(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا

(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL

امیر محمد جیریایی
۱۱:۵۸ ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا

بالاخره به پایان آخرین قسمت از تاریخچه سری بازی های پرطرفدار RESIDENT EVIL رسیدیم. در این قسمت همان طور که از قبل وعده دادیم به معرفی عناوی اصلی و تاثیر گذار رزیدنت اویل خواهیم پرداخت و نکات جالبی را از قسمت های مختلف این عناوین را برایتان فاش خواهیم کرد. پس بدون هیچ گونه توضیح اضافه ای نظر شما را به آخرین قسمت از این تاریخچه جلب می کنیم.

 

RESIDENT EVIL 4

تاریخ انتشار:بهار ۲۰۰۵

پلتفرم ها :pc / GameCube/PS2/Wii

میانگین امتیاز بازی در سایت متاکریتیک : ۹۶

میزان فروش: ۷٫۳ میلیون نسخه

شخصیت های اصلی:

Leon S. Kennedy

Ada Wong

16118 resident evil 4 full

نکته ای جالب :

قبل از این که به معرفی قسمت چهارم بپردازیم بهتر است همان طور که اشاره شد به یک نکته ی جالب هم اشاره کنیم . آن هم این که اگر RESIDENT EVIL 4 نبود در حقیقت هیچ وقت سری محبوب Devil May Cry نیز به وجود نمی آمد! جریان از این قرار بود که Resident Evil 4 در زمان ساخت خود تحت تغییرات بسیار زیادی قرار گرفت و در ابتدا با نام “Biohazard 3.5,” شناخته می شد. در این نسخه قرار بود که بازیباز کنترل یک شخصیت کاملا جدید را در اختیار خود بگیرد و در مکان های عجیب با هیولاهایی فرا طبیعی مبارزه کند. البته کپکام بعد ها این ایده را برای ساخت RE4 لغو کرد. ولی این ایده با توجه به این که تفاوت های بسیاری با رزیدنت اویل داشت باعث شد که کپکام از این ایده در ساخت یک عنوان جدید بهره مند شود و در نتیجه Devil May Cry متولد شد.

سرانجام کپکام دل از ساخت نسخه های فرعی رزیدنت اویل کند و شش سال بعد از قسمت سوم ، رزیدنت ایول ۴ با انواع و اقسام تغییراتی که به خود دیده بود عرضه شد و پایه گذار یک انقلاب در این سری و همچنین دیگر بازی ها شد.

همان طور که اشاره شد قسمت چهارم تغییرات زیادی را به خود دید تا به آن چه که سازندگان  می خواهند برسد. از جمله این که قبلا قرار بود لئون به مقر شرکت آمبرلا نفوذ کرده و آن جا را نابود کند و این که در دست راستش هم قدرتی وجود داشت که نیروی فوق العاده ای برای مبارزه با زامبی ها به وی می داد. در عکس زیر می توانید نسخه ای که قرار بود برای قسمت چهارم باشد ولی هیچ گاه ساخته نشد راببینید :

File:Re3.5hookman.png

در این تصویر که مربوط به نسخه ی لغو شده ی بازی است لئون در حال مبارزه با یک مرد با دستانی قلاب مانند می باشد. البته زاویه دوربین و کاوش در محیط در نسخه ی نهایی نیز همچنان وجود دارد ولی کاپشن لئون فرق کرده است.

در نسخه ی چهارم شخصیت محبوب لئون کندی از رزیدنت اویل ۲ البته این بار با تجربه ای بیشتر به قسمت چهارم بازگشته بود. شش سال از وقایع راکون سیتی گذشته و این بار لئون که محافظ رسمی رییس جمهور ایلات متحده شده ماموریت پیدا می کند که دختر گمشده ی رییس جمهور را با نام اشلی که آخرین بار در دهکده ای در کشور اسپانیا دیده شده پیدا کند ، اما در واقع حوادثی بدتر از کابوس راکون سیتی در انتظار لئون است. انسان هایی که هیچ شباهتی به زامبی ها ندارند ، اما می توانند حرف بزنند و بی دلیل هم به غریبه ها حمله می کنند ، رها شدن در یک دهکده و حضور افرادی مرموز در قسمت چهارم باعث شده بود که اشتیاق شما برای پیش برد بازی بیشتر از قبل شود. به علاوه در این نسخه شاهد طعنه های معنی داری به کشور آمریکا بودیم . به گونه ای که آسموند سدلر رهبر این گروه مخوف در یکی از صحبت های خود پیروزی آمریکایی ها را فقط در قیلم هالیوودی می دانست !

