آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید - گیمفا
آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید - گیمفا
آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید - گیمفا
آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید - گیمفا

آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید

پست گیمفا
۱۸:۲۰ ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید - گیمفا

CS50 هاروارد، دوره‌ای که علاقه‌مندان به علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی در سراسر دنیا منتظر برگزاری آن هستند. دوره‌ای که مارک زاکربزگ، غول برنامه‌نویسی و صاحب یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی در آن سخنرانی کرده‌ است، بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین دوره در دانشگاه هاروارد. علاقه‌مندان به علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی با دورۀ CS50 آشنا هستند و هر سال اخبار مربوط به این دوره را پیگیری می‌کنند و تازه واردها به دنیای برنامه‌نویسی منتظر برگزاری این دوره در دانشگاه بین‌المللی هاروارد هستند.

اشتیاق افراد برای برگزاری این دوره به دلیل سبک متفاوت آموزشی آن است، فضایی مفرح برای آموزش علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی.  هر ساله دانشگاه هاروارد میزبان علاقه‌مندان برنامه‌نویسی است تا با آموزش‌های کاربردی مانند زبان C و پایتون به افراد مستعد و علاقه‌مند آنها را برای ورود به بازار کار آماده کند. محبوبیت دورۀ CS50 هاروارد باعث شد که دانشگاه یِل آمریکا با برگزارکنندگان CS50 هاروارد وارد مذاکره شود تا بتواند مجوز برگزاری این دوره را در یِل آمریکا دریافت کند. سرانجام در سال ۲۰۱۵ CS50 علاوه‌بر هاروارد در یِل آمریکا نیز برگزار شد. برگزارکنندگان CS50 در دانشگاه یِل تصمیم کرفتند که در سال ۲۰۱۶ فرصتی را فراهم کنند تا علاه‌بر دانشجویان، دانش‌آموزان دبیرستانی علاقه‌مند به برنامه‌نویسی بتوانند در جریان آموزش‌های CS50 قرار بگیرند، به این ترتیب از سال ۲۰۱۶ دانشگاه یِل فرصت شرکت در CS50 را در اختیار دانش‌آموزان دبیرستانی نیز قرار داد.

تاریخچۀ CS50 هاروارد

تاریخچۀ CS50 به حدود ۱۵ سال قبل می‌رسد، گروهی در دانشگاه هاروارد شروع به برگزاری دوره‌های مرتبط به علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی کردند. در بین دوره‌هایی که گروه علوم کامپیوتر هاروارد برگزار کرد، ۲ رویداد پازل (Puzzle day) و CS50 محبوب شد. دلیل محبوبیت این ۲ دوره، ارتقای اعتمادبه‌نفس افراد برای ورود به دنیای علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی بود. برای شرکت در این رویدادها، شرکت‌کننده لازم نیست که پیش‌نیاز علمی را داشته باشد، در واقع بدون اطلاعات در زمینۀ علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی می‌تواند در این رویدادها شرکت کند و این فرصتی عالی برای افراد علاقه‌مند است.

در رویداد پازل دِی دانشجو درگیر حل مسئله می‌شود، چراکه بسیاری از افراد مشهور در زمینۀ برنامه‌نویسی معتقدند که حل مسئله بخش مهم و بزرگی در علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی است و فرد باید بتواند بهترین روش را برای حل مسئلۀ خود پیدا کند. مثال بارز این ادعا، استیو جابز، صاحب برند اپل است، خیلی از افراد معتقدند که استیو جابز در طول زندگی خود یک خط کد ننوشته بود، اما توانایی داشت که مسائل را به بهترین شکل ممکن حل کند. بنابراین می‌توان گفت که توانایی حل مسئله پیمودن نصف راه موفقیت است.

در رویداد پازل، شرکت‌کننده را با چالش روبه‌رو می‌کنند و از او می‌خواهند که بهترین راه‌حل را برای مسئله پیدا کند. شرکت در این رویداد به صورت گروهی و انفرادی امکان‌پذیر است و بعد از حل مسئله به گواهی هاروارد به افراد تعلق می‌گیرد.

در رویداد CS50 شرکت‌کنندگان با دنیای علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی آشنا می‌شوند. برای شرکت در این رویداد پیش‌زمینۀ علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی نیاز نیست و افراد با شرکت در این رویداد به صورت حرفه‌ای این علوم را می‌آموزند و در انتها گواهی بین‌المللی و معتبر CS50 هاروارد را دریافت می‌کنند.

اولین دورۀ CS50 در ایران

گروهی از جوانان ایرانی تصمیم گرفتند که ۲ رویداد بین‌المللی هاروارد یعنی Puzzle day و CS50 را برای علاقه‌مندان به علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی در ایران برگزار کنند، به این ترتیب تیم CS50 ایران تشکیل شد. تیم CS50 ایران ابتدا رویداد پازل دِی را برگزار کرد و با استقبال خوبی مواجه شد. پازل دِی در ایران ۲ دوره برگزار شد، دورۀ اول در سال ۹۸ به صورت حضوری و دورۀ دوم در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین برگزار شد. هر ۲ دوره طبق استانداردهای پازل دِی هاراوارد بود و شرکت‌کنندگان با چالش حل مسئله درگیر بودند. بعد از موفقیت رویداد پازل دِی، تیم CS50 ایران تصمیم گرفت که رویداد CS50 را برای افراد علاقه‌مند به علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی در ایران برگزار کند.

