پیت هاینز: بتسدا همچنان وظیفه‌ی انتشار بازی‌های خود را بر عهده دارد - گیمفا
پیت هاینز: بتسدا همچنان وظیفه‌ی انتشار بازی‌های خود را بر عهده دارد - گیمفا
پیت هاینز: بتسدا همچنان وظیفه‌ی انتشار بازی‌های خود را بر عهده دارد - گیمفا
پیت هاینز: بتسدا همچنان وظیفه‌ی انتشار بازی‌های خود را بر عهده دارد - گیمفا

پیت هاینز: بتسدا همچنان وظیفه‌ی انتشار بازی‌های خود را بر عهده دارد

محمد حسین کریمی
۲۲:۱۵ ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
پیت هاینز: بتسدا همچنان وظیفه‌ی انتشار بازی‌های خود را بر عهده دارد - گیمفا

شرکت مایکروسافت کمپانی مادر بتسدا سافت‌ورکس (Bethesda Softworks)، یعنی زنی‌مکس مدیا (ZeniMax Media) را با قیمت ۷٫۵ میلیارد دلار تصاحب کرد. این موضوع بدان معنا است که از این پس تمامی استودیو‌های بازی‌سازی شرکت بتسدا سافت‌ورکز به همراه تمامی فرنچایزهای آن، به مایکروسافت تعلق دارد.

اما این تصاحب چه معنایی برای بتسدا دارد؟ در به‌روزرسانی تازه‌ای که توسط وبسایت رسمی این شرکت منتشر شده است متوجه شدیم که با وجود این خریداری بزرگ، شرکت بتسدا کسب و کار خود را به مانند همیشه ادامه خواهد داد و تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. این موضوع بدان معنا است که بازی‌های شرکت بتسدا تحت لیبل و نام بتسدا منتشر خواهند شد و خبری از لیبل مایکروسافت نخواهد بود. پیت هاینز، معاون مدیریت بتسدا، در این باره گفت:

نکته‌ی اصلی این است که ما همچنان بتسدا هستیم. ما همچنان برروی بازی‌هایی کار خواهیم کرد که دیروز در دست ساخت داشتیم و همان استودیوهای همیشگی که سال‌ها فعالیت داشتند رویه‌ی قبلی را ادامه خواهند داد.

بنابراین چرا آن‌ها به زیرمجموعه‌ی مایکروسافت اضافه شدند و هدف از آن چیست؟ هاینز توضیح می‌دهد که دلیل اصلی این است که مایکروسافت یک همکار “خارق‌العاده” برای آن‌ها محسوب می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌دهد که به ناشرین و توسعه‌دهندگان بهتری تبدیل شوند. وی در ادامه توضیح داد:

این به ما اجازه می‌دهد که در ادامه بازی‌های بهتری تولید کنیم. مایکروسافت یک همکار خارق‌العاده است و اجازه می‌دهد به منابعی دسترسی داشته باشیم که ما را به ناشر و سازنده‌ای بهتر تبدیل کند. ما باور داریم که این به معنای بازی‌های بهتر برای شما مخاطبین است. ما باور داریم که این تغییر بخش مهمی از بهتر شدن ما به حساب می‌آید. ما باور داریم که باید بهتر شویم، نوآورانه‌تر فکر کنیم و گسترش بیشتری داشته باشیم.

بله این یک تغییر بزرگ برای ما خواهد بود اما اگر به عظمت این خریداری و قردارد فکر کنیم متوجه خواهیم شد که باعث می‌شود ما کاری را که بلد و البته عاشق آن هستیم انجام دهیم و آن کار ساختن بازی‌های ویدیویی است. ما قصد داریم ایده‌های جدید و کارهای تازه‌تری را تجربه کنیم. ما عشق و علاقه‌ی طرفداران نسبت به خود را دریافت خواهیم کرد و آن را به ساخت بازی‌های بهتر متمرکز می‌کنیم.

