سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا
سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا
سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا
سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا

سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3

محمد آریامقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا

نسخه اول سری Project CARS در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد. استودیو Slightly Mad در آن دوران، خیلی شناخته شده محسوب نمی شد. البته قبل از Project CARS هم، این استودیو روی بازی های Need for Speed Shift و Shift 2: Unleashed نیز کار کرده و خود را ثابت کرده بود. عملکرد بازی Project CARS به عنوان یک آی پی کاملا جدید می توان گفت که فوق العاده بود. متای حدودی ۸۳ این بازی در سال ۲۰۱۵ نشان می داد که Slightly Mad Studios توانایی بالایی در توسعه شبیه سازهای ریسینگ و اتومبیل رانی دارد.  این شبیه ساز ریسینگ بر روی هر سه پلتفرم منتشر شده عملکرد خیلی خوبی را از خود بر جای گذاشت. البته آمار فروش نشان می دهد که بیشتر کاربران این بازی، کاربران PS4 بوده اند. به هر ترتیب، Project CARS را در سال ۲۰۱۵ می شد به عنوان یک آی پی آینده دار دید. در حالی که غالبا شبیه سازهای ریسینگ را با سری Gran Turismo و Forza Motorsport می شناسیم، Project CARS نیز کیفیت قابل قبولی را از خود نشان داده بود. البته که نباید فراموش کرد که این آی پی، راه خیلی زیادی برای رسیدن به سری بازی های نام برده شده را پیش رو داشت. به طور کلی، هزینه ساخت بازی حدود ۵ میلیون دلار اعلام شده است. این در حالی است که تقریبا یک سال بعد از عرضه بازی، Project CARS حدودا ۲ میلیون نسخه فروخته بود. در رابطه با Project CARS، اکثر منتقدین بازی از گیم پلی آن تعریف کرده بودند. ولی خب از دید منتقدین، این بازی از لحاظ فنی و گرافیکی خیلی بهینه نبوده است. همان طور که اشاره شد، Project CARS یک شبیه ساز بود و نه یک آرکید. بنابراین هر کاربری هم به سراغ این بازی نمی رفت. آمار نشان می دهد که کلا ژانر ریسینگ یکی از کم‌طرفدارترین ژانرهای حاضر در بین ژانرهای بازی های ویدئویی محسوب می شود. خب طبیعتا طرفداران ریسینگ‌های آرکید هم بیشتر از طرفداران ریسینگ های سیمولیتور هستند. شاید هم به همین خاطر باشد که Slightly Mad Studios تغییراتی را در فرمول جدیدترین شماره از سری Project CARS داده است. در ادامه بیشتر راجع به این تغییرات صحبت خواهیم کرد.

