کمی فراتر از انتظار| نقد و بررسی بازی Fairy Tail

مقالات ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

در نسل هشتم تعداد زیادی از بازی‌های انیمه‌ای را شاهد بودیم که اکثر آن‌ها کیفیت لازم را نداشتند. اصولا بازی‌هایی که از سریال‌های انیمه‌ای لایسنس می‌شوند و سعی بر پیاده‌سازی دقیق همان داستان دارند، خوب ظاهر نمی‌شوند و کیفیت آن‌ها به مراتب از انیمه پایین‌تر است. مشکل اصلی اکثر این بازی‌ها گیم‌پلی به شدت خطی، خسته‌کننده و عدم گسترش گیم‌پلی در آن‌هاست. در واقع اگر همان روند خطی با یک گیم‌پلی سوم‌شخص جذاب یا ایزومتریک دنبال شود و علاوه بر مبارزات فعالیت‌ دیگری هم به گیمر پیشنهاد کنند باز اوضاع خیلی بهتر می‌شود و تا حد بسیار زیادی قابل تحمل و حتی تبدیل به عنوانی خوب یا عالی می‌شوند; کافی است در هنگام ساخت یک بازی انیمه‌ای بهترین بازی انیمه‌ای و نقش‌آفرینی شرقی تاریخ، Persona 5 را الگو قرار دهند تا شاهد یک عنوان زیبا باشیم.

زمانی که Gust اعلام کرد انیمه Fairy tail را در دست ساخت دارد، بسیاری از ما متعجب شدیم. هر چه باشد تا زمانی که Koei Tecmo هست، کمتر پیش می‌آید تا لایسنس ساخت بازی از روی یک انیمه به استودیو دیگری برسد. Gust باید این فرصت را غنیمت می‌شمرد و یک بازی درخور نام این انیمه تحویل گیمرها و طرفداران بازی‌های انیمه‌ای می‌داد. اما این اتفاق افتاده؟ Gust توانسته از روی انیمه زیبای Fairy tail یک بازی با داستان، گرافیک و از همه مهم‌تر گیم‌پلی درگیرکننده و اعتیادآور دربیاورد یا باز هم شاهد همان روند همیشگی بازی‌های کلیشه‌ای انیمه‌ای، یعنی روایت داستان به سبک رمان‌های گرافیکی و مبارزات و تکرار این چرخه هستیم؟ با نقد و بررسی بازی Fairy tail با گیمفا همراه باشید.

زمانی که Gust اعلام کرد انیمه Fairy tail را در دست ساخت دارد، بسیاری از ما متعجب شدیم. هر چه باشد تا زمانی که Koei Tecmo هست، کمتر پیش می‌آید تا لایسنس ساخت بازی از روی یک انیمه به استودیو دیگری برسد. Gust باید این فرصت را غنیمت می‌شمرد و یک بازی درخور نام این انیمه تحویل گیمرها و طرفداران بازی‌های انیمه‌ای می‌داد. اما این اتفاق افتاده؟ Gust توانسته از روی انیمه زیبای Fairy tail یک بازی با داستان، گرافیک و از همه مهم‌تر گیم‌پلی درگیرکننده و اعتیادآور دربیاورد یا باز هم شاهد همان روند همیشگی بازی‌های کلیشه‌ای انیمه‌ای، یعنی روایت داستان به سبک رمان‌های گرافیکی و مبارزات و تکرار این چرخه هستیم؟

