوانند تجربه ای جدید را به شما هدیه دهند و به عنوان مثال افزودن شخصیت رمبو به لیست مبارزین این بازی تصمیم خیلی جذاب و جالبی بوده که ارزش دوباره رفتن به سراغ این بازی را بسیار بیشتر می کند. مورتال کامبت ۱۱آلتیمیت بدون شک یکی از کامل ترین و برترین عناوین مبارزه ای ساخته شده در تاریخ بازی ها و بهترین بازی این فرنچایز عظیم تا امروز است پس بدانید که هرگز نباید در تجربه این بازی حالا چه با نسخه نسل هشتمی یا نسل نهمی تردید کنید. حتی اگر فایتینگ را زیاد دوست ندارید ولی از اکشن ناب و خشونت بی نهایت در یک خط داستانی جذاب پر از شخصیت هایی که سالها پرداخت شده اند خوشتان می آید حتما شانسی به این بازی بدهید چون اصلا پشیمان نخواهید شد و از کجا معلوم، شاید تبدیل به یک فن فایتینگ و مورتال کامبت شدید.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

مورتال کامبت ۱۱آلتیمیت بدون شک یکی از کامل ترین و برترین عناوین مبارزه ای ساخته شده در تاریخ بازی ها و بهترین بازی این فرنچایز عظیم تا امروز است پس بدانید که هرگز نباید در تجربه این بازی حالا چه با نسخه نسل هشتمی یا نسل نهمی تردید کنید. حتی اگر فایتینگ را زیاد دوست ندارید ولی از اکشن ناب و خشونت بی نهایت در یک خط داستانی جذاب پر از شخصیت هایی که سالها پرداخت شده اند خوشتان می آید حتما شانسی به این بازی بدهید چون اصلا پشیمان نخواهید شد و از کجا معلوم، شاید تبدیل به یک فن فایتینگ و مورتال کامبت شدید.

شخصا سبک فایتینگ برایم تنها در یک اسم خلاصه می شود و آن هم Mortal Kombat است و بس. هرگز خرید و تهیه بازی های سبک فایتینگ با وجود کلی بازی شاهکاری که دارد برای من اولویت نبوده و نیست (شاید حتی بهتر است بگویم اولویت که چه عرض کنم، کلا علاقه ندارم تهیه کنم!) اما وقتی نام Mortal Kombat می آید اصلا بحث فرق دارد. این نامی است که در کودکی و وقتی که هنوز کنسول سگا مگادرایو نخریده بودم (خاطره ای که چندین بار تعریف کرده ام!)  به خاطر تجربه آن از پدرم ۵۰ تومن می گرفتم و به کلوپ می رفتم و با آن ۵۰ تومن می توانستم نیم ساعت Mortal Kombat بازی کنم. همان فرنچایزی که در سنین نوجوانی و وقتی که هنوز اینترنتی نبود که کدهای فینیشینگ و .. در آن ریخته باشد، در این کلوپ و آن کلوپ و از روی دفترچه های برخی گیمرهای خفن که ان موقع فینیشینگ های شخصیت ها را در دفترچه داشتند، دنبال پیدا کردن فینیشینگ های مرگبار شخصیت ها بودم و (یکی از آسان ترین ها در مورتال کنسول سگا متعلق به جکس بود که از صفحه می رفت و پایش بزرگ می شد و از بیرون صفحه می آمد روی شخصیت شکست خورده و او را له می کرد!) یک جورهایی می توانم بگویم اصلا به خاطر فینیشینگ هایش این سری را بازی می کردم و دوست داشتم! اصلا بهتر است بگویم دلیل این که می گویم بین عناوین فایتینگ فقط نام Mortal Kombat برای من مطرح است همین خشونت این سری و بی پرده نشان دادن آن باشد و من هم که عاشق خشونت در بازی ها! اگر کسی بپرسد یک بازی “فایتینگ شاهکار” باید چه ویژگی هایی داشته باشد، Mortal Kombat 11 Ultimate  بهترین مثال و کامل ترین پاسخ برای این سوال است. چرا؟ بخش داستانی کامل، پیشینه عالی شخصیت ها، مدهای مختلف آفلاین و آنلاین، کیفیت گرافیکی نسل هشتمی، صداگذاری عالی، مبارزات عمیق و بسیار متنوع، تعداد شگفت انگیزی شخصیت معرکه، گرافیک فنی با ثبات، طراحی هنری فوق العاده و دنیای از شخصی سازی و فینیشینگ دست به دست هم داده اند تا شاهد یک شاهکار فایتینگ باشیم.

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

 

MAHDI11184شایانولگرد اوسکل

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا
خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا
خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا
خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا
خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا
خشونت آلتیمیت | بررسی نسخه‌ی نسل نهم Mortal Kombat 11: Ultimate - گیمفا