پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا
پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا
پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا
پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا

پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟

محمد حسین کریمی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا

بازی طولانی اعلام قیمت از سوی شرکت‌های سونی و مایکروسافت سرانجام به پایان رسید و به نظر می‌رسد سونی یا منابع داخلی توانستند مایکروسافت را به اعلام قیمت مجبور کنند. حالا سونی باید برگ‌های برنده‌ی خود را رو کند و اطلاعات تکمیلی از کنسول پلی‌استیشن ۵ را به اشتراک بگذارد. آن‌ها بیش از مایکروسافت پنهان‌کار بوده‌اند و در ماه‌های اخیر جزئیات بسیار محدودی از کنسولشان فاش شد. پلی‌استیشن، حالا نوبت تو است.

در حالی که سونی با خیالی راحت وارد هفته‌ی Spotlight VR شده است، از عناوین واقعیت مجازی رونمایی می‌کند و به کلی در مورد پلی‌استیشن ۵ سکوت مطلق اختیار کرده است؛ شرکت مایکروسافت به دنبال اطلاعات فاش شده از سوی یک منبع داخلی از کنسول دیجیتالی خود، اکس‌باکس سری اس، رونمایی کرد و همچنین تاریخ عرضه، پیش‌خرید و قیمت‌ هر دو کنسول نسل بعدی خود را نیز مشخص کرد. آن‌ها با قیمت‌های تهاجمی وارد بازار خواهند شد و بر اساس تخمین‌ها با ضرر بسیاری اکس‌باکس سری اکس و اکس‌باکس سری اس را عرضه خواهند کرد. قیمت ۲۹۹ دلاری برای یک کنسول نسل بعدی رویایی به نظر می‌رسد و سخت‌افزاری ۱۲ ترافلاپسی با قیمت ۴۹۹ دلار بسیار جذاب است.

در این میان سوال‌های زیادی مطرح می‌شود، به عنوان مثال آیا اکس‌باکس سری اس ۲۹۹ دلاری با رم کمتر و قدرت یک سومی کارت گرافیک نسبت به سری اکس کیفیت حقیقی نسل بعدی را ارائه می‌دهد؟

سوال بزرگ‌تر این است که پلی‌استیشن چه در ذهن دارد و قصد دارد چگونه پاسخ مایکروسافت را بدهد؟ وقتش رسیده که این موضوع را بررسی کنیم.

دلیلی وجود دارد که سونی و مایکروسافت برای مدت تقریباََ ۱ سال طرفداران را در هاله‌ای از ابهام قرار دادند و هیچگونه جزئیاتی از قیمت به اشتراک نگذاشتند (اگر یادتان باشد شرکت سونی در ماه اکتبر ۲۰۱۹ پلی‌استیشن ۵ را تایید کرد). فرض بر این است که این دو شرکت حرفی از قیمت به میان نیاوردند چرا که منتظر حرکت رقیب خود بودند و قصد نداشتند در موقعیتی سخت قرار گیرند. نگرانی اصلی شرکت‌ها این است که رقیب، شما را آندرکات کند یا به عبارت دیگر پلتفرم خود را با قیمتی پایین‌تر به مشتری ارائه دهد. وقتی سونی در سال ۲۰۱۳ با صد دلار اکس‌باکس وان را آندرکات کرد و ارزشی بیشتر ارائه داد ناگهان سونی در موقعیتی بسیار خوب قرار گرفت و احتمالاََ  آن‌ها بخشی از موفقیت خود در نسل هشتم را مدیون این استراتژی هستند.

در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که سونی سکوت خود را ادامه دهد چرا که مایکروسافت دست خود را رو کرد. سوالی که به وجود می‌آید این است که سونی تا چه حد توانایی ضرر دهی و ارائه‌ی قیمتی پایین را دارد زیرا هر چقدر پلی‌استیشن ۴ قوی‌تر و اکس‌باکس وان ضعیف به نظر می‌رسید ارائه‌ی کنسولی نسل بعدی با قیمت ۲۹۹ بسیار جذاب به نظر می‌رسد و مطمئناََ سونی باید سیاستی در این باره پیش گیرد.

پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا

۱۰۰ دلار قیمت پایین‌تر پلی‌استیشن ۴ را به یاد دارید؟ در نسل نهم سونی سلاح‌های بیشتری برای رقابت خواهد داشت از محتویات جدید (ادامه‌ی بازی‌های نسل قبلی مانند Fobidden West) گرفته تا پایه‌ی طرفداران تقریباََ ۱۲۰ میلیونی.

بیایید قیمت ۲۹۹ دلاری را بررسی کنیم. از زمان اکس‌باکس ۳۶۰ تا به این لحظه شاهد قیمت‌گذاری ۲۹۹ دلاری نبوده‌ایم و البته فقط نسخه‌ی اصلی (Core) این کنسول بدون هیچ هارد درایوی با قیمت ۲۹۹ دلار قابل خریداری بود بلکه به همراه یک هارد می‌بایست هزینه‌ای بیشتر را بپردازید. از نظر کلی هم اگر بخواهیم بررسی کنیم از زمان پلی‌استیشن ۲ و اکس‌باکس اورجینال شاهد چنین قیمت جذابی نبوده‌ایم و با توجه به بررسی‌های دقیق‌تر اگر تورم کنونی را به قیمت کنسول‌های قدیمی مثل پلی‌استیشن ۲ اعمال کنیم، آن کنسول‌ها هم ۴۵۰ دلار به پول امروزی ارزشگذاری می‌شوند. اگرچه کنسول‌هایی مثل نینتندو سوییچ، وی‌یو، وی، گیم‌کیوب و N64 نیز با ارزش کنونی پیرامون ۳۰۰ دلار قیمت‌گذاری شدند اما این پلتفرم‌ها از نظر تکنیکی و سخت‌افزاری گران‌قیمت نیستند و به طور مثال کارت گرافیکی با قدرت بالا در خود جای نداده‌اند.

شما با بودجه‌ای مساوی با هزینه‌ی خرید اکس‌باکس سری اس نمی‌توانید رایانه‌ای شخصی اسمبل کنید و چنین چیزی غیرممکن است. یک درایو SSD برابر با ۵۱۲GB NVMe بخش زیادی از بودجه‌ی شما را به خود اختصاص خواهد داد در حالی که یک کارت گرافیک از سال ۲۰۱۷ به اندازه‌ی ۱۴۰ دلار تا ۲۹۹ دلار هزینه می‌برد.

در این میان پرسش‌هایی پیرامون این موضوع به وجود می‌آید که آیا سونی این توانایی را دارد که پلی‌استیشن ۵ را پایین‌تر از ۵۰۰ دلار به فروش برساند؟ به طور حتم کسی انتظار ندارد سونی کنسول خود را ۳۰۰ دلار عرضه کند اما با توجه به ارزشی که ارائه می‌دهد اگر فاصله را تا ۳۰۰ دلار کمتر کند مطمئناََ نظر مشتریان را به خود جلب خواهد کرد. در ماه‌های آوریل و فوریه‌ی گذشته، ژورنالیست و تحلیل‌گر مشهور صنعت بازی‌های ویدیویی، آقای تاکاشی موچیزوکی (Takashi Mochizuki)، از وبسایت بلومبرگ گزارش داده بود که کمبود منابع، تجهیزات و افزایش قیمت مموری‌ها باعث شده است سونی برای لانچ پلی‌استیشن ۵ قیمت بالاتری نسبت به عرضه‌ی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ پرو در نظر بگیرد؛ به عبارت دیگر افزایش قیمت‌ها دلیلی است بر این که انتظار قیمت ۳۹۹ دلاری این کنسول را نداریم. بر اساس پیش‌بینی‌ها و تخمین‌های متعدد تنها تولید یک دستگاه پلی‌استیشن ۵ نزدیک به ۴۵۰ دلار هزینه می‌برد و اگر این مقدار را با هزینه‌های حمل و نقل و بسته‌بندی جمع کنیم به مقدار ۴۷۰ دلار می‌رسیم.

اگرچه بر اساس گزارش‌ها، سونی توانسته ۵۰ درصد تولید را انجام دهد (ارائه‌ی ده میلیون کنسول پلی‌استیشن ۵ تا مارس ۲۰۲۱) اما به نظر می‌رسد که باز هم با موجودی محدود مواجه شوند. به همین خاطر است که مشتریان باید پیش‌خرید کنند و احتمالاََ هر آی‌دی پلی‌استیشن یک کنسول دریافت کند. مطمئناََ مقدار تولید افزایش خواهد یافت اما در سه ماهه‌ی اول لانچ محدودیت به وضوح دیده شود.

اما قبل از این که وارد بحث قیمت‌های رقابتی و استراتژی سونی در قیمت‌گذاری شویم، بیایید برتری‌های سونی نسبت به رقیب خود، مایکروسافت، را بررسی کنیم و این موضوع را باز کنیم که چگونه ارائه‌ی دو کنسول هم قدرت با تفاوت دیجیتالی بودن و دیسک‌دار بودن می‌تواند از نظر بازاریابی قوی‌تر از کنسول ۳۰۰ دلاری سری اس عمل کند. از طرفی چگونه انحصاری‌های پرطرفدار آن‌ها مانند Spider-Man و Horizon Zero Dawn می‌تواند نقشی مهم‌تر از چیزی که فکر می‌کنید داشته باشند (هر دو بازی ادامه‌هایی در پلی‌استیشن ۵ دارند که همین موضوع اهمیت را دوچندان می‌کند). همچنین این موضوع را بررسی می‌کنیم که چگونه سونی با بازی‌های انحصاری منحصر به فرد با کیفیت نسل بعدی نظر بازی‌بازان را جلب خواهد کرد و این که تا چه حد لاین‌آپ فرست پارتی مایکروسافت در مقایسه با سونی ضعیف به نظر می‌رسد.

رویداد نمایش بازی‌های اکس‌باکس (Xbox Game Show) که در تاریخ ۲۳ جولای برگزار شد نتوانست از نظر محتوا نظر بسیاری از بازی‌بازان را به خود جلب کند چرا که تمامی بازی‌های اساسی برای ویندوز نیز عرضه خواهند شد و حتی برخی از آن‌ها برای اکس‌باکس وان نیز در دسترس قرار می‌گیرد و حتی اکثر آن‌ها را می‌توانید به لطف xCloud برروی موبایل اندرویدی خود تجربه کنید و همچنین این سوال هم پیش می‌آید که آیا بزرگ‌ترین عناوین مایکروسافت مانند Fable و Avowed ممکن است حتی تا دو سال پس از عرضه‌ی پلتفرم‌های نسل بعدی نیز در دسترس قرار گیرند. بزرگ‌ترین بازی آن‌ها و پرچم‌دار اکس‌باکس یعنی Halo Infinite نیز پس از انتقادهای فراوان تا سال ۲۰۲۱ تاخیر خورد و این موضوع مطمئناََ تاثیرگذار خواهد بود.

پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا

سونی محتویات بیشتری برای ارائه دارد حال چه انحصاری زمانی باشند چه انحصاری مطلق، در حقیقت آن‌ها محتویات کاملاََ نسل بعدی در چنته دارند که برخی از آن‌ها زودتر از بازی‌های اکس‌باکس وارد بازار خواهند شد و این در حالی است که آن‌ها رویداد بعدی خود را برگزار نکرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها و بیانیات مدیر بخش بازاریابی پلی‌استیشن بسیاری از محتویات رونمایی نشده‌اند که همگی برای دوره‌ی لانچ در نظر گرفته شده‌اند.

سونی می‌تواند با این ادعا وارد میدان شود که بازی‌های خاص و نسل بعدی به شما ارائه می‌دهد و همچنین آن‌ها می‌توانند این بحث را مطرح کنند که اکس‌باکس سری اس یک کنسول نسل بعدی حقیقی نیست.

در کنار این که بلومبرگ مشکلات قیمت‌گذاری پلی‌استیشن ۵ و دست و پنجه نرم کردن سونی با مشکلات افزایش قیمت را اعلام کرده بود، ما نمی‌دانستیم که آن‌ها قصد دارند دو کنسول را در تعطیلات امسال ارائه دهند و این احتمال وجود دارد که پلی‌استیشن ۵ دیجیتال ادیشن برتری قدرتمندی برای آن‌ها باشد در کنار این که به یک اهرم فشار تبدیل شود.

تا جایی که می‌دانیم تفاوت دو نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ تنها عدم وجود یک “درایو بلو‌-ری ۴k” است و این موضوع باعث می‌شود دو کنسول یک تجربه‌ی مشابه نسل بعدی را ارائه دهند و مطمئناََ این موضوع هوشمندانه‌ترین عملکرد سونی در رابطه با نسل بعدی باشد و یک روش تبلیغاتی جدید را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. یک درایو بلو‌ری ضرورتاََ قطعه‌ای ارزان قیمت نیست. وقتی مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ کنسول اکس‌باکس وان اس را عرضه کرد بر اساس تحقیقات انجام گرفته از سوی IHS، درایو بلو-ری آن ۳۳٫۵ دلار ارزش داشت. وقتی که مایکروسافت اکس‌باکس وان اس آل دیجیتال را معرفی کرد این درایو بلو-ری حذف شد اما ۵۰ دلار از قیمت کنسول کاسته شد.

