امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا
امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا
امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا
امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا

امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت

پارسا اقتصادی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا

به‌دست آوردن فرصت دوباره در بازار بازی‌های ویدیویی کار راحتی نیست، برای همین همیشه باید سعی کرد بهترین تأثیر اولیه را بر روی مخاطب گذاشت. مایکروسافت این تأثیر اولیه را به‌ کلی با مراسم فاجعه‌بار Inside Xbox که خرداد ماه برگزار کرد از دست داد اما توانست اندکی زمان بخرد تا شاید بار دیگر خود را در رویداد Xbox Games Showcase که چند شب پیش برگزار شد، اثبات کند؛ کاری که با توجه به بالارفتن انتظارات پس از مراسم رونمایی از پلی‌استیشن ۵، آسان نبود.

منصفانه بنگریم، مایکروسافت در موقعیت خوبی قرار داشت؛ موقعیتی بسیار بهتر از سال‌های گذشته. در نسل بعد هم مشخصاً اکس‌باکس سری اکس کنسول قدرمندتر است (در نسل هشتم کنسول مایکروسافت قدرت کمتری داشت). در زمینه‌ی سرویس‌ها، اکس‌باکس با امثال گیم‌پس (Game Pass) بسیار عالی عمل کرده است، و در زمینه‌ی بازی‌ها، چشم‌انداز مثبتی برای ما ترسیم کرده بود؛ در چند سال اخیر، مایکروسافت استودیوهای بسیاری به‌ دست آورد و تعداد استودیوهای فرست پارتی خود را تقریباً سه‌ برابر کرد. مسلماً با این استودیوهای جدید، یعنی Obsidian، Ninja Theory، Double Fine، و عنوان بسیار مورد انتظار Halo Infinite، مایکروسافت در موقعیتی قرار داشت که می‌توانست رویدادی برگزار کند که اگر هم فراتر از انتظارات نباشد، حداقل آن‌ها را برآورده کند.

و مایکروسافت باز هم فرصت را از دست داد. انگار روش جدید این شرکت قاپیدن شکست از دستان پیروزی شده است. بارها شده که مایکروسافت در یک قدمی شکوفایی باشد ولی به آن پشت کند و به عقب برگردد و حالا با این وضعیت، دیگر غیرممکن است که بشود این قدم‌های اشتباه را توجیه کرد.

امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا

با مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین مسأله شروع می‌کنیم. یکی از دلایلی که رویداد ماه مه Inside Xbox بازخوردهای منفی فراوانی دریافت کرد این بود که باوجود وعده‌ی «گیم‌پلی نسل بعدی»، عملاً گیم‌پلی واقعی بسیار کمی در این برنامه دیدیم. بیشتر تریلرها سینماتیک بودند یا از پیش رندر شده بودند. این موضوع، واکنش‌های منفی بسیاری را برانگیخت و مایکروسافت خطای خود را در محاسبه‌ی انتظارات پذیرفت و وعده داد که در آینده، بهتر عمل کند… که اینطور نشد! در آخرین رویداد مایکروسافت هم گیم‌پلی واقعی، گونه‌ای رو به انقراض به‌شمار می‌رفت و به‌جز Halo Infinite، شاهد گیم‌پلی عمیق دیگری نبودیم.

بعدتر به خود Halo Infinite هم می‌پردازیم، اما اکنون بگذارید درباره دیگر قسمت‌های این مراسم صحبت کنیم. یک تریلر کوتاه از نسخه‌ی جدید Forza دیدیم؛ بدون گیم‌پلی، تاریخ عرضه نامشخص. بازی State of Decay 3 معرفی شد؛ باز هم بدون گیم‌پلی، بدون تاریخ عرضه. بازی جدید و جذاب استودیوی Rare به اسم Everwild معرفی شد؛ بدون گیم‌پلی، بدون تاریخ عرضه، که البته منطقی است چون خود سازندگان بازی در مصاحبه‌ای گفته‌اند که نمی‌دانند چه مکانیک‌هایی می‌خواهند در بازی‌شان قرار دهند؛ بنابراین احتمالاً این بازی تا سال‌ها منتشر نشود. اصلاً شاید تا پایان نسل نهم شاهد عرضه‌ی آن نباشیم!

بازی Avowed را دیدم که البته واقعاً ‌جذاب به‌نظر می‌رسید. یک بازی نقش‌آفرینی فانتزی به سبک Elder Scrolls؛ حالا که Skyrim پابه‌سن گذاشته و فعلاً خبری از The Elder Scrolls 6 نیست، دیدن یک بازی جدید در این سبک، خصوصاً که استودیوی Obsidian وظیفه‌ی ساخت آن را برعهده دارد، هایپ بسیار بالایی دارد. فقط یک نکته می‌ماند؛ از این بازی هم گیم‌پلی خاصی ندیدیم و نمی‌دانیم چه زمانی عرضه می‌شود. Psychonauts 2 تا سال بعد تأخیر خورده، به Hellblade 2‌ تنها اشاره‌ای کوتاه شد در این حد که بازی در ایسلند جریان دارد، و اما Fable.

امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا

سال‌هاست که منتظر یک بازی جدید از سری Fable‌ هستیم. این فرنچایز هواداران زیادی دارد و ده سال در سکوت به‌سر برده است و با در نظر گرفتن اینکه دو نسخه‌ی آخر Fable، یکی صرفاً برای کینکت (Kinect) بود و یکی عنوان ناامیدکننده‌‌ی Fable 3، بیشتر از ده سال از آخرین نسخه‌ی خوب این بازی می‌گذرد. و البته که خیلی وقت است که شایعه‌ی ساخت جدید آن زمزمه می‌شود. یک Fable جهان‌باز که توسط پلی‌گراند گیمز (Playground Games)، سازندگان سری فورتزا هورایزن، ساخته می‌شود. از سال ۲۰۱۷ که عرضه‌ی Horizon: Zero Dawn به فیل اسپنسر نشان داد بازی‌های تک‌نفره هنوز بازار خود را دارند (نمی‌دانیم چرا انقدر طول کشید که او به این باور برسد. الان هم وقت صحبت در این باره نیست)، زمزمه‌ی ساخت یک عنوان نقش‌آفرینی توسط استودیوی پلی‌گراند گیمز را می‌شنویم. پس قطعاً رونمایی این بازی یک اتفاق جذاب برای طرفداران می‌بود؛ کمی گیم‌پلی یا نگاهی به دنیای بازی و… نه. این هم فقط یک تریلر سینماتیک کوتاه بود که بازی جدید Fable را تأیید کرد و همین. بدون گیم‌پلی، بدون تاریخ عرضه.

احتمالاً الگوی مشخص بین بازی‌های این مراسم را متوجه شده‌اید؛ بدون گیم‌پلی، بدون تاریخ عرضه‌ی مشخص. این یعنی چه؟ یعنی این بازی‌ها اصلاً آماده‌ی عرضه نیستند. بیشتر این عناوین، حداقل آن‌هایی که جذابترند، مثل Everworld و Avowed و Fable، احتمالاً در بهترین حالت، اواخر ۲۰۲۲ یا اوایل ۲۰۲۳ عرضه شوند. این یعنی احتمالاً ویترین بازی‌های انحصاری فرست پارتی اکس‌باکس سری اکس در سال اول عرضه‌ی کنسول، وضع خوبی نداشته باشد.

