بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا
بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا
بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا
بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا

بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا

دیگر آنقدر شاهد ایده های متنوع و مختلف برای خلق بازی های ویدئویی بوده ایم که آشپزی و موارد این چنینی آنچنان عجیب و حیرت انگیز نیستند‌. اما با این وجود، فوق العاده شگفت انگیز است که حتی ابتدایی ترین و ساده ترین مفاهیم مثل “همکاری” یا “آشپزی” می توانند تجربه ای جذاب و دلچسب در قالب یک بازی ویدئویی ارایه دهند.
معمولاً بهترین بستر و مکان برای شکوفایی این دسته عناوین خاص و خلاقانه، بستر عناوین مستقل است. چرا که به دلیل محدودیت های بودجه‌، خاص پسندتر بودن مخاطبان و موارد مختلف دیگر، نوآوری و خلاقیت در آنها حرف اول را می زند. اگر اهل تجربه بازیهای مستقل باشید، کافی است نیم نگاهی بیاندازید به عناوینی که تجربه کرده اید تا به خوبی در یابید که اکثرا، بازیهای مستقل و ایندی بر پایه ایده های عجیب و غریب و دیوانه وار است که موفق ظاهر می شوند. برای همین هم هست که آشپزی در بین دو ماشین در حال حرکت یک مرحله عادی در عنوان مستقلی چون Overcooked است!
نقد و بررسی نسخه اول Overcooked! را چند ماه پیش بود که انجام دادم و این هفته تصمیم گرفتم بروم سراغ نسخه دوم این بازی فوق العاده سرگرم کننده. پس بدون فوت وقت، با من و گیمفا همراه باشید با نقد و بررسی بازی Overcooked 2…

بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا

آشپزخانه آخرالزمانی! این بار به جای کشتن مردگان، باید آنها را سیر کنید!

ناگفته‌ پیداست که داستان و روایت اتفاقات، در عنوانی مانند Overcooked 2, کوچک ترین اهمیت و جایگاهی نداشته و ندارد. همانطور که سری Doom نیز واقعا به داستان اهمیتی نمی دهد و عموما روی اکشن ناب و خالص مانور می دهد، Overcooked 2 نیز وضعیت کاملا مشابه داراست. در طول بازی هر از چند گاهی باید با پادشاه سرزمین پیاز(که خود نیز پیاز است!) صحبت کنید و او اطلاعات کلی به شما می دهد، ولی صادقانه باید گفت حتی اگر تمام این مکالمات کوتاه را نیز از بازی حذف کنیم اتفاق خاصی رخ نمی دهد. به طور کلی، مانند نسخه اول شاهد حالتی آخرالزمانی هستیم که پادشاه پیاز با اشتباه سهوی، ناخواسته اتفاقات مهیبی را جرقه می زند و ارتش Unbread(که در واقع بازی با کلمات و ترکیب Undead و Bread است) برای پادشاهی پیاز خطرساز شده اند. و خب طبق همیشه وظیفه ماست که با غذا درست کردن از وقوع فاجعه جلو گیری کنیم!!!.

و اما برویم سراغ گیم پلی بازی که مهم ترین بخش بازی به شمار می آید. در کل مراحل بازی، تنها یک هدف وجود دارد، تا آنجا که امکانش را دارید سفارش های غذایی را تحویل دهید و امتیاز بالا بگیرید. برای این کار نیز در هر مرحله، چند دقیقه(بسته به نوع مرحله ممکن است زمان داده شده متفاوت باشد)زمان در اختیار دارید تا حدنصاب امتیاز را کسب کنید و مراحل بعدی را انجام دهید. در هر مرحله، شما در قامت یک آشپز درون یک آشپزخانه قرار دارید. حال ممکن است آشپز خانه شما در وسط خیابان قرار داشته باشد، در یک دنیای خیالی، در بین مواد مذاب و آتشفشانی، یا میان رودخانه یا در فضا و در منظومه شمسی!

بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا

در کل مراحل بازی، تنها یک هدف وجود دارد، تا آنجا که امکانش را دارید سفارش های غذایی را تحویل دهید و امتیاز بالا بگیرید. برای این کار نیز در هر مرحله، چند دقیقه(بسته به نوع مرحله ممکن است زمان داده شده متفاوت باشد)زمان در اختیار دارید تا حدنصاب امتیاز را کسب کنید و مراحل بعدی را انجام دهید. در هر مرحله، شما در قامت یک آشپز درون یک آشپزخانه قرار دارید. حال ممکن است آشپز خانه شما در وسط خیابان قرار داشته باشد، در یک دنیای خیالی، در بین مواد مذاب و آتشفشانی، یا میان رودخانه یا در فضا و در منظومه شمسی!

بسته به مرحله انتخابی، شما می بایست غذاهای مختلف را آماده ساخته و تحویل دهید. از سوپ قارچ و سوپ پیاز که غذاهای ابتدایی به شمار می آیند گرفته، تا پیتزا، برگر و کیک و پن کیک و سوشی و غذاهای مختلف دیگر، که غذاهای سخت تر و چند مرحله ای به شمار می آیند. در بعضی از مراحل خاص ممکن است دو نوع سفارش متفاوت وجود داشته باشد، اما در کل اکثر مراحل فقط تحویل یک نوع غدای خاص را از بازیبازان طلب می کنند. تهیه و پخت غذاها نیز بسته به دستور پخت آنها کاملا متفاوت است. برای مثال برای تهیه سوپ قارچ که فوق العاده آماده کردن آن ساده است، تنها کافی است سه عدد قارچ را خرد کرده، و در داخل قابلمه بریزید. سپس صبر کنید تا پخت آنها صورت گیرد و در آخر نیز محتویات قابلمه‌ را در ظرف ریخته و تحویل مشتری دهید. اما از آن طرف برای تهیه غذایی مانند برگر، باید گوشت را خورد کرده و سرخ کنید، نان برگر را آماده سازید و بسته به سفارش، گوجه و کاهو و یا پنیر را نیز خورد کرده و به نان اضافه کنید تا نهایتا یک برگر آماده شود. در مراحل ابتدایی شاهد غذاهای ساده مانند ماهی پخته شده یا میگو ساده هستیم اما هر چه در بازی پیشرفت کنیم و مراحل را پشت سر بگذاریم، با رسپی ها، غذاها و صدالبته چالش های جدیدتری مواجه می شوید. برای مثال برای پخت کیک، ابتدا باید مواد خواسته شده(تخم مرغ، آرد به همراه شکلات یا مواد دیگر) داخل همزن قرار داده و آنها را ترکیب کنید، و در مرحله بعدی آن را در فر قرار دهید تا آماده شود. در کل برای بعضی غذاها ممکن است دو یا سه مرحله مختلف برای تهیه آنها مجبور باشید انجام دهید.

تا این جای کار همه چیز مشخص و منطقی است. برداشتن مواد اولیه مورد نیاز، خرد کردن یا قرار دادن آنها در قابلمه،فر یا ماهیتابه بسته به نیاز، و در نهایت آماده کردن سفارش مشتری. اما همه چیز به همین سادگی ها نیست. فاکتورهای متعددی بر روی کار شما تأثیر می گذارند. در بسیاری از مراحل جای مواد اولیه جابه جا می شود، آشپزخانه به صورت فیزیکی تغییر کرده و مکان آیتم ها، مواد اولیه و قسمت خرد کردن یا همان Chopping Board نیز عوض می شود و با این کار محیط آشپزخانه به نوعی تغییر می کند که دسترسی به برخی از نقاط به سختی امکان پذیر است. گاهی اوقات ممکن است بخشی از آشپزخانه به زیر آب رفته و بخش دیگری در دسترس قرار گیرد. یا اینکه آشپزخانه در دو قایق شناور در رودخانه جریان دارد که در قایق اول مواد اولیه، و در قایل دوم ماهیتابه، ظروف و سرخ کن وجود دارد و این دو قایق در فواصل مشخص زمانی به یکدیگر نزدیک می شوند. حتی ممکن است ابتدای مرحله در بالون مشغول آشپزی باشید و در ادامه، مکان شما به کل عوض شود. در کل تغییرات فیزیکی و جابه جایی وسایل و Chopping Board ها و ظروف و وسایل است که بازی را چالش برانگیز ساخته است. البته در اکثر مراحلی که اتفاقات بالا در آن رخ می دهد، این تغییرات زمانی هستند و پس از گذشت زمان مشخص، دوباره مکان آیتم ها به حالت عادی برگشته و محیط آشپزخانه نیز ثابت می گردد و پس از مدتی دوباره تغییرات ایجاد می شود. و از آنجایی که وقت فاکتور بسیار مهمی در بازی به شمار آمده و در کنار زمان کلی، هر سفارش مدت زمان مشخصی برای تحویل دارد، نابسامانی و تغییرات زیاد کار در آشپزخانه را مختل خواهد ساخت. در کنار این جابه جایی های مکانی آشپزخانه و آیتم ها، در برخی مراحل که آشپزخانه در رودخانه، خیایان و مکان های دیجر جریان دارد،جابه جایی های متعدد کمی کار را پیچیده می سازد. البته باید بگویم به هیچ وجه این اتفاقات و موانع بازی را سخت نکرده اند بلکه فقط کافی است تمرکز خود را حفظ کنید و دستپاچه نشوید تا بدون مشکل و‌ فوت وقت و البته بدون خرابکاری، به کار خود مشغول‌ شده و سفارشات را آماده سازید.

بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا

بسته به مرحله انتخابی، شما می بایست غذاهای مختلف را آماده ساخته و تحویل دهید. از سوپ قارچ و سوپ پیاز که غذاهای ابتدایی به شمار می آیند گرفته، تا پیتزا، برگر و کیک و پن کیک و سوشی و غذاهای مختلف دیگر، که غذاهای سخت تر و چند مرحله ای به شمار می آیند. در بعضی از مراحل خاص ممکن است دو نوع سفارش متفاوت وجود داشته باشد، اما در کل اکثر مراحل فقط تحویل یک نوع غدای خاص را از بازیبازان طلب می کنند

در کنار موارد بالا، به این نکته نیز دقت کنید که نیازمندی های یک آشپزخانه واقعی در Overcooked 2 نیز وجود دارد. برای مثال تمامی سفارشات باید در ظروف قرار داده شده و سپس تحویل داده شوند. شاید این نکته بدیهی به نظر برسد اما مسأله آن جاست که در هر مرحله تنها تعداد محدودی ظرف(معمولا دو یا سه عدد) وجود دارد و پس از تحویل سفارش، مدتی طول می کشد تا ظرف تحویل داده شده دوباره ظاهر شود. و البته فراموش نکنید بعد از ظاهر شدن ظرف، ظرف کثیف و غیر قابل استفاده است بنابراین ابتدا باید ظرف را به ظرفشویی برده و بشورید تا بتواند سفارشات بعدی را در آن ظرف قرار داده و تحویل دهید. حال در نظر بگیرید در آشپزخانه ای کوچک با محیط متغیر قرار دارید، باید گوشت ها را خرد کرده و سرخ کنید، نان ها را در ظرف قرار دهید، گوجه ها و کاهو را خرد کنید، به ظرف ها در صورت نیاز رسیدگی کنید و از همه مهم تر حواستان به غذاهای روی گاز نیز باشد تا اینکه نسوزند و آتش نگیرند. اشاره به این نکته ضروری است که در مراحل بالاتر، تعداد ظروف، تعداد Chopping Board ها یا همان قسمت های مخصوص خرد کردن مواد مختلف، تعداد قابلمه ها و در کل تعداد آیتم های ضروری بسیار محدود است و بنابراین این کار بسیار سخت تر می شود. در واقع تجمیع این نکات کوچک و ساده است که تجربه۲ Overcooked را جذاب، سرگرم کننده و چالش برانگیز ساخته است.