حقیقت این است که با حذف درایو بلو-ری سونی تنها از نظر سخت‌افزاری و تجهیزات داخلی کنسول قیمت را کاهش نمی‌دهد بلکه آن‌ها دیگر نباید برای بلو-ری و دی‌وی‌دی هزینه‌ی لایسنس بپردازد که تقریباََ برای هر دستگاه ۶ تا ۸ دلار هزینه دارد. همچنین به این نکته توجه کنید که کنسول پلی‌استیشن ۵ دیجیتال سود بیشتری نسبت به پلی‌استیشن ۵ دیسک‌دار برای سونی به ارمغان می‌آورد و دلیلش این است که دیگر کاربران آن‌ها نمی‌توانند از آمازون، تارگت یا گیم‌استاپ بازی‌های خود را خریداری کنند و اجباراََ باید محتویات خود را از شبکه‌ی پلی‌استیشن دریافت کنند و این یعنی سهم سونی از سود هر بازی بیش از هر زمانی خواهد بود. حتی این استراتژی سونی و ارائه‌ی کنسول دیجیتالی باعث می‌شود دیسک‌های استفاده شده‌ی کمتری در بازار دیده شود و دارندگان پلی‌استیشن ۵ دیسکدار نیز مجبور شوند محتویات خود را از شبکه‌ی پلی‌استیشن دریافت کنند. بنابراین آنقدر جزئیات در رابطه با این سیاست‌گذاری‌ها وجود دارد که شما نمی‌توانید تنها به صورت سطحی آن را بررسی کنید و نتیجه گیری کنید که یک بلو‌-ری تنها ۳۰ تا ۵۰ دلار می‌ارزد پس تفاوت نسخه‌ی دیسک‌دار با نسخه‌ی دیجیتالی می‌تواند بیشتر از ۵۰ دلار باشد اما تصمیم نهایی با سونی خواهد بود.

پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا

در حال حاضر مدل کسب و کار “تیغ و تیغه” را مایکروسافت هم پیش گرفته است. این مدل کسب و کار به این گونه عمل می کند که شرکت‌ها محصولات خود را با قیمتی پایین تر از ساخت و یا حتی مجانی (در برخی محصولات) ارائه می‌دهند اما در بلند مدت همان محصول پایه به سودآوری منجر خواهد شد. در نسل گذشته نیز شاهد این الگوی رفتاری از سوی سونی بودیم اما مایکروسافت در نسل حاضر چنین رویکردی را پیش گرفته است. باید دید آیا سونی نیز دوباره به این استراتژی روی می‌آورد یا خیر. از آن‌جایی که پایه‌ی طرفداری و بازار دست آن‌ها است توانایی قیمت‌گذاری بالا و عدم استفاده از این مدل را داشتند اما قیمت‌گذاری تهاجمی مایکروسافت ممکن است آن‌ها را مجبور به بهره‌گیری از روش “تیغ و تیغه” (Razor and blades model) کرده باشد.

با وجود تمام جزئیاتی که توضیح داده شده سونی ممکن است تصمیم بگیرد کنسول پلی‌استیشن ۵ دیجیتال ادیشن خود را با ضرر بیشتری نسبت به کنسول دیسک‌دار به فروش برساند چون این عوامل نشان می‌دهند که انتخاب مدل کسب و کار “تیغ و تیغه‌ای” (Razor & Blade Model) عملکردی بهتر برای آن‌ها داشته باشه حتی بهتر از گذشته چرا که آن‌ها اطمینان دارند که مخاطبین کنسول جدیدشان را خریداری خواهند کرد.

در نظر بگیرید که سونی قیمتی ۴۰۰ دلاری را برای نسخه‌ی دیجیتالی کنسول خود انتخاب کند و نسخه‌ی دیسک‌دار را هم قیمت با کنسول اکس‌باکس سری اکس مایکروسافت معرفی کند. حتی اگر سونی قیمت ۵۵۰ دلاری برای پلی‌استیشن ۵ دیسک‌دار در نظر بگیرد باز هم در سال اول عرضه خریداران علاقه‌ی بیشتری به خرید آن خواهند داشت به این دلیل که خریداران سال اول افرادی هستند که خواهان تجربه‌ی کیفیت نسل بعدی هستند و مطمئناََ با وجود محتویات ارائه شده از سوی سونی هیچ پلتفرمی نمی‌تواند در سال اول کیفیت نسل بعدی حقیقی را در سطح آن‌ها ارائه دهد. حالا این موضوع را تصور کنید که ژورنالیست‌ها و دیجیتال فاندری کنسول ۳۰۰ دلاری مایکروسافت یعنی اکس‌باکس سری اس را در مقابل کنسول ۴۰۰ دلاری پلی‌استیشن ۵ که کیفیت حقیقی نسل بعدی را به همراه محتویات خارق‌العاده به همراه دارد قرار دهند و در نهایت نشان داده شود که سری اس تا چه حد عناوین چندپلتفرمی را بدتر به نمایش می‌گذارد. مطمئناََ صد دلار اختلاف در مقابل تجربه‌ی ارائه شده از سوی پلی‌استیشن چندان اختلاف عجیبی به نظر نمی‌رسد.

سونی می‌تواند سیاست‌هایی را اتخاذ کند که ضرر سخت‌افزاری را تنها در یک ماه جبران کند به عنوان مثال فرض کنید که سیاست‌های پیش‌خرید خود را به شکلی تنظیم کند که پلی‌استیشن ۵ دیجیتال بیش از دیسک‌دار در دسترس قرار گیرد و یا این که ورژن مشکی کنسول خود را زودهنگام معرفی کند.

تصور چنین استراتژی‌هایی چندان سخت نیست. ممکن است تا به این لحظه مایکروسافت توانسته باشد از سکوت سونی استفاده کند و همچنین با کنسول ارزان قیمت خود بخش عظیمی از بازی‌بازان را هیجان زده کند و مطمئناََ کنسول نسل بعدی با قیمت ۲۹۹ دلار ارزشمند به نظر می‌رسد اما به طور کلی سونی زمانی می‌تواند این رقابت را ببازد که تصمیم‌هایی اشتباه اتخاذ کند. ما در حال حاضر تنها منتظر هستیم که سونی اطلاعات تکمیلی و سیاست خاص خود را انتخاب کند. مطمئناََ آن‌ها از محتویاتی که در دست دارند استفاده خواهند کرد و اهرم فشار به وجود می‌آورد در کنار این موضوع که مایکروسافت با قیمت‌گذاری منصفانه خود باعث شد اطمینان حاصل کنیم سونی به سمت قیمت ۵۹۹ دلاری نمی‌رود.

گزارش‌های معتبری که حتی از سوی گیم‌اسپات هم منتشر شدند به ما نشان می‌دهد قیمت‌گذاری مایکروسافت شرکت سونی را وارد موقعیت سخت و چالش‌برانگیز کرده است. بر اساس صحبت‌های انجام شده به نظر می‌رسد سونی تصمیم گرفته است در دقایق آخر قیمت کنسول خود را کاهش دهد و مطمئناََ این موضوع به نفع کسانی خواهد بود که قصد دارند یکی از نسخه‌های پلی‌استیشن ۵ را خریداری کنند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا
پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا
پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا
پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا
پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • leftovers گفت:

    یه چیزایی مث روز روشنه 😐
    بازم سونی فاتح نسل جدید میشه :rotfl:

  • سلام
    ممنون برای اینکه این مقاله اقتصادی به زبان ساده و روان تهیه و تنظیم شده بود با اینکه اصولا مبانی اقتصاد پیچیده س و توضیحش سخته اما واقعا خیلی خوب موضوع بهش پرداخته شد

    .

    .
    اسپم: عذرمیخوام مقاله ی آقای حسین عزالی هفته قبل منتشر نشد و در واقع من راه ارتباطی که باهاشون داشتم هم قطع شده، خواستم جسارت کنم و از شما بپرسم که از ایشون خبری دارید؟

  • Alifz گفت:

    یک مقاله بی‌نظیر و مفصل
    با تشکر از نویسنده عزیز
    سونی دیگه گرفتار غرور فروش پلی۲ و قیمت گزاف ps3 نمیشه
    با اینکه ps4 به شدت موفقیت‌آمیز بود ولی مغرورش نکرد و حالا با دستی پر تر از نسل قبل و امکانات بیشتر و ظرفیت بالاتر داره میره به استقبال نسل بعدی،نمونش دوال سنس هست که نشون میده سونی انگار به آمار نزدیک به ۱۲۰ میلیونی خودش راضی نیست و ایندفعه میخواد بره سراغ رکورد ps2

  • اگه سونی قیمت کنسول دیسک خورش رو به قیمت پانصد که هم قیمت با اکس باکس سری ایکس هست و قیمت کنسول دیجیتالی شو به قیمت چهارصد دلار که فقط صد دلار از ایکس باکس سری اس بیشتره تو بازار عرضه کنه و تو مراسم این هفته یه گاد و یا یه ادامه از انحصاری
    های ناب شو نشون بده اونوقت که ماکرو باید ضرر بیشتری هم بده چون که یه خارجی اوضاعش مثل ما نیست که اون همه انحصاری شاهکار ول کنه بره یه کنسول ضعیف بخره با انحصاری های متوسط.

  • بررسی مختصر و مفیدی بود. ممنون آقای کریمی

  • Rezashaw گفت:

    مقاله اصلی برا کدوم سایته؟

  • سلام دوستان گل. میخواستم یک مطلب بسیار مهم که از تجربه خودم بوده برای دوستان بزارم

    کمی قبل که دوستان زحمت کش گیمفا gamefa این مطلح رو نوشتن یاد موردی افتادم که ضروری میدونم برای دوستان خریدار ایکس باکس سری اس قرار بدم. پس خواهش میکنم با دقت بخونیدش:

    ………. سازندگان مختلف اکس‌باکس سری اس را به دلیل دسترسی کمتر به رم و کارت گرافیک ضعیف‌تر مورد انتقاد قرار می‌دهند در این میان آقای تام وارن به صورت فنی آن را قوی‌تر از تصورات توصیف می‌کند و مقایسه‌ی آن با وان اکس را چندان صحیح نمی‌داند.

    وی در این باره گفت:

    (سردرگمی‌های زیادی میان مردم وجود دارد. اکس‌باکس وان اکس رزولوشن ۴K را هدف قرار می‌دهد اما این کار را بدون یک پردازنده‌ی مرکزی (CPU) قدرتمند و درایو SSD انجام می‌دهد. وان اکس این کار را از طریق یک کارت گرافیک ۶ ترافلاپسی انجام می‌دهد که به طور کلی مفهوم ترافلاپس آن با تکنولوژی RDNA 2 در سری اس متفاوت است. اکس باکس سری اس رزولوشن ۱۴۴۰p را هدف قرار داده (نه ۴K!) که البته با یک یک درایو SSD و پردازنده‌ای سطح بالا همراه شده است. این کنسول از ۴ ترافلاپس RDNA2 بهره می‌برد. ۶ ترافلاپس قدرت اکس‌باکس وان اکس از معماری قبلی به هیچ عنوان با ۴ ترافلاپس قدرت معماری جدید برابری نمی‌کند. بنابراین با ترافلاپس مقایسه نکنید. سوال این است که چگونه اکس‌باکس سری اس به رزولوشن ۱۴۴۰p و نرخ فریم ۱۲۰ دست خواهد یافت. کاری که مایکروسافت با اکس‌باکس وان اکس انجام داد این بود که یک کارت گرافیک قدرتمند را وارد سیستمی کرد که برای آن طراحی نشده بود. مثل این است که یک GTX 1070 را وارد لپ‌تاپی با مشخصات ضعیف‌تر کنید، مشخصاََ همه‌ی موارد دیگر سخت‌افزاری نقش باتل‌نک را برای این کنسول ایفا خواهند کرد و قدرت ۶ ترافلاپسی نمایان نمی‌شود. در نهایت وان اکس توانست به رزولوشن ۴K دست پیدا کند اما پردازنده‌ی مرکزی جگوار بیش از حد تحت تاثیر قرار گرفت. سازندگان نمی‌توانستند نرخ فریم بازی‌های اکس‌باکس وان اکس را بالا ببرند و دلیل آن پردازنده‌ی مرکزی ضعیف بود. مایکروسافت سرانجام متوجه شده است که همه‌ی بازی‌بازان به دنبال رزولوشن نیستند و اکثراََ نرخ فریم را ترجیح می‌دهند بنابراین آن‌ها اکس‌باکس سری اس را برای رزولوشن ۱۰۸۰p/1440p ساختند و سری اکس را برای ۴K).

    تو این مطلب طرف داره میگه Xbox One X بازی های ۴K رو بدون یک پردازنده سی پی یو قدرتمند و بدون یک هارد SSD پرسرعت داره اجرا میکنه.

