شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا
شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا
شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا
شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا

شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت

شایان کریم زاده
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا

اعلام خبر بازسازی عنوان کلاسیک Prince of Persia: The Sands of Time در آخرین رویداد یوبی‌سافت فوروارد (Ubisoft Forward) در ماه سپتامبر بسیاری از علاقمندان به این سری را بعد از سال‌ها غافلگیر کرد. شایعات مربوط به یک بازی جدید از این سری از مدت‌ها قبل در رسانه‌ها منتشر شده بود و در روزهای نزدیک به برگزاری رویداد تصاویری از عنوان جدید در شبکه‌های اجتماعی منتشر گردید که نشان می‌داد عنوان جدید این سری یک بازسازی از بازی Prince of Persia: The Sands of Time محصول سال ۲۰۰۳ است.

نسخه‌ی اصلی بازی Prince of Persia: The Sands of Time در سال ۲۰۰۳ برای پلتفرم رایانه‌های شخصی و کنسول‌های پلی‌استیشن ۲، اکس‌باکس و گیم کیوب منتشر شد. این عنوان پس از انتشار مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. عنوانی خلاقانه که پایانه گذار یک سه گانه فراموش نشدنی بود که با دو دنباله‌ی عالی Warrior Within و The Two Thrones به اوج موفقیت رسید. دو عنوان دیگر هم در نسل هفتم با نام‌های Prince Of Persia در سال ۲۰۰۸ و عنوان The Forgotten Sands در سال ۲۰۱۰ برای این سری ساخته شدند. با این حال، تغییر جهت طراحی هنری و مکانیزم بازی‌ها در آن سال‌ها به سمت قالب عناوین جهان باز بود، برای بازی شاهزاده ایرانی ۲۰۰۸ نیز اعمال شد، اما مانند سه گانه‌ی قبلی مورد توجه هواداران قرار نگرفت. همچنین انتشار  The Forgotten Sands  با فرمول سنتی هم با استقبال مخاطبان مواجه نشد.  این موضوعات به شرکت یوبی‌سافت‌ (Ubisoft) نشان داد استقبال از این سری کاهش یافته است. در آن سال‌ها انتشار عناوینی مانند Assassin’s Creed و سری Batman Arkham نشان داد که سبک و سیاق سلیقه‌ی بازی‌بازان به کدام سمت گرایش پیدا کرده است. حتی شاهد ساخت فیلمی بر مبنای این سری بازی به نام Prince of Persia: The Sands of Time  با حضور جیک جیلنهال (Jake Gyllenhaal) در نقش شاهزاده در سال ۲۰۱۰ بودیم. البته بعدها جیلنهال اعلام کرد که حضورش در این فیلم حرکت اشتباهی بوده است. در آن زمان به نظر می‌رسید شن‌های ساعت شنی این سری به پایان رسیده است، اما حالا در سال ۲۰۲۰ این بازسازی می‌تواند نقش بسیار مهمی برای زنده کردن دوباره این سری داشته باشد. امری که بسیار سخت و حساس به‌نظر می‌رسد.

شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا

شاهد ساخت فیلمی بر مبنای این سری بازی به نام Prince of Persia: The Sands of Time  با حضور جیک جیلنهال (Jake Gyllenhaal) در نقش شاهزاده در سال ۲۰۱۰ بودیم. البته بعدها جیلنهال اعلام کرد که حضورش در این فیلم حرکت اشتباهی بوده است.

سه گانه‌ی اصلی و ابتدایی Prince of Persia، که شامل دو بازی دو بعدی محصول سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۳ بود و در کنار آن یک عنوان ماجراجویی سه بعدی که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. این عناوین  پلتفرمینگ‌های لذت بخش و نسبتاً استانداردی برای دوران خود بودند و بیشترین الهام خود را از عناوین کلاسیک پلتفرمینگ مانند Pitfall گرفته بودند. البته از نقش تاثیرگذار سری تومب ریدر (Tomb Raider) نیز بخصوص در نسخه‌ی سه بعدی نباید غافل شد.سرانجام اولین شماره از این سری به صورت مستقیم تحت نظارت این شرکت فرانسوی در شعبه‌ی مونترال یوبی‌سافت به نام Prince of Persia: The Sands of Time شروع به ساخت کرد.  در نقش یک شاهزاده‌ی بی نام، وارد ماجرای رهایی شن‌های زمان در قصر ماهاراجه می‌شوید. ماجراجویی که شما را به داستانی عمیق و پر مخاطره وارد می‌کند. به غیر از شاهزاده ، وزیر ناباب و فرح دختر ماهاراجه، بقیه‌ی ساکنان آن سرزمین همراه با طلسمی رها شده از ساعت شنی بزرگ به هیولاهای شنی تبدیل شدند. این به شما و فرح بستگی دارد که وزیر را از دستیابی به خنجر زمان محروم کنید. اگرچه تعاملات بین فرح و پرنس به اندازه کافی جالب و سرگرم کننده بود تا توجه شما را به خود جلب کند، اما داستان همان‌طور بود که انتظار داشتید.  شما کنترل خنجر زمان را به‌دست می‌گرفتید این قسمتی کلیدی از بازی است که نقطه شروع درخشش اثر به شمار می‌آید.

شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا

ماجراجویی که شما را به داستانی عمیق و پر مخاطره وارد می‌کند. به غیر از شاهزاده ، وزیر ناباب و فرح دختر ماهاراجه، بقیه‌ی‌ ساکنان آن سرزمین همراه با طلسمی رها شده از ساعت شنی بزرگ به هیولاهای شنی تبدیل شدند.

مکانیک اصلی بازی به دو عنصر پلتفرمینگ در کنار پازل‌ها  و در ادامه نبردهای پر از هیجان شما با موجودات شنی تقسیم شده بود. تلاش‌های سازندگان در این شماره با نمونه‌های مشابه قبلی برای ایجاد پازل‌های پلتفرمینگ به صورت سه بعدی بسیار متفاوت و نوآورانه بود. Super Mario 64 یکی از بزرگترین طراحی پلتفرمر‌ها در آن زمان را در اختیار داشت، ولی باز هم پلتفرمینگی که در Prince of Persia: The Sands of Time مشاهده کردیم در سطحی بالا و متفاوت‌تر بود. سری تومب ریدر از فلسفه طراحی مشابه سری Prince of Persia برخوردار بود اما مکانیزم کنترل‌های آن قدیمی‌تر بود و نتوانست تا نتایج مطلوبی را ارائه دهد که شاید به دلیل محدودیت‌های سخت افزاری کنسول‌های اصلی آن دوران با مشکل روبرو شد.

عنوان The Sands of Time توانست به طرز ماهرانه‌ای عناصر پلتفرمینگ و ماجراجویی را با هم مخلوط کند. حل مسائل بازی به سادگی رفتن از یک مانع به مانع دیگر نبود. راه حل‌ها در سطح وسیع و گسترده پراکنده بودند و مقیاس گذاری دستگاه‌های بزرگ بازی نیاز به برنامه ریزی دقیق داشتند. در نقاط ذخیره ، چشم اندازهای کوتاه نگاهی اجمالی به مسیری که باید طی کنید ارائه می‌داد، بدون اینکه نکته‌ی خاصی از آن معماها یا داستان را اسپویل کند. خنجر زمان ابزاری عالی بود که به شما امکان می‌داد اگر در هر نقطه‌ای اشتباه کردید، زمان خود را عقب بکشید در حالی که در کنار این قابلیت می‌توانستید از خنجر در مبارزات برای کاهش سرعت و بی‌حرکت کردن موقت دشمنان نیز استفاده کنید. در شماره‌های قدیمی این سری و عناوین مشابه ما معمولا شاهد موانعی به صورت سطوح افقی و در مسیر مستقیم بودیم ولی در این عنوان شاهد طراحی محصربه‌فردی بودیم که بسیاری از پلتفرمینگ‌های بازی در سطوح عمودی و شامل بالا رفتن از طبقات می‌شد. در یکی از سرگرم کننده ترین بخش‌های بازی، از شما می‌خواهد که اتاقی را که پنج طبقه است به سمت بالاترین طبقه با استفاده از مهارت‌‎های شاهزاده طی کنید.

شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا

خنجر زمان ابزاری عالی بود که به شما امکان می‌داد اگر در هر نقطه‌ای اشتباه کردید، زمان خود را عقب بکشید در حالی که در کنار این قابلیت می‌توانستید از خنجر در مبارزات برای کاهش سرعت و بی‌حرکت کردن موقت دشمنان نیز استفاده کنید.

با وجود تمام خصوصیات ذکر شده برای این عنوان، آنچه واقعاً آن را متمایز می‌کرد این بود که چطور همه این کارها به شکلی ظریف انجام می‌شد. ایده‌ی بازی حول محور حرکاتی به سبک پارکور می‌چرخید. راه رفتن بر روی دیوار به سبک فیلم‌های ماتریکس که در آن سال‌ها بسیار محبوب بود، سکوهای لبه دار، بالا و پایین رفتن از طریق پرش از دیوار به دیوار دیگر و حتی پرش از پشت سر دشمنان هرگز کهنه نشد، گواه از خلاقانه و جذاب بودن بازی داشت. حتی با گزینه‌های نسبتاً محدود برای مبارزات، با استفاده از امکانات موجود در محیط به شما این امکان را می‌داد که با چنان حرکات شگفت‌آوری به دور دشمنان بگردید که در آن دوران بازی‌های رایانه‌ای نمونه‌های مشابهی برای آن وجود نداشت.

شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا

راه رفتن بر روی دیوار به سبک فیلم‌های ماتریکس که در آن سال‌ها بسیار محبوب بود، سکوهای لبه دار، بالا و پایین رفتن از طریق پرش از دیوار به دیوار دیگر و حتی پرش از پشت سر دشمنان هرگز کهنه نشد، گواه از خلاقانه و جذاب بودن بازی داشت.

سری عناوین Assassin’s Creed بارزترین الهام گیری‌ها از سبک پارکور در قالب گیم‌پلی در یک بازی رایانه‌ای است. شماره اول این سری در ابتدا قرار بود به عنوان یک اسپین آف برای سری Prince of Persia معرفی بشود و توسط پاتریک دسیلتس (Patrice Désilets)، کارگردانی شد که که قبلا مسئولیت کارگردانی بازی Prince of Persia: The Sands of Time را نیز بر عهده داشت. فلسفه‌ی مبارزات و گیم‌پلی سری Prince Of Persia به عنوان الگویی برای سیستم‌های نبرد بازی Assassin’s Creed کمک کرد که بعدها الهام بخش قدرتمندی برای سری‌هایی مثل Batman Arkham و Marvel’s Spider-Man باشد. حتی عناصری از سیستم گیم‌پلی سری Prince Of Persia در مواردی از قبیل سری Uncharted نیز وجود داشت.

شاید اگر الان دوباره بازی Prince of Persia: The Sands of Time را تجربه کنید متوجه این موضوع خواهید شد که بسیاری از عناصر بازی با معیارهای کنونی دنیای گیم سازگاری ندارند. کنترل‌های دوربین از آنچه به یاد دارید نامنظم‌تر است و گرچه مبارزات پر شور و حرارت بازی هنوز می‌تواند سرگرم کننده جلوه کند، اما در مقایسه با عناوین مدرن بسیار کهنه به‌نظر می‌رسد. همچنین اگر سبک طراحی‌های هنری انتزاعی باعث شده برخی از بافت‌های قدیمی پنهان شوند، اما به راحتی می‌توانید کهنه بودن را احساس کنید. از نظر مدت زمان بازی نیز در مقایسه با استانداردهای بازی‌های معاصر، این عنوان فقط ۸ ساعت محتوا برای ارائه دارد.

شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا

موضوع بسیار مهم برای این اثر بازسازی میزان موفقیت و توانایی خلق اثری در خور نام سری Prince of Persia است و اگر این بازسازی بتواند بازخوردهای مثبتی را دریافت کند شاید به‌زودی دوباره شاهد بازگشت شاهزاده با داستان‌های تازه‌ای به دنیای بازی‌های رایانه‌ای باشیم.

واکنش‌های اولیه در مورد تریلر نسخه‌ی بازسازی تا حدودی منفی بوده است، زیرا بیشتر تیر انتقادها به سمت گرافیک بازی نشانه رفته‌اند. نکته‌ی مهمی که در مورد این موضوع باید به آن توجه شود این است که به یاد داشته باشید تیمی که روی این بازی کار می‌کند تجربه‌ی کمی در زمینه ساخت بازی‌های بزرگ دارند و در هند مستقر هستند. کشوری که در زمینه‌ی تولید عناوین بزرگ هنوز بسیار جوان و نوپاست. به هر حال موضوع بسیار مهم برای این اثر بازسازی میزان موفقیت و توانایی خلق اثری در خور نام سری Prince of Persia است و اگر این بازسازی بتواند بازخوردهای مثبتی را دریافت کند شاید به‌زودی دوباره شاهد بازگشت شاهزاده با داستان‌های تازه‌ای به دنیای بازی‌های رایانه‌ای باشیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا
شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا
شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا
شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا
شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • بهترین بازی عمرم
    چقدر حال داد این بازی

  • majid گفت:

    با سگانه شن های زمان خیلی حال کردم مخصوصا Warrior Within وThe Two Thrones که با پیچش های زمانی داستانو هی جالب تر میکرد

  • XERXES گفت:

    ممنون از آقای کریم زاده بابت بررسیشون :yes: :rose:

  • Paprika گفت:

    من آخر سرنوشت اینو میدونم…
    یوبی از عمد میاد یه بازی معمولی میده (متای ۷۰ تا ۸۰ ) بعدش فروش خوبی نمیکنه و بازخورد های خوبیم دریافت نمیکنه
    بعدش میگه بفرما دیدن کسی پرنس نمیخواد 😀 بعدش فردا نسخه ی جدید از اسسین رو معرفی میکنه 😎
    —————-
    پ ن : جدا از شوخی امیدوارم یه چیز در خور پرنس تحویل بده از لحاظ گیمپلی نگرانی زیاد ندارم بیشتر امیدوارم گرافیکو بهبود ببخشه

  • در مورد این بازی نمیدونم خوشحال باشم یا ناراحت!؟
    چون مطمئنم یوبی سافت اگه بعد این همه سال یه شاهزاده ی فارسی نسل نهمی یا حتی میان نسلی ولی جدید و با تکنیک های روز میساخت قطعا میترکوند.
    اما این ریمیک مگه میتونه چقدر مخاطب جذب کنه؟؟ مخصوصاً اگه خوب روش کار نشه که فقط باعث بهونه میشه تا یوبی سافت دیگه سمت ساخت نسخه جدید این فرانچایز نره.

    بحث دیگه ای هم که کاملا واضح بود، اینه که باز این بازی حتی تو بازسازیش هم هویت فارسی و ایرانی نداره و مخلوطی از خصوصیات هندی و عربی رو تو خودش جا داده!!

    با همه این حرفا امیدوارم این ریمیک بترکونه و باعث ساخت نسخه جدید بشه.

    • اگه اشتباه نکنم بازی تو هندوستانه

      • انصافا تاریخ پادشاهی ایران به اون عظمت، جه لزومی داره بازی تو هند باشه؟!؟ 😐
        هرچند این وسط شرایط حضور تو ایران و ساختن بازی بر اساس تاریخ و بناها و ارزش های ایرانی هم سخته انصافا، و مسئولان ایرانی هیچ اهمیتی به این موضوع که نمیدن هیچ، احتمالا کلی هم سنگ جلوی پای سازندگان بنندازن.

      • ایرانیا هیچ زمانی شبیه اعراب نشدن. صفویان هم مروج مذهب شیعه بودن که این خودش اتفاقا شکل ایران رو ۱۸۰ درجه متفاوت از شکل کشورهای عربی و سنی مذهب کرد.
        با احترام به کشورهای عربی ولی این واقعا ظلم هست که شما هم تایید کنید این حرکت رو که همجا ایران رو مثل کشورهای عربی میدونن!
        هویت ما، ارزش های ما، زبان ما، رسوم ما، بناهای تاریخی ما و… متفاوت از کشورهای عربی هست و باید بهش احترام گذاشته بشه.