به طور حتم با این خریداری بحث انحصاری شدن عناوین نیز مطرح می‌شود البته در حال حاضر به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است. بر اساس صحبت‌های آقای جیسون شریر (Jason Schreier)، اولین منبع خبری گسترش دهنده‌ی این خبر، قرارداد میان سونی و بتسدا باپرجا باقی خواهد ماند. همچنین او اعلام کرد که فیل اسپنسر (Phil Spencer) گفته است عناوین آینده‌ی بتسدا برای انحصاری شدن باید مورد به مورد بررسی شوند.

به طور حتم این قرارداد یکی از بزرگ‌ترین مذاکرات در صنعت بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید و کسی فکرش را هم نمی‌کرد چنین اتفاقی در آستانه‌ی ورود به نسل نهم رخ دهد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پیت هاینز: بتسدا همچنان وظیفه‌ی انتشار بازی‌های خود را بر عهده دارد - گیمفا
پیت هاینز: بتسدا همچنان وظیفه‌ی انتشار بازی‌های خود را بر عهده دارد - گیمفا
پیت هاینز: بتسدا همچنان وظیفه‌ی انتشار بازی‌های خود را بر عهده دارد - گیمفا
پیت هاینز: بتسدا همچنان وظیفه‌ی انتشار بازی‌های خود را بر عهده دارد - گیمفا
پیت هاینز: بتسدا همچنان وظیفه‌ی انتشار بازی‌های خود را بر عهده دارد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • نمی دونم این نظری که واقعا بهش معتقد هستم چقدر منطقی و رضایت بخش خواهد بود برای طرفداران سونی ولی از اونجایی که توییتر و فضای مجازی پر شده از این که سونی باید Konami رو بخره من باید بگم که به نظر من اصلا چنین کاری درست نیست و سونی باید طبق ماهیت و طبیعت خودش عمل کنه یعنی:
    اولا از اونجایی که سونی به هیچ وجه بودجه ای در حد مایکروسافت نداره باید این روش خریداری شرکت های مادر رو فراموش کنه و اصلا طبق الگوی رفتاری خودشم مناسب نیستن چنین حرکت هایی که بیاد مثلا Take-two رو خریداری کنه (حتی اگر میتونست هم نمیکرد) سونی دقیقا ماهیتی برعکس مایکروسافت داره به جای نیاز به استودیوهای متعدد و بازی های زیاد نیاز داره بازی های خاص رو ازان خودش کنه و به طور کامل به ناشری خاص و پلتفرمی خاص تبدیل بشه. سونی برای موفقیت و جواب دادن به مایکروسافت باید دو کار انجام بده:
    ۱- همچنان به پایه گذاری استودیوهای مختلف ادامه بده. استودیوهای خودش رو هم دو تیمه و سه تیمه کنه و این رویه رو بیش از پیش بهش منابع اختصاص بده.
    ۲- برعکس مایکروسافت باید بره به دنبال استودیوهای مستقل کوچک تر یا خریداری استودیوهای خاص سازنده ی عناوین هاردکور با کیفیت از شرکت های بزرگ تر مثلا: خریداری Bluepoint خریداری استودیویی سازنده‌ی Mortal Shell یعنی cold symmetry یا سازنده‌ای شبیه بهش و تخصیص منابع بهشون و تبدیلش به استودیوای بی نظیر. یا خریداری Fromsoftware از شرکت KADOKAWA (که فکر نکنم اتفاق بیوفته) در کنار همه‌ی این ها خریداری استودیوهای نوپای چینی مثل سازنده ی همین اثر Wukong یعنی game science studio بسیار منطقی به نظر میرسه چون مشخصه استعداد دارن.
    به نظرم مایکروسافت دست روی شرکتی مناسب بر اساس استراتژیهای خودش گرفت و منطقی تصمیم گرفت چون بتسدا حداقل در حالت معمولی سالی ۳ تا اثر تولید می کنه و هر سه در سطح خوبی قرار دارن و این به گیم پس بسیار کمک می کنه و چیزیه که بهش نیاز داره = بازی بیشتر با سطح کیفی بالاتر برای گیم پس.
    حالا سونی باید در همون چیزی که قدرت داره عملکردشو بهتر کنه و به اوج برسونه. و اونم تولید بازی های با کیفیت خاص هستش مطمئناََ انحصاری های سونی نمونه ای ندارن و عادی نیستن بنابراین سونی باید استودیوهای مستقل و خاصی رو خریداری کنه که آثارش با این سیاست هماهنگی داره و سه نمونه از استودیوهای هارد کور رو نام بردم و میشه بهش housmarque و پلیتنیوم گیمز هم به شدت سازگاری دارن با سیاست های سونی اما خب پلتینیوم بارها اعلام کرده که قصد داره مستقل فعالیت کنه ولی کسی از آینده خبری نداره. چیزی که می دونم اینه که مایکروسافت تازه اول راهه در مورد تصاحب.

