اید سافتور نسبت به سخت‌افزار اکس‌باکس سری اس نگران است - گیمفا
اید سافتور نسبت به سخت‌افزار اکس‌باکس سری اس نگران است - گیمفا
اید سافتور نسبت به سخت‌افزار اکس‌باکس سری اس نگران است - گیمفا
اید سافتور نسبت به سخت‌افزار اکس‌باکس سری اس نگران است - گیمفا

اید سافتور نسبت به سخت‌افزار اکس‌باکس سری اس نگران است

آرش بوالحسنی
۱۱:۳۰ ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
اید سافتور نسبت به سخت‌افزار اکس‌باکس سری اس نگران است - گیمفا

چندین یک از اعضای استودیوی اید سافتور (id Software)، توسعه‌دهنده‌ی بازی Doom، نگرانی خود را نسبت به ضعف سخت‌افزاری سری اس در زمینه‌ی حافظه‌ی رم اعلام کرده‌اند.

کنسول اکس‌باکس سری اس مایکروسافت، حقیقتا حرکت بسیار هوشمندانه و جذابی از این سوی شرکت بود و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی در بسیاری از بخش‌های دنیا، می‌توانیم شاهد موفقیت این کنسول باشیم. اما خب با توجه به قیمت ۳۰۰ دلاری آن، قطعا در برخی موارد شاهد ضعف خواهیم بود و همانطور که انتظار می‌رفت، برخی از همین حالا نگران این ضعف هستند.

در حالی که اکس‌باکس سری اکس، برادر بزرگ‌تر سری اس، به ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم GDDR6 مجهز است، سری اس تنها مجهز به ۱۰ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 است. همچنین سری اس از نظر سرعت انتقال داده هم به طرز چشمگیری کندتر از سری اکس است.

طراح موتور ارشد اید سافتور، بیلی کان (Billy Khan)، در کنار اکسل نیتینگ (Axel Gneiting)، مدیر برنامه‌نویسی موتور این استودیو، هر دو در توئیتر نگرانی خود را بابت حافظه‌ی رم سری اس اعلام کرده‌اند. نیتینگ در توئیتر نوشت:

واقعا از وضعیت رم در سری اس ناراضی هستم. دور زدن این مشکل آسان نیست و کیفیت بازی‌های مولتی‌پلتفرم نسل بعد را پایین می‌آورد. افزایش رم در کنسول‌های اصلی هم به اندازه‌ی کافی کم بود و حالا اصلا انگار وجود ندارد.

بیلی کان هم در این باره گفت:

وضعیت حافظه در سری اس، مشکل بزرگی است. پایین آوردن زیاد وضوح تصویر قطعا می‌تواند کمک کند، اما کاملا این مشکل را حل نخواهد کرد.

البته برنامه‌نویس ارشد اید سافتور، داستین لند (Dustin Land)، گفت که با وجود اینکه سری اس نسبت به سری اکس بسیار ضعیف‌تر است، اما هنوز می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد:

سری اس به طرز فاحشی ضعیف‌تر از سری اکس است، اما هنوز هم بسیار قدرتمندتر از یک اکس‌باکس وان پایه است. این کنسول گزینه‌ی خوبی برای کسانی است که یک پلی‌استیشن ۵ خریده‌اند و قصد تجربه‌ی انحصاری‌های اکس‌باکس را دارند.

