چرا برخی بازی‌ها با سرعت بیشتری برروی اکس‌باکس سری اکس بارگذاری می‌شوند؟

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵

روز گذشته نقد و بررسی‌ها از کنسول‌های نسل بعدی منتشر شد و ما متوجه شدیم اکثر بازی‌ها با سرعت بیشتری برروی اکس‌باکس سری اکس اجرا می‌شوند و این بر خلاف تبلیغات پلی‌استیشن ۵ و تعاریف قرار دارد. موضوع از چه قرار است و دلیل اصلی این اتفاق چیست؟ ایا پلی‌استیشن ۵ تبلیغات کاذب را شامل می‌شود؟

بررسی‌های وبسایت گیم‌اسپات (Gamespot) و سایر وبسایت‌های گیمینگ نشان می‌دهد که عناوین مختلف تحت پشتیبانی Backwards Compatibility با سرعت بیشتری برروی سری اکس بارگذاری می‌شوند در حالی که انتظار داشتیم برروی پلی‌استیشن ۵ سریع‌تر بارگذاری شوند.

در ادامه بازی‌هایی را مشاهده می‌کنید که با فاصله‌ی زمانی نسبتاََ قابل توجه سریع‌تر برروی اکس‌باکس سری اکس بارگذاری می‌شوند:

Final Fantasy XV

  • مدت زمان بارگذاری در اکس‌باکس سری اکس: ۴۸ ثانیه
  • مدت زمان بارگذاری بازی در پلی‌استیشن ۵: ۱ دقیقه و ۱۰ ثانیه

Red Dead Redemption 2

  • مدت زمان بارگذاری در اکس‌باکس سری اکس: ۱ دقیقه و ۴ ثانیه
  • مدت زمان بارگذاری بازی در پلی‌استیشن ۵: ۱ دقیقه و ۵ ثانیه

Destiny 2

  • مدت زمان بارگذاری در اکس‌باکس سری اکس: ۴۲ ثانیه
  • مدت زمان بارگذاری بازی در پلی‌استیشن ۵: ۵۷ ثانیه

Monster Hunter World

  • مدت زمان بارگذاری در اکس‌باکس سری اکس: ۳۵ ثانیه
  • مدت زمان بارگذاری بازی در پلی‌استیشن ۵: ۵۱ ثانیه

Batman: Arkham Knight

  • مدت زمان بارگذاری در اکس‌باکس سری اکس: ۵۸ ثانیه
  • مدت زمان بارگذاری بازی در پلی‌استیشن ۵: ۱ دقیقه و ۷ ثانیه

اما جالب است بدانید در این میان عناوینی وجود دارند که برروی سیستم پلی‌استیشن ۵ سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. به عنوان مثال The Witcher 3: Wild Hunt در عرض ۱۰٫۱۳ ثانیه برروی پلی‌استیشن ۵ بارگذاری می‌شود در حالی که نسخه‌ی اکس‌باکس سری اکس به ۲۶٫۰۶ ثانیه زمان نیاز دارد. از طرفی عنوان Yakuza Kiwami نیز در عرض ۴٫۱۸ ثانیه برروی پلی‌استیشن ۵ اجرا می‌شود در حالی که نسخه‌ی سری اکس به ۶٫۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد.

ویدیوی زیر بارگذاری برخی عناوین را برروی پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس مقایسه می‌کند:

دانلود با کیفیت ۴۸۰P | دانلود با کیفیت ۷۲۰P | دانلود با کیفیت ۱۰۸۰P

از طرفی ما می‌دانیم که بازی‌های نسل بعدی پلی‌استیشن ۵ یعنی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales و یا Astro’s Playroom با وجود ویژگی‌های نسل بعدی شامل سرعت خارق‌العاده‌ای در بارگذاری می‌شوند. به عنوان مثال زمان بارگذاری عنوان دنیای‌باز Miles Morales به شکل زیر است:

