خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا
خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا
خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا
خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا

خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا

دنیای گیم اکنون به دو بازار مختلف و مجزا تقسیم شده است. اولی ناشران بزرگ با پروژه های صدها میلیون دلاری هستند که به ساخت و توسعه عناوین AAA مطرح می پردازند. ۲K, Bethesda, Ubisoft, EA و دیگر ناشران و کمپانی های بزرگ گیم در این حوزه رقابت سختی داشته، و به دنبال تصاحب هر چه بیشتر بازار عناوین AAA هستند و از طرف دیگر شاهد بازیهای ایندی و مستقلی هستیم که با بودجه های چند میلیون دلاری و بعضا چند صد هزار دلاری ساخته می شوند و با تکیه بر مواردی مانند خلاقیت، نوآوری، طراحی هنری چشم نواز و موارد مشابه به جذب مخاطب می پردازند. چندسالی است که بازار عناوین ایندی و مستقل نیز داغ شده است و عناوین برجسته در این حوزه از لحاظ مالی نیز کاملا به سودآوری رسیده و عملکرد خیلی خوبی از خود به جای می گذارند.
در بین این دو بازار بزرگ و مجزا، دسته کوچک و اقلیت دیگری از سازندگان و ناشران نیز وجود دارند. ناشرانی که نه آنقدر با سرمایه و بزرگ هستند که بتوان آنها را با Ubisoft و ۲K مقایسه کرد، نه آنقدر کوچک و کم هزینه هستند که بتوان آنها را جز بازار عناوین کم هزینه یا ایندی دانست. این شرکت ها و ناشران تمرکز خود را بر روی عناوین AA می گذارند و با فروش مناسب، پروژه های جدیدتر خود را استارت می زنند. بلاشک بهترین مثال در این زمینه Focus Home Interactive است. ناشری که چند سالی است به مقبولیت مناسبی در میان بازیبازان دست یافته و عناوین AA متعدد، جذاب و با کیفیت خوبی را به بازار عرضه کرده است. از The Surge که عنوان هاردکور به شمار می آید گرفته، تا Vampyr و Greedfall و A Plague Tale: Innocence. این کمپانی به لطف فروش راضی کننده عناوین چند سال اخیر خود توانسته است خود را بزرگ تر ساخته و به طور همزمان، بر روی چند پروژه کار کند. حال در این مقاله، به سراغ جدیدترین بازی ساخته شده توسط این کمپانی و ناشر محبوب رفته ایم. عنوان Othercide.

خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا

عنوان Othercide را باید Turn-based Tactical هاردکوری دانست که با استایل هنری خاص و برخی نکات جالب در مبارزات سعی کرده تا به هویتی مستقل در میان عناوین نوبتی دست یابد. اما آیا نتیجه خروجی موفقیت آمیز و راضی کننده بوده است؟

عنوان Othercide, بازی در سبک Turn-based Tactical یا تاکتیکال نوبتی است. اگر عنوان بسیار مشهور و موفق XCOM را تجربه کرده باشید، پس با اصول و اساس این دسته عناوین آشنایی لازم را دارید. مبارزات نوبتی، ارتقاء مهارت و تجهیزات با انجام مراحل و شکست دشمنان، قوی تر کردن تیم خود و کارکترهای موجود و موارد واضح دیگر.
بزرگترین و موفق ترین عنوان تاکتیکال نوبتی عنوان XCOM بوده است و سالهاست عناوین مشابه تمامی تلاش خود را به کار می گیرند تا بتوانند جا پای موفقیت های این فرانچایز بگذارند.

از داستان بازی شروع می کنیم. در کل مواردی مانند داستان، شخصیت پردازی یا روایت در عناوین تاکتیکال نوبتی آنچنان اهمیت بالایی ندارند چرا که محور و ستون اصلی این دسته عناوین همواره کیفیت مبارزات و گرافیک هنری آنها بوده است.
به طور کلی داستان بازی Othercide پیرامون Mother است. یک Entity که برای مدت طولانی با Suffering در حال مبارزه بوده است. Suffering را می توان دشمن اصلی بشریت نامید که مانند کلیشه هایی که قطعا با آنها آشنا هستید قصد نابودی انسان ها و بشریت را دارند. حال بعد از یکسری سلسله اتفاقات مختلف، دختران یا Daughters که از نوادگان Mother هستند نبرد با Suffering را ادامه می دهند. مواردی مانند سفر در زمان نیز در Plot داستان به چشم می خورد که البته نکته قابل توجهی در این زمینه وجود ندارد.
داستان بازی آنچنان نکته خاصی جهت بررسی یا مانور ندارد چرا که حداقل های یک عنوان تاکتیکال را برآورده ساخته است. جالب است بدانید Othercide تا حدی از روایت محیطی که پیش تر در عناوینی مانند Bloodborne دیده بودیم نیز استفاده می کند چرا که اطلاعات دقیق تر و تکمیلی در مورد اتفاقات رخ داده، شخصیت های مختلف و موارد مشابه را باید از روی نوشته ها، توضیحات گاه و بیگاه و یا اطلاعات مربوط به دشمنان کسب کنید. در واقع می توان به راحتی گفت داستان و روایت بازی را می توان نکته خنثی آن دانست که نه جز نقاط قوت به شمار می آید، نه جز نقاط ضعف.

خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا

اگر عنوان بسیار مشهور و موفق XCOM را تجربه کرده باشید، پس با اصول و اساس این دسته عناوین آشنایی لازم را دارید. مبارزات نوبتی، ارتقاء مهارت و تجهیزات با انجام مراحل و شکست دشمنان، قوی تر کردن تیم خود و کارکترهای موجود و موارد واضح دیگر.

اساس مبارزات و گیم پلی بازی مشابه دیگر عناوین Turn-based Tactical است. تصمیمات هوشمندانه، آنالیز حرکات دشمنان و استفاده بهینه از داشته ها و توانایی هایی که در اختیار دارید. یکی از نکات قابل توجه این است که اکثر مبارزات بازی بر روی Ability Points جریان دارد. به صورت پیش فرض، شما ۱۰۰ AP در اختیار دارید که می توانید از این AP برای جابه جایی، حمله و در کل هر Action دیگر استفاده کنید. قابلیت ها، حملات و جابه جایی هر کدام میزان مشخصی AP مصرف می کند بنابراین مدیریت AP نقش بسزایی در موفقیت شما ایفا خواهد کرد. البته ریزه کاری ها و نکات دیگری نیز در این حالت وجود دارد. بزای مثال اگر در نوبتی ۵۰ AP, را ذخیره کنید و استفاده نکنید، زمان کمتری باید برای رسیدن به نوبت خود صبر کنید اما از آنطرف اگر از میزان زیادی AP استفاده کنید و حرکات و حملات بیشتری اتخاذ کنید، باید مدت بیشتری صبر کنید. همچنین زمان بندی در انجام حرکات و دستورات مختلف نیز بسیار حیاتی است چرا که نوار Timeline در بازی به چشم می خورد بنابراین زمان بندی حرکات شما می تواند به کل روند مبارزات و در نهایت نتیجه نبرد را مشخص سازد.
جذاب ترین بخش نبرد ها نیز بلاشک مربوط به باس های بازی است. باس فایت های بازی از طرفی بسیار جذاب، سرگرم کننده و عمیق هستند و از طرف دیگر بسیار چالش برانگیز و سخت هستند و به احتمال فراوان حداقل چندین تجربه ناکام قبل از از پای درآوردن آنها خواهید داشت. البته متاسفانه سختی بازی در برخی قسمت ها حالت بالانس خود را از دست داده و به شکلی غیرمنطقی بیرحمانه می شود. البته این نکته را باید بگویم Othercide را به طور کلی باید یک تاکتیکال هاردکور نامید چرا که هم مکانیزم های سخت گیرانه ای دارد و هم محدودیت های متفاوتی را پیش روی بازیباز قرار می دهد.

در مورد بخش گرافیک بازی باید بگویم شاهد تم و استایل سیاه و سفید با اشاره های از رنگ قرمز و خون هستیم. این استایل هنری را باید هنرمندانه و هنری دانست، اما مسأله این جاست آنچنان ضرورتی برای محدود کردن رنگ های بازی به سیاه و سفید و قرمز وجود نداشت چرا که فکر می کنم گرافیک هنری عادی نیز می توانست نتیجه قابل قبولی را ارائه دهد. البته باید اذعان کرد در برخی لحظات، این استایل گرافیکی خاص بازی فوق العاده هنری و چشم نواز می گردد. خصوصا در ترکیب با طراحی برخی از دشمنان و باس های بازی.
در بخش فنی خوشبختانه شاهد عملکرد قابل قبولی هستیم و باگ های گرافیکی، مشکلات فنی و افت فریم هر چند ممکن است گاه و بیگاه به چشم بخورند، اما آنچنان تاثیرگذار و آزاردهنده نیستند.

خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا

به صورت پیش فرض، شما ۱۰۰ AP در اختیار دارید که می توانید از این AP برای جابه جایی، حمله و در کل هر Action دیگر استفاده کنید. قابلیت ها، حملات و جابه جایی هر کدام میزان مشخصی AP مصرف می کند بنابراین مدیریت AP نقش بسزایی در موفقیت شما ایفا خواهد کرد. البته ریزه کاری ها و نکات دیگری نیز در این حالت وجود دارد. بزای مثال اگر در نوبتی ۵۰ AP, را ذخیره کنید و استفاده نکنید، زمان کمتری باید برای رسیدن به نوبت خود صبر کنید اما از آنطرف اگر از میزان زیادی AP استفاده کنید و حرکات و حملات بیشتری اتخاذ کنید، باید مدت بیشتری صبر کنید

سخن پایانی:
عنوان Othercide را نه می توان عنوانی عالی در سبک عناوین تاکتیکال نوبتی دانست، نه می توان آن را بازی برای عموم معرفی کرد. متاسفانه بازی با وجود تمام نقاط قوت و جذابیت هایی که داراست، از برخی مشکلات مهم مانند کیفیت پایین مراحل و نقشه ها و تکراری شدن روند بازی رنج می برد که این مشکلات به تجربه کلی بازی لطمه وارد ساخته اند. البته هنوز بازی جذابیت های قابل قبول خود را داراست اما تا رسیدن به استانداردهای کامل و بالای این سبک راه زیادی در پیش دارد…

خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا
خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا
خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا
خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا
خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

خون و تاریکی… | نقد و بررسی بازی Othercide - گیمفا