مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا
مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا
مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا
مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا

مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر

نیما نصیری
۱۷:۰۰ ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا

آقای مایکل پکتر بین طرفداران بازی‌های ویدیویی فرد شناخته شده‌ای است. پکتر بیش از یک دهه در زمینه‌ی صنعت بازی و مسائل مربوط به آن تجربه دارد و همیشه نظرات جالبی درباره‌ی شرایط موجود ارائه می‌کند. به تازگی پکتر مصاحبه‌ای درباره‌ی نسل بعدی کنسول‌ها و بازی‌های ویدیویی داشته است. در این مصاحبه موضوعاتی مانند خریده شدن بتسدا (Bethesda) توسط مایکروسافت، استراتژی‌های سونی و مایکروسافت برای نسل بعد، نتیجه‌ی کلی نسل بعد، بازی‌هایی که ممکن است در این نسل موفق شوند، جا افتادن بازی‌های ابری و قابل استریم، آینده‌ی نینتندو و کنسول سوییچ و انتظاراتش از بازی‌های پیش‌رو بررسی می‌شوند.

قصد دارم همین ابتدای کار موضوع بزرگ، یعنی خریده شدن زنیمکس (Zenimax) توسط مایکروسافت را مطرح کنم. بتسدا زیرمجموعه‌ی آن است و بازی‌هایی مثل The Elder Scrolls و Fallout را به همراه دارد و اضافه شدن این ناشر بزرگ به تیم مایکروسافت بسیار مهم است. به نظر شما این اقدام چه تاثیراتی دارد؟

به نظر من، اگر بخواهید یک بازی جدید ساخته‌ی بتسدا را تجربه کنید، باید یک اکس‌باکس بخرید یا از سرویس گیم پس (Game Pass) استفاده کنید که ارزان‌تر است. بنابراین اگر با رایانه‌های شخصی بازی می‌کنید، گیم پس برای شما مناسب است و به بازی‌های بتسدا دسترسی خواهید داشت. اما اگر از طرفداران پلی‌استیشن هستید، نمی‌توانید بازی‌های جدید بتسدا را بازی کنید.

حدس زدن آینده‌ی بازی‌ها سخت است. مثلا Fallout 3 و ۴، Wolfenstein, Wolfenstein Youngblood, DOOM و… همگی برای پلی‌استیشن هم منتشر شده‌اند و به نظرم همچنان قابل تجربه خواهند بود. همچنین به نظرم این بازی‌ها بعد از کامل شدن شرایط به گیم پس اضافه می‌شوند و این سرویس را بسیار به‌صرفه‌تر می‌کنند. در واقع شما می‌توانید تمام ساخته‌های بتسدا تا به حال را با ۱۵ دلار در ماه تجربه کنید. بنابراین فکر می‌کنم این کار تاثیر زیادی روی افزایش کاربران سرویس مایکروسافت خواهد داشت. استودیوهای بتسدا خیلی پرکار نیستند اما حداقل سالی ۱ یا ۲ بازی منتشر می‌کنند. به عنوان مثال، آخرین نسخه‌ی The Elder Scrolls سال ۲۰۱۱ منتشر شد و من از سال ۲۰۱۶ عرضه‌ی نسخه‌ی بعدی را پیش‌بینی می‌کردم. بالاخره یک روز این حذف من درست از آب درمی‌آید!

سال دقبق عرضه خیلی مهم نیست؛ این بازی چند سال بعد منتشر خواهد شد و اختصاصی اکس‌باکس خواهد بود. این عنوان باعث فروش کنسول خواهد شد. البته که آن‌ها را به سونی نمی‌رساند؛ اما چند میلیون نفر را از پلی‌استیشن به اکس‌باکس خواهد کشاند. اگر بخواهم صادق باشم، شخصا بیشتر برای خرید پلی‌استیشن جذب شده‌ام؛ اما ۲ بازی برتر من و شاید ۵ مورد از ۱۵ بازی مورد علاقه‌ام، ساخته‌های بتسدا هستند. بنابراین، احتمال خریدن اکس‌باکس برای من صفر نیست. احتمالا در نهایت هر دو کنسول را می‌خرم. اما اگر قرار باشد فقط یک کنسول را بخرم، قبلا به خاطر بازی‌هایی مثل The Last of Us یا Spider-Man و ساخته‌های ساکرپانچ (Sucker Punch)، نظرم به پلی‌استیشن ۵ بود. اما حالا نظرم روی اکس‌باکس است. چون حالا مایکروسافت هم به اندازه‌ی سونی عنوان‌های وسوسه‌کننده دارد.

پس در کوتاه مدت، در یک یا دو سال پیش‌رو، این اقدام چه تاثیری روی سونی و پلی‌استیشن ۵ خواهد گذاشت؟

نه چندان. منظورم این است که این موضوع به شرایط بستگی دارد. مثلا به نظر من  Starfield به‌زودی منتشر خواهد شد؛ بنابراین احتمالا برای هردو کنسول در دسترس باشد. در واقع بازی‌های جدیدی که در سال ۲۰۲۱ و بعد از آن عرضه می‌شوند اختصاصی خواهند بود؛ مگر اینکه برای پلی‌استیشن هم برنامه‌ریزی شده باشند. پس تاثیر این وضعیت فوری نخواهد بود و همان‌طور که گفتم، می‌توانید مثلا Fallout 4 را روی پلی‌استیشن بازی کنید؛ اما در ادامه، عنوانی مثل Elder Scrolls که می‌تواند ۱۵ میلیون فروش داشته باشد، به نظرم افرادی را به سمت اکس‌باکس می‌کشاند. فکر می‌کنم با این شرایط، ۲ تا ۴ میلیون نفر به جای خرید پلی‌استیشن، اکس‌باکس خواهند خرید.

بله، به نظر من هم با توجه به بزرگی Skyrim و Oblivion، سری The Elder Scrolls بزرگ‌ترین عامل فروش کنسول مایکروسافت است.

بله. نظر من هم همین است.