    • Ozhan گفت:

      بله منم ترجیح میدم سونی رویه خودش رو بره و خودش استدیو و استعداد خلق کنه و دست از این خریدن بردارن
      البته در مورد خبر این حرفا قبلا واس EA هم بود که قرار بود مایکرو بخرتش و گفته بودن حتی با مالکیت EA بازم ای پی هاش مالتی پلتفرم میمونن و انحصاری نمیشن
      البته خوبی خرید بتسدا این بود که ازین به بعد رو گیم پس میاد بازیاش و دوستان مایکروفنمون حداقل دیگه لازم نیست بازیای بتسدا رو بخرن

    • Mateus گفت:

      چه نکات جالبی ، جناب کریمی بهتر نیست سونی فقط ۳ تا استودیو ( فرام سافتور و بلوپوینت و کوجیما پروداکشنز ) رو بخره
      ؛ این ۳ استودیو اندازه شرکت مادر قیمت ندارن و از طرفی میشه بهترین آی پی ها از جمله بلاد بورن ۲ و دمون سولز ۲ و استرندینگ و ریمیک خیلی از عناصر بزرگ رو ساخت ؛
      چون همون جوری که گفتید ؛ سونی بودجه بسیار عظیمی در اختیار استودیوهاش قرار میده

    • Ozhan گفت:

      البته اقای کریمی درسته استدیوهای هاردکور میتونن کمک کنن به موفقیت سونی ولی حکم سیستم سلر هایی مث اسپایدی یا انچارتد و یا گاد رو ندارن برای سونی و اگر حتی بخواد بخره یکی میخره تا بتونه تنوع داشته باشه تو عناوینش و به صورت گسترده فکر نکنم هیچوقت تمرکز کنه روش
      الان نیوه رو داره از فرام سافتور انحصاری داره..چندین بازی خاص پسند دیگه رو هم داره ولی تمرکزش رو بنظرم میذاره روی خرید استدیوهایی که سیستم سلر میسازن مثل اینسومنیاک

      • اصلا سونی مهارتش در این موضوع هستش که بازی هایی تولید کنه که سریعاََ سیستم سلر بشن مثل ghost of tsushima و last of us. مطمئن باشید آی پی های جدید ناتی داگ و یا مثلا Japan studios به سیستم سلر بدل خواهند شد. حالا اگر cold semmytry رو مثلا خریداری کنن (این استودیو رو زیاد مثال میزنم چون پتانسیل دیدم ازشون) مطمئناََ آی پی خاصی بهشون محول میشه یا این که پروژه ای کاملاََ تازه سیستم سلر ازشون ساخته میشه.

