حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا
حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا
حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا
حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا

حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III

محمد آریامقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا

احتمالا حتی گیمرهایی که اهل کنسول هستند هم با بازی های استراتژیک خاطره دارند. در سال های دورتر، معمولا بازیکنان به دنبال لذت از بازی بودند، نه به دنبال پیدا کردن مشکلات آن! زمانی که بازی هایی مثل سری Stronghold را تجربه می کردیم، به دنبال نمراتی که این بازی کسب کرده نبودیم و یا زمانی که Command and Conquer: Generals به بازار عرضه شد، سایت های مختلف را چک نمی کردیم که متای بازی را پیدا کرده و یا نظر منتقدین را بدانیم. از طرفی، از آن دوران چندین سال گذشته و در عصری به سر می بریم که ماهانه، چندین بازی جدید و جذاب به بازار عرضه می شوند. در این عصر، حتی بازی های مستقل هم توانایی های زیادی را از خود نشان می دهند و حتی گذشتن از برخی از بازی های ۱۰ یا ۱۵ دلاری استیم هم کار دشواری خواهد بود. خب نتیجه چنین پیشرفتی در صنعت گیم، رقابتی تر شدن فضای حاکم بر این صنعت است. به همین خاطر است که این روزها، بازی هایی که کیفیت بالایی ندارند معمولا نه خیلی خاطره انگیز هستند و نه می‌توانند خود را در رسانه‌ها مطرح کنند. از طرف دیگر، گیمر هم با هر مدل بازی نمی تواند ارتباط برقرار کند. عنوانی مثل Stronghold در زمان خودش یک بازی فوق العاده موفق بود؛ برخی از گیمرها از این بازی به عنوان یکی از بهترین استراتژی های تاریخ یاد می کنند. اما اگر در سال ۲۰۲۰ هم یک بازی دقیقا با همین سیستم و المان ها به بازار عرضه شود، آیا می تواند یک بازی موفق لقب بگیرد؟ قطعا در مورد محصول سال ۲۰۲۰، شما انتظار یک بازی با المان‌های عمیق تری را خواهید داشت. بنابراین عده خیلی زیادی از گیمرها شاید هنوز هم با بازی های استراتژی ارتباط برقرار کنند، ولی آن بازی استراتژی هم باید استانداردهای لازم را داشته باشد. چیزی که طبیعتا برخی از بازی های روز در این سبک، فاقد آن هستند. از طرفی دیگر، در دوره ای هستیم که این مدل بازی ها، به سمت سخت تر شدن میل می کنند. بالانس کردن و توجیه کردن این سختی در بازی، کار ساده ای نیست. به همین خاطر کم نیستند استراتژی هایی که صرفا به خاطر سخت بودنشان، با نظرات منفی کاربران و منتقدین رو به رو می شوند.