داستان Fairy tail به چند بازه زمانی مختلف در انیمه می‌پردازد و از همان اول متوجه می‌شوید این بازی در درجه اول طرفداران انیمه را هدف گرفته; چرا که کمترین پیش زمینه داستانی برای هر شخصیت توضیح داده می‌شود و اگر انیمه را ندیده باشید کمی بازی برایتان بی‌معنی خواهد بود.بازی از جایی آغاز می‌شود که قبیله Fairy tail بعد از هفت سال از سرزمین Tenrou برمی‌گردند. این موضوع باعث شده این فرصت را داشته باشید که روی بازسازی قبیله در طول بازی اثر مستقیم داشته باشید و رشد مجدد Guild خودتان را به وضوح تا پایان به تدریج مشاهده کنید. برای کسانی که اصلا هم با انیمه آشنایی ندارند، ویدئوهایی در منوی بازی تدارک دیده شده که می‌توانید با مشاهده آن‌ها که دقیقا مانند انیمه طراحی شده‌اند، با وضع کلی شخصیت‌های منفی و مثبت آشنایی پیدا کنید.داستان بازی در نیمه اول سرعت نسبتا بالایی دارد و این موضوع در نیمه دوم داستان کاملا عکس است. شما در تمام بازی قبیله خود را می‌سازید و زمانی که به رنک S می‌رسد و وارد اوایل نیمه دوم بازی می‌شوید، روند بازی کند می‌شود. با درنظر گرفتن سرعت بالای بازی در نیمه اول، این کند شدن روند کاملا قابل قبول است.

کاراکترها در دنیای انیمه همه‌چیز هستند و اگر کاراکترها جذاب نباشند مخاطبین با زیباترین اتمسفر و داستان‌ها هم جذب نخواهند شد. Gust به خوبی از این نکته آگاه بوده و شخصیت‌های انیمه و روابط بین هرکدام را به خوبی در بازی پیاده‌سازی کرده است. همچنین تعاملات و روابط جدیدی را بین آن‌ها گسترش داده که در انیمه اصلی نمی‌بینیم. چیزی که این روابط را جذاب می‌کند تاثیرآن‌ها در مبارزات است; هرچه روابط شما با شخصیت‌ها پیشرفت کند، قابلیت‌های Passive و Active بیش‌تری برای هرکدام آزاد می‌شود که می‌توانید در طول مبارزات از آن‌ها بهره ببرید.

داستان Fairy tail به چند بازه زمانی مختلف در انیمه می‌پردازد و از همان اول متوجه می‌شوید این بازی در درجه اول طرفداران انیمه را هدف گرفته; چرا که کمترین پیش زمینه داستانی برای هر شخصتیت توضیح داده می‌شود و اگر انیمه را ندیده باشید کمی بازی برایتان بی‌معنی خواهد بود.بازی از جایی آغاز می‌شود که قبیله Fairy tail بعد از هفت سال از سرزمین Tenrou برمی‌گردند. این موضوع باعث شده این فرصت را داشته باشید که روی بازسازی قبیله در طول بازی اثر مستقیم داشته باشید و رشد مجدد Guild خودتان را به وضوح تا پایان به تدریج مشاهده کنید.

مبارزات بازی اصل نوبتی و شرقی خود را رعایت کرده‌اند، اما در گزینه Attack  از جادو هم می‌توانیداستفاده کنید و بهترین جادو را برای مقابله با هر دشمن استفاده کنید. شما به طیف گسترده‌ای از جادوها متناسب با Level کاراکتر دسترسی دارید که باید از بینشان انتخاب کنید. مبارزات به تدریج سخت‌تر می‌شوند اما آنقدر توانایی شخصیت‌ها در مرور زمان بیشتر می‌شوند که چندان این چالش را حس نمی‌کنید و اگر به خوبی اعضای تیمتان را پیشرفت دهید و به توانایی‌ها دقت کنید، کار سختی در بازی نخواهید داشت. همچنین Special Magic هم در بازی هست که کاراکترها باهم لینک شده و Damage بسیار زیادی را به تمام دشمنان در صحنه وارد می‌کنند. Unison Red Attack نوع دیگری از حملات تیمی است که تنوع خوبی به Battleها داده. انیمیشن‌های استفاده از جادوها اکثرا کوتاه است و مشکلی در زمینه صحنات حوصله‌سربر بدون قابلیت Skip در بازی وجود ندارد.