        • Alifz گفت:

          چندین بار از cold semmytry و کمپانی های دیگه نام بردید، حسم میگه یه چیزایی میدونید ولی منتظرید رسمی شه بعد خبرشو برید

        • Leonardo گفت:

          تا یکجایی درست میفرمایین ولی به نظرم دارین اشتباه قبل رو تکرار میکنین که میگفتین مایکروسافت بخش ایکس باکسش نداره بخره و … حتی اگر عناوینی مثل فال اوت یا الدر اسکرولز مولتی باقی بمونن صد درصد بازی هایی انحصاری توسط استودیو های بتسدا برای ویندوز و اکس باکس ساخته خواهند شد .. هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره بماند که اینجا یه موش خیلی چاق و چله هم گرفته مایکروسافت برای جبران هزینه ای که کرده باید کنسولش رو بفروشه چه بسا که یکی از اهداف خرید این استودیو اونم با این قیمت باید همین باشه وگرنه دور از منطق و عقله که مایکروسافت بیاد و این شرکت رو بخره و بعدشم تمامی عناوین رو مولتی وارد بازار کنن و دوباره مثل سابق بخاطر عدم داشتن انحصاری درست حسابی فروش کنسولش با شکست مواجه بشه خرید این شرکت هیچ گونه توجیهی نداره جز اینکه برای فروش کنسول تعدادی لااقل بازی انحصاری ازش در بیاره و مطمئنم دوباره در اشتباه هستین و طی اخبار آتی این رو متوجه خواهید شد

          • Ozhan گفت:

            شاید درکش الان واستون سخت باشه ولی چندسال دیگه به این حرفم میرسید
            میاکرو میخواد به کمپانی ترد پارتی بشه و براش دیگه فروش کنسول مهم نیست
            یعنی فروش بازی و سرویسش حتی الان واسش بیشتر اولویت داره تا کنسولش
            پس بعید نیست که بازیاشو بذاره برا ps هم بیاد مث ای پی های موجانگ که برای ps هم میان

            • Mateus گفت:

              حرفت کاملا درسته اوژان عزیز ؛ دوست داره یه چیزی شبیه ea فقط در بستر بزرگتری بشه

            • Leonardo گفت:

              از سرویسی حرف میزنی که باید کاربر داشته باشه وقتی توی این حجم داره قدم بر میداره باید کاربر و مصرف کننده هم داشته باشه تا همین ! سرویس محور بودنش رو هم پیش ببره شما به من بگین زمانیکه سونی ازون طرف با هزاران کاربر که بهشون بازی میفروشه و سرویس هاشو حالا خوب یا بد بهشون ارائه میده … مایکروسافت با کدوم مصرف کننده ها میخواد به سمت سرویس محور بودن پیش بره یعنی دوتا شرکت میخره که فقط سود فروش بازیاش رو ازشون بگیره و از طریق مولتیا اونارو بیاره توی سرویس خودش ؟

              میدونی اخرش چی میشه ؟ ملت یاد مایکروسافتم نمیفتن یا حتی هر سرویسی که داره و ازون صرفا فقط برای بازی کردن بازی های بتسدا استفاده خواهند کرد در عوض میتونست بازیارو انحصاری کنه ! و ازون طرفم همین سرویس هارو ارائه بده اینکه یه بازی باخت-باخته به نظر من اگر بخواد فقط به سرویس دهی فکر کنه و بیخیال کانتت و فروش کنسولش و بزرگ کردن گیمر بیس های پلتفرمش بشه مایکروسافت این چیزی رو که شما بخواید پیش بگیره مثل قبل شکست خواهد خورد بدون انحصاری یعنی شکست دوباره کنسول هاش میمونن رو دستش و رویه قبلی یعنی این نسل رو تکرار میکنه به نظر شما مایکروسافت واقعا دلش نمیخواد کنسول هاش فروش بره یا فن بیسش بزرگ بشن ؟؟ از عمد داره به خودش ضرر میزنه نمیتونم همچین چیزی رو باور کنم راه ساده رو چرا باید برای خودت سختش کنی اخه

            • ALFAR3D گفت:

