نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla
نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla
نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla
نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

والهالا؛ وقتی یوبیسافت تصمیم بگیرد شاهکار بسازد | نقد و بررسی بازی Assassin’s Creed: Valhalla

سعید آقابابایی
۱۸:۱۹ ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

Assassin’s Creed: Valhalla

از زمانی که اولین تریلر بازی Assassin’s Creed: Valhalla را دیدم این بازی تبدیل شد به یکی از مورد انتظارترین عناوین در تمام زندگی من. جدا از کیفیت و تم جذاب بازی، نکته ی مهم تر برای من این بود که بازی های این سری همیشه از برترین عناوین زندگی من بوده اند و حتی ضعیف ترین بازی های این فرنچایز هم از برترین جهان آزادهای تاریخ هستند. لااقل از نظر و دیدگاه من با حدود ۳ دهه  تجربه ی بازی کردن اینطور است. تک تک نسخه های این سری را با عشق و لذت بازی کرده ام و هرگز و هرگز از این فرنچایز ناامید نشده ام. بعد از مدت ها انتظار سرانجام زمان انتشار بازی Assassin’s Creed: Valhalla فرا رسید و این بازی یکی دو روز قبل در تاریخ  ۹ نوامبر ۲۰۲۰ برای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر شد و ما نیز از حدود ۷ روز قبل عرضه ی بازی از نسخه منتقدین این بازی بهره مند شدیم تا بتوانیم سریعا و همزان با نقدهای دنیا این بازی را برای شما بررسی کنیم.

بررسی بازی assassin's Creed: Valhalla

ویچر ۳ برای من مقدس است و برترین بازی کل تاریخ برای من محسوب می شود. پس بدانید که باید یک بازی خیلی محق باشد و خیلی قدرت داشته باشد که به خودم اجازه بدهم اسمش را بیاورم کنار نام ویچر ۳. همین جا می گویم برای من محق ترین بازی که از نظر کیفیت جایش دقیقا در یک صندلی کنار ویچر ۳ است، فقط و فقط Assassin’s Creed: Valhalla است و به هیج بازی دیگری اجازه ی این حد از نزدیک نشستن به صندلی ویچر ۳ را نمی دهم. والهالا برای من رفت در کنار ویچر ۳ و یکی از چند بازی برتر کل زندگی ام کنار سولز و ویچر و مس افکت. تازه هنوز کلی محتوای بازی را ندیدم و نرسیده ام به آنها. واقعا بعد از تجربه ی این بازی باید بگویم “دست مریزاد یوبیسافت.” واقعا این بازی که یوبیبسافت خلق کرده یکی از کامل ترین نمادها و مقیاس های یک بازی شاهکار جهان آزاد در طول تاریخ است و وقتی می گوییم شاهکار جهان آزاد با محتوای ۲۰۰ ساعته، یعنی دقیقا و دقیقا عناوینی مثل ویچر ۳ و والهالا. به احترام یوبیسافت کلاه از سر بر می دارم که نشان داد اگر قصدش را کند بهترین بازی های تاریخ را هم می تواند بسازد. بروید به دنیای بی انتهایی از لذت که در اختیارتان است تا ماه ها داستان عالی بشنوید و لذت ببرید و نبرد کنید و بازی کنید و عشق کنید. وقتش بود یوبیسافت دهان برخی را بنندد

یوبیسافت آن قدر غول هست که وقتی قصد کند و تصمیم بگیرد و و دقت کند و هزینه کند، بتواند عناوینی در حد ویچر بسازد آن هم در سبک جهان ازاد که تخصص و تبحرش است و سال ها قبل از این که بدانیم سی دی پراچکت چیست و ویچر چیست، داشته شاهکارهای با متای بالای ۹۰ برای ما که خیلی فراموشکار هستیم تولید می کرده است. حالا وقتش بود که یوبیسافت (بگذارید رک بگویم) محکم بایستد و بزند توی دهن خیلی ها و نشان دهد که عزیزان من، اگر اراده کنیم می توانیم یک جهان آراد بسازیم که کل دنیای بازی انگشت به دهان و شگفت زده کند. Assassin’s Creed: Valhalla همان بازی بود. وقتی یک بازی یوبیسافت (که نمره های بازی هایش را آقایان Gatekeeper های دنیای بازی که سر در سایت های غول ایستاده اند و فقط آنها تعیین می کنند کدام بازی ها شاهکار هستند، از ۸ به پایین تازه شروع می کنند)  متای ۸۸ بگیرد یعنی که با یک شاهکار واقعی طرف هستیم. من که از آن Gatekeeper های غول دنیای بازی در خارج ایران نیستم ولی به گیمرهای کشورم می توانم بگویم چه خبر است.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

Assassin’s Creed: Valhalla از نظر بصری یک شاهکار محض و بهتر بگویم یک ویجر ۳ است (خودتان در خیلی عکس ها می بینید که اگر واقعا ندانید این باری کدام بازی است می توانید فکر کنید برای ویچر ۳ است!). نکته مهمی که در بازی Assassin’s Creed: Odyssey از همان دقایق ابتدایی به چشم بازیباز می آید گرافیک چشم نواز و زیبای دنیای بازی چه در بخش اول بازی و سرزمین کوهستانی و برفی وایکینگ ها در نروژ و چه در بخش بعدی و مناطق زیبا و سرسبز انگلستان است که حال و هوایی کاملا واقعی به بازی بخشیده است. Assassin’s Creed: Valhalla در کنار نسخه ی قبلی این سری، برترین و زیباترین بازی از لحاظ بصری محسوب می شوند و جزو چشم نوازترین بازی های نسل هشتم هستند که به راحتی در کنار شاهکارهای بصری این نسل قرار می گیرند و واقعا بدون هیچ توضیح خاصی هم کیفیت گرافیکی بازی از عکس هایی که برایتان از دل گیم پلی آورده ام همه چیز مشخص است. به طور کلی گرافیک همواره در سری بازی های Assassin’s Creed فوق العاده زیبا و جزو برترین های زمان خود بوده است، اما اکنون گرافیک در Assassin’s Creed: Valhalla به نقطه اوج و پیک خود رسیده است و شاهد یکی از خوش آب و رنگ ترین و زیباترین بازی های نسل هشتم از لحاظ گرافیکی هستیم که راستش را بخواهید مثل نسخه ی قبلی دقایق خیلی زیادی از بازی را مدام فقط می ایستم و دوربین را می چرخانم و به دنیای بازی با شگفتی نگاه می کنم و اسکرین می گیرم تا این که امرز دیدم ۱۱۰ عکس گرفته ام برای نقد!!! خب مجبور شدم بنشینم و همه را هی پاک کنم و کم کنم تا نهایتا به تعداد خوبی برسم

Assassin’s Creed: Valhalla یک شاهکار در حد و اندازه های ویچر است. چرا ویچر؟ چون شبیه ترین بازی از نظر ساختار به والهالا ویچر است و جالب است بگویم که درست است در بخش هایی برتر و قدرتمندتر است ولی والهالا هم دقیقا همینطور! یعنی دربخش هایی حسابی برتر است. مثلا چه بخش هایی؟ تنوع و حشتناک و عجیب و غیر طبیعی فعالیت های جانبی انجام دادنی در بازی. حالا این ها را در ادامه نقد به طور مو به مو برای شما می شکافم. قبول کردن و نکردنش با شما ولی رسالت من این است. یک هفته است که نشسته ام بازی می کنم و هر دقیقه برای شما از بازی نطق برداشته ام و عکس گرفته ام تا همه چیز را برایتان به طور کامل بگویم. در این مطلب و بعد از حدود ۶۰ ساعت تجریه ی این عنوان، با بررسی جزء به جزء بازی Assassin’s Creed: Valhalla و سپس بررسی کل تجربه آن به عنوان یک بازی در خدمت شما عزیزان هستیم. پس اگر از علاقمندانAssassin’s Creed: Valhalla هستید و می خواهید تا به طور کامل با المان های مختلف آن و تک تک بخش های بازی آشنا شوید، پیشنهاد می کنم تا در ادامه مقاله  نقد و بررسی Assassin’s Creed: Valhalla با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

همه چیز را در ادامه نقد به طور مو به مو برای شما می شکافم. قبول کردن و نکردنش با شما ولی رسالت من این است. یک هفته است که نشسته ام بازی می کنم و هر دقیقه برای شما از بازی نطق برداشته ام و عکس گرفته ام تا همه چیز را برایتان به طور کامل بگویم.

بررسی داستان

در بازی ابتدا شما با آیوار کوچک آشنا می شوید که می بینید پدر و مادر خوبی دارد و او را دوست دارند و پدرش هم با یک پادشاه آن سرزمین پیوند دوستی و برادری دارد و سرهایشان هم یعنی آیوار و سیگورد که از آیوار بزرگتر است و پسر شاه است مثل برادر هستند. در یک مهمانی یکی از اراذل و قلدرهای آن منطقه که لقبش “بی رحم و ظالم” است حمله می کند و با نامردی پدر و مادر آیوار را می کشد و خود او به سختی زنده می ماند و سپس داستان به سال ها بعد می رود که آیوار هن زهم تشنه ی خون قاتل پدر و مادرش است و سیگورد و پدرش هم حالا دیگر واقعا مثل پدر و برادرش هستند و او تا پای جان به برادرش وفادار است. دیگر برای شما توضیح بیشتر نمی دهم ولی مباداد فکر کنید داستان بازی قصه ی انتقام آیوار از قاتل خانواده اش است. نه دوستان این بخش، حدودا یک دهم داستان بازی هم نیست.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

طراحی شخصیت های بازی اعم از اصلی و فرعی فوق العاده عالی و قدرتمند انجام گرفته است و وایکینگ ها کاملا هیبت و عظمت و به اصطلاخ خودمان خفن بودنشان در طراحی هایشان کاملا حفظ شده است. همین طور طراحی طبیعی و واقع گرایانه چهره ها نیز بازی را واقعی تر کرده است و حس و حالت صورت شخصیت ها در هنگام حرف زدن یا حالات روحی مختلف، کاملات طبیعی و زیبا از کار در آمده است. از نظر آب و هوایی و کلیت محیط های بازی، والهالا در بخش های ابتدایی بازی دقیقا نقطه مقابل آدیسی است. هر چقدر در آدیسی محیط ها سر سبز و خوش رنگ و شاداب بودند اینجا محیط ها برفی و یخ زده و کوهستانی هستند که این یک تنوع عالی نسبت به بازی قبلی به حساب می اید و کسانی که مثل من صدها ساعت آدیسی را بازی کرده اند اصلا از فضا و حال و هوای والهالا خسته نمی شوند زیرا کاملا جدید و واقعی است و دقیقا محیط و محل زندگی وایکینگ ها را تداعی می کند. البته این پایان کار نیست و وقتی که به انگلستان می روید آنجا پر است از مناطق خوش آب و رنگ و زیبا و چشم نواز که باعث می شوند تنوع محیطی این بازی بیشتر از نسخه ی قبلی باشد.

نمیخواهم دیگر خود داستان را شرح دهم زیرا یا توجه یه این که که Assassin’s Creed: Valhalla تازه عرضه شده و تعداد خیلی زیادی از شما قصد دارید آن را بازی کنید، بنابراین در این نقد و بررسی هرگز داستان را برای شما اسپویل نخواهم کرد و تنها به اشاراتی کوتاه در این حد که متوجه شوید داستان بازی در چه بستری رخ می دهد بسنده می کنم تا جذابیت آن برای شما حفظ شود. فقط می خواهم در مورد کیفیت داستان برایتان صحبت کنم. یکی از بهترین موارد در داستان بازی، شخصیت پردازی عالی و جذابیت بسیار بالای خیلی از شخصیت های آن است. در واقع رفتن به سراغ زندگی و تاریخ جذاب وایکینگ ها با پتانسیل بسیار بالای قصه گویی (که آن را در سریال وایکینگ هم دیده ایم) یکی از نقاط قوت Valhalla محسوب می شود و در زمینه داستان و شخصیت پردازی کمک بزرگ و قابل توجهی به سازندگان کرده است. همیشه یکی از چالش های بزرگ سری اساسین در دوره های تاریخی مختلف این بوده است که چطور بتواند موضوع اساسین ها را به طوری واقعی و قابل باور به یک دوره تاریخی واقعی پیوند بزند و آن را به بازیباز تحویل دهد به شکلی که کاملا باورپذیر باشد.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

یک نکته ی خوب بازی دادن آزادی عمل به شما در ۳ زمینه مختلف برای انتخاب درجه سختی که واقعا کار خوبی بوده است. در واقع از بهترین نکات موجود در بازی باید به انتخاب درجه سختی در ۳ بخش مختلف اشاره کرد. یکی درجه سختی مبارزات که از آسان تا خیلی سخت هستند (۴ تا)، یکی درجه سختی نشان دادن فعالیت ها و گنج ها (که ۳ حالت دارد از نشان دادن بسیار واضح همه چیز در نقشه و در دوردست تا نبود نشانه خاص و پیدا کردن همه چیز توسط خودتان است) و همچنین درجه سختی مخفی کاری (که هوش دشمنان و سختی مخفی کاری کردن چقدر باشد). به این ترتیب می توانید هر طور که دوست دارید المان های مختلف بازی را برای خود Custom کنید.

گاهی این کار بهتر انجام شده است و گاهی ضعیف تر اما در والهالا باید راحت بگویم این یکی از بهترین عملکردها در پیوند دادن اساسین ها به یکی از قدیمی ترین اقوام دنیا یعنی وایکینگ ها است. در واقع ترکیب دو موضوع وایکینگ ها و اساسین ها به شکلی عالی و قابل باور و جذاب که نشان می دهد چطور پای فرقه اساسین به تاریخ وایکینگ ها باز شده است و چطور تعالیم خود را با این مبارزان قدرتمند که اهل مخفیانه عمل کردن نیستند، در میان گذاشته اند و به آنها راه و روش اساسین ها و استفاده از Hidden Blade را آموزش داده اند. داستان به این شکل است که همان طور که می دانید و در سریال وایکینگ هم دیده ایم وایکینگ ها مدام سفر می کردند تا سرزمین های جدید را در آن سمت دریاها کشف کنند و غنایم و .. بیاورند و پایگاه های جدیدی بنا کنند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

در بحث گرافیک هنری، شاهد یک طراحی بی نظیر و شگفت انگیز از نروژ و انگلستان در زمان وایکینگ ها هستیم. رنگ بندی بی نظیر هم یکی از اصلی ترین دلایل زیبایی بصری بازی Assassin’s Creed: Valhalla است. طراحی فوق العاده واقعی و زیبای مناطق این دو کشور، طراحی جذاب و تحسین برانگیز شخصیت های بازی و از همه مهم تر پیاده کردن کامل حس و حال وایکینگ ها در ظاهر شخصیت ها همه و همه باعث شده اند تا خود را به طور کامل در دل بازی حس کنید  و واقعا باید بگویم این عنوان در به تصویر کشیدن عالی و کامل عظمت و هیبت وایکینگ ها در طراحی شخصیت ها و ظاهر آنها، یک شاهکار است.

برادر بزرگ تر شخصیت اصلی بازی یعنی Sigurd هم که دو سال به سفر رفته بوده است در بازگشت به خانه، دو نفر اساسین به نام های Haythem و Basim را با خود اورده است که آنها تعالیم اساسین را به درون زندگی وایکینگ ها آورده اند و شخصیت اصلی پیشنهاد عوض شدن می دهند و به او کار با تیغه مخفی اساسین ها و روش های مختلف به قتل رساندن هدف که در بازی های مختلف سری دیده ایم را به او آموزش می دهند و به این شکل پای اساسین ها به فرهنگ و زندکی وایکینگ ها باز می شود که این موضوع واقعا قشنگ و باورپذیر انجام شده است. البته حضور این دو نفر تصادفی نیست و آنها به آیوار می گویند که دشمن اصلی او که در کودکی پدر و مادرش را کشت و آیوار شدیدا در پی کشتن اوست، یک تمپلار است و آنها در اصل برای کشتن او آمده اند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

بازی به طور کامل به علایق و تم کلی زندگی وایکینگ ها توجه دارد و مخصوصا اگر سریال بی نظیر وایکینگ ها را دیده باشید می توانید کاملا شباهت و تاثیر گرفتن این بازی و واقعی بودن فعالیت های زندگی وایکینگ ها در این عنوان را گواهی دهید. مثلا به طور قطع می دانید که یکی از مهم ترین و اصلی ترین علایق وایکینگ ها نوشیدن نوشیدنی بوده است آن هم نه با لیوان و این حرفها بلکه با سطل و شاخ خالی شده و… این موضوع دقیقا در این بازی وجود دارد و یکی از فعالیت های جانبی بازی است که می توانید انجام داده و در آن برنده شوید و نکته جالب تر هم مینی گیم های باحال و چالش برانگیز این فعالیت هاست. ده ها نوع فعالیت جانبی دیگر هم در بازی وجود دارد  که شما را شگفت زده می کنند با تنوع خود. یافتن مناطق نفرین شده و پیدا کردن آیتم نفرینی و از بین بردن آن که شاید به راحتی پیدا نشود. ماهی گیری که واقعا یک چالش باحال است برای صید ماهی های عظیم، معماهای چیدن صحبح سنگ ها روی هم با مینی گیم عالی. حل کردن معماهای تطبیق شکل ها از طریق یافتن زاویه صحیح نور و ایستادن.

در طول بازی و طی تکامل شخصیت اصلی، او به طور پیوسته با تعالیم اساسین ها آشنا می شود و آرام آرام تبدیل به یک اساسین می شود که این موضوع بسیار عالی و باورپذیر برای بازیباز روایت می شود. در خصوص کلیت بخش داستان و روایت و شخصیت پردازی، Valhalla کاملا نمره قبولی دریافت می کند و شخصا داستان آن را از نسخه ی قبلی هم بسیار بیشتر دوست دارم زیرا شخصیت هایش کاملا پرداخت شده اند و در طول بازی بسیار بیشتر با شخصیت های مهم بازی و رفتار آنها و عمق شخصیتشان آشنا می شوید که این موضوع خیلی مهمی برای یک بازی است. سازندگان با انتخاب هوشمندانه دوره وایکینگ ها، تم اصلی داستانی جذاب با پیچش های به موقع، شخصیت های عمیق و پرداخت شده، هدفمند بودن داستان و روایتی دوست داشتنی، عنوانی را خلق کرده اند که جای هیچ گله و شکایتی را در این زمینه باقی نمی گذارد. والهالا بدون شک یکی از برترین بازی های کل این سری عظیم از نظر داستانی است. فرنچایزی که همیشه در ضعیف ترین نسخه هایش هم داستان یک برگ برنده بوده است. اگر بخواهم بگویم مهم ترین نکته ی مثبت داستان والهالا چیست باید گفت تزریق و ترکیب عالی داستان اساسین ها با تاریخ وایکینگ ها به باورپذیر ترین و واقعی ترین شکل ممکن و نشان دادن صبر و بزرگواری اساسین ها در زمان تعلیم به نیروهای کله شق و جدیدی مثل آیوار است که با خوش رویی و بدون هیچ فشاری میگذارند خود او تعالیمشان را از ته دل بپذیرد و قبول کند نه که او را وادار کنند. اصلا مگر وایکینگ کله شق دیوانه را هم می شود وادار کرد؟!!

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

در بازی ابتدا شما با آیوار کوچک آشنا می شوید که می بینید پدر و مادر خوبی دارد و او را دوست دارند و پدرش هم با یک پادشاه آن سرزمین پیوند دوستی و برادری دارد و سرهایشان هم یعنی آیوار و سیگورد که از آیوار بزرگتر است و پسر شاه است مثل برادر هستند. در یک مهمانی یکی از اراذل و قلدرهای آن منطقه که لقبش “بی رحم و ظالم” است حمله می کند و با نامردی پدر و مادر آیوار را می کشد و خود او به سختی زنده می ماند و سپس داستان به سال ها بعد می رود که آیوار هن زهم تشنه ی خون قاتل پدر و مادرش است و سیگورد و پدرش هم حالا دیگر واقعا مثل پدر و برادرش هستند و او تا پای جان به برادرش وفادار است. دیگر برای شما توضیح بیشتر نمی دهم ولی مباداد فکر کنید داستان بازی قصه ی انتقام آیوار از قاتل خانواده اش است. نه دوستان این بخش، حدودا یک دهم داستان بازی هم نیست

بررسی گرافیک

Assassin’s Creed: Valhalla از نظر بصری یک شاهکار محض و بهتر بگویم یک ویجر ۳ است (خودتان در خیلی عکس ها می بینید که اگر واقعا ندانید این باری کدام بازی است می توانید فکر کنید برای ویچر ۳ است!). نکته مهمی که در بازی Assassin’s Creed: Odyssey از همان دقایق ابتدایی به چشم بازیباز می آید گرافیک چشم نواز و زیبای دنیای بازی چه در بخش اول بازی و سرزمین کوهستانی و برفی وایکینگ ها در نروژ و چه در بخش بعدی و مناطق زیبا و سرسبز انگلستان است که حال و هوایی کاملا واقعی به بازی بخشیده است. Assassin’s Creed: Valhalla در کنار نسخه ی قبلی این سری، برترین و زیباترین بازی از لحاظ بصری محسوب می شوند و جزو چشم نوازترین بازی های نسل هشتم هستند که به راحتی در کنار شاهکارهای بصری این نسل قرار می گیرند و واقعا بدون هیچ توضیح خاصی هم کیفیت گرافیکی بازی از عکس هایی که برایتان از دل گیم پلی آورده ام همه چیز مشخص است. به طور کلی گرافیک همواره در سری بازی های Assassin’s Creed فوق العاده زیبا و جزو برترین های زمان خود بوده است، اما اکنون گرافیک در Assassin’s Creed: Valhalla به نقطه اوج و پیک خود رسیده است و شاهد یکی از خوش اب و رنگ ترین و زیباترین بازی های نسل هشتم از لحاظ گرافیکی هستیم که راستش را بخواهید مثل نسخه ی قبلی دقایق خیلی زیادی از بازی را مدام فقط می ایستم و دوربین را می چرخانم و به دنیای بازی با شگفتی نگاه می کنم و اسکرین می گیرم تا این که امرز دیدم ۱۱۰ عکس گرفته ام برای نقد!!! خب مجبور شدم بنشینم و همه را هی پاک کنم و کم کنم تا نهایتا به تعداد خوبی برسم!!

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

یک سری فعالیت های جالب و با حال و جدید هم در بازی قرار دارند که بر اساس زندگی وایکینگ ها هستند و واقعا جالب هستند. مثلا یکی از این فعالیت ها مسابقه شعرخوانی با توهین است (که می توانید برای آن شرط ببندید در مبالغ مختلف) به این شکل که یک نفر که در ان منطقه و شهر مشهور به شعر و افسانه و .. است، یک مصراع شعر برای شما می خواند و شما باید در یک زمان کوتاه از بین گزینه هایی که در تصویر می بینید مصراع دون را به گونه ای انتخاب کنید که هم قافیه اش به شعر او بخورد و هم از لحاظ معنی به آن ربط داشته باشد و هم این که جواب شعر او را با توهین بدهد و به نوعی مثل کل کل کردن با ریتم و قافیه و معنی است که واقعا باحال و جدید است و تا جالا در هیچ بازی چنین چیزی ندیده بودم. تازه این فعالیت بی دلیل و یا فقط برای بردن پول نیست بلکه وقتی که این فعالیت را در مناطق مختلف برنده شوید میزان کاریزمای شما در آن منطقه بالا می رود و به آیتم های بهتر و … دسترسی می یابید.

ابتدا برویم سراغ مسائل فنی. بازی های این سری معمولا همواره مشکلات فنی از کوچک گرفته تا بزرگ را داشته اند ولی اکنون Assassin’s Creed: Valhalla بدون شک باثبات ترین بازی این سری محسوب می شود و امیدوارم که در نقد و بررسی های این بازی حقیقت در این مورد بیان شده باشد. طی تجربه ی این بازی افت فریم که هرگز ندیدم و فقط یکی دو بار شاهد باگ بودم و یک بار هم که بازی بسته شد. همین و همین و همین و بس!!!! یعنی این تمام مشکل فنی یک بازی عظیم که در لبه ی نسل نهم است بر روی یک پلی استیشن ۴ قدیمی معمولی است. آیا دوستان می بخشند احیانا یا این که بابت این باید یک ۷ نمره ای کم کنم از بازی؟ بازی ثبات فنی بی نظیری دارد و قابل تحسین است. همچنین در بازی هرگز شاهد مشکلات فنی مثل پارگی تصویر و دیر لود شدن بافت ها و… نیستیم.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

به طور کلی همیشه از تم وایکینگ ها و مبارزات دیوانه وار آنها و ظاهر خفن و خالکوبی های صورت و موهای بلند بافته آنها خوشم می آمده و این موضوع از وقتی که سریال وایکینگ ها را دیدم چندین برابر هم شد چون دیدم از آن چیزی که فکر می کردم هم خفن تر هستند. تازه دلیل دیگرش هم این است که خدایان اصلی آنها اودین و ثور هستند که واقعا اینها را هم دوست دارم مخصوصا به خاطر فیلم های ثور. خلاصه این که یک بازی اساسین با تم وایکینگ دقیقا همان چیزی بود که می خواستم و خدا رو شکر که این اتفاق افتاد. بهترین و جذاب ترین شخصیت سریال وایکینگ ها برای من همان که جذاب ترین ظاهر یک وایکینگ از نظر من به آن شکل است، شخصیت رگنار لاتبروک بود که اتفاقا همین چند شب پیش وقتی نیمه شب داشتم با ماشین در خیابان به سمت خانه می رفتم دیدم کنار خیابان تابلوهای بزرگ بسیار زیبای مختاف گذاشته و می فروشند و تا چشمم به یک تابلوی عظیم رگنار افتاد سریعا کنار زده و آن را خریدم (البته همراه یک تابلوی جوکر). جالب اینجاست که حتی شخصیت اصلی مذکر بازی والهالا هم شبیه رگنار است تا حدودی و این بازی را برای من باز هم جذاب تر می کند. حتی در خود بازی هم وقتی برخی از قوی ترین و قدرتمندترین مبارزان وایکینگ را پیدا می کنید آنها به شما می گویند تا همیشه به پادشاه واقعی و اصلی وایکینگ ها یعنی رگنار لاتبروک وفادار هستند و حتی از شما می خواهند اگر می توانید در یک نبرد شرافتمندانه آنها را بکشید تا در دروازه های والهالا به دیدار رگنار بروند، البته این نبردها با این مبارزان بسیار بسیار سخت است و حتی در حالت نرمال هم با دو ضربه شما را می کشند. بازی از لحاظ واقع گرایانه بودن بسیار سطح بالاست و از همه نظر یک دنیای واقعی را تداعی می کند.

از نکات مثبت گرافیک فنی در این بازی می توان به موضوع مهم زمان های بارگزاری بازی اشاره کرد که با وجود عظیم بودن بازی و کیفیت بالای گرافیکی آن، شاهد صفحه های بارگزاری معقول ومناسبی هستیم که بازیباز را خسته و دلزده نمی کنند برعکس خیلی از بازی های جدید و روز دنیا که از این مشکل رنج می برند و به شخصه در خیلی از بازی های جدیدی که اخیرا تجربه کرده ام شاهد صفحه های بارگزاری آزار دهنده بوده ام ولی در Assassin’s Creed: Valhalla با وجود این که حجم و کیفیت گرافیکی و بزرگی دنیای آن از خیلی از این بازی ها بالاتر است ولی زمان برگزاری خوب و معقولی دارد که نشان از پولیش شدن و بهینه شدن خوب بازی به دست سازندگان و تسلط بالای آنها بر انجین گرافیکی Anvil است. تازه برخلاف خیلی از بازی های جدید، در Assassin’s Creed: Valhalla کیفیت تکسچرها حتی از نمای نزدیک هم بسیار عالی است و به معنای واقعی شاهد یک شاهکار گرافیک در نسل هشتم هستیم که هر چیزی که در آن می بینید زیباست. از بزرگترین بناها تا ریزترین تکسچرها همگی در نهایت کیفیت کار شده اند. به طور کلی در مبحث فنی باید واقعا به سازندگان دست مریزاد بگویم.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

یافتن آرتیکفت های باستانی در سخت ترین جاها. حل کردن پازل ها و باز کردن راه ها برای یافتن گنج های شدیدا مخفی، حرکات پارکور و دنبال کردن برگه های طرح های تتو روی در و دیوار و تعقیب و گرفتن آنها، یافتن مبارزان قدیمی سپاه رگنار لاتبروک و دادن مرگی شرافتمدانه به آنها که خواستار رفتن به والهالا نزد رگنار هستند که البته مبارزه اش به طور مرگباری سخت است، یافتن جادوگران قاتل و کشتن آنها در نبردهای وحشتناک و دشوار، بنا کردن پایگاه و ارتقای آن در حدود ۲۰ شاخه مختلف، دسترسی به گنج های مخفی از راه های مختلف مثل شکستن قفل درب ها از پشت و از طریق حفره ای در ساختمان، حمل کوزه های منفجره جلوی دیوارهای شکستنی و شلیک به آنها.

این بازی دیگر به حدی بهینه شده است که حتی یک پلی استیشن معمولی نیز بدون حتی حتی حتی کوچکترین مشکلی این بازی عظیم را اجرا کرد و شاهد یک بازی کاملا با ثبات و روان هستیم که می گذارد شما تنها کاری که می کنید لذت بردن باشد. حالا چه برسد که بازی را روی یک کنسول نسل نهمی یا پرو بازی کنید که فکر کنم دیگر همین یکی دو مورد هم نخواهند بود. می رسیم به یکی دیگر از اصلی ترین نقاط قوتAssassin’s Creed: Valhalla. در بحث گرافیک هنری، شاهد یک طراحی بی نظیر و شگفت انگیز از نروژ و انگلستان در زمان وایکینگ ها هستیم. رنگ بندی بی نظیر هم یکی از اصلی ترین دلایل زیبایی بصری بازی Assassin’s Creed: Valhalla است. طراحی فوق العاده واقعی و زیبای مناطق این دو کشور، طراحی جذاب و تحسین برانگیز شخصیت های بازی و از همه مهم تر پیاده کردن کامل حس و حال وایکینگ ها در ظاهر شخصیت ها همه و همه باعث شده اند تا خود را به طور کامل در دل بازی حس کنید  و واقعا باید بگویم این عنوان در به تصویر کشیدن عالی و کامل عظمت و هیبت وایکینگ ها در طراحی شخصیت ها و ظاهر آنها، یک شاهکار است.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

این بازی یک آسمان (دقت کنید یک آسمان) قابلیت و توانایی و .. دارد که هرچقدر امتیا تجربه خرج می کنید می بینید یک خط باز شد به بخش دیگری از آسمان که اصلا خیلی عجیب و غریب است زیرا واقعا معلوم نیست این آسمان تا کجا قرار است هی گسترش پیدا کند. ابتدا از یک بخش مرکزی شروع می شود که ۳ شاخه دارد شامل بخش اسکیل های مخفی کاری و حمله از راه دور حمله نزدیک، بعد که شروع به گسترش این شاخه ها می کنید می بینید که اینها اصلا تمامی و “ته” ندارند و ناگهان می بینید یک دور عظیم چرخیدید و از یک طرف دیگر وصل شدید به یکی از شاخه های بخش مخفی کاری یا حمله از راه دور که باز از خود آنجا یم خط دیگر شروع می شود و می رود به ادامه ی کهکشانی که معلوم نیست تا کجا خواهد رفت. البته راستش معلوم است! جون وقتی من که الان Power م بعد از ۶۰ ساعت بازی ۸۰ است و می بینم که یک منطقه بازی نوشته قدرت ۳۶۰ می خواهد پس معلوم است تا جا این کهکشان خواهد رفت!

طراحی شخصیت های بازی اعم از اصلی و فرعی فوق العاده عالی و قدرتمند انجام گرفته است و همین طور طراحی طبیعی و واقع گرایانه چهره ها نیز بازی را واقعی تر کرده است و حس و حالت صورت شخصیت ها در هنگام حرف زدن یا حالات روحی مختلف، کاملات طبیعی و زیبا از کار در آمده است. از نظر آب و هوایی و کلیت محیط های بازی، والهالا در بخش های ابتدایی بازی دقیقا نقطه مقابل آدیسی است. هر چقدر در آدیسی محیط ها سر سبز و خوش رنگ و شاداب بودند اینجا محیط ها برفی و یخ زده و کوهستانی هستند که این یک تنوع عالی نسبت به بازی قبلی به حساب می اید و کسانی که مثل من صدها ساعت آدیسی را بازی کرده اند اصلا از فضا و حال و هوای والهالا خسته نمی شوند زیرا کاملا جدید و واقعی است و دقیقا محیط و محل زندگی وایکینگ ها را تداعی می کند. البته این پایان کار نیست و وقتی که به انگلستان می روید آنجا پر است از مناطق خوش آب و رنگ و زیبا و چشم نواز که باعث می شوند تنوع محیطی این بازی بیشتر از نسخه ی قبلی باشد.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

همیشه یکی از چالش های بزرگ سری اساسین در دوره های تاریخی مختلف این بوده است که چطور بتواند موضوع اساسین ها را به طوری واقعی و قابل باور به یک دوره تاریخی واقعی پیوند بزند و آن را به بازیباز تحویل دهد به شکلی که کاملا باورپذیر باشد. گاهی این کار بهتر انجام شده است و گاهی ضعیف تر اما در والهالا باید راحت بگویم این یکی از بهترین عملکردها در پیوند دادن اساسین ها به یکی از قدیمی ترین اقوام دنیا یعنی وایکینگ ها است. در واقع ترکیب دو موضوع وایکینگ ها و اساسین ها به شکلی عالی و قابل باور و جذاب که نشان می دهد چطور پای فرقه اساسین به تاریخ وایکینگ ها باز شده است و چطور تعالیم خود را با این مبارزان قدرتمند که اهل مخفیانه عمل کردن نیستند، در میان گذاشته اند و به آنها راه و روش اساسین ها و استفاده از Hidden Blade را آموزش داده اند. داستان به این شکل است که همان طور که می دانید و در سریال وایکینگ هم دیده ایم وایکینگ ها مدام سفر می کردند تا سرزمین های جدید را در آن سمت دریاها کشف کنند و غنایم و .. بیاورند و پایگاه های جدیدی بنا کنند. برادر بزرگ تر شخصیت اصلی بازی یعنی Sigurd هم که دو سال به سفر رفته بوده است در بازگشت به خانه، دو نفر اساسین به نام های Haythem و Basim را با خود اورده است که آنها تعالیم اساسین را به درون زندگی وایکینگ ها آورده اند و شخصیت اصلی پیشنهاد عوض شدن می دهند و به او کار با تیغه مخفی اساسین ها و روش های مختلف به قتل رساندن هدف که در بازی های مختلف سری دیده ایم را به او آموزش می دهند و به این شکل پای اساسین ها به فرهنگ و زندکی وایکینگ ها باز می شود که این موضوع واقعا قشنگ و باورپذیر انجام شده است. البته حضور این دو نفر تصادفی نیست و آنها به آیوار می گویند که دشمن اصلی او که در کودکی پدر و مادرش را کشت و آیوار شدیدا در پی کشتن اوست، یک تمپلار است و آنها در اصل برای کشتن او آمده اند

سازندگان بازی در این نسخه برحسب طبیعت و تاریخ نروژ و انگلستان، یک حیات وحش کامل و با بهترین کیفیت ممکن خلق کرده اند و انواع و اقسام حیوانات را در مناطق مختلف بازی قرار داده اند که می توانید به شکار آن ها بپردازید؛ از خرس های عظیم و گرازهای غول پیکر وحشی تا گوزن ها و گرگ های مختلف سیاه و سفید و سگ های وحشی و  انواع و اقسام گونه های مختلف ماهی ها (که اتفاقا این ماهی ها باعث ایجاد یک بخش باحال در بازی شده اند به نام ماهیگیری که خودش جذابیت خاصی دارد)، همه و همه به زیباترین شکل ممکن طراحی و در بازی قرار گرفته اند تا هر چه بیشتر حس واقعی بودن محیط های بازی به شما دست دهد. در یک کلام باید بگویم به معنای واقعی هر چیزی که در گرافیک و طراحی بصری بازی Assassin’s Creed: Valhalla می بینیم بی نهایت زیباست  و شاهد عنوانی در حداکثر سطح زیبایی و جذابیت بصری در نسل هشتم هستیم. نورپردازی بازی هم که یکی از مهم ترین جنبه های بصری آن محسوب می شود در سطح بسیار بالا و شگفت انگیزی انجام گرفته است و این نورپردازی بی نظیر باعث چند برابر شدن زیبایی دنیای بازی شده است و یکی از بهترین تجربه های بصری را برای بازیباز رقم می زند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

در بازی حتی قابلیت شخصی سازی کردن کشتی و اسب و کلاغتان هم وجود دارد. تازه این که چیزی نیست. می توانید اسب را تمرین دهید تا استقامتش بیشتر شود و شنا یاد بگیرد و بهتر شنا کند و دیرتر کشته شود و سریع تر بدود. مکانیک بالا و پایین رفتن از در و دیوار و ساختمان ها و صخره ها و.. در ادامه ی همان سیستم کار آمد بازی آدیسی بود که راحت می توانی از همه جا بالا بروید و در والهالا هم به معنای واقعی کارآْمد و عالی شده است و تقریبا از هر جایی که دلتان بخواهد بدون محدودیت خاصی می تواند خیلی سریع با انیمیشن های بدنی زیبا، بالا یا پایین بروید و حتی مثلا از صخره هایی که شاید به نظر برسند جای دست مشخصی که بازی نشان بدهد ندارند نیز می توانید جابجا شوید و بازی اصلا شما را در این مورد اذیت نمی کند که با توجه به نقش آفرینی بودن بازی و این که مدام باید برای ماموریت ها و سپس گزارش تکمیل آنها و .. به این طرف و آن طرف بروید، این موضوع بسیار حیاتی بوده است و البته این مکانیک روان و جذاب از اوریجینز تقریبا آغاز شده بود و حالا در والهالا به سطح کارآمدتری هم رسیده است تا بالا رفتن از در و دیوار و ساختمان ها به راحتی و به صورت روان و بدون دردسر انجام شود و بتوانید تا از بلند ترین ارتفاعات نیز راحت بالا بروید و به مانند رسم همیشگی این سری Viewpoint های مختلف را برای باز شدن بخش های نقشه بازی و نمایان شدن ماموریت ها و گنج ها، فتح کنید.

بررسی گیم پلی

یک چیزی را باید همین اول توضیحات گیم پلی بگویم. Assassin’s Creed: Valhalla عنوانی است که اصلا به هیچ وجه حتی نمی دانم چطور باید در مورد گیم پلیش شروع کنم به نوشتن و چطور آن را تمام کنم!! اصلا این یک بازی نیست که!! انگار کل خوبی های همه ی بازی های این سبک ها را ریخته اند در هم و یک معجون “شاهکار شاهکار” در گیم پلی در آورده اند که هر چقدر بگویم هم تمام نمی شود. یک جمله می گویم و خدا شاهد من است که عین واقعیت است و وقتی بازی کردی خودتان می فهمید. “Assassin’s Creed: Valhalla از نظر گیم پلی و تنوع گیم پلی رقیبی در نسل هشتم ندارد و اگر فکر می کنید ویچر ۳ تنوع دارد این را بازی کنید تا ببینید. حالا اگر این را یک دشمن ویچر ۳ می گفت باز مشکوک بود ولی ویچر ۳ مقدس ترین بازی کل زندگی من است و والهالا هر چقدر هم که حتی از ویچر ۳ در گیم پلی متنوع تر باشد و اصلا بهتر هم که باشد برای من ویچر نخواهد شد هرگز. این را برای این می گویم که فقط بدانید یوبیسافت چه کرده است. دوستان به هر چیزی که اعتقاد دارم قسم می خورم که اگر والهالا بازی راک استار و سی دی پراجکت بود الان کنار لست آو آس ۲ برای برترین بازی سال جا خوش کرده بود. والهالا رسما همراه لست آو آس ۲ برای من در کنار ویچر ۳ می نشیند در صف برترین بازی های کل زندگی من در کنار دارک سولز و بایوشاک و مس افکت.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

بین ده ها شاخه ی ماموریت های فرعی، “ماموریت های مردمی جانبی”  که فقط یکی از این شاخه هاست، خودش بیشتر از ۱۰۰ تا داستان تماما جدا از شخصیت های دیوانه و مردم قاط‌زده و رد داده‌ی وایکینگ دارد که گاهی خنده دار و گاهی گریه دار هستند و هر کدام یک داستان کوتاه دارند و باعث می شود با کلی شخصیت دیوانه و عجیب آشنا شوید. واقعا شگفت زده می شوید از دیوانگی این شخصیت ها چون اکثرشان بسیار عجیب و غریبند با اعتقادات دیوانه وار، درست مثل سریال وایکینگ ها. این شخصیت های عجیب ماموریت های عجیبی هم برای شما دارند وکلی فعالیت عجیب باید انجام دهید. مثلا یک مرد که نزدیک مرگ است برداشته کل داراییش را اورده بالای صخره ای بسیار بسیار مرتفع و می گوید بچه هایش گوش نمی دهند که این دارایی را با وی دفن کتتد و مطمئن است که آنها را می فروشند! وی از شما می خواهد آن ها را با زور بازویتان هرچقدر محکم تر می توانید پرتاب می کنید تا آنها بروند آن دنیا و وقتی وی مرد به آنها دسترسی یابد! وقتی هم داری اینها را می اندازید پایین یکی یکی توضیح می دهد که این جعبه درونش فلان تیرکمان است که از شاه فلانی گرفته ام یا نوشیدنی مشهور فلان است  (به اینها می گویند جزییات). تازه این یک طرف دیوانگی اوست و بعد که آنها را می اندازید خود دیوانه اش هم می گوید خب حالا با جه زندگی کنم و بعد تشکر از شما از صخره می پرد پایین!!!!‌ آیوار هم می گوید “یا چکش ثور!! واقعا شوک بهم وارد کرد!” یا یک بار یک زن و شوهر دیوانه و عشق نبرد، از شما می خواهند به خانه شان حمله کنید و همه چیز را بشکنید و خانه شان را آتش بزنید!! یک دیوانه که فکر می کند یک جزیره دورافتاده، کشور انگلستان است و ایوار را به توی انگلستان می برد و همه جا را برای او معرفی می کند و تازه فکر می کند یک مترسک چوبی، کینگ آلفرد است که پسر او زبانش را بریده است تا نتواند با او حرف بزند!! بله چنین دیوانه هایی در بازی هستند که واقعا آن را باحال و جذاب کرده اند. بازی شگفت انگیز است وقتی گوش بدهید داستان های شخصیت ها را و با آنها صحبت کنید. البته از ضعف های معدود بازی که مربوط به همین بخش است باید به این اشاره کنم که دادن اطلاعات در مورد برخی از این ماموریت های جانبی مردمی جالب نیست و ممکن است اصلا ندانید برای آن ماموریت که علامتش روی نقشه هست چکار باید بکنید زیرا وقتی روی علامتش هم می روید چیزی نمایش داده نمی شود

یوبیسافت بدجوری زد توی دهن برخی که زیادی دیگر داشتند حرف بزرگ تر از دهانشان می زدند. خب حالا برویم سراغ توضیحات ریز به ریز گیم پلی. بازی از نظر گیم پلی یک اکشن ماجرایی نقش آفرینی جهان آزاد همه فن حریف است که هر چه فکرش را کنید دارد. زمانی که طی وقایع داستانی به انگلستان می روید، آنجا یک کمپ و منطقه اسکان بزرگ را در اختیار می گیرید که باید آن را در شاخه های مختلف قوی تر کنید و ساختمان های مفید بسازید تا لول کمپتان بالاتر برود و سرویس ها و خدمات بیشتری برایتان آزاد شود مثل آهنگری و آموزش و استخدام مبارز و….  حالا برای این ارتقاها به آیتم های خاصی نیاز دارید که اینها را باید از طریق یورش به دیگر مناطق یا همان Raid ها به دست بیاورید که حتما می دانید این یورش ها یکی از اصلی ترین کارها و علایق وایکینگ ها در سرزمین ها و مناطق جدید بوده است. نقطه ی اصلی شگفتی ساز بودن والهالا تنوع فعالیت های جانبی اش است که مثل رویاست که واقعا اگر بگویم خیلی بیشتر از ویچر ۳ فعالیت جانبی آن هم با تنوع و کیفیت AAA دارد، ذره ای اغراق نیست. با تجربه این عنوان شگفت زده میشوید که چطور یک بازی می تواند بیش از ۳۰ نوع فعالیت کاملا متفاوت اختیاری و کاملا فرعی فقط داشته باشد!!!

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

بازی های این سری معمولا همواره مشکلات فنی از کوچک گرفته تا بزرگ را داشته اند ولی اکنون Assassin’s Creed: Valhalla بدون شک باثبات ترین بازی این سری محسوب می شود و امیدوارم که در نقد و بررسی های این بازی حقیقت در این مورد بیان شده باشد. طی تجربه ی این بازی افت فریم که هرگز ندیدم و فقط یکی دو بار شاهد باگ بودم و یک بار هم که بازی بسته شد. همین و همین و همین و بس!!!! یعنی این تمام مشکل فنی یک بازی عظیم که در لبه ی نسل نهم است بر روی یک پلی استیشن ۴ قدیمی معمولی است. آیا دوستان می بخشند احیانا یا این که بابت این باید یک ۷ نمره ای کم کنم از بازی؟ بازی ثبات فنی بی نظیری دارد و قابل تحسین است. همچنین در بازی هرگز شاهد مشکلات فنی مثل پارگی تصویر و دیر لود شدن بافت ها و… نیستیم.

انواع و اقسام ماموریت های اصلی و جانبی در بازی وجود دارند که می توانند ساعت ها شما را سرگرم کنند و نکته ای که باید به آن اشاره کنم تنوع عجیب و غریب ماموریت های جانبی است که همان طور که گفتم واقعا حتی در ویچر هم اینقدر فعالیت جانبی متنوع نداشتیم. موضوع داشتن فعالیت های جانبی به تنهایی مهم است ولی نکته مهم تر این است که این فعالیت ها با دنیای بازی همسو باشند. چرا این مهم است؟ چون این موارد است که به دنیای یک بازی هوویت می بخشد. همیشه اگر دنیای یک بازی دارای هویت و جزییات خاص و به یادماندنی و کامل باشد، آن دنیا می تواند به یادماندنی شود زیرا هویت دارد و فقط یک دنیای بزرگ و الکی که خیلی هم عظیم است ولی داستان و پیشینه خاصی برای شما در خود ندارد و صرفا فقط در آن حضور دارید، نیست زیرا چنین دنیایی هرگز در ذهن شما نخواهد ماند. دنیای والهالا به طور کامل ریزترین جزییات را در مورد تاریخ و فرهنگ وایکینگ ها رعایت کرده است و ساعت ها صدها متن و کتار و توضیح و.. در مور دنیای بازی وجود دارد که می توانید بروید به بخش کدکس ها و آن را بخوانید و از ریز به ریز دنیای بازی و زندگی وایکینگ ها آگاه شوید. به همین دلیل هم هست که دنیای بازی کاملا زنده و با هویت و پویاست و در هر قدم می دایند که دارید در تاریخ وایکینگ ها قدم بر می دارید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

گاهی هم به زمان حال می آیید و جالب است که در این بازی حتی ماموریت جانبی رفع کردن مشکلات فنی انیموس را هم که سبب ایجاد پارگی هایی در تصاویر دریافتی زمان قدیم می شوند دارید!!

داشتن انواع فعالیت های جانبی مرتبط با فرهنگ وایکینگ ها باعث می شوند که این دنیا برای شما باورپذیر شود و آن را با تمام وجود درک کنید که دارید در دوران وایکینگ ها قدم بر می دارید. این بازی کل زندگی وایکیتگ ها را مو به مو پیاده کرده آن هم با تزریق عالی موضوع اساسین ها به داخل آن که تعالیمشان آرام آرام به دل وایکینگ ها نفوذ می کند . این بازی شبیه ترین بازی تاریخ به ویچر ۳ است و در واقع “اساسین، ویچر، وایکینگ” است. بگذارید تا مثالی از هویت داشتن و غنی بودن دنیای بازی و جزییات آن برای شما بزنم. در شهرهای مختلف یک بازی به نام Orlog وجود دارد که در واقع مثل Gwent یک نبرد رو در رو با مهره ها و قدرت های خدایان و… است ولی یچیده تر و سخت تر و تازه این بازی واقعی هم هست و از بازی های مورد علاقه وایکینگ ها به شمار می رفته است. ولی همانطور که گفتم باید مدتی بنشینید و فقط بازی کنید تا تازه بفهمید اصلا چطور است. از طرف دیگر هم شخص روبرویتان بسیار بسیار قوی است و به راحتی شما را شکست می دهد اگر ذره ای بد بازی کنید و یا کمی شانس در طاس ریختن نداشته باشید. وقتی این بازی را یاد بگیرید خیلی خیلی باحال و جذاب است و آن وقت ناگهان می بینید که نشسته اید و دارد ۴۰ دقیقه است این بازی را می کنید زیرا هر مسابقه اش هم طولانی است و شاید اگر هر دو خوب بازی کنید ناگهان یک دست مسابقه ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد!

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

در تاریخ بازی ها یک عنوان AAA شاهکار با تم وایکینگ‌ها تا امروز نداشتیم ولی خوشبختانه حالا چنین عنوانی داریم. بله خیلی راحت و مطمئن می گویم Assassin’s Creed: Valhalla یک شاهکار محض در سبک خود و یکی از برترین بازی های نسل هشتم است و کمترین حقش این است که مثل Odyssey  کاندید بازی سال شود. البته خب می دانم این سری و کمپانی سازنده اش دشمنان متعصب و تشنه به خون هم کم ندارد که منتظرند کلا هر بازی با نام یوبیسافت بیاید بیرون تا آن را بکوبند ولی خوشبختانه بازی های این شرکت مثل بنز می فروشند و باز هم ساخته می شوند و تازه نکته مهم تر این است که خود این دشمنان هم خیلی زود می روند سراغ این عناوین و یواشکی بازی می کنند و کیف می کنند. لطفا اگر کسی فکتی صادر کرد که ای بازی باگ دارد و فلان، مطمئن باشید که دارد همینطوری یک چیزی می گوید زیرا اصلا بازی را هنوز کسی به آن صورت بازی نکرده غیر منتقدین. بازی A.C Odyssey معرکه بود و حالا باید بگویم بازی A.C Valhalla باز هم کلی پیشرفت کرده است  و لایق آن است که خیلی راحت به آن لقب یک Masterpiece بدهیم. برای من والهالا بسیار حال  هوای ویچر ۳ که برترین بازی زندگی ام است را دارد

این همان جزییاتی است که می گویم یک بازی و یک دنیا را شاهکار می کند. یعنی می بینید سازندگان ویچر یا والهالا فقط برای یک بازی کوچک در دنیای بزرگ بازیشان آنقدر وقت گذاشته اند و آن قدر جزییات دارد که خودش یک بازی کامل است که تازه شاید اصلا بازیباز حتی یک بار هم سراغش نرود ولی برای آنها مهم نیست زیرا می خواهند بازیشان کامل و واقعی باجزییات باشد. با کیفیت که این بازی دارد اصلا بعید نیست که بعدا ببینیم یوبیسافت بازی Orlog را مثل Gwent به صورت جدا منتشر کرد زیرا هم سخت ترو پیچیده تر از Gwent است و هم کاملا استراتژی و فکر می خواهد حتی در ترتیب انتخاب و طاس ریختن. یک سری فعالیت های جالب و با حال و جدید دیگر هم در بازی قرار دارند که بر اساس زندگی وایکینگ ها هستند و واقعا جالب هستند. مثلا یکی از این فعالیت ها مسابقه شعرخوانی با توهین است (که می توانید برای آن شرط ببندید در مبالغ مختلف) به این شکل که یک نفر که در ان منطقه و شهر مشهور به شعر و افسانه و .. است، یک مصراع شعر برای شما می خواند و شما باید در یک زمان کوتاه از بین گزینه هایی که در تصویر می بینید مصراع دون را به گونه ای انتخاب کنید که هم قافیه اش به شعر او بخورد و هم از لحاظ معنی به آن ربط داشته باشد و هم این که جواب شعر او را با توهین بدهد و به نوعی مثل کل کل کردن با ریتم و قافیه و معنی است که واقعا باحال و جدید است و تا جالا در هیچ بازی چنین چیزی ندیده بودم. تازه این فعالیت بی دلیل و یا فقط برای بردن پول نیست بلکه وقتی که این فعالیت را در مناطق مختلف برنده شوید میزان کاریزمای شما در آن منطقه بالا می رود و به آیتم های بهتر و … دسترسی می یابید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

بازی به جای لول بیشتر بر روی عدد Power تمرکز دارد که این عدد با لول زدن شما و خرچ کردن امتیاز تجربه تان روی بخش های مختلف بالا می رود و مناطق بازی هم بر همین اساس درجه بندی شده اند و مثلا وقتی قدرت شما ۵۰ است کسی جلوتان را نمی گیرد که به منطقه ای بروبید که نوشته قدرت ۲۸۰ می خواهد ولی خب آنجا یک سگ یا گرگ یا یک عدد تیر دخلتان را آورده و مرده اید. در اینجاها می بینید بغل خط سلامتی دشمنان اسکلت قرمز است که یعنی آقا جان بفرمایید بروید سریعا!!!

