اکس‌باکس سری اکس/اس به مانند پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های WiFi 6 و پورت USB-C ارائه نمی‌دهد - گیمفا
اکس‌باکس سری اکس/اس به مانند پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های WiFi 6 و پورت USB-C ارائه نمی‌دهد - گیمفا
اکس‌باکس سری اکس/اس به مانند پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های WiFi 6 و پورت USB-C ارائه نمی‌دهد - گیمفا
اکس‌باکس سری اکس/اس به مانند پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های WiFi 6 و پورت USB-C ارائه نمی‌دهد - گیمفا

اکس‌باکس سری اکس/اس به مانند پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های WiFi 6 و پورت USB-C ارائه نمی‌دهد

محمد حسین کریمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
اکس‌باکس سری اکس/اس به مانند پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های WiFi 6 و پورت USB-C ارائه نمی‌دهد - گیمفا

کنسول‌های نسل بعدی اکس‌باکس و پلی‌استیشن در زمینه‌ی جزئیات سخت‌افزاری با اهمیت پایین‌تر تفاوت‌هایی خواهند داشت.

در زمان عرضه‌ی نسل جدیدی از کنسول‌ها از نظر سخت‌افزاری قابلیت‌هایی مانند پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی، حافظه و کنترلر در مرکز توجه قرار دارند اما موارد کوچک‌تر نیز بی اهمیت نیستند. به نظر می‌رسد پلی‌استیشن ۵ در زمینه‌‌ی قابلیت‌های پایین رده‌ از اکس‌باکس سری اکس/اس عملکرد بهتری دارد. مایکروسافت ساعاتی پیش مشخصات کامل اکس‌باکس سری اکس/اس را به اشتراک گذاشت و به نظر می‌رسد آن‌ها در زمینه‌ی پورت یو‌اس‌بی (USB) و وای‌فای  (WiFi ) عملکرد ضعیف‌تری دارند.

کنسول‌های اکس‌باکس سری اکس/اس از پنجمین نسل وای‌فای (۸۰۲٫۱۱ac) بهره خواهد برد در حالی که پلی‌استیشن ۵ از وای‌فای ۶ (۸۰۲٫۱۱ax) استفاده می‌کند. وای‌فای ۶ بالاترین سرعت دانلود یعنی ۹٫۶ گیگابایت بر ثانیه را پشتیبانی خواهد کرد در حالی که بالاترین سرعت دریافت اطلاعات وای‌فای ۵ تنها ۶٫۹ گیگابایت است. البته باید این نکته را خاطر نشان کنیم که سرعت‌های مذکور تنها به صورت تئوری هستند و در شرایط عادی یک دهم این سرعت در اکثر کشورها در دسترس مخاطبین قرار ندارد. با این وجود وای‌فای ۶ از نظر کارایی نیز برتری‌هایی دارد به عنوان مثال می‌تواند ۳۰ درصد سریع‌تر از تکنولوژی وای‌فای اکس‌باکس سری اکس/اس به دانلود کردن بپردازد. همچنین وای‌فای ۶ در آپارتمان‌ها و مکان‌هایی که مودم با فاصله‌ی زیادی از کنسول قرار دارند ثبات بیشتری دارد و مشکلات کمتری به وجود می‌آورد.

در این میان مایکروسافت اعلام کرد که اکس‌باکس سری اکس/اس از سه پورت USB 3.1 Gen 1 بهره می‌برد در حالی که پلی‌استیشن ۵ شامل یک USB-C و یک پورت استاندارد خواهد شد. پورت USB-C می‌تواند اطلاعات بیشتری را نسبت به پورت استاندارد انتقال دهد اما دلیل اصلی هیجان انگیز بودن آن این است که USB-C می‌تواند سریع‌تر کنترلر را شارژ کند. تایید شده است که کنترلر کنسول‌های نسل بعدی اکس‌‌باکس سری اکس‌/اس و پلی‌استیشن ۵ از USB-C برای شارژ کردن پشتیبانی خواهند کرد.

توجه داشته باشید که این تفاوت‌ها در سطح بسیار پایینی قرار دارند و به نظر نمی‌رسد کسی انتخاب کنسول نسل بعدی خود را بر اساس وای‌فای یا پورت USB انتخاب کند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اکس‌باکس سری اکس/اس به مانند پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های WiFi 6 و پورت USB-C ارائه نمی‌دهد - گیمفا
اکس‌باکس سری اکس/اس به مانند پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های WiFi 6 و پورت USB-C ارائه نمی‌دهد - گیمفا
اکس‌باکس سری اکس/اس به مانند پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های WiFi 6 و پورت USB-C ارائه نمی‌دهد - گیمفا
اکس‌باکس سری اکس/اس به مانند پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های WiFi 6 و پورت USB-C ارائه نمی‌دهد - گیمفا
اکس‌باکس سری اکس/اس به مانند پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های WiFi 6 و پورت USB-C ارائه نمی‌دهد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Ozhan گفت:

    تایپ سی که بدردش نمیخوره وقتی باطری میخوره
    ولی وایفای مهمه واسش که کاش همون وای فای۶ رو استفاده میکردن

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      کلا سونی خیلی داره حس نسل ۹ رو به گیمرا هدیه میکنه و کاملا میشه نسل جدید رو با سونی احساس کرد ولی ایکس باکس تا اینجای کار تو اینکار اصلا موفق نبوده و به جز بازی مدیوم که مدل جدیدی هست ما چیزی از اکس باکس ندیدیم تازه همون مدیوم هم رو پی سی اجرا کردن این کارای ایکس باکس واقعا تو ذوق میزنه ….. رویکرد پلی استیشن به ویدیو گیم واقعا یه چیز دیگست

      • Ozhan گفت:

        امیدوارم اگه حتی مایکرو نخواد با سونی رقابت کنه ولی بازم سونی راه خودشو بره مثل نسل پنج و شیش که تا میتونست بازی های عالی و خلاقانه تولید میکرد

        • AL1K1NG گفت:

          البته محض اطلاع دوستان یو اس بی سی فقط شکل درگاه رو مشخص میکنه نه نوع یو اس بی رو
          مثلا ممکنه usb2 باشه ولی با پورت تایپ سی
          پس اینجا کم کاری خاصی صورت نگرفته
          ایکس usb 3.1 داره ک فقط ۳٫۲ بالاتر از اون هست ک بنظر کافی میاد
          مورد بعدی وای فای ۶
          قبل از این ک خودتون رو بکشید برا این قضیه وای فای ۶ درسته سرعتش بالاتره ولی باید نت سرعت بالا هم پشتش باشه
          وقتی سرعت نت ۲ گیگ بر ثانیه باشه
          حالا وای فای ۵ یا ۸ ساپورت میکنه
          وای فای ۶ (فعلا) کاربرد اصلیش تو شبکه های بی سیم(نه اینترنت) هست
          که کسی کنسول رو با هم شبکه نمیکنه به جز ریموت پلی ک حتی وای فای۵ هم کامل میتونه ساپورتش کنه
          و من الله توفیق

      • Planet 64 گفت:

        با یدونه وافای ۶ صنعت گیم رو برد جلو؟
        اصلا خونه شما چه وای فایی جواب میده که نسل شیش مزیت باشه برای شما؟
        یچی همینطوری نپرونید
        خوبه غول نرم افزاری جهان مایکروسافته و ایکس باکسم بچه ش.
        چطوری اینقدر بی منطق کامنت میدید
        قدرت پردازشی بالاتر جلو بردن صنعت گیم نیست، اما داشتن وای فای ۶ پیشرفت صنعت گیمه.

        • Star1 گفت:

          ۹۰ درصد مودم های خانگی همون وای‌فای ۴ ( ۸۰۲٫۱۱n) هست گه بخاطر محدودیت سرعت اینترنت از حداکثر سرعت همونم نمیشه استفاده کرد.

          کسی مودم و اینترنت ۵G هم داشته باشه و بخواد روش از کنسول استفاده کنه همون وای‌فای (۸۰۲٫۱۱ac) که رو ایکس باکس هست جواب کارشو میده و میتونه از همه پهنای باند استفاده کنه.

        • Nemo گفت:

          خدایش کامنتای این سونی فنا خداس
          حالم ک بد میشه میام چند تا کامنتشونو میبینم اکی میشم :rotfl:

        • اوسعلی گفت:

          دیسکی که باهاش بازی هارو اجرا میکنی یا ویندوز رو نصب میکنی قبل از اینکه مایکروسافت حامله بشه و بچش به دنیا بیاد توسط سونی اختراع شده 😀
          اگه قدرت پردازشی بیشتر جلوبردن صنعت گیمه پس سری اس بزرگترین عقبگرد تو تاریخ گیم هست 😉
          هنوز گرافیکی که تو TLOU2 ، GOW ، گوست او سوشیما ، دیتروید ، دث استرندینگ و … روی PS4 اجرا شد روی XBSX اجرا نشده :laugh: کلا بازی های زیادی روی سری اکس اجرا نشده و مایکرو کلا بازی هارو روی PC اجرا میکنه. البته هیلو اینفینیت روی سری ایکس اجرا شد که خب گرافیکش مرز های نسل ۶ رو درنوردید 😉

          • ALFAR3D گفت:

            در واقع فیلیپس و سونی با هم cd رو اختراع کردن و اگر بگم سهم فیلیپس بیشتر بود اعراق نکردم پس بستش نده فقط به سونی…..جدا از اینا دیگه ویندوز رو فقط رو دیسک نمیدن رویه فلش میدن…..
            هنوز گرافیکی که گاد و اینا اجرا شده باید بگم حتما گرز ۵ و تاکتیک چوب شور هستن ….
            ترول میکنی درست ترول کن جمیعا بخندیم نه فقط خودت بخندی….

            • اوسعلی گفت:

              اتفاقا بیشترین سهم رو سونی داشت حتی مخترعش هم اهل ژاپن بود و رئیس سونی شد. اون ویندوزی هم که شما میگی برای خارج هست نه ایران. ۹۹ درصد ویندوز های داخل ایران کرکی و روی CD هستن.
              گیرز تاکتیک اصلا دوربین ایزومتریک داره واقعا موندم چجوری اینو مثال زدی 😐
              گیرز ۵ هم اصلا هیچ حرفی تاکید میکنم ( هیچ حرفی ) در برابر بازی هایی که بالا گفتم نداره. باز کوانتوم بریک رو مثال میزدی یه چیزی.
              شما برو گرافیک آنچارتد ۴ تو مرحله ماداگاسکار وقتی نیتن داره روی زمین کشیده میشه رو ببین تا متوجه گرافیک واقعی بشی. دیگه کل دنیا قبل دارن راکستار و ناتی داگ بازی هاشون یک نسل جلوتر از بقیه بازی هاست.
              در مورد گرافیک هیلو وقدرت سری اس هم که همه چیز معلومه.

              • ALFAR3D گفت:

                بیا اینم لینک
                https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_disc
                نوشته مخترع امریکایی James T. Russell فقط قسمت صوتی قضیه رو یه بابای به اسم Heitaro Nakajima اومد روش کار کرد بقیه قسمتای و کارار رو مهندسای هلندی و امریکایی کار کردن حالا چون زودتر تویه ژاپن عرضه شده دلیل بر ژاپنی بودنش نیست….
                گرز تاکتیک دوربین ایزومتریک داره….خب الان چه ربطی به گرافیک داره؟
                گرز۵ هم حداقل از سوی دیجیتال فاندری به عنوان بهترین گرافیک سال ۲۰۱۹ شناخته شده حالا معیار شما چیز دیگه ایه بماند….
                بقیش هم سلیقه ای هست…..

                • Ozhan گفت:

                  بهترین گرافیک ۲۰۱۹ دث استرندینگ بوده
                  گیرز بهترین خروجی انریل رو تازه اونم فقط از یه جهاتی داشت(از تخریب پذیری تا کیفیت و دیر لود شدن تکسچرا برات نگم)
                  حالا چون عاشق مایکروسافتی دلیل نمیشه اطلاعات غلط بدی به ملت

                • ALFAR3D گفت:

                  ّرو به دیجیتال فاندری گیر بده من یه ویدیو دیدم اون گفت بهترین گرافیک ۲۰۱۹ من همینشو یادمه دیگه بقیش زیاد یادم نیست….دیر لود شدن تکسچر که امضای انریل هست تو کدوم بازی نیست….
                  من عاشق فورزام نه مایکی و اطلاعات غلطی در کار نیست….