              اشتب کردی اگر گیم پس بزرگ بشه اون موقع مایکی سیاستشو تغییر میده و بازی هارو انحصاری میکنه….دیگه اونوقت فقط رو پلتفرمای خودش بازی رو منتشر میکنه…همونجور که گفته شد سیاست بلند مدتیه…مایکی نمیخواد ترد پارتی باشه…میخواد نتفلیکس دنیای گیم باشه و رگباری بازی بده و بازار بیشتر سهمش دست خودش باشه…

          • ربطی به این حرفام نداره. احتمالا مایکروسافت انحصاری میسازه. من صرفا در مورد نحوه‌ی تولید محتوا صحبت کردم گفتم که مایکروسافت به دلیل سرویس گیم پس می تونه بازی از همه سطحی رو داشته باشه ولی سونی نیاز داره فقط آی پی خاص و با کیفیت های غیر قابل باور تولید کنه تا موفق بشه وگرنه غیر از این برگ برنده ای نداره.

    • bbb10 گفت:

      جالبه من هیچ سایت معتبری ندیدم این خبر و این تیترو درسته این صحبت ها شده ولی هیچی از کسی که قراره انتشار اثار دستش باشه نگفتن کار این سایت به تغییر تیتر که هیچ به تغییر خبر رسیده واقعا منبع و لینک رو بزارید جناب استاد برعکس معنی کن
      تایید لطفا

    • Immortalking گفت:

      من با نظر شما موافقم, مخصوصا اینکه به نظرم مایکرو حتما نیاز به استدیو های با کیفیت داره.
      البته یک نکته دیگه هم هست اینکه مایکرو استراتژی ای که داره دنبال میکنه و به دنبال سرویس محور کردن بازی هاست میتونه لطمه های بزرگی به آیپی ها بزنه و زده.
      در کنار خریدن استدیو های بزرگ باید برنامه های بزرگ تری هم داشته باشه که بتونه عملی کنه.
      یادمون نره با آیپی بزرگی مثل Halo چکار کرد و نتونست اونجوری که باید نمایش خوبی نشون بهد و تازه به فکر گرفتن ایراد هاش شد و تاخیر انتشار زد.
      از نظر من مایکرو مثل اون بجه پولداره ی سره کلاسه که همه نوع خودکار و دفتر و امکانات داره اما نمره هاش همیشه پایین تر از بقیه هست چون خودش تنبله!

    • بلی همچین کاری میتونه سونی انجام بده که اصلا درست نیست بهتره رو همون کاری که تخصص داره تمرکز کنه مثلا اگر بتونه سایلنت هیل رو برگردونه به اوجش این آی پی رو بخره بهتر از خرید استودیو است

    • کاملا موافقم سونی باید به سبکِ خودش ؛ خودش رو گسترش بده و اصلا نباید انتظار داشت که الان بره یه جایی رو بخره.

    • به نظرتون ممکنه سونی سراغ استودیو atlus بره؟

    • یا حتی اینکه ایکس باکس برای بازار ژاپن بره یه استودیو ژاپنی رو بخره؟

    • aliboostani گفت:

      آقای کریمی باهاتون کاملا موافقم و خب همین گسترش دادن استودیو ها خودش میتونه خیلینتایج خوبی به همراه داشته باشه و کاملا موافقم خرید استودیویی مثل Game Science واقعا گزینه مناسبی برای سونی هست نظرتون در مورد این اسیتودیو ها چیه
      Frictional Games : سازنده Amnesia و SOMA
      Red Barrels : سازنده Outlast
      Larian : سازنده Divinity Original Sin
      Level-5 : سازنده Ni No Kuni
      Drinkbox : سازنده Guacamelee
      Ember Lab : سازنده Kena Bridge of Spirits
      IllFonic : سازنده Predator Hunting Grounds
      Supermassive Games : سازنده Until Dawn
      Motion Twin : سازنده Dead Cells
      Housemarque : سازنده Nex Machina و Returnal
      Mimimi Games : سازنده Desperados 3
      Flying Wild Hog : سازنده Shadow Warrior
      ZA/UM سازنده Disco Elysium
      Cyberconnect2 : سازنده Dragon Ball Z Kakarot
      Hello Games : سازنده No Man’s Sky
      Yager Developement : سازنده Spec Ops The Line
      Matt Makes Games : سازنده Celeste
      Klei Entertainment : سازنده Mark of the Ninja
      GenDesign : استودیوی فومیتو اوئدا
      Arrowhead Games : سازنده Helldivers
      Team Cherry : سازنده Hollow Knight
      Shift : سازنده Code Vein

  • این چجوری خریدیه 😐 😐
    کمپانی بتسدا رو خریدی‌
    خب بازیاشو انحصاری اکس باکس کن دیگه‌

    • Drama گفت:

      داداشم قرار نیست انحصاری بشه که چند درصد سودش میره تو جیب مایکرو همین اینا اشک شوق ریختن فکر کردن خبریه

      • Leonardo گفت:

        هنوز خبری از بازی هایی که قراره ساخته بشه و وضعیتشون منتشر نشده از کجات این حرفارو در میاری ؟؟؟ مولتی اکانت فیک !!
        فقط همین زمان ها پیدات میشه نه ؟ ادعای بزرگ بودن و ازین حرفاهم داری ؟

        معلومه که مولتیا رو انحصاری نمیکنن چون یه رسم دیرینه بوده و یه بازی به شاهکاری اسکایریم اگر بخواد انحصاری بشه داد گیمرا در میاد قرار نیست هرچی بازی که در اینده میسازه این روند رو طی کنه هنوز چیزی معلوم نیست پس بیخودی فکت صادر نکن

  • Alifz گفت:

    این حرکت مایکرو رو تحسین میکنم تازه اونم با این تایمینگ حرفه ای برای پیش‌فروش فردا
    اگر هم قراره مولتی پلتفرم بشه بازیاش، مایکرو چند ماه صبر میکنه تا کنسول ها فروش برن و بعد اعلام میکنه

    تنها کاری که سونی باید انجام بده اینه که ظرفیت انحصاری ها رو بیشتر کنه و مدت زمان ساخت اونها رو به حداقل ممکن برسونه
    مایکرو با یه خرید گرون، یهو چند پله جلو افتاد و دوباره هم رده سونی شد
    دقیقا مثل نسل هفت

  • مایکروسافت باید عقلش رو از دست داده باشه که ۷.۵ میلیارد دلار خرج کنه تا فقط با بتسدا همکار باشه یا صرفا بازی هاش همزمان روی گیمپس بیاد
    به احتمال زیاد همه انحصاری میشن یا صرفا یکسری ها انحصاری زمانی
    سونی هم بنظرم سراغ خرید کونامی برای احیای سایلنت هیل یا خرید کپکام برای انحصاری کردن سری RE و DMC و… بره وگرنه از قافله عقب میمونه
    بماند که کپکام ژاپنی هست و رابطه خوبی با سونی داره

    • شرکت مایکروسافت با خرید بتسدا کلی استودیو با تجهیزات به روز و سازنده ی خلاق رو ازان خودش کرده در کنار آی پی های بزرگ. اما سونی با خریدن شرکت عقب مونده ای مثل کونامی تنها چیزی که گیرش میاد یک سری ip بزرگ هستش. ولی مجبور باج زیادی بده به این سازنده بابت چهار تا آی پی و یک سری استودیو بدون توسعه دهنده‌ی خلاق و افرادی رو جذب کنه که چندین ساله روی هیچ بازی aaa کار نکردن و مطمئناََ الانم روی موبایل تمرکز دارن. کونامی مطمئناََ آی پی هاشو به این راحتی نمی فروشه و قصد داره منابع خودشم بده بره چون وضعیت خوبی نداره از نظر تولید aaa.

