جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا
جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا
جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا
جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا

جاده خاکی | نقد و بررسی بازی Fast & Furious Crossroads

آریا مقدم
۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا

سری فیلم های Fast & Furious بدون شک یکی از بهترین سری هایی هستند که تا به امروز پا به دنیای اکشن هالیوود گذاشته اند. کمتر کسی است که تا به حال اسم این سری را نشنیده و یا حداقل یکی از قسمت های این سری را ندیده باشد. Fast & Furious یا عنوانی که در کشورمان معمولاً «سریع و خشن» ترجمه می شود، بدون شک عالی است و جای مخصوصی در قلب تمام طرفداران سینمای اکشن دارد. بازیگران فوق العاده ای هم تا به امروز در آن ایفای نقش کرده اند و هر قسمت از این سری طرفداران را بیش از دفعه ی قبل سورپرایز می کند. نسخه ی نهم این سری نیز که قرار است سال آینده ی میلادی منتشر شود و دوباره طرفداران را با بازیگران محبوبشان مانند وین دیزل و میشل رودریگز همراه کند. اما از آنجایی که ضبط این فیلم نیز مانند بیساری از فیلم های دیگر به دلیل شرایط فعلی جهان و شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده، به نظر می رسید که بازی Fast & Furious Crossroads بتواند کمی از عطش طرفداران را برطرف کرده و انتظار را برای آن ها کمی آسان تر کند. به علاوه، در میان فیلم های سبک اکشن، Fast & Furious همیشه یکی از عناوینی بوده که روی کاغذ بیشترین پتانسیل را برای تبدیل شدن به یک بازی داشته است. رانندگی با سرعت، صحنه های اکشن هالیوودی، جلوه های تصویری پرخرج و بسیاری از عوامل دیگر، همیشه مرا به این فکر انداخته بودند که چرا یک شرکت پیدا نمی شود که کار تولید یک بازی درخور این فیلم را بر عهده بگیرد؟

جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا

Fast & Furious همیشه یکی از عناوینی بوده که روی کاغذ بیشترین پتانسیل را برای تبدیل شدن به یک بازی داشته است. رانندگی با سرعت، صحنه های اکشن هالیوودی، جلوه های تصویری پرخرج و بسیاری از عوامل دیگر، همیشه مرا به این فکر انداخته بودند که چرا یک شرکت پیدا نمی شود که کار تولید یک بازی درخور این فیلم را بر عهده بگیرد؟

این اتفاق در Game Awards 2019 افتاد. وین دیزل و میشل رودریگز به روی صحنه آمدند و بازی Fast & Furious Crossroads را معرفی کردند. این بار کار تولید بازی بر عهده ی استودیوی Slightly Mad بود و ناشر آن هم BANDAI NAMCO Entertainment. از آنجایی که هر دوی این شرکت ها، شرکت های خوش نامی در میان گیمرها هستند، طرفداران سری حسابی برای بازی جدید هایپ شدند و نام این بازی در لیست بازی های مورد انتظار ۲۰۲۰ دیده می شد. بالاخره هرچه باشد استودیوی Slightly Mad سازنده ی بازی بسیار با کیفیت Project CARS، و BANDAI NAMCO نیز ناشر شاهکارهایی مانند سری Dark Souls است و وقتی این دو استودیو با هم همکاری می کنند، انتظار یک بازی خوب از آن ها داریم. به خصوص وقتی که خبر آمد خود وین دیزل هم روی کل پروسه نظارت خواهد داشت، دیگر خیال همه راحت شده بود که قرار است با یک بازی در حد فیلم های Fast & Furious مواجه شویم. اما بازی چند روز پیش منتشر شد و باید بگویم حتی ذره ای به چیزی که انتظار داشتیم نزدیک نیست. بازی های ریسینگی که در استایل آرکید ساخته می شوند معمولاً خیلی سریع می توانند مرا جذب خودشان کنند. از طرف دیگر سری Fast & Furious نیز همیشه برای من جذاب و قابل احترام بوده است، پس می شود گفت قبل از اینکه بازی را شروع کنم، نسبت به نتیجه ی کار خوش بین بودم. می دانستم قرار نیست با فورتزا هورایزنِ بعدی مواجه شوم، اما تقریباً مطمئن بودم که می توانم از یک تجربه ی آرکید سرگرم کننده لذت ببرم. اما Crossroads هر چیزی هست به جز یک عنوان سرگرم کننده. Crossroads نه تنها نتوانست طلسم بازی های بد Fast & Furious را بشکند، بلکه خودش هم در میان آن ها جا خوش کرد. معمولاً بازی هایی که از روی فیلم ساخته می شوند بازی های موفقی نیستند و Fast & Furious Crossroads شاید یکی از بدترین نمونه های موجود در این مورد باشد. عنوانی که حتی آن را به طرفداران سرسخت سری فیلم های Fast & Furious نیز توصیه نمی کنم، چون دیدن پتانسیل های فراوانی که در این بازی تبدیل به خاکستر شده، عمیقاً ناامیدکننده است. می خواهید بدانید چرا؟ در ادامه با من، گیمفا و بررسی این بازی همراه باشید.

جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا

Crossroads هر چیزی هست به جز یک عنوان سرگرم کننده. Crossroads نه تنها نتوانست طلسم بازی های بد Fast & Furious را بشکند، بلکه خودش هم در میان آن ها جا خوش کرد. معمولاً بازی هایی که از روی فیلم ساخته می شوند بازی های موفقی نیستند و Fast & Furious Crossroads شاید یکی از بدترین نمونه های موجود در این مورد باشد. عنوانی که حتی آن را به طرفداران سرسخت سری فیلم های Fast & Furious نیز توصیه نمی کنم، چون دیدن پتانسیل های فراوانی که در این بازی تبدیل به خاکستر شده، عمیقاً ناامیدکننده است.

حالت داستانی Fast & Furious Crossroads، به ماجرای دو دختر به نام های Vienna Cole و Cam Stone اشاره دارد که در فیلم های سری آن ها را ندیده بودید و Crossroads اولین ملاقات شما با آن ها خواهد بود. وقتی برای این دو نفر مشکلی پیش می آید، با Letty Ortiz تماس می گیرند که ایفای نقش آن به عهده ی میشل رودریگز است. پس از آن ماجرا کمی جدی تر می شود و پای گروهی به نام Tadakhul (تداخل) به داستان باز می شود و وین دیزل در نقش Dom Toretto و Tyrese Gibson در نقش Roman Pearce نیز وارد داستان می شوند. البته داستان اصلی بیشتر روی Vienna و Cam تمرکز دارد و شخصیت های محبوب سری را بیش از چند بار در طول بازی نخواهید دید. شاید حضور شخصیت های اصلی فیلم که توسط خود بازیگران آن نیز صداگذاری شده اند، از معدود نکات مثبت Crossroads باشد که آن هم به شکل کامل پیاده سازی نشده است. شخصیت های Vienna و Cam می توانستند برای مخاطب جذاب باشند، به شرط اینکه خوب شخصیت پردازی می شدند. متاسفانه نه شخصیت پردازی آن ها خوب است، نه صداگذاری آن ها تعریفی دارد. Fast & Furious Crossroads تلاش می کند که حال و هوای داستانی اش شبیه به حال و هوای فیلم های سری باشد و تا حدی هم موفق می شود، اما دو کاراکتر اصلی بازی آن قدر سطحی اند که از روند داستانی هم لذتی نخواهید برد.

جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا

شاید حضور شخصیت های اصلی فیلم که توسط خود بازیگران آن نیز صداگذاری شده اند، از معدود نکات مثبت Crossroads باشد که آن هم به شکل کامل پیاده سازی نشده است. شخصیت های Vienna و Cam می توانستند برای مخاطب جذاب باشند، به شرط اینکه خوب شخصیت پردازی می شدند. متاسفانه نه شخصیت پردازی آن ها خوب است، نه صداگذاری آن ها تعریفی دارد.