گیم پلی انقلابی بهترین قسمتی بود که رزیدنت اویل ۴ در آن می درخشید. این بار خبری از زاویه ی دوربین از پیش تعیین شده نبود و دوربین بر روی شانه شخصیت قرار می گرفت. همچنین لیزری که بر روی اسلحه ها بود هدف گیری را بسیار آسان تر و لذت بخش تر از قبل می کرد ، حتی شما توانایی زدن ضرباتی را هم بر روی گانادو ها داشتید. از مبارزه با باس ها نیز هر چقدر بگوییم کم گفتیم به گونه ای که مبارزه با هر کدام از این باس ها در نوع خود حماسه ای بود. انواع و اقسام سلاح ها در بازی وجود داشت تا برای یک کشت و کشتار حسابی آماده باشید. به علاوه گرافیک قسمت چهارم نیز را می توان به قدری بالا دانست که به راحتی با بعضی از عناوین این نسل نیز برابری می کند.

بازیباز کنترل شخصیت‌های دیگری همچون ایدا وانگ، جک کراوزر، هانک و آلبرت وسکر را نیز در سایر بازی‌های کوتاه و جایزه‌ای موجود در این بازی، می‌تواند دراختیار داشته باشد. تمام این ویژگی‌ها درکنار داستان جالب و موسیقی متمایز خود، این بازی را جزو یکی از کامل‌ترین بازی‌های تاریخ می‌کند. البته تغییر سبک و دگرگونی اساسی در آن، در این بخش، باعث رنجیده ‎خاطر شدن دوستداران این سری شد.

رزیدنت ایول ۴ تنها قسمت در تاریخ این سری است که پس از آن‌ که مورد نقدهای مثبت منتقدان و کاربران بی‌شماری قرار گرفت، به عنوان بازی سال ۲۰۰۵ انتخاب شد. در مجموع رزیدنت اویل ۴ بر روی سه کنسول GameCube/PS2/Wii موفق به فروشی  ۷٫۳ میلیون نسخه شده است و از این حیث پرفروش ترین بازی در تاریخ رزیدنت اویل می باشد. البته نام رزیدنت اویل ۴ به عنوان بهترین فروش یک بازی Survival Horror نیز در کتاب گینس نیز دیده می شود.

RESIDENT EVIL 5

تاریخ انتشار :March 13, 2009

پلتفرم ها :Xbox 360/PS3 / pc

میانگین امتیاز بازی در سایت متاکریتیک : ۸۶

میزان فروش: ۵٫۹ میلیون نسخه

شخصیت های اصلی:

Chris Redfield

Sheva Alomar

25615 resident evil 5 full

بعد از موفقیت های بی چون و چرای رزیدنت اویل ۴ و بعد از یک وقفه ی چهار ساله همگان در انتظار آن بودند که قسمت پنجم که برای اولین بار در Xbox 360 و PlayStation 3 منتشر می شد بتواند حتی فراتر از قسمت چهارم عمل کند. فشار ها بسیار بر روی بازی بود و کپکام هم امید خوبی به این عنوان داشت. البت رزیدنت اویل ۵ نیامده با خود جنجال داشت و آفریقا زمزمه هایی مبنی بر نژاد پرستی را بر سر زبان ها انداخت . کار به جایی کشید که کپکام مجبور شد برای این که این جنجال ها فروکش شود چند سفید پوست را هم در بین دشمنان سیاه بگنجاند !

به هر حال با تمامی این موارد رزیدنت اویل ۵ منتشر شد و نکته ای که به سرعت در هنگام بازی کردن جلب توجه می کرد عدم هیچ گونه ترسی بود که باعث انتقاد طرفداران و منتقدان به بازی شد. کپکام داستان قسمت پنجم را بسیار سینمایی و به مانند عناوین هالیوودی ساخته بود. در این نسخه کریس ردفیلد ماموریت یافته تا  برای بررسی موارد قاچاق سلاح‌های بیولوژیکی در آفریقا به آنجا برود و البته در ادامه شوا آلمور هم به عنوان همکارش در انجام ماموریت به وی کمک خواهد کرد. البته در ادامه داستان شاهد حضور جیل ولنتاین و آلبرت وسکر نیز در بازی بودیم که با پیش روی در داستان حضور آن ها فاش می شد.

در بخش گیم پلی رزیدنت اویل ۵ چندان تلاشی برای تغییرات نداشته بود و با اندک تغییراتی همان گیم پلی قسمت چهارم را می توانستیم در این عنوان هم ببینیم البته با تمامی این موارد حضور شخصیت های محبوب این سری همچنان بازی را لذت بخش می کرد اما همان طور که گفته شد عدم وجود ترس باعث انتقاتی نسبت به این قسمت پنجم شد.