نکاتی که درباره آن صحبت شد، به خودی خود لزوماً مشکل تلقی نمی‌شوند. هم پلی‌استیشن ۴ و هم اکس‌باکس وان در یکی دو سال اول عرضه، وضعیت به‌شدت وخیمی از نظر عناوین فرست‌پارتی داشتند که تازه از سال ۲۰۱۵ رو به بهبود رفت. و نکته همینجاست؛ هر دو کنسول در اوایل عرضه مشکل کمبود انحصاری داشتند، یعنی هر دو با نقطه ضعف یکسانی روبه‌رو بودند. اما برای نسل جدید اینطور نیست. سونی برای پلی‌استیشن ۵ چندین انحصاری بزرگ کنار گذاشته است که چندتای آن‌ها همزمان با کنسول عرضه می‌شوند. بنابراین سری اکس باید همپای پلی‌استیشن ۵ شود، و مایکروسافت، برخلاف سونی و نینتندو، باید به‌اندازه‌ای عنوان جذاب انحصاری داشته باشد که خرید کنسولش ارزش داشته باشد، و البته که برای اکس‌باکس سری اکس این کار را نکرده است. این را زمانی می‌فهمیم که به بزرگترین و مهم‌ترین انحصاری این شرکت نگاه می‌کنیم: Halo Infinite.

امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا

بازگشت شکوهمند هیلو، Halo Infinite. تیزر این بازی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، به‌خاطر جلوه‌های بصری فوق‌العاده، نوید دادن یک هیلوی جدید که با درنظرگرفتن ریشه‌های سری بازطراحی شده، به یک تریلر افسانه‌ای بدل شد. و البته که Halo Infinite به‌عنوان یکی از بازی‌های هنگام عرضه‌ی اکس‌باکس سری اکس تأیید شده است. پس این عنوان می‌توانست نقشی را برای مایکروسافت داشته باشد که Breath of the Wild برای نینتندو داشت، و البته بلایی که بخش اکس‌باکس این شرکت در چند وقت اخیر سر خودش آورده، بر سر این بازی هم خراب شده است.

Halo Infinite بد به‌نظر نمی‌رسد. ایده‌ی یک بازی هیلو با محیط بازتر و هسته‌ی گیم‌پلی این فرنچایز، بسیار جذاب است. آنقدر جذاب که هواداران قدیمی این سری را جذب کند. مشکل اینجاست که Halo Infinite فقط همین را برای ارائه دارد. باز هم هیلو، این‌بار با کمی آزادی بیشتر. هیچ تغییر اساسی‌ای در گیم‌پلی بازی -آنطور که در God of War یا Zelda دیدیم- انجام نشده؛ همان هیلوی همیشگی است و تنها فضای مراحل بازتر شده است. و در کنار همه‌ی این‌ها، بازی واقعاً جلوه‌ی تأثیرگذاری ندارد.

همانطور که گفته شد، بازی بد به‌نظر نمی‌رسد. به‌عنوان یک بازی متوسط نسل فعلی، خیلی هم زیبا است. اما این بازی برای نسل فعلی نیست، برای نسل بعد است، و یک بازی معمولی نسل بعدی هم نیست، پرچمدار قدرتمندترین کنسول نسل بعدی است! انتظارات خیلی زیادی برای این بازی وجود داشت؛ بازگشت شکوهمند Halo و بازی‌ای که قرار است این فرنچایز را به جایگاه مهمی که در گذشته داشت، بر‌گرداند. انحصاری اصلی هنگام عرضه‌ی اکس‌باکس سری اکس. تنها انحصاری بزرگ این کنسول که در آینده‌ی مشخص عرضه می‌شود. و اگر قرار بود بازی‌ای برنامه‌ی پشتیبانی بین‌نسلی (Cross-generation) مایکروسافت را توجیه کند، هیلو می‌توانست. اگر Halo Infinite در حد انتظارات بود، راحت‌تر می‌شد فیل اسپنسر را باور کرد وقتی که گفت اکس‌باکس وان آسیبی به توسعه‌ی بازی‌های سری اکس نمی‌زند.

امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا

اما Halo Infinite در حد انتظارات نبود. نمی‌گوییم بازی بدی است. باحال به‌نظر می‌رسد. ولی همان هیلوی همیشگی است. همان چیزهایی را ارائه می‌دهد که قدیم هم وجود داشتند. هیچ تغییر بزرگی در آن انجام نشده که هواداران جدید یا آن‌هایی که ناامید شده بودند را جذب کند؛ کاری که God of War و Breath of the Wild انجام دادند. و همچنین اصلاً شبیه به یک بازی نسل بعدی نیست. بعضی از تصاویر بازی به‌طرز فجیعی ضعیف هستند (البته بازی در حرکت بهتر به‌نظر می‌رسد). اطلاعاتی هم که استودیوی سازنده‌ی بازی، Industries 343 منتشر کرده، مثل «این یک بازی برای ده سال آتی است» و «داستان‌های جدیدی با Halo Infinite روایت می‌شود» صرفاً به هایپ این عنوان آسیب می‌زنند (خصوصاً وقتی می‌فهمید اساس Halo در ۱۰ سال آینده بر سخت‌افزار اکس‌باکس وان هفت ساله بنا شده است). هیلوی جدید حتی از رهگیری پرتو (Ray-tracing) هم بی‌بهره است؛ یکی از ویژگی‌های پایه‌ نسل بعد.

بیشتر از عصبانی، ناامیدی حسی است که به سراغ ما بازی‌بازان می‌آید. دوست داشتیم اکس‌باکس را دوباره شکوفا ببینیم. دوست داشتیم شکوه Halo و Fable را دوباره حس کنیم. می‌خواستیم مایکروسافت بازیگر قوی‌ای در این صنعت باشد و رقابت قدرتمندی با سونی و نینتندو شکل دهد. ولی آن‌ها مهم‌ترین کاری که یک سازنده‌ی پلتفرم بازی باید انجام دهد، انجام نمی‌دهند. در زمینه‌ی سخت‌افزار و سرویس‌ها بسیار عالی عمل می‌کنند، ولی دوباره و دوباره در بازی‌ها شکست می‌خورند، و این بازی‌ها هستند که اهمیت اصلی را دارند، نه سخت‌افزار و سرویس‌ها. و اگر رویداد اخیر اکس‌باکس یک نکته را نشان بدهد، آن است که به‌جز Halo، اکس‌باکس برای مدتی چنین بازی قدرتمندی برای ارائه ندارد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا
امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا
امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا
امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا
امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Cpt . PRICE گفت:

    پیشاپیش شمادوستان رو به صلح و آرامش دعوت میکنم.
    وگرنه با task force 141 طرف هستید 😀