بازی به طور کامل به علایق و تم کلی زندگی وایکینگ ها توجه دارد و مخصوصا اگر سریال بی نظیر وایکینگ ها را دیده باشید می توانید کاملا شباهت و تاثیر گرفتن این بازی و واقعی بودن فعالیت های زندگی وایکینگ ها در این عنوان را گواهی دهید. مثلا به طور قطع می دانید که یکی از مهم ترین و اصلی ترین علایق وایکینگ ها نوشیدن نوشیدنی بوده است آن هم نه با لیوان و این حرفها بلکه با سطل و شاخ خالی شده و… این موضوع دقیقا در این بازی وجود دارد و یکی از فعالیت های جانبی بازی است که می توانید انجام داده و در آن برنده شوید و نکته جالب تر هم مینی گیم های باحال و چالش برانگیز این فعالیت هاست. ده ها نوع فعالیت جانبی دیگر هم در بازی وجود دارد  که شما را شگفت زده می کنند با تنوع خود. یافتن مناطق نفرین شده و پیدا کردن آیتم نفرینی و از بین بردن آن که شاید به راحتی پیدا نشود. ماهی گیری که واقعا یک چالش باحال است برای صید ماهی های عظیم، معماهای چیدن صحبح سنگ ها روی هم با مینی گیم عالی. حل کردن معماهای تطبیق شکل ها از طریق یافتن زاویه صحیح نور و ایستادن. یافتن آرتیکفت های باستانی در سخت ترین جاها. حل کردن پازل ها و باز کردن راه ها برای یافتن گنج های شدیدا مخفی، حرکات پارکور و دنبال کردن برگه های طرح های تتو روی در و دیوار و تعقیب و گرفتن آنها، یافتن مبارزان قدیمی سپاه رگنار لاتبروک و دادن مرگی شرافتمدانه به آنها که خواستار رفتن به والهالا نزد رگنار هستند که البته مبارزه اش به طور مرگباری سخت است، یافتن جادوگران قاتل و کشتن آنها در نبردهای وحشتناک و دشوار، بنا کردن پایگاه و ارتقای آن در حدود ۲۰ شاخه مختلف، یافتن چرخه ی اعضای گروه باستانی (همان تمپلارهای بعدا) و جمع کردن نشانه برای پیدا کردنشان و رسیدن به سران شاخه.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

در شهرهای مختلف یک بازی به نام Orlog وجود دارد که در واقع مثل Gwent یک نبرد رو در رو با مهره ها و قدرت های خدایان و… است ولی یچیده تر و سخت تر و تازه این بازی واقعی هم هست و از بازی های مورد علاقه وایکینگ ها به شمار می رفته است. ولی همانطور که گفتم باید مدتی بنشینید و فقط بازی کنید تا تازه بفهمید اصلا چطور است. از طرف دیگر هم شخص روبرویتان بسیار بسیار قوی است و به راحتی شما را شکست می دهد اگر ذره ای بد بازی کنید و یا کمی شانس در طاس ریختن نداشته باشید. وقتی این بازی را یاد بگیرید خیلی خیلی باحال و جذاب است و آن وقت ناگهان می بینید که نشسته اید و دارد ۴۰ دقیقه است این بازی را می کنید زیرا هر مسابقه اش هم طولانی است و شاید اگر هر دو خوب بازی کنید ناگهان یک دست مسابقه ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد! این همان جزییاتی است که می گویم یک بازی و یک دنیا را شاهکار می کند. یعنی می بینید سازندگان ویچر یا والهالا فقط برای یک بازی کوچک در دنیای بزرگ بازیشان آنقدر وقت گذاشته اند و آن قدر جزییات دارد که خودش یک بازی کامل است که تازه شاید اصلا بازیباز حتی یک بار هم سراغش نرود ولی برای آنها مهم نیست زیرا می خواهند بازیشان کامل و واقعی باجزییات باشد. با کیفیت که این بازی دارد اصلا بعید نیست که بعدا ببینیم یوبیسافت بازی Orlog را مثل Gwent به صورت جدا منتشر کرد زیرا هم سخت ترو پیچیده تر از Gwent است و هم کاملا استراتژی و فکر می خواهد حتی در ترتیب انتخاب و طاس ریختن

دسترسی به گنج های مخفی از راه های مختلف مثل شکستن قفل درب ها از پشت و از طریق حفره ای در ساختمان، حمل کوزه های منفجره جلوی دیوارهای شکستنی و شلیک به آنها. یک سری ماموریت سخت برای از پای در آوردن تعدادی جانور افسانه ای که برترین های نوع خود هستد و بسیار هم قوی بوده و یک گوزن را ما واقعا ۳ نفری با دو همراه به سختی کشتیم و چند بار من را کشت، البته این را هم بگویم که من زود به سراغ او رفتم و لولم هنوز خیلی پایین بود. کشتن این حیوانات افسانه ای بسیار جذاب است و جوایز خیلی خوبی نیز دارد و حس خیلی خوبی هم به شما می دهد زیرا این حیوانات به معنای واقعی خفن هستند! همین طور تعداد خیلی زیادی از آیتم های جمع کردنی و فعالیت های خاص نیز در بازی هستند که باعث می شوند ارزش تکرار بازی بسیار بالا برود و هرگز احساس خستگی و تکراری بودن به شما دست ندهد. اینها تنها ۱۰-۱۵ عدد از ۲۰-۳۰ تا فعالیت کاملا جانبی و غیر اجباری در بازی هستند که واقعا تعدادشان باورنکردنی است و وقتی ببینید چقدر هستند با خودتان می گویید “آقا ویچر ۳ هم این قدر تنوع جانبی نداشت.”

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

در طول بازی و طی تکامل شخصیت اصلی، او به طور پیوسته با تعالیم اساسین ها آشنا می شود و آرام آرام تبدیل به یک اساسین می شود که این موضوع بسیار عالی و باورپذیر برای بازیباز روایت می شود. در خصوص کلیت بخش داستان و روایت و شخصیت پردازی، Valhalla کاملا نمره قبولی دریافت می کند و شخصا داستان آن را از نسخه ی قبلی هم بسیار بیشتر دوست دارم زیرا شخصیت هایش کاملا پرداخت شده اند و در طول بازی بسیار بیشتر با شخصیت های مهم بازی و رفتار آنها و عمق شخصیتشان آشنا می شوید که این موضوع خیلی مهمی برای یک بازی است. سازندگان با انتخاب هوشمندانه دوره وایکینگ ها، تم اصلی داستانی جذاب با پیچش های به موقع، شخصیت های عمیق و پرداخت شده، هدفمند بودن داستان و روایتی دوست داشتنی، عنوانی را خلق کرده اند که جای هیچ گله و شکایتی را در این زمینه باقی نمی گذارد. والهالا بدون شک یکی از برترین بازی های کل این سری عظیم از نظر داستانی است. فرنچایزی که همیشه در ضعیف ترین نسخه هایش هم داستان یک برگ برنده بوده است. اگر بخواهم بگویم مهم ترین نکته ی مثبت داستان والهالا چیست باید گفت تزریق و ترکیب عالی داستان اساسین ها با تاریخ وایکینگ ها به باورپذیر ترین و واقعی ترین شکل ممکن و نشان دادن صبر و بزرگواری اساسین ها در زمان تعلیم به نیروهای کله شق و جدیدی مثل آیوار است که با خوش رویی و بدون هیچ فشاری میگذارند خود او تعالیمشان را از ته دل بپذیرد و قبول کند نه که او را وادار کنند. اصلا مگر وایکینگ کله شق دیوانه را هم می شود وادار کرد؟!!

حالا بین ده ها شاخه ی ماموریت های فرعی، “ماموریت های مردمی جانبی”  که فقط یکی از این شاخه هاست، خودش بیشتر از ۱۰۰ تا داستان تماما جدا از شخصیت های دیوانه و مردم قاط‌زده و رد داده‌ی وایکینگ دارد که گاهی خنده دار و گاهی گریه دار هستند و هر کدام یک داستان کوتاه دارند و باعث می شود با کلی شخصیت دیوانه و عجیب آشنا شوید. واقعا شگفت زده می شوید از دیوانگی این شخصیت ها چون اکثرشان بسیار عجیب و غریبند با اعتقادات دیوانه وار، درست مثل سریال وایکینگ ها. این شخصیت های عجیب ماموریت های عجیبی هم برای شما دارند وکلی فعالیت عجیب باید انجام دهید. مثلا یک مرد که نزدیک مرگ است برداشته کل داراییش را اورده بالای صخره ای بسیار بسیار مرتفع و می گوید بچه هایش گوش نمی دهند که این دارایی را با وی دفن کتتد و مطمئن است که آنها را می فروشند! وی از شما می خواهد آن ها را با زور بازویتان هرچقدر محکم تر می توانید پرتاب می کنید تا آنها بروند آن دنیا و وقتی وی مرد به آنها دسترسی یابد! وقتی هم داری اینها را می اندازید پایین یکی یکی توضیح می دهد که این جعبه درونش فلان تیرکمان است که از شاه فلانی گرفته ام یا نوشیدنی مشهور فلان است  (به اینها می گویند جزییات). تازه این یک طرف دیوانگی اوست و بعد که آنها را می اندازید خود دیوانه اش هم می گوید خب حالا با جه زندگی کنم و بعد تشکر از شما از صخره می پرد پایین!!!!‌ آیوار هم می گوید “یا چکش ثور!! واقعا شوک بهم وارد کرد!”

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

زمانی که طی وقایع داستانی به انگلستان می روید، آنجا یک کمپ و منطقه اسکان بزرگ را در اختیار می گیرید که باید آن را در شاخه های مختلف قوی تر کنید و ساختمان های مفید بسازید تا لول کمپتان بالاتر برود و سرویس ها و خدمات بیشتری برایتان آزاد شود مثل آهنگری و آموزش و استخدام مبارز و….  حالا برای این ارتقاها به آیتم های خاصی نیاز دارید که اینها را باید از طریق یورش به دیگر مناطق یا همان Raid ها به دست بیاورید که حتما می دانید این یورش ها یکی از اصلی ترین کارها و علایق وایکینگ ها در سرزمین ها و مناطق جدید بوده است. نقطه ی اصلی شگفتی ساز بودن والهالا تنوع فعالیت های جانبی اش است که مثل رویاست که واقعا اگر بگویم خیلی بیشتر از ویچر ۳ فعالیت جانبی آن هم با تنوع و کیفیت AAA دارد، ذره ای اغراق نیست. با تجربه این عنوان شگفت زده میشوید که چطور یک بازی می تواند بیش از ۳۰ نوع فعالیت کاملا متفاوت اختیاری و کاملا فرعی فقط داشته باشد!!!

یا یک بار یک زن و شوهر دیوانه و عشق نبرد، از شما می خواهند به خانه شان حمله کنید و همه چیز را بشکنید و خانه شان را آتش بزنید!! یک دیوانه که فکر می کند یک جزیره دورافتاده، کشور انگلستان است و ایوار را به توی انگلستان می برد و همه جا را برای او معرفی می کند و تازه فکر می کند یک مترسک چوبی، کینگ آلفرد است که پسر او زبانش را بریده است تا نتواند با او حرف بزند!! بله چنین دیوانه هایی در بازی هستند که واقعا آن را باحال و جذاب کرده اند. بازی شگفت انگیز است وقتی گوش بدهید داستان های شخصیت ها را و با آنها صحبت کنید. البته از ضعف های معدود بازی که مربوط به همین بخش است باید به این اشاره کنم که دادن اطلاعات در مورد برخی از این ماموریت های جانبی مردمی جالب نیست و ممکن است اصلا ندانید برای آن ماموریت که علامتش روی نقشه هست چکار باید بکنید زیرا وقتی روی علامتش هم می روید چیزی نمایش داده نمی شود. مناطق بازی واقعا و عظیم هستند و نقشه بازی اگر بخواهید آن را مثل مریضی که بنده دارم به ضورت ۱۰۰ درصد کنید راحت راحت راحت باید بروید بالای ۲۰۰ ساعت. اما نه ۲۰۰ ساعت تکرار. ۲۰۰ ساعت محتوای ناب و شاهکار و متنوع. فعالیت های بازی در ۳ رنگ زرد و آبی و سفید هستند که زردها در شاخه مالی یا Wealth هستند و مثلا نشانه گنج وجود داشتن و صندوق و … هستند. آبی ها در شاخه رمز و رازها هستند و شامل ماموریت انجام دان برای افراد مختلف و رمز و رازهای آن منطقه را کشف کردن هستند. سفید ها هم نشانه آرتیفکت ها هستند که خودشان حدود ۷-۸ نوع ماموریت خاص و کاملا جدا دارند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

یک سری ماموریت سخت وجود دارد برای از پای در آوردن تعدادی جانور افسانه ای که برترین های نوع خود هستد و بسیار هم قوی بوده و یک گوزن را ما واقعا ۳ نفری با دو همراه به سختی کشتیم و چند بار من را کشت، البته این را هم بگویم که من زود به سراغ او رفتم و لولم هنوز خیلی پایین بود. کشتن این حیوانات افسانه ای بسیار جذاب است و جوایز خیلی خوبی نیز دارد و حس خیلی خوبی هم به شما می دهد زیرا این حیوانات به معنای واقعی خفن هستند! همین طور تعداد خیلی زیادی از آیتم های جمع کردنی و فعالیت های خاص نیز در بازی هستند که باعث می شوند ارزش تکرار بازی بسیار بالا برود و هرگز احساس خستگی و تکراری بودن به شما دست ندهد.

حالا هر منطقه بازی ۳ خط از این ۳ رنگ دارد که هر چقدر بیشتر این کارها را انجام دهید آن خط پر می شود و برای این که بدانید که یک منطقه را ۱۰۰ درصد کرده اید باید هر ۳ خط هر منطقه را کامل پر کنید. به طور کلی همیشه از تم وایکینگ ها و مبارزات دیوانه وار آنها و ظاهر خفن و خالکوبی های صورت و موهای بلند بافته آنها خوشم می آمده و این موضوع از وقتی که سریال وایکینگ ها را دیدم چندین برابر هم شد چون دیدم از آن چیزی که فکر می کردم هم خفن تر هستند. تازه دلیل دیگرش هم این است که خدایان اصلی آنها اودین و ثور هستند که واقعا اینها را هم دوست دارم مخصوصا به خاطر فیلم های ثور. خلاصه این که یک بازی اساسین با تم وایکینگ دقیقا همان چیزی بود که می خواستم و خدا رو شکر که این اتفاق افتاد. بهترین و جذاب ترین شخصیت سریال وایکینگ ها برای من همان که جذاب ترین ظاهر یک وایکینگ از نظر من به آن شکل است، شخصیت رگنار لاتبروک بود که اتفاقا همین چند شب پیش وقتی نیمه شب داشتم با ماشین در خیابان به سمت خانه می رفتم دیدم کنار خیابان تابلوهای بزرگ بسیار زیبای مختاف گذاشته و می فروشند و تا چشمم به یک تابلوی عظیم رگنار افتاد سریعا کنار زده و آن را خریدم (البته همراه یک تابلوی جوکر). جالب اینجاست که حتی شخصیت اصلی مذکر بازی والهالا هم شبیه رگنار است تا حدودی و این بازی را برای من باز هم جذاب تر می کند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

مناطق بازی واقعا و عظیم هستند و نقشه بازی اگر بخواهید آن را مثل مریضی که بنده دارم به ضورت ۱۰۰ درصد کنید راحت راحت راحت باید بروید بالای ۲۰۰ ساعت. اما نه ۲۰۰ ساعت تکرار. ۲۰۰ ساعت محتوای ناب و شاهکار و متنوع. فعالیت های بازی در ۳ رنگ زرد و آبی و سفید هستند که زردها در شاخه مالی یا Wealth هستند و مثلا نشانه گنج وجود داشتن و صندوق و … هستند. آبی ها در شاخه رمز و رازها هستند و شامل ماموریت انجام دان برای افراد مختلف و رمز و رازهای آن منطقه را کشف کردن هستند. سفید ها هم نشانه آرتیفکت ها هستند که خودشان حدود ۷-۸ نوع ماموریت خاص و کاملا جدا دارند. حالا هر منطقه بازی ۳ خط از این ۳ رنگ دارد که هر چقدر بیشتر این کارها را انجام دهید آن خط پر می شود و برای این که بدانید که یک منطقه را ۱۰۰ درصد کرده اید باید هر ۳ خط هر منطقه را کامل پر کنید.

حتی در خود بازی هم وقتی برخی از قوی ترین و قدرتمندترین مبارزان وایکینگ را پیدا می کنید آنها به شما می گویند تا همیشه به پادشاه واقعی و اصلی وایکینگ ها یعنی رگنار لاتبروک وفادار هستند و حتی از شما می خواهند اگر می توانید در یک نبرد شرافتمندانه آنها را بکشید تا در دروازه های والهالا به دیدار رگنار بروند، البته این نبردها با این مبارزان بسیار بسیار سخت است و حتی در حالت نرمال هم با دو ضربه شما را می کشند. بازی از لحاظ واقع گرایانه بودن بسیار سطح بالاست و از همه نظر یک دنیای واقعی را تداعی می کند. مبارزات بازی فوق العاده لذتبخش هستند و باید بگویم درجه سخنی بازی در این نسخه نسبت به قبلی ها بالاتر رفته است و حتی در درجه نرمال اگر به سراغ دشمنان قدرتمندتری که عدد Power آنها از شما بالاتر است بروید درجا خرد و خمیر می شوید و منظورم این است که شاید با دو ضربه بمیرید.  در بازی انواع سلاح های یک دستی و دو دستی دارید که شامل گرز و تبر و شمشیر و سپر و .. هستند که هر کدامشان یک نریب خاص و با دنیایی از فنون خاص دارند و برترین نسخه ی سری از این نظر را شاهد هستیم. یک تبر و یک سپر بر می دارید؟ کلی ترکیب حمله و دفاع و parry کرردن دارید. در هر دو دست ک تبر می گیرید. کلی ترکیب کمبوی باحال خواهید داشت با تمام کننده های مختلف. هر طوری که سلاح و تبر و سپر و گرز و … را در دو دست بگیرید کل سیستم نبردتان متفاوت می شود. حتی وقتی جای دو سلاح را عوض کنید در دو دستتان، باز هم سیستم نبرد و کمبوها فرق می کند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

زره های بازی هم از کلاس های کلاغ و گرگ و خرس هستند که در واقع سبک و متوسط و سنگین هستند از نظر وزن و قدرت آسیب تحمل کردن. واقعا سیستم تجهیزات و ارتقای این بازی بی نقص است و یکی از بهترین و جذاب ترین هاست که نیاز به فکر دارد چون همینطوری راحت در دنیای بازی آیتم های ارزشمند نریخته است که مدام هر چه را می خواهید از عادی به مس و نقره و طلا ارتقا دهید. از بهترین پیشرفت های این بازی نسبت به آدیسی پیشرفت هوش مصنوعی است که در آدیسی گیج می زدند و خیلی زود شما را یادشان می رفت ولی ایتجا لعنتی ها مگر ولتان می کنند. یارو یک ساعت می ایستد و مدام چک می کند و آخرش هم شما را می بیند!!! تازه بماند که این روی حالت نرمال است. وای به روزی که مخفی کاری را بگذارید روی درجه سخت. دیگر واقعا دخلتان می آید.

می دانید چیست؟ سیستم نبرد این بازی خیلی خیلی خیلی متنوع تر از سیستم نبرد سلاح سرد ویچر ۳ است چون هر کار که بکنید می بینید روش نبرد فرق کرد. به همین خاطر هم باید خیلی صحیح بهترین ترکیب ها را برای نبرد با دشمنان مختلف که واقعا خوب می جنگند انتخاب کنید مخصوصا با مبارزات غول پیکر و قوی دشمن که شوخی ندارند و یک سپر اندازه خودشان جلویشان است که به سختی آنها را می بینید. خیلی وقت ها هم تیرکمان در این نبردهای سخت به کارتان می آید. زیر اگر بتوانید دو ۳ نقطه زرد رنگ و آسیب پذیر دشمنان قوی را با تیر کمان بزنید (که خیلی هم سخت است زیرا گاهی پشتشان است) می نشینند زمین و می توانید اگر سریع باشید زود کارشان را تمام کننده یکسره کنید. بازی کلی تمام کننده خفن خشن برای دشمنان و حالات و سلاح های مختلف دارد که واقعا زیاد هستند و دیر تکراری می شوند. سلاح و زره ها را در بازی می توانید نزد آهنگر کیفیتشان را ببرید بالا که البته این ها آیتم ها خام خاص می خواهد که اصلا زیاد نیستند و مخصوصا اوایل بازی باید خیلی خیلی با دقت انتخاب کنید که کدام سلاح را می خواهید از لحاط کیفی قوی کنید. هر بار که از لحاظ کیفی یک آیتم ارتقا یابد برایش ۴ خانه ارتقا باز می شود که باید با آیتم های خام دیگر قدرت و دیگر المان های آن آیتم را بالا ببرید. یعنی مثلا یک تبر اول عادی است و ۴ جای ارتقا دارد که آنها را پر می کنید و قدرتش را بالا می برید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

سلاح و زره ها را در بازی می توانید نزد آهنگر کیفیتشان را ببرید بالا که البته این ها آیتم ها خام خاص می خواهد که اصلا زیاد نیستند و مخصوصا اوایل بازی باید خیلی خیلی با دقت انتخاب کنید که کدام سلاح را می خواهید از لحاط کیفی قوی کنید. هر بار که از لحاظ کیفی یک آیتم ارتقا یابد برایش ۴ خانه ارتقا باز می شود که باید با آیتم های خام دیگر قدرت و دیگر المان های آن آیتم را بالا ببرید. یعنی مثلا یک تبر اول عادی است و ۴ جای ارتقا دارد که آنها را پر می کنید و قدرتش را بالا می برید. حالا دیگر اینجا متوقف می شوید زیرا باید حالا تبر از نطر کیفی به درجه مس برسد تا باز ۴ خانه دیگر برایش باز شود. وقتی پر شد باز باید آن را از نطر کیفیت کلی به نقره ارتقا دهید تا خانه های جدید برای افزایش قدرتش باز شوند و اخرین مرحله ارتقای کیفیت هم طلایی است. این برای تمام آیتم ها صادق است و یک سیستم عمیق و عالی را برای ارتقای تجهیزات به وجود آورده است. در این آیتم ها هر چقدر کیفیتشان بالاتر برود خانه های خالی استفاده از Rune ها هم برایشان باز می شود.

حالا دیگر اینجا متوقف می شوید زیرا باید حالا تبر از نطر کیفی به درجه مس برسد تا باز ۴ خانه دیگر برایش باز شود. وقتی پر شد باز باید آن را از نطر کیفیت کلی به نقره ارتقا دهید تا خانه های جدید برای افزایش قدرتش باز شوند و اخرین مرحله ارتقای کیفیت هم طلایی است. این برای تمام آیتم ها صادق است و یک سیستم عمیق و عالی را برای ارتقای تجهیزات به وجود آورده است. در این آیتم ها هر چقدر کیفیتشان بالاتر برود خانه های خالی استفاده از Rune ها هم برایشان باز می شود. زره های بازی هم از کلاس های کلاغ و گرگ و خرس هستند که در واقع سبک و متوسط و سنگین هستند از نظر وزن و قدرت آسیب تحمل کردن. واقعا سیستم تجهیزات و ارتقای این بازی بی نقص است و یکی از بهترین و جذاب ترین هاست که نیاز به فکر دارد چون همینطوری راحت در دنیای بازی آیتم های ارزشمند نریخته است که مدام هر چه را می خواهید از عادی به مس و نقره و طلا ارتقا دهید. از بهترین پیشرفت های این بازی نسبت به آدیسی پیشرفت هوش مصنوعی است که در آدیسی گیج می زدند و خیلی زود شما را یادشان می رفت ولی ایتجا لعنتی ها مگر ولتان می کنند. یارو یک ساعت می ایستد و مدام چک می کند و آخرش هم شما را می بیند!!! تازه بماند که این روی حالت نرمال است. وای به روزی که مخفی کاری را بگذارید روی درجه سخت. دیگر واقعا دخلتان می آید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

انواع و اقسام ماموریت های اصلی و جانبی در بازی وجود دارند که می توانند ساعت ها شما را سرگرم کنند و نکته ای که باید به آن اشاره کنم تنوع عجیب و غریب ماموریت های جانبی است که همان طور که گفتم واقعا حتی در ویچر هم اینقدر فعالیت جانبی متنوع نداشتیم. موضوع داشتن فعالیت های جانبی به تنهایی مهم است ولی نکته مهم تر این است که این فعالیت ها با دنیای بازی همسو باشند. چرا این مهم است؟ چون این موارد است که به دنیای یک بازی هوویت می بخشد. همیشه اگر دنیای یک بازی دارای هویت و جزییات خاص و به یادماندنی و کامل باشد، آن دنیا می تواند به یادماندنی شود زیرا هویت دارد و فقط یک دنیای بزرگ و الکی که خیلی هم عظیم است ولی داستان و پیشینه خاصی برای شما در خود ندارد و صرفا فقط در آن حضور دارید، نیست زیرا چنین دنیایی هرگز در ذهن شما نخواهد ماند. دنیای والهالا به طور کامل ریزترین جزییات را در مورد تاریخ و فرهنگ وایکینگ ها رعایت کرده است و ساعت ها صدها متن و کتار و توضیح و.. در مور دنیای بازی وجود دارد که می توانید بروید به بخش کدکس ها و آن را بخوانید و از ریز به ریز دنیای بازی و زندگی وایکینگ ها آگاه شوید. به همین دلیل هم هست که دنیای بازی کاملا زنده و با هویت و پویاست و در هر قدم می دایند که دارید در تاریخ وایکینگ ها قدم بر می دارید.

با همین حرف می رسیم به یک نکته ی خوب دیگر بازی و آن هم دادن آزادی عمل به شما در  ۳ زمینه مختلف برای انتخاب درجه سختی که واقعا کار خوبی بوده است. در واقع از بهترین نکات موجود در بازی باید به انتخاب درجه سختی در ۳ بخش مختلف اشاره کرد. یکی درجه سختی مبارزات که از آسان تا خیلی سخت هستند (۴ تا)، یکی درجه سختی نشان دادن فعالیت ها و گنج ها (که ۳ حالت دارد از نشان دادن بسیار واضح همه چیز در نقشه و در دوردست تا نبود نشانه خاص و پیدا کردن همه چیز توسط خودتان است) و همچنین درجه سختی مخفی کاری (که هوش دشمنان و سختی مخفی کاری کردن چقدر باشد). به این ترتیب می توانید هر طور که دوست دارید المان های مختلف بازی را برای خود Custom کنید. بازی به جای لول بیشتر بر روی عدد Power تمرکز دارد که این عدد با لول زدن شما و خرچ کردن امتیاز تجربه تان روی بخش های مختلف بالا می رود و مناطق بازی هم بر همین اساس درجه بندی شده اند و مثلا وقتی قدرت شما ۵۰ است کسی جلوتان را نمی گیرد که به منطقه ای بروبید که نوشته قدرت ۲۸۰ می خواهد ولی خب آنجا یک سگ یا گرگ یا یک عدد تیر دخلتان را آورده و مرده اید. در اینجاها می بینید بغل خط سلامتی دشمنان اسکلت قرمز است که یعنی آقا جان بفرمایید بروید سریعا!!!