اکس‌باکس سری اس با قیمت ۲۹۹ دلار و اکس‌باکس سری اکس با قیمت ۴۹۹ دلار در تاریخ ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) به صورت جهانی عرضه خواهند شد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اید سافتور نسبت به سخت‌افزار اکس‌باکس سری اس نگران است - گیمفا
اید سافتور نسبت به سخت‌افزار اکس‌باکس سری اس نگران است - گیمفا
اید سافتور نسبت به سخت‌افزار اکس‌باکس سری اس نگران است - گیمفا
اید سافتور نسبت به سخت‌افزار اکس‌باکس سری اس نگران است - گیمفا
اید سافتور نسبت به سخت‌افزار اکس‌باکس سری اس نگران است - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • ((واقعا از وضعیت رم در سری اس ناراضی هستم. دور زدن این مشکل آسان نیست و کیفیت بازی‌های مولتی‌پلتفرم نسل بعد را پایین می‌آورد. افزایش رم در کنسول‌های اصلی هم به اندازه‌ی کافی کم بود و حالا اصلا انگار وجود ندارد))
    قابل توجه کسایی که از series s دفاع میکردن و اون رو ترمز صنعت گیم نمیدونستن
    برید ویدیو پادکست جدید چنل یوتیوب امیر گیم شو(amir game show) رو ببینید
    اونجا قشنگ تریلر معرفی و کنسول رو تحلیل کرده و همه چیز رو با سند و مدرک توضیح داده که series s چه مشکلاتی رو میاره
    از انگشت شمار یوتیوبر های ایرانی ای هست که ویدئو هاش ارزش دیدن رو دارن

  • Jack Joyce گفت:

    این دوست عزیز انگار نمیدونه که برای ۱۰۸۰p همین مقدار رم کافیه حالا اگر خیلی دوست داشت بهینه کنه ۱۴۴۰p
    نمیخوایم روی ۴k بازی کنیم تا این مقدار رم رو ببینیم

    • Sina_2081 گفت:

      دوست عزیز بحث فقط رزلوشن نیست. بحث بازی سازی و اینکه مجبورن بازی رو طوری طراحی کنن ویا بسازن که روی سری اس هم اجرا بشه.و اینطوری بازیهای انحصاری ایکس باکس چون مجبورن روی سری اس بیان ، به هیج وجه به کیفیت بازیهای انحصاری سونی نمیرسن و تنها دلیلش اینه که قدرت سری ایکس داره فدای سری اس میشه

    • Alifz گفت:

      نه اون برنامه نویس ارشد موتور بازی‌سازی که موتور بازی‌سازی ساخته چیزی نمیدونه
      شما میدونی

    • اگه ایشون ندونه شما که عمرا.گیریم خیلی هم خوب جواب بده این سری اس خب کدوم بازی مارپله رو ۱۲۰ فریم

    • Clara گفت:

      دوست عزیز مشکل ما اینه که فکر میکنیم همون بازی ساخته میشه ولی رزولوشن پایینتر! اصلا اینطور نیست!
      بزار یه مثال ساده بزنم: آنچارتد ۴ ۱۰۸۰ یا آنچارتد ۳ ۴K؟؟ کدوم کیفیت بیشتری دارن؟؟
      مشکل سریز اس اینه که سازنده ها چون با محدودیت مواجه هستن نمیتونن مثل قبل رو تکسچر ها کار کنن رو بافت ها رو نور پردازی رو هوش مصنوعی و هزار تا مسئله دیگه موضوع فقط رزولوشن نیست
      عین باقلوا نیست که همون بازی رو رزولوشن ش رو پایین بیارن بگن بفرمایید پورت شده مخصوص سریز اس! باید خیلی تغییرات ایجاد کنند از خیلی چیزا بزنن و هزارتا مسیله دیگه
      سریز اس مثلا اجازه ساخت همون آنچارتد ۳ رو میده تا آنچارتد ۴ دیگه اصلا رزولوشن و… مهم نیست وقتی کیفیت بافت ها پایین بیاد، هوش مصنوعی با مشکل مواجه بشه، سایه زنی ضعیف کار بشه و…..
      خبرش هم متاسفانه اومده که اول روی سریز اس ساخته میشن بعد پورت میشن روی کنسول پایه نه بالعکس
      کلا باید چند سال صبر کنیم تا تفاوت عمده بازی ها رو اونایی که برای ps و pc میان پ اونایی که برای اکس باکس میان رو ببینیم