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    واقعا برای تیتر متاسفم ، والا من نا امید نشدم از کنفرانس مایکروسافت تازه خیلی هم امیدوار تر شدم به آینده مایکروسافت درسته که مردم انتظارات زیادی داشتن چه از سونی چه از مایکروسافت ولی انگار ما میخوایم بریم سر کوچه ۲ کیلو پیاز بخریم انگار نه انگار که کرونا روند زندگی در دنیا رو مختل کرده انگار نه انگار که اقتصاد دنیا داغون شده و اقتصاد ما که آسفالت شده … اصلا اگر ناشرین و کمپانی های بازیسازی روزی نتونن به دلایل موجه به برنامه هاشون برسن ما بلد و یاد گرفتیم که بهشون حق هم بدیم ؟ یا فقط طلبکاریم ازشون؟ این چه فرهنگیه؟ میدونین با دور کاری بازی ساختن یعنی چی ؟ ،،،،، بگذریم من از کنفرانس با کمبود هایی که داشت خوشم اومد و تقریبا ۱۳ انحصاری توپ داره در سال های آینده و این تازه بخشی از برنامه های ایکس باکسه ،،،،، من نامید نشدم فقط در این ایام خاص باید صبور بود با آرزوی موفقیت هم برای مایکروسافت هم پلی استیشن هم نینتندو :heart: به نظر من نسل ۹ بهترین نسل میشه صبور باشین و دمدمی مزاج نباشین و غر غر کمتر کنین 😀
    .
    .
    از امروز خیلی خیلی کمتر دیگه کامنت میزارم دلیلش اعتراض به ترول های زیاد و اعصاب خرد کن هست دیگه باید یکساعت کامنت ها رو بگردی تا یک کامنت خوب پیدا کنی ،،، اینطوری نبود گیمفا نمیدونم شاید از عوارض قرنطینه هست !

    • Neil_druckman گفت:

      امیدوار شدی؟؟؟به گرافیک داغون هیلو؟یا تریلرایی که این گیم نبودن؟؟؟امثال شمان که هر چرت و پرتی میزارن جلوشون به به چه چه میکنن که الان میگیم دلار ۲۰ هزار تومنه میگن خدا رو شکر کن چشم داری

    • xbox and halo گفت:

      من به حرفت حق میدم.
      از نظر من کنفرانس بسیار خوبی بود ولی مدیریت درست نداشت که کنفرانس را پچرخونه.
      ولی من به مایکروسافت هیچ شکی ندارم چون باز هم کارش رو بلده درست انجام بده .
      با آرزوی موفقیت هر دو کنسول

    • arm4nii گفت:

      دقبقا.استفاقا این مراسم یه مراسم پر و پیمون بود.تنها مشکلش نداشتن گیم پلی بود وگرنه اینهمه بازی انحصاری معرفی شد که نشون میده نسل بعد کلی بازی بازی داره اکس باکس سری ایکس و دیگه اتفاقات نسل فبل اتفاق نمیفته.
      فنهایی ایکس باکس خیلیم خوشحالن از داشتن اینهمه انحصاری.تا گیمپلی نمایش داده نشده نمیدونم چجوری به این نتیجه رسیدن که نامید کرده ماکروسافت هواداراشو.اینهمه بازی انحصاری +قوی ترین کنسول +بهترین سرویس گیم واقعا حقش نیست که اینجور قضاوت بشه.
      هنوزم وقت هست واسه جبران اندک اشتباهات.بیشترین اسیب رو از نظر شما گرافیک هیلو زده به کنفرانس اما از شما بعیده که میاین تحلیل میکنین چون یه تحلیلگر پیشینه بازی رو میدونه و میدونه هیلو همیشه اولویتش داشتان و گیم پلی و شوتینگ بودی و هیچموقع گرافیکش بهترینهای نسل نبوده برعکس گیم پلیش.امیدواریم گرافیکش بهتر بشه چون طرفدارا امیدشو دارن اما از طرف فنهای ماکرو ناامیدانه حرف نزنین

    • دقیقا ! این چه تیتریه !

      و این که بازم دقیقا دیگه خیلی کمتر باید کامنت گذاشت ! ماشالا سایت شده پر ترول !

      انقدر هم تعدادشون زیاده که بیای نظر خودتو بگی بیشتر دیسلایک میخوری تا این که بیای فحش بدی !

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        تیتر نظر شخصی نویسنده هست به هر حال اینطور بوده نظرشون ولی من مثل ایشون فکر نمیکنم، امیدوارم اوضاع سایت بهتر از همیشه بشه چون ترول کردن تا حد کم شاید برخی مواقع با مزه هم باشه ولی این حجم از ترول که من میبینم اعجاب آوره 😀

      • Golden_Sauber گفت:

        تیتر کجاش غلطه؟ چون واقعیت هست غلطه؟ عزیز من شما هیترا دارید به استاندارد های نسل ۷ کوچ میکنید یکم برای خودتون ارزش داشته باشید

      • Moein MM2 گفت:

        نه عزیز تیتر مشکلی نداره.چون شما بنظرت کنفرانس خوب بوده دلیل نمیشه حتما خوب بوده باشه و اکثرا با شما مخالفن واسه همین دیس میخوری. پدرکشتگی و دشمنی نداریم باهاتون که دوستان مثلا خودم میدونم که مایکرو لااقل از نسل قبل خیلی داره بهتر میشه مجموع کارش ولی بازم یه سونی فن که اون همه گیم عالی رو پلی داده از کسی که خودش رو رقیب سونی میدونه انتظار بیشتری داره و وقتی در حد سونی نباشه واکنش نشون میده و یکی از دلایل اصلیش هم کری خوندنای مایکروفنا قبل کنفرانس بود مثل سونی بعد این کنفرانس نابود میشه و … انتظار داری کسی چیزی نگه؟ وقتی مایکروفنا اون کارارو میکردن چرا شما نیومدی بهشون گیر بدی که الان این چیزا رو نبینی؟
        کامنت هم لازم نیس کم بذاری فقط کافیه جک نگی.مثلا بگی فورزا و کراس فاکر عالی هستن که کسی چیزی نمیگه ولی مشکل اونجاس که مثلا بیای بگی گرافیک هیلو خداس یا آگوست ایز کامینگ 😀
        موفق باشین

    • Wiki گفت:

      بگیم دور کاریه و کارونا تاثیر گذاشت مگه همین دور کاری و کرونا بر سونی تاثیر نمی گذاره دوست عزیز مشکل از جای دیگست

      • شما هرچی بگی اینا بهانه میارن .. پذیرفتن شکست جرات میخاد

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        ببین عزیز اینکه سونی در این صنعت کار کشته تر و با تجربه تر از مایکروسافت هست بر من یکی که با پلی استیشن زندگی کردم و میکنم پوشیده نیست دمشونم گرم خیلی هم خوشحالم بابتش اما مایکرو سافت بنده خدا تازه داره کمر خم میکنه یعنی از سال ‌۲۰۱۸ به این ور ، من به همون اندازه از کنفرانسشون راضی بودم و به عنوان کسی که الان ایکس باکس دارم به آینده برند خیلی مطمئن شدم چون مطمئنم از یکی دو سال دیگه بازی های ایکس باکس سرازیر میشه اونوقت به حرف من برس من الکی چیزی نمیگم ۳۰ ساله زندگیم گیمه ، به خاطر شرایط خاصی که مایکرو داشته و شرایط خاصی که که دنیا داره باید اندکی صبور بود و قیاس مایکرو با سونی برای گیمر هایی مثل من کلا اشتباه هست سونی برادر بزرگتر مایکرو هست در این صنعت مایکرو همین سیاستی که از ۲۰۱۸ در پیش گرفته ادامه بده قطعا در چند سال آینده موفق تر هم میشه اما در مسیر خودش نه قیاس با سونی :yes:

