مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا
مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا
مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا
مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا

مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2

آریا مقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا

سبک مسابقه ای یا Racing زیرسبک های زیادی دارد. هر کدام از این زیرسبک ها نیز طرفداران خودشان را دارند و برای قشر خاصی از افراد ساخته می شوند. کسانی که شیفته ی خودرو و جزئیات فنی آن هستند، ممکن است از یک شبیه ساز رانندگی بیشترین لذت را ببرند، علاقه مندان به مسابقاتی مانند مسابقات فرمول یک، بیشتر ترجیح می دهند در پیست و با ماشین های مخصوص آن مسابقات رانندگی کنند و دسته ای دیگر نیز موتور سیکلت را به ماشین ترجیح می دهند و دوست دارند در دنیایی مجازی، سری به مسابقات Monster Energy Drink بزنند. در این میان بازی هایی مانند Crash Team Racing Nitro-Fueled و یا سری Mario Kart نیز تولید می شوند که واقع گرایی در آن ها به شکل قابل توجهی کمتر است، اما برای یک دورهمی دوستانه از بهترین گزینه ها هستند. در سال های اخیر، بازی های متعددی در سبک Kart Racing تولید شده است که می توان گفت تقریباً همه ی آن ها تا حدی موفق بوده اند. از طرف دیگر، چون ذات این بازی ها جوری است که دسته جمعی بیشتر می چسبند، بسیاری از اشکالات ریز آن ها از یاد می روند و آن لذت نهایی است که طعمش زیر دندان آدم می ماند.

مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا

در صنعت بازی کمتر استودیویی پیدا می شود که اعضای آن با دقت به نقدهای وارد شده به بازی خود توجه کرده و سعی در برطرف کردن آن ها داشته باشند. خوشبختانه استودیوی Bamtang Games یکی از همین استودیوهای نادر است که به تازگی با نسخه ی دوم بازی Nickelodeon Kart Racers به دنیای مسابفات Kart Racing بازگشته. واقعاً دقتی که در برطرف کردن اشکالات وارده به بازی اول در این نسخه صورت گرفته قابل تقدیر و تحسین است و با اینکه Nickelodeon Kart Racers 2 هنوز هم فاصله ی قابل توجهی با بهترین های این سبک دارد، اما تلاش سازندگان باعث شده نسخه ی دوم این بازی، به عنوانی تبدیل شود که علیرغم مشکلاتش، می توان از آن لذت برد.

بازی Nickelodeon Kart Racers در سال ۲۰۱۸ در همین سبک منتشر شد و با انبوهی از نقدهای بد مواجه شد. مخاطبان و منتقدان اکثراً از این ناراحت بودند که چرا بسیاری از شخصیت های محبوب Nickelodeon در آن بازی حضور نداشتند، چرا آن هایی که در بازی حضور داشتند صداگذاری نشده بودند و نهایتاً چرا بازی در کل نیمه کاره و تکراری به نظر می رسید. نهایتاً هم بازی با نمره های ۳ و ۴ به کار خود خاتمه داد و جزو بازی های ضعیف این سبک طبقه بندی شد. اما در صنعت بازی کمتر استودیویی پیدا می شود که اعضای آن با دقت به نقدهای وارد شده به بازی خود توجه کرده و سعی در برطرف کردن آن ها داشته باشند. خوشبختانه استودیوی Bamtang Games یکی از همین استودیوهای نادر است که به تازگی با نسخه ی دوم بازی Nickelodeon Kart Racers به دنیای مسابفات Kart Racing بازگشته. واقعاً دقتی که در برطرف کردن اشکالات وارده به بازی اول در این نسخه صورت گرفته قابل تقدیر و تحسین است و با اینکه Nickelodeon Kart Racers 2 هنوز هم فاصله ی قابل توجهی با بهترین های این سبک دارد، اما تلاش سازندگان باعث شده نسخه ی دوم این بازی، به عنوانی تبدیل شود که علیرغم مشکلاتش، می توان از آن لذت برد. به خصوص اگر طرفدار کارتون های Nickelodeon، مانند لاک پشت های نینجا، هِی آرنولد، باب اسفنجی و گربه سگ باشید، حضور این کاراکترهای دوست داشتنی در بازی می تواند برای شما جذاب باشد. اگر هم زیاد اهل کارتون نباشید، و صرفاً یک بازی برای دورهمی های خود بخواهید، Nickelodeon Kart Racers 2 می تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد. در ادامه با من، گیمفا و نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 همراه باشید تا بیشتر در مورد این بازی با هم گپ بزنیم.

مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا

 در Kart Racers 2، تعداد کاراکترها به شکل قابل توجهی افزایش یافته و به عدد ۷۰ رسیده است. البته همه ی این کاراکترها قابل بازی نیستند و برخی از آن ها مانند پلنکتون، به عنوان شخصیت کمکی در بازی حضور دارند و در هر مسابقه می توانند به شخصیت اصلی اجازه ی استفاده از قابلیت های بیشتری بدهند. تعداد کاراکترهای قابل بازی ۳۰ نفر است که از ۱۲ کارتون مختلف Nickelodeon انتخاب شده اند.

می خواهم در ابتدا به بهبودهای این بازی نسبت به نسخه ی پیشین اشاره کنم. همان طور که بالاتر هم گفتم، یکی از مشکلات بازی اول، کمبود کاراکترهای قابل بازی بود. در آن بازی، کل کاراکترها از چند کارتون مشخص Nickelodeon انتخاب شده بودند و تنوع کاراکتر به آن صورت که باید، وجود نداشت. به خصوص اینکه چهارتا از این کاراکترها، چهار لاکپشت نینجا بودند که در واقع فقط رنگ چشم بند آن ها فرق می کرد! در Kart Racers 2، تعداد کاراکترها به شکل قابل توجهی افزایش یافته و به عدد ۷۰ رسیده است. البته همه ی این کاراکترها قابل بازی نیستند و برخی از آن ها مانند پلنکتون، به عنوان شخصیت کمکی در بازی حضور دارند و در هر مسابقه می توانند به شخصیت اصلی اجازه ی استفاده از قابلیت های بیشتری بدهند. تعداد کاراکترهای قابل بازی ۳۰ نفر است که از ۱۲ کارتون مختلف Nickelodeon انتخاب شده اند.  هر کدام از این کاراکترها حداقل کمی با دیگری متفاوت است و این تفاوت، سناریوهای معنی داری را هنگام مسابقه ایجاد می کند. در بازی دوم می توانید در هر مسابقه، دو نفر یار کمکی داشته باشید. این یارها در طول مسابقه با قابلیت های ویژه شان می توانند به شما کمک کنند. قابلیت ویژه ی هر یک از کاراکترها فرق می کند و ترکیب این دو یار کمکی با کاراکتری که خودتان قرار است کنترل ماشین او را به عهده بگیرید، می تواند تعیین کننده باشد. البته در حالت کلی Kart Racers 2 بازی خیلی سختی نیست و نمی خواهم این تصور را به شما بدهم که بازی گیم پلی خیلی پیچیده و استراتژیکی دارد، اما تفاوت این کاراکترها، هرچند که کم باشد، لذت بخش است و به مسابقات عمق بیشتری می دهد. از طرف دیگر جزئیات ماشین ها کمی پررنگ تر شده اند و با کسب امتیازات مورد نظر، می توانید موتور، لاستیک یا رنگ ماشین خود را تغییر دهید. علاوه بر افرایش تعداد کاراکترها، تعداد پیست های مسابقه نیز بیشتر شده و به عدد ۲۸ رسیده است. این پیست ها نه تنها از جهت تعداد، که از جهت طراحی نیز پیشرفت داشته اند و در نسخه ی دوم با پیست های بسیار استانداردتری روبرو هستیم. روی هم رفته بازی کردن با کاراکترهایی مانند باب اسفنجی، پاتریک، چهار لاکپشت نینجا، آرنولد شورتمن، گربه سگ، تامی پیکلز، و زیم می تواند برای طرفداران کارتون های Nickelodeon نوستالژیک و هیجان انگیز باشد. اما با وجود بهبودهای صورت گرفته، باید در نظر بگیریم که Kart Racers 2، هنوز هم کم ایراد ندارد.

مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا

علاوه بر افرایش تعداد کاراکترها، تعداد پیست های مسابقه نیز بیشتر شده و به عدد ۲۸ رسیده است. این پیست ها نه تنها از جهت تعداد، که از جهت طراحی نیز پیشرفت داشته اند و در نسخه ی دوم با پیست های بسیار استانداردتری روبرو هستیم. روی هم رفته بازی کردن با کاراکترهایی مانند باب اسفنجی، پاتریک، چهار لاکپشت نینجا، آرنولد شورتمن، گربه سگ، تامی پیکلز، و زیم می تواند برای طرفداران کارتون های Nickelodeon نوستالژیک و هیجان انگیز باشد.

یکی از نقدهایی که به بازی اول نیز وارد بود و خیلی هم روی آن تاکید شده بود، هنوز هم وجود دارد. وقتی یک بازی، کاراکترها و قهرمان های کودکی شما را زنده می کند، اولین انتظاری که دارید چیست؟ اینکه این کاراکترها هویت خودشان را حفظ کرده باشند تا ذهن شما بتواند ارتباطی میان خاطرات شما و این کاراکترها ایجاد کرده و لذت بازی را برای شما دوچندان کند! بخش عظیمی از این وظیفه، بر دوش صداگذاری مناسب کاراکترهاست. در Kart Racers 2 اصلاً کاراکترها صداگذاری نشده اند و کلمه ای حرف نمی زنند! پس از آن همه انتقادی که به نسخه ی اول شد، عجیب است که سازندگان فکری به حال این موضوع نکرده اند. کسی از چنین بازی ای انتظار داستان و دیالوگ های طولانی ندارد ولی وجود چند خط مونولوگ برای چنین بازی کاراکتر محوری ضروری است و نبودش به حس و حال بازی لطمه ی بزرگی می زند. خوشبختانه برخی از حرکات کاراکترها، به خصوص هنگام بردن یک مسابقه، شما را یاد شخصیت کارتونی آن ها می اندازد و حداقل این موضوع کاملاً نادیده گرفته نشده است. از طرف دیگر موسیقی های بازی نیز زیاد مناسب به نظر نمی رسند. چون موسیقی یک بحث سلیقه ای است، اینکه از آهنگ های بازی خوشتان می آید یا نه را به خودتان واگذار می کنم، اما اینکه هیچ کدام از قطعه های بازی، از کارتون های Nickelodeon گرفته نشده اند کمی ناامیدکننده است. هر کدام از پیست ها می توانستند آهنگ یکی از کارتون ها را به عنوان تِم آن مرحله داشته باشند، اما متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد.

مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا

در Kart Racers 2 اصلاً کاراکترها صداگذاری نشده اند و کلمه ای حرف نمی زنند! پس از آن همه انتقادی که به نسخه ی اول شد، عجیب است که سازندگان فکری به حال این موضوع نکرده اند. کسی از چنین بازی ای انتظار داستان و دیالوگ های طولانی ندارد ولی وجود چند خط مونولوگ برای چنین بازی کاراکتر محوری ضروری است و نبودش به حس و حال بازی لطمه ی بزرگی می زند.

اما جدا از بحث حس و حال کلی بازی، Nickelodeon Kart Racers 2 از نظر فنی نیز حرف جدیدی برای گفتن ندارد. من همیشه دوست دارم در نقدهایی که می نویسم، پیشرفت را به عنوان یک فاکتور مهم در نظر بگیرم و Kart Racers 2 نیز همان طور که گفتم نسبت به بازی قبلی بسیار بهتر شده است. اما از طرف دیگر عادلانه نیست که این بازی را در کنار بازی های قدرتمندتر این سبک بگذاریم و به همان اندازه از آن تعریف کنیم. مشکل اصلی Kart Racers 2 این است که صرفاً یک بازی نسبتاً خوب در سبک Kart Racing به حساب می آید، نه بیشتر. حالا این سوال به وجود می آید که چرا باید بازی هایی مانند Mario Kart یا Crash Bandicoot را رها کنیم و Kart Racers بازی کنیم؟ شخصاً هیچ جواب مناسبی برای این سوال ندارم، مگر اینکه شیفته ی کارتون های Nickelodeon باشید که به دلیل عدم وجود صداگذاری، روح بسیاری از کاراکترها در بازی کشته شده است و آن قدرها هم در خاطرات غرق نمی شوید که فقط به همان دلیل بازی را بخرید. گیم پلی Nickelodeon Kart Racers 2، چیز خاصی برای عرضه ندارد. با یک Kart Racing کاملاً تیپیکال روبرو هستید که باید چند بار پیست را دور زده و حریف خود را با سلاح هایی که از سر راه جمع می کنید، از پیست برای مدتی کوتاه خارج کنید. متاسفانه نه سلاحی که پیدا می کنید خیلی خاص و هیجان انگیزند و نه چالش خاصی پیش روی شما دیده می شود. پیست ها هیچ مانع سخت و چالش برانگیزی ندارند و یکی دو تا پیچ تند و سکوی پرتاب را بعد از یکی دو بار بازی کردن می توانید حفظ شوید. در بخش آفلاین چند حالت برای بازی کردن وجود دارد. اولی Grand Prix نام دارد که متشکل از هفت کاپ قهرمانی است. برای به دست آوردن هر یک از این کاپ ها باید چند راندی با هوش مصنوعی مسابقه دهید. عملکرد شما در هر مسابقه با یک الی سه ستاره مشخص می شود که به دست آوردن سه ستاره خیلی کار سختی نیست. Grand Prix در واقع چیزی شبیه به بخش Career در سایر بازی های مسابقه ای است. بخش های دیگری نیز مانند Time Trial یا Free Ride در حالت آفلاین وجود دارند که دلیل خاصی برای بازی کردن آن ها وجود ندارد، چون نه جایزه ی ارزشمندی در بازی وجود دارد، نه خود بازی آن قدر هیجان انگیز و متنوع است. اما بخش مولتی پلیر و آنلاین بازی می توانند دلیلی برای بازی کردن این عنوان باشند. البته باز هم اگر بخواهید Kart Racers 2 را مقابل عنوان فوق العاده ی Crash Team Racing Nitro-Fueled قرار دهید، این بازی از خیلی جهات کم می آورد، اما اگر از آن بازی خسته شده اید و بازی مشابهی در سبک Kart Racing می خواهید، Kart Racers 2 می تواند مدتی شما را سرگرم کند. بخش مولتی پلیر این بازی به شکل Split Screen صورت می گیرد و تا چهار بازیکن را ساپورت می کند. بخش آنلاین که به تازگی به این نسخه اضافه شده نیز می تواند ۸ بازیکن مختلف را مقابل هم قرار دهد. البته سرورهای بازی خلوت هستند و پیدا کردن یک مچ به این سادگی ها نیست، اما در چند مسابقه ای که توانستم به شکل آنلاین تجربه کنم، به نظرم Kart Racers 2 بیشتر برای این حالت ساخته شده تا حالت آفلاین.

مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا

مشکل اصلی Kart Racers 2 این است که صرفاً یک بازی نسبتاً خوب در سبک Kart Racing به حساب می آید، نه بیشتر. حالا این سوال به وجود می آید که چرا باید بازی هایی مانند Mario Kart یا Crash Bandicoot را رها کنیم و Kart Racers بازی کنیم؟ شخصاً هیچ جواب مناسبی برای این سوال ندارم، مگر اینکه شیفته ی کارتون های Nickelodeon باشید که به دلیل عدم وجود صداگذاری، روح بسیاری از کاراکترها در بازی کشته شده است و آن قدرها هم در خاطرات غرق نمی شوید که فقط به همان دلیل بازی را بخرید.

در نهایت باید بگویم اگر دنبال یک بازی در سبک Kart Racing هستید و کارتون هایی مانند لاک پشت های نینجا، باب اسفنجی و هِی آرنولد جزء جدایی ناپذیر کودکی شما بوده اند، Nickelodeon Kart Racers 2 می تواند گزینه ای مناسب برای پر کردن وقت شما باشد. فقط این را در نظر بگیرید که اگر بازی های بهتری در این سبک تجربه کرده اید، Kart Racers 2 احتمالاً مقابل آن ها کم می آورد.

 

مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا
مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا
مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا
مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا
مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا
مسابقه با قهرمانان دوست‌داشتنی | نقد و بررسی بازی Nickelodeon Kart Racers 2 - گیمفا