یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا
یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا
یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا
یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell

سعید آقابابایی
۱۷:۳۰ ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

همیشه وقتی تریلر گیم پلی یک بازی را می بینم، اگر آن بازی ، بازی من باشد از همان اولین تریلر این را می فهمم و دقیقا می دانم که آن بازی همان چیزی است که من دوست دارم و عاشقش خواهم شد. این موضوع کاملا در مورد بازی Mortal Shell برای من صادق بود و خیلی زود این بازی تبدیل شد به یکی از ۲-۳ بازی مورد انتظار من در سال ۲۰۲۰. در همان نخستین تصاویر و تریلری که از بازی Mortal Shell مشاهده کردم واضح بود که با عنوانی خاص با حال و هوایی منحصر به فرد، تاریک، غمناک و سنگین طرف هستیم. مبارزات بازی در نخستین تریلرهای آن بسیار وزین و سنگین به نظر می‌رسیدند و نوید یک عنوان جذاب را می‌دادند.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

اگر بخواهم به صورت کلی و خلاصه Mortal Shell را تعریف کنم دقیقا می شود این؛ ترکیب زیبایی از دارک سولز و بلادبورن و سکیرو و لرد آو فالن به همراه سیستم جدید زره و سلاح. به این ترتیب که بازی درجه سختی و سیستم مجازات سولز را دارد. سیستم یک بار زنده شدن بعد از مرگ سکیرو را دارد. سیستم Insight های بلادبورن را در قالب Glimpse دارد. سیستم نبرد و وزن سلاح و زره لردز آو فالن را دارد. به اضافه ی سیستم سلاح و زره مخصوصا خود.

همه چیز در نمایش های بازی خاص به نظر می‌رسید و انگار سازندگان طراحی ها و المان های مخصوص و منحصر به فرد خود را با برخی فاکتورهای سری سولز آمیخته بودند تا عنوانی به نام Mortal Shell را خلق کنند. حالا این عنوان را تمام کرده ام و باید بگویم واقعا انتظارش را نداشتم یک تیم ۱۵ نفره چنین عنوان AAA جذابی بسازند که در سطح بازی های بزرگ است و واقعا وقتی آن را تجربه می کنید باور نمی کنید یک تیم کوچک این عنوان را ساخته اند. البته نه این که ضعف نداشته باشد بلکه نقاط مثبت و جذاب و خاصش خیلی زیاد هستند. در واقع می توانم بگویم این بازی یکی از بزرگترین سورپرایزهای سال ۲۰۲۰ است که شاید کسی انتظارش را نداشت به این خوبی باشد.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

Mortal Shell که کاملا کیفیت یک بازی AAA را دارد عنوانی است که تنها ۱۵ نفر آن را ساخته اند و تازه با این که محتوای کافی دارد و کیفیت محتوایش هم از خیلی بازی های بیشتر است، قیمتش نصف یک بازی ۶۰ دلاری است! در واقع درست است که Mortal Shell ضعف‌ٰٔهایی هم داردٰٰٰ، ولی باور کنید که خلق چنین عنوانی با این سطح از کیفیت برای یک سازنده مستقل و تیمی که تنها شامل ۱۵ نفر بوده است یک دستاورد شگفت انگیز و فراتر از فوق العاده به حساب می آید که نشان می دهد بلند پرواز بودن خیلی وقت ها خوب و لازم است.

Mortal Shell که توسط استودیو Cold Symmetry ساخته شده است در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۲۰ توسط کمپانی Playstack برای پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه های شخصی منتشر شد و توانست بازخوردهای خیلی خوبی را هم کسب کند و برای مثال وبسایت گیم اسپات امتیاز ۸ را به این عنوان اختصاص داد. اگر بخواهم به صورت کلی و خلاصه Mortal Shell را تعریف کنم دقیقا می شود این؛ ترکیب زیبایی از دارک سولز و بلادبورن و سکیرو و لرد آو فالن به همراه سیستم جدید زره و سلاح. به این ترتیب که بازی درجه سختی و سیستم مجازات سولز را دارد. سیستم یک بار زنده شدن بعد از مرگ سکیرو را دارد. سیستم Insight های بلادبورن را در قالب Glimpse دارد. سیستم نبرد و وزن سلاح و زره لردز آو فالن را دارد. به اضافه ی سیستم سلاح و زره مخصوصا خود.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

خیلی وقت ها تصاویر خودشان حرف می زنند. سازندگان واقعا برای این بازی زحمت کشیده اند. دمشان گرم!!

این چند جمله ای که خدمت شما عرض کردم دقیقا تعریف خلاصه ی Mortal Shell است. در این مطلب قصد داریم تا در مورد المان‌ها و خصوصیات مختلف Mortal Shell صحبت کنیم و آن را از زوایای مختلف بررسی کنیم تا تصمیم‌گیری برای انتخاب یا عدم انتخاب آن را برای شما آسان‌تر کنیم. هرچند که به نظر بنده تجربه این بازی برای تمام گیمرهای هاردکور واقعا لازم است چون قطعا سورپرایزتان می کند. به هر شکل اگر به این عنوان علاقمند هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد المان های مختلف آن کسب نمایید با من و گیمفا در ادامه مطلب “نقد و بررسی بازی Mortal Shell” همراه شوید.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

اگر از طرفداران عناوین آقای میازاکی و بازی هایی با مبارزات سنگین و معنی دار و وزین و باس فایت های جذاب هستید، تجربه عنوان Mortal Shell را قطعا به شما پیشنهاد می کنم زیرا که با توجه به المان های مورد علاقه شما تجربه‌ای لذت‌بخش و جدید ولی با حس و حال آشنا در انتظارتان خواهد بود. مخلص کلام این که تجربه Mortal Shell برای خیلی از بازیبازان لذت‌بخش است، مگر کسانی که از سختی و چالش در بازی‌ها هراس دارند و از آن فراری هستند که در این صورت نباید به سمت این بازی بروید، چون با یک عنوان هاردکور طرف هستیم.

از نظر داستانی Mortal Shell همان روند سری سولز یعنی داستان گویی محیطی را در پیش گرفته است البته خب کیفیت و عمق داستانش و تعداد و جذابیت شخصیت هایش اصلا و ابدا در حد سری سولز نیست. در واقع Mortal Shell تمرکز خیلی خاصی بر داستان ندارد و سعی نمی کند تا یکی از بهترین داستان هایی که شنیده اید را برای شما روایت کند اما باز هم داستان و روایت آن که بیشترش را از صحبت کردن با شخصیت ها و خواندن متن های موجود در محیط متوجه می شوید، جذابیت خاص و مرموز بودن جالبی را دارند.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

شما به عنوان یک شخصیت برهنه به هوش می آیید و باید در پیشروی در دنیای بازی و پیدا کردن پوسته ها یا Shell های مختلف و صحبت با شخصیت های مختلف و خواندن متن ها، به رمز و راز و سرنوشت دنیای بازی و خودتان پی ببرید.

این پر رمز و راز بودن باعث می شود به سرنوشت و فهمیدن گذشته ی این دنیا علاقمند شوید، دنیایی که از بین رفته و تباه شده است. شما به عنوان یک شخصیت برهنه به هوش می آیید و باید در پیشروی در دنیای بازی و پیدا کردن پوسته ها یا Shell های مختلف و صحبت با شخصیت های مختلف و خواندن متن ها، به رمز و راز و سرنوشت دنیای بازی و خودتان پی ببرید. از آنجایی که بازی بسیار جدید است چیز خاصی در مورد داستان آن برای شما نمی گویم تا خودتان آن را تجربه کنید اما از نظر کلی باید گفت داستان بازی Mortal Shell یک حالت مرموز و خاص به همراه روایت محیطی دارد که جذابیت خودش را داراست و تا حدی در این زمینه موفق عمل کرده است،

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

سیستم زره ها در این بازی مختص خود و کاملا متفاوت از دیگر عناوین است. شما در بازی کلا به ۴ نوع Shell دسترسی دارید که می توانید آنها را پیدا کرده و بپوشید. این ها در واقع همان کلاس ها هستند. یعنی یک Shell سبک است و خط استامینا را حسابی زیاد می کند و راحت با آن غلت می زنید و استامنیا زود تمام نمی شود ولی به جایش خط سلامتیان کم است و آسیب پذیرتر هستید. یک shell دیگر برعکس است و بسیار سنگین و قدرتمند است و خط سلامتی را بسیار افزایش می دهد و خیلی کمتر آسیب می بینید ولی به جایش استامنیای کمی دارید و زود نوار کوتاهش خالی می شود. دو shell دیگر هم چیزی بین این دو هستند

از لحاظ کلیت بصری باید گفت بازی Mortal Shell یک بازی بسیار تاریک و غمزده است که با ترکیب طراحی های عجیب و رنگ بندی مرده با دنیایی تاریک و مرموز، شخصیت های عجیب و هیولاهای مختلف به همراه المان های داستان گویی محیطی خلق شده است و اتفاقا این ترکیب از نظر بصری جواب داده است و نه تنها یک بازی جذاب را پدید آورده است بلکه در طول بازی هم شما را به خود جذب می کند و کاملا درگیر فضای سیاه و تاریک و غمزده بازی می شوید، فقط ای کاش رنگ بندی برخی مراحل شارپ تر بود زیرا در مواردی حس می شود محیط ها زیادی کهنه و مرده هستند.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

از نظر داستانی Mortal Shell همان روند سری سولز یعنی داستان گویی محیطی را در پیش گرفته است البته خب کیفیت و عمق داستانش و تعداد و جذابیت شخصیت هایش اصلا و ابدا در حد سری سولز نیست. در واقع Mortal Shell تمرکز خیلی خاصی بر داستان ندارد و سعی نمی کند تا یکی از بهترین داستان هایی که شنیده اید را برای شما روایت کند اما باز هم داستان و روایت آن که بیشترش را از صحبت کردن با شخصیت ها و خواندن متن های موجود در محیط متوجه می شوید، جذابیت خاص و مرموز بودن جالبی را دارند.

