لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا
لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا
لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا
لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

دنیای بازی ها پر است از دروغ و اراجیف و حرف های مضحک که حتی منتقدین هم دیگر زیاد می گویند چه برسد به کاربران. حرف ها و نظرات افراد افراطی که خدا نکند با یک چیزی مشکل داشته باشند و دشمن شوند، دیگر تا ابد ذهن تک بعدیشان نمی تواند غیر از آن را قبول کند. مثال بارزش هم دشمنان بی منطق و کوته فکر یوبیسافت که چون فلان بازی این شرکت زمان عرضه باگ داشته است تا ابد دیگر هر بازی این شرکت را بدون این که جلدش را از نزدیک دیده باشند می کوبند (از نظر شخصی من اصلا لیاقت بازی های این شرکت را ندارند) و ذهن افراطی و کینه ای آنها نمی تواند دیگر چیزی غیر از این را قبول کند. همه ی ما بارها از این قبیل حرف ها و دروغ ها شنیده ایم که در مجامع بازی یک کلاغ و چهل کلاغ شده اند، هر کسی هم می رسد یک چیزی می گذارد رویش و می دهد دست بعدی تا نهایتا یک دروغ بزرگ درست شود که ذره ای هم با واقعیت همخوانی ندارد و خیلی وقت ها باعث می شود بسیاری از بازیبازان سراغ برخی بازی های عالی و جذاب نروند. امروز دقیقا دست گذاشته ام روی ۱۰ تا از این دروغ های بزرگ که در مورد ۱۰ بازی جذاب و باکیفیت یک کلاغ و چهل کلاغ شده اند و آن قدر دهان به دهان چرخیده اند که باعث شده اند از فلان بازی جذاب یک هیولا خلق شود که کلا غیر قابل بازی است و خیلی ها به همین خاطر سراغش نرفته اند. البته خب این مقاله نظر بنده است و شاید برخی از شما با این لیست موافق نباشید و یا شاید فکر کنید برخی از اینها دروغ نیستند. بالاخره نظر هر کسی محترم است ولی این مقاله ی من و نظر بنده است که مطالعه می فرمایید. پس اگر تا اینجا با من همراه بوده اید از شما دعوت می کنم که در ادامه ی مطلب “۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید” با من و وبسایت گیمفا همراه باشید. امیدوارم که این مطلب باعث شود که شاید به سراغ برخی از این بازی ها که به خاطر این دروغ های بزرگ از دستشان داده اید بروید و یک تجربه خوب داشته باشید.

۱۰ – World of Warcraft فقط Grinding است

خب معلوم است که اساس و پایه ی عناوین MMO در واقع Grinding است ولی این که بخواهیم بگوییم کل بازی فقط و فقط همین است واقعا مسخره است، تازه آن هم در مورد چه بازی! World of Warcraft! یکی از برترین های تاریخ. مگر ۱۶ سال حکومت بر یک سبک و یک ژانر شوخی است؟ مگر می شود بازی در سال ۲۰۰۴ منتشر شده باشد و هنوز که هنوز است آن قدر طرفدار دارد و سرورهای آن از خیلی از بازی های روز شلوغ تر هستند؟ خیلی مسخره است که بخواهیم با یک دلیل مثل این که “World of Warcraft فقط Grinding است” بگوییم این بازی را نباید تجربه کرد. باز مثلا اگر بگوییم این بازی را نباید بازی کرد چون معتادت می کند و زندگی ات را عوض می کند، یک چیزی، ولی دلیل مسخره ای که در کل در مورد تمام بازی های MMO صدق می کند نمی تواند دلیل بر بازی نکردن این عنوان شاهکار MMORPG باشد. عنوانی که آن قدر بزرگ است که کسانی که حتی آشنایی کمی هم با بازی های رایانه ای ندارند نام World of Warcraft را شنیده اند. بد نیست تا کمی بیشتر در مورد این عنوان با شما صحبت کنیم تا بیشتر بدانید که این بازی چه غولی در دنیای بازی هاست!

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

خیلی مسخره است که بخواهیم با یک دلیل مثل این که “World of Warcraft فقط Grinding است” بگوییم این بازی را نباید تجربه کرد. باز مثلا اگر بگوییم این بازی را نباید بازی کرد چون معتادت می کند و زندگی ات را عوض می کند، یک چیزی، ولی دلیل مسخره ای که در کل در مورد تمام بازی های MMO صدق می کند نمی تواند دلیل بر بازی نکردن این عنوان شاهکار MMORPG باشد. عنوانی که آن قدر بزرگ است که کسانی که حتی آشنایی کمی هم با بازی های رایانه ای ندارند نام World of Warcraft را شنیده اند

World of Warcraft که در سال ۲۰۰۴ توسط بلیزارد منتشر گردیده است تا به امروز و بعد از ۱۶ سال همچنان بازیبازان بیشماری در دنیا مشغول تجربه آن هستند و با پشتیبانی فوق العاده بلیزارد و عرضه انواع و اقسام بسته های الحاقی هنوز هم به مانند یک بازی کاملا جدید به نظر می رسد. جالب است که تعداد بازیبازان این سری افسانه ای بعد از ۱۶ سال همچنان از بسیاری از عناوین روز دنیا که موفق هم عمل کرده اند، بیشتر است و طرفداران سرسخت و بسیار متعصب خود را داراست. World ofدر سال ۲۰۱۵ بلیزارد تعداد بازیبازان این عنوان را بیش از ۵٫۵ میلیون نفر در سطح جهان اعلام کرد و این بازی به عنوان بیشترین تعداد بازیباز در بین بازی های MMORPG شناخته می شود و همین دلیل کافی است تا بدانیم اعتیادآورترین بازی تاریخ همین عنوان لعنتی است که به قدری شاهکار است که هیچ وقت تمام نمی شود و شاید ۱۶ سال بعد بگوییم ورلد او وارکرفت ۳۲ سال است که دارد می درخشد و خاموش هم نمی شود. همچنین یک آمار جالب از بلیزارد در سال ۲۰۱۴ اعلام شد که حاکی از وجود بیش از ۱۰۰ میلیون اکانت ساخته شده در طول سال ها برای این بازی بود که یک عدد خیره کننده و شگفت انگیز است. Warcraft چهارمین بازی منتشر شده بود که در دنیای فانتزی وارکرفت واقع می شود، دنیایی که در سال ۱۹۹۴ توسط Warcraft: Orcs & Humans معرفی شده بود.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

World of Warcraft در تاریخ صنعت و هنر بازی های رایانه ای، جزو عجایب محسوب می گردد و می تواند کاری کند تا شما مدت ها و مدت ها و البته در مورد این بازی بهتر بگویم سال ها و سال ها بدون توجه به ساعت و گذشت زمان پای آن بنشینید و مدام بازی کنید و قید خیلی کارهای خود را بدون حتی لحظه ای خستگی بزنید و مدام بیشتر در دل این شاهکار غرق شوید. در حقیقت شاید باید گفت تنها راه فرار از اعتیاد به این بازی، کلا سراغ آن نرفتن و آشنا نشدن با آن است! پس اگر نمی خواهید که این بازی بی نظیر که امتیاز رویایی ۹۳/۱۰۰ را در اختیار دارد بازی نکنید عیبی ندارد ولی لطفا دلیل چرت و پرت برای آن نیاورید و ایراد را گردن بازی نیاندازید!

World of Warcraft در دنیای آزراث اتفاق می افتد و وقایع ۴ سال بعد از  Warcraft III: The Frozen Throne را دنبال می کند در طول سال ها بسته های الحاقی بسیار زیادی با کیفیت بالا برای این بازی منتشر شده اند که این عنوان را به روز نگاه داشته و کیفیت آن را ارتقا داده اند. اولین این بسته های الحاقی The Burning Crusade بود که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، سپس Wrath of the Lich King در سال ۲۰۰۸، Cataclysm در سال ۲۰۱۰،  Mists of Pandaria در سال ۲۰۱۲، Warlords of Draenor در سال ۲۰۱۴ و Legion در سال ۲۰۱۶ و نهایتا Battle for Azeroth در سال ۲۰۱۸ برای این بازی عرضه شدند.  World of Warcraft در تاریخ صنعت و هنر بازی های رایانه ای، جزو عجایب محسوب می گردد و می تواند کاری کند تا شما مدت ها و مدت ها و البته در مورد این بازی بهتر بگویم سال ها و سال ها بدون توجه به ساعت و گذشت زمان پای آن بنشینید و مدام بازی کنید و قید خیلی کارهای خود را بدون حتی لحظه ای خستگی بزنید و مدام بیشتر در دل این شاهکار غرق شوید. در حقیقت شاید باید گفت تنها راه فرار از اعتیاد به این بازی، کلا سراغ آن نرفتن و آشنا نشدن با آن است! پس اگر نمی خواهید که این بازی بی نظیر که امتیاز رویایی ۹۳/۱۰۰ را در اختیار دارد بازی نکنید عیبی ندارد ولی لطفا دلیل چرت و پرت برای آن نیاورید و ایراد را گردن بازی نیاندازید!

۹ – DMC Devil May Cry یک بازی ضعیف است

یکی از مزخرف ترین حرف هایی که در زندگی ام شنیده ام. بله من هم قیافه دانته و موهای سیاه و استایل زندگی نمایش داده اش در بازی DMC Devil May Cry را نمی پسندم ولی چه ربطی به این اراجیف دارد که یکی از خوش ساخت ترین هک اند اسلش های نسل هفتم و هشتم که توسط نوابغ امتحان پس داده ی نینجا تئوری خلق شده ست را یک بازی ضعیف و بیخود قلمداد کنیم؟ خب باشد، اصلا این بازی دانته اش دانته نیست و در خیلی موارد از ریشه ها فاصله گرفته ولی نهایتا هم داستانش عالی است و به زیبایی داستان آغاز دشمنی دو برادر را روایت می کند، هم گرافیک و طراحی، هم موسیقی و صداگذاری و هم از همه مهم تر گیم پلی فوق العاده جذاب و معرکه و سریعی بر اساس کمبوهای بیشمار دارد که یکی از بهترین ها در کل سری دویل می کرای است و از نظر گیم پلی یک دویل می کرای کامل است.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

یکی از مضخرف ترین حرف هایی که در زندگی ام شنیده ام. بله من هم قیافه دانته و موهای سیاه و استایل زندگی نمایش داده اش در بازی DMC Devil May Cry را نمی پسندم ولی چه ربطی به این اراجیف دارد که یکی از خوش ساخت ترین هک اند اسلش های نسل هفتم و هشتم که توسط نوابغ امتحان پس داده ی نینجا تئوری خلق شده ست را یک بازی ضعیف و بیخود قلمداد کنیم؟

ریسک کردن بر روی واگذاری ساخت نسخه جدید فرنچایزی شاهکار و بسیار پرطرفدار مانند Devil May Cry از سوی کپکام سبب شد تا روح تازه ای در کالبد این سری دمیده شود و با این که خیلی ها از ظاهر دانته و … راضی نبودند ولی بازی DmC: Devil May Cry یک عنوان موفق و فوق العاده جذاب بود که بی شک از برترین هک اند اسلش های نسل هفتم و هشتم به حساب می آید و آن قدر هم تحسین شد و فروش خوبی داشت که بتوانیم از این تصمیم کپکام به عنوان یک ریسک کاملا موفق یاد کنیم و البته برگ زرین دیگری را نیز در کارنامه استودیو دوست داشتنی و توانمند نینجا تئوری ثبت نماییم تا بعد از این بازی شاهکار هل بلید را خلق نمایند. موفقیت بازی DmC: Devil May Cry به حدی بود که با ورود به نسل هشتم و موج شدید ساخت بازی های نسل هفتم به صورت ریمسترد شده برای نسل هشتم و سودی کلان به جیب زدن، کپکام نیز سوار این موج شود و قصد کند تا نسخه ریمستر شده این بازی را منتشر نماید و خوشبختانه این تصمیم را نیز عملی کرد تا عنوان DmC: Devil May Cry Definitive Edition خلق یا بهتر است بگوییم ریمستر شود.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

در عنوان زیبای DmC: Devil May Cry و نسخه نسل هشتمی آن یعنی DmC: Devil May Cry Definitive Edition شاهد این هستیم که چگونه دشمنی بین دو برادر آغاز می شود و از برادری به کینه و جنگ می رسد. همه چیز در این بازی که امتیاز متای عالی ۸۶/۱۰۰ را کسب نموده داد می زند که باید آن را تجربه کنید و خودتان را از این بازی بی نظیر محروم نکنید. قیافه ی دانته و رنگ مو که نشد دلیل بازی نکردن!

در بازی شاهد حضور شخصیت همیشه محبوب و خوش تیپ این سری یعنی دانته بودیم که از برترین شخصیت های تاریخ بازی های رایانه ای به حساب می آید و البته این بار تا آخر بازی برادرش یعنی Vergil هم کنار ما حضور داشت و در واقع نوعی پیش در آمد بر سری و رابطه این دو برادر را شاهد بودیم. قطعا می دانید که یکی از آن آنتاگونیست هایی که از تعداد زیادی از شخصیت های مثبت محبوب، بسیار بسیار محبوب تر است و تاثیر گذاری زیادی را در تاریخ بازی های رایانه ای بر روی بازیبازان و این هنر و صنعت برجای گذاشته است. همین Vergil است که در عنوان زیبای DmC: Devil May Cry و نسخه نسل هشتمی آن یعنی DmC: Devil May Cry Definitive Edition شاهد این هستیم که چگونه دشمنی بین این دو آغاز می شود و از برادری به کینه و جنگ می رسد. همه چیز در این بازی که امتیاز متای عالی ۸۶/۱۰۰ را کسب نموده داد می زند که باید آن را تجربه کنید و خودتان را از این بازی بی نظیر محروم نکنید. قیافه ی دانته و رنگ مو که نشد دلیل بازی نکردن!

۸ – MineCraft برای بچه هاست

آهان چون ظاهرش کارتونی و پیکسلی است و خیلی از بچه ها آن را دوست دارند، دیگر MineCraft مناسب شما بزرگسال خفن و خیلی عاقل و بالغ نیست؟ دست بردارید از این حرف های عجیب و غریب. یک دهه گذشته است و هنوز که هنوز است تب این بازی نخوابیده است و همه از بزرگ و کوچک گرفته دارند آن را تجربه می کنند آن وقت شما فکت صادر می کنی که این بازی برای بچه هاست؟ من اصلا از این بازی خوشم نمی آید و آن را غیر از چند ساعت بازی نکرده ام. چون به سلیقه ام من نمی خورد و از این بازی خوشم نمی آید. ولی چه ربطی دارد به این که MineCraft برای بچه هاست!بد نیست تا کمی بیشتر در مورد این بازی صحبت کنیم. سال ۲۰۰۹ بود که عنوانی سندباکس به نام Minecraft که در ابتدا تنها توسط بازیسازی سوئدی به نام Markus “Notch” Persson سپس به طور کامل توسط استودیو Mojang ساخته شده بود، توسط این سازنده منتشر گردید و و باید بگویم به عجیب ترین و عظیم ترین و شگفت انگیز ترین و غیر منتظره ترین شکل ممکن دنیای بازی های رایانه ای را منفجر کرد، بدجوری هم منفجر کرد.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

آهان چون ظاهرش کارتونی و پیکسلی است و خیلی از بچه ها آن را دوست دارند، دیگر MineCraft مناسب شما بزرگسال خفن و خیلی عاقل و بالغ نیست؟ دست بردارید از این حرف های عجیب و غریب. یک دهه گذشته است و هنوز که هنوز است تب این بازی نخوابیده است و همه از بزرگ و کوچک گرفته دارند آن را تجربه می کنند آن وقت شما فکت صادر میکنی که این بازی برای بچه هاست؟ من اصلا از این بازی خوشم نمی آید و آن را غیر از چند ساعت بازی نکرده ام. چون به سلیقه ام من نمی خورد و از این بازی خوشم نمی آید. ولی چه ربطی دارد به این که MineCraft برای بچه هاست!

ناگهان این بازی چنان موفقیتی را کسب کرد که یکی یکی پشت سر هم شروع به شکستن رکوردها و … کرد و همین قدر بدانید که در مدرت کوتاهی پس از عرضه بازی، جناب Markus “Notch” Persson یک میلیاردر بود و خبر خرید خانه یا بهتر بگویم قصری عظیم توسط ایشان در سایت ها دست به دست می شد و همه از این موضوع شگفت زده بودند که چند عدد پیکسل چه کردند با زندگی این مرد. بازی از سوی منتقدان نیز با تحسین های زیادی مواجه شد و امتیاز متای ۹۳ را کسب نمود و همین قدر بگویم که تا فبریه سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۲۱ میلیون نسخه از این بازی به فروش رفته بود!! بله، ۱۲۱ میلیون نسخه!! در سال ۲۰۱۴ بود که کمپانی مایکروسافت استودیو موجانگ و امتیاز Minecraft intellectual property را به قیمت ۲٫۵ بیلیون دلار خریداری کرد که نشان از ارزش بسیار بسیار بالای این عنوان و این فرنچایز دارد. بازی انواع و اقسام حالت های مختلف مانند creative mode و adventure mode را در خود داشت و البته بعدا بخش داستانی این بازی و استوری مد نیز برای آن ساخته و منتشر گردید. شاید به نوعی بشود گفت بازیبازان و مادسازان خلاق در دنیا تاکنون بسیاری از بازیهای بزرگ تاریخ را در دنیای ماین کرفت بازسازی کرده و ساخته اند و واقعا خبرها و ویدئوهایی که از این عنوان و کارهایی که افراد مختلف در دنیا با آن کرده اند واقعا عجیب و غریب است و نشان از بی نهایت اعتیادآور بودن این سری شاهکار دارد و باید خیلی خیلی مراقب باشید تا به ماین کرفت و جادوی آن معتاد نشوید زیرا شاید راه برگشتی نباشد!

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

خیلی جالب است که چند عدد پیکسل، مرز بین مولتی میلیاردر شدن و یک انسان معمولی ماندن، بودند، برای آقای Markus “Notch” Persson شده اما نه این که فکر کنید وی لیاقتش را نداشت. مهم پیکسل ها نیستند، مهم مغز و ذهن توانای این فرد بود که توانست با چند عدد پیکسل بزرگ یک برند جهانی و ابرشاهکار خلق کند و نشان دهد که نه گرافیک مهم است و نه خیلی چیزهای دیگر، بلکه تنها سرگرم کننده بودن مهم است و خلاقیت هنوز هم خریدار دارد. اگر به هر دلیلی مثل بنده با بازی ماین کرفت حال نمی کنید و از آن خوشتان نمی آید هیچ مشکلی نیست و ایرادی ندارد ولی لطفا خودتان را با دلایلی مثل “این بازی برای بچه هاست”  مسخره نکنید

جالب است بدانید که Minecraft دومین بازی پرفروش تاریخ است که تنها و تنها فرنچایز بی نظیر تتریس را بالاتر از خود می بیند. موفقیت بازی به حدی عظیم بود که تقریبا پلتفرمی وجود ندارد که سازندگان بازی را روی آن منتشر نکرده بودند و واقعا اگر می شنیدیم ماین کرفت برای ماشین حساب هم منتشر شده عجیب نبود! خیلی جالب است که چند عدد پیکسل، مرز بین مولتی میلیاردر شدن و یک انسان معمولی ماندن، بودند، برای آقای Markus “Notch” Persson شده اما نه این که فکر کنید وی لیاقتش را نداشت. مهم پیکسل ها نیستند، مهم مغز و ذهن توانای این فرد بود که توانست با چند عدد پیکسل بزرگ یک برند جهانی و ابرشاهکار خلق کند و نشان دهد که نه گرافیک مهم است و نه خیلی چیزهای دیگر، بلکه تنها سرگرم کننده بودن مهم است و خلاقیت هنوز هم خریدار دارد. اگر به هر دلیلی مثل بنده با بازی ماین کرفت حال نمی کنید و از آن خوشتان نمی آید هیچ مشکلی نیست و ایرادی ندارد ولی لطفا خودتان را با دلایلی مثل “این بازی برای بچه هاست”  مسخره نکنید.

