فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید - گیمفا
فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید - گیمفا
فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید - گیمفا
فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید - گیمفا

فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید

محسن رضوی فر
۱۱:۱۵ ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید - گیمفا

مایکروسافت در طول چند سال اخیر سعی کرده است به جای بخش سخت‌افزاری، بیشتر برروی بخش نرم‌افزار تمرکز نماید. سرویس Xbox Game Pass و گسترش روزافزون آن، این موضوع را نشان می‌دهد. با این حال، هنوز برخی موارد در خصوص این سرویس مبهم است که از جمله‌ی آن می‌توان به نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان اشاره کرد. رییس بخش اکس‌باکس به‌تازگی در مورد این موضوع توضیحاتی را ارائه داده است.

آقای فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رییس بخش اکس‌باکس، در مصاحبه با وب‌سایت The Verge، در خصوص نحوه‌ی معاملات استودیوها با Game Pass صحبت‌هایی را مطرح کرد. وی در بخشی از صحبت‌های خود گفت که این قراردادها و معاملات همگی به استودیوها و آنچه که ترجیح می‌دهند و یا نیاز دارند بستگی دارد. وی همچنین تایید کرد که در روزهای اول این معاملات براساس استفاده از بازی و درآمدزایی بوده است. ظاهراً این بدان معنی است که عناوینی که طرفداران و تجربه‌ی بیشتری در آن صورت گرفته است، از یک قرارداد بهتر برخوردار خواهد بود. با این حال منظور اسپنسر دقیقاً مشخص نیست. وی در ادامه گفت که در برخی موارد آن‌ها حتی هزینه‌ی ساخت کامل بازی را حتی برای عناوینی که در پلتفرم‌های دیگر فروش آن ادامه دارد، پرداخت می‌کنند.

این قراردادها در همه‌ی موارد موجود هستند. برخی از آن‌ها کنترل نشده به نظر می‌رسند، اما واقعاً بر اساس نیاز برنامه‌نویس است. یک نکته‌ی جالب این است که معمولاً یک توسعه‌دهنده‌ی کوچک و یا متوسط ممکن است یک بازی را شروع کند و بگوید “ما می‌خواهیم آن را در زمان عرضه برروی Game Pass منتشر کنیم، برای این مورد ما از شما X دلار می‌خواهیم”. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که از نظر موفقیت بازی برای آن‌ها یک سطح مشخصی ایجاد خواهیم کرد. آن‌ها می‌دانند که این قیمت را دریافت می‌کنند.

ما در برخی از موارد خاص، هزینه‌ی کامل تولید بازی را پرداخت خواهیم کرد. سپس آن‌ها تمام فرصت‌های خرده فروشی را برای رفتن به صدر جدول Game Pass بدست می‌آورند. آن‌ها می‌توانند بازی‌های خود را در فروشگاه‌های استیم، پلی‌استیشن، اکس‌باکس و حتی نینتندو بفروشند. این توسعه‌دهندگان به نوعی از هرگونه خطر و ضرر احتمالی محافظت شده‌اند. آن‌ها بالاترین بخش خرده‌فروشی را دارند و ما نیز برای روز و تاریخ فرصت داریم. این امر می‌تواند یک هزینه‌یثابت به یک توسعه‌دهنده پرداخت کند. گاهی اوقات توسعه‌دهنده برروی بازی بیشتر کار می‌کند و از ما می‌خواهد در ازای قرار دادن بازی در Game Pass، مبلغ مشخصی را پرداخت کنیم.

توافقات و قراردادهای دیگر بیشتر براساس استفاده از بازی و درآمدزایی هستند، چه در مورد کسب درآمد از فروشگاه که از طریق معاملات یا چه در مورد استفاده از بازی ایجاد می‌شود. ما در معرض آزمایش بسیاری از شرکای مختلف هستیم. هنگامی که کار را شروع کردیم، مدلی داشتیم که همه‌ی آن بر اساس کاربرد و استفاده بود. اغلب شرکا به ما می‌گفتند که این موضوع را درک می‌کنیم اما باور نمی‌کنیم! بنابراین آن‌ها از ما می‌خواستند تا از قبل مبلغ را پرداخت کنیم.