  • Clara گفت:

    (( این کنسول گزینه‌ی خوبی برای کسانی است که یک پلی‌استیشن ۵ خریده‌اند و قصد تجربه‌ی انحصاری‌های اکس‌باکس را دارند)) اینم داره تیکه میندازه!!
    ((کیفیت بازی‌های مولتی‌پلتفرم نسل بعد را پایین می‌آورد))
    به نظرم این مورد خیلی به سازنده ها بستگی داره کاشکی اگه قراره بازی بسازن اول روی کنسول پایه بسازن بعد حالا یه کاریش برای سریز s بکنن اگه بخوان مبنا رو بزارن سریز s فکر کنم خیلی پیچیده شه داستان و عملا کیفیت بازی ها میفته دست انحصاری های سونی یا pc

  • Alifz گفت:

    دقیقاً همون چیزی که من گفتم
    الان رم ps4pro هشت گیگ gddr5 هست و ۴٫۸ ترافلاپس هم قدرتشه
    الان سری اس جدای ssd کم حجمش، رمش خیلی پایینه، تاثیر رم تو بازی قابل لمسه کاملا
    تازه اونم os اکس باکس که راحت دو گیگش توسط سیستم اشغال میشه
    یعنی عملا هیچ تغییری بین نسل هشت و نه نداره
    این بنده خدا میگه تفاوت با وان پایه زیاده به خاطر اینه که رم وان پایه هشت گیگ ddr3 هست نه مثل ps4 هشت گیگ gddr5

    الان هنوز نسل شروع نشده، توسعه دهنده های تردپارتی شاکی هستن

  • Endgame گفت:

    این چی میگه 😐
    “وضعیت حافظه در سری اس، مشکل بزرگی است. پایین آوردن زیاد وضوح تصویر قطعا می‌تواند کمک کند،”
    خودش جواب خودش رو داد، قرار نیست ۴k بازی کنیم، قراره ۱۰۸۰p بزنیم

  • Farshidmc گفت:

    به نظرم ۲۰۰ دلار بدی برای یک نسل بهتره
    تازه اگه کنسول میان نسلی ۹ نداشته باشیم

  • Sina_2081 گفت:

    اون از رمدی این هم از اید سافتور . امیدوارم سری اس جلوی پیشرفت و نسل ۹ شدن بازیهای مولتی پلتفرم رو نگیره (اما مثل اینکه میگیره)

  • MR_WiliAm گفت:

    کاری به سری اس ندارم ولی واقعا وقتش نرسیده یه تغییر اساسی تو موتورتون بدین؟ مصرف رم و وی رم موتور id tech تن و بدنمو میلرزونه اونوقت یه بازی هم هست مثل رد دد با اون همه مشکلات کرش و بهینه سازی در زمان عرضه مصرف رم و وی رم منطقی بهینه داشت .

  • Neil_druckman گفت:

    من قصدم مقایسه کنسول یا ps5 نیست اما ببینید خرید این کنسول به ویژه به ویژه برای ایرانیا یک اشتباه خیلی بزرگه اگه مخالفید بیایید با منطق جواب بدید بازم میگم قصدم مقایسش با کنسول ps5 نیست:
    خب شما نسل هشت رو ببینید بازیایی میان مثل رد دد بازیایی که خیلی سنگینن مثل کالاف با انحصاریایه دو کنسول کار ندارم در اینکه فور کی خیلی سنگینه درست و این کنسول شعارش ۱۰۸۰ هست اما تو همین ۱۰۸۰ هم به مشکل بر میخوره.سرعت پیشرفت صنعت گیم خیلی بالا هست و گرافیک بازیا روز به روز بیشتر میشن و همه نسل ها کنسول ها تو ۳ سال اخر دیگه ته زورشون رو میزنن بعد این کنسول با توجه به اختلافش با بقیه کنسول ها ایا اصلا دووم میاره؟مطمعن باشید نمیاره و شاید حتی بعد ۳ سال براش بازیم ندن‌.ببینید من خودمم پول کنسول رو ندارم و حتی داشتمم نمیدادم ps5 چون اصلا صرفه اختصادی نداره‌.کسی که ۱۵ میلیون واسه کنسول بازی پولی براش نیست که حسابش جداس ولی اکثرن مثل خودم بهتون پیشنهاد میکنم اول وایسید قیمتا ۱ سال بعد یکم بخوابه(البته ممکنم هست نخوابه مملکت رو دیدی یهو فردا همه چی دو برابر میشه)بعد بزارید چنتا بازی درست حسابی بیان من که تا بازی بعدی ناتی داگ نیاد کنسول نسل بعد رو تهیه نمیکنم چون اصلا نمی صرفه برام