۷ – داستان Half-Life 2 ناکامل و ناتمام است

طرف همچنان منتظر مانده که نسخه سوم  Half-Life بیاید و ۳ عنوان این سری را بازی نکرده چون فکر می کند داستان بازی ناقص و ناتمام مانده است! این دیگر چه دلیلی است؟ این که سازنده جا را برای ادامه داستان باز بگذارد اصلا دلیلی بر این نیست که در انتهای نسخه های قبلی یک نتیجه گیری و اصطلاحا Closure وجود نداشته است. اتفاقا داستان عنوان Half-Life 2 و اپیزود دوم آن خیلی هم کامل است. البته این را هم کتمان نمی کنم که والو هم مقداری گندش را در آورده است با این منتظر گذاشتن طرفدارانش. امیدواریم که روزی دوباره شاهد عنوانی جدید از این سری باشیم و یا لااقل همین عناوین قبلی را ریمیک کنند. گاهی فکر می کنم والو می ترسه که به این سری دست بزنه و خرابش کنه!!! یا شاید هم می ترسه بیافته بشکنه! شاید هم شمردن پول های استیم به گیب وقت بازیسازی نمی ده! چند وقت دیگه اگه گیب رییس جمهور آمریکا شد تعجب نکنید. اونجوری دیگه از استیم هم تحریم میشیم! در واقع مصداق بارز “کیفیت مهم است نه کمیتٰ” شرکت والو است! با این که کل بازی های این کمپانی روی هم تعدادشان به اندازه یک شرکت کوچک هم نیست ولی از مقالات برترین بازی ها گرفته تا برترین امتیازات و برترین گیم پلی و برترین روابط بین شخصیت ها و برترین شخصیت های منفی، همه و همه عناوین والو را نیز در بر می گیرند و بازی های این سازنده در تمامی این لیست های ۱۰ برتر و…  جای داشته و دارند.  در راس این عناوین نیز فرنچایز Half-Life قرار دارد که یک نماد برای بازی‌ های رایانه‌ ای به شمار می‌رود و شخصیت‌ ها و شخصیت‌ پردازی ‌آن‌ ها در این سری نیز یک الگو برای تمامی بازیسازان تا به امروز محسوب می‌ شود.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

طرف همچنان منتظر مانده که نسخه سوم  Half-Life بیاید و ۳ عنوان این سری را بازی نکرده چون فکر می کند داستان بازی ناقص و ناتمام مانده است! این دیگر چه دلیلی است؟ این که سازنده جا را برای ادامه داستان باز بگذارد اصلا دلیلی بر این نیست که در انتهای نسخه های قبلی یک نتیجه گیری و اصطلاحا Closure وجود نداشته است. اتفاقا داستان عنوان Half-Life 2 و اپیزود دوم آن خیلی هم کامل است. البته این را هم کتمان نمی کنم که والو هم مقداری گندش را در آورده است با این منتظر گذاشتن طرفدارانش. امیدواریم که روزی دوباره شاهد عنوانی جدید از این سری باشیم و یا لااقل همین عناوین قبلی را ریمیک کنند. گاهی فکر می کنم والو می ترسه که به این سری دست بزنه و خرابش کنه!!! یا شاید هم می ترسه بیافته بشکنه! شاید هم شمردن پول های استیم به گیب وقت بازیسازی نمیده! چند وقت دیگه اگه گیب رییس جمهور آمریکا شد تعجب نکنید. اونجوری دیگه از استیم هم تحریم میشیم!

در واقع باید گفت در کمتر عنوانی تا به امروز شاهد داستانی و روایتی به این قدرت و شخصیت هایی مثل Alyx Vance و دکتر فریمن و دکتر wallath Breen هستیم. شخصیت پردازی در این سری یکی از ستون های اصلی موفقیت بازی به حساب می آید و برخی از برترین شخصیت های تاریخ را در بازی های هاف لایف تاکنون مشاهده کرده و با آنها رابطه برقرار کرده ایم، آن هم در قالب دکتر فریمن که از آنجایی که هیچ حرفی نمی زند به نوعی خود ما هستیم و دقیقا انگار ما هستیم که داریم با آلیکس و دیگر شخصیت های بازی رابطه برقرار می کنیم. علاوه بر گیم پلی فوق العاده عالی و خوش دست و جذاب در سری هاف لایف که هنوز هم که هنوز است تجربه آن کهنه نشده، شخصیت پردازی و روایت داستان نیز در این سری بی نظیر و در حد شاهکار است. رابطه بین دکتر فریمن و آلیکس در سری هاف لایف بدون شک یکی از دلایل اصلی موفقیت این عناوین به شمار می رود و به بهترین شکل در طول این سری، اساس و پایه این رابطه آرام آرام شکل گرفته و مدام عمیق تر می شود. همان طور که قبلا نیز در مطلب برترین روابط بین شخصیت ها در بازی های رایانه ای خدمت شما عرض کرده ام “در طول سری عشق این دو به یکدیگر همواره بیشتر و بیشتر می شود و در اپیزود دوم زمانی که آلیکس شدیدا زخمی شده است و دکتر فریمن با سختی و با دل و جرات فراوان کارهای لازم برای احیای او را انجام می دهد کاملا آشکار است که زندگی این دو نفر گویی برای همیشه به هم گره خورده است.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

اگر فکر می کنید که داستان نسخه دوم Half-Life ناقص است و به این دلیل این سری را بازی نکرده اید لطفا بیش از این خود را به خاطر یک دلیل دروغین و مسخره معطل نکنید و تجربه ی یکی از برترین فرنچایزهای تاریخ را از دست ندهید

واقعا نمی توانم صبر کنم تا ببینم در Half Life 3 چه اتفاقی خواهد افتاد و این رابطه بی نظیر چگونه پیش رفته است و یا خواهد رفت.”حیف است که از بازی Half-Life 2: Episode Two حرف زده شود ولی اشاره ای به یکی از برترین شخصیت های مونث و برترین همراهان تاریخ بازی های رایانه ای یعنی Alyx نکنیم. شخصیتی که یک همراه و یار و همدم فوق العاده برای بازیباز و دکتر فریمن است و بی‌ شک یکی از ۳ شخصیت برتر مونث از لحاظ عمق شخصیت‌ پردازی در دنیای بازی‌ های رایانه‌ ای به حساب می‌ آید. وی دختری است بسیار بااراده، قوی، دارای ثبات شخصیتی بالا، مهربان و خوش‌ قلب که همواره می‌ دانید در بدترین و سخت‌ ترین شرایط می‌ توانید روی او حساب کرده و به وی اعتماد کنید. نوع شکل‌ گیری رابطه بین وی و دکتر فریمن در طول این سری بسیار جذاب و بی‌ نقص کار شده است و با اینکه دکتر گوردون فریمن در تمام سری Half Life حتی کلامی هم حرف نمی زند ولی کاملا در طول روند بازی می توان رشد یافتن و عمیق تر شدن احساس رابطه بین او و Alyx Vance را متوجه شد. زیرا که این خود شما هستید که در طول بازی آرام ارام به Alyx بیشتر و بیشتر علاقمند می شوید و رابطه تان با وی رشد می کند. شما دکتر فریمن هستید. در نهایت باید بگویم اگر فکر می کنید که داستان نسخه دوم Half-Life ناقص است و به این دلیل این سری را بازی نکرده اید لطفا بیش از این خود را به خاطر یک دلیل دروغین و مسخره معطل نکنید و تجربه ی یکی از برترین فرنچایزهای تاریخ را از دست ندهید.

۶ – Uncharted همان تومب ریدر با شخصیت اصلی مذکر است

یکی از آن مزخرفات عجیب و غریب که وقتی می شنوی شاخ در می آوری! طرف فتوا صادر می کند که “بله، نیتن دریک همان لارا کرافت مذکر و آنچارتد همان تومب ریدر است.” عزیز من دلیل نمی شود که چون هر دو پرچمداران سبک اکشن ماجرایی هستند کپی هم باشند. تعداد تفاوت های این دو سری آن قدر زیاد است که اصلا وقتی آن ها را بنویسید و بعد بخوانید تعجب خواهید کرد که چقدر این دو فرنچایز از هم متفاوت هستند. ناتی‌ داگ در نسل هفتم و با سری Uncharted فرنچایزی را خلق کرد که قدرت و شکوه یک نسل را برای سونی و پلی استیشن ۳ به همراه داشت. کمتر استودیویی می‌تواند عنوانی و فرنچایزی را خلق کند که یک‌ تنه فروش یک کنسول را کلی بالاتر ببرد. ۳ گانه‌ی سری Uncharted  شامل عناوین UNCHARTED 2: Among Thieves ,UNCHARTED: Drake’s Fortune و UNCHARTED 3: Drake’s Deception  هستند که توسط کمپانی سونی به ترتیب در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

یکی از آن مضخرفات عجیب و غریب که وقتی می شنوی شاخ در می آوری! طرف فتوا صادر می کند که “بله، نیتن دریک همان لارا کرافت مذکر و آنچارتد همان تومب ریدر است.” عزیز من دلیل نمی شود که چون هر دو پرچمداران سبک اکشن ماجرایی هستند کپی هم باشند. تعداد تفاوت های این دو سری آن قدر زیاد است که اصلا وقتی آن ها را بنویسید و بعد بخوانید تعجب خواهید کرد که چقدر این دو فرنچایز از هم متفاوت هستند

خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را ناتی داگ بر عهده داشت و در نسخه های بعدی نیز همین سازنده وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی سری Uncharted در طول  دو نسل برای پلتفرم های  پلی استیشن ۳ و پلی استیشن ۴ منتشر شده است. هر ۳ بازی UNCHARTED 2: Among Thieves ,UNCHARTED: Drake’s Fortune و UNCHARTED 3: Drake’s Deception موفق شدند تا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۸۸ و ۹۶ و ۹۲ را در اختیار دارند که بیانگر کیفیت رویایی این ۳ گانه است. لازم به ذکر است که نسخه های پلی استیشن ۴ این سری در قالب مجموعه ارزشمند Uncharted: Nathan Drake Collection عرضه شدند که شامل ۳ گانه نسل هفتمی این فرنچایز است و یکی از ارزشمندترین کالکشن ها محسوب می شود.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

در کل و از این همه عناوین آنچارتد که تا امروز عرضه شده است هرگز هیچ کدام مثل یک تومب ریدر نبوده اند و اصلا پایه و Base این سری از همه نظر با سری محبوب تومب ریدر متفاوت است. پس لطفا گول این حرف را نخورید که اگر از تومب ریدر خوشتان نمی اید حتما باید از آنچارتد هم بدتان بیاید چون اصلا اینطور نیست

در واقع بعد از ۳ گانه شاهکار نسل هفتم و ورود به نسل هشتم بازی ها، کاملا منطقی به نظر می رسید که سونی و ناتی داگ بخواهند کالکشن ۳ گانه ریمستر شده آنچارتد را برای نسل هشتم و کنسول پلی استیشن ۴ نیز عرضه نمایند و همین کار را نیز انجام دادند. در نسل هشتم نسخه چهارم این سری نیز عرضه شد و یک شاهکار دیگر را رقم زد و همچنین یک اسپین آف شجاعانه که برای اولین بار نیتن دریک را به عنوان شخصیت اصلی نمیدید این سری را ادامه دادند. حتما می دانید که یک نسخه نیز برای ویتا از این فرنچایز منتشر شده است که آن هم بهترین بازی ویتاست. در کل و از این همه عناوین آنچارتد که تا امروز عرضه شده است هرگز هیچ کدام مثل یک تومب ریدر نبوده اند و اصلا پایه و Base این سری از همه نظر با سری محبوب تومب ریدر متفاوت است. پس لطفا گول این حرف را نخورید که اگر از تومب ریدر خوشتان نمی اید حتما باید از آنچارتد هم بدتان بیاید چون اصلا اینطور نیست.

۵ – Dark Souls آن قدر سخت است که نمی توانید بازی کنید

این هم یکی از آن یک کلاغ چهل کلاغ هایی که آن قدر دهان به دهان شده و هر کسی رویش چیزی گذاشته که تبدیل به یک واقعیت برای خیلی ها شده است و حتی می ترسند دارک سولز را شروع کنند و هیچ اعتمادی به خودشان ندارند. باز خدا را شکر که در ایران و برای گیمرهای کشورم راهنماهای قدم به قدم عناوین این سری را قرار دادم تا برخی ترسشان بریزد و بروند سراغ این شاهکارها چون بدون استثنا تبدیل به یکی از بهترین خاطرات زندگیشان می شود. بله درست است که سری سولز بازی های سخت و هاردکوری هستند ولی اصلا و ابدا بی منطقه و بالانس نشده نیستند و کاملا می توانید با مقداری صبر و تلاش آن ها را تمام کنید و کلی لذت ببرید. شاید خود آقای میازاکی نیز باور نداشت که عناوینش تا این حد محبوب شوند و کلا باعث خلق یک زیرشاخه جدید نقش آفرینی شود، ولی اینطور شد و اعتماد سونی به میازاکی جواب داد تا این گونه آغاز سری سولز رقم بخورد. در واقع  سری عناوین Souls با Miyazaki از همان ابتدا و از زمانی که بازی Demon’s Souls ساخته شد پای در مسیر افسانه شدن نهاد، در مسیر جاودانه شدن. Miyazaki با این عنوان نشان داد “می‌توان” و “باید” گاهی خلاف جهت آب شنا کرد تا تاریخ‌ساز شد. Dark souls نشان داد که یک بازی می‌تواند به قدری شاهکار باشد که حتی اگر بارها و بارها و بارها کشته شوید و با یک باس شاید ۵۰ بار مبارزه کنید، باز هم چنان عاشق آن شوید که ۱۰ بار آن را به پایان برسانید.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

این هم یکی از آن یک کلاغ چهل کلاغ هایی که آن قدر دهان به دهان شده و هر کسی رویش چیزی گذاشته که تبدیل به یک واقعیت برای خیلی ها شده است و حتی می ترسند دارک سولز را شروع کنند و هیچ اعتمادی به خودشان ندارند. باز خدا را شکر که در ایران و برای گیمرهای کشورم راهنماهای قدم به قدم عناوین این سری را قرار دادم تا برخی ترسشان بریزد و بروند سراغ این شاهکارها چون بدون استثنا تبدیل به یکی از بهترین خاطرات زندگیشان می شود. بله درست است که سری سولز بازی های سخت و هاردکوری هستند ولی اصلا و ابدا بی منطقه و بالانس نشده نیستند و کاملا می توانید با مقداری صبر و تلاش آن ها را تمام کنید و کلی لذت ببرید

Dark souls مفهوم “مرگ” در یک بازی ویدئویی را تغییر داد و آن را به مفهومی حتی شیرین که باید از آن هر بار درس گرفت تبدیل کرد. Dark souls سختی و چالش را در بازی‌های رایانه ای تبدیل به یک “ارزش” کرد که نه تنها عاملی بازدارنده برای بازیباز نیست بلکه کاملا نقشی تشویق کننده و پیش برنده را برای وی بازی می کند. با هر نسخه که از این عناوین منتشر شد شاهد پیشرفت بودیم و آرام آرام این سری تبدیل به یکی از تاثیرگذار‌ترین، پرطرفدارترین و جذاب‌ترین فرنچایز‌های سبک اکشن نقش‌آفرینی شد و امضای خاص خود را بر این صنعت بر جای گذاشت. سری Souls در واقع پرچم دار عناوین هاردکور در نسل‌های جدید بازی های ویدئویی است. Miyazaki خیلی ناگهانی و در حالی که کسی انتظار نداشت با سری Souls آمد و گفت “این بازی من است. بسیار سخت است. صدها بار خواهید مرد. همه چیز را با مردن از دست خواهید داد مگر دوباره به آن برسید. ذخیره‌های پشت سر هم وجود ندارد. خط سلامتی پر شونده نداریم، درجه سختی مختلف نداریم و تنها یک درجه سختی داریم و آن هم هاردکور است و اجباری. حالا می‌خواهید بخواهید و نمی‌خواهید به سراغ بازی های خودتان بروید.” سه گانه‌ی سری  Dark souls  شامل عناوین Dark Souls 2 ،Dark Souls و Dark Souls 3  هستند که توسط کمپانی Bandai Namco Entertainment به ترتیب در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ در دسترس علاقمندان قرار گرفتند. خلق این ۳ گانه‌ی جذاب و فوق العاده را FromSoftware بر عهده داشت و در نسخه های بعدی نیز همین سازنده وظیفه ساخت این عناوین را برعهده داشته است. ۳ گانه‌ی سری  Dark souls در طول سالها برای پلتفرم های زیادی در دو نسل مختلف از جمله PlayStation 3, PC, Xbox 360, Xbox One و PlayStation 4 و Switch منتشر شده است.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

هرگز گول این حرف ها را نخورید که دارک سولز آن قدر سخت است که نمی توانید بازی کنید. به خودتان اعتماد داشته باشید و سراغ این شاهکار بروید. بالاخره هر چه باشد پیام اصلی فرنچایز Dark souls درس گرفتن از شکست است، درس مقاومت در برابر سختی و دشواری، درس استقامت و صبر.

عناوین این سری در تمام زمینه‌ها، چه از نظر دنیای بازی، دشمنان و باس‌ها، طراحی منحصر به فرد و یونیکی دارند که تبدیل به برند خاص Dark Souls شده‌اند و به مانند یک کلاس آموزشی برای طراحان و سازندگانی که می‌خواهند عناوینی در این سبک و قالب بسازند عمل کرده و منبع الهامی بسیار با کیفیت محسوب می‌شود. هر ۳ بازی Dark Souls 2 ،Dark Souls و Dark Souls 3  موفق شدند تا مورد توجه افراد حاضر در صنعت بازی قرار گرفته و بازخوردهای فوق العاده مثبت و تحسین آمیزی را از سوی منابع و مراجع معتبر گیمینگ دریافت نمودند. این ۳ عنوان زیبا به ترتیب امتیازهای متای ۸۹ و ۹۱ و ۸۹ را در اختیار دارند که بیانگر کیفیت بسیار بالای این ۳ گانه است. در نهایت باید بگویم هرگز گول این حرف ها را نخورید که دارک سولز آن قدر سخت است که نمی توانید بازی کنید. به خودتان اعتماد داشته باشید و سراغ این شاهکار بروید. بالاخره هر چه باشد پیام اصلی فرنچایز Dark souls درس گرفتن از شکست است، درس مقاومت در برابر سختی و دشواری، درس استقامت و صبر.