صحبت‌های رییس اکس‌باکس در خصوص قراردادهای Xbox Game Pass قابل تامل است. در هر صورت این سرویس بدون شک همچنان یکی از اولویت‌های مهم مایکروسافت است و حداقل در حال حاضر به نظر می‌رسد معامله‌ی خوبی برای توسعه‌دهندگان و بازی‌بازان باشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید - گیمفا
فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید - گیمفا
فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید - گیمفا
فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید - گیمفا
فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • majid گفت:

    ما که فعلا جز کیفیت پایین بازی ها چیزی از گیم پس ندیدیم از اون طرفم بازی های خوب هم که رو گیم پس نمیان مثل کراس فایر خب من که چی ۱۰دلار بدم واسه چهار تا بازی ایندی

    • Ninja Theory گفت:

      لطفا حرفی نزن که بهت بخندند….
      Forza horizon 4 و Ori and the will of the wisps و microsoft flight simulator و wastelands 3 و the outer worlds و crusader kings 3 و gears 5 و streets of rage 4 و خیلی از بازی های موفق روز عرضه روی این سرویس بودند و هم ترکوندند و هم ارزش این سرویس رو بالا بردند.

    • Xbox+Bethesda گفت:

      همه بازی های کنفرانس مایکروسافت میان روش چی چرت میگی ،حالا همین یدونه کراس فایر شد بازی مورد علاقه تو و خوب،استاکر و هل بلید ۲،مدیوم،فورتزا موتور اسپورت ،اسکورن،فیبل،اوود و الدر اسکرولز ۶ و استارفیلد و… لابد آشغالن.

    • من منطق شما سونی فنا رو درک نمیکنم یه روز میاد میگید بازیا نباید روز عرضه رویم پس بیان فرداش میاد حرفتونو تکذیب میکنید میگید چرا بازیا روز عرضه رو گیم پس
      بعدام چهار تا بازی ایندی برو لیست بازیای داخل گیم پسو ببین بعد بیا اینجا حرف بزن

    • انصافا بازی های ۱۰ دلا رو می ارزن
      همین بازی های الانش مثل رزیدنت اویل ۷و بازی های انحصاری خود مایکروسافت که انصافا بعضی هاشون عالی هستن(مثل اوری ،هیلو و فورزا هورایزن و گیرس)
      رد دد۲ هم میگن قبلا بوده
      بازی های EA هم انصافا بعضی هاشون می ارزن مثل فیفا یا استار وراز جدای ،دد اسپس ،مس افکت ،بتلفیلد و…
      هر طوری ببینیم گیم پس عالی هست

    • nima- گفت:

      lmao من از هزارو یک جا اخبار دنبال می کنم،اینجا تنها جاییه که طرف خود کنسولم نداره با اطمینان و اعتماد به سقف می گه چیزی ازش ندیدیم
      عالم و ادم دارن از سرویس گیمپس تعریف و تمجید می کنن حتی قبل از اضافه شدن ea مه ارزششو چندین برابر کرد
      بعد امثال شما از بدی گیم پس می گن
      کاملا طبیعیم ذات اینجا مرکز تروله حیف گیم.فا که رسانه ای به اون خوبیه با این کاربرا(همش نه اغلبش)
      منو باش اولش که اومدم اینجا با امثال شما می خواستم گفت و گوی سالم داشته باشم
      از اکس باکس خوب بگی می شی فن بوی،از psبد بگی می شی ابر فن بوی(تعداد ترولای ps بدلیل فن بیس بزرگش طبیعتا بیشتره) جناح وسط باشی از هر دو طرف هیت می گیری
      من نمی خوام باهات شروع به بحث کنم چون به سنگم بگم از گفتن به امثال تو بهتره ولی واقعا این حد از فن بویی نیاز به تشویق داره lmfao

      • AmirtheGRB گفت:

        درود برشما آدم حال میکنه افرادی مثل شما رو تو سایت میبینه. کاملا هم درست گفتید جو اینجاس که اینقدر مسمومه