به نظر شما سونی هم با خرید یک ناشر برای خودش پاسخ خواهد داد یا فکر می‌کنید به عناوین ترد-پارتی با قراردادهای اختصاصی مانند قبل ادامه خواهند داد؟

بله، خریدهای آن‌ها کوچک‌تر بوده‌اند، مثل اینسامنیاک (Insomniac). من هم انتظار همین خریدها را دارم. به نظر من سونی در موقعیت خوبی برای خرید وارنر بروز (Warner Bros) قرار دارد؛ البته اگر مجددا به فروش گذاشته شود. ای موضوع کاملا به AT&T بستگی دارد. در مورد فروش یک آیپی خاص، احتملا مخالف قراردادهای اختصاصی باشند؛ چراکه نمی‌خواهند بازی را به یک پلتفرم محدود کنند. اما اگر حقوق Batman یا Mortal Kombat را به صورت دائمی واگذار کنند، شرایط برای سونی بسیار خوب خواهد شد. آن‌ها این کار را با اسپایدرمن انجام داده‌اند؛ پی می‌دانیم که به چیزی مثل آن علاقمند خواهند بود. البته من این موضوع را کاملا در نظر ندارم؛ چون وارنر بروز فعلا برای فروش نیست. اما با فروخته شدن بتسدا به قیمت ۷٫۵ میلیارد، احتمالا AT&T هم وسوسه شده باشد.

پس شما فکر می‌کنید سونی هم ممکن است یک ناشر بخرد؟ به جز وارنر بروز. شاید یکی از عناوین کپکام (Capcom) یا Metal Gear از کونامی (Konami) یا Final Fantasy از اسکوئر انیکس؟ به نظرتان ممکن است؟

خب Metal Gear بدون کوجیما شاید خیلی ارزشمند نباشد. آخرین Final Fantasy چه سالی منتشر شد؟ ۲۰۱۶؟ فکر نمی‌کنم برای کسی خیلی مهم باشد. صرفا درباره‌ی چند میلیون فروش صحبت می‌کنیم که باعث فروش کنسول نخواهند شد. در ژاپن شاید باشد، اما ژاپنی‌ها اکس‌باکس نمی‌خرند. پس لازم نیست سونی در این مورد نگران باشد. همه‌ی این عناوین روی پلی‌استیشن در دسترس خواهند بود و از دست نخواهند رفت. به نظرم این موارد ارزش زیادی ندارند.

می‌خواهم به موردی برگردم که قبلا به آن اشاره کردید. گفتید Starfield برای پلی‌استیشن ۵ هم در دسترس خواهد بود اما Elder Scrolls اختصاصی خواهد بود. این‌ها بازی‌های بتسدا هستند. چه اتفاقی برای عناوینی مثل DOOM و Dishonored و Wolfenstein خواهد افتاد؟ به نظر شما اختصاصی رایانه‌های شخصی و اکس‌باکس خواهند شد؟

فکر می‌کنم قراردادهای کنسول‌ها یک یا دو سال قبل از انتشار بازی‌ها امضا می‌شوند. DOOM و Dishonored و Wolfenstein احتملا در حال حاضر قراردادی با پلی‌استیشن ندارند؛ پس به نظرم اختصاصی رایانه‌های شخصی و اکس‌باکس خواهند بود. در مورد Elder Scrolls، بیایید فرض کنیم که سال بعد منتشر می‌شود، کاملا ممکن است که بتسدا قرارداد و تعهداتی با سونی داشته باشد. پس نکته‌ی مهم اینجاست: هرچه زودتر منتشر شود، احتمال عرضه برای هر دو کنسول بالاتر است. هرچه دیرتر منتشر شود، این احتمال هم کم‌تر خواهد شد. همان‌طور که گفتم، مسئله وجود یا عدک وجود قرارداد است و من می‌گویم که برای یک بازی که چند سال با انتشار فاصله دارد، قراردادی در کار نیست. اما اگر باشد، مایکروسافت به آن احترام خواهد گذاشت. به همبن خاطر است که بعد از خریدن Minecraft، این بازی در فروشگاه پلی‌استیشن ناپدید نشد و همچنان در کنسول‌ها رقیبب پشتیبانی می‌شود.

دقیقا. به گفته‌ی مایکروسافت آن‌ها به تمام قراردادها احترام خواهند گذاشت.

همین طور هم خواهد بود. این افراد شراتمند هستند و کار ناعادلانه‌ای انجام نخواهند داد. اما اگر قراردادی در کار نباشد، می‌توانیم انتظار اختصاصی شدن را داشته باشیم.

هیچ چیز مشخص نیست. قراردادها ممکن است اصلاح شده یا به کلی خریده شوند. اما به نظرم در مورد Elder Scrolls سونی کوتاه نخواهد آمد. اگر تحت قرارداد باشد، برای پلی‌استیشن هم منتشر می‌شود. فکر نمی‌کنم مایکروسافت قرارداد جدیدی امضا کند و قراردادهای فعلی هم پایبند خواهد بود.

قیمت ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس

فکر می‌کنم گیم پس کابران اکس‌باکس را بیشتر خواهد کرد. پرداخت ۴۰ دلار در ماه برای گیم پس، لایو گلد و یک کنسول اکس‌باکس معمله‌ی خوبی است و می‌تواند سهم فروش خوبی برای مایکروسافت داشته باشد. پس به نظرم در بهترین شرایط اکس‌باکس ۴۵% بازار را خواهد گرفت و سونی ۵۵%. در بدترین شرایط ۶۰ به ۴۰٫ گرفتن سهم بیشتر از ۵۰% برای مایکروسافت سخت خواهد بود؛ چون سونی یک برند عالی و طرفداران وفاداری در ژاپن و اروپا دارد.

پس با در نظر کرفتن گیم پس، دو کنسول مختلف اکس‌باکس و خریدهای مایکروسافت که تعداد استودیوهای فرست پارتی را به ۲۳ می‌رساند، فکر می‌کنید این بار اکس‌باکس چطور در برابر پلی‌استیشن ظاهر شود؟ چراکه دفعه‌ی پیش آن‌ها چندان خوب عمل نکردند.

جالب است که ببینیم چه اتفاقی برای کنسول ارزان‌تر اکس‌باکس می‌افتد؛ چون خریداران آن بسیار کم به نظر می‌رسند. به نظرم دلیل آن قدرت کم و در واقع یک سوم سری اکس است. من اصلا نمی‌دانم که ترافلاپس چیست؛ پس نمی‌دانم چه تاثیری دارد. چیزی که می‌دانم این است که سری اس بازی‌های نسل بعد را اجرا می‌کند؛ نه به صورت ۴K و ۲۴۰ فریم یا هرچی! به نظرم دو سوم خانواده‌ها اصلا تلویزیون ۴K ندارند. پس اگر من تلویزیون ۴K ندارم، اهمیتی به کنسول بهتر نمی‌دهم؛ مگر اینکه یک تلویزیون جدید بخرم. بازی‌ها با کیفیت ۱۰۸۰ هم بسیار چشمگیر هستند. بنابراین فکر می‌کنم قیمت کنسول‌ها تعیین کننده خواهد بود. اما به هر حال به نظر می‌رسد افراد زیادی به آن علاقه ندارند.