۴ – No Man’s Sky تا همیشه ناقص و به درد نخور است

No Man’s Sky بازی خیلی خوبی است و از اولش هم بازی خوبی بود و هر چه زمان گذشت بهتر هم شد اما اشتباه بزرگ این بازی فقط و فقط وعده های بیش از حد بزرگ و اشتباه در معرفی بازی بود که آن قدر انتظار ها را بالا برد که اگر زمان عرضه این بازی کیفیت بی نظیری هم داشت باز هم خیلی ها را نا امید می کرد چه برسد به این که در زمان عرضه بازی مشکلات هم داشت علاوه بر محقق نشدن وعده های عجیب و غریب سازندگان. زمانی که جامعه گیم مدام و مدام برای یک بازی هایپ می شوند و پشت سر هم در مورد بی نظیر بودن بازی می شنوند که فلان عنوان قرار است انقلابی به پا کند و رقیبی ندارد و… آن وقت است که آن بازی در زمان انتشار کارش خیلی خیلی سخت تر از بقیه بازی ها می شود و باید پاسخگوی هایپ وحشتناکی که در بین بازیبازان سبب شده است باشد و انتظارات را برآورده کند. هایپ بسیار بالا و تاخیرهای بازی و طولانی تر شدن انتظار بازیبازان مزید بر علت شد تا انتظارات به صورت عجیب و غریبی از No Man’s Sky بازی بالا برود و بعد هم بسیاری را ناامید کند و عده زیادی حتی پول خود را پس بگیرند.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

No Man’s Sky بازی خیلی خوبی است و از اولش هم بازی خوبی بود و هر چه زمان گذشت بهتر هم شد اما اشتباه بزرگ این بازی فقط و فقط وعده های بیش از حد بزرگ و اشتباه در معرفی بازی بود که آن قدر انتظار ها را بالا برد که اگر زمان عرضه این بازی کیفیت بی نظیری هم داشت باز هم خیلی ها را نا امید می کرد چه برسد به این که در زمان عرضه بازی مشکلات هم داشت علاوه بر محقق نشدن وعده های عجیب و غریب سازندگان. زمانی که جامعه گیم مدام و مدام برای یک بازی هایپ می شوند و پشت سر هم در مورد بی نظیر بودن بازی می شنوند که فلان عنوان قرار است انقلابی به پا کند و رقیبی ندارد و… آن وقت است که آن بازی در زمان انتشار کارش خیلی خیلی سخت تر از بقیه بازی ها می شود و باید پاسخگوی هایپ وحشتناکی که در بین بازیبازان سبب شده است باشد و انتظارات را برآورده کند

بازی No Man’s Sky که Hello Games وظیفه ساخت و توسعه آن را عهده دار بود، عنوانی در ژانر Open World Action-adventure survival به حساب می آید که در سال ۲۰۱۶ و سپس در سال ۲۰۱۸ برای پلتفرم های Playstation 4 و PC و ایکس باکس وان منتشر گردید. لازم به ذکر است که وظیفه انتشار این بازی را کمپانی های Hello Games و Sony بر عهده داشتند. No Man’s Sky پس از انتشار موفق شد تا بازخوردهای خوبی (البته اصلا در حد انتظار نبود) را دریافت نماید. No Man’s Sky نهایتا از مجموع نقد ها و نمرات خود، امتیاز متای ۷۱/۱۰۰ را کسب نمود و سپس با بهبودها و ارتقاهایی که بخود دید در نسخه ایکس باکس وان موفق به کسب امتیاز ۷۷ شد که بسیار قابل قبول تر است و البته  هنوز هم شاهد ارتقاها و بهبودهای بیشتری در این بازی هستیم. در این عنوان سوار بر سفینه‎ فضایی خود می ‎شوید و به کهکشان های به نظر بی ‎‎انتهای بازی سفر می ‎کنید که هر یک شامل تعداد بسیار زیادی سیارات مختلف برای کشف کردن و گشت و گذار کردن است. بافت گیاهی و حیات وحش هر سیاره با دیگری کاملا متفاوت است و به هیچ وجه ذهن و چشم گیمر را خسته نخواهد کرد. باید منابع مختلف را از سیارات مختلف جمع ‎آوری کنید و سفینه‎ خود را ارتقا دهید، با گشت و گذار در جهان بی انتهای بازی آیتم های مختلفی را به دست آورید و آن ‏‎‎ها را بفروشید تا پول بیشتری برای شخصی سازی سفینه‎‎ خود و سایر موارد به دست آورید. با موجودات مختلفی که در طی سفر خود با آن‎ ها روبرو می ‎شوید مبارزه کنید و جان سالم به در ببرید.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

No Man’s Sky تبدیل به یک بازی پرمحتوا و قابل اتکا و بسیار جذاب شده است که کاملا ارزش تجربه کردن را داراست و حیف است اگر این بازی یونیک را بازی نکنید و گول این حرف را بخورید که چون این بازی زمان عرضه ناموفق بود دیگر تا ابد محکوم به موفق نبودن است و نباید آن را بازی کنید!

در کل، نقطه عطف این بازی گشت و گذار در جهانی بی ‎انتها و لذت بردن از زیبایی ‎های آن ‎هاست. No Mans Sky عنوانی است که آن قدر در نمایش ها و تریلرها عظیم و زیبا و بی نظیر بود که حتی مورد انتظارترین بازی سال نیز شد. انصافا دنیای بازی و محیط های بیشمار آن از لحاظ بصری و طراحی هنری و گونه های جانوری و پوشش گیاهی خارق العاده و بی نظیر بودند اما کمبود محتوا و فعالیت های مفید انگار بازی را کشته بود و به قول یکی از دوستان “No Mans Sky عنوانی است با عظمت اقیانوس ولی با عمق برکه” که دقیقا بهترین توصیف کوتاه از این عنوان است و همه چیز را در مورد بازی می گوید. عنوانی عظیم و بی نهایت زیبا از لحاظ بصری و هنری ولی فاقد عمق و فعالیت های جذاب برای انجام دادن در آن دنیای زیبا که انگار بازی را به نوعی شبیه به سفینه سواری در یک تور بازدید از کهکشان کرده بود! ا اما نکته اینجاست که اکنون اصلا و ابدا وضعیت بازی دیگر این طور نیست و No Man’s Sky تبدیل به یک بازی پرمحتوا و قابل اتکا و بسیار جذاب شده است که کاملا ارزش تجربه کردن را داراست و حیف است اگر این بازی یونیک را بازی نکنید و گول این حرف را بخورید که چون این بازی زمان عرضه ناموفق بود دیگر تا ابد محکوم به موفق نبودن است و نباید آن را بازی کنید!

۳ – Mass Effect Andromeda بدترین بازی ممکن است

بله Mass Effect Andromeda ضعیف ترین بازی مس افکت با فاصله ی زیاد است ولی بدترین بازی نسل هشتم؟ بدترین بازی تاریخ؟ این بازی خیلی خیلی خیلی از این اراجیف فاصله دارد و اتفاقا یک بازی بسیار جذاب و لذتبخش است که اگر اسم مس افکت را یدک نمی کشید بازخوردهای بسیار بسیار بهتری را دریافت می کرد. بالاخره بایوویر نقش آفرینی ضعیفش هم یک سر و گردن از بازی های هم سبکش بهتر است و حتی وقتی الان دراگون ایج ۲ را بازی کنید که بدترین بازی سری است می بینید که بازی جذابی است و فقط با توجه به نام دراگون ایج ضعیف است. Mass Effect Andromeda هم دقیقا همین است و فقط با توجه به نام عظیم مس افکت ضعیف است وگرنه یک نقش آفرینی عالی و جذاب است.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

بله Mass Effect Andromeda ضعیف ترین بازی مس افکت با فاصله ی زیاد است ولی برترین بازی نسل هشتم؟ بدترین بازی تاریخ؟ این بازی خیلی خیلی خیلی از این اراجیف فاصله دارد و اتفاقا یک بازی بسیار جذاب و لذتبخش است که اگر اسم مس افکت را یدک نمی کشید بازخوردهای بسیار بسیار بهتری را دریافت می کرد. بالاخره بایوویر نقش آفرینی ضعیفش هم یک سر و گردن از بازی های هم سبکش بهتر است و حتی وقتی الان دراگن ایج ۲ را بازی کنید که بدترین بازی سری است می بینید که بازی جذابی است و فقط با توجه به نام دراگون ایج ضعیف است. Mass Effect Andromeda هم دقیقا همین است و فقط با توجه به نام عظیم مس افکت ضعیف است وگرنه یک نقش آفرینی عالی و جذاب است

هر چه که باشد وجود نام شاهکار و خاطره انگیز Mass Effect بر روی یک بازی و نام بایوویر کافیست تا بدانیم این بازی از یک سری استاندارد های بالا برخوردار است و فقط نکته اینجاست که انتظار ما از این سازنده و نام مس افکت خیلی خیلی بالا است و حق هم داریم چون دیده ایم چکار می توانند بکنند. ناسلامتی یکی از بازی های سال نسل هشتم کار همین سازنده است. سری Mass Effect بدون فرمانده شپرد محبوب و دوست داشتنی در عنوان Mass Effect: Andromeda  نتوانست آن طور که باید و شاید آن حال و هوای شاهکار مس افکت را به ما منتقل نماید ولی این دلیل نمیشود که بازی ضعیفی است و نباید بازی کنیم!! این بازی شاهکار نیست ولی بازی خیلی خیلی خوب و با کیفیتی است با یک کهکشان جدید و وسیع با تمرکز بر تعداد زیادی المان های نقش آفرینی به همراه یک گرافیک زیبا. به هر حال شاید داستان فرمانده شپرد به پایان رسیده باشد ولی ما کاملا آماده‎ایم که ماجراجویی های جدیدی را در این سری تجربه کنیم.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

هر چه که باشد وجود نام شاهکار و خاطره انگیز Mass Effect بر روی یک بازی و نام بایوویر کافیست تا بدانیم این بازی از یک سری استاندارد های بالا برخوردار است و فقط نکته اینجاست که انتظار ما از این سازنده و نام مس افکت خیلی خیلی بالا است و حق هم داریم چون دیده ایم چکار می توانند بکنند. ناسلامتی یکی از بازی های سال نسل هشتم کار همین سازنده است. امیدوار هستیم که ۳ گانه اول این سری ریمستر و ریمیک شوند و در ادامه از سوی بایوویر باز هم با یک بازی نقش آفرینی در نهایت کیفیت و جذابیت و در اصل با یک Mass Effect واقعی و اصیل روبرو شویم که کیفیت ۳ گانه نخست را دارد اما این را هم خوب بدانید که نباید گول اراجیفی مثل Mass Effect: Andromeda ارزش بازی کردن ندارد را بخورید زیرا این بازی هنوز هم یک نقش آفرینی فوق العاده است. امیدوارم که باز هم طعم تجربه یک نسخه از سری شاهکار Mass Effect را بچشیم و در فضای بیکران کهکشان ها به دنبال سرنوشت خود سفر کنیم

Mass Effect: Andromeda المان ‎های شوتر سوم شخص را با مکانیک ‎های نقش‎ آفرینی به شکلی جذاب ترکیب کرد ولی خب از نظر کشش داستانی و شخصیت های اصلی اصلا و ابدا حتی نزدیک بازی های ۳ گانه اول نبود. داستان این فرنچایز همواره بسیار مهم و زیبا بوده است مخصوصا با دیالوگ ‎ها و سیستم انتخاب آن‎ ها که شخصیت شما در بازی را شکل می ‎داد، ولی در Mass Effect: Andromeda دیگر این سطح از کیفیت را شاهد نبودیم. امیدوار هستیم که ۳ گانه اول این سری ریمستر و ریمیک شوند و در ادامه از سوی بایوویر باز هم با یک بازی نقش آفرینی در نهایت کیفیت و جذابیت و در اصل با یک Mass Effect واقعی و اصیل روبرو شویم که کیفیت ۳ گانه نخست را دارد اما این را هم خوب بدانید که نباید گول اراجیفی مثل Mass Effect: Andromeda ارزش بازی کردن ندارد را بخورید زیرا این بازی هنوز هم یک نقش آفرینی فوق العاده است. امیدوارم که باز هم طعم تجربه یک نسخه از سری شاهکار Mass Effect را بچشیم و در فضای بیکران کهکشان ها به دنبال سرنوشت خود سفر کنیم.

۲ – Assassin’s Creed Unity تا همیشه پر از باگ و مشکل است

به خاطر یک دروغ بزرگ و دشمنی ابدی برخی با یوبیسافت (که واقعا آدم حس می کند یوبیسافت حقشان را بالا کشیده است و با آن دشمنی خونی دارند) خودتان را از تجربه ی یکی از برترین بازی های جهان آزاد نسل هشتم با یکی از بهترین طراحی های محیط و داستان سرایی ها محروم نکنید. بله Assassin’s Creed Unity در زمان عرضه اش بسیار مشکل و باگ داشت که حتی آن را غیر قابل بازی می کردند ولی این موضوع چند ماه بعد از آن و با عرضه آپدیت های عظیم برای همیشه به فراموشی سپرده شد و این بازی تبدیل به یکی از بهترین عناوین جهان آزاد نسل هشتم شد که به معنای واقعی شما را به دل پاریس و انقلاب فرانسه می برد. Assassin’s Creed Unity به مانند دیگر عناوین اصلی این سری، عنوانی است در سبک اکشن ماجرایی و جهان آزاد که توسط Ubisoft ساخته شد و توسط همین کمپانی در سال ۲۰۱۴ برای پلتفرم های PlayStation 4, Xbox one و Microsoft Windows منتشر گردید.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

به خاطر یک دروغ بزرگ و دشمنی ابدی برخی با یوبیسافت (که واقعا آدم حس می کند یوبیسافت حقشان را بالا کشیده است و با آن دشمنی خونی دارند) خودتان را از تجربه ی یکی از برترین بازی های جهان آزاد نسل هشتم با یکی از بهترین طراحی های محیط و داستان سرایی ها محروم نکنید. بله Assassin’s Creed Unity در زمان عرضه اش بسیار مشکل و باگ داشت که حتی آن را غیر قابل بازی می کردند ولی این موضوع چند ماه بعد از آن و با عرضه آپدیت های عظیم برای همیشه به فراموشی سپرده شد و این بازی تبدیل به یکی از بهترین عناوین جهان آزاد نسل هشتم شد که به معنای واقعی شما را به دل پاریس و انقلاب فرانسه می برد

این نسخه از بازی در فرانسه و در شهر پاریس دنبال می شد و سازندگان به زیبایی داستان آن را با انقلاب فرانسه در هم آمیخته و مرتبط کرده بودند که همین موضوع بازی را بسیار جذاب تر کرده بود. در ابن نسخه کنترل شخصیتی به نام آرنو را بر عهده داشتیم که به واقع یکی از خوش تیپ ترین اساسین های این فرنچایز تاکنون محسوب می شود. Assassin’s Creed Unity به رغم جلوه های بصری و گرافیک هنری زیبا که به بهترین شکل شهر پاریس را به تصویر می کشید و البته تمامی دیگر بخش های بازی که فوق العاده بودند، گرافیک هنری Assassin’s Creed Unity معرکه است و پاریس در این بازی واقعا بی نظیر خلق شده است اما گرافیک فنی بازی و باگ های مرگبار و ترسناک آن، تنها دلیل عدم موفقیت این بازی زیبا نیز هست.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

این را بدانید که همان طور که همیشه گفته ام (و با توجه به این که به تازگی هم یونیتی را پلات کردم)، ضعیف ترین بازی اساسین از نظر نمره، از بهترین بازی های جهان آزاد هم سبکش بهتر است و این دقیقا در مورد یونیتی صادق است

در واقع اگر بازی گرافیک فنی پر ایراد و مشکلات بسیار زیادی در این زمینه نداشت، بی شک یکی از برترین نسخه های تاریخ سری Assassin’s Creed بود که البته باید بگویم از نظر بنده هست زیرا که باگ ها و … با آپدیت ها خیلی بهتر شدند و تقریبا همگی رفع گشتند ولی خب این را هم نمی توان کتمان کرد که بهینه نبودن گرافیک فنی بازی ضربات جبران ناپذیری به آن زد و تقریبا آن را به یک عنوان ناموفق تبدیل کرد که از مجموع نقدها و امتیازاتی که دریافت کرد، نهایتا امتیاز متای ۷۰ را دریافت نمود که برای عنوانی از این سری فوق محبوب اصلا جالب نبود و بین عناوین اصلی این فرنچایز کمترین متا محسوب می شود (بعد از Assassin’s Creed Liberation که البته نسخه ای مخصوص کنسول دستی بود) ولی از طرفی هم این را بدانید که همان طور که همیشه گفته ام (و با توجه به این که به تازگی هم یونیتی را پلات کردم)، ضعیف ترین بازی اساسین از نظر نمره، از بهترین بازی های جهان آزاد هم سبکش بهتر است و این دقیقا در مورد یونیتی صادق است.

۱ – Death Stranding شبیه ساز پیاده روی است

مسخره ترین و مضحک ترین حرف ممکن در دنیای بازی ها لااقل در نسل هشتم این است! بله Death Stranfing گیم پلی بسیار خاصی دارد که مشابهی ندارد و پر از اکشن و کشت و کشتار و … نیست، ولی شبیه ساز پیاده روی؟ خجالت هم چیز خوبی است. این قدر کوته فکر؟ از کل این بازی فقط این دستگیرتان شده؟ البته خوب می دانید که کسی که این حرف را می زند دقیقا آن شخصی است که بازی را اصلا یک لحظه هم تجربه نکرده و یا فقط کلا ۲-۳ ساعت اولش را بازی کرده و آن را رها کرده است. اصلا هم فکر نکنید که حتی ذره ای روی آقای کوجیما مثل برخی تعصب دارم و یا آن قدر دیوانه ی متال گیر هستم که هر چه کوجیما بسازد بگویم شاهکار است. نه اصلا حتی نزدیک به چنین شخصی هم نیستم ولی عقل هم دارم و با هر چیزی منطقی برخورد می کنم و برای شخصی که کلی زحمت برای دنیای گیم کشیده است احترام بالایی قائلم و معتقدم که آقای کوجیما یکی از اساتید صنعت گیم است که همیشه کار متفاوتی را انجام داده است. خلاقیت در بازی های کوچک مستقل کار خیلی نیست (از نظر هزینه) ولی در یک بازیAAA  چندین میلیون دلاری بیایی و چنین ریسک هایی بکنی و چنین خلاقیتی را به کار بگیری و ترس نداشته باشی واقعا از شاهکار هم فراتر است. از همان اولش هم این بازی متفاوت و خاص بود و بعد از اولین نمایش Death Stranding هر کسی چه در سالن مراسم چه مثل ما پای اینترنت و پخش زنده در دل با خود می گفت “این دیگر چه بازی است؟ این که تمام رمز و راز بود. معنی این تریلر چه بود؟…” واقعا هم همین طور بود و یکی از پر رمز و راز ترین تریلرهای معرفی در تاریخ بازی های رایانه ای را شاهد بودیم که البته از استاد کوجیما بعید هم به نظر نمی رسید. در این مورد کاملا حق با ما بود زیرا این بازی حتی بعد از انتشارش هم کلی رمز و راز و سوال برای کاربران ایجاد کرد و داستان بی نظیر و شاهکار و پیچیده آن بدون شک یکی از اصلی ترین و شاید اصلی ترین نقطه قوت این بازی است.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

مسخره ترین و مضحک ترین حرف ممکن در دنیای بازی ها لااقل در نسل هشتم این است! بله Death Stranfing گیم پلی بسیار خاصی دارد که مشابهی ندارد و پر از اکشن و کشت و کشتار و … نیست، ولی شبیه ساز پیاده روی؟ خجالت هم چیز خوبی است. این قدر کوته فکر؟ از کل این بازی فقط این دستگیرتان شده؟ البته خوب می دانید که کسی که این حرف را می زند دقیقا آن شخصی است که بازی را اصلا یک لحظه هم تجربه نکرده و یا فقط کلا ۲-۳ ساعت اولش را بازی کرده و آن را رها کرده است. اصلا هم فکر نکنید که حتی ذره ای روی آقای کوجیما مثل برخی تعصب دارم و یا آن قدر دیوانه ی متال گیر هستم که هر چه کوجیما بسازد بگویم شاهکار است. نه اصلا حتی نزدیک به چنین شخصی هم نیستم ولی عقل هم دارم و با هر چیزی منطقی برخورد می کنم و برای شخصی که کلی زحمت برای دنیای گیم کشیده است احترام بالایی قائلم و معتقدم که آقای کوجیما یکی از اساتید صنعت گیم است که همیشه کار متفاوتی را انجام داده است. خلاقیت در بازی های کوچک مستقل کار خیلی نیست (از نظر هزینه) ولی در یک بازیAAA  چندین میلیون دلاری بیایی و چنین ریسک هایی بکنی و چنین خلاقیتی را به کار بگیری و ترس نداشته باشی واقعا از شاهکار هم فراتر است