شاید تنها موردی که در بازی ایرادی به آن وارد نیست، انتخاب خوب ماشین هایی باشد که در این بازی قرار داده شده اند. اکثر ماشین ها از دل فیلم های سری بیرون کشیده شده اند و هر کدام یادآور خاطرات خوب فیلم ها خواهند بود. البته نه همه ی آن ها. برخی از ماشین ها تغییراتی کرده اند که برای ماموریت های بازی مناسب تر شوند و روی آن ها اسلحه های عجیب و غریب بسته شده تا بتوانید در حین رانندگی شلیک کنید یا ماشین های دیگر را هک کنید و از این تیپ کارها، اما در حالت کلی، بخش عمده ای از ماشین های بازی، مجموعه ای از Muscle Carهای آمریکایی است که دیدن آن ها خالی از لطف نیست و یادآور لحظه های خوب فیلم های سری خواهد بود.

جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا

شما به عنوان بازیباز مجبورید که با تنها زاویه ی دوربینی که بازی در اختیار شما قرار می دهد بازی را ادامه دهید. چند سال است که قابلیت تعویض زاویه ی دوربین جزو اصول اولیه ی بازی های ریسینگ است؟ ۱۰ سال؟ ۱۵ سال؟ متاسفانه Crossroads حتی به همین استانداردهای اولیه نیز پایبند نیست.

گیم پلی Fast & Furious Crossroads به معنای واقعی کلمه فاجعه است. به نظرم این قضیه مهم است که هر بازی باید توجه به هدفی که ساخته شده مورد نقد قرار بگیرد و Crossroads نه تنها در مقایسه با بازی های ریسینگ دیگر، بلکه با توجه به هدفی که برای آن ساخته شده نیز هیچ چیز جدیدی برای ارائه ندارد. متاسفانه باید بگویم یکی از بدترین تجربه های ریسینگی که در کل عمرم داشتم مربوط می شود به این بازی. هندلینگ بازی بعضی وقت ها غیرقابل تحمل است. به نظر می رسد که هیچ الگوی ثابتی برای ماشین ها در نظر گرفته نشده است. ممکن است در یک صحنه ماشین شما به سبُکی پر قو باشد و در لحظه ی دیگر مانند کوه به زمین بچسبد. یک بار یک پیچ را با دریفتی تمیز رد می کنید، دفعه ی بعدی نمی توانید با همان فرمول، همان دریفت را پیاده کنید. می دانم که حتی خواندنش هم برایتان عجیب است، فکر کنید تجربه اش چه معرکه ای می شود! فیزیک بازی بعضی وقت ها خنده دار می شود. ممکن است با سرعت سمت یک سطح شیب دار بروید و ماشین تان بدون توجه به قوانین فیزیک، مسیری طولانی را در هوا باشد. حالت استاندارد بازی بیشتر شبیه به modهایی است که به شکل غیر رسمی برای بازی هایی مانند GTA منتشر می شود و در برخی از آن ها قوانین فیزیک دستکاری می شوند. ماجرا به همین جا ختم نمی شود. شما به عنوان بازیباز مجبورید که با تنها زاویه ی دوربینی که بازی در اختیار شما قرار می دهد بازی را ادامه دهید. چند سال است که قابلیت تعویض زاویه ی دوربین جزو اصول اولیه ی بازی های ریسینگ است؟ ۱۰ سال؟ ۱۵ سال؟ متاسفانه Crossroads حتی به همین استانداردهای اولیه نیز پایبند نیست.

جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا

شاید تنها موردی که در بازی ایرادی به آن وارد نیست، انتخاب خوب ماشین هایی باشد که در این بازی قرار داده شده اند. اکثر ماشین ها از دل فیلم های سری بیرون کشیده شده اند و هر کدام یادآور خاطرات خوب فیلم ها خواهند بود. البته نه همه ی آن ها! از این تانک ها هم در بازی خواهید دید.