رزیدنت اویل ۵ تا سپتامبر ۲۰۱۲ موفق به فروشی بیش از ۵٫۹ میلیون نسخه شده است.

Resident Evil: Revelations

تاریخ انتشار :۲۷ ژانویه ۲۰۱۲

پلتفرم ها :Nintendo 3DS, Microsoft Windows, PlayStation 3, Wii U, Xbox 360

میانگین امتیاز بازی در سایت متاکریتیک : ۸۲

میزان فروش: اعلام نشده است.

شخصیت های اصلی:

Chris Redfield

Jill Valentine

48579 resident evil revelations full

با معرفی کنسول جدید نیتندو یعنی ۳DS ، این کنسول دستی به شدت به عناوینی احتیاج داشت که نامش را بیش از بیش بر سر زبان ها بیندازد و برای شروع کار چه عنوان بهتر از Resident Evil ! و به همین علت بود که کپکام ساخت نسخه ی Resident Evil: Revelations را در دستور کار خود قرار داد و این قسمت توانست کاملا عنوان شایسته ای برای نام Resident Evil باشد و  موفقیت خوبی در کنسول کوچک نیتندو به دست آورد.

نسخه ی ۳D بازی همان طور که از نامش مشخص است به وقایع ناگفته بین دو قسمت رزیدنت اویل ۴ و ۵ می پرداخت و به شما این اجازه را می داد که با شخصیت های Jill Valentine, Chris Redfield, Parker Luciani و فردی که با نام Grinder به بازی کردن بپردازید مکان اصلی بازی نیز در دو کشتی در جریان بود. همانند رزیدنت ایول ۴ و رزیدنت ایول ۵، زاویه دید از پشت شخصیت بوده و به شکل کامل، از محیط سه‌بعدی بهره خواهد برد. برخلاف بیشتر بازی‌های این سری، گیمر، حق انتخاب چگونگی هدف‌گیری را به شکل اول‌شخص دارا می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این بازی، قابلیت حرکت و شلیک در زمان هدف‌گیری است. اگر چه Revelations تمرکز اصلی خود را کماکان بر روی بخش  های اکشن قرار داده بود ، ولی وجود مکان های تنگ بیشتر و مهمات کم تر باعث می شد که حس رزیدنت اویل های کلاسیک برایتان زنده شود .

Resident Evil: Revelations با گرافیک بسیار خوب خود بدون شک یکی از بهترین بازی ها بر روی کنسول دستی ۳DS می باشد و تجربه ی آن برای هر کدام از دارندگان این کنسول ضروری است. البته کپکام ساخت بازی را برای کنسول های نسل فعلی و pc نیز تایید کرده است و دارندگان این پلتفرم ها می توانند در ماه اردیبهشت از تجربه ی این بازی بهره مند شوند و به افشای رازهای ناگفته در فرنچاینز رزیدنت اویل بپردازند.

Resident Evil: Operation Raccoon City

تاریخ انتشار :۲۰ مارس ۲۰۱۲

پلتفرم ها : Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360

میانگین امتیاز بازی در سایت متاکریتیک : ۵۲

میزان فروش: ۲٫۱ میلیون نسخه

42546 resident evil operation racoon city full

در حالی که دوستداران فرنچاینز رزیدنت اویل بی صبرانه در انتظار قسمت ششم بازی بودند ، Operation Raccoon City یکی دیگر از قسمت های ریدنت اویل بود که همگان را مات و متحیر کرد ، اول این که کپکام برای اولین بار وظیفه ساخت بازی را به دست یک استدیوی غربی با نام Slant Six سپرد و در نتیجه عنوانی تولید شد که نارضایتی طرفداران این سری را برانگیخت.

موارد عجیب و غریبی به این بازی اضافه شده بود از جمله این که بازیباز می توانست از بین ۸ شخصیت عضو گروه آمبرلا یکی ا انتخاب کند و با آن به بازی کردن بپردازد. داستان بازی رزیدنت ایول: ماموریت شهر راکون، بازگویی مجددی از رخدادهای دو بازی اصلی (رزیدنت ایول ۲ و رزیدنت ایول ۳) است که دچار تغییراتی در داستان نسخه‌های اصلی نیز شده‌ بود. تاکید بر همکاری تیمی و نابودی انسان ها برای اولین بار در تاریخ این فرنچاینز نکاتی نبود که طرفداران را راضی نگه دارد به گونه ای که این عنوان جنجال های زیادی را به راه انداخت و Slant Six که فشار ها را با ساخت این بازی نسبت به خود زیاد می دید توپ را به زمین کپکام انداخت و اعلام کرد که هر آن چه که کپکام می خواسته را ساخته است.