    اینجا یاد زمانی افتادم که وقتی کامپیوتر نسل چهارم DDR3 خودم یک گرافیک قدرتمند Gigabyte GTX 1050 Ti 4GB GDDR5 G1 Gaming بود، من همه بازی های نسل هشتم رو با گرافیک بالایی (Very High-Ultra) اجرا میکردم اما یادمه یک بازی بود که همیشه از اجراش زجر میکشیدم و اونم Battlefield 1 انلاین بود. بله

    این بازی تو بخش Conquest که فتح پرچم بود و یه نقشه بزرگی داشت به شدت لگ و افت فریم داشتم در حدی که اصلا نمیتونستیم من و پسر عموم بازی کنیم. اما برعکس تو بخش داستانی هیچ مشکلی نبود! پس اینی که میگن بالای ۵۰% اجرای بازی ها به گرافیک مربوط میشه این حرف کاملا صحیحه.
    چرا صحیحه؟ چون پردازنده CPU من دو هسته از نوع Core i3-4170 Socket LGA1150 و سطح کش اون ۳مگابایت بود و رم کامپیوترمم ۱۶ گیگ با باس ۱۶۰۰٫ اما بعد که پردازنده Core i7-4790 سطح کش ۸مگابایت خریدم و رو مادربرد میان رده گیمینگ نصب کردم تمام افت فریم های بازی به صورت کامل برطرف شد!. که این حرف منو تا اینجا اثبات میکنه.

    در ادامه گفته شده ایکس باکس سری اس رزلوشن ۱۴۴۰p رو هدف قرار داده نه ۴K !. ولی گفته شده پردازنده سی پی یو این کنسول با سری بالاترش که سری اکس هست یکیه. در متن پایینتر نوشته شده که:
    (سازندگان نمیتوانستند نرخ فریم بازی های اکس باکس وان اکس را بالا ببرند و دلیل آن پردازنده مرکزی ضعیف بود. )

    این ثابت میکنه که نرخ فریم بازی ها به کمک یک پردازنده مرکزی قوی به شدت تاثیر داره.

    در ادامه هم گفته شده:
    (مایکروسافت سرانجام متوجه شده است که همه ی بازی بازان به دنبال رزلوشن نیستند و اکثرا نرخ فریم را ترجیح می دهند بنابراین آن ها اکس باکس سری اس را برای رزلوشن ۱۴۴۰[/۱۰۸۰p ساختند و سری اکس را برای ۴K).
    در بالا مثالی که برای کارت گرافیکی GTX1070 زده شده، این کارت گرافیک از مدل ۱۰۵۰ بنده قویتره و کارت خودم به تنهایی میتونه تمام بازی های نسل ۸ رو با تنظیمات قابل قبولی به اندازه PS4 و کمی بهتر از اون اجرا کنه

    به عنوان مثال Mortal Kombat 11 یکی از بازی های افت فریمی بود که بعد از ارتقا از Core i3 به Core i7 لگ و افت فریمش به صورت کامل برطرف شد و به لطف کارت گرافیک میان رده گیمینگم تونستم بازی رو به صورت Ultra و نزدیک به ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنم.
    پس نتیجه میگیریم که مایکروسافت این کنسول رو طوری طراحی کرده که مثل یک کامپیوتر قدرتمند بتونه فقط بازی ها رو به صورت ۱۰۸۰ یا ۱۴۴۰p و فریم بالاتر از ۶۰ و حداکثر ۶۰ اجرا کنه. بنابراین نباید همه نگاه ها به سمت ترافلاپس باشه.

    دوستان فراموش نکنید کامپیوتر مثل کنسول نیست که نشه گرافیک بازی ها رو پایین آورد خیر. هم میشه پایین آورد هم میشه بالا برد با جزئیات و فریم بیشتر. به لطف PC شما میتونید گرافیک بازی ها رو تغییر بدید که تنظیمات گرافیکی Low-Medium-High-Very High-Ultra و حتی در کارت های قویتر Very Ultra هم وجود داره و اکثرا هم Extra. اگر کمی به گذشته فکر کنید میبینید در زمان معرفی PS4 و Xbox One وقتی این دو کنسول معرفی شدن، PS4 تا ۱۰ برابر از PS3 قدرتمندتر بود و همچنین تا ۵۰% از ایکس باکس وان قویتر! پس چرا ایکس باکس وان ضعف زیادی از خودش نشون نمیده؟ قطعا یه دلیلش باید پردازنده اون بوده باشه. پس اونایی که نگاه هاشون به سمت ترافلاپسه باید این مطلبو به خاطر بسپارن که کنسول توانایی اجرای بازی ها رو ۱۰۰% دارد اما اون طور که شما تصور می کنید هرگز. اگر به قول خودتون PS5 هم میتونه برای شما ۴K اجرا کنه پس شما هم نمیتونید بدون یک تلوزیون ۴K بازیتون رو به این صورت اجرا کنید و در نهایت با کیفیتی مناسب بر روی تلوزیون های ۱۰۸۰ خودتون اجرا خواهید کرد.

    امیدوارم مطلب بنده بدرد دوستان خورده باشه. موفق یا حق

    • AL1K1NG گفت:

      والا از نظر من هنوزم سری اس کاملا میتونه جوابگو این نسل باشه رو رزولوشن ۱۰۸۰
      ی بحثی ک ب اشتباه خیلیا افتادن اصن این کنسول قرار نیس ۱۴۴۰ ۱۲۰ فریم باشه
      مثه پلی۵ و سری ایکس ک گفتن ۸کا ۱۲۰ فریم
      ولی ته تهش ۴کا ۶۰ فریمه(البته ب جز معدود بازیای ۴کا ۱۲۰ فریم اول نسل)
      پس این کنسول سری اس هم هدفش ۱۰۸۰ ۶۰ فریمه
      ک کاملا هم میتونه
      اولا ی مقایسه با نسل قبل بکنیم میبینیم پلی۴ با فدرت ۱.۸ ترافلاپس میتونس ۱۰۸۰ بازیارو ران کنه
      بازیایی مثه تلو۲ و رد دد۲ ک گرافیکشونو دیدیم
      حالا با قدرت ۴ ترافلاپس ایا برای رز ۱۰۸۰ گرافیک نسل۹ کم میاره؟
      از ی منظر دیگه نگاه میکنم
      سری ایکس با ۱۲ ترا قدرت ۴کا قراره باشه
      پلی ۵ با ۱۰ترا قدرت هم ۴ کا
      ۴ کا هم ۴ برابر ۱۰۸۰ه
      خب اگه ی تقسیم بر ۴ بکنیم(کار دقیق و علمی نیس ولی برا ی تقریب ک بفهمیم سری اس دست بسته نیس خوبه)
      میشه ۳ و ۲.۵
      ینی برای گرافیک نسل ۹ی روی رز ۱۰۸۰ قدرت ۴ ترا حتی زیاد هم هست
      سی پی یوش هم ک بحث و مشکلی نداره
      فقط بحث مهم رمه این کنسوله ک خب با توجه ب افت کیفیت تکسچر ها توش امیدوارم مشکلی براش بوجود نیاد
      و اابته مهم تر از حجم رم سرعت پایین رمش هم هست ک خب حجم مبادلاتی مورد نیاز کمتر نیاز داره این کنسول و سرعت ب اندازه سری ایکس نمیخواد ولی این باعث سخت تر شدن بهینه سازی میشه
      دوستایی هم ک میگفتن بازی اپ اسکیل میشه برا سری ایکس نه دان اسکیل برا سری اس
      این دیگه ته چرته
      مثال میزنم خوب متوجه بشین
      کدوم کار شدنیه
      ۱.عکس ۴۰ مگاپیکسلی رو ببری تو فوتوشاپ بکنی ۱۰ مگاپیکسل
      ۲.عکس ۱۰ مگاپیکسل رو ببری فوتوشاپ بکنی ۴۰ مگاپیکسل
      دومی هم شدنیه ولی تاثیری تو کیفیت عکس نداره
      تو بازی سازی بالاترین سخت افزار از لحاظ(گرافیکی) پایه قرار میگیره و ضعیفترین پردازنده مرکزی هم باز پایس

    • دوست عزیز بررسی شما از بعده بحث رزولیشن و فریم ریت درسته ولی همه چیز که اینا نیست زیر ساخت بازیهای نسل ۹ بر مبنای ssd و رم و rdna2 هستش مشکل سره رم و پایین آوردن تعداد هسته های گرافیکه که باتل نکه زیر ساخت بازیها میشه مثله فیزیک و سطح جهان باز و یا بافت تکستچر ها به همین دلیل دست بازی باز یا بستست یا باز باید مثل نسل ۷ و ۸ دنبال کلکو راهکار برای حل مثله باتل نک باشه که کیفیت کلی بازیرو تحت تاثیر قرار میده و گرنه درسته رزولیشن و فریم مشکلی نداره ….

    • arm4nii گفت:

      عالی بود دوست عزیز.لذت بردیم.امیدوارم اونایی که ترول میکنن و اطلاعاتشونم ناقصه اینو بخونن و بفهمن بحثای این چند روز راجب چی بوده.

  • شخصا فکر میکنم سونی اگه یه قیمت نزدیک به مایکروسافت هم واسه کنسولاش بذاره باز موفق باشه. مثلا ۳۵۰ برای دیجیتالی و ۵۵۰ برای دیسک خور.

  • nazli pinar گفت:

    تبریک به محمد حسین کریمی عزیز بابت منتشر کردن اولین مقاله اش در سایت
    همراه با ارزوی موفقیت :yes: :rose:

  • AXEL STONE گفت:

    خیلی عالی: حالا ببینم قیمتها چی میشه… امیدوارم منصفانه باشه که شکی در این بابت هم نداریم :rose: :heart:

  • AL1K1NG گفت:

    بعضی چیزا رو تو مقاله دخیل نکردین
    درسته ک سونی فن بیس قوی تر داره ولی اغلب گیمر ها کژوال گیمرن یا بچن ک بزرگترا باید براشون کنسول بخرن و یا جوونایی ک پول کمتری دارن
    پس اول نسل سری اس میتونه برگ برنده مایکی باشه برای تمام کسایی ک فیفا و بتل و فورتنایت هر سال میزنن
    چون خیلیا براشون مهمه بازی کنن ولی پول زیاد ندن
    و اگه تو اول نسل پیش بیوفته ینی حدود ۲ سال اول بعد اگه انحصاری ها از راه برسن کسایی ک هنوز کنسول نخریدن وقتی میبینن جامعه ایکس شلوغ تره و انحصاری موجود تره و کنسول ارزون تر رو داره کنسول قویتر رو هم داره احتمال داره باز سمت مایکی رو بگیرن
    پس سونی فن بیسش شاید نتونن ب دادش برسن مثل زمان پلی۳
    البته زمان پلی۳ خود سونی کاری کرد ک ورق برگشت وگرنه اصلا شروعش خوب نبود در حالی ک قدرتش از الان هم بیشتر بود

    • جای هیچ شکی نیست که سری اس / گیم پس برگ برنده‌ی مایکروسافت برای ورود به نسل بعد هستش اما پیشبینی میشه فروش یک سطح پایین تر از پلی‌استیشن ۵ باشه مخصوصاََ در زمان عرضه. مایکروسافت در زمان لانچ (سه تا شش ماه حتی یک سال) کار سخت تری رو پیش رو داره چون کسانی که در روزهای اول کنسول نسل بعدی خرید می کنن به صورت نسبی انتظار میره حرفه‌ای‌تر صنعت رو دنبال کنن و کسانی که حرفه‌ای تر دنبال می کنن بچه های سن پایینی نیستن که خبر از اکس باکس سری اس ندارن بلکه به خوبی وضعیت دو کنسول رو می سنجن. اما انتظار میره هر چی رو به جلو میریم فروش سری اس افزایش پیدا کنه و دلیلش اینه که جمعیت وسیع‌تری از کژوال گیمرها به سمت کنسول های جدید میرن و از طرفی عده‌ی زیادی از طرفداران پلی‌استیشن حالا می تونن یک کنسول اکس‌باکس ارزون تر و گیم‌پس رو داشته باشن در کنار کنسول اصلی خود. این که سری اس برگ برنده اس هیچ شکی درش نیست. در کل بحث زیاده در مورد گفتن ولی این مقاله به استراتژی‌های سونی اختصاص داشت و اگر سری اس و قیمتگذاری مایکروسافت برگ برنده نبود مطمئناََ این مقاله نوشته نمیشد چون میدونستیم که مایکروسافت فروش خودش رو داره حالا داریم در مورد برگ های برنده‌ی سونی صحبت می کنیم.