      • Mateus گفت:

        ضمن کامل بودن سخنان شما جناب کریمی عزیز ؛قرار بود که سونی ip متال گیر و سایلنت هیلز رو بخره ولی کونامی موافقت نکرد و در عوض قرار داد بست

      • Mateus گفت:

        گویا قرار بود نظرتون رو درباره THQ nordic بگید که نشد ؛ که آیا خرید خوبی برای سونی خواهد بود ؛ چون استودیو های خوبی مثل saber interactive و ۴A games داره و از ادغام باقی استودیو هاش ؛ استودیو های بزرگ خوبی درمیاد

      • Drama گفت:

        کونامی که اوضاعش داغونه اگه pes رو نداشت الان ورشکسته شده بود ی مشت احمق مدیریتش میکنن حیفه اون کمپانی و اون آیپی های خوبش بدجوری گند زد کاش سونی سایلنت هیل رو مال خودش کنه و اینارو بندازه برن پی کارشون

      • اینکه((مایکروسافت با خرید بتسدا کلی استودیو با تجهیزات به روز و سازنده ی خلاق رو ازان خودش کرده در کنار آی پی های بزرگ))درست ولی اگر قرار باشه انحصاری نباشن چه سودی واسه مایکروسافت داره؟همه شرکت ها به دنبال منافع خودشون هستن و مایکروسافت هم از این قاعده مستثنی نیست و تنها هدفی که از این خرید داشته اضافه کردن چندین دلیل برای خرید کنسول و سرویسش بوده
        آیپی های بتسدا احتمالا همگی انحصاری پلتفرم مایکروسافت میشن و از قضا روز اول هم روی گیمپس میان

        • این که انحصاری بشن سودش کمتر از اینه که مولتی پلتفرم باشن. خرید بتسدا چه نفعی برای مایکروسافت داره؟ نفعش اینه از هر بازی که روی پلی استیشن ۵ فروش بره ۳۰ درصدش میره توی جیب مایکروسافت. ولی اگر انحصاری باشه تمام مخاطبای پلی استیشن رو از دست میده. اگر انحصاریشون نکنه. با یک تیر دو نشون زده: ۱- جذب مخاطب چون گیم پس رو دارن و بازی های بتسدا روی گیم پس روز اول منتشر میشن ۲- بخش عظیمی از سود بازی ها برروی پلی استیشن مستقیم وارد جیب مایکروسافت میشه.

          • مایکروسافت تو نسل هشتم فهمید که تنها سیاست درست برای مقابله با سونی انحصار طلبیه و بعید میدونم بازی ها رو فقط بخاطر سود بیشتر برای ps بده چون طرفدارهاش به شدت ازش عصبانی میشن
            فعلا هم همه صحبت ها دو پهلو بوده و مسئله انحصاری بودن یا نبودن آیپی های قدیمی به صراحت بیان نشده
            اگر هم اشتباه نکنم فیل اسپنسر گفت انحصاری بودن یا نبودن آیپی ها دونه به دونه بررسی میشه و این به معنی هست که حتما یکسری عناوین انحصاری هستن،کدوم بماند(احتمالا هم یک سری بازی شاخ مثل fallout و TES)

            • Devil گفت:

              مگه طرفدارهای ماکرو مثل سونی فنا چشم تنگ و حسودن فقط شمایید که از حسادت دوست ندارین کسی بازی کنه نمیدونم چه ضرری بهتون میرسه اما حسودین

              • The Red Devil گفت:

                سیاست سونی و مایکرو با هم فرق میکنه اینو بفهمید
                ربطی به حسودی و چشم تنگی نداره
                سونی بازی هارو انحصاری میکنه چون دنبال فروش کنسولشه
                چون شرکت کنسول سازه و میخواد همین روش رو ادامه بده و هر نسل کنسول بسازه
                ولی مایکروسافت اعلام کرده فروش کنسول برای ما مهم نیست . بیاید سرویس منو بخرید
                رو موبایل و پی سی هم هست احتمالا نسل ۹ آخرین نسلیه که مایکرو کنسول میسازه
                همین الانم از کنسول بعنوان یکی از پلتفرم های گیم پس استفاده میکنه تا به تعداد مشترکاش اضافه کنه
                تا مثلا به ۱۰۰ میلیون نفر بسه سودده بشه