                • اوسعلی گفت:

                  بله من ویکیپدیا فارسی رو چک کردم.
                  گیرز تاکتیک و کلا این سبک بازی ها روی گرافیک مانور نمیدن چون اصلا نیازی به گرافیک بالا نیست.
                  در مورد گرافیک هم هر سال سایت ها و مراسم ها و نشریات مختلف یه بازی رو به عنوان بهترین گرافیک معرفی میکنن. دیجیتال فاندری هم گیرز رو به عنوان بهترین گرافیک بازی بر اساس انرین انجین معرفی کرد. اگه بخوایم برا اساس جوایز و حرف تمام نشریات بگیم دث استرندینگ بهترین گرافیک ۲۰۱۹ رو داشت.
                  برای ۲۰۲۰ هم که معلومه TLOU2 بهترین گرافیک رو داره.
                  ــــــــــــــــ
                  “”همینشو یادمه دیگه بقیش زیاد یادم نیست””

                  دیگه حرفی ندارم

        • 🤘Mohsenj74 گفت:

          یه نگاه به دو کنسول و بازی ها خودش گویای مطلب هست اصلا نیازی به حرف من نیست ! هر چند که منم نظرمو میگم کاری ندارم بقیه میخوان چی فک کنن راجبش 😎 و فردا شب مراسم سونی قراره بازم ما رو سوپرایز کنه دمشونم گرم :yes:

    • یه سوالی یعنی هارد اکسترنال HDD به ایکس باکسا وصل نمیشه مثل قدیم؟ چطور یو اس بی تایپ c نداشتن!

    • Arash گفت:

      خدای نوآوری :inlove: :inlove: :inlove:

  • sony.k گفت:

    ”توجه داشته باشید که این تفاوت‌ها در سطح بسیار پایینی قرار دارند و به نظر نمی‌رسد کسی انتخاب کنسول نسل بعدی خود را بر اساس وای‌فای یا پورت USB انتخاب کند.“ 😀 البته اوایل نسل قبل مایکروسافت رو چیزی مشابه این (اینکه ایکس باکس وان بر خلاف ps4 درگاه Hdmi in داشت) مانور تبلیغاتی میداد. کسی چه میدونه، شاید بعضیا هم واسه همین xbox one خریدن. 😀

    • Ozhan گفت:

      کلا یه عادت مایکرو اینه که از هر چیز کوچیکی به عنوان تبلیغ استفاده میکنه
      مثلا تو معرفی سریز اس اینکه فیلم هارم فورکی اجرا میکنه رو بزرگ نوشته بود روش با اینکه چیز مهمی نیست یا اپتیمایز فور سریز اکس رو حتی رو بازی های خود سریز اکس هم نوشته بود 😐
      اینا فقط دوتا مورد بودن

  • Clara گفت:

    بنام به طراحی ت سرنی خدایی بهت اعتماد کامل دارم با عدد و رقم بازی نمیکنی واقعا سر ساخت کنسول انقلاب ایجاد میکنی
    ادپتیو تریگر – هپتیک فیدبک – SSD اختصاصی – ۱۶ گیگ رم DDR6 خالص ۴۴۸ (نه اینکه سازنده رو مجبور کنی از ۱۰ تاش استفاده کنه) و….
    خدا رو شکر که ماکروسافت هست وگرنه خدا میدونه ps5 با اینهمه امکانات با چه قیمتی روانه بازار میشد….

    • Eternal Man گفت:

      Clara@
      اینقدر اطلاعات فیک نده وقتی نمی دونی راجع به چی حرف میزنی :no: ، اکس باکس سری اکس ۱۶ گیگ رم GDDR6 داره که ۱۰ گیگابایتش GPU optimal هست با پهنای باند ۵۶۰GB/s و ۶ گیگابایت حافظهٔ استاندارد با پهنای باند ۳۳۶GB/s و توسعه دهنده از هر دو رم میتونه استفاده کنه، تمام ۱۰ گیگابایت حافظهٔ GPU optimal به اضافهٔ ۳٫۵۰ گیگابایت از رم استاندارد، یعنی ۱۳٫۵۰ گیگابایت از کل رم در دسترس توسعه دهندگان هست – منظورت از امکانات چیه الان؟ اگه منظورت چیپ صدای سه بعدی هست، که چیپ project acoustic با قدرت معادل ۸ هستهٔ جگوار در سری اکس هم هست، ضمن پشتیبانی از صدای Dolby Atmos Spatial Audio – اگه منظورت سرویس و خدماته که اکس باکس بهتر عملکرده، اگه منظورت کنترلره، که عملا خیلی از توسعه دهنده ها نمی تونن یا علاقه ای به استفاده از قابلیت های dual sense ندارن ،همونطور که دربارهٔ دوال شاک ۴ اتفاق افتاد؛ ولی آره SSD الان چایی دم میکنه چند روز دیگم از دیوار راست میره بالا!

      • کسی گفته علاقه ای به دو ال سنس نداره و ازش استفاده نمی کنه یا این که بر اساس نسل قبل خودکار پیشبینی می کنید که سازنده ها علاقه ای ندارن به کنترلر؟ منم خودکار می تونم پیشبینی کنم مایکروسافت در نسل نهم حرفی برای گفتن نداره چون نسل هشتم به خوبی نسل هفتم عمل نکرد اما درست نیست اتفاقا مایکروسافت می تونه به شدت مانور بده این نسل. کلی سازنده ترد پارتی و فرست پارتی دوال سنس رو تجربه ای کاملاََ نسل بعدی توصیف کردن و سونی هم مثل نسل قبل از قابلیت های کنترلرش تبلیغ نکرده بلکه همیشه گفته دوال سنس جزوی از نسل بعد هستش. این خبر هم قابلیت هاش اصلا مهم نیستن چندان که بگیم چون اکس باکس نداره پس کسی در انتخابش تغییری ایجاد می کنه مهم ترینش همون شارژ سریع تر usb c هستش فقط.

        • GodHand گفت:

          فکر‌ نمیکنید اول نسل بازیایی که قراره توسط سازنده های سکند پارتی ساخته بشن یعنی کسایی که با سونی قرارداد دارن رو نمیشه ملاک قرار داد؟ شاید اون تعریف ها هم یه بخشی از کمپین تبلیغاتی سونی باشه، (که البته هیچ مشکلی هم بهش وارد نیست مابکروسافت هم میتونه تبلیغات بکنه)
          بر خلاف نظر بعضی از دوستان دقیقا این سونی هستش که از کاه کوه‌ میسازه، روی بعضی ویژگی‌ ها کمتر مهم جوری مانوور میده هر کی ندونه فکر‌میکنه خودش اونا رو اختراع کرده، صدای یه بعدی در قابلیت windows sonic همین الان توی ایکس باکس وان وجود داره، قابلیت های adabtive triger و هپتیک فیدبک هم همین الان روی دسته های نسل هشت ایک باکس‌ به صورت ابتدایی تره وجود داره (که فقط توی بازی هایی رانندگی مثل فورتزا و‌ نید فور اسپید ازش استفاده شد اگه اشتباه نکنم)، ار نظر قدرت خام هم که یه کنسول ۹٫۲ ترافلاپسی رو به صورت خیلی هوشمندانه و‌ زیرکانه اومدن اورکلاک کردن به ۱۰.۲۸ (به وسیله قابلیت amd smart shift که مخصوص لب تاپ هستش و هنوز برای من سواله توی یه کنسول بازی که به برق مستقیم شهری وصله و مشکل خنک کنندگی هم نداره چیکار میکنه این قابلیت) که دقیقا اینجا تایید میشه که سرنی توی کنفرانسش گفت توی سناریوی بدترین بازی(بازیای اواسط نسل به بعد) ده درصد افت عملکرد داره(دقیقا همون ۹٫۲ ترافلاپس و ۳٫۱ گیگاهرتز برای cpu) حالا مهندس ایکس باکس‌ اومدگفت میتونستیم برای soc ایکس باکس هم هم با اورکلاک و فرکانس متغییر قدرت ترافلاپس رو بالا ببریم ولی اینکار پایداری کنسول رو از بین میبرد و کار توسعه دهنده ها یختر میشد، حالا من موندم چرا به سری فن بوی چشم بسته غیب میگن که ایکس باکس از کوچکترین چیزها هم کوه میسازه و سونی میشه قدیص صداقت و روشنایی صنعت گیم، یه زره تعصب زو بزارید کنار و واقعیت رو ببیند، سونی فقط انحصاری عای با کیفیت داره و توی بقیه زمینه ها اینطوری عمل نکرده و داره کاملا زیکانه کارش رو جلو میبره، اونهمه تبلیغات روی صدای سه بعدی هم به خاطر اینه که شما مجبور بشید اون هدفون همراه ps۵ رو بخرید که بتونه همون اول نسل ضررش روی ps5 رو‌ جبران کنه، یعنی رسما داره مشتری رو به صورت غیر مستقیم و‌ کاملا هوشمندانه دور میزنه, حالا این سونی چطوری شده قدیس صنعت گیم من متحیرم(البته به کمک فن بوی های مستقیم و ناخودآگاه غیر مستقیم)

          • من داخل کامنت بالا نگفتم دوال سنس خوبه یا بده استفاده میشه یا نمیشه از قابلیت هاش. بلکه گفتم سازنده ها تعریف کردن ازش و سونی روی این قابلیت مانور داده. ولی نسل قبلی که بهره نبردن زیاد از قابلیت های دوال شاک ۴ سونی هم اینقدر مانور نداد ما هم او موقع گیمر بودیم یادمونه سونی چه تمرکزی داشت. پس تا زمانی که نیومده شما اصلا نمی تونی مقایسه کنی و بگی اره اکس باکس هم همینا رو داشته و سونی بیخود داره مانور می ده روی دوال سنس. و این که شما از کجا میدونید این که قابلیت های دوال سنس چقدر پیشرفته تر از اکس باکس هستش؟ شاید یک درجه باشه شاید کلا متحول کرده باشه. شما مینیموم پیشرفت رو براش متصور شدین. در صورتی که می تونه کاملاََ متحول کنه یا اصلا شاید اخرش به کار هم نیاد. اگر این بار دوال سنس ناکارمد باشه واقعاََ به ضرر سونی هستش چون این بار تبلیغات گسترده ای کرده.
            موضوع بعدی اینه که سونی کجا دور میزنه شما هنوز تکنولوژی های جدید دو شرکت رو تجربه نکردی از کجا فهمیدی تمپست یا بقیه تکنولوژی ها دلیلی بر دور زدن سونی هستن شما پیشگو هستین؟
            اما یه سری قضیه هست که مایکروسافت انجام داده که دقیقا مشخص می کنه شرکتی هستش که قصد نداره با وضوح تبلیغات و بازاریابی کنه این هم دلایلش هر کدوم رو خواستید وارد بحث میشیم:
            ۱- قبلاََ هم گفتم مایکروسافت داخل رویداد اصلی خودش از جمله‌ی Console Launch Exclusive استفاده کرد که کاملاََ دو پهلو هستش شما برید ری اکشن ها رو ببیند همه گیج شده بودن و یا فکر می ‌کردن استاکر زمان لانچ میاد. یعنی شرکتی به عظمت مایکروسافت به این نکات ریز دقت نکرده صد درصد دقت کرده شرکتی که برای لانچ آثار ثابت شده و بزرگی نداره و بهترین آثار لانچش Tetris Connect و Medium و scorn هستن که هیچ کدوم سابقه‌ی تیم‌های رقیب رو ندارن رو میاره به این نحوه از بازاریابی. مگر این کع مایکروسافت در رویداد بعدی از اثار لانچ رونمایی کنه که بعید می دونم از بازی بزرگی رونمایی کنه که ۱٫۵ ماه فقط وقت بازاریابیش رو داشته باشه (البته بعید نیست از آثاری در سطح قبلی ها رونمایی کنه چون به بازاریابی سنگین نیازی ندارن)
            ۲- تاکید ۲۴ ساعتی مایکروسافت برروی اسمارت دلیوری که آخرش مشخص شد پلی استیشن هم همین قابلیت رو داره یعنی تمامی بازی هایی که اسمارت دلیوری دارن نسخه‌ی پلی استیشن ۴ برای پلی ۵ هم آپگرید میشه. ولی چون مایکروسافت برای لانچ بازی های قابل رقابت با رقیب نداره داره از اسمارت دلیوری سوء استفاده می کنه.
            ۳- الان به غیر از Gears 5 که مال نسل هشتم هست یک بازی نسل بعدی وجود نداره که تریلرش روی اکس‌باکس سری اکس ران شده باشه همگی روی پی سی ران شدن. ولی سونی تمامی تریلرایی که پخش کرده همگی Captured on PS5 داره.
            من هیچ سیاستی واضح تر از سونی ندیدم مخصوصاََ در زمینه‌ی بازی ها. تمامی عناوینی که رونمایی می کنن یا تاریخ لانچشون مشخصه یا این که اصلا مشخص نیست و در مراحل ساخت هستن هنوز. اون تکنولوژی دوال سنس و تمپست هم که اتهام میزنید سونی داره گول میزنه یا سیاست واضح نداره اول باید ثابت کنید تکنولوژی هنوز در دسترس شما نیست ولی این سیاست های مایکروسافت همگی مربوط میشن به قبل از لانچ.