    • Neil_druckman گفت:

      Al1king
      به نکته خیلی خوبی اشاره کردی حالا معلوم شد که در واقع هدف مایکروسافت چقدر زیرکانه بوده و البته باعث پسرفت صنعت گیم میشه

    • AXEL STONE گفت:

      علی جان داداش دقیقا اینطوریه ولی از یادمون نره که خیلیا هم به دنبال بهترین کیفیت گرافیکی و گیمپلی و بازی درست حسابی و بینقصی هستن… مثلا وقتیکه سانتا بازی خودشرو برای ما معرفی کرد فکر نمیکردم برای این نسل باشه! و این موفقیت خیلی بزرگی بود برای کنسول سونی حتا یادمه خرید PS4 هم خیلی خوب بالا رفت

  • MILAD8TECH گفت:

    اگر سونی نسخه دیجیتال رو ۳۹۹ دلار معرفی کنه بی شک باز هم برنده خواهد بود (هرچند با قیمت بالا هم خیلی ها طرفش خواهد رفت چوت تو این نسل اعتبار جم کرده) ولی خیلی خیلی سخته برای این شرکت و اگر همچین اتفاقی بیفته بمبه خبری خواهد بود که همرو خوشحال میکنه

  • مقاله ای عالی و بی نظیر
    با تشکر از جناب کریمی عزیز :rose:

  • Neil_druckman گفت:

    یه چیزی هست یه نکته خیلی مهم که تازه بهش رسیدم و فهمیدم مایکرو دقیقن چی کار کرده:
    یه بازیه که میتونه فروش ایکس باکس سری اس رو خراب کنه یا اونو به یه موفقیت عظیم تجاری برسونه و اون بازیه بعدی gta هست حالا چرا:
    ببینید انحصاری ها هر چقدرم موفق باشن فن بیسشون دیگه حد اکثر ۲۰ میلیونه اما همین ۲۰ میلیون میتونن باعث بشن که یه کنسول فروش ۱۲۰ میلیونی رو تجربه کنه چون باعث میشن افراد کژوال که برای خرید کنسول با این افراد مشورت میکنن برن سمت سونی.خب پس مایکرویی که انحصاری نداره و کنسولش ضعیف تره چی؟؟؟این دقیقن اومده دست گذاشته رو گیمرایه کژوال طرف خانوادش که گیمر هم نیستن اکثرن برای بچه هاشون میرن کنسول بگیرن میبینن کدوم ارزون تره اونو میخرن و بازیایه عامه پسند چیان؟
    فورتنایت و فیفا و ماین کرفت و بازیایه از این دست که هیچ گرافیک اهمیت نداره و به همین دلیلم فروش ایکس باکس وان سریز اس فوق العاده میشه اما نه تا وقتی که جی تی ای وی ای بیاد حالا چرا؟به خاطر اینه که این بازی بسیار معروفه و اکثرن همین نسل هشت هر کنسولی میگرفتت اولین بازیه روش gta v بود خب حالا وی ای میاد طرف میره عکسا رو میبینه بازیه مورد علاقش تو ps5 چقدر بهتره و از طرفی افراد به اصطلاح حرفه ای میگن اره پی اس فایو بگیر.اما اگه وی ای نیاد فروشش میترکونه و از لحاظ تجاری موفقیت خیلی خیلی عظیمی میشه

    • arm4nii گفت:

      تا یجایی موافقم اما اونجا که گفتی تا عرضه gta ……
      همون gta هم با ۱۰۸۰ و ۱۴۴۰ قراره روی سریز اس اجرا بشه و اتفاقا باعث فروش بیشترشم میشه.
      اونایی که دنبال کیفیت بهتر هستم میرن سریز اکس یا پلی۵ میگیرن.

  • M0hamadreza گفت:

    خیلی جالبه نویسنده ضعیف بودن سری اس رو با اختلاف به فرض ۱۰۰ دلاری نسبت به ps5 دیجیتال به نفع سونی میبینه ولی قوی بودن سری ایکس رو با قیمتی به فرض مشابه ps5 به ضرر سونی نمیبینه.

    • قوی از نظر شما یعنی چی؟ پلی‌استیشن محتویات متنوع تر و نسل بعدی‌تری به مخاطب ارائه میده این یعنی قدرت اصلی. اکس‌باکس با وجود این که قوی‌تره هنوز نتونسته در سطح پلی‌استیشن حس حقیقی نسل بعدی رو به نمایش بذاره و به نظر هم نمیرسه در زمان لانچ چنین آثاری داشته باشه اما پلی‌استیشن حداقل‌ کاری که انجام داده نمایش قدرت SSD از طریق Ratchet and Clank هستش. جمع کثیری از مخاطبین عمومی نگاهی به سخت افزار ندارن بلکه میبینن بازی ها چه کیفیتی ارائه میدن و مایکروسافت تا به اینجا در نمایش قدرت ۱۲ ترافلاپسی خودش بسیار ضعیف عمل کرده و این یک حقیقته که اکثر منتقدین هم نظر هستن سرش قصد ندارم برای دل مخاطبینی که علاقه به اکس باکس دارن حقیقت رو زیر سوال ببرم و علت گمراهی یک عده ادم بی طرف باشم، شما اگر قصد داری واقعاََ در مورد برتری‌های اکس‌باکس صحبت کنی حداقل بحث گیم‌پس و سرویس‌ها رو مطرح کن که اگر کسی اطلاع نداره و به دنبال سرویسی به صرفه هستش بره دنبال اکس‌باکس اما از قدرت صحبت نکنید که دو روز دیگه اگر اکس‌باکس سری اکس خرید و کیفیت مورد نظر نسل بعدی ندید ناامید بشه.(مگر این که شما بخوای پُز یک سیستم ۱۲ ترافلاپسی با بازی هایی رو بدی که در نسل هشتم هم اجرا میشن این قدرت چه فایده ای داره واقعا غیر قابل درکه) از طرفی مفید واقع شدن گیم پس هم غیر قابل انکاره. بنابراین چون اکس باکس هیچ محتوایی برای نمایش قدرت حقیقی ۱۲ ترافلاپسی نداره ( و حتی ما تریلر گیمپلی Hellblade رو داخل رویداد قبلی ندیدیم و بعید به نظر میرسه بازی ای باشه که حتی در نیمه‌ی اول ۲۰۲۱ عرضه شه) بنابراین واضحه که این قدرت (دو ترافلاپس بیشتر از رقیب) اثری که باید بذاره رو مطمئناََ نمی ذاره. بازم نمیگم پلی‌استیشن ۵ زیر و روی کیفیت نسل بعدی رو به نمایش گذاشته بلکه خیلی از آثاری که رونمایی کردن قابلیت اجرا روی نسل حاضر هم دارن ولی از نظر نزدیک بودن به کیفیت های نسل بعدی خیلی قوی تر عمل کردن و این در حالیه که هنوز رویداد بعدیشون برگزار نشده و من حرفی از دوال سنس و اس اس دی قدرتمند به میان نیاوردم.

      • M0hamadreza گفت:

        دقیقا بر خلاف نظر شما به نظر من اجرا شدن بازی ها در بهترین کیفیت خیلی رو خرید مردم تاثیر داره مثل اجرا شدن بهتر رد دد رو وان ایکس نسبت به ps4 pro که دیجیتال فاندری کاملا نشون داده بود در حالی که لید پلتفرمشم پلی استیشن بود. همین سایبرپانک اگه از لحاظ بصری و فریم ریت رو سری ایکس بهتر اجرا بشه رو فروش سری ایکس کم تاثیر نمیذاره.

        • سونی با پلی‌استیشن ۴ ثابت کرده مردم به چی اهمیت میدن (محتوا + قیمت مناسب و این به این معنا نیست که صرفا قیمت پایین باعث جذب مخاطب میشه) و اکس‌باکس وان اکس ثابت کرده که مردم اتفاقا اصلا به یک بهبود جزئی اهمیت چندانی نمیدن. اگر اینقدری که شما برروی کیفیت بهتر بازی های مولتی پلتفرم تاکید داری اهمیت میدادن دیگه سری اس رو عرضه نمی کرد که باعث بروز مشکلات احتمالی بشه. از طرفی وان اکس بعد از دو سال و چند ماه تولیدش متوقف نمیشد. تازه‌ همه‌ی این بحث قدرت سخت افزاری رو در حالی مطرح کردین که حتی یکدونه مقایسه هم منتشر نشده از بازی ها و ممکنه پلی‌استیشن ۵ با کیفیت مشابه اجرا کنه بازی ها رو اما بحث محتوا کاملاََ واضح هستش که آثار سونی برگ برنده‌ی جذب مخاطب هستن در حالی که آثار اصلی مایکروسافت چندین سال تا عرضه فاصله دارن (تقریبا همه‌ی آثارشون avowed،fable و هیلو هم که تاخیر خورد و هل بلید هم اصلا مشخص نیست در چه وضعیته) و استودیوهای سازنده‌ای مثل Playground و initiative با این که امید بهشون زیاده هیچ کدوم قبلاََ بازی توسعه ندادن و سابقه‌ای ندارن که ما به این امید سری اکس خریداری کنیم. (دقت کنید تیم Playground تازه تاسیس شده و هیچ ارتباطی با تیمی که ریسینگ میسازه نداره. اگرچه اعضا برخی نابغه هستن اما دلیل نمیشه صرفا چون چند عضو از استودیوهای مختلف گرفتن شاهکار بسازن در طول تاریخ کلی مثال وجود داره که تیم پر از ستاره بوده و در نهایت شاهد اثری معمولی بودیم) تیم هایی که پشت آثار سونی هستن همگی سابقه‌ی طولانی مدت دارن از سانتامونیکا و اینسامنیاک گرفته تا ناتی داگ و ژاپن استودیو و ساکرپانچ

          • M0hamadreza گفت:

            شما دقیقا تو متن فرض کردید عناوین چند پلتفرمی قراره رو سری اس بدتر اجرا بشه. بدتر اجرا شدن یعنی به اهداف گذاشته شده نرسه ولی این فرض رو نکردید احیانا بازی های چند پلتفرمی رو ps5 با قیمت مشابه سری ایکس بدتر اجرا بشه.
            بحث من اینه همینجور که قوی تر بودن سری ایکس نسبت به ps5 ثابت نشده ضعیف تر بودن سری اس که به معنی نرسیدن به اهداف گذاشته شده براش هستش هنوز ثابت نشده.

            • پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس هر دو سخت افزار قدرتمندی دارن و در یک رده هستند. یکی اس اس دی قوی تر داره یکی تا ۱ و خورده ای ترافلاپس قدرت بیشتر داره و هیچ سازنده‌ی معتبری به وضوع در مورد ضعیف بودن پلی‌استیشن ۵ و کیفیت پایین تر اشاره نکرده حتی initiative که استودیوی مایکروسافت هستش اعلام کردن هر دو کنسول سخت افزاری مشابه دارن و فقط به تیم سازنده بر می گرده که چجوری بهره ببره. اما سری اس همونطور که میبینید مورد انتقاد قرار گرفته و از نظر رم و GPU کسانی که بازی توسعه میدن نقدش کردن. اگر به وضوح سازندگان میگفتن پلی استیشن ۵ نسل آینده کیفیت پایین تری از اکس‌باکس سری اکس ارائه میده و یک ترند ایجاد میشد مطمئناََ این موضوع رو بررسی می کردیم. اما بازم میگم با توجه به شواهدی که داریم سری اس می تونه خیلی حاشیه ساز باشه و باعث عقب موندن نسل بعد بشه بازم میگم بر اساس ترندها. ممکنه اصلا این اتفاق نیوفته. این مقاله هم بر اساس شنیده و گفته ها هست ما که نه مراسم سونی رو دیدیم نه بنچمارک عملکرد دو کنسول رو در مورد بازی خاص. اگر قرار بود صبر کنیم تا کنسول ها بیان و بررسی کنیم دیگه مقاله پیش بینی نمینوشتیم قرار نیست این مقالات صد درصد حقیقت رو بیان کنه فقط برخی موارد رو روشن تر می کنه. نتیجه‌ی نهایی زمان عرضه ی کنسول ها مشخص میشه و صنعت گیم به شدت غیر قابل پیشبینیه شاید کل این مقاله غلط از اب در بیاد و مایکروسافت بهتر عمل کنه شاید هم مثل نسل هشتم ضعیف عمل کنه.

              • M0hamadreza گفت:

                ”بحث قدرت سخت افزاری رو در حالی مطرح کردین که حتی یکدونه مقایسه هم منتشر نشده از بازی ها و ممکنه پلی‌استیشن ۵ با کیفیت مشابه اجرا کنه”
                دقیقا بحث ضعیف بودن سری اس رو شما زمانی مطرح کردید که هیچ مقایسه ای منتشر نشده.
                همونطور که افرادی ابراز نگرانی کردن واس سری اس افرادی هم گفتن جای نگرانی نیس.
                ترند شدن یک بحث به فن بیس خیلی مربوط هستش و فن بیس سونی بسیار قوی هستش.
                بحث هایی پیرامون مشکل داشتن PS5 با رزیدنت اویل هم بود که همین فن بیس سونی اون بنده خدارو خون انداختن و قول نکردن حرفشو و در حالی که تو اخرین توییتش گفت من این حرفارو از یک منبع قابل اعتماد شنیدم و در آینده مشخص میشه.