علت اصلی چیست؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید درایو SSD پلی‌استیشن ۵ از سرعت خارق‌العاده برخوردار است و عناوین نسل بعدی را به سرعت بالا می‌آورد اما مشکل چیست؟ از دیدگاه کلی موضوع از این قرار است که نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ پروی بسیاری از بازی‌ها سرعت بارگذاری پایین‌تری نسبت به نسخه‌ی اکس‌باکس وان اکس آن‌ها دارد و از طرفی کنسول‌های نسل بعدی از بیلد (Build) و مزایای کنسول میان نسلی قبلی خود برای بسیاری از ویژگی‌ها بهره می‌برند. بنابراین اگر اثری از سوی سازندگان برای نسل بعدی بهبود نیافته و بهینه نشده باشد، از شخصی‌سازی‌های ویژه و نهایت سرعت درایو SSD پلی‌استیشن ۵ بهره برده نمی‌شود. به عنوان مثال ۱۶۰ ثانیه طول می‌کشد که نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ پروی عنوان Final Fantasy 16 بارگذاری شود در حالی که نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ بازی با ۹۰ ثانیه بهبود آن را به ۷۰ ثانیه می‌رساند. حالا اگر نسخه‌ی اکس‌باکس سری اکس را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که این نسخه از بیلد سریع‌تر وان اکس بهره می‌برد که با زمان ۱۳۴ ثانیه بازی را بالا می‌آورد (توجه کنید که نسخه‌ی اکس‌باکس وان اکس تقریباََ ۲۶ ثانیه سریع‌تر از نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ پرو است) و با کاهش ۸۳ ثانیه‌ای آن را به میزان ۵۱ ثانیه می‌رساند.

آقای جان لینمن (John Linneman) از دیجیتال فاندری در این مورد توضیح داد:

ما باید تا بازی‌های حقیقی پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس صبر کنیم، تست Backwards Compatibility روش خوبی برای این بررسی نیست.

به عبارت دیگر انتظار می‌رود که بازی‌های بهینه شده (Optimized) برای نسل بعد (هر دو کنسول) بنابر سرعت بهتر درایو SSD پلی‌استیشن ۵ عملکردی بهتر و یا این که حداقل سرعتی برابر داشته باشد. در حالی که عناوین Backwards سرعت بهتری برروی اکس‌باکس سری اکس دارند چرا که بیلد اکس‌باکس وان اکس عملکرد بهتری در بارگذاری داشته تا نسخه‌ی پرو، حتی در مورد رزولوشن و نرخ فریم نیز چنین چیزی صادق است و دیجیتال فاندری (Digital Foundry) آن را تایید می‌کند. فاصله‌ی چندانی تا عرضه‌ی عناوین مختلف نداریم و اولین آن‌ها یعنی Valhalla به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

توضیح تخصصی‌تر

از نظر تخصصی‌تر ورودی/خروجی اطلاعات فایل‌ها در نسل هشتم بر اساس هسته‌های پردازنده‌ی Jaguar طراحی شده‌اند و بازی‌های Backwards بیشتر CPU محور هستند تا SSD محور. دلیل برتری بارگذاری نسخه‌ی سری اکس این است که پردازنده‌ی مرکزی وان اکس قدرت بیشتری نسبت پلی‌استیشن ۴ پرو دارد و CPU محور بودن انتقال اطلاعات به سرعت بارگذاری کمک می‌کند و از آنجایی که کنسول‌های نسل بعدی از ساختار کنسول‌های میان نسلی برای اجرای عناوین مختلف بهره می‌برد شاهد عملکرد متفاوت هستیم. به احتمال زیاد بازی‌های نسل بعدی از ورودی/خروجی اطلاعات بر اساس درایو SSD بهره می‌برند و چون SSD پلی‌استیشن ۵ سرعت بالاتری دارد از نظر فنی باید شاهد سرعت بیشتری باشیم. در مورد رزولوشن و نرخ فریم نیز چنین قضیه‌ای صادق است، عناوینی که بهینه‌سازی برای وان اکس یا پلی‌استیشن ۴ پرو نداشته‌اند برروی پلی‌استیشن ۵ نرخ فریم ثابت‌تر و رزولوشن بالاتری دارند چون پایه‌های آن به پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان پایه بر می‌گردد و نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴ اکثر بازی‌ها عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود داشته است.

تئوری‌های بالا به طور رسمی تایید نشده‌اند و ما هنوز به بازی‌های نسل بعدی حقیقی دسترسی نداشته‌ایم اما توضیحات ارائه شده از سوی دیجیتال فاندری، متخصصان و بارگذاری سریع‌ عناوین نسل بعدی برروی پلی‌استیشن ۵ نشان می‌دهد پیچیدگی خاصی در این قضیه وجود دارد. احتمالاََ عنوان Valhalla اولین اثری باشد که به خوبی بارگذاری در کنسول‌های نسل بعدی را به نمایش بگذارد و احتمالاََ تکنولوژی ولوسیتی مایکروسافت نیز تاثیر زیادی برروی افزایش سرعت داشته باشد.