فکر می‌کنم گیم پس کابران اکس‌باکس را بیشتر خواهد کرد. پرداخت ۴۰ دلار در ماه برای گیم پس، لایو گلد و یک کنسول اکس‌باکس معمله‌ی خوبی است و می‌تواند سهم فروش خوبی برای مایکروسافت داشته باشد. پس به نظرم در بهترین شرایط اکس‌باکس ۴۵% بازار را خواهد گرفت و سونی ۵۵%. در بدترین شرایط ۶۰ به ۴۰٫ گرفتن سهم بیشتر از ۵۰% برای مایکروسافت سخت خواهد بود؛ چون سونی یک برند عالی و طرفداران وفاداری در ژاپن و اروپا دارد. فکر می‌کنم تعداد کمی از این افراد جذب کنسول اکس‌باکس ارزان‌تر، گیم پس، خریده شدن بتسدا و خریدهای کوچک‌تر می‌شوند. اما در کل رسیدن به ۵۰% و بالاتر بسیار سخت خواهد بود.

پس به صورت کلی فکر می‌کنید سری اس و گیم پس برگ برنده‌ی مایکروسافت برای نسل بعد و گسترش سهمشان خواهند بود؟

بله. فکر می‌کنم خرید اقساطی، همان طور که در تلفن‌های هوشمند هم وجود دارد، کنسول‌ها را برای بسیاری از مردم قابل تهیه می‌کند. خیلی از افراد ۵۰۰ دلار برای خرید یک کنسول ندارند. بنابراین پرداخت ۴۰ دلار در ماه برای گیم پس و لایو گلد، بدون نیاز به تهیه‌ی بازی‌های زیاد دیگر و خریدن یک اکس‌باکس سری اکس و بعد خریدن بازی‌های دیگر مثل FIFA و Call of Duty که روی گیم پس نیستند، شرایط خوبی است. به این ترتیب همیشه چیزی برای بازی کردن خواهید داشت. و این یک معامله‌ی خوب است. باید صبر کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آید. شخصا برای دیدن سهم‌های روش بازار کنجکاوم.

سونی هم دو نوع از پلی‌استیشن تولید می‌کند. نسخه‌ی دیجیتال که بدون CD است و نسخه‌ی معمولی. ب در باقی موارد این دو کنسول کاملا یکسان هستند. نسخه‌ی دیجیتالی ۱۰۰ دلار ارزان‌تر است. فکر می‌کنید کدام کنسول در طولانی مدت سهم بیشتزی در فروش داشته باشد؟

به نظرم سونی در این زمینه کار فوق‌ العاده‌ای انجام داده است. چون تا جایی که ما می‌دانیم، هزینه‌ی ساخت پلی‌استیشن ۵ حدودا ۴۵۰ دلار است. پس در واقع در نسخه‌ی ۵۰۰ دلاری بدون سود بوده و در نسخه‌ی دیجیتال حدود ۴۰ دلار ضرر می‌کنند. هزینه‌ی درایو CD چندان زیاد نیست؛ پس حدودا ۴۰ دلار ضرر می‌کنند. اما از طرف دیگر، در نسخه‌ی دیجیتال با فروش هر بازی ۶ دلار بیشتر سود می‌کنند. پس شما باید بازی‌های زیادی بخرید تا این ضرر جبران شود و من فکر نمی‌کنم افراد زیادی چنین کاری انجام دهند.

در واقع فکر نمی‌کنم که تعداد بالایی از مصرف‌کنندگان بخواهند این پول را ذخیره کنند. در عوض می‌خواهند درایو CD را هم داشته باشند تا بتوانند از دوستانشان بازی قرض بگیرند یا بازی‌هایشان را با دیگران عوض کنند. پس به نظرم نسخه‌ی دیجیتال کار جالبی نبود. البته اعلام اعداد و ارقام در ابتدای کار سخت است و به هر حال تمام موجودی کنسول‌ها به اتمام رسیده و دقیقا نمی‌دانیم چه تعدادی از هرکدام ساخته شده بود. اما فکر می‌کنم در دراز مدت تعداد کم‌تری از نسخه‌ی دیجیتال ساخته و فروخته خواهد شد.

پس فکر می‌کنید در تعطیلات سال نو، بین پلی‌استیشن و اکس‌باکس، کدام یک فروش بیشتری خواهد داشت؟

این به موجدی شرکت‌ها بستگی دارد. چون در این تعطیلات، موجودی هر دو تمام خواهد شد.

گفتید که در نهایت، مایکروسافت ۴۵% و سونی ۵۵% از بازار را در دست خواهند گرفت. نینتندو چطور در این بین قرار خواهد گرفت؟ فروش سوییچ کم نشده و رو به رشد و در واقع امسال رکورد هم زده است.

اگر بخواهم صادق باشم، فکر نمی‌کنم نینتندو در این بین قرار بگیرد. سوییچ رقیب مستقیم پلی‌استیشن و اکس‌باکس نیست؛ چون بازی‌های مشترک بسیار کمی بین آن‌ها وجود دارد. فکر نمی‌کنم کسی باشد که قصد خرید یک کنسول داشته باشد و سوییچ را به جای پلی‌استیشن انتخاب کند. مگر اینکه طرفدار سرسخت سوییچ و نینتندو باشند. اما اگر بخواهند Call of Duty یا FIFA یا Cyberpunk بازی کنند، سوییچ نمی‌خرند. به عقیده‌ی من کم‌تر از نصف سوییچ‌های فروخته شده، تنها کنسول بازی مالک آن هستند؛ مگر اینکه این فرد کم‌تر از ۱۰ سال سن داشه باشد. پس اگر به بازی‌بازان بالای ۱۰ سال نگاه کنید، تنها ۲۰% آنها از سوییچ به عنوان تنها کنسوا بازی خود استفاده می‌کنند. برای باقی افراد، سوییچ نقش کنسول دوم را دارد که برای کامل کردن تجربه‌ی پلی‌استیشن و اکس‌باکس است. پس فکر نمی‌کنم سوییچ نقشی در وضعیت پلی‌استیشن و اکس‌باکس داشته باشد.