        • در کل این بازی رو (کل بازیهای این سری رو منظورمه) باید با مشاوره و مشورت چندین نفر ایرانی میساختن که کاملا واضحه این اتفاق نیوفتاده.
          در مورد شباهت ها و اشتراک های فرهنگی هم باید بگم که در وجود یسری شباهت ها و اشتراک ها شکی نیست ولی در نهایت هویت ایرانی ها کاملا مستقل هست. مثلا خط فارسی کاملا شبیه عربی هست و خیلی از لغات عربی به فارسی راه پیدا کردن ولی در نهایت کاملا متفاوت هستن. اصلا قابل پذیرش نیست که تو این بازی جملات عربی رو در و دیوار ببینیم!
          و بله خب نمیگم بازی بطور کامل عربی هست، یچیزای دست و پا شکسته ای هم از فرهنگ پارسی توش هست که خب کافی نیست.
          من از همون اولین بازی این مجموعه تا آخریش رو بازی کردم ولی بیشتر از ۱۰% حس فارسی بودن نداشتم در مورد این شاهزاده.

          • tvelm گفت:

            حرف شما درست
            ولی اون ها نمیان یک بازی رو برای یک ملت که میخوان خودشون رو از فرهنگ عربی جدا بدونند ولی در جامعه ی جهانی و روگ ریشه ی خودشون نهادینه شده و به این شکل دیده میشن همه جا با هزینه میلیون دلاری بسازن
            دوم داستان خیالی هست بیشتر
            و اون ها بیشتر به فروش بازی توجه دارند
            که ایران تحریم هست پس این یکی کلا خیلی خیلی مهمه

            فراموش نکنیم ایده ی ساخت بازی پرنس کلا از کتاب های هزارم یک شب بوده

            در کل همه دوست داریم میتونیستیم در کشور بازی بسازیم که مثلا رستم کورش داریوش باشه و فرهنگ خودمون رو نشون بدیم به ج‌هانیان
            ولی حتی یه فیلم یا انیمیشن هم تولید نشده. نمونه ی قدرت مند
            ولی هزینه برای ساخت مختار نامه میشه.
            خوب ج‌هانیان به این ها توجه می‌کنند

    • majid گفت:

      داستان بازی تو هند جریان داره کلا به جز پرنس پرشیا ۲۰۰۸ که داستانش ایرانی بود بقیه نسخه ها عربی بود

  • با سلام و ممنون بخاطر مقاله خوبی که اقای کریم زاده از تیم گیمفا نوشتن . اقا درست نیست که نیومده بازی رو قضاوت کرد ، ولی تنها بازی که حداقل ایران و ایرانی توش اسمی داشت و مرامی داشت و عظمتی ، همین پرینس اف پرشیا بود ، اون هم تو تریلر ها مشخصه که ایران نبوده بلکه هندی هایی بودند که به یه زبانی که لهجه ای از عربی هستش صحبت میکنند . جالبه هند اصلا معماری نداشته و سبکی که در مکان های باستانی اونها هست در ابتدا در ایران بوده و به اونجا منتقل شده . ولی تو تریلر ها معلومه که نه اثری از ایران قدیم هست نه معماری با شکوه نه فرهنگ مردمی و نه فرهنگ داستانی حماسی و اساطیری ( مثل اعتقادات به اهورامزدا ) هیچ کدوم رو ندیدم . قیافه ، طرز پوشش معماری شهر و دنیا و اتمسفر کپی مطلقا از هند هستش که البته در دوران تاریخی این بازی تو هند ذره ای از این تمدن هم وجود نداشته . خاک بر سرت یوبی سافت که کلی چرت و پرت سر حماسه های یونان باستان و مصر باستان و جنگ های هفت ساله و انقلا ب فرانسه و انقلاب صنعتی لندن و دزدان دریایی کارائیب و جنگ های صلیبی و عظمت نداشته ایتالیای قرون شانزده و پانزده به خورد ما دادی ، ولی موقع بازی ساختن از ایران ، ما رو هندی هایی معرفی می کنی که عربی حرف میزدند .