                • اتفاقا اکثر کسانی که در مورد سری اس صحبت کردن اصلا هیجان زده نبودن و مثبت ترینشون همونطور که خبرش کار شد باز هم نگرانی خودش رو ابراز کرده بود سه نفر از اید سافتور سه نفر از رمدی چند نفر از اینفینیتی وارد همگی ابراز نگرانی کردن. سری اس از نظر کارایی و کیفیت بیشتر در سمت منفی ماجرا قرار داره تا مثبت بماند که عدم وجود محتوای نسل بعدی که کلا جزوی از اکس باکس هستش سری اس و اکس نداره. مخاطبین برای ورود به نسل بعد باید کاملا هیجان زده باشن در مورد قابلیت ها و کیفیت ولی حالا سری اس با این همه حاشیه رو به رو شده. اینا همش تاثیر گذاره.
                  بخش نتیجه گیری رو بخونید:
                  https://gamingbolt.com/xbox-series-s-specs-analysis-is-it-really-a-1440p-120fps-next-gen-machine
                  نسل بعدی باید به این شکل بشه که مخاطب تعجب زده بشه نه این که بگه Meh چون قیمتش پایینه ممکنه بخرم. این در مقابل رقیبی مثل سونی فکر نمی کنم کافی باشه.

              • M0hamadreza گفت:

                رسیدن به فریم ریت ۱۲۰ هرتز که فقط تو بازی های ایندی یا نسل قبلی اتفاق میفته شکی توش نیس.
                این عکسی که آپلود میکنم رو اگه ببنی دوتا فریم ریت پایینی مربوط به کارت گرافیک هایی با ترافلاپس ps5 و دوتا بالایی مربوط به سری اس و هر چهارتا کارت گرافیک یک مدل هستن و فقط فرکانسشون جوری محدود شده که به ترافلاپسای مختلف رسیدن. همونطور که مشخصه هر دوتا ترافلاپس به اهدافی که براشون مشخص شده دقیقا با یک فریم ریت رسیدن. پس میشه گفت از لحاظ ترافلاپسی تقریبا خوب اسکیل شده.
                اون ۹٫۲ ترافلاپسم اگه کسی نمیدونه مربوط به ps5 ولی تو حداقل فرکانس gpu هستش چون فرکانسش متغییره و اون ۱۰٫۲ ماکزیمم فرکانس.
                اگرم دقت کنید این داره بازی های نسل قبل رو ۳۵ فریم میده ولی خب گرافیک رو کنسولا معماریشون جدید تره و خب و ضعیت بهتر میشه رو هر دوتا کنسول.
                ی بحث رم میمونه که اون رو نمیدونم میتونه مشکل ایجاد کنه یا نه که یک آدم متخصص باید بیاد دقیق توضیح بده.
                http://uupload.ir/files/yvj9_gg.jpg

                • فکر نمی کنم مقایسه‌ی کارت گرافیک های هم قدرت با کارت گرافیک کنسول ها دقیق بیان کنن که پلی استیشن ۵ یا اکس باکس سری اکس / اس چه کیفیتی خواهند داشت. به نظر من این تنها با گذشت نسل بعد معلوم میشه موفق میشن یا نه. بماند که بهینه سازی ها روی پی سی و کنسول هم کاملا متفاوته.

                • داری کارتایrdna 1 رو با rdna 2 که روی پلی استیشن پنج قرار داره مقایسه میکنی؟ تکنیک ها و بهینه سازی کنسولم به کنار خوبه تایید شده که کاد جدید ۴k 120fps اجرا میشه بازیهای ایندی؟ نسل قبل؟ ماذا فاذا؟

              • M0hamadreza گفت:

                بهینه سازی کنترل رو کنسول ها که افتضاح بود به حدی که رو ps4 و xbox one تا ۱۰ فریم هم دراپ میکرد و بهینه سازی نسخه پی سی باز بهتر کمی. معماری gpu کنسول های نسل جدیدم یکی هستش و سونی دقیقا همین رویکرد رو پیش گرفته که تعداد compute unit رو زیاد نکرده و فرکانس رو برده بالا تا به ترافلاپس بالاتری برسه. تنها تفاوت اینه که تو اون مقایسه معماری گرافیک ی نسل قدیمی تر از این چیزی هست که قراره رو کنسول ها بیاد.

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    با درود قبل از هر چیز یه تشکر میکنم از آقای کریمی و همینطور بقیه نویسنده ها که این چند وقت انقدر اطلاعات مفید به ما گیمر ها تزریق کردن که من میتونم بگم نسبت به چند ماه پپیش کلی اطلاعات گیمر ها توسط شما دوستان زیاد شد و این بسیار ارزشمند هست ، دمتون گرم :heart:
    .
    .
    انقدر صحبت های شما کامل بود که جای حرفی نمونده واقعا :yes: به نظر من پلی استیشن باز هم نسل بعد موفق تر خواهد بود درسته که ایکس باکس یه تکونی خورده نسبت به چند سال پیش ولی این اصلا کافی نیست و باید خیلی بیشتر رو محتوا کار کنه متاسفانه چیزی که در مورد ایکس باکس خیلی تو ذوق میزنه بی برنامگی و یک نوع انگار سردرگمی هست که نمونه اون نمایش هیلو بود که من واقعا نمیدونم چطور تصمیم به نمایش اون بازی گرفتن انگار که حتی یکنفر از اعضای ایکس باکس گیمر نیستن ! چطور به این نتیجه رسیدن که هیلو رو اونطور نشون بدن جزو عجایب چند ماه اخیر هست به نظر من حال اگر نمایش هیلو عالی بود ایکس باکس یه لانچ قوی داشت و الان خیلی مسائل فرق میکرد ، البته از مایکروسافت ممنونم به خاطر قیمتی که اعلام کرد چون مطمئن بودم سونی قیمت بالایی در نظر گرفته …. به نظرم سونی قیمت دو کنسولش یا ۴۰۰ و ۵۰۰ دلار هست و یا ۴۵۰ و ۵۵۰ دلار و کافیه فقط یه عکس از کریتوس نشون بده تا اون ۱۲۰ میلیون نفر در خرید پلی استیشن شک نکنن هر چند که همین الان هم شک ندارن ، این برتری هایی هست که سونی طی سالها کار با برنامه و با عشق بدست آورده مایکروسافت نمیتونه فقط با یه گیم پس و کنسول ارزونتر این زنجیر پر عشقی که بین هواداران و سونی هست رو پاره کنه و یا حتی از کنارش رد بشه مگه اینکه خود سونی لغزش کنه که اونم خوشبختانه بعید به نظر میرسه ،،، چشم بادامی ها در تجارت بسیار زیرک هستن اکس باکس اگه خیلی زرنگ باشه باید بتونه بازاری جدید برا خودش درست کنه ….. الان من یه گیمر هستم پلی استیشن ۵ با بازی هایی نظیر دیمن سولز ریمیک و گوست وایر توکیو و لست۲ و سایبر پانک البته در مقابلم هست چه لانچ تایتلی قدرتمند تر از این برای من در نسل ۹ میتونه باشه ؟ حال اگر سونی گرونتر هم باشه با رضایت کامل این پول رو بهشون میدم چون از روزی که سونی ۱ اومد کنارشون بودم و انقدر به من عشق و درس و لحظات خوش و حتی دوست هایی ماندگار داده که با هیچی عوضش نمیکنم اگر هم الان ایکس باکس دارم فقط چون ۲ سال پیش به بی پولی خوردم و به ناچار ایکس باکس گرفتم مگرنه قلب و مغز من همیشه با سونی بوده و خواهد بود :heart: …. ( اینم بگم یه وقت سوء تفاهم نشه داشتن ایکس باکس به هیچ وجه جلوی لذت بردن یه گیمر از ویدیو گیم رو نمی بره طوری برداشت نشه از کامنتم که ایکس باکس بدرد نمیخوره فقط نظر شخصی من و حس قلبیم بود کامنتم )
    .
    .
    .
    #ترول نکنیم

  • sam snake 47 گفت:

    دیسک خور رو هم قیمت با سری اکس میده و دیجیتالی رو یا هم قیمت با سری اس یا ۵۰ دلار بیشتر. در کل حرفم اینه اختلاف قیمت دیجیتالی و دیسک خور رو زیاد میکنه تا بازار خود به خود رغبت کنه دیجیتالی.
    حتی اگه ۵۰ دلارم بیشتر بده بازم میصرفه. Ps5 کجا سری اس کجا….

  • ArminMalekM گفت:

    :inlove: :inlove: ممنون بابت مقاله :heart: :rose: همیشه بحث های اقتصادی برای من شیرینه :eat:
    .
    .
    .
    #ترول_نکنیم

  • Reason گفت:

    آقای کریمی مقاله بسیار جذاب و کاملی بود
    طبق همون چیزی که خودتونم نوشتید مبنی بر اینکه طبق شایعات هزینه هر ps5 حدودا ۴۷۰ دلار هست، حدس من اینه که سونی قیمتها رو ۳۵۰ و ۴۵۰ اعلام میکنه، وقتی دیجیتال ۳۵۰ باشه دیگه هیچ دلیلی برای خرید سری اس نمیمونه، چون در ازای ۵۰ دلار قدرت چند برابری نسیب کاربر میشه، قیمت ۴۵۰ دلار هم باعث میشه نسبت به سری اکس در دید مخاطب با توجه به قدرت خام نزدبک و محتویات انحصاری بینظیر سونی، بهتر جلوه کنه و همچنان سونی فروش کنسولهاش رو حفظ کنه
    همه‌ی اینا تابع ریسک پذیری و ضرر پذیری سونیه که‌ امیدوارم این ریسک رو متحمل بشه

  • امیدوارم سونی هم قیمت کنسول رو عالی بده تا سونی های عزیز هم بتونن بخرن…
    من که هزار درصد سری اس میخرم خیلی دوسش دارم کوچیک پرقدرت و خوشکل…
    برای من و کسایی که به فورکی علاقه ندارن بی نظیره همه چیزش….
    حتما خریدمش
    مرسی واقعا اسپنسر
    مرسی ماکرو که هستی
    منتظر اعلام تاریخ رویداد بعدی ماکرو حالا باید باشیم…
    امیدوارم سونی هم غافلگیر کنه طرفداراشون رو
    همه ما گیمریم و با داشته هامون کیف میکنیم…

  • Arash parsa گفت:

    وای دل تو دلم نیست خدا کنه قیمت خوبی ارائه بدن. راستی اگه ۲ ماه دیگه کنسول رو ارائه بدن آیا همون روز وارد ایران میسه یا نه، چند ماه طول میکشه؟

  • cast away گفت:

    ممنون از اقای کریمی بخاطر مقاله
    وجود چنین مقاله ای در این شرایط واقعا لازم بود
    چیزی که میخوام بگم اینکه هنوزم که هنوزه قدرت و تاثیرگزاری محتوای انحصاری نادیده و کم اهمیت گرفته میشه
    اتفاقاتی که برای سونی بخاطر ps3 افتاد رو بعید میدونم اونایی که دنبال کننده ی حواشیه دنیای گیم هستن فراموش کنن
    اینکه ضعف ش در قیمت گذاری رو چطور تونست با تولید محتوای باکیفیت (نه کمیت !) جبران کنه و مخاطب رو مجبور کرد به طرف ps3 کشیده بشه
    یکی از ویژگی های خاص سونی نسبت به رقیب محتوای انحصاریه و در کنار سخت افزار مناسبه که تبدیل به یه برگ برنده ای شده که نمیشه انکارش کرد
    چیزی که بالاخره مایکروسافت بهش پی برده و با خرید استدیو های مختلف سعی داره از این نظر خودش رو تقویت کنه(هرچند وقتی یه بازی برای دو پلتفرم مختلف عرضه میشه به هیچ وجه نمیشه اسم انحصاری رو روی اون گذاشت و باید دید احتمال داره روی یسری عناوین اسنثنا قائل بشه یا نه)
    ببخشید کامنت من تا حدی اسپم شد ولی نمیشه ندیدگرفت این رو که محتوای انحصاری در خرید من به عنوان یک مصرف کننده تاثیر زیادی داره تا جایی که در قید و بند ۵۰ تا ۱۰۰ دلار کم وزیاد قیمت نباشم

  • Sackboy گفت:

    خدایا شکرت. بالاخره رقابت تاثیر مثبت خودشو در جای حساس ماجرا نشون داد! 😀

  • GrandWarden گفت:

    تشکر از آقای کریمی عزیز بابت مقاله.
    بنظرم سونی با دادن قیمت برابر با اکس باکس سری اکس و بهتر از اون قیمت پایین تر،میتونه بیشتر نگاه ها رو سمت خودش نگه داره اگر چه همین حالا هم به لطف عملکرد شگفت انگیزش در این نسل،دست بالاتر رو نسبت به رقیب داره و در صورتی که تصمیم نادرستی اتخاذ نکنه،برتریش به احتمال بالا تا آخر نسل تضمین شده اس.ای کاش که هیلو اینفینیت هم لانچ کنسول اکس باکس می ماند ولی خب با این مشکلات همون بهتر که تاخیر خورد چون اون بازی باعث خدشه دار شدن نام کبیر هیلو میشد.به امید یک نسل طوفانی و کاملا رقابتی و موفقیت هر دو کنسول.