شما در طول بازی به افزایش لول نیاز دارید که خوشبختانه ماموریت‌های فرعی تا حد زیادی به شما کمک می‌کنند و اکثرا هم تنوع کمی دارند. ماموریت‌های فرعی اکثرا به شکار یک دشمن خاص یا تحویل یک کالا اشاره دارند و زمینه داستانی خاصی هم ندارند. جذاب‌ترین ماموریت‌های فرعی بازی مربوط به قسمت‌هایی است که محبورید کاراکتر خاصی را به پارتی اضافه کنید و بیش‌تر حالت شخصیت‌محور دارند.  متاسفانه سیستم ماموریت‌های فرعی جذابیتی ندارد و زود تکراری می‌شوند.

مبارزات بازی اصل نوبتی و شرقی خود را رعایت کرده‌اند، اما در گزینه Attack  از جادو هم می‌توانیداستفاده کنید و بهترین جادو را برای مقابله با هر دشمن استفاده کنید. شما به طیف گسترده‌ای از جادوها متناسب با Level کاراکتر دسترسی دارید که باید از بینشان انتخاب کنید. مبارزات به تدریج سخت‌تر می‌شوند اما آنقدر توانایی شخصیت‌ها در مرور زمان بیشتر می‌شوند که چندان این چالش را حس نمی‌کنید و اگر به خوبی اعضای تیمتان را پیشرفت دهید و به توانایی‌ها دقت کنید، کار سختی در بازی نخواهید داشت

شما در طول بازی باید قبیله خود را ارتقا دهید و هرچقدر آن را ارتقاء می‌دهید پوینت‌های بیش‌تری برای آپگرید کاراکترها خواهید داشت و روند تکامل درخت مهارت‌ آن‌ها سرعت بیش‌تری خواهد گرفت. مشکلی که وجود دارد، پیشرفت در بازی در هر قسمت نیاز به لول خاصی از Guild دارد و باید مداما برای پیش‌برد داستان آن را ارتقا دهید و ارتقای قبیله هم به جز با انجام مراحل داستانی اصلی، با Grinding و مراحل فرعی خواهد بود و این موضوع باعث می‌شود گاها فاصله زیادی بین پیش‌برد داستان و ارتقای قبیله بیافتد و گیمر از بازی خسته شود. در کل، گیم‌پلی مبارزات و تعاملات و روابط شخصیت‌ها بسیار خوب است و ارزش بازی را کاملا دارد.

گرافیک بازی بسیار چشم‌نواز است و مانند انیمه به زیبایی طراحی شده است. فریم‌ریت بازی ثابت است و گرافیک هنری عالی از آب درامده. رنگ‌پردازی‌ها در کنار کیفیت خوب بافت‌ها هر طرفدار انیمه‌ای را راضی خواهد کرد. صداگذاری شخصیت‌ها بسیار خوب انجام شده و مانند انیمه کاملا حس را منتقل می‌کنند. موسیقی هم همان موسیقی انیمه است و اصلا جای حرفی را باقی نمی‌گذارد و گیمر را با بازی همراه می‌کند.

گرافیک بازی بسیار چشم‌نواز است و مانند انیمه به زیبایی طراحی شده است. فریم‌ریت بازی ثابت است و گرافیک هنری عالی از آب درامده. رنگ‌پردازی‌ها در کنار کیفیت خوب بافت‌ها هر طرفدار انیمه‌ای را راضی خواهد کرد. صداگذاری شخصیت‌ها بسیار خوب انجام شده و مانند انیمه کاملا حس را منتقل می‌کنند. موسیقی هم همان موسیقی انیمه است و اصلا جای حرفی را باقی نمی‌گذارد و گیمر را با بازی همراه می‌کند.

Fairy tail یک عنوان انیمه‌ای بسیار خوب، به خصوص برای طرافداران این مانگا است. داستان انیمه به خوبی در بازی پیاده شده و گیم‌پلی جذابی هم در انتظارتان است. اگر برخی مشکلات مانند مبارزات آسان و ماموریت‌های فرعی با تنوع کم وجود نداشت، قطعا تجربه بازی دلچسب‌تر می‌شد. اگر بازی انیمه‌ای دوست دارید، Fairy tail راضی‌تان می‌کند

 

12345678910(9 رای, میانگین آرا 8٫78 از 10 )
Loading...

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید