بی کران در دستان تو | نقد و بررسی بازی BioShock: Infinite - گیمفا
بی کران در دستان تو | نقد و بررسی بازی BioShock: Infinite - گیمفا
بی کران در دستان تو | نقد و بررسی بازی BioShock: Infinite - گیمفا
بی کران در دستان تو | نقد و بررسی بازی BioShock: Infinite - گیمفا

بی کران در دستان تو | نقد و بررسی بازی BioShock: Infinite

رسول خردمندی
۱۹:۱۲ ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
بی کران در دستان تو | نقد و بررسی بازی BioShock: Infinite - گیمفا

بازی های امروزه اکثرا بر پایه ارضای حس خشونت بازیبازها ساخته می شود و کمتر بازی را در طول تاریخ این صنعت شاهد بودیم که بازیبازها را به تفکر پیرامون حوادث و دنیای بازی انجام شده وادار سازد. بازی بایوشاک: بی کران جدیدترین و کامل ترین بازی موجود است که با روح و روان بازیباز بازی می کند!

نام: BioShock: Infinite

سازنده: Irrational Games

ناشر:۲k games

سبک: First Person Shooter

پلتفرم: PC ، Xbox360 ، PS3 ، Mac

bioshock infinite official box art

شهر گمشده ایی به نام کلمبیا:

محوریت داستان بازی Bioshock: Infinite بر پایه شهری در آسمان به نام کلمبیا بنا شده است. این شهر توسط Zachary Comstock ساخته شد. شروع داستان بسیار ساده و فارغ از هیچگونه پیچیدگی و روایت های هالیوودی آغاز می شود. فردی به نام Booker Dewitt توسط شخصی مرموز اجیر می شود تا دختری به نام الیزابت را از شهر کلمبیا نجات داده و برای او بیاورد. بوکر مجبور است تا الیزابت را برای جبران بدهی های خود بیاورد. پس عازم سفری پرمخاطره می شود که روحش از حوادث پیش رو خبر ندارد.

همانند دو نسخه قبل ، سرپرست نویسندگان آقای Ken Levine است و همانند  نسخه های پیشین بازی بایوشاک ، مذهب و خداپرستی دست مایه داستان می شود. داستانی همانند شهر ویران شده Rapture که به علت زیاده خواهی موسسان شهر سرانجام خوبی ندارد. حال در این نسخه ، Andrew rayn جای خود را به Zachary Comstock داده است. بازیباز احساس می کند که همه چیز را می داند و دست نویسنده داستان را خوانده است ولی در کمال تعجب در طول پیشروی با هیچگونه غافلگیری همراه نیست و تمام هدف بازیباز به نجات و فرار الیزابت متمرکز شده است ولی در آخرین مراحل پایانی بازی ، غافلگیری ها شروع می شوند و به سان سیلی عظیم ، سد افکار بازیباز شکسته می شود و بازیباز در می یابد که ۱ % از داستان اصلی را درک نکرده است.

الیزابت در ابتدای بازی داخل برجی زندانی شده است و توسط هیولایی به نام Songbird محافظت می شود تا مبادا از شهر فرار کند. الیزابت دارای قدرت های خاصی است که در ابتدای بازی تا حدودی به آن اشاره می شود. وی قادر است در میان دنیاهای موازی سفر کند! Songbird فقط به عنوان یک هیولای خبیث در بازی حضور ندارد و بین الیزابت و این پرنده عظیم الجثه رابطه هایی وجود دارد. در بازی، انتخاب هایی پیش روی شما قرار دارند که اهمیت چندانی ندارند ولی انتخاب های شما عواقبی در پیش برد داستان خواهند داشت.

شاید تنها ایراد بخش داستانی در پایان بندی آن دانست. بازیبازهایی که داستان و محیط استیم پانک کلمبیا را درک نکرده اند به هیچ وجه نمی توانند پایان منحصر به فرد این بازی را درک کنند! همانطور که می بینید این نقطه ضعف نیست بلکه تصور نادرست بازیبازها از یک داستانی با این مضمون است. برای درک داستان بازی و شهر کلمبیا می توان آیتم های صوتی را از گوشه کنار شهر جمع آوری کرد تا پی به رازهای کلمبیا و حوادث پیرامون آن برد.

bi 06

برخورد الیزابت با بوکر گاهی اوقات روی اعصاب است!!

زیبایی کلمبیا در یک نگاه:

تغییر محیط بازی از شهر رپچر به کلمبیا یک چالش جدید برای Ken Levine بود چون محدودیت های گرافیکی که در شهر رپچر وجود داشت در کلمبیا بی معنا بود. بازیبازها انتظار یک Draw distance فوق العاده از شهر شناور در آسمان دارند. انتظار ساختمان های سرافراشته و افکت های بصری چشم نواز.خوشبختانه سازندگان به خوبی و با وسواس این شهر را ساختند. شهری که بی نهایت زیبا و پویا است. به عبارتی دیگر سازندگان از نهایت قدرت انجین آنریل ۳ برای خلق شهر کلمبیا استفاده کرده اند. محیط های سر سبز، ویران شده و حتی محیط برفی در بازی بسیار خلاقانه ایجاد شده است. طراحی شخصیت الیزابت نیز بسیار زیبا کار شده است.

bsi 2

طراحی الیزابت بی نظیر است. هیچ اعتراضی وارد نیست!

صداهای ماندگار:

مگر می شود در بازی بایوشاک موسیقی ضعیف باشد؟ سوهان روح بازیبازها در شهر رپچر ، موسیقی زیبا و دلهره آور بوده که در طول بازی به بازیباز انرژی مضاعف می بخشید. در بایوشاک: بی کران نیز به مدد آقای Garry Schyman، این انرژی به توان ۳ می رسد. Garry Schyman علاوه بر سری بازی های بایوشاک ، در بازی Dante’s inferno نیز حضور داشته و موسیقی ماندگاری از خود به جا گذاشته است. دوبلور های شخصیت های اصلی بسیار زیبا و در خور توجه هستند. صداگذاری شخصیت بوکر بر عهده Troy Baker و شخصیت الیزابت بر عهده Courtnee Draper  است که هر دو به خوبی از عهده مسئولیت خود بر آمده اند.

troybaker bookerdewitt1jpg644x435 q100

Troy Baker ، صداگذار شخصیت بوکر
شباهت هایی در چهره دو شخصیت دیده می شود. مگر نه؟

courtnee draper صداگذار شخصیت الیزابت

courtnee draper، صداگذار شخصیت الیزابت

طعم شیرین قدرت:

اصولا گیم پلی بازی بایوشاک با دیگر بازی های هم سبک خود تفاوت دارد. بایوشاک: بی کران را ساخته اند تا در دنیای آن غرق شوید! شهر کلمبیا فقط یک لوکیشن بی روح نیست و NPC های داخل بازی رفتارهای جالبی از خود نشان می دهند که گاهی اوقات می توان بی خیال ماموریت اصلی بازی شد و ساعت ها به جر و بحث زن و شوهری در گوشه ایی از شهر نظاره کرد.

از گشت و گذار در محیط بی نظیر بازی بگذریم ، مبارزات بایوشاک در نوع خود بهتر شده و می توان گفت کیفیت مبارزات بهتر از نسخه های قبلی بایوشاک است. به مدد چنگکی که در دست چپ بوکر وجود دارد می توان در میان آسمان ها سفر کرد. همچنین برای مبارزات تن به تن نیز از این چنگک استفاده می شود. سازندگان تمام تلاش خود را کردند تا ریتم مبارزات را حفظ کنند و بازیباز از مبارزه با هوش مصنوعی خسته نشود. شاید باورش سخت باشد ولی تنوع دشمنان آنچنان زیاد نیست و شمار هوش مصنوعی از انگشتان یک دست فراتر نمی رود. با این حال مبارزه در بایوشاک: بی کران به یکی از مفرح ترین کارهایی تبدیل می شود که می توانید در شهر کلمبیا انجام دهید.

skylinemelee online

بوکر آمد.
بوکر با چنگگ آمد!

و باز هم جادو …:

پایه اصلی مبارزات بر پایه  استفاده از جادو بنا نهاده شده است. بوکر قدرت های ماورالطبیعه ایی را در بازی تحت عنوان Vigor پیدا می کند که برای پیشروی در بازی مناسب است. توجه کنید “مناسب” است! هیچگونه الزامی در کار نیست که تمامی قدرت های ویژه را پیدا کنید ولی از آنجایی که این بازی بایوشاک نام دارد؛ طعم شیرین قدرت باعث می شود که در به در به دنبال قدرت های ویژه بگردید. انصافا قدرت های خارق العاده ایی در این نسخه وجود دارد که هیجان مبارزات را تقویت می کند. به عنوان مثال با استفاده از یک اسلات ، دشمنان را به هوا پرتاب کرده و با مصرف یک اسلات دیگر دسته ایی از کلاغ ها را به سوی آنها روانه سازید. برای اتمام کار نیز بهتر است با استفاده از اسلات دیگر شوک الکتریکی نیز به آنها وارد سازید! استفاده از این قدرت ها محدودیتی نیز دارند. بر اساس فیزیولوژی پزشکی، فعالیت هایی که انسان انجام می دهد نیاز به انرژی دارد که یکی از ارکان حفظ انرژی در بدن، وجود “نمک” در سیستم گوارشی فرد است. در گیم پلی این بازی ، این مسئله طبی اعمال شده است. در بازی برای اجرای Vigor های مختلف باید به دنبال نمک باشید.

bioshockinfinite handymanfeaturette online

شاید بتونیم بگوییم این گنده بک ، قوی ترین دشمن در کلمبیا هست

همانطور که ذکر شد الیزابت یک دختر معمولی نیست و می تواند بین دنیاهای موازی سفر کند. شاید یکی از علت های نامگذاری این نسخه به “بی کران” در همین موضوع بود. بر طبق نظریه کوانتوم ، هر عملی در این دنیا باعث می شود که در دنیاهای موازی نیز اتفاقاتی به عنوان عواقب رخ دهد. این مسئله به زبان بسیار ساده در بازی بیان می شود تا بازیباز گمراه نشود. بر طبق همین نظریه در دنیایی که ما زندگی می کنیم، روزنه هایی وجود دارد که در تعریف آنها می توان گفت مرز بین دنیای ما و دنیای موازی دیگر در مکان هایی، بسیار نازک است و می توان از این روزنه به دنیای دیگر سفر کرد. الیزابت این قدرت را دارد تا این روزنه ها را پیدا کند و آن منطقه را احیا کرده و حتی به دنیای دیگر سفر کند. فرض کنید در یک درگیری نفس گیر قرار دارید و نیاز به یک نیروی کمکی دارید. بر فراز آسمان روزنه ایی می بینید که در دنیای موازی یک روبات پرنده وجود دارد. شما می توانید بی خیال آن روبات شوید و دست تنها به پیروزی در مبارزه بپردازید. همچنین می توانید از الیزابت درخواست کنید که آن روزنه را احیا کند و روبات در تصرف شما در بیاید. قدرت در دستان شماست. این شما هستید که گیم پلی بازی را می سازید. هیچ اجباری در عملکرد خاصی وجود ندارد.

الیزابت در کنار یک روزنه کوچیک به دنیای دیگر

الیزابت در کنار یک روزنه کوچیک به دنیای دیگر !

الیزابت را می توان به جرئت بهترین همراه در طول بازی های ویدئویی دهه اخیر دانست. کاراکتری که نه تنها زیر دست و پای شما نیست. بلکه به شما بسیار یاری نیز می رساند! فرض کنید در میدان نبرد با کمبود مهمات رو به رو شده اید و با ناامیدی آخرین تیرهای خود را نیز تلف می کنید که الیزابت توجه شما را به سمت خود جلب می کند و بسته ایی مهمات به شما می دهد! ای کاش سازندگان بازی رزیدنت اویل نیز از این اسکریپت ها برای خلق یک یار کمکی خوب استفاده می کردند تا کاراکتر، کمک حال بازیباز باشد نه یک سوهان روح!

و اما منحصر به فردترین قابلیت موجود در بازی ، “تجهیزات” (gears) است. همانند بازی های اکشن نقش آفرینی مثل بازی Deus Ex می توانید تن پوش خود را به تجهیزات مسلح کنید. این تجهیزات قابلیت های بیشتری را برای شما فراهم می سازند. به عنوان مثال تجهیزاتی که می تواند میزان خسارت ضربات تن به تن را افزایش دهد. این تجهیزات را باید در بازی بخرید. باز هم هیچ اجباری در کار نیست ولی یک تجهیزات خوب و قوی می تواند شما را در نبردهای نهایی کمک کند ولی آیا میل به قدرت را می توان نادیده گرفت؟!

در کل اگر به دنبال یک بازی خوب و هیجان انگیز می گردید باید بازی بایوشاک: بی کران را امتحان کنید. کسانی که نسخه های پیشین این بازی را انجام نداده اند نگران نباشند زیرا این بازی وابستگی داستانی خاصی به نسخه های قبل ندارد و می توانید تجربه خوبی را از این بازی ناب کسب کنید. بدون شک بایوشاک: بی کران یکی از بهترین بازی های سال جاری است.

bioshock infinite

KhafiMariomanلژیون

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بی کران در دستان تو | نقد و بررسی بازی BioShock: Infinite - گیمفا
بی کران در دستان تو | نقد و بررسی بازی BioShock: Infinite - گیمفا
بی کران در دستان تو | نقد و بررسی بازی BioShock: Infinite - گیمفا
بی کران در دستان تو | نقد و بررسی بازی BioShock: Infinite - گیمفا
بی کران در دستان تو | نقد و بررسی بازی BioShock: Infinite - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • mafiaII گفت:

    با بازیش زیاد حال نکردم :no: :no:

    KhafiMarioman
  • نمیخواستم بگیرمش ولی با این نمره ها حتما باید بگیرمش :laugh: :yes:

    Khafiمتین
  • AMir گفت:

    ۴۰؟؟؟؟
    با این نقد و نمرات حتما باید ترکونده باشه!
    بازیو دارمش ولی فعلا جا ندارم نصبش کنم!

  • sam09ft گفت:

    از اون بازیهایی هست که با گرافیک پایین اصلا حال نمیده بازیش کنی
    بابت مقاله هم ممنون
    ولی خدایی اگه بدون در نظر گرفتن نمراتش میخواستید نمره بدید عمرا اگه کامل میدادید

    🖤james McCaffrey
    • راستش پایان بازی ذکر کرده بودم که بازی متای ۹۶ داره ولی گفتم اگه شما بخونین این تیکه رو بگید که یارو اومده جوگیر شده ، مثل خارجکی ها نمره کامل داده. واسه خاطر همین این جمله رو حذف کردم 🙂

      واقعا تلاش کردم ازش ایراد بگیرم ولی نبود! جدی میگم. تا ۲۰ دقیقه انتهای بازی قرار بود به داستانش ۳۵ بدم ولی تموم که کردم از نظرم برگشتم! این بازی فوق العاده است! همنطور که بایوشاک ۱ و ۲ هم بود.

    • wind گفت:

      دادا اونی که اینو نوشته خودش بازی کرده دیده!

  • Nima _ 73 گفت:

    این بازی ابر شاهکاره … شایدم بالاتر از اون !! 😯

  • kasra_fenix گفت:

    آقا رسول دستت درد نکنه کلا نقدات رو خیلی دست دارم.

  • این نمرش شد ۴۰ از ۴۰ جالب :-*

    من فعلان با ایول سرگرم ولی صبح میرم میخرمش :yes:

    عاشق این بخش گیمفام (نقد بازیها)
    ممنون واسه نقدتون آقا رسول :yes:

  • HADES گفت:

    بابا خدا وکیلی اینقدر اَلکی ، آبکی ، نمره ندین

    میدونید امتیاز کامل یعنی چه؟ یعنی RDR-MGS4-MW2-GTA

    امتیاز کاملتون برا بازی مثل GTA V نگه دارید که اون روز بگیم به به GTA V ترکوند نه که یه بایوشاک دیگه اومده!!!!!!!!!!!!!!

    حالا شاید بعضی ها بگن چه ربطی داره و لی خیلی هم امتیاز کامل ربطشون بهم میده.

    در کل برای خودتون گفتم- :yes: احساسات را کنترل کنیم.

    🖤james McCaffrey
    • king.amir گفت:

      چرا اقا نباید نمره کامل بدن بازی ای که نمرش کامله نباید حقشو بهش بدن شما به بازی که بازی نکردی(gta v) نمره کامل میدی اونوقت میگی احساساتت رو کنترول کن مگه بازی کامل شاخ و دم داره؟؟!!!!!!!

    • دوست عزیز چرا بدون اطلاعات حرف میزنید ؟ یه نگاه به امتیازات دیگر این بازی هم کردید ؟ اونا هم احساساتی عمل کردن ؟ متا این بازی رو احیانا که حاصل ۴۸ نقد مثبت و ۲۴ نمره ی کامل هم هست که نگاه کردین ؟ اونا هم احساسی هستن ؟ منتقد های گیمفا به هیچ وجه به نمره ی جاهای دیگه توجهی نداره و فقط نظر خودشون رو اعمال میکنن ولی به دورو بر هم نگاه کنید بد نیست !

    • Nima _ 73 گفت:

      به طرز عجیبی باهاتون موافقم …
      اگر این بازی نمره ی کامل بگیره پس نمره ی GTA V چند خواهد بود؟!

      🖤james McCaffrey
    • یک ایراد بازی بایوشاک: بی کران رو نام ببر شما. 😐
      واقعا خیلی ضد حالن بعضی ها. می تونم چشم بسته بگم ۲ خط اول رو خوندی شما و اومدی نمره رو هم دیدی. نظر دادی.
      وگرنه من بیکار نبودم ۲ هزار کلمه واسه این بازی بنویسم.

      از شما و دیگر کاربران تقاضا می کنم که ایرادات این بازی رو بگن که ما هم بدونیم! اصلا بی خیال متای ۹۶ بازی. ایرادات رو بگید!

      • HADES گفت:

        من در اول صحبتم جواب آقای نوروزی رو می دم: جناب بله انتظام از شما و همکارن محترمتان (سایت گیمفا) زیاد هست.
        سایت های دیگه اهمیتی برام ندارن.که چی میگن – (عللی هم دارد)
        و بجز سایت شما جای دیگه ای……کاری ندارم (اگر هم خواستین برم پیام.ش بدید)
        ————————————————————————————————

        و اما بازیش ، خوب بود نه ۴۰ شاید هم از دید من ۴۰ (همون ۱۰ خودم)نیست
        من هم تجربه ای در حد خودم از گیم دارم و بر همون اساس نظر میدم

        و آقای خردمندی ببخشید اینطوری جواب زحمات شما رو دادم خارج از ادب گفتار بود
        اما نظر همه یکی نیست ، نمره کامل از نظر بنده حقش نیست. موفق باشید

        امتیاز من ۹.۳

      • john 117 گفت:

        به نظر من تنها مشکل اصلی گرافیک بازی مخصوصا نسخه های کنسولیه.
        گرافیکش اصلا روی ۳۶۰ راضی کننده نیست و ۲۵/۴۰ بهش می دم تازه به خاطر گرافیک هنریش. زور داره به خدا روی xboxبا انریل۳ جاجمنت با اون گرافیک خفن رو ببینی اینم ببینی!
        فقط یه نگا به گل های رز و چمن های بازی بندازید…………

      • Mikaelson گفت:

        بازی کامل هست و در تمام بخشها لایق امتیاز ۴۰ هست اما گرافیک 😐 😐 الحق گرافیک بازی اصلا خوب نبود!!اصلا جزئیاتی من چه در دشمنان و چه در شخصیتهای اصلی و وسایل موجود در بازی ندیدم!درسته از نمای کلی شهر رو ببینی زیباست و رنگهای شادش باعث شده این زیبایی دوچندان بشه اما خداییش حق گرافیکش این نمره نبود :no:
        ممنون از نقدتون :snicker:

      • Mikaelson گفت:

        در واقع گرافیک هنری بازی خوبه اما گرافیک فنیش همچین تعریفی نداره!

    • wind گفت:

      در واقع باید می گفتی GTA v with bags
      اون همه باگ داره GTA V بعد می گی کامل بدن؟

  • arian esmaili گفت:

    خداوکیلی لیاقتشو نداشت ۳۵ چرا ولی ۴۰ :sick: :sick:

    Khafi
  • ALI گفت:

    بازی خیلی توپی است :yes: :yes: :yes:

    نمره ای هم که بش دادین اندازشه

    ولی حیف نمی دونم چی شده از یه جاییش دیگه سیو نمیشه رو ایکس باکسم با این علامتشم میاره لطفا اگه کسی میدونه کمک کنه

  • ... گفت:

    ثانیه به ثانیه بازیش فوق العادست و به هیچ وجه خسته کننده نیست و به بهترین نحو ممکن ساخته شده…نمره ی ۵۰ از ۴۰ هم کمشه 😐

    Khafi
  • ۴۰ هم کمه براش!فوق العادست!بایوشاک ۱ وبی کران بهترین بازی های عمر من بودن!چقدر لذت بخش وشیرینه که بعد از ۵ سال انتظار همیچین شاهکاری از کن لواین عزیزم تحویل گرفتم!ازت ممنونم کن! :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

  • roommate گفت:

    عجبا ….اععصاب نمیذارن واسه ادم :reallypissed: :reallypissed: :reallypissed:
    هی میخوام این اخر عیدی بشینم درس بخونم امتاحان نهایی رو گند نزنم….باز از این بازی ها میاد..نقد گیم اسپات رو دان کردم گفت عالی بود ..ای جی ان بازم همین…گیمفا هم که کامل دادتش…..بعدش توقع دارین مردم بشینن درس بخوننن …منکه همی الان رفتم بخرمش. :snicker:

  • دست شما درد نکنه نقدخیلی خوبی بود .۲ تا نکته:
    ۱ – به هیچ وجه نمیشه به گرافیک بازی نمره کامل داد.ایرادات فنی در گرافیک بازی وجود داره (از نظر هنری که شاهکاره).حداکثر نمره ای که میشه به گرافیک داد ۳۶ هست.مشکلاتی در نورپردازی و تکسچرینگ (!)وجود داره که غیر قابل چشم پوشی اند.
    ولی به بقیه بخش ها باید نمره کامل داد.

  • Shiraz گفت:

    میتونم فقط بگم بی نظیر یعنی عالی توپ باحال هیچ مشکلی نداره کم نقص ترین بازی همانند ( GOW 1 ) مجله بازی رایانه اون موقع نمره ۲۰ از ۲۰ داده بودش بعضی از ملتم جو گیر میشدن میگفتن چرا … آقای خردمندی نقدت عالی بود داداش واقعا اونجا که نوشتی نگرد پیدا نمیکنی بهترین گفتی … LIKE :yes:

  • HunterMAN1719 گفت:

    بازی واقعا شاهکار ولی باید یک معیاری باشه که بشه بازی های الان رو با مثلا دو یا سه سال دیگه مقایسه کرد :yes: :-/

  • III I III گفت:

    موفقیتش تحسین بر انگیز بود و مثالی بود برای ناشر هایی و استدیو هایی که باید به فکر ip جدید برای نسل بعدشون باشن؛به جای این که از یک فرانچایز سالانه و سود آور سوء استفاده کنن و نو آوری نداشته باشن…
    محرک خوبی بود برای این صنعت در کل.
    نقدتون هم کامل قبول دارم و جای بحثی وجو نداره دربارش. :yes:

    • wind گفت:

      آره فقط لواین مجبور نبود کلا ایرشنال رو بترکونه که دیگه بایوشاک نسازه که تکراری نشه(معلوم نیست ۲k چیکار کرده بود که اینجور شد مثل اینکه می خواست مجبورش کنه باز هم بایوشاک بسازه)

  • من مطلب رو خودنم با تشکر از رسول جان یه چندتا مورد پیش اومد که اگه جواب بدی خوبه 🙂 :
    ۱ – اون مقدمه واقعا هیچ پشتیبانی نداره … نمی دونم هم اگه داره میشه منبع بدی که کدوم بازیهای الان میخواد گیمر رو با خشونت ارضا کنه؟

    ۲- “طول پیشروی با هیچگونه غافلگیری همراه نیست ” !!!!! رسول این یکی رو اصلا نمیشه هضم کرد.بازی همینطور که داره پیش میره سوالایی رو مطرح میکنه و به طرز وحشتناکی ،‌درست و حسابی بهشون جواب میده.مثالش اون حقیقتیه که بعد از Hall of Heroes الیزابت میفهمه … (اسپویل نشه دیگه 🙂 )

    ۳- کاش تو بخش داستان به نکته های اصلی اشاره میکردی. مثلا اینکه این بازی با پشت زمینه ی داستانی کلمبیا داره چند تا از بزرگترین اتفاقات روی زمین رو نقد میکنه (نقد هم نکنه یگ نگاهی بهش میندازه ) مثلا انقلاب آمریکا که پشت زمینه ی اصلیه .یا مثلا وضعیت آمریکا هنگام جنگ جهانی و یا خیلی چیزهای دیگه که البته گنده گویی بازی حساب نمیشه به هیچ وجه چون میتونه حرفشو بزنه.

    ۴- تو بخش موسیقی که اصلا نقدی صورت نگرفته و تشریحی هم نیست. تنگفتی که موزیک بازی از چه دسته ایه یا اون پایین تر نگفتی که صداگذاری شخصیتای بازی چرا اینقد خوبه؟ بی دلیل میگی : خوب کار شده است (عذاب میده منو ببخشید دیگه :))

    ۵- بخش گیم پلی نقد نسبت به بقیه ش خیلی بهتره ، تقریبا به همه ی نکاتش اشاره کردی 🙂 (۱ نمره )

    ———-
    باور کن اگه بازی دیگه ای بود من چیزی نمیگفتم اما بایوشاک خیلی خیلی بازی بزرگیه و انتظار داشتم تو نقدش خیلی چیزا پیدا کنم اما انگار یه بازی مستقل رو داشتی نقد میکردی :\
    منتظر جواب هستم .

    • مرسی از نظرت. آدم خوشحال میشه این شکلی انتقادات رو می بینه 🙂

      ۱. خب این یه مقدمه کلی بود. بازی هایی زیادی هستن مثل geow ، Gow ، DMC ، ارتش دو نفره. منظورم اصلا این نیست که بازی بدی هستن! نه! ولی خب پشت داستان بایوشاک اهداف و داستان فلسفی خوابیده. مثل این می مونه که سریال واکینگ دد رو با سریال Breaking bad بخوای مقایسه کنی. هر چند هم سریال واکینگ دد جذاب باشه ولی باز هم خیلی ها هستن Breaking bad رو دنبال می کنن چون اهداف سریال و داستان گیراتر هست.

      ۲. این قضیه رو بهتره بازی رو تموم کنی تا بفهمی اشتباه می کردی 😀 فقط یه جمله رو بهت ارجاع میدم برو تو بحرش تا پایان بازی.
      یه جا هست که آقای لوتس اگه اشتباه نکنم میگه بهت:

      ” شیر یا خط؟ کدوم رو انتخاب می کنی؟ آیا می تونی در آنِ واحد هر ۲ طرف رو انتخاب کنی؟ نه! وقتی تو شیر رو انتخاب می کنی ، خط رو نمی بینی. وقتی خط رو انتخاب کنی ، شیر رو …….”

      منظور: ببین فکر می کنی زرنگی ولی یه جنبه داستان رو داری نگاه می کنی ، جنبه دیگه رو تا ما نخوایم نمی تونی ببینی 🙂

      ۳. خب این فقره رو نمی تونم دفاع کنم. یادم رفت ذکر کنم چون سطحی ازش رد شدم وگرنه اون Patroit که تو بازی هست، از مدل جورج واشنگتن طراحی شده :rotfl:

      ۴. جفت این ۲ نفر ، تجربه دوبلوری دارن تو بازی های دیگه مثل Mass Effect. سبک هم که دیگه تابلوهه دیگه. وقتی اسم Composer رو اوردم پس معلومه که سمفونی هست که آقای Garry Schyman اومده روش کار کرده. کلا رهبر ارکست هستن ایشون.

      ۵. ممنون. هی می خواستم تمومش کنم چون زیاد شد و بالانس بقیه قسمت ها رو بهم زد ولی نمی شد کات کنم 😀 به هر حال گیم پلی خیلی روش کار شده بود. نامردی بود اشاره نمی کردم.

      —————

      درباره اینکه مستقل نقد شد به این دلیل بود که وابستگی چندانی با شهر رپچر نداشت. مثلا اگر قرار بود داستان بازی رو به صورت مقیاسی نگاه کنیم با نسخه ۲ ، کسی که ۲ نسخه قبلی رو بازی نکرده باشه گیج میشه! قبول دارم یه روابطی وجود داره. تو بخش داستانی هم گفتم یه شباهت هایی با رپچر داره ولی خب نمیشه مثل نسخه سوم بهش نگاه کنیم. اگر نقد بازی COD یا AC بود کاملا حق رو می دادم باهات چون دنباله اون نسخه هستن ولی همونطور که می بینی اسم بازی هم زده Bioshock: Infinite نه Bioshock 3 !

      • ۱- مقدمه کلی رو از خیرش میگذرم چون تا ثریا ادامه پیدا میکنه 😐
        ۲- خب وقتی پیچایی مث اون جایی که عرض کردم تو بازی وجود داره میتونستی تو نقد بیاری که بله ، شوک های آخر بازی در مقایسه با پیچایی که اواسط داستان مشاهده میکنید خیلی بزرگتر است اما گفتی که هیچ شوکی وجود ندارد!

        ۳- 😐

        ۴- اینو باید تو نقد اشاره میکردی که نکردی . گذشت !

        —————–
        منظورم از اینکه گفتم مث بازی مستقل نقد کردی این بود که انگار این بازی اصلا AAA نیست ، از اون لحاظ گفتم ( خیلی سرسری نگاه کردی) وگرنه بایوشاک یه عنوان کاملا جداست که اصلا ربطی به نسخه های دیگه نداره

        • قاسم بازی رو تموم کن. من الان هر چی بگم ، میگی که شوک رو چرا نیوردی 😀 اصلا شوکی در کار نیست. اونم یه بخشی از داستان هست که باید اون تجربه شوک کاذب رو پیدا می کردی. پایان بازی رو ببینی ، کن لوین می زنه پس کلت که دیدی اشتباه فکر می کردی؟ 😀 آقا این یک شوک نیست. به همین موقع شب قسم 😐

          حقه های داستان نویسی رو میشه تو ۳ مورد خلاصه کرد.

          ۱. حفره: مثل داستان بازی Far Cry 3 که جیسون اون وسط معرکه گیر ی مرد!
          ۲. شوک: مسیر داستانی با آنچه که انتظار داری انحراف پیدا می کنه. به اصطلاح میگن Shift پیدا کرده.
          ۳. شوک کاذب: یارو میاد یه داستانی رو می نویسه. چندین شوک کاذب می ذاره تو مسیر زمانی داستانش. می دونه اطلاعاتی که داره میده درست نیست و امکان داره خواننده گیج بشه ولی ریسک می کنه واسه شوک اصلی که در پایان داستان باهاش رو به رو میشه. مثل فیلم Seven و بازی Bioshock: Infinite. تو داستان نویسی کسی سراغ این مورد معمولا نمیره چون خیلی سخته یه داستان ناب بنویسی که کسی گیج نشه بعد اتمام بازی!

          شما بازی رو تموم کن. متوجه میشی. من الان هر چی بگم حرف خودت رو می زنی. نمی تونم اسپویل کنم چون یه ملت دارن کامنت ها رو می خونن ببینن کاربرها نظرشون چیه 😐 از طرف دیگه نمیخوام حالت گرفته شه که داستان لو رفته.

          دیگه بازی AAA حدود ۲ هزار کلمه واسم وقت گرفت دیگه. آقای نوروزی واسه RE6 که جزو هوادارنش هم حساب میشه و با این که یک عنوان AAA نبود یه نقد ۳ هزار کلمه ایی نوشت. فک کنم کافیه ۲ هزار کلمه. همینم خیلی ها نخوندن 😐

          • در مورد داستان که به خاطری که ثابت کنم وقتی بازی رو تموم کنم باهات بحثو ادامه میدم اما در مورد این حقه های داستان نویسی 😀 که نوشتی!
            من واقعا برای اولین باره که بین کلاسایی که رفتم و کتابایی که در مورد نوشتن داستان و بازینامه و فیلمنامه خوندم به همچین اصطلاحاتی بر میخورم! ( من منظورم از شوک خیلی فردی بود ، یعنی من اینجا نشتم و از حرفی که میشنوم تعجب میکنم!)
            من در آوردی؟؟؟
            ———
            در اون مورد هم که اصلا مهم نیست که میخوان بخونن یا نه .وقتی بازی اونقد نکته داره که نمیشه گفت یا باید بدیم به کسی که بتونه متن رو در بیاره یا هم باید به همه نکات اشاره کنیم …

  • دوستان به نظر من بعضی از ماها به سبک های خاصی علاقه نداریم واسه همین باعث میشه وقتی مطلب رو میخونیم مخالف نظرهای ما بیاد
    واسه یه بازی با یک سبک خاص اول باید اونو درک کنیم بعد بازیش کنیم تا ببینیم ایرادات چیه
    بایوشاک تو سبک خودش واقعا بی نظیره حالا شاید عده ای علاقه نداشته باشن که یه بحث جداست. امروز یکی از دوستان بهم گفت بایوشاک آشغاله. علتشم میدونم چرا اینطوری فکر میکنه . چون از بازی های واقع گرایانه خوشش میاد.

  • واقعا اگه این بازی نمره ۴۰ گرفته ویعنی بازی شاهکار به تمام معناست پس این نقد چرا

    در حد بازی که نمره ۴۰ گرفته نیست .. :sweat: :sweat:

    ببخشید :-*

  • III I III گفت:

    Dante’s inferno ?
    سوال داشتم:صدا گزاریش تا چه حدی موفق بود؟
    منبع

    • لینک نقد IGN رو نمی تونم بذارم واسه قضیه فیل**ترینگ ولی بخش صداگذاری رو واست کپی کردم:

      The soundtrack is quite good across the board, and while some lines sound weak, the ambient noise and sound effects are effective.
      Rate: 8
      معنیش هم که ساده هست. ساند تراک رو قبول داشته ولی یه ایراد جزئی از بخش افکت های صوتی گرفته که بعضی از افکت ها ناکارآمد هستش.

  • III I III گفت:

    رسول جان:
    “دیگه بازی AAA حدود ۲ هزار کلمه واسم وقت گرفت دیگه. آقای نوروزی واسه RE6 که جزو هوادارنش هم حساب میشه و با این که یک عنوان AAA نبود یه نقد ۳ هزار کلمه ایی نوشت”
    جسارت نباشه،ولی من هم برای Real Racing3 که یک عنوان موبایلی بود حدود ۴۵۰۰ کلمه نوشتم!تازه فنش هم نبودم دی:

  • joorchin گفت:

    نقد عالی بود!نمره هم حقش بود حتی من که انقدر ایراد گیرم چیزی پیدا نکردم ! گرافیک حتی رو کنسول ها عالی بود!بهترین استفاده ای که تا به حال از UE3 شده! البته به عقیده من!شاهکار به تمام عیار!

  • به اون دسته از کاربرا بگم که واقعا بازیو زیر سوال بردین وقتی اینو با بعضی بازی های خز شده مقایسه می کنین ….
    بایوشاک بهترین بازی من تو این چند سال بعد از ویچر بود … نه تنها من لذت بردم بلکه همه کسایی که بازی تو گرافیک نمیبینن لذت بردن …
    یکی هم که اینو با GTA مقایسه میکنه !! اصلا این دوتا چه ربطی دارن به هم دیگه که اون باید ده باشه این نه ….
    _____
    خب بگزریم … اول آقا رسول دستت درد نکنه …
    دوم رسول جان تو نقدت خیلی کم به بخش داستان رسیدگی کردی …. دوس داشتم بیشتر در مورد تمثیلی بودن بازی از آمریکا و بخش داستانی می خوندم …
    سوم بازم ممنون …
    _____
    در ضمن الیزابت واقعا شخصیت جالبی بود ، خیلی بامزه بود ، و حداقل خنگ نبودنش خیلی میارزید ….
    من که به این بازی ۴۰ میدم ، چون واقعا ارزشمند

  • Gamezluverz گفت:

    ۴۰/۴۰عالیه نکات منفی 😯 به این میگن گیم :yes: :yes: :yes:

  • SE7EN گفت:

    خوب بازیه .. تو سال ۲۰۰۷ بهترین بازی سال شد .. {نسخه یک }} // دوم بازی خوب بود وو نسخه سوم متاسفانه هنوز نصب نکردم ..اما شاهکاره “”””::۴۰\۴۰ میدم

  • EBLIS گفت:

    گرافیک میلنگه :sweat: چطور ۴۰ شد 😮

  • Ali 8075 گفت:

    سلام
    تازه دارم بازی رو با حجم حدودا ۲۱ گیگ دانلود میکنم امیدوارم همینجوری که شما و بقیه سایت ها میگن یه شاهکار به تمام معنا باشه ممنون از رسول عزیز بابت زحمتی که برای نقد کشیدن : موفق 🙂 😯 :kissed: :yes:

  • mohammad.m گفت:

    من این بازی رو دو روزه دارم ولی هنوز وقت نشده نصب کنم 😥 :reallypissed: :-(( تا دو روز دیگه هم وقت نمیشه بعدشم که دانشگاه اهههههههههههههههههههه 😥 :reallypissed: :pissedoff:

  • GODGAME گفت:

    عالی بود. هم بازی هم نقد :yes:

  • damonone گفت:

    سلام خسته نباشید آل جمیع
    من الان دو روزی میشه که بازی رو تموم کردم و دو روزه که در گیر داستان و اتفاقات اخر بازی ام.زبان انگلیسیم خیلی بد نی و بیشتر دیالگ های بازی رو میفهمیدم ولی واقعا اخره بازی رو نفهمیدم.قسمتای قبلی رو هم کامل نه ولی بازی کردم.اگه یکی پیدا بشه داستان برام تعریف کنه لطف بزرگی در حقم کرده.دنیای در ها؟؟؟ گذشته ی بوکر؟؟دلیل انگشت قطع شده الیزابت؟؟ارتباط یا نسبت بوکر و الیزابت؟؟ مادر الیزابت؟ و اخرش که پر پر شدم؟؟؟ چرا الیزابت یا بهتر بگم الیزابت ها اون کارو کردن؟؟ توجیهشو نفهمیدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    help me……heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp

  • NS game گفت:

    بچه اینقدر از این بازی ایراد نگیر 🙂
    من تا حالا قسمت های قبل رو بازی نکردم 😐
    ولی این بازی واقعا شاهکاره :yes: :yes: :yes:
    گرافیک هنریه :yes: :yes: :yes:
    گیم پلی حرف نداره :yes: :yes: :yes:
    آهنگاش دیوانه کنندس :yes: :yes: :yes:
    وس سلام 🙂
    نامه تمام :quiet:

  • AMir گفت:

    الان که بازیو نصب کردم دیدم واقعا این بازی شاهکاره!
    تمامی نمراتش نوش جونش!
    من با نمره ۴۰/۴۰ رسول خان موافقم! واقعا هیچ ایرادی نمیشه به بازی گرفت!
    گرافیک چشم نواز و زیبا(pc)
    گیم پلی دیوانه کننده و حتی بهتر از سرافکنده که روند گیم پلیش خشک بود.
    موسیقیشم طلاست
    داستانشم که چیزی نفهمیدم ولی خوب به نظر میاد.
    ایول آقای خردمندی نقدت دقیقا همون چیزی بود که تو بازی دیدم! خسته نباشی! :yes:

  • یه دیالوگ توپ از این بازی

    Elizabeth : Booker Are You Afraid Of God ? -X
    Booker : No. But I’m Afraid Of You ! -X

  • دوستان
    عزیزان
    لطف کنید انقدر اسپویل نکنید. من نمی رسم تمام نظرات رو ویرایش کنم! به جای اینکه اینجا سوال پیچ کنید همدیگه رو ، برید تو فروم یک تاپیک بزنید درباره اسپویل داستانی. من به تک تک سوالات ، جواب میدم!

  • Armin Adamak گفت:

    😐 به منم کمک کنید از بازیش خوشم بیاد

  • night.watcher گفت:

    ممنون بابت نقد کسی میدونه گیم پلی این بازی چند ساعت زمان میبره ?:-)

  • ALI_MESSI گفت:

    خیلی با بازی bio shock حال کردم :yes: :yes: :laugh:

  • HULK گفت:

    من بازیش نکردم ولی از روی تصاویر احساس میکنم خر تو خره معلوم نیست رو هوایی یا رو زمینی آدمی یا جادوگری یا… خلاصه یکی بگه این چه ویژگی های خوبی مثل bf یا cod داره که باید بازیش کرد یا بهش ۴۰ داد ?:-) ?:-) ?:-) ?:-)

    • دوست عزیز این بازی سبکش کاملا با بازی های اول شخص نظامی مانند cod فرق داره و این بازی با داستان عالیش و شخصیت های قابل باور خودش تو رو توش غرق میکنه
      کن لوین با ساخت این بازی یک تجربه متفاوت رو برای گیمر ها بوجود اورد که تو هیچ بازی دیگه ای پیدا نمی کنی
      امتحان کن این بازی رو تا متوجه بشی که چه شاهکاری داری بازی میکنی

  • AMIR-GAMER گفت:

    مرسی 😀 اینجا هنوز نیومده 🙁 😥

  • ! گفت:

    من که از این بازی خوشم نیومد

  • k1 گفت:

    برای یک گیمر سه چیز باید مهم باشه ۱ داستان ۲ داستان ۳ داستان 😀

    اگر واقعا داستان خوب باشه گیم پلی وگرافیک هر قردر هم بد باشه خوب به نظرمیاد 🙂

    می بینم همه ازاین خوششون اومده که یارو رو پرت میکنی آسمون هفتم بعد سه تا
    فن(قدرت)روش اجرا میکنی تا طرف تیکه تیکه شه این ملاک نیس .
    نبایدهمش به گرافیک نگاه کنید متاسفانه ۹۵% گیمر های ایرانی داستان بازی رو نمی فهمن یا نصفه درک میکنن وفقط می خوان بازی رو تموم کنن(بعضی موقع مثل خودم 😛 ) این اصلاخوب نیست. 🙂

    چون دیدم خیلیا داستان بازی رو کامل درک نکردن گفتم. :heh:

    باتشکرازآقای خردمندی. :yes:

  • big-man گفت:

    من نمیدونم این کسایی که میگن بازی نباید کامل نمره بگیره پس چرا دلیل نمیارن؟همش میگید گرافیک والا بلا من هم نسخه ی PS3 رو بازی کردم هم نسخه ی PC ولی هیچ بدی از گرافیک ندیدم!گرافیک در تمامی مراحل بازی چشم نواز و واقعا بدون باگ!۹۰ درصد بازی های الانی هرچقدر خوب باشن ولی باگ رو دارن ولی این بازی اصلا باگ نداشت.من خودم گیمر بسیار سخت گیری هستم ولی واقعا نمیتونم روی این بازی کوچک ترین ایرادی بزارم!من فکر نکنم که آقا رسول احساسی نقد کرده باشه بلکه فکر کنم نقد های دوستان کمی احساسی بوده!بعد میان میگن اگر به این بازی کامل میدید به GTAV پس چند میدید؟خب برادر من چه ربطی داره؟حالا به خاطر بازی جی تی ای دیگه هیچ بازی نباید امتیاز کامل بگیره؟!!!!!

    در کل بازیش از هر نظر عالی بود من خودم عاشقش شدم واقعا عالی بود.

  • motv گفت:

    آقای خردمندی سلام علیکم
    این بازی خوب بود ولی شما خیلی با احساس نوشتی و این احساس و تعصب رو ۴ ماه قبل نشون دادین که در قسمت نظرات گفین که منتظر هستین تا بازی منتشر بشه تا تحلیلش رو بزنید تو سایت.
    اشکال در نمره دهی شما هست.نمره ۴۰ در قسمت گیم پلی آن هم در حالی که هوش مصنوعی ضعیف و تعدد دشمنان کم هست (در نقد هم آمده) متعصبانه و غیر قابل توجیه هست.نمره ۳۰ مناسبتر است. گرافیک بازی بیسیار زیباست ولی موتور های دیگری هم هستند که از آنرئال اینجین بهتر هستند.نمره گرافیک هم ۳۵ تا ۳۷ میشود.داستان هم ۳۸ چون بعضی جاهها خلا وجود داشت.
    پس نمره کل بازی هرگز ۴۰ نیست.۴۰ یعنی نهایت سطح ممکن که هیچ بازی بدون اشکال نداریم که نمره کامل بگیره.
    در قسمت نکات منفی نوشتید نگرد نیست وکه در قسمت گیم پلی ۲ نکته منفی گفته شد

    لطفا برای سطح انتظار مخاطب را در به کار بردن نمره کامل برای یه بازی سقف نگذارید. نمرات تمام بازی ها باید بین ۱ تا ۳۹ باشد(البته در این سایت که از ۴۰ نمره هست که دلیل این عدد ۴۰ را نمیدانم)
    نمره ۴۰ را به هیچ بازی ندهید چون انتظارات سقف ندارد و همیشه در بازی اشکالی هرچند کوچک موجود است که نمره کامل نباید بگیرد.

    لطفا متعاصبانه نقد ننویسید که از اصول نویسندگی بدور است
    باز هم میگویم من این بازی را دوست دارم با این که نسخه های ۱ و ۲ را بازی نکردم

    لطفا نمره را منطقی تر کرده و پاسخ هم بدهید ممنون

    • با تشکر. انتقاد خوبی بود.
      در جواب هم باید بگم اگه من احساسی می خواستم نمره بدم. به بازی که DMC که جزو هوادارن ۲ آتیشه بودم هم نمره بالا میدادم ولی این طور نبود.

      البته من اصولا از ابتدای این طرح راضی به نمره دهی کمی نبودم و تلاش خودم رو کردم که نمره دهی کیفی بشه ولی خب این روزا هم چشمشون به یک عدد هست. اگر از ۱ سال پیش با گیمفا همراه بوده باشید می بینید که من تا بدین روز به یک بازی نمره کامل ندادم. درسته که دوستان گفتن دست و دلباز هستم تو نمره دهی ولی خب به قول یکی از دوستان همه بازی ها مزخرف هستن مگر اینکه خلاف این حرف ثابت بشه!

      بازی بایوشاک هم داستانش از نظر من بسیار قوی تر از داستان رپچر و اندرو رایان بود. گرافیک هم خیلی پویا بود. همینکه باگ خاصی در بازی وجود نداشت جای تحسین داره به نظرم. هر چند حجم این بازی بسیار زیاد بود. گیم پلی که شما فرمودید هوش مصنوعی ضعیف عمل کرده ، من واقعا نمی دونم چی جواب بدم. درسته حرف شما! بوکر مثل یک ابرقهرمان میشه تا انتهای بازی که می خواستم ذکر کنم به عنوان نکته منفی ولی پیش خودم گفتم این شخصیت که جلوی ماست به اختیار خودمون قوی کردیمش. هیچ اصراری در کار نبود تا Gears ببندیم واسه بوکر. هیچ اصراری نبود که ارتقا انجام بدیم و تمام Vigor ها رو مال خودمون کنیم!

      در کل انتقاد خوبی بود. ممنون از شما دوست گرامی ولی اینکه من فن بوی این بازی باشم سخت در اشتباه هستید. این بازی را ساختن تا لذت ببرید. نه اینکه ایراد بگیرید. متای ۹۶ از ۱۰۰ هم گواه این ادعاست. چند بازی تا به حال این متا رو گرفتن؟

    • wind گفت:

      بازیه خوبی بود و در مورد هوش مصنوعی هم باید بگم هوش الیزابت که جلوی دست و پات نبود بقیه ی بخش های هوش مصنوعی رو ساپورت می کرد که البته آقای کن لواین هم قبلا به این مهم توجه کرده اند. این که موتور های قوی تری هم وجود دارن صحیح اما ما خیلی از بازی هارو می بینم که با موتور غول تری ساخته شدن ولی باگ و داستان نامناسب و… بازی رو به یه بازی معمولی تبدیل کردن!!!!
      در ضمن بازی بر پایه ی هیچی ساخته شده بود چون موتور بازی ورژن جدید تری بود و سازندگان حتی خط کد هم برای ارتقا نداشتن که بخوان بازی رو بر پایه ی کد های قدیمی یا هوش مصنوعی قدیمی پایه گذاری کنن(بر طبق گفته های کن لواین شما در رپچر راه می روید پس مشکل خاصی برای بهینه سازی وجود ندارد ولی وقتی با اسکای لاین ها با سرعت ۷۰ مایل(سرعتش رو یادم نیس) حرکت می کنید دیگر بهینه سازی کار آسانی نیست! پس نباید توقع داشته باشیم که بی نقص باشد. در ضمن بازی بدون باگ ساختن با توصیفات بالا اصلا و ابدا کار آسانی نیست و حتی اگر باگ هم داشت من تعجبی نمی کردم! در ضمن این که ۴۰/۴۰ گرفت چیز چندان متعجب کننده ای نبوده و من اگر زیر ۴۰ میگرفت تعجب می کردم(حتی ۳۹) در مورد دیدگاه های احساسی هم بگم دیدگاه یعنی نظر شخصی هر کس و هیچ کس تحت هیچ عنوان نباید دیدگاه های دیگران را (اگر دیدگاهش فحش نباشه) رو زیر سوال ببره چون دیدگاه یعنی بیان نظری که از تجربه و احساسات شخص.در ضمن بایوشاک:شاهکاری به وسعت بیکران :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

  • The Joker گفت:

    ۴۰/۴۰ کاملا نمره منصفانه ای بود.

  • شایان گفت:

    یه سوال از کسایی که این بازی رو انجام دادن…

    این بازی صحنه ی غیر اخلاقی یا صحنه هایی مثل بوسه و ….داره؟

    • یه چی هست به اسم مرام نامه بین کارگردانان فیلم و سریال و بازیسازها و… هر کی واسه پروژه ها و برنامه های خودش یه اسلوب داره.
      یکی از مرام نامه های Ken levine اینه که از این صحنه های غیراخلاقی استفاده نمی کنه. شما ۲ بازی قبلی بایوشاک هم بازی کنی از این چیزا نمی بینی 🙂

    • wind گفت:

      بابا دخترشه خیر سرش(می دونم تا ته بازی خبر نداشته ولی خب اختلافات سنی رو در نظر بگیر)!!!!
      ولی نه بابا آقای لواین از این جور چیزا نمی ندازه تو بازیش که بازیش طرفدار پیدا کنه. :heh: :heh: :heh: :heh:

  • maya64 گفت:

    از بازی چند ایراد کوچیک میشه گرفت که بیشتر مربوط به انجین میشه و انیمت ها که کمی خشک و خیلی کم غیر طبیعی.راه رفتن دختر جوان بدون قدم برداشتن که از همون ابتدا دیدارتون دیده میشه.باگ های کم در مورد تکس ها.
    گیم پلی بازی اون قدر کند بود که هنوز فکر میکردم دارم با یک بابابزرگه بازی رو پیش میبرم. این چند نکته که گفتم هیچ کدوم باعث نشد که من این بازی رو دسته بایین بگیرم ولی نمیتونم به بازی نمره کاملی بدم.

  • DOTA2 گفت:

    این اولین نسخه از بایوشاک بود که بازی کردم
    به جرعت میگم این بازی بهترین بازی این ۵ سال اخیر (برای من) هست! :laugh:

  • بهترین داستان این نسل به نظرم :rotfl:

  • ApG گفت:

    همه قسمتهاش شاهکار بودن بابت نقد خوبتون ممنون

  • Aszx گفت:

    این بازی یک شاهکار به تمام معناست یک اثر هنریه و کمتر کسی به ارزش این بازی پی میبره همچنین یکی از بهترین فضا سازی ها را در بین بازی هایی که تا کنون بوده اند دارا میباشد در یک جمله بهترین سری بازی تا زمان خود

  • joel گفت:

    این همه ایراد و باز هم نمره کامل ای فن بوی :no:

  • Da vinci گفت:

    سلام
    عبارت ” آخرین مراحل پایانی ” حشو داره:
    ۱. مراحل پایانی
    ۲. آخرین مراحل

  • Atis gamer گفت:

    با عرض سلام و تشکر بابت نقد.من فقط چون نسخه ی اورجینالو نداشتم پیر شدم با لودینگای وسط مبارزه.دیگه اینکه صدا گزاری میتونست عااالی باشه اگه یه ایرادو نداشت.ایرادش اینه که وقتی یکم از سمت شخصیت چپ یا راست بریم کلا صداش میره و انگار ازش صد متر فاصله داریم.البته به نظر من گرافیکش بی نظیر بوده خیلی عالی بوده و باگی هم واقعا نداشته حتی تو نسخه ی کرکی فقط من از تو کی یه گلایه ای داشتم که قرار بوده یه پچ بسازه برای رفع مشکلات نسخه کرکی ولی خلاصه به نظر من وقتی بحث سلیقه باشه میشه یکم احساسی نظر داد و به نظر من این بازی بهترین بازی تاریخ گیم به شمار میره.ببخشید کلا زیاد حرف میزنم.با اجازه❤

بی کران در دستان تو | نقد و بررسی بازی BioShock: Infinite - گیمفا