چرا برخی بازیها با سرعت بیشتری برروی اکسباکس سری اکس بارگذاری میشوند؟
روز گذشته نقد و بررسیها از کنسولهای نسل بعدی منتشر شد و ما متوجه شدیم اکثر بازیها با سرعت بیشتری برروی اکسباکس سری اکس اجرا میشوند و این بر خلاف تبلیغات پلیاستیشن ۵ و تعاریف قرار دارد. موضوع از چه قرار است و دلیل اصلی این اتفاق چیست؟ ایا پلیاستیشن ۵ تبلیغات کاذب را شامل میشود؟
بررسیهای وبسایت گیماسپات (Gamespot) و سایر وبسایتهای گیمینگ نشان میدهد که عناوین مختلف تحت پشتیبانی Backwards Compatibility با سرعت بیشتری برروی سری اکس بارگذاری میشوند در حالی که انتظار داشتیم برروی پلیاستیشن ۵ سریعتر بارگذاری شوند.
در ادامه بازیهایی را مشاهده میکنید که با فاصلهی زمانی نسبتاََ قابل توجه سریعتر برروی اکسباکس سری اکس بارگذاری میشوند:
Final Fantasy XV
- مدت زمان بارگذاری در اکسباکس سری اکس: ۴۸ ثانیه
- مدت زمان بارگذاری بازی در پلیاستیشن ۵: ۱ دقیقه و ۱۰ ثانیه
Red Dead Redemption 2
- مدت زمان بارگذاری در اکسباکس سری اکس: ۱ دقیقه و ۴ ثانیه
- مدت زمان بارگذاری بازی در پلیاستیشن ۵: ۱ دقیقه و ۵ ثانیه
Destiny 2
- مدت زمان بارگذاری در اکسباکس سری اکس: ۴۲ ثانیه
- مدت زمان بارگذاری بازی در پلیاستیشن ۵: ۵۷ ثانیه
Monster Hunter World
- مدت زمان بارگذاری در اکسباکس سری اکس: ۳۵ ثانیه
- مدت زمان بارگذاری بازی در پلیاستیشن ۵: ۵۱ ثانیه
Batman: Arkham Knight
- مدت زمان بارگذاری در اکسباکس سری اکس: ۵۸ ثانیه
- مدت زمان بارگذاری بازی در پلیاستیشن ۵: ۱ دقیقه و ۷ ثانیه
اما جالب است بدانید در این میان عناوینی وجود دارند که برروی سیستم پلیاستیشن ۵ سریعتر بارگذاری میشوند. به عنوان مثال The Witcher 3: Wild Hunt در عرض ۱۰٫۱۳ ثانیه برروی پلیاستیشن ۵ بارگذاری میشود در حالی که نسخهی اکسباکس سری اکس به ۲۶٫۰۶ ثانیه زمان نیاز دارد. از طرفی عنوان Yakuza Kiwami نیز در عرض ۴٫۱۸ ثانیه برروی پلیاستیشن ۵ اجرا میشود در حالی که نسخهی سری اکس به ۶٫۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد.
ویدیوی زیر بارگذاری برخی عناوین را برروی پلیاستیشن ۵ و اکسباکس سری اکس مقایسه میکند:
دانلود با کیفیت ۴۸۰P | دانلود با کیفیت ۷۲۰P | دانلود با کیفیت ۱۰۸۰P
از طرفی ما میدانیم که بازیهای نسل بعدی پلیاستیشن ۵ یعنی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales و یا Astro’s Playroom با وجود ویژگیهای نسل بعدی شامل سرعت خارقالعادهای در بارگذاری میشوند. به عنوان مثال زمان بارگذاری عنوان دنیایباز Miles Morales به شکل زیر است:
علت اصلی چیست؟
همانطور که مشاهده میکنید درایو SSD پلیاستیشن ۵ از سرعت خارقالعاده برخوردار است و عناوین نسل بعدی را به سرعت بالا میآورد اما مشکل چیست؟ از دیدگاه کلی موضوع از این قرار است که نسخهی پلیاستیشن ۴ پروی بسیاری از بازیها سرعت بارگذاری پایینتری نسبت به نسخهی اکسباکس وان اکس آنها دارد و از طرفی کنسولهای نسل بعدی از بیلد (Build) و مزایای کنسول میان نسلی قبلی خود برای بسیاری از ویژگیها بهره میبرند. بنابراین اگر اثری از سوی سازندگان برای نسل بعدی بهبود نیافته و بهینه نشده باشد، از شخصیسازیهای ویژه و نهایت سرعت درایو SSD پلیاستیشن ۵ بهره برده نمیشود. به عنوان مثال ۱۶۰ ثانیه طول میکشد که نسخهی پلیاستیشن ۴ پروی عنوان Final Fantasy 16 بارگذاری شود در حالی که نسخهی پلیاستیشن ۵ بازی با ۹۰ ثانیه بهبود آن را به ۷۰ ثانیه میرساند. حالا اگر نسخهی اکسباکس سری اکس را بررسی کنیم متوجه میشویم که این نسخه از بیلد سریعتر وان اکس بهره میبرد که با زمان ۱۳۴ ثانیه بازی را بالا میآورد (توجه کنید که نسخهی اکسباکس وان اکس تقریباََ ۲۶ ثانیه سریعتر از نسخهی پلیاستیشن ۴ پرو است) و با کاهش ۸۳ ثانیهای آن را به میزان ۵۱ ثانیه میرساند.
آقای جان لینمن (John Linneman) از دیجیتال فاندری در این مورد توضیح داد:
ما باید تا بازیهای حقیقی پلیاستیشن ۵ و اکسباکس سری اکس صبر کنیم، تست Backwards Compatibility روش خوبی برای این بررسی نیست.
به عبارت دیگر انتظار میرود که بازیهای بهینه شده (Optimized) برای نسل بعد (هر دو کنسول) بنابر سرعت بهتر درایو SSD پلیاستیشن ۵ عملکردی بهتر و یا این که حداقل سرعتی برابر داشته باشد. در حالی که عناوین Backwards سرعت بهتری برروی اکسباکس سری اکس دارند چرا که بیلد اکسباکس وان اکس عملکرد بهتری در بارگذاری داشته تا نسخهی پرو، حتی در مورد رزولوشن و نرخ فریم نیز چنین چیزی صادق است و دیجیتال فاندری (Digital Foundry) آن را تایید میکند. فاصلهی چندانی تا عرضهی عناوین مختلف نداریم و اولین آنها یعنی Valhalla به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت و مورد بررسی قرار میگیرد.
توضیح تخصصیتر
از نظر تخصصیتر ورودی/خروجی اطلاعات فایلها در نسل هشتم بر اساس هستههای پردازندهی Jaguar طراحی شدهاند و بازیهای Backwards بیشتر CPU محور هستند تا SSD محور. دلیل برتری بارگذاری نسخهی سری اکس این است که پردازندهی مرکزی وان اکس قدرت بیشتری نسبت پلیاستیشن ۴ پرو دارد و CPU محور بودن انتقال اطلاعات به سرعت بارگذاری کمک میکند و از آنجایی که کنسولهای نسل بعدی از ساختار کنسولهای میان نسلی برای اجرای عناوین مختلف بهره میبرد شاهد عملکرد متفاوت هستیم. به احتمال زیاد بازیهای نسل بعدی از ورودی/خروجی اطلاعات بر اساس درایو SSD بهره میبرند و چون SSD پلیاستیشن ۵ سرعت بالاتری دارد از نظر فنی باید شاهد سرعت بیشتری باشیم. در مورد رزولوشن و نرخ فریم نیز چنین قضیهای صادق است، عناوینی که بهینهسازی برای وان اکس یا پلیاستیشن ۴ پرو نداشتهاند برروی پلیاستیشن ۵ نرخ فریم ثابتتر و رزولوشن بالاتری دارند چون پایههای آن به پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان پایه بر میگردد و نسخهی پلیاستیشن ۴ اکثر بازیها عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود داشته است.
تئوریهای بالا به طور رسمی تایید نشدهاند و ما هنوز به بازیهای نسل بعدی حقیقی دسترسی نداشتهایم اما توضیحات ارائه شده از سوی دیجیتال فاندری، متخصصان و بارگذاری سریع عناوین نسل بعدی برروی پلیاستیشن ۵ نشان میدهد پیچیدگی خاصی در این قضیه وجود دارد. احتمالاََ عنوان Valhalla اولین اثری باشد که به خوبی بارگذاری در کنسولهای نسل بعدی را به نمایش بگذارد و احتمالاََ تکنولوژی ولوسیتی مایکروسافت نیز تاثیر زیادی برروی افزایش سرعت داشته باشد.
پر بحثترینها
- مایکروسافت هماکنون روی پلی استیشن بازیهای پرفروش بیشتری نسبت به سونی دارد
- نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند
- بازی Stellar Blade به دلیل طراحی شخصیت Eve نقدهای منفی دریافت کرده است
- شایعه: احتمال عرضه Helldivers 2 روی Xbox Series X|S وجود دارد
- بازی هایی که مورد بیمهری مخاطبین قرار گرفتند (قسمت دوم)
- دنیاهای آخرالزمانی که اگر در واقعیت رخ بدهند بقاء در آنها دشوار خواهد بود (قسمت اول)
- رتبهبندی شخصیتهای اصلی سری GTA
- انتقاد EA از ممنوعیت فروش Dead Space در ژاپن اما صدور اجازه انتشار به Stellar Blade
- آیا Final Fantasy 7 Rebirth فروش کمی داشته است؟ تحلیلگران پاسخ میدهند
- شایعه: Gears 6 در مراسم امسال Xbox معرفی میشود
نظرات