بازی Death Stranding در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۹ برابر با ۱۷ آبان ۱۳۹۸ برای پلی استیشن ۴ عرضه گردید. نشر این عنوان اکشن ماجرایی که توسط Kojima Productions ساخته شده بود را کمپانی Sony Interactive Entertainment برعهده داشت. Death Stranding با انجین قدرتمند دسیما که شاهکاری مثل هورایزن زیرو داون را خلق کرده است ساخته شد و این موضوع سبب گردید تا از لحاظ گرافیکی شاهد یک بازی بسیار قدرتمند باشیم و البته حضور کوجیما هم که همواره بازی هایش جزو برترین های نسل خود از لحاظ گرافیکی بوده اند، مزید بر علت است تا Death Stranding یکی از بهترین های نسل ۸ در حوزه گرافیکی باشد. Death Stranding از جهات مختلف اهمیت بسیار بالایی داشت. مخصوصا از این جهت که اولین بازی ساخته شده توسط کوجیما بعد از ترک کونامی و تاسیس استودیوی جدیدش است. Death Stranding یک بازی کاملا خاص است که هیچ عنوانی را تا کنون شبیه آن ندیده بودیم.Death Stranding توانست تا نظر مثبت منتقدین و همینطور بازیبازان را به خود جلب کرده و انتظارات را تا حد زیادی بر آورده کرد. منابع و مراجع مختلف و معتبر گیمینگ در دنیا اکثرا امتیازات خوبی را در نقد و بررسی Death Stranding به این بازی اختصاص دادند و این عنوان کاندید بازی سال ۲۰۱۹ نیز شد. این بازی در وبسایت متاکریتیک  امتیاز متای  ۸۲/۱۰۰ را در اختیار دارد که بیانگر عنوانی موفق و جذاب است. البته همان طور که قبلا نیز به این موضوع اشاره کرده ام خوب می دانید این متا به خاطر زیادی خاص بودن بازی است وگرنه بدون شک این عنوان یک شاهکار کامل در تمامی زمینه هاست و یک بازی و سبک جدید را به دنیای بازی ها آورد که تاکنون هرگز چیزی شبیهش را ندیده بودیم و همین موضوع هم سبب شد که برخی بازی را درست نفهمند و نمرات پایین به آن بدهند.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

فکر می کنید آقای کوجیما نمی توانست از لج کونامی یک بازی شاهکار مخفی کاری در حد متال گیر بسازد و خیلی راحت نمرات ۱۰ را مثل متال گیر ۵ برای خودش ردیف کند و تحسین کل صنعت بازی را داشته باشد و باعث شود همه به کونامی گیر بدهند که چرا کوجیما را کنار گذاشت و …؟ چرا خیلی راحت می توانست ولی نکرد. چرا؟ چون می خواهد کار جدید بکند و نه یک کار تکراری مثل همیشه. کاری بکند که تا حالا کسی نکرده است و نکته هم اینجاست که با وجود انجام یک کار جدید بزرگ (که برای خیلی ها چون از تغییر می ترسند پذیرفته نیست و خیلی ها در برابرش موضع گرفتند)، باز هم عنوانش کاندید بازی سال شد. حالا شما از Death Stranding خوشت نمی آید هیج مشکلی نیست و اتفاقا من هم خیلی علاقه خاصی به آن ندارم، ولی این که بگویی شبیه ساز راه رفتن فقط خودت را مسخره کرده ای و سطح فکرت را نشان داده ای، چون چیزی ار ارزش و اعتبار کوجیما کم نمی شود

یکی از نکات بسیار خوشحال کننده در این بازی که از همان ابتدا باعث شد خیلی ها خوشحال شوند و مخصوصا علاقمندان سریال واکینگ دد و بازی کنسل شده سایلنت هیلز کلی کیف کنند، حضور دوباره نورمن ریدوس در Death Stranding بود که این بار با خیال راحت در بازی متعلق به استودیوی شخصی کوجیما حضور یافته است و دیگر سایه کونامی را بر سر بازی احساس نمی کرد. با خاطره بدی که برای وی در بازی Silent Hills رقم خورد، حضور دوباره نورمن ریدوس در این صنعت نشان از علاقمندی بالای او به حوزه بازی‏ های رایانه ‏‌ای و فعالیت در آن ها و البته علاقه اش به کوجیما داشت. فکر می کنید آقای کوجیما نمی توانست از لج کونامی یک بازی شاهکار مخفی کاری در حد متال گیر بسازد و خیلی راحت نمرات ۱۰ را مثل متال گیر ۵ برای خودش ردیف کند و تحسین کل صنعت بازی را داشته باشد و باعث شود همه به کونامی گیر بدهند که چرا کوجیما را کنار گذاشت و …؟ چرا خیلی راحت می توانست ولی نکرد. چرا؟ چون می خواهد کار جدید بکند و نه یک کار تکراری مثل همیشه. کاری بکند که تا حالا کسی نکرده است و نکته هم اینجاست که با وجود انجام یک کار جدید بزرگ (که برای خیلی ها چون از تغییر می ترسند پذیرفته نیست و خیلی ها در برابرش موضع گرفتند)، باز هم عنوانش کاندید بازی سال شد. حالا شما از Death Stranding خوشت نمی آید هیج مشکلی نیست و اتفاقا من هم خیلی علاقه خاصی به آن ندارم، ولی این که بگویی شبیه ساز راه رفتن فقط خودت را مسخره کرده ای و سطح فکرت را نشان داده ای، چون چیزی ار ارزش و اعتبار کوجیما کم نمی شود.

در اتتها باید خدمت شما عرض کنم که از این دروغ ها در دنیای بازی خیلی زیاد است و بنابراین قسمت دومی را هم برای این مقاله شاهد خواهید بود. از شما تشکر می کنم که این مقاله را مطالعه فرمودید

HEISENBERGDark Fantasy

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا
لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا
لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا
لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا
لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Sulyvahn گفت:

    جز انچارتد و دث همه رو بازی کردیم 😐 کی واقعا همچین چیزایی رو باور میکنه اخه مگه ما هرچی شنیدیم گوش میکنیم …

    تا نریم همه چیشو در نیاریم مگر با سلایقمون یکی نباشه حتما بازیش میکنیم در هر صورت ممنون بابت مقاله

    ورلد اف وارکرفت بازی باحالیه حتما بازیش کنید … یه سیستم ضعیفم میشه
    دویل می کرای . هلف لایفم عالین اونارو هم از دست ندین …
    توی این بازیا تنها یکی دوتاش زیاد جالب نیستن ولی بازم اسمش رو بد نمیشه گذاشت
    اولی دث که کلا سلیقه ایه داستان داره گیم پلی زیاد جذاب نیست دومی مس افکت اندرومدا که داستان زیاد جالبی نداره

    • Ninja Theory گفت:

      از وقتی نینجا تئوری توسط مایکروسافت خریداری شد
      همه رفتن dmc بازی کردن و منتفر شدند
      بعضیا حتی نمیشناختنش و تا حالا اسمشو نشنیده بودند
      و با سرچ نینجا تئوری تو گوگل و شناخت بازیاش شروع به توهین به dmc کردند
      مشکل بازی هم فقط شکل ظاهری دانته بود
      متاش شد ۸۶
      گیمپلیش حتی از بازی های خود کپکام هم بهتر بود
      بالاخره هیتر، هیتره همیشه دنباله یک بهونست

      • دانته و ویرجیل فرزندان اسپادا و یک انسان بودن تو dmc یه شیطانو یک فرشته بود اصلا ربطی به دویل می کرای نداشت چون یک دنیای جدا بود حتی تو خلاصه داستانم زده که یک دنیای جداست

      • Ozhan گفت:

        واقعا گیم پلیش بهتر از آثار کپ کام بود و خیلی عمیق تر بود مبارزاتش

      • سلام و عرض ادب خدمت همه ی دوستان عزیز و گلی که مثل همیشه لطف کردن و این تعداد نظر رو در مقاله نوشتن و واقعا مثل همیشه من رو شرمنده کردن. خیلی خیلی ازتون عذرمیخوام که نبودم و نتونستم نظرات رو تک تک جواب بدم مثل کاری که همیشه میکنم. اما تمامی نظراتتون رو دونه دونه خوندم و خیلی از شما دوستای عزیز و با معرفت که همیشه نظر میذارید و حمایت می کنید ممنونم. دوستانی هم که انتقادی داشتن بسیار ازشون ممنونم. باید خدمت یکی از دوستان بگم که هر کس ندونه دیگه کاربرای گیمفا میدونن که من چه احترامی برای کاربرا قائلم و اونها رو مقدم بر همه چیز میدونم. این که گفتم منتقدا و کاربرا منَظورم این بود که منتقدا با این که میدونن نظر و نمره شون روی سرنوشت بازی تاثیر میذاره بازم دروغ میگن چه برسه به کاربرا که خب هر کس نظر شخصیش رو راحت میده. بنده بسیار برای کاربرا بیشتر از منتقدا ارزش قائلم چون بسیار صادق تر هستن و درگیر باندبازی و … نیستن. در مورد لیست هم خب همونطور که ابتدا گفتم این لیست منه و دلیلی نیست که لیست شما هم باشه. برای همین اصلا این مقالات جذابه چون نظرات با هم فرق میکنه. یک تشکر ویژه هم از دوستای خیلی عزیزم که پای ثابت نظر گذاشتتن در مقالاتم هستن میکنم که دلیل اصلی انگیره و انرژی من هستن و خودشون میدونن که روی صحیتم با اوناست چون همواره و در تمام مقالاتم باهاشون صحبت کردم و میکنم و دیگه مخاطب من نیستن بلکه دوست من هستن. تشکر از لطف و محبت همگی شما که نظر گذاشتین و عذرخواهی به خاطر این که نبودم و نتوستم تک تک جواب بدم.

        • DOWNFALL گفت:

          خیلی ممنونم از دیدگاه مثبتتون نسبت به کاربرها و نظراتشون سالهاست که کاربر گیمفا هستم و شاهد این بودم که شما رفیق کاربرها بودین و قلم و نوشته هاتون همیشه برام جذاب بودن شما همیشه بازی رو دیدین نه پلتفورم رو ممنونم آقا سعید ممنون بابت پاسخ به نقد

    • majid گفت:

      تا وقتی که دث برای ایکس باکس نیاد شبیه ساز پیاده رویه حاظرم قسم بخورم اگه برای ایکس باکس میومد همه میگفتم اره سونی فنا درک نمی کنن بازی معنویه ولی چون انحصاری زمانی بوده و نسخه ایکس باکس نداره اتیش گرفتین

    • SaEiD CeZaR گفت:

      همه این بازیارو تجربه کردم
      مشکلم فقط با سری سولز هست
      من میدونم که خالق این بازیا به دست یه استاد خلاق و با ذکاوته
      و سبک هارد کور خودش یه سبک جداگونه هست
      اما سختی بازی واقعا از حوصله بعضیا خارجه
      بنظرم میتونن واسش درجه سختی بزارن تا یه تعداد کثیری که دوس دارن فقط از داستان و روایت بازی لذت ببرن ، بتونن بازیو تجربه کنن
      بازی یه حس تاریکیم داره که ادمو مایوس میکنه
      من به شخصه بعد دو یا ۳ ساعت بازی یه حس ناراحتی و غم دست میده بهم

    • mo70 گفت:

      بنظرم آنچارتد حداقل ده برابر تام رایدر قوی تر و جذاب تره
      دث استرندینگ هم واقعا خاص و قشنگه فقط کمی حوصله میخواد
      یونیتی هم بهترینه در مجموعه اش ولی سایندیکیت رو هم دوست دارم.
      بقیه رو بازی نکردم

    • سلام و عرض ادب خدمت همه ی دوستان عزیز و گلی که مثل همیشه لطف کردن و این تعداد نظر رو در مقاله نوشتن و واقعا مثل همیشه من رو شرمنده کردن. خیلی خیلی ازتون عذرمیخوام که نبودم و نتونستم نظرات رو تک تک جواب بدم مثل کاری که همیشه میکنم. اما تمامی نظراتتون رو دونه دونه خوندم و خیلی از شما دوستای عزیز و با معرفت که همیشه نظر میذارید و حمایت می کنید ممنونم. دوستانی هم که انتقادی داشتن بسیار ازشون ممنونم. باید خدمت یکی از دوستان بگم که هر کس ندونه دیگه کاربرای گیمفا میدونن که من چه احترامی برای کاربرا قائلم و اونها رو مقدم بر همه چیز میدونم. این که گفتم منتقدا و کاربرا منَظورم این بود که منتقدا با این که میدونن نظر و نمره شون روی سرنوشت بازی تاثیر میذاره بازم دروغ میگن چه برسه به کاربرا که خب هر کس نظر شخصیش رو راحت میده. بنده بسیار برای کاربرا بیشتر از منتقدا ارزش قائلم چون بسیار صادق تر هستن و درگیر باندبازی و … نیستن. در مورد لیست هم خب همونطور که ابتدا گفتم این لیست منه و دلیلی نیست که لیست شما هم باشه. برای همین اصلا این مقالات جذابه چون نظرات با هم فرق میکنه. یک تشکر ویژه هم از دوستای خیلی عزیزم که پای ثابت نظر گذاشتتن در مقالاتم هستن میکنم که دلیل اصلی انگیره و انرژی من هستن و خودشون میدونن که روی صحیتم با اوناست چون همواره و در تمام مقالاتم باهاشون صحبت کردم و میکنم و دیگه مخاطب من نیستن بلکه دوست من هستن. تشکر از لطف و محبت همگی شما که نظر گذاشتین و عذرخواهی به خاطر این که نبودم و نتوستم تک تک جواب بدم.

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    به به سعید جان چه مطلب قشنگی از اون پست ها بود که وقتی خوندم گفتم اخیش بالاخره یکی زد تو دهن این اراجیف واقعا از کوته فکری یک عده من موندم چی بگم جوری در مورد بازی ها فکت صادر میکنن که آدم نمیدونه به اینا بخنده یا گریه کنه ، چنان طلب کارانه با بازی ها و بازیساز ها برخورد میکنن که من واقعا از تعجب شاخ در میارم 😀 دیگه از هیتر ها و ترولر ها نگم که به نظرم مستقیم باید برن پیش دکتر مشاوره بگیرن خیلی وضعشون خرابه خبر ندارن ، سعید جان این پستت مثل یه داروی مسکن قوی بود و منو واقعا خوشحال کرد و باعث شد عشقم به این سایت بیشتر از قبل بشه ، ممنون که همچین مطالب با ارزشی برا ما تهیه میکنی :yes: :rose: 😎
    .
    .
    .
    #ترول نکنیم

    • Kaneko گفت:

      من شدیدا با گرینه ۶ و ۱ موافقم.خدایی دث داستان خیلی قشنگی داشت و آنچارتد خیلی از تامب ریدر باحال تره

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        متاسفانه دث رو نتونستم تا حالا بازی کنم ولی خب وقتی اسم کوجیما پشت یک بازی باشه دیگه معلومه با چه عنوانی طرف هستیم وقتی سازنده بازی جزو نوابغ این صنعت باشه ، در مورد انچارتد و تومب رایدر خب من تمام شماره هاشون رو بازی کردم از اونجایی که من با توم رایدر بزرگ شدم تو این سبک هیچی برای من توم رایدر نمیشه مخصوصا ۵ توم رایدر اول در پلی استیشن ۱ و مخصوصا توم رایدر ۳ و ۴ برای من بهترین بازیهایی هست که تو این سبک کردم اون موقع حتی انچارتد وجودم نداشت ،،،،، هیچ بازیی تو این ژانر برای من هنوز نتونسته جای توم رایدر ۳ و ۴ رو بگیره خیلی جالبه اونم بعد از این همه سال ، توم رایدر ۳و۴ جزو برترین بازی های تاریخ گیمریم هست ،،،،،، اما خب انچارتد هم برای من خیلی ارزشش بالاست و کلا ترجیح میدم بازی ها رو با هم قیاس نکنم چون همشون عشقن

    • سلام و عرض ادب خدمت همه ی دوستان عزیز و گلی که مثل همیشه لطف کردن و این تعداد نظر رو در مقاله نوشتن و واقعا مثل همیشه من رو شرمنده کردن. خیلی خیلی ازتون عذرمیخوام که نبودم و نتونستم نظرات رو تک تک جواب بدم مثل کاری که همیشه میکنم. اما تمامی نظراتتون رو دونه دونه خوندم و خیلی از شما دوستای عزیز و با معرفت که همیشه نظر میذارید و حمایت می کنید ممنونم. دوستانی هم که انتقادی داشتن بسیار ازشون ممنونم. باید خدمت یکی از دوستان بگم که هر کس ندونه دیگه کاربرای گیمفا میدونن که من چه احترامی برای کاربرا قائلم و اونها رو مقدم بر همه چیز میدونم. این که گفتم منتقدا و کاربرا منَظورم این بود که منتقدا با این که میدونن نظر و نمره شون روی سرنوشت بازی تاثیر میذاره بازم دروغ میگن چه برسه به کاربرا که خب هر کس نظر شخصیش رو راحت میده. بنده بسیار برای کاربرا بیشتر از منتقدا ارزش قائلم چون بسیار صادق تر هستن و درگیر باندبازی و … نیستن. در مورد لیست هم خب همونطور که ابتدا گفتم این لیست منه و دلیلی نیست که لیست شما هم باشه. برای همین اصلا این مقالات جذابه چون نظرات با هم فرق میکنه. یک تشکر ویژه هم از دوستای خیلی عزیزم که پای ثابت نظر گذاشتتن در مقالاتم هستن میکنم که دلیل اصلی انگیره و انرژی من هستن و خودشون میدونن که روی صحیتم با اوناست چون همواره و در تمام مقالاتم باهاشون صحبت کردم و میکنم و دیگه مخاطب من نیستن بلکه دوست من هستن. تشکر از لطف و محبت همگی شما که نظر گذاشتین و عذرخواهی به خاطر این که نبودم و نتوستم تک تک جواب بدم.

  • Man1380 گفت:

    مقاله عالی بود
    رتبه های ۱ تا ۳ رو وقتی میشنوم اعصابم بهم میریزه
    Unity بهترین Assassin نسل هشت بود میخوام دوباره تمومش کنم

  • واقعا ممنون جناب آقابابایی بابت این مقاله تقریبا با تمامی این موارد موافق هستم به جز assassin’s creed unity چون لامصب خیلی باگ داشت و بدترین نسخه این سری(نظر شخصی)هست.حتی یه لحظه هم نتیونستم با بازی ارتباط برقرار کنم

  • Vito Scaletta گفت:

    تشکر از آقای آقا بابایی عزیز که مثل همیشه مقاله جذاب و خواندنی نوشتین، یونیتی و سیندیکیت بهترین اساسین های نسل هشت بودن و لیاقتشون خیلی بیشتر بود و از اودیسی و اوریجینز قطعا بهتر بودن، در مورد death stranding اجازه بدین باهاتون مخالفت کنم چون خیلی روند کند و فرسایشی داره و ادم کم حوصله ای مثل من رو نتونست وادار به ادامش کنه اتفاقا بهتر بود کوجیما همون مخفی کاری میساخت، death stranding صرفا شبیه ساز پیاده روی نیست و داستان و گرافیک عالی داره ولی بیشتر گیم پلی چیزی جز جابجایی از نقطه a به b نیست گیم پلی اگه خسته کننده بشه تجربه داستان هم سخت میشه و بازی ارزش حودش رو از دست میده حتی teltale و quantic dream بازیهاشون گیم پلی بهتری داره در کنار داستان خوب

    • The Ghost گفت:

      حتی بازی های telltale هم گیم پلی بهتری داره؟؟؟؟
      اگه یه بازی صرفا دکمه زنی گیم پلیش بهتر از اینه من واقعا به شما تبریک میگم با این عقل و درایت عالیتون.
      بازی رو از چند ساعت اولش که رد شی کاملا گیم پلی محور میشه و دیگه باید کار های مختلف انجام بدی.
      بهتر بود کوجیما همون مخفی کاری میساخت؟؟
      شما هم جزو اونایی که تنوع و نوآوری رو دوست نداری و میگی فقط سبک کلاسیک تیر و مشت زنی.
      دوست داشتی بیشتر تیر بزنی دوست عزیز؟
      برو Doom رو بازی کن
      دوست داشتی بیشتر مشت بزنی ؟
      برو God Of War بازی کن
      .
      .
      دث استرندینگ کاملا محوریت اصلیش گیم پلیه، باور کن اگه بدونی چقدر پیچیدس همین راه رفتنش که باورت نمیشه.تایین ابزار و مسیر مناسب.
      تو باید از یه مسیر به مسیر دیگه ای بری درسته ولی چجوری مهمه،با کسایی که در بین راه برخورد میکنی مهمه،فهمیدن بهترین راه برای سالم رسوندن مهمه
      جزئیات و گرافیک در این بازی عالیه،نمیدونم چرا وقتی صحبت از بهترین گرافیک نسل ۸ میشه همه میگن رد دد و لست ۲ فقط.
      این بازی رو با پیش زمینه بکش برو جلو بازی نکن چون شدیدا ناامید میشی. تیر اندازی و مبارزه هم داره حسابی ولی اون اولش خیلی کم میتونی مبارزه کنی.
      این بازی خاصه و سلیقه ای ولی میتونه برای کسی بهترین بازی و احساسی ترین بازیش باشه(خودم رو میگم)
      موفقیت این بازی تو کسب جوایز هیتر های بازی رو سوزوند و در کل سومین تجربه برتر نسل ۸ در انحصاری های سونی برای من بود،خیلی ازش راضی هستم.