دومین نسخه از سری Project CARS تحت عنوان Project CARS 2 تقریبا دو سال پس از انتشار نسخه اول و در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد. موفقیت های Project CARS 2 حتی بیشتر از موفقیت های نسخه قبلی بودند. این بازی در گیمزکام ۲۰۱۷ به عنوان بهترین بازی شبیه ساز انتخاب شد و حتی یکی از نامزدهای کسب عنوان بهترین ریسینگ سال هم بود. در Golden Joystick Awards به عنوان یکی از نامزدهای بهترین صداگذاری و موسیقی خود را معرفی کرد و در رویداد معتبر The Game Awards 2017 نیز، یکی از نامزدهای کسب جایزه بهترین بازی اسپرت / ریسینگ بود. چنین عناوینی نشان می دهند که Slightly Mad Studios عملکرد فوق العاده ای در توسعه بازی Project CARS 2 از خود بر جای گذاشته است. متای بازی Project CARS 2 در متاکرایتیک، عددی نزدیک به ۸۵ بود؛ خب چنین متایی ثابت می کند که سوای از سلیقه ای که هر کاربر می تواند داشته باشد، بازی به لحاظ کیفی، عالی بوده است. تعداد منتقدینی که از بازی ایراد گرفته بودند، زیاد نیست. چیزی در حدود ۱۹۰ ماشین در Project CARS 2 گنجانده شده بود. این بازی هم مثل نسخه قبلی از واقعیت مجازی هم پشتیبانی می کرد. در واقع Project CARS 2 روی واقعیت مجازی، چیزی است که هیچ گیمر ریسینگ دوستی نباید آن را از دست دهد. بازی Project CARS 2 در ۹ ماه اول انتشار، ۲۵۶ هزار نسخه بر روی رایانه های شخصی فروخته بود. عملکرد بازی بر روی هر سه پلتفرم برای Slightly Mad Studios افتخار آمیز بود. اما فراموش نکنیم که Project CARS 2 بازی خیلی سختی بود! در واقع این بازی، یک شبیه ساز مسابقه ای محض بود! خب همین موضوع باعث می شد که هر کسی به سراغ Project CARS 2 نرود. در ضمن، بازی Project CARS 2 از بخت بد استودیو Slightly Mad درست در سالی به بازار عرضه شد که دو عنوان Gran Turismo Sport و Forza Motorsport 7 منتشر شدند. نه تنها Project CARS، در حال حاضر هیچ شبیه سازی یارای رقابت با سری Gran Turismo و Forza Motorsport را ندارد! همزمان شدن انتشار PC2 با دو نسخه جدید از دو فرنچایز نام برده شده، شاید سبب شده بود که PC2 کمتر دیده شود. قطعا Project CARS 2 در حد و اندازه های کیفیتی که از خود نشان داده بود، مورد توجه قرار نگرفت. البته همان طور که اشاره کردیم، این بازی، بازی شدیدا دشواری بود و هر گیمری رغبت نمی کرد که به سراغ Project CARS 2 برود. به همین دلیل به صورت پیش فرض، این بازی کاربران خاصی را می توانست به خود جذب کند. سختی و دشواری یا شاید هم واقع گرایی بازی Project CARS 2 در مجموع به لحاظ کیفی به نفع بازی تمام شد؛ ولی خب در Project CARS 3 تکرار نشد…

سال ۲۰۲۰ برای استودیو Slightly Mad سال پرکاری بود. این استودیو چندی پیش روند ساخت بازی Fast and Furious Crossroads را به پایان رساند. اتفاقی که قرار بود چندین ماه قبل رخ دهد ولی به دلیل شیوع کرونا و عقب افتادن اکران فیلم جدید Fast and Furious، با تاخیر مواجه شد. در نهایت هم متاسفانه Fast and Furious Crossroads به هیچ موفقیتی دست نیافت تا به لیست بازی های ناموفق اقتباسی از فیلم های موفق اضافه شود. اولین همکاری باندای نامکو و Slightly Mad Studios در سال ۲۰۲۰ نتیجه مثبتی به همراه نداشت. این ناشر و سازنده که پیش از این بر روی دو نسخه موفق Project CARS کار کرده بودند، در سال ۲۰۲۰ دو پروژه داشتند. اولین پروژه که همان Fast and Furious Crossroads شکست خورده بود. عنوانی که به سختی می توان حتی یک نکته مثبت از آن استخراج کرد. در حال حاضر Fast and Furious Crossroads اگر بدترین بازی سال ( از لحاظ متای فعلی در متاکرایتیک ) نباشد، قطعا یکی از ۱۰ بازی ضعیف سال به شمار می رود. Project CARS 3 دومین همکاری Bandai Namco و Slightly Mad Studios در سال ۲۰۲۰ به شمار می رود. عنوان Project CARS 3 به نظر، بازی عامه پسندتری نسبت به نسخه های قبلی می رسد. با این حال، این عنوان نتوانسته نظر مثبت همه منتقدین را به خود جلب کند. راستش را بخواهید، پس از تجربه این بازی، با قاطعیت می توانم بگویم که Project CARS 3 نه تنها بازی ضعیفی نیست، بلکه این پتانسیل را دارد که کاربران را ساعت ها به خود مشغول کند. ولی سوال این جاست که اگر ” سلیقه ” را کنار بگذاریم، آیا به لحاظ کیفی Project CARS 3 می تواند خود را به سطح دو نسخه قبلی برساند؟ سری PC را می توان جزو آن دسته از فرنچایزهایی دانست که احتمالا حتی در آینده هم در توسعه عنوانی در حد و اندازه های Project CARS 2 به مشکل برخواهد خورد. مقصود این است که به احتمال فراوان، Project CARS 2 تا سال‌ها، عنوان بهترین نسخه از فرنچایز Project CARS را از دست نخواهد داد. به طور خلاصه، Project CARS 3 کمی از آن گیم پلی واقع گرایانه محض دور شده است. خب این موضوع شاید به مذاق خیلی از گیمرها خوش نیاید، شاید نظر منتقدین را جلب نکند، ولی در مجموع یک نکته را باید در نظر گرفت. آیا Slightly Mad Studios در پیاده سازی ایده و فرمول جدیدش هم مثل پیاده سازی فرمول و ایده قبلی عمل کرده است؟ اگر Project CARS 3 با یک فرمول جدید، همان کیفیت قبلی را ارائه کرده باشد، این تغییر فرمول قابل قبول است. به هر ترتیب، Project CARS 3 همچنان بازی آسانی نیست، ولی نسبت به نسخه قبلی، شما را کمتر اذیت می کند! در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت مفصل در رابطه با عملکرد بازی Project CARS 3 صحبت کنیم.

سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا

با قاطعیت می توان گفت که Project CARS 3 نه تنها بازی ضعیفی نیست، بلکه این پتانسیل را دارد که کاربران را ساعت ها به خود مشغول کند. ولی سوال این جاست که اگر ” سلیقه ” را کنار بگذاریم، آیا به لحاظ کیفی Project CARS 3 می تواند خود را به سطح دو نسخه قبلی برساند؟ سری Project CARS را می توان جزو آن دسته از فرنچایزهایی دانست که احتمالا حتی در آینده هم در توسعه عنوانی در حد و اندازه های Project CARS 2 به مشکل برخواهد خورد. مقصود این است که به احتمال فراوان، Project CARS 2 تا سال‌ها، عنوان بهترین نسخه از فرنچایز Project CARS را از دست نخواهد داد.  به طور خلاصه، Project CARS 3 کمی از آن گیم پلی واقع گرایانه محض دور شده است. خب این موضوع شاید به مذاق خیلی از گیمرها خوش نیاید، شاید نظر منتقدین را جلب نکند، ولی در مجموع یک نکته را باید در نظر گرفت. آیا Slightly Mad Studios در پیاده سازی ایده و فرمول جدیدش هم مثل پیاده سازی فرمول و ایده قبلی عمل کرده است؟ اگر Project CARS 3 با یک فرمول جدید، همان کیفیت قبلی را ارائه کرده باشد، این تغییر فرمول قابل قبول است. به هر ترتیب، Project CARS 3 همچنان بازی آسانی نیست، ولی نسبت به نسخه قبلی، شما را کمتر اذیت می کند! در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت مفصل در رابطه با عملکرد بازی Project CARS 3 صحبت کنیم.