پس با استراژی‌های نینتندو، وضعیت سوییچ را چطور می‌بینید؟ در نهایت به کجا خواهد رسید؟

فکر می‌کنم فروش ۲۰ میلیون نسخه در سال آمار بسیار قابل قبولی است. البته که امسال بیشتر از این هم خواهند فروخت و علت آن شرایط قرنطینه است. اما فکر نمی‌کنم این شرایط دوام داشته باشد. به نظرم روی ۲۰ میلیون فروش در سال ثابت خواهد شد که بسیار عالی است.

مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا

من فکر می‌کنم یک کنسول سوییچ فقط در حالت قابل حمل منطقی‌ترین انتخاب باشد. ساخت آن ارزان‌تر است و می‌توانند در عوض صفحه نمایش و کیفیت ساخت بهتری داشته باشند. مطمئن نیستم که چه چیزی از آن‌ها در نسل بعد خواهیم دید و بهبودی در قدرت پردازش خواهیم دید یا نه. حداقل باید پشتیبانی از حافظه‌ی فلش را برای دریافت بازی‌ها به آن اضافه کنند تا مجبور نباشیم با کارتریج‌ها سرکار داشته باشیم.

این را می‌دانیم که نینتندو روی نسل بعدد سوییچ یعنی سوییچ پرو (Pro) کار می‌کند. حدس شما در این مورد چیست؟ فکر می‌کنید به همین کنسول قابل تبدیل ادامه می‌دهند یا بالاخره یک کنسول ثابت می‌سازند؟

در واقع من کاملا ایده‌ی کنسول قابل تبدیل (هیبرید) را متوجه نمی‌شوم. به نظرم این کاری بود که ایواتا (Iwata) برای متمایز شدن سوییچ انجام داد تا کنسولی داشته باشد که از حالت ثابت به قابل حمل تبدیل می‌شود. اما فکر می‌کنم بیشتر مردم به هر دو شکل از آن استفاده نمی‌کنند. شاید ۲۰% آن‌ها این کار را انجام دهند. به نظرم بیشتر بازی‌بازان در حالت دستی از آن استفاده می‌کنند. پس واقع من هدف هیبرید بودن را درک نمی‌کنم. چه کسی اهمیت می‌دهد؟ به شکل دستی با آن بازی کنید. نینتندو هم چندان باهوش نیست؛ پس هیچ‌ وقت نمی‌دانید که چه کاری خواهند کرد. کار هوشمندانه، حذف کنسول سوییچ و بسنده کردن به سوییچ لایت است. باید از شر تبدیل و بازی روی تلویزیون خلاص شوند. برای افرادی که می‌خواهند روی تلویزیون بازی کنند، چیزی مثل Fire Stick در نظر بگیرد. من فکر می‌کنم یک کنسول سوییچ فقط در حالت قابل حمل منطقی‌ترین انتخاب باشد. ساخت آن ارزان‌تر است و می‌توانند در عوض صفحه نمایش و کیفیت ساخت بهتری داشته باشند. مطمئن نیستم که چه چیزی از آن‌ها در نسل بعد خواهیم دید و بهبودی در قدرت پردازش خواهیم دید یا نه. حداقل باید پشتیبانی از حافظه‌ی فلش را برای دریافت بازی‌ها به آن اضافه کنند تا مجبور نباشیم با کارتریج‌ها سرکار داشته باشیم.

به سونی و مایکروسافت برگردیم. Halo Infinite تا سال بعد تاخیر خورد و دیگر بازی زمان عرضه نیست. فکر می‌کنید این اتفاق در زمان عرضه به ضرر اکس‌باکس شود؟ می‌دانم که گفتید موجودی کنسول‌ها به هرحال تمام خواهد شد؛ اما فکر می‌کنید با وجود هیلو، امکان فروش بیشتر بود؟

فکر نمی‌کنم تاثیری داشته باشد. البته که داشتن یک بازی که باعث فروش کنسول شود خوب است؛ اما به هر حال تمام کنسول‌ها فروخته خواهند شد. اما مطمئنا درخواست‌ها به جای مثلا ۵ میلیون، به ۱۰ میلیون می‌رسید.

در مورد گیم پس گفتیم که چطور مایکروسافت آن را به ابزار اصلی برای افزایش سهم فروشش در نظر گرفته است. همین حالا هم ۱۵ میلیون کاربر دارند و مطمئنا این تعداد با انتشار بازی‌های اختصاصی بیشتر هم خواهد شد. فکر می‌کنید سونی هم سرویس مشابهی خواهد داشت؟ اصلا نیازی به آن دارند؟

خب آن‌ها همچین چیزی دارند؛ فقط به خوبی تبلیغ نمی‌شود. آن‌ها PS Now را دارند که به اندازه‌ی رقیب بازی ندارد و بازی‌های جدیدشان هم به آن اضافه نشده‌اند و این یک مشکل است. سرویس آن‌ها بازی‌های تازه منتشر شده را ندارد ولی سرویس مایکروسافت دارد. پس سوال اینجاست: آیا سونی هم مسیر مایکروسافت را دنبال خواهد کرد؟ مطمئن نیستم که مایکروسافت از این راه پول دربیاورد؛ پس فکر می‌کنم که از نظر اقتصادی ایده‌ی بدی است. منظورم این است مایکروسافت پول بسیار زیادی دارد پس می‌تواند هرکاری که خواست انجام دهد. اما سونی به این اندازه پول ندارد. پس برای تعریف از سونی باید بگویم که آن‌ها از نظر اقتصادی بسیار خوب هستند و تصمیمات هوشمندانه‌ای می‌گیرند. پس حتما دلیلی برای این تصمیمشان وجود دارد که احتمالا نبود توجیه اقتصادی برای آن است.