  • خریدن در زمان انتشار کنسول کار درستی نیست
    باید صبر کنیم تا ببینیم یه بازی چطوری روش اجرا میشه

    • The Ghost گفت:

      چرا این حرفو میزنی دوست عزیز ؟
      وقتی تو کنفرانس های سونی میاد مینویسه captured on ps5 یعنی واسه اینه که شما متوجه بشی که قراره روی کنسول بازی چطوری اجرا بشه.
      الآن من میدونم رچت اند کلنک و گرن توریسمو و….. روی کنسول چطوری اجرا میشه چون گیمپلی کپچر شده از ps5 رو دیدم و فهمیدم که مثلا رچت چجوری میتونه بین بُعد ها جا به جا بشه.فریم و رزولوشنش رو دیدم.
      این حرف شما درمورد اکس باکس صدق میکنه چون ما تاحالا گیم پلی کپچر شده از سریز اکس ندیدیم.

  • Reason گفت:

    من این چند روز اخیر میدیدم دوستان خوشحالن نظری ندادم اما با تمام احترام به مایکروسافت و فناش دلیل این خوشحالی رو درک نمیکنم
    درسته این کنسول ارزون برای ما که در کشوری که وضع اقتصادی بدی داره خوب بنظر میاد اما این به این معنی نیست که این کنسول یک عقبگرد تکنولوژیکی نیست. الان مواردی که به چشم من خورده رو ذکر میکنم:
    ۱٫تبلیغ دروغ مایکروسافت برای اجرای بازیها همراه با ری تریسینگ در سریز اس: gpu های کنسول های سریز اکس و ps5 حتی از یک core برای ری تریسینگ بهره میبرن و ای ام دی در این زمینه به شدت ضعیف عمل کرده. همین باعث میشه که ما کمتر تجربه ی full ray tracing رو داشته باشیم برای نسل آینده (با وجود غولهای سری ۳۰ انویدیا خودتون تصور کنید کنسولا چقد عقبن) حالا اکس باکس سری اس با اون سخت افزار که اختلاف وحشتناکی با دو کنسول دسته بالاتر خودش داره چطور میخواد تجربه ی ری تریسینگ اراءه بده؟؟؟
    ۲٫ببینید سرعت و عملکرد اس اس دی ها با حجم اونها رابطه مستقیم داره (بسته به تعداد NAND memory ها) با توجه به اینکه سری اس و اکس از یک اس اس دی مشابه بهره میبرن و هزینه ی تولید NAND memory جدا برای سری اس بسیار بالاست با کم کردن تعداد این مموریها حجم اس اس دی رو کاهش میدن که تاثیر مستقیم روی عملکرد nvme میذاره. پس اصلا دور از ذهن نیست که عملکرد اس اس دی سری اس از اکس ضعیفتر باشه
    ۳٫همه میدونن اختلاف بین ۱۰۸۰ و ۴کی به اندازه اختلاف بین سری اکس و سری اس نیست. این کاملا واضحه که دو سناریو ممکنه پیش بیاد برای بازیساز:
    ۱٫با فرض فروش خوب سری اس بازیساز این کنسول رو پایه قرار میده و بازی رو براش بهینه میکنه و صرفا همین بازی رو با اندکی بهبود فریم ریت و رزولوشن برای کنسولهای رده بالا عرضه میکنه که این افتضاحه و باعث میشه در بازیهای مالتی پلتفرم هرگز کیفیت بصری خوبی رو شاهد نباشیم(در حد نسل ۹)
    ۲٫با فرض فروش کم سری اس شاهد پایه قرار دادن ps5 یا سری اکس باشیم که نتیجه ی اینکار یه پرفورمنس فاجعه روی سری اس هست

    مورد بعدی اینکه دوستان واقعا فک میکنن سری اکس و ps5 یه نسل کامل قراره ۴k خروجی بدن؟؟ بیخیال!!! بهتون قول میدم تا ۳ سال ماکسیموم این اتفاق میفته. و در نتیجه واقعا فک میکنید سری اس از پس ۱۰۸۰ کل نسل بر میاد؟؟!!=))

    در کل اینا استدلال من از چیزهایی که ممکنه پیش بیاد هست خوشحال میشم نظرات دوستان رو هم بدونم

    • Senatorbigy گفت:

      من که یادم نمیاد وسط یه نسل رزلوشن اجرایی بازی ها افت داشته مثلا همین الان PS4 تا امسال همه بازی هارو حداقل ۱۰۸۰p 30 fps اجرا کرد(جز چند بازیه اول نسلی) و نسل بعد هم شاید همه بازی ها ۴k 60fps نباشن رو PS5 و XSX ولی قطعا ۴k هستن چون تو همین نسل ما بازی ۱۰۸۰p 60fps هم داشتیم و حالا تقریبا همه ی شوتر ها و ریسینگ ها تایید کردن که رو کنسولای نسل بعد حتی ۴k 120fps میدن حالا به هر حال امیدوارم PS5 حداقلش رو واقعا ۴k 60fps قرار داده باشه چون تاحالا که هیچکدوم از پرچمدارا کم نیاوردن به گفته ی سازنده ها حالا XSS که جای خود دارد.

  • جیسون شرایر هم گفته از بقیه ی توسعه دهنده ها شنیده که نگران این هستند سریز اس جلوی پیشرفت بازی ها رو میگیره.

    • برد سمز (کسی که تصویر، تاریخ و قیمت سریز اس و اکـس رو لیک کرد) هم میگه که توسعه دهنده ها به ماکروسافت گفتن که بازی ها رو اول برای سریز اس میسازن بعد برای سریز اکـس پورت میکنن.
      https://twitter.com/EagleUS2013/status/1304260260442632192
      یعنی سریز اس قراره نسل نه رو در سطح نسل هشت نگه داره.

      • Sackboy گفت:

        چقدر ما گفتیم که آقا اصلا کنسول پایه یعنی کنسول ضعیف تر!
        اگر توسعه دهنده کنسول ضعیف تر رو به عنوان کنسول پایه انتخاب نکنه، ممکنه اصلا بازیشو نتونه روی کنسول ضعیف تر اجرا کنه!
        بعد بعضیا اصرار دارن که چون سری x زودتر معرفی شده و مایکرو هم بیشتر روش مانور می‌ده کنسول پایه اونه!

