چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا
چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا
چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا
چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا
چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا
چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا

چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟

آرش بوالحسنی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا

هفته‌ی گذشته بود که مایکروسافت رسما از کنسول ارزان‌تر نسل بعدی خود یعنی اکس‌باکس سری اس (اسم رمز لاک‌هارت) رونمایی کرد. این کنسول که وضوح تصویر ۱۴۴۰p را هدف قرار داده است، تنها ۳۰۰ دلار قیمت دارد که معادل پلی‌استیشن ۲ در هنگام عرضه یا اکس‌باکس اول است. اما سخت‌افزار این کنسول، باعث ایجاد برخی سوالات و نگرانی‌ها شده است و برخی حتی معتقدند که سری اس نسل بعد را عقب نگه می‌دارد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این ادعا بپردازیم و صحبت‌های جیسون رونالد (Jason Ronald)، مدیر برنامه‌ریزی اکس‌باکس و چندین توسعه‌دهنده را با هم مرور کنیم. در نهایت به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا اکس‌باکس سری اس انتخاب مناسبی برای نسل بعد هست یا خیر.

جدا از طراحی و اندازه‌ی کنسول، بزرگ‌ترین تفاوت میان اکس‌باکس سری اکس و اس، پردازنده‌ی گرافیکی یا همان GPU آن است. در مقایسه با GPU سری اکس که ۱۲٫۵ ترافلاپس است، سری اس به ۴ ترافلاپس بسنده کرده است. این کنسول همچنین حافظه‌ی رم کم‌تری هم دارد (۱۰ گیگابایت در مقابل ۱۶ گیگابایت) که کمی سرعت آن هم پایین‌تر است. به جز این هر دو کنسول از یک پردازنده، معماری یکسان و SSD با سرعت و طراحی مشابه استفاده می‌کنند. البته SSD سری اس ۵۱۲ گیگابایت است.

همانطور که می‌بینید مایکروسافت تغییرات زیادی را نسبت به پرچم‌دار خود اعمال کرده است تا بتواند این کنسول را با قیمت ۳۰۰ دلار بفروشد. در همین رابطه اکسل نیتینگ (Axel Gneiting)، یکی از برنامه‌نویسان ارشد اید سافتور (id Software)، در توئیتی که حالا پاک شده است گفته:

واقعا در رابطه با حافظه‌ی رم سری اس ناامید شده‌ام. کنار آمدن با این مسئله آسان نیست و واقعا قدرت سخت‌افزار نسل بعد برای بازی‌های مولتی‌پلتفرم را کاهش می‌دهد.

چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا

نگاهی به دو کنسول نسل بعدی مایکروسافت: اکس‌باکس سری اکس (سمت چپ) و اکس‌باکس سری اس (سمت راست)

بیلی کان (Billy Khan)، یکی دیگر از اعضای اید سافتور در تایید نیتینگ صحبت کرده است. کان در توئیتی که حالا پاک شده است گفته:

حافظه‌ی رم مشکل بزرگی برای سری اس است. کاهش وضوح تصویر کمک بسیاری به این موضوع می‌کند، اما هنوز هم با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

این نگرانی‌ها در نگاه اول به نظر معقول می‌آیند. هر چه باشد تفاوت زیادی میان سری اس و سری اکس در زمینه‌ی GPU وجود دارد. اما قضیه از جایی پیچیده‌تر می‌شود که به وضوح تصویر هدف این کنسول توجه کنید. در واقع سری اس قرار نیست که همانند سری اکس، بازی‌ها را با وضوح تصویر ۴K اجرا کند. جیسون رونالد در این باره در مصاحبه‌ای با The Verge گفت:

محاسباتی زیادی انجام دادیم تا بفهمیم که برای اجرای بازی‌ها با وضوح تصویر ۴K در مقابل ۱۴۴۰p به چه منابعی نیاز داریم. واقعیت این است که شما (در مقایسه با ۴K) به پهنای باند حافظه‌ی چندانی نیاز ندارید، چرا که دستورالعمل‌ها و بافت‌های بسیار سبک‌تری برای کنسول ارسال می‌شوند. برای همین هم است که نیاز به حافظه‌ی بیشتری هم ندارید.

مایکروسافت معتقد است که توسعه‌دهندگان راه‌های زیادی برای ساخت بازی برای سری اکس با وضوح تصویر ۴K و سپس کاهش وضوح تصویر و بهینه‌سازی آن برای سری اس دارند:

توسعه‌دهندگان تکنیک‌های زیادی برای بهینه‌سازی بازی‌ها دارند. از کاهش وضوح تصویر تا استفاده از وضوح تصویر متغیر که مانند آن‌ها را در پایان این نسل بسیار دیده‌ایم. البته می‌توان افکت‌های بصری را هم کم یا زیاد کرد، بدون اینکه تغییری در گیم‌پلی به وجود بیاید.

چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا

۲۹۹ دلار برای یک کنسول نسل نهمی دیوانه‌وار به نظر می‌رسد. اما آیا این کاهش قیمت تاثیر بسزایی در اجرای بازی‌های نسل بعدی دارد؟

حرف‌های رونالد از آن جا قابل اعتماد هستند که متوجه می‌شویم سری اس و اکس پردازنده و عملکرد I/O یکسانی دارند. در واقع دو موردی که باعث به مشکل خوردن کنسول‌های نسل فعلی (خصوصا عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار اکس‌باکس وان اکس و پلی‌استیشن ۴ پرو) شده است، در سری اس رفع شده‌اند. به همین دلیل است که اکس‌باکس وان اکس با وجود داشتن GPU قدرتمند ۶ ترافلاپسی، نمی‌تواند عملکردی آن طور که باید و شاید داشته باشد.

اما GPU اکس‌باکس سری اس در مقایسه با وان اکس چطور است؟ شاید در نگاه اول بگویید که خب ۶ ترافلاپس بیشتر از ۴ ترافلاپس است و در نتیجه، GPU سری اس حتی از وان اکس هم ضعیف‌تر است. اما واقعیت این است که ترافلاپس اصلا معیار مهمی نیست. قطعا بخشی از نگرانی هواداران، به گردن خود مایکروسافت و اصرار بیش از اندازه و نابه‌جا برروی عدد ترافلاپس است. با این حال رونالد در مورد GPU سری اس می‌گوید:

با معماری RDNA 2، شاهد بهبود عملکرد ۲۵ درصدی نسبت به معماری قدیمی GCN خواهیم بود که در وان اکس از آن استفاده کرده بودیم. کارایی RDNA 2 به طرز واضحی بیشتر از GCN است. همچنین با نگاهی به فناوری‌های مانند Float 16 و Variable Rate Shading، در مجموع باید گفت که شاهد بهبود عملکرد ۴۰ الی ۵۰ درصدی نسبت به GCN هستیم. در واقع مقایسه‌ی خام عدد ترافلاپس بین دو نسل صحیح نیست، چرا که به طرز متفاوتی به آن نگاه می‌شود. همچنین GPU سری اس علاوه بر قدرت خام، در مقایسه با وان اکس دارای ویژگی‌های نسل بعدی مانند Ray-Tracing سخت‎‌افزاری است. اکس‌باکس سری اس به شما همان تجربه‌ی نسل بعدی سری اکس را می‌دهد، اما با وضوح تصویر کم‌تر.