  • Microbsoft گفت:

    بیا سلطان که برای تجربه شاهکارات لحظه شماری میکنم
    نسل بعد=
    آیپی جدید ناتی داگ :inlove:
    آیپی جدید سانتا مونیکا :inlove:
    بازی استودیو سن دیگو :inlove:
    هورایزن فوربیدن وست :inlove:
    لست ۳ :inlove:
    دنباله گاد :inlove:
    اسپایدرمن‌۲ و همچنین مایلز مورالز :inlove:
    دیزگان ۲‌ شایدم آیپی جدید بند استودیو :inlove:
    دیمنز‌ سولز :inlove:
    بلادبورن ۲ :inlove:
    و کلی انحصاری دیگه

  • Rich Man گفت:

    در ایران به نفع ماست که با خرید نسخه ی Dvd bluray یه بار پول اضافه بدیم و بازی ها رو بتونیم مثل این نسل خرید و فروش کنیم تا جلوی ضرر زیادو بگیریم .
    با روند فعلی به نفع کسی نیست که بخواد نسخه ی بدون دیسکشو تهیه کنه و هربار یه هزینه ی سنگین رو متحمل بشه .

    • Sackboy گفت:

      منم حقیقتش در مورد به صرفه بودن دیجیتال تو ایران کمی شک دارم.
      چون فکر کن کنارش باید یه هارد SSD هم برا آرشیو بازی ها بگیری. ولی دیسک که باشه با خیال راحت بازی‌ها رو پاک می‌کنی، چون بخش اعظمی از دیتاشو به صورت آرشیو داری.

  • Drama گفت:

    کریمی عزیز خسته نباشی مقاله جالب و خوبی بود و محتوای خوبی داشت با تشکر

  • Dark_Mahdi گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود، خسته نباشید. :heart:

  • alipower_fan گفت:

    این مقاله اثبات حرفامه که شروع کردید تیکه انداختید به اکس باکس و مایکروسافت. از خط اول که نوشتی منتبع داخلی مایکروسافت رو مجبور کردن بگیر تا خط اخر. اخه کی مایکرو و مجبور به گاری میکنه؟ خودت حرف دهن خودتو نمیفهمی؟ همینه میگم مترجمی و تحلیلگر نیستی دیگه. تو همون ترجمه هم نمیتونی کارتو درست انجام بدی و از خودت کم و اضافه میکنی. بد برگشتی میگی تهمت میزنی. بیا. متن مقالت جلو خودته. پیامارو بخون ببین با حرفات چطوری سونی فنا رو به جون مایکرو فنا انداختی همه شروع کردن ترول کردن مایکرو و اکس فنا کلا به این سایت سر نمیزنن. تو که حرف دهن خودتم نمیفهمی کسی مجبورت نکرده مقاله بدی واقعا.

    • دوست عزیز حرص نخور مایکروسافت درسته ضعیف عمل کرده ولی ما دوست نداریم طرفدارانش خدایی نکرده سکته کنن یا حرص بخورن به جای این کارا به اثار مایکروسافت انتقاد کنین شاید حداقل یکم اهمیت داد به کیفیت محتوایی که ارائه میده. در ضمن خط اول مقاله عین واقعیته چون لیکر ها مایکروسافت رو مجبور کردن اطلاعات رو زودتر فاش کنه چون قرار بود هفته‌ی بعد جزئیات قیمت و پری اوردر رو مشخص کنن.
      http://uupload.ir/files/nb6z_6786577.png
      مگه رئیس بخش اکس باکس آقای فیل اسپنسر کبیر نگفتن قرار بود هفته ی بعد جزئیات منتشر شه. شما اول برو ببین دنیا از چه قراره چهار تا خبر بخون بعدش انتقاد کن.
      به جای این که بیای به مقالات و نویسنده و وبسایت گیمفا گیر بدی حداقل به جای به به و چه چه از مایکروسافت برو ازشون نقد کن و بخواه که چهار تا محتوای بی ارزش و چیپ رو به اسم گیم پس قالب نکنن به طرفدارا که یک زمانی گرز ۱ ۲ ۳ بازی می کردن. به جای بحث و کل کل با نویسنده ی گیمفا برو از شرکت مورد علاقت نقد کن که دم به دقیقه از اسمارت دلیوری حرف میزنن اما هیچ کدوم از بازی های رویداد آخرشون به جز یکی دو تا برای اکس وان عرضه نمیشه. به جای این که بیای به من نقد کنی برو از شرکت محبوبت نقد کن که نیاد پرچم دارشو به این سطح از خفت برسونه در صورتی که یک روزی همین سری هیلو انقلابی بود. شما اگر گیمر حقیقی بودی بابت هر چی که بهت دادن به به و چه چه نمی کردی بلکه شرکت محبوبت رو نقد می کردی. به جاای نویسنده ی گیمفا برو به شرکت محبوبت نقد کن که به جای دو تا تریلر گیمپلی از انحصاری هاش نره ۵ تا سینماتیک بذاره توی رویدادش شما هم فکر کنید گیمپلی هست و به به و چه چه کنید. به جای این که به من نقد کنی به شرکت محبوبت نقد کن که به جای این که پرچم دارش قدرت ۱۲ ترافلاپسی رو به رخ بکشه داره مثل نسل ۷ عمل می کنه. به جای این که هر ثانیه کامنت هیت به سمت نویسنده‌ی گیمفا ارسال کنی برو از شرکت محبوبت محتوا بخواه اینقدر سطح خودتون رو پایین نیارید شما گیمر هستید حقتونه بازی با کیفیت داشته باشین. به جای این که به من نقد کنی برو به شرکت محبوبت نقد کن که دو تا بازی با کیفیت انحصاری برای لانچ نداره و همشون رو تاخیر زده. حالا بسه یا بیشتر بگم؟

      می دونی مشکل شما چیه مشکل شما اینه که دوست دارین نویسنده ها و منتقد ها و همه ی جامعه‌ی ژورنالیست ها چشمشون رو به حقیقت ببندن و اگر حرف حق بزنن تهمت فن بوی بودن بهشون میبندین ولی من اصلا برام اهمیتی نداره چه تهمتی بزنید من حقیقت رو میگم حالا چه خوشتون بیاد چه نیاد.

      • alipower_fan گفت:

        دقیقا از حرفهاتون مشخص میشه ترول کردنتون. هیلو به هیچ عنوان نسل ۷ نیست گرافیکش شما از کی گیمینگ رو شروع کردید؟ فکر نکنم بیشتر از ۱ ماه باشه با توجه به حرفهاتون. تمام منتقدای دنیا حتی سونی فنا گیم پسو میپرستن و فقط شما ایرانیای سونی فن یا بهتر بگم هیتر مایکرو هستید که چون دستتون بهش نمیرسه میزنید تو سرش. حرفهاتون کاملا نشون میده که ذره ای منطق ندارید. بهتر بگم؟ منطق سونی فن دارید. همه با تک تک بازی های فورزا عشق کردن. استدیو گیرز سر نسخه ۴ عوض شد و ریسک بزرگی بود بخوان تغییرات بدن ولی تو گیرز ۵ بهترین بازی گیرز رو عرضه کردن. هیلو ۵ از هر نظر بهترین هیلو منتشر شده بود فقط یک ایراد داشت. کسی که با نسخه ۵ شروع میکرد داستان رو نمیفهمید که اصلا هم دور از ذهن نیست همچین اتفاقی. بازی اوری مثلا مرز های سبک پلتفرمینگ رو به کل جابجا کرد با هر نسخش. بازی سی اف تیوز بعد ۴ سال از انتشارش رتبه اولی های استیمه هنوز و ملت کلی ساعت پلی میدن. چرا ؟ چون جذابه و به طرفدارا اهمیت میده. ولی بازی های یکبار مصرف سونی گه بعد بازی کردن دیسکو باید پرت کنی تو سطل چی؟ این مشتری مداریه؟ این ارائه درست محتواست؟؟؟؟ به شما هرچی میدن بهبه چهچه میکنید یکبار بازی میکنی سپس سطل آشغال یا یه بدبختیو پیدا میکنید بهش میندازید بازیو. یا با دزدی کردن و افلاین بازی کردن به سازنده توهین میکنید.فعلا که همه حرفاتون درباره محتوا به ضرر خودتون شد. چی میخوای بگم؟ کنسول ۱۲ ترافیلاپسی زمان خودش قدرتشو نشون میده هنوز کنسول منتشر نشده چی واسه خودت میگی قدرت اجرا بازی نداره؟ پس ببند عزیزم. ۲ ماه دیگه کنسول ps5 عرضه میشه و هنوز هیچ عنوانی واسش معرفی هم نکرده یه دی ال سی فقط بقیش هم ۲ تا بازی برای سال ۲۰۲۱. حداقل مایکرو معرفی کرده و همه دیدن دارن چه کارهایی میکنن و کسی به محتوای ۳ سال آیندش شکی نداره. سکته نکن حالا. هروقت کم اوردی و نتونستی جواب پیامامو بدی پیاممو تایید نکردی تا بقیه نفهمن حرفی واسه گفتن نداری. ایشالا سونی این نسل هم مث نسل ۸ بترکووونهههه کی بدش میاد از این واقعا؟ من که دوست دارم ادامه لست و گاد و انچارتد رو برم. ولی یکسری نا گیمر هستند که با خودشون میگن اکس فنا باید تو اتیش سوخته بشن. شما هم از این به بعد به جای اینکه به کاربرای گیمفا بپرید برید به شرکت مورد علاقتون بگید محتواشو از حالت یکبار مصرف دربیاره بتونید یکم بیشتر بازی کنید. مایکرو اینکارو این نسل کرد ولی سونی عقب گرد هم زد حتی.

        • ۱- اگر کامنتت تایید نمیشه دلیلش اینه که کوچک ترین ادبی درونش نیست. مثل همین الان که گفتی ببند اما این بار تایید کردم که شعور شما رو به مخاطب نشون بدم.
          ۲- آثار شرکت سونی یک بار مصرفن؟ پس فیلم godfather و تمامی آثار سینمایی هم یک بار مصرفه و به درد اشغالی می خوره چون دو ساعت میبینی بعدش دیگه ارزشی نداره ؟ نه چون شما درک درستی از بازی و اثر هنری ندارین نقاشی هم انسان یک بار میبینه تموم میشه ولی هیچی از ارزش هاش کم نمیشه. اگر به درد اشغالی می خوره کل صنعت گیم رو متحول نمی کرد. این بزرگ ترین توهین به صنعت گیمه صنعت گیم حداقل ۳۰ سال به این روش ادامه داشته و به تازگی اثار ضعیفی مثلsea of thieves و Fortnite دارن سطح این صنعت رو پایین میارن. فورت نایت هم بازی بازاش بیشتر از sea of thieves و امثالش هستن دلیل میشه اثر خوبیه؟ اصلا.
          ۳- همین که زحمت ۶ ۷ ساله ی استودیوهای سونی و به طور کلی سازنده‌های سینگل پلیر رو آشغال خطاب می کنید دارین سطح درک خودتون رو پایین نشون میدین و این موضوع نمایان گر این هست که هیچ درکی از سختی های داستان سرایی و طراحی انیمیشن و … ندارین. امثال شما فقط لذت میبرین بازی هایی مثل crossfire x و sea of thievez و bleeding edge داشته باشین بدون هیچ روایت و به صورت دنباله دار بازی کنین نه مفهومی داشتن نه چیزی صرفا سرگرمی و آدرنالین. این نه نیاز به فکر کردن در مورد ارزش ها داره نه مسائل مهم جامعه و … رو بیان می کنه صرفا سرگرمی دور همی هستش. و این ارزشش صفره.
          ۴- کسایی که از آثار سونی لذت میبرن مطمئناََ گیمرهای سنتی هستن و امکان نداره یک ماه شروع کرده باشن چون این سونی هستش که اصالت حقیقی رو داره نه مایکروسافت. زمانی که ما پلی‌استیشن ۱ و آثار نینتندو رو تجربه می کردیم کنسول محبوب شما اصلا وجود خارجی نداشت چه برسه بخواد مثل نسل اخیر شکست بخوره.
          ۵- دفعه ی بعد اگر الفاظی مثل دهنتو ببند و … استفاده کنید تایید نمیشه بعدش انتقاد نکنین که چرا کامنت من تایید نشد.

          همچنین شما اگر توانایی بحث و جواب دادن به من رو داشتی اون تهمت که گفتی لیکرها مجبور نکردن رو جواب میدادی چون با مدرک بهت ثابت کردم داستان از چه قراره.
          نکته ی دوم هم اینه که اگر تواناییشو داشتی در مورد اسمارت دلیوری و سیاست های مایکروسافت هم جواب میدادی ولی رفتی سمت مواردی که اصلا مشخص نیست و گفتی مثلا هیلو قراره بهتر باشه و طرفدارا علاقه داشتن بشه اره سر مسائل سابجکتیو بحث کردن یعنی پایین ترین سطح بحث کردن.