بازی از لحاظ گرافیک فنی اوضاع خوب و با ثباتی دارد و شما را با مواردی مثل افت فریم و باگ های عجیب و … اذیت نخواهد کرد. کیفیت تکسچرها و بافت های بازی در حد خوبی هستند و با این که نزدیک به بهترین های نسل هشتم نیستند ولی قابل قبول و مناسب عمل می کنند و به شما ضد حال نمی زنند. در واقع از نظر فنی بازی Mortal Shell عنوانی کاملا باثبات و بهینه شده است که هرگز شما را آزار نمی دهد و اجازه می دهد حداکثر لذت را تجربه تان ببرید. به شخصه و در طول تجربه چندین ساعته با کنسول پلی استیشن ۴ معمولی، هیچ اثری از افت فریم و مشکلات فنی مشاهده نکردم و بازی کاملا باثبات و روان اجرا می شود. نورپردازی بازی هم جزو نکات خوب آن است و دنیای تاریک و سیاه آن را جذاب تر کرده است.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

Mortal Shell از لحاظ گیم پلی عنوانی است که سیستم معنی دار مبارزات و برخی المان‌های جذاب گیم پلی سری سولز و لردز آو فالن و سکیرو و بلادبورن را با برخی المان های جدید در راستای خلق یک بازی  باکیفیت استفاده کرده است که تاکید ویژه‌ای بر مبارزات سخت و نفس گیر دارد. از نکات خوب بازی که خیلی از بازی های سولز لایک در آن ناموفق عمل می کنند، بالانس کلی درجه سختی بازی در مناطق مختلف و باس فایت هاست که خوشبختانه Mortal Shell در این زمینه خیلی متعادل و نرمال عمل کرده است و کل بازی در یک روند متعادل، دشوار و چالش برانگیز است و بازی بالانس درجه سختی را در بخش های مختلف یا هنگام باس فایت ها به هم نمی زند. البته خب طبیعی است که برخی از باس ها و دشمنان نسبت به بقیه سخت تر و قوی تر هستند ولی به صورت کلی اگر بازی را خوب یاد بگیرید مبارزات بازی کاملا منطقی و جذاب هستند.

نورپردازی ها به خوبی و مناسب با فضاسازی دنیای بازی انجام شده است و با آن سنخیت دارد. در واقع نورپردازی بازی در تشدید حس ویرانی و تاریکی و سیاهی دنیای Mortal Shell نقش پررنگی دارد و شاهد یک نورپردازی جذاب هستیم. البته یک مورد منفی که باید به آن اشاره کنم اغراق در زنگ های مرده در بازی است که حالتی کهنه و رنگ و رو رفته به برخی مناطق بازی بخشیده است. از نظر گرافیک هنری نیز در Mortal Shell شاهد یک بازی بسیار جذاب با طراحی های هنرمندانه و خاص هستیم که شبیه به آن را زیاد در بازی های دیگر ندیده ایم. طراحی های بازی چه از نظر فضاسازی محیط های مختلف و تنوع آنها و چه از نظر کیفیت طراحی های ظاهری دشمنان و باس ها شما را به خود جذب می کند و کاملا درگیر فضای سیاه و تاریک و غمزده بازی می شوید،

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

در این بازی کلاس شخصیت و زره آن به هم وابسته هستند و یکی هستند. شما می توانید بسته به نوع بازی کردنتان این Shell ها را با هم تعویض کنید. هر کدام از این Shell ها هم یک دایره ی مختص خود از مهارت ها و ارتقاها دارند که می توانید از هر Shell که بیشتر استفاده می کنید میزان روح یا تجربه کسب شده تان را برای ارتقای مهارت های آن خرج کنید.

در بازی شاهد محیط های مختلف یخ زده و ویران شده و مناطقی مثل یک کتابخانه باستانی یا سیاهچالی مخوف هستیم که تنوع خوبی دارند و شما را از تکرار شدن محیط ها خسته و دلزده نمی کنند که این نکته بسیار مهمی است. طراحی هنری بازی و خلق دنیای آن حالتی کاملا تاریک و غم زده دارند و دنیایی را تداعی می کنند که هیچ شادی و نشاطی در آن باقی نمانده است. هیچ خبری از رنگ های زنده و محیط هایی شاداب نیست و همه دنیای بازی حالتی خاکستری و تیره با رنگ هایی مات و مرده دارند. از نظر نوع طراحی ها نیز بازی وضعیت خیلی خوبی دارد و موجوداتی که در قالب دشمنان و باس ها خلق شده اند ظاهری بسیار خاص و جذاب دارند.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

به طور کلی باید بگویم این که فقط ۴ عدد زره در بازی وجود دارند مقداری کم است. این که ۴ کلاس در بازی باشند عدد قابل قبولی است ولی این که فقط ۴ زره در بازی قرار داشته باشد که هر کدام برای یک کلاس است در مقایسه با عناوین سولزبورن قدرتمند مثل Suege و Nioh و Lords of Fallen کم تعداد است و جا داشت تا تنوع بیشتری را از این نظر شاهد بودیم. لازم به ذکر است که در این بازی اصلا چیزی به اسم ارتقای شخصیت بر اساس لول زدن وجود ندارد. بلکه شخصیت فقط Shell های مختلف را عوض می پوشد و مهارت های این Shell ها را افرایش می دهد. در واقع چیزی مثل عناوین سولز لایک وجود ندارد که شما لول بزنید و امتیاز اسکیل پوینتتان را روی قدرت و استامنیا و چابکی و .. خرج کنید.

Mortal Shell از لحاظ گیم پلی عنوانی است که سیستم معنی دار مبارزات و برخی المان‌های جذاب گیم پلی سری سولز و لردز آو فالن و سکیرو و بلادبورن را با برخی المان های جدید در راستای خلق یک بازی  باکیفیت استفاده کرده است که تاکید ویژه‌ای بر مبارزات سخت و نفس گیر دارد. از نکات خوب بازی که خیلی از بازی های سولز لایک در آن ناموفق عمل می کنند، بالانس کلی درجه سختی بازی در مناطق مختلف و باس فایت هاست که خوشبختانه Mortal Shell در این زمینه خیلی متعادل و نرمال عمل کرده است و کل بازی در یک روند متعادل، دشوار و چالش برانگیز است و بازی بالانس درجه سختی را در بخش های مختلف یا هنگام باس فایت ها به هم نمی زند. البته خب طبیعی است که برخی از باس ها و دشمنان نسبت به بقیه سخت تر و قوی تر هستند ولی به صورت کلی اگر بازی را خوب یاد بگیرید مبارزات بازی کاملا منطقی و جذاب هستند.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

می توانید برای خود بنشینید و تار بزنید و اتفاقا بسیار هم موسیقی های زیبایی می نوازید. تازه هر چقدر هم بیشتر تمرین کنید و با آیتم تار آشنایی بیشتری پیدا کنید، آهنگ هایتان بهتر می شود

در واقع Mortal Shell از نظر سختی عادلانه عمل می‌کند و شما با مهارت، صبر و تاکتیک می توانید پیروز و فاتح میدان نبرد باشید. البته خوب می دانید که همیشه در این جور بازی ها تا قبل از این که پیروز شوید و یا راه پیروز شدن را یاد بگیرید به نظرتان همه چیز در بازی ناعادلانه است! ولی پس از پیروزی است که کیف می کنید و بادی به غبغب می اندازید و حس یک گیمر هاردکور به شما دست می دهد! برویم سراغ تجهیزات بازی. سیستم زره ها در این بازی مختص خود و کاملا متفاوت از دیگر عناوین است. شما در بازی کلا به ۴ نوع Shell دسترسی دارید که می توانید آنها را پیدا کرده و بپوشید.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

سیستم دفاع این بازی کاملا منحصر به فرد و یکی از خصوصیات اصلی این عنوان است. سیستم دفاع در این عنوان Hardened نام دارد و شما می توانید با فشردن دکمه ای وقتی دشمن دارد به شما ضربه می زنید برای یکی دو ثانیه تبدیل به سنگ شوید و هیچ آسیبی نبینید. از این موضوع در طول بازی استفاده زیادی می توانید بکنید و در واقع اصلا می توانید گیم پلی را بر اساس این سیستم پیاده کنید و با استفاده از Shell ی که قابلیت ارتقا دادن برای طولانی کردن زمان Hardened را دارد، از ضربات سنگین دشمنان قسر در بروید و بلافاصله هم ضربه بزنید. زیرا نکته جالب اینجاست که شما حتی در وسط حمله تان هم می توانید دفاع را زده و تبدیل به سنگ شوید و وقتی ضربه دشمن فرود آمد شما ادامه حمله را روی دشمن پیاده می کنید.

