اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ به علت سیستم خنک‌کننده‌ی آن بزرگ است - گیمفا
اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ به علت سیستم خنک‌کننده‌ی آن بزرگ است - گیمفا
اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ به علت سیستم خنک‌کننده‌ی آن بزرگ است - گیمفا
اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ به علت سیستم خنک‌کننده‌ی آن بزرگ است - گیمفا

اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ به علت سیستم خنک‌کننده‌ی آن بزرگ است

حسن اکرامی
۲۱:۳۰ ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ به علت سیستم خنک‌کننده‌ی آن بزرگ است - گیمفا

کنسول پلی‌استیشن ۵ مدت زمان زیادی است که به صورت رسمی معرفی شده و طراحی زیبا و نسبتا منحصر به فردی را دارد. با این حال نکته‌ای که از زمان رونمایی از این کنسول نسل نهمی مورد توجه قرار گرفته بود، اندازه‌ی نسبتا بزرگ و غول‌آسای این محصول است. با توجه به ویدئوهای تخصصی منتشر شده در مورد بررسی قطعات داخلی کنسول پلی‌استیشن ۵، مشخص شد که بخش اعظم اندازه‌ی بزرگ این کنسول مربوط به سیستم خنک‌کننده و فن مخصوص سرمایشی آن است. حال به تازگی آقای اوتوری یاسوهیرو (Otori Yasuhiro) از شرکت سونی که به عنوان معمار و طراح ارشد سیستم خنک‌کننده‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ فعالیت دارد، در یک مصاحبه‌ی رسمی به تایید این موضوع پرداخت.

آقای یاسوهیرو در این مصاحبه توضیح داد که فن خنک‌کننده‌ی بزرگ و منحصر به فرد کنسول پلی‌استیشن ۵ را می‌توان یکی از دلایل عمده‌ی افزایش سایز آن در نظر گرفت. شرکت سونی می‌توانست به جای انتخاب این فن از دو فن کوچکتر به موازات هم استفاده کند تا سایز کنسول را کاهش دهد که البته این اقدام هم هزینه‌های تولید را افزایش می‌داد و هم میزان کارایی کنونی برای سیستم خنک‌کنندگی قدرتمند، یکپارچه و کم صدا را فراهم نمی‌کرد.

یاسوهیرو در این باره افزود:

این امکان وجود داشت که اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ کوچکتر شود و این بستگی به انتخاب دو فن خنک‌کننده برای دو سمت کنسول بود.

با این وجود باید در نظر داشت به کار بردن دو فن برای تولید، هزینه‌های بیشتری در بر داشت و از طرفی کارایی آن به مانند استفاده از یک فن بزرگ و قدرتمند نبود. علاوه بر این موارد، کنترل عملکرد دو فن به صورت همزمان از نظر کارایی و بی‌صدا بودن امری دشوارتر به نظر می‌رسید. با در نظر گرفتن این موانع و مشکلات تصمیم گرفتیم با به کارگیری یک فن بزرگ و قدرتمند هر دو سمت کنسول را به صورت بهینه و همزمان خنک کنیم.

تا پیش از این گزارش‌هایی مطرح شده بود که نشان می‌دادند شرکت سونی از یک سیستم خنک‌کننده‌ی گران قیمت بهره برده و همین امر منجر به افزایش قیمت این کنسول خواهد شد اما اخباری که اخیرا منتشر شده نشان دادند که شرکت سونی تا حد امکان سعی خود را داشته است تا ضمن حفظ کیفیت بالای محصول خود و عملکرد آن، برچسب قیمتی آن را متعادل نگه دارد.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ به علت سیستم خنک‌کننده‌ی آن بزرگ است - گیمفا
اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ به علت سیستم خنک‌کننده‌ی آن بزرگ است - گیمفا
اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ به علت سیستم خنک‌کننده‌ی آن بزرگ است - گیمفا
اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ به علت سیستم خنک‌کننده‌ی آن بزرگ است - گیمفا
اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ به علت سیستم خنک‌کننده‌ی آن بزرگ است - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • majid گفت:

    سونی همیشه دنبال پیشرفت و کارایی بالا هستش یعنی سونی نمیتونست یه کنسول ۱۳ترافلاپسی بسازه به جاش یه ssd اختصاصی سفارشی ساختا تا صنعت گیمو بازم جلو ببره

    اعتراضی داری با منطق بیا بحث کن نه با جک گفتن

    • majid گفت:

      ببخشید بابت اسپم

      گیم پلی کوتاهی از یکی از باس های مایلز مورلز اومده لطفا بزارین

    • Cole Train گفت:

      من اصلا روس صحبتم مقایسه ی فایو با سری ایکس نیست.دلیل اصلی ای که سونی یه کنسول حجیم ساخته فقط و فقط بخاطر حرارت کنسول هست.کاملا مشخصه بعد از معرفی سری ایکس تمام پلن های سونی تغییر کرده و نمیتونستن معماری کلی کنسول رو تغییر بدن به همین دلیل برای جبران فاصله ی عددی واحد های سخت افزاری رو به اوورکلاک اوردن که هرشخصی که با سخت افزار اشنایی داشته باشه میدونه که اوورکلاک کردن حرارت بشدت زیادی رو تولید میکنه.نکته ی بعدی اینه حتی توی خفن ترین پی سی های گیمینگ که خنک کننده های گرون قیمت ترکیبی مایع و هوا استفاده میکنن هم یه سیستم نمیتونه یکسره اوورکلاک بمونه و ذوب میشه.سوال من راجع به عدم شفافیت سونی توی معرفی قدرت سخت افزارشه.شما فرکانس بوست cpu gou رو گفتین ولی اصلا اسمی از فرکانس پایه این دوواحد سخت افزاری نیاوردین.بنظرمن سونی یه کنسول استاندارد برپایه ی استاندارد کنسولی طراحی کرده که که بعد از مشخص شدن مشخصات سری ایکس دست به این کارها زدن.بحث اس اس دی هم مفصله و واقعا حوصله ی صحبت راجبش رو ندارم.ولی چیزی که بزودی مشخص میشه دیجیتال فاندری عملکرد کنسول رو بررسی میکنه و مشخص میشه این سخت افزار به چه صورت بازدهی داره

      • “کاملا مشخصه بعد از معرفی سری ایکس تمام پلن های سونی تغییر کرده و نمیتونستن معماری کلی کنسول رو تغییر بدن”
        واسه همینه که ابزارهای توسعه شون کامل بوده و به دست سازنده ها رسیده و پلی استیشن ۵ تنها کنسولی هست که با ری تریسینگ لانچ میشه؟
        همون دیجیتال فاندری تو توییتر گفته هیچ بازی روی سریز ایکس موقع لانچ ری تریسینگ نخواهد داشت و “بخشیش” بخاطر ناآمادگی ماکروسافت بوده. امیدوار باش بخش های دیگه اش بخاطر مشکلات سخت افزاری نباشه.

        • Cole Train گفت:

          Justice for M
          متاسفانه مشکل شما و امثال شما اینه که فکر میکنید هرکسی یه چیزی رو نقد میکنه بخاطر عدم علاقه و همینطور تنفر هست.دوست عزیز من جفت کنسولارو میگیرم خیلی زود مثه همیشه و اصلا برام مهم نیست عملکرد کدوم یکیشون بهتر باشه.هنوز هیچ عنوانی به شکل کلی روی سری ایکس نمایشی نداشته یااگر هم داشته نمایش جامعی نبوده ولی وقتی راجع به ری تریسینگ میکنید باید اطلاعات جامعی راجع به نحوه ی عملکرد سخت افزاریشم داشته باشید و پارامترهای سخت افزاری ای که به این تکنولوژی رنگ واقعیت میده.
          امیدوارم یه روزی وقتی بحث میکنیم و محصولی رو نقد میکنیم بعنوان یه کاربر نگاه طرفداری رو کنار بزاریم و صرفا از دید یه مصرف کننده ی بی طرف نظر بدیم.
          بنظرم توی ایران باید یه هشتگ به اسم عینک بدبینی را کنار بگذاریم توی ایران ترند کرد

          • GodHand گفت:

            باور کن من بارها و بارها این نکته رو توضیح دادم و دقیقا همه هم فکر میکنن وقتی از یه کنسولی انتقاد میکنی یعنی ازش متنفری، اتفاقی که افتاده این بوده که کنسول دقیقه ۹۰ اورکلاک شده برای رقابت و به همین دلیل سیستم خنک کننده و ابعاد کنسول رو تغییر دادن چون هم هزینش کمتر بوده هم اینکه وقتش رو نداشتن که طراحی soc تغیر بدن، قبل از اینکه کنسولا اصلا رونمایی بشن لیک شده بود soc پی اس فایو ۹٫۲ ترافلاپس قدرت خام داره و سری ایکس ۱۲ ترافلاپس بعدها موقع رونمایی از مشخصات ps5 سرنی توی کنفرانسش گفت توان کنسول توی شرایط سنگین ۱۰ افت عملکرد داره ، خب ۱۰.۲۸ رو اگر ده درصدش رو کم کنیم چی میشه؟ دقیفا ۹.۲ ترافلاپس، حالا نمیدونم کلاک cpu هم پایین میاد یا نه که در صورت اومدن اون هم روی ۳٫۲ باید بیاد، بعد از اونور سخنگوی سونی اومده میگه دوسال طراحی کنسول آمادست! حکایت همون معرفی سری جدید آیفون ۱۲ های اپله که به خاطر کاهش هزینه شارژر و هندزفری رو حذف کردن توجیم کردن و برای حفظ ظاهر گفتن که به خاطر محیط زیست اینکارو کردیم! خب اگه طراحی ps5 آماده بوده چرا انقدر محافظه‌ کاری میکنید؟ ورا انقدر دیر نمایشش دادید و چرا نمیزارید هیچکس به کنسول دست بزنه و یوتیوبرا باید بیان توی شرکت سونی بدون اینکه به کنسول دست بزنن فقط بازی کنن و ui هم نمایش ندن؟ و تا یه ماه مونده به عرضه کنسول خود مهندس بخش R&D سونی باید تیردانش کنه؟ مگه به خودشون شک دارن؟ چیزی برای قایم کردن هست؟ چرا شایعه شده بود soc های سونی توی tmsc بعضا fail شده اجراش و چرا پیش فروش کنسول رو اعلام نکردن تاریخش رو و یدفعه ناموجود شده چرا خیلی از ps5 ها قراره با دو ماه تاخیر برسه دست خریدارا؟ و هزاران سوال بی جواب دیگه که هیشکی جوابشون رو نمیدونه و فقط زمان مشخص میکنه

            • GodHand گفت:

              یه شایعه دیگه هم هست که میگه ps5 از معماری کامل rdna 2 استفاده نکرده با توجه به گفته یکی از مهندسای بخش R&D اروپای سونی که بعدا گفته که منظورش base rdna 2 بوده که البته با وجود ری تریسینگ میشه گفت از rdna 1.5 استفاده شده( هیچ چیزی از Variable Shade Rating و Mesh Shader تا حالا گفته نشده در باره ps5 توسط سرنی یا کسه دیگه ای) و به همین دلیلم هست که هنوز خیلی از بازیها روی ایکس باکس به نمایش در نیومده شایعه ها میگن منتظر رونمایی از سری ۶۰۰۰ ای ام دی موندن و یا اینکه دارن نرم افزار سیستم رو با همکاری amd توی بخش درایورها نهایی سازی میکنن(همه میدونن درایورهای کارتای جدید amd همیشه یه سری مشکلاتی داره درسته semi کاستوم هستش ولی هب زمان لانچ کنسول باید در نظر بگیریم) ولی خب همه اینا شایعه است و تایید نمیشه کردشون که در صورت حقیقت داستن هم فکر نمیکنم تفاوتای عظیمی بکنن ولی خب با این حال قاعدتا تاثیر خودش رو در اواسط نسل به بعد شاید نشون بده شاید هم اصلا نده چون فرست پارتی های سونی همیشه قوی ظاهر شدن توی زمینه گرافیکی روی هر کنسولی به علت استفاده ترکیبی از c++ و زمان اسمبلی و از اون بابت مشکلی نیست اما مشکل ترد پارتی ها هستن.

              • کاملاََ غلط و بی اساس و مضحک هستش این شایعات از دم. و من نمی دونم یه سری افراد مثل شما چرا همش این شایعات چرند رو مخصوصا زمانی که همه چیز مشخص شده به اشتراک می ذارن و اگر هم اصلاح کنیم میگن سونی دروغ میگه. همین teardown پلی‌استیشن ۵ رسمآََ وجود rdna 2 رو تایید می کنه و شما باز شایعات قدیمی رو به اشتراک می گذارین.

                https://uupload.ir/files/9rfe_456456456.png

                به وضوح نوشته RDNA 2. اگر هم می خواین بگین سونی دروغ میگه توضیح بدین چرا؟ وقتی ماه دیگه کنسول میاد یعنی هیچ مهندسی نمیفهمه RDNA 2 نیست؟ باز نمی کنن کنسولو؟ تست نمی کنن؟ همین دیجیتال فاندری ۰ تا ۱۰۰شون رو در میاره بنابراین دلیلی نداره سونی الان دروغ بگه.

                • GodHand گفت:

                  اولا خوبه خودم آخر کامنتم گفتم اینا شایعه هست و هنوز قطعی نیست اگه لطف کنید و کامنت قبلیم رو تا آخر بخونید، و خوبه توی همون ویدیو هم از عبارت base rdna 2 استفاده شده که همونطور که دوباره توی کامنت قبلیم گفتم فوق العاده دو پهلو و غیر شفاف هستش که تقویت میکنه rdna 1.5 بودن رو همونطور که قبلا مهندس r&d بخش اروپای سونی برای گافی که داده بود ازش استفاده کرد، و اصلا همه این اخبار چرت و مضحک(!) چرا از variable rate shading , mesh shader , و معادل direct ml که مختص معماری rdna 2 هستن هیچ خبری توی ps5 نیست؟

                • GodHand گفت:

                  و میشه من سوال بپرسم که چرا انقدر دنبال دفاع کردن از ps5 و ترول کردن ایکس باکس هستین؟ با توجه به کامنتای قبلیتون خصوصا جمله توی همین پست قبلیتون که «مایکروسافت یک هزارم سونی هم نیست تو صنعت بازی» و ادعا هم می کنین فن کنسول خاصی نیستین و فقط به آثار آقای میازاکی علاقه دارین که با مایکروسافت قبل از سونی همکاری داشته و در حال حاضر هم آثارشون مولتی پلتفرمه؟ خود شما فوق العاده دو پهلو حرف میزنید مشخصه فن سرسخت سونی هستین ولی اینکه ادعا میکنید فن نیستین و فقط طرفدار میازاکی هستین(که آثارش مولتی پلتفرمه و قبل از سونی با مایکروسافت هم همکاری کرده) این دو پهلو بودن کارو خیلی خراب میکنه هم در مورد سونی هم در مورد خود شما، من خودم مطمئنا اگه وسع مالیم برسه هم ps5 میخرم هم اکس باکس هم نینتندو چون کنسول زده نیستم گیمرم، ولی اینکه سونی توی زمینه سخت افزار کم کاری کرده اذیتم میکنه چون خیلی امید داشتم به ps5 از نظر قدرت خام و اینکه بکوارد داشته باشه با ps3 که متاسفانه به دلیل میلیون ها فن متعصب مثل خود شما سونی غرور ورش داشت توی ps5 بعضا کم کاری کرد چون میدونست امثال شما قراره چشم بسته بخرید و همزمان ایکس باکس رو چشم بسته برای کوچکترین چیزها ترول کنید و ادعای بی طرف بودن هم بکنید، من اگه یه بحث غیر منطقی بشه دیگه ادامه اش نمیدم چون مطمئنم تعصب قاطیش شده و وقت تلف کردنه ادامه دادن اون بحث، زیر پستای خودوتون هر کی میاد ایکس باکس رو ترول میکنن چیزی نمگین ولی کافیه یکی بیاد منطقی یا غیر منطقی از ps5 یه انتقادی کنه خیلی سریع و پرخاشگرانه شروع میکنین به توجیه کردن توصیه میکنم اگه متعصبین ادعای بی طرف بودن نکنین، روز بخیر و موفق باشید

                • من وقت خودمو اختصاص دادم به این که دروغ و شایعه پراکتی های شما رو جلوشو بگیرم. شایعه ای که به وضوح رد شده رو دوباره مطرح کردی بعد ازش دفاع هم میکنی؟ به وضوح گفتن بر پایه‌‍ی rdna 2 هستش بعد میای میگی rdna 1.5 دروغ گویی شما رو به کجا میرسونه مخصوصا شایعه پراکنی که به وضوح رد شده؟ حداقل یکم ترندها رو دنبال کنید و اینقدر سعی نداشته باشید که شایعه های قدیمی رو که اصلا هیچ منطقی پشتشون نیست مطرح کنید.بعدشم وقتی زدن بر پایه به این معنا هستش کاستومایز شده بیشتر از سری اکس. سری اکس به شدت شبیه کارت گرافیک amd هستش اما سونی بیشتر کاستومایزش کرده برای همین نوشته بر پایه‌. اصلا گیریم ز Variable Shade Rating و Mesh Shader هم نداشته باشه بازم دلیل نمیشه rdna 2 نباشه و ۱٫۵ باشه. مشخصه هدفتون از پخش کردن این شایعه ها چیه.
                  در مورد بقیه ی کامنت اینا هیچکدوم ترول اکس باکس نیست صرفا حقیقته این که مایکروسافت هیچ استعدادی در ارائه ی محتوا نداره و فقط به خرید استودیو مشغول هستش کاملاََ مشخصه و این که هیلو رو از اوج به این سطح رسونده باز هم مشخصه. این که گرز دیگر به قدرت قبل نیست هم کاملاََ مشخصه. در تولید محتوا مایکروسافت تنها کاری که می تونه بکنه اینه که استودیو خریداری کنه وگرنه هیچ هنر و استعدادی در پرورش استعداد و نیروی ماهر درش دیده نمیشه و این حقیقته و هیچ ترولی در کار نیست. شما در مورد استودیو جوابی داری بدی؟ کوالیشن در سطح ناتی داگه؟ اینشتیو ثابت شده اس؟ بقیه هم که از دم خریداری شدن کدوم استودیو زیر نظر مایکروسافت به سطح بالایی رسید؟ نینجا تئوری که قبلش جایزه گرفته بود و استودیوی خوبی بود بتسدا که مشخصه دابل فاین هم همینطور. مایکروسافت استعداد خاصی در زمینه‌ی پرورش استعداد نداره و تا به این لحظه فرصت های زیادی رو از دست داده بانجی، scalebound و کلیف بی و … rare رو به چه سطحی رسوند قبلا برای نینتندو چه اثاری تولید می کرد حالا چیکار می کنه. شرکت ریسک پذیری هم در زمینه ی تولید محتوا نیست اما دقیقا سونی بهترین عملکرد رو داره و این یه فکته که با دلیل بهتون ثابت کردم. چون به هنر اهمیت میدم مطمئنا همیشه انتخابم پلی استیشن خواهد بود. بحث در زمینه ی سرویس دهی متفاوت خواهد بود و مطمئناََ سونی باید نقد بشه. اینا دلیل نمیشه بگیم سونی بی نقص بوده سونی هم سازنده موتور استورم رو تعطیل کرد و خیلی موارد دیگه اشتباهات زیادی داشته ولی اشتباهاتی که داشته بسیار کم مقیاس تر از اکس باکس بوده مخصوصا در زمینه ی تولید محتوا.

                • اقای کریمی شما برای من شخصیت قابل احترامی هستید ولی یکمی پیش داوری نیست که قبل نسل در مورد بی هنر بودن ماکروسافت در نسل نهم حرفی بزنید؟؟

        • ALFAR3D گفت:

          فعلا هیچ بازی رویه سری ایکس اجرا نشد ااونموقعی که دیجیتال فاندری اینو گفت….الان گیمپلی بازی های سری ایکس و اس اومده….و چیز دیگه اینکه بقولا درست گفتن سونی کنسولو به کسی نداد و فقط تو مقر خودش اومد گیمپد رو داد دست یوتوبرا….حتی اوراق کردنشم خود مهندس سونی اینکارو کرد….چرا…؟حتی رابط کاربری هم نشون ندادن….فاصله رونمایی از سری اکس با پلی ۵ نردیک ۶ ماهه….این خود کنسوله….در رابطه با کیت توسعه خب سونی کارش راحتر بود سریع کیت توسعه مشابه با پلی ۴ داد که بیشتر دولوپرا میگن راحته و اسون چون به خاطر شباهتش با کیت توسعه پلی ۴ هست…از اونور مایکی کیت توسعه کنسولشو یه جور دیگه طراحی کرد که بتونه پورت کردن رویه سری اس و پیسی راحت باشه و تقریبا نصف دولوپرا راضی نیستن چون یه چیز کاملا جدیده….لپ گلام اینه….کنسول سری اکس طراحیش و تولیدش زودتر از پلی ۵ اماده بوده ولی کیت توسعه دهندش دیرتر از پلی ۵….و یه چیز دیگه دلیل دیر اومدن کیت توسعه سری اکس به خاطر دایرکس ۱۲ التی بود…چون اون دو ماه بعد از معرفی سری اکس معرفی شد و دولوپرا تا بخوان با کارکردش اشنا بشن زمان میبره….در مورد اورکلاک پلی۵….مایکی تو نسل ۸ اینکارو رویه وان کرد و اعلام کرد…چون قدرتش کمتر بود….ولی سونی اعلام نمیکنه ضعفشو….مشخصا همونجور که یه سری دولوپرا گفتن این فرکانس متغییر اذیت میکرده برای توسعه….و اوردنش تویه کنسول اشتباهه….و دوم اینکه همین یه ذره اور کلاک دمای زیادی داره پس ناچارن باید خنک کننده رو قویتر میکردن….سر همین دیرتر کنسولو نمایش دادن و قبلش داشت پتنت اختراعات خنک کننده کنسول لو میرفت….دقیقه ۹۰ یه سری چیزا تغییر کرده….در کل بزار بیان برن زیر تیغ مشخص میشه یه سری موارد….

      • سونی دو سال پیش سخت‌افزار (SOC / پردازنده‌ها و…) و شکل ظاهری پلی استیشن ۵ رو تعیین کرده بود. و دقیقا از سال ۲۰۱۷ ۲۰۱۸ تمامی تمرکز برروی فراهم کردن و فراگیری لیکوئید متال بوده. این موضوع تایید شده.

        • Cole Train گفت:

          محمد حسین کریمی
          شک نکن تمامی این صحبت ها جنبه ی ظاهری داره.این شرایط فقط مختص سونی نیست تمام شرکت های بزرگ خیلی وقتا برای در رفتن از واقعیت یه سری مسائل بیان میکنن که خلاف واقعیت هست.
          من نظر قطعی نمیدم ولی باتوجه به تجربه ای که توی نسلای مختلف داشتم و حداقل ده سال تجربه ی استفاده از پی سی های گیمینگ که کار اسمبلشون رو هم خودم انجام دادم روی نظرم اطمینان دارم.
          البته نظر شما کاملا محترمه

        • Cole Train گفت:

          محمد حسین کریمی
          من یک سوال از شما بعنوان نویسنده ی سایت دارم.چرا سونی هیچ صحبتی از فرکانس پایه ی واحدهای پردازشیش نمیکنه.بفرض که دراکثر اوقات در بوست باشن ولی طبق گفته ی سرنی گاهی شیفت میکنن و فرکانس میاد پایین.این فرکانس دقیقا چه عددیه؟بنظر خودتون چرا اسمی از واحد های پایه برده نمیشه؟

      • ببین کنسول ساختن که اینجوری نیست ی روز مدیرا از خواب بیدار بشن چشماشونو بمالن بشینن دور ی میز و بعد چندتا جوک بگن و بخندن و بعد یهو بگن دوستان شوخی کافیه دیگه بیاین کنسولو بسازیم. کلی مدیر و بازاریاب و تحلیل گر دارن که آینده گیم و انتظارات گیمرارو مورد بررسی قرار میدن و طبق همین داده‌ها میرن سمت سمت کنسول ساختن.
        یعنی بنظر شما سونی نمیدونست ک نسل بعد انتظار رزولیشن ۴کی رو داره؟ یا نرخ فریم ۶۰ رو چه باید کرد؟
        اتفاقا سرنی درباره فرکانس متغییر سخت افزارش صحبت کرده و اینو به سرعت بالای اس اس دی کنسول ربط داده بود. حالا چرا نسل ۹ نشون میده که آیا موفق میشن یا نه؟

      • mrdtgamer6 گفت:

        من نمیدونم حرفی از اورکلاک نبوده حتی از طرف دیجیتال فاندری PS5 کلا براساس فرکانس متغیر ساخته شده نه اورکلاک

      • Classified گفت:

        نقد خیلی کامل و پخته ایی بود دوسته من
        آره واقعا این نقد به سونی وارده چون تمام اعدادی که باهاش بازاریابی کردن اعداد تو حالت بوست بوده و همینطور که گفتی یه سیستم حتی اگه تو آبم باشه نمیتوته همیشه بوست بمونه
        من خوشحال نمیشم از ضعیف بودن این کنسول همونطور که از یکسان بودن دسته کنسول مورد علاقم با نسل قبل خیلی شاکیم و نقدش میکنم
        ای کاش مایکروسافت هم نو آوری بیشتری میاورد اما خب نقد من راجبه سونی فقط همینه
        با وجور همه ی اون انحصاری های شاهکارش و غیره و غیره که زیادن ( والله قصد تخریب ندارن دوستای پی اس فن ) چرا شفاف نیس این قسمت از سخت افزارش و خیلی بیش از حد روی ssd مانور میدن

      • S..M گفت:

        داداش رهنما کشیدی ولی قدرت هیچ وقت تو کنسول اهمیت بازی رو نداره دوازده ترافلاپس بندر نمیخوره وقتی بازی نباشه که فدراسیون نشون بده

    • Cole Train گفت:

      امیدوارم توی قسمت نظرات بحثای سازنده کنید.مهم نیست طرفدار چی هستین ولی همیشه اهل نقد باشید نه سونی نه مایکروسافت محض رضای خدا کاری نمیکنن.هرچیزی جای نقد داره و ارث بابای کسی نیست.لطفا اگه میخواین راجع به سخت افزار نظر بدین یکم اطلاعات کسب کنید بعد وارد بحث بشید وگرنه از صحبتای افرادی که اندکی اطلاعات دارن استفاده کنید و کسب علم کنید

      • Mateus گفت:

        شمایی که ادعا کامپیوتر داری ؛ به نظرت میشه سونی بعد از رونمایی اکس باکس بیاد کل دستگاهو عوض کنه یا قطعاتش رو بهتر کنه؟!! با عقل جور در میاد؟!!!

        • Cole Train گفت:

          mateus bk
          کامنت اول بنده رو میخوندی متوجه میشدی منم گفتم نمیتونستن تغییر ایجاد کنن توسعه ی یه کنسول حداقل سه سال طول میکشه و سخت افزار فایو از قبل دیزاین شده بوده.من نظرم اینه cpu zen 2 8core 3gh و gpu 8-8.5 tflops بوده برای یه کنسول نسل نهمی کاملا هم استاندارد هستش.ولی بعد از بررسی شرایط به این نتیجه رسیده که بواسطه ی نرم افزارهای مخصوص و استفاده از روش های مهندسی شدن از فرکانس بوست و متغییر استفاده کنن که توی زمانی کوتاه قابل انجام هستش.تمام صحبت بنده همین بود

    • Pain1990 گفت:

      داداش این حرفای ماکرو فنارو جدی نگیر خودشونو گول میزنن اخرشم همشون ps5 میخرن

    • Devil گفت:

      این ssd که میگی همین الانش ۲ گیگ از سامسونگ عقبه سال بعد میشه ۴ گیگ با این پیشرفت تکنولوژی ۸ سال بعد میشه ۱ ترابایت

  • MAX3D گفت:

    :inlove: سونی در کنار نینتندو سلطان و سلاطین و عظمت و هنر این صنعت گیمینگ هستند

  • Kaneko گفت:

    پس بزرگیش بیدلیل نیست…خیلی هم شیک و فضایی… :heart:
    سونی=سلطان

  • Xbox+Bethesda گفت:

    نقات ضعف:۱.بزرگ بودن ۲.برای گزاشتن کارت ssdیا افقی گزاشتن کنسول باید کنسول رو باز و بسته کرد۳.بازی های ۷۰ دلاری۴.پشتیبانی نکردن از کنترلر پلی فور۵.برای آپدیت گرافیکی باید پول پرداخت کرد
    نقات قوت:۱.بازی های انحصاری۲.کنترلر دوال سنس(اگر واقعا مثل چیزایی باشه که میگن)

    • “برای اپدیت گرافیکی باید پول پرداخت کرد”
      میتونی منبع بدی؟

    • Mateus گفت:

      اولا شما میخوای کنسول رو بغل کنی؟!!! یا موقع بازی بزاریش رو پاهات؟!! انقدر کنسول بی نقصه که به اندازش گیر میدید!!!! ؛ من توی این همه سال سر جمع ۲ بار کنسولمو جا به جا کردم
      .
      دوما شما برای ssd گذاشتن ؛ فقط ۱ بار کنسول رو باز میکنی ؛ روزی۱۰ بار که ssd نمیزاری
      .
      سوما شما برای افقی کردن ؛ نیازی باز کردن کنسول نداری و فقط با پیچ پایه رو باز میکنی ، که اونم یک باره ؛ شما هر هفته که کنسول رو تغییر نمیدید
      .
      باید برای آپدیت گرافیکی پول پرداخت کرد ( ریز اسپایدر من رو ترول کردی ) ؛ …… در سرتاسر جهان برای نسخه ریمستر پول میگیرن ؛ در ثانی شما مجبور نیستی که بخری ؛ این ریمستر هم فقط در نسخه التیمیت هست که برای اون قشر از پلیر هایی که نتونستن نسخه ۲۰۱۸ رو بازی کنن
      .
      ای کاش شما به جای نقد سونی ؛ به بازی هایی که میخوای یه ماه دیگه بازی کنی فکر کنی ؛ احتمالا چون تا آخرای ۲۰۲۲ بازی درست حسابی انحصاری برای اکس باکس نمیاد ؛ باید برای بار هزارم بازی های قبلی رو بری!

  • Mr.tur گفت:

    فکر کنم سونی چون میخواست شبیه ps3 نشه دو طرفش دوتا طلق زده :rotfl: :rotfl:
    جدا وقتی اون دوتا طلق رو دراورد شبیه ps3 نشده بود؟؟؟
    هرچند اهمیتی هم نداره ما ps میخریم برای انحصاریای شاهکار نه مثل ماکروسافت که چهارتا ویژگی الکی داره مثل افقی کردن کنسول و یا اجرای چند بازی باهم که همش برای گول زدن هست :laugh:
    تمام 😀

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    سیستم خنک کننده عالی داره واقعا، درسته بزرگ بودن یه مقدار جالب نیست اما به جاش بزرگ و زیباست و از لحاظ خنک کنندگی مشکلی نداره perfect

  • Ryan Bones گفت:

    افقیم که نمیشه بیشتر برای تزئین خونه خوبه :yes:

  • Old Gamer گفت:

    به نظر من این کنسول فقط یه ایراد داره اونم اینه نمیشه خریدش

  • majidam گفت:

    هنگام باز کردن کنسول این موضوع را گفتم که به خاطر سیستم خنک کننده اش بزرگ هست و کاملا معلوم و قابل مشاهده بود

  • Bluebox گفت:

    الان برم یکساعت دیگه برگردم.
    یکی میاد میگه هر هر اندازه زرافه س خیلی بزرگ و مسخرس. ولی این آدم فکر نمیکنه قرار نیست کنسول رو بغلش نگه داره حالا درسته داخل میز جا نمیشه ولی میذاره بالاش.
    یکی دیگه هم میاد میگه هر هر این خنک میکنه ولی ایکس‌باکس گرم میکنه و بخاریه. اینم فکر نمیکنه که گرم شدن ایکس باکس تکذیب شد و رابرت سرانو کامل توضیح داد و پلی۵ هم کولر نیست که سرما بده بلکه گرم نمیشه

  • Golden_Sauber گفت:

    ده سال اخ نمیگه این لامصب، چی میکنن این نوابغ ژاپنی :yes:

  • بازم کم کاری سونی تو طراحی سخت افزار شاهد هستیم از اون اورکلاک با اینکه قدرتش از سری ایکس کمتره بزرگتر هم هست دمای بیشتری داره ولی بازم هرکس هر کنسولی که دوست داره بخره

  • Uncle Broom گفت:

    قدرت سونی 😎
    پ.ن:یادش به خیر قبلا تو هر پست بی ربطی اینو میذاشتن 🙁

  • Sackboy گفت:

    به شخصه اگر پولم داشتم، احتمالا مثل نسلای قبلی منتظر نسخه ی اسلیم می موندم. البته الان که پول ندارم نسخه ی اسلیم باید منتظر من بمونه! :smug: 😀

  • Bluebox گفت:

    بررسی پلی استیشن ۵ توسط دیجیتال فاندری اومد.

    نظر دیجیتال فاندری درباره ps5:

    طبق گفته دیجیتال فاندری ، دو کیت ps5 که برای توسعه دهنده ها ارسال شده نیز ۶۶٠ گیگابایت بیشتر حافظه ssd ندارد

    •کنسول Xbox Series X دارای سخت افزار پیچیده تر و قوی تر است

    •مادربورد ps5 ساده و ارزان تر است

    •هیت سینک معمولی بدون vapor champer

    •اندازه بزرگ بدون فشرده سازی که باعث افزایش قیمت اولیه کنسول میشه

    • ۱- این بررسی دیجیتال فاندری نیست. بلکه واکنشی به ویدیوی TEARDOWN هستش. اخرشم میگه ما هیچ دسترسی به پلی استیشن نداشتیم.

      ۲- اون vapor champer نیست vapor chamber هستش که سونی رسماََ تایید کرده که اندازه‌ی بزرگ heatsinkیی که طراحی کردن دقیقا خروجی vapor chamber رو داشته براشون. و دیجیتال فاندری هم دقیقا این جمله رو از سونی نقل قول می کنه: Shape and airflow give same performance

      ۳- داخل دیجیتال فاندری میگه سخت‌افزار سری اکس روی دو تا برد طراحی شده برای همین پیچیده تره ولی پلی استیشن ساده سازی شده روی یک برد که هر کدوم خوبی و بدی های خاص خودشون رو دارن.

      ۴-اندازه ی بزرگ برای خنک سازیه قیمت اولیه یعنی چی زیاد میشه؟ قیمت مشخص شده و نهاییه ۴۹۹ دلار هم قیمت سری اکس و ۳۹۹ دلار برای دیجیتال با قدرت مشابه. اتفاقا دقیقا دیجیتال فاندری میگه طراحی پیچیده‌ی اکس باکس سری اکس باعث هزینه ی بیشتر شده که باز هم به مخاطب ربطی نداره.چون قیمت برای مخاطب چندان زیاد نیست. جمله‌ی دقیق دیجیتال فاندری:
      The bigger soc more compelx design this inevitably means a higher build cost
      درسته پلی‌استیشن خرج اضافه ای برروی لیکوئید متال داشته به دلیل پردازنده‌ اما از اونطرف طراحی برد ساده سازی شده اما اکس باکس سری اکس با توجه به صحبت های متخصصین دو تا برد داره و پیچیده تر طراحی شده. هر دو از طرفی افزایش هزینه داشتن ولی به نظر میاد مایکروسافت ضرر بیشتری متحمل بشه برای قدرت بیشتر. بازم ربطی به مخاطب نداره.

      در نهایت سری اکس همه میدونن قدرت خام بیشتری ارائه میده ۱۵ تا ۱۸ درصد و نکته‌ی تازه ای نبود. باید دید سونی و مایکروسافت چجوری از این قدرت استفاده می کنن و سخت افزار چقدر با هم مچ هستن.

  • Xbox+Bethesda گفت:

    اینم از سرعت ssdافسانه ای سونی :laugh: :laugh: :laugh: :
    https://youtu.be/eYR0qyjN59s

  • playstation 1 گفت:

    بزرگی بزرگ بودن مخصوص ارباب صنعت گیم و کنسول سونیه حالا می خواد بزرگی اندازه کنسول و سیستم خنک کننده باشه یا بزرگی نام سونی ای مایکروسافت تکیه برجای بزرگان مزدن جز به گزاف

اندازه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ به علت سیستم خنک‌کننده‌ی آن بزرگ است - گیمفا