      • حرفاتون کاملاً درسته. خود بنده عاشق آقای کوجیما و آثارشون هستم و به شخصه برای من چهره‌ی اول صنعت بازی‌های ویدئویی هستند. اما اینطور که باید، از Death Stranding مثل دیگر آثار ایشون لذت نبردن، اگرچه بازی صد در صد برای من قابل احترام و درک هم می‌کنم این اثر چه چیزهایی برای احترام گذاشتن داره، نه که بگم خب، کوجیما برای من شخص محترمیه پس این بازی هم برای من بی چون و چرا قابل احترامه. مثلاً من تعداد زیادی از بهترین میان پرده‌ها و شخصیت‌های صنعت گیممو تو همین بازی دیدم؛ و دلایل زیادی هم برای نارضایتیم از لین اثر دارم که اینجا شاید مکان و زمان مناسبی برای بیانشون نباشه. اما از اون طرف دوستی دارم که ایشون هم پا به پای بنده به تجربه‌ی آثار گوناگون می‌پردازد و آثار قبلی آقای کوجیما هم صرفاً بازی‌های باکیفیت و نه بالاتر می‌دونستند اما بازی Death Stranding به بهترین بازی “کل” عمرشون تبدیل شد و اصلاً ایشون مشوق اصلی بنده برای تموم کردن بازی بودند. به همین خاطر من فکر می‌کنم بازی Death Stranding به معنای واقعی کلمه یکی از سلیقه‌ای‌ترین آثار صنعت بازی‌های ویدئویی است.

      • Dr.Who گفت:

        همش قبول ولی گیم پلی محور؟یا خود خدا حاجی والا من بازیش کردم خوشم هم اومد ولی بیاید قبول کنیم‌گیم پلی بازی میتونست خیلی بهتر باشه……حداقل میگفتی سلیقه ای !!!بازی قشنیگه برای کسی که اعصابش رو داشته باشه

      • Vito Scaletta گفت:

        منظور از گیم پلی بهتر این نیست که کارای بیشتری میتونی انجام بدی، ممکنه یه بازی اکشن اوپن ورلد هم اگه گیم پلیش رو خوب پیاده سازی نکرده باشن از یه بازی دکمه زنی که همون دکمه زنی رو خوب پیاده سازی کرده ضعیف تر بشه مثلا نمره والکینگ دد و هوی رین رو با مثلا just cause 4 مقایسه کن. من که خودم دث رو تجربه کردم چیزی جز دنیای خالی (هرچند زیبا و با گرافیک فوق العاده) و پیاده روی های خسته کننده ندیدم میتونست از راه های بهتری خلاقیت داشته باشه. با این حال دوست دارم دوباره امتحانش کنم با صبر و حوصله بیشتر چون ازین که این بازی رو کوجیما و SIE ساختن نمیشه گذشت

  • Senatorbigy گفت:

    مقاله ی جالبی بود مرسی از آقای آقابابایی :yes:
    من یکی که بشدت عاشق Death Strandingم ، داستان بازی در یک کلمه شاهکاره و گیم پلی بازی هم قابل قبول.
    Assassins Creed Unity هم قبلا چند بار گفتم خیلی بهش کم لطفی و واقعا Underrated هست به نحوی که جز لذت بخش ترین و بهترین نسخه های این سریه برای من.
    No Mans Sky هم که من موقع لانچ بازیش کردم و خیلی لذت بردم و مطمئنم الان خیلیییی بهتر شده چونکه موقع هم بازیه بدی نبود مخصوصا کمی بعد تر کلیییییییی محتوای بازی بیشتر شد.
    این مدت هم دارم Uncharted هارو دوباره میرم.در یک کلمه هر نسخه از نسخه ی قبلیش شاهکار تره و دیگه Uncharted 4 به اوج خودش رسیده بود :yes:
    Minecraft هم که جز بازی هایی هستش که خیلی بازیش کردم و مخصوصا وقتی که دوستام بازی میکنم خیلی برام لذت بخشه :inlove:
    باز هم مرسی از مقاله ی درست حسابیتون :yes:

  • با تشکر از اقا سعید عزیز. در مورد دارک سولز خودم همین مشکل رو داشتم و انقد تو گوشم خونده بودن که انقد سخته حتی نمیتونی بازیو شروع کنی!! ولی با قلم شیرین و زیبای سعید اقابابایی و راهنمایی های ایشون عاشق این سری و سازنده اش شدم و تازه بعد یه عمر گیمری فهمیدم لذت بازی یعنی چی. اقا سعید گل واقعا (( دمت گرم)).

    • Stalin 657 گفت:

      دارک سولز بازی سختی است کار هر کسی نیست مثل بنده تنها تجربه من از سولز لایک دارک سولز ۲ بود که نتونستم حتا باس اول رو رد کنم دارک سولز بازی هستد برای که همه گیمر ها نیست

    • سلام و عرض ادب خدمت همه ی دوستان عزیز و گلی که مثل همیشه لطف کردن و این تعداد نظر رو در مقاله نوشتن و واقعا مثل همیشه من رو شرمنده کردن. خیلی خیلی ازتون عذرمیخوام که نبودم و نتونستم نظرات رو تک تک جواب بدم مثل کاری که همیشه میکنم. اما تمامی نظراتتون رو دونه دونه خوندم و خیلی از شما دوستای عزیز و با معرفت که همیشه نظر میذارید و حمایت می کنید ممنونم. دوستانی هم که انتقادی داشتن بسیار ازشون ممنونم. باید خدمت یکی از دوستان بگم که هر کس ندونه دیگه کاربرای گیمفا میدونن که من چه احترامی برای کاربرا قائلم و اونها رو مقدم بر همه چیز میدونم. این که گفتم منتقدا و کاربرا منَظورم این بود که منتقدا با این که میدونن نظر و نمره شون روی سرنوشت بازی تاثیر میذاره بازم دروغ میگن چه برسه به کاربرا که خب هر کس نظر شخصیش رو راحت میده. بنده بسیار برای کاربرا بیشتر از منتقدا ارزش قائلم چون بسیار صادق تر هستن و درگیر باندبازی و … نیستن. در مورد لیست هم خب همونطور که ابتدا گفتم این لیست منه و دلیلی نیست که لیست شما هم باشه. برای همین اصلا این مقالات جذابه چون نظرات با هم فرق میکنه. یک تشکر ویژه هم از دوستای خیلی عزیزم که پای ثابت نظر گذاشتتن در مقالاتم هستن میکنم که دلیل اصلی انگیره و انرژی من هستن و خودشون میدونن که روی صحیتم با اوناست چون همواره و در تمام مقالاتم باهاشون صحبت کردم و میکنم و دیگه مخاطب من نیستن بلکه دوست من هستن. تشکر از لطف و محبت همگی شما که نظر گذاشتین و عذرخواهی به خاطر این که نبودم و نتوستم تک تک جواب بدم.

  • Dr.Who گفت:

    همه رو بازی کردم از همه هم راضی بودم.
    …….مورد۵ رو هم شاید بهترین مثال رو زدید…..من اول با دارک ۲ شروع کردم بعد دارک ۱ بعد دمون سولز رو با هر بدبختی که شد رویps3 گیر اوردم بازی کردم و بعدش دارک ۳ که تا الان هم بعضی موقع هنوز هم انلاینش رو بازی میکنم…..همه این تجربه با باعث شد که توی بلادبورن واقعا راحت برم جلو….بازی های سول بورن اگه یکیشو بازی کنی دستت راه می افته دیگه برات سخت نیست

  • Illidan گفت:

    سلام خدمت همه ی عزیزان گیمفایی.
    آقای بابایی واقعا جای خالی همچین مقاله ای حس می شد که شما با قلم فوق‌العاده خودتون اون رو برای ما پر کردین. بی صبرانه منتظر قسمت دوم مقاله هستم.
    در ضمن آیا Mass Effect andromeda واقعا ارزش بازی کردن داره چون بیشتری کسایی که میگن بازی بدی هستش ماموریت های تکراریش رو می کوبن! اگه واقعا بازی خوبی هستش وقت بزاریم واسش! :inlove: چون دنیاش خیلی تکه!

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      اندرومدا حرف نداره بازیش تمام ایراد ها مربوط به باگ هایی که بود در روز انتشار داشت ولی بعد از اپدیت ها دیگه مشکلی نداشت، برا من یکی از بهترین تجربه های نسل ۸ بود خصوصا اگر به تم فضایی و بازی های نقش افرینی علاقه داری حتما تجربش کن من رو پی اس فور بازیش کردم و تقریبا ۵۰ روز باهاش زندگی کردم ، اون سه گانه شاهکار اولی نیست ولی شک نکن یه اثر فوق العاده عالیه و چیزی به نام تکرار در بازی وجود نداره ،،، من خیلی دوس داشتم بازیشو و با کاراکتر خانوم بازی رو انجام دادم … لذت بخشه و خیلی اوقات بازی هیچی از سه گانه اصلی کم نداره

    • سلام و عرض ادب خدمت همه ی دوستان عزیز و گلی که مثل همیشه لطف کردن و این تعداد نظر رو در مقاله نوشتن و واقعا مثل همیشه من رو شرمنده کردن. خیلی خیلی ازتون عذرمیخوام که نبودم و نتونستم نظرات رو تک تک جواب بدم مثل کاری که همیشه میکنم. اما تمامی نظراتتون رو دونه دونه خوندم و خیلی از شما دوستای عزیز و با معرفت که همیشه نظر میذارید و حمایت می کنید ممنونم. دوستانی هم که انتقادی داشتن بسیار ازشون ممنونم. باید خدمت یکی از دوستان بگم که هر کس ندونه دیگه کاربرای گیمفا میدونن که من چه احترامی برای کاربرا قائلم و اونها رو مقدم بر همه چیز میدونم. این که گفتم منتقدا و کاربرا منَظورم این بود که منتقدا با این که میدونن نظر و نمره شون روی سرنوشت بازی تاثیر میذاره بازم دروغ میگن چه برسه به کاربرا که خب هر کس نظر شخصیش رو راحت میده. بنده بسیار برای کاربرا بیشتر از منتقدا ارزش قائلم چون بسیار صادق تر هستن و درگیر باندبازی و … نیستن. در مورد لیست هم خب همونطور که ابتدا گفتم این لیست منه و دلیلی نیست که لیست شما هم باشه. برای همین اصلا این مقالات جذابه چون نظرات با هم فرق میکنه. یک تشکر ویژه هم از دوستای خیلی عزیزم که پای ثابت نظر گذاشتتن در مقالاتم هستن میکنم که دلیل اصلی انگیره و انرژی من هستن و خودشون میدونن که روی صحیتم با اوناست چون همواره و در تمام مقالاتم باهاشون صحبت کردم و میکنم و دیگه مخاطب من نیستن بلکه دوست من هستن. تشکر از لطف و محبت همگی شما که نظر گذاشتین و عذرخواهی به خاطر این که نبودم و نتوستم تک تک جواب بدم.

  • در کل مهم سلیقه س
    من ممکنه بیست دقیقه ابتدایی یه فیلم جذبم نکنه و کنارش بذارم، یا ممکنه دو ساعت پای یه فیلم بیهوده بشینم و در یه ربع آخر مبهوت داستان و غافلگیریش بشم، من با BASE این مقاله مشکل دارم حقیقتش، طرف شاید شخصیتیش طوری نباشه که بشینه ده ساعت یه بازی رو جلو ببره تا بفهمه که اِ این شبیه سازی پیاده روی نیس، خودم معتقدم داستان نود درصد یه عنوان رو شامل میشه، اما اون ده درصد در هر حال مهمه، سلیقه آقای آقابابایی، این چیزایی که در کل نوشتید همش بدلیل سلیقه س، و متاسفانه وقتی به دیگری توصیه بشه از حالت گفتار و توصیه به چرت و پرت و مزخرف به قول شما تبدیل میشه، در کمال احترامی که بسیار برای شما قائل هستم، ای کاش از واژه هایی اینطور استفاده نمیکردید، خود من در این سه ماه چندین نفر بهم توصیه کردن تلو۲ شاهکاره، چندین نفر گفتن که نه خوب از آب درنیومده، شاید در کامنت من بگم این دسته یا اون دسته مزخرف گفتن، اما استفاده از این لغات برای مقاله، اونم شخصی که همیشه با انتخاب زیباترین کلمات جواب همه رو داده صحیح نبود «بنظرمن» همه چی سلیقه س، در تمام دنیا همینه، سلیقه

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      وقتی یه گیمر باشی و این صنعت رو باهاش چند دهه زندگی کنی تحمل این نظرات برات مثل توهین میشه ،،، همونطور که شما اون الفاظ رو نپسندیدی اما من پسند کردم و تازه به نظرم آقای بابایی خیلی ملاحظه کرد …. پس نتیجه میگیریم این هم سلیقه ایی هست شما شاید خوشت نیاد ولی من خوشم اومد ،،، در کل خیلی منتقدین برجسته ایی در دنیا هستن در تمام هنر ها که نقدشون ترش تاک هست و خیلی جذابه از نظر من البته خب سلیقه ایی هست هر چند که ایشون اینطور نیستن ، و البته مثلا بازی های سولز لایک به سلیقه من نمیخوره به خاطر شرایطم ولی هرگز اجازه نمیدم یه اثر هنری رو بکوبم و یا بقیه رو ازش دلسرد کنم و فکت هایی صادر کنم که واقعیت نداشته باشه این دیگه سلیقه نیست این مصداق بارز کینه ورزی و عمل کردن به این مزخرفات مصداق بارز حماقت هست (نظر شخصی)
      .
      .
      به علت اینکه کارم منو خسته میکنه واقعا اعصاب بازی های سولز لایک رو ندارم یعنی شب خسته میام خونه دیگه حوصله باس فایت چالشی رو ندارم ولی اگه اتفاقی نیوفته این روند رو با ریمیک دیمن سولز در ps5 میشکنم ( اینو فقط نوشتم که بگم چرا این اثار از دستم فعلا فرار کرده )
      .
      .
      .
      #ترول نکنیم

  • Skull گفت:

    unity بهترین اساسین نسل ۸ بود و بنظر نسل ۹ هم همچین اساسین جذابی نخواهیم دید

  • Ac unity واقعا بازی خیلی خوبی بود…اگه از روند حال حاضر این فرنچایز راضی نیستید حتما بهش یه شانس دوباره بدید…
    یونیتی هم یکی از اون عناوینی بود که قربانی عجله تیم سازنده شد.
    پ.ن: جناب آقا بابایی تو پاراگراف مربوط به آندرومدا بدترین رو برترین نوشتید لطفا درستش کنید

  • Mikasa گفت:

    اون dmc دروغ نیست واقعا فاجعست 🙂

      • Mikasa گفت:

        خریدن و تموم کردنش جزو بدترین گول هایی بود که تو نسل ۸ خوردم
        هم رو pc رفتم هم ps4
        و واقعا درست میگی نباید‌گول میخوردم و میرفتم اون مزخرفو

        • Ninja Theory گفت:

          بعضی آدم ها لیاقت بازی های ارزشمندی ندارند
          و به مسائل حاشیه ای و جزئی اهمیت میدهند
          که شما جزء این دسته ای

          • Mikasa گفت:

            حداقل ۱۰۰ تا بازی رفتم ده برابر ارزشمند تر ازین بازی
            صفات خودت مثل بی لیاقتی رو به بقیه نسبت نده

            • Ninja Theory گفت:

              ۱۰۰ تا نه ۱۵ تا بازی هک اند اسلش بهتر از DMC بگو
              آقای با لیاقت:)

            • Sulyvahn گفت:

              بی لیاقتی که نه .. ولی اون رو بازی کن بدون تجربه کردن این حرفارو میگین اسمش بد در میره اصلا میدونین چه گیم پلی و داستان قشنگی داره ؟ نه !! چون دوست ندارین دو دقیقه بشینین بازی کنین فکر میکنین من از خودم دوتا کلمه در میارم من از لست بدم میاد بدون بازی کردنش نه ؟؟ نخیر من رفتم نشستم بازیم کردم 😐 حتی ۲-۳ ساعت پلی دادم نتونستم باش حال کنم در صورتی که با یه بازی با متا ۷۶ بیشتر حال کردم … ادم باید بشینه پلی بده اگر دید حال نمیکنه بیخیال بشه !! منم رو هوا حرف نمیزنم برا خودم همه جور گیم همه نوع سبک پلی دادم یکی دوتا اون وسط اینطوری میشن 😐 یه بازیای بازی کردم اسمشو نشنیدین شماها ولی خیلی لذت بخش بودن برای ریلکس کردن !! راجب اون حرفایی که میزنین فکت صادر نکنین و اینا همش بهانست !! خیلیا دوست دارن بگن چون حال نمیکنی البته بعد پلی دادن دیگه برا بقیه فکت صادر نکن ! قضیه همینجاست وقتی حال نکنی دیگه حرف بقیه برات اهمیتی نداره برا همینه اختلاف پیش میاد … و هرکی هم نظر خودش رو مهمتر از بقیه میدونه چون اخرش اونه که بازی رو تجربه میکنه یا ! بیخیالش میشه …خوبه رعایت کردنش که دل بقیه رو سرش نشکنی ولی بعضی جاها که ترول میکنن لازم میدونم بگم تا به این کاراشون ادامه ندن !! وگرنه پشیزی ارزش نداره بغلیم که کنارم نشسته چه نظری روی بازی ای که من بازی میکنم داره …

              من حاضرم سر همین مباحث بشینم با تک تکتون بحث کنم و ثابت کنم چرا این حرفایی که میزنن اشتباست چون یکطرفست برای همه بازیا نیست

        • Cxerbia گفت:

          ۱۰۰ درصد لیاقت بازی رو نداری که بهش توهین میکنی الان چند تا بازی با همین سبک بگو بهتر از دویل می کرای

    • Clara گفت:

      من انصافاً خیلی حال کردم کلا نینجا تئوری رو خیلی قبول دارم از Heavenly Sword ش که هنوز شیرینی گیمپلی ش زیر زبونم ه تا Enslaved که هنوز روایتش تو ذهنم ه و دویل می کرای ش هم در نوع خودش عالی بود و هلبلید رو هم که نمیشه چیزی گفت جز شاهکار….
      الانم با اینکه دیگه نمیتونم بازی هاش رو تجربه کنم ولی جدی آرزوی بهترین ها رو براش دارم مهم نیست برای کی دیگه بازی میسازه همین که شاهکار بسازه کافیه

      • Sulyvahn گفت:

        این بازیه چی هست اصن ؟Enslaved

        • Clara گفت:

          اسمش اینه Enslaved Odyssey To The West پیشنهاد میکنم حتما تجربه ش کنید برای من بهترین اثر نینجا تیوری بوده…

          • Sulyvahn گفت:

            همه تعریفش میکنن اینجا ولی پیداش نمیکنم 😐
            اسپویل
            .
            .
            .
            .
            .
            .
            .
            .
            یادش بخیر این عکسه دختره جوئله گذاشتی ؟؟ یا من اشتباه میکنم خیلی دختر بچه قشنگی داشت بازی که شروع که شد گیم پلی رو حس کردم داشت خوب پیش میرفت که بچه رو کشتن بعدش ۱-۲ ساعت نمیدونم چی شد که دیگه بازی حال نداد شاید این یه مرضه من دارم ولی سر بازیایی با متا ۷۰ هم اینطوری نشدم شاید ما درک نمیکنیم مشکل اصلی اتمسفر بازیه که چیزی نمیفهمیدم ازش به زور خودم رو متقاعد کردم ملت میگن بازی خوبه ادامه بدم هرچی بیشتر گذشت دیدم نمیتونم جالبه بدونین که الکی از خودم حرف در نمیارم اینا نظر شخصیمه سر متال گیر فنتوم پین هم همینطوری شدم نمیدونم داستانش چیه کسی میدونه بگه !! با شخصیت های بازی و یا خودش کلا مشکل ندارم بجز الی و اون دختره … حال نمیکنم باشون
            ولی دختر جوئل خوب بود

            • Sulyvahn گفت:

              وقتی بازی میکردم درست مثل متال گیر انگار توی یک فضایی گیر کردم که نمیفهمم چیه انگار خشکه … اشنا نیستم باهاش شماهم اینطوری شدین ؟بگین سر کدوم بازی ببینم میتونم لینکی بینمون پیدا کنم !
              جالبه بلادبورن خیلی عالی بود بدون اینکه اصلا بازیش کنم راضی بودم توی شهر باشم تکون نخورم .. رد دد ۲ هم توی کمپ همینطور نمیدونم چیه قضیه جنابان دراکمن و ترول های … و فیک جواب ندن با شماها !! حرفی ندارم

              • Sulyvahn گفت:

                ببخشید لازمه تکرار کنم زیاد شد البته من هرچی بازی توی این لیسته بجز انحصاریای سونی بعضیاشون البته بازی کردم پس !! همه نوع سبک هم پلی میدم حتی واکینگ دد تل تیلم بازی کردم هر ۴ فصلش رو

              • سلام دوست من سوالت دقیقا چیه من نفهمیدم سوالت چیه کامنتات رو قاطی کردم ؟

                • Sulyvahn گفت:

                  منظورم اینکه لست و فنتوم پین رو بازی کردم قبلا ولی یکم که گذشته نتونستم ادامه بدم بخاطر اتمسفرش که درکش نمیکنم انگار بازی خشکه نمیدونم دلیلش چیه !!

                • کدوم بازی دوست من میشه دقیق بگی نفهمیدم ؟

                • اگه منظورت لسته لست بازی اصلی هیچی نداره ولی تو دی ال سیش اشاره میکنه

                • Sulyvahn@
                  نه شماره اول چیزی نداره.خودِ بازی هیچی نداره.حتما بازی کن یکم به بازی زمان بده و حتما بسته الحاقی left behind رو هم بازی کن.
                  .
                  ‌.
                  #ترول نکنیم

                • آها فنتوم پین رو من تازه شروع کردم و تا اینجا که خوب بوده و یکم یا بهتره بگم بیشتر روایت ها در کست تیپ ها هستش باید گوش کنی و اگه منظورت دنیای بازیه خب بازی فقط این قسمتش اوپن ورلده و نباید توقع یک دنیای پویا رو داشت ولی خیلی پرجزئیاته بازی و در واقع جهان باز در واقع متصل کننده ی دنیا و شخصیت با ماموریت های در مپه یکم بیشتر بهش وقت بده هوش مصنوعیش هم بشدت قویه بخدا داغونم کردن هرجا میرم میبینمم یبار air support خواستم هلیکوپترم رو منفجر کردن من اینجوری بودم 😐 😐 زود زدم بیرون تا سیو نشده بود
                  لست خیلی بازیه شاهکاریه نمیدونم چرا شما میگید خشک شاید با سلیقتون جور نیست ولی لست داستان خیلی شاهکار و عالی داره و چیزی نداره چون اونجا الی هنوز ۱۴ سالست و عالیه یکم باید بهش وقت بدی و میدونم ممکنه اینجای کامنتم رو مخالفت کنی ولی هر دو قسمت لست هم ۱ و هم ۲ دستاورد های بزرگی برای صنعت گیمند و تحولی عظیم در داستان گویی دارک ایجاد کرده اند امیدوارم لذت ببری
                  پ.ن. پاسختون رو در پست سایلنت هیل دادم
                  موفق باشید
                  .
                  .
                  #ترول نکنیم

                • Sulyvahn گفت:

                  اینطوری خوبه پس برم شماره یک رو بازی کنم یکم تایم بدم ببینم چطوریه ممنون

                • Sulyvahn گفت:

                  امیر گیمر اون من نیستم حاجی 😐 طرف یه عکس با کیفیتم پیدا نکرده رفته گوگل سرچ زده سایته باز نشده همون رو سیو کرده گذاشته رو اکانت خخخ

    • Xbox+Bethesda گفت:

      اتفاقا سری dms یکی از بهترین سری های کپکام هست حتی پنجش هم خیلی قشنگ بود منم اولش میگفتم این بازی چیه هیولا کشی ولی وقتی رفتم بازی هاشو کردم دیدم نه خیلی هم جالبه

    • Ozhan گفت:

      دلیل چی بود که خوشت نیومد؟نظرات متفاوته ولی من بیشتر از دی ام سی خود کپکام خوشم اومد ازش‌ فقط به دلیل کامبت دیزاین پالیش شده تر..وگرنه از لحاظ شخصیت پردازی که تو دیوار بود!

  • خیلی خیلی خیلی خیلی ممنون اقا سعید عزیز واقعا مقاله به این خوبی و کاملی نیازمند بودیم دمتون گرم خسته نباشید
    من که بعضی هاشو خوندم واقعا شاخ دراوردم

  • ممنون از آقا سعید بابت این مقاله.
    البته به نظر شخصی من اگه اساسینز سیندیکیت در لیست قرار میدادید بهتر بود تا یونیتی. بخاطر مشکلات زیادی که یونیتی بخصوص در زمان عرضه داشت خیلی از مردم از سری اساسینز نا امید شدن و نسخه بعدی سری یعنی سیندیکیت رو تجربه نکردن. در صورتی که سیندیکیت لااقل از نظر فنی خیلی بهتر از یونیتی بود.
    و یه درخواست من ازتون داشتم. اگه یه همچین مطلبی هم واسه بازیهایی بنویسید که در حد و اندازه ای که مردم میگن خوب نیستن (به اصطلاح بازیهای overrated) خیلی عالی میشه چون دوست دارم بدونم به نظرتون چه بازیهایی اینطور هستن.
    مثلا واسه خود من بازی “هِوی رِین” یه بازی اُوِرریتد هست. تقریبا همه تمرکز این بازی روی داستانه ولی مشکل اینه که اگه به یه سری از اتفاقاتی که توی بازی رخ میده توجه کنید میفهمید که داستان بازی در چندین جا مشکل داره و در اون حد خوب نوشته نشده. خیلی از بازیهایی که تماما داستان محور نیستن وجود دارن که داستانشون به شکل بهتری نوشته شده و یه بازی داستان محور نباید همچین مشکلاتی داشته باشه. صداگذاری خیلی از شخصیت ها هم واقعا بد و بی روحه و خود شخصیت ها هم در اون جذاب نیستن. موسیقی بازی هم بیش از حد شبیه به فیلم های “سِوِن” و “مرثیه ای برای یک رویا” هست و حس اوریجینال بودن نداره.
    من هیچ موقع نمیفهمم که چرا این بازی انقدر هم از نظر مردم و هم از نظر منتقدها محبوبه. و البته این نظر منه. امیدوارم که یک روز همچین مقاله ای بنویسید. بازم خیلی ممنون بابت این مقاله و تموم زحمت هایی که واسه گیمرهای ایرانی میکشید 🙂

  • The Ghost گفت:

    به کوجیما بگین که گیمر ها تنوع رو دوست رو دوست ندارن
    بگین که دوست دارن بیشتر تیر بزنن تا فکر کنن
    بگین که سعی نکنه کات سین طولانی بزاره
    بگین که نیاد واسه ps4 انحصاری خاص بسازه
    بگین که مثل ۳۰ سال اخیر بازم اکشن مخفی کاری بسازه‌
    بگین یه شوتر مثل gears بسازه.
    بگین که داستان لایه دار و چند شاخه تعریف نکنه.
    بگین که بازی همه پسند بسازه
    بگین که یه بازی کاملا اکشن بسازه
    بگین که شاهکار نساز یه بازی بساز توش فقط مشت بزنیم
    ……
    ……
    انعطاف پزی تو صنعت گیم رو متوجه شدیم،وقتی یه بازی هایی مثل لست ۲ و دث استرندینگ سعی میکنن متفاوت باشن و تجربه ای جدید ارائه بدن،اغلب گیمر ها هنوز تو همون سبک کلاسیک مشت و تفنگ و پریدن قدیم هستن.
    داستان عمیق تعریف نکن چون میگن کات سین ها زیاده.
    به کوجیما حتی میگفتن کوجی موجی(در سایت ایرانی معروف)
    کوجیما به اندازه مو های سرتون تو این صنعت زحمت کشیده.
    به کسایی که این بازی رو درک نکردن حق میدم چون سلیقست.
    ولی هیتر های عزیز که اصلا بازی رو تجربه نکردن و بازی رو شبیه ساز پیاده روی میدونن فقط یه چیز میگم(لیاقتتون همون بازی هایی هست که هیچ تغییری نمیکنه و همیشه متوسط میمونه)

  • Paprika گفت:

    چه مقاله ی زیبایی بود ارزش خوندن داشت خسته نباشید سعید جان.
    چیزی که بارها گفتم و بازم میگم یونیتی یه سرگردن از تمام اسسینز های نسل ۸ بالاتر بود و حتی اگه مشکلات فنی و باگ هاش نبود به راحتی توانایی برابری با ۳ گانه اتزیو روداشت
    داستان فراز و نشیب و جذاب
    سیستم مبارزه فوق العاده طبیعی و دقیق (قشنگ سنگینی اسلحه احساس میشد )
    گرافیک فنی و هنری بالا (تقریبا میشه گفت اون سال گرافیک فوق العاده ای داشت )
    طراحی بی نظیر شهر پاریس و محیط پویا
    شخصیت پردازی فوق العاده ارنو و الیز
    پیشرفت فوق العاده زیاد بخش مخفی کاری (کاوری گیری و انواع تجهیزات برای قسمت مخفی کاری )
    درکل من فک میکنم اگه عجله ای نمیشد بازیش و این مشکلاتو نداشت راحت متای بالای ۹۰ را میاورد

  • Alifz گفت:

    قلم سعید آقابابایی یه چیز دیگس
    تو این موارد جز ماینکرفت و بازی های سبک mmo بقیه رو بازی کردم و همشون عناوین بزرگی هستن

  • ArminMalekM گفت:

    به به عجب مقاله باحالی بود! خسته نباشید. :heart: :rose:
    راستش برای من بد ترین دروغ اینه که میگن هیلو بچه بازی و داستان بچه گونه داره(کسایی که از داستان tlou 2 خوششون اومده هیلو ریچ رو بهشون پیشنهاد میکنم 🙂 )و دومیشم اینه که دوتا دو یه بازیی که حول دوتا هیرو میگرده و اگه مثلا فلان هیرو رو کسی بر داره دیگه کار تمومه!
    .
    .
    میدونید دلیل من برای بازی نکردن هاف لایف اینه که معلم شیمی مون کپ گوردون فیریمنه! (شوخی):rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    .
    .
    بازم ممنون بابت مقاله خوبتون، امیدوارم بقیه نویسنده ها هم دست به کار بشن و از این جور مقاله ها از همه ببینیم!
    #ترول_نکنیم

  • یونیتی رو خیلی موافقم با شما خییییلی زیاد :yes:
    اما دث استرندینگ رو با شما تا حدودی موافق نیستم … نه اینکه منکر ریسک پذیری و جاه طلبی استاد کوجیما تو این بازی بشم .. یا اینکه خود شخصیت کوجیما رو زیر سوال ببرم مثل بعضی از دوستان که گویا خودشون شاخ بازیسازی هستن!
    حرفم اینه که گیمپلی دث استرندینگ .. اصلاً جذاب نیست .. و در حد انتظارات لااقل شخص من ظاهر نشد .. باقی موارد مثل گرافیک و .. عالین حرفی نیست .. فقط از جهت گیمپلی من نپسندیدم و به نظرم جالب نیست .. شاید بحث سلیقه من باشه .. شایدم در حقیقت اینطور باشه ..
    چون ما یک بحث سلیقه داریم .. و یک بحث فکت و حقیقتی که وجود داره .. اینکه گیمپلی دث استرندینگ سلیقه ای هست یا به واقع ضعیف و پایین تر از انتظار هست رو واگذار می کنم به دوستان ..
    اشاره ای هم می کنم به متا .. که نشون دهنده کمی ضعف در بازی هست ..و باعث میشه با لقب شاهکار فاصله داشته باشه ..
    علی ای حال مقاله بسیار خواندنی بود دست شما درد نکنه آقاسعید گل

  • خیلی ممنونم از آقای آقا بابایی عزیز !
    تقریبا با همه ی موارد موافقم ، چند روز پیش یکم از No Mans Sky رو بازی کردم و باید بگم از این رو به اون رو شده ! خیلی نسبت به ۲۰۱۶ تغییر کرده. DMC هم گرچه در حد شاهکار های اولیه نبود ولی بازم سرگرم کننده بود. Minecraft یکی از فان ترین و بهترین بازی ها در جمع دوستانه هست و البته درباره ی Dark Souls افسانه ای بگم که شما کافیه قلق رو یاد بگیرید ! درست مثل حل کردن یک تست خیلی سخت کنکوری میمونه ! اولش خیلی سخت و پیچیده و تا حدودی غیر ممکن به نظر میاد ولی با تمرین و تکرار فراوان قلق بازی دستتون میاد و خیلی دلنشین میشه. Death Stranding هم درسته که در حد شاهکار های قبلی کوجیما مثل MGS 3 نبود ولی اون قدر هم ضایع نبود که بهش بگیم شبیه ساز پیاده روی 😐 من هم به نسبت سایر آثار کوجیما آنچنان لذت نبردم منتها از نظرم قطعا باید تجربه اش کرد ، بعضی بازی ها گیم پلی محور هستند ، مثل ماریو و زلدا و کراش و رچت و … بعضی بازی ها تعادل مناسبی بین داستان فوق العاده و گیم پلی ایجاد می کنند مثل TLOU و SH و MGS و… ولی دث استرندینگ بیشترین تمرکزش رو بر داستان و روایت گذاشته و به همین دلیل برای من یک بازی خسته کننده نبود و تا حدودی تازگی داشت…

  • ازون مقاله هاست که حتی از تیترش هم معلوم بود کار سلطان آقابابایی هست. :heart: :rose:
    غیر از چند بازی که روی پلی استیشن نیومدن و تو مقاله هستن، باقی مقاله انقدر فوق‌العاده و لازم بود که واقعاً جیگرم با خوندنش حال اومد. بالاخره یکی این همه حرف های دل منو تو یه مقاله زد!!!
    سری سولز هنر تبدیل کردن بازیباز از نوب به یه گیمر حرفه ای هست. واقعا کسایی که از دستش میدن به این اسم که سختیش غیر منطقی هست دارن به خودشون ظلم میکنن.

    متای دث استرندینگ روی pc رو اگه همون زمان به این بازی رو ps4 میدادن الآن این همه هجمه الکی علیه این شاهکار که کلی جایزه برد نبود. حالا من خودمو مدعی نقد نمیدونم ولی اینکه میگن چون گرافیک pc فوق‌العاده قدرتمند هست متا رفت بالا انصافا باید چرند باشه. آخه نمراتی که از دث استرندینگ روی ps4 کم شد، هیچ ربطی به گرافیک و جلوه‌های بصری نداشت که در نوع خودش تو این نسل و روی ps4 کم نظیر بودن. مخصوصا طراحی بی قص چهره ها.

    بخوام بازم ادامه بدم میشه تکرار همین مقاله. :evilgrin: پس فقط میتونم یه تشکر ویژه کنم از سعید آقابابایی عزیز :heart: که حتی میتونم جسارت کنم بگم دوست! نویسنده و منتقد مورد علاقه ی بنده در حوزه ی بازیهای رایانه ای :heart: :rose:
    دوست فقط به جهت صمیمیتی که تو نقدهاشون حس میکنم و خدمتی که دارن به گیمرای ایرانی میکنن. :yes: وگرنه افتخار آشنایی با آقا سعید گل رو نداشتم و هیچ درخواست و انتظاری هم جز ادامه پر قدرت کارشون ندارم.

  • RADESH گفت:

    قربون دهنت! چقدر خوب شد اینارو گفتی من نمیدونم چطور بعضیا این حرفا رو میزنن ولی به هرکی یه بار دیگه گفت این جمله هارو جای اینکه خودم رو خسته کنم این مقاله رو براش میفرستم تا همین جور کوبنده جوابش رو بگیره!