این ها در واقع همان کلاس ها هستند. یعنی یک Shell سبک است و خط استامینا را حسابی زیاد می کند و راحت با آن غلت می زنید و استامنیا زود تمام نمی شود ولی به جایش خط سلامتیان کم است و آسیب پذیرتر هستید. یک shell دیگر برعکس است و بسیار سنگین و قدرتمند است و خط سلامتی را بسیار افزایش می دهد و خیلی کمتر آسیب می بینید ولی به جایش استامنیای کمی دارید و زود نوار کوتاهش خالی می شود. دو shell دیگر هم چیزی بین این دو هستند و در واقع در این بازی کلاس شخصیت و زره آن به هم وابسته هستند و یکی هستند. شما می توانید بسته به نوع بازی کردنتان این Shell ها را با هم تعویض کنید. هر کدام از این Shell ها هم یک دایره ی مختص خود از مهارت ها و ارتقاها دارند که می توانید از هر Shell که بیشتر استفاده می کنید میزان روح یا تجربه کسب شده تان را برای ارتقای مهارت های آن خرج کنید.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

اگر بخواهم راستش را بگویم این که در بازی سیستم ارتقای شخصی و لول زدن شخصیت وجود ندارد مقداری برای من ناامید کنده بود و اگر این موضوع در بازی وجود داشت قطعا هم عمق گیم پلی بیشتر می شد و هم بازی ارزش تکرار بیشتری پیدا می کرد زیرا اکنون که بازی را به صورت کامل تمام کردم انگار دلیل خاص دیگری ندارم که دوباره آن را شروع کنم. قطعا لول زدن شخصیت می تونست خیلی به این موضوع کمک کند.

البته برای ارتقای مهارت های هر Shell، جدا از خرج روح یا تجربه که در این بازی Tara نام دارد یک المان دیگر هم نیاز دارید که Glimpse نام دارد و مثل insight های بلادبورن است. به طور کلی باید بگویم این که فقط ۴ عدد زره در بازی وجود دارند مقداری کم است. این که ۴ کلاس در بازی باشند عدد قابل قبولی است ولی این که فقط ۴ زره در بازی قرار داشته باشد که هر کدام برای یک کلاس است در مقایسه با عناوین سولزبورن قدرتمند مثل Suege و Nioh و Lords of Fallen کم تعداد است و جا داشت تا تنوع بیشتری را از این نظر شاهد بودیم. لازم به ذکر است که در این بازی اصلا چیزی به اسم ارتقای شخصیت بر اساس لول زدن وجود ندارد. بلکه شخصیت فقط Shell های مختلف را عوض می پوشد و مهارت های این Shell ها را افرایش می دهد. در واقع چیزی مثل عناوین سولز لایک وجود ندارد که شما لول بزنید و امتیاز اسکیل پوینتتان را روی قدرت و استامنیا و چابکی و .. خرج کنید.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

هیولایی که درون یک کاسه پر از موارد مذاب نشسته است و از درونش به شما آتش پرتاب می کند

اگر بخواهم راستش را بگویم این که در بازی سیستم ارتقای شخصی و لول زدن شخصیت وجود ندارد مقداری برای من ناامید کنده بود و اگر این موضوع در بازی وجود داشت قطعا هم عمق گیم پلی بیشتر می شد و هم بازی ارزش تکرار بیشتری پیدا می کرد زیرا اکنون که بازی را به صورت کامل تمام کردم انگار دلیل خاص دیگری ندارم که دوباره آن را شروع کنم. قطعا لول زدن شخصیت می تونست خیلی به این موضوع کمک کند. در بازی جدا از ارتقای قابلیت های Shell، شما می توانید با ارتقای قدرت سلاح ها هم شخصیتتان را قوی کنید. صحبت از سلاح ها شد. در این بازی مثل دیگر عناوین سولز لایک یا خود دارک سولز این طور نیست که مدام در دنیای بازی سلاح پیدا کنید و بردارید بلکه کلا در بازی ۵ عدد سلاح از ۵ کلاس مختلف وجود دارند که شامل مواردی مثل شمشیر یک دستی، شمشیر دو دستی، نیزه و سلاح دوتایی هستند. هر کدام از اینها را یک بار در بازی پیدا می کنید و دیگر تا آخر آن را دارید و در مناطق چک پوینت می توانید آنها را با هم عوض کنید و سلاحی که برایتان بهتر است بردارید و آن را ارتقا بدهید.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

این هم از آر پی جی باستانی!!

ارتقای سلاح ها توسط آیتم هایی که در دنیای بازی پیدا می کنید انجام می شود و مثلا می توانید قدرت آسیب یک سلاح را زیاد کنید و یا برای آن یک حمله ویژه باز کنید که از Resolve استفاده می کند (چیزی شبیه نوار جادو). دقیقا در اینجا هم مثل تعداد زره ها باید بگویم این که ۵ کلاس سلاح در بازی قرار داشته باشد عدد قابل قبولی است ولی این که فقط ۵ عدد سلاح در بازی باشد یعنی از هر کلاس فقط یکی، تعداد مناسبی نیست و تعداد سلاح ها و تنوع آنها جا داشت که بیشتر باشد، دقیقا مثل زره ها. تازه در بازی راحت نمی توانید هر وقت می خواهید و بدون محدودیت مدام سلاح و Shell خو را عوض کنید زیرا برای این کار باید آیتم خاص داشته باشید که تعدادشان هم در بازی زیاد نیست.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

در این بازی مثل دیگر عناوین سولز لایک یا خود دارک سولز این طور نیست که مدام در دنیای بازی سلاح پیدا کنید و بردارید بلکه کلا در بازی ۵ عدد سلاح از ۵ کلاس مختلف وجود دارند که شامل مواردی مثل شمشیر یک دستی، شمشیر دو دستی، نیزه و سلاح دوتایی هستند. هر کدام از اینها را یک بار در بازی پیدا می کنید و دیگر تا آخر آن را دارید و در مناطق چک پوینت می توانید آنها را با هم عوض کنید و سلاحی که برایتان بهتر است بردارید و آن را ارتقا بدهید. ارتقای سلاح ها توسط آیتم هایی که در دنیای بازی پیدا می کنید انجام می شود و مثلا می توانید قدرت آسیب یک سلاح را زیاد کنید و یا برای آن یک حمله ویژه باز کنید که از Resolve استفاده می کند (چیزی شبیه نوار جادو). دقیقا در اینجا هم مثل تعداد زره ها باید بگویم این که ۵ کلاس سلاح در بازی قرار داشته باشد عدد قابل قبولی است ولی این که فقط ۵ عدد سلاح در بازی باشد یعنی از هر کلاس فقط یکی، تعداد مناسبی نیست و تعداد سلاح ها و تنوع آنها جا داشت که بیشتر باشد، دقیقا مثل زره ها. تازه در بازی راحت نمی توانید هر وقت می خواهید و بدون محدودیت مدام سلاح و Shell خو را عوض کنید زیرا برای این کار باید آیتم خاص داشته باشید که تعدادشان هم در بازی زیاد نیست.