        • Moein MM2 گفت:

          درود بر شما
          دوست عزیز درسته هرچی شما میگین و منم قبول دارم. میدونم مایکرو خیلی داره بهتر میشه و نسل اینده موفقیت های بیشتری نسبت به نسل جاری خواهد داشت و دقیقا با اینکه گفتین نباید مایکرو و سونی مقایسه بشن رو قبول دارم چون همونطور که گفتین برتری کامل با سونی هست ولی خب اینا رو برا کی دارین میگین؟ حتی خود مایکروفنا اینارو قبول ندارن که قبل کنفرانس میومدن اونطوری ترول میکردن و میگقتن سونی بعد جولای نابود میشه و فلان فلان … انتظار داری جواب کسایی که اینا رو میگفتن داده نشه؟ کسایی که کاملا وقیحانه حتی اشتباهشون رو قبول نمیکنن و بازم به ترول ادامه میدن .انتطار سکوت از ما داری؟کسی جواب دوستی مث شما رو نمیده که درواقع ما داریم جواب همونا رو میدیم که فکر نکنن تفکرشون درسته.پس اگه میخوای سونی با مایکرو مقایسه نشه اینو در جواب به نظر مایکروفنا بگو چون وقتی میان و به سونی توهین میکنن بعدش باید توقع این رفتار رو داشته باشن.
          مایکرو داره بهتر میشه ولی بازم در قیاس با سونی ضعیف تره ولی اینو همه مایکروفنا قبول ندارن و ما هم مجبوریم براشون گرافیک هیلو و تتریس و استیت قبلی رو مثال بزنیم تا از تحریف اذهان جلوگیری بشه و درواقع داریم پاسخ ترولشون رو میدیم وگرنه با حرف منطقی مشکلی نداریم.
          موفق باشین

          • 🤘Mohsenj74 گفت:

            مخلصم دوست عزیز والا اون اشخاص مایکرو فن نیستن اونا نمیدونم چی بهشون بگم 😀 بزار به این بسنده کنیم که گیمر نیستن من خودم بار ها از کارشون ایراد گرفتم ولی نرود میخ آهنی در سنگ ، اما اونا متوجه کارشون نبودن شماها چرا با طناب اونا میوفتین تو چاه اخه جان من ترول کردنم شد کار ؟ این وقت خیلی با ارزشه ، به امید موفقیت هممون تو زندگی :rose:

            • Moein MM2 گفت:

              بزرگواری شما .معلومه که اصلا نباید بهشون فن شرکتی رو گفت چون فقط آبروی اون سازنده رو میبره وجود چنین فنایی ولی خب هرکدوم معمولا جبهه خودشون رومیگیرن و خودشون رو فن یه شرکتی میدونن.نمیشه هم بهشون چیزی گفت چون همونطور که گفتین درست بشو نیستن.
              متاسفانه متوجه کارشون هم هستن و از قصد هی تکرار میکنن و نمیدونم دلیلش چیه؟ اینکه چون هی شرکت موردعلاقشون شکست خورده کارشون رو به جنون رسونده یا فقط دوست دارن جو رو متشنج کنن. درسته ترول کردن کار خوبی نیست و امیدوارم زیاد شاهدش نباشیم که این با منطقی بودن و حرف الکی نزدن توسط همه حل میشه.
              وقت هم طلاست و امیدوارم ما هم یجوری برنامه ریزی کنیم تا به همه کارایی که برامون ارزشمند بوده باشه رسیدگی کنیم. 😀
              متشکرم از شما و امیدوارم به قله تمام اهدافتون برسید :rose:

        • AmirAgha گفت:

          حاجی تو متولد ۷۴ری!
          ینی میشه ۲۵ سال!!!
          چجوری ۳۰ سال گیمری؟
          خیلی باشه بگیریم از ۱۰ سالگی شروع کرده باشی میشه ۱۵!!

        • Drama گفت:

          محسن داداش منظورت چیه الان یعنی داری میگی مایکرو رو به پیشرفته؟اینکه گند زده و افت کرده کاملا معلومه ایکس باکس نسل ۷ رو مقایسه کن با نسل ۸ شدیدن افت کرده اینم از شروعش از نسل ۹ کنسولی با اون همه قدرت بازیاشو ببین تازه اینم بازیای انحصاریش که در حد اوایل نسل ۸ یا ۷ هستن قبول کن اسپنسر گند زد به بخش گیمینگ مایکروسافت وقتی میری گیم پس خوشحالی که داری بازیارو مفت میزنی بایدم بدونی قراره چه بازی های بی کیفیتی بازی کنی فروش و امید و انگیزه یک سازنده که بازی شاهکار بخواد بسازه به فروش و ارزش یک بازی ۶۰ دلاری کامله نه این چیزایی که مایکرو میده به اسم بازی

          • 🤘Mohsenj74 گفت:

            اینطوری نیست که شما برداشت کردین، مایکرو سافت نسل ۷ خیلی موفق بود به عنوان برندی که تقریبا تازه وارد بود اینو حتما در نظر بگیر :yes: اما نسل ۸ از شروعش خراب کرد چون متاسفانه سیاستش عوض شد و این وسط خیلی ضرر کرده خیلی از کسایی که ایکس باکس داشتن دلخور شدن یه جورایی خودم فکر میکردم ایکس باکس میشه مثل نوکیا اخرش ، اما یه چیزی فرق داشت این وسط ایکس باکس پشتش قرص بود یعنی پشتوانش مایکروسافت بود یعنی مایکرو سافت یا بخش ایکس باکس رو تعطیل میکنه یا ایکس باکس همیشه هست حالت سوم نداره :yes:
            .
            .
            با توجه به چیزی که گفتم از اویل سال ۲۰۱۷ مایکرو سافت روند دیگه ایی گرفت اول گیم پس رو آورد یه سرویس بسیار عالی و کم کم سیاست هاشو عوض کرد اما کار سختی داشت و هنوزم داره چون بقیه کمپانی ها بسیار با قدرت داشتن پیش میرفتن اما از ۲۰۱۸ به این ور به نظر من مایکرو سافت و ایکس باکسش هیچ حرکت نا امید کننده ایی نداشته با توجه به وضعیتش و داره رو به روز بهتر میشه خب این وسط کرونا هم بود به هر حال ،،،، این تحلیل من بود که میگم پیشرفت به نظرم بزودی اوضاع ایکس باکس خیلی بهتر عوض میشه

        • PS5 need UNC5 گفت:

          نظر من اینه که سیاست کلی ایکس باکس فریب مردمه حرفهای گرنبرگ رو همه رو ببین یک بار تو یوتیوب از قبل از شش ماه تا الان.از طرفی دیگر هدف اصلیشون سرویس گیم پسه که دیگه نابودی گیمه در بلند مدت تاجای که دیگر شرکتا هم مجبور میشن مشابه این سرویس رو کارکنن.مگه میشه بایک دلار بازی بفروشن بازی مبایل الان ده دلاره اخه.دیگه اینم مارو ناراحت میکنه که رقیب درستی برای سونی و ننتندو نباشه صنعت گیم عقب میوفته در آینده .وگرنه از آزار هموطن خودمون خوشحال نمیشیم

        • سال دیگه میشه بیستمین سال اکـس باکـس، یجور صحبت میکنی انگار همش پنج ساله وارد صنعت بازی شدن و سونی دویست ساله تو گیمینگه.

          • 🤘Mohsenj74 گفت:

            خب درسته حرفت ولی تجربه و تبحر سونی تو بخش کنسول خانگی خیلی بیشتره و از اونطرف مایکروسافت اشتباه بزرگی کرد در شروع نسل ۸ که کلی بابتش عقب افتاد من به آینده کنسولا خیلی خوشبین هستم به شرطی که مایکروسافت و حتی بقیه همین روش رو ادامه بدن

        • Jaber-shams گفت:

          داداش این حرفا چیه (چن سال اینده موفق تر میشه)معلوم نیست تا اونموقع کی هست و نیست باید هرکدوم در زمان حال موفق تره رو انتخاب کرد.سونی همیشه بسیار بهتر بوده وهست.حالا یه سری سر انتخاب اشتباه ایکس باکس خریدن یا سنشون کمه خانواده واسشون ایکس باکس گرفته(با کسایی که سلیقشون ایکس باکس بوده و گرفتن کار ندارم)میان بیخودی سنگ ایکسو به سینه میزنن و سونی رو ترول میکنن باید خندید واقعا چون تنها راهی که میتونن خودشونو خالی کنن همینه
          موفق باشید

          • 🤘Mohsenj74 گفت:

            اونی که سونی رو ترول میکنه قطعا گیمر نیست نمیدونم مشکلش چیه ولی مشکل بزرگی داره فک کنم 😀 در اینکه کسی از آینده خبر نداره بحثی توش نیست اما همین الان داشتن ایکس باکس کاملا باعث میشه از ویدیو گیم لذت ببری درسته انحصاری های پلی استیشنو نداری اما خب مزیت هایی هم داری و بازی کردن که فقط انحصاری ناب نیست مگه کلا چند تا انحصاری ناب هست تو ویدیو گیم؟ میخواد هر چند وقت یکی بیاد اینطوری که کنسولا کلی خاموش میمونن ، حالا من نه اهل ترول کردنم نه دشمن گیم ولی این خط این نشون اگر مایکروسافت همین مسیر رو در پیش بگیره اوضاعش خیلی بهتر میشه ، نظر شخصی من حداقل اینه :cowboy:

    • Ninja Theory گفت:

      آقا محسن خودتو ناراحت نکن
      اینجا نمیدونم چه مشکلی با مایکروسافت دارند

    • Golden_Sauber گفت:

      ماکروسافت تا امثال تورو داره هیچ وقت پیشرفتی توش نیست

  • آقا برباد رفترو خوب اومدی.کلا مراسم آبکی بود. بنظرم توی این نمایش‌ها هلبلید از همشون بهتر بود.

      • امید با اجازت خواستم زیر نظرت بنویسم،
        مقایسه مراسم سونی با مایکروسافت:
        ۱-تریلر معرفی resident evil 8(واقعا هایپ خوبی بود)
        ۲-معرفی و تاریخ انتشار بازیmarvel spider-man:miles morales(به شخصه برای من که طرفدار دنیای اسپایدی هستم هایپ خیلی زیادی داشت،به خصوص وقتی سابقه استودیو سازنده رو هم میدونیم)
        ۳-تریلر بازی Gran Turismo 7(شاهکار)
        ۴-معرفی بازی stray(به نظر بازی خوبی هست)
        ۵-رونمایی از بازی Ratchet&Clank:Rif apart,(که البته اطلاعاتی هم از بازی نمایش داده شد)
        ۶-معرفی و تریلر از بازی جدید Project Athia(عنوان انحصاری پلی ۵ ساخته اسکورانیکس و استودیو لومینوس)
        ۷-عنوان انحصاری کنسولی kena:bridge of spirits(تریلر گیم پلی)
        ۸-عنوان انحصاری Destruction allStar
        ۹-عنوان Ghostwire:Tokyo(انحصاری زمانی،)
        ۱۰-hitman 3(مولتی پلتفرم،که البته استقبال خوب بازی بازان رو داشت،)
        ۱۱-بازسازی شاهکار Demon souls(انحصاری پلی استیشن ۵)
        ۱۲-تریلر معرفی Horizon:forbidden west(شاهکار سونی)
        ۱۳-معرفی بازی pragmata
        ۱۴-عنوان انحصاری کنسولی solar ash(برای ps4.ps5و رایانه شخصی)
        ۱۵-بازی bugsnax
        ۱۶-بازی sack boy:a big adventure
        ۱۷-پایان مراسم هم با رونمایی از ظاهر کنسول پلی استیشن ۵ به اتمام رسید،
        ۱۸- بخوایم مراسم سونی رو با مایکروسافت مقایسه کنیم متاسفانه باید بگم مایکروسافت بسیار ضعیف عمل کرد،(البته نمیگم مراسم مایکروسافت بد بود،ولی در مقایسه با سونی خیلی ضعیف کار کرد،)
        فقط یه تریلر از گیم پلی هیلو(متاسفانه گرافیک ناامید کننده)و بقیه همش معرفی بازی(نه گیم پلی،نه تاریخ انتشار،و نکته دیگه اینکه بازیهایی که معرفی شدن،نمیتونن به مایکروسافت برای فروش بیشتر کنسولش کمک کنن،باید مایکروسافت بازیهایی رو معرفی کنه که دلیل خرید کنسول باشن و واقعا هایپ اساسی ایجاد کنن،
        با تشکر از آقای پارسا اقتصادی از مقاله و تحلیل خوبتون

      • منظورش همون بود دیگ اینکه نمایش نداشت بهترین عملکردو ثبت کرده :laugh:

      • آره ولی کلی گفتم.میدونی اینا آماده نبودن این مراسم گذاشتن که فقط چنتا بازی معرفی کنن که از سونی کم نیارن وگرنه اکثرشون پیش تولید هستن. چی بگم ایشالا در آینده بهتر بشه والا ما کسیو مسخره نمی‌کنیم. منم دوست دارم ایکس باکسم پیشرفت کنه خودمم یه زمانی ۳۶۰ داشتم.

  • Ninja Theory گفت:

    تنها چیزی که دربارش نوشتید گیمپلی halo infinite بود
    به جا تحلیل کنفرانس میتونستید بنویسید تحلیل گیمپلی halo infinite
    کنفرانس تو معرفی بازی بینظیر بود fable و stalker و awoved و forza motorsport و warhammer و state of devay 3 و tell me why و crossfire x و everwild و……

    • Neil_druckman گفت:

      اگه سونی یه نمایش بده حتی بازی بعدی ناتی داگ توش باشه اما توی اون نمایش(اول بگم بقیه بازیام جز فیبل و استالکر بقیه مالی نبودن) خب داشتم میگفتم تو اون نمایش گاد جدید رو نشون بدن که افتضاح باشه و گرافیک نسل ۷(اوایلش) با لول دیزاین صفر باشه کل اون نمایش به فنا میره.

