داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا
داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا
داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا
داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا

داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED

محمد آریامقدم
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا

فیلم ها، بازی ها، داستان ها و کتاب های کاراگاهی معمولا طرفداران زیادی دارند. قهرمان قصه چه یک انسان معمولی باشد و چه از قدرت خاصی برخوردار باشد، چه با یک داستان واقع گرایانه طرف باشیم و چه این داستان به سمت اتفاقات غیر طبیعی میل کند، به هر ترتیب این ژانر طرفداران خاص خودش را دارد. در دنیای بازی ها هم بازی های موفق از این دست کم ندیده ایم. بهترین نمونه‌ای که در خاطر دارم، عنوان L.A. Noire است که همچنان و پس از گذشت سال‌ها از انتشار آن، یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین بازی های راکستار به شمار می رود.

به صورت روزانه بازی های مستقل زیادی به بازار دنیای بازی های ویدیویی عرضه می شوند. گاهی اوقات این بازی ها، مثل بمب صدا می کنند. عناوینی چون Hades و Spelunky 2 از این دسته هستند. برخی از بازی ها هم شایستگی زیادی داشته و اتفاقا دنبال کننده بازی های مستقل هم، این دسته از بازی ها را می شناسند. برخی از بازی های مستقل هم چه به حق و چه ناحق، هرگز در دنیای گیم نمی توانند اسم خود را به گوش تعداد زیادی از گیمرها برسانند. عنوان Chicken Police – Paint it RED! یکی از بازی های دسته دوم است؛ عنوانی که یک بازی شایسته به شمار می رود و دنبال کنندگان بازی های مستقل هم احتمالا با آن آشنایی کافی را دارند. جدیدترین یا بگذارید بهتر بگویم، اولین محصول استودیو تازه تاسیس The Wild Gentlemen عملکرد قابل قبولی را از خود بر جای گذاشته است. استودیو The Wild Gentlemen که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده، با توسعه Chicken Police – Paint it RED! پتانسیل های بالایی را از خود نشان داده است. این که بعدا این استودیو چه عملکردی را خواهد داشت و به چه موفقیت‌هایی دست پیدا خواهد کرد، سوالی است که زمان جواب آن را خواهد داد. ولی این که عملکرد بازی Chicken Police – Paint it RED! در چه سطحی قرار داشته و این بازی از چه کیفیتی برخوردار است را، امروز در گیمفا متوجه خواهید شد. در ادامه با نقد و بررسی بازی Chicken Police – Paint it RED! در خدمت شما خواهیم بود. تا پایان با ما همراه باشید.

داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا

جدیدترین یا بگذارید بهتر بگویم، اولین محصول استودیو تازه تاسیس The Wild Gentlemen عملکرد قابل قبولی را از خود بر جای گذاشته است. استودیو The Wild Gentlemen که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده، با توسعه Chicken Police – Paint it RED! پتانسیل های بالایی را از خود نشان داده است. این که بعدا این استودیو چه عملکردی را خواهد داشت و به چه موفقیت‌هایی دست پیدا خواهد کرد، سوالی است که زمان جواب آن را خواهد داد. ولی این که عملکرد بازی Chicken Police – Paint it RED! در چه سطحی قرار داشته و این بازی از چه کیفیتی برخوردار است را، امروز در گیمفا متوجه خواهید شد. در ادامه با نقد و بررسی بازی Chicken Police – Paint it RED! در خدمت شما خواهیم بود. تا پایان با ما همراه باشید.

اگر مقدمه بازی را مطالعه کرده باشید، احتمالا می دانید که اساس داستان بازی چیست و قرار است به چه شکلی پیش برود. در بخش گیم پلی به این نکته خواهیم رسید که Chicken Police – Paint it RED! یک بازی در سبک اشاره و کلیک است. اگر تا قبل از این، نقد و بررسی های من در گیمفا را مطالعه کرده باشید، احتمالا می دانید که پیش از صحبت درمورد داستان بازی، به این نکته می پردازم که آیا اصلا در بازی X، داستان اهمیت دارد؟ و اگر اهمیت دارد، آیا اولویت دارد؟ در مورد Chicken Police – Paint it RED! بدون شک باید گفت که داستان بازی یکی از مهم ترین ارکان بازی به شمار می رود. عنوان Chicken Police – Paint it RED! یک بازی اشاره و کلیک است که در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شده. قصد ندارم به سبک بازی بی احترامی کنم؛ ولی در این دوره طرفداران این چنین بازی هایی، چندان پر تعداد نیستند. در واقع گیم پلی بازی، چیزی نیست که خیلی از گیمرها آن را بپسندند. بنابراین اینجاست که مواردی نظیر داستان و اتمسفر بازی می توانند خود را نشان داده و روی تعداد کاربران و نظر مثبت آن ها تاثیرگذار باشند.