                • Devil گفت:

                  کامنت منو دوباره بخون نوشتم طرفدارها یه بار دیگم میگم نوشتم طرفدارها به زبان دیگه فن بوی ها انگلیسیش fanboy کامنت نخونده نظر ندین

          • sauron گفت:

            هر چند که نظرات بنده و شما (با تمام احترامی که براتون قائلم) خیلی با هم زاویه داره اما در مورد این کامنت خاص کاملا با شما موافقم. اون زمانی که فیل اسپنسر گفت سونی رقیب ما نیست منظورش دقیقا همین بود. بعضی ها اومدن مسخره کردن و فکر کردن منظور اسپنسر این بوده که بازی های مایکرو از سونی بهتره اما نمیدونستن برنامه مایکرو اینه که حتی از محل فروش بازی روی کنسول سونی هم سود نصیب مایکروسافت بشه! بنابراین فروش بیشتر کنسول های سونی و در نتیجه فروش بیشتر عناوین بتسدا که خیلی هم پرطرفدار هستن به ضرر مایکرو نخواهد بود. اینجاست که معنای رقابت حذف میشه! البته مسلما در عرصه های بسیاری همچنان سونی و مایکرو رقابت سرسختی خواهند داشت.

  • یه عده حواس شون نیست. بازی Wastelands 3 با بودجه ی مایکروسافت تونست خیلی ویژگی هایی که مجبور بودن حذف کنن رو اضافه کنه. +بودجه ی خفن مایکروسافت
    یه چیز دیگه. الان inxile, Bethesda game studios , obsidian سه تا از بهترین استودیوهای RPG ساز زیر یه مجموعه ن. میتونن راحت باهم همکاری کنن. شاید بتسدا با کمک نویسندگی ابسدین و پدران fallout. یه فالوت نیو وگاس خفن جدید خلق کنن و اونوقت زودتر یه فالوت جدیدتر میگیریم

  • 343 HALO گفت:

    http://uupload.ir/files/myq4_20200921_182736.jpg
    سونی گویا دنبال انحصاری کردن استارفیلد بوده!که نافرجام ماند
    احتمالا بازی های محبوب برای ps5 هم منتشر می شوند و ip های جدید انحصاری
    اما فرق اساسی توی day 1 امدن روی گیم پس هست
    دیگه انتخاب من قطعی شد برای نسل اینده

  • Yato گفت:

    به نظرم این دقیقا همون حرفایی هست که ابسیدین و نینجا تئوری هم گفتند که یعنی ماکرو کاملا دستشون را برای ساخت عناوین اینده اشان باز گذاشته و هیچ دخالتی نخواهد کرد

  • amin_lion گفت:

    دوستانی که میگن ترجیح می‌دن سونی وارد این بازی نشه، باید بهشون بگم که به ترجیح منو تو که نیست، سونی اصلا نمی‌تونه تو این بازی خرید استودیو مادر با مایکرو رقابت کنه،
    ولی امروز یه روز تاریخی هست چون اگر این روند gaas مایکرو همینجوری رشد کنه، در آینده سالها می‌تونه یکه تازی کنه تو این صنعت، و اگر مایکروسافت موفق شه تو این کار، سونی تبدیل میشه به شرکتی مثل نینتندو که شاهکارهای خاص میسازه روی کنسول خاص و مخاطب خاص.
    و اما اولا اینو بگم که این پیش بینی طولانی مدت هست و نیازمند تصمیمات درست مایکروسافت هست و میتونه نسل ۱۰ یا بعدش اتفاق بیوفته.
    دوما این حرفا رو داره کسی می‌زنه که تو کلوپ ها سگا و نینتندو بازی میکرده و دوران سلطنت سگا و نینتندو رو دیده.
    #فن بوی نباشیم

پیت هاینز: بتسدا همچنان وظیفه‌ی انتشار بازی‌های خود را بر عهده دارد - گیمفا