    • داداش در مورد کلمه‌ی ((بی‌نظیر)) که گفتی…
      درسته که اصلی‌ترین موضوع انتخاب هر محصولی علاقه و سلیقس…اما اگه بخوایم از منظر تجاری به موضوع نگاه کنیم و استقبال عموم….
      مایکروسافت خودش اومد یه ضربه‌ی وحشتناک همون اول کار به خودش زد که دیگه جبرانش بی فایده بود…
      تیمی که وظیفه چیدمان نمایش‌هارو به عهده داشت به بدترین شکل عمل کرد و هیلویی پخش شد که قطعا به تنهایی…قبل از مراسم…۵۰٪ هایپ مراسمو به دوش میکشید…
      به قول نویسنده عزیز…فقط یه هیلو بود…بدون جلوه‌های بصری خیره‌کننده…بدون جزییات….بدون نوآوری….بدون هر چیزی که چشمو به خودش خیره کنه…نشون دادن اون هیولای بی‌کیفیت که آخر تریلرم پخش شد حکم دهن‌کجی سازنده به طرفدار بود…لطفا یک بار دیگه طراحیه فاجعه بار اون باسو تماشا کن…
      حداقل از دو اسم بزرگ دیگه‌ی زیر نظر مایکرو((فیبل و فورزا)) باید یه مانور گرافیکی تحویلمون میدادن…اما اونم محقق نشد…
      حتی استاکر و کراس‌فایرایکس…
      کسی که از شکست سونی یا ماکرو خوشحال بشه قطعا گیمر نیست…اما لطفا نقدو‌ به حساب هیت نزارید…

    • ramin.1991 گفت:

      خوب تو فقط قسمت هیلو رو خوندی
      وگرنه تو متن راجب همین لیستتم بود
      اما خوب وقتی هایپ اصلی مراسم واسه هیلو بود و انجوری خورد تو حاله همه بایدم راجبش بیشتر صحبت کرد
      من خودم فقط واسه هیلو و هلبلید نشستم پا مراسم
      به نظر من بجا این لیست نوشتنا الکی که جدیدا تو این سایت مد شده یه خورده ام منطق داشته باشید
      همش لیست لیست لیست اخرشم…
      خودتون اذیت میشین
      ما که فقط

    • Rog strix گفت:

      صادقانه بگویم جایزه بهترین ماله کشی به شما تعلق میگیرد :rotfl: :rotfl:

    • Golden_Sauber گفت:

      شما واقعاً قانع هستی یاد مرتاض های هندی افتادم
      بازی نسل ۶ هم بدن خوراک هیتر های غیر منطقی مثله شما بازم زیادتونه!!! همه دنیا دارن میکوبن مراسم رو باز تعصب بیخود…

  • ُSethHunter گفت:

    یادش بخیر یه زمانی اسم هیلو میومد بدون اینکه به چیزی کار داشته باشیم بلافاصله میخریدیمش
    چون میدونستیم بانجی شاهکار قراره تحویلمون بده
    کی فکرشو میکرد سیاست های اسپنسر بتونه یه غولی مثل هیلو رو به این شکل از عرش به فرش بکشه
    اسپنسر از ۲۰۱۴ که مسئولیت بخش گیمینگ رو برعهده گرفت کلا رفت سمت آنلاین
    حرفاشو همه یادمون هست که میگفت دوران بازیای آفلاین دیگه تموم شده
    اما سونی خلافشو بهش ثابت کرد. ۲۰۱۵ بلابورن اومد، ۲۰۱۶ آنچارتد، ۲۰۱۷ هورایزن، ۲۰۱۸ گاد و اسپایدی
    و تازه اسپنسر فهمید نخیر از این خبرا نیست
    حالا از ۲۰۱۸ تازه به فکر خرید استودیو افتاده. چطور این استودیو ها میخوان تو این مدت کم بازی خوب بسازن براش ؟؟ خیلی هاشون تازه ساخت بازی های قبلیشون تموم شده بود بعضیاشون هنوز وسط ساخت بودن
    سیاست های مسخره گیم پس فیلر هم در کنارش. اومدن تمام گیم ها روز اول رو گیم پس. مجبور کردن استودیو ها به ساخت بازی هایی که درش تخصص ندارن. هایپ پشت هایپ ادعا پشت ادعا بدون اینکه چیزی حتی نزدیک به هایپ و ادعاشون داشته باشن. تقصیر استودیوهاشونم نیست. اتفاقا استودیو های خوبی هم هستن. این سیاست هاشونه که داره نابودشون میکنه. حتی اگه بازی خوب هم بسازن، این هایپ ها زیادی بزرگشون میکنن و ایرادای کوچیکشون، بزرگ به نظر میاد.
    همین هیلو مشخصه آماده نیست اما مثل اینکه میخوان همینجوری ناقص لانچش کنن تا فقط با لانچ کنسول همزمان باشه. فکرشو بکن این همه سال کار کنی روی یه بازی با اون همه بودجه بعد برگردن بگن بازیت عملا مجانی قراره روی گیم پس قرار بگیره از روز اول. به شخصه من هم جای کارمندای ۳۴۳ باشم زحمت خاصی نمیکشم رو بازی
    چون ارزششو نداره. نه فقط ارزش مادی. بلکه ارزش معنویشم از بین رفته. هیلو شده گیم پس فیلر. از این توهین بزرگتر به فرنچایز هیلو واقعا نمیتونم متصور بشم.
    اگر واقعا طرفدار اکس باکسین، طرفدار هیلو هستین، کلا طرفدار گیمینگ هستین، نباید این چیزا رو قبول کنین
    پاراگراف آخر مقاله خودش گویای حس همه گیمرای واقعیه…

  • GrandWarden گفت:

    ممنون از شما آقای اقتصادی.
    امیدوارم مایکروسافت برای مراسم بعدیش حسابی با دست پر ظاهر بشه و با معرفی سری اس و نمایش گیم پلی عناوین معرفی شده و مهم تر از همه معرفی آی پی های جدید،حسابی هممونو شگفت زده کنه و تنور رقابت رو برای نسل نهم داغ نگه داره.

  • Truman show گفت:

    استارت نسل نهم از همین کنفرانس ها شروع میشه که کنسول ها با نواوری و ایپی های بزرگ فروش خودشون رو تو ابتدای نسل تعیین میکنن که خب متاسفانه مایکروسافت این استارت رو اصلا نتونست اونجور که باید بزنه، ساخت ایپی بزرگی مثل هیلو و تبلیغات فراوان به هیچ وجه با نمایش این بازی همخوانی نداشت و بار دیگه فرمول تکراری حرف های پوچ و بدون عمل رو نشون داد و این رویه خوبی نیستش و محکوم به شکسته..