          • MASIH گفت:

            stationbox ارزش اینکه این همه تایپ کنم نداشتی ولی مینویسم برای امثالت
            خجالت هم خوب چیزیه واقعا سطح شعور و ادب و سطح گیمری خودت رو نشون دادی
            برو خجالت بکش و متاسف باش گرچه میدونم جوری تربیت شدی که این حرفا مفید واقع نمیشه و منطقی نیستید حقتونه اسپنسر همونارو به خوردتون میده دیگه همه میدونن اسپنسر با سیاست هاش گند زده اتفاقا این تو هستی که یک ماهه گیمر شدی اگه نسل ۷ ایکس باکس داشتی اگه نسل ۶ ایکس باکس داشتی متوجه میشدی ایکس باکس و انحصاری هاش یعنی چی متوجه میشدی شاهکار یعنی چی تقصیر شما نیست این گیمرها و استریمر های دلقک مدرن و جدید هستن که روی آوردن به جلوه دادن بازی هایی مثل فورتنایت و دستنی و پابجی و کالاف آنلاین و میان بازی های انقلابی مثل لست ۲ رو میکوبن فقط برای اینکه از اینجور بازیا ساخته نشه فقط برای اینکه تو چشم باشن برای اینکه سازندهارو بترسونن که ریسک نکنن که الان جز اینکه اسپنسر تموم دودمان انحصاری های ایکس باکس رو به باد فنا داده و آبروی برند ایکس باکس رو برده بازی هایی که انحصار خود ایکس باکس بودن تو نسل های قبل الان هرچی انحصاری ایکس باکسه عرضه میکنه برای پی سی اون گیمری که توی خارج کشوره و اوضاع اقتصادی خوبی داره مگه دیوانه س بیاد پول بده کنسول ایکس باکس رو بخره تموم انحصاری ها داغون شدن برای سیاست مزخرف اسپنسر بازی هایی که متاشون بالای ۹۰ میشدن نهایتش مثل فورزا ۹۱ میشن گیرز به فنا داد هیلو رو داغون کرد هیلو که نماد سبز ایکس باکس بود رو داغون کرد و تبدیلش کرد به یک بازی سرویس محور اوضاع جوری شده که ایکس باکس در خطره حتی شاید در نسل آینده ورشکسته بشه همین نسل ۸ هیچ حرفی برای گفتن نداشت اگر گیم پس و پول های مایکرو نبود ایکس باکس تو همین نسل چال میشد برو خجالت بکش انحصاری های پلیستیشن و عظمت سونی برای همه ثابت شدس بجاش یاد بگیر از هنر و سنت گیم دفاع کنی و زنده نگهش داری یکم بدون هنر واقعی چیه اون موقع نمیای به انحصاری های بزرگ سونی و عوامل سازندش با این همه سابقه و شاهکار هایی که ارائه میدن توهین کنی هرچی گفتی لیاقت خودته یکم انسان باش و درست فکر کن برای خودت متاسف باش که میای حرفای خنده دار میزنی در همین حین که داری این کامنتارو تایپ میکنی برامون برو سایت همسایه یک مقاله از گندکاری های مایکرو نوشتن اونجا که اکثرن فن مایکرو هستن وخودشون حالشون داره بهم میخوره حالا نمیخوای قبول کنی نکن فقط به کسی توهین نکن و ارزش هارو زیر پا نزار تو در حدی نیستی که به سونی توهین کنی در حدی نیستی به نویسنده با ادب و منطقی توهین کنی در حدی نیستی که به طرفدارای منطقی سونی توهین کنی حالا هم دیدی مایکرو حسابی گند زده اومدی دق و دلیت رو اینجا خالی کنی مثلا ولی منطق داشته باش چه اشکالی داره بیای و یک پلی ۵ بخری من این نسل تا نیمه هاش کنسول ایکس باکس داشتم ولی تا لست اف اس ۲ معرفی شد کنسول سونی رو خریدم و تازه با انحصاری های پلی ۴ فهمیدم نسل ۸ چه اشتباهی کردم کنسول مزخرف ایکس باکس رو خریدم که بیام بازی های بی محتوا و معمولی پلی بدم و بلعکس شما من حالم از گذروندن وقت تو بازی آنلاین بهم میخوره و نمیام تعریف کنم و بگم به به چه چه مایکرو بازی میده مولتی هم داره که کلی سرگرم کنه من دنبال ماجراجویی و داستان هستم نه هروز تکرار و تکرار مسخره بازی مایکرو هدفش عناوین سرویس محور و آنلاین شده فکر کردی چرا با ea ریخت رو هم کجاس نسل ۷ که کسایی که اگه کنسول سونی رو هم داشتن کنارش یدونه ایکس باکس هم داشتن از بس که ارزش داشت ادم چرا دروغ بگه انحصاری هاش شاهکار بودن کیه که alan wake و گیرز ۲ با متای ۹۳ و انحصاری ایکس باکس ۳۶۰ هنوزم انحصار ۳۶۰ هستش و برای پی سی عرضه نشده رو یادش بره..باعث تاسفه

          • alipower_fan گفت:

            پس خودت هم فهمیدی پیامی که داده بودی ارزشی نداشت دیگه چرا درباره گیم پس که گفتم اشتباه کردی نتونستی جوابی ارائه کنی؟ من اون قسمت ببند رو هم بخاطر این گفتم که شما حدود یکماه پیش از لفظ حیوان برای توصیف من استفاده کردید تو پیامتون درصورتی که من کاملاااااااااااااااااااااااا با احترام با شخص شما و همه داشتم بحث میکردم ولی یکدفعه اون پیامتو دیدم و به حقیقت و خو شما پی بردم. اسمارت دلیوری ؟ دقیقا همین رو پلی استیشن هم داره پستش تو گیمفا هست حداقل سایت رو مطالعه کن و این برای فهموندن به مخاطبه که لازم نیست پول اضافی بپردازه دلیل تاکیدشون چیه؟ دلیلش اینه که سونی last1 رو بیرون داد و با تغییر کم تکسچر و رزولوشن دوباره همون بازیو فروخت و مایکرو فهموند که داستان این نسل از این قرار نیست و داشت به سونی میگفت که بفهمه کارای اضافه نکنه و شماهارو نتیغه. شما حتی نمیدونید جمع تو انگلیسی با S هست و z نوشتید چطوری جدی داستان بازی هارو میفهمید این ابتدایی ترین چیز زبان انگلیسیه واقعا. همینه محتوا بازی هارو درک نمیکنید دیگه. اکثر بازی های داستان محور یکبار مصرفن و بازی های سونی هم دست کمی ازشون ندارن و تعداد محدودی مثل لست ۲ هستند که ارزش ۲ بار رو دارند ولی بیشترشون مث انتیل داون و امثالهم فقط برای یکبار ساخته میشن. حالا اونایی که ارزش دوبار تموم کردنو دارن چنتان تو نسل ۸ برای سونی ؟ ۳ تا کلا. خب پس چطوری به این میگید محتوا؟؟ درمورد خط اول مقالتونم بگم که لیکر ها هیچ کاری با مایکرو نداشتند و همه میگفتند ۶۰۰ دلار ۶۰۰ دلار ولی مایکرو میتونست بذاره کلا بعد سونی یهو بگه ۵۰۰ تازه سونی با توجه به لیکر ها خیلی راحت تر ۶۰۰ تارو میگفت و مایکرو میتونست بعدش بگه ۵۰۰ و غافلگیر کنه ولی همچین کاری نکرد چون هیچکسی به مایکرو دستور نمیده. جدا خودتو کی فرض کردی ؟ دفعه بعد کسی چه من چه دوستان رو با لفظ حیوان صدا کنید برای خودتون بد میشه. در ضمن جواب هیچکدوم از بحثامم نتونستید بدید
            نه هیلو
            نه گیم پس
            نه هیچچیز دیگه
            درضمن بازی های یکبار مصرف سونی با نقاشی و گادفادر فرق دارن در این حد نمیفهمی اینو خدایی؟؟؟؟
            چطوری بازی د اوردر و کیلزونو با اینا مقایسه میکنی ؟ حالا گاد و لست و انچارتد یه چیزی.
            نصف پیامتون تهدید بود فقط اصا نتونستید جواب بدید خواهشا یه جواب درست و قانع کننده داشته باشید نه اینکه یه چیزی بگید که خودتونو بدتر کوچیک کنید

            • شما اتهام زیاد زدی ولی دریغ از یک لینک یا یک عکس که ثابت کنه من این توهین رو به شما کردم. کاربران سایت مثل شما نیستن که هر چیزی رو باور کنن مطمئناََ هم زودباور نیستن. اگر توهین کردم ثابت کنید.داخل پیغام خصوصی که به شما توهین نکردم اگر چیزی گفته باشم داخل کامنت ها بوده چرا هیچکس ندیده. با دروغ گفتن و توهین چیزی رو نمی تونید ثابت کنید.
              من جواب تک تک صحبتا رو دادم این که شما نخوای قبول کنی به من مرتبط نمیشه. شما می‌تونید همون مایکروسافتی که محتوایی در سطح halo infinite میسازه رو قبول کنی به منم ربطی نداره ولی این که سطح محتوای سونی بالاتر از مایکروسافت هست اونم نه به صورت جزئی بلکه کاملاََ در سطح بالاتری قرار داره غیر قابل کتمانه. در اصل قصدم هم نبود انسان بی شخصیتی مثل شما رو توجیه کنم بلکه قصد اصلی من اینه مردم بفهمن به نفعشونه چه انتخابی کنن که مطمئناََ کاربرین سایت خودشون بهتر از همه درک دارن چه سونی فن چه مایکروسافت فن. قصد از بحث کردن اصلا این نبود که شما رو توجیه کنم در حقیقت این بود که مخاطبین بفهمن مایکروسافت سیاست هاش در عین شعار consumer friendly بودن کاملاََ ضد مشتری هستش و گول قیمت پایین رو نخورن اگر به محتوا اهمیت میدن. همه مثل شما دوست ندارن چشمشون رو ببندن به روی معنی و هنری و مفهوم بشینن bleeding edge و halo infiniteیی بازی کنن که سازندگانشون کوچک ترین احترامی برای مخاطبین خودشون قائل نیستن. مردم لیاقت اینو دارن بهترین ها رو دریافت کنن. مایکروسافت در اوایل نسل هیچ اثر قابل توجه ای نخواهد داشت. بقیه آثارشون هم از طریق ویندوز در دسترسه. مردم اینا رو درک می کنن بعد انتخاب می کنن همه پیروی شستشوی مغزی شرکت مایکروسافت و سونی نیستن.
              الان گفتین قبلا هم گفته بودید که من به کاربرها گفته بودم از سایت برین. با یک عکس ثابت کنید با یه لینک ثابت کنین حرف که باد هواس منم می تونم اینجا تا صبح به شما اتهام بزنم که شما ده نفر رو به قتل رسوندین.

              • Neil_druckman گفت:

                اقای کریمی من عذر میخوام این چند وقت شما انقدر زحمت کشیدید انقدر خبر گذاشتید انقدر بررسی های مختلف انجام دادید که ادم این دست کامنتا رو میبینه شرمنده میشه.این افراد متاسفانه از لحاظ شعور زیر خط فقر هستن و کاریشم نمیشه کرد

              • -amirhosein- گفت:

                اقای کریمی من از شما معذرت می خوام.
                واقعااا خجالت اوره، وجود ی همچین ادمایی تو دنیای گیم،همینه میگن بازی رایانه ای مال بچه هاست،
                .
                stationbox
                قربونت برم عمو جون بجای که بیای اینجا با اقای کریمی کل کل کنیو بهش تهمت بزنی و هر ۵ دقیقه یبار سایتو رفرش کنی؟!؟
                بشین یکم فکر کن نسل نهم درست انتخاب کنی مثل نسل فعلی کلاه سرت نره :laugh:

                #هیلو اینفینت=گوتی سال ۲۰۲۱ 😛 :laugh:

              • sam snake 47 گفت:

                من سایت ها و پیج های گیم زیادی عضوم. تا حالا ادمینی مث شما ندیدم اقای کریمی. خیلی با متانت و خضوع جواب همه سوالات رو میدید و تشکر ویژه ازتون دارم. امیدوارم این بحثی که براتون شکل گرفت باعث نشه که کم کار بشید و مارو از زحماتتون بی بهره بزارید. من بشخصه یکی از دلایل سر زدن دائمیم به گیمفا شخص خود شماست. سرعت خبرگذاری، ترجمه بسیار شیوا و روان، مدیریت کامنتها، پاسخگویی بی نظیر و خاکیتون و… همه باعث میشه گیمفا جای بهتری باشه برای گیمرای عزیز. میدونم بعضی چیزا کمشم زیاده مث هیتر و ادم بی ادب. ولی خب بازم تکرار میکنم ما رو از نعمت خودتون محروم نکنید. من از شما تشکر میکنم و بجای بعضی ها از شما معذرت میخام.
                :yes:

                • خیلی ممنون از شما. نسبت به بنده لطف دارین. من خودم شخصاََ لذت میبرم که با کاربرای منطقی سایت تعامل داشته باشم و اصلا این بحثی که اینجا شکل گرفت چیز خاصی نیست که بخواد از ذوق ما نسبت به فعالیت یا شرکت در کامنت ها کم کنه. این که اطلاعات به اشتراک بذاریم و از طرفی از اطلاعات شماها استفاده کنیم واقعاََ لذت میبرم. مرسی از شما.
                  @amirhossein
                  خیلی ممنون از لطفتون.

