گیفت کارت
گیفت کارت

بازی‌های Far Cry 6 و Dirt 5 به‌وسیله‌ی DirectX 12 Ultimate از قابلیت رهگیری‌پرتو بهره خواهند برد

۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰

شرکت ای‌ام‌دی اخیراً اعلام کرد که بازی‌های Godfall ،WoW: Shadowlands ،The Riftbreaker ،Far Cry 6 و Dirt 5 به‌وسیله‌ی بهره‌گیری از نسخه‌ی آلتیمیت دایرکت‌اکس ۱۲ از قابلیت‌های رهگیری‌پرتو به‌صورت Real-time و نرخ سایه‌‌زنی متغیر بهره خواهند برد.

اما مهم‌ترین نکته در این زمینه به وابسته‌بودن یا حداقل بهینه‌تر بودن اجرای این قابلیت‌ها با استفاده از نسخه‌ی آلتیمیت دایرکت‌اکس ۱۲ (DirectX 12 Ultimate) در بازی‌های فوق است که تا اطلاع ثانوی تنها در اختیار کنسول‌های اکس‌باکس سری اکس و اس و کارت‌های گرافیکی مبتنی بر RDNA2 خواهد بود. همچنین، شرکت ای‌ام‌دی (AMD) اخیراً در اعلامیه‌ی خود در رابطه با کم و کیف استفاده از نسخه‌ی آلتیمیت دایرکت‌اکس ۱۲ برروی کنسول پلی‌استیشن ۵ چنین اذعان داشت که:

این استاندارد بنا به معماری RDNA 2 قابل استفاده است که در کنسول‌های اکس‌باکس سری اکس و اس و همچنین پلی‌استیشن ۵ وجود دارد. اما عملکرد آن برروی پلی‌استیشن ۵ فعلاً به‌صورت تئوری قابل سنجش است و سونی در ابتدا باید رضایت و اجازه‌ی مایکروسافت برای استفاده از از نسخه‌ی آلتیمیت دایرکت‌اکس ۱۲ را کسب کند.

از طرفی دیگر، این موضوع تنها به دو یا سه کنسول نسل نهمی ختم نمی‌شود و قشر عظیمی از جامعه‌ی بازی‌بازان رایانه‌های شخصی که از کارت‌های گرافیک انویدیا (NVIDIA) استفاده می‌کنند نیز ممکن است در آینده با چالش‌هایی نظیر عدم بهینه‌سازی بازی‌ها با کارت‌های گرافیکی مبتنی بر DLSS 2.0 این شرکت روبرو شوند.

برای مثال، کارایی بیشتر، دمای پایین‌تر و ابعاد کوچکتر کارت گرافیک ۱۰۰۰ دلاری و ۲۰ ترافلاپسی جدید AMD یعنی RX 6900 XT از کارت گرافیکی ۱۵۰۰ دلاری و ۳۶ ترافلاپسی شرکت انویدیا یعنی RTX 3090 باعث شده تا قدرت نرم‌افزارهایی نظیر نسخه‌ی آلتیمیت دایرکت‌اکس ۱۲ و احتمالاً RDNA2 اختصاصی مایکروسافت، معادلات سخت‌افزاری را به‌کلی زیر سوال ببرند (منظور از این بخش، مشخصات سخت افزاری تمامی محصولات است؛ چرا که کارت‌های گرافیکی انویدیا نیز از نسخه‌ی آلتیمیت دایرکت‌اکس ۱۲ بهره می‌برد). در واقع، این موضوعات باعث شده‌اند که دیدگاه‌ها نسبت به کارایی ترافلاپس و به‌دنبال آن به کنسولی نظیر اکس‌باکس سری اس تغییر پیدا کند.

به‌هرترتیب، در تکمیل خبر فوق، حساب رسمی توییتر DirectX 12 پشتیبانی بازی‌های مذکور از قابلیت رهگیری‌پرتو را تایید کرد و تصاویری از آن‌ها را نیز با علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی به‌اشتراک گذاشت که در ادامه می‌توانید بخشی از آن‌ها را مشاهده کنید.

(برای دیدن تمامی تصاویر با کیفیت اصلی، می‌توانید به این بخش از وب‌سایت رسمی AMD مراجعه کنید)

اگر بخواهیم کمی واقع بینانه به حواشی پیرامون قابلیت رهگیری‌پرتو با استناد به تصاویر فوق نگاه کنیم، درمیابیم که این قابلیت پرخرج و تزئیناتی بیش از آن‌که کاربردی باشد از نظر تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنوز تا تبدیل شدن به یک استاندارد و رسیدن به پختگی کامل در صنعت بازی‌های ویدیویی راه درازی را در پیش دارد. همانطور که به سادگی در تصاویر بالا قابل مشاهده است، این قابلیت حداقل در این برهه‌ی زمانی چندان چشمگیر به‌نظر نمی‌رسد و به‌گفته‌ی بسیاری از کارشناسان و بازی‌بازان نبود آن تاثیر چندانی برروی کیفیت بصری اکثریت قریب به اتفاق بازی‌ها ندارد. همچنین، ممکن است بازی‌بازان پس از گذشت چند ساعت ابتدایی تجربه‌ی یک بازی، به‌کلی وجود قابلیت رهگیری‌پرتو و توجه به تفاوت‌های بصری که ایجاد می‌کند را فراموش کنند.

اما از مبحث رهگیری‌پرتو که گذر کنیم، به قابلیت نرخ سایه‌زنی متغیر (Variable Rate Shading) می‌رسیم که پشتیبانی از آن در تمامی بازی‌های مذکور تایید شده است. از این قابلیت به‌منظور بهبود عملکرد کلی بازی از نظر فنی و افزایش نرخ فریم استفاده می‌شود. اما معمولاً استفاده از آن تنها در صورتی توصیه می‌شود که سخت‌افزار شما توانایی اجرای عناوین برروی نرخ فریم ایده‌آل (۴۵ تا ۶۰ در غالب بازی‌ها) را نداشته باشد؛ چرا که کیفیت کلی بصری بازی هنگام استفاده از این قابلیت به همان میزان افزایش نرخ فریم افت خواهد کرد.

نظر شما چیست؟ آیا وجود قابلیت رهگیری‌پرتو در تمامی بازی‌ها باید به یک استاندارد تبدیل شود یا هنوز این قابلیت صرفاً جنبه‌ی تبلیغاتی دارد؟

1
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Forza lover گفت:

    سونی فنا تو رزولوشن رابطه کاربری آنقدر هیاهو کردن (که البته بعدا با آپدیت اکس‌باکس هم فور کی میشه) فک می کردم که رزولوشن خیلی مهمه حالا که تو اساسین…. ری ترسینگ درست حسابی نداره میگن نه رزولوشن مهم نیست.
    آخه یکی نیست بگه بدبخت اگه کیفیت مهم نبود باید الان با سگا بازی می کردی.
    الان یه سونی فن زود میاد میگه هیلو هیلو بدبخت اون هنوز عرضه نشده برو به گرافیک هیلو چهار نگاهی بنداز همون استدیو زده
    #منطقی_باشیم

    0
    0
  • ALIREZAICE گفت:

    هر بار ای ام دی گرافیک میده همین بحث ها هست آخرشم انویدیا میزنه لهش میکنه اینبارم همین حالا بزار بیاد وقتی نتونه بازار رو در دست داشته باشه طبق معمول باز ساز ها هم برای نسخه pc میرن سراغ dlss

    0
    0
  • Hamid گفت:

    من اگه میتونستم اینو رو بالاتری تنظیمات گرافیکی و ری تریسینگ بازی کنم یعنی سیستمشو داشتم دیگه چیزی کم نداشتم Frown Big Frown Big Frown Big Frown Big Frown
    همدرد هام زیاده
    اما برا من این اصلا مهم نیستش چرا چون همه جوره عاشق بازی و گیمر بودن هستم و خواهم بود و مهم نیس که بتونم روی بالاتری کیفیت بازیشون کنم یا نه همیکنه اون کاری رو که بیشتر از همه بهش علاقه داریم انجام میدیم و سرگرم میشیم و مهم تر از همه از هرچی فکر و درده تو این دنیا رو فراموش میکنیم خودش خیلیه اینطور نیس
    بعد هی پدر مادرا میگن اینا چین Laugh In Love

    0
    0
  • pc گفت:

    آقای مناف زاده واقعا از شما ممنونم برای تایید نظرات بدون هیچ تبعیضی واقعا جای تقدیر داره خیلی خوبه یه نویسنده مثل شما بی طرف به پوشش اخبار میپردازه و به صورت حرفه ای به خبرنگاری ادامه میده بی طرف بودن خیلی سخته اما شما و آقای رضوی فر به خوبی از عهدش بر اومدین موفق باشین

    0
    0
    • ممنونم، من همینجا البته میگم منم مثل خیلیا علاقه و احترام ویژه ای به پلی‌استیشن دارم به واسطه‌ی بازیایی که باهاشون خاطره دارم و این طبیعیه.
      اما این موضوع دلیل نمیشه خودزنی کنم برای یه تیکه پلاستیک! من مصرف کننده یه محصول هستم، اگر ببینم جایی برای من صرفه اقتصادی نداره، مجبورم کوچ کنم برم جای دیگه یا چند سال بیشتر صبر کنم و حسرت بخورم تا هزینه یه محصول و بازیاش رو جمع و جور کنم. این جاست که احترام و علاقه میشه اولویت دوم من.
      ببینین درسته خیلیا با گیم پس مخالفن و میگن به ارزش معنوی گیم آسیب میزنه، اما شک نکنین استفاده از بازی هکی علاوه بر ارزش معنوی به ارزش مادی بازی هم ضرر میزنه! خیلی از گیمرای ما به واسطه ی اوضاع فعلی دلار مجبور شدن از بازی هکی استفاده کنن و متاسفانه خیلی از انتقادات رو به مایکروسافت اونا وارد میکنن.
      اما در رابطه با بی‌طرف بودن، مطمئن باشین موقع نوشتن یه خبر همه دوستان به صورت حرفه ای عمل میکنن، شاید بعضی جاها ما هم هایپ شیم و یه کوچولو با کلمات جوری بازی کنیم که جانب داری هم کنیم و خلاصه ما هم انسانیم. اما به شخصه وقتی میخوام یه مطلبی رو توضیح بدم یا خبری رو بنویسم اصلا برام سونی و مایکروسافت و نینتندو و حتی موبایل یه درصدم تفاوت ندارن، چون نه سهامی دارم تو این شرکتا نه سودشون به سود من وابستس!
      به هر حال بازم ممنونم از شما و تمامی کاربرای گیمفا که تکن!

      0
      0
      • pc گفت:

        دقیقا برای هر پلیر باید منافع شخصیش مهم باشه نه منافع یه شرکت که مطمعنن سود خودش ارجعیت داره. من خودم pc رو انتخاب کردم اولا به خاطر سبکهای مورد علاقم دوما به خاطر در بند نبودن یه شرکت خاص الانم طرف هر شرکتیو میگیرم که طبق منافع من عمل میکنه و برای استیم .سی دی پراجکت و مایکروسافت احترام قائلم چون تو جهت منافع من هستن.اما همینا بیان بازی رو به من ۱۰۰ دلار بفروشن یا از بازیهاشون محرومم کنن فورا جهتمو عوض میکنم

        0
        0
  • 343 HALO گفت:

    سلام اقای مناف زاده ممکنه منبع خبر رو بدید؟
    “برای مثال، کارایی بیشتر، دمای پایین‌تر و ابعاد کوچکتر کارت گرافیک ۱۰۰۰ دلاری و ۲۰ ترافلاپسی جدید AMD یعنی RX 6900 XT از کارت گرافیکی ۱۵۰۰ دلاری و ۳۶ ترافلاپسی شرکت انویدیا یعنی RTX 3090 باعث شده تا قدرت نرم‌افزارهایی نظیر نسخه‌ی آلتیمیت دایرکت‌اکس ۱۲”
    من به شدت با این بخشش مشکل دارم چون انویدیا هم کارتشو بر اساس Dx 12.2 توسعه داده و بعضی از فیچر های DX12.2 مثلRTX IO که براساس DirectStorage API که برای DX12.2 هست ساخته شده که AMD نداره و احتمالا به دلیل Infinity Cache باشه
    بعد الان چجوری DX12.2 ملاک برتری AMD شد؟!
    به شخصه هم هیچ اعتمادی به امار و ارقام خود AMD ندارم چون همیشه به جای مقایسه با نسل بعد قبل خودش و پیشرفت هاش همیشه با انویدیا خودشو مقایسه می کنه و چندتا عدد میده و میره

    0
    0
    • نه نه اشتباه برداشت کردین!
      عملکرد بهتر به صورت تئوری توسط بنچمارکایی که خود AMD داده و دایرکت ۱۲ آلتیمت و RDNA 2 با درنظر گرفتن قیمت نهایی رو منظور خبر بوده نه این که این کارت گرافیکی قوی تری باشه!
      دقیقاً منظورشون به تاثیر ترافلاپس بوده و RDNA 2 به واسطه‌ی دایرکت ۱۲ آلتیمت. کلی هم گشتم تا منبع رو پیدا کنم چون متاسفانه با لپ تاپ خبر رو ترجمه کردم و دسترسی ندارم الان اما یه چیزی مشابه این متن تو این خبر هم وجود داره میتونین به این هم استناد کنین تا من برسم و هیستوری رو چک کنم
      https://www.pcworld.com/article/3587327/amd-radeon-rx-6000-graphics-cards-rdna-2-infinity-cache-smart-access-memory.html
      حتی تو کامنتا هم دوستان اشاره کردن که این جمله‌های AMD بیشتر تئوریه و منم گفتم نمیشه استناد کرد باید خروجی رو ببینیم.
      (ویرایش: حالا من تو پرانتز مجدداً توضیح دادم تو خبر که منظور از قدرت سخت افزاری فقط کارت های انویدیا نیست و بلکه تمامی محصولاتی هستن که به قدرت سخت افزاریشون مینازن)

      0
      0
      • 343 HALO گفت:

        خیلی ممنون از پاسخ و شفاف سازی
        احتمالا دلیلش این باشه که بعضی از فیچر های مخصوص DX12.2 برای انویدیا قراره از سال ۲۰۲۲ بیاد ولی برای AMD فیچر های مخصوصش از اول هستند که برای همین باعث شده منبع همچین نتیجه گیری ای بکنه

        0
        0
        • دقیقا، اما به نظر من احتمالاً دلیل عمدش رابطه‌ی بین مایکروسافت و ای ام دیه!
          رسما داره مونوپولی میشه دنیای گیم، مایکروسافت تو هر بخشی که فکر میکنین داره نفوذ میکنه
          و همزمان هم با چندین شرکت مختلف و در چندین زمینه داره رقابت میکنه و جدای از مبحث عادلانه بودن یا نبودن که من سطح سواد و معلوماتم در حدی نیست که راجع بهش بتونم نظر بدم، اما این جسارت و توانایی حتی اگر به زور پولم باشه باز ستودنیه!

          0
          0