منظور رونالد این است که سری اس با وجود داشتن ترافلاپس کم‌تر، بهره‌ی بیشتری از آن‌ها خواهد برد. پس به گونه‌ای می‌توان گفت که GPU سری اس قدرتی مشابه با وان اکس دارد، اما آن کنسول وضوح تصویر ۴K را هدف داده بود و سری اس تمرکز خود را برروی ۱۴۴۰p گذشته است که یعنی باز هم شاهد بهبود عملکرد خواهیم بود و توسعه‌دهندگان می‌توانند قدرت اضافه را صرف افکت‌های بصری کنند.

چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا

برخلاف باور برخی، سری اس به طرز قابل توجه‌ای قدرتمندتر از اکس‌باکس وان اکس است.

از GPU که بگذریم، باید گفت که پیشرفت بسیار زیاد پردازنده و SSD نسبت به نسل قبل، باعث می‌شود تا بازی‌ها با نرخ فریم بالاتری برروی سری اس اجرا شوند و همچنین بتوانیم شاهد پیشرفت‌های گیم‌پلی باشیم. پر واضح است که مایکروسافت تمرکز خود برای این نسل را تنها برروی بهبود گرافیک نگذاشته است و بهبود نرخ فریم و زمان بارگذاری هم از اهداف آن‌ها بوده است. رونالد در این باره می‌گوید:

پیش از این کنسول‌های جدید با توجه به بهبودهای ظاهری بازی‌ها قضاوت می‌شدند. اما این نسل متفاوت است و می‌خواهیم از نظر سایر شاخه‌های فنی هم پیشرفت داشته باشیم. مثلا وقتی در حال تجربه‌ی یک بازی جهان‌باز هستید و در دنیای آن غرق شده‌اید، نباید شاهد دیر ظاهر شدن یک بافت باشید. گیم‌پلی با نرخ فریم بالا و روان از اهداف مایکروسافت برای نسل بعد است.

مایکروسافت همچنین با اتکا به فناوری Sampler Feedback Streaming، قصد دارد تا از پهنای باند SSD اکس‌باکس سری اکس و اس بهره‌ی بهتری ببرد. Sampler Feedback Streaming به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که داده‌های ارسال‌شده به GPU را کنترل کنند و در واقع GPU تنها مواردی را بارگذاری می‌کند که به آن نیاز دارد. این مورد به تنهایی باید باعث بهبود چشم‌گیر عملکرد شود:

وقتی به معماری Velocity اکس‌باکس یا Sampler Feedback Streaming نگاه می‌کنیم، متوجه پتانسیل واقعی نوآوری برای نسل بعد می‌شویم. با چیزی مثل Sampler Feedback Streaming، عملکرد کنسول می‌تواند بسیار بهتر از اعداد و ارقام خام باشد. در واقع ما تمرکز بسیاری برروی بهینه‌سازی داشته‌ایم.

خب پس با این اوصاف آیا سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ راستش را بخواهید پاسخ ما نه است. گوین استیونز (Gavin Stevens)، طراح ارشد استودیوی تیم بلور گیمز (Team Blur Games) هم با ما موافق است:

نه، قرار نیست این کنسول باعث عقب‌ماندگی نسل بعد بشود. هر کسی که کمی تجربه داشته باشد متوجه این مسئله خواهد شد. حقیقت این است که اکس‌باکس سری اس تنها به معنی نیاز به بهینه‌سازی بیشتر از سوی سازندگان است. در واقع همانطور که برروی رایانه‌‌های شخصی و سخت‌افزارهای متفاوت شاهد آن هستیم. اصلا همین حالا هم با کنسول‌های پرو شاهد این اتفاق هستیم.

چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا

خب پس با این اوصاف آیا سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ راستش را بخواهید پاسخ ما نه است.

البته خوب است بدانید که تا ۲ الی ۳ سال آینده، شاهد عرضه‌ی بازی‌های توسعه‌یافتی برای نسل هشت هستیم که یعنی از همان پردازنده‌ی قدیمی Jaguar استفاده می‌کنند و کنسول‌های نسل بعد ابدا نباید مشکلی در اجرای آن‌ها داشته باشند. مایکروسافت از همان ابتدا قول داده بود که تمام بازی‌های استودیوهای اکس‌باکس در یکی دو سال اول، برروی اکس‌باکس وان هم عرضه خواهند شد. در مقابل به نظر می‌رسید که سونی کاملا روند مخالفی را پیش گرفته است، اما به تازگی تایید شد که Marvel’s Spider-Man: Miles Morales و Horizon Forbidden West برای پلی‌استیشن ۴ هم عرضه خواهند شد.

در نهایت باید گفت که مانند تمام نسل‌های کنسولی پیشین، کمی طول خواهد کشید تا توسع‌دهندگان به صورت کامل با سخت‌افزار جدید آشنا بشوند و راه‌های بهینه‌سازی بهتر را یاد بگیرند. به همین دلیل احتمالا با گذر زمان و پیشرفت گرافیکی بازی‌ها، شاهد استفاده‌ی بهتر از سخت‌افزار هم خواهیم بود و احتمالا سری اس از این نظر هم مشکلی نخواهد داشت. هر چند شاید وعده‌ی ۱۴۴۰p تا پایان نسل دوام نیاورد و شاهد پایین آمدن وضوح تصویر برای برخی بازی‌ها به ۱۰۸۰p باشیم. در مجموع باید گفت که اگر تمام وعده‌های مایکروسافت به حقیقت تبدیل شوند، شاید این نسل واقعا بتوانیم شاهد استاندارد شدن نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه و عملکرد بهتر باشیم و تنها شاهد افزایش وضوح تصویر نباشیم. اکس‌باکس سری اس هم بهترین بازتاب‌گر این باور است.

Amirbold

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا
چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا
چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا
چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا
چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا
چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا
چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Ozhan گفت:

    این مشخصه که باعث عقب موندگی میشه
    همین نسل خیلی از بازیا بودن که ناشرای پول پرستشون میخواستن حتی رو سوییچ هم بیان و رو هر سه تا کنسول پورتشون کردن همزمان و بخاطر محدودیت های سوییچ اونجور نشد که از توانشون استفاده کنن
    این قضیه نسل بعد که هیلی پیشرفته تره هم قراره اتفاق بیفته و نه گرافیک بلکه رم محدود و خیلی کم هم مشکل سازه
    حتی ۱۶ هم کم بود واس سریز اکس و ps5 نمیدونم با چه فکری مایکرو ۱۰گیگ رم چپونده توش
    درضمن بگم من اصلا نگران پیشرفت گرافیکی نیستم همین الانشم گرافیکای واقعا رئالی داریم تو نسل هشت
    من نگران لول دیزاین بازی هام که نتونن مث موقعی که مارو از دوبعدی به سه بعدی بردن اینکارو انجام بدن

    • MrNemesis گفت:

      تبریک میگم شما یک متخصص سخت افزار هستی ولی تفاوت سویچ و رو با بقیه کنسولا به نسبت سری اس با بقیه کنسولا درک نکردی !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • AmirtheGRB گفت:

      اینجوری باشه که تو تمام تاریخ کنسولا باعث پسرفت گیم شدن چون پیسی همیشه چند مرتبه قویتر بوده و دولوپرها چون باید برای کنسول بازی بسازن خیلی از قابلیت ها رو که میشد اضافه کنن نکردن‌.