با این مقدمه می توانیم در رابطه با بازی Crusader Kings III صحبت کنیم؛ اما پیش از این که مستقیم به سراغ این بازی برویم، بد نیست نگاهی به نسخه های گذشته این مجموعه و عملکرد استودیو سازنده طی سال های اخیر داشته باشیم. روند توسعه اولین نسخه از سری Crusader Kings  در سال ۲۰۰۴ و توسط استودیو Paradox به پایان رسیده و همان سال هم به بازار عرضه شد. این بازی که Crusader Kings نام داشت، بازی بدی نبود ولی خب در مقایسه با بازی های استراتژیک بزرگ آن دوران، فاصله زیادی داشت. در واقع Crusader Kings را می توان ضعیف ترین نسخه این مجموعه دانست. البته همان طور که اشاره هم کردیم، این بازی به خودی خود بازی خیلی بدی نبود؛ منتهی نه یارای رقابت با بزرگان آن دوران را داشت و نه در حد و اندازه های نسخه های دوم و سوم عمل کرد. نسخه دوم این مجموعه شرایط بهتری داشت. بازی Crusader Kings II هشت سال بعد و در سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شد. متای این بازی حدودا ۸۰ بود و از طرف سازنده هم خیلی خوب ساپورت شد. انتشار پچ ها و آپدیت های جدید برای این بازی تا سال ۲۰۱۸ ادامه داشت. عنوان Crusaders Kings II یکی از بازی هایی بود که شدیدا به افرادی که به بازی های استراتژی علاقه دارند، در آن زمان توصیه می شد. بازی Crusaders Kings II هم مثل جدیدترین نسخه منتشر شده از این مجموعه، بازی سختی بود. شما در آن بازی هم همواره خود را در حال انتخاب بین دو یا چند گزینه پیدا می کردید. از این لحاظ، عنوان Crusaders Kings II عالی بود. اما برخلاف نسخه جدید این مجموعه، سختی بالای بازی برای خیلی از گیمرها جذابیت خاصی نداشت. چرا؟ چون بخش آموزشی بازی ضعف داشت. به طور کلی Crusaders Kings جزو مجموعه بازی های پیچیده محسوب می شود. همین الان اگر جدیدترین نسخه این مجموعه را تجربه کنید، قطعا به پیچیدگی بالای بازی پی خواهید برد. منتهی تفاوت، این است که Crusaders Kings III یک بخش آموزشی فوق العاده دارد. به همین دلیل می توان از این بازی به عنوان یک بازی پیچیده، چالش برانگیز و در عین حال جذاب نگاه کرد. موضوعی که در نهایت سبب می شود که شما از باختن ناامید نشوید، بلکه حتی پس از چندین بار شکست خوردن و به هدف نرسیدن، باز هم تمام عزم خود را جذب کنید تا به پیروزی های بعدی برسید. در ضمن، بازی Crusader Kings II تا به امروز، موفق ترین بازی استودیو Paradox از نظر فروش به شمار می رود. طبق آخرین آماری که توسط پارادوکس منتشر شده، این بازی بیش از دوازده هزار کاربر منحصر به فرد داشته و متوسط زمان تجربه بازی به ازای هر کاربر، ۹۹ ساعت بوده است. اگر این آمار درست باشد، یعنی Crusader Kings II واقعا عالی و کاربرپسند ظاهر شده است. شاید هم به همین خاطر باشد که Crusader Kings III که قرار بود ۱ سپتامبر به بازار عرضه شود، بازی گمنامی نبود. نمی توان به طور کلی، از این بازی به عنوان یکی از مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۰ نگاه کرد؛ منتهی طرفداران بازی های استراتژیک احتمالا از قبل با این بازی آشنایی داشته اند. در حالی که Crusaders Kings II از لحاظ اقتصادی بهترین بازی پارادوکس تا به امروز به شمار می رود، Crusaders Kings III را می توان بهترین بازی این استودیو بازی سازی از لحاظ کیفی دانست. در ادامه قصد داریم تا بیشتر در مورد جدیدترین محصول استودیو با استعداد پارادوکس صحبت کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید تا کیفیت بازی Crusader Kings III را با هم بسنجیم.

حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا

موضوعی که در نهایت سبب می شود که شما از باختن ناامید نشوید، بلکه حتی پس از چندین بار شکست خوردن و به هدف نرسیدن، باز هم تمام عزم خود را جذب کنید تا به پیروزی های بعدی برسید. در ضمن، بازی Crusader Kings II تا به امروز، موفق ترین بازی استودیو Paradox از نظر فروش به شمار می رود. طبق آخرین آماری که توسط پارادوکس منتشر شده، این بازی بیش از دوازده هزار کاربر منحصر به فرد داشته و متوسط زمان تجربه بازی به ازای هر کاربر، ۹۹ ساعت بوده است. اگر این آمار درست باشد، یعنی Crusader Kings II واقعا عالی و کاربرپسند ظاهر شده است. شاید هم به همین خاطر باشد که Crusader Kings III که قرار بود ۱ سپتامبر به بازار عرضه شود، بازی گمنامی نبود. نمی توان به طور کلی، از این بازی به عنوان یکی از مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۰ نگاه کرد؛ منتهی طرفداران بازی های استراتژیک احتمالا از قبل با این بازی آشنایی داشته اند. در حالی که Crusader Kings II از لحاظ اقتصادی بهترین بازی پارادوکس تا به امروز به شمار می رود، Crusader Kings III را می توان بهترین بازی این استودیو بازی سازی از لحاظ کیفی دانست. در ادامه قصد داریم تا بیشتر در مورد جدیدترین محصول استودیو با استعداد پارادوکس صحبت کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید تا کیفیت بازی Crusader Kings III را با هم بسنجیم.