            بعدشم من نمی دونم چرا قبل از اومدن کنسول ها حرف مهندسین رو پیش می کشین چرا یکی باید صحبت های مهندس اکس باکس رو قبول کنه و رویکرد سرنی رو زیر سوال ببره. یا بر عکس بیاد صحبت سرنی رو قبول کنه حرف مهندس اکس باکس رو زیر سوال ببره. مواردی که شما بحث کردین همگی بعد از عرضه مشخص میشه. ولی سیاست مایکروسافت در مورد رونمایی بازی ها و اجرای همگی برروی پی سی و … همگی رو میشه زیر سوال برد. این که گیج می کنه مخاطب رو میشه زیر سوال برد.

            از طرفی کسانی هم که ۲۴ ساعت از سری اس بد میگن و کنسول سری اس رو باتل نک می دونن به طور صد درصدی اونا هم اشتباه می کنن. کنسول سری اس هنوز نیومده اگر اومد و بعد در بررسی دیجیتال فاندری مشخص شد بازی ها به غیر از رزولوشن در نقاط دیگر هم ضعف دارن بعدش می تونید مایکروسافت رو قضاوت کنید. قضیه ی تکنولوژی و تصمیمات تکنیکی مانند دوال سنس و سری اس همگی بعد از لانچ مشخص میشه پس قضاوت نکنید الان.

            • ALFAR3D گفت:

              این اجرا شدن بازیا رو پیسی مسئله نیست….پیسی هم با ویندوز پلتفرم مایکیه همونجور که این نسل سونی میومد رویه پلی ۴ پرو بازیاشو نشون میداد تا ته گرافیک رو ببینن مایکی هم میاد رو پیسی نشون میده تا ته گرافیک برو ببینین این ایراد خاصی نیست….

              • یعنی این که تریلر بازی روی دو تا GTX 2080 و ۳۲ گیگ رم و اس اس دی فوق سریع اجرا بشه با این که روی سری اکس اجرا بشه هیچ تفاوتی ندارن؟ مایکروسافت هم دو تا کنسول داره میومد روی سری اکس نشون میداد فوقش نه روی پی سی. این چیزی نیست که نگرانی من باشه بلکه خیلیا + بسیاری از افراد مهم صنعت بهش اشاره کردن.

                • ALFAR3D گفت:

                  دوتا ۲۰۸۰ نبود یه ۲۰۸۰ti بود و حالا هر چی….ویندوز هم پلتفرم مایکی هست نشون دادن بازی رو ویندوز عیب نیست و جدا اینکه تفاوت دارن کسی منکرش نیست ولی اول نسل حداقل تفاوت به چشم نمیاد….بازم میگم هم سونی هم مایکی میان رو قویترین پلتفرمی که دارن بازیشونو نمایش میدن….
                  نگرانی شما و یه عده قابل درک نیست چون من تو یوتیوب افراد زیادی نمیبینم که گیر این مسئله باشن مهم بازیه نه پلتفرم که اجرا میشه….

                • چه ربطی داره واقعا به ویندوز؟ من دارم در مورد سخت افزار صحبت می کنم. این نشون میده مایکروسافت یا به سخت افزار خودش اعتماد نداره یا این که بازیسازهاش اصلا هیچ اعتمادی بهشون نیست. شما توضیح بده به چه دلیل هیلو روی پی سی ران شد؟ پرچم داره اکس باکس روی پی سی ران بشه؟ یه دلیل داره که سری اکس ران نشده. این که ویندوز پلتفرم مایکروسافت هستش چه ربطی به سخت افزار داره واقعا!!!! دیگه این نهایت پاسخ بود!
                  https://www.eurogamer.net/articles/2020-07-24-microsoft-still-hasnt-made-the-case-for-xbox-series-x
                  http://uupload.ir/files/jxrn_photo_2020-09-14_23-36-40.jpg
                  حتما اینا هم نگرانیشون بی معنی هستش. شما ندیدین چون نخواستین که ببینین. من هنوز کیفیت اجرایی بازی ها روی قوی ترین کنسول تاریخ رو ندیدم.

                  در ضمن سونی حداقل اخر تمامی تریلرها می نوشت Captured on PS4 اما کجای تریلر هیلو نوشته Captured on PC. برای همین میگم مایکروسافت شرکت بسیار دو پهلویی هستش که اصلا واضح عمل نمی کنه. مایکروسافت بعد از رویداد کهع یک چند روزی گذشت اگر طرفدارها ازش بپرسن مجبور میشه جواب بده. خودش هیچوقت واضح عمل نمی کنه. چون میدونه عموم مخاطبین دیگه داخل توییتر و سایبر پلتفرم های خبری دنبال جزئیات نیستن. همین الان خیلیا فکر می کنن اینفینیت روی اکس باکس اجرا شده.

                  http://uupload.ir/files/pqnw_678678678.png

                  http://uupload.ir/files/kqap_9808790780.png

                  http://uupload.ir/files/ax2i_87978967856.png

                  http://uupload.ir/files/9mak_980789679.png

                  http://uupload.ir/files/urro_spider.png
                  این یعنی روشن سازی. نه هل بلید نه هیلو نه مدیوم هیچکدوم روی کنسول اجرا نشدن و هیچکدوم روشن سازی نشده داخل تریلر.

                • ALFAR3D گفت:

                  ساده بگم توسعه بازی رو پیسی برای هر استدیویی راحته پس وقتی مثلا میخوان دمویی اماده کنن پیسی بهترین پلتفرم برای نشون دادن دمو هست که هم وقت کمتری بگیره برای اماده سازی هم بتونن ته گرافیک رو نشون بدن….و بحث اعتماد به سخت افزار نیست یا اعتماد استدیو نیست بحث راحتیه….
                  پرچ دار ایکس باکس هم دیگه معنی نداره چون بازی های مایکی داره برای ویندوز میاد یه زمانی پرم دار ایکس باکس بوده الان پرچمدار مایکیه….
                  در مورد تولید ایکس باکس و اینا من قبلا خبرشو خوندم که مایکی زودتر از سونی شروع کرده به تولید حالا این میتونه به خاطر کرونا و اینا مختل شده باشه و اینا هم دارن تمام تلاششون رو میکنن که قضیه درز پیدا نکنه و البته بازم مهم نیست مسئله اینه موقع لانچ کنسول کم نیارن به سرعت و این موقع لانچ مشخص میشه و جدا از این کیت توسعه هم دست سازنده ها هست پس مسئله نیست…. اینم یه لینک البته ایرانی ولی خب منبع رو ذکر کرده که ماله اردیبهشت هست که دارن تولید میکنن
                  https://click.ir/1399/02/29/xbox-series-x-production-is-underway/
                  منبع هم سایت xboxera هست اونجا سرچ کنی خبرش میاد….
                  شینوبی نگران نیست در واقع دوست داره ببینه بازی رو کنسول چجوریه وگرنه نگران نیست کیفیت بازی رو کنسول یه چیز باشه رو پیسی یه چیز دیگه فقط دوست داره ببینه…
                  در مورد اجرا شدنش رو پیسی که بزنن رو ترلر بازی خب حداقل خودشون بعد از کنفرانس اخری اعلام کردن که بازیا رو پیسی اجرا شده دیگه خودشون گفتن حتما لازم نبوده رو تریلر هم بزنن چون قرار نیست یه بازی مولتی پلتفرم تو مراسم مایکی رویه پلی استیشن اجرا کنن یا پیسی هست یا ایکس باکس….
                  بازم میگم من بیشتر نگران خود بازی هستم تا اجرا شدن رو یه پلتفرم خاص باور کن ملت دنبال بازی خوب هستن تا اینکه رو چه پلتفرمی اجرا میشه….اینا سر و صدا در مورد اجرا شدن بازی رو پیسی فقط یه سر و صدای الکی و بیخود رسانه ها هست که از کاه کوه میسازن…..

                • اگر بازیسازی و نمایش روی نسخه‌ی پی سی راحت تره برای سونی هم راحت تره. ولی نمی دونم چرا میاد همه رو کپچر می کنه رو کنسولش. توضیح دادم به اندازه‌ی کافی و این تنها سیاست دو پهلوی مایکروسافت نیست
                  بعد از انتشار تریلر گفتن خیلی فرق داره تا توی تریلر. خودتونم خوب می دونید. همه مثل شما نیستن اخبار رو دنبال کنن خیلی مخاطبین رویداد رو میبینن دیگه هم کاری ندارن به توییتر و اخبار. اینجوری مایکروسافت قشنگ نظر اونا رو جذب می کنه.
                  بله پی سی راحت ترین و بهترین کیفیت رو نمایش میذاره و ضعف هایی که قراره نسخه ی کنسولی داشته باشه رو می پوشونه.
                  اگرم از نظر تولید به مشکل بر خورده به من مخاطب ربطی نداره و اصلا دلیلی بر این موضوع نیست که بازی هاشو داره روی پی سی ران می کنه ولی آخر هر تریلر لوگوی اکس باکس رو میزنه. شما تا صبح هم صحبت کنی این قضیه‌ی ساده رو نمی تونی توجیه کنی.

                • ALFAR3D گفت:

                  در اینکه برای سونی راحتره رو پیسی بده درست ولی دو تا مورد هست یکی اینکه اینجیناشون برای پیسی بهینه نیست دوم اینکه پیسی پلتفرم سونی نیست حالا چون دوتا بازی برای پیسی داده دلیل نمیشه….اینم دارم دوباره میگم مایکی ویندوز رو برای پیسی داره پس دادن بازی برای پیسی و نمایش تریلر رویه اون چیز مشکلی نیست این سیاست جدیده دیگه….
                  فقط این قسمت اینکه با تریلر خیلی فرق داره رو متوجه نشدم…برای کدوم بازی؟هیلو؟اگر هیلو هست که خب اره اون چیزی که نشون دادن هم خودشون هم از منبع داخلی گفته شده که بیلد اولیه بوده و حتی ری ترسینگ هم نداشته….مشخصا بهتر میشه و انتظار هم همینه….
                  والا منم اخبار رو همچین خفن دنبال نمیکنم الان یه دو ماهیی بود که من دسترسی به نت و اینا نداشتم که خب این مدت اخبار زیادی اومد قافل شدم ولی حداقل اخبار قدیمی رو کامل تو ذهنم به یاد دارم ….و اینکه میگید همه رویداد رو میبیننن الان عوض شده همه چی به خاطر کرونا دیگه رویداد و اینا مثل قدیم برگزار نمیشه باید بچسبید به همون توییتر و شبکه های مجازی و فقط رویداد ملاک نیست….این تغییری که انجام شده به خاطر شرایط….
                  دیگه کسی که گیمر باشه واقعا جدا از رویداد سایت و اخبار هم میاد وگرنه ما تو همین سایت داریم طرف شاید به اندازه انگشتای دستش هم بازی نکرده میاد اخبار رو میخونه و نظر میده و خوبه اتفاقا….
                  در مورد لوگوی ایکس باکس هم بگم با توجه به حرفای خودشون ایکس باکس برنده و نه کنسول کلا قسمت گیمینگ مایکی اسمش ایکس باکس حالا میخواد بازی رو ویندوز بیاد یا رو کنسول جزو برند ایکس باکس هست همونجور که ما نرم افزار ایکس باکس رو رویه ویندوز داریم…..میگم سیاست مایکی عوض شده خیلی حتی شما متوجه نیستید مایکی یه نگاه دیگه به صنعت گیم داره شاید جالب نباشه ولی داره ریسک میکنه در عوض سونی همون نگاه سنتی رو داره که اونم البته یه جاهایی دارن به این نتیجه میرسن که باید این دید سنتی رو عوض کنن مثل داد بازیاشون رو پیسی و جدا از استریم گیمینگ و کلاود گیمینگ…..

              • Alifz گفت:

                اول اینکه سونی رو pro نمایش میداد که با پایه خیلی فرق نداره
                نه روی پی سی

                دوم اینکه هنوز کنسول ۱۲ ترافلاپسی آماده نیس
                سری اکسی که به تمام یوتوبر ها و استریمر ها ارسال شده، فقط ماکت هست و توش هیچی نیست و روشن نمیشه

                • ALFAR3D گفت:

                  پرو حداقل ۲ برابر پایه قدرت داره فرقی نیست؟حتما عدد برابر براون چیزی نیست….بعدا پیسی پلتفرم سونی نیست یا حداقل سیستم عاملی نداره که رو پیسی داشته باشه و تنها پلتفرمش همون پلی استیشنه….
                  کنسول اماده هست زودتر معرفی شده و حتی زودتر هم تولید شده و اینکه میگید دست یوتیوبرا ماکت دادن حداقل چیزی که میدونم اینه که دست دیجیتال فاندری ماکت نبود ولی بقیه شاید اجازه حتی یه پیچ باز کردن رو نمیده مایکی وگرنه کنسول امادس ۱ سال بیشتر از کنسول سونی روش کار شده و زودتر به خط تولید رسیده بعد اماده نباشه….؟

              • noobmaster69 گفت:

                با کمال احترام، توجیهات شما مسخره‌س دوست عزیز

            • Ozhan گفت:

              جناب اقای کریمی عزیز
              مشکل اینه همینه که قرار نیست از نظر جزیات فرقی کنه بازی ها رو سریز اس و اکس
              اگر فرق میکرد میگفتیم هرکی هرچقد پول داده همونقد اش میخوره ولی فاجعه اینجاست که چون کنسول پایه قرارش میدن سریس اس رو پس جزیات انچنانی نمیبینیم رو سریز اکس و ps5 و pc
              تمام مشکل ما سر همینه وگرنه اگ میفهمیدیم کنسول پایه سریز اکسِ و واس سریز اس هم بعدش اپتیمایز میشه هیچ مشکلی نداشتیم
              ببنید مدرک حرفم اینه که مایکرو تو کنفرانسش رو تمامی بازی های سریز اکس نوشته بود اپتیمایز فور سریز اکس
              اگه اون بازی واس سریز اکس ساخته شده پس چرا یاید واسش اپتیمایز بشه؟؟؟؟این نشون میده که دارن بازیای خودشون و مولتی هارو روی سریز اس میسازن و روی اکس هم اپتیمایز میکنن
              با مدرک حرف زدم!!!!لطفا منو قانع کنین که این کنسول نقش باتل نک رو تو نسل نهم نداره

              • من ترجیح می دم در مورد سری اس / دوال سنس / صحبت و تحلیل دیگه نکنم. چون اصلا مشخص نیست وقتی کنسول ها بیان (۱٫۵ ماه دیگه صبر کنید) همه چیز مشخص میشه دیجیتال فاندری مو رو از ماست میکشه بیرون و هیچ فن بویی نمی تونه روی حرف دیجیتال فاندری حرف بزنه. اما اون اوپتمایز می تونه به۴k اشاره کرده باشه، مایکروسافت عزیز همیشه یک راهی جلوی خودش داره / برای همینه میگم بازاریابیشون در این نسل به شدت دو پهلو بوده. اگر مربوط به کیفیت باشه می تونه بگه ما منظورمون رزولوشن بود و فریم ریت اگر برعکس بشه جملشو تغییر می ده. ولی فکر می کنم منظور از اوپتمایز اینه که رزولوشن بهبود یافته.

                • Ozhan گفت:

                  منظورمن اینه بازی مث مثلاااا فیبل یا فورزا جدید که فقط واس نسل نهم ساخته شدن چرا باید اپتیمایز سریز اکس روشون بخوره؟
                  مگه بازی نسل هشتی یا میان نسلی ان؟؟؟؟این میشه همون دو پهلو صحبت کردنای مایکرو

                • گفتم که ممکنه منظورشون از اوپتمایز این باشه که ۴K شدن برای سری اکس اما سری اس ۲k هستش کاری به نسل قبل ندارم. ترجیح می دم بیشتر از این دیگه صحبت سری اس رو نکنم این موضوع چیزیه که باید دیجیتال فاندری دقیق بررسی کنه. من فقط سیاست های دو شرکت رو بررسی می کنم که نظرم رو گفتم. دیگه بقیه اش رو مخاطب کامنتم میسنجه درست هستش یا نه که شما موافقی با دو پهلو بودن صحبت های مایکروسافت. من هیچ مشکل شخصی با مایکروسافت ندارم اصلا چه ربطی به من داره که این شرکت چجوری عمل کنه یه شرکت تریلیارد دلاریه. بحثی هم که مطرح کردم کاملاََ تکنیکیه نه سلیقه ای و سابجکتیو و از سلیقه صحبت نکردم.

                • Yato گفت:

                  اقای کریمی تو بخش هایی از سایت که بروزرسانی شدن اون ارم برداشته شده و به جای اوپتمایز برای سری ایکس به صورت اوپتمایز برای سری ایکس و اس نوشته شده و احتمال کم کم در سایر بخش ها هم مثل صفحه بازی ها برداشته بشه

                • اوپتیمایز همچنان بعضی جاها هست باید حذف شه من از همون اول هم نفهمیدم منظورشون چیه از این لوگو و فقط یک شگرد تبلیغاتی بود که هیچ معنی نداره. وقتی بازی روی سری اکس عرضه میشه باید اوپتیمایز باشه وظیفه ی سازنده اس نمی دونم آرم زدنشون برای چی بود.

            • 🤘Mohsenj74 گفت:

              آقای کریمی بی زحمت این کامنتت رو بزن سر در سایت تا روزی که کنسولا منتشر بشن…..دیگه از این بهتر نمیشد مسائل رو توضیح داد :yes:

            • Mateus گفت:

              # ستووووووووووووووون سایت
              .

              ما فقط ستایش میکنیم ؛ ممنون که هستید استاد کریمی بزرگوار

            • GodHand گفت:

              اول از همه اینکه من فقط منظورم شخص شما نبود خصوصا بخش دوم کامنتم به بقیه کامنت ها و نظارت غرض ورزانه اشاره کردم که چشم بسته غیب میگن و فن بوی بازی و تعصب ازشون موج میزنه وگرنه شما درسته سلیقتون به سمت پلی استیشن هست ولی فن بوی نیستین مطمئنا و بدونید که من در حال حاظر pc دارم و نسل آینده قراره برم سمت کنسول احتمالا، رشته ی تحصیلیم مرتبط هست و علاقه دارم به مسائل فنی به همین خاطر در مورد سخت افزار دو کنسول و api های نرم افزاریشون کلی تحقیق کردم ایکس باکس همه چیز سخت افزار و نرم افزار رو نشون داده توضیحات و کارکردشون حتی داخل خود کنسول رو دیجیتال فاندری آنلاکسینگ کرده و باز کرده و بسته و ما دقیقا همه چیز رو‌ در مورد کنسول میدونیم ولی ps5 چی؟ فقط میدونیم از smart shift استفاده میکنه که مخصوص لب تاپ هستش و سونی هنوز اطلاعات خاص و دندون گیری نداده در مورد چگونگی کارکرد کنسول، حتی اندازه واقعیش رو هم نمیدونیم برخلاف رویکرد کاملا شفاف ایکس باکس در مورد سخت افزارِ خودِ کنسول در این مورد بحث زیاده که از حوصله این مطلب خارجه، اما در مورد بقیه مسائل، کلمه exclusive lunch الان دقیقا کجاش دو پهلو هست(که گیریم اگرم باشه بازم‌ چیزی رو تغیر نمیده و در ادامه دلیلش رو هم میگم) اگه یه کلمه with باهاش بود مطمئن بودیم همزمان با لانچ کنسول بازی عرضه میشه، ولی وقتی فقط زده انحصاری کنسول و pc یعنی خود استودیو توسعه دهنده هنوز تاریخ دقیقی رو مشخص نکرده و به مایکروسافت اعلام نکرده و احتمال تاخیر وجود داره، مایکروسافت هم غیب گو نیست که بیاد بگه بله حتما قراره با لانچ کنسول عرضه بشه و اینطوری مثل هیلو اینفینیت همه نا امید بشن، یعنی میگه این بازی مطمئنا انحصاری ایکس باکس هست ولی تاریخ لانچ هنوز مشخص نیست، واقعا چیز خاصی نیست این قضیه که بخوایم ایکس باکس متهم کنیم در موردش، در مورد مسئله اجرای بازی روی ایکس باکس هم‌ مگه قراره چیزی تغییر کنه؟ تنها بازی ای که اعلام کردن روی pc ران شده فقط هیلو اینفینیت بود که اونم وضع گرافیک پایینش کاملا گویای اینه که اصلا بازی آماده نمایش گیم پلی نبود، روی pc بازی رو نمایش میدن که گرافیک بازی رو بالاتر ببرن، یعنی منظور شما اینه بازی روی سریس ایکس گرافیکش از این هم قراره پایین تر باشه!؟ بقیه بازی ها هم با توجه میزان گرافیکشون(که اصلا بالا نبود) چه نیازی بود بگن روی چی اجرا شده، شاید همه روی سریکس ایکس اجرا شده بودن شایدم روی pc, صورت مسئله چه تغغیری میکنه الان اینجا؟ یعنی میخواین بگین سریز ایکس توانایی اجرای بازیایی مثل everwild و tell me why رو نداره!!؟ در حقیقت هیچ چیزی رو تغیر نمیده این مسئله و واقعا به قول معروف گیرهای بنی اسرائیلیه! همونطور که خودتون هم گفتین ما پیشگو نیستیم ساید همه اجرا سدن شایدم نشدن که اگرم نشده باشن هیچ اهمیتی نداره چون قراره در زمان عرضه شون بشن! کنسول نساختن که دکور میز تلوزیون باشه منطقا قراره بازی روش اجرا بشه! اینو در نظر بگیرین هم ایکس باکس هم pc از سیستم عامل windows 10 و api گرافیکی DirectX 12 استفاده میکنن با یه سخت افزا مشابه روی هر دو پلتفرم عملا مراحل توسعه تفاوت خاصی قرار نیست بکنه، اما روی ps5 از gnmx و pssl استفاده میکنن که کاملا متفاوته نسبت به pc بازی ها باید از ابتدا روی devkit های ps5 اجرا و نمایش داده بشن، و مسائل تکنیکی و صدای سه بعدی ای که بهشون اشاره کردم هم پیشگویی نبود، برداشت هایی بود از اطلاعاتِ فنی ای که هر دو سازنده کنسول تا به حال در اختیارمون گذاشتن، در مورد واضح نبودن هم که یونی رسما توی قابلیت بکوارد کامپبیلیی کاملا داره محافظه کارانه عمل میکنه و اصلا مشخص نیست قراره در آینده از بازی های ps3 پشتیبانی بشه یا نه؟ انگار میخوان demon souls ریمیک عرضه بشه، فروشش رو بکنه و بعد در آینده از طریق آبدیت این قابلیت رو عرضه کنن! چون از لحاض فنی ps5 کاملا توانایی اجرای بازیای ps3 رو داره، حتی روی pc خود بنده که خیلی سخت افزار ضعیف تری داره نسبت به ps5 بازی ها کاملا روان از طریق شبیه ساز اجرا میشن، یعنی مارک سرنی و تیم عظیم پلی استیشن نمیتونن با اونهمه منابع و دسترسی به سورس نرم افزاری که خودوشون قبلا طراحی کردن در حد چند تا دانشجوی روسی که نرم افزار RPCS3 رو با مهندسی معکوس طراحی کردن ظاهر شن!؟ یا فقط منتظر ریمسترها و ریمیک ها فروش برن و بعد عرضه کنن!؟ smart delivery هم باز از اون گیر های بنی اسرائلیه که هیچ اهمیتی نداره، سونی به این بخش و مارکتینگش اهمیتی نداده چون براس مهم نبوده و مایکروسافت اهمیت داده، چیز غیر شفافی ما اینجا نمیبینیم، شاید اصلا خیلی از استودیو های ترد پارتی به خاطر همین مارکتینگ مایکروسافت مجبور شدن به خاط حفظ وجه رایگان آپدیت کنن بازی هاشون رو،
              همونطور که دیدیم چه قدر به رمدی به خاطر contorl حمله کردن کاربرا، بحث خیلی خیلی زیاده در مورد این مسائل که واقعا از حوصله یه کامنت خارجه اما به قول شما تا دو کنسول نیومدن و دیجیتال فاندری هم برسیشون نکردن نمیشه از چیزی مطمئن بود پس باید صبر کنیم.

              • ببینید ایرادات کسی نگفت بزرگه ولی وقتی چهار پنج ایراد ریز به یک شرکتی با عظمت مایکروسافت و بخش اکس باکسش وارد میشه با هم ایجاد مشکل و دو پهلو بودن می کنه گفتم که اون اکس باکس لانچ اکسکلوسیو رو شما داخل یوتیوب ری اکشن ها به رویداد جولای رو نگاه کنید کسی نفهمید چیه واقعاََ. xbox launch exclusive همه چنین درکی داشتن ازش. این اسمارت دلیوری اصلا ایراد نیست و من نگفتم ایراد بلکه گفتم چرا مایکروسافت موضوعی مثل اسمارت دلیوری رو پرچم می کنه این موضوع اصلا چیز خاصی نیست که بخواد پرچم بشه سونی هم اینو داره اصلا تا به حال تبلیغش نکرده ولی مایکروسافت چون حداقل در زمان لانچ محتوا نداره مجبور مانور بده روی این. من منظورم اینه چرا مایکروسافت به جای تولید محتوا میاد روی چیزایی مانور میده که واضح هستن. Teardown پلی استیشن ۵ هم قبل از عرضه رخ می ده مطمئناََ. یا فردا یا جمعه. در مورد مسائل تکنیکی هم همونطور که گفتم نظر ندیم بهتره یک ماه دیگه مشخص میشه دوال سنس یا سری اس چه عملکردی دارن و قبول کردین که باید صبر کرد.

                • ALFAR3D گفت:

                  خب اسمارت دلوری چیز خاصی نیست فقط برای لانچ و دو سال اوله لعدا دیگه مطرح نیست ولی خب گذاشتن اسم روش و اینکه وقتی از این قابلیت استفاده میکنه اپدیت برای کنسول نسل ۹ رایگانه و هم به سازنده داره فشار میاره که اپدیت نسل بعد رو رایگان بدید نمونش ea میخواست برای بازی فوتبال امریکایش اینو نده بعدا تصمیمش عوض کرد گفت تا یکسال اول رایگانه….خب همین باعث میشه برای نسل ۹ سونی هم رایگان بشه و به نفع گیمره….با اسمارت دلویری اهرم فشار ایجاد کرده و جای مانور داره….

                • GodHand گفت:

                  نمیگم در مورد محتوا حرف شما درست نیست، اما در نظر بگیرین مایکروسافت محتوا داره، اما محتواهایی که آماده کرده به جز stalker هیچ شناختی روشون وجود نداره، کی میدونه medium و crossfire x قراره چطوری عمل کنن؟ عملا اندازه دنباله اسپایدرمن، دیمون سولز ریمیک براشون هایپ براشون ایجاد نمیشه، وگرنه سونی هم لانچ پرباری نداره، اما بازی هایی که آماده کرده مثل مینی گیم مایلز مورالز و ریمیک دیمون سولز براس کافیه(که هر دو تا اگه توی بهرس برین بازم میبینین از هوشمندی سونی بوده) اما حداقل من یکی که دارم برای تجربه mgs4(واقعا خواسته قلبیمه) و کیلیزون ها رزیستنس ها و god of war های ps3 لحظه شماری میکنم تو کتم نمیره چرا سونی شفاف عمل نمیکنه و در مورد backward همه رو روشن نمیکنه؟ یعنی منتظره دیمون سولز فروش بره و بعدا توی آپدیت اضافه کنه و یا کلا نمیخواد همچین وژگی رو اضافه کنه و bluepoint رو بسیج کنه که از بازیهایی پرطرفداری مثل demon souls و mgs4 استفاده کنه و با هزینه ی خیلی خیلی کمتر نسبت به تولید یه ادامه مستقیم همش ریمستر و ریمیک بسازه؟ اینکه چرا teardawn اندازه واقعی کنسول و مشخصات داخلی کنسول و خنک کنندگی رو هم تا ۱/۵ مونده به عرضه اعلام نکرده قابل قبول نیست،
                  اینها هم یه یری دانگریدِ که توی توئتر قرار داده بودن و من نظری در موردشون ندارم
                  چون هنوز هیچی معلوم نیست شاید توی فریم ریت های مختلف این تفاوت ایجاد شده، ولی خب اگه اینطوری بوده سونی باید اعلام میکرد که مثلا توی فریم ریت ۶۰ خبری از ریترسینگ نیست و اینجا شفاف عمل نکرده.
                  http://www.upsara.com/images/w086987_.jpg
                  http://www.upsara.com/images/l724435_.jpg

                • شما بدترین حالت رو در نظر بگیر یعنی پلی استیشن ۳ ۲ و ۱ پشتیبانی نمیشه چون سونی تاکید کرده بر این که یک پلتفرم نسل بعدی داری ارائه میده. اگر هم پشتیبانی از سه نسل اولیه تایید بشه فقط یک ویژگی خوب هستش. چه خوب چه بد این رویکردشونه. به نظر من این موضوع خیلی بیشتر جلب مخاطب داره تا پشتیبانی از نسل های قبلی. این با فروش کنسول مشخص میشه. مایکروسافت جای دفاع نداره لایپ آپش چون خودش در طول سال ها این بلاها رو سر خودش اورده از لغو پروژه ی پلتینیوم گرفته تا از دست دادن بانجی و … اگر سونی هم مثلا یکی از استودیوهای خودشو از دست میداد الان میبایست ای پی ناشناخته قالب کنه به مردم. در صورتی که امکان عرضه ی همین medium و stalker هم وجود داره حالا نمی خوام سر احتمالات بحث کنم. ولی در کل مایکروسافت اشتباهات زیاد داشته بیشتر از سونی. همین هم دلیل اصلی عملکردش در نسل هشتم هستش من این سیاستشون رو اصلا قبول ندارم در نسل نهم و به نظرم باز هم نمی تونه از پلی استیشن پیشی بگیره اما برای ثابت کردن حرفم راهی جز صبر کردن وجود نداره. اها در ضمن لغو کردن پروژه‌ی پلتینیوم یعنی scale bound رو صد درصد تقصیر مایکروسافت نمی دونم ولی مطمئنم اگر سونی در چنین شرایطی بود هر جور شده حمایت می کرد و ریبوت می کرد چون تا حالا بارها از پروژه های خاص حمایت کرده و ما شاهد شاهکار شدیم در نهایت مثل دیمنز سولز میازاکی که ریشه ی ژانر سولزبورن شد و دث استرندینگ کوجیما. هیچکس جز سونی از اینا حمایت نمی کرد.

                  —-
                  https://www.youtube.com/watch?v=wnpDgLP9L_k
                  مقایسه‌ی نسخه‌ی دمو و نسخه ی رونمایی ratchet رو نگاه کردم. رنگ‌آمیری نسخه‌ی رونمایی قشنگ تره ولی اغراق آمیز هستش رنگ‌آمیزی رو متعادل تر کردن باگ ها برطرف شده زیرش کامنت گذاشتن دقیقه ۱:۵۵ رو بزنید رچت توی نسخه‌‌ی رونمایی پاهاش روی زمین نیست اما در نسخه‌ی دمو روی زمینه. رنگ‌آمیزی به طور کلی تیره تر شده. اما خب یک ویژگی رو من فکر می کنم تا حد بسیار کمی ضعیف تر شده به نظر من افکت ها یکم کم تر شده بودن نسخه‌ی دمو. باید بازی عرضه شه و نظر دیجیتال فاندری مشخص بشه. نظر اکثر مردم این بود که از نظر گرافیکی پیشرفت کرده و رنگ آمیزی اغراق آمیز نداره. به نظر خودم به غیر از اینا از نظر افکت و رفلکشن یکم ضعیف تره نسخه‌ی دمو

                • ALFAR3D گفت:

                  Ghandi
                  اون عکسای رچت ان کلنک واقعیه جدا؟….عجب این دیگه اخرت دانگریده بعد میگن سونی دانگرید نمیکنه….
                  در مورد حرفاتون کلا بگم….این بکوارد اره موندم اخرش سونی میخواد چجوری پیاده کنه….تا جایی که من میدونم و اعلام شده در واقع سخت افزاری بکوارد میشه که یه حالت لگسی مود میزاره….و عجیبش برام همینه خب با یه شبیه ساز ساده هم میتونستن پلی ۴ پرو رو شبیه سازی کنن چه نیازی بود حتما حالت لگسی میزاشتن رویه سخت افزار….معماری دو کنسول یکیه….نتیجه این کارا اینه که سونی تو بحث نرم افزار واقعا حتی از یه چنتا دانشجوی روس که rpcs3 رو ساختن ضعفتره….کلا هر کاری که میکنن سخت افزاری انجامش میدن که خب البته برای دولوپرا این خوبی چون نیاز به کار نرم افزاری ندارن ولی مشکل اینه جا واسه ارتقا نداره….نرم افزار اپدیت میشه قابلیت جدید میاد سخت افزار دیگه عوض نمیشه….
                  در مورد اورکلاک شدن کنسول هم فقط نظریه من و شما نیست خیلی یوتوبرا هم اشاره کردن بهش ولی خب سونی نمیاد اینو بگه …برعکسش مایکی تو نسل ۸ وان رو اورکلاک کرد اعلام هم کرد….
                  و اینکه هنوز هم تایید نشده که گرافیک پلی ۵ معماریش rdna 2 هست….حتی دو سه ماه پیشم بحث شد و یکی از مهندسای سونی هم سوتی رو داد که rdna 1 هست که کاستوم شده ….ولی خب فعلا من منتظرم عرضه بشن کنسولا برم زیر تیغ دیجیتال فاندری و اناند تک و تک پاور اپ که ببینیم چن مرده حلاجن…..

              • Mikasa گفت:

                یه مشت مهملات و چرندیات
                یه طوری میگی سونی واضح توضیح نمیده و محافظه کارانه عمل میکنه در مورد بکوارد که انگار محصول اومده! هنوز به ریلیز کنسول وقت مونده و حتی پیش خرید رسمیش درست شروع نشده
                یعنی چی یعنی محصولی که هنوز امکان خریدش محیا نیست و هنوز ریلیز نشده چرا باید بیاد تمام مشخصاتشو لو بده؟ مگه ایفون ها هرسال میان تمام مشخصاتو قبل مراسم ها اپل ارائه میده؟ نه
                سونی هم مشخصات رو قطره چکانی داره ارائه میده تا هایپ کنسول از بین نره
                شیوه سونی محافظه کارانست ولی در نهایت قراره بفهمی بکواردش شامل ps3 میشه یا نه
                فقط نیاز داره صبر کنی که امثال شما ظاهرا همین تواناییم ندارن 😀 خیلی مشتاقی متالگیر بازی کنی یه ps3 بخر ٣ تومنم نمیشه بازی کن
                گیمری که مشتاق بازی کردن یه بازی باشه بجای کامنت گذاشتن تو سایت در موردش میره همون بازی رو میخره و بازی میکنه مخصوصا که قیمت ps3 اصلا بالا نیست توpc ت هم که میگی روان اجرا میشه پس چرا حرص سونی رو میخوری؟
                دیر یا زود میگن قابلیتشو داره یا نه شما دایه مهربانتر از مادر نشو و حرص نخور و اگه خیلی مشتاقی رو پی سیت بازی کن
                همچین عجله داری انگار سونی بهت نامه داده فردا بیا کنسولو پیش خرید بکن بعد ناراحتی که چرا از قابلیتاش مطمئن نیستی! اصلا شک ندارم سال اول که هیچ تو دو سال اول هم ps5 رو نمیخری ! و تمام حرص زدن هات الکین
                Ps5 با همون بکوارد ps4 خالیش خیلی بهتر از بکوارد xbox عمل کرده چون مجموعه بازی هایps4 از ایکس باکس وان خیلی بهترن 🙂 ازین نظر سونی براحتی دست بالا رو داره
                بالا نوشتی سونی چطور شده شاه قدیس صنعت گیم
                بذار برات بگم
                با ps2 ای که حدود ۴۴٠٠ تا بازیو ۴٠٠ انحصاری داشت
                و ١۵٠میلیون نسخه فروخت و پرفروشترین کنسول تاریخ شد
                با ps1 ای که در زمان خودش پرفروشترین کنسول تاریخ بود و بالای ٢٠٠ انحصاری داشت و خیلی از بازی های شاهکار مثل final fantasy 7 بخاطر معماری این کنسول و اجرا کردن دیسک تونستن توش موفق ظاهر بشن
                بخاطر ps4 ای که هرسال تو نسل ٨ یه انحصاری نامزد بازی سال داشت
                یه کمپانی با بازی میتونه برای گیمر ها مقدس بشه تو صنعت گیم
                برای همینه سونی مقدس شده ولی مایکروسافت نه
                چون سخت افزار و سرویسات و سایر مزخرفها پشیزی اهمیت ندارن 😉
                یه بازی خوب به تمام اونها می ارزه البته اگه گیمر باشی چون یه گیمر اولویتش بازیه
                و سونی همیشه ازین نظر فرسنگها جلوتر از مایکروسافت بوده

                • ALFAR3D گفت:

                  چقدر داغ کردی شما بپر تو وان یخ امپرت بیاد پایین…
                  اون خب چیزی نگفت و چیزی هم که شما بهش میگی چرت و پرت واقعیته در مورد بازی صحبت نمیکنیم اینجا چون مربوط به پست و احبارش نیست بحث سخت افزاره که داریم بررسی میکنیم قضیه رو حرفاشونم درسته ….
                  بعدشم بره ۳ ملیون بده پلی ۳ بگیره که فقط متا ۴ بزنه خب یه چیزی میزاره روش میره پلی ۵ بگیره یا نه همونجور که گفت با شبیه ساز بازی میکنه….
                  کسیم اینجا حرص سونی نمیخوره ولی خب شما داری میخوری و نوش جونت و به منم هیچ ربطی نداره….در مورد بکوارد و مشخصات خب شفاف سازی کنه ببینیم کنسول ارزش خرید داره یا نه اگر این چیزا نیست خب میگفت پلی ۵ و ایکس باکس معرفی شدن متظر باشید تا سر موقش بتونید بخرید بقیش مهم نیست….یعنی شما بازاریاب یکی از این شکرتا باشید ورشکست میشید…..
                  بعدا الکی از سوابق درخشان سونی حرف نزنید هر چی بود گذشت هر نسل وضعیت اینه نسل جدید باز ملت دنبال چیز خوبن و اگر مایکی بهتر ارائه بده میرن سمت مایکی همونجور که نسل ۷ اتفاق افتاد….

                • اوسعلی گفت:

                  اقای کریمی و کاربر میکاسا جوابت رو دادن فقط در مورد حرف آخرت علت فروش کم PS3
                  ۱٫ دیر عرضه شدن ۲٫ قیمت بالا ۳٫ معماری پیچیده ۴٫ کمبود انحصاری در اوایل نسل
                  در حال حاضر مورد ۱ و ۲ و ۴ به طور کامل رفع شده مخصوصا مورد ۴ که پیشرفت هم داشته مورد ۲ هم تا چند ساعت دیگه احتمالا معلوم میشه.
                  در اخر اینکه فروش PS3 از ۳۶۰ بیشتره.
                  در مورد PlayStation همین بس که رتبه اول ، دوم ، سوم و پنجم پرفروش ترین کنسول های خانگی دستشه 😉

          • Mikasa گفت:

            سونی فقط انحصاری با کیفیت داره
            برای ماهم فقط همین مهمه
            سایر ویژگی هارو بنداز دور همین تک ویژگی باعث میشه انتخاب اکثریت همین ps5 باشه 🙂

        • ALFAR3D گفت:

          خب مسئله اینه که همین دوال شاک هم اون تاچ بارشو یه تعداد استدیو کمی از تمام توانش استفاده کردن بقیه کلا فقط اون دکمه بودنشو گذاشتن دیگه هیچی این دوال سنس هم تعریف میکنن ولی اینکه از همه قابلیتاش به نحو درستی استفاده کنه من بعید میدونم…

          • Ozhan گفت:

            متاسفانه تنبلی سازنده ها و تفاوت دسته ایکس باکس و پلی استیشنِ که نشد واس تاچ پد بازی بسازن
            چون استدیو مولتی باید بازی رو جوری دیزاین کنه که فرق انچنانی نباشه بین دو کنسول
            ناتی داگ که فرست پارتیِ ببین چجوری با یه تاچ ساده حس گیتار رو میده بهت تو لست۲

            • ALFAR3D گفت:

              خب میگم پس این دوال سنس حتی خود فرست پارتی های سونی هم نتونن از حداکثرش استفاده کنن بعدا دسته وان هم هپتیک فیدبک داشت و خود استدیو های مایکی ازش استفاده میکردن و البته اینم گفت اصلا هیچکدوم از اینارو نداشته باشه و فقط دو تا شوک هم بستگی به سازنده داره که بتونه از اینا جوری استفاده کنه که حس خوبی بده….

      • چرا انقدر عصبانی و پرخاشگر!!
        دوستمون در مورد اطلاعات پی‌اس۵ توضیح داد و همشونم درست بود…بعد شما از ایکس‌باکس گفتید…خب فیک این وسط چیه؟!
        مردم ما اینجوری نبودن..(انقدر عصبانی)
        خدا لعنت کنه کسیو که مردمو اینجوری بی‌اعصاب کرد

      • Alifz گفت:

        کاملا درست میگه
        وقتی دو نوع رم با سرعت های متفاوت استفاده شده، توسعه دهنده مجبوره داده ها رو تفکیک و برنامه‌نویسی کنه که کدوم داده به کدوم رم فرستاده بشه
        دالبی اتمس و دالبی دیجیتال رو ps4 هم داشت، برو تصاویر تنطیمات صدای ورودی ps4 رو ببین
        من نمیدونم کسی که تو آغاز دهه سوم قرن ۲۱ از باتری قلمی استفاده میکنه، دیگه چه جایی برای دفاع میمونه براش

        • GodHand گفت:

          کاملا واضح اعلام شد تخصیص رکم بر عهده خود سیستم عامل هستش و توسعه دهنده دخالتی توی این مورد نداره، از کل میزان رم توی کنسولا همیشه یه مقداری رزرو سیستم هستش چه نینتدو سوئچ چه ps5 چه ایکس باکس و برای پس زمینه و پوسته سیستم عمال به کار میره، از ۱۶ گیگ کنسولای نسل بعد ۱۳.۵ گیگش برای بازی ها آزاده، ۱۰ گیگ برای gpu ۳.۵ گیگ برای cpu و بقیش هم برای پردازش های پس زمینه، شبکه و سیستم عامل، که همه ی اینا بر عهده سیستم عامل هستش و نه توسعه دهنده, در ثانی اون ۱۰ گیگ ۵۶۰ گیگ سرعت داره در مقابل ۴۴۸ گیگ‌ ps5 و پهنای باند ایک‌کس باکس هم‌ ۳۲۰ بیت هست شدر مقابل ۲۵۶ بیت ps5, یه مهندسی کاملا حساب کتاب شدست، فقط بایددر موردش مطالعه کنید، در نظر بگیرید الان rtx 3070 با ۲۰ ترافلاپس قدرت خام و ۵۰۰ دلار قیمت نسخه پایش ۸ گیگ حافظه گرافیکی gddr6 داره، مهندسای ایکس باکس از نسل قبلی به خوبی درس گرفتن و یه معماری بالانس و بهینه شده رو طراحی کردن.

          • Alifz گفت:

            حرف حساب رو آدم باید بپذیره :yes:
            البته این رو هم در نظر بگیرید که برای ps5 16 گیگ یکپارچه هست، یادمه رو مادربرد های قدیمی که چهار جای رم داشت، برای بهبود عملکرد باید رم های هم حجم و با سرعت مشابه میخریدی تا بهترین بازده رو داشته باشی

        • ALFAR3D گفت:

          واااات……دو نوع رم‌نیست یک نوع رمه و یکپارچه هست با سرعت یکسان فقط پهنای باند از سمت پردازنده و گرافیک متفاوته باعث میشه سرعتشون متفاوت باشه البته این تاثیری تو توسعه بازی نداره فقط سرعت داده برای گرافیک و پردازنده متفاوته و هیچ مشکلی ایجاد نمیشه….
          دالبی رو اره همه حتی تو بازیاشون هم استفاده میکنن ولی ورژن داره فقط اسم نیست مشخصا ورژنی که پلی ۴ و وان ساپورت میکنه مثل سری ایکس نیست …
          باطری قلمی مشکلی نداره واقعا وقتی دستت باز باشه باتری قوی استفاده کنی یا باتری خراب شد راحت عوضش کنی به نظرم اوکیه این کنسول برای کشورا توسعه یافته نیست برای کشورا فقیر هم ساخته شده شاید اونا دسترسی به باتری یدکی نداشته باشن مثل دوال سنس سریعترین راه حل باتری قلمیه….

          • Ozhan گفت:

            ای مایکرو ظالم که دست مشتری رو باز نذاشتی تو دسته الیت لاکچریت
            این ظلم ها تا به کِی؟

            • ALFAR3D گفت:

              جااااان؟
              خوبه میگی دسته الیت لاکچریه اون برای همه نیست….

              • Ozhan گفت:

                اها یعنی اگه تو دسته الیت باطری سرخود باشه لاکچریه ولی اگ تو دسته اورجینال باطری قلمی بذاره میشه باز گذاشتن دست مشتری؟
                #منطق_مایکروفن

                • ALFAR3D گفت:

                  اونی که تو دسته الیت هست حداقل دو برابر دسته پلی ۴ ظرفیت و کیفیت داره. البته یه مسئله محدودیت طراحی بود چون اون پدال های پشت دسته با طراحی دسته معمولی نمیشد جاش داد ناچار شدن از باطری داخلی با یه طراحی جمع و جور استفاده کنن که بتونن پدالارو تو موقعیت درستی بزارن….اون کلا محدودیت طراحی باعث شد باتری شارژی بشه…..

          • Alifz گفت:

            با حرفات موافقم
            البته کشور توسعه یافته یا نیافته نداره
            بلاخره تو سومالی و اتیوپی و تانزانیا و جیبوتی و بدتر از اونا تو ایران، یه دو شاخه پیدا میشه آدم کنترلر رو بزنه به شارژ، تازه داخل جعبه کابل usb هم هست که اگر نخواستی بزنی به خود کنسول برای شارژ

            • ALFAR3D گفت:

              اره ولی اگر باطری دسته خراب شد چی؟باطری هم خراب بشه مشخصا اون فرم فکتوری خاص خودشو میخواد هر چند بوده ما نداشتیم باطری رو اومدیم از یه باطری گوشی ساده بجاش استفاده کردیم برا تعمیر ولی برای ایکس باکس دیگه نه نیاز به پیچ گوشتی و ابزاره و نه مشکل فرم فکتوریه…..باطری قلمی aaa کارت رو راه میندازه حالا میخواد مارکش سونی باشه یا صبا باطری…..

      • چرا سعی میکنی دول سنسو بی‌ارزش جلوه بدی؟؟
        همه‌ی توسعه‌دهنده‌ها و کاربرا به شدت استقبال کردن از این همه نوآوری..بعد شما میگی چایی دم میکنه!!!
        نمیدونم…شاید از عوارض استفاده‌ی زیاد از باتری قلمی باشه…

      • Reason گفت:

        فنای مایکروسافت تازگیا خیلی تهاجمی و عصبی رفتار میکنن
        ما دشمنتون نیستیم صرفا نظرمونو بیان میکنیم

  • arm4nii گفت:

    Usb c بکارش نمیاد چون دسته از باتری داخلی استفاده نمیکنه و هنوز باتری قلمی استفاده میکنه‌.
    وای فای هم فقط اسمشون ۵-۶ هست در عمل بخاطر در دسترس نبودن اون بصورت عموم تفاوتی نداره.
    کلا برا کسی که گیمره این چیزا ملاک انتخاب نیست.
    من نمیدونم چرا دسته های اکس باکس هنوز باتری قلمی میخورن و شکواییه دارم از ماکروسافت.

  • Bluebox گفت:

    تایپ سی روی ایکس باکس کاربرد نداره. یه دلیل اینکه تایپ سی گذاشتن برای اینه که اگر ssd اکسترنال میخواد وصل کنه با تایپ سی توی ps5 وصل کنن. ولی سری ایکس خودش پشت کنسول درگاه مجزا برای ssd داره پس نیازی نبود.
    وای فای ۶ هم چیز عجیبی نیست. تعداد کشورایی که از وای فای ۶ بهره مندن از تعداد انگشتای یک دست هم کمتره و عملا بی کاربرده. حتی وای فای ۵ هم فقط توی بعضی کشورای پیشرفته مثل آلمان هستش. شما در نظر بگیرین غول صنعت یعنی آلمان وای فای ۶ نداره.
    اکثر کشور های دنیا از وای فای ۴ استفاده میکنن. ایران هم که هیچی معلوم نیست فناوریش در چه سطحیه.
    ولی به طور کلی وای فای ۶ کاربرد نداره. به همین دلیله که اپل هم توی بهترین محصولاتش از این فناوری هنوز استفاده نمیکنه.
    طی یک خبر دیده بودم. در طی ۵ سال آینده فقط یک کشور یعنی هند قصد داره به وای فای ۶ مجهز بشه. یعنی حتی کشور های پیشرفته اروپایی هم دلیلی نمی بینن.
    وای فای ۵ هم حدود ۷ گیگ بر ثانیه سرعتشه
    وای فای ۶ هم حدود ۹.۵ گیگ بر ثانیه.
    ایران هم که بماند من که سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه میخرم. نهایت سرعت دانلودم ۵ مگابایت بر ثانیه س 😕

    • sony.k گفت:

      حالا اصلا اینترنت رو بذاریم کنار. وای فای ۶ برای remote play میتونه خیلی کاربردی باشه. فک کنم سونی هم واسه همین هزینه کرده و گذاشته.

    • وای فای ۶ که فقط برای دانلود نیست :-/
      کاهش latency و افزایش رِنج هم هست 😉 دیگه لازم نیست برای لگ کمتر و سرعت دانلود بیشتر با سیم وصل شی به مودم.

      • Bluebox گفت:

        برو اینا رو مقایسه کن. اینا توی ۵و۶ هیچ فرقی با هم ندارن. بخاطر همینه که کشورا به ۶ بروز نمیشن دیگه. چون تفاوت ۵و۶ برعکس نسخه های قبلی فقط توی سرعته

        • تست هایی که فقط روی روتر های تکی و بدون اینکه شبکه شلوغ باشه انجام شده میگه که پرفورمنس شبیه همه وگرنه اگه روتر مشی باشه و همزمان چند دستگاه از اینترنت استفاده کنن، وای فای ۶ خیلی بهتر عمل میکنه.
          تازه وای فای ۶ای هم قراره بیاد که مطمئنم سونی توی PSVR2 استفاده میکنه.

      • Planet 64 گفت:

        اینو دسته ایکس باکس داره. خیلی وقت هم هست که داره میگه اینو داره
        https://news.xbox.com/en-us/2020/03/16/xbox-series-x-latency/

        • latency یعنی تاخیر، یه نوع تکنولوژی خاص نیست.

          • Planet 64 گفت:

            کسی گفت تکنولوژیه؟
            یا شما سونی فنا فکر میکنید هوایی که توی PS5 میپیچه حتما با هوای داخل ایکس باکس فرق داره؟
            تو میگی تاثیر داره.
            اومدم یاد شما بندازم که دسته ایکس باکس روی همین مساله کار کرده لتنسی رو آورده پایین تا تاخیر بین دکمه زنی و اجرا توی بازی به کمترین مقدار برسه.
            بازم توضیح بدم؟
            فردا نیایید بگید پایین آوردن لتنسی صنعت گیم رو به جلو هدایت کرده.

            • اوسعلی گفت:

              دادا من نمیدونم واقعا اون مقاله ای که توی اون لینک هست رو خوندی یا نه ولی اصلا در مورد wifi حرف نمیزنه.
              فقط در مورد تاخیر دسته و ارسال تصویر و انتقال اطلاعات میگه.
              فکر کنم تو گوگل نوشتی latency xbox اولین سایتی که اومد رو کپی کرید اینجا چون دقیقا تو سرچ این سایت اول هست.
              این چه ربطی به wifi 6 داره؟
              من از دسته ایکس باکس فقط جهش عظیم دکمه شر رو میبینم. کلا دسته اکس باکس یه برتری نسبت به دوال شاک داشت اونم طراحی و ارگونومی بود که اونم تو دوال سنس درست شد.
              قابلیت های دوال سنس رو حتی دسته الیت۲ هم نداره.
              سونی اون موقع که اصلا اکس باکسی وجود نداشت و اصلا مایکروسافت بخش گیمینگ نداشت با اختراع CD نه تنها صنعت گیم بلکه تکنولوژِی جهان رو یه قدم به جلو برد. بازم بگم؟

              • Planet 64 گفت:

                ایکس باکسم تا حالا قدم برنداشته. تنها نظاره گر شرف یابی مقام مد ظل العالی سونی بوده تا قدم برداره
                فقط سونی بوده
                اضافه کردن کیفیت HD با اومدن ایکس باکس به بازی ها هم قدم نبوده، جفتک بوده!
                در مورد لتنسی هم اون داداشمون گفت موجب کاهش لتنسی میشه (وای فای ۶)، من گفتم اینو کار کرده ایکس باکس. گفتم داره. منظورم تکنولوژی نبود. منظورم بود روش هست. داره. بیشتر بشکافم یا اون داداش ناخوددرگیرمون به برداشت خودش تنها ایمان داره؟
                بعدشم اینو تنها برای پیشگیری از افاضات سونی فنا که بعدا نگن دیدید چقدر مزیت داره PS5 گفتم.
                به خیال خود اباطیل رج نزنید.
                ما هم N ساله گیمریم و سرمون توی این کوفتیاست

            • “اینو دسته ایکس باکس داره.”
              “کسی گفت تکنولوژیه؟”
              لیتنسی دسته نسل جدید اکـس باکـس تازه رسیده به لیتنسی نسخه ی ۲۰۱۳ دوال شاک ۴٫ فکر نکن اکـس باکـس خیلی جلوئه.
              http://uupload.ir/files/bfkf_nice_try.png

        • AL1K1NG گفت:

          نابغه لیتنسی توی اینترنت باعث کاهش تاخیر توی ارسال و دریافت داده از سرور میشه
          ینی بازی انلاین روون تر برا پرو گیمر ها
          حالا لیتنسی دسته ایکس باکس اصن صفر
          لیتنسی اینترنت محدود کنندس
          الان گرفتی یا یه هییت دیگه برا توضیح خبر کنیم؟؟

    • اوسعلی گفت:

      اینقدر اطلاعات غلط نده همین مونده بگی وای فای ۵ از ۶ بهتره 😐
      ـــــــــــــــــ
      چند تا از ویژگی های وای فای ۶:
      سرعت دانلود تا ۱٫۲ گیگابایت بر ثانیه
      ۳۰ درصد دانلود سریع تر نسبت به وای فای ۵
      ثبات بیشتر در برقراری اتصال
      کاهش latency (تاخیر)
      بستر مناسب برای فناوری ۵G
      بستر مناسب برای استریم بازی های 😉
      ــــــــــــــــ
      حالا مقایسه سرعت وای فای ۵ و ۶
      سرعت وای فای ۵ حدود ۳٫۵ گیگابیت بر ثانیه هست که در واقع سرعت دانلود واقعیش ۴۳۷ مگابایت بر ثانیه میشه
      سرعت وای فای ۶ حدود ۹٫۵ گیگابیت بر ثانیه هست که در واقع سرعت دانلود واقعیش ۱٫۲ گیگابایت بر ثانیه میشه 😉
      ــــــــــــــــــ
      اینکه PS5 از SSD اکسترنال پشتیبانی میکنه یک مزیت حساب میشه چون به راحتی میدونی یکی از SSD های داخل بازار توانتخاب کنی و بخری که باعث رقابت تو بازار و پایین اومدن قیمت SSD های PS5 میشه.
      درحالی که برای سری ایکس باید SSD های مایکروسافت با قیمت ۲۲۰ دلار رو بخری 😉
      ـــــــــــــــــــــــــ
      در ضمن کنسول ها از الان تا ۷ یا ۸ سال دیگه باید کار کنن. شاید الان ۵G خیلی گسترده نباشه ولی تا چند سال دیگه همه گیر میشه.
      مایکروسافت خیلی روی قابلیت استریم بازی ها مانور میداد ولی متاسفانه وای فای ۵ اصلا مناسب استریم بازی ها نیست. 😉
      ــــــــــــــــــــــ
      در مورد کشورهای اروپایی هم بیشتر اطلاعاتت غلط هست لطفا مردم رو گمراه نکن. همین الان گوشی های پرچمدار هواوی از وای فای ۶ استفده میکنن.
      اگر هم سرعت اینترنتت پایینه پیشنهاد میکنم از گیم پس استفاده نکنی چون بعد از اینکه هر ماه برای بازی ها ۱۰ دلار پول دادی باید بازی های حجیم نسل ۹ مثل سایبرپانک ۲۰۷۷ رو دانلود کنی. راستی یادم نبود سایبرپانک روی گیم پس نیست 😉

      • Bluebox گفت:

        خب فقط متن پر کردی و همش دروغ گفتی

      • ALFAR3D گفت:

        حضرت اگر اینا مسئله هست خب سری ایکس هم میتونه استفاده کنه ولی نکردن و بقولا اینا چیز مهمی نیستن…..
        ثبات بیشتر در اتصال فقط مربوط به مودم کنسول نیست اون مودم هات اسپات هم مهمه وقتی مودم هات اسپات ورژن ۵ باشه دیگه مال کنسول مسئله نیس….مسئله اون تاخیره هست که خب یه قیمت مودمه یه قسمت به خودت نت بستگی داره و بازم میگم شاید مایکی اون سیستم کاهش تاخیر رو جدا از دسته برای وای فای هم گذاشته باشه مشخص نیست….
        پلی ۵ از ssd اکسترنال استفاده میکنه درست ولی حتما نوع خاصی که خودشون مهرفی میکنن و نه هر ssd که معمولا باید سرعتش ۷ گیگ باشه تا در حد ssd کنسول باشه اونم دلایلی داره….و خب این قیمت ssd هارو پایین نمیاره فقط با اینکار….
        برای سری اکس خب یه مدل مشخصه شاید در اینده بتونه قابلیت ssd اکسترناله های عرف بازار رو هم ساپورت کنه ولی قیمت ssd هنوز تایید نشده تا بگیم اره ۲۲۰ دلاره….
        در مورد استریم با وای فای ۵ هم میشه و خوبم میشه حتما لازم نیست وای فای ۶ باشه قانون و فکت صادر نکنید با همون وای فای ۵ هم کاملا میشه همونجور که با وای فای ۴ هم میشه حالا کسی که میخواد استریم کنه که نمیان با وای فای وصل بشن همون کابل وصل میکنه که تاخییرش پایینه سرعتش هم حداقل تا دوبرابر بیشتر از وای فای ۶ هست….کلا از کاه کوه نسازید….

        • اوسعلی گفت:

          عزیز اینکه مایکروسافت نمیخواد از اخرین تکنولوژِی های روز استفاده نمیکنه دلیل بر مهم نبودن این تکنولوژی ها نیست. مشکل از مایکروسافته.
          ما داریم در مورد بهترین حالت صحبت میکنیم الان کنسول سری ایکس از مودم ورژن ۵ استفاده میکنه خب بیام بگم چون مودم من از ورژن پایین تر استفاده میکنه تقصیر کنسوله
          در مورد کاهش تاخیر حتی شایعه ای هم نیست پس فعلا در چیزی نمیشه گفت.
          تو کنسول از درگاه استاندار SSD استفاده شده شاید سونی SSD مخصوص بسازه ولی شرکت های دیگه هم میتونن بر اساس معیار ها و استاندارد های سونی و PS5 اس اس دی های خودشون رو بسازن که باعث خارج شدن انحصار SSD و ارزون شدنش تو بازار بشه.
          ولی کنسول های مایکروسافت از درگاه مخصوص و جدید خودشون استفاده میکنن و این باعث میشه انحصار تولید SSD مخصوص اکس باکس دست مایکرو باشه و میتونه هرقیمتی که میخوتد SSD هارو بفروشه. مطمعن باش مایکروسافت و هر شرکت دیگه ای دنبال پوله.
          در مورد وای فای ۶ هم در مورد حالت بی سیم اون موارد رو گفتم اگه با کابل وصل کنیم که خب مشکلی نداره.

      • AL1K1NG گفت:

        واسه پارت اول صحبتت
        اینی ک میگی بحث تیوریه
        تو عمل اصلا ب مقادیر موقع معرفی نمیرسه
        واسه پارت ۲
        اومدی ی وای فای ۵ قدیمی رو مقایسه کردی
        برو وای فای ac رو بیار
        واسه پارت ۳
        نه دیدم ک سونی بگه از سسد خارجی پشتیبانی میکنه نه مایکی گفته نمیکنه
        در ثانی گیریم ک اینجور باشه
        مولتیا برا سسد اس ساخته میشن ک خب از پتانسیل سسد پلی۵ کار نمیبره
        انحصلریا از سسد پلی استفاده میکنن ک بازم سسد اکسترنال بی استفادس
        پارت ۴
        یک ساعت فیلم فول اچ دی حدود ۱۰ گیگ بدون فشرده سازی حجم داره
        هر ثانیش میشه کمتر از ۵ مگابایت برثانیه
        حتی بگیر ۴ کا ۶۰ فریم بگیریم ثانیه ای ۱۰۰ مگابایت
        ک این اعداد مافوق تخیلیه
        بازم اون وای فای ۵ی ک ذکر کردی کاملا از پس استریم این عدد بر میاد
        پارت۵
        وای فای ۶ درسته فناوری جدیده و باید مایکی میزاشت
        ولی تعیین کننده بازی نیست ک بگیم نیست و دیگه بدرد نمیخوره
        فقط یک نسل عقب تر رو استفاده کرده
        و شما ک نقطه ضعف گیم پس رو نبودن سایبر میدونی
        ایا سونی سرویسی داره ک ویچر رو حتی داشته باشه؟سایبر پیش کش!!!

        • ALFAR3D گفت:

          “یک ساعت فیلم فول اچ دی حدود ۱۰ گیگ بدون فشرده سازی حجم داره
          هر ثانیش میشه کمتر از ۵ مگابایت برثانیه
          حتی بگیر ۴ کا ۶۰ فریم بگیریم ثانیه ای ۱۰۰ مگابایت
          ک این اعداد مافوق تخیلیه
          بازم اون وای فای ۵ی ک ذکر کردی کاملا از پس استریم این عدد بر میاد”

          این قسمت حرفت دقیقا چیزیه که میخواستم بگم و واقعا هم همینه….

        • اوسعلی گفت:

          قبول دارم این عددها تئوری هست و در حالت واقعی سرعت وای فای ۵ هم از اعداد تئوریک کمتر میشه و اینکه وای فای ۶ نسبت به نسل قبل خودش تقریبا از ۳ برابر پهنای باند بیشتر پشتیبانی میکنه.
          در مرود SSD تو مراسم PS5 که مارک سرنی صحبت میکرد گفت که از SSD اکسترنال استفاده میکنه و یک سری معیار ها و استاندار ها به شرکت ها میدن تا بر اساس اون ها SSD های مخصوص PS5 تولید کنن و این باعث کاهش قیمت و رقابت تو بازار میشه. خود سونی هم SSD مخصوص PS5 رو تولید میکنه.
          مایکروسافت هم برای SSD های کنسول هاش از یه درگاه مخصوص استفاده میکنه که در انحصار خودش هست و میتونه SSD رو با هر قیمتی که خواست بفروشه.
          در مورد بازی های مولتی پلتفرم در بدترین حالت بازی های روی PS5 لودینگ های سریع تری نسبت به کنسول های مایکروسافت دارن و بافت ها هم سریع ترلود میشن. مثلا سونی با اپیک گیمز برای استفاده از قدرت SSD های سونی توی انریل انجین ۵ قرار داد بسته. همون طور که تو دمویی که چندماه پیش دیدیم فوق العاده بود. خب شرکت های زیادی بازیشون رو روی انریل انجین توسعه میدن که به نفع سونی هست.
          در مورد صحبت های اخرتون هم نگفتم که سونی برنده نسل ۹ شده فقط دیدم دوستان کم مونده بگن وای فای ۵ از ۶ بهتره کامنت بالا رو دادم.
          نقط ضعف گیم پس اینه که مایکروسافت کلا داره روی اون تبلیغ میکنه و اصلا کنسول هارو ول کرده و خب کوچک ترین کمبودی خیلی به چشم میاد. سونی که ادعایی نداره.

  • hamidcage گفت:

    رفقا ایکس باکس سری اس از هارد اکسترنال پشتیبانی می کنه ؟؟

  • Alifz گفت:

    این دوال سنس چقدر توپه 😯
    این همه تکنولوژی، خلاقیت، قابلیت، نوآوری فقط توی دسته
    من که دوست دارم با دوال سنس یک بار دیگه تبر کریتوس رو پرت کنم ببینم نسبت به دوال شاک ۴ چقدر حسش متفاوته

  • همین یکساعت قبل ایمیلی از سونی استرالیا بهم رسید که متنش خیلی جالب و پرنفهوم بود و به نوعی از یک رونمایی جدید و خاص خبر میداد. متن انگلیسی رو میزارم تا خوب متوجه بشید.
    PlayStation®۵ Showcase
    Before PlayStation®۵ launches this holiday, we wanted to give you one more look at some of the great games coming to PS5 at launch (and beyond!).
    Tune in live on the official PlayStation Twitch or YouTube channel to see what’s next for PS5.
    Thursday 17 September | 6am AEST

    من فکر میکنم آپدیتهایی که در صفحه شخصی کارگردان گاد اف وار دیده میشه و این پیامها خبر از رونمایی بازی جدید اونها میده و امیدوارم همینطور باشه.

    • sony.k گفت:

      گاد آف وار جدید خیلی بعیده قبل از اینکه ps5 به فروش ۴۰-۵۰ میلیونی رسیده باشه عرضه شه. در نتیجه بعیده امشب معرفی شه. این موضوع تا حدی برای عناوین دیگه سانتامونیکا هم صدق میکنه، ولی با درجه کمتر. سیاست نسل قبل سونی رو نگاه کنید، به نظر من همون سیاست رو این نسل هم میبینیم، با این تفاوت که جای ناتی داگ و سانتا مونیکا عوض میشه. یعنی سانتا مونیکا سال دیگه اول یک نمایش از یک بازی میده، و ۲۰۲۲-۲۰۲۳ عرضه میکنتش. (مشابه آنچارتد ۴ در نسل ۸). بعد ناتی داگ سال ۲۰۲۴ میاد لست پارت سه رو میده بیرون.(مشابه گاد آف وار در نسل ۸)، و در پایان نسل سانتامونیکا بازی دومش رو میده. حالا اینجا ممکنه ناتی داگ هم یه آیپی جدید بده. اگه ناتی بخواد بازی جدید بده، بازی دوم سانتا یه سال زودتر میاد، و ناتی آخرین بازیو میده.
      به نظر من بازی اول سانتا در نسل ۹ آیپی جدیده، و بازی دومش گاد.
      بازی اول ناتی، لست پارت ۳ است و بازی دومش نیوآیپی. (مشابه سیاست لست ۱ در نسل ۷)

      • Bluebox گفت:

        خود ناتی داگ گفته بود فعلا برای لست ۳ برنامه ای نداره. گفت حتی داستانی هم براش نوشته نشده و نوشتن داستان فقط چند سال طول می‌کشه. پس فعلا به فکر لست۳ نباش.
        امشب احتمالا آیپی جدید ناتی داگ یا یه اسپین آف از انچارتد معرفی میشه.
        گاد هم احتمالش هست که معرفی بشه. شاید هم نسخه ۲۰۱۸ رو ریمستر کنن
        ولی بنظر من با حرفایی که ناتی داگ قبلا گفته بود توی این نسل اصلا منتظر لست ۳ نباید باشین.
        این حرفا توی سایت همسایه هست و تقریبا مربوط به ۳ ماه پیشه

  • Mikasa گفت:

    “با این وجود وای‌فای ۶ از نظر کارایی نیز برتری‌هایی دارد به عنوان مثال می‌تواند ۳۰ درصد سریع‌تر از تکنولوژی وای‌فای اکس‌باکس سری اکس/اس به دانلود کردن بپردازد. همچنین وای‌فای ۶ در آپارتمان‌ها و مکان‌هایی که مودم با فاصله‌ی زیادی از کنسول قرار دارند ثبات بیشتری دارد و مشکلات کمتری به وجود می‌آورد.“
    اینهمه کاربرد وای فای ۶ داره ولی فنبوی ها میگن چون سرعتشو نداریم پس هیچی نیست
    از کاربرد های دوال سنس هم هزارتا دولوپر تمجید کردن باز اینا مزخرف میگن
    حتی اگه یه دولوپر و فقط یه دولوپر از این قابلیت ها استفاده کنه بازم ارزششو داشته و بهتره از نبودنش چه برسه الان که ده ها دولوپر مستقیم اومدن گفتن ازش استفاده میکنیم
    همون چراغ رو دوال شاک ۴ حسابی بدرد من میخورد سر شادو اف کلوسس و بهم نشون میداد چه وقتی تونستم کلوسی هارو عصبانی کنم و یا توجهشونو جلب کنم با قرمز شدن رنگ چراغ که عالی بود
    قابلیت لمسش هم تو بعضی بازیا کاربرد داشت هم تو تایپینگ
    برای من اینا همه و همه کنترلر رو جذاب میکرد
    البته تمام امکانات اهمیت ندارن در قیاس با بازی ها که سونی اونم ثابت کرده
    از رتچت اند کلنکی دهن همه رو باز نگه داشت و یه گیم پلی next gen واقعی با کاربرد ssd رو. نشون داد برخلاف فرنچایز اصلی رقیب
    تا دیمن سولزی که برای سولزبورن فنها خرید ps5 رو حتمی میکنه ( البته اگه کسی واقعا فن سولزبورن باشه بین کنسول ها بهترین گزینه بین کنسول ها براش همیشه کنسول سونیه با بازی هایی مثل بلادبورن و nioh 1و nioh 2)
    مایلز مورالز هم که بهرحال یه سیتسم سلر حسابیه چون اسپایدرمن کلی فن داره
    سونی با داشتن اسپایدرمن میتونه بازی های انحصاری از کرکتر های پرطرفداری مثل ونوم و کارنیج رو هم بسازه و اونها هم سیستم سلر خواهند بود
    محتوای انحصاری تو مارول اونجرز و فرنچایز اسپایدرمن ps5 رو تبدیل به بهترین کنسول برای فنهای مارول که کم هم نیستن (!) میکنه
    یادمون نره همین سال اخر سونی با انحصاری زمانی کردن عنوان های پرطرفداری مثل فاینال ٧ ریمیک و فال گایز (که بسیار موفق بوده و عملا پدیده ی ساله) تونست چقدر پای خودشو ثابت تر کنه تو صنعت و احتمالا قرارداد انحصاری زمانی بودن فال گایز تا بعد ریلیز ps5. هم مدتی هست و میتونه یه بازی توپ باشه برای فروش سیستم
    دیگه نیازی به اشاره به بخش مولتی گوست اف سوشیما ، لست ٢، هورایزن جدید، گرن توریسمو و… نیست واقعا
    اگه مراسم امشب خوب پیش بره و قیمت ها مناسب باشه، مراسم امشب مراسم کنسول برنده ی نسل بعدی خواهد بود (اگر نینتندو بگذارد !)

  • بابا امروز چه خبره چقدر ایمیل از سونی و EBgames گرفتم 😀

    به احتمال خیلی خیلی زیاد بعد از برنانه سونی پیش فروش شروع میشه و از الان به شما میگم، کنسول پلی ۵ بیستم نوامبر منتشر میشه اینو یادتون باشه 😀
    PS5 release date: 20th November 2020 😀 :laugh:

      • تو ایمیل جدیدی که الان فرستادن حتی مراحل خرید و تکمیل پرداخت رو تغییر دادن و راهنماییهای تصویری فرستادن که چطور بسرعت بشه پیش خرید و پرداخت کرد قبل از اینکه تموم بشه و همه این ایمیلها قبل از برنامه سونی اصلا عادی نیست و من این تاریخ بیست نوامبر رو گوشه همین تصویرش دیدم که نوشته بود تاریخ انتشار ۲۰th November !!! ولی اینکه مراحل checkout سریع رو با تصویر توضیح دادن دلیل از شروع پیش فروش اون هست چون گفته همین الان وارد اکانت بشید و اون رو در حالت آنلاین رها کنید و خارج نشید تا هنگام پیش خرید بتونید سریع مراحل سفارش رو انجام بدید!!!

  • erfanbg گفت:

    تو چیزای ابگوشتی سونی برتری داره

    • darkwarrior گفت:

      اره راس میگی
      الان جعبه از درگاه مکش دیسک استفاده میکنه ابگوشتیه
      درحالی ک سونی دونیل جلوتر تویps3استفاده کرد
      بلوتوث ابگوشتیه سونی توی ps3استفاده کرد و الان توی کنسولای نسل هشت مایکروسافت هست
      بلوری ابگوشتیه ک سونی توی نسل هفت استفاده کرد و مایکروسافت ازش استفاده کرد

  • erfanbg گفت:

    طرفدارای سونی اشکالی ندارد اگه cpu و رم و گرافیک کنسولتون ضعیفتره و قیمتشم گرونتره عوضش وای فایتون بهتره تازشم usb type c داره خدای من

  • xbox and halo گفت:

    سلام دوستان عزیز ، نمیدونم شما دوستان عزیز سر چی دعوا میکنین ؟ شاید یه شرکت دوست داشته روی محصولش قابلیت های زیادی بزاره ، یا یه شرکت دوست داره قابلیت کمی روی محصولش بزاره، اقا به من و تو چی میرسه؟ شاید یه شرکت دوست داره روی کنسولش بازی های انحصاری کمی بسازه ، یا شرکت دوست داره روی کنسولش انحصاری زیادی بسازه ، خدایی این مسخره بازی هارو بزارین کنار (هم سونی فن ها و هم ایکس باکس فن ها ) . بخدا بین این دو کنسول هیچ تفاوتی وجود نداره ، زمین به اسمان بیاد ، آسمان به زمین بیاد هیچ تفاوتی نداره ، هر دو تاشون اسمشون کنسول هست . کنسول هم به معنی وسیله سرگرمی و بازی کردن ، نه به معنایی این که بین این دو کنسول فرق بزارین ، که ایکس باکس بهتره یا پلی استیشن ، به نظر من این بچه بازی هاتون رو بزارین کنار الان دغدغه اصلی ما اینکه با این وضع دلار میشه این دو کنسول رو خرید یا نه ، نه اینکه بزنیم تو سر هم دیگه .

  • farshadx گفت:

    به نظرم جز گرونی کنسول کار نکرده
    وقتی هنوز نمیشه از پتانسیل کامل وایفای ۴ استفاده کرد نسخه ۵ هم زیاده
    اما usb-c یه مزیت خوب fast charge میده از اونجا که ۲۴ پین هست
    واقعآ با این اخبارها نمیدونم چه قیمتی سونی میخواد بده

اکس‌باکس سری اکس/اس به مانند پلی‌استیشن ۵ قابلیت‌های WiFi 6 و پورت USB-C ارائه نمی‌دهد - گیمفا