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

یافتن چرخه ی اعضای گروه باستانی (همان تمپلارهای بعدا) و جمع کردن نشانه برای پیدا کردنشان و رسیدن به سران شاخه

صحبت از خرج امتیاز تجربه روی توانایی ها شد. این بازی یک آسمان (دقت کنید یک آسمان) قابلیت و توانایی و .. دارد که هرچقدر امتیا تجربه خرج می کنید می بینید یک خط باز شد به بخش دیگری از آسمان که اصلا خیلی عجیب و غریب است زیرا واقعا معلوم نیست این آسمان تا کجا قرار است هی گسترش پیدا کند. ابتدا از یک بخش مرکزی شروع می شود که ۳ شاخه دارد شامل بخش اسکیل های مخفی کاری و حمله از راه دور حمله نزدیک، بعد که شروع به گسترش این شاخه ها می کنید می بینید که اینها اصلا تمامی و “ته” ندارند و ناگهان می بینید یک دور عظیم چرخیدید و از یک طرف دیگر وصل شدید به یکی از شاخه های بخش مخفی کاری یا حمله از راه دور که باز از خود آنجا یم خط دیگر شروع می شود و می رود به ادامه ی کهکشانی که معلوم نیست تا کجا خواهد رفت. البته راستش معلوم است! جون وقتی من که الان Power م بعد از ۶۰ ساعت بازی ۸۰ است و می بینم که یک منطقه بازی نوشته قدرت ۳۶۰ می خواهد پس معلوم است تا جا این کهکشان خواهد رفت! جدا از این اسکیل پوینت ها که مثلا قدرت نبرد نزدیک و دور و مخفی کاری و.. را زیاد می کنند، یک سری کتاب خیلی مخفی Skill هم در دنیای بازی وجود دارد که وقتی پیدا کنید یک مهارت Active یا Passive بلافاصله می گیرید (بدون نیاز به لول زدن و خرج تجربه و …) که می توانید ۸ تا از مهارت های اکتیو را روی دو دکمه ی R2 +چهار دکمه اصلی و L2 + چهار دکمه اصلی فعال کنید تا در نبرد استفاده کنید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

۶۰ ساعت بازی می کنید و باز می بینید ای بابا این ها که همه جدید هستند و این فعالیت جانبی را دیگر باید دیگر چکار کنم!!!

در این بخش Ability ها یا قابلیت های مختلف شخصیت اصلی، برخلاف خیلی از بازی ها که کلی قابلیت دارند ولی اکثرشان به درد نخور هستند، تعداد خیلی زیادی قابلیت مختلف که قابل ارتقا هم هستند وجود دارد که واقعا همه ی آنها فوق العاده کارآمد و قابل استفاده هستند و با این که می توانید ۸ تا را تجهیز کنید باز هم انگار کم است! همچنین خود قابلیت ها هم موارد جدید و با حالی دارند مثل گول زدن دشمنان با تظاهر کردن به مردن و از پای در آوردن آنها وقتی نزدیک می شوند یا از کنار شما رد می شوند. و یا وقتی جای خاصی برای مخفی شده نیست. برویم به سراغ حمل و نقل!! اسب سواری بازی عالی است و کاملا با اسب سواری ویچر ۳ قابل مقایسه است و با توجه به دنیای فوق عظیم بازی، بسیار هم کارآمد و به درد بخور است مخصوصا که می توانید خیلی وقت ها اسب را روی حالت خودکار بگذاری  تا جاده را با سرعت برود به سمت محل مورد نظر شما (این برای کشتی و قایق هم وجود دارد). سواری کردن در دنیای به غایت زیبای بازی که قدم به قدم آن بی نهایت زیباست و با گشت و گذار با کشتی در آب های زیبای بازی و آواز خواندن مبارزان (تازه می توانید آهنگ را عوض کنید و بزنید پلی لیست بعدی!!!)  واقعا لذتبخش است. فقط کشتی و اسب را روی حالت خودکار بگذارید تا به سمت منطقه علامت گذاری شده برود و شما هم مناظر را نگاه کنید و کیف کنید و آواز بشنوید!

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

برویم به سراغ حمل و نقل! اسب سواری بازی عالی است و کاملا با اسب سواری ویچر ۳ قابل مقایسه است و با توجه به دنیای فوق عظیم بازی، بسیار هم کارآمد و به درد بخور است مخصوصا که می توانید خیلی وقت ها اسب را روی حالت خودکار بگذاری  تا جاده را با سرعت برود به سمت محل مورد نظر شما (این برای کشتی و قایق هم وجود دارد). سواری کردن در دنیای به غایت زیبای بازی که قدم به قدم آن بی نهایت زیباست و با گشت و گذار با کشتی در آب های زیبای بازی و آواز خواندن مبارزان (تازه می توانید آهنگ را عوض کنید و بزنید پلی لیست بعدی!!!)  واقعا لذتبخش است. فقط کشتی و اسب را روی حالت خودکار بگذارید تا به سمت منطقه علامت گذاری شده برود و شما هم مناظر را نگاه کنید و کیف کنید و آواز بشنوید! در بازی حتی قابلیت شخصی سازی کردن کشتی و اسب و کلاغتان هم وجود دارد. تازه این که چیزی نیست. می توانید اسب را تمرین دهید تا استقامتش بیشتر شود و شنا یاد بگیرد و بهتر شنا کند و دیرتر کشته شود و سریع تر بدود.

در بازی حتی قابلیت شخصی سازی کردن کشتی و اسب و کلاغتان هم وجود دارد. تازه این که چیزی نیست. می توانید اسب را تمرین دهید تا استقامتش بیشتر شود و شنا یاد بگیرد و بهتر شنا کند و دیرتر کشته شود و سریع تر بدود. مکانیک بالا و پایین رفتن از در و دیوار و ساختمان ها و صخره ها و.. در ادامه ی همان سیستم کار آمد بازی آدیسی بود که راحت می توانی از همه جا بالا بروید و در والهالا هم به معنای واقعی کارآْمد و عالی شده است و تقریبا از هر جایی که دلتان بخواهد بدون محدودیت خاصی می تواند خیلی سریع با انیمیشن های بدنی زیبا، بالا یا پایین بروید و حتی مثلا از صخره هایی که شاید به نظر برسند جای دست مشخصی که بازی نشان بدهد ندارند نیز می توانید جابجا شوید و بازی اصلا شما را در این مورد اذیت نمی کند که با توجه به نقش آفرینی بودن بازی و این که مدام باید برای ماموریت ها و سپس گزارش تکمیل آنها و .. به این طرف و آن طرف بروید، این موضوع بسیار حیاتی بوده است و البته این مکانیک روان و جذاب از اوریجینز تقریبا آغاز شده بود و حالا در والهالا به سطح کارآمدتری هم رسیده است تا بالا رفتن از در و دیوار و ساختمان ها به راحتی و به صورت روان و بدون دردسر انجام شود و بتوانید تا از بلند ترین ارتفاعات نیز راحت بالا بروید و به مانند رسم همیشگی این سری Viewpoint های مختلف را برای باز شدن بخش های نقشه بازی و نمایان شدن ماموریت ها و گنج ها، فتح کنید.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

این بود بررسی کسی که بیش از ۶۰ ساعت است دارد بازی می کند این شاهکار را. قبول کردن و نکردنش پای خودتان که دیگر همگی کاملا مسلط به دنیای گیم هستید و واجد نظر دادن. امیدوارم که این توضیحات به کارتان بیاید در مسیر آشنایی بیشتر با این بازی. ولی خب اگر همین چند خط آخر را هم بخوانید همه چیز دستتان می اید چون فهمیدن شاهکار بودن یک بازی نیاز به کلی حرف و حدیث برای کسی که اهل دل است ندارد.  والهالا یکی از زیباترین نسخه های این سری از نظر داستان و ترکیب تاریخ اساسین ها با وایکینگ ها به واقعی ترین شکل ممکن است. این بازی من را انگشت به دهان گذاشت که یوبیسافت با کار و تمرکز و دقت و تیم خوب و هزینه بالا به راحتی می تواند ویچر بسازد. در این عنوان. به زیبایی هر چه تمام تر و به بهترین شکل ممکن و بهتر از تمام بازی های قبلی، داستان نشان می دهد چطور تعالیم اساسین ها به دنیای وایکینگ ها وارد می شود و چطور شخصیت اصلی که اصلا اعتماد ندارد به این فرقه که به خودشان “hidden ones” می گوبند (و با عقل می جنگند برعکس وایکیتگ ها)، آرام آرام در طی زمان با تعالیم و سلاح های آنها آشنا می شود و به آنها کم کم اعتماد پیدا می کند و همراه با پیشرفت و تکامل شخصیت اصلی، تعالیم اساسین ها به دلش می نشیند.

سیستم سیو و ذخیره بازی نیز بسیار عالی است. چرا؟ از این نظر می گویم که بر خلاف تقریبا تمام بازی ها که فایل اتوسیو خود بازی یک عدد است و مدام overwrite می شود در اینجا خود بازی چند فایل اتوسیو برای شما نگه می دارد که مثلا به فاصله ۳ دقیقه ۳ دقیقه هستن و اگر مثلا یادتان برود سیو کنید یا کاری را اشتباه انجام بدهید و بخواهید برگردید، چند گزینه دارید که چه مقدار عقب بروید و یا اگر کشته شدید می دانید که یک فایل سیو همان نزدیک زمان کشته شدنتان حتما وجود دارد. اما این سیستم سیو یک بار هم من را اذیت کرد و یک فایل سیو دستی من خراب شد و وقتی میخواستم از روی آن لود کنم برایم نوشت دیتا خراب شده است. البته واقعا این موضوع فقط یک بار برای من پیش آمد و تازه همان خوبی این سیستم که گفتم چند اتوسیو درست می کند به فاصله ی چند دقیقه اینجا هم به کارم آمد و لازم نشد که از خیلی قبل تر لود کنم.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

جدا از این اسکیل پوینت ها که مثلا قدرت نبرد نزدیک و دور و مخفی کاری و.. را زیاد می کنند، یک سری کتاب خیلی مخفی Skill هم در دنیای بازی وجود دارد که وقتی پیدا کنید یک مهارت Active یا Passive بلافاصله می گیرید (بدون نیاز به لول زدن و خرج تجربه و …) که می توانید ۸ تا از مهارت های اکتیو را روی دو دکمه ی R2 +چهار دکمه اصلی و L2 + چهار دکمه اصلی فعال کنید تا در نبرد استفاده کنید. در این بخش Ability ها یا قابلیت های مختلف شخصیت اصلی، برخلاف خیلی از بازی ها که کلی قابلیت دارند ولی اکثرشان به درد نخور هستند، تعداد خیلی زیادی قابلیت مختلف که قابل ارتقا هم هستند وجود دارد که واقعا همه ی آنها فوق العاده کارآمد و قابل استفاده هستند و با این که می توانید ۸ تا را تجهیز کنید باز هم انگار کم است! همچنین خود قابلیت ها هم موارد جدید و با حالی دارند مثل گول زدن دشمنان با تظاهر کردن به مردن و از پای در آوردن آنها وقتی نزدیک می شوند یا از کنار شما رد می شوند. و یا وقتی جای خاصی برای مخفی شده نیست.

بررسی صدا و موسیقی Assassin’s Creed: Valhalla

به طور کلی باید گفت Assassin’s Creed: Valhalla در زمینه صداگذاری و موسیقی یکی از بهترین بازی های نسل هشتم است و شاهد یک بازی بی نقص از این منظر هستیم. وقتی یک بازی را با لقب شاهکار معرفی می کنیم یعنی باید از همه نظر شاهکار باشد و خوشبختانه Assassin’s Creed: Valhalla از لحاظ صداگذاری و موسیقی هم عنوانی فوق العاده و معرکه است که از نظر کارگردانی صدا و خلق یک ساندترک بی نظیر هم در سطح بسیار بالا قرار دارد. البته همان طور که می دانید این بخش ها همیشه در عناوین این فرنچایز در نهایت کیفیت و از بهترین های زمان خود بوده اند ولی خب حالا در Assassin’s Creed: Valhalla بهتر هم شده اند، مثل تمام بخش های بازی. صدا گذاری بازی و شخصیت ها از قدرتمندترین بخش های Valhalla است و سازندگان در این زمینه سنگ تمام گذاشته اند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

مبارزات بازی فوق العاده لذتبخش هستند و باید بگویم درجه سخنی بازی در این نسخه نسبت به قبلی ها بالاتر رفته است و حتی در درجه نرمال اگر به سراغ دشمنان قدرتمندتری که عدد Power آنها از شما بالاتر است بروید درجا خرد و خمیر می شوید و منظورم این است که شاید با دو ضربه بمیرید.  در بازی انواع سلاح های یک دستی و دو دستی دارید که شامل گرز و تبر و شمشیر و سپر و .. هستند که هر کدامشان یک ترکیب خاص و با دنیایی از فنون خاص دارند و برترین نسخه ی سری از این نظر را شاهد هستیم. یک تبر و یک سپر بر می دارید؟ کلی ترکیب حمله و دفاع و parry کرردن دارید. در هر دو دست ک تبر می گیرید. کلی ترکیب کمبوی باحال خواهید داشت با تمام کننده های مختلف. هر طوری که سلاح و تبر و سپر و گرز و … را در دو دست بگیرید کل سیستم نبردتان متفاوت می شود. حتی وقتی جای دو سلاح را عوض کنید در دو دستتان، باز هم سیستم نبرد و کمبوها فرق می کند. می دانید چیست؟ سیستم نبرد این بازی خیلی خیلی خیلی متنوع تر از سیستم نبرد سلاح سرد ویچر ۳ است چون هر کار که بکنید می بینید روش نبرد فرق کرد. به همین خاطر هم باید خیلی صحیح بهترین ترکیب ها را برای نبرد با دشمنان مختلف که واقعا خوب می جنگند انتخاب کنید مخصوصا با مبارزات غول پیکر و قوی دشمن که شوخی ندارند و یک سپر اندازه خودشان جلویشان است که به سختی آنها را می بینید. خیلی وقت ها هم تیرکمان در این نبردهای سخت به کارتان می آید. زیر اگر بتوانید دو ۳ نقطه زرد رنگ و آسیب پذیر دشمنان قوی را با تیر کمان بزنید (که خیلی هم سخت است زیرا گاهی پشتشان است) می نشینند زمین و می توانید اگر سریع باشید زود کارشان را تمام کننده یکسره کنید. بازی کلی تمام کننده خفن خشن برای دشمنان و حالات و سلاح های مختلف دارد که واقعا زیاد هستند و دیر تکراری می شوند

صداگذاری های محیطی بازی و صدای حیوانات بسیار متنوع بازی و صدای دریا و حرکت کشتی روی آن و … بسیار بسیار عالی صورت پذیرفته و تحسین برانگیز است. همچنین صداگذاری تمامی شخصیت های بازی به شکلی پرفکت و عالی انجام گرفته است. موسیقی های بازی نیز بسیار هماهنگ و همخوان با حال و هوای بازی هستند و این موسیقی ها و ساندترک زیبای بازی، بسیار آن را جذاب تر کرده است و کاملا حس و حال وایکینگی بازی را به شما منتقل می کنند و حتی وقتی آن ها را به تنهایی گوش کنید نیز زیبا و لذت بخش هستند. برخی موسیقی های بازی به قدری شنیدنی و زیبا هستند که دوست دارید آن ها را مدام گوش دهید و کیف کنید و قطعا بعدا در قالب آیتم موسیقی های برتر برای شما عزیزان در گیمفا قرار خواهند گرفت. موسیقی های متن و آوازخوانی وایکینگ ها در کشتی (که تازه می توانید از آنها آهنگ جدید هم درخواست کنید) بسیار جذاب و لذتبخش هستند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

سازندگان بازی در این نسخه برحسب طبیعت و تاریخ نروژ و انگلستان، یک حیات وحش کامل و با بهترین کیفیت ممکن خلق کرده اند و انواع و اقسام حیوانات را در مناطق مختلف بازی قرار داده اند که می توانید به شکار آن ها بپردازید؛ از خرس های عظیم و گرازهای غول پیکر وحشی تا گوزن ها و گرگ های مختلف سیاه و سفید و سگ های وحشی و  انواع و اقسام گونه های مختلف ماهی ها (که اتفاقا این ماهی ها باعث ایجاد یک بخش باحال در بازی شده اند به نام ماهیگیری که خودش جذابیت خاصی دارد)، همه و همه به زیباترین شکل ممکن طراحی و در بازی قرار گرفته اند تا هر چه بیشتر حس واقعی بودن محیط های بازی به شما دست ده

نتجیه گیری Assassin’s Creed: Valhalla

خب جزء به جزء بازی را برای شما عزیزان توضیح دادم. این بود بررسی کسی که بیش از ۶۰ ساعت است دارد بازی می کند این شاهکار را. قبول کردن و نکردنش پای خودتان که دیگر همگی کاملا مسلط به دنیای گیم هستید و واجد نظر دادن. امیدوارم که این توضیحات به کارتان بیاید در مسیر آشنایی بیشتر با این بازی. ولی خب اگر همین چند خط آخر را هم بخوانید همه چیز دستتان می اید چون فهمیدن شاهکار بودن یک بازی نیاز به کلی حرف و حدیث برای کسی که اهل دل است ندارد.  والهالا یکی از زیباترین نسخه های این سری از نظر داستان و ترکیب تاریخ اساسین ها با وایکینگ ها به واقعی ترین شکل ممکن است. این بازی من را انگشت به دهان گذاشت که یوبیسافت با کار و تمرکز و دقت و تیم خوب و هزینه بالا به راحتی می تواند ویچر بسازد. در این عنوان. به زیبایی هر چه تمام تر و به بهترین شکل ممکن و بهتر از تمام بازی های قبلی، داستان نشان می دهد چطور تعالیم اساسین ها به دنیای وایکینگ ها وارد می شود و چطور شخصیت اصلی که اصلا اعتماد ندارد به این فرقه که به خودشان “hidden ones” می گوبند (و با عقل می جنگند برعکس وایکیتگ ها)، آرام آرام در طی زمان با تعالیم و سلاح های آنها آشنا می شود و به آنها کم کم اعتماد پیدا می کند و همراه با پیشرفت و تکامل شخصیت اصلی، تعالیم اساسین ها به دلش می نشیند.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

Assassin’s Creed: Valhalla عنوانی است که اصلا به هیچ وجه حتی نمی دانم چطور باید در مورد گیم پلیش شروع کنم به نوشتن و چطور آن را تمام کنم!! اصلا این یک بازی نیست که!! انگار کل خوبی های همه ی بازی های این سبک ها را ریخته اند در هم و یک معجون “شاهکار شاهکار” در گیم پلی در آورده اند که هر چقدر بگویم هم تمام نمی شود. یک جمله می گویم و خدا شاهد من است که عین واقعیت است و وقتی بازی کردی خودتان می فهمید. “Assassin’s Creed: Valhalla از نظر گیم پلی و تنوع گیم پلی رقیبی در نسل هشتم ندارد و اگر فکر می کنید ویچر ۳ تنوع دارد این را بازی کنید تا ببینید. حالا اگر این را یک دشمن ویچر ۳ می گفت باز مشکوک بود ولی ویچر ۳ مقدس ترین بازی کل زندگی من است و والهالا هر چقدر هم که حتی از ویچر ۳ در گیم پلی متنوع تر باشد و اصلا بهتر هم که باشد برای من ویچر نخواهد شد هرگز. این را برای این می گویم که فقط بدانید یوبیسافت چه کرده است. دوستان به هر چیزی که اعتقاد دارم قسم می خورم که اگر والهالا بازی راک استار و سی دی پراجکت بود الان کنار لست آو آس ۲ برای برترین بازی سال جا خوش کرده بود. والهالا رسما همراه لست آو آس ۲ برای من در کنار ویچر ۳ می نشیند در صف برترین بازی های کل زندگی من در کنار دارک سولز و بایوشاک و مس افکت. یوبیسافت بدجوری زد توی دهان برخی که زیادی دیگر داشتند حرف بزرگ تر از دهانشان می زدند.

در تاریخ بازی ها یک عنوان AAA شاهکار با تم وایکینگ‌ها تا امروز نداشتیم ولی خوشبختانه حالا چنین عنوانی داریم. بله خیلی راحت و مطمئن می گویم Assassin’s Creed: Valhalla یک شاهکار محض در سبک خود و یکی از برترین بازی های نسل هشتم است و کمترین حقش این است که مثل Odyssey  کاندید بازی سال شود. البته خب می دانم این سری و کمپانی سازنده اش دشمنان متعصب و تشنه به خون هم کم ندارد که منتظرند کلا هر بازی با نام یوبیسافت بیاید بیرون تا آن را بکوبند ولی خوشبختانه بازی های این شرکت مثل بنز می فروشند و باز هم ساخته می شوند و تازه نکته مهم تر این است که خود این دشمنان هم خیلی زود می روند سراغ این عناوین و یواشکی بازی می کنند و کیف می کنند. لطفا اگر کسی فکتی صادر کرد که ای بازی باگ دارد و فلان، مطمئن باشید که دارد همینطوری یک چیزی می گوید زیرا اصلا بازی را هنوز کسی به آن صورت بازی نکرده غیر منتقدین. بازی A.C Odyssey معرکه بود و حالا باید بگویم بازی A.C Valhalla باز هم کلی پیشرفت کرده است  و لایق آن است که خیلی راحت به آن لقب یک Masterpiece بدهیم. برای من والهالا بسیار حال  هوای ویچر ۳ که برترین بازی زندگی ام است را دارد.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

بازی A.C Valhalla یک شگفتی در نسل هشتم است از نظر همه فن حریف بودن و لیاقتش کاندید بازی سال شدن است زیرا از همه نظر یکی از باکیفیت ترین بازی هایی است که در نسل هشتم خلق شده است و واقعا وقتی می گویند یک بازی از همه نظر معرکه است دقیقا می شود تعریف A.C Valhalla. احسنت به یوبیسافت که یک بازی با تم وایکینگ به این شاهکاری خلق کرده است و امیدوارم در آینده هم شاهد سفر اساسین ها به دیگر تاریخ ها و تمدن های شرقی و غربی باشیم آن هم با چنین کیفیتی و چنین روایتی و چنین عنوانی.

یک نقشه عظیم با تعداد زیادی مناطق مختلف که از اطراف به دریا متصل هستند، رمز و راز و آیتم های جمع کردنی و پازل های ساده در گوشه گوشه نقشه که به شما انگیزه می دهند همه جا را بگردید، اسب سواری بسیار لذتبخش و کارآمد با قابلیت سواری خودکار، قایق سواری و کشتی سواری عالی، سیستم سفر سریع به بخش های اصلی نقشه، انواع ماموریت های مختلف جانبی در شاخه های مختلف با پاداش های عالی، ماموریت ها و مناطق وابسته به عدد قدرت شما، دنیایی بی نهایت زیبا از لحاظ گرافیکی، طراحی های خیره کننده محیط، انواع سلاح ها زره ها و قابلیت شخصی سازی بالا و ارتقای آیتم ها نزد آهنگر و سیستم خرید و فروش، سیستم ذخیره سریع در هر لحظه بازی و خیلی از المان های دیگر، همه و همه شبیه به ویچر ۳ هستند و خیلی حس و حال آن را تداعی می کنند که خوب می دانید این حرف یعنی چه! بازی که ویچر ۳ را تداعی کند دیگر تکلیفش معلوم است. حنی رنگ بندی دنیای بازی و آب دریا و سیستم نورپردازی و تابیدن اشعه های نور بر روی دنیای بازی نیز خیلی خیلی شبیه به ویچر ۳ هستند و اگر به جای شخصیت اصلی این بازی گرالت را بگذاریم و عکس بگیریم کاملا همخوان است. بازی A.C Valhalla یک شگفتی در نسل هشتم است از نظر همه فن حریف بودن و لیاقتش کاندید بازی سال شدن است زیرا از همه نظر یکی از باکیفیت ترین بازی هایی است که در نسل هشتم خلق شده است و واقعا وقتی می گویند یک بازی از همه نظر معرکه است دقیقا می شود تعریف A.C Valhalla. احسنت به یوبیسافت که یک بازی با تم وایکینگ به این شاهکاری خلق کرده است و امیدوارم در آینده هم شاهد سفر اساسین ها به دیگر تاریخ ها و تمدن های شرقی و غربی باشیم آن هم با چنین کیفیتی و چنین روایتی و چنین عنوانی.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

یوبیسافت آن قدر غول هست که وقتی قصد کند و تصمیم بگیرد و و دقت کند و هزینه کند، بتواند عناوینی در حد ویچر بسازد آن هم در سبک جهان ازاد که تخصص و تبحرش است و سال ها قبل از این که بدانیم سی دی پراچکت چیست و ویچر چیست، داشته شاهکارهای با متای بالای ۹۰ برای ما که خیلی فراموشکار هستیم تولید می کرده است. حالا وقتش بود که یوبیسافت (بگذارید رک بگویم) محکم بایستد و بزند توی دهن خیلی ها و نشان دهد که عزیزان من، اگر اراده کنیم می توانیم یک جهان آراد بسازیم که کل دنیای بازی انگشت به دهان و شگفت زده کند. Assassin’s Creed: Valhalla همان بازی بود. وقتی یک بازی یوبیسافت (که نمره های بازی هایش را آقایان Gatekeeper های دنیای بازی که سر در سایت های غول ایستاده اند و فقط آنها تعیین می کنند کدام بازی ها شاهکار هستند، از ۸ به پایین تازه شروع می کنند)  متای ۸۸ بگیرد یعنی که با یک شاهکار واقعی طرف هستیم. من که از آن Gatekeeper های غول دنیای بازی در خارج ایران نیستم ولی به گیمرهای کشورم می توانم بگویم چه خبر است

در انتهای این نقد طولانی باید بگویم می دانید که ویچر ۳ برای من مقدس است و برترین بازی کل تاریخ برای من محسوب می شود. پس بدانید که باید یک بازی خیلی محق باشد و خیلی قدرت داشته باشد که به خودم اجازه بدهم اسمش را بیاورم کنار نام ویچر ۳. همین جا می گویم برای من محق ترین بازی که از نظر کیفیت جایش دقیقا در یک صندلی کنار ویچر ۳ است، فقط و فقط Assassin’s Creed: Valhalla است و به هیج بازی دیگری اجازه ی این حد از نزدیک نشستن به صندلی ویچر ۳ را نمی دهم. والهالا برای من رفت در کنار ویچر ۳ و یکی از چند بازی برتر کل زندگی ام کنار سولز و ویچر و مس افکت. تازه هنوز کلی محتوای بازی را ندیدم و نرسیده ام به آنها. واقعا بعد از تجربه ی این بازی باید بگویم “دست مریزاد یوبیسافت.” واقعا این بازی که یوبیبسافت خلق کرده یکی از کامل ترین نمادها و مقیاس های یک بازی شاهکار جهان آزاد در طول تاریخ است و وقتی می گوییم شاهکار جهان آزاد با محتوای ۲۰۰ ساعته، یعنی دقیقا و دقیقا عناوینی مثل ویچر ۳ و والهالا. به احترام یوبیسافت کلاه از سر بر می دارم که نشان داد اگر قصدش را کند یکی از بهترین بازی های تاریخ را هم می تواند بسازد. بروید به دنیای بی انتهایی از لذت که در اختیارتان است تا ماه ها داستان عالی بشنوید و لذت ببرید و نبرد کنید و بازی کنید و عشق کنید. وقتش بود یوبیسافت دهان برخی را بنندد.

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

VaasMoongod of warHajEsiSina7294Yosef𝗔𝗿𝗶𝗮 𝗛𝗮𝗺𝗶𝗱𝗶𝗮𝗻Cyrusهالک ایرانی (دیوانه عظمت استارفیلد گوتی 2023)گوربا خستهSt07m𝑆𝑖𝑙𝑘𝑆𝑜𝑛𝑔Spider-ManGGGamerRezzTUPACred-eyed Banished KnightCarddragonAlirezamore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla
نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla
نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla
نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla
نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • 😀 😀 😀 😀 از همون اول امید داشتم بهش 😀 😀 😀 😀 ولی سیستمم نمیکشه :laugh: :laugh: :laugh: سیستمم همون بلک فلگ رو هم نمیکشه چه برسه به این :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    مارتین فورد(شیفته عظمت غلام)Spider-ManGamerاریاآرینمتأثر گشته
  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    سعید جان میام نقدو با حوصله میخونم ولی همین که نمره رو دیدم و همین که فهمیدم با بازی عشق کردی برا من کافیه ، دم یوبی سافت گرم که دل هواداراش رو باز هم شاد کرد مخصوصا هواداران واقعی و فهیمی مثل شما

    GamerSpider-Manآرینمتأثر گشته
    • درود بر محسن عزیز. ممنون از لطفت. انشالله وقتی میخونی راضی باشید از نقد.
      از همه تون که میخواید لطف کنید و وقت عزیزتون رو بذارید و این مقاله طولانی رو بخونید صمیمانه ممنونم و این یک دنیا برام ارزش داره که تصمیم می گیرید با وجود این همه ارزشی که وقتتون داره اختصاصش بدین به خوندن نقد بنده. این نقد رو ۱۰ روز با عشق براتون نوشتم و نشستم بازی کردم و مدام نطق برداشتم که همه چیز رو بهتون بگم که مبادا اگر تصمیم گرفیتد از جیبتون برای بازی هزینه کنید اون هم با این قیمتا، چیزی رو از بازی ندونید. خیلی سنگین بود نوشتنش و جدا کردن عکس از بین ۱۰۳ عکسی که براتون گرفته بودم، ولی برای شما هیچ چیزی سنگین نیست همین که بخونید و حتی بگید خیلی هم افتضاح بوده برام ارزشمنده چون براش وقت گذاشتید. خیلی از همتون ممنونم.شما دلیل انگیزه و کار کردن من هستید. باور کنید میشه که این نقد رو یک روزه با یک ساعت بازی نوشت ولی من اون ادم نیستم چون شما خیلی خیلی ارزش دارید و مدیونید اگر فکر کنید که این ذره ای حرف و شعاره چچون از اعماق قلبمه و واقعا به عشق شما می نویسم با این دقت و زمان بالا و وقت گذاشتن. اصلا منتی هم نیست. منت شماست که بر سر منه همیشه. مقاله ۷۰۱ من در گیمفا تقدیم به شما

      آرین
      • اقای اقابابایی واقعا خسته نباشید
        من که خوندمش یه ربع طول کشید
        البته بعدش انقدر که لذت برده بودم خستگیم در رفت
        واقعا ممنون که بازیارو به دور از تعصب نقد میکنید

        آرین
      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        درود بر شما اقا سعید ، واقعا دیدن این عشقتون به گیمرا تحسین بر انگیزه و البته برای من لمس کردن و دیدن این عشق شما واقعا دوس داشتنیه :heart:

        آرین
      • S..M گفت:

        ممنون بابت نقدتون دیگه مطمعن شدم که باید بازی رو تحیه کنم بعد از آدیس انتظار همچین شاهکاری روداشتم که انگار بالاتر از انتظارم بود امید واذم به حقش برسه و حداقل کاندید گوتی یا بیگ وینر امسال برسه

        آرین
      • سلام مجدد به دوستای گلم. دوستان جواب تک تک کامنتها رو امشب خواهم نوشت قطعا ولی یه چیزی رو دلم موند بگم. الان که همه نظرات رو می خوندم یه چیزی خیلی جالبه. واقعا این که میگن ایرانیا جدا زرنگ تر هستن از اکثر مردم دنیا واقعا درسته. دست مریزاد بهتون که می بینم واقعا گیمرای عادی کشورم (غیر از منتقدها) جدی جدی خیلی زرنگ شدن ماشالله و خیلی دیدشون باز شده. اصلا دیگه راحت گول حرف ها رو نمیخورن و حتی به سایت خارجی با تردید نگاه می کنن و تا خودشون مطمئن نشن فکت نمی دن. واقعا دمتون گرم که اینطوری هستید. دوستان من خیلی ساله که در این صنعت گیم هستم و حتی کامنتهای ۷ سال پیش گیمفا رو هم در چنین مواردی یادمه. ماشالله نسل جدیدترمون خیلی خیلی زرنگ تر شدن و خیلی کمتر میشه گولشون زد و خیلی منطقی تر شدن و خیلی کمتر جو می گیره اونها رو. واقعا حتی در سایت های خارجی هم گند این جو گیریها در اومده ولی اینجا هر نظری می بینم با خودم میگم بابا ایول. چقدر گیمرامون فهمیده شدن. چقدر درک میکنن که اقا بازی رو نمشه با دو ساعت نقد کرد. چقدر درک میکنن که پشت پرده ممکنه هزار تا خبر باشه. واقعا این از ته دل باعث میشه ذوق کنم. واقعا هر نظرتون رو که باز می کنم تا تایید کنم میبینم یه نکته جدید اشاره کرده که حتی خود من هم بهش دقت نکردم. واقعا گیمرامون فهمیده و زرنگ شدن و سطحی نیستن. می بینم اول مقاله رو میخونن و بعد میان نظر می نویسن. کمتر می بینم کسی فکت صادر کنه و بگه فقط من راست میگم. این خیلی خیلی خیلی ارزشمنده برام دوستان. واقعا اینجورذی که می بینم خیلی خوشحال تر میشم که عضو جامعه گیم ایران هستم. شاید سن خیلی هاتون خیلی زیاد نباشه ولی چجیزی می نویسید که واقعا من ازش یاد می گیرم چیزی. این خیلی پیشرفته واقعا. نشون میده هم نا در گیمفا از شنا چیز یاد گرفتیم و هم شاید برخی کارهای ما باعث شده جامعه مون به سمت منطقی تر شدن بره. دیگه نمی بینم حتی وقتی نمره ی یک بازی پایین شده سیل نظراتی جاری شده باشه که همه فقط اومدن نوشتن اه اه و چه بازی اشغالی و …. خیلی حرف های فکر شده تر می بینم. در همین مطلب الان واقعا هر نظرتون و که می خونم می گم بابا دست مریزاد چقدر گیمرهامون خودشون ۱۰۰ تا منتقد شدن اون هم منتقدی که سوار بر مرکب عقلشه و نه سوار بر جو. دیگه گیمراهامون می دونن که مهم نظر خودشونه نه نظر سعید اقابابایی. واقعا خرسندم از این موضوع و افتخار میکمنم که چنین بازیبازهایی داریم الان. نقد همه جا رو میخونن و حرف همه رئ می شنون ولی اخرش سلیقه خودشونه مه براشون سرنوشت سازه. ئ=واقعا باعث افقتخار منه که ججزوی از این جامعه شما هستنم و خوشحالم اینقدر فهمیده هستید. اگر ما هم در گیمفا کوچکترین نقشی در این موضوع داشتیم که دیگه باید کلاهمون رو بندازیم هوا از خوشحالی. نظرات خیلی زیباتر از سالم تره از مثلانظرات نقد قلان بازی در ۵ سال قبل که همه با جو میریختن سرش. خوشحالم که اولیبن نظری که براتون مهمه نظر خودتونه. واقعا دست مریزاد. هز خوندن نظراتتون لذت می برم وافعا. درود بر همگی شما گیمرهای فهیم کشورم
        یک چیزی کثل روز برام روشنه و اونم اینه که اگر الان زمانی بود که یونیتی منتشر شد و همه جا طرف دیگه ارث خانوا گیش رو هم از یونیتی میخواست، در گیمفا شاهد خیلی نظرات خوب و منطقی بودیم. بیخورد نیست که مدئیر رواتبط عمویمی یوبیسافت در خاور میانه طی صحبتی که باهاش داشتم می گفت ایران و گیبمرها ایران از بازیبازهای مهم و وفادار برای یوبیسافت هستند و نقش مهمی در زندذه و پویا نگه داشتن خانواده ی عنوانی یمثل رینبو سیک هستن و می گفت ایران کشور مهم و مورد احترامیه برای یوبیسافت در خاور میانه. یوبیسافت یکی از چند عدد کمپانی عظیم دنیای گیمه که تعداد عظیمی فرنچایزشاهکار و خاطره انگیزداره و این کمپانی در دوران توهین مستقیم کمپانی هایی مثل بلیزاارد و الکتروتیک ارتزو راک استار به ما بسیار رفتار محترمانه و جنتلمنانه ای داره با ما. دلیلش هم شما هستید که تحت تاثیر هر چه به خوردتون بدن نیستید. واقعا احسنت به شما گیمرهای عزیز و فهمیده کشورم.

        آرین
        • 30nabhl گفت:

          معیار من واسه نمره بازی
          ۱٫ سعید آقابابایی
          ۲٫ IGN
          ۳٫ بقیه موارد

          آرین
          • درود بر شما. چه افتخار و اعتباری بزرگتر از این برای من. واقعا شرمنده م کردید و اکش جمع شد در چشمام با دیدن این نظر کوتاهتون. انشاله لایق این اعتماد شما باشم. باور کنید تمام سعیم اینه که دروغ بهتون نگم و عین حقیقت و تجربه م رو بهتون تحویل بدم.

            آرین
        • Neil_druckman گفت:

          اقا سعید عزیز خیلی از این اتفاق ها به لطف مقاله های فوق العاده خودتون بود کمتر گیمر ایرانی هست که اسم سایت گیمفا به گوشش نخورده باشه یا لااقل کسایی که توی این سایت هستن با خوندن مقاله های شما تاثیر و نکات مهمش رو به بقیه اطلاع میدن.واقعا دم شما گرم :yes: :rose:

          آرین
          • عرض ادب مجدد عرشیا جان. چقدر خوشبخت و خوشحالم که اینطور می فرمایید. ای کاش که واقعا نقش کوجکی در این مورد داشته باشم. واقعا شما دوست های خیلی خیلی خوب و عزیزی هستید عرشیا جان که همیشه حمایت کردید و قدردان هستید. من هم قدردان شما هستم.

            آرین
        • 🤘Mohsenj74 گفت:

          درود بر شما سعید جان چقدر خوبه که میبینم پاداش زحماتتون رو گرفتین و راضی هستین و به عنوان یک قطره کوچک از جامعه گیمینگ ایران هیچ چیزی مثل این منو خوشحال نمیکنه ، هیچ وقت بار اولی که وارد گیمفا شدم یادم نمیره و دیدن اولین مقاله شما …. واقعا من هم میبینم که چقدر زحمات شما و بقیه نویسنده ها در طی این مدتی که افتخار دارم جزو جامعه گیمفا باشم تاثیر گذاشته در آنالیز کردن گیمر ها از شرایط موجود و این یعنی پیشرفت . گیمفا و در راس اون شما یه چیزی داره که تو کمتر سایتی هست یا بهتره بگم کمتر جایی ،،،،، در محله گیمفا عشق به گیم جریان داره :cowboy: و اینو میشه در لابه لای پست ها و نقد ها و کامنت ها و حتی ترول ها 😀 دید و اینا همش به خاطر شما و بقیه نویسنده ها و گیمر هایی که تو سایت های دیگه لنگشون نیست هستش ، اینو دیگه هیچکسی نمیتونه از ما بگیره این ارتباط گیمینگ که بین تک تک افراد گیمفا هست از دید من کاملا یونیک و دوس داشتنی هست واقعا تبریک به هممون :yes: :rose:

          آرین
          • درود بر محسن عزیز و گل. هر یک نظر شما واقعا یک ستون بزرگی از انرژیه برای من که بدونم چه مسئولیتی در قبال مخاطبین بزرگواری مثل شما داریم که دیگر سایت ها آرزشون رو دارن. سایت هایی که جز حسودی کار دیگه ای نمی تونن بکنن و در حالی که گیمفا کارش رو ادامه میده و روز به روز بهتر میشه با حضور شماها، اونا فقط میتونن یا توهین کنن به گیمفا و یا فکر کنن با ۷ نمره کم کردن واسه باگ، خیلی خفن هستن!!! گیمفا یک خانواده اس محسن عزیز و در کنار هم هر روز بهتر و بهتر میشیم. تشکر ارز لطف و محبت و بزرگواری شما محسن جان.

            آرین
    • درود مجدد بر محسن عزیز و گل. خیلی از شما دوست خوبم ممنونم که همیشه قوت قلب هستی. گیمفا و من به داشتن مخاطب و دوستی مثل شما افتخار میکنیم.

      آرین
  • یوبیسافت اگه برای ی بازی ۵ ساله روش کار کنه شاهکار میشه چونکه آخه کی میتونه دوسال ی بار بازی جهان باز بسازه اون‌متای بالای ۸۰

    آرین
  • majid گفت:

    یه شاهکار کامله مخصوصا اینکه نوار استقامت گزاشتن و مبارزات چالشی شده خود من ساعت ۷صبح شروع کردم به پلی دادن واقعا فقط میتونم بگم لذت خالص فقط چند تا باگ خیلیب اعصاب خورد کن ۱تو نبرد ها از کنار اتیش رد بشی مردی موقع پایین اومدن از صخره ها یهو شخصیت بازی بی خودی میفته زمین و میمره
    اما نقاط قوت بازی هیدن بلید !!!!!!!!!!! تک ضربه مردن سربازا با هیدن بلید مثل قدیما رابط کاربری عالی موسیقی شاهکار گرافیک خوب و جذاب دید اودین شخصیت ایور خشک نبودن مبارزات فینشر های مرگبار
    یه اساسین کرید واقعی در عین حال پایبند به ریشه ها
    واقعا از استاد متشکرم این گیم عالی رو نقد کردن

    Spider-Manآرین
    • سلام و درود خدمت شما مجید جان.
      خیلی متشکرم که وقت عزیزتون رو گذاشتید و مطالعه فرمودید مقاله رو و باعث افتخار منه که راضی بودید. بسیار نظر زیبایی نوشتید مخصوصا در مورد پایبند بودن به ریشه ها. لذت بردم از خوندن نظرتون و مرسی از محبتتون.

      آرین
  • Behrad.Epic گفت:

    چه عحب یوبیسافت بعد از دو سه سال یه بازی خوب ساخت 😯 واقعا برام سواله که چرا نمره ی این بازی از گوست آف سوشیما بیشتره
    😐

    • majid گفت:

      چون گوست اف سوشیما انحصاری سونیه و انتظارات بالاست و با لست اف اس ردد۲ ویچر ۳مقایسه میشه ولی اساسین کرید با نسخه های خودش مقایسه میشه

    • چون این بازی از گوست بهتره 😐
      پرسیدن داره؟

      MoonKENOBIآرین
      • majid گفت:

        این حرفتو به نشانه بازی نکردن گوست اف سوشیما حساب میکنم چون گوست اف سوشیما از سری ویچر و اساسین کرید بهتر نباشه کم تر نیست

        Moon
        • نمیدونم کامل بازی نکردم
          یعنی وقت نشد
          تا ازاد کردن اهنگره بازی کردم
          ولی مشکلاتش از این تا جایی که من میدونم بیشتره
          شخصیت پردازی شخصیت اصلی تو اون مشکل داشت
          تو این طبق نقدا نداره
          هوش مصنوعی هم تو باقالیا بود
          که من یه گیم پلی از والهالا دیدم هوش مصنوعی به شدت قوی بود
          حالا نمیدونم یارو نوب بود یا واقعا هوش مصنوعی قوی بود

          Moonآرین
          • majid گفت:

            داداش اتفاقا این شجاعت ساکرپانچ رو نشون میده فکر کردی اونا نمیتنستن یه شخصیت خوشتیپ و با مزه مثل دانته یا نیتن دریک بسازن اما اونا اومدن یه شخصیت خیلی خیلی واقعی ساختن تو واقعیت هم سامورایی ها یه سری افراد نسبتا خشک با قوانین سفت و سخت هستن اما هوش مصنوعی رو قبول دارم ولی عوضش تو درگیر های مستقیم بلای جون میشن مخصوصا هوش مصنوعی باس ها

          • Neil_druckman گفت:

            در مورد گوست من تجربش کردم یه توضیح بدم.بازی واقعا اندرریته.یعنی حقش متای بیشتریه اما به هیچ وجه شاهکار نیست.اصلا فاز اینایی که میگن گوتی بشه جای دلستو درک نمیکنم البته بازیی که ۴۰ درصد کسایی که تو متاکریتیک به دلست ۲ ۰ دادن به این بازی ۱۰ دادن خودش بیانگر همه چیزه اما این بازی گرافیکیش که فوق العاده بود.گیم پلی محشر طراحی هنری عالی.اما یسری موارد رو اصلا رعایت نکرده بودن.مواردی بسیار ابتدایی.هوش مصنوعی توی دیوار بود.داستان خوب بود اما شاهکار نبود.اما جین ساکای مطمعنن کارکتری که پتانسیل زیادی داره اما امیدوارم اگر میخوان بازیه دیگه از زمان سامورایی ها بسازن برن توی جنگ های داخلی خودشون و یه استوری خیلی دارک و خفن بسازن با گیمپلی خونین.
            بعد اینکه بازی مخفی کاریش یه عنصر خیلی مهمه توش که افتضاح بود.واقعا واسه یه بازیه سامورایی این سیستم مخفی کاری قابل قبول نیست.اما در کل بازیه خیلی خوبی بود ولی جای کار زیاد داره.بنظرم بازیش تقریبا در سطح دیزگان بود

          • Marioman گفت:

            Commander shepard خیلی هم شخصیت پردازیش قوی بود و نزدیک به واقعیت بود و مثل یه سری از بازیای دیگه شخصیتش ت.خ.م.ی.ت.خ.ی.ل.ی
            نبود

        • PCMR گفت:

          گوست او سوشیما از سری ویچر و اسسینز بهتره؟؟
          Wtf??
          چجوری اینارو باهم مقایسه کردی اخه؟؟؟؟؟

      • Mhdi442 گفت:

        این رو من بازی نکردم ولی گوست از اودیسه بهتر بود

        • S..M گفت:

          نه خدایی آدیسی و گوست برای من جزو بهترینا بودن یکی ارزش تکرار داشت یکی تجربه ادلش بسیار شگفتی آور بود اما هردو از یه جایی رودور تکرار میفتادن حالا خدارو شکر انگار والهالا این مشگلو نداره

    • Ozhan گفت:

      چون تعداد نقد هاش به شدت کمتره
      گوست رو حساب کردیم اگ با همون ۳۰ ۴۰ تا نقد منتشر میشد متاش رو ۹۲ میومد

      • S..M گفت:

        اگه والهالا برچسب یوبی بهش نخورده بود متای بالتری نسبت به ۹۲ میاوورد مطمعا باش چون بعد یونیتی اصلا انگار همه باهاش دشمن شدن و از همه بازی هاش نمره کم میکنن مخصوصا سایت های کوچیک تر

        آرین
        • biosoroushock گفت:

          فکر نمیکنی چون بازی هاش ضعیفه این اتفاق افتاده ؟اتفاقا به نظرم اوریجین و اودیسه اورریتد هستند و خیلی ایراد های ریز و درشت دارن و متاشون باید زیر ۸۰ می‌بود حالا اودیسه یه ذره بهتر بود شاید با ارفاق بشه گفت در حد ۸ از ده هست ولی اوریجین ضعف زیاد داره، بگذریم از بازی های ضعیف دیگش مثل farcry new dawn و ghost recon اگه به این بازیا نمره بالا بدن پس تکلیف بازی های بهتر چی میشه؟یه فرقی باید بین بازی خوب و بد و شاهکار باشه دیگه

  • Mhdi442 گفت:

    نقد یی طرفه بود اون جور که منتقدا نقد کردن یه چیز دیگه بود و کوبیدن تو بعضی حیث بازی رو متاش از اودیسه کمتر شد شاید منتقدا مثل گوست الکی کم کردن و نمره شما از گوست بیشتر شد
    و نقد شما نمرش بیشتر
    از ردد۲ شده 😐 یکم طرفدارانه بود باتوجه به نقد بعضی سایت ها و منتقدا درکل بازی خوبی به نظر میاد
    و چه نقد طولانی شد از لست ۲ هم بیشتر دم آقای بابایی گرم بهترین نویسنده سایت 😉

    آرین
  • Eivor گفت:

    واقعا ممنون ازتون آقای آقابابایی که بدون اینقدر عالی و بدون تعصبی بازی رو نقد کردید برخلاف خیلی های دیگه که تا اسم یوبی سافت میاد هرچی از دهنشون در میاد بارش میکنن و یه نمره ۴ یا ۵ هم میدن که بگن ما هم بلدیم نقد کنیم…

    • سلام عرض میکنم خدمت شما حسین جان جان.
      واقعا ممنونم که وقت ارزشمندتون رو به خوندن مقاله اختصاص دادید و باعث افتخار منه که مخاطبینی مثل شما دارم. خوشحالم که اصل موضوع رو می دونید و دقیقا در جریانید چه خبره. به هر حال این نقد من بود حسین جان. وقتی ۳ دهه بازی کرده باشید ارزشاتون خیلی فرق داره با کسی که کل سنش اندازه نصف سن بازی کردن من هم نیست!!! بالاخره اونم منتقده !!

  • بله شاهکار
    تنها مشکل یوبیسافت اینه که اسمش راکستار نیست
    طرف اومده به بازی چهار داده!!!!
    من خودم به شخصه تو صفحه ی متا تو پست پلی فور دو تا پنج دیدم!!!
    در حالی که بقیه از هشت بالاتر داده بودن
    دم اقای اقابابایی گرم که بازیارو درست نقد می‌کنه
    یوبیسافت وارد میشد

    آرین
    • Neil_druckman گفت:

      دقیققنننن.ببین خب مشخصن زحمتی که واسه رد دد کشیده شده از این بازی بیشتره وقتش یا حتی گرافیکیش اما ببین سر همون نوار شرافت تو رو دد دهنمونو سرویس کردن انقدر ازش تعریف کردن اما این بازی رو ببینید اومده میگه شما شعر میخونیواکر ببری کاریزمات زیاد میشه!!!!!این همه فعالیت که روی رفتار دیگران با شما تاثیر میزاره اما هیچکس اسمی ازشون نیاورده.من خودم خیلی با یوبیسافت این چند وقت حال نکردم دو تا اساسین قبلی اصلا برام قابل قبول نبودن اواچ داگز لیجیونم که آبش اصلا فیزیک نداره اما والهالا واقعا شاهکاره.تجربش واجبه فقط سریع کرک شه پول نیستتتت

      آرین
      • Ozhan گفت:

        معمولا بازیای راک استار رو وقتی از چیزیش تعریف میکنن چون میدونن روی جزیات زیاد کار شده و واقعا عمق زیادی داره بازی
        مثلا توی رد دد حتی هویج ترین NPC ها وویس اکتینگ و موشن کپچر خودشو داشت
        یعنی شما هیچ تکراری تو بازی نمیدیدی
        بلاخره باید یه فرقی بین دن هاوسر و اشرف اسماعیل باشه دیگه
        یوبی هم ظاهرا راه درست اساسین رو پیدا کرده و خداکنه ازین به بعد همین راهو بره

        آرین
        • S..M گفت:

          اون ردد۲ باید جهان باز باشه و این بازی هم باید والهالا باشه توی همین نسل بازی هایی داشتیم که شاید گرافیک خفن نداشتن و یا انیمیشناشون خراب باشه نمونش گرافیک ویچر وزلدارو با گوس اف سوشیما و ردد مقایسه کنید میبینید به پای اونا نمرسن اما هرکدوم یه چیز خاص دارن که شاهکارشون میکنه بزا یه مثال بزنم برید جی تی ای saبازی کنید بعد برید گوست ریکون بریک پوینت بازی کنید اگه گیمر باشید وبا گرافیک gtasa مشکل نداشته باشید میفهمید کهgtasaبیشتر حال میده چیزی که باعث میش بازی هایی مثل gtasaبیشتر حال بده مثلما نماد راکستارش نیست شخصیتشه و داستانشه انگار درمورد ‌والهالا تنوعش و داستان مثل ویچر اینجا حرف اول میزنه

          آرین
      • مشکلات رددد خیلی کمه
        ولی همون نوار شرافت پاره می‌کنه
        یکم اورریتد شده
        حقش ۹۵ بود
        حداقل از نظر من

        آرین
    • Tanesh گفت:

      تنها موردی ک تو ذوق میزنه سیستم لوت بازیه ، ترجیح میدادم مث اودیسی باشه ، الان کلا یه سری سلاح خاص تو بازی هس ک میگیریشون از جاهای خاص تا اخر بازیم همونا رو داری و میتونی آپگریدشون کنی ، در مورد لباسا هم همینطور ، دیگ از دراپ شدن سلاح و لباس و تنوع سلاحی و اون طراحی خفن لباسا و سلاحا خبری نی ، البته ن که نباشه ها ، هس. ، ولی به اندازه اودیسی نی ، خیلی کمتره

      آرین
    • سلام و عرض ادب خدمت شما.
      واقعا از شما متشکرم Commander shepard که اینقدر فهمیده هستید و افتخار میکنم برای افرادی مثل شما می نویسم. خیلی زیبا و عالی نوشتید و من وقتی چنی نظری می بینم متوجه میشم که اون شخص به اتفاقات دنیای گیم مسلطه. بنده شما رو ندیدم و نمیشناسیم هم رو ولی با همین ۴ خط که نوشتید و با حدود ۳ دهه تجربه بازی کردن می تونم بفهمم که شما میدونید در دنیای گیم چه خبره. تشکر از نظرتون و اعتمادی که دارید به بنده.

      آرین
  • مهدیار گفت:

    ای بابا ، آقای بابایی الان من چی کار کنم ، از یه طرف نمیخوام برام اسپویل بشه از یه طرف خیلی دوست دارم بخونم نقدتون رو لطفا راهنمایی کنید 🙁 ، خیلی سر اسپویل حساس شدم ، اسپویل داستان رو نمیگم اسپویل گیم پلی رو منظورم هست 🙁

    آرین
  • سینا گفت:

    سعید جان واقعا وقتی عشق و علاقه شما رو به بازی ها میبینم عشق میکنم.نقدتون رو سیو کردم سر وقت بشینم تمام شو بخونم.واقعا عالیه که اینقدر برای مخاطبین گیمفا زحمت میکشید که مخاطبانتون یه نقد کامل و جامع بخونمپ.وقعا یک گیمر واقعی هستید.راستیتش من اصلا حس خوبی به این بازی نداشتم چون من بعد از اساسین رولیشنن زیاد با اساسین حال نکردم.یکم اوریجینز بازی کردم دیدم نه منو نمیگیره.حالا با خوندن این نقد فهمیدم یوبی قصد داره برگرده و میخواد سر بازیاش زحمت بکشه.ولی من به عنوان فن یوبیسافت ازش گله دارم.و میخوانم بهش بگم……ِمن ریمن میخوام 😥

    آرین
  • Ninja Theory گفت:

    معلومه با عشق نوشتید
    خسته نباشید

    آرین
  • XERXES گفت:

    ممنون از آقای آقابابایی گل بابت نقد زیباشون :heart: :rose:
    من دو نسخه قبلی اساسینز که خیلی مورد انتقاد طرفدارای این سری بود رو اتفاقا خیلی دوست داشتم بخصوص اودیسی که یکی از بهترین بازیای این نسل بود برای من و یوبیسافت توی اون دوبازی به شکل خیره کننده ای مکانهای تاریخی و وقایع تاریخی رو بازسازی کرده بود ( با اینکه تحریف تاریخی هم وجود داشت ) و این بازی هم از لحاظ بصری و هنری واقعا عالیه! برای من که عاشق سری اساسینز و وایکینگ ها هستم، این بازی بسیار رویاییه و ایشالا بتونم توی زمان مناسب بازیش کنم

  • مهدیار گفت:

    دوستان ببخشید اسپم میدم یه سوال دارم
    من تو فکر اینم که اگر بتونم سری اس بخرم
    ۱- بعد میخوام بدونم که اون قضیه بک وارد که میشه بازی های ۳۶۰ رو هم بازی کرد رو سری اس هم هست؟
    ۲- یعنی میشه بازی های نسل ۷ و ۸ رو سری اس هم بازی کرد؟
    ۳- بعد سری اس هم مثل سری ایکس گرافیک بازی های نسل ۷ یا ۸ رو زیاد میکنه؟؟ بعد اگر زیاد میکنه چطوری میکنه مثلا
    ۴- بعد یه سوال دیگه ، اگر بخوام بازی های نسل ۷ و ۸ رو انجام بدم چطوری باید رو دستگاه بریزم؟؟ چند تا راه داره؟
    ۵- رو گیم پس الان بازی های نسل ۷ هم هست؟؟
    خیلی ممنون میشم جواب بدین 🙂
    کسایی که میشناسن منو میدونن که فقط کامپیوتر بازی میکنم ولی واقعا برام سخت شده جدیدا بازی هارو رو لپ تاپ بازی کنم ، واقعا سر قضیه داغ کردن دارم اذیت میشم ، بعد وقتی میبینم با قیمت خیلی کم میتونم بازی های ۳ نسل رو بازی کنم واقعا قشنگه برام 🙂
    .
    البته هیچ وقت دسته رو به موس و کیبورد ترجیح نمیدم 😐

  • Paprika گفت:

    عشقی سعید جان :inlove:
    خسته نباشید منم مث شما واقعا فن اسسینز هستم و اعتقاد دارم مشکلات فنی و باگ با آپدیت رفع میشه
    مهم محتویاته که ظاهرا یوبی سافت عالی عمل کرده
    مرسی از نقد

    آرین
    • درود بر رامین عزیز و گل. خلی ممنونم رامین جان که این قدر با محبتی. سلامت باشی انشالله. تشکر از اعتمادی که داری به نقد بنده. رامین جان یان بازی یعنی زندگی خواهی کرد. تازه حالا که مسئولیتم رو در قبال شما عزیزان انجام دان و نقد کامل بازی رو نوشتم می تونم بشینم لذت واقعی ببرم. باور کنید که ۵ دقیقه بازی می کردم ۵ دقیقه می نوشتم. این لذت بازی رو خیلی میاره پایین. تازه با این روش بازم بازی یک شاهکار بی نظیر بود چه رسد به این که از این به بعد دیگه چه خواهد شد. انشالله لذت ببری رایمن جان. مرسی از نظر و حمایتت.

  • biosoroushock گفت:

    تا الان یه نقد هم ندیدم انقدر از این بازی تعریف کنه! بازی هم در کنار ویچر سه قرارش میدید و از شاهکار های نسل دونستید . من یه بازی هم از یوبیسافت ندیدم که حتی نزدیک سطح شاهکار باشه دو تا اساسین های
    قبلی هم که بازی های پر ایرادی بودند . نمیدونم شاید با این یکی معجزه کرده به هر حال تا نرفتمش نمیتونم نظر قطعی بدم

    • AmirtheGRB گفت:

      منم والا خیلی تعجب کردم… چی بگم هرکی نظری داره نظر جناب آقابابایی هم قابل احترامه ولی بعید میدونم بشه با ویچر ۳ مقایسش کرد. بنظرم جناب آقابابایی باید میگذاشتن یه مقدار زمان بگذره از تجربشون تا از حال و هوای هایپ کم بشه. منتقدا نقد بازیای جدید رو تازگیا تو دوبخش با فاصله زمانی دوهفته ای مینویسن یا خودشون میگن تو تجربه دوم از بازی( اونور بعد از تجربش رو یه پلتفرم دیگه ) مینویسن تا از اون فضا بیان بیرون. ولی خیلی لذت بخش نظرای اینقدر ضدالنقیض راجب این بازی هست تجربشو واجب میکنه

      آرین
      • درود بر شما امیرجان. امیر عزیز ویچر ۳ مقدس ترین بازی زندگی منه اون هم نه یک گیمر ۵ ساله بلکه گیمری که ۳ دهه اس داره بازی میکنه. در نقد هم گفتم هیچ بازی هرگز ویچر نمیشه ولی میتونن تلاش کنن و خودشون رو نزدیک کنن بهش. در نقد من هرگز مواردی مثل جو و هایپ و فلان و دخیل نیستن. بازی میکنم (اونم نه ۲ ساعت بلکه ۶۰ ساعت) و نطق بر میذارم و نق میکنم. حالا شما میگید با هایپ و .. نوشتن مشکلی نیست اصلا و نظرتونه. ولی هرگز و هرگز اینطور نیست. در کل با شناختی که طی این مدت از شما داشتم و شناختی که طی این چند سال از نقدهای من داشتید، انتظار چنین حرفی لااقل از شما نداشتن ولی خب نظر هر کسی عزیز و محترم و اینم فکر شماست. انشالله همیشه موفق باشید و سلامت.

        آرین
        • AmirtheGRB گفت:

          مخلص شما هم هستیم استاد. کسی هست مگه شمارو قبول نداشته بشه. حالا که شما خودتون اینو میگید قطعا همینطوره

          آرین
          • سلامت باشی امیر جان. شما بزرگوار هستی. قطعا هر چیزی که من میگم صد در صد درست نیست و کاملا ممکنه که اشتباه هم باشه. فقط نکته اینه که من بدون توجه به هایپ و نظرات مثبت و منفی حول یک بازی نقدم رو می نویسم و تجربه و نظر خودم ور می نویسم که ممکنه حالا اون ننظر صحیح نباشه و هرگز هم اصاری بر صحیح بودنش ندارم. ممکنه که صحیح نباشه ولی خب قطعا بر اساس هایپ و جو نیست امیرجان. ممنون ازت که همیشه مقالات رو طی این سل ها دنبال کردی و قطعا نظر شما ختی اگر مخالف نظر من هم باشه بسیار ارزشمندتره از صد تا نظر موافق چون به شما و نیت و هدفت شناخت دارم امیرجان. تشکر از لطف و محبتت.

            آرین
    • mm_44 گفت:

      من یه بازی هم از یوبیسافت ندیدم که حتی نزدیک سطح شاهکار باشه ؟؟؟ منظورت این نسله دیگه چون تا جایی که میدونم یوبیسافت نسل شش و هفت بازی های شاهکار زیاد داشت
      Splinter cell chaos theory
      Far cry 3
      Rayman legends
      Assassins creed 2 , brotherhood
      Prince of persia. the sand of time
      Beyond good and evil

      آرین
        • Old_Gamers گفت:

          تو کل بازیهایی که من از یوبی سافت بازی کردم فارکرای ۳ و پرنس اف پرشیا شنهای زمان و واریور ویتین بنظرم نزدیک شاهکار اومدن . یوبیسافت مشکلش اینه که ایده جدیدی تو گیمپلی تو چنته نداره و همون بازیهای موفقش رو با یه رنگ و لعاب دیگه میسازه اوریجینز با وجود مشکلاتش نواوری نسبتا خوبی بود نسبت به اساسین های قبلی . حتی بنظرم از اودیسه بهتر بود همونطور که فارکرای ۳ از ۴ بهتر بود . این بازی رو هم تا امتحان نکنم نمیتونم نظر بدم ولی کلا ساختن اساسین تو تمام کشورها و ملیتها دیگه تو ذوق میزنه .

          • AmirtheGRB گفت:

            باریکلا دقیقا یوبیسافت چسبیده به یه فرمول جواب پس داده بعد یه فر میده همونو بازی جدید میده. اینکه تو ملیت های مختلف بازی بسازی خیلی باحاله ولی من واقعا از زمان ac3 تغییر بنیادی ندیدم. از اوریجین هم داره ترندسواری میکنه المان های نقش آفرینی میزاره تو بازیاش ولی نمیدونم شاید ما سخت گیریم ولی من حس میکنم دیگران سطح توقعشون پایینه. بازیای یوبیسافت دقیقا میدونید مثل چی شده؟ بازیای دهه ۸۰ میلادی که همه یسری کلون مثل هم بودن که هیچ نوآوریی نداشتن (درواقع کاملا بیمغز بودن) مردم هم عین بنز همهرو میخریدن. به قرانم ما هیتر نیستیم دنبال پیشرفت این شرکتیم

            آرین
            • Old_Gamers گفت:

              بله ساختن تو گشورها و دورانها و ملیتهای مختلف حال میده چون طبیعت و معماری و فرهنگ ملل رو میبینیم و لذت میبریم بشرطی که یکم نواوری هم تو گیمپلی ببینیم ایده ایی جدید و جذاب رو پیدا کنیم که حس کنیم بازی تازگی داره . منم با هات موافقم که بیشتر گیمر ها ساده پسند هستن از تو کامنتها کاملا میشه فهمید .

              آرین
    • S..M گفت:

      سنت نمیرسه زمانی که درایور رقیبgtaبود و اساسین و پرنس پرشیا کف همرو بریده بودن اسپیلنتر سل که نگم برات امیدوارم والهالا دروازه ای برای بازگشت یوبی به نسل های طللاییش باشه

    • درود بر شما. خیلی ممنون از نظرتونbiosoroushock. شخصا برای شما بسیار بسیار ارزش قائلم به خاطر این که طرفدار بایوشاک هستید. اصلا هم قرار نیست نقد من همه رو راضی کنه چون هیچ نقدی نمی تونه در دنیا. همین که مقاله رو خوندید یک دنیا ممنونم. وقتی که بی اعتمادی به یوبیسافت در درونتون ریشه کرده باشه قطعا خوندن و قبول این نقد سخت میشه و خرده ای هم بهتون نمی گیرم. انشالله بازی کنید و شاید که راضتی داشته باشید و نظرتون عوض بشه. باز همین که می دونید تا بازی نکنید نمیشه قطعی نظر داد خیلی حرفه. برخی چنان حرف میزنن انگار بازی رو ۲۰ روز قبل من داشتن بازی می کردن!

      • biosoroushock گفت:

        ممنون که نظراتو میخونید و پاسخ میدید ، متاسفانه به خاطر عملکرد چند سال اخیر یوبیسافت واقعا نمیتونم بهش اعتماد کنم هر چند روند رو به رشدی داشته ، یه بحثی هم که هست توقعات خودمه که تعداد کمی بازی رو در حد شاهکار میدونم و به همین خاطر برام عجیب بود مخصوصا در مقایسه با ویچر که به نظرم از بهترین بازی های چند سال اخیر بوده ، به هر حال به بازیش یه شانس میدم و سعی میکنم بدون تجربه یه بازی دربارش نظر ندم

  • nazli pinar گفت:

    اقا سعید واقعا دمت گرم
    سایت بقل با یوبی سافت دشمنی داره و این که شخصیت پردازی الفرد رو به عنوان نکته منفی نوشت نشون دهنده ی سوزشش هست کلا وقتی با یه بازی پدر کشتگی دارن ولی نمی تونن چیزی در بیارن میان از شخصیت پردازی ایراد میگیرن مثل نقد دیترویت
    خلاصه خواستم بگم که این نقد دقیقا همون چیزی بود که میخواستم و واقعا تشکر میکنم که با مخاطبان صادق هستین و روی موج منفی علیه یوبیسافت سوار نشدین

    آرین
    • majid گفت:

      ولشون کن بابا فکر کردن مثلا هر چی بیشتر از بازی ایراد بگیرن مثلا حرفه ای تر شد

      کینگ الفرد خیلی خفن نیست داداش فار کرای ۵ نیست که داری شخصیت منفی ها رو مقایسه میکنی اساسین کرید که شخصبیت پردازی کاراکتر اصلی مهمه که ایور کاراکتر ساخته و پرداخته شده ایه

    • S..M گفت:

      سر گادهم الکی از دوربین ایراد گرفتن

      آرین
    • سلام خدمت شما. یک دنیا سپاس از محبتتون. واقعا ممنونم از این که این قدر با محبت هستید. قبلا گفتم سیستم ۹۰ درصد نقدهای ایران چطور شده:
      سیستم صحیح نقد: بازی کردن- نطق برداشتن – جمع بندی کردن – نوشتن ایرادات – نمره دادن
      سیستم منتقدهای ایرانی در ۹۰ درصد (و خیلی خارجی ها): صبر کردن تا امدن نمره ی سایت های بزرگ – خوندن نظرات ردیت – مشخص نمره در ذهن – “شاید” کمی بازی کردن – پیدا کردن زورکی ایراد به حدی که با نمره ای که از قبل در ذهنشون مشخص شده بخونه!!!!
      ممنون از هوش و ذکاوت شما و گول نخوردن. باور کنید با ۳دهه بازی کردن و دیدن بالا و ایین دنیای بازی و نقدها و نمرات و ..، به خودم اجازه نمیدم چیزی جز حقیقت تجربه م رو بگم براتون.

  • Neil_druckman گفت:

    یا خداااااا عجبببب نققدییییی 😯 😯 😯 😯 هنوز کامل نخوندمش فقط کپشن های زیر عکسارو خوندم واقعا خسته نباشید اقای آقابابایی
    واقعا توی این دوره زمونه که خرید بازی به شدت سخته شما میایید همچین نقده کامل که مو به موی بازی رو تجزیه کرده و دقیقن میگید این بازی با چه سلیقه ای میسازه واقعا کاره مارو راحت تر میکنید.این بازی رو صد در صد میخرم(البته اگر کرک شد که… 😀 )چون فوق العادست من چنتا گیم پلی ازش دیدم ولی اصلا نمیدونستم این همه فعالیت جانبی و جزییات داره.عکساییم که گذاتشید فوق العاده بودن و من یکی از نگرانیم این بود که نتونه دقیق فرهنگ واکینگ ها و در واقع سیر پیشرفتشون رو نشون بده مثل سریال وایکینگ ها(همونطور که الان میبینیم چطور کشور هایی مثل دانمارک و نوروژ زندگی بهشتی دارن و به بالاترین سطح فرهنگ رسیدن)که شما توضیح دادید که چقدر خوب نشون داده و البته من هم گیم پلی دیدم متوجه شدم که بازیش فوق العادست و این مورد رو خوب نشون داده.فیزیک مبارزاتم که عالیه.واقعا بویسافت به قول شما بخواد شاهکار بسازه میسازه البته یسری مشکل هست مثل همون که چمن ها هنوز فیزیک ندارن و شخصیت میره بینشون حرکت نمیکنن اما اندازه مپ رو و فعالیتاش رو در نطر بگیری و اینکه خب یوبیسافت این همه بازی میده قابل توجیحه.الحق که باید تجربه بشه :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

  • سری اساسینز هیچ موقع ضعیف و متوسط نبوده بلکه همیشه نسخه هاش خوب ، بهتر و عالی بودند به نسبت همدیگه همین باعث میشه که یه عده به این سری ۱۴ ساله ایراد بی جا بگیرند بعضی وقتها.
    نقد بسیار درخوری هم بود خسته نباشید به یوبیسافت و سعید آقابابای و مهمتر از همه ممنون بابت استفاده از نام بزرگ ASSASSINS CREED در تیتر.

    • درود بر شما امیرجان. خیلی ممنون از محبتتون.سلامت باشید انشالله. جمله ی بسیار حرفه ای و زیبایی گفتید که اساسین هرگز متوسط نبوده و بدترین نسخه هاش فقط نسبت به هم ضعیف هستن و از بقیه بازی های هم سبک یک سر و گردن بهترن. باعث افتخار منه که رضایت داشتید.

  • artyum گفت:

    مثه همیشه نقد عالی بود
    دست مریزاد اقا سعید گل
    کاش همه ی منتقدا مثه شما روی بازی بالای ۵۰ ساعت وقت میذاشتن نه اینکه بعد یک ساعت بازی کردن به نمره وقیحانه ۷٫۵ برسن

    Cyrus
    • سلام و درود خدمت شما. خیلی خیلی ممنونم. واقعا مفتخرم که شما ارزش این موارد رو می دونید و خوشحالم که برای افرادی مثل شما می نویسم. کاش همه مخاطبین هم مثل شما اگاه بودن به این که نمیشه یه بازی بالای ۲۰۰ ساعته رو با ۳ ساعت نقد کرد اونم وقتی که اصلا بازی تا ۷-۸ ساعت حتی به سرزمین اصلیش یعنی انگلستان نرفته. بالاخره هر کسی لیاقتی داره که چه نقدی رو تحویلش بدن. ما خیلی خفن نیستیم ولی لااقل بازی رو کامل بازی میکنیم و نقد میکنیم براتون و برای چند تا باگ ۳ نمره از بازی کم نمی کنیم. لیاقتتشون بیشتر از این حرفاس. خیلی از حمایت و محبت شما ممنونم.

      Cyrus
  • اقا سعید دست مریزاد، نفست حق، دمت گرم از این نقد پر و پیمون. یجورایی خیالمو راحت کردی بابت تهیه بازی. سایت های دیگه و حتی نقد های خارجی انقد نق زدن و ناله کردن و با اکراه نمره دادن به بازی که داشتم مایوس میشدم ولی خب چون شما رو قبول دارم و به تجربه و سلیقت اطمینان دارم که دیگه بابت خرید بازی شکی ندارم. ایشالا هفته دیگه بعد از تهیه کنسولم، این میشه اولین بازی نسل نهمی که میگیرمش.

  • تجربه این بازی برای من واجبه فکر نمی‌کردم با یک شاهکار طرف باشیم
    یکی از کاربرا روز انتشار متای بازی گفت اشغاله و یوزر اسکور بازی حقیقت رو میگه و در حال حاضر الان محو شده

    • درود بر شما مسعود جان. مرسی از اعتمادت به حرف بنده. مسعود جان حتی ادیسی کاندید ۵ بازی سال شد. این که دیگه واقعا اصلا به مراتب از اونم بهتره و ویچر رو به عنوان الگوش قرار داده انگار. شک نکن که کلمه “شاهکار” برای این بازی ها هست یعنی والهالا.

  • homeland گفت:

    خسته نباشید اقای اقابابایی. بعد از ۲ سال لاگین کردم ‌که بهتون بگم دست مریزاد بسیار زیبا و دقیق نوشتید. ممنون از وقتی و حوصله‌ای که میذارید. اساسین از دوره نوجوانی برای من جدای همه بازی‌ها بصورت خاصی قابل احترام بود و با این نقد تحریک شدم که حتما تجربه‌ش کنم بعد از سالها دوری از دنیای بازیها بخاطر مشغله‌ها=)
    متن‌تون از منظر ویراستاری هم فوق‌العاده بود و فقط یک جا کتاب رو کتار نوشتید که اگر ویرایشش کنید مثل محتوای بی‌نقصش، نگارشش هم بی‌نقص میشه.
    موفق باشید

    • عرض سلام و ادب خدمت شما. مهم ترین نکته برای من همنیه که بعد ۲ سال زحمت کشیدید و لاگین کردین در سایت خودتون که در نقد بنده نظر بنویسید. دست مریزاد به شما که این قدر با معرفت و با محیت هستید. ما در گیمفا واقعا مدیون افرادی مثل شما هستیم که ما رو تتها نمی ذارن و بهمون اعتماد دارن. از اون مهم تر این بود که دیدم در این متن خیلی خیلی طولاتی دقت کردید و از نظر ویراستاری بررسیش کردید و وقت عزیزتون رو گذاشتید. واقعا منت گذاشتید بر سر بنده. حتما ایرادی که فرمودی رو رفع میکنم. ایتنظور نظرات برای من مثل طلا هستن و این که ایرادمون رو بهمون بگید خیلی ارزشمنده. انشالله که بازم افتخازر بدین و نظر بنویسید در مطالبمون. یک دنیا سپاس از شما. همیشه سلامت و موفق باشید.

  • Aladar7700 گفت:

    این بازی فوق العاده شاهکاره و بنظرم بهترین نسخه کل سری است.اشرف اسماعیل یک بازی شاهکار رو تحویل داده و حیف که دیگه تو یوبیسافت حضور ندارد.در هر حال بهترین بازی ممکن این سری رو ساخته.یک ابرشاهکار.

    • درود بر شما. خیلی ممنونم از نظری که نوشتید. کامل با شما موافق هستم. برخی انگار می ترسن چیزی ازشون کم شه اگر بگن یوبیسافت شاهکار ساخته. گویا یادشون رفته خیلی چیزا. همونطور که فرمودید این بازی واقعا واقعا یک شاهکار “محضه”. مرسی از نظرتون.

  • Alireza-spv گفت:

    این نقد کامل نیست
    چون از هزاران مشکل pc هیچی نگفته
    اینقدر بد بهینه شده ۳۰۹۰ نمیکشش
    من اسکرین شات های نویسنده رو دیدم حس کردم تکسچرهای اساسینز بلک فلگ رو دارم میبینم معلومه همچین کیفیت تکسچری افت فریم نداره .
    ای کاش نقدهاتون رو واسه نسخه pc انجام بدید و کنسول رو بذارید واسه بازی های انحصاری

  • دست مریزاد آقای سعید آقابابایی
    واقعا از نقد های شما لذت فراوان می برم ! برخلاف خیلی ها که گارد الکی و بی مورد به سمت یوبیسافت میگیرند شما تنها کسی هستید که به اینجور بازی های بها میدید و تمامی بخش های بازی رو مو به مو بررسی میکنید و با دلیل و مدرک تجربه تون رو از بازی به اشتراک میگذارید . به به ! خیلی خوشحالم که تحت تاثیر هیچ جوی قرار نمیگیرید و نظر خودتون رو قاطعانه بیان میکنید ، نویسنده ها و منتقدانی مثل شما هستند که این سایت رو با سایر سایت های سرگرمی تو ایران متفاوت می کنند …
    خسته نباشید واقعا :yes:

    • سلام و عرض ادب خدمت شما. سلامت باشید انشالله. واقع نمی دونید که چقدر خوندن همین چند خط نظر شما برای من انگیزه و انرژیه. واقعا این حمایت و بزرگواری شما بزرگترین دستاورد ما در گیمفاست. این که نقد ما رو قبول دارید واقعا از هر چیزی ارزشس بیشتره برای من. امیدوارم که لایق این لطف و اعتماد شما باشم که ارزشمندترین چیزه. اتفاقا این مخاطبین و کاربران بزرگوار و فهمی و منطقی مثل شما هستن که گیمفا رو متفاوت می کنن با بقیه جاها. شما با ارزش ترین دارایی هر سایت هستید و خدا رو شکر که شمارو داریم. خوشحالم می بینم که مخاطبینمون مثل شما فازغ از جو و جوگیری هستن. انشالله همیشه موفق و سلامت باشید و ما رو از نظراتتون محروم نکنید.

  • سلام خدمت آقا سعید(نگید چرا پسر خاله شده میگه سعید از بس که کارت درسته)
    خب همونطور که انتظار داشتم بازی عالی هست
    البته طراحی هنری دیونه کننده اودیسی رو نداره ولی خوبه
    متاسفانه دیگه pc این چیزا رو ۷۲۰- ۱۵ فریم حالت low هم نمیده
    ببخشید یه سوالی داشتم چون میدونم مشتی هستی دارم ازت می‌پرسم شما همیشه همه کامنتا رو جواب میدی. آقا سعید الان که دیگه نسل داره عوض میشه حدث میزنم شما به احتمال زیاد قصد خرید ps5 دارید متاسفانه به خاطر وضع کنونی کشور یکم خرید این دستگاه سخته البته من مدت‌هاست دارم پس انداز میکنم اما وقتی با خودم فکر می‌کنم دیگه واقعا کنسول بالای ۱۵ میلیون نمی‌صرفه
    نظر شما چیه؟
    پیشنهادتون چیه؟
    صبر کنم بهتر میشه؟ یا دلو بزنم به دریا با همین دلال بازی بخرم؟
    شما خودت چیکار می‌کنی؟
    آشنا داری؟
    از خارج سفارش میدین؟
    رایگان بهتون تحویل میدن؟
    شما خودت هدفت برا نسل بعد چیه؟ چجوری بازی می‌کنی؟
    جواب نداده دمت گرم

    • سلام و درود خدمت شما. یک دنیا سپاس از لطف و محبتتون.
      والا من که اصلا به خاطر کارم هم که شده و برای این که بتونم به شما نقد بازی های روز رو برسونم باید تهیه کنم.
      شخصا قراره که از خارج کشور برام کنسول رو بخرن و اگر بشه هر چه زودتر ارسال کنن.
      نظر من برای کسی که از اران می خره و مجبور هم نیست که خیلی خیلی سریع بخره، اینه که ۶ ماه صبر کنید و با قیمت به ثابت رسیده بخرید.
      من اگر مجبور نبودم زود بخرم و یا اگر از خارج نمی تونستم بخرم وامیستادم بعد از چند ماه می خریدم. مخصوصا مخصوصا مخصوصا این که هنوز حالا حالاها نسل هشتی ها ساپورت میشن و کلی بازی بی نظیر براشون میاد مثل همین والهالا که خودش ۶ ماه سرگرمیه. نهایت حرفم اینه که نذادری عده ای از خدا بی خبر از شوقتون استفاده کنن و کلی گرونتر بفروشن بهتون. حتی شده یک سال صبر کنید و بعد با قیمت صحیح بخرید. بازی ها جایی فرار نمی کنن و تازه قیمتشون ارزونتر هم میشه.
      امدیوارم جوابم خوب بوده باشه برای سوالتون.

  • خسته نباشی آقا سعید گل
    یه ربعی طول کشید مقاله رو بخونم و ۱ ساعت دیگه هم میتونستم ادامه بدم چون عشق تو جمله هاتون موج میزنه و مخاطبم با عشق میخونه
    احسنت که یه جمله رو گفتین که من بارها به بچه های دیگه میگم ” بازیای یوبی‌سافت دیفالت از نمره ی ۸ شروع میشه و این بازی نسخه pc شده بود ۸۸ اگر اشتباه نکنم”
    من یه بار هم بهتون گفتم کل نسل هشتم (جز دث) تاحالا اینقدر هایپ نبودم برای یه بازی، تا دیروز هی تردید داشت برام پیش میومد در مورد مشکلات فنی بازی انقدر که هیتر داره یوبیسافت ماشالله، هر سایتی سر میزدی نوشته بود پر از باگ و افت فریمه بازی
    اما ما تا جمله ای هم میگیم برچسب فن بودن میزنن به ما
    در حالی که ما عاشق ناتی داگ، گوریلا گیمز و… استودیوهای دیگه هم هستیم که بازی لذت بخش و سرگرم کننده برامون میدن. اما جالب اینه که هیچ وقت به ما نمیگن ناتی داگ فن و اینا نشونه‌ی موج سواری عده‌ای از آدما هستن که بخاطر عدم تطابق سلیقه و یا عدم تجربه و حتی شاید نداشتن هیچ پلتفرمی بقیه رو میکوبن تا اون حسرت رو در قالب عقده از این طریق خارج کنن.
    به هر حال، انقدر عاشق این فرنچایز کاریزماتیک هستم که حتی تو این وضعیت دلار پول یه والحالا گلد ادیشن رو کنار گذاشتم و مقاله شما باعث شد نه تنها تردید نداشته باشم، بلکه بعد از “ایتالیا، ترکیه، امریکا، کارائیب، کانادا، فرانسه، انگلستان، مصر، یونان (انداختم زمین صاحباش بردارن!)” با شوق برم سراغ ساعت‌ها کاوش تو دنیای وایکینگ‌ها و نروژ دوست داشتنی!
    واقعا دست مریزاد استاد!

    • متای بازی واقعا اندر ریتده
      همه از همه چیز بازی تعریف کردن
      بعد نمره ی پایانی پنج
      مگه داریم؟؟؟
      اخه پنج؟
      اگه اسم راکستار پشت بازی بود چی؟
      لعنتی پنجو به کرکداون میدن نه این شاهکار
      ایجی ان هشت داده
      در حالی که تنها ایرادی که گرفته باگه
      دو نمره به خاطر باگ؟؟

    • ببه به درود بر دوست عزیزم ابولفضل عزیز و گل. سلامت باش انشالله. خیلی لطف کردی که زمان عزیزت رو گذاشتی برای مطالعه مقاله. باعث افتخار منه رضایت داشتی ابولفضل جان.
      ابولفضل عزیز عنوانی که ۶۰ ساعت با پلی استیشن ۴ قدیمی بازی کردم و تنها و تنها یک بار از بازی پرید بیرون، یک بار در دیوار گیر کرد که سریع فست تراول دادم و اوکی شد و یکی دو باگ ریز هم دیدم، یعنی یک بازی کاملا بهینه و بدون مشکل چون دنیای بازی بسیار بسیاز عظیمه و با گرافیک بالا. تازه بازی اصلا افت فریم نداره و واقعا افت فریمی ندیدم که بیخواد حال ادمو بگیره و روی تجربه ت تاثیر بذاره. تازه تصور کن بازی رو روی پرو یا نسل بعد بازی کنی که دیگه اتصلا همین یکی دو مورد رو هم نداره. گول “عقده” و دشمنی یه عده رو نخور. خوشحالم این قدر با شعور و فهمیده و حرفه ای هستی. فقط بازی کن و لذتش رو ببر و بخند به کسی که میگه بازی ۳ تا باگ داره پس بده!!! اون لیاقتش همونه. یک دنیا سپاس از لطف و محبت و بزرگواریت ابولفضل عزیز و گل.

  • سلام و خسته نباشید خدمت سعید خان و ممنون از بررسی بازی،
    اقا سعید یه سوال خب امتیاز متای بازی روی کنسول های نسل هشت ۸۲ شد و روی سریز ایکس و پی سی ۸۵ ولی چیزی که باعث تعجب من میشه اینه که من نزدیک ۱۰ تا نقد خارجی و دوتا نقد ایرانی خوندم و همه یک صدا از داستان،گیم پلی و سیستم مبارزات بازی و گرافیک هنری بازی و تنوع بازی و …. تعریف کردن و تو این زمینه ها هیچ ایرادی نگرفتن ولی اکثرا گفتن بازی باگ های زیاد و مشکلات فنی داره حالا سوال من اینه که خب چرا باید بازیی که تو همه زمینه ها بی نقصه به خاطر مشکلات فنی منتقدا اینجوری باهاش رفتار کنن و ۱۸ نمره ازش کم کنن؟ حتی من اسمشو نمیارم یه نفر ۲.۵ نمره به خاطر مشکلات فنی کم کرد در حالی که همش از بازی تعریف میکرد،خدایی ۲.۵ نمره خیلی ظلمه و حتی یکی از منتقد های متا هم بازیو کوبیده و بهش ۵۰ داده!!حالا به نظر شما چرا همش به بازی های یوبی سافت ظلم میشه؟ اخه فقط به خاطر مشکلات فنی چرا باید اینهمه نمره از والهالا کم بشه؟ممنون میشم جواب بدید

    • مهدیار گفت:

      کلا منتقد ها اینطوری هستن ، تازه این بازی که خوبه باز ، برو ببین سر یونیتی چه بلایی آوردن ، متاش رو ۷۰ کردن به خاطر باگ هاش ، یکی از بهترین بازی های اساسین متاش ۷۰ شد فقط سر باگ هایی که داشت 😐 ، بعد ۲ ماه برای بازی پچ دادن درست شد 😐

    • سلام درود خدمت شما مجسن جان. سلامت باشید انشالله.
      محسن جان کیف کردم از خوندذن نظرت. میدونی به ادمی مثل شما چی میگن؟ “منطقی”. یعنی میشه انواع نظرات و نقدها و منمرات و نکات منفی و .. رو میخونه و میذذره کنار ه و با هم می سنجه و نتیجه می گیره. شما کسانی هستید که هرگز کلاه سرتون نمیره. شما واقعا نعمت هستید نه فقط برای سایت ببلکه برای جامعه گیک یک کشور. چون جو نمی گیرتتون و فقط استدلال خودتون رو قبول دارید و و میرید می گردید دنبال پاسخ. بسیار زیبا و عالی نوشتید در نظرتون. برخی اینقدر کوته فکرن که فکر میکنن چو یک بازی مثلا ۲ ساله ساخته بشه پس نمیتونه بازی شاهکاری باشه. کافیه که یک مثل هم مثل یونیتی هم زمان عرضه باگ داشت بهشون بدی که مثل بچه های کوچک دیکه هر ببینن بگن “نوموخوام نوموخوام چون یونیتی باگ داشت پس یوبیسافت همیشه همینه”. درود بر شما که نان عقلتون رو می خورید نه بی عقلی دیگران.

  • Tanesh گفت:

    من دارم بازی میکنم ، واقعا شاهکاره

  • به به سعید جان کم پیدا بودی توی سایت 😀
    از جای جای نقد مشخص بود که نهایت لذت رو بردی از تمام لحظات بازی کردنت :inlove:
    نقدی هم که شما بکنی از صد تا سند واسه من یکی حداقل معتبرتره :yes: :yes: :yes:
    این بازی رو حتما تهیه میکنم امیدوارم که زودتر کرک بشه ولی کرک هم نشد به نظرم این از اون بازی هایی هست که باید با PS5 تجربه کرد و قشنگ در محیط وایکینگی اش غرق شد
    و اینجوری که شما گفتی صبر میکنم PS5 که خریدم و یوبیسافت نسخه اولتیمیت رو تخفیف زد بخرم و ازش لذت ببرم
    مثل همیشه درجه یک و فوق العاده سعید جان 😎 😎 😎

    آرین
    • به به سلام به دوست گلم. ببخشید باور کن ۱۰ روزه دارم روی این نقد کار میکنم که حرف حساب و حقیقت بهتون تحویل بدم.
      این نشانه بزرگواری و لطف شماست که اعتماد دار به بنده. انشالله لایقش باشم. واقعا داشتن مخاطبینی مثل شما یک مزیت و یک نقطه قوت برای گیمفاست انشالله بازی کنی و لذت ببری. باز هم ممنونم دوست عزیز و گلم.

  • Lits do this گفت:

    فعلا اویل استریم فارسیشو تماشا میکنم باگ دیده شده حالا بیبنیم مشکلات دیگه چیه ولی بازی بدی نشون نداده

  • اوسعلی گفت:

    خسته نباشید میگم به آقای آقابابایی؛ نقد مفصّــل و کامــلی بود.
    اگرچه از نظر من سری اساسین بعد از سندیکیت تموم شد و این ۳ نسخه آخر در واقع یه بازی نقش آفرینی جهان باز با اسم اساسین برای فروش بیشتر هستن.
    به هرحال با اینکه بازی از نظر من اساسین نیست ولی بازم چیز خوبی از آب در اومده.

    آرین
  • true_love گفت:

    با تعریفی که آقای نویسنده کردن ، من ترغیب شدم که نسخه اصلی و ارجینال رو خریداری کنم به جای نسخه کرک شده… :inlove: :inlove: ولی آنلاین بازی کردن این مجموعه ارزش هزینه کردن بیشتر برای نسخه ارجینالش رو داره؟ ?:-)

    آرین
    • عرض سلام ادب خدمت شما. ممنون از اعتمادی که دادری به بنده. امیدوارم وقتی بازی رو تجربه کردید از این که اعتماد کگردید به حرف بنده راضی باشید.
      عرض کنم خدمتتون که این بازی که تجربه ی انلاین نداره. منظورتون از انلاین چیه؟

      • true_love گفت:

        سلام و درود . این نشانگر هنر نویسندگی شماست که سبب اعتماد بنده میشه . بنده فکر کردم که مثل بازی های دیگه حالت چند نفره داره که بشه با افراد دیگه آنلاین بازی رو به پایان رسوند برای همین سوال کردم … و الا اگه بازی فقط آفلاین و فقط استوری باشه که قاعدتا تفاوتی بین نسخه کرکی و ارجینال نخواهد بود درست میگم؟

  • ممنون نقد عالی بود. اقای بابایی شما که بازی کردی مپ این بزرگتره یا ادیسه؟؟؟ اخه ادیسه واقعا عظیم بود.

    آرین
    • سلام و درود خدمت شما. یک دنیا سپاس از محبتتون. لطف کردید که مطالعه فرمودید. این بزرگتره از نظر کلی میدونید چرا چون اولا دو کشور نروژ و انگلستان هستن و ثانیا تعداد فعالیت جانبیش خیلی خیلی بالاست و در واقع محتوای هر یک بخش از نقشه ی این بازی خیلی بیستره از نحتوای همون مقدار مساوی در ادیسی.

      آرین
  • aet گفت:

    سعید آقابابایی : در این نقد و بررسی هرگز داستان را برای شما اسپویل نخواهم کرد.

    سعید آقابابایی چند سطر دیگر: مثل انتخاب یک خائن از بین ۳ شخصیت شدید محبوب و وفادار که انتخاب شما باعث مرگش خواهد شد.

  • دوستان من میخوام حرفم پس بگیرم هم در مورد اساسین و هم درمورد واچ داگز واقعا یوبیسافت دوباره برگشته به روز های اوجش 😥 مبارک طرفداراش.

    آرین
  • S..M گفت:

    ممنون آقای آقا بابایی نقد های شمارو بادقت خوندم و مطمعنا حق باشماست این بازی نشون میده یوبی میدونه شاهکار بسازه ولی خیلی ها نمیخان ببینند اینو میشه از نقد سایتی که به بازی ۵۰ داده دید درحالی که سایت معتبری مثل گیم اینفورمت و پیسی گیمر نمرات بالای نود دادن اون نمره بازی نه سایت بغل که بخاطر دوربین از گاد نمره کم کرد تجربه بهم صابت کرده نقد های گیمفا بهتر از هر سایتی تو ایران و نقد سایت ن و ب ج ی بد ترین متشکرم که وقت گزاشتید و بازی اینطور با عشق نقد کردید بع از آدیسی که بهترین تجربه acنسل هشت بود بشدت میخام بازی رو غورت بدم این نقد شما نشون یوبی اینو سفارشی برا خودم ساخته

    • عرض سلام م ادب خدمت شما. نمیدونید که چقدر خوندن این نظر شما برام ارزش داشت. خیلی خوشحالم که این قدر فهمیده و با منطق هستید و دیگه هرگز تک بعدی نگاه نمی کنید و چندین وجهه رو می سنجید و ررسی می کنید و بعد ننیجه می گیرید. یک نکته رو خدمتتون دوستانه میگم از نظر “شخصی” خودم. کسی که به این بازی بده ۷.۵ اولا لیاقت این بازی رم نداره و ثانیا اصلا قابل اعتماد نیست در مورد هیچ بازی دیگه ای. یه نفر میده مثلا ۸.۵. بسیار خب نظرشه. یکی میده ۸.۷ یا ۹. بسیار خب نظر و تحلیلشه. کاملا محترم هستن. ولی کسی که میده به این بازی ۷.۵ اصلا باید بره کلا پی کارش از میدان نقد و منتقد بودن. این کسیه مثل شخصی که به انچارتد ۴ داده بود ۶ اینا. این افراد اصلا مشروعیت حضور در این شاخه رو ندارن و اصلا غیر قانونی اینجان. این نظر بنده بود. خ۹وشحالم که می دونید گیمفا مثل این دوستان نمره ی اراجیف نمیده و به کیفیت خود اون بازی نمره میده نه نام سازنده اش و جو گیری و حرف دوستان دبیرستانیش. خوشحالم از حضور شما در گیمفا گه باعث اعتبار ما هستید.

  • واویلا مرسی اقای اقابابایی عزیز و گل
    واقعا نقد بسیار طولانی و بسیار سرگرم کننده و بسیار کاملی بود
    مردم تا اینو خوندم خخخ
    درکل انتظار بیشتری ازش داشتم حداقل از نظر نمره متا اما واقعا واقعا به نظرم یه شاهکار
    کلا عاشق این سری هستم

  • MAX3D گفت:

    به به سعید جان بسیار عالی حال کردم ایولا
    منکه بازیو پیش خرید کرده بودم و از قبلش هم طرفدار یوبیسافت و اساسینز بودم و هستم یوبیسافت کارش درسته فقط هیتر زیاد داره وگرنه همین سری اساسینز همشون شاهکار بودن و نسخه بدی توشون وجود نداره حتی همون نسخه فرعیش مثل فریدوم کری هم عالی بود به امید موفقیت های بعدی و نامزد شدن و جوایز در مراسم ها

  • درود بر شما سعید آقابابایی عزیز بابت نوشتن این نقد خواندنی
    با توجه ب این نقد، هایپم واسه خریدش بیشتر از پیش شد :دی
    البته از همون اولشم بازی امیدوار کننده ای بود و قشنگ مشخصه واسه ساختنش خیلی زحمت کشیدن
    از خوندن نقد واقعا لذت بردم خیلی ممنون آقا سعید عزیز
    ممنون از کل تیم تحریریه سایت گیمفا

    • سلام خدمت شما هادی عزیز و گل. واقعا افتخار دادین که این نقد طوطلانی رو مطالعه فرمودید. از اعتمادی که دادری به بنده و گیما واقعا ممنونم و این بزرگترین دستاورد ماست. انشالله لایق این اعتماد شما باشیم. امیدوارم بازی کنید و لذت ببرید هادی جان.

  • Bluebox گفت:

    ممنون از بررسی بازی. خیلی خوب بود

  • Vicpain گفت:

    سعید آقا بابایی عزیز,من مدت هاست اکثر بازی های یوبی سافت رو بازی نمیکنم به ۲ علیت اول اینکه محتوی بازی هاش غنی نیست دوم اینکه انجین ساخت بازی هاش خصوصا اساسین تاریخ گذشتست و وقتی اساسین رو میخوام بازی کنم احساس میکنم یوبی سافت داره بهم فحش میده میدونی؟ شعورم نمیپذیره بشینم ساعت ها پای بازی هایی مثل اساسین,و اینکه بگم یه تحول اساسی نداشته مثل کال اف که از مدرن وارفیر جدیده متحول شد و من رو دوباره مجذوب کرد مشابه یوبی سافت بتسدا هم همینطور ولی به لحاظ محتوایی بتسدارو ترجیح میدم دور نشم از سوالم,آیا مشکل از منه یا یوبی سافت؟ تو سالهاست با بازی های رایانه ای انس گرفتی میخوام ببینم تو نظرت چیه مرسی…
    :shy:

    • درود بر شما. عرض کنم خدمتتون که ببینید یک موضوعی وجود داره که واقعا مهم ترین موضوعه در این جور بحث ها. اون هم سلیقه اس. ببینید رد دد بازی شاهکاریه و یکی از بهترین بازی های تاریخه ولی من حاضرم ۷ بار اساسین رو تکرارای بازی کنم ولی رد دد رو نه. اینجا مشکل از رد دد نیست بلکه موضوع سلیقه منه. شما هم کلا سری اساسین و نوع بازی های جهان زاد یوبیسافت با اون سلیقه و انرژی مثبتی که از بازی های مورد علاقه تون می گیرید منطبق نیست و در سک راستا قرار ندارن پس نمیتونید از این عناوین لذت ببرید باور کنید من هم در این ۳ دهه بازی کردن کلی بازی هستن که خیلی هاشون شاهکار هم هستن ولی برای من حتی دقیقه ای هم قابل تحمل نیستن پس نمیرم سراغشون. قرار نیست خودمون رو اذیت کنیم میخوایم لذت ببریم. البته یک نکته رو بگم که بعث ایحاد اشتباه نشه. درسته من رد دد رو دوست ندارن ولی اگر نقدش کنم اصلا و ابدا کاری به سلیقه م ندارم و مسئولم که نمره ای که حق بازیه بدم. همینطور دسته که عاشق اساسین هستم ولی وقتی نقد کنم باید هر چه وجود داره بگم و از ضعفش نگذرم. در کل میگم اصلا مهم نیست که از بازی یوبیسافت خوشتون نمیاد بلکه برید سراغ اون بازی ایی که باهاشون عشق می کنید و روحتون به پرواز در میاد. حالا شاید این یک بازی کوچک مستقل ساده باشه. نشکل از شما یا یوبیسافت نیست بلکه مشکل از خاص و یونیک بودن تک تک ما انسان های روی کره زمینه.

      • Vicpain گفت:

        سعید جان من اساسین ۱ رو خیلی دوست داشتم تا ۲ ۳ پیش رفتم ولی بعد از اون ماهیت بازی تکامل پیدا نکرد هر سری یه داستان سر هم کردن شد براش یه محتوی انجین بازی هم که با سرعت لاکپشتی تکامل پیدا میکرد تا جایی که الان داری میگی مشکل فنی به ندرت تو بازی پیدا کردی,خوب من حرفم اینه این بازی اصالت خودشو از دست داده چه دلیلی داره بیام بهش لقب شاهکار بدیم؟ فکر میکنم سازنده اصلیشم اون خانومه که اسمشو نمیدونم از یوبی سافت رفت انگار ایده ی اصلی بازی رو اون داده بود اگه بگی شاهکار یوبی سافت برای من یجور بار کمدی داره,یوبی سافت زورش رو زده و ته توانش لابد شده اینی که شما شاهکار میخونیش,منتهی من بعید میدونم همچین ناشری با این همه درآمد که نمیدونم چقدره نتونه شاهکار حقیقی بسازه مثل آثاری که سونی یا ماکروسافت یا نینتندو یا هر ناشری بجا گذاشتن,چرا نباید سیاست هاش رو عوض کنه و برای شعور مخاطب ارزش قایل بشه؟ میدونی,من از این میسوزم که همچین آدمایی برای وقت و انرژی ما چندان ارزشی قایل نیستن جز اینکه پول ما براشون مهمه,و ما میایم ساعت ها وقت و هزاران کیلو کالری پاش میسوزونیم امثال من و تو جوونیمون رو توی دنیایی که اینا ساختن میگذرونیم که شاید بعد ها پشیمون شیم و آگاه شیم که همچین بازی هایی ارزشش رو نداشت,من معتقدم همچین بازی هایی رو نباید جدی گرفت و ازشون حمایت کرد نباید اصلا راجع بهشون حرفی هم زد و ذره ای برای بود و نبودشون اهمیتی قایل شد,این ماییم که با گنده کردن تصویر بازی هایی مثل اینها تو ذهنمون و بعد برای دوستانمون و در نهایت همه ی بازی باز ها و صحبت در موردشون باعث میشیم دوباره ناشرانشون تصمیم به ساخت همون تکرار مکررات بکنن,با تبلیغات گسترده مارو فریب بدن,وقتی پول اصل باشه میشه اینی که هست,هر سال یه بازی تکراری که فقط ظاهرش عوض شده,ماهیتش تکامل پیدا نکرده,میدونی چی میگم…امثال تو که نقد میکنین به نظرم یه چنین باری روی دوشتونه و لازمه بازی باز ها رو قبل از تجربه و گذاشتن وقت و انرژی و هزینه,که هر سه گرانبهان,آگاه کنین,شما حکم یه مشاور رو پیدا میکنی که هرکس با هر سلیقه ای و با هر سنی بتونه بازی ای تجربه کنه که ارزش گذاشتن وقت انرژی و هزینش رو داشته باشه,مشابهش فیلم,اینهمه فیلم ساخته میشه من نوعی که فیلم باز نیستم و نمیخوام برم سراق هر فیلمی که ارزشش رو نداره باید کیو ببینم؟ یه منتقد ماهر که بتونه درست ارزش گذاری کنه,یه منتقدی که داره وقت و انرژی و هزینش رو میذاره فیلم یا بازی رو تجربه میکنه,در ازاش وقت و انرژی و هزینه ی هزاران یا میلیون ها نفر رو جبران میکنه,تا نرن سراق اونچه که ارزشش رو نداره,این خیلی گرانبهاست…توی عصری زندگی میکنیم که پر از اطلاعات هستش بازی و فیلم هم ۲ مصداقشن که به نوعی منابع اطلاعاتی برای مخاطبانشون حساب میشن,مگه چند درصد از این همه محتوی که تولید میشه ارزش دریافتنش رو داره؟

        • سلام و درود مجدد خدمت شما. واقعا ممنون که نظرات به این زیبایی نوشتید و واقعا لذت بردم از خوندنشون. خیلی خلی دوست دارم بشینم و با هم مفصل صحبت کنیم و لی به خدا قسمت ۱۰ روز نگارش یم نقد کامل و بعد پاسه دادت به ۳۰۰ تا کامنت تمام انرژیمو تخلیع کرد و بماند که فقط این تیست و دارم مقاله بعدی رو می نویسم و مجله بعدی رو تهیه میکنم و …. واسه همین واقعا خودم رو شایسته ی وقت عزیز شما نمی بینم که بشینم حرف بزنم و وقتتونر بگیرم. دوست دارم سر فرصت بشینیم و در این موارد صحبت کنیم. و یه تشکر بهتون بدهکارم ه این نظرات زیبا رو نوشتید.

          • Vicpain گفت:

            قربون محبتت سعید جان,اینا حرفای دلم بود که امیدوارم عقل سلیم تاییدش کنه,من از یه منتقد به نوعی نقد کردم,بدمم نمیاد نقد بشم,نقد هر اندیشه ای باعث تکامل اون اندیشه میشه چه اون اندیشه ازان من باشه چه هرکس دیگه ای… منم مشابه تو با این صنعت بزرگ شدم به مرور که بزرگتر شدم آگاه تر شدم فهمیدم تجربه هام رو باید سبک سنگین کنم و کمال گرایی رو در تجربه ی هرچه بیشتر بازی ها یا هر پدیده ای تو زندگی نمیدونم,فهمیدم که باید تجربه هارو الک کرد و بدرد بخور هاش رو سوا کرد,نقد به نظرم نوعی قضاوت هم حساب میشه و یجورایی بهم نزدیکن و هردو خیلی حساسن,و در هردو ملاک عقل هستش… باید توی یه کف عقل رو گذاشت و توی کفه ی دیگر اون چیزی رو که میخوایم نقد کنیم و ببینیم چقدر هم وزن عقل هستش هرچی عاقلانه تر با ارزش تر…. و اینکه عقل ما لزوما معیار نیست بچه به اندازه عقل خودش و فرد مسن به اندازه عقل خودش پدیده هارو میسنجه,عقل چراغی در دست و آگاهی چراغی که روبروی مارو روشن میکنه هردو رو نیاز داریم,چراغ روبرو رو با کسب آگاهی و شناخت میشه بدست آورد و اما چراغ عقل چراغیست که در طول زندگی و تکامل ما به مرور نورانی تر میشه و درون مارو روشن تر میکنه و با روشن تر شدن درون,درک ما از بیرونمون هم بیشتر میشه…من خودم تفکر انتقادی دارم به نوعی,ینی هرچیزی رو میخوام نقد کنم,فلسفه برام جایگاه مهمی داره,اینم به ذهنم اومد به نظرم خوبه که بدونی نقد به چه معنیه…پول نقد که شنیدی؟ قدیم بجای پول میگفتن نقد,قدیم سکه بود و هرکس سکه ای میگرفت اول با دندون تستش میکرد که ببینه این سکه مثلا طلاست؟ اصله یا نه,فریبی در کار هست یا نه,واژه ی نقد یه همچین ریشه ای داره و امروز به معنای مشابه قدیمش بکار میره منتهی در مورد اندیشه و یک اثر دیگه بغیر از پول… من پیشنهادم اینه برای کارشناسی و نقد در هر زمینه ای,هر محتوی ای در هر قالبی,چه فیلم چه بازی چه هر قالبی برای اندیشه, فلسفه و پرسش از چرا ها و چیستی ها بدرد بخوره,چگونگی ها از حیطه ی ما خارجه,کار متخصص و مهندسه حالا هر رشته ای در هر زمینه ای, ولی چیستی ها رو فلاسفه بهش میپردازن ولی خوب برای درک چیستی نیاز به چگونگی هم وجود داره و بهتره در کنار هم دیدشون… مثلا برای درک چیستی در فضا نیاز به تلسکوپ هست.
            خلاصه اینکه اگر اسمت بزرگ شد از وقت و انرژیت بهتره بهینه تر استفاده کنی و بیشتر به کسب آگاهی بپردازی تا جایگاهت رو داشته باشی و درش محکم تر بمونی و ادامه بدی,تو که انقدر عرق خاصی به این صنعت داری حیفه یه چیزایی بپردازی که شاید چندان لزومی به وجودش نیست,باز جسارت میکنم,مثل walkthrough dark souls
            دوست دارم امثال شما که عرق خاصی به این صنعت دارید به مطالب عمیق تر بپردازید یکم فلسفی تر به بازی نگاه کنید بیشتر پیام هر بازی رو سعی کنید دریافت کنید و به ابعاد محتوایی و نمادینش بپردازید مثلا بازی death stranding یه سوژه ی فوق العاده خاص و نو که واقعا من از محتواش تحت تاثیر قرار گرفتم با اینکه کمی با تجربه ی بازیش دچار خستگی میشم…من از عاشقان کوجیمام و بدون دلیل خلاقیت کوجیما همین مغز فعالشه که سراق هر محتوایی میره از هر محتوایی ایده ای میگیره و با وصل کردنشون به هم برای ما یه تصویر جدید میسازه,تصویری که تا بحال وجود خارجی نداشت,مثل یک پازل تیکه هایی رو جمع کنه و به ((معنایی)) جدید برسه,و این هنر این شخصه نه مثل یه عده که محتوایی پوشالی رو زور چپون میکنن تو دنیاهای خاص و هیچ حرفی برای گفتن ندارن…

          • Vicpain گفت:

            سرت رو درد پیشنهاد میکنم برای شروع شنا کردن توی دریای اندیشه سراق غول های اندیشه بری که من غول مورد علاقم که خیلی بهش ارادت دارم و بهش مدیونم دکتر ابراهیمی دینانی هستش,امیدوارم دروازه های جدیدی از اندیشه بروت باز بشن و حالشو ببری!

      • Vicpain گفت:

        اساسا سعید جان توی ارزش گذاری ها به کمیت چندان اعتقاد ندارم ساده بگم نمره دادن به یه بازی به یه شخص که داره مثلا درسی رو امتحان میده چطور میشه در مورد پدیده ای که کیفیه با کمیت ارزش گذاریش کنیم؟ توصیفش کنیم؟ در موردش قضاوت کنیم؟ یه نمره مثل ۲۰ رو ایده آل قرار میدیم و نمره هرچی به اون نزدیک تر بود میگیم بازی کامل تره در صورتی که اون ۲۰ یی که توی ذهن منه یا ایده آل منه با ۲۰ شخصی شما که ایده آل شماست شاید کیلومتر ها فاصله داشته باشه,یا از طرفی قبول داری اشخاصی وجود دارن که نمره ۱۰ میگیرن ولی از اونی که ۲۰ میگیره با سواد تره؟ این روزا اینو راحت تر درک میکنن مردم,میدونی چی میگم؟ دوست دارم حرفایی که میزنم رو به یه نتیجه برسونم ببینم از پسش بر میام یا نه 🙂 وقتی با نمرات بازی به اونها نگاه میکنیم ماهیت اونارو نمیتونیم بسنجیم من انگشتمو گذاشتم رو ماهیت بازی,ذات بازی,من میگم این بازی مثل میوه ای میمونه که هنوز نرسیده و از درخت میچیننش و به عنوان یه بازی کامل به ما میدنش چطور؟ مهم ترین دلیلی که میتونم بیارم اینه که ماهیت اساسین رو که معلوم نبود دقیقا توی ذهن ایده پرداز اصلیش چی بوده رو مالیدنش به دنیاهای متفاوت که هر کدوم اصالت خودش رو داره مثل دنیای وایکینگ ها و اساطیر اسکاندیناوی یا مصر باستان یا دزدان دریایی و… که هر کدوم به نوعی استقلال خودش رو داره,خوب سوال اینجاست که این اساسینی که توی همه ی دوره ها و دنیاها داره سیر میکنه خودش چیه؟ چیکارست؟ اساسین چه ایده ای باید میبود که الان شاید اون نباشه؟ شاید خیلی از بازی ها اقتباسی ساخته شدن ولی در همون حد ادعا داشتن و گفتن ما اینیم اما این بازی رو با کلی فریب و نقاب انگار پوشوندنش و شاید وقتی این نقاب رو برداریم ببینیم پشتش هیچی نیست! عجییبه ینی اساسین هیچی نبود؟!! خوب خیلی سوزش ناکه سعید جان کسانی که بصیرت و شعور کافی ندارن شاید هیچوقت همچین سوالی تو ذهنشون شکل نگیره,به شما جسارت نمیکنم… با سریالی کردن بازی هم که حسابی کاسبی میکنن,خود پول هم به نظرم همچین ماهیت پوچ و پوشالی ای داره یه نمونه بگم مثلا یه بطری آب ۲ ۳ تومن بابتش حاضریم پوب بدیم اگه یکی بگه ۱۰ تومن ما میدیم؟ معمولا نه حالا اگه وسط بیابون به آب نیاز پیدا کردی ممکنه ۱۰۰ میلیون هم بابتش بدی چون بهش نیاز داری,چون نخوری مردی… پس چطور میشه یه بطری آب رو با پول و واحد و کمیت سنجید؟ پول و کاغذ حساب بانکی هم یه فریبه درد من همینه سعید جان فریب فریب فریب… دنیای امروز پر از فریبه باید به ۹۹ تا insight مجهز باشی تا بتونی فریب نخوری… نمونه ی دیگش فارکرای امیدوارم اون بتونه ماهیتش رو پیدا کنه…

  • evgeny grinko گفت:

    خسته نباشید می‌دونم برای نوشتن این مقاله زحمت فراوانی کشیدید.
    فقط دوست داشتم بررسی ویدیویی همراه بررسی که کردید می‌بود این جوری خیلی عالی میشد
    زومجی همچین کاری کرده بود
    بازم ممنون

    آرین
  • سلام به سعید جانِ عزیز و گل
    نقد و بررسیِ جانانه‌ای بود خسته‌نباشی سعید جان.
    هر چی تو خوندن نقد جلوتر میرفتم به شگفت‌انگیز بودنِ witcher 3 بیشتر پی میبرم دوستانی که بازی کردن بیشتر متوجه شدن.یو‌بیسافت با ترکیب اساسین‌ها و وایکینگ‌ها فقط یه بازی معمولی نساخته بلکه با به امانت گرفتنِ شاخصه‌های ویچر تونسته یه اساسینِ عظیم به معنای واقعیِ کلمه که در تاریخ بازی‌های اساسین بی‌سابقه بوده رو توسعه بده و با توجه به توضیحاتی که دادی سعید جان باید بگم امانت داره خیلی عالی هم بوده و همه رو به بهترین شکل پیاده کرده.
    خیلی خیلی ممنون سعید جان بابت این نقدِ عالی :rose: :heart: .

  • mehdi_1981 گفت:

    نقد کاملی بود ممنون ولی بهتره بود اینقدر احساسی نبود “یوبیسافت زد تو دهن مخالفان” و “به خدا قسم” و… واسه من عجیب بود

  • Armin Ezati گفت:

    سلام به اقای بابایی واقعا ازتون تشکر میکنم بخاطر نقد بسیار زیباتون نمره ی بسیار خوبی هم به بازی دادید واقعا نمیدونم چرا بعضی از منتقدا به این بازی کم لطفی میکن و نمره های کمی هم به این بازی میدن نهایت یک بازی یعنی چی یعنی اینکه ادمو سرگرم کنه و ادم ازتمام لحظات اون بازی لذت ببره تازه با این نقدی هم که شما نوشتید من حالا بیش از هر لحظه ای به تجربه اون مشتاق هستم بگذریم اقای بابایی من قبلا خیلی به متا اهمیت میدادم و اگر بازی ای کمتر ۸۵ می گرفت رو اصلا به سمتش هم نمیرفتم تا اینکه با خوندن مقالات شما و بازی کردن چند بازی که متاشون از ۷۰ کمتر بود ایمان اوردم که متا میار دقیقی برای یک بازی نیست در کل اقای بابایی بخاطر مقاله بسیار زیباتون ازتون تشکر میکنم :rose: :rose: :heart: :heart:

    آرین
    • سلام و عرض ادب خدمت آرمین عزیز و گل. من از شما تشکر میکنم به خاطر این محبت و بزرگواریتون.مهم نیست که منتقدا چند میدن و چیکار میکنن مهم اینه که شما می فهمید چه خبره و اگاه هستید دیگه از این وضعیت فاسد و دروغین. باید بگم چیزی از این برای من خوشحال کنندئه تر نیست و بتاعث نمیشه بیشتر به خودم افتخار کنم که می بینم باعث شدم کسی که خیلی متا براش مهم بوده حالا میگه متا کیلوچنده، خودم از همه بهتر می فهمم و من قراره بازی کنم نه منتقد فلان سایت. این نقطه اوج خوشحالی منه و واقعا ازتون ممنون که به من اعتماد کردید و بعد هم این رو به من گفتید که خوشحالم کنید. از وقتی در گیمفا هستم چیزی بیشتر از این نیست که خدا رو بابتش شکر کنم که باعث شدم گیکر کشورم مقداری چشمش بارتر بشه به اتفاقات متا و …..
      یک دنیا سپاس از لطف و محبت و بزرگواری و اعتماد شما آرمین جان. انشالله همیشه موفق و سلامت باشید.

      آرین
  • Sami 227 گفت:

    ممنون آقا سعید بابت نقد باز هم مثل همیشه لذت برم :heart: :heart: :heart:
    ولی من اساسین های نسل هفتم رو بیشتر دوست داشتم و با روگ که میدونم بی عیب نبود زندگی کردم
    ولی این اساسین بعد از اولین تریلرش منو جذب واقعا عالی به نظر میومد که خوشبختانه همین طور هم
    دست یوبیسافتم درد نکنه بابت ای شاهکار
    و دیگه تنه خواستم از یوبی سافت احیای اسپلینتر سله واقعا دیگه دلم برای دیدن سم فیشر مو به مو شده :dazed: :dazed: :dazed:

    آرین
    • سلام و درود خدمت شما. تشکر از ار لطف و مخبتی که داربد به بنده. باعث افتخار منه که رصایت داشتید. اتفاقا من هم مثل شکا عاشق روگ هستم و کلی کیف کردم باهاش و در نسل هشتم هم مدنی قبل بازیش کردم دوباره. انشالله این بازی رو هم تجربه کنید و لذت ببرید. باز هم ممنون از نظر زیباتون.

  • سلام بر اقا سعید واقعا خسته نباشید می گم بهتون. این حجم از لطف و محبت شما ب ما گیمرا ستودنیه واقعا زحمت کشیدید و با عشق نوشتید خدا قوت :inlove:
    واقعا نقد شما رو ک خوندم خیالم راحت شد از اراجیفی ک ی سریا راجب ب بازی می گفتن
    یوبی سافت همیشه برای من جزو ۳ کمپانی برتر بازی سازی هس ک از همون بچگی وقتی ک لوگوش رو داخل ی بازی میدیدم بدون شک می خردیمش 😀
    آقا سعید افتخار دادید ک نقد این بازی رو نوشتید :inlove: :chic:

    • سلام و درود خدمت شما. سلامت باشید انشالله. این به خاطر محبت و بزرگواری وو لطفیه که شما همیشه داشتید و دارید به بنده. ارزش و لیاقت شمابهترین هاست و افتخار میکنیم به داشتن مخاطبینی مثل شما.
      از اعتمادی که به بنده دادری ممنونم و واقعا باعث افتخار منه. گوش اراجیف رو نخورید مخصوصا از سایت هایی که سایت تخصصی گیم نیستن و کم مونده فروش فست فود رو هم کنار گیم و سینما و موبایل و تکنولوژی و آبلیموی تازه و… شروع کنن.
      شما هم واقعا افتخار دادید که نقد بنده رو مطالعه فرمودید. داشتن مخاظبی مثل شما اوج خوشجالی و حوشبختی گیمفاست.

  • خسته نباشید انشالله فردا صبح میریزم تو ps4 اکانت ظرفیت ۳

  • دمت گرم یوبی سافت و دم شما گرم آقای بابایی با این نقد زیبا و پرحتوای شما. بالاخره ورق برای یوبی سافت برگشت

    آرینمتأثر گشته
  • Parham.ps گفت:

    سایت همسایه خیلی بازی رو از نظر افت فریم و باگ برده زیر سوال ، بعد شما اینجوری میگید!
    من الان سره دوراهی گیر کردم

    متأثر گشته
  • SiRSiNa گفت:

    دست گلتون خیلی خیلی درد نکنه
    هایپم واسش رفت بالا چون راستش همش انتظارامو میاوردم پایین که نکنه ….
    ولی خداییش بازیش خیلییییی خوب شده 🙂 🙂
    فقط یه نکته دوستان توی کامنتا اینقد ردد رو نکوبین عه ، قول میدم اگه راکستار دوسال دیگه یه رخی از ردد نشون بده :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: ( حالا ریمیک ، ریمستر با جدید ) همتون جامه میدرین

    آرینمتأثر گشته
  • Devil گفت:

    طرفدار سرسخت یوبی و اساسین هستم یوبی برعکس بقیه شرکتها که باید با گل و شیرینی بری در شرکتشون تا بعد تموم شدن عمر گیمریمون یه بازی بسازن داره سالی حداقل ۲تا بازی متا سبز (منتقدها متا بازیهای یوبی رو از ۹۰ روبه پایین شروع میکنن) برای پلی دادن بهمون میده فقط تعداد بارهای که بازی یوبی رو پلی دادین با باقی شرکتها مقایسه کنین میفهمین چی میگم.جای درستی طرفدار باشین خدمتگذار اصلی ما گیمرها یوبسافته

    آرینمتأثر گشته
  • Psycho0172 گفت:

    آقای منتقد نوبجی که برای به به چه چه کردن چارتا هیتر یوبی الکی نمره کم میکنی 😀
    بخون ببین نقد واقعی یعنی چی
    یه ذره یاد بگیر :laugh:

    آرین
    • مهدیار گفت:

      آره منم دیدم ، واقعا شورشو در آوردن 😐 ، سر pes 2021 تو دلیل های منفیش گفته بودن ، نبود ویژگی جدید در بازی 😐 ، ببین دیگه چه قدر اوضاعشون خرابه 😐

      آرین
      • reza_tport گفت:

        اینو که راست میگه !
        خوب فیفا و ساکر هر سال کپی پیست میکنن با اسم نسخه جدید میفروشن
        همین چند وقت پیش یه سایت معتبر به این نکته اشاره کرد و گفت اگه دوباره فیفا کپی پیست کنه ما هم نقد و بررسی هامونو کپی پیست میکنیم فقط با نمره کمتر
        فوتبال که همینطوری چیز جدیدی نداره مگر اینکه گرافیک با گیم پلی رو بهتر کنی اگه اینم بهتر نشه که زپرشک

        آرین
        • مهدیار گفت:

          وقتی در موردش راست میگفت که خودشون میومدن میگفتن ما قراره ویژگی جدیدی به بازی اضافه کنیم ، سر فیفا میان کلی وعده میدن و در عمل هیچ کاری نمیکنن ، بعد سر pes اومدن گفتن ما قراره این چیزارو اضافه کنیم و تغییر بدیم ، دقیقا همون کارو کردن ، یعنی هیچ کسی انتظار نداشت چیز جدیدی به بازی اضافه بشه ، اینم بگم کسی که اومده بود بازی رو نقد کرده بود یه فیفا باز متعصب بود نه یه کسی که طرفدار بازی های فوتبال نباشه یا حداقل تعصب نداشته باشه. پی اس هیچ وقت نیومد مثل فیفا چند سال اینطوری کپی کنه بازی هاش رو ، هر سال بازیش تغییراتی داشته.
          واقعا برات متاسفم که انقدر نا آگاه در مورد پی اس صحبت میکنی 🙁

          آرین
          • reza_tport گفت:

            متاسف نباش
            ” یعنی هیچ کسی انتظار نداشت چیز جدیدی به بازی اضافه بشه”
            طبق فرمایشات جناب عالی شما بازیی رو میخری که میدونی چیز جدیدی نداره
            من تو نظرم نگفتم فیفا یا ساکر ! جفتشو منظورم بود
            بیشترم ساکر بازی کردم ۲۰۰۴ ۲۰۰۵ ۲۰۰۷ ۲۰۱۰ ۲۰۱۳ ۲۰۱۴
            ساکر ۲۰۱۴ هم که یه سری قابلیت ها رو تو مستر لیگ که تو ۲۰۱۳ بود مثل سیستم فن رو حذف کرده بودن
            تو ۲۰۱۳ هم نزدیک ۶ ماه تو لیگ اسپانیا بودم تیمم هم لوانته بود تو یه فصل خرید و فروش یه چنداتا بازیکن چشممو گرفته بودن پیشنهاد خفن دادم پولم منفی شد گیم اور شدم (۶ ماه زحمت پرید!)
            فیفا هم ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ (تو این ۲۰۰۹ بازی رو استوپ میکردی ترکیب عوض کنی صفحه پشت منو انقدر تکون میخورد ادم نمیدونست چی داره میخوره سر درد گرفتم بیخیالش شدم)
            پس لطفا دیگه زود قضاوت نکن
            هر کسی هم نظری داد اول بررسی کن ببین راست میگه یا نه بعد جبهه بگیر

            آرین
            • مهدیار گفت:

              شما گفتین پس تغییر نداشته و این حقیقت نداره ، فقط اومدن سر ۲۱ خودشون دیگه گفتن ما تغییر نمیدیم ، بعد شما اومدی از تجربه خودت گفتی و … چه قبول داشته باشی چه نداشته باشی پس تغییر داشته و فیفا نداشه ، پس حرفو نپیچون و بحث و عوض نکن 😐 واقعا در مورد پس چیزی نمیدونی که گفتی بازی تغییر نداشته ، خودم دارم از ۲۰۱۳ بازی میکنم و تا الان هر سال تغییر دیدم ، سر ۲۰۱۹ کفم بریده بود از تغییرات بازی ، جدیدا هم ۲۱ رو بازی کردم بازم تغییر دیدم ، ولی فیفا ۲۱ با فیفا ۱۷ تغییر زیادی نداره 😐 ، بعد شما به جای اینکه بیای در مورد این حرف بزنی بحث رو عوض کردی 😐

              آرین
              • reza_tport گفت:

                چی میگی بابا گیج میزنیا
                من حرفتو ضمیمه کردم بعد گفتم طبق حرف خودت که اووووووووووون بالا گفته بودی !
                بعدش از تجربه خودم از فوتبال گفتم که بدونی الکی حرف نمیزنم
                از نسخه ۲۰۱۴ به بعدم بازی نکردم چون حوصله سر بره
                هی فیفا و ساکر نکن جفتشون به نظر من ارزش خرید ندارن حالا تو فکر میکنی تغییری داشته و سرگرم کنندست بخر تا کفت ببره از تغییرات

                آرین
                • مهدیار گفت:

                  آره میدونم الکی ننوشته بودین 🙂 قبول دارم
                  نظرتون محترمه 🙂
                  مطمعنم خیلی ها مثل شما هستن که با فوتبال حال نمیکنن ، منم خودم به صورت جدی بازی نمیکنم 🙂 :yes:

                  آرین
    • اونا انتظار دارن ارتیوم براشون لالایی بخونه اساسین ها ده سال یه بار اونم با محوریت فقط اتزیو ساخته بشن . همه بازی هام صغیر و کبیر گرافیک دهن پرکن و عاری از باگ داشته باشن . والا بهینه ترین بازی های نسل گیرز ۵ و گاد اف وار و لست ۲ و فورزا بودن که به شخصه تو اون ها هم بنده باگ های ریزی دیدم .

    • زومجی دیگه گندشو در اوورده به این میده ۷.۵ به اوریجین میده ۷ بعد به سه ریمستر میده ۸ واقعا با خودشون درگیرن .زومجی هیچی نیست گیمفا خیلی بهتره

      متأثر گشته
    • زومجی واقعا هیچی نیست به والهالا و اوریجینز ۷ و ۷.۵ میده بعد به سه ریمستر ۸ .شورشو دراووردن دیوونه ها .خاک تو زومجی

    • درود بر محمد عزیز و گل. محمد جان بالاخره کسی که واسه باگ ۳ نمره کم کنه دیگه تکلیفش معلومه. زیاد خودتو ناراحت نکن. خوشختانه گیمرهامون زرنگ شدن و همین ۳۰۰ تا نظر این مقاله رو بخون مشخصه خیلی چیزا. محمد جان سن بازی کردن بنده از سن کامل این دوستان به ظاهر منتقد دوبرابر ببیشتره، ولی والا اینقدر که اینا ادعا دارن نداریم. کاربران گیمفا ۹۹ درصدشون از منتقدین این سایت های غیر تخصصی گیم، بسیار حرفه ای تر هستن و بهتر نقد می نویسن. تنها کاری که بلدن توهین به گیمفا و مخاطبینشه از حسادت.

      متأثر گشته
  • vergil2max گفت:

    خوش امد از نقد بعبارتی همینکه حرف دلتون رو زدید بدون اینکه تحت تاثیر جو اطراف بازی بشید خودش کلی می ارزه…
    تا بازی نکنم نمیتونم چیزی راجب بازی بگم ولی میتونم بگم نقد زیبا و پر شور و شوقی بود و واقعا خسته نباشید اقای اقابابایی
    و اینکه دلم واسه نقدتون تنگ شده بود…با تشکر

    متأثر گشته
    • سلام و درود خدمت شما. من هم دلم برای دیدن نظرتون تنگ شده بود واقعا. خیلی خوشحالم که می بینم نظرتون رو. انشالله بازی کنید و لذت ببرید. خیلی لطف کردید و وقت عزیزتون رو برای مطالعه مقاله گذاشتید. امیدوارم هر جا هستید همیشه سلامت و موفق باشید و ما رو فراموش نکنید.

  • kalantar گفت:

    ممنون آقای بابایی. نقد بسیار زیبایی بود. جالبه که دیروز توی سایت زومجی نقد این بازی رو خونده بودم و حسابی منفی نوشته بود و نقد شما عالی بود. من تمام نسخه های اساسین رو از نسخه اول به ترتیب شروع کردم به بازی و الان به نسخه اریجینز رسیدم.همشوم عالی بودند و واقعا لذت بردم (هرچند نسخه Black Flag واسم بهترین بود). این نسخه اریجینز رو که در حال بازی هستم یک لحظه هم واسه من حالت تکرار پیدا نکرد. بعد از نسخه ادیسه انشاالله این نسخه جدید رو شروع خواهم کرد که به لطف نقد زیبای شما ذهنیتم دو چنذان مثبت شده.

    متأثر گشته
  • حتما نوشتن نقد به این طولانی ای کلی وقتتون رو گرفته و خستتون کرده سعید اقا خسته نباشید اینم یک نقد فوق العاده دیگه از سعید اقا بازم میگم سعید اقا خسته نباشید من راستش دوتا نسخه ی اخر رو بازی نکردم ولی با نقد شما میخوام والهالا رو بازی کنم

    • عرض سلام و ادب خدمت شما. راساش واقعا این ۱۰ روز خسته م کرد ولی همین یک خط نظر شما به معنای واقعی خستگی ادم رو میبره جون می بینم نه تنها ارزش قائب میشین برای نویسنده بلکه قدردان هستید و یه نوینسده چی میخواد بیشتر از این. لیاقت شما خیلی بیشتر از اینهاست. امیدوارم که بازی کنید و لذت ببرید. باعث افتخار منه که اعتماد دارید به حرف بنده. انشالله همیشه سلامت و موفق باشید.

  • سلام و ممنون از اقای اقابابایی به خاطر نقد خوبی که به رشته تحریر دراورده اند . احتمالا اقای اقابابایی نمیرسن نظر منو بخونن پس از دوستانی که بازی کردن می پرسم طراحی مراحل این بازی چطوریه ؟ در حد ویچر و اسکایرمه یا بالا تر و یا پایینتر ؟ سناریو نویسی اون چطوره ؟ مثلا ویچر سناریو ها و پیوستگی های خاصی بین مراحل و داستان هاش داشت ، مثل داستان های مربوط به بارون و خانواده اش و سه افریته و قلب درخت و سیری . اینجا هم همچین چیزی داریم ؟ یا مثلا تصمیم گیری ها چقدر عمیقه ؟ تو مقاله و عکس ها معلوم بود بازی درخت مهارت های کاملا جدیدی داره که تابه حال نداشته . باگ و اینا رو بیخیال شید مهم محتواست اگه اینطور نبود منی که عشق سری سولزم محال بود بشینم دویست ساعت زلدا برم . و اما یه سوال دیگه : تو این بازی هم میشه اوپن وورد بازی کرد و همین طوری الکی تو دنیاش چرخید و مراحل جالب درست مثل رد دد و ویچر و زلدا پیدا کرد یا باید مثل خیلی از بازی ها باید ایتم پاک بکنیم از رو نقشه ؟

    • جواب همه ی سوالات بله هست
      طراحی مراحل در حد ویچره
      عمق تصاویر گیری ها در حد مس افکت
      اینم کالکتیبل هم داره مثل نسخه های نسبتا قدیمی اساسین
      مثل همون پر ها و سانتی ها و اینا

      آرینمتأثر گشته
    • درود بر شما علی جان. خیلی ممنون از این که ارزش قائل میشید برای نویسنده و میدونید که کار خیلی سختیه واقعا. علی جان مگه میشه که نظر شما رو نخونم. شاید گاهی نتونم جواب بدم از بس که کار زیاده و پشت سر هم هستن کارها، ولی همیشه و همیشه نظری که در مقاله م نوشته بشه می خونم علی جان. بازی بسیار پیوسته و عالیه و ناگهان می بینید چیزهایی که به هم بی ربط بودن در بخشی از داستان مرتیط میشن و پیوسنگی پیدامی کنن. تصمیم گیرها واقعا سحته گاهی. من فقط ۶۰ ساعت بازی کردم و مطمئنم هنو ۱ دهم داستان رو هم ندیدم ولی در همین مدت به یک تصمیم وحشتناکی رسیدم که راستش هنو ز هم نتوتسم انتخاب کنم چون کسی رو به کشتن میده که ممکنه بعدا بفهعم غلط بوده و باعث شه روی داستان تاثیر بد بذاره. بنابراین دارم مدام تا میتونم تحقیق میکنم تا بتونم بفهممن کدوم یکی خائن واقعی هستند. بازی دنیلی عظیم عظیم عظیم محتواست اونم غر تکراری. ببینید یک چییز رو بگم و خلاص. ویچر ۳ برای مقدسه و بهترین بازی کل زندگی کمه. والهالا لااقل دو بابر ویچر محتوای معنی دار و کاملا جدید و جذاب جانبی داره. این بازی یک شاهکاره که اکر نمره ی ویچر ۳ برای من ۱۰ هست این ۹.۷ هست. این تمام چیزیه که میتونم بگم علی جان

  • خسته نباشید واقعا.
    سایت بغلی با نقدش گند زد.
    اون اهله دلاش میفهمن که Haythem میشد فامیل کانر ( یا شاید پدرش) که تو فرساکن (کتابش) هم بود.

    متأثر گشته
نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla
نقد و بررسی بازی Assassin's Creed: Valhalla