      • Ninja Theory گفت:

        نیما جان ایشون همون فال اوت فنه
        فقط هی اسمشو عوض میکنه تا گمراهمون کنه ولی آخر هم شناسایی میشه
        کلا خیلی از ps فن بوی ها منطق سرشون نمیشه

        • majid گفت:

          حداقل مثل بعضی ها ۲۰تا مولتی اکنت ندارم از اول اومدن هم کلا ۴تا اسم داشتم همه هم منو میشناسن

        • Mateus گفت:

          خداروشکر شما آخرت منطق هستی 😐
          .
          .
          درضمن ؛ من منتظر فروش هل بلیدم تا ببینم چقدر سونی سود میکنه :giggle:
          این قضیه برای باقی بازی هایی که با آنریل ساخته میشن هم صدق میکنه 😀

          • Ninja Theory گفت:

            به سونی چه ربطی داره؟
            همه سودش میره تو جیب تنسنت
            ۴۰ درصد سهام اپیک دست تنسنت
            سونی چقدر؟ ۱.۴:rotfl:
            اصلا برای انریل سرمایه گذاری نکرده!
            سونی هیچ کارست!:-*

            • Mateus گفت:

              سود سالانه اپیک ؛ بین سهامدارا تقسیم میشه ؛ درسته که بیشتر سود بین تنسنت و اپیک تقسیم میشه ؛ اما یه بخشی کوچیکی از سود بازی به سونی میرسه 😀
              .
              این یعنی بازی هایی مثل گیرز و هل بلید و …. هرچی بیشتر بفروشه ؛ سود سونی بیشتر میشه 😀
              .
              برای بخش دوم حرفت : سونی اتفاقا روی آنریل سرمایه گذاری کرده ( خود کنیچیرو یوشیدا شخصا سرمایه گذاری کرده ) ؛ و هدف سونی از سهامدار شدن اپیک ؛ دسترسی بیشتر به آنریل و بقیه بخش های اپیک و همکاری های بیشتره

              • :rotfl: اینطوری بود که همه ی شرکتا از همه ی شرکتا یک درصد سهام میخریدن سود میکردن :rotfl: واقعا چی فکر میکنید

              • بابا شما دیگه بالا خونه رو اجاره دادین
                چه فرقی میکنه بره تو جیب کی
                هم شما هم نینجا تئوری
                الان اونجا بره به شما ضرر زده یا اگر اینجا بره هم به سونی ضرر زده
                پس اون طوری باشه مایکرو با انتشار بازی های بتتزدا روی پلی استینش ۵ و یا XCLOAD بر روی گوشی ها وتلوزیزون های سونی کاری کرده سونی ضرر کنه :rotfl:
                یا برعکس با همین انریل به قول شما کاری کرده که مایکروساف ضرر کنه
                کی میشه ریشه این طور افکار کنده بشه

              • Star1 گفت:

                اپیک و تنسنت یه پولی هم باید به مایکروسافت پرداخت کنن چون آنریل انجین ۵ طبق رابط گرافیکی DirectX 12 مایکروسافت ساخته شده و کاملاً از API های مایکروسافت استفاده کرده.

                جالبه بدونی تو این بخش بیشترین درآمدو مایکروسافت داره مثلا تولید کننده های گوشی های اندروید باید برای ساخت هر گوشی ۵ دلار به مایکروسافت بپردازن چون دارن فایل سیستم ‌exFAT که ساخته مایکروسافته استفاده میکنن.