فقط در منطقه چک پوینت اصلی و مرکزی بازی است که می توانید بدون استفاده از آیتم، سلاح و Shell خود را عوض کنید. یکی از المان های خاص و یونیک این بازی در مورد سیستم آیتم های آن است که یک سیستم آشنایی یا Familiarity دارند. یع۸نی وقتی یک آیتم را بار اول پیدا می کنید اصلا نمی دانید که آن چکار می کند و چه ویژگی دارد. وقتی که یکی دو بار از آن استفاده و آن را امتحان کنید تازه در توضیحات اضافه می شود که چه اثری دارد. به همین ترتیب هر چقدر بیشتر از آن استفاده کنید توضیحاتش و اطلاعاتش کامل تر می شود و بیشتر می فهمید که آن آیتم کجاها بیشتر به کار می آید و چه اثراتی دارد. این سیستم ادامه دارد تا وقتی که بعد از حدود ۷-۸ بار استفاده از یک آیتم سیستم آشنایی آن به حد نهایی و ماکزیمم خود می رسد.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

طراحی موجودات و شخصیت ها و هیولاها و باس ها درجه یک است

به طور کلی این سیستم در مورد آیتم ها یکی از المان های جالب و جدیدی است که سازندگان در این بازی به کار برده اند و حتی استفاده از آیتم ها را هم برای شما تبدیل به یک امتحان و چالش کرده اند. سیستم دفاع این بازی کاملا منحصر به فرد و یکی از خصوصیات اصلی این عنوان است. سیستم دفاع در این عنوان Hardened نام دارد و شما می توانید با فشردن دکمه ای وقتی دشمن دارد به شما ضربه می زنید برای یکی دو ثانیه تبدیل به سنگ شوید و هیچ آسیبی نبینید. از این موضوع در طول بازی استفاده زیادی می توانید بکنید و در واقع اصلا می توانید گیم پلی را بر اساس این سیستم پیاده کنید و با استفاده از Shell ی که قابلیت ارتقا دادن برای طولانی کردن زمان Hardened را دارد، از ضربات سنگین دشمنان قسر در بروید و بلافاصله هم ضربه بزنید. زیرا نکته جالب اینجاست که شما حتی در وسط حمله تان هم می توانید دفاع را زده و تبدیل به سنگ شوید و وقتی ضربه دشمن فرود آمد شما ادامه حمله را روی دشمن پیاده می کنید.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

یکی از المان های خاص و یونیک این بازی در مورد سیستم آیتم های آن است که یک سیستم آشنایی یا Familiarity دارند. یع۸نی وقتی یک آیتم را بار اول پیدا می کنید اصلا نمی دانید که آن چکار می کند و چه ویژگی دارد. وقتی که یکی دو بار از آن استفاده و آن را امتحان کنید تازه در توضیحات اضافه می شود که چه اثری دارد. به همین ترتیب هر چقدر بیشتر از آن استفاده کنید توضیحاتش و اطلاعاتش کامل تر می شود و بیشتر می فهمید که آن آیتم کجاها بیشتر به کار می آید و چه اثراتی دارد. این سیستم ادامه دارد تا وقتی که بعد از حدود ۷-۸ بار استفاده از یک آیتم سیستم آشنایی آن به حد نهایی و ماکزیمم خود می رسد.

این سیستم واقعا هوشمندانه و یونیک است که در این بازی پیاده شده و ایده سازندگان و پیاده کردن صحیح آن در بازی جای تحسین دارد. همچنین سیستم دفع حمله یا Parry و بعد از آن ضد حمله ی قوی زدن نیز وجود دارد که می توانید در کنار سیستم دفاع Hardened از آن استفاده کنید و البته برخی حملات اصلا قابل دفع کردن نیستند و یا باید سریعا سنگ شوید یا غلت زده و جاخالی دهید. در بازی بعد از مرگ Tara هایی که جمع کرده اید در محل مرگ می مانند و باید برگردید و در یک بار فرصت آنها را دوباره بردارید وگرنه از بین می روند. همچنین مثل بازی سکیرو در این عنوان یک گزینه شانس دوم یا یک بار زنده شدن بعد از مرگ را هم دارید که عمق خوبی به بازی بخشیده است. اگر شما بعد از مردن که از Shell پرتاب می شوید بیرون، بتوانید خیلی سریع و قبل از خوردن ضربه ی دیگر و مرگ کامل، خود را به Shell برسانید و دوباره واردش شوید، شانس دوم خود را خواهید داشت.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

طراحی محیط ها به معنای واقعی کلمه تحسین برانگیز است

به طور کلی باید این گونه گفت که در گیم پلی دشوار بازی، حمله و دفاع و جاخالی دادن با مدیریت نوار قدرت بدنی، تغییر دادن Shell ها در مبارزه با دشمنان و باس مختلف و باس ها و استفاده صحیح و به جا از حملات خاص سلاح ها در مبارزات بازی برای موفقیت شما بسیار مهم و حیاتی است و باید صبر و شکیبایی زیادی برای از پای در آوردن دشمنان داشته باشید. Mortal Shell از لحاظ تنوع دشمنان تقریبا خوب عمل کرده است و هر چه پیش می روید دشمنان جدیدتری به بازی اضافه می شوند. همچنین در زمینه ی باس فایت ها واقعا بازی Mortal Shell عالی عمل می کند و چندین باس فایت جذاب که هر کدام کاملا متفاوت از دیگری هستند را در برابر شما قرار می دهد و اصلا و ابدا از باس فایت های عالی و بالانس شده ی بازی خسته نمی شوید.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

باس فایت های بازی واقعا عالی هستند

اگر بخواهم خیلی سخت گیرانه و یا شاید با بی انصافی با این بازی رفتار کنم می توانم بگویم یکی از موارد نه چندان خوب بازی کوتاه بودن تقریبی آن نسبت به عناوین سولز و سولز لایک است. یعنی در بازی جایی که انتظار نداشتم ناگهان دیدم به باس نهایی رسیدم آن هم در حالی که شاید حدود ۲۰ ساعت بازی کرده بودم آن هم ۲۰ ساعت برای من که کل نقطه نقطه بازی را گشتم و همه جا را زیر و رو کردم یعنی اگر کسی بازی را سریعا دنبال کنید شاید ظرف ۱۳-۱۴ ساعت آن را تمام کند که برای عنوانی در این سبک زمان کوتاهی است. اما، اما دوستان این را هم بدانید که یک تیم ۱۵ نفره واقعا دیگر تمام توانشان را گذاشته اند و نیامده اند بازیشان را الکی طولانی کنند و کیفیت را فدای کمیت کنند بلکه یک بازی واقعا عالی و جذاب را برای شما تدارک دیده اند که شاید مقداری کوتاه تر از عناوین سولز و سولزلایک باشد ولی برای یک تیم کوچک واقعا شگفت انگیز است. تازه از این مهم تر نکته قیمت بازی است که نصف یک بازی بزرگ AAA قیمت دارد ولی محتوایش و کیفیت محتوایش از خیلی از عناوین پر ادعای ۶۰ دلاری هم بیشتر است.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

فضاسازی در حد برترین بازی ها. واقعا محیط های این بازی نفستان را بند می آورند

در مجموع در خصوص بخش گیم پلی بازی باید گفت Mortal Shell یک تجربه جذاب و عمیق و چالش‌برانگیز است که ای کاش مقداری زمانش طولانی تر بود ولی باید انصاف هم داشت و توجه کرد که با یک بازی ۳۰ دلاری طرف هستیم آن هم از تیمی ۱۵ نفره. Cold Symmetry به شکلی خلاقانه و عالی و بدون تقلیدٰ میراث عناوین آقای میازاکی را در قالب یک عنوان جذاب در آورده است و آن را با ایده‌ها و سبک خاص خود ترکیب کرده است تا عنوانی اتمسفریک و دشوار را برای ما به ارمغان آورد که در بسیاری از المان های آن ادای احترام به شاهکارهای مختلف استاد میازاکی به چشم می‌خورد و هنر سازندگان این است که با وجود این الهام گرفتن‌ها بازیشان هرگز رنگ و بوی کپی و تقلید و تکرار را ندارد و عنوانی است که روی پای خود ایستاده است و اگر مقایسه‌ای هم می‌شود می‌خواهیم زیبایی این بازی را نمایان کنیم.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

در بازی فروشگاه هم وجود دارد که این دوست عزیزمان است و می توانید گربه اش را هم ناز کنید و یک تروفی بگیرید!

خوشبختان صداگذاران شخصیت های بازی توانسته اند کاملا موفق عمل کنند و با این که تعداد شخصیت های بازی خیلی زیاد نیست ولی آن هایی که هستند به معنای واقعی سنگین و مرموز و اصطلاحا خفن حرف می زنند و شاهد کیفیت صداگذاری بالایی در Mortal Shell هستیم. در مورد صداگذاری های بازی باید گفت واقعا چه صداگذاری های محیطی و صداگذاری شخصیت ها هیچ گونه ایراد و مشکل خاصی ندارد. صداگذاری شخصیت ها با ظاهر آنها همخوانی دارد و از کیفیت خوبی بهره مند است. صداهای محیطی نیز قابل قبول هستند و مشکل خاصی ندارند. موسیقی های متن و قطعات مختلف ساندترک بازی نیز به خوبی با فضای خاص و مرده ی بازی همخوانی دارند و شنوای قطعات موسیقی مناسبی در بازی هستیم که درست است در حد برترین ها نیستند ولی به خوبی نقش خود را در القای بیشتر حس و حال و فضای بازی به بازیباز ایفا می کنند و بازی از این نظر نمره قبولی می گیرد.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

مثل بازی سکیرو در این عنوان یک گزینه شانس دوم یا یک بار زنده شدن بعد از مرگ را هم دارید که عمق خوبی به بازی بخشیده است. اگر شما بعد از مردن که از Shell پرتاب می شوید بیرون، بتوانید خیلی سریع و قبل از خوردن ضربه ی دیگر و مرگ کامل، خود را به Shell برسانید و دوباره واردش شوید، شانس دوم خود را خواهید داشت. در بازی بعد از مرگ Tara هایی که جمع کرده اید در محل مرگ می مانند و باید برگردید و در یک بار فرصت آنها را دوباره بردارید وگرنه از بین می روند.

در نهایت و بعد از بررسی بخش های مختلف بازی باید بگویم اگر از طرفداران عناوین آقای میازاکی و بازی هایی با مبارزات سنگین و معنی دار و وزین و باس فایت های جذاب هستید، تجربه عنوان Mortal Shell را قطعا به شما پیشنهاد می کنم زیرا که با توجه به المان های مورد علاقه شما تجربه‌ای لذت‌بخش و جدید ولی با حس و حال آشنا در انتظارتان خواهد بود. مخلص کلام این که تجربه Mortal Shell برای خیلی از بازیبازان لذت‌بخش است، مگر کسانی که از سختی و چالش در بازی‌ها هراس دارند و از آن فراری هستند که در این صورت نباید به سمت این بازی بروید، چون با یک عنوان هاردکور طرف هستیم.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

Mortal Shell یک تجربه جذاب و عمیق و چالش‌برانگیز است. یک بازی ۳۰ دلاری از تیمی ۱۵ نفره که به اندازه بازی های بزرگ AAA با کیفیت است. Cold Symmetry به شکلی خلاقانه و عالی و بدون تقلیدٰ میراث عناوین آقای میازاکی را در قالب یک عنوان جذاب در آورده است و آن را با ایده‌ها و سبک خاص خود ترکیب کرده است تا عنوانی اتمسفریک و دشوار را برای ما به ارمغان آورد که در بسیاری از المان های آن ادای احترام به شاهکارهای مختلف استاد میازاکی به چشم می‌خورد و هنر سازندگان این است که با وجود این الهام گرفتن‌ها بازیشان هرگز رنگ و بوی کپی و تقلید و تکرار را ندارد و عنوانی است که روی پای خود ایستاده است و اگر مقایسه‌ای هم می‌شود می‌خواهیم زیبایی این بازی را نمایان کنیم.

همان طور که در ابتدای مطلب خدمت شما عزیزان عرض کردم اگر بخواهم به صورت کلی و خلاصه Mortal Shell را تعریف کنم دقیقا می شود این؛ ترکیب زیبایی از دارک سولز و بلادبورن و سکیرو و لرد آو فالن به همراه سیستم جدید زره و سلاح. به این ترتیب که بازی درجه سختی و سیستم مجازات سولز را دارد. سیستم یک بار زنده شدن بعد از مرگ سکیرو را دارد. سیستم Insight های بلادبورن را در قالب Glimpse دارد. سیستم نبرد و وزن سلاح و زره لردز آو فالن را دارد. به اضافه ی سیستم سلاح و زره مخصوصا خود. این دقیقا تعریف خلاصه‌ی Mortal Shell است.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

یک کلام! این بازی را از دست بدهید فقط خودتان ضرر کرده اید. تازه این بازی ها هستند که باید با خریدشان از سازندگان کوچک تر حمایت کنید تا ادامه ی اینها را بسازند. آن هم وقتی قیمتش نصف یک بازی کامل است و از خیلی از آن ها بیشتر محتوا دارد، محتوای با کیفیت

در مورد این بازی یک نکته بسیار حائز اهمیت است. این را بدانید Mortal Shell که کاملا کیفیت یک بازی AAA را دارد عنوانی است که تنها ۱۵ نفر آن را ساخته اند و تازه با این که محتوای کافی دارد و کیفیت محتوایش هم از خیلی بازی های بیشتر است، قیمتش نصف یک بازی ۶۰ دلاری است! در واقع درست است که Mortal Shell ضعف‌ٰٔهایی هم داردٰٰٰ، ولی باور کنید که خلق چنین عنوانی با این سطح از کیفیت برای یک سازنده مستقل و تیمی که تنها شامل ۱۵ نفر بوده است یک دستاورد شگفت انگیز و فراتر از فوق العاده به حساب می آید که نشان می دهد بلند پرواز بودن خیلی وقت ها خوب و لازم است.

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

 

KvzruiddnoihVisible 6-tigh manfgfunknown

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا
یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا
یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا
یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا
یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • با تشکر نقد بسیار عالی بود
    منکه به شخصه از بازی های سولز کلون نفرت دارم
    چون سبک سولز تقریبا ارزون ترین سبک سوم شخص بازی هاست یعنی مثلا برای هر ۶ بازی که تاحالا میازاکی منتشر کرده روهم اندازه ی انچارتد ۴ بودجه مصرف نشده (تازه انچارتد بازی خیلی پرخرجی نبوده)
    و خلاصه این استودیو ها هم میخوان با بازی های مثل لرد اف فالن و سورج و … بدون ضحمت روی این موج سوار بشن که منتقدای عزیز هم با نمراتشون حسابی حالشونو میگیرن که دیگه از این زرنگ بازی ها در نیارن و بشینن یه بازی باکیفیت و ارزشمند بسازن با تلاش زیاد که البته نتیجه ی بهتری کسب میشه

    fgf
  • skyrimx گفت:

    نقد خیلی خوبی بود ممنون واسه این نقد زیبا :rose: :rose:

  • با سلام به آقای بابایی باز هم شما و بازهم سولزبورنی دیگر.
    خیلی برام جالب شده که این چند سال بازیهای این سبکی بیشتر شده و بعضیاشون هم خوب شدند.
    و شما هم که همیشه تو نقداتون این بازی هارو به جای نقد به زیبایی به خواننده معرفی میکنید تا بیشتر و بهتر به این بازی ها و سبک علاقه مند بشن و ترس افرادی مثل من از سولز بورن بریزه.
    من فقط منتظر اومدن الدن رینگ و دیمن سولز ریمک هستم تا اون موقع نقد شما رو بخونم ببینم تا چه حد از هایپ و خوشحالی روح از بدنتون در حال جدا شدنه :دی
    به امید اون روز
    راستی به این افرادی که بخاطر بلد نبودن سبک سولزیورن میان گیر میدن و اون رو صرفا به خاطر کمبودن بودجه و سختی بد میدونن اهمیت ندین. اینا فکر می‌کنن هرچی بازی بهتر بودجه اش بهتر نه آقا این طور نیست بازی به بازی بودنشه نه پول پشتش
    شما دو حالت یا از این سبک بازی ها خوشتون نمیاد که خب چون خوشتون نمیاد دلیل نمیشه بیای بکوبیش من از فورتنایت. متنفرم خب باید بیان بکوبمش؟ نه چون اون بیرون میلیون ها نفر دیگه دارن بازی میکنن و لذت میبرن چرا باید بیام بگم نه این بازی بده فلانه ؟ آقا از بازی” من “خوشم نمیاد تموم
    حالت دوم هم اینه که شما نمیتوانید اصلا این سبک رو بازی کنید خب این که باز بدتر شد چون شما نمی‌تونی بازی کنی بازی بد شده؟

  • vergil2max گفت:

    حقیقتش تا قبل از نقد شما فکر میکردم دلیل اصلی کمبود سلاح و زره تو بازی که یکی از نقاط ضعف اصلی بازی تو نقدا بود بخاطر کمبود بودجه و اعضا تیم بود ولی بعد از نقد احساس کردم که در راستا خود بازی و از طرفی کمی بی میلی سازنده ها بود،بهرحال کاش این ضعفو نمیداشت چون واسه ما سولز بازا که سلاح دیده (مثل دنیا دیده) هستیم و تجربه به تن کردن زره های ناب لرد آو فالن داریم ضدحال ولی واضح که تجربش واس ما هاردکور گیمرا لازم و در اخر باید افرین گفت به سازنده هاش که بخوبی الهام گرفتن نه فقط یه تقلید محض و عشق علاقه شون به اثار میازاکی رو هم میشه از تصاویر و نقد هم فهمید
    نقدتون هم طبق معمول خوب و رسا بود و واقعا خسته نباشید اقای اقابابایی البته حس میکنم کمی ازش کم از حجمش حذف کردی.دی بهرحال این بخش بخش کردن کوتاه نقد و بعد تصویر حرکت جالبی بود مثل این بود که داری چند نقد کوتاه میخونی نه یه نقد بلند.با تشکر

    • درود بر شما. متشکرم از لطف و محبتتون. مثل همیشه دیدن نظرتون باعث خوشحالیه واقعا. همونطور که فرمودید بازی ضعف هایی داره ولی در نهایت یکی از بهترین سولز لایک هاییه که ساخته شده چون شخصیت خاص خودش رو داره مخصوصا با سیستم دفاع کردنش. باز هم تشکر از لطف شما
      https://t.me/Gametal

  • M_A.REZAIE گفت:

    خسته نباشید آقای آقابابایی.
    ما هنوز منتظر فایل های مخفی دارک سولز هستیم. بعد ۹ سال هنوز داستانش برامون ناقصه. چیزی که برام توی این فایلا خیلی برام جذابه اون فایل مفی حرکت مجسمس. اینکه زن گویین کیه خیلی درگیرم کرده. شک ندارم که اونم بر علیه گویین شد. حتی به نظرم به همین دلیل نیملس کینگ رفت به طرف اژدها ها.
    یه تشکر دیگه هم باید ازتون بکنم که به خاطر معرفی و تعریف های شما از دیگر بازی های این سبک به سمتشون رفتم و خیلی از اونا هم واقعا خوب بودند. قطعا سمت این یکی هم میرم.

    • Wounds گفت:

      یک تئوری جالب که طرفدار ها ارائه دادن بیان میکنه با توجه به اتفاقات نسخه دوم و اینکه همسر وندریک بهش خیانت کرد و از اونجایی که این نسخه چرخه دوباره سرنوشت بود احتمالا همسر گوئین هم بهش خیانت کرده و اولین بار باعث شده که شعله رو به افول بره .در کل امیدوارم نسخه چهارمی هم باشه برای این سوالات

      • همسر گوین همون فیلارو توی دارک سولز ۳ هست ولی اخر سازنده ها تصمیم گرفتن فیلارو رو بکنن دختر گوین
        در ضمن خاموش شدن اتش اصلا ربطی به این چیزا نداره و یه فلسفه بزرگ پشتشه که توی کامنت نمیشه همش رو توضیح داد ولی واتی ویدیا توی ویدیوی ۲۷ دقیقه ای خوب توضیح داده که البته به زبان انگلیسی قوی نیازه

        • AmirtheGRB گفت:

          داداش نکنه شما همون منبع داخلی فاش کننده فرام سافتوری؟ چطوری میدونی اول میخواسته زن گویین بشه!؟

          • جواب فایل های بازی هست 😀
            اگه بگم چه چیزایی از بازی ها از فایل های بازی بیرون کشیدن باورت نمیشه!
            حتی بلادبورن که فقط رو ps4 هست رو تونستن ۲۰ ۳۰ خط دیالوگ جدید همراه با صداگذاری اصلی پیدا کنن
            اسپویل ریز
            .
            .
            .
            .
            $
            $
            $
            $
            مثلا اول قرار بوده گرمن بجای امشب گرمن به هانتر ها ملحق میشه بگه امشب اون از ماه برمیگرده (احتمال زیاد مون پریسنس رو میگه)
            و لیدی ماریا اول npc هست بعد باید بکشیش که تبدیل به باس بشه اگه اینکارو نکنی هم سایمون کور (همونی که تیرکمان داره)میار و ماریا رو میکشه
            و یدونه جالب هم راجب دارک سولز ۱ اینه که شوالیه که اول بازی در زندان رو باز میکنه و بعد میمیره قرار بوده اصلی ترین شخصیت باشه و تو طول بازی تو مناطق مختلف ببینیش که داره همزمان با تو پیشروی میکنه
            کلا میازاکی روی بازیهاش وسواس زیادی خرج داده و چیزای زیادی رو ساخته اما لحظه ی اخر حذف کرده تا داستان یکدست بشه

    • سلام خدمت شما. سلامت باشید انشالله. باعث افتخار منه که باعث شدم به سمت بازی های این سبک برید و لذت ببرید. خیلی ممنون از نظرتون
      https://t.me/Gametal

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    خسته نباشی سعید جان چه نقد کاملی ، وقتی یه گیمر قدیمی و با تجربه باشی دیدن تریلر بازی و گیم پلی بازی کاملا برات مشهود میکنه که بازی چند مرده حلاجه :yes: مشخص بود با عنوان خاصی طرفیم و وقتی نمرات بازی بیرون اومد برام گنگ بود و باز هم بهم ثابت شد نمرات و متا رسما داره تبدیل به کشک میشه صبر کردم ببینم نقد گیمفا چی میگه که مشخص شد اشتباه نکردم.دیگه ماها نباید حتما یه بازی رو بازی کنیم تا بفهمیم با یه اثر فوق العاده طرفیم به هر حال اینم از خوبی های تجربه هست 🙂 واقعا یه تیم ۱۵ نفره میشه گفت معجزه کردن .
    .
    ۲ تا حسرت بزرگ تو دنیای ویدیو گیم برام مونده یکی بازی نکردن زلدا چون نینتندو نداشتم و دیگری بازی نکردن تمام بازی های سولز لایک ، متاسفانه رو اعصابم کنترل ندارم و اگه از یه باس چند بار ببازم معلوم نیست سر کنسول و دسته و نمایشگر چه بلایی میاد :laugh: قدیما اینطوری نبودم ولی الان واقعا اعصابم نمیکشه به خاطر همین وارد این ژانر نشدم دیگه از بدی های پا به سن گذاشتن هست 😀 ،،،، گیمر های ایران باید افتخار کنن همچین منتقد با دانش و گیمر عاشقی همچون شما و بقیه نویسنده ها دارن … گیمفا تنها سایت گیمی هست که صادقانه و عاشقانه با این هنر برخورد میکنه :yes: :cowboy:
    .
    .
    .
    #ترول نکنیم

    • زلدارو که با شبیه ساز میشه بازی کرد البته اگر پی سی داری … بالا ۵۰ هم به راحتی میشه فریم گرفت

      اگر روی اعصابت کنترل نداری اصلا سراغ سولزبورن ها نرو محسن جا مگر قدرت یادگیریت خیلی بالا باشه و کلا خیلی تیز باشی چون اگر یه اوریج پلیر باشی یا کژوال بارها خواهی مرد این بد نیست !! یواش یواش هارکور پلیر میشی خیلی لذت بخشن این گیم ها

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        ربطی نداره به هاردکور پلیر بودن من کلا اعصاب ندارم دیگه :laugh: خودم میدونم که بازی نمیکنم اتفاقا یه زمانی عاشق بازی های چالشی بودم یه زمان خیلی طولانی و کلی داستان دارم در موردش برا گفتن 😀 ولی الان واقعا اعصابشو ندارم میام از سر کار خونه دیگه حوصله باس فایت چالشی رو ندارم متاسفانه البته ، شاید اگر اوضاع بر وفق مراد باشه و راحت باشم تجریش کنم ولی الان بی فایدست ، در مورد زلدا اتفاقا پی سی خیلی خوبی دارم که نسل ۸ رو عالی ساپورت میکنه ولی در شرایط فعلی گیمری خودم فقط بازی رو کنسول بهم حال میده

        • جای من باشی دیوونه میشی حتی فکرشم نمیتونی بکنی توی چه وضعیتی زندگی میکنم یک لحظه ارامش نمیتونم داشته باشم … باید به فکر پول هم باشم به فکر ….. تا لب مرز مرگم صد بار رفتم برای همین بهت میگم زندگی رو با فکر هایی که به حالت هیچ سودی نداره برای خودت زهر نکن ! زندگی خیلی شیرینه شرایط بده هرطوره سعی کن حتی برای یک لحظه توش شاد باشی و حالتو بهتر کنی وگرنه زمان میگذره و چیزی عایدت نمیشه میفهمم گاهی اوقات بدنت نمیکشه قدرتش رو نداری اصلا .. شکسته شدن رو هم تجربه کردم میدونم چطوریه اما امیدت رو اصلا از دست نده دنیا همین شکلیه … جای راحتی ها نیست باید سختی بکشی اساس و هدفش هم همینه اتفاقا درد که به استخون برسه دیگه هیچی احساس نمیکنی برای همینه من میشینم بازی میکنیم چون دیگه چیزی رو حس نمیکنم :-)) و خوشحالم ازین بابت ولی جدا ازین بحث

          هاردکور هارو هر زمان تونستی پلی بده برای من یکی اول از همه اولویت ام همین هاردکوران بعدش داستان محورا و … من خودم وقت نمیکنم زلدا بازی کنم چون هم هورایزن هست هم مورتال شل خرکیفم فعلا برار

    • سلام خدمت شما محسن جان. یک دنیا سپاس از لطف و محبت و حمایت همیشگی شما و نظر بسیار زیبایی که نوشتید. واقعا باعث افتخار من هست که برای مخاطبینی مثل شما می نویسم. خیلی متشکرم که به نقد ما اعتماد دارید و امیدوارم بتونیم اعتمادتون رو حفظ کنیم. ما هم افتخار میکنیم به داشتن مخاطبین و دوستانی مثل شما.
      https://t.me/Gametal

  • lastofus2 گفت:

    نمیدونستم تیم ۱۵ نفره ساختن اگر همین بازی یک تیم بزرگ با بودجه بیشتری پشت سرش بود از دارک سولز ها هم بهتر میشد شاید هم باشه

  • Wounds گفت:

    خسته نباشید آقایی بابایی عزیز بنده مدت زیادی نیست که عضو گیمفا شدم(شاید سه ماه)ولی نقد هاتون که دنبال می کنم واقعا جامع و کامل هستن ای کاش نقد ویدئویی هم اضافه کنید جای خالیه این مورد در سایت احساس میشه امیدوارم یه فکری براش بکنین

  • نقد عالی ای بود اقای اقابابایی
    به نظرتون بین این و دارم سولز یک کدوم بهتره؟
    پ.ن
    اقا ادامه ی سکیرو رو نمیزارین؟
    من گیر کردم نمیدونم باید کدوم وری برم 😐

  • rezak74 گفت:

    قابلیت fast travel توی بازی وجود دارد. بعد از این که تمام قابلیت های یکی از shell ها را ارتقا دادید، آیتمی به اسم Ornate Mask را میتوانید خریداری کنید که با استفاده از آن سفر سریع بین چک پوینت ها داشته باشید!!

    • مرسی از نکته ای که فرمودید. بازی رو به پایتن رسوندم ولی سفر سریعی ندیدم. این موردی که فرمودید قطعا از بار دوم بازی کردن احتمالا به درد میخوره چون رسوندن یکی از شل ها به انتهای ارتقا تقریبا تا اواخر بازی طول می کشه و تا بخوای ایتم سفر سریع بگیری میری بار دوم بازی
      https://t.me/Gametal

  • عشق است سعید آقابابایی. ❤️
    عشق است عناوین سولز لایک. ❤️
    هر عنوان هاردکور یه شوک به صنعت گیم هست تا از مسیر اصلیش خارج نشه. امیدوارم این ۱۵ نفر! کارشون انقدر پیشرفت کنه که عنوانشون بشه رقیب جدی عناوین میازاکی بزرگ.

  • ArminMalekM گفت:

    بسیار ممنون بابت نقد کاملتون فکر کنم اگه گیمفا نبود اصلا با این بازی آشنا نمی‌شدم آخه میدونید چند وقته که هم سن و سال های من (من ۱۸سالمه) بازی رو بستری واسه شاخ بودن و این مسخره بازیا میبینن و فقط بازی هایی رو انجام میدن که ترند شده آخه مگه بازی هم مد داره!باشه آخه تصور کنید!طرف آنچارتد چهار رو ترول و بدو بیراه میگه چون که الان مثلا اورواچ بازی سال شده :reallypissed: (نه اینکه بگم اورواچ بازی چرتیه،نه!) و تو که اینو قبول نداری احمقی کسی هم که سولز بازی می‌کنه که هیچی!بیچاره ای الآنم که رینبو ملاک شاخیه! 🙁
    هیی… 😥
    آقا سعید ببخشید اگه ناراحتتون کردم دلم پر بود خواستم یه کم دردو دل کنم.
    بازم ممنون بابت نقد خوبتون :heart: :rose:
    راستی امروز کنکورمو دادم رفت! :party: :party: :party:
    امیدوارم سایکو جان هم کنکورش رو خوب بده یا داده باشه (اسمت علیرضا بود؟):heart:

    • حاجی دقیقا صحبت همینجاست اونایی که فکر میکنن اورواچ و کانتر بازی کردن خیلی شاخی میاره که یه بازی سادست هیچی نداره من خودم اولین بارم که وارد این بازیای اول شخص شدم یکسره میکشتم هیچ مهارتی لازم نیست توی این گیم ها داشته باشی فقط پیشرفت میکنی با زیاد بازی کردن … اما سراغ سولزبورن نمیرن خیلیا یه یارویی یه حرف جالبی زد توی بازی سکیرو معلوم شد که خیلی از کسایی که دارک سولز میزدن درواقع کسایی بودن که توسط گیمرای دیگه به بازی وارد شدن و یا باس هارو چند نفری زدن … اینجا واقعا باید مرد بشی و مهارتت بالا بره سختی بحث اصلی این بازیا نیست شما این بازیارو باید طوری که بهتون میگن بازی کنینش !! یذره اینطرف اونطرف باعث مردن میشه مثلا باسی مثل Genichiro رو در اصل باید فقط دفلکت کنی بار دومش اما اگر بخوای جاخالی بدی یا ازین فیلما در بیاری امکان نداره پیروز بشی مگر واقعا کارت توی این عمل عالی باشه پس باید طوری بازی کنی که بهت اجبار میشه ….

      این بازیا برای من ملاک اصلی یک گیمر حساب میشن … چون ساده نیستن و چلنج واقعی دارن برای زیاد جالب نیست که برم یه کاری رو ساده انجام بدم بعدشم یک تعداد کات سین و … نمیگم بدن نه اتفاقا لذت میبرم ولی گیم پلی مهمتره و توی بحث اول و بعدش داستان البته اگر داستان بد باشه گیم پلی هم زیاد به چشم نمیاد اما !! خیلی بازیا هستن با گیم پلی به تنهایی میتونن ادم رو راضی کنن مثل همین دارک سولز ها ! اما هیچ بازی ای نمیتونه فقط با داستان شمارو به طور کلی راضی کنه ! چون اگر گیم پلی نباشه انگار داری فیلم نگاه میکنی همه ی اجزای بازی در کنار هم لازمن اونارو هم پلی میدم اما چلنج واقعی توی گیم برام خیلی مهمتره و توی ارجعیت قرار داره از پس این گیم ها بر بیای شاهکار واقعی رو کردی نه دوتا بازی انلاین

    • Psycho0172 گفت:

      مرسی عزیز جان من محمدم
      کنکورم هم سال بعده خیلی ممنون
      تو چطور دادی؟

      • ArminMalekM گفت:

        :rotfl: :rotfl: الان داشتم بالا ریپلایت میکردم که چرا زود تر نگفتی و اینا :rotfl: :rotfl: من کنکورم خوب شد ان شاء الله میام زیر ۱۵۰۰ درباره‌ی کنکورمون هم باید بگم که اگه این کنکور سال بعد هم همینطور باشه باید فارس و شیمی رو نقطه‌ی قوتت کنی تو فارسی سوالای املا و قرابت معنایی رو باید آخر سر جواب بدی چون خیلی وقت می‌بره برای شیمی هم باید سرعت ودقت محاسبات رو بالا ببری و حواست باشه این عدد های چقر و بد بدن ظاهرشون خطرناکه ولی دل مهربونی دارن و زود ساده میشن بقیه درس ها هم که روالشون مشخص بود و با شبیه سازی کردن فضای کنکور وحل کردن کنکور سال های قبل راه و چاه دستت میاد اینم بگم که توی درس خوندنت فقط و فقط یه مشاور داشته باش و فقط با برنامه یه نفر برو جلو توصیه آخرم هم بهت اینه که به هیچ وجه فکر سی‌دی خریدن رو نکن که همه‌ی سی‌دی فروشا شیادن همیشه بدون هیچی معلم خود آدم نمیشه
        یکی از دوستام کل سال رو سی‌دی نگاه کرد امتحان نهایی چهار تا از درستش رفت شهریور!

    • سلام خدمت آرمین عزیز. خیلی متشکرم از لطف و محبتت آرمین حان. خوشحالم که باعث شدم با این بازی آشنا بشید. ممنون از نظر زیبایی که نوشتی آرمین جان. چرا ناراحت بشم چیز بدی نگفتی که شما. خوشحالم که حرفت رو زدی در نظرت. انشالله که نتیجه کنکورت به خوبی و خوشی باشه برات و فارغ از کنکور، در زندگیت موفق و شاد باشی.
      https://t.me/Gametal

  • Old_Gamers گفت:

    خسته نباشید اقای اقا بابایی . منتظر نقد این بازی بودم از طرف شما . اینطور احساس میشه که زیاد مورد توجه شما قرار نگرفته این بازی با توجه به نقد های قبلی شما در مورد عناوین سولز لایک مثل سرج لرد اف د فالن در مورد اونها خیلی طولانی و مفصل نوشتید حتی در مورد ایمورتال انچین هم خیلی بیشتر از این بازی نوشتید . بهرحال ممنون .

    • درود بر شما. سلامت باشید انشالله. خیلی ممنونم از لطفتون. والا طولانی بودن نقد که دلیل قطعی بر مورد توجه قرار گرفتن یا کیفیت بازی نیست بلکه اصل کار نمره ای هست که به بازی تعلق گرفته. همین نقد هم بیشتر از ۵۰۰۰ کلمه اس و یک مقاله خیلی طولانی به حساب میاد. این بازی واقعا باکیفیت و جذابه. در حد سرج و لردز او فالن نیست ولی بسیار عالی و با کیفیته. خیلی ممنونم از نظرتون.
      https://t.me/Gametal

  • بازی خوبیه … سلاح ها قشنگن گرافیک فنی بازی خیلی بالاست لول دیزاین عالیه گرافیک هنری خب توی سبک دارک زیاد به چشم نمیاد اما اصلا بد نیست و خوبه
    بازی خیلی تاریکه دارک تر از بقیه سولزبورن هایی که پلی دادم .. خلاقیت از بازی موج میزنه اما the lack of budget is the
    problem here wich one of our writers mentioned earlier
    اسپویل
    .
    .
    .
    گیتار زدنش برام جالب بود .. باس ها بدک نیستن فایت ها به اندازه دارک سولز سخت نیستن برام شاید برای من اینطوریه فایت ها کندن و سرعتی نیستن اصلا البته بعضی باس ها میتونن تا یک حدی باشن بان فایر که نداریم چک پوینت شده بازی با این قضیه زیاد حال نمیکنم نمیتونی از یک منطقه بری منطقه بعدی و warp کنی شایدم هنوز به اونجاش نرسیدم .. کمبود سلاح و زره و اینا که توی شل خلاصه شده برام زیاد جالب نیست اسکیل پوینت های خوبی داره جوری نیست که بتونی مثل دارک سولز چیت بزنی یا بری فارم کنی لول اپ کنی این عالیه .. شل ها هرکدوم به عنوان یک کلس یاد میشن اون کینگه همون بیگ tank خودمون حساب میشه با Hp خیلی بالا برای باس فایت ها عالیه … خلاصه که من ی اشتباهی کردم همه شل هارو حذف کردم اونم بعد ۱۰ ساعت بازی کردن اعصابم خورد شد اون همه اسکیل زده بودم زدم سیو رو پاک کردم دوباره بازی کنم ارزش تکرارم داره اگر بودجه میداشتن حتما بیشتر ازین میشد کارشون عالی بوده با توجه به وضعیتی که توش بودن حتما بشینین بازی کنین این عنوان رو و در اخر فکر میکنم این بازی سخت نیست … درجه سختی به سکیرو نزدیک هم نیست اما میتونه در حد دارک سولز باشه

    • و در اخرم واقعا ممنونم بابت این مقاله جناب بابایی همش رو خوندم واقعا عالی مینویسین به نظرم کمترین کاری که ما میتونیم انجام بدیم خوندن کامل مقالاتتون هستش برای من که علاقست ولی دوستان دیگه هم وقت بزارین یکم بخونین جناب بابایی واقعا زحمت میکشن و به نظرم نباید این زحمتشون بدون تشکر بمونه لذت بردم از مقاله پیروز باشین

      • درود بر شما. یک دنیا سپاس از لطف و محبتتون و نظر زیبایی که در مورد بازی نوشتید. باعث افتخار من هست که رضایت دارید از مقالات و واقعا مدیونتون هستم از این بابت. این نشانه ی بزرگواری و محبت شماست. انشالله که همیشه موفق و سلامت و شاید باشید. خیلی متشکرم از نظر زیباتون.
        https://t.me/Gametal

        • اختیار دارین جناب بابایی ما کسی نیستیم که شما مدیونش باشین شمایین که به گردن هممون حق دارین و با مقاله های جذابتون این حال خراب من رو لااقل خوب میکنین خوشحالم ازینکه نویسنده ای به شدت مردمی متین صادق و مهربون مثل شما توی سایت داریم ماکه نشد بریم دانشگاه با اینکه قبول شدیم توی کنکور ارزوش به دلمون موند شماها رفتین و با سواد و فرهیخته بیرون اومدین افتخار این ملت هستین شما تحصیل کرده ها .. به حرف های دیگران زیاد توجه نکنید اگر میبینید نقدی مینویسین بعدا میان بهتون توهین میکنن مثل قضیه قبلی (لست اف اس ) فحش میدن به دل نگیرین اینا مهمترین دلیل صادق بودنتون با مردمه که بدون تعصب نظرتون رو میگین .. ماها بعضیامون با چیزایی که تا الان گفتیم با جوابی خوبی که بهمون میدین برابر با بقیه کاربرا احساس خوبی پیدا میکنیم که همه رو به چشم هم خوب میبینید گاهی اوقات ممکنه نظرات و یا سلایقمون متفاوت باشه اما نباید از احترامی که نسبت به همدیگه داریم چیزی کم بشه یادمون نره اینا بازی هستن ! و از ادب و ارتباط و احترام ما به همدیگه مهمتر نیستن انشاالله همیشه پیروز و موفق باشین

  • سلام خدمت اقا سعید عزیز مرسی بابت نقد و بررسی بسیار خوب و کاملتون
    به نظر من به نوبه خود یه بازی بسیار خوبه منکه صددرصد بازیش میکنم

  • ایول!
    بالاخره نقد و بررسی این هم اومد.
    از اولش هم میدونستم تجربه ش برای سولز فنا ضروریه.
    مرسی بابت نقدتون.
    انشالله تا چند ماه دیگه تجربه ش میکنم.
    نکته ی جالب اینکه قبل از اینکه نقد و بررسی این بیاد یک بنده خدایی زده همه ی باس های بازی رو نو دمیج کرده 😐

  • Psycho0172 گفت:

    اسپم:
    خب استاد عملیات # ما هم با شکست مواجه شد و کامنتا شد همون کامنتای قبلی
    ولی خب همیشه منتظر پستای شما میمونم که بشه با ۴ تا آدم منطقی حرف زد
    ولی خب حیف شد
    پیشرفت خوبی داشتیم
    اشکال نداره گیمفا هنوزم قشنگیاش رو داره
    وقتی کسایی مثل شما و سلطان غزالی و بقیه دوستان هستین انتخاب اول و آخر من گیمفاهه
    #ترول نکنیم(خاطره بازی)
    پ.ن:استاد فک کنم خیلی فن متال و اینا باشین
    War از sum 41
    و confidential liar از vanaticca
    و this is war از thirty seconds to mars
    رو اگه گوش نکردین گوش کنین عالین

    • سلام و درود خدمت شما.
      نه اصلا با شکست مواجه نشده و من که به طور کلی همه ی پست های سایت رو می بینم کاملات مشخصه برام که وضع کامنتها بسیار بهتر شده و امیدوارم این روند رو ادامه بدین. قطعا به صفر که نمیرسه ولی تغییر محسوسی داشته به لطف کاری که شما انجام دادین.
      گیمفا تا شما رو داره همیشه بهترینه و شما دلیل خوبی گیمفا هستید.
      خیلی ممنون از موسیقی هایی که نوشتید. بله من از کودکی و نوجوانی با راک و متال بزرگ شدم و چیزی غیر از اینا گوش نمیدم.
      باز هم ممنون از لطف و محبت و بزرگواری همیشگی شما
      https://t.me/Gametal

    • ArminMalekM گفت:

      عه عزیز من ! :rotfl:
      نه اگه عقب نشینی کنیم که بد تر میشه که!
      باید موند و میدون رو خالی نکرد!
      کنار هم میتونیم
      .
      .
      .
      #ترول_نکیم!

  • Nightwolf گفت:

    خسته نباشید اقای اقابابایی عزیز . واقعا لذت بردم از این نقد بی نظیر شما. میشه به جرئت گفت هیچکس مثل شما بازی های این سبک رو نقد نمی کنه چون مثل اینکه هیچکس مثل شما وقت نمیداره. واقعا یه همچین بازی ای لازم بود چون معلوم نیست این elden ring و دیمون سولز کی قراره بیان. خودم دیروز بازی رو دانلود کردم و میتونم بگم بعد از نیوه ۲ و سرج ۲ بهترین سولز لایکی هست که بازی کردم. فقط ای کاش شخصی سازی یکم بیشتر بود تو بازی. و طراحی خود شخصیت اصلی منو یاد scorn انداخت یه جورایی.
    چیزی که برای من خیلی جالب بود این بود که وقتی health خالی میشه از شل بیرون میوفته و وقت داره تا برگرده تو شل. یه جورایی منو یاد Ghost n goblins genesis و snes انداخت که وقتی ضربه میخورد زرهش میشکست.

    • سلام و عرض ادب خدمت شما مجتبی جان. سلامت باشید انشالله. خیلی ممنونم که وقت عزیزتون رو گذاشتید و مطالعه فرمودید مقاله رو. باعث افتخار من هست که رضایت داشتید. خیلی از حمایت و لطف و بزرگواری شما متشکرم و افتخار میکنم مخاطبینی مثل شما داریم. در مورد شخصی سازی کاملا با شما موافقم و کاش بیشتر بود واقعا.
      https://t.me/Gametal

  • Milidante گفت:

    من امروز بازى رو خریدارى کردم و تو این یکى دو ساعتى که تجربش کردم واقعا لذت بردم. یه سولز لایک خیلى خوش ساخت و جمع و جور که واقعا فراتر از یه استودیوى ١۵ نفرس.

  • Assassin گفت:

    آقای بابایی ممنون عجب نقدی! فقط انتظار داریم نقد ویدیویش رو هم آماده کنید! خسته نباشید

  • Armin Ezati گفت:

    سلام به آقای بابایی خسته نباشید نقد زیبایی بود راستش رو بخواید من خودم وقتی که برای اولین بازی dark souls 2 رو تجربه کردم اصلا خوشم نیومد چونکه خیلی سخت بود اما وقتی که شما راهنمای ویدیویی این بازی رو قرار دادید عاشق بازی شدم و حالا هم میخوام بازی های دیگه این سری رو تجربه کنم

    #ترول نکنیم

  • saman47122 گفت:

    توی ۱۶ ساعت تمومش کردم.در حد خودش خیلی خوبه اما بخاین با سری سولز بورن مقایسه کنین اصن جایی نداره بینشون.سری سرج بهتر از اینن. دز ضمن گفتید فست تراول نداره که اشتباه میکنید.باید حداقل یکی از شل ها رو کامل آپگرید بکنید تا بتونید از سیستر یه نقاب طلایی بخرید با اون میشه به تمام مراحل سفر کرد

یک سورپرایز فوق‌العاده | نقد و بررسی بازی Mortal Shell - گیمفا