چیز دیگری که سونی اعلام کرده بود انجام نخواهد داد ولی حالا در حال انجامش است، نبود بازی‌های میان پلتفرمی است. اما همان‌طور که می‌دانیم، Spider-Man و Horizon 2 برای پلی‌استیشن ۴ هم منتشر خواهند شد. فکر می‌کنید به استراتژی بین نسلی ادامه می‌دهند؟ ممکن است نسخه‌ی بعدی God of War هم بین نسلی شود؟ 

صحبت در این باره بسیار سخت است. مایکروسافت کاری کرد که من تعجب کردم؛ یعنی توقف تولید اکس‌باکس وان. اخیرا مقاله‌ای را دیدم که درباره‌ی اشتباه بسیاری از مردم و خریدن اکس‌باکس وان اکس به جای اکس‌باکس سری اکس است. مقاله را نخواندم اما به نظرم احمقانه آمد. از آن جایی که مایکروسافت دیگر آن‌ها را تولید نمی‌کند، حدس می‌زنم این کار خرده فروش‌ها برای خالی کردن انبارها بوده است. به هر حال، با این‌که مایکروسافت دیگر آن‌ها را تولید نمی‌کند، برای مدتی تحت پشتیبانی هستند.

سوال خیلی خوبی بود. نمی‌دانم. اگر از کنسول نسل قبلی پشتیبانی نکنید، مردم را مجبور به خرید سخت‌افزار و نرم‌افزارهای جدید می‌کنید؛ اگر پشتیبانی کنید، زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری به آن‌ها می‌دهید. بازهم می‌گویم، این یک تصمیم اقتصادی است. به نظرم پشتیبانی از هردو هوشمندانه است؛ واقعا نظرم همین است. نکته‌ی اصلی از نظر من این است که خریداران هر بازی دو نسخه از آن دارند. حالا این می‌تواند رقای تدریجی مثل پلی‌استیشن ۴ باشد، یا مانند اکتیویژن (Activision) و توکی (۲K) در مورد  Call of Duty یا NBA با هزینه‌ی باشد. اقدام مایکروسافت و قابلیت Smart Delivery هم یک نمونه‌ی دیگر است. روش‌های متفاوتی وجود دارند که با آن‌ها مواجه خواهیم شد تا کاربران نسل قبل تصمیم درست برای خودشان را بگیرند.

مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا

تا جایی که ما می‌دانیم، هزینه‌ی ساخت پلی‌استیشن ۵ حدودا ۴۵۰ دلار است. پس در واقع در نسخه‌ی ۵۰۰ دلاری بدون سود بوده و در نسخه‌ی دیجیتال حدود ۴۰ دلار ضرر می‌کنند. هزینه‌ی درایو CD چندان زیاد نیست؛ پس حدودا ۴۰ دلار ضرر می‌کنند. اما از طرف دیگر، در نسخه‌ی دیجیتال با فروش هر بازی ۶ دلار بیشتر سود می‌کنند. پس شما باید بازی‌های زیادی بخرید تا این ضرر جبران شود و من فکر نمی‌کنم افراد زیادی چنین کاری انجام دهند.

بسیار خب، پس یکی از نکات نسل بعد که به آن هم اشاره کردید، هدف ناشران برای افزایش قیمت بازی‌ها به ۷۰ دلار است. به نظرتان این کار به یک استاندارد تبدیل خواهد شد؟

مطمئن نیستم چیزی که گفتید قطعی باشد، فعلا تنها سه بازی از اکتیویژن، ۲K و سونی به این شکل هستند. همه چیز به MSRP برمی‌گردد. مایکروسافت در مورد Smart Delivery کاملا روشن عمل کرده و بازی‌ها به صورت رایگان با تغییر نسل در دسترس خواهند بود. پس اگر Smart Delivery رایگان است و اگر مایکروسافت قیمت بازی‌های نسل فعلی را به ۷۰ دلار افزایش ندهد، تغییری در نسل بعد نخواهند داشت. در ضمن بازی‌های نسل بعدی آن‌ها هم ۶۰ دلاری خواهند بود.

به نظرم ۷۰ دلاری شدن بازی‌های ۲K برای مشتری‌ها خوشایند نخواهد بود. متوجه می‌شوم که ارزشش را دارد، با تورم همم آشنا هستم و این‌که قیمت بازی‌ها سال‌هاست که تغییری نکرده است. اما نکته این است که اگر صاحبان پلتفرم‌ها به قیمت ۷۰ دلاری معتقد نباشند، بازی‌سازان ترد پارتی با درخواست ۱۰ دلار بیشتر حریص به نظر می‌‌آیند. اکتیویژن اعلام کرده است نسخه‌ی نسل بعدی Call of Duty همان ۶۰ دلار خواهد بود؛ فکر می‌کنم قیمت ۷۰ دلاری برای این است که این بازی روی نسل فعلی و نسل بعدی قابل تجربه خواهد بود. پس در واقع دو نسخه‌ از بازی ساخته شده است. بنابراین مطمئن نیستم که این اتفاق بیفتد. چیزی که با آن روبه‌رو هستیم این است که ناشران در حال برآورد کردن شرایط برای قیمت‌گذاری هستند. و فکر نمی‌کنم سونی با اعلام قیمت ۴۰ دلاری برای Miles Morales و ۷۰ دلار برای Demon’s Souls کمکی به وضعیت کرده باشد.

پس در واقع هنوز مشخص نیست که چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

درست است. اما نه، فکر نمی‌کنم همه درخواست ۷۰ دلار کنند.

چیز دیگری که سونی اعلام کرده است، احتمال عرضه‌ی برخی بازی‌ها برای رایانه‌های شخصی است.کاری که با Horizon و Death Stranding هم انجام داده‌اند. به نظرتان این استراتژی ادامه خواهد داشت؟ فکر می‌کنید بالاخره یک روز بازی‌های سونی مانند مایکروسافت برای رایانه‌های شخصی هم عرضه خواهند شد؟

می‌دانید، این‌ها همه بخشی از سرویسی هستند که هنوز معرفی نشده است. مایکروسافت گیم پس را دارد که برای رایانه‌های شخصی هم در دسترس است. این یعنی افرادی که در خانه اکس‌باکس دارند، می‌توانند در محل کارشان هم بازی کنند. فکر می‌کنم هدف هم همین است. فکر می‌کنم سونی هم سعی می‌کند همین راه را برود. به نظرم این کار در نهایت به سود استریم کردن خواهد بود. بنابراین می‌توانید روی رایانه‌های شخصی و تلویزیون، بدون داشتن کنسول به بازی بپردازید. اینجاست که سرویس‌های ارائه‌ی بازی وارد می‌شوند. به نظرم مایکروسافت اهمیتی نمی‌دهد که ماهی ۱۵ دلار برای گیم پس پرداخت کنید ولی اکس‌باکس نداشته باشید. چون به هرحال ماهانه ۱۵ دلار از شما می‌گیرند. پس فکر می‌کنم سونی هم به همین سمت می‌رود؛ اما هنوز آن را معرفی نکرده است. این کاری است که به نظرم سونی به دنبالش است.