  • GrandWarden گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقا سعید عزیز.تشکر بابت این مقاله زیبا.واقعا از خوندنش لذت بردم.
    محتویات این مقاله رو باید طلا گرفت.متاسفانه پیشرفت تکنولوژی همونطور که خیلی از کارها رو تسهیل کرده و زندگی رو به طور کلی برای بشر آسون تر کرده،بدی های هم به همراه خودش آورده‌.مثال بارز این قضیه هم اینترنت و موج سواری برخی از افراده که بدون داشتن تصمیم و نظری از خود،با عده ای همراه میشن بدون اینکه به عواقب و یا صحت اون قضیه فکر کنند. این قضیه رو در دنیای بازی های ویدئویی شاهدش هستیم که بسیاری از بازی ها به دلیل موج سواری افرادی که حتی اون رو تجربه نکردند مورد بی مهری قرار می گیرند و در مواقعی به حق واقعی خودشون نمی رسند.خداوند رو شاکرم که عزیزانی مثل شما هستند که نظر واقعی خودشون رو به دور از تعصب و توجه به جو حاکم و مهم تر از همه با تکیه بر منطق در اختیار دیگران قرار می دهند تا حداقل به قدری با جو منفی توخالی مقابله شده باشه‌.امیدوارم همیشه در پناه خداوند سلامت باشید و همینطوری برامون مقاله های جورواجور بنویسید تا ما بهره ببریم :rose:

  • Devil گفت:

    wow اصلا نباید تو این لیست میبود چون همه میدونن بی همتاس و تنها مشکلش اینه که پلی میدی یهو میبینی ۵ سال گذشت

  • DOWNFALL گفت:

    شما تو سطر دوم به کاربرا قشنگ توهین کردین که خیلی کمتر از منتقدا حالیشونه یه حسی بهم میگه کینه تون مربوط به یوز اسکورهای لست هست از اون موقع به اینور چندبار کاربرا رو کوبیدین من لست رو بازی نکردم نمیدونم نظرم چیه دربارش ولی اینو میدونم هرکسی دنیای خودش رو داره با قوانینی که خودش تعیین کرده نظرتون همیشه برام محترمه و خیلی از مقالاتتون هم برای خودم جذاب بودن بازی به شاهکاری دارک سولز رو با مقاله های شما غرقش شدم ولی با بازیایی مثل surge یا اندرومدا هرچقدر تلاش کردم نتونستم ارتباط برقرار کنم و در دنیای من خسته کننده و در نهایت مضخرف تعریف شدن و این دلیل نمیشه شما بخوایین نظرات کابرا رو بکوبی و بگی که اینا قد ما منتقدا نمیدونن این یعنی چی در نهایت اون منتقد هم فقط یک نفره یک کاربره نظرش برای خودشه گرچه نهایتا چون حقوق میگیره شاید نتونه مستقلا نظر خوش رو بگه و ممکنه که نظراتش تابع خیلی عوامل باشه به غیر شما البته قصد توهین نداشتم ممنونم از زحماتتون ولی به عنوان یک کاربر که نظر خودمو دارم ناراحت شدم

    • Psycho0172 گفت:

      نمیدونم چرا همه منظور استاد رو بد متوجه میشن
      دوست عزیز استاد منظورش شماهایی نیست که سلیقتون به بازی نمیخوره یا نظر شخصیتون رو مطرح میکنید
      استاد منظورش کسایی هست که نظر شخصیشون رو فکت وارانه میگن و فکر میکنن همه باید همون نظر رو داشته باشن
      مثلا من الان بگم فلان بازی آشغاله خب الان به نظرتون من میتونم پشت این قضیه قایم شم که نظر شخصیمه؟
      مسلما نه چون دارم به بازی توهین میکنم و کسایی که اونو دوست داشتن
      یا مثلا بگم دث شبیه ساز پیاده رویه
      خب واسه خیلیا اینطوری نیست و این لحن ادبیات رو نمیشه سلیقه دونست چون توهینه
      ولی اگه بگم مثلا دث به سلیقه من نمیخوره
      یا به نظر من گیم پلی دث خوب نیست
      اینا مشکلی ندارن
      و استاد هم منظورش با اوناس که به بازی توهین میکنن یا نظر شخصیشون رو فکت میدونن و میخوان به بقیه تحمیل کنن
      یا مثلا شما نظر شخصیت اینه که اندرومدا بده خب اوکی مشکلی نیست ولی اینکه بیایی بگی نه اندرومدا آشغاله آی ملت بازیش نکنین مفت نمی ارزه این مشکل داره و منظور استاد با این دسته از افراد هست
      موفق باشید
      پ.ن:اتفاقا تو نقد لست ۲ هم خیلیا بد متوجه شدن و فکر کردن استاد کلا منظورش مخالفای بازیه ولی در واقع استاد منظورش کسیای هست که بی دلیل هیت میکنن و بدون منطق نظر میدن و سعی در تحمیل نظر شخصیشون به بقیه دارن تو قضیه لست ۲ هم یعنی کسایی که میخواین به زور به بقیه بگن دایستا

      • Psycho0172 گفت:

        ادامش:
        به زور به بقیه بگن داستانش بده
        این ویرایش رو طولانی تر میکنین لطفا

      • Sulyvahn گفت:

        این چیزایی که میگی میتونه برعکسم باشه که بیشتر دیدمش اینجا … سایکو جان اینا فکر کردن چون بازی رو ستایش میکنن ماهم باید به عنوان فکت قبولش کنیم … که این قابل قبول نیست همین ادما به ویچر و رد دد میگن معمولی و اشغال … اینا نظرشون به درد خودشون میخوره … دترویت رو بهتر میدونن ویچر رو بدرد نخور به این ادما چی باید بگی اخه .. وقتی اینا نظرشون مهم میشه و بقیه هم بهشون م ثبت میدن میشه یک اتحاد !!! بعد جلوی همینا وایستادن یعنی اشتباه …

        فکت هرکی برای خودش فکته نه برای بقیه !!! تو خودتو بکشی هم فکت تورو شاید خیلیا قبول نکنن !!!

        • به اینایی که دترویت رو بهتر میدونن و ویچر رو بدرد نخور باید بگی فن‌بوی و نهایتا با یک منفی از کنارشون رد شی و همینطور کسایی که سلیقشون به یه بازی نمیخوره و به صورت فکت به همه میگن بازیه بدیه و حتی به خودشون زحمت هم نمیدن که تهش بنویسن نظرِ شخصی،هم باید یا گفت هیتر یا ترول‌کننده(بسته به کامنتشون) و بازم نهایتا با یک منفی از کنارشون رد شی.فقط باید بشناسیشون که چه موجودی هستن.هیترن یا فن‌بوی و یا ترول‌کننده که با توجه نکردن به نظراتشون وقتمون حروم نشه.
          .
          ‌.
          #ترول نکنیم

        • Psycho0172 گفت:

          آقای سالیوان عزیز
          حرف شما متین
          اولا اون دوستانی که شما میگین فن بوی و ترول هستن که به رد دد و ویچر میگن آشغال
          بعدشم تو این سایت دنبال منفی مثبت نباش که به راحتی میشه دست کاریش کرد
          درسته شاید فکت منو کسی قبول نکنه ولی خب وقتی فلانی بیاد تو هر پست بنویسه ویچر آشغاله احیانا شما که طرفدارشی ناراحت نمیشی؟
          میشی دیگه
          خب فکر کن طرفداری لست ۲ هم همین حسو دارن وقتی شما میایی تو هر پست که بحث لست ۲ باشه سریع داستانشو فکت وارانه میکوبی
          فکت گفتن هیج وقت برای تحمیل کردن نیست
          برای آزار دادنه
          مثلا یکی بیاد تو یه پست بگه همه بازی های اکس آشغالن
          خب الان به نظرت همه اکس فنا این مثلا فکتشو قبول میکنن؟
          نه قبول نمیکنن ولی ناراحت میشن
          و اعصابشون خورد میشه که یکی داره به بازی های مورد علاقشون توهین میکنه
          من مشکلم با این افراد اینه
          شما هم دوست عزیز مدتیه تو سایت راه افتادی هی به این و اون میپری هی تیکه میندازی هی ترول میکنی
          پیشنهاد میکنم بیخیال شی اگرم مثلا واسه شوخی و اینا این کارو میکنی بس کن خواهشا نگو کو کجا ترول میکنم که خودتم خوب میدونی کجا و کی رو میگم
          ممنون از شما

        • واقعا کسی که ویچر و رددد رو با دیترویت مقایسه کرد یه چیزیش هست و هدفش مشخصه ولی به شخصه با همش حال کردم و ویچر رو تازه شروع کردم خیلی خوبه فعلا ولی اونا قصدشون تروله فقط و با سایکو جان هم موافقم شما هم میای میگی لست ۲ فلان بود فلان بود ما طرفداراش هم ناراحت میشیم ولی بهتره همه به سلایق هم احترام بگذاریم و شما هم نظرت محترمه تا وقتی توهین نباشه موفق باشی
          داست تا بحث ویچره من تزه شروع کردم رفتم ولن برگشتم وایت ارچارد لول آپ کنم دیگه ماموریت ها نیستن چرا ؟
          .
          .
          #ترول نکنیم

      • عزیز نمیدونم چرا واقعا.این چیزه پیچیده‌ای نیست خیلی هم ساده هستش.بعضی موقع‌ها فکر میکنم بعضیا دوست دارن که بد متوجه بشن و این رو بهانه‌ای برای نواختنِ سازِ مخالف کنن! که مثلا بگن آی شما به گیمر توهین کردی.البته شاید من اشتباه میکنم و واقعا بعضیا اشتباه متوجه شدن.
        .
        .
        #ترول نکنیم

      • Sulyvahn گفت:

        منکه جناب کوجیمارو نمیشناسم اصلا فقط اسمش رو میشناسم چون معروفه ازینا بگذریم ..
        این بازی metal gear rising revengeance و پلی دادم و بازی خیلی باحالی بود حالا نمیدونم ایشون ساختش یا خیر
        ازون طرف این بازی metal gear phantom pain و بازی کردم و شخصا بیشتر از دو سه ساعت نتونستم به بازی ادامع بدم چون اصلا درکش نکردم نمیدونم چطوری شد اصلا 😐

      • DOWNFALL گفت:

        دوست عزیز بابت نظرتون ممنونم بیشتر تاکید حرفام رو این بود که به عنوان گیمر و کاربر احترام بزارن بهمون اگر من و شمای گیمر و جامعه گیمری نبودیم که نه استادی بود نه سونی و نه مایکروسافتی همشونم تو کنفرانسهاشون به نحوی اینو میگن که باارزشترین چیزی که دارن جامعه گیمریشون هست با این حال از دوره ی لست ۲ به اینور آقای آقابابایی خیلی تغییر کردن و بیانشون طوری هست که کاربرها و گیمرها رو فاقد صلاحیت برای نظردهی درمورد گیمی که شاید خیلی بیشتر از خود اون منتقد بازیش کردن میدونن البته با خیلی از حرفهای شما موافقم با نظرات سالیوان هم که در مورد همین موضوع پایین گفتن موافقترم

        • Psycho0172 گفت:

          عزیز جان باز دوباره
          ببین
          استاد نیمگه گیمر نباید نظر بده
          استاد نمیگه کاربر ها و گیمر ها نباید نظر بدن
          استاد میگه هیتر ها نباید نظر بدن
          استاد میگه کسایی که بازی رو الکی بدون منطق میکوبونن نباید نظر بدن
          الان مثال میزنم
          مثلا گرافیک لست ۲ که دیگه خدایی فکت ترین فکته دیگه عالم و آدم میدونن شاهکاره
          من میام میگم گرافیکش در حد نسل ۶ هست
          الان من میتونم بگم نه من سلیقم اینه من نظر شخصیم اینه که گرافیک لست ۲ در حد نسل ۶ هه
          خب نمیشه دیگه عزیز من
          اون موقع هم که لست ۲ اومد اصلا بین خود اعضای تحریریه هم اختلاف بود بین بازی
          مثلا سلطان غزالی
          الان ایشون چون از بازی خوششون نیومده پس صلاحدید نداره؟
          منظور استاد هم کسایی بود که هیت میکردن بازیو و میرفتن ۰ میدادن به بازی
          خدایی لست ۲ اصلا آشغال و مسخره
          حقش ۰ هه؟
          نه ۰ آخه؟
          خب معلومه این افراد صلاحدید ندارن نظر بدن
          چون میخواین نظرشون رو فکت وارانه تحمیل کنن
          یه دوره ای بود تو نوبجی هرکی از لست ۲ خوب میگفت میریختن سرش که آی فلان تو چیزی حالیت نمیشه فلان
          وگرنه اگه کسی محترمانه نظر شخصیش رو بگه که کسی مشکلی نداره باهاش
          پیشنهاد میکنم اون نقد شاهکار رو حتما یه بار دیگه با دیدی باز بخونین پشیمون نمیشین
          من هم از شما ممنونم

          • Sulyvahn گفت:

            دمت گرمه دیگه حتی منم ترول میکردم میگفتم گرافیک و گیم پلیش عالیه …
            بحث من سر داستان قسمت دومشه … داستان اول داستان خوبی داره اتمسفرش رو نمیتونم درکش کنم
            قسمت دوم رو تمییز میگیرمش 😐 ازونطرف داستانش رو دوست ندارم حالا به دلایلی ملتم ریختن اسپویل کردن فکر کنم اولین نفر برای من اسپویل شد :laugh: این یارو Cell Fans بود توی کامنت ها برام اسپویل کرده بود دهنش سرویس بشر حالا من اونطوری روی بازی نظر نداشتم اما بدبخت اونایی که اسپویل شدن فک کنم برای همین اسپویل تلخی داستانش چند برابر شد براشون

  • old school گفت:

    این مقاله موضوع جالبی داره ولی لحن بیان موضوع و نظرات نویسنده بعضی جاها خیلی بحث برانگیزه به عنوان مثال death stranding شاید به قول شما شبیه ساز پیاده روی نباشه و سبک جدید باشه ولی اوردن یه چیز جدید به معنای اوردن یه چیز بهتر نیست لزوما ادم خیلی اوقات میتونه یه کار تکراری رو به بهترین نحو انجام بده و ادم بعضی اوقات میتونه یه کار جدید ولی با کلی مشکل انجام بده که درمورد این بازی دقیقا همینه اینکه گیمپلی جدیده به معنای خوب و لذت بخش بودنش نیست اگرم شما به خاطر داستانش میگید شاهکار به احتمال زیاد از افرادی هستید که انیمه میبینید و با فرهنگ ژآپنی ارتباط برقرار میکنید چون داستان این بازی از شخصیت ها گرفته تا لحن روایت همش مشابه اثار بعضا عجیب و غریب ژاپنیه که به خاطر سر و ته نداشتن بقیه به اشتباه فکر میکنن که خیلی عمیق هستن اما درواقع برای گول زدن ذهن مخاطب به این سبک ساخته شدن درمورد گرافیکش هم که واقعا ازتون انتظار نداشتم همچین حرفی بزید بازی ای که امریکا رو شبیه کشور های شمال اروپا نشون میده و توش یدونه حیوون نیست و همش سنگه رو تازه همونا هم نصف بازیایی مثل رد دد یا لست جزییات نداره رو چطور میتونید بگید از اونا گرافیکش بهتره؟یا مثبلا درمورد DMC یا Andromada مخاطب ها بیشتر به خاطر اینکه این بازی ها از ریشه دور بودن همچین الفاظی به کار میبرن ولی خب حداقل DMC مشکلات گرافکی خیلی فجیعی نداشت ولی اندرومدا در زمان عرضه یه فاجعه نرم افزاری بوده و با توجه به ویدیو های یوتیوب هنوزم اثاری ازش هست و داستانشم با توجه به تحلیل هایی که ازش دیدم اش دهنسوزی نیست درمورد دارک سولزم که کاملا معلومه سلیقه ای نوشتید وقتی یکی میگه سخته خب معلومه که قابل بازی کردنه خیلی بازی ها روی اخرین درجه سختی به درجه دارک سولز میرسن ولی بازم قابل رد کردن هستن ولی دارک سولز یه بازی کاملا سلیقه ایه و سختیش با اینکه قابل رد کردنه ولی حوصله بسیاری میخواد برای یکی ممکنه یک ماه طول بکشه برای یکی ده ماه و هیچکس حاضر نیست همچین تایمی برای هر باز یای بذاره اونم مخصوصا دارک سولزی که برای اکثر مخاطب ها نه جذابیت بصری داره نه داستان سر راستی داره که بشه بدون خوندن صدتا مقاله چیزی ازش سردراورد پس واقعا نمیشه این بازی رو برای همه نسخه کرد

    • Old_Gamers گفت:

      ممنون از کامنت خوب شما دوست عزیز . اما در مورد دارک سولز کم لطفی کردید و هم خودتون نظر شخصی دادید . گفتید که ( هیچکس حاضر نیست همچین تایمی برای هر باز پای بذاره ) فکر کنم منظورتون این بود که همچین تایمی پای بازی بزاره . قطعا اینطور نیست و خیلی خیلی گیمرهایی هستن که دارک سولز رو با بیلد های مختلف برای بار دهم بازی کردن و تعدادشون بسیار بالاست قطعا اونا دیوونه نیستن و بخاطر جذابیت گیمپلی و داستان و اتمسفر و مبارزات نفسگیر و گرافیک هنری فوق العاده در زمان خودش اینکار رو کردن . درسته دارک سولز رو نمیشه برای همه نسخه کرد حق با شماست گیمر ساده پسند نمیتونه انجامش بده و گیمر هارد کور و سمج میطلبه .

  • سلام آقای بابایی. موضوع جالبی بود ممنون.
    .
    میخواستم بگم من در حال ساخت یه اپلیکیشن هستم که کارش دقیقا مثل متاکریتیک و Open Critic هست. فرقشم اینه که منتقد هاش فقط خود شمائید. شما نمره میدین و میانگین اعلام میشه. در تمامی حوزه ها هم فعالیت داره(فیلم و بازیهای ویدیویی و موزیک و …). هیچگونه پرداخت درون برنامه ای هم نداره و هدفم فقط اینه که مثلا یه نفر خواست بازی بخره بیاد نظرات بقیه رو بخونه و نمره رو ببینه بعدش تصمیم بگیره. البته سرگرمی خوبیم هست.
    .
    میخواستم نظرتون رو درباره این اپلیکیشن بپرسم. و اینکه آیا امکان داره وبسایت گیمفا و منتقد های درجه یک وبسایت بیان و نقدهاشونو در اپ ما منتقل بدن؟؟ البته تمامی کاربران اپ میتونن منتقد بشن با یه ثبت نام ساده ولی اگه مسئولین وبسایت گیمفا و وبسایت های ایرانی دیگه بیان قاعدتاً یه سری برتری ها نسبت به کاربران معمولی دارن.
    .
    دوست دارم نظر شما و بقیه کابران گیمفا درباره اپ رو بدونم. (من سعی دارم تا آخر سال اپ رو اماده کنم چون کار کدنویسی و طراحیش خیلی سنگینه)
    .
    با تشکر :heart:

    • ArminMalekM گفت:

      فقط بهتون توصیه میکنم که هواستون به فن بازی ها و دعوا مدافع ها باشه چون که همون‌طور که بهتر از من میدونید اگه شکایتی از کاربرای اپ بشه کلا اپ رو میفرستن هوا!
      امیدوارم موفق باشید. :rose:

    • Devil گفت:

      نظرسنجی تو ایران جواب نمیده اینجا اشخاصی رو داریم که چند روز قبل انتشار بازی میان میگن بازی رو بردیم آخر و به ستایشش میپردازن (زیر پست مربوط به سوشیما میتونین پیداشون کنین ) فقط متعصب داریم رای با تعصبم باید گذاشت در کوزه

      • تا جایی که میدونم فقط یه نفر بود که فک کنم بچه بود و از روی بچگی یه چیزی گفت. ضمنا ما تمرکزمون روی نسل هشت هست و بازیای جدید که منتشر میشن بین ۲ تا ۴ هفته بعد از انتشار قرار میگیرن. اتفاقا ایران یه متاکریتیک فارسی نیاز داره. ما همه ی موارد رو بررسی کردیم. بعد شروع کردیم به ساخت برنامه. مطمئن باشید با حمایت شما جواب میده :yes:

        • Sulyvahn گفت:

          تا جایی که من یادمه خیلیا بودن و بچه هم نبودن

        • Devil گفت:

          من بالای ۱۰ تا کامنت اینطوزی دیدم که قبل انتشار بازی به دروغ میگن بازیش کردیم ولی یادم نیست چه بازیهای بودن این سوشیما که مثال زدم چون جدید بود تو خاطرم مونده .قبلنا هر بازی میومد حتما بازیش میکردم ولی الان فقط اگه بازی خیلی خاص بیاد انجامش میدم چون زیاد وقت ندارم .برا همین میام کامنت بخونم ببینم کدوم بازی خوبه و از نظر بقیه استفاده کنم این روش قبلن تو سایت جواب میداد چون هیچ متعصب بازی نداشت اگه بازی خوب بود میگفتن خوبه اگه بازی عادی بود میگفتن عادیه الان سونی و ماکرو هر بازی بدن بیرون متعصبا فوری میان هزارتا کامنت میزارن و اسم شاهکار میزارن روش حالا من به بازیهای ایکس باکس اهمیتی نمیدم و تو پستهای مربوط بهش فعالیت ندارم چون هیچوقت ایکسباکس نداشتم و بازیهاش برام غریبن حتی الان که برا پی سی میان سمتشون نرفتم چون دوست ندارم یه بازی رو از نسخه وسط شروع کنم شروع نسخه های قدیمی هم ضدحاله.طرف حسابم بازیهای سونیه من اولین بار گول کامنتها برا خرید اسپایدرمن رو خوردم وقتی میومدن تعریف میکردن ازش که فلانه بلانه و رقیب گاده من با هزارتا هایپ خریدمش و چیزی جز یه بازیه فوق کلیشه ای و تکرار نسخهای قبل هیچی ندیدم برا همینه میگم نمره دادن تو ایران به درد نمیخوره چون از این به بعد شرکتهای سونی بازی باربی و ملوان زبل هم بدن بیرون همه فن بویها میان بهش ده میدن و لقب شاهکار میزارن روش من خودم دیگه تو کامنتهای سایتهای خارجی دنبال نظر در مورد بازی میگردم اونا اصلا متعصب نیستن و نظر حقیقی میگن و مثل خودم درگیر یه کنسول نیستن که روش تعصب پیدا کنن

    • Psycho0172 گفت:

      دادا یادت نره لینکی چیزی یا اسمشو حداقل بگی ما هم دان کنیم

      • بله حتما. اسمی که تا الان انتخاب کردم “منتقد!” هست. احتمال ۹۰ درصد اسم نهایی اپ همینه. ولی هنوز تا انتشارش خیلی مونده. سعی می کنم تا اخر سال امادش کنم. ولی حتما در سایت از طریق کامنتا مطلعتون می کنم. شروع کارمون از ۱۸ مهر هست چون طراح اپ در حال کار روی اپدیت جدید بازی پسرخواندس.