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • sorena گفت:

    تو پست قبلی و مرتبط با موضوع عرض کرده بودم که این مقایسه درست نیست و چیزی رو ثابت نمی‌کنه. اس اس دی سونی با توجه به گفته های سازندگان و چیزی که خودمون از اسپایدرمن دیدیم یک جهش خارق‌العاده در سرعت بارگذاری هست، و ایکس‌باکس در بهترین حالت بیست ثانیه کند تر عمل خواهد کرد. گیرز انحصاری و مهم تر از اون نسل هشتمیش رو در حدود نه ثانیه زمان برد! حال اینکه پی اس فایو، بازی جهان باز و نسل نهمی رو در کم تر از دو ثانیه بارگذاری کرد!

    0
    0
  • Arso گفت:

    دقیقا همچین چیزی رو دیروز کامنت گذاشتم و در حد توانم همونقدر که اطلاع داشتم توضیح دادم ولی بیش از ۱۶ تا دیسلایک خورد کامنتم…منتظر میمونید تا یه خبر بیاد یهو هیتاتون رو شروع کنید اول خبر میاد اگه چیزی یادتون نیست برین دو جا دیگه چک کنید یا همون خبر های قدیمی رو چک کنید…اگه واقعا خودتنون رو گیمر میدونین واسم عجیب بود که روز معرفی یادتون نبود چیا گفتن چون بیشتره کنفراس در مورد ساختار و تکنولوژیه ُSSD بکار رفته در PS5 بود.حداقل اگه میخواین بکوبین اول مطمین شید بعدا شروع کنید…هر دو کنسولم نقاط قوت خودشون رو دارن ، طرفدار هرکدومشم هستی امیدوارم بتونی بخریش و لذتش رو ببری

    0
    0
  • باتشکر از اقای محمد حسین کریمی بابت نوشتن همچین مقاله ای

    0
    0
  • alizalogy گفت:

    چیزی که قطعیه، سرعت لودینگ بازی های بکوارد در اکس باکس با فاصله نسبت به پلی استیشن کمتره. و من فک می کنم در مورد بازی های ساخته شده در نسل ۹ هم این قضیه هست. پلی استیشن روی انحصاری هاش می تونه از نهایت قدرت ssd استفاده کنه. ولی در کل احتمالن اکس باکس از این نظر از PS جلوتره.
    به نظرم از این قضیه باید خوشحال باشیم، چون واقعن این نسل نباید بین این دو کنسول مثل نسل ۸ اینقدر فاصله بیفته، پی اس همین الان به خاطر انحصاری های حتا ساخته نشده اش هم از اکس باکس جلوتره.
    و هیچی بدتر از یه جامعه ی تک صدایی نیست. اینجوری چیزی که نصیبمون می شه یه سری نتایج بی کیفیت و با قیمت بالاست

    0
    0
  • 343 HALO گفت:

    ” احتمالاََ عنوان Valhalla اولین اثری باشد که به خوبی بارگذاری در کنسول‌های نسل بعدی را به نمایش بگذارد ”
    اصلا همچین چیزی نمی تواند معیار باشد
    بازی والهالا از دوکیت قدیمی توسعه ی ایکس باکس یعنی اسکارت استفاده کرده برای سری ایکس که در اصل برای ایکس باکس وان هست
    بهترین معیار سایبرپانک یا یکی از انحصار زمانی های ps5 می تواند باشد

    0
    0
  • arn گفت:

    “از نظر تخصصی‌تر ورودی/خروجی اطلاعات فایل‌ها در نسل هشتم بر اساس هسته‌های پردازنده‌ی Jaguar طراحی شده‌اند و بازی‌های Backwards بیشتر CPU محور هستند تا SSD محور.”
    الأن این یعنی چی؟

    0
    0
    • یعنی بخشی از لودینگ در سخت افزار های نسل هشتم توسط سی پی یو انجام میشه و چون سی پی یوی وان اکس بهتر از پلی‌استیشن ۴ پرو هستش لودینگ نسخه‌ی وان اکس بازی ها سریع تره. از طرف دیگه کنسول های نسل جدید بازی های قدیمی رو بر اساس کنسول های میان نسلی نسل قبل اجرا می کنن بنابراین سرعت لودینگ بازی های بهینه نشده در سری اکس بهتر هستش. برای همینه بازی نسل بعدی مانند اسپایدرمن با اون همه جزئیات توی ۲ ثانیه لود میشه ولی بازی های بهینه نشده که جزئیاتی در اون حد ندارن طول میکشه و بد عمل می کنه. در حقیقت پلی استیشن ۴ پرو باعث این موضوع هستش و ضعفش نسبت به وان اکس. این موضوع رو. می تونید در مقاله‌ی دیروز دیجیتال فاندری البته در رابطه با رزولوشن و نرخ فریم هم بخونید.

      0
      0
      • arn گفت:

        لودینگ یعنی خوندن از هارددیسک. هر CPU یه سری گذرگاه (bus) داره که سیگنال‌های الکتریکی رو بین اجزای سیستم عبور می‌ده که حداقل این سه تا گذرگاه اصلی رو حتماً داره: گذرگاه آدرس، گذرگاه داده و گذرگاه کنترل. گذرگاه داده برای انتقال داده بین اجزای مختلفه. گذرگاه کنترل ارتباط CPU با سایر اجزای سیستم را کنترل می‌کنه. مثلاً دو خط read و write توی گذرگاه کنترل جهت انتقال داده روی گذرگاه داده رو مشخص می‌کنن. در واقع ارتباط CPU با I/O از طریق همین گذرگاهه. وقتی CPU از هارددیسک I/O درخواست می‌کنه (حالا یا خوندن یا نوشتن)، هارددیسک تراشه اختصاصی مخصوص به خودشو داره که بهش میگن کنترلر که برای پردازش دستورات CPU مثل خوندن از دیسک طراحی شده. کنترلر بدون کمک CPU اصلی می‌تونه یه سری عملیات انجام بده. همین طور که کنترلر هارددیسک مشغول انجام درخواست I/O ‍ه، CPU آزاده هر کاری که بخواد رو انجام بده. این کنترلر مستقیماً از RAM سیستم می‌خونه یا می‌نویسه، دیتا رو به RAM اصلی منتقل می‌کنه، بدون اینکه CPU نیاز به کاری داشته باشه. وقتی که هارددیسک درخواست I/O رو انجام داد و اطلاعات مربوطه توی RAM بارگیری شد ، یک وقفه صادر می‌کنه که به CPU اطلاع می‌ده که دیتا توی RAM بارگیری شده. پسCPU نیازی به مدیریت همه کارهایی که با I/O درگیر هستند، نداره.
        درواقع اینی که دیجیتال فاندری گفته که بخشی از لودینگ در سخت‌افزارهای نسل هشتم توسط CPU انجام می‌شه رو نمی‌فهمم.

        0
        0
        • برای لودینگ بازی‌ها فقط هارد و رم کار نمی کنن بلکه CPU هم نقش اساسی داره. به طور کلی برای لودینگ یک بازی اتفاقات زیر رخ میده:
          اول از همه از مموری اصلی مواد اولیه تکستچرها و به طور کلی اطلاعات لود میشه (HDD یا SSD با سرعت های مختلف) سپس سی پی یو مقدار دهی می‌کنه و پایه‌های ابتدایی رو به وجود میاره (هر چه سی پی یو بهتر باشه بهره گیری از مموری چه ssd چه hdd بازدهی بیشتری پیدا می کنه) بعد هم بر اساس مموری از هر دو کارت گرافیک و رم باید به مقدار مناسب وجود داشته باشن بر اساس مقیاس بازی.
          به عنوان مثال لودینگ عظیم ابتدایی در یک بازی دنیای باز وسیع: داشتن یک cpu با فرکانس ۲GHZ و SSD دقیقاََ همان زمانی طول میکشه که یک cpu با فرکانس ۴GHZ و درایو HDD طول میکشه در حقیقت ۲۰ تا ۳۰ درصد لود شدن به سی پی یو بر می گرده. (این جمله‌ی آخر از من نیست اعتبارش برای سایت pc gamer هستش و مثالش هم بازی GTA V)

          0
          0
          • arn گفت:

            بله، این مورد حق با شماست که لودینگ یعنی «خوندن از حافظه» و «پردارش روی آن دیتاها توسط CPU»، پس دلیل سریع‌تر لود شدن رو می‌شه به «پردارش سریع‌تر دیتاها توسط CPU» + «معماری ولوسیتی» ربط داد، ولی اینکه گفته “CPU محور بودن انتقال اطلاعات به سرعت بارگذاری کمک می‌کند”، فکر می‌کنم [با تأکید]، فکر می‌کنم اشتباهه، چون کنسولای نسل قبل و این نسل همگی CPU با معماری x86 دارن، پس همونطور که قبل‌تر گفتم CPU و هارددیسک فقط ازطریق کنترل باس در ارتباطن و بس، و CPU تأثیری در انتقال اطلاعات نداره و نمی‌شه انتقال اطلاعات رو CPU محور دونست.

            0
            0
  • آرش گفت:

    درود بر همگی
    دوستان و هموطنان ایرانی گلم
    ما همیشه همینطور رفتار کردیم ک الان اینجاییم. همیشه یکی رو اینقدر میبریم بالا ب دلایل خنده دار و بر عکس یکی رم میکوبیم رو رو زمین خشک خار دار
    من نمیدونم چرا دوستان نمیخان قبول کنن ک وان سری اکس کمی بهتر از رقیبش ینی ps5 برتری سخت افزاری داره
    من pc گیمرم ولی خدایی چرا چشامونو باز نکنیم حقایقو نبینیم
    من خودم طرفدار دو اتیشه خودروهای ژا\نیم مخصوصن فاتح درگ (نیسان gtr)
    ولی دلیل نمیشه از هر چی ک تو این کشور تولید میشه طرفداری کرد
    کنسول شرکت سونی کنسول خوبیه و شکی درش نیست ولی قول همچون مایکروسافتم هم طرف دیگه این رقابته ک باور کنید خود شرکت سونی هک دستو \اش میلرزه اسم این قول میاد
    یادمون نره الکی یچی رو نیریم تو اوج علا یکی رم بی دلیل نزنیم سرش
    همه دوستان گیمر هم از توان و قدرت کنسول مایکروسافت اگهن خود شما دوستان psفن هم اگاهید چ توانی داره این کنسول
    هر دو کنسول خوب عمل کردن ولی حقایق بیسار روشنه الکی خودتون خسته نکنیدهر کدوم تو یه بخشی برتری دارن وباید هم همینطور باشه ولی روشنه که سرعت xsxبه مراتب بهتر از ps هستش.نیازی نیست این همه خودمونو گول بزنیم فقط حقیقت طلب باشیم.ارزوی تندرستی برای تمام گیمرهای ایران فرقی نمیکنه طرفدار کدوم برند باشن.زنده باد جامعه گیمر

    0
    0
  • Psycho0172 گفت:

    پس نتیجه میگیرم باز هم عملکرد ps5 بهتر بوده
    الان خیلیا میگن چجوری
    اینجوری که اون سرعت ۱۶۰ رو کرده ۷۰ یعنی ۹۰ تا اختلاف(ps5)
    اون یکی سرعت ۱۳۴ رو کرده ۵۱ یعنی ۸۳ تا اختلاف(xbsx)
    پ.ن:ترول های گرامی کاربر های دیگه هستن که عقده های خودتون رو روش خالی کنین من نه ترول کردم که بخوایین ازم انتقام بگیرین نه علاقه ای دارم که شروع کنم پس بیخیال ترول زیر کامنت من شین ممنون

    0
    0
  • Psycho0172 گفت:

    آقای کریمی لطفا حرف های ۴ تا ترول واستون اصلا مهم نباشه شما پر قدرت ادامه بدین
    به قطاری که ایستاده سنگ نمیزنن
    یادم نمیره یه زمانی به شما اکس فن هم میگفتن
    مطمئن باشین کارتون درسته و طرفداری از حقیقت
    Yes

    0
    0
  • Mehr گفت:

    اصلش اینه باز یه ۲Astro’s Playroom الی ۴ ساعت شارژ نگه میداره و بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales چهار ساعت نیم الی ۵.۳۰

    0
    0
  • ALIJTF گفت:

    من خودم چون بازی های مولتی پلیر بازی میکنم فن بازیهای انحصاری نیستم به احتمال زیاد ps5 بگیرم چون کنترلرش باحال تره ولی این این دوستان فن بویه سونی رو اذیت نکنید یه دفعه دیدید آهشون گرفت سرعت ssd روی سرعت گلوله و سرعت توپ تو بازیها هم تأثیر گذاشت

    0
    0