با توجه به این صحبت ها، قطعا می توان خیلی راحت تشخیص داد که داستان، در بازی Chicken Police – Paint it RED! چه اهمیتی دارد. ولی داستان بازی اصلا از چه قرار است؟! شخصیت اصلی بازی، کاراگاهی به نام Sonny Featherland بوده که کم کم باید برای گرفتن جشن بازنشستگی‌اش، خود را آماده کند. پرونده ای که به وی سپرده شده، احتمالا آخرین پرونده زندگی کاری اش خواهد بود. ولی خب این پرونده کمی جدی تر و چالشی برانگیزتر از آن چیزی است که کاراگاه قصه ما بتواند به سادگی از عهده آن برآید. پرونده آخرین کاراگاه Featherland احتمالا سخت ترین، مرموزترین و عجیب ترین پرونده ای است که پلیس قصه ما مسئولیت آن را بر عهده داشته است. همین موضوع، کاراگاه را Featherland را مجاب می کند تا یکی از دوستان قدیمی خودش را هم به عنوان نیروی کمکی برای حل این پرونده استخدام کند؛ Marty MacChicken. البته گفتنی است که آخرین باری که این دو نفر با هم روی یک پرونده کار کرده‌اند، اتفاقات چندان جالبی رخ نداده، مارتی به سانی با یک شات گان شلیک کرده و البته این دو بعدا با روش‌های منطقی تر، مشکلات خود را حل کرده اند. حالا پرونده جدید، دوستان قدیمی!

داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا

همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، بازی Chicken Police – Paint it RED! یک بازی در سبک اشاره و کلیک است. بگذارید بهتر سبک بازی را توصیف کنیم؛ Chicken Police یک بازی اشاره و کلیک کاراگاهی است. شما می توانید با کاراکترهای مختلف بازی تعامل داشته باشید، اطلاعات آن ها را در دفترچه یادداشت خود داشته باشید و خلاصه همواره فعالیت‌های افراد مورد نظر خود را در دفترچه یادداشت خود ثبت کنید. در طول گیم پلی بازی، شما با پازل هایی با درجه سختی ها و شکل های مختلف سر و کار دارید. طبیعتا هم در بازی های کاراگاهی و هم در بازی های Point and Click شما پازل های زیادی را دیده و حل کرده اید. پازل های بازی Chicken Police خیلی سخت نیستند، با این حال به هر ترتیب باید همیشه مرحله مشاهده را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

اما این پرونده مرموز و سخت و چالش برانگیز اصلا چیست؟ خب قصد اسپویل کردن بازی را نداریم پس در این مورد اصلا صحبت نمی کنیم! خبر خوب در مورد بخش داستانی بازی، این است که همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش می رود. به شخصه می توانم مشکلاتی را در این بخش ببینم؛ به عنوان مثال در برخی از بخش‌های بازی، این که در ادامه قرار است چه اتفاقاتی رخ دهند، یک مورد قابل پیش بینی می شود. شخصا با قابل پیش بینی بودن داستان یک بازی شدیدا مشکل دارم. البته این مورد از ابتدا تا انتهای Chicken Police شما را آزار نخواهد داد. صرفا در برخی از بخش ها، آن هم تازه، ” ممکن است ” چنین چیزی را احساس کنید. مفاهیمی مثل عشق، رستگاری و مرگ از جمله مفاهیمی هستند که در Chicken Police خود را نشان می دهند. این مفاهیم رفته رفته بیشتر در بازی دیده می شوند. روایت داستان بازی Chicken Police تقریبا بی نقص است. در مورد اتمسفر و فضاسازی بازی بعدا و به وقتش صحبت خواهیم کرد. خوشبختانه داستان بازی گاهی اوقات کنایه‌های سیاسی و اجتماعی را هم شامل می شود. به طور خلاصه، می توان گفت که داستان بازی Chicken Police تقریبا بدون نقص بوده و از هر حیث می تواند بازیکن را راضی نگه دارد. با توجه به این که با یک بازی اشاره و کلیک طرف هستیم، داستان اهمیت بالایی در Chicken Police داشته و خوشبختانه توسعه دهندگان هم کار خود را به درستی به انجام رسانده اند.

همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، بازی Chicken Police – Paint it RED! یک بازی در سبک اشاره و کلیک است. بگذارید بهتر سبک بازی را توصیف کنیم؛ Chicken Police یک بازی اشاره و کلیک کاراگاهی است. شما می توانید با کاراکترهای مختلف بازی تعامل داشته باشید، اطلاعات آن ها را در دفترچه یادداشت خود داشته باشید و خلاصه همواره فعالیت‌های افراد مورد نظر خود را در دفترچه یادداشت خود ثبت کنید. در طول گیم پلی بازی، شما با پازل هایی با درجه سختی ها و شکل های مختلف سر و کار دارید. طبیعتا هم در بازی های کاراگاهی و هم در بازی های Point and Click شما پازل های زیادی را دیده و حل کرده اید. پازل های بازی Chicken Police خیلی سخت نیستند، با این حال به هر ترتیب باید همیشه مرحله مشاهده را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. سرنخ هایی که به دست می آورید نهایتا شما را به حل معماهای پیش رو می رسانند. بنابراین شاید نسبتا آسان حل شدن معماهای بازی یک ضعف در بازی به شمار بیاید، ولی این نقطه ضعف بدین معنا نیست که شما بدون توجه و دقت کردن در بازی، می توانید معماها و پازل های بازی را حل کنید. اتفاقات بازی در شهری به نام Clawville رخ می دهند. شهری که قواعد خاص خودش را دارد. این شهر، از هر حیث شهر تاریکی است. نمی توان Clawville را دوست داشت، ولی با تم بازی کاملا همخوانی داشته و طراحی چنین شهری، در واقع هنر توسعه دهندگان را می رساند.

داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا

حل شدن پازل های بازی می تواند به شکل های مختلفی انجام شود. گاهی اوقات شما این کار را حتی با سوال پرسیدن از شخصیت های دیگر بازی می توانید انجام دهید. بازی به شما این اجازه را می دهد که به عنوان یک کاراگاه، از افرادی که مظنون به نظر می رسند، سوال پرسیده و آن ها را از لیست مظنونین خود حذف کرده و یا حتی برعکس، بیشتر تحت نظر بگیرید. زمانی که در حال بازجویی از یکی از شخصیت های بازی هستید، با یک سیستم راهنما نیز سر و کار خواهید داشت. این سیستم راهنما چگونه کار می کند؟ این سیستم در واقع یک Hint از کاراکتر مورد نظر را به شما می دهد.چنین چیزی را قبلا در بازی Interrogation You Will Be Deceived هم دیده بودیم. کلا اکثر بازی های کاراگاهی از چنین سیستمی برخوردار هستند. با این تفاوت که هر بازی، چنین سیستمی را به شکل خاص خود دارد

حل شدن پازل های بازی می تواند به شکل های مختلفی انجام شود. گاهی اوقات شما این کار را حتی با سوال پرسیدن از شخصیت های دیگر بازی می توانید انجام دهید. بازی به شما این اجازه را می دهد که به عنوان یک کاراگاه، از افرادی که مظنون به نظر می رسند، سوال پرسیده و آن ها را از لیست مظنونین خود حذف کرده و یا حتی برعکس، بیشتر تحت نظر بگیرید. زمانی که در حال بازجویی از یکی از شخصیت های بازی هستید، با یک سیستم راهنما نیز سر و کار خواهید داشت. این سیستم راهنما چگونه کار می کند؟ این سیستم در واقع یک Hint از کاراکتر مورد نظر را به شما می دهد. مثلا این شخصیت محافظه کار است و شخصیت دیگر، کلا درون‌گرا و تودار. چنین چیزی را قبلا در بازی Interrogation You Will Be Deceived هم دیده بودیم. کلا اکثر بازی های کاراگاهی از چنین سیستمی برخوردار هستند. با این تفاوت که هر بازی، چنین سیستمی را به شکل خاص خود دارد. مثلا در L.A. Noire شما باید از روی چهره شخص مقابل، راست و دروغ بودن حرف‌های وی را تشخیص می دادید. از بحث اصلی دور نشویم، این که شما در Chicken Police شخصیت مقابل خود را بهتر بشناسید، باعث می شود تا بهتر بتوانید وی را به حرف زدن متقاعد کنید. مثلا خاطرم است که در Interrogation You Will Be Deceived برخی از کاراکترها کلا ترسو بودند. چنین کاراکترهایی عموما با تهدید کلامی، اعتراف می کردند. نه دقیقا همین مورد، ولی چنین چیزی را برای Chicken Police هم در ذهن داشته باشید. با توجه به شناختی که از شخصیت مقابل دارید، باید از بین سوالاتی که بازی به شما می دهد، بهترین و دقیق ترین را انتخاب کنید. بدیهی است که اگر گزینه ها را به درستی انتخاب کنید، سریع تر به موفقیت می رسید. در پایان هر مرحله هم علاوه بر کسب یک سری اطلاعات برای دنبال کردن پرونده، یک امتیاز هم دریافت می کنید که بسته به سوالاتی که پرسیده اید، مقدار آن می توانید متغیر باشد. هر چه سوالات دقیق تر و به جا تر باشند، این امتیاز هم بیشتر است. به طور کلی تمرکز شما در بازی، حل کردن پازل است. با این وجود استودیو The Wild Gentlemen در اضافه کردن لحظات هیجان انگیز به بازی خود هم، کم کاری نکرده است. صحنه هایی مثل تعقیب و گریز ماشین ها می تواند تنوع خیلی خوبی برای یک بازی در چنین سبکی به شمار برود.

بازی Chicken Police به لحاظ بصری یک بازی فوق العاده است. در وهله اول، فضاسازی و اتسمفر بازی به شکلی است که حس و حال فیلم های کاراگاهی دهه ۴۰ سینمای هالیوود برایتان زنده خواهد شد. یک فیلتر سیاه و سفید همواره بر روی بازی وجود داشته و تم کاراگاهی بازی در لحظه به لحظه بازی، حفظ می شود. طراحی شخصیت ها فوق العاده است. در شهر Clawville با یک مشت نیمه انسان – نیمه حیوان طرف هستیم. سوای از بحث شخصیت پردازی که در بهترین شرایط ممکن قرار دارد، طراحی ظاهری شخصیت های بازی هم جای حرف باقی نمی گذارد. یکی از مهم ترین نقاط قوت بازی، همین طراحی هنری و جلوه‌های بصری آن است. اتسمفر بازی Chicken Police به تنهایی سبب خواهد شد تا اشتیاق شما برای تجربه بازی از ابتدا تا انتهای آن، حفظ شود.

داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا

در حالی که در طول عمر گیمری خود بازی های کاراگاهی زیادی را تجربه کرده و خود را در واقع طرفدار این چنین بازی ها می دانم، باید بگویم که Chicken Police – Paint it RED! یک بازی فوق العاده و توصیه شده در این سبک به شمار می رود. این بازی بدون مشکل نیست! ولی خب نقاط قوت آن شدیدا به نقاط ضعفش می چربند. در این بازی شما با بیش از ۳۰ کاراکتر سر و کار داشته و قرار است حسابی سرتان شلوغ باشد. یک پرونده سخت و مرموز، انتظار شما و همکارتان را می کشد. اگر طرفدار بازی های کاراگاهی هستید، توصیه می کنیم که Chicken Police – Paint it RED! را در اولین فرصت تجربه کرده و از آن لذت ببرید.

در حالی که در طول عمر گیمری خود بازی های کاراگاهی زیادی را تجربه کرده و خود را در واقع طرفدار این چنین بازی ها می دانم، باید بگویم که Chicken Police – Paint it RED! یک بازی فوق العاده و توصیه شده در این سبک به شمار می رود. این بازی بدون مشکل نیست! ولی خب نقاط قوت آن شدیدا به نقاط ضعفش می چربند. در این بازی شما با بیش از ۳۰ کاراکتر سر و کار داشته و قرار است حسابی سرتان شلوغ باشد. یک پرونده سخت و مرموز، انتظار شما و همکارتان را می کشد. اگر طرفدار بازی های کاراگاهی هستید، توصیه می کنیم که Chicken Police – Paint it RED! را در اولین فرصت تجربه کرده و از آن لذت ببرید.

داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا
داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا
داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا
داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا
داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    ممنون از آقای اریا مقدم عزیز ، چقدر خوبه که اینطور بازی ها رو نقد میکنین بازی های که جذابیت داستانی دارن و قدرت تفکر یک گیمر رو به چالش میکشن یکی از بهترین و سالم ترین سبک های بازی های ویدیویی نه پر خرج هستن و نه رنگارنگ و نه کلی تبلیغات باهاشون هست در سایه دارن رسالت خودشونو انجام میدن
    .
    .
    تو این دوره زمونه که واقعا مردم وقت خیلی کارا رو ندارن خصوصا خودم که بعضی اوقات انقدر گرفتار میشم که شاید تا ۲ هفته اصلا نتونم بازی کنم خوندن نقد شما و نویسنده های گیمفا واقعا مثل یک مرحم برای این زخم لعنتیمون هست …. موفق باشین .

  • مهدیار گفت:

    وایی چرا انقدر visual novel خفن کم هست تو بازار آخه
    خیلی ممنون برای نقد این بازی قشنگ 🙂
    امیدوارم دوستان مترجم این بازی رو بتونن ترجمه کنن 🙂

  • Cell گفت:

    تشکر از نویسنده عزیز :yes:
    روی Switch واقعا معرکه هست

داستان مرموز یک کاراگاه | نقد و بررسی بازی !Chicken Police – Paint it RED - گیمفا