طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند - گیمفا
طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند - گیمفا
طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند - گیمفا
طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند - گیمفا

طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند

محمد حسین کریمی
۱۳:۰۰ ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند - گیمفا

بسیاری از طرفداران ژاپنی از تغییر جدیدی که سونی برروی عملکرد دکمه‌ی پلی‌استیشن ۵ اعمال کرده است متعجب شده‌اند، عده‌ای ناراحت هستند و برخی نمی‌دانند که علت این رویکرد چیست.

برای از رسانه‌ها و یوتیوبرهای ژاپنی در روز‌های گذشته به پلی‌استیشن ۵ دسترسی داشته‌اند. بسیاری از این افراد از ویزگی‌های چدیدی مانند بازخورد هاپتیک (Hpatic Feedback)، سرعت بسیار سریع درایو SSD، دمای پایین هوای خروجی از کنسول و بی‌صدا بودن کنسول تعریف کردند اما احتمالاََ یک مورد وجود دارد که ژاپنی‌ها چندان از آن راضی نیستند. شرکت سونی تصمیم گرفته که عملکرد دکمه‌های ◯ و X را برای ژاپنی‌ها عوض کند که چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. همان‌طور که می‌دانید تا قبل از پلی‌استیشن ۵ برای کنسول‌های منطقه‌ی ژاپن دکمه‌ی ◯ برای ورود و تایید استفاده می‌شود و دکمه‌ی X برای خروج و رد کردن اما حالا این عملکرد شبیه به نسخه‌ی غربی کنسول‌ها شده است.

در ژاپن X به عنوان ضربدر، نمادی با نام “batsu” یا همان “اشتباه” شناخته می‌شود و از طرفی ◯ همیشه در سوالات یا موارد مختلف به عنوان “صحیح” یا “تایید” کاربرد دارد. حالا تغییرات اعمال شده برروی پلی‌استیشن ۵ برای آن‌ها کمی گیج کننده است چرا که برای سالیان سال این دو نماد را به شکلی دیگه شناخته‌اند.

از طرفی در غرب دکمه X به عنوان تایید یا “بله” کاربر دارد و به طور خودکار دکمه‌ی “خیر” یا “برگشت” معنا می‌دهد. البته در طول این سال‌ها بازی‌هایی وجود داشته‌اند که بر خلاف این رویه عمل کرده باشند. به عنوان مثال در نسخه‎ی غربی بازی Metal Gear Solid نیز برای پیشرفت در گزینه‌ها می‌بایست دکمه‌ی ◯ را انتخاب کنید. حالا به نظر می‌رسد سونی تصمیم گرفته که نسخه‌ی غربی را به عنوان استاندارد کلی ارائه دهد. دلیل اصلی این ادعاها پیش‌نمایش‌ها و بررسی‌هایی است که توسط یوتیوبرهای ژاپنی ارائه شده‌اند، این افراد تایید کرده‌اند که دکمه‌ی تایید X و به طور خودکار ◯ دکمه‌ی برگشت بوده است. البته شاید این گزینه وجود داشته باشد که در تنظیمات بتوان این موضوع را تغییر داد و یا حتی در یک به‌روزرسانی آن را مطابق میل طرفداران عوض کرد.

بسیاری از طرفداران به این موضوع واکنش نشان داده‌ و دلیل آن را جویا شده‌اند. وبسایت ژاپنی AV Watch از سوی بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی (Sony Interactive Entertainment) تاییدیه این موضوع را دریافت کرده است، آن‌ها در این باره توضیح دادند:

این تغییر ایجاد شده است تا در محیطی که چندین بازی‌باز از کشورهای مختلف به تجربه‌ی اثری خاص می‌پردازند، متفاوت بودن دکمه‌ها باعث سردرگمی و گیج شدن آن‌ها نشود.

نکته‌ی جالبی که وجود دارد این است که ما در ویدیوی گیم‌پلی عنوان Godfall مشاهده می‌کنیم که برای تایید استفاده می‌شود. این موضوع نشان می‌‌دهد که سونی به سازندگان اجبار نکرده است که دکمه‌های اصلی را به کار ببرند و شاید این موضوع بیشتر باعث سردرگمی شود.

پلی‌استیشن ۵ با وجود تمامی مشکلات در پیش‌خرید و احتمال تاخیر برخی از آن‌ها تا سال ۲۰۲۱ سرانجام در تاریخ ۲۲ آبان (۱۲ نوامبر) در دسترس بازی‌بازان قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند - گیمفا
طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند - گیمفا
طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند - گیمفا
طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند - گیمفا
طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند - گیمفا
طرفداران ژاپنی پلی‌استیشن ۵ نسبت به تغییر عملکرد دکمه‌ی دوال‌سنس نگران هستند - گیمفا