دورۀ CS50 هاروارد در ایران به صورت آنلاین در ۹ جلسۀ ۳ ساعته به همراه ۳ جلسۀ رفع اشکال برگزار می‌شود. CS50 ایران طبق استاندارهای دورۀ هاروارد است و سرفصل‌های آموزشی آن هیچ تفاوتی با دورۀ CS50 هاروارد ندارد. برای برگزاری این دوره لازم است که مدرس علاوه‌بر گذراندن دورۀ CS50x، دورۀ CS50 educaors را نیز بگذارند. امیرحسین فروغی تدریس این دوره را در ایران به عهده دارد و هر ۲ دوره را در هاروارد گذارنده، گواهی‌های فروغی در وبسایت CS50 هاروارد قابل مشاهده است.

دیوید میلان (David malan) مدرس CS50 هاروارد، علاوه‌بر موافقت برای برگزاری این دوره در ایران، از علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی در ایران دعوت کرد که با شرکت در این دوره به جامعۀ CS50 هاروارد ملحق شوند.

دورۀ CS50 ایران در پاییز ۹۹ از تاریخ ۱۴ آبان ماه تا ۱۲ آذر در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان CS50 ایران می‌توانند به صورت رایگان ۳ دورۀ تکمیلی «برنامه‌نویسی وب»، «برنامه‌نویسی موبایل» و «برنامه‌نویسی بازی» را نیز بگذارنند. شرکت در دوره‌های تکمیلی اختیاری است و عدم گذراندن آن‌ها مانع دریافت گواهی CS50 نمی‌شود.

سرفصل‌های آموزشی و گواهی‌نامۀ معتبر

آنچه در CS50 هاروارد تدریس می‌شود، بدون هیچ‌گونه تغییری در CS50 ایران نیز تدریس خواهد شد و استانداردهای آموزشی مطابق با دورۀ هاروارد است. سرفصل‌های آموزشی CS50 شامل: زبان c، sql، python، css، swift، html، lua، java و javascript است. در این دوره دانشجویان با یادگیری تفکر الگوریتمی، می‌آموزند چگونه مسائل را به‌صورت کارآمد حل کنند.

اعطای گواهی‌نامۀ CS50 منوط به حل problem set توسط شرکت‌کننده است و در پایان دوره به وی ارائه خواهد شد.

مخاطبین این دوره چه کسانی هستند؟

شرکت در این دوره محدودیتی ندارد، تنها علاقۀ فرد به علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی کافی است. خوشبختانه این دوره به زبان فارسی برگزار می‌شود و افراد با دانش سطحی زبان انگلیسی می‌توانند از مطالب آموزشی CS50 بهره ببرند. مدرس دورۀ CS50 ایران به صورت پایه‌ای و مطابق با استانداردهای دانشگاه بین‌المللی هاروارد مباحث علوم کامپیوتر و برنامه نویسی را به صورت شیوا و به زبان فارسی تدریس می‌کند.

شرکت در این دوره فرصت خوبی برای دانشجویان علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی است تا مسائل تئوریک را به‌صورت عملی و شهودی آموزش ببینند، تا برای ورود به بازار کار آماده شوند. علاوه‌بر علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی، شرکت در این دوره برای کارآفرینان و مدیران کسب‌وکار مفید است، چراکه تفکر الگوریتمی را خواهند آموخت.

حامیان CS50 ایران

اولین حامی این دوره مدرس اصلی CS50 هاروارد دیوید میلان است که با موافقت و پیام دلگرم‌کنندۀ خود برگزارکنندگان در ایران را تشویق و حمایت کرد. در ادامه برندهایی مانند سرویس اشتراک گذاری ویدیو آپارات،سرویس پوش نوتیفیکشن نجوا حمایت خود را از برگزاری این رویداد بین‌المللی در ایران اعلام کردند. این حمایت باعث تشویق و دلگرمی برگزارکنندگان برای ادامۀ این راه و برگزاری دورۀ CS50 در سال‌های آتی و دوره‌های بین‌المللی دیگر شد. برگزاری دورۀ CS50 در ایران قدم بزرگی برای آشنایی برنامه‌نویسان ایرانی با آموزش‌های استاندارد و بین‌المللی است. برای شرکت در این دورۀ آموزشی بین‌المللی اینجا کلیک کنید تا آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید - گیمفا
آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید - گیمفا
آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید - گیمفا
آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید - گیمفا
آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Dr.Who گفت:

    خدا بگم ماکروسافتو چی کارش کنه که بتسدا رو خرید من حتی الان هاروارد رو هم هاوارد خوندم……….قابل توجه عزیزانی که نمی دونن تاد هاوارد کله گنده بتسداس

  • alizalogy گفت:

    اطلاع دارید که آیا همون certificate دانشگاه هاروارد رو می دن یا نه؟ چون من توی سایت دانشگاه هاروارد ندیدم همچین چیزی؟ و اینکه به خاطر تحریم ها هیچ ارتباط مستقیم دانشگاهی نمی شه بزقزاز باشه، من پارسال می خواستم ثبت نام کنم از طریق هاروارد اما نوشته بود ایرانی ها کوبایی ها نمی تونن

آموزش به سبک هاروارد را تجربه کنید - گیمفا