  • Neil_druckman گفت:

    فیبل اگه خراب کنه یعنی دیگه واقعا اسپنسر مقصره چون با توجه به چیزی که از پلی گروند دیدیم قطعا این عنوان باید شاهکار بشه مگر اینکه بخوان انلاینش کنن یا سرویس محور یا کواپ که فاتحش خوندس

    هیلو رسمن باعث شد من تهوع بگیرم بعد جالبه چطور دفاع میکنن اصلا محیط بازی لول دیزاین نداره گرافیک در حد نسل ۷ هم نیست شما برو کیفیت تسکچرا ادما رو با gta v رو ایکس باکس ۳۶۰ مقایسه کن اخه.فیزیکم که نداشت کلن.حتی لباس مستر چیف هم درست در نیاوردن چون اصلا بازیساز ندارن

  • yousofkh گفت:

    مقاله عالی بود یعنی حرف دل خیلی هارو زدید. کلا تنها چیزیش که بنظرم خوب بود و مخصوصا من یکی رو یهویی سوپرایز کرد بازی جدید ابسیدین که کپی پیست الدر اسکرولز بود و در سکوت خبری الدر ۶ واقعا اگه زودتر عرضه بشه خیلی خوب میشه و اینکه تایید شد پلی گراند فیبل رو میسازه هم خبر خوبی بود تریلر کراس فایر هم خفن بود ولی بقیه از دم ناامید کننده بودند

  • OXONE گفت:

    ینی خودایی دلم برا این بنده خداها میسوزه …
    فک کن ۷ سال یه بازی درست درمون نداشتن بازی کنن و بعد سر معرفی هیلو انفینیت انگار موعودشون ظهور کرده … که اونم شاهد بودیم چی شد :brokenheart: :loser:
    چیه اون کنسول باوو بندازش دور برو یه اسلیم دسته دو بخر آنچارتد و بلادبورن پلی بده تفاوت زمین تا اسمون رو متوجه بشی :/ :/

  • خسته نباشید آقای اقتصادی
    این که تیتر زدید امید بر باد رفته هنوز بر باد نرفته
    بازی هیلو تا زمان انتشار فاصله زیادی داره و می تونن خیلی از چیزا رو تغییر بدن یا حتی تاخیر بزنن
    قبلاً هم گفتن مدت زمان Xbox games showcase یک ساعته بنابراین منم توقع گیم پلی طولانی نداشتم در واقع میشد فهمید که اکثر بازی ها به صورت تیزر هستن
    باز باید صبر کرد باید ببینیم در آینده چه برنامه ای دارن

  • Geralt74 گفت:

    شما همه رو درباره هیلو نوشتی
    اینم میگفتی همش رایگانه
    اینم میگفتی بیش از ۲۰ تا بازی معرفی شد
    هیلو تو اکس باکس طرفدار خودشو داره
    بله هیلو خراب کرد از لحاظ گرافیک ولی خبر دادند پیشرفت میکنه گرافیکش
    من به شخصه طرفدار هیلو و گیرز نستم ولی صادقانه مراسم اکس باکس خوب بود تازه همه بازی ها رایگان
    همه گیر دادن به هیلو
    اصلن من نمیدونم فازشون چی بوده واسه هیلو با این وضعش

    • Sajad Fiction گفت:

      میدونستم اینو میگین
      پیش خودم فکر میکردم طرفدارای xbox هم از این مراسم ناراضین، ولی بعد فهمیدم که بعد از دیدن این مراسم به خودشون میگن درسته چیز خاصی نیستن ولی ۱۰ دلاره!!!
      درسته هیلو اینفینیت بد بود ولی قیمتش ۱ دلاره(ماه اول)
      اگه قیمت بازی ها در جهان کلا ۱ دلار بود(بر فرض محال) اونوقت این مراسم شاکار بود ولی بازی ها ۶۰ دلاره پس اینا همون ارزش ۱۰ دلار رو دارن نه بیشتر!!!!!!
      دوستان گلم بهتون که گوست آو سوشیما در ۳ روز بیشتر از کل فروش گیرز ۵ تو گیم پس(گر چه ۱۰ یا ۱ دلاری بوده ارزش گیرز تو گیم پس) فروش کرده
      دلیل نبود چیزی مثل گیم پس تو پلی استیشن اینه
      #فیل اسپنسر بدل دان متریک

      • Geralt74 گفت:

        واسه نسل ۹ به جز xbox علنن واسه ما ایرانی ها هیچ پلتفرم دیگه ای نمیصرفه
        من فن بوی نیستم
        گیمر ام
        واسه یه گیمر خصوصا تو ایران بحث مالی مهمترین چیزه
        و خوشبختانه xbox با نسل ۸ از نظر انحصاری قابل مقایسه نیس
        اونموقع که ps4 داشتم الان احساس میکنم تو یه زندان بودم
        زندان انحصاری
        شاید ۱۰ تا بازی مولتی پلتفرم بازی کرده بودم ولی همه ی انحصاری های سونی رو بازی کردم به جز سوشیما
        حتی واسه لست دو رفتم پلی کرایه کردم و ۴۰۰ تومن پیاده شدم که بعدش به خودم فحش میدادم که چرا اینکارو کردم
        ولی تهش لذت تو ایکس باکسه نه پلی
        منی که ۷ ماه یه بار مجبور بودم واسه خاطر هزینه بالای پلی ۱۵ تا بازی رو فقط بازی کنم که یه سریش هم تکراری در میومد حالا ps5 که بماند هزینه هاش نجومیه
        ولی الان تو یه ماه نزدیک ۱۰ تا بازی رو تموم میکنم
        و لذت واقعی رو الان میبرم
        دقیقا مث ایفون و اندروید
        امیدوارم همه با هر پلتفرمی که دارن لذت ببرن
        اون موقع که تازه اکس باکس گرفته بودم تا گذاشتم یه بازی دانلود بشه گفتم واااااای چه لذتی داره خودت هر وقت بخوای بازی دانلود کنی وااااای چه لذتی داره انلاین بازی کنی خدایا اینا واقعیه

        • Mikasa گفت:

          اینکه بلد نیستی چطور رو پلی استیشن ارزون بازی کنی رو گردن کنسول ننداز
          خیلی اگه خواهان بازی بودی
          یبار پول بازی میدادی تموم میکردی دیسکشو با یکم ضرر میفروختی میرفتی بازی بعدی! اینجایی که ما هستیم هر بازیو با ٢٠ تومن ضرر میفروشیم میریم بازی بعدیو دیسکی میخریم
          ماهی چهارتا بازی عوض کنی تهش ٨٠ تومن ضرره
          اگه خواهان گیم بودی میتونستی چهارتا رفیق پیدا کنی باهم بازی بخرین به نوبت عوض کنین یا چند نفره باهم بازیو بخرین!
          میتونستی بری با یکی رفیق شی که کلی بازی رو اکانتش داره و اون بازیای تورو بره و تو بازیای اون رو
          میتونستی اکانت ظرفیتی بگیری !
          میتونی پلاس ۵ تومنی بگیری هر ماه دوتا بازی مفت
          Psnow نمیدونم تو ایران چطور کار میکنه ولی احتمالا از نسل بعد اونم بهتر بشه
          آنلاین بازی کردنو که تو پلی استیشنم میشه زد
          گیمر شده کارگری کنه ولی پول جور میکنه . خیلیارو میشناسم رفتن عین مرد کار کردن پول گوست و لستو در بیارن بازی کنن هرچند میتونستن ظرفیتیم برن
          برای گیمر واقعی بازی مهمترین چیزه نه پول. یه گیمر واقعی لذتی که. از یه بازی برده رو با پول عوض نمیکنه من بدونم بلادبورن ٢ یا گاد اف وار میاد حاضرم برم حمالی کنم پول ps5 رو جور کنم از زیر سنگم شده بازیش کنم
          چرا باید برم چند میلیون بدم دستگاهی که بازیای مورد علاقم توش نیستن؟ چون ارزونه؟
          من برام ارزش بازی با پول سنجیده نمیشه و چون حاضر نیستم بخاطر چند میلیون تومن اینور اونوراز تجربه بازی مورد علاقم بگذرم
          برای یه نفر که به انحصاری دلبستگی نداره البته عادیه حرفت
          برای اوناییکه بهترین تجربه هاشون انحصاری بوده
          پول بی معنیه