ماموریت های بازی نیز به شدت تکراری اند. این در حالی است که کل بازی حدود ۴ ساعت طول می کشد که اگر بتوانید با فیزیک مسخره ی بازی کنار بیایید، حتی در مدتی کمتر از آن هم می توان آن را به پایان رساند. یعنی Crossroads حتی در این مدت اندک هم نمی تواند شما را سرگرم کند و مجبورتان می کند یک مرحله ی ثابت را با بهانه های مختلف تمام کنید. شاید بهترین قسمت های بازی قسمت هایی باشند که در یک مسیر مستقیم حرکت می کنید. چون به محض رسیدن به اولین پیچ، مانع، دشمن و کلاً هر عامل دیگر، اشکالات بازی یکی یکی نمایان می شوند. مراحلی که در آن قابلیت سوییچ کردن بین کاراکترها و قابلیت ماشین آن ها وجود دارد و یا مراحل آخر بازی کمی جذاب تر می شوند ولی تا می آیید امیدوار شوید که از این به بعدش خوب است، تیتراژ بازی را می بینید. واقعاً گرفتن ۶۰ دلار برای یک بازی که ۴ ساعت گیم پلی تکراری دارد و هیچ محتوای خاصی هم ندارد که تحریکتان کند برگردید و بازی را یک بار دیگر شروع کنید، بی انصافی است. Fast and Furious Crossroads مشکلات فراوانی دارد، اما گیم پلی بازی است که آن را از یک بازی معمولی به یک بازی افتضاح تبدیل می کند و به هیچ وجه نمی توان از اشکالات این بخش گذشت.

البته به جز بخش داستانی، بازی یک بخش آنلاین هم دارد که اگر نداشت هم فرق چندانی نمی کرد! در هر مسابقه، سه گروه سه نفره ی Heroها، Copها و Villainها در مقابل هم قرار می گیرند و باید تلاش کنند برنده ی مسابقه شوند. اصولاً در روزهای اولیه ی انتشار که همه برای انجام بازی هایپ هستند، سرورها شلوغ می شوند. متاسفانه سرورهای Crossroads حتی در این روزها هم بسیار خلوت بودند و به زور می شد مسابقه ای پیدا کرد. این در حالی است که برخی از آپگریدهای ماشین هایتان را با اتمام چالش های بخش آنلاین به دست خواهید آورد که با این وضع سرورها، به نظر می رسد کسی قادر به آپگرید این ماشین ها نخواهد بود!

جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا

ماموریت های بازی نیز به شدت تکراری اند. این در حالی است که کل بازی حدود ۴ ساعت طول می کشد که اگر بتوانید با فیزیک مسخره ی بازی کنار بیایید، حتی در مدتی کمتر از آن هم می توان آن را به پایان رساند. یعنی Crossroads حتی در این مدت اندک هم نمی تواند شما را سرگرم کند و مجبورتان می کند یک مرحله ی ثابت را با بهانه های مختلف تمام کنید.

گرافیک و کیفیت فنی Fast and Furious Crossroads نیز مانند بخش های دیگر بازی هیچ تعریفی ندارد. کیفیت محیط، ساختمان ها، ماشین ها، مدل کاراکترها و انیمیشن صورت آن ها آن قدر تاریخ مصرف گذشته است که یاد اوایل نسل قبل یا حتی اواخر نسل ششم می افتید. هیچ چیز نسل هشتمی در مورد این بازی وجود ندارد که باعث شود کمی به این بازی آسان بگیریم. واقعاً به سختی می توان نکته ی مثبتی از این بازی بیرون کشید.

روی هم رفته، Fast and Furious Crossroads یک عنوان ضعیف است که می توان به راحتی از کنار آن گذشت. اگر از طرفداران سرسخت سری هستید و می خواهید همه ی محصولاتی که با نام Fast & Furious منتشر می شود را امتحان کرده باشید، شاید بتوانید این بازی را تحمل کنید. برای بقیه به هیچ وجه این بازی را توصیه نمی کنم.

 

جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا
جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا
جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا
جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا
جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جاده خاکی | نقد و بررسی بازی  Fast & Furious Crossroads - گیمفا