      • Ozhan گفت:

        اره دقیقا
        الان اگ بخوان واس ۲۰۸۰ مخصوصا بازی خفن میتونن طراحی کنن ولی چون واسشون سودی نداره کنسول هارو پایه قرار میدن
        مث کرایسیس ۱ که اونموقع کمتر سیستمیمیتونست اجراش کنه
        نگرانی ماهم اینه که بازیای نسل بعدو بر اساس سریز اس بسازن و پتانسیل سریز اکس و ps5 بی استفاده بمونه

        • AmirtheGRB گفت:

          خب پس این ذات این قضیه اس نمیشه ایرادی بهش گرفت. بعد قطعا انقلاب دو بعدی به سه بعدی اتفاق نمیفته و نخواهد افتاد. درکل فک نمیکنم جلوی پیشرفت رو بگیره و مشکلات گرافیکی فقط ببینیم. حتی لول دیزاین خفن نیاز به سخت افزار نداره مثل تمام شاهکار های گیم دیزاین که تا الان ساخته شدن. ولی بره نظر دادن قطعی زوده من روی حرفم پافشاری نمیکنم

        • arm4nii گفت:

          چرا اینقدر دو پهلو حرف میزنی.از یطرف میگی همی الان گرافیکها و بازیها رئال و قابل قبولن و اسم پی سی و میاری و میگی از قدیم اینجور بوده و از یطرف هم میگی چون فلانه و فلانه باعث پسرفتن.
          من توضیح دادم از قدیم همینجور بوده و با بهینه سازی سازندگان میتونه رفع بشه.
          همین الانم شمایی که طرفدار سونی هستی و فنش هستی اسپایدر و هورایزن و … برای پلی ۴ هم میان و روی پلی ۵ هم گیم پلی عالی با گرافیک نسل بعدی دیدیم و قابل قبولن.
          شما مشکلت با ایکس باکسه برادر من.

        • Bluebox گفت:

          ببین اوژان ، بذار دوستانه یه چیزی بهت بگم. من خودم قصد خرید سری اس رو ندارم و میخوام سری ایکس بخرم.
          سری اس که مطمئنا تمام زمینه هایی که ضعیفتره بهاطر رزولوشنش هست. حالا در نظر میگیریم اصلا این کنسول بد باشه ولی هیچوقت سازنده های بازی نمیان بخاطر یه کنسول ، ۳ تا کنسول دیگه رو خراب کنن که. در اون صورت خودشون قید سری اس رو میزنن. بعد میگم شما فکر کن وقتی تیک تو و سی دی پراجکت از این کنسول تعریف کردن. دیگه هیچ شرکتی نمیتونه بازی هارو بهتر از این دو استودیو بسازه که. اگر لازم باشه بخاطر ضعیف تر بودن استودیو یا شرکتی بیاد شاکی بشه، تیک تو و سی دی پراجکت که بهترین بازی ها رو میسازن باید همون اول اعتراض میکردن نه اینکه تبریک بگن

    • Bluebox گفت:

      شما اصلا مقاله رو خوندی که حرف زدی. چون تو مقاله گفتن باعث عقب موندگی نمیشه

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      سوالی که برا من پیش میاد اینه که کدوم دسته از گیمر ها حاظر نیستن ۵۰ یا ۱۰۰ دلار بیشتر بدن تا کنسول قویتری داشته باشن ؟ مثل نسخه دیجیتالی سونی ، اتفاقا کنسول سری اس به نظرم بسیار ماهرانه و با هدف ساخته شده چون به نظر من این کنسول هدفش کسایی هست که بیشتر به سمت انلاین و بازی های سرویس محور میرن و یا بازی هایی که برای قشر کم سن ساخته میشه ، چون یک گیمر وقتی میخواد بازی کنه و بازی داستان محور شاهکار و نسل ۹ باشه قطعا نمیپسنده وضوح تصویر کم رو اونم فقط به خاطر ۱۰۰ دلار کمتر . این اونجا حس بدی داره که بازیه aaa بیاد و عکس های سری اس و اکس کنار هم قرار بگیره ….. به نظرم سری اس اتفاقا برای کسایی که وضع اقتصادی خوبی ندارن ساخته نشده برای این ساخته شده که با پول کم برای هزینه کنسول همون سود دهی و بیشتر نصیب ناشر ها بشه ، تیم اکس باکس بهتر بود ۳ کنسول بسازه ، سری اکس و اس و یک نسخه دیجیتالی با سخت افزار سری اکس ، اینطوری هیچ گیمری سر دوراهی نمیمونه مخصوصا کسایی که میخوان نسل بعد رو با ایکس باکس شروع کنن. سری اس به نظرم قشر خاص و شلوغی رو هدف قرار گرفته با سیاست خیلی خاص که حقیقتش برام جالبه این سطح از زرنگی و هوش بازار یابی …. البته میتونه برداشت من کلا اشتباه باشه این فقط چیزی هست که الان به نظرم اومد و تو دنیای امروز با هر خبر جدید میتونه خبر قبلی نقض بشه :yes: و کسی که منطقی باشه پافشاری نمیکنه و با منطق درست میره جلو شاید فردا یه کارشناس بزرگ حرفی زد و همه مسائل تکذیب و یا تایید شد
      .
      .
      اون ۱۰۰ دلار بیشتر برا گیمر هایی که خارج از ایران هستن پولی نیست ولی اونایی که تو ایران و گینه بیسائو و چند تا کشور دیگه هستن خیلی پوله که معمولا جزو بازار هم حساب نمیشن منظور من جهانی هست از بخش اول کامنتم

      • بحث پول رو اصلا بذاریم کنار، من باز هم به خیلیا که دنبال ایکس باکس نسل بعدی هستند این کنسولو پیشنهاد میکنم به جای سری اکس، چون خیلیا نمایشگر فورکی ندارن که فورکی براشون مهم باشه و باور کنید ته تفاوت کیفیت بازی‌ها همین رزولوشن و یکم جزئیات گرافیکی هست
        سری اس هنوز هم خیلی کنسول قوی هست شما به ۴ ترافلاپس توجه نکن، با توجه به معماری جدید و هسته‌های RT و کودا، من میگم این GPU عملکردی مشابه با RTX 2060 خواهد داشت. حالا شما بگین RTX 2060 کارت بدیه؟
        دوستانی هم که طرفدار پلی‌استیشن هستند که خب تصمیم خودشون رو گرفتن
        و این صحبتی که بعد از سه سال بازی براش نمیاد و اینا ابدا منطقی نیست. این کنسول دیگه رسما کنسول پایه‌ی مولتی‌پلتفرم‌های نسل بعد خواهد بود چه خوششون بیاد چه نیاد و اینکه مایکروسافت بدون صحبت با ناشرا نمیومد همچین کنسولی رو روانه‌ی بازار کنه

        • sony.k گفت:

          ببینید تلویزیون های فورکی داره فراگیر میشه، اکثر کسانی که الان اقدام به خرید تلویزیون میکنند تلویزیون فورکی میخرند. با اومدن کنسولهای نسل جدید فروش تلویزیونهای فورکی بیشتر هم میشه و در نتیجه قیمتشون پایین تر هم میاد. اکثر کسانی که الان تلویزیون فول-اچدی دارند کسانی هستن که بیش از ۵ سال گذشته تلویزیون خریدند، و مگه تلویزیون عمر بینهایت داره، هیچیش نشه اون نور بکلایتش یه عمر مشخص داره و خراب میشه، اکثر آدمایی که الان تلویزیون فول-اچدی دارن باید در حین نسل بعد تلویزیونشون رو عوض کنن و با احتمال زیادی اینبار فورکی خواهند خرید.
          به علاوه، تفاوت بازی توی نمایشگر فورکی و فول-اچدی از زمین تا آسمونه و اصلا چیز کم اهمیتی نشونش ندید.