پیش از این که در رابطه با جزئیات بازی Project CARS 3 صحبت کنیم، بگذارید کمی درباره بِیس ( اساس ) بازی حرف بزنیم. همان طور که بالاتر هم اشاره شد، عناوین Project CARS و به خصوص Project CARS 2 بازی های خیلی خوبی بودند. ولی حقیقت این بود که این دو بازی در جذب همه کاربران نمی توانستند موفق عمل کنند. در واقع کیفیت بالای بازی توسط هر کاربری دیده نمی شد و شاید هم به همین دلیل باشد که نسخه سوم این سری، یک بازی نسبتا متفاوت با نسخه های قبلی بود. دو نسخه قبلی، طعم واقعی سختیِ مسابقه دادن در پیست را به بازیکن می فهماندند ولی هر کاربری را نمی توانستند برای مدتی طولانی، پشت پلتفرم نگه دارند. حتی افرادی را می شناسم که سال هاست تک تک بازی های ریسینگ را تجربه می کنند و طول عمر بازی Project CARS 2 بر روی سیستمشان، کم تر از ۲۴ ساعت بود! تفاوت در سلیقه ها نمی تواند کیفیت Project CARS 2 یا حتی نسخه قبلی را زیر سوال ببرد. به هر شکل، استودیو Slightly Mad قصد داشته که سومین نسخه از این مجموعه، قشر بزرگ تری از گیمرها را به خود جلب کند. بنابراین اگر نتوانسته اید با دو نسخه قبلی این مجموعه ارتباط برقرار کنید، الزاما قرار نیست که کلا قید Project CARS 3 را هم بزنید! در عین حال البته، Project CARS 3 یک ریسینگ آرکید هم نیست. در واقع این بازی چیزی بین آرکید و سیمولیتور محسوب می شود. بنابراین اگر با دیدی که نسبت به نسخه های قبلی این مجموعه پیدا کرده اید، به سراغ Project CARS 3 بروید، بدون شک ناامید خواهید شد. اگر هم فکر می کنید که با یک بازی شبیه به Forza Horizon و Need for Speed سر و کار دارید، باز هم در اشتباهید. همان طور که اشاره شد، Project Cars 3 چیزی بین سیمولیتور و آرکید است. البته این موضوع چندان برای Project CARS 3 خوب نشده! در واقع ما با عنوانی طرف هستیم که در اصل آرکید است، ولی مثل سیمولیتورها شما را تنبیه می کند! برخی از سیستم هایی که در بازی Project CARS 3 دیده می شوند، هیچ سنخیتی با سبک گیم پلی بازی ندارند. بنابراین شاید Project CARS 3 از جنبه های مختلفی، نسبت به نسخه های قبلی عامه پسندتر باشد؛ ولی بازی بدون مشکلی نیست. این تغییر سبک هم تماما برای این مجموعه مفید نبوده است. ولی خب سرگرم کننده تر بودن بازی نسبت به نسخه های قبل، غیر قابل انکار است. Project CARS 2 و Project CARS را نمی توانستید با کیبرد یا کنترلر تجربه کنید؛ در Project CARS 3 چنین چیزی شدنی است. علاوه بر این، در مجموع بازی Project CARS 3 سعی کرده که از بازی های مختلفی الهام بگیرد. البته تجربه Slightly Mad Studios در زمینه توسعه بازی های ریسینگ اصلا پایین نیست و اتفاقا در این ژانر، کارنامه درخشانی هم دارد. با این حال، افرادی که زیاد به دنبال بازی های ریسینگ هستند، احتمالا متوجه خواهند شد که Project CARS 3 گاها، سعی کرده که از عناوین موفق این سبک الهام بگیرد. موضوعی که در مجموع هم به نفع بازی و کیفیت آن تمام شده است.

با وجود تمامی صحبت های بالا، همچنان نمی توان گفت که Project CARS 3 بازی آسانی است. همان طور که اشاره هم کردیم، اشتباه کردن در Project CARS 3 بهای خاص خودش را دارد. با این وجود، همچنان سومین نسخه از مجموعه Project CARS 3، دست کم می توان گفت که قابل کنترل تر است. چه با کنترلر بازی کنید، چه با کیبورد، در Project CARS 3 کنترل کردن ماشین کار قابل انجامی خواهد بود. چیزی که در نسخه های قبلی نمی دیدیم. ساده تر یا سخت تر بودن بازی تا حد زیادی بسته به تنظیماتی است که خودتان بر روی بازی اعمال می کنید. با این حال، نکته مهمی که در Project CARS 3 خود را نشان می دهد، امکان کنترل کردن ماشین در سخت ترین شرایط است. در واقع در Project CARS 3 حتی اگر تمامی موارد assist را هم خاموش کنید، باز هم می توانید روی ماشین خود کنترل صد در صد داشته باشید. معمولا طرفداران بازی های ریسینگ از تجربه بخش سینگل پلیر ژانر محبوب خود لذت می برند. به هر حال، اگر قصد تهیه Project CARS 3 را داشته باشید یا این که تا کنون آن را تهیه کرده باشید، امکان ندارد که سری به بخش کریر مد بازی، نزده باشید. حالت سینگل پلیر Project CARS 3 هر چند که بدون مشکل نیست، ولی می تواند چندین ساعت بازیکن را سرگرم نگه دارد. به طور کلی، حدس می زنم که بیشترین زمان خود را صرف تجربه بخش Career Mode بازی خواهید کرد. عموما در بازی های ورزشی، حالت کریر جذابیت های خاص خودش را دارد. چنین حالتی را در دیگر بازی‌های ورزشی هم زیاد دیده ایم؛ از فوتبال و بسکتبال گرفته تا ورزش های ] در ایران [ کم طرفدارتر. اما بخش کریر بازی چگونه کار می کند؟ خب در ابتدا، شما باید کاراکتر خود را تا حدی شخصی سازی کنید. پس از شخصی سازی کاراکتر، درجه سختی بازی را مشخص خواهید کرد. بازی به صورت پیش فرض چهار درجه سختی دارد. با این حال بازی به شما اجازه می دهد که یک درجه سختی جدید را تحت عنوان Custom بسازید و در واقع خودتان این درجه سختی را تعریف کنید. خبر خوب در رابطه با بخش کریر بازی، این است که در این بخش، بازیکن احساس یکنواختی و تکراری شدن را نخواهد کرد. شما با ماشین هایی با کلاس های مختلف به مسابقه دادن خواهید پرداخت و خودتان هم ماشین های متنوعی را کنترل خواهید کرد. در بخش کریر مد بازی، شما می توانید ماشین های خود را ارتقا دهید. جالب این جاست که عملکرد Slightly Mad Studios در این زمینه فوق العاده بوده است و واقعا می توان گفت که تمرکز کافی را برای اضافه کردن چنین سیستمی به بازی، به خرج داده است.

سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا

عموما در بازی های ورزشی، حالت کریر جذابیت های خاص خودش را دارد. چنین حالتی را در دیگر بازی‌های ورزشی هم زیاد دیده ایم؛ از فوتبال و بسکتبال گرفته تا ورزش های ] در ایران [ کم طرفدارتر. اما بخش کریر بازی چگونه کار می کند؟ خب در ابتدا، شما باید کاراکتر خود را تا حدی شخصی سازی کنید. پس از شخصی سازی کاراکتر، درجه سختی بازی را مشخص خواهید کرد. بازی به صورت پیش فرض چهار درجه سختی دارد. با این حال بازی به شما اجازه می دهد که یک درجه سختی جدید را تحت عنوان Custom بسازید و در واقع خودتان این درجه سختی را تعریف کنید. خبر خوب در رابطه با بخش کریر بازی، این است که در این بخش، بازیکن احساس یکنواختی و تکراری شدن را نخواهد کرد. شما با ماشین هایی با کلاس های مختلف به مسابقه دادن خواهید پرداخت و خودتان هم ماشین های متنوعی را کنترل خواهید کرد. در بخش کریر مد بازی، شما می توانید ماشین های خود را ارتقا دهید. جالب این جاست که عملکرد Slightly Mad Studios در این زمینه فوق العاده بوده است و واقعا می توان گفت که تمرکز کافی را برای اضافه کردن چنین سیستمی به بازی، به خرج داده است.