رزیدنت ایول: ماموریت شهر راکون میانگین ضعیف ترین میانگین نمره را در تاریخ فرنچاینز رزیدنت اویل دارد به گونه ای که سایت IGN این عنوان را از لحاظ ساختاری ضعیف تر از ساخته ی قبلی استدیویSlant Six یعنی SOCOM نامیده است. البته با تمامی این موارد محبوبیت نام رزیدنت اویل به قدری است که فروش این بازی را تضمین کند و تا ماه ژوین این بازی موفق شده ۲٫۱ میلیون نسخه بفروشدکه فروش خوبی برای یک بازی فرعی می باشد.

البته با این که گیم پلی بازی از هر جهت که به آن نگاه می کنی هیچ گونه سنخیی با رزیدنت اویل ندارد ، ولی مبارزه ای دوباره با نمسیس جز لحظات خاطره انگیز بازی می باشد.

Resident Evil 6

تاریخ انتشار : ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲

پلتفرم ها :   Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360

میانگین امتیاز بازی در سایت متاکریتیک : ۷۴ در نسخه ی ps3  و ۶۷ در نسخه ی xbox 360

میزان فروش: ۴٫۸ میلیون نسخه

شخصیت های اصلی:

Chris Redfield

Leon S. Kennedy

Jake Muller

Ada Wong

49463 resident evil 6 full

بالاخره انتظارها به پایان رسید و قسمت ششم رزیدنت اویل نیز عرضه شد. دارا بودن ۴ داستان متمایز ، به همراه حضور همزمان شخصیت های محبوب این بازی یعنی کریس ردفیلد و  لئون رزیدن اویل ۶ را به جنجالی ترین بازی در تاریخ این سری تبدیل کرده است.

رزیدنت اویل ۶ یکی از عناوینی بود که منتقدان و گیمر ها را به حالت دو قطبی در آورد  به گونه ای که شاهد نمراتی مانند ۹ تا ۲ نیز از بازی بودیم. البته عده ی بسیاری نسبت به تخیلی تر شدن گیم پلی بازی از این عنوان خرده گرفتند به خصوص در مراحل جیک که نبود هیچ گونه ترسی باعث انتقدات فراوانی نسبت به قسمت ششم شد. البته مراحل لیان در سطحی بسیار خوب و قدرتمندی بود و می توان آن را یک سر و گردن بالاتر سه شخصیت دیگر نامید. به عنوان مثال سایت یورو گیمر با تمجید از بازی رتبه ۶ از ۱۰ رو به رزیدنت اویل ۶ داد و نوشت “لیان واقعاً قدرتمند نشان داده شده اما کریس بر خلاف شماره قبلی خیلی بد نشان داده شده است.”

از لحاظ داستان نیز همچنان به مانند گذشته رزیدنت اویل ۶ بسیار خوب عمل کرده بود به گونه ای که سایت گیم اسپات که نمره بسیار بد ۴٫۵ را به بازی داد داستان را در سطحی بسیار خوب و بالا دانست. البته رزیدنت اویل ۶ را در کل نمی توان عنوانی دانست که باعث حرکت رو به جلو برای این سری بشود ولی همچنان تجربه ی بازی برای دوستداران این سری توصیه می شود.

البته نقد و بررسی وب سایت گیمفا که یکی از طولانی ترین و کاملترین نقد و بررسی های سایت گیمفا نیز است به این بازی نمره ی ۳۶/۴۰ را اهدا کرده و به تحسین این بازی پرداخته است.شما میتوانید نقد را به نام‌“خروش شیطان مقیم در عصر جدید”به قلم دانیال نوروزی را مطالعه کنید.
در پایان این تاریخچه نیز نظر شما را نسبت به این جمله ی تاثیر گذار آلبرت وسکر جلب می کنیم :

هر روز، انسان‌ها با کارهایشان به سمت خودکشی گام برمی‌دارند! من دنیا را ویران نمی‌کنم، آن را حفظ می‌کنم

.به هر حال باید منتظر ماند و دید که این فرنچاینز در آینده راه خود را در چه مسیری ادامه می دهد.

Daniel Wayne

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا
(قسمت سوم )شیطان در کمین است | از گذشته تا به امروز با RESIDENT EVIL - گیمفا