در نسل قبلی، پلی‌استیشن ۴ پرو و اکس‌باکس وان اکس را داشتیم که نسخه‌های ارتقا یافته‌ی کنسول‌های قبلی بودند. فکر می‌کنید نسل چیش‌رو هم چنین چیزی را خواهیم دید؟ پلی‌استیشن ۵ پرو و اکس‌باکس سری اکس اکس یا…

(خنده) خیلی زود است. هنوز برای این خیلی زود است.

از نظر استراتژی اقتصادی، فکر می‌کنید کار درستی است؟

این به توانایی سازنده‌ها برای ارتقای کنسول‌ها به اندازه‌ای دارد که بتوانند پول بیشتری برایش بگیرند. واقعا نمی‌دانم. در کل، شک دارم که از این سریع‌تر بشوند و اگر این‌طور هم باشد، بعید از که مردم متوجه تفاوت‌ها بشوند. پس در واقع این به خواسه‌های کاربران مانند حجم بیشتر حافظه‌ی SSD بستگی دارد. پس نه، شک دارم که چنین چیزی پیش بیاید. باید صبر کنیم و ببینیم.

می‌خواهم درباره‌ی بعضی بازی‌ها صحبت کنیم. یکی از آن‌ها Call of Duty: Black Ops Cold War است. میخواهم نظرتان را درباره‌ی امکان پرفروش‌ترین بازی سال شدن آن بدانم. در حال حاضر Animal Crossing را داریم که فروش بسیار بالایی دارد.

خب من آمار فروش Animal Crossing را ندیده‌ام. از ۱۵ میلیون بیشتر که نیست؛ هست؟

حدودا ۲۴ میلیون است.

خب پس Call of Duty امسال به آن نخواهد رسید. این سال تقویمی نه. ماه نوامبر منتشر خواهد و شانسی برای رسیدن به Animal Crossing در این دو ماه ندارد.

به نظرتان Cyberpunk امسال چقدر فروش خواهد داشت؟

گفتنش سخت است. آن هم در ماه نوامبر منتشر خواهد شد؛ پس حدس می‌زنم که حدود ۱۵ میلیون بفروشد. می‌تواند ۲۰ میلیون بفروش؟ مطمئنا. ۱۲ میلیون؟ مطمئنا. اما ۱۵ میلیون به نظر درست می‌آید. اگر نمره‌ی متاکریتیک ۹۹ بگیرد، تا ۳۰ میلیون هم پیش خواهد رفت. اما با نمره‌ی ۹۰، ۱۵ میلیون خواهد فروخت. و البته که ۸۰ نمی‌گیرد. بازی فوق‌العاده‌ای خواهد بود.

تفاوت بین ۹۰ و ۹۷، جزئیات کوچکی است که منتقدان در نظر می‌گیرند. می‌توانم تصور کنم که Cyberpunk نمره‌ی ۹۷ بگیرد. اما الان می‌گویم که میانگین نمرات متاکریتیک ۹۲ محتمل‌تر است. و این ۱۵ میلیون فروش را به همراه دارد.

سونی با چند بازی انحصاری یعنی Spider-Man و Demon’s Souls کار را شروع می‌کند. Spider-Man به خاطر محبوبیتی که دارد موفق خواهد شد. به نظر شما Demon’s Souls چطور عمل خواهد کرد؟

راستش را بخواهید چیز زیادی از این عنوان نمی‌دانم؛ با ابن حال فکر نمی‌کنم فروش خیلی بالایی داشته باشد. شخصا از آن متنفر بودم. واقعا من شخص درستی برای جواب دادن به این سوال نیستم.

نینتندو یا بازی جدید از سری Zelda معرفی کرد که ادامه‌ی Breath of the Wild خواهد بود. Breath of the Wild رکوردهای مختلفی زد و بیش از ۲۰ میلیون نسخه فروخت. به نظر شما نسخه‌ی بعدی می‌تواند به این موفقیت تجاری و محبوبیت بین منتقدان برسد؟ یا افت خواهد کرد؟

به نظرم بیشتر خواهد فروخت. کنسول‌های بیشتر وجود دارند. عامل جذب شدن به کنسول‌های نینتندو، بازی‌هایی مثل Zelda و Mario Kart و Smash Bros هستند. چقدر سوییچ تا زمان انتشار این بازی فروخته خواهد شد؟ ۷۵ میلیون؟ هیچ مشکلی برای فروش ۲۵ میلیون نسخه از بازی زلدا نخواهند داشت. احتمالا ۳۵ میلیون نسخه بفروشند؛ شاید حتی بیش از ۴۰ میلیون.

این آمار فوق العاده‌ای برای یک بازی Zelda خواهد بود.

خب، آن‌ها بازی‌های عالی هستند. زلدا بهترین کاری است که نینتندو انجام می‌دهد. من طرفدار سرسخت Smash Bros نیستم؛ اما Mario Kart و Zelda عالی هستند. به نظرم یکی از دلایلی که نینتندو از سال ۲۰۱۴ نسخه‌ی دیگری از Mario Kart نساخته، این است که آن‌ها می‌خواهند تعداد کنسول‌های بیشتری فروخته باشند تا رکورد بزنند.

بازی بعدی Mario Kart تغطیلات سال نو به همراه پشتیبانی از واقعیت افزوده (AR) منتشر خواهد شد. آیا این بازی موفق خواهد شد یا مانند Labo شکست می‌خورد؟

هرکاری که آن‌ها انجام می‌دهند خوب عمل می‌کند. اما نه به خوبی فروش ۴۰ میلیون نسخه.

منصفانه است. از بین بازی‌های ترد-پارتی، Watch Dogs Legion و Assassin’s Creed Valhalla از یوبی‌سافت (Ubisoft) به‌زودی و با فاصله‌ی کم از یکدیگر منتشر می‌شوند. به نظرتان امکان ضربه زدن به خودی وجود دارد؟

این‌ها بازی‌های متفاوت با مخاطبان مختلفی هستند. Watch Dogs بسیار نزدیک به Cyberpunk است. رقیب جدی و قدرتمندی نیست، اما می‌دانید، در آینده است و با تکنولوژی سروکار دارد. به نظرم این رقابت مشکل بزرگ‌تری باشد تا Valhalla. راستش را بخواهید فکر نمی‌کنم تعداد زیادی از مخاطبات بدانند که هردوی ای بازی‌ها برای یک ناشر هستند. پس این مثل بحث کردن درباره‌ی تاثیر Call of Duty بر فروش Overwatch است. که خب تاثیری ندارد؛ چون اساسا بازی‌های متفاوتی هستند. درست مثل شرایطی که گفتید.