          • 🤘Mohsenj74 گفت:

            وای خدا من از خجالت مردم یعنی آقای کریمی و تیم گیمفا انقدر برای گیمر ها زحمت کشیدن اینه جوابتون ؟ چقدر باعث شرمساری هستین با این طرز فکرتون و بدتر از اون طرز بیانتون من از روزی که تو سایت هستم تا به حال اینطور احساس تاسف بهم دست نداده بود اصلا نمیخوام وارد بحث کنسولی و فنی بشم چون انقدر همه چی واضح هست که نیازی به گفتن نداره ، من انقدر که تو این چند ماه سعی کردم به هر نحوی به ایکس باکس خوشبینانه نگاه کنم و امیدوار باشم اما کارنامه ایکس باکس به کنار فقط همین کامنت تو باعث شد یه لحظه حالم از ایکس باکس بهم بخوره تو از ایکس باکس دفاع نکردی در اصل ایکس باکس رو بمباران کردی ،،،، من سعی کردم هشتگ ترول نکنیم رو بزنم و به لطف سونی فن ها که کمک کردن این حرکت نتایج خوبی داشت و هدفم فقط این بود که ایکس فنایی که میدونم گیمر واقعی هستن بیان و کامنت بزارن…هموطن گرامی ایکس فنا و پی سی فنا رو نویسنده های گیمفا فراری ندادن شما ها فراریشون دادین با اون اکانتای ابلهانتون و دنیای پوچی که برا خودتون ساخته بودین
            .
            همینجا اعلام میکنم انقدر که کار تو و امثال تو مایه شرمساری هست دیگه عمرا این هشتگ رو بزارم و از طرف خودم از آقای کریمی عذر خواهی میکنم و میخوام ازشون که با قدرت تر از همیشه ادامه بدن چون جای گیمفا و نویسنده هاش اینجاست :heart:
            .
            .
            #RIP

          • Stationbox
            کسی مثل شما که اینقدر ادب نداره که به این نویسنده ی عزیز و کادر عزیز گیمفا احترام نمیذاره تکلیفش معلومه حتی با این کامنتاتون حقتون بود که بن شید ولی باید خدا رو شکر کنید که جناب کریمی لطف کردند و بنت نکردند
            واقعا بعضی وقت ها آدم خجالت میکشه با دیدن چنین کامنتایی خودت خجالت نمیکشی که به نویسنده میگی نفهم ؟ متاسفن برای ادبت .
            بعدم به جای اینکه از انگلیسی ایراد بگیری بفهم که تند تایپ کردن تو کیبورد اشتباه هم داره و به جای ایراد گرفتن املایی حرف اصلیتو بزن با اینکه هیچ حرفی نداری بزنی جز توهین
            کیفیت بازی ها هم که هیچی نمیگم چون از الان معلومه کسی که به بازی های سونی بگه یبار مصرف کلا داره خودشو گول میزنه
            .
            جناب کریمی من هم از طرف خودم از شما عذرمیخوام ولی بدونید این کامنتای این چنینی پوچه و ارزش وقت شما رو نداره ولی بازهم معذرت میخوام ازتون جناب کریمی و ازتون میخوام همچنان به کارتون ادامه بدید و اهمیتی به این کامنتا ندید چون ما کاربرا همه جوره شما رو حمایت میکنیم و این کامنت ها رو ما تاثیر نداره :rose: :heart: :heart:
            .
            .
            محسن جان من هم دیگه از این هشتگ استفاده نمیکنم دلایلش هم شما مفصل گفتی دیگه :heart:
            با تشکر

            • @amir.gamer234
              @MASIHA
              @neil_druckman
              @Mohsenj74
              مطمئناََ دو تا کامنت از سمت چنین افرادی باعث نمیشه ما فعالیتمون کم بشه یا به ذوق هم قشری های خودمون کار نکنیم. همین که شماها انرژی میدین خودش به شدت ارزشمنده. تشکر از همگی. بحث با چنین شخصی خودش کمی غیرحرفه‌ای بود عذر می خوام.

              • 🤘Mohsenj74 گفت:

                Amir.gamer234 :yes: :heart:
                .
                .
                آقای کریمی من اون اوایل که فیس بوک تاز مد شده تو چند پیج خیلی بزرگی ادمین بودم و تجربه برخورد با این اشخاص رو خوب دارم شاید براتون جالب باشه یکیش بزرگترین پیج کشتی کج بود یه زمانی 😀 یه دوستی یه بار بهم حرفی زد خیلی جالب بود گفت تو دنیای مجازی با هر کسی بحث نکن چون نمیشناسیش و شاید بچه باشه و با بچه بحث کردن هیچ فایده ایی نداره حالا بچه چه به لحاظ سنی و چه ذهنی به نظرم دیگه با این اشخاص بحث نکن فقط اعصاب خودتو بهم میریزی و ارزششو نداره

            • Lara گفت:

              عجب آدم هایی پیدا میشن واقعا بی شخصیت و بی آبرو یخورده شرم و ذات انسانیت و شرف تو وجودتون نیست به همین راحتی تهمت میزنید و هرچی میخواید میگید
              :-(( اقای کریمی من و رفقا بجای اون ادم نفهم خجالت کشیدیم واقعا چطور ادم میتونه روش بشه همچین چیزهایی از دهنش در بیاد جناب کریمی اهمیت ندید خودتون هم میدونید هیچکدوم از دوستان اهمیتی به همچین اراجیفی نمیدن شما تا الان ثابت شده ای درسته اینجا کار میکنی درسته شاید طرف بگه پول میگیره کارشو میکنه اما بلاخره کار شما با کیفیت و سریع و با ذوق و شوق هستش که اینقدر اهمیت میدین که سایت رو بروز نگه میدارید اینقدر اهمیت میدین که با کاربرا گفتگو میکنید تلاشتون قابل ستایش هستش اینا هیچ ارزشی ندارن تموم اینایی که دیدین طرفداران ایکس باکس بودن با دهها اکانت اون موقع که اون رفیقی که اسمشو نیمارم گفت ۹۰ کاربرای این سایت ایکس فناش ترول و بی منطق و بچه سال هستن راست میگفت و حق گفت همینا بودن هرچی ترول بود از سمت همینا بود از اون ور سونی فنا میومدن انتقاد میکردن حقیقت رو میگفتن شما مسخره بازی و چرت و پرت میگفتید یخورده منطق داشته باشید چرا باید از یک چیزی که بده از یک چیزی که راهش اشتباس از یک چیزی داره هنر رو از بین میبره دفاع کرد چرا اینقدر متعصب هستید اینجاس که باید فنای ایکس باکس رو شناخت دوستمون راست میگفت ۹۰ درصدشون یا ترولن یا بی منطق یا بچه سال با اینکارت و حرفات فقط آبروی برند ایکس باکس رو بردی بیشتر همینکه میگی بازی یکبارمصرف خودش نشون میده چه آدم زبون نفهم و بی عقلی هستی اقای کریمی کامنت های ایشون رو تایید نکنید جز مزخرف هیچی نمیگه ارزش بیش از این رو هم نداره خودش هم خوب میدونه چی خوبه چی بده فقط مغزش پر شده از افکار و تعصبات بیهوده

              • خیلی ممنون از شما اینجور کامنت هایی که مشاهده کردید اصلا مهم نیست که تاثیری داشته باشه در میزان فعالیت من و تعامل با دوستانی مثل شما. مطمئناََ این روال تعامل با دوستان خوبی مثل شما باید ادامه پیدا کنه اصلا لذت نوشتن مقاله به داشتن مقاله اس وگرنه هیچ چیز دیگری نیست که بچربه به این مزیت. تشکر.

          • hosein1120 گفت:

            اقای کریمی عزیز خواهش میکنم اصلا ذره ای از ذهنتون رو درگیر این شخص نکنید البته این رو میدونم که شعور بسیار بالایی خدابهتون داده خودتون میفهمین البته بهتره بگم از شعوری که خدا به همه داده زو شما استفاده میکنین ،چون که خداوند به همه داده ولی واقعا جای شکر داره این نعمت
            کامنتمم نیازی نیست نمایش بدید فقط خودتون ببینید
            اسپویل :

            خواستم در ادامه حرفتون بگم که من پی سی دارم و یه کارت گرافبک دارم برای سال ۲۰۱۴ کارت gtx 750 ti با این کارت رد دد ردمشن دو رو با کمترین کیفیت از هجده فریم تا سی و دو فریم بازی کردم البته با میانگین فکر میکنم بیست و پنح فریم خلاصه میخوام بگم که این بازی بهترین بازیی بود که تا به حال کرده بودم ، من خودم یه مقدار تپش قلب دارم و اخرای چپتر شیش که ارتور میمرد در حال مبارزه با مایکا بود و داشت خیز برمیداشت سمت تفنگش تا زمانی که داچ پاشو گذاشت روی دست ارتور قلبم داشت از سینه پرت میشد بیرون خلاصه میخوام بگم که این بازی یک روایت داستان و کارگردانیی داشت که در صنعت گیم بی همتا بود
            و خواستم این حرفتونو تأیید کنم که واقعا بعضی از بازی ها مثل فرتنایت من واقعا فلسفه این ها رو درک نمی کنم واقعا هم از انویدیا تعجب کردم که تکنولوژی های جدیدشو به همچین بازیی اضافه میکنه ! البته فکر می کنم به خاطر جلب عوام به خودش باشه
            خلاصه خواستم حرفتونو تایید کنم
            واقعا یکی از بهترین های سایت گیمفا هستید اقای کریمی عزیز :rose:
            موفق باشید :heart: :rose:

        • Reason گفت:

          باورش سخته یه آدم انقد قوه‌ی تجزیه و تحلیلش ضعیف باشه که همچین ارجیفیو بنویسه، خودت میخونی کامنتتو خندت نمیگیره؟ این چه طرز صحبت کردنه من‌ نمیفهمم واقعا، متن مقاله کاملا طبق اظهار نظرهای افراد صاحب نظره و هیچ تناقضی با هیچی نداره
          ضمنا شمایی که دم از بازی یه بار مصرف میزنی احتمالا به واسطه‌ی همون قدرت تجزیه و تحلیل ضعیفت درک یه بازی غنی از لحاظ هنری رو نداری
          حاضرم سر جونم شرط ببندم یه آدمی با طرز فکر شما شاهکاری مثل nier automata که یکی از غنی ترین بازیای این صنعته رو بازی نکرده، واقعا شما صلاحیت اظهار نظر درمورد گیمینگ رو نداری و به جرات میگم یکی از بدترین کاربرایی هستی که تو سایت دیدم

        • نمونه یکی از کسایی که عرضه درست جواب دادن نداره مقلته می کنه

        • AXEL STONE گفت:

          stationbox : “”فقط شما ایرانیای سونی فن یا بهتر بگم هیتر مایکرو هستید””
          اقای عزیز اولا با واژه ی //ایرانیان// جم بندی نکن!!! شما کلا مشکلتون اینه که بلد نیستین حرف بزنین! چونکه دارین مارو بیفرهنگ جلوه میدین با این نوع جم بندی! (مگه خود شما ایرانی نیستی؟)
          خدارو شکر معلومه کی ادم درستیه
          یچیزی به شما بگم که درسی بمونه برای امثال شما: همیشه حق خودتان را با ادب و احترام بگیرید اگر فکر میکنین حق دارین پس حق خودتان را با توهین و طعنه و تمسخر و بدگویی و غییره نابود نکنید…
          من نمیدونم موضوع چیه و اصلا هم برای من مهم نیست اما احترام و انسانیت خوب چیزیه! حتا اگر هم اکانت شما فیکی باشه.

      • sam snake 47 گفت:

        داداش خوب شستیش دمت گرم. حرفات عین واقعیته و هرکیم خلاف این چیزایی که شما گفتی بگه خودشو … کرده. اخه ادم دلش میسوزه اکس باکسی که ی زمانی انحصاری های توپی داشت مث گیرز ببینی به چه روزی افتاده. خدا نبخشتشون. ما با مارکوس فینکس خاطره داریم. لعنت به اسپنسر که از بین برد اکس باکس رو. و متاسفم به حال طرفداری تعصبی اکس باکس که هرچی بهوشن میدن به به و چه چه میکنن.

  • سونی میخواسته بده ۴۹۹ و ۵۹۹ دلار
    الان مایکروسافت اینکارو کرده خیلی سونی بترکونه میشه ۳۹۹و۴۹۹ دلار
    هیچ دلیلی وجود نداره که سونی بخواد قیمت پایین تر بده چون با همون قیمت هم برده

  • sam snake 47 گفت:

    اقا رییس اکس باکس توی نسل ۷ کی بود؟! همونو بزارنش جا اسپنسر. قسم میخورم سر دو سال برند برگرده به دوران اوجش. این مسخره بازیای گیم پس و سری اس و یه مشت بازی کارتونی رو هم تموم کنن. ناموسا اکس باکس راهی بجز این نداره. باید ب خودشون بگن ما که نمیتونیم جلوی فروش پلی رو بگیریم. پس کاری کنیم که هرکی پلی داره یه اکس باکسم بگیره.

پلی‌استیشن ۵، نوبت تو است؛ سونی چگونه می‌تواند به قیمت‌گذاری اکس‌باکس واکنش نشان دهد؟ - گیمفا