  • foadkratos گفت:

    اره موافقم دث استرندینگ واقعا شبیا ساز پیاده روی نیست
    شبیه ساز باربریه :laugh: :laugh:
    بجز شماره های یک و پنج با بقیه شون موافقم

  • Old_Gamers گفت:

    خسته نباشید اقای اقا بابایی . با شما موافقم که بعضی از بازیها رو ادم باید خودش تجربه کنه و یکی خوشش نمیاد و یکی دیگه خوشش میاد برای مثال شما اینهمه از بازی the surge تعریف کردید و گفتید یک هاردکور فوق العاده و بی نظیر هستش منم رفتم سراغش به توصیه شما اما هرچقدر بازی کردم و وقت دادم به بازی نتونستم ادامه بدم و ولش کردم لازم به ذکر هست که تمام سری سولز بورن و سکیرو رو تموم کردم بجز دیمن سولز . بنظر من بهتره اینقدر روی توصیه خودتون تعصب و پافشاری بخرج ندید چون ممکنه اغتبار خودتون کمرنگ بشه چون قسمت اعظم بازیها سلیقه ایی هستش . بهرحال من خیلی از مقالات شما رو خوندم و لذت بردم و در اخر تشکر میکنم ازتون . از لیست شما هم دویل می کرای رو بازی کردم که یه بازی متوسط رو به بالا بود و من اصلا هک اند اسلش باز نیستم . هاف لایف و دارک سولز هم بنظرم مسترپیس هستن و شکی درش نیست انچارتد ۴ رو هم بازی کردم که بنظرم یک بازی معمولی اومد بر خلاف تعریفهایی که ازش میشد .

  • Aegon8 گفت:

    در مورد دث استرندینگ بقول دوست عزیزمون هر تغییری که خوب نیست…ضمناً هسته ی بازی گیمپلی اونه نه داستان و گرافیک(خیلی مهمه داستان و گرافیک ولی نه به اندازه گیمپلی)
    اگه گیمپلی خسته کننده باشه به سبب اینکه مثلا بازی اومده نوآوری کرده اونایی هم که حال نکردن جهان سومی ان و دنبال تیر و تفنگ دلیل بر این نیستش که حتما اثر خوبیه

  • یه سری هاش درست بود ولی یه سریهاشو قبول ندارم و به نظرم نظر نویسنده است :cute:

  • سلام به سعید جانِ عزیز و گل
    امیدوارم دوستان علاوه بر لذتی که از خوندن مقاله بردن پیامش رو هم گرفته باشن.اینکه سلیقه خودمون رو مد نظر قرار بدیم و اجازه ندیم حرف‌های بقیه رومون تاثیر داشته باشه و اگه سلیقه ما به یه بازی نخورد در موردشون فکتِ بیخودی صادر نکنیم که ذهنیت بقیه رو هم خراب کنیم.به نظر میاد قسمت دوم حتی از اینم جذاب‌تر خواهد بود.
    با تشکر از سعیدِ عزیز :rose: :heart: .
    .
    .
    #ترول نکنیم

  • Kayat گفت:

    ۱۱- فاینال فانتزی (البته قبل شماره ی ۱۵) یا پرسونا بازی نوبتی هستند و اصلا جذاب نیستند. این بازی ها پر از دیالوگ حوصله سر بر بوده و مبارزات هیجان انگیزی ندارند.

  • Psycho0172 گفت:

    دوستان یادتون رفته این مقاله نظر شخصیه؟
    عجبا
    البته ممنون از دوستانی که محترمانه مخالفت خودشون رو با مقاله گفتن ولی دوستانی که….
    انتظار بیشتری دارم از کاربرای گیمفا(گفتم کاربرا ها نه ترول ها چون اونا حسابشون جداس)
    استاد ممنون بابت مقاله
    خسته نباشید

  • Rich Man گفت:

    :yes: :yes: :yes: :heart: بسیار جالب بود .

  • G.LN گفت:

    به به مرسی آقا سعید جان. مقاله هات همیشه جذابه و خواندنی.
    با وجود تجربه بالایی که داری در مقاله نویسی و نویسندگی ولی خیلی خودمونی مقاله تو مینویسی. خداییش دلیل اینکه مقالاتت نه تنها برای من بلکه اکثر بچه های گیمفا(هیترا رو حساب نکنیم دی:)، همین ساده نویسی و تجربه بالا و البته صداقتت تو حرفاته. همیشه تو اوج باشی.
    مرسی.

  • zabimon گفت:

    دویل مای کرای که واقعن افتضاح بوود…. حتی ردد۲ هم مالی نبود

  • یکی از دروغ ها :
    ۱۲-کپکام حسابی با Resident evil 6 خراب کرد
    بازیش درسته ضعیف تر از re5 بود ولی بازم بازی خیلی خوبی بود که از خییییلی بازیها بهتر بود

  • ALIREZA A.T.A گفت:

    دقیقا حرف دلمو زدید مخصوصا چند مورد اخر

    بی تردید میگم ac unity در کنار سه گانه اتزیو(به ویژه brotherhood ) بهترین این سریه . از گیم پلی ویژه اش که واقعا نظیرش تو کمتر بازیه و بهترین گیم پلی رو در بین تمام نسخه ها داره تا سیستم پارکور بروز شده و تنوع بهتر سلاح هاش این نسخه رو به یکی از بهترین های سری تبدیل کرده که متاسفانه به علتی که هنوز متوجه نشدم( باگ ! هر بازی کامل نیست) مورد هجمه قرار گرفت و نادیده گرفته شد

  • واقعا همه درست بود دارک سولز کجاش غیر قابل بازیه ؟ خودم دارم نسخه دوم که از همه سختتره میرم انچارتد کجاش کپی توم ریدره ؟ شباهت دارن ولی کپی اصلا نیست اساسین یونیتی باگ داشت ولی نه اونقدر که بعضی از حضرات میگن دث استرندینگ رو بازی نکردم و نمیدونم چیزی مس افکت آندرومدا هم بازی خیلی خوبی بود با اینکه به هیچ وجه در حد سه گانه نبود

  • خسته نباشی آقا سعید

    از اون دست مقاله ها بود که با تایتلش آدمو جذب میکنه و تا آخر می‌خونه

    اما در مورد بازیا باید بگم که با وجود اینکه چند تاشون رو تجربه نکردم، طبعاً نظر مثبت یا منفی ندارم
    اما کسی که میگه آنچارتد کپی تومب ریدره واقعاً یه تجدید نظر بکنه، شبیه هستن از برخی جهات اما کاملاً فضاشون فرق میکنه، مثل اینه که بگی بتلفیلد رو بازی نکنین چون تو کال آف دیوتی هم میتونی همون کارارو بکنی

    این رو کسی میگه که همه ی آنچارتدها رو پلات کرده (از عکس پروفایلم مشخصه) و تومب ریدر ها اگر بخش آنلاین نداشتن اونارم پلات میکرد.

    در وهله ی دوم دث استرندینگ (((به نظر من))) خالص‌ترین و یونیک ترین آرتی هست که تاحالا توسط بشر خلق شده.
    حالا به جز بخش داستانی که توصیفش در مخیله من بعد از ۸۰ ساعت بازی و گرفتن ۹۰% تروفی‌ها نگنجید کامل، بخش آنلاین داره ولی مولتی پلیر نیست، تنهایی تو جهان بازی ولی بقیه بازی‌بازا هم باهات ارتباط دارن، حتی ذره‌ای چیزی کپی
    نکرده
    موسیقی‌هاش که به صورت آلبوم جداگونه داره فروش میره و جای صحبت باقی نمیزاره، کسی که حدود ۵ ساعت اول بازیو رفته باشه و برای اولین بار از وسط صخره که توسط بی تی ها محاصره شدن به سختی و با استرس رد شده باشه، همین الان که داره نظرمو میخونه آهنگ Asylum for the feeling یادش میاد

    این بازی شاید به عنوان یه بازی نمرش ۱۰ نباشه و برخی جاها اصطلاحاً فقط باید قدم بزنی (که اصلاً هم قدم زدن خشک و خالی نیستن!) اما به عنوان یک هنر یا یه آرت بدون شک نمرش ۱۰ از ۱۰ عه از نظر من
    منتظر بخش دوم مقالتون هستیم آقا سعید گل

  • درود بر آقابابایی عزیز بابت وقتی ک پای نوشتن این مقاله بسیار خوب و خواندنی گذاشتن
    واقعا نباید بخاطر حرف و حدیث های این و اون، خودتو از تجربه ی بازی محروم کنی!
    (ممنونیم از تیم گیمفا)

  • Eternal Man گفت:

    جناب آقابابایی، من نمیدونم دث شبیه ساز پیاده روی هست یا نه، ولی اگه میخواید از بازی دفاع کنید به جای تمجید از کوجیما [که آدم های خیلی گنده تری از ایشون مثل میازاکی هم داریم] دلیل منطقی بیارید که چرا آدم باید دو فصل از بازی رو طی کنه تا به جای خوبش برسه؟ ، این آقا اگه استاده چطور نتونست یه گیم پلی خوب دربیاره؟ آخه همه چیز که داستان نیست، شما قبل از هر چیز به یه گیم پلی سرگرم کننده نیاز دارید که من توی کل بازی ندیدم خبری ازش باشه، دو سه ساعت اول که چه عرض کنم! در کل شما وقتی دارید نقد میکنید با شخصی که اونو ساخته کاری ندارید، با عنوانی که اون شخص ساخته کار دارید، شما منکر این قضیه شدید ولی دو خط پایین تر دقیقا مدح کوجیما بود، من واقعا تعجب میکنم چطور اینقدر متعصبانه از گیمی دفاع میکنید که به هزار و صد دلیل خریدش توهین به شعور مخاطب هست

    • Psycho0172 گفت:

      خب دوست من واسه شما شاید اینطوری باشه ولی واسه خیلیا نبوده و اتفاقا واسه خیلیا شده بهترین تجربه زندگیشون
      شما الان تو خط آخرت میگی همه باید از بازی بدشون میاد؟
      خوبه همین بالا در مورد نظر شخصی و فکت کامنت دادم
      اصلا موضوع مقاله شما هستید دوست عزیز
      کسی که با تکیه بر نظر شخصیش اون رو به صورت فکت میگه
      استاد مدح کوجیما میکنه چون دث برای ایشون خوب بوده
      چون ایشون لذت برده
      الان از نظر شما کسی از دث لذت ببره مشکلیه؟
      موفق باشید

  • hamidgrio گفت:

    کوجیما بازی ساز بزرگیه شکی درش نیست ولی دوتا بازی اخرش که متال گیر و دث استرندینگ بودن واقعا خیلی مشکل داشتن. من هردوتارو تموم کردم و مدت زمان زیادی وقت صرفش کردم ولی واقعا برام ناراحت کننده بود این بازیا مخصوصا متال اینقدر مشکل داشن. متال که غیز از داستان گیمپلی تکرار مکررات بود و محیطا واقعا یکنواخت بود و خیلی از موارد ناقص بود. دث استرندینگم از لحاظ گیم پلی واقعا مشکل داشت من به شخصه به نظرم این بازیا چیزی به صنعت گیم اضافه نکردن در مقابل شاهکارای زیادی داریم که استاندارد های جدیدی رو وارد گیم کردن نمونش ghost of tsushima با اینکه تو بخش مخفی کاری و یک سری موارد مشکل داره ولی واقعا نکات مثبت پرشماری داره و به تجربه کلی بازی اسیب نمیزنه ولی بازی مثل متال گیر به خاطر مشکلات متعددش واقعا به تجربه کلی بازی اسیب میزنه
    این متن نظر شخصی خودم بود

    • Old_Gamers گفت:

      من بازیهای کوجیما اصلا تا بحال بازی نکردم نظری در موردش ندارم اما هیچ بازیساز بزرگی نمیتونه همیشه در اوج باشه و مرتب شاهکار بیرون بده فعلا تا اینجا فقط میازاکی تونسته اینکارو بکنه . حتی شینجی میکامی که واقعا پدر سبک وحشت هست اویل ۴ اوج کارش بود و بعد از اون دیگه پسرفت کرد اویل ویتین ۱ هم کپی اویل ۴ بود و بازی خوبی نبود بنظر من اویل ویتین ۲ خوب بود و باز مبکامی کارگردانش نبود . در هالیوود هم همینطوره کارگردانای بزرگ هم فیلم خوب و متوسط و ضعیف دارن .

  • عااااالیییی بود
    سخنان بر حقی بود

  • Aiden.f گفت:

    بالاخره یکی حرف دل منو زد. واقعا هرچی گفتی حقیقته . نمیدونم بعضیا با اینجور دشمنی می‌خوان چیو ثابت کنن . البته AC Unity از نظر داستان یکم ضعیف بود و واقعا پتانسیل اینو داشت که داستانش بهتر بشه ولی همه اینایی که گفتید عین حقیقته

  • مرسی بابت مقاله ی واقعا فوق العاده تون.
    همیشه ی همیشه میخواستم یک فرصت گیر بیارم تا به همه حرف دلم رو بگم.
    چرا همه میگن دارک سولز خیلی سخته؟؟؟؟میدونم نظر ها مختلفه ولی واقعا به نظرم سری سولز اونقدر ها هم که میگن سخت نیست!!!
    قبول دارم از خیلی بازی های دیگه تو جهان سخت تره ولی نه اونقدر که میگن!
    من خودم دارک ۲ رو سه بار تموم کردم و دارک ۳ رو هم چهار بار.
    به نظر خودم، دارک ۲ تنها باس واقعا سختش فیوم نایت و ایوری کینگ بودن.
    دارک ۳ هم دارک ایتر میدیر و سیستر فرید بودن. یعنی اگه DLC ها رو حساب نکنیم حتی نیملس کینگ هم اونقدر ها هم سخت نیست. فاز اولش که ماست بود واقعا و از اسون ترین مبارزات عمرم بود و بیشتر چالشش تو فاز دوم بود که اونم سختیش فقط به دمیج ضرباتش و جون یکم زیادش بود.
    دارک ۱ رو هم خودم بازی نکردم که بتونم نظر بدم.
    به نظرم تنها بازی واقعا سخت میازاکی سکیرو بود که اگر اونم توش حرفه ای شین راحت میشه.
    مرسی از اینکه این فرصت رو در اختیارم قرار دادین تا بتونم حرف دلم رو بزنم.

    • Sulyvahn گفت:

      دارک سولزا سخت نیستن باید یاد بگیری چطوری بازی کنی یواش یواش میشی هاردکور و انچنان برات سخت نمیشن …
      یه تعداد هستن دوست ندارن چندین بار بمیرن برای همین بیخیالش میشن یا اعصاب مساب ماشین حساب
      میون دارک سولز ها از همه بیشتر ۱ رو میپسندم زیباترین اهنگ ها و باس های خیلی باحالی داره با اینکه قدیمیه ولی خیلی توپه
      اگه زیاد درگیر گرافیک نیستین برین بازی کنین چون به ۳ مربوطه و تازه میفهمین چه چیزایی توی دارک ۳ بود که نمیدونستین برای مثال همون دوتا نایت که میخوای بری با ابیس واچرز بجنگی جلوی در اونا از دارک ۱ ان .. این دو نسخه خیلی بهم شبیهن

      در هر صورت بشینین بازی کنین ! این ازون بازیاست که داستان با اینکه داره ولی نبودشم اهمیتی نداره گیم پلیش خداست !!

  • Tanesh گفت:

    دشمن دنیای گیم همین به ظاهر گیمرایی هستن که همه چیز رو میخوان از نظر شخصی و دلیلای مزحرک و یه کلاغ چهل گلاغ ترول کنن ، نمونش رو تو پست اونجرز میتونید ببینید نود درصد کسایی که دارن ترول میکنن بازی رو حتی دمو رو هم بازی نکردن ، واقعا واس این افراد متاسفم ، من قبلا شنیده بودم دارک سولز حال آدمو بهم میزنه از بس سخته ، ولی به شخصه یه بار دلو زدم به دریا و بازی کردم ، به قدری عاشقش شدم ک تمام بازیای این سبک رو شاید بگم تموم نکردم ولی بازی کردم و به شدت لذت بردم ، در آخر اینکه دوستای عزیز ، نظر هیچکس مهم نی ، نه متا مهمه نه سبک نه چیزی ، بازی کنید و از تجربه شخصی خودتون توی هر بازی لذت ببرید ، یه نکته دیگه اینکه نظر دادن با ترول کردن خیلی فرق داره

  • سلام و عرض ادب خدمت همه ی دوستان عزیز و گلی که مثل همیشه لطف کردن و این تعداد نظر رو در مقاله نوشتن و واقعا مثل همیشه من رو شرمنده کردن. خیلی خیلی ازتون عذرمیخوام که نبودم و نتونستم نظرات رو تک تک جواب بدم مثل کاری که همیشه میکنم. اما تمامی نظراتتون رو دونه دونه خوندم و خیلی از شما دوستای عزیز و با معرفت که همیشه نظر میذارید و حمایت می کنید ممنونم. دوستانی هم که انتقادی داشتن بسیار ازشون ممنونم. باید خدمت یکی از دوستان بگم که هر کس ندونه دیگه کاربرای گیمفا میدونن که من چه احترامی برای کاربرا قائلم و اونها رو مقدم بر همه چیز میدونم. این که گفتم منتقدا و کاربرا منَظورم این بود که منتقدا با این که میدونن نظر و نمره شون روی سرنوشت بازی تاثیر میذاره بازم دروغ میگن چه برسه به کاربرا که خب هر کس نظر شخصیش رو راحت میده. بنده بسیار برای کاربرا بیشتر از منتقدا ارزش قائلم چون بسیار صادق تر هستن و درگیر باندبازی و … نیستن. در مورد لیست هم خب همونطور که ابتدا گفتم این لیست منه و دلیلی نیست که لیست شما هم باشه. برای همین اصلا این مقالات جذابه چون نظرات با هم فرق میکنه. یک تشکر ویژه هم از دوستای خیلی عزیزم که پای ثابت نظر گذاشتتن در مقالاتم هستن میکنم که دلیل اصلی انگیره و انرژی من هستن و خودشون میدونن که روی صحیتم با اوناست چون همواره و در تمام مقالاتم باهاشون صحبت کردم و میکنم و دیگه مخاطب من نیستن بلکه دوست من هستن. تشکر از لطف و محبت همگی شما که نظر گذاشتین و عذرخواهی به خاطر این که نبودم و نتوستم تک تک جواب بدم.

لطفا گول نخورید! | ۱۰ دروغ بزرگ که باعث می‌شوند ۱۰ بازی فوق العاده را از دست بدهید - گیمفا