به نظر شما این بازی‌های ترد-پارتی بیشتر روی پلی‌استیشن ۵ می‌فروشند یا اکس‌باکس سری اکس؟

خب، خیلی مهم نیست. روی هردو کنسول خواهند فروخت. اما دوباره این به میزان موجودی سونی و مایکروسافت برمی‌گردد. اگر به من بگویید سونی ۸ میلیون پلی‌استیشن ۵ و مایکروسافت ۵ میلیون اکس‌باکس ساخته‌اند، می‌گویم که این بازی‌ها روی کنسول سونی بیشتر به فروش خواهند رفت. اگر بگویید مایکروسافت ۸ میلیون اکس‌باکس و سونی ۵ میلیون پلی‌استیشن ۵ ساخته‌اند، می‌گویم که این بازی‌ها روی اکس‌باکس سری اکس بیشتر فروش خواهند داشت.

پس اساسا حدس‌های شما برای تعطیلات امسال مشروط به موجودی است.

بله. همان‌طور که گفتم اگر فقط ۲ میلیون کنسول فروخته شود، مهم است که یکی ۵۰۰ هزار و دیگزی ۶۰۰ هزار بازی فروخته باشند؟ چندان مهم نیست.

ناشری که زیاد درباره‌ی آن صحبت تکردیم، EA است. سال کم سر و صدایی را پشت سر گذاشته‌اند. اما صحبت‌های از Battlefield بعدی کرده‌اند. ۲۰۲۱ برای EA چطور خواهد بود؟

سوال خیلی خوبی است. دو بازی Battlefield که خیلی خوب بودند، نسخه‌های ۴ و ۱ بودند و در برابر دو تا از ضعیف‌ترین بازی‌های Call of Duty از نظر نمره قرار گرفتند. بتلفیلد بعدی در مقابل Black Ops 4 قرار گرفت که یکی از مقبول‌ترین نسخه‌های Call of Duty است و چندان خوب عمل نکرد. البته ۸ میلیون نسخه فروخت؛ اما بقیه ۱۵ میلیون فروختند. بنابراین فکر می‌کنم EA در بتلفید مشکل دارد؛ چون بسیار نزدیک و شبیه به Call of Duty است. هرکدام از این بازی‌ها طرفداران خاص خودشان را دارند؛ اما هردو شوتر اول شخص نظامی هستند.

بنابراین من فکر می‌کنم احتمال رقابت بتلفیلد بعدی با یکی دیگر از بازی‌های محبوب Call of Duty بالا است. پس حدس می‌زنم فروش بتلفیلد کم‌تر از انتظارات باشد؛ چون در برابر رقیب سرسختی قرار می‌گیرد. اما اگر یک بازی عالی بسازند، به خوبی بازاریابی کنند و بازه‌ی انتشار مناسبی داشته باشند، موفق شوند.

به جز Battlefield، برای الکترونیک آرتس (Electronic Arts) در سال بعد چه چیزی پیش‌بینی می‌کنید؟

می‌دانید، چیز زیادی معرفی و اعلام نکرده‌اند. چیزهایی درباره‌ی نسخه‌ی بعدی  Titanfall شنیدیم، بعد لغو شد و بعد مجددا ادامه پیدا کرد اما تاخیر خورد. این بازی احتمالا وجود خواهد داشت. بعد از Anthem، که مدت زیادی هم از آن نمی‌گذرد، چیزی نداشتیم. بایوور (BioWare) دو استودیو دارد؛ پس تا پاییز ۲۰۲۱ انتظار یک Dragon Age جدید را دارم. این‌ها بازی‌هایی هستند که از الکترونیک آرتس پیش‌بینی می‌کنم. Sims هم با افزودنی‌های کوچک‌تر و درآمد مداوم، خیلی خوب عمل کرده است؛ اما نسخه‌ی جدید آن به شدت تاخیر داشته، پس شاید چیزی هم از آن ببینیم. البته EA بازی‌های کوچک‌تری مانند Plants vs Zombies هم دارد. خواهیم دید. به نظرم احتمال انتشار یک بازی AAA از باییور محتمل است که احتملا Dragon Age باشد. اما قطعا آن‌ها می‌توانند سری Mass Effect را زنده کنند و کاری با دنیای آن انجام دهند. چیزی مشخص نیست، خواهیم دید.

اتفاقی که در این نسل افتاد، محبوب شدن دو چیز بود. یکی بازی‌های بتل رویال و دیگری سرویس‌هایی مانند چیزی که در Destiny دیدیم. فکر می‌کنید این‌ موارد در نسل بعد هم وجود خواهند داشت؟

بتل رویال جایی نخواهد رفت. راستش را بخواهید تعجب کردم کهه یوبی‌سافت انقدر دیر به این سبک بازی‌ها پرداخت. اکتیویژن در سال ۲۰۱۸ با حالت Blackout در Black Ops 4 وارد گود شد؛ اما تا زمان انتشار Warzone موفق نشدند. EA هم با Apex Legends وارد شد. یوبی‌سافت به تازگی با Hyper Scape به این جمع اضافه شده است. مطمئن نیستم که چقدر خوب عمل کرده است؛ اما به هر حال آن‌ها هم چیزی در این سبک داراند. منتظر تیک تو (Take Two) باشید. احتمالا آن‌ها هم این کار را خواهند کرد چون ناشر بزرگی هستند. پس فکر می‌کنم حداقل یک بتل رویال دیگر خواهیم داشت. چیزی که من را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اعتباد آور بودن همه‌ی این بازی‌ها است. وارد شدن Apex Legends ضرری به سهم Fortnite از بازار نزده است. همه‌ی این بازی‌ها باعث گسترش بازار می‌شوند. این خوب است و به ما اطمینان می‌دهد که همچنان شاهد بازی‌های بتل رویال خواهیم بود.

صحبت از Fortnite شد. این بازی کاملا مولتی پلتفرم است و به نظرم این برای موفقیتش مهم است. زمان زیادی طول نخواهد کشید تا دیگران هم از این تقلید کنند. مطمئن نیستم چه کسی این کا را می‌کند. Call of Duty به این شکل ساخته نشده. Warzone با Call of Duty mobile فرق دارد و دو بازی مجزا هستند؛ پس فکر نمی‌کنم آن‌ها این کار را انجام دهند. Apex می‌تواند؛ اما هنوز برای گوشی‌های هوشمند عرضه نشده است. اما به هرحال به نظر من اینن قدم بزرگ بعدی برای بازی‌های بتل رویال است.

در مورد چیزی که در Destiny داریم، نمی‌دانم. شخصا فکر می‌کنم این بازی‌های MMO که Raid-Based هستند، بازار اشباع شده‌ای دارند. پس چیزی بیشتری در آن‌ها نمی‌بینم. به نظرم فرصت‌های بزرگ‌تر در رایگان کردن بازی‌هایی مثل Overwatch یا GTA Online است. اگر این کار را بکنند، هر کدام ۱۰۰ میلیون بازی‌باز دیگر خواهند داشت. منظورم رایگان کامل است. می‌دانم که Overwatch قیمت ۲۰ دلاری دارد و ورود به آن خیلی سخت نیست؛ اما آن را کاملا رایگان کنید تا تا ۱۰۰ میلیون بازی‌باز داشته باشید. داشتن تعداد بازیکن بیشتر، بازی را برای همه جداب‌تر می‌کند.

پس به نظر من فرصت‌های زیادی برای رایگان کردن بازی‌هایی که دیواری از پرداخت در مقابل خود دارند، وجود دارد. در مورد Ultimate Team هم همین فکر را دارم. رایگانش کنید تا ۱۰۰ میلیون بازی‌باز دیگر داشته باشید. و البته پول بسیار بیشتر. پس اگر زمان بدهیم، این کار هم تبدیل به یک جریان خواهد شد که در ۵ سال آینده شاهدش خواهیم بود.

بله. این چیزی است که با Warzone همین حالا هم شروع شده است.

و اکتیویژن در برابر آن مقاومت می‌کرد. همان‌طور که گفتم، آن‌ها Blackout را پشت دیوار پرداخت نگه داشتند. نگران این بودند که با رایگان کردن Warzone دیگر کسی برای Call of Duty پول ندهد. Warzone در دهم ماه مارس منتشر شد و دفعه‌ی بعدی که گزارش مالی ارائه شد، رکورد فروش یک بازی Call of Duty در سه ماه اول سال را شکسته بودند. در ماه ژوئن هم رکورد دیگری زدند. در شش ماه اول سال بیشترین فروش Call of Duty در مدت زمانی مشابه از ابتدای عرضه‌ی این سری را داشتند. این به خاطر Warzone است. Warzone مشخصا بازی‌بازان جدیدی را به همراه آورده است. این افراد با خود می‌گفتند:” این Call of Duty بازی واقعا خوبی است، می‌خرمش.” به همین خاطر نمی‌دانم که چرا تیک تو این کار را با GTA Online و EA با Ultimate Team انجام نمی‌دهند. این کار را انجام دهید و اتفاقی که می‌افتد، افزایش فروش بازی‌هایتان است. پس به نظرم ناشران دید کوتاهی دارند. GTA بازی فوق العاده بزرگی است. ۲۰۰ ساعت محتوا، می‌توانید با قیمت کمی آن را بخرید. البته که مردم آن را خواهند خرید. پس چرا GTA Online رایگان نشود؟ از هر یک میلیون بازی‌باز که می‌گیرید، ۱۰۰ هزار نفر خریدار جدید GTA خواهید داشت. درآمد بیشتری خواهید داشت.

امیدوارم حق با شما باشد؛ چون فکر می‌کنم این کار در سال‌های پیش‌رو دامنه‌ی بازی‌های ویدیویی را گسترش می‌دهد.

من هم همینطور.

مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا

نینتندو با فروش ۲۰ میلیون در سال ادامه می‌دهد، محتوای فرست پارتی عالی می‌سازد و با Zelda رکورد فروش می‌زند. مایکروسافت و سونی احتمالا تمام موجودی کنسول‌هایشان را در ۷ یا ۸ ماه ابتدایی ۲۰۲۱ خواهند فروخت. بعد باید ببینیم چه چیزی برای سرویس‌های استریم پیش خواهد آمد. ممکن است آن‌ها تبدیل به گزینه‌ی جایگزین برای کنسول‌ها تبدیل شوند. اگر نه، سونی و مایکروسافت سال اول خوبی خواهند داشت.

سوال آخر. به نظرتان سال ۲۰۲۱ چطور برای سونی، مایکروسافت و نینتندو پیش خواهد رفت؟

نینتندو با فروش ۲۰ میلیون در سال ادامه می‌دهد، محتوای فرست پارتی عالی می‌سازد و با Zelda رکورد فروش می‌زند. مایکروسافت و سونی احتمالا تمام موجودی کنسول‌هایشان را در ۷ یا ۸ ماه ابتدایی ۲۰۲۱ خواهند فروخت. بعد باید ببینیم چه چیزی برای سرویس‌های استریم پیش خواهد آمد. ممکن است آن‌ها تبدیل به گزینه‌ی جایگزین برای کنسول‌ها تبدیل شوند. اگر نه، سونی و مایکروسافت سال اول خوبی خواهند داشت.

اما در نهایت، خواهیم توانست بازی‌ها را بدون داشتن کنسول استریم کنیم. در واقع افرادی که دیرتر کنسول بخرند، اولین تجربه‌کنندگان استریم بازی خواهند بود. چون حتی اگر ۵۰۰ دلار برای خرید کنسول نداشته باشند، می‌توانند فقط ۶۰ دلار برای بازی که دوست دارند پرداخت کنند. پس باید ببینیم این شرایط چطور پیش خواهد رفت. فکر می‌کنم در بخش استریم رقابت وجود خواهد داشت. و به نظرم ۲۰۲۱ سالی است که همه برای نبرد استریم بازی‌ها جدی می‌شوند.

بسیار خب. سوال‌ها به پایان رسید. ممنون از وقتی که برای پاسخ به پرسش‌های ما گذاشتید.

خواهش می‌کنم. ممنون از دعوتتان.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا
مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا
مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا
مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا
مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه با مایکل پکتر | صحبت درباره‌ی بازی‌ها، کنسول‌های نسل بعد و موارد دیگر - گیمفا