اما باید بگویم تمامی نکات و مسائل بالا که شامل تهیه غذاهای مختلف و تخوتح آنها قبل از به پایان رسیدن زمان مربوطه می شود، در بخش Local Co-op و دو یا چند نفره است که به معنای واقعی لذت و هیجان خود را نشان می دهد. همکاری با دوستان یا آشنایان خود در قالب یک آشپزخانه و رسیدگی به وظایف مختلف جهت تحویل هر چه سریعتر سفارشات، فوق العاده جذاب، سرگرم کننده و لذت بخش است و می تواند شما و همراهانتان را به شدت سرگرم سازد. وقوع اتفاقات غیرمنتظره مانند آتش گرفتن قابلمه، افتادن در مواد مذاب، برخورد با یک‌دیگر، تحویل اشتباه سفارشات و یا ترکیب کردن مواد به صورت نادرست، با وجود این که در کل به پیشروی و امتیاز شما ضربه نی زنند، اما می توانند موجبات خنده و سرگرمی شما را فراهم سازند. به لطف طراحی مراحل متنوع، جذاب و بعضا عجیب و غریب Overcooked 2, چالش های مختلف و موانع گوناگونی پیش روی شما و دوستانتان خواهد بود و در نتیجه احتمال خرابکاری و اشتباهات مختلف نیز بالاست. اما نکته جالب و جذاب در مورد Overcooked 2 این است که حتی اشتباهات و دست گل آب دادن ها در این بازی می تواند خنده دار و خاطره ساز باشد. لذت فوق العاده همکاری در طول مراحل نیز که بلاشک جای خود دارد‌.
البته بدیهی است می توان تمامی مراحل بازی را به صورت تک نفره انجام داد، اما اصلا و ابدا لذت بخش تک نفره با بخش Co-op قابل مقایسه نیست. اول از همه باید بگویم طراحی مراحل به گونه ای صورت گرفته که انجام مراحل به صورت تک نفره کمی سخت و اعصاب خورد کن است و ممکن است به جای لذت، به عصبانیت و درماندگی منجر شود. از طرف دیگر تجربه تک نفره بازی بدین معنی است که دیگر خبری از هرج و مرج و اتفاقات غیرمنتظره و خنده دار به آن صورت نیست. در کل باید بگویم تجربه Overcooked 2 به صورت تک نفره، آن هم در صورتی که شرایط بازی به صورت Co-op را دارید، تصمیم اشتباهی است که چرا لذت واقعی بازی در بخش Co-op بازی قرار دارد.

بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا

تجربه بازی به صورت چهارنفره بی نظیر است!

تنها نقطه ضعف بازی در بخش گیم پلی و مراحل را باید کوتاه بودن بخش داستانی و تعداد بسیار کم مراحل دانست. بازی حدود ۳۶ مرحله اصلی، به اضافه تعدادی مرحله مخفی داراست که حتی اگر دو بسته الحاقی رایگان را نیز در تظر بگیریم، تعداد آنها نهایتا به ۶۰ برسد. و خب در نظر داشتع باشید امثر این مراحل سه یا چهار دقیقه ای هستند بنابراین کل بازی و بسته های الحاقی رایگان آن را می توان ظرف یک بعد از ظهر و سه چهار ساعت بازی تمام کرد. البته بازی چهار بسته الحاقی پر و پیمان نیز داراست که البته آنها پولی هستند و این DLC ها، هر کدام تعداد قابل توجهی مرحله، آشپز، رسپی و موارد دیگر به بازی اضافه می کنند. از مهم ترین بسته های الحاقی بازی نی توان به Night of The Hangry Horde نام برد.
در پایان باید اشاره ای به بخش گرافیک و موسیقی بازی نیز بیاندازیم. گرافیک هنری بازی را باید بسیار مناسب شرایط و اتمسفر بازی دانست. با توجه به نوع بازی، گرافیک هنری بازی را می توان کامل قابل قبول برشمرد. استفاده از طیف رنگ وسیع و نورپردازی خوب نیز از جمله نقاط قوت بخش گرافیکی بازی به شمار می آیند. خوشبختانه تعداد باگ های فنی و گرافیکی نیز فوق العاده کم و در حد بسیار انگشت شمار است. در مورد موسیقی متن بازی نیز باید بگویم شاهد یک موسیقی جذاب و فوق العاده هماهنگ بل اتمسفر و شرایط بازی هستیم که این موسیقی متن به خوبی می تواند مخاطبان را با بازی آشنا سازد و آنها را مأنوس کند. روی هم رفته نقطه ضعف و مشکل خاصی در این دو بخش به چشم نمی خورد.