  • Eternal Man گفت:

    وقتی ۳۰۰ دلار داری پول میدی، (یعنی به اندازهٔ نینتندو سوئیچ) نباید انتظار سخت افزار فضایی هم داشته باشی، نه پس میخوای کمتر پول بدی همونقدر هم آش بخوری؟ چه حرفایی که در نمیارن – هفت سال کنسول های نسل ۸ که ۵ گیگ از زمشون کلا آزاد بود چیزایی مثه رد دد یا حتی خود همین doom eternal رو اجرا می کردن، دربارهٔ دومی با نرخ ۶۰ فریم – حالا ناغافل ۱۰ گیگ رم GDDR6 شد کم! یه چیزی بگین که بگنجه، جالبه این ps فنا دیگه خودشون رسما دارن اعتراف میکنن حرفاشون اسکی از امیر گیم شو هست، یه نوب درجه یک که غیر تخریب اکس باکس هیچی نداره بگه؛ به هر حال متعصب ها دوست همدیگن

    • Hosseingow گفت:

      مدل پایه کنسولا نسل هفت هم ۵۱۲ مگ رم داشتن و کنسولا نسل هشت شدن ۸ گیگ پس اگه مایکرو یا سونی یه کنسول میدادن با یه گیگ رم انتظار داشتی بازیسازا بجای اینکه بگن جلو پیشرفتو میگیره تحسینش کنن و بگن که دو برابر نسله قبله و همین خودش پیشرفته؟!!!

  • ragnaros گفت:

    این کنسول پاشنه آشیل نسل بعد میشه
    احتمالش هست که بعد یکی دو سال کلا تولید و پشتیبانیش کنسل شه

  • djma گفت:

    امیدوارم باعث ضعف گرافیکی در انحصاری های مایکروسافت نشه ،چون اون موقع سریز ایکس مثل وان ایکس هیچ فایده ای نداره

  • Reza_bigSmoke گفت:

    “همچنین سری اس از نظر سرعت انتقال داده هم به طرز چشمگیری کندتر از سری اکس است”
    مگر از SSD همسان استفاده نمیکنن؟؟؟؟!!

  • leftovers گفت:

    کل جهان از سونی پول‌ گرفتند :rotfl:

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    اگر بخواد تو اجرای روان بازی ها با رزولوشن فول اچ دی به مشکل بخوره قطعا نمره منفی و بسیار نا امید کننده ایی برای مایکروسافت خواهد بود امیدوارم اینطور نشه چون قطعا ضد حال هست.
    .
    .
    #ترول نکنیم

  • SaeedLi گفت:

    چه باحال!
    کنسول نسل جدید بخرین با کیفیت نسل قبل!

  • HalfLife گفت:

    من خودم سری اکس میگیرم اما این حرف منو شات بگیرین سری اس حتی در رزولوشن ۱۴۴۰p هم خروجی عالی همراه با فریم شصت و پایداری میگیره ببینید کی گفتم تکنولوژی full rdna2 و dx12.2 و ولوسیتی رو دست کم گرفتن دوستان چون هنوز باهاش کار نکردن باید فناوری بر مبنای اونا اپتیمایز شن

  • Pazikon گفت:

    به عنوان کسی که قراره‌PS5 بگیره، به نظر این خبر خوبی برای سونی هست و از طرف دیگه یک خبر بد، سختی و دردسر‌های کار کردن با دو کنسول متفاوت میتونه توسعه دهنده‌ها رو به سمت بازی ساختن برای سونی پیش‌ ببره که خیلی خوبه، از اون طرف بازیای بزرگ مولتی‌پلتفرم ممکنه کیفیت پایینتری رو روی سری اکس ارائه بدن و حتی این باعث بشه توسعه دهنده‌ها روی نسخه‌ی PS5 هم کمتر کار کنن، اگه اینطور باشه و سونی متوجه بشه میتونه حتی از مایکروسافت شکایت کنه چون عملا تصمیم اون ها، تاثیر مستقیم داره روی کالایی که سونی داره تحویل مشتری میده.

  • M.O.H.3.E.N گفت:

    با توجه به صحبتهای اعضای این استودیو و استودیوهای دیگه در اینده نزدیک بنظر میرسه حداقل توی بعضی از بازیهای مولتی series s کنسول پایه باشه

اید سافتور نسبت به سخت‌افزار اکس‌باکس سری اس نگران است - گیمفا