      • GodHand گفت:

        @-nima
        دقیقا همینه، سایت به این خوبی و با سابقه ای رو متاسفانه همین فن بویا خراب کردن، بحث کردن هم باهاشونم فایده نداره متاسفانه و آخرشم شروع میکنن به هیت کردن،
        راستی خوشحال میشم با کسی بحث کنم که فن بوی نیست و هابیشم دقیقا تکنولوژیای جدید و گرافیکیه، چون هابیه منم همینه، اگه برات ممکن بود آیدی تلگرامت رو بزار با هم بحث مفید بکنیم تو این مباحث

      • نیما جان
        سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
        لطفا این حرفا رو به دل نگیرین شما خودتون از گل‌های سایت هستین و خودم خیلی از اطلاعات شما استفاده کردم
        اگه امثال شما کاربرهای درست و بینظیر از سایت برن متاسفانه ترول‌ها بیشتر به قدرت میرسن و زحمات کادر زحمتکش سایت رو حروم میکنن
        عاجزانه از شما و بقیه دوستان تقاضا میکنم که سایت رو ترک نکنین و بیاید دست به دست هم بدیم و تا با ترول‌های هر دو جناح برخورد کنیم و دوباره گیمفا رو به بهترین سایت گیمینگ خاورمیانه تبدیل کنیم

    • INJUSTICE 3 گفت:

      ببخشید ولی کیفیت همه بازیهاش پایین نیست ، چند وقتی طول میکشه که استودیو بخره تا بازی هاش زیادتر بشن ولی الان هم بد نیست مخصوصا تخفیفهای گیمپس

    • سلام دوست عزیز امیدوارم حالتون خوب باشه
      بنظرم شما بهتره لیست بازی‌های سرویس گیمپس رو دوباره مطالعه کنین چون نه تنها بازی‌های عالی مایکروسافت،بلکه عناوین عالی و حتی شاهکار مولتی‌پلتفرم هم درونش قابل استفاده هست
      درمورد کراس فایر هم که معلومه مثل بقیه فرست پارتی‌های ایکس‌باکس روی گیمپس میاد و قابل تجربه هست
      امیدوارم تونسته باشم تا بهتون کمک کنم

    • arm4nii گفت:

      شما تشریف ببر دکتر نسخه براتون تجویز میکنه.
      اینقدر بازی خوب و بزرگ توش هست که نیازی به خوب بودن اون از نظر شما نابینایان صنعت گیم نیست.
      بازیهای ایندی؟
      خخخخخخ
      یه سرچ ساده کن لیستشو میاره

  • من به عنوان کسی که کنسول های قدرتمند سونی رو بهترین میدونم به عملکرد این شخص احترام میذارم هرچند عملکردشان خیلی ضعیف باشه
    کاری ندارم فیل اسپنسر داره خیلی زحمت میکشه ولی انصافا کنسولشون جلوی پلی استیشن خیلی خیلی عقبه. میتونم بگم سه نسل عقبن
    اون از بخار اومدن از سری اکس.اونم از نداشتن انحصاری در زمان عرضه
    واقعا کسی هست بخواد کنسول سری x بخره؟ حالا سری s یکم اقتصادی هست ولی سری اکس نسبت به کاراییش خیلی گرونه
    بعدشم سری x هر وقت تونست یه بازی در حد انحصاری با گرافیک the order 1886 (بهترین گرافیک تاریخ پلی استیشن تا به امروز) رو بزنه من قبولشون دارم!
    هر چی فک میکنم میبینم کنسول های مایکروسافت از لحاظ طراحی هم جای کار دارن.
    واقعا سونی و پلی استیشن بهترین کنسول های تاریخ نسل بشریت هستند‌ طراحی هاشون خیلی بی نظیره. کاری ندارم نسخه دیسک خور ps5 شکم داده بیرون مهم طراحی مدرنشه :yes:

  • daniel lamb گفت:

    بعد به گیم پس میگن نابود کننده صنعت گیم

  • Xbox+Bethesda گفت:

    عالیه این سرویس امیدوارم روز به روز بهتر و پیشرفته تر بشه و بازی های خفنی توش قرار بگیره. :yes: :inlove:

  • برترین سرویس تاریخ صنعت گیم :worship: :pray:
    شاهکار :jump: :inlove:

  • نیه سئوال (لطفا فن بوی و ترول جواب نده؛ آدم آگاه جواب بده)
    آیا بدون درآمد حاصل از فروش بازیها (یعنی مثلا اگه تنها راه بازی کردن سرویس گیم پس باشه) سازندگان همچنان میتونن خرج ساخت بازیهای باکیفیت که بسیار بالا هست رو در بیارن؟؟ آیا تعداد یا کیفیت بازیها پایین نمیاد؟؟
    چون بنظر من صنعت گیم با فیلم فرق داره.
    ساخت بازیها خرج بسیار زیاد و هر بازی بنا به سبک و کیفیتش علاقمندان و مشتریان خاص خودش رو داره. و برعکس فیلمها که سالها میتونن ارزششون رو حفظ کنن، بیشتر فروش و ارزش بازیها تو چند سال اول ساخت هست و بعدا با اومدن گرافیک و تکنولوژی های بهتر از رده خارج میشن.
    مثلا نتفلیکس اگه یه فیلم خوب از ده سال پیش هم تو مجموعه اش داشته باشه، همچنان برای نسل جدید که فیلم رو ندیدن میتونه ارزشمند باشه و همچنان دیده بشه و این مجموعه هر روز بزرگتر بشه.
    بنظر من اگه کل صنعت گیم برای یک شرکت بود، بهترین حالت این بود که هر بازی تا مدتی مثلا یک سال اول ساختش بصورت عادی فروش کنه و بعد وارد سرویس هایی مثل گیم پس بشه.
    الآن یجورایی وظیفه فروش بیشتر افتاده رو دوش سونی و ماکروسافت بیشتر رو سرویس متمرکز شده.
    ((نظر شخصیم)) اینه که اگه فروش بازیها یا کاری که سونی میکنه از بین بره، کیفیت ساخت بازیها و صنعت گیم پایین میاد. و اگرم سرویس خدمات ماکروسافت نباشه، قیمت بازیها به سمت ناعادلانه شدن میره.

    • obZen گفت:

      سلام دوست عزیز
      من تا حالا گیم پس نداشتم ولی میتونم جواب بدم
      بله میتونه سود داشته باشه حتی خیلی خوب ولی خیلی باید کاربر های فعالش زیاد باشه
      تو فکر کن یک بازی بودجش ۱۰۰ میلیون دلار باشه بعد فکرشو بکن گیم پس در حدی قوی شه که کاربر های فعالش به ۸۰ میلیون برسه
      با این حساب گیم پس در هر ماه ۸۰۰ میلیون دلار در امد خواهد داشت اگه همشون گیم پس داشته باشن که ۱۰ دلار هستش (التیمیت ۱۵ دلاره)
      اونوقت مثلا مایکرو میتونه هر ماه یک بازی با بودجه ۱۰۰ میلیون وارد گیم پس کنه و ۷۰۰ میلیون هم سود کنه (حالا این سود هم شاید یکمیشو خودش برمیداره یکمیش هم میده برا استودیو)
      ولی مایکرو که نمیتونه واسه هر ماه ۱ بازی ۱۰۰ میلیونی بده یعنی استودیو هاش اجازه نمیده پس میاد همین پول رو میده واسه بازی های مولتی که بیان روش
      در کل با این کاربر ها در امدش در هر سال تقریبا میشه ۸ میلیارد در امد (هر سال رو ۱۰ ماه حساب کردم)پس ۱ میلیاردشو میده واسه بودجه (که میشه تو سال ۱۰ تا بازی ۱۰۰ میلیونی ساخت) و ۲ میلیارد هم میده واسه بازی های مولتی که بیان روش و میمونه ۵ میلیارد که اینم سودشه بین خودش و استودیو هاش تقسیم میکنه
      حالا اینا شاید اصلا درست نباشه چون من بیزینس من که نیستم فقط دارم از راحت ترین حالت نگاه میکنم شاید اصلا مایکرو یک راه دیگه ای رو در پیش داره
      کلی گفتم که اگه کاربر هاش زیاد بشه میشه راحت باهاش سود های خیلی گنده کرد و بازی های گنده ساخت به شرط اینکه کاربر هاش زیاد باشه که اینم صد در صد اولش یک سرمایه میخواد که همین الان هم داریم میبینیم مایکرو داره سرمایه گذاری میکنه و فعلا خودشون هم گفتن سود ندارن
      (ببخشید طولانی شد)

      • خواهش میکنم سئوال طولانی حتما پاسخ طولانی هم میخواد. تمام فرمایشات شما متین، ولی دقیقا اون بخشی که در مورد “” بازیهای مولتی”” گفتی یکم از حرف من دور شدی. من بحثم سود کردن ماکروسافت نیست، حرفم اینه که اگه “کل صنعت گیم ” با سرویس بخواد اداره بشه آیا بودجه ساخت بازیهای بزرگ باکیفیت به همین تعداد الآن وجود خواهد داشت یا نه؟
        ببین خیلی ساده و با علم معمولی خودم بخوام بگم، خب اگه سرویس انقدر سود داشت که خب سونی با توجه کاربران بسیار بیشترش نسبت به ماکروسافت، میرفت تو کار سرویس محور کردن و از مشکلات و خرج های ساخت بازیهای بزرگ نمیگفت.

        • obZen گفت:

          بنظر من بازم میتونست سود کنه چون اینجا اینجوری مایکرو با همین تکنیک که بالا گفتم سود میکنه و سونی هم برا خودش ولی بزرگترین مشکل اینجاست که خیلی سرمایه میخواد تو فکر کن یک بازی ۱۰۰ میلیونی ساختی بعد یک اشتراک هم ساختی و اینو میزاری توش خب شاید فوقش ۱۰۰ نفر بیان اولش و تو فقط ضرر کنی
          واسه همین بنظر منم کل صنعت این اتفاق براش نمیفته به چند دلیل یک اینکه شاید اصلن بعضی ها اشتراک دوس نداشته باشن شاید طرف بخواد بازی کامل برا خودش بخره یا بخواد دیسکشو بخره و دو اینکه همه نمیتونن یه دفعه بیان تو این کار چون همه سرمایه غولی ندارن
          و بنظرم مثل روال فیلم میمونه که هر دو بازار خودشونو نگه دارن و همه چی به یک طرف نمیره یعنی نه همه چی سرویس میشه نه همه چی خریدنی
          بهترین راه هم همینطوری که خودت گفتی اینه که مثلا یک بازی ۱ سال اولش بیاد معمولی بعد بره رو سرویس هر کی خواست کامل بازی رو بخره همون اول میخره هر کی هم خواست کمتر پول بده صبر میکنه و به صورت اشتراک میخره با این من کاملا موافقم
          چون هر کی هرجوری دوست داشت میتونه بازی هاشو بگیره
          و اونایی هم که بازی رو میخوان کامل بخرن افراد کمی نیستن الان نگاه کن یوبیسافت خودش سرویس داره ولی بیشتر بازی هاش فروششون خوبه برا همین احتمال اینکه کل صنعت اینطوری بشه کمه و سرویس ها هم فک کنم دیگه زیاد ۱۰ دلاری اینا نمیشه و میره رو ۲۰ اینا چون از اونجایی که بازی ها دارن میرن ۷۰ دلار

        • Classified گفت:

          سلام روزت بخیر
          از نظر بنده
          علت این که سونی سراغ این روش نرفته پشتوانه مالی میتونه باشه
          اگه به سرمایه گذاری های مایکروسافت چه موفقاش و چه ناموفقاش دقت کرده باشین
          وقتی از چیزی نتیجه نمیگیره خیلی راحت قیدشو میزنه حتی اگه زیاد هزینه کرده باشه(خط تولید موبایل)
          و اگر نتیجه بگیره بیشتر سرمایه گذاری میکنه(ویندوز سورفیس)
          فک میکنم سونی این انعطافو نداره

      • کامنتتون بسیار عالی و جامع بود دوست گرامی

    • توسعه دهنده بازی رایگان که روی گیم پس نمیاره که، ایندیا رو کل پول ساخت و سود بازی رو میدن تا بیارن رو سرویس، بازی‌های بزرگم که ب تعداد نفراتی ک اونو پلی دادن، به همون تعداد ی پولی ب توسعه دهنده میدن، در کل فکر نکنم توسعه دهنده ضرری کنه، اگه ضرری باشه واسه اکس باکسه نه توسعه دهنده
      قسمت دوم صحبتت درسته بازی با فیلم متفاوته، بازی با تکنولوژی گره خورده و هر اندازه که تکنولوژی پیشرفت می‌کنه بازیهای قبلی تقریبا از رده خارج میشن. منتها بحثی که هست و خیلیا میگن اگه برای سرویس گیم پس بخوان مثل سیاست سونی بازی توسعه بدن به دردسر میافتن و بازیهای واقعی گیم پس باید طوری باشن که کاربر رو سالها رو سرویس نگه داره، در کنار اون بازی حالا میتونن ی سری بازی هم ک ب شکل معمول و سنتی هست هم توسعه بدن.
      اما در کل باید گفت این سرویس درسته که باعث ترس بعضی گیمرا میشه از این لحاظ که نکنه این سرویس همه گیر بشه و بازیهای سبک مورد علاقه اینا دیگه ساخته نشه، اما شکی نیست ک این سرویس در نوع خودش باعث شده بعضی بازیها ک توسعه‌شون ب روش سنتی غیر ممکنه باشه، رشد کنن و وارد دنیای گیم بشند.
      باید منتظر موند تکلیف این سرویس و سیاست‌هاش این نسل مشخص میشه چی هستش

      • دوست عزیز شکی نیست که تو همین اکوسیستم فعلی، سرویس گیم پس رو ماکروسافت میتونه اداره کنه و بازیهای مختلف هم میتونن بسته به شرایط و سود بهش اضافه بشن. قطعا ماکروسافت میدونه در شرایط فعلی داره چیکار میکنه.
        حرف من زمانی هست که کل صنعت گیم بخواد با سرویس اداره بشه. مثلا سونی و شرکت های دیگه همه با سرویس محور بشن.
        بنظرم اونجوری بازیها بدون فروش به سود لازم نمیرسن و از کیفیت صنعت گیم کاسته میشه.
        حرفم در مورد آینده ی کل صنعت هست؛ به هیچ وجه موفقیت فعلی ماکروسافت یا سونی با فروش بازی یا گیم پس منظورم نیست.

    • Yato گفت:

      صنعت گیم با فیلم هیچ فرقی نداره ، گیم های زیادی داریم که با اینکه بیش از ۱۰ سال از عرضه اشان گذشته ( به غیر از بازی های انلاین ) هنوز جذابند و بازیی مشابهشون وجود نداره مثل بایوشاک ، مس افکت ، گاد اف وار ، هیلو و حتی دووم های قدیمی و هرگز با گذشت تاریخ قدیمی نمیشن ، این جور سرویس ها بر تعداد مشترکانش پایه شده پس این سرویس ها سعی می کنند که بازی های عالی برای عرضه به مخاطبشون در سبک های مختلفی داشته باشن تا هم مخاطب های جدید را جذب کنند و هم مخاطب های قدیمی نگه دارند ( مثل نتفلیکس ) و انتشار بازی بعد یک سال انچنان جذاب نیست که مخاطب زیادی را جذب کنه ، سود این سرویسها اگه مخاطب های زیادی داشت باشن حتی از فروش بازی ها هم بیشتر میشه البته سازنده پولشو قبل از انتشار به طور کامل با سود دریافت میکنه و کسی که باید نگران مخاطب های سرویسش باشه ماکرو هست نه سازنده و حتی بازیساز ها بدون ترس از فروش گیمشون می تونن هر ریسکی انجام بدن البته به عنوان مخاطب به جای اینکه دنبال سود این سرویس باشیم باید ببینیم چه گیم هایی دارند ، به نظر من این سرویس ها و کلود اینده گیم هستن بدون محدودیت روی یک پلتفرم یا مکان و با هزینه کمتر و نبود هیچ مرزی مالی و سخت افزاری برای سازنده ها ، تصور اینده دیوانه کننده هست البته با نت ایران قدری ترسناک ، به عنوان یه گیمر دید خوبی به این سرویس ها دارم و به نظرم این سرویس ها و کلود هستن که اینده گیم را شکل می دهند