  • REZA_ISS گفت:

    واقعا بازی زیبایی بود زمان خودش یادش بخیر امیدوارم یه ریمیک در شان بازی براش ساخته بشه

  • nazli pinar گفت:

    از مقاله واقعا لذت بردم
    غیر از سایبرپانک تنها بازی که منتظرشم همینه
    یه هک اند اسلش ناب با داستان و شخصیت پردازی قوی
    الان باز چندتا عزیز ۱۵ ساله که نسخه ی اصلی رو بازی کردن میگن بازی هندی شده! در حالی که داستان از اولم تو هند بوده
    اون زمان که نسخه اول بازی هم منتشر شد۱۹۸۹ هم پرنس امامه سرش بود
    همین که بازی شخصیت ایرانی داره واسه من کافیه اگه مثل ژآپن خودمون غول بازی سازی بودیم یه چیزی ولی وقتی بهترین استودیو ی بازی سازی ایران میاد ۸۰ نفره یه بازی پیکسلی میسازن(مقایسه بشه با bright memory که یه نفر تنهایی ساخته حتی اگه اون رو هم حساب نکنیم فرزندان مورتا نهایتا کار ۲ و ۳ نفر حرفه ای هست تو چند سال.. سبک روگ لایک هم که خیلی راحته توسعه اش با توجه به تجربه ای که دارم ) همین که یه بازی نام پرشیا رو یدک میکشه جای شکر داره

  • Bluebox گفت:

    من حس میکنم این بازی پیش درآمد باشه. برای همین خودم هم میخرمش و به همه هم پیشنهاد میدم بخرنش چون اگر فروش خوبی کنه احتمال خیلی زیاد هست که یه نسخه بزرگ ازش ببینیم.

  • Rog strix گفت:

    بازی به ریمستر میخوره گرافیکش، ولی تصویر کاور بازی به ریمیک میخوره

  • vafadar گفت:

    خیلی از گیمر های امروز پرنس را نمیشناسن فرصت خوبیه

  • این سری همیشه جز برترین ها بوده و هستش و امیدوارم ریمیکش همون چیزی باشه که انتظار داریم

  • TekkenGod گفت:

    گرافیک این ریمیک در سطح پایینی قرار داره و نشون میده آنچنان که در خور این بازیه روش سرمایه گذاری نشده . شکست این ریمیک ضعیف هم بهونه میده دست یوبیسافت که بیخیال سری بشه . من خودم بیشتر با نسخه دوم حال کردم . در پاسخ بعضی دوستان که میگن معماری و لباس هندی شده باید بگم این نسخه در هند جریان داره و فرح دختر ماهاراجه هندی هستش که سرزمینشون توسط شاه ایران فتح شده . تاریخو هم ببینیم میدونیم که مثلا نادرشاه هند رو فتح کرد و لباس و معماری اون زمان هم تقریبا همینی بود که در بازی شاهدش هستیم .

  • سینا گفت:

    یادش بخیر……پش.مام ریخته وقتی برای اولین بار توبازی مردم و زمان رو به عقب برگردوندم.انقلابی بود واسه خودش.چجوری اون کارو میکرد؟با سی پیو های اون زمان

  • tvelm گفت:

    عالی بود
    لطفا ویدیو ها و مقالات این چنینی رو در یوتوب گیم فا بیشتر کنید
    با تشکر سایت خوبتون

  • هیییییییییییی یادش بخیر
    یادمه ۱۰ سالم بود(همون موقع هم سال ۲۰۱۲ بود خب چیکار کنم دیر به دنیا اومدم 😀 ) بازی رو خریده بودم و بازی می کردم
    کلا هر ۳ روز یبار نصف یه مرحله رو می رفتم.واسه پازل ها و معماهاش عین چیز تو گل گیر می کردم :rotfl: 😮

  • مازیار گفت:

    بنظرم اگه بجای بازسازی می اومدند یک نسخه جدید میساختند خیلی بهتر میشد

  • GAMEbas گفت:

    من که شدیدا منتظر بازسازی نسخه Warrior Within پرنس آف پرشیا هستم بنظرم این نسخه بهترین نسخه در بین ۳ گانه پرنس آف پرشیا است هم از نظر داستانی و هم از نظر گیم پلی بی نقصه البته باید در بازسازی های پرنس آف پرشیا دوربین اعصاب خورد کن بازی بهتر شود که واقعا بی نقص میشه از هر نظر

  • playstation 1 گفت:

    کمه گرافیک خیلی کمه پرنس تو حقت این نیست اگه بجایی پرشیا جودا نوشته بود الان گرافیک در حد گاد بود

  • S..M گفت:

    امیدوارم شروعی دوباره برایه این شاهکار باشه

شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا
شن‌های زمان | نکات مهمی که بازی Prince of Persia: The Sands of Time را منحصر به‌ فرد ساخت - گیمفا