نگاهی به تغییرات کلی و مهم نسبت به نسخه اول:
مهم ترین بخش و قابلیت اضافه شده در نسخه دوم، امکان پرتاب مواد اولیه است. در واقع همین قابلیت و امکان به ظاهر ساده، عمق بسیار قابل توجهی به همکاری در بازی بخشیده است. برای مثال اگر به صورت Co-op مشغول تجربه بازی هستید و هم تیمیتان در سمت دیگر آشپزخانه قرار دارد و به نان، گوشت یا آرد احتیاج دارد، می توانید به راحتی مواد مورد نیاز را برایش پرتاب کنید. همچنین با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی نیست که همیشه مواد اولیه را کنار قابلمه یا ماهیتابه ببرید چرا که می توانید مثلا گوشت را به سمت ماهیتابه پرتاب کنید و اگر پرتاب شما دقیق باشد، گوشت وارد ماهیتابه شده و فرایند سرخ شدنش آغاز می گردد. البته حتی اگر از این قابلیت زیاد هم استفاده نکنید آنچنان به مشکل بر نمی خورید اما استفاده از این قابلیت و کسب مهارت در آن، هم سرعت کار شما را به مراتب افزایش می دهد، هم در وقت شما صرف جویی می کند و هم هست خوب و جذابی به همراه دارد. پس می توان گفت روی هم رفته این قابلیت اضافه شده هر چند ساده است، اما عمق فوق العاده ای به جریان بازی بخشیده است.
همچنین در نسخه دوم، شاهد بخش New Game Plus هستیم که ستاره چهارم را به مراحل اضافه می کند و برای آن افرادی که می خواهند خود را عمیق تر تست کنند می تواند جذاب باشد. همچنین مود Survival هم به بازی اضافه شده که می توانید در هر مرحله انتخاب شده به انجام بازی بپردازید با این تفاوت که تحویل دادن هر سفارش به شما زمان اضافه می کند. این مود حالت Endless دارد و فقط برای رکورد و چالش در طولانی مدت در اختیار بازیبازان قرار گرفته است.
و در پایان اضافه شدن قابلیت بازی به صورت آنلاین نیز دیگر امکان اضافه شده در مقایسه با نسخه اول است که فوق العاده مطلوب و ضروری بود.

بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا

تا این جای کار همه چیز مشخص و منطقی است. برداشتن مواد اولیه مورد نیاز، خرد کردن یا قرار دادن آنها در قابلمه،فر یا ماهیتابه بسته به نیاز، و در نهایت آماده کردن سفارش مشتری. اما همه چیز به همین سادگی ها نیست. فاکتورهای متعددی بر روی کار شما تأثیر می گذارند. در بسیاری از مراحل جای مواد اولیه جابه جا می شود، آشپزخانه به صورت فیزیکی تغییر کرده و مکان آیتم ها، مواد اولیه و قسمت خرد کردن یا همان Chopping Board نیز عوض می شود و با این کار محیط آشپزخانه به نوعی تغییر می کند که دسترسی به برخی از نقاط به سختی امکان پذیر است. گاهی اوقات ممکن است بخشی از آشپزخانه به زیر آب رفته و بخش دیگری در دسترس قرار گیرد

سخن پایانی
برای آن دسته افرادی که به تجربه عناوین مستقل و Co-op محور علاقه دارند، عنوان Overcooked 2 می تواند انتخابی بی نظیر برای لذت بردن و سرگرم شدن باشد. اگر از نسخه اول لذت برده اید، بلاشک با نسخه دوم نیز بسیار سرگرم خواهید شد. بنابراین در تجربه این بازی شک نکنید!

بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا

Ali_px

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا
بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا
بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا
بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا
بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بفرمایید غذا! | نقد و بررسی بازی Overcooked! 2 - گیمفا