      • به عنوان کسی که از اولین کنسول تاریخ بشریت تا الآن کنار و عاشق صنعت گیم بودم میگم حرفت یکم شعاریه.
        مثلا من خودم چون از بازی streets of rage (نسخه های قدیمی) خاطره دارم، هنوزم بازی میکنم کیف میکنم و میگم شاهکاره. ولی یه گیمر جوون مثل داداشم میگه این آشغال با این گرافیک چیه آخه.
        ولی فیلم خوب که گرافیک نداره! واسه هر سالی هم باشه محتواش مهمه که ارزشمند باشه.
        مشکلات سرویس محور شدن تو ایران که میتونه خیلی بد و اعصاب خورد کن باشه، از داخل و خارج به راحتی تحریم میشیم! نت هم که گفتن نداره.
        ولی حرف من کلی هست. منظورم صنعت گیم در سطح جهانیه.
        شخصا فکر میکنم بازیها برای رسیدن به بالاترین کیفیت به سود حاصل از فروش نیاز دارن. غیر از این بود که خب سونی و شرکت هایی که بازیهای تاپ میسازن میرفتن تو کار سرویس محور کردن چون سونی کاربر هم زیاد داره ولی اتفاقا برعکس قیمت بعضی بازیهای خاص رو هم بالا بردن.
        حرفم سونی و ماکروسافت نیست. حرفم اینه که خب واضحه که ساخت بازیهای بزرگ رو فقط سرویس پاسخگو نیست.
        رویای شما رو دوست دارم ولی بنظرم شدنی نیست؛ امیدوارم اینطوری که میگید باشه و یه سرویس یکپارچه و با قیمت مناسب برای گیمرهای کل دنیا ساخته بشه.

        • Yato گفت:

          برای بعضی بازی ها حرفت درسته ولی همه گیم ها نه ( مثل دنیا سینما که بعضی فیلم ها الان جذابیتی ندارن ولی زمان خودشون فوق العاده بودن ) و سری streets of rage بدترین مثالی بود که میشه زد چون هنوز تو سبک بیتن اپ بی نظیره و به شدت سرگرم کننده هست ، فکر نمی کنم اینطور که ما فکر می کنیم گیمر های نسل جدید فقط به دنبال گرافیک بازی ها باشن وگرنه بازی هایی مثل فورتنایت و ماینکرافت و پوکمون این قدر محبوب نبودن ، خودم هر از گاهی هنوز به یاد قدیم ها با داداشم روی شبیه ساز شورش در شهر و سرباز کوچولوها ( مدال اسلاگ ) بازی می کنیم و خیلی افراد کم سن و سالی را دیدم که با شبیه ساز در حال تجربه این گیم فوق العاده هستن و دوستش دارند ، حرف منم یک کمپانی نیست بلکه دوست دارم کل صنعت گیم وارد این حوضه بشن

          • دوست گرامی صد در صد تو هر قضیه ای استثنا هم وجود داره. ولی بطور کلی درصد ماندگاری فیلم ها از بازیها بیشتره وگرنه انقدر شاهد ریمیک و ریمستر شدن بازیها نبودیم.

            در مورد مثال هم فقط خواستم تفاوت سلیقه ی خودم و داداش کوچک ترم رو در مورد این شاهکار بگم. وگرنه حتما حق با شماست که شورش در شهر قطعا جزو لیست بازیهایی که به خاطره ها پیوستن و دیگه پلی داده نمیشن نیست.

  • مالک بلوبر تیم چه کیفی کرده کل هزینه بازی بلر ویچو گرقتن بعد رو پلتفرم سونی هم منتشر دادن.ولی با خریده شدنش درامد چند سال اینده رو یجا میگیره وسوسه کنندست که میفروشن استودیو رو به راحتی

  • BLOoDyARvIN گفت:

    گیم پس خیلی ویژگی خوبیه و به صرفس.. به نظر من باید سونی هم یه ویژگی به خوبی game pass بیاره و همه بازی های جدیدش بهش اضافه کنه البته میدونم ps now وجود داره ولی به خوبیه گیم پس نیست.

فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید - گیمفا
فیل اسپنسر از نحوه‌ی قرارداد توسعه‌دهندگان با Xbox Game Pass می‌گوید - گیمفا