اولین نکته ای که در رابطه با بازی Crusaders Kings III باید بدانید، این است که بازی در دوره های مختلفی دنبال می شود. به طور خلاصه، قضیه از این قرار است که در Crusader Kings III شما می توانید کنترل افراد مختلفی را بر عهده بگیرید و سرزمین خود را گسترش دهید. می توانید به عنوان یک دوک بازی را شروع کنید، می توانید هم در نقش یک فرمانروا کار خود را آغاز کنید. ممکن است شخصیتی که کنترلش را بر عهده دارید کمتر از ۲۰ سال داشته باشد، شاید هم یک پیر با تجربه را انتخاب کنید. فردی که شما برای کنترل وی انتخاب کرده اید، ممکن است که یک همسر و چند بچه داشته باشد. در این صورت شما یک وارث هم خواهید داشت؛ این امکان هم وجود دارد که کنترل کسی را بر عهده بگیرید که وارثی نداشته و خودتان باید یک وارث جدید را مشخص کنید. تمامی موارد بالا می توانند اتفاق بیفتند. نکته جالب در باره بازی Crusader Kings III این است که شما باید همه چیز را کنترل کنید. از ارتش گرفته تا وضعیت مالی که دارید. بازی Crusader Kings III داستان خاصی ندارد. تمام ماجرا این است که شما به انتخاب خود یک کاراکتر را انتخاب کرده و حکومت کردن را آغاز می کنید. هدف نهایی هم این است که تا جای ممکن، حکومت خود را حفظ کنید و اگر هم توانستید، مناطق تحت کنترل خود را گسترش دهید. البته رسیدن به این هدف اصلا کار ساده ای نیست؛ به خصوص زمانی که تازه بازی را آغاز کرده اید. از آن جایی که در Crusader Kings III تمام اتفاقاتی که رخ می دهند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به رفتار و تصمیمات خود شما در بازی برمی گردند، تقریبا محال است که دو بازیکن یک تجربه کاملا یکسان را داشته باشند. موضوع فقط نوع حکومت کردن نیست. متغیرهای زیادی در بازی وجود دارند که باید در موردشان تصمیم بگیرید. ترجیح می دهید که وارث شما یک جنگجوی کار کشته باشد؟ یا شاید هم مهارت های برنامه ریزی را امری مهم تر می دانید؟ داشتن اطلاعات بالا در علم اقتصاد چه؟ این که وارث و یا دیگر فرزندان شما چه مهارت هایی داشته باشند هم به خودتان برمی گردد. مثلا شما می توانید از شوالیه خود بخواهید که مهارت های جنگی فرزندتان را افزایش دهد. یا شاید هم برنامه دیگری برای آینده وارث خود دارید. همچنین، این امکان هم وجود دارد که فرزند شما هیچ معلمی در کودکی نداشته و بنابراین هیچ استعداد به خصوصی را هم نداشته باشد. که خب در این صورت کارتان در ادامه سخت تر خواهد شد.

حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا

تقریبا محال است که دو بازیکن یک تجربه کاملا یکسان را داشته باشند. موضوع فقط نوع حکومت کردن نیست. متغیرهای زیادی در بازی وجود دارند که باید در موردشان تصمیم بگیرید. ترجیح می دهید که وارث شما یک جنگجوی کار کشته باشد؟ یا شاید هم مهارت های برنامه ریزی را امری مهم تر می دانید؟ داشتن اطلاعات بالا در علم اقتصاد چه؟ این که وارث و یا دیگر فرزندان شما چه مهارت هایی داشته باشند هم به خودتان برمی گردد. مثلا شما می توانید از شوالیه خود بخواهید که مهارت های جنگی فرزندتان را افزایش دهد. یا شاید هم برنامه دیگری برای آینده وارث خود دارید. همچنین، این امکان هم وجود دارد که فرزند شما هیچ معلمی در کودکی نداشته و بنابراین هیچ استعداد به خصوصی را هم نداشته باشد. که خب در این صورت کارتان در ادامه سخت تر خواهد شد.

بخش مبارزات بازی، یکی از مهم ترین بخش های Crusader Kings III محسوب می شود. به هر ترتیب، با یک بازی استراتژی طرف هستیم و جنگ، یکی از بخش های مهم آن به شمار می رود. به طور کلی، در Crusader Kings III پیروزی در جنگ‌ها هم مثل عمر سلسله ای که دارید، بسته به متغیرهای زیادی است. تعداد نفراتی که در ارتش دارید، مقدار پولی که در خزانه برایتان باقی مانده، تعداد شوالیه‌ها، مهارت‌های مبارزاتی خودتان و شوالیه‌ها، هزینه ای که قبلا برای پیشرفت دادن هنگ هایتان کرده اید و حتی موقعیت جغرافیایی ای محل مبارزه! در واقع پیش از این که به همسایه و یا هر حکومت دیگری اعلان جنگ کنید، حتما باید تمامی این نکات را در نظر داشته باشید. علاوه بر تمامی این موارد، فراموش نکنید که شما در حال فرمانروایی بر یک حکومت هستید و قرار نیست که با تمام دنیا سر جنگ داشته باشید! همیشه لازم است که از سرزمین های دیگر، متحدانی را برای خود نگه دارید تا در زمان جنگ و یا حتی شورش های داخلی، بتوانید روی کمکشان حساب باز کنید. خیلی اوقات در مبارزات، همین متحدان هستند که برنده نهایی جنگ را عوض می کنند. در Crusader Kings III همه چیز می تواند تغییر کند. شاید جنگ خود را ببازید و بعدا نیروهای خود را جمع کرده و حکومت خود را پس بگیرید. غیر ممکن نیست ولی خب کار خیلی سختی خواهد بود. به همین دلیل همیشه سعی کنید که از لحاظ نظامی آمادگی کامل با تهدیدهای دیگر حکومت ها را داشته باشید. فرمانروایان دیگر، هر لحظه ممکن است که به سمت سرزمین تحت کنترل شما لشکرکشی کنند. شما بخش مهمی از تایم صرف شده در بازی خود را باید صرف جلب کردن نظر افراد مهم در بازی داشته باشید. دوک‌ها و بارون ها هم می توانند برایتان مهره های کارامدی باشند و هم ممکن است برایتان دردسر درست کنند. حاکمان مناطق دیگر ممکن است با شما دوست باشند یا دشمن. در طول مبارزات خود می توانید افراد مهمی را دستگیر کرده و در نهایت یا آن ها را در ازای پول آزاد کنید، یا این که کار را به حبس خانگی، حبس در سیاهچال، شکنجه و یا حتی اعدام برسانید. تمامی این کارهایی که انجام می دهید روی نظر بخشی از NPCهای بازی تاثیر خواهد گذاشت.

حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا

فرمانروایان دیگر، هر لحظه ممکن است که به سمت سرزمین تحت کنترل شما لشکرکشی کنند. شما بخش مهمی از تایم صرف شده در بازی خود را باید صرف جلب کردن نظر افراد مهم در بازی داشته باشید. دوک‌ها و بارون ها هم می توانند برایتان مهره های کارامدی باشند و هم ممکن است برایتان دردسر درست کنند. حاکمان مناطق دیگر ممکن است با شما دوست باشند یا دشمن. در طول مبارزات خود می توانید افراد مهمی را دستگیر کرده و در نهایت یا آن ها را در ازای پول آزاد کنید، یا این که کار را به حبس خانگی، حبس در سیاهچال، شکنجه و یا حتی اعدام برسانید. تمامی این کارهایی که انجام می دهید روی نظر بخشی از NPCهای بازی تاثیر خواهد گذاشت.

شاید به چشم نیاید، اما داشتن یک وارث مهم ترین نکته ای است که باید به آن دقت داشته باشید. بازی برای شما و سلسله تان فقط زمانی به پایان می رسد که رئیس سلسله مرده و یا دستگیر شود و وارثی هم نداشته باشد. در طول بازی این امکان وجود دارد که کاراکتر خود را عوض کرده و کنترل یک شخصیت دیگر را بر عهده بگیرید. در طول بازی باید سعی کنید با برخی از همسایه های خود ارتباط نزدیک داشته باشید. بهترین راه برای جذب متحد، ازدواج سلطنتی است! مثلا دختر شما با پسر فرمانروای مناطق دیگر ازدواج کند و یا برعکس. البته این موضوع هم خیلی ساده نیست و روی آن به درستی کار شده است. شما اگر یک دوک ساده هستید، قطعا پیشنهادی که می دهید توسط حاکمان بزرگ مورد قبول واقع نمی شود. اگر می خواهید با یک حکومت بزرگ اتحاد تشکیل دهید، باید خودتان هم یک سرزمین بزرگ را تحت کنترل خود داشته باشید. البته خیلی اوقات هم پیش می آید که چنین پیشنهاداتی توسط فرمانرواهای دیگر به شما می شود. کلا Crusader Kings III بازی شدیدا پویایی بوده و همان طور که اشاره کردیم، تجربه های افراد از این بازی با دیگران متفاوت خواهند بود. عموما بازیکنان در ساعت های ابتدایی بازی نمی توانند در این عنوان به موفقیت های خاصی برسند. یکی از بزرگترین مشکلات بازی، ضعف رابط کاربری بازی است. عنوان Crusader Kings III بازی شدیدا گسترده ای است، اما حتی این موضوع هم نمی تواند پیچیدگی بیش از اندازه UI بازی را توجیه کند. حتی پس از چند ساعت تجربه Crusader Kings III باز هم برای پیدا کردن خیلی از امکانات و قابلیت های بازی، شروع به گشتن در منوهای مختلف محصول جدید پارادوکس کنید. خب این موضوع به شدت شما را آزار خواهد داد. گشتن در منوهای پیچیده بازی به معنای واقعی کلمه و عملا، وقت گیر است! اعتقادات مذهبی شما در طول بازی بی تاثیر نیستند. پس از چند ساعت بازی کردن با یک فرمانروا، به دوره ای می رسید که جنگ های صلیبی آغاز می شوند. طبق تجربه ای که من از این بازی داشتم، همیشه مسیحی ها قوی تر از مسلمانان هستند و همیشه هم پیروز می شوند! اما اگر شما حاکم کشوری مسلمان باشید، شاید بتوانید این قاعده را به نفع خود تغییر دهید. همچنین امکان تغییر دین و مذهب نیز در بازی گنجانده شده ولی خب طبیعتا، بهایی خواهد داشت. نه تنها این موضوع، کلا تک تک تصمیماتی که توسط شما گرفته می شوند در مسیر موفقیت یا شکست سلسله شما موثر خواهند بود.

حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا

یکی از بزرگترین مشکلات بازی، ضعف رابط کاربری بازی است. عنوان Crusader Kings III بازی شدیدا گسترده ای است، اما حتی این موضوع هم نمی تواند پیچیدگی بیش از اندازه UI بازی را توجیه کند. حتی پس از چند ساعت تجربه Crusader Kings III باز هم برای پیدا کردن خیلی از امکانات و قابلیت های بازی، شروع به گشتن در منوهای مختلف محصول جدید پارادوکس کنید. خب این موضوع به شدت شما را آزار خواهد داد. گشتن در منوهای پیچیده بازی به معنای واقعی کلمه و عملا، وقت گیر است! اعتقادات مذهبی شما در طول بازی بی تاثیر نیستند. پس از چند ساعت بازی کردن با یک فرمانروا، به دوره ای می رسید که جنگ های صلیبی آغاز می شوند. طبق تجربه ای که من از این بازی داشتم، همیشه مسیحی ها قوی تر از مسلمانان هستند و همیشه هم پیروز می شوند! اما اگر شما حاکم کشوری مسلمان باشید، شاید بتوانید این قاعده را به نفع خود تغییر دهید.

عنوان Crusader Kings III این قابلیت را دارد که شما را برای چندین و چند ساعت سرگرم کند. اگر از من بپرسند، نظر من این است که استراتژی بازها، حداقل می توانند ۶۰ ساعت به تجربه Crusader Kings III بپردازند بدون این که خسته شوند. جدیدترین نسخه این مجموعه، خیلی خوب ضعف های بزرگ نسخه های قبلی را پوشش داده است. بخش آموزشی بازی کامل تر شده، با یک نقشه بزرگ تر طرف هستیم و اتفاقات رندوم بازی هم در این نسخه، هم بیشتر شده اند و هم از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. امروز ۱۰ سپتامبر بوده و در واقع Crusader Kings III نه روز پیش به بازار عرضه شد. اگر کاربر PC هستید و هنوز این بازی را تجربه نکرده اید، بهتر است عجله کنید! ماجراجویی‌های زیادی در Crusader Kings III انتظار شما را می کشند. عنوان Crusader Kings III را می توان یکی از بهترین بازی هایی دانست که طی دو سه ماه اخیر به بازار عرضه شده است.

حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا

mario

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا
حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا
حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا
حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا
حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

حکومت کردن سخت است | نقد و بررسی بازی Crusader Kings III - گیمفا