  • Mojtabaps4 گفت:

    من خودم الان xbox دارم به دلایل مالی ps4 داشتم فروختم هم فت داشتم هم اسلیم.دوباره می خوام بخرم.مگه میشه بدون خدای جنگ و انچارتد زندگی کرد .به نظرم نسل بعدبه جای ایکس باکس باید یه ps4 خرید

  • چرا به matt booty اشاره نکردین
    باحال ترین بخش کنفرانس بود :rotfl:

  • Ahmad_bk گفت:

    اونچه که عیان است چه حاجت به بیان هست
    این ایکس فنایی که مایکرو از دهنشون نمیفته و همیشه چشمشون به ایندس یکم بیان نزدیکتر موضوع رو از نزدیک نگاه کنین آقا من الان ایکس وان دارم ولی بازی ندارم
    ینی یه هک اند اسلش درست و حسابی واسه منی که مخاطب مایکرو هستم وجود نداره اصلا واسم آرزو شده
    بعد فیل میاد از آینده روشن حرف میزنه
    از تنوع باریاش حرف میزنه که هر سبک و سلیقه ای رو پوشش میده
    نمیگم بده خیلیم خوبه ولی حرفه با حرفم که نمیشه بازی کرد
    به جای tell me why دو تا بازی خوب بده مثل هورایزن زیرو داون،انچارتد،بازیهای هک اند اسلش،ایکس فنا به همچین بازیهایی نیاز دارند

  • Pazikon گفت:

    من نسل هفت ۳۶۰ داشتم و این نسل رو کاملا با یک PS4 معمولی به قول دوستان فت طی کردم وو کاملا راضیم شاید اکس باکس نتونست منو از انتخابم پشیمون کنه بر عکس نینتندو سوویچ که بسیار جذاب بود تو چند سال گذشته حالا از اینها بگذریم ولی معتقدم مایکروسافت نمیتونه شکست رو قبول کنه، خودش هم میدونه که راه اشتباهی رو بعد از موفقیت ۳۶۰ در پیش گرفته و باید اصلاح بشه، ایده‌ی سرویس گیم پس عالیه ولی نمیتونه چیزی که طرفدارای اکس‌باکس دوست دارن رو برآورده کنه، چیزی که پلی استیشن رو از بقیه جدا میکنه اینه که میدونن مشتری‌هاشون میخوان هر سال حداقل یک انحصاری در حد ۱۰ به قول آقای آقابابایی عرضه کنن، در مایکروسافت طی چند سال گذشته سرمایه ها روی هر چیزی غیر ساختن یک بازی در حد لست ۲ یا گاد ‌آو وار متمرکز شده اکس باکس برای برگشتن به رقابت با پلی استیشن هر سال نیاز به یک یا دو بازی مثل اینها داره، این کار چندان سختی نیست با استودیو‌هایی که داره، شاید هیلو نتونه در زمان عرضه انتظارات رو براورده کنه چون برای نسل قبل معرفی شد و کلا از پایه نسل هشتم به حساب میاد ولی اگر تمرکزشون رو بزارن روی هلبلید و فیبل میتونن ازشون بازیای باکیفیتی در دربیارن مطمئنم با قدرت اکس باکس سری اکس میتونن همه رو انگشت به دهان کنن، ولی متاسفانه با تمرکز روی قابلیت پشتیبانی از دو نسل هم کیفیت بازیا رو میارن پایین و هم بازار رو از دست میدن خلاصه یکی دو انحصاری با کیفیت در حد گوتی و سرویس گیمپس کافیه تا دوباره همه رو از خودش راضی کنه، خیلی سخته که بتونه به این زودیها کسی که جذب پلی‌استیشن شده رو وادار کنه بیاد اکس‌باکس بخره ولی حدقل میتونه اونایی که تازه دنبال خرید یک کنسول برای نسل بعد هستن رو به خودش جذب بکنه.

  • یادتونه می گفتن صبر کنین تا کنفرانس جولای بعد درباره شکست ایکس باکس مقاله درست کنین؟ :laugh:

  • Xseries
    یعنی هفته بعد یه دگرگونی عجیبی در صنعت گیم رخ میده
    خیلیها انگشت به دهن میمون فقط با گرافیک هل بلید
    الباقی بمانند
    .
    این تازه یه چشمه از طوفان سبز بود
    هفته بعدی قراره نسل نهم عوض بشه
    .
    .
    Redm0ndy.xbox
    عملا همه چی رو روشن کرد و عده ای رو روسیاه….خارق‌العاده بود تو یکلام….عشق این سنوئا…
    بشدت منتظره پروژه مارا و هل بلید هستم…مرسی نینجا تئوریه خبره و کاربلد…
    تا ابد با ماکرو
    مرسی که هستی ماکرو
    طوفان سبز بزودی
    .
    .
    Ninja Theory
    هیلو حماسی است
    هلبلید عظیم و احساسی است
    پروژه مارا و اینسایت پروژه واقعی است
    فیبل عمیق است
    پرفکت دارک شاهکار است
    فورتزا سرگرم کننده است
    مدیوم و کراس فایر زیبا است
    اوری آرامش بخشه
    .
    .

    ۲۳th July: Storm is coming soon
    چشم استاد بزرگ صنعت گیم
    عقب موندن رو بهتون نشون میده
    ۱۲nd days before days

    به خاطرشون ۱ دقیقه سکوت

    • Ahmad_bk گفت:

      معمولا این افراد سناشون پایینه حالا سن مطرح نیس
      احتمالا اینا بخاطر ارزونتر بودن بازیاش نسبت به پی اس دست به خرید ایکس باکس زدن(مثل من) که ینی تقدیر اینا رو (ما رو) به اینجا رسونده و معمولا همه ما نسبت به کنسولی که داریم حس خوبی داریم در نتیجه یه گزینه فقط وجود داره و اونم تعریف کردن از کنسولیه که داریم و بعضیا بخاطر اینکه تو چشم باشن میان چیکار میکنن از این حرفای قلمبه سلمبه میزنن
      به هرحال آدمی جایزالخطاس ببخشیدشون و اینقدر اذیتشون نکنید 😀
      هیچوقت حرف یکیشونو یادم نمیره که می‌گفت مایکرو یه قدم جلوتره از سونی خخخخخ ای خدا
      لطفاً تایید

      • Rog strix گفت:

        بله خب ،بهترین کامنتی بود که تو این چند وقته خوندم :yes:
        بنده از سگا و ps1 و ps2 شروع کردم و تو نسل هفت که رسیدم x360 و pc گرفتم،البته با pc فقط ژنرال و age of empire رو پلی میدادم،ps3 اونقدر گرون بود و کپی خور نبود مجبور شدم رو بیارم به ۳۶۰ ولی از حق نگذریم کنسول شاهکاری بود ۳۶۰ مخصوصا طراحی نسخه فتش.یادش بخیر برکینگ بد رو نگاه میکردم و جسی پینکