به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا
به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا
به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا
به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا

به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End

محمد آریامقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا

کمتر از یک هفته پیش جدیدترین محصول استودیو بازی سازی روسیNew Game Order منتشر شد. عنوان The Uncertain: Light at the End را می توان دومین بخش از سری سه قسمتیه The Uncertain دانست. بخش اول این سری، The Uncertain: Last Quite Day نام داشت. عنوانی که در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شده و در دسترس کاربران رایانه های شخصی هم قرار گرفت. The Uncertain Last Quite Day در مجموع، بازی سرگرم کننده ای بود و قشر عظیمی از گیمرها را راضی نگه داشت. البته، این بازی توسط یک استودیو بازی سازی بی تجربه ساخته می شد و طبیعتا نقاط ضعف خاص خودش را هم داشت. به طور کلی The Uncertain Last Quite Day را نمی توان یک بازی معروف دانست. این بازی هیچ سر و صدایی نداشت و حتی اکثر سایت‌های خارجی زبان هم به معرفی و بررسی این بازی نپرداختند. نسبت به دیگر بازی‌های زمان خود هم، در استیم کاربران کمتری را داشت. اپیزود اول سری سه قسمتی The Uncertain حتی در متاکرایتیک هم، هیچ نمره متایی برایش ثبت نشده است. بیش از سه کاربر هم در صفحه متاکرایتیک این بازی، به The Uncertain Last Quite Day نمره نداده اند. بازی The Uncertain Last Quite Day نهایتا به کمک استودیو نوپای New Game Order هم نیامد و کمک خاصی به شناخته تر شدن این استودیو بازی سازی نکرد.

بازی The Uncertain Last Quite Day یک بازی عملی تخیلی ماجرایی محسوب می شد که اتفاقات آن در قرن ۲۲ رخ می دادند. در این بازی ربات ها قدرت پیدا کرده بودند و جامعه خاص خودشان را تشکیل داده بودند. این جامعه به نفع انسان ها نبوده و آن‌ها را به نابودی می کشاند. درست به مانند انسان ها، ربات ها هم دیدگاه خاص خودشان را به جامعه داشتند. خب این ایده، ایده خیلی جالبی برای ساخت یک بازی جدید به شمار می رفت. شخصیت اصلی این بازی هم که در واقع، کنترلش بر عهده بازیکن بود، یک ربات بود. رباتی تحت عنوان  RT-217NP، رباتی که علاقه زیادی به بیشتر دانستن درباره گذشته و تمدن انسان ها داشت. به عنوان یک بازی اشاره و کلیک، طبیعتا The Uncertain Last Quite Day هر کسی را نمی توانست سرگرم نگه دارد. این بازی هم طرفداران خاص، یا بهتر است بگوییم که قشر گیمر خاص خودش را داشت. به طور کلی The Uncertain Last Quite Day تقریبا ۴ ساعت گیم پلی داشت. در این میان، طبیعتا همان طور که اشاره کردیم با مشکلاتی هم رو به رو می شدیم. برخی از گیمرها به کوتاهی بازی انتقاد داشتند و برخی هم پازل ها و معماهای بازی را آسان می دانستند. با این حال، این بازی هم نقاط قوت خاص خودش را داشت. The Uncertain Last Quite Day داستان جالبی داشت و تصمیماتی که باید در بازی می گرفتید هم به نوعی، تصمیمات چالش برانگیزی بودند. در مجموع، به عنوان تجربه اول یک استودیو بازی سازی، The Uncertain Last Quite Day یک بازی عالی نبود، ولی می توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد. اولین اپیزود از سری بازی سه قسمتی The Uncertain Last Quite Day چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما اپیزود دوم این بازی چطور؟

حال نوبت به انتشار دومین بخش از سری سه قمستی The Uncertain رسیده است. چهار سال بعد از انتشار بازی The Uncertain Last Quite Day، اکنون The Uncertain Light at the End به بازار عرضه شده است. طبیعتا این بازی قصد دارد تا مشکلات بخش قبل را تا حدی پوشش داده و برای New Game Order روسی هم رزومه بهتری باشد. در واقع اساس بازی The Uncertain Light at the End با بِیس داستانی بازی The Uncertain Last Quite Day مشابه است. هر دو می خواهند یک جریان یکسان را روایت کنند؛ حال بخش اول بازی شما را در نقش ربات قرار می داد و اکنون در Light at the End، نوبت بازی کردن انسان ها رسیده است. اگر بخواهیم جزئی تر در این مورد صحبت کنیم، بازی The Uncertain Light at the End داستان خاص خودش را دارد. در این بازی با کاراکترهای جدیدی سر و کار داریم و روایت داستان بازی هم کاملا متفاوت از بازی The Uncertain Last Quite Day است. با این وجود، همچنان خیلی واضح است که این دو، در واقع دو اپیزود از یک مجموعه به شمار می روند. به اپیزود قبل و احتمالا اپیزود بعد، بازی The Uncertain Light at the End در یک دوره پسا آخرالزمانی رخ می دهد. تعداد بازی هایی که این روزها با چنین سبک و سیاقی به بازار عرضه می شوند کم نیست. خوشبختانه خیلی از این بازی ها هم از لحاظ اتمسفر و عناصر موجود در گیم پلی، فوق العاده هستند. به همین خاطر فضا برای رقابت در این عرضه کمی تنگ شده است. با این حال New Game Order شانس خود را امتحان کرده و امیدوار است که دومین قسمت بازی سه قسمتی اش، بتواند در بازار گیم سال ۲۰۲۰ حرفی برای گفتن داشته باشد. آیا The Uncertain: Light at the End می تواند موفق تر از نسخه قبل عمل کند؟ آیا این بازی مستقل یارای رقابت با دیگر بازی های مشابه را دارد؟ کیفیت کلی جدیدترین محصول استودیو روسی New Game Order در چه سطحی قرار دارد؟ همه این ها سوال هایی هستند که در ادامه مطلب به آن ها پاسخ خواهیم داد. تا پایان با ما همراه باشید.

به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا

گر بخواهیم جزئی تر در این مورد صحبت کنیم، بازی The Uncertain Light at the End داستان خاص خودش را دارد. در این بازی با کاراکترهای جدیدی سر و کار داریم و روایت داستان بازی هم کاملا متفاوت از بازی The Uncertain Last Quite Day است. با این وجود، همچنان خیلی واضح است که این دو، در واقع دو اپیزود از یک مجموعه به شمار می روند. به اپیزود قبل و احتمالا اپیزود بعد، بازی The Uncertain Light at the End در یک دوره پسا آخرالزمانی رخ می دهد. تعداد بازی هایی که این روزها با چنین سبک و سیاقی به بازار عرضه می شوند کم نیست. خوشبختانه خیلی از این بازی ها هم از لحاظ اتمسفر و عناصر موجود در گیم پلی، فوق العاده هستند. به همین خاطر فضا برای رقابت در این عرضه کمی تنگ شده است. با این حال New Game Order شانس خود را امتحان کرده و امیدوار است که دومین قسمت بازی سه قسمتی اش، بتواند در بازار گیم سال ۲۰۲۰ حرفی برای گفتن داشته باشد. آیا The Uncertain: Light at the End می تواند موفق تر از نسخه قبل عمل کند؟ آیا این بازی مستقل یارای رقابت با دیگر بازی های مشابه را دارد؟ کیفیت کلی جدیدترین محصول استودیو روسی New Game Order در چه سطحی قرار دارد؟ همه این ها سوال هایی هستند که در ادامه مطلب به آن ها پاسخ خواهیم داد.

اگر دقت کنید، چند خط بالاتر اشاره کردیم که شما در The Uncertain Light at the End قرار است در همان دنیای The Uncertain Last Quite Day به بازی کردن بپردازید. یک داستان کاملا مستقل از داستان نسخه قبلی ولی در همان دنیای قبلی! به بیان خیلی ساده، شما برای درک داستان بازی The Uncertain Light at the End خیلی محتاج به تجربه نسخه قبل نیستید. در واقع تمرکز نسخه قبلی بیشتر بر روی داستان ربات ها بود. در این نسخه، استودیو New Game Order می خواهد که مخاطبش بر خلاف قسمت قبلی، بر روی انسان ها تمرکز کند. به جز داستان، طبیعتا تک تک ماموریت ها و Taskهایی که بازی به شما می دهد هم از همین قاعده پیروی می کنند. به طور کلی The Uncertain Light at the End جزو بازی های مستقلی است که داستان در آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. راستش را بخواهید، داستان بازی The Uncertain Light at the End بی نقص نیست ولی خب راضی کننده است. حتی می توان این بخش را جزو نکات مثبت بازی به شمار آورد. داستان بازی، کم نقص ترین بُعد از بازی The Uncertain Light at the End به شمار می رود. تغییر زاویه دید از یک ربات به یک انسان، به نظر می تواند تنوع جالبی باشد. البته صرفا به شرطی که بازی The Uncertain Last Quite Day را بازی کرده باشید و طعم داستان از زاویه دید یکسری ربات را چشیده باشید.

شخصیت اصلی بازی The Uncertain Light at the End دختری به نام امیلی است. دختری که یکی از آخرین بازمانده های انسان در دنیای The Uncertain به شمار رفته و تنها گزینه ای که پیش رو دارد، قایم شدن است. به طور کلی در دنیای بازی The Uncertain Light at the End هدف شما این است که گرفتار ربات ها نشوید؛ هوش مصنوعی که در این بازی، روی زمین حکمرانی می کند. دیگر اثری از انسان ها نیست و فقط گروه کوچکی از آدم ها روی کره زمین باقی مانده و امیلی هم یکی از آن هاست. ما در بازی The Uncertain Light at the End، فقط می دانیم که ربات ها روی زمین حکومت می کنند. در مورد دلیل این موضوع، خیلی صحبت نمی شود و شاید همین موضوع را می توان یکی از مشکلات داستان بازی دانست. چه اتفاقی افتاده که ربات ها به این شکل سرکش شده اند و سیاره انسان ها را تصاحب کرده اند؟ کلا در The Uncertain Light at the End خیلی برای دریافت پاسخ این سوال، تکاپو نکنید. هدف شما در این بازی بیشتر نجات دادن هم نوعانتان خواهد بود. زمانی که شما برای اولین بار بازی را استارت می زنید، با یک Opening مواجه می شوید. اپنینگ بازی سعی می کند که با یک موزیک ملایم و البته متناسب با اتسمفر بازی، حس و حال دنیای The Uncertain را به شما منتقل کند. متاسفانه این اپنینگ بیش از حد کوتاه است و در عین حال، خیلی هم به آن پرداخته نشده. به همین دلیل به بازیکن در برقراری ارتباط با اتمسفر بازی خیلی کمک نمی کند. اولین ماموریت شما در نقش امیلی، با یکی دیگر از بازماندگان خواهد بود. شما دو نفر باید یک سری آیتم‌ها را پیدا کنید و توسط ربات ها هم مشاهده نشوید. در همان دیالوگ های ابتدایی بازی متوجه می شویم که هدف اول امیلی و دیگر بازماندگان، زنده ماندن و درمان شدن است. برخی از انسان‌هایی که هنوز در دام ربات ها گرفتار نشده اند، نیاز به دارو دارند و سالم بودن، اولین اولویت بازماندگان در دنیای The Uncertain Light at the End بین خودشان خواهد بود. به مرور شما ماموریت هایی را دریافت می کنید که نهایتا به پیدا کردن آیتم های ضروری دیگر ختم می شوند. ماموریت های بازی بنابر برخی دلایل، قابل قبول هستند و گاهی اوقات هم می توانند جزو نقاط ضعف بازی به شمار بروند. در ادامه و در بخش صحبت درباره گیم پلی بازی، بیشتر به نقاط قوت و ضعف ماموریت ها و مراحل بازی می پردازیم.

به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا

دیگر اثری از انسان ها نیست و فقط گروه کوچکی از آدم ها روی کره زمین باقی مانده و امیلی هم یکی از آن هاست. ما در بازی The Uncertain Light at the End، فقط می دانیم که ربات ها روی زمین حکومت می کنند. در مورد دلیل این موضوع، خیلی صحبت نمی شود و شاید همین موضوع را می توان یکی از مشکلات داستان بازی دانست. چه اتفاقی افتاده که ربات ها به این شکل سرکش شده اند و سیاره انسان ها را تصاحب کرده اند؟ کلا در The Uncertain Light at the End خیلی برای دریافت پاسخ این سوال، تکاپو نکنید. هدف شما در این بازی بیشتر نجات دادن هم نوعانتان خواهد بود. زمانی که شما برای اولین بار بازی را استارت می زنید، با یک Opening مواجه می شوید. اپنینگ بازی سعی می کند که با یک موزیک ملایم و البته متناسب با اتسمفر بازی، حس و حال دنیای The Uncertain را به شما منتقل کند. متاسفانه این اپنینگ بیش از حد کوتاه است و در عین حال، خیلی هم به آن پرداخته نشده. به همین دلیل به بازیکن در برقراری ارتباط با اتمسفر بازی خیلی کمک نمی کند. اولین ماموریت شما در نقش امیلی، با یکی دیگر از بازماندگان خواهد بود. شما دو نفر باید یک سری آیتم‌ها را پیدا کنید و توسط ربات ها هم مشاهده نشوید. در همان دیالوگ های ابتدایی بازی متوجه می شویم که هدف اول امیلی و دیگر بازماندگان، زنده ماندن و درمان شدن است. برخی از انسان‌هایی که هنوز در دام ربات ها گرفتار نشده اند، نیاز به دارو دارند و سالم بودن، اولین اولویت بازماندگان در دنیای The Uncertain Light at the End بین خودشان خواهد بود.

در آغاز صحبت در مورد گیم پلی بازی، بیایید تا ابتدا اساس بازی را بازگو کنم. عنوان The Uncertain Light at the End یک سوم شخص عملی تخیلی پسا آخرالزمانی به شمار می رود. با این تفاسیر، سبک بازی کاملا مشابه با سبک بازی The Uncertain Last Quite Day نیست. بازی قبلی، یک بازی در سبک اشاره و کلیک بود. اینجا، با یک بازی سوم شخص طرف هستیم. اولین مرحله بازی بیشتر حالت آموزشی داشته و چندان چالش برانگیز نیست. شما در این مرحله یاد می گیرید که روی آیتم های مختلف تمرکز کرده و از آن ها به شکل های مختلف استفاده کنید. عنوان The Uncertain Light at the End، عنوانی نیست که در آن انتظار بخش مبارزاتی داشته باشید. بنابراین چنین چیزی را کلا فراموش کنید. اگر قرار باشد که The Uncertain Light at the End برای مخاطب خود هیجان برانگیز باشد، این هیجان از طریق یک سیستم مبارزات انتقال نخواهد یافت. نهایت شباهت این بازی به برخی از اکشن های پرطرفدار، این است که گاهی اوقات باید مخفیانه خود را به جایی رسانده و خود را از دید ربات ها در امان نگه دارید. با توجه به زمان کلی گیم پلی بازی، چنین ماموریت هایی در این بازی کم نیستند. با این حال، حتی این مراحل هم چندان چالش برانگیز نبوده و هیچ شباهتی به مراحل بازی های اکشن ندارند. گاهی اوقات هم برای موفقیت در این بازی باید خود را از دید سنسورها در امان نگه دارید. تنها جایی که وجود یک سیستم Combat در آن حس می شود، چند شرایط انگشت شمار هستند که باید صرفا یک دکمه را فشار داده و خود را نجات دهید. به عنوان مثال، در همان مرحله اول بازی شما برای نجات همراهتان از دست ربات، کافی است که قبل از به پایان رسیدن نوار دایره ای، یک دکمه را فشار دهید.

به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا

اولین مرحله بازی بیشتر حالت آموزشی داشته و چندان چالش برانگیز نیست. شما در این مرحله یاد می گیرید که روی آیتم های مختلف تمرکز کرده و از آن ها به شکل های مختلف استفاده کنید. عنوان The Uncertain Light at the End، عنوانی نیست که در آن انتظار بخش مبارزاتی داشته باشید. بنابراین چنین چیزی را کلا فراموش کنید. اگر قرار باشد که The Uncertain Light at the End برای مخاطب خود هیجان برانگیز باشد، این هیجان از طریق یک سیستم مبارزات انتقال نخواهد یافت

گیم پلی بازی به طور کلی، یک گیم پلی چندان گسترده نیست. البته این موضوع را نمی توان یک ضعف دانست، چرا که ارتباط مستقیم با سبک کلی بازی دارد. سبک و ژانر بازی به این شکل است و باید به آن احترام گذاشت. با این حال، شخصا معتقد هستم که استودیو New Game Order می توانست محتوای بیشتری را در این بازی بگنجاند. البته نگاهی هم به قیمت بازی بیندازید. ما در واقع با یک بازی مستقل ۱۵ دلاری طرف هستیم. بنابراین محتوای بازی را هم قیمت پایین نهایی محصول توجیه می کند. بخش مهمی از گیم پلی بازی را پازل ها و معماهای آن تشکیل می دهند. عموما در چنین بازی هایی، کیفیت پازل ها شدیدا روی کیفیت کلی اثر، تاثیر گذار است. خوشبختانه پازل های بازی در شرایط قابل قبولی به سر می برند. حقیقتا، تعدادی از پازل ها واقعا خسته کننده به نظر می رسند، با این حال در مجموع، نمی توان کیفیت کل معماهای بازی را زیر سوال برد. عنوان The Uncertain Light at the End همچنین، صبر و حوصله شما را هم تست می کند! واضح است که هدف سازندگان این بوده که بازیکن تمامی بخش های یک محیط را بگردد و خلاصه، گشت و گذار در این بازی حائز اهمیت باشد. البته خب طبیعتا مفهوم گشت و گذار در چنین عنوانی با مفهومی که برای بازی های AAA یا جهان باز و یا حتی سندباکس استفاده می شود کاملا متفاوت است. در The Uncertain Light at the End شما نهایتا لازم است که یک محیط بسته را خوب بگردید و تک تک اتاق ها را از زیر ذره بین بگذرانید.

نباید تعارف کرد! بازی The Uncertain Light of the End از لحاظ فنی، یک افتضاح است! اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به این مدل مسائل اهمیت می دهید، توصیه اکید می کنم که پس از انتشار آپدیت های بازی، دست به تجربه آن بزنید. باگ های بازی واقعا زیاد و آزار دهنده هستند. این باگ ها صرفا مربوط به بخش گرافیکی بازی نیستند، حتی گاهی اوقات روی صوت های بازی هم تاثیر می گذارند. نمایش داده نشدن زیرنویس دیالوگ، عدم هماهنگ بودن صدا و حرکت لب های شخصیت، ضعف در انیمیشن ها و مشکلات کنترلینگ بازی، بخشی از مشکلاتی هستند که در The Uncertain Light of the End انتظار شما را می کشند. بنابراین از لحاظ فنی جدیدترین محصول استودیو New Game Order هیچ حرفی برای گفتن نداشته و هیچ توجیهی هم وجود ندارد. اما از نظر بصری، با توجه به بودجه ای که تیم سازنده برای توسعه بازی در نظر گرفته، انصافا با بازی قابل احترامی طرف هستیم. از مدل کاراکترها گرفته تا طراحی فضاهای بازی، در شرایط مطلوبی به سر می برند. طراحی هنری دنیا و فضاهای بازی، از جمله عواملی هستند که به بازی کمک می کنند تا برای مخاطب خود، خسته کننده نباشد. از آن جایی که بازیکن همیشه باید در محیط به دنیال یکسری آیتم گشته و معما حل کند، احتمال یکنواختی بازی برای وی وجود دارد. چشم نواز بودن محیط بازی، این احتمال را شدیدا کاهش می دهد.

به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا

 عنوان The Uncertain: Light at the End جدیدترین محصول استودیو روسی New Game Order و دومین بخش از سری The Uncertain پس از عنوان The Uncertain Last Quite Day، محصول سال ۲۰۱۶ به شمار می رود. این بازی اگرچه مشکلات قابل توجه زیادی دارد و نمی توان هم از این مشکلات چشم پوشی کرد، اما خب می تواند در برخی از موارد نیز از خود دفاع کند. استودیو New Game Order قطعا در روزها و هفته های آتی، آپدیت های جدیدی را برای The Uncertain Light at the End منتشر خواهد کرد؛ آپدیت هایی که برخی از مشکلات فنی بازی را پوشش می دهند. The Uncertain Light at the End یک بازی متوسط است که تنها ۱۵ دلار قیمت داشته و بازیکن را به یک ماجراجویی ۵ ساعته سرگرم کننده می برد.

به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا
به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا
به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا
به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا
به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا
به جرم انسان بودن | نقد و بررسی بازی The Uncertain: Light at the End - گیمفا