برای اولین بار در سری Project CARS، شما می توانید ماشین های خود را ارتقا دهید. این یکی از تغییرات بزرگی است که Project CARS 3 نسبت به نسخه های قبل از خود داشته است. بی انصافی است اگر به سادگی از کنار این موضوع بگذریم. البته خب چنین سیستمی سال هاست که در بازی های دیگر استفاده می شود، ولی Project CARS 3 اولین بازی از این سری به شمار می رود که چنین سیستمی را در خود جای داده است. شما در Project CARS 3 همچنین، می توانید ماشین های جدیدی را خریداری کنید. ماشین هایی از کلاس های مختلف در بازی Project CARS 3 گنجانده شده و بازیکن هم باید همه کلاس ها را امتحان کند. به همین دلیل هم، گاراژی که دارید احتمالا شامل ماشین هایی از کلاس های مختلف خواهد بود. طرفداران بازی های ریسینگ از اضافه کردن ماشین ها به گاراژ خود قطعا لذت زیادی خواهند برد؛ به خصوص وقتی ماشین هایتان از کلاس های مختلفی هم باشند. بخش کریر بازی به شکلی طراحی شده که شما هرازگاهی مجبور به رانندگی با ماشین های جدید خواهید شد. ورود به برخی از Eventهای بازی تنها با یک سری ماشین خاص مجاز خواهد بود. خب مجددا، این موضوع سبب می شود که بازیکن احساس تنوع کرده و مدام با یک ماشین یا یک کلاس خاص به بازی کردن نپردازد. فراموش نکنید که در Project CARS 3 چیزی نزدیک به ۲۰۰ مدل ماشین در دسترس بازیکنان خواهد بود. خوشبختانه در رابطه با ارتقای ماشین، بازی به اندازه کافی به شما آزادی عمل خواهد داد. ضمنا، این ارتقاها واقعا در بازی احساس می شوند و کاملا لازم و ضروری خواهند بود. به خصوص اگر بازی را روی درجه سختی بالا تجربه کنید، قطعا بدون ارتقا دادن ماشین به مشکل خواهید خورد. اضافه و کم کردن هر قطعه، به شکلی روی پرفورمنس کلی ماشین شما تاثیر خواهد گذاشت. البته ذکر این نکته هم لازم است که هر ماشینی، محدودیت های خاص خودش را دارد. بنابراین دیر یا زود، مجبور به خرید یک ماشین جدید خواهید بود. ولی خب اگر از سیستم Upgrade بازی درست استفاده کنید، برای مدتی طولانی می توانید از ماشین مورد علاقه خود در مسابقات بهره ببرید. مثل هر ریسینگ دیگری، در Project CARS 3 هم امتیاز تجربه یا همان XP از اهمیت بالایی برخوردار است. در Project CARS 3 هم مثل هر ریسینگ دیگری، تقریبا در ازای انجام دادن هر کار درستی، مقداری XP دریافت خواهید کرد. موفقیت در eventها و درست انجام دادن ماموریت ها، بهترین روش برای کسب XP به شمار می روند. موارد دیگری نظیر طی کردن مسافتی طولانی بدون تصادف، دریفت کردن در گوشه ها، سبقت گرفتن از ماشین‌ها با فاصله خیلی کم و غیره نیز به شما در دریافت XP کمک خواهند کرد. نکته مهم در رابطه با event‌های بازی، این است که در Project CARS 3 صرفا اول شدن ملاک نیست. هر event به شما یک سری چالش داده و باید این چالش ها را پشت سر بگذارید. اگر در با موفقیت به انجام رساندن این چالش ها شکست بخورید، eventهای جدید برایتان آنلاک نخواهند شد. چنین چیزی را معمولا در آرکیدهای دیگر نمی بینیم!

سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا

اضافه و کم کردن هر قطعه، به شکلی روی پرفورمنس کلی ماشین شما تاثیر خواهد گذاشت. البته ذکر این نکته هم لازم است که هر ماشینی، محدودیت های خاص خودش را دارد. بنابراین دیر یا زود، مجبور به خرید یک ماشین جدید خواهید بود. ولی خب اگر از سیستم Upgrade بازی درست استفاده کنید، برای مدتی طولانی می توانید از ماشین مورد علاقه خود در مسابقات بهره ببرید. مثل هر ریسینگ دیگری، در Project CARS 3 هم امتیاز تجربه یا همان XP از اهمیت بالایی برخوردار است. در Project CARS 3 هم مثل هر ریسینگ دیگری، تقریبا در ازای انجام دادن هر کار درستی، مقداری XP دریافت خواهید کرد. موفقیت در eventها و درست انجام دادن ماموریت ها، بهترین روش برای کسب XP به شمار می روند. موارد دیگری نظیر طی کردن مسافتی طولانی بدون تصادف، دریفت کردن در گوشه ها، سبقت گرفتن از ماشین‌ها با فاصله خیلی کم و غیره نیز به شما در دریافت XP کمک خواهند کرد.

به دست آوردن پول در بازی های ریسینگ اهمیت زیادی دارد. ریسینگ باز ها خوب می دانند که پول به دست آوردن و خرید یک ماشین جدید تا چه اندازه می تواند هیجان انگیز و لذت بخش باشد. عنوان Project CARS 3 در دادن امتیاز XP به بازیکن به هیچ وجه، کم نمی گذارد ولی در رابطه با پول دادن به بازیکن، اصلا سخاوتمندانه رفتار نمی کند. موفقیت در evnetها عموما به بالاتر رفتن لِول پروفایل شما کمک می کند. هر کسی که اهل بازی های ریسینگ باشد خوب می داند که کسب XP برای آنلاک شدن ماشین های جدید لازم است و کسب پول هم برای خرید ماشین جدید. در واقع پول و XP مکمل هم هستند. اما خب خرید ماشین جدید در Project CARS 3 با توجه به پاداش های بازی اصلا ساده نیست. بنابراین بهترین گزینه برای بازیکن، این است که به همان ماشین های قدیمی و قبلی خودش دل بسته و به ارتقا دادن آن ها فکر کند. هوش مصنوعی رقبای شما خیلی خوب نیست، مگر این که خودتان تغییراتی را در تنظیمات بازی ایجاد کنید. مشکل این جاست که در Project CARS 3 اگر بازی سخت می شود، به خاطر هوش بالای حریف های شما نیست، بلکه به متغیرهای دیگر بستگی دارد. البته می توانید هوش مصنوعی رقیبان خود را افزایش دهید، منتهی این بار بازی بیش از حد سخت و آزاردهنده خواهد شد. در واقع AI رقیبان شما ابدا بالانس نیست و این موضوع می تواند به ضرر بازی تمام شود.

