مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا
مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا
مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا
مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا

مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master

مهدی رضایی
۱۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا

تا به حال محصولات زیادی را از دسته‌های مختلف از شرکت گیگابایت برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده‌ایم و امروز هم با معرفی و البته بررسی یکی دیگر از محصولات گیگابایت در دسته مادربوردها خدمتتان رسیده‌ایم. مادربوردی که امروز می‌خواهیم به شما معرفی کنیم یکی از جدیدترین محصولات Gigabyte است که امیدوارم در نهایت از این معرفی و بررسی راضی باشید. با بررسی B550 Aorus Master که قابلیت‌های بسیاری را در خود جا داده و از همین ابتدا طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده است، با گیمفا همراه باشید.

در ابتدا بد نیس نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربورد بیندازیم و سپس به سراغ قابلیت‌های کلیدی آن خواهیم رفت. B550 Aorus Master داری VRM( ماژول تنظیم وولتاژ) ۱۶ فازه است. سینی گرمایی( Heatsink) با آرایش مناسب برای فن ها و کمک به خنک کنندگی بیش‌تر و افزایش گرمای خارج شده از کامپیوتر، لوله گرمایی با قابلیت دسترسی مستقیم دارد، دارای یک صفحه گرمایی سیاه رنگ است، دارای ۴ PCIe سه گانه از نوع M.2 بوده از تراشه Intel® WiFi 6 802.11ax برای اتصال به وایفای استفاده می‌کند و از پهنای باند ۲٫۵ گیگابیت برای اتصال لن بهره می‌برد. در کنار این ها برای زیبایی ظاهری هم از RGB Fusion 2 و Q-Flash Plus پشتیانی می‌کند.

مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا

در ابتدا بد نیس نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربورد بیندازیم و سپس به سراغ قابلیت‌های کلیدی آن خواهیم رفت. B550 Aorus Master داری VRM( ماژول تنظیم وولتاژ) ۱۶ فازه است. سینی گرمایی( Heatsink) با آرایش مناسب برای فن ها و کمک به خنک کنندگی بیش‌تر و افزایش گرمای خارج شده از کامپیوتر، لوله گرمایی با قابلیت دسترسی مستقیم دارد، دارای یک صفحه گرمایی سیاه رنگ است، دارای ۴ PCIe سه گانه از نوع M.2 بوده از تراشه Intel® WiFi 6 802.11ax برای اتصال به وایفای استفاده می‌کند و از پهنای باند ۲٫۵ گیگابیت برای اتصال لن بهره می‌برد

حال به سراغ قابلیت‌های کلیدی این محصول رفته و سپس یک بررسی دقیق از آن خواهیم داشت.

  • پشتیانی از کارت گرافیک‌های AMD Ryzen™ ۵۰۰۰ سری و نسل سوم کارت گرافیک های رایزن و Radeon
  •  DDR/4-DIMبافرنشده( رم‌های بافر نشده باعث دسترسی مستقیم به کنترلر حافظه شده و راندمان موثرتری خواهند داشت) ECC/non-ECC کانال‌های دوگانه
  • VRM( ماژول تنظیم وولتاژ) ۱۶ فازه به همراه Power Stage هفتاد آمپری
  •   طراحی گرمایی پیشرفته به کمک سینی گرمایی با قابلیت Fins-Array، وله گرمایی با قابلیت دسترسی مستقیم و صفحه پایه حرارتی
  •  PCIe 4.0  x16 Slot بسیار محکم
  •  NVMe PCIe 4.0/3.0 x4 M.2 جایگاه‌های سه گانه بسیار سریع با محافظ‌های گرمایی
  • Onboard Intel® WiFi 6 802.11ax 2T2R & BT5 with AORUS Antenna
  • AMP-UP Audio with ALC1220-VB and WIMA Capacitors for Rear 120dB SNR تراشه
  •  ۲٫۵GbE LAN  پهنای باند لن با قابلیت مدیریت پهنای باند
  • USB 3.2 Gen2 Type-C™ & HDMI Support
  • RGB FUSION 2.0 Supports Addressable LED & RGB LED Strips
  • Smart Fan 5 Features Multiple Temperature Sensors , Hybrid Fan Headers with FAN STOP and Noise Detection
  • Q-Flash Plus Update BIOS without Installing the CPU, Memory and Graphics Card
  •  IO Shield for Easy and Quick Installation از پیش نصب شده
  • مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا

    B550 Aorus Master از یک طراحی بسیار مخصوص برای استفاده از حداکثر توان CPU استفاده می‌کند. این طراحی شامل یک کنترل‌کننده دیجیتالی PWM و طراحی ۱۶ فازه برای ولتاژ هسته‌ای و SOC( سیستم روی یک چیپ) می‌شود که قادر است ۷۰ آمپر از هر فاز و در مجموع ۱۱۲۰ آمپر توان تولید کند. همچنین ۸ پین اضافه که متصل کننده‌های برق CPU به شمار می‌روند باعث تحویل دقیق و مناسب برق به پیشرفته‌ترین و انرژی خواه‌ترین قطعات کامپیوتر شما می‌شود تا بتوانید از نهایت قدرت پیشرفته‌ترین کامپیوترها استفاده کنید

B550 Aorus Master از یک طراحی بسیار مخصوص برای استفاده از حداکثر توان CPU استفاده می‌کند. این طراحی شامل یک کنترل‌کننده دیجیتالی PWM و طراحی ۱۶ فازه برای ولتاژ هسته‌ای و SOC( سیستم روی یک چیپ) می‌شود که قادر است ۷۰ آمپر از هر فاز و در مجموع ۱۱۲۰ آمپر توان تولید کند. همچنین ۸ پین اضافه که متصل کننده‌های برق CPU به شمار می‌روند باعث تحویل دقیق و مناسب برق به پیشرفته‌ترین و انرژی خواه‌ترین قطعات کامپیوتر شما می‌شود تا بتوانید از نهایت قدرت پیشرفته‌ترین کامپیوترها استفاده کنید و از قدرت اورکلاک کارت گرافیک‌های نسل سوم رایزن لذت ببرید.

مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا

این مادربورد از رم‌هایی با قابلیت XMP تا ۵۴۰۰MHZ پشتیبانی می‌کند. اگر با این اصطلاح آشنایی ندارید باید بگویم XMP در واقع به اورکلاک رم گفته می‌شود و اکثر رم‌های مدرن از این ویژگی بهره می‌برند. با فعال بودن این ویژگی می‌توانید با فرکانس بیش‌تری از رم خود استفاده کنید و توانی بالاتر از حد معمول از آن دریافت کنید.  B550 Aorus از سیستم حرارتی بسیار پشرفته‌ای بهره می‌برد. از آرایش Fins-Array آن که بگذریم به لوله گرمایی با دسترسی مستقیم، محافظین حرارتی و صفحه پایه حرارتی می‌رسیم که یک سیستم پیشرفته را می‌سازند

این مادربورد از طراحی غیرموازی بهره می‌برد. طراحی غیرموازی نوعی از طراحی مادربورد است که در آن به لطف طراحی مدرن مادربورد، کاربر به سادگی قادر است بدون کاستن از عمر مادربورد، سیستم خود را ارتقاء داده و مدام قطعات خود را تغییر دهد. با محافظین گرمایی این مادربورد و تطبیق مادربورد با تغییرات در PCIe 4.0 به راحتی می‌توانید حافظه‌های M.2 SSd زیادی را به کامپیوتر خود اضافه کنید و شاهد هیچ اختلالی هم در سرعت خواندن و نوشتن یا آسیب به مادربورد نباشید.

مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا

ین مادربورد از طراحی غیرموازی بهره می‌برد. طراحی غیرموازی نوعی از طراحی مادربورد است که در آن به لطف طراحی مدرن مادربورد، کاربر به سادگی قادر است بدون کاستن از عمر مادربورد، سیستم خود را ارتقاء داده و مدام قطعات خود را تغییر دهد. با محافظین گرمایی این مادربورد و تطبیق مادربورد با تغییرات در PCIe 4.0 به راحتی می‌توانید حافظه‌های M.2 SSd زیادی را به کامپیوتر خود اضافه کنید و شاهد هیچ اختلالی هم در سرعت خواندن و نوشتن یا آسیب به مادربورد نباشید.