          • نه واقعا این استودیوها طوری رفتار میکنند که انگار رزولوشن فورکی یک ویژگی انقلابی خواهد بود. خیر این طور نیست. اگر تلویزیون داشته باشید بله کیفیت تصویر مشخصا بهتره اما برای مانیتور ۲۰ الی ۳۰ اینچی و فاصله‌ی کمی که میشینید، تفاوتی نمیبینید بین ۱۴۴۰ و فورکی.

            • sony.k گفت:

              اتفاقاً هر چقدر با فاصله‌ کمتری از نمایشگر بشینید تفاوت واستون واضح تر میشه. بدیهیه دیگه، هرچی نزدیک تر باشید پیکسل ها رو بهتر میتونید از هم تشخیص بدید.
              توی مانیتور ۲۰ الی ۳۰ اینچ، اگر در فاصله کم بشینید، تفاوت به وضوح خودشو نشون میده.

              • Old_Gamers گفت:

                دوست من مانیتور با تی وی هیچ فرقی نمیکنه شما باید تو یک زاویه استاندارد بشینی مثلا تی وی ۴۶ رو باید تو سه متری بشینی و مانیتور ۲۴ رو یک متری مهم زاویه دید شما به لبه های نمایشگر هست که باید مقدار ثابتی باشه همیشه .

                • sony.k گفت:

                  لطفا یکبار دیگه کامنت من رو بخونید. من هیچ چیز در تضاد با کامنت شما نگفتم.
                  آقای بوالحسنی گفتن توی مانیتور و توی اون فاضله کم تفاوت به چشم نمیاد، گفتم اتفاقا هرچی فاصله کمتر شه تفاوت بیشتر میشه.
                  منظور من این بود که با فرض ثابت نگه داشتن اندازه نمایشگر، هرچی بهش نزدیک شی پبکسل ها رو درشت تر میبینی. خب واضحه که هرچقدر هم نمایشگر بزرگتر شه باز پیکسل ها درشت تر میشه.
                  تفکیک فورکی و فول‌اچدی با سایر نمایشگر رابطه مستقیم و با فاصله از نمایشگر رابطه معکوس داره، همین.

                • Old_Gamers گفت:

                  درسته اقای sony.k کامنت اقای بوالحسنی درست بود اما تو اون فاصله نزدیک به مانیتور رو نباید مینوشتن . چون تضاد داره با حرفشون .

          • Mamad80 گفت:

            تلویزیون ما که ۱۰۸۰هست هیچکی هم تو دوستان و فامیل ندیدم تلویزیون فورکی داشته باشه البته شما که وضعتون خوبه فرق میکنه

          • Bluebox گفت:

            ببین من خودم تلویزیون فول اچ دی سونی دارم.
            داییم تلویزیون فورکی اسنوا داره که ایرانیه.
            از نظر من فول اچ دی سونی خیلی کیفیتش بهتر از فورکی اسنوا هستش. پس من هیچوقت خاضر نیستم برم تلویزیونم رو عوض کنم و ایرانی فورکی بگیرم. تلویزیون های خارجی فورکی هم که سونی و سامسونگ خیلی گرونن. شیائومی از همه ارزونتره و ۱۳ ملیون قیمت تلویزیون فورکی ۵۵ اینچیش هست
            باور کن تلویزیون من که ۷ ساله خریدم هنوز هیچ چیزش نشده. هیچ مشکلی تاحالا پیدا نکرده که بخوام عوضش کنم.

        • 🤘Mohsenj74 گفت:

          خب امیدوارم همینطور باشه که شما میگی و همه از خرید سری اس لذت ببرن و تفسیر هایی که تا حالا شده و ابراز نگرانی کردن اشتباه باشه :yes:

        • Old_Gamers گفت:

          ۴ ترافلاپس هم کم چیزی نیست که بخواد باعث عقب موندگی چیزی بشه تقریبا ۲٫۲ برابر پی اس فور هستش گرافیک پی اس فور پایینه ؟؟ همین الانم خیلی خوبه . در کل من فکر میکنم قبل از اینکه بخوان وان سری اس رو تولید کنن فکر تمام این موارد رو کردن .

      • Starwarszero گفت:

        آفرین یکی مثل من ک فقط فیفا فقط چی فیفااااا میزنه عالیه

    • P30PlayBox گفت:

      دوستان به مولا ۱۰۰دلار ارزش این همه ریسک رو نداره خب ۴۰۰دلار بدین ps5 بدون اپتیکال بخرید آخه صحبت یکی ۲سال نیست که بحث سر یک نسل ۸-۹ ساله هست که بازه زمانی کمی نیست پس روزه شک دار نگیرید اونم بخاطر یک مشت دلار! :evilgrin:

    • HSM گفت:

      ی گلایه از بچه های گیمفا داشتم الان چنتا از تیترهای گیفا رو ببینید ps5 چقدر خوبه xbox چقدر بد!!! من فهمیدم بچه های گیمفا فن بازای ps , uncharted , fifa , هستن کلا اینارو بالا میکشن ، رقیباشونو خراب میکنن همیشه تو تیترها مقالهاشون از فیفا خوب میگن پس رو خراب میکنن ، از انچارتد خوب میگن تامب رایدر و خراب میکنن زشته بخدا انقدر فن بازی درنیازید من خودم ps4 دارم ، ولی انقدر فن ، تعصبی هستن بقیه رو میخوان خراب کنن ، ۹۰ ذرصد بازیهای انحصاری ps رو تو نقد و بررسی ۱۰ میدن بعد تو قسمت منفی مینویسن هیچ ایرادی از بازی پیدا نشد/: تو مقالهای متفرقشون ببینید که همشون سلیقه ایه ، تو ۳ تای برترشونم انچارتد لست اف اس هست ، تاپ ترین شخصیته بازیها ، خوشتیپ ترین شخصیت ، با اداب ترین شخصیته بازیها 🙂

      • Ozhan گفت:

        توهم توطئه؟
        اتفاقا فقط همین گیمفا بود که ویدئو نشون داد از دانگرید لست۲
        با اینکه لست۲ از یه جهات خیلی ریزی دانگرید داشت ولی اون ویدئو خیلی دروغ گفته بود

      • sam snake 47 گفت:

        داداش فن بازی چیه؟! واقعیته دیگه. بهترین بازی سبک اخر الزمان لسته دیگه. بهترین هک اند اسلش گاده دیگه. مث این میمونه وه بگی چرا میگن بهترین محفی کاری متال گیره؟ فن بازیه دیگه!!!! فن بازی کجا بود؟هست دیگه! وقتی چیزی بهترینه دیگه هست. بهترین ریسینگ فورزاس. حالا هی بگن گرن توریسمو. نه اقا فورزا بهتره. بهترین شوتر سوم شخص گیرزه. ولی بهترین فوتبال هنوز مشخص نیس فیفا یا پیس؟!
        .
        انچارتد روایت و داستان جذاب تر و گرمی داره و گیمپلی روونیم هم داره ولی تومب ریدر معماهای جالبتری داره و گیمپلیش مبتنی بر بقا و تا حدودی تعامل با محیطه. پس نمیسه گفت کی بهتره چون سبکشون در ظاهر یکیه ولی در باطن بسیاااار فرق داره.
        .
        .
        ختم کلام: چیزی که هست، هست.(اوس جواد 😀 ) چه خوب چه بد. ربطی به فن بازی و ترول و هیت نداره!

        • HSM گفت:

          سام داداش این حرفایی که زدی منم با شما هم عقیدم اینا بهترین بازیهان. گیمفا بازیهای انحصاری رو خدا میکنه بعد بازی رقیب رو تخریب. متوجه منظور من نشدی بیگ باس جان من خودم ps4 رو بیشتر دوس دارم ولی تیترهای گیمفا رو نگا خیلی داره xbox رو تخریب میکنه ، اینهمه خبر از pes میاد گیمفا پوشش نمیده وقتی هم میده تیترهای منفی میزاره ، ولی تا دلت بخواد اخبار از فیفا میذاره ، سام جان بک رسانه گیم کارش اینه که بی طرف باشه اطلاع رسانی کنه نقد بررسیهاش منطقی باشه ، مثله gamespot

          • دوست عزیز من فکر کنم شما اصلا مقاله رو نخوندین و اومدین از روی تیتر نظر دادین. ما که اینجا از مایکروسافت تعریف کردیم.

            • HSM گفت:

              ارش جان من همیشه مقاله هارو میخونم ، این مقاله شما هم عالی بود قشنگ همه چی رو توضیح دادی مرسی واقعا زحمت کشیدی ، اگه شما به صحبت های من دقت کرده باشی گفتم تیترهای منفی ، و مسائله های دیگه که اشاره کردم بهشون

              • sam snake 47 گفت:

                جو منفی علیه اکس باکس تقصیر خودشه پون نتونست در زمینه انحصاری جلو رقیبش دربیاد. ادمین های گیمفام گیمرن بالاخره. تعجبی نداره که سونی فن هستن و زیاد تمجید کنن از سونی و بازیاش. ولی اینکه بگید منفی میگن از اکس باکس و محصولاتش رو قبول ندارم زیاد. شاید برای تمجید از سونی و انقاد از مایکرو گاهی چاشنیش زیاد بشه توی سایت ولی در کل صحبتاشون درسته بنظرم.
                .
                صحبت هایی که در مورد رسانه کردید هم کاملا درسته.
                .
                مننون بابت توجهتون به کامنت بتده

    • ALFAR3D گفت:

      هیچ باعث عقب افتادگی که نمیشه هیچ اگر بلد باشن هم جدا از رزولوشن میتونن از لحاظ کیفیت بهتر از پلی ۵ خروجی بگیرن فقط باید یاد بگیرن دولوپرا قشنگ میتونن خروجی خیلی خوبی ازش بگیرن….

    • nfs3forever گفت:

      نظر من هم همینه . ۱۰ گیگ رم برای بازیهای نسل بعد اصلا کافی نیست . برای رزولوشن ۴k هم ۱۶ گیگ حداقله

  • Jack Joyce گفت:

    من که فکر نمیکنم باعث عقب موندن بشه
    تنها مشکلی که سازنده ها اشاره کردند، رم بود که راهکار های خاص خودشو داره
    کنسول بسیار خوب با قیمت بینظیری هست
    دم آقای ابوالحسنی گرم که واضح و خوب توضیح داد

    • wildhunt گفت:

      اره توضیحات کامل بود از طرفی من فکر میکنم ماکرو به دلیل قیمت پایین سری اس ممکنه سریعتر ایکس باکس وان رو کنار بزاره.
      این برای توسعه دهنده ها خیلی عالیه ولی گیمرهایی هستند که دیگه از کنسولشون پشتیبانی نمیشه.
      به نظرم این راهکار بدی نیست چون همه بازی ها با پیشرفت گیم پلی نسل بعدی ساخته میشه و توسعه دهنده ها میتونن با تغییر کیفیت بافت های بازی برای سری اس و سری ایکس بازیشون رو بدن بیرون. :yes:
      من واقعا نمیدونم سازنده ها میخوان بازی ها نسل بعدی رو که با وجود ssd و پردازنده خیلی قویتر ساخته شده رو برای کنسول های این نسل بدن! ?:-)

  • Arash گفت:

    خوب مطمئنا باعث پسرفت میشه و به احتمال زیاد چند استودیو اصن براش بازی نزنن که فاجعس

  • Wounds گفت:

    کنسول به صرفه ای و همانطور که در این مقاله نتیجه گیری کردین فکرنکنم برای بازی های نسل بعد مشکل ایجاد کنه ولی خودم به شخصه ترجیح میدم ۱۰۰یا۲۰۰دلار بیشتر برای ps5هزینه کنم

  • Alifz گفت:

    چیزی که بهش اشاره نشد میزان رم دستگاه هست
    قدرت gpu و ظرفیت ssd مشکلی نداره
    رم دستگاه ۱۰ هست که ۱ یا ۲ گیگ توسط سیستم اشغال میشه و در نهایت ۸ یا ۹ گیگ میمونه

    اگر دقت کرده باشید بازی های نسل هشتی سیستم پیشنهادی رم ۱۲ گیگ دارن
    خود وان اکس اگر اشتباه نکنم ۱۲ بود
    اگر مایکرو رم رو مثل پردازنده مساوی با sx قرار می‌داد، ایرادی بهش نبود
    در هر صورت این کنسول یه پروژه دو سه ساله هست
    با کارت های گرافیک انودیا صد در صد شاهد کنسول میان نسلی با رم شاید نزدیک ۲۰ گیگ و ترافلاپس بالای ۱۵-۱۶ خواهیم بود

    • MrNemesis گفت:

      متخصص سخت افزار عزیز دنیای کنسول با PC کاملا متفاوته !!! ضمن اینکه روی ویندوز وقتی میگن مثلا ۱۶ گیگ رم نیازه ویندوز و سایر برنامه های در حال اجرا رو هم در نظر میگیرن اینجور نیست که ۱۶ گیگ کامل پر کنه بازی !!!
      روی کنسول خیلی بهینه تر استفاده میشه از همه سخت افزار ها !! همین الان کارت گرافیک ۵٫۵ ترافلاپسی من و ۱۶ گیگ رم من روی ۴۰ تا ۵۰ فریم هورایزن رو اجرا میکنن !!! در بهترین حالت هم اجرا نمیکنه (روی اولترا گذاشتم ولی بازم ظاهر بازی روی گرافیک ۲۰۷۰ دوستم قشنگ تر و سیقل خورده تره)نه به خاطر اینکه سخت افزار ضعیفه نه به خاطر اینکه برای سخت افزار من اصلا بهینه نشده !! اصلا

      • arm4nii گفت:

        بازی ساختن توی نسلهای جدید خیلی شبیه به pc شده روی کنسولها.همه هم دارن میگن.حتی پورت بازی هم و کداش میتونه کمتر از یک روز طول بکشه.
        بازیسازی برای کنسولهای نسل نهم هم خیلی راحتتر از نسل هشتم هست و هر روز اعلام میکنن و نزدیک به pc هست دوست عزیز.

      • MrNemesis گفت:

        آسون تر هست نه اینکه چهارتا کلیک بزنی بازی بهینه برای PC تحویل بگیری !!! مثال بازی که روی کنسول خوب بودن روی pc نه زیاده و یا برعکس !!! در واقع قضیه برعکسه با نزدیک شدن معماری کنسولا به pc بازی ساختن برای کنسولا راحت شده برای کامپیوتر تغییری نکرده و پورت بازی از کنسول به pc دیگه مثل قبل سخت نیست ! که بخوان از صفر بازی رو برای کامپیوتر بسازن مثلا از ps3 به کامپیوتر که خودش پروژه بود !

        • arm4nii گفت:

          چه ربطی دارم.پیامو موندی؟
          گفتم بازی ساختن روی کنسول خیلی شبیه به پی سی شده و راحت میتونن پورت کنن.
          بهینه سازی یه بحث جداست.
          چند ساله بازیها ۹۰ درصدشون مولتی هستند و همزمان عرضه که میشن عملکرد عالی دارن.
          چندین بازی هم بوده بهینه سازی خوبه نشدن.
          منظور اینه بازیهایی که هم روی کنسول میاد هم پی سی با سخت افزارهای مختلف اگر بهینه سازی بشن مشکل خاصی ندارن و باعث پسرفت روی سخت افزار یا کنسول قویتر نمیشن و عملکرد خوبی دارن نمونش هزارتا بازی هست.
          بازی که روی سخت افزار ultra بیاد تفاوت داره با سخت افزاری که کشش low هست و از قدیم بوده چون شرکت سازنده بازی رو برای سخت افزارهای متفاوتی بهینه میکنه.

          • MrNemesis گفت:

            دقیقا متوجه نشدم با من هم نظری یا با Ali fz
            اینجور به نظر میرسه با من هم نظری البته !!! چون داری میگی بازی باید بهینه بشه اگر نشه روی هیچ سخت افزاری درست اجرا نمیشه چه سری اس چه ایکس چه پلی ۵ چه کامپییوتر !
            حالا اینکه بازی ساختن برای کنسول و کامپیوتر نزدیک به هم شده حجم کار رو کم کرده خوشبختانه اما همچنان باید جداگانه بهینه بشه !

    • Golden_Sauber گفت:

      میان نسلی قطعا نداریم،نمیتونن کنسولی طراحی کنن که مثلا ۴k تر باشه،به لطف ssd هر دو حجم عظیمی از رم خالی میشه و بار پردازشی روی cpu خیلی کم تر میشه،نسل بعد هم قطعا ۸k میشه،

    • با وجود sampler feedback streaming نباید رم مشکل ساز بشه.حداقل تو ۱۰۸۰p.اما برای ۱۴۴۰p فقط زمان ‌معلوم‌ میکنه.

  • Good Mom گفت:

    من حتی فکر نمیکنم که باعث عقب موندگی نسل شه :no:
    بلکه فکر میکنم حتی صنعت گیم رو چندین پله به جلو ببره :yes:

  • mariogharch گفت:

    اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد نمی‌شود
    چون کلا xbox عقب هست و ps و pc نسل را پیش میبرن
    کنسول اصلی مایکرو همین سری اس است
    سری ایکس را دقیقا مثل وان x الکی تولید کرده
    مایکروسافت باید سیستم عامل xbox را از دور خارج کنه و روی ویندوز متمرکز بشه
    چون اصلا بازی انحصاری نداره ، کار بیهوده ای میکنه که با ps رقابت میکنه
    البته رقابت نمیکنه کلا بازار خراب کنه
    دقیقا مثل نوکیا که نابودش کرد
    اگه دستش می رسید شرکت سونی را هم برشکست می کرد

    • Sir Artorias گفت:

      آخه mariogharch اگه رقابت نکه و کنار بکشه برای فنای سونی و حتی شاید برای تمام گیمرا بد شه دلیلشم که مشخصه سونی همین الانم فروش خیلی خوبی داره حالا فرض کن اکس باکس هم نباشه، سونی دیگه نیازی به تلاش و ساخت بازی های انحصاری بیشتر نداره همه جوره فروش خوبی میکنه

  • از نظر بنده این کنسول میتونه موفق ترین کنسول تاریخ بشه

    بسیاری از علاقمندان به گیم نینتندو رو کنسول بسیار جذابی میدونن چرا که این کنسول به خاطر قابل حمل بون – جویکان ها و بازی های بسیار زیبای اون باعث شد تا میلیون ها نفر در دنیا عاشق چنین کنسولی شوند. برعکس خیلی از گیمرها فکر میکنن نینتندو هم باید مثل پلی استیشن قدرتمند باشه که خودم منم یکیش بودم اما همه چی سخت افزار نمیشه. قبول دارم بازی های گرافیکی نابی مثل خدای جنگ و گوست سوشیما رو نینتندو یا مشابه این بازی رو کنسول دیده نمیشه و رو سخت افزارش هیچ وقت جواب نمیده، اما اگر یک کنسول بازی های قشنگی مثل سوپر ماریو یا زلدا داشته باشه میتونه بینندگان رو مشتاق به خرید این کنسول کنه.

    هر چند میدونم که کنسول سخت افزار هم مهمه اما نینتندو کمپانی ای بوده که هیچ وقت به سخت افزار تکیه نکرده و موفقیتش به خاطر بازی ها و چیزای دیگه اش بوده. مایکروسافت هم اگر بازی های جذابی برای ایکس باکس سری اکس بسازه چرا که نه. میتونه برنده نسل بعدی هم باشه و به شرط اینکه بازی خوب بسازه و طرفداران خودش رو راضی نگه داره.

    واقعا بازی هایی مثل زلدا-سوپر ماریو-کراش بندی کووت-لیمبو -سونیک و چند بازی بازی هایی هستند که اگر استدیوهای مایکروسافت تعداد زیادی از این بازی ها رو خلق کنه میتونه موفقیت زیادی در این زمینه به دست بیاره.البته فراموش نکنید ژاپنی ها عاشق بازی هایی مثل فاینال فانتزی هستند که مایکروسافت اگه چنین بازی هایی بسازه کنسولش تو نسل نهم برنده حتمی میتونه باشه.
    بازی Scalebound هم هنوز یکی از بازی هایی هستش که ژاپنی ها حاظرن به خاطرش کنسول مایکروسافت رو خریداری کنند اما حیف که این بازی به خاطر مشکلاتش برای ایکس باکس وان لغو شد.

  • majid گفت:

    حافظه‌ی رم مشکل بزرگی برای سری اس است بعد یه سری بگن کنسول ایرانی تا ۲سال که کلا انحصاری نداره بعدشم که بازی ها برای سری اس نمیاد به همین راحتی ۳۰۰دلار پرید مرسی ماکرو که فکر مایی

  • Endgame گفت:

    خیر، خیچ مشکلی ایجاد نمیکنه

  • GodHand گفت:

    مهم ترین نکته این نسل اینه که استاندارد ۶۰ فریم باشه، یعنی بازیا با ۶۰ فریم زمین تا آسمون با ۳۰ فریم فرق میکنن، امیدوارم همه بازیا حداقل این گزینه رو داشته باشن

  • X.gamer گفت:

    واقعا دستتون درد نکنه آقای بوالحسنی، واقعا مقاله مفیدی بود و البته بنظرم باید منتظر باشیم تا لحظۀ انتشارش .
    اگر تونستید یک مقاله هم راجب : -آیا ps4 باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟- هم بنویسید ، هرچی نباشه قراره ۳-۴ سال پشتیبانی بشه ازش و ترمز کاملو کشیده 😀

    • Psycho0172 گفت:

      وای خداااا
      پسر جان ps4 کنسول نسل ۸تیه
      سونی گفته اگه کسی دوست داشته میتونه منتشر کنه بازیش رو روی هر ۲ نسل
      مثل کالاف جدید و فیفای جدید و اون ۲ تا انحصاری جدید
      ولی مثلا دیمون سولز ریمیک و گادفال منتشر نمیشن چون سازندشون نخواستن
      ولی سری اس مجبوره که تمام بازی های نسل ۹ که مولتی پلتفرم هستن رو اجرا کنه اونم تا آخر نسل
      واقعا وقتی کامنتاتون رو مینویسن قبلش یه دور میخونینش؟

    • MBadboy گفت:

      یعنی خدا وکیلی بعضی وقت ها یه چیزی بدون تفکر میگید که ادم میگه منطقتون تو حلق فیل اسپنسر!!! آخه برادر پشتیبانی از ps4 که کنسول نسل قبلی هست چه ربطی به نسل فعلی داره؟؟؟ چند ساله گیمر شدید شما ها آخه همیشه در همه نسل های گذشته هم در ابتدای ورود به نسل جدید تمامی شرکت ها از کنسول های نسل قبلی هم به صورت محدود تا ۲ یا ۳ سال پشتیبانی می‌کردند تا یواش یواش همه گیمرهای نسل گذشته به نسل جدید کوچ کنند در ابتدای نسل ۸ با ورود کنسول ps4 هم سونی اعلام کرد از ps3 تا چند سال همچنان پشتیبانی میکنه مثلا اساسین یا متال گیر ۵ یا شادو اف موردور و… خیلی بازی های دیگه هم برای ps3 اومد هم برای ps4 (تو کنسول مایکروسافت هم همین شکل بود) اما گرافیک بازی ها تو نسل ۸ تو بازی های مشترک هر دو نسل خیلی بالاتر از نسل ۷ بود آیا این پشتیبانی باعث شد کیفیت بازی های نسل ۸ پایین بیاد؟ بدون شک نه
      در مورد سری اس هم اگه نگرانی وجود داره به این دلیله که کنسول نسل نه به شمار میاد و به دلیل سخت افزار ضعیفتر ممکنه مبنای گرافیکی نسل ۹ به شمار بیاد و بازی سازان کیفیت بازی ها رو با توجه به سخت افزار سری اس بسازن و با اندکی زرق و برق دادن و فریم بالاتر روانه دو کنسول سری ایکس و ps5 کنند!!! که به نظر من در مورد انحصاری های سونی که اصلا نگرانی وجود نداره و در مورد بازی های مولتی پلتفرم هم سازندگان بازی ها با کیفیت کم باعث نارضایتی طیف عظیمی از طرفدارن ps5 نخواند شد چون نمیشه از این مخاطب زیاد و سودی که میتونن در صورت خرید بازی ها داشته باشن گذشت

  • هوراااا
    حداقل یکی حرف مارو فهمید

  • Geralt74 گفت:

    پلی ۵ دیجیتال به قیمت ۱۶ و درایو دارش ۱۸ تومن داره پیش فروش میشه D:
    سری اس برا کساییه که فقط میخان برن نسل بعد از جمله ۹۰ درصد گیمرای ایران
    خودم انتخابم سری ایکس هستش اما تا دو یا سه سال دیگه
    سری اس برای کسایی خوبه که وان معمولی دارن و راحت میتونن برن نسل بعد
    من خودم به شخصه با توصیفاتی که از سری اس شد حاضر نیستم وان ایکسو بفروشم واسش اما صبر میکنم و سری ایکس میگیرم :inlove: :inlove:

  • arefmoob گفت:

    خب پس با این اوصاف آیا سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ راستش را بخواهید پاسخ ما نه است.
    ۱۰۸۰p +60fps
    راضیم بمولا :clover:

  • MILAD8TECH گفت:

    من هیچ وقت کسایی که میگن باعث عقب ماندگی نسل بعد میشه نمیشم! اگر اینجوریه که شما میگید پس هر سه سال یبار باید کنسول میدادن تا باعث پیشرفت صنعت گیم بشه!!

  • vergil2max گفت:

    همینکه باعث بشه سازنده ها وقت بیشتری را صرف بهینه سازی بازی بکنن ناخوداگاه باعث عقب افتادگی نسل میشه
    کاش مایکرو به جای این همون نسخه بدون دریوارشو معرفی میکرد اینجوری هم بنفع سازند ها بود و هم گیمرا

    • vergil2max گفت:

      البته جای بسی خوشحالی که مایکرو بفکر قشرهای ضعیف و جهان سومی هم هست(از گیم پس تا کنسول نسل بعدی ارزون) اما این وظیفه مایکرو نیست که بفکر مردم باش بلکه مسئولای اون کشوراست که حداقلا درامد یه ماه کارگرشون در حد خرید یه کنسول باشه نه حتی یه بازی.خاک تو اون سراشون با اون مملکت داریشون

  • Psycho0172 گفت:

    آقای بولحسنی همین چند ساعت پیش حرف یه بنده خدایی در مورد همین سری اس بود اونم میزاشتین

  • AladarGTN گفت:

    نسل بعد ایکس باکس پیروز میدان

  • Bluebox گفت:

    اینکه باعث عقب موندگی نمیشه درسته. مقالتون عالی بود ممنون از ترجمه ها.
    ولی بنظرم با اینکه مطمئنا تا آخر نسل شاهد کاهش رزولوشن ها به ۱۰۸۰p هستیم. باز هم ۲۹۹ دلار می ارزه.
    برای کسایی که نمیخوان بهتربن تجربه رو از بازی ها ینسل بعد داشته باشن یا بودجه کمی دارن یا فقط اهل بازی های مسابقه ای یا کژوال گیمر هستن عالیه

  • TekkenGod گفت:

    در مورد بازیهای مولتی پلتفرم مشخصه که باعث عقب موندگی میشه . چون سازنده ها میان بازی رو بر اساس سری اس توسعه میدن. این امر باعث ایجاد اختلاف زیاد بصری بین این بازیها با بازیهای انحصاری سونی میشه و اون موقع است که ملت متوجه این عقب موندگی میشن.

  • باعث عقب موندگی نسل نهم نمیشه چون بعضیا گیمر کژوالن هر از گاهی واسه تفریح فورتنایت، فوتبال یا بازی های ریسینگ بازی می کنن
    اتفاقا مایکروسافت از نظر من هدفشو خوب شناخته و گفته این کنسول با این قیمت پایین خیلی مورد توجه افراد کم سن و سال و کسایی که فقط بازیای کژوال بازی میکنن قرار میگیره
    طبیعتا کسی بخواد مثلا سایبرپانک بازی کنه نمیره سری اس بخره میره سمت PS5 و Series X
    شعار سونی هم که همیشه مشخص بوده For The Players و بین دو تا سخت افزار فرقی نذاشته تا همه بتونن انحصاری های سنگین و شاهکارش رو بالا بیارن چون پلی استیشن هست و انحصاری های بی نظیرش
    ولی مایکروسافت دو دسته رو هدف گرفته و با ضرر هنگفت داره کنسولاشو میفروشه که بعدا با لایو و گیم پس در بیاد ضررش
    به قول همون جیم رایان دو تا استراتژی متفاوت که سران اون شرکت بهش ایمان دارن
    من خودم ولی سیاست سونی رو بیشتر می پسندم :yes: :yes: :yes: :yes:

  • MANS77R گفت:

    واقعا این غر زدن رو نمیفهمم مخصوصا برای بازیکن ها .
    مشکل ساده س اگه از گرافیک و سخت افزار و ۵۰۰ گیگ راضی نیستی برو اکس بخر بهمین راحتی!
    من برام گرافیک مهم نیست همین الان اکس وان قدیمی ۵۰۰ گیگ دارم خ راضی ام.میرم سری اس میخرم.

    بیچاره مایکروسافت کارهای خوبشم با غر زدن همراهه

  • aref44 گفت:

    حکایت مایکروسافت و کنسولاش حکایت این شعر زیره:
    هر وعده که دادند به ما باد هوا بود / هر نکته که گفتند غلط بود و ریا بود
    چوپانی این گله به گرگان بسپردند / این شیوه و این قاعده ها رسم کجا بود
    /–/–/–/–/–/–/–/–/–/
    ولی در کل زیاد حرص و جوش نزنیم بهتره/ یه سفره ای پهن شده، توش انواع و اقسام غذاها رو گذاشتن، هر کی هر چی خواست بخوره
    این وسط ما بدبخت بیچاره ها هم بوی غذاها رو استنشاق میکنیم/ زنده باد سونی پلی استیشن

  • Skull گفت:

    دوستان میدونم بی ربطه ولی لطفا کمک
    من امسال سومین کنکورمو دادم و ۳۴۰۰ تجربی شدم ولی میخوام بمونم واسه پزشکی
    یبار از کامپیوتر پیام نور انصراف دادم… ایا راهی هس بتونم تو ۱۴۰۰ شرکت کنم؟

  • Cirilla گفت:

    سلام آقای بوالحسنی
    مقاله خوبی بود
    بنده ب شخصه همچین مشکلی رو نمی‌بینم برای سری اس اگر در اواسط نسل ۱۰۸۰ رو هدف بگیره
    اما خواستم نظرتون رو در مورد پلی پنج بدونم
    اصلا چطوری جی پی یو تا این حد اورکلاک شده که برسه به ۱۰ ترافلاپ
    اگر دقت کنید سری اس ۲۰ تا هسته داره و پلی ۳۶ تا و سری اکس ۵۲
    بین هر سه ۱۶ تا اختلاف هسته هست و ب نظر من فکر میکنم اگر اورکلاک پلی رو بگیری ازش برای فرم گیری بهتر در نهایت به ۸ ترافلاپ میرسیم و خب این مناسب هست برای فورکا شصت؟ البته هنوز خیلی از بازی ها به صورت فورکا سی تاید شدن
    همچنین سرعت رم هم کمتر از سری اکس هست
    در واقع به نظر بنده اگر از روی کاغذ به مشخصات سخت افزاری هر سه کنسول نگاه کنید و همینطور رزولوشن هدف شاید خود پلی استیشن پنج نقش باتلنک رو داشته باشه

    • ببین به نظرم من یه نگاه به مشخصات کنسول بندازیم به نظرم این نسل هم قرار نیست شاهد حرکت کامل به سوی ۶۰ فریم باشیم
      یعنی حتی سری اکس هم برای الان خیلی قدرتمنده و بازی های روز رو میتونه فورکی ۶۰ بده، ولی چهار سال دیگه که شاهد پیشرفت گرافیکی باشیم؟ بعید میدونم.
      پی اس ۵ هم احتمالا Dynamic Resolution خواهد داشت و ممکنه بازی ۲۱۶۰p روی سری اکس روی این کنسول ۱۸۰۰p باشه

  • arm4nii گفت:

    این مطلب خیلی عالیه برای افرادی که دنبال جواب سوالاتشون هستن و امیدوارم جوابشون رو گرفته باشن.البته بحث ترولرها جداست اونا همیشه یه چیزی برا گفتن دارند.
    اونچیزی که مشخصه و نسلهای پیشین هم بود سازندگان وقتی برای پی سی بازی میسازند باید روی سخت افزارهای متفاوت اونو بهینه سازی میکردن و راحت هم جواب میداد و اینم مثل همونه.
    یا یه مثال دیگه بازیهای اخر نسل سونی و ماکرو روی پرو و وان ایکس اجرا میشدن و برای کنسولهای ضعیفتر هم میومدن و عملکرد خوبی رو داشتن بازیهای زیادی اعم از انحصاری و مولتی و ضرری به کیفیت بازی توی نسخه قویتر نمیزد مثل گیرز..لست..گوست..گاد..فورزا و ….
    بهمین سادگی و امیدوارم این مطلب و این توضیحاتی که بزبون ساده و با مثال ذکر شده رو متوجه بشن.البته امیدوارم

  • alizalogy گفت:

    مایکروسافت باید یه پروتکل ساخت بازی واسه سری اس بده به همه ی دولوپر ها، چون روی کاغذ با این رم کمتر مشکل ساز میشه. اما یه چیزی هست که به هرحال توو اون مایکروسافت چهارتا مهندس که دیگه بهترین هستن توو دنیا نشستن این طراحی کردن و می گن چون ۴k نیست نیازی هم به رم بیشتر نداره و مشکل ساز نیست، خب بیان یه Instruction هم واسش بنویسن که خیال بازیسازا راحت بشه دیگه

  • هر چی که باشه واقعا به صرفه ترین کنسول نسل ۹ هستش

  • Mamad80 گفت:

    آقا یه سوال این که میگن مایکروسافت داره ایران و تحریپ میکنه مرتب،تاثیری هم رو بازی کردن ما داره یا ن؟یا مثه قدیم با قند شکن

  • a.a.gameplay گفت:

    فکر نکنم بشه (حداقل تو ایران) 🙄
    ما که عقب هستیم :beatup:

  • barzam1368 گفت:

    سونی هم ps1 رو الان منتشر کنه نسل ۹ حساب میشه؟؟

  • Devil گفت:

    تو کشوری زندگی میکنیم که برا اجناس حتی ۱ دلار ۲ دلاره 😐 یعنی یه جنس ۱۰۰ دلاری رو تو ایران ۲۰۰ دلار میخریم با تشکر از گمرگ و دلالهای محترم

  • Nouboy گفت:

    سلام رفقا من تازه کانال یوتیوبمو راه انداختم خوشحال میشم حمایتم کنین و به پیج یوتیوبم سر بزنین https://bit.ly/3h8Ujvr حتما سابسکرایب یادتون نره ⁦❤️⁩

  • Sir Artorias گفت:

    زدن این حرف که باعث عقب موندن نسل میشه، به نظرم به این راحتی ها نیست چون بالاخره با یه کمپانی تازه کار روبرو نیستیم و با بزرگترین اون در بخش گیم روبروییم، حالا نمی خوام خیلی به مایکرو بال وپر بدم ولی واقعیت اینه که ساخت کنسول پشمک حاج عبدلا نیس که، و مایکرو هم گوگل نیس که…

چالش بزرگ مایکروسافت | آیا اکس‌باکس سری اس باعث عقب‌ماندگی نسل بعد می‌شود؟ - گیمفا