عنوان Project CARS 3 به لحاظ بصری فوق العاده نیست ولی خب می تواند از خود دفاع کند. آب و هوای بازی حالت داینامیک ( پویا ) دارد؛ بدین معنا که شرایط آب و هوایی بازی حین مسابقات ممکن است تغییر کند. در رابطه با شرایط آب و هوایی، باید گفت که آب و هوای صاف در Project CARS 3، از محیط بازی یک محیط چشم نواز خواهد ساخت. دلیلش هم نورپردازی فوق العاده بازی است. گذشته از این مورد، محیط های مسابقه ای Project CARS 3 از تنوع خیلی خوبی برخوردار هستند. بیش از ۱۲۰ پیست مسابقه در بازی گنجانده شده و شما می توانید به قاره هایی مثل آمریکا، آسیا و اروپا سفر کنید. در خیابان‌های شانگهای و توسکانی بچرخید و از طراحی شهرهای بازی لذت ببرید. به طور کلی Project CARS 3 بازی متنوعی است و این تنوع را می توان در پیست های مسابقه و محیط هایی که بازی در آن ها دنبال می شود نیز مشاهده کرد. به طور کلی، همان طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، گرافیک بازی را نمی توان خیلی عالی خواند ولی خب Slightly Mad Studios در این زمینه می تواند از بازی جدید خودش دفاع کند. گرافیک بازی قطعا بهترین بخش بازی Project CARS 3 نیست؛ ولی به شکلی هم ضعیف نیست که بازیکن را در سال ۲۰۲۰ آزار دهد.

سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا

حتی یک درصد هم شک نکنید که Project CARS 3 بازی خوبی است؛ ولی نه برای همه! همان طور که در ابتدای مطلب هم گفته شد، اگر از Project CARSهای قبلی لذت برده اید و به همین خاطر هم می خواهید به سراغ Project CARS 3 بروید، خیلی زود ناامید خواهید شد. بر خلاف این که هر دو بازی از یک سری محسوب می شوند، اما دو سبک کاملا متفاوت را دنبال می کنند. خوب یا بد، Project CARS 3 از ریشه هایش فاصله گرفته و این موضوع شاید برای طرفداران قدیمی این مجموعه، ناراحت کننده باشد. با این حال، به عنوان یک بازی، می تواند مخاطب خود را برای مدتی سرگرم کند.

حتی یک درصد هم شک نکنید که Project CARS 3 بازی خوبی است؛ ولی نه برای همه! همان طور که در ابتدای مطلب هم گفته شد، اگر از Project CARSهای قبلی لذت برده اید و به همین خاطر هم می خواهید به سراغ Project CARS 3 بروید، خیلی زود ناامید خواهید شد. بر خلاف این که هر دو بازی از یک سری محسوب می شوند، اما دو سبک کاملا متفاوت را دنبال می کنند. خوب یا بد، Project CARS 3 از ریشه هایش فاصله گرفته و این موضوع شاید برای طرفداران قدیمی این مجموعه، ناراحت کننده باشد. با این حال، به عنوان یک بازی، می تواند مخاطب خود را برای مدتی سرگرم کند. هر چند که Project CARS 3 را نمی توان یک ریسینگ فوق العاده دانست، ولی در عین حال، نباید کیفیت بازی را هم زیر سوال برد. اگر واقعا طرفدار بازی های ریسینگ هستید، توصیه می کنم که بازی Project CARS 3 را حتما تجربه کنید.

سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا
سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا
سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا
سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا
سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

سریع‌تر، آسان‌تر | نقد و بررسی بازی Project CARS 3 - گیمفا