این مادربورد از رم‌هایی با قابلیت XMP تا ۵۴۰۰MHZ پشتیبانی می‌کند. اگر با این اصطلاح آشنایی ندارید باید بگویم XMP در واقع به اورکلاک رم گفته می‌شود و اکثر رم‌های مدرن از این ویژگی بهره می‌برند. با فعال بودن این ویژگی می‌توانید با فرکانس بیش‌تری از رم خود استفاده کنید و توانی بالاتر از حد معمول از آن دریافت کنید.  B550 Aorus از سیستم حرارتی بسیار پشرفته‌ای بهره می‌برد. از آرایش Fins-Array آن که بگذریم به لوله گرمایی با دسترسی مستقیم، محافظین حرارتی و صفحه پایه حرارتی می‌رسیم که یک سیستم پیشرفته را می‌سازند. این مادربوردها با SSDهای M.2 و MOSTEF کاملا سازگار هستند.اگر هم گیمر حرفه‌ای باشید، دمای پایین تر از حد معمول را تجربه خواهید کرد. محافظین حرارتی باعث جلوگیری از باتل‌نک حافظه‌های M.2 SSD می‌شوند و گرمای حاصل از آن‌ها را قبل از ایجاد مشکل از بین می‌برند.

فن‌های چندگانه این قطعه مجهز به چندین سنسور حساس به گرما هستند و اجازه نخواهند داد ذره‌ای مادروبورد شما دچار افزایش بیش از حد دما شود. در شب هنگام به لطف روشنایی و سیستم نور مادربورد که در بالا هم ذکر شد، یک تجربه گیمینگ لذت‌بخش و آرام‌بخش را خواهید داشت. پشیبانی از AMD RYZEN 5000 نیز دلیل دیگری بر قدرت و کارایی زیاد این مادربورد با وجود قیمت مناسب آن است. پس اگر قصد بستن یک سیستم AMD گیمینگ دارید، از مادربورد B550 Aorus Master غافل نشوید. همچنین با تکنولوژی Smart Fan 5 شما می‌توانید چرخش فن‌ها را تنظیم کنید و انتخاب کنید کدام فن در چه زمانی بیش‌تر یا کم‌تر فعالیت کند و میزان گرمایی که بین قطعاتتان پخش می‌شود را کنترل کنید. با قابلیت Noise Detection هم می‌توانید صدای حاصل از فن‌ها را تنظیم کرده و سرعت آن را متناسب با صدای دلخواه تنظیم کنید.

مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا

فن‌های چندگانه این قطعه مجهز به چندین سنسور حساس به گرما هستند و اجازه نخواهند داد ذره‌ای مادروبورد شما دچار افزایش بیش از حد دما شود. در شب هنگام به لطف روشنایی و سیستم نور مادربورد که در بالا هم ذکر شد، یک تجربه گیمینگ لذت‌بخش و آرام‌بخش را خواهید داشت. پشیبانی از AMD RYZEN 5000 نیز دلیل دیگری بر قدرت و کارایی زیاد این مادربورد با وجود قیمت مناسب آن است. پس اگر قصد بستن یک سیستم AMD گیمینگ دارید، از مادربورد B550 Aorus Master غافل نشوید

این مادربورد از پهنای باند ۲٫۵ GbE برای لن استفاده می‌کند که دو برابر از مدل ۱ گیگابیتی سریع تر خواهد بود. این قابلیت بسیار برای گیمرها و به خصوص استریمرها مناسب و سریع خواهد بود. قطعه ۸۰۲٫۱۱ax برای وایرلس باعث اتصال بی سیم بسیار سریع، استریم بهتر، قطعی کم‌تر و سرعت نهایت ۲٫۵ گیگابیت بر ثانیه خواهد شد همچنین این مادربورد از بلوتوث ۵ استفاده می‌کند که بسیار سریع‌تر از بلوتوث ۴٫۲ است. همچنین نباید از USB type- C این مادربورد غافل شد که تا سرعت ده گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند.تراشه صدای این مادربورد (ALC1220 120dB(A است که تا فرکانس ده کیلوهرتز را با کیفیتی بسیار خوب و بدون نویز و دیسورشن برای شما به ارمغان می‌آورد. شما با این مادربورد تجربه بسیار خوبی را از کار با هدفون خود خواهید داشت و صداها را با وضوح بهتر خواهید شنید.

ویژگی Q-flash Plus باهث می‌شود بدون نیاز به نصب CPU، گرافیک یا رم و حتی بدون نیاز به وارد شدن به منوی BIOS، آن را به راحتی و با استفاده از یک USB Flash Drive آپدیت کنید. برای این کار یک BIOS جدید را روی فلش خود ذخیره کنید، نام آن را به Gigabyte.bin تغییر دهید سپس دکمه Q-Flash Plus موجود روی مادربورد را فشار دهید و کار تمام است! B550 Aorus Master از قابلیت Dual Bios استفاده می‌کند که انحصاری گیگابایت است. یعنی شما به اضافه بایوس اصلی خود، یک بایوس بکاپ هم دارید که اگر مشکلی برای بایوس اصلی رخ داد، نگرانی نداشته باشید و بایوس بکاپ شما را به راحتی نجات دهد و از کارهایتان بازنمانید.

مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا

ین مادربورد از پهنای باند ۲٫۵ GbE برای لن استفاده می‌کند که دو برابر از مدل ۱ گیگابیتی سریع تر خواهد بود. این قابلیت بسیار برای گیمرها و به خصوص استریمرها مناسب و سریع خواهد بود. قطعه ۸۰۲٫۱۱ax برای وایرلس باعث اتصال بی سیم بسیار سریع، استریم بهتر، قطعی کم‌تر و سرعت نهایت ۲٫۵ گیگابیت بر ثانیه خواهد شد همچنین این مادربورد از بلوتوث ۵ استفاده می‌کند که بسیار سریع‌تر از بلوتوث ۴٫۲ است. همچنین نباید از USB type- C این مادربورد غافل شد که تا سرعت ده گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند

با استفاده از RGB Fusion 2 به راحتی هرچه تمام‌تر، PC و مادربورد خود را به هر رنگ دلخواه تزئین کنید و از آن لذت ببرید. نورهای ساطع شده از مادربورد را می‌توانید با مادهای از پیش تعیین شده یا به دلخواه تغییر دهید و شامل یک رقص نور هنرمندانه در حین تجربه گیمینگ خود باشید. به لطف سیستم یکپارچه بصری RGB Fusion 2 بهترین ابزار را برای کاستومایز نورهای اطراف مادربورد، کارت گرافیک و دیگر وسایل اطراف آن را خواهید داشت و می‌توانید با ویژگی Sharing آن، رنگ نورهای ساخته شده در پروفایل خود را با دیگران به اشتراک بگذارید یا از پروفایل آن‌ها بهره ببرید. این ویژگی یک تجربه گیمینگ بسیار لذت‌بخش را برای شما فراهم می‌کند.

در نهایت باید بگویم این مادربورد، B550 Aorus Master یک انتخاب بسیار خوب برای شماست، به شرطی که یک مادربورد حرفه‌ای برای استفاده حرفه‌ای و گیمینگ بخواهید. این مادربورد با قابلیت‌های مدرن و استحکام بسیار زیاد و عمر طولانی‌اش، نیاز شما را به یک مادربورد عالی تا سال‌ها برطرف خواهد کرد. این مادربورد زیبا، محکم، قدرتمند و عالی را از دست ندهید.

 

مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا
مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا
مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا
مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا
مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا
مدرن، زیبا و پر از قابلیت | نقد و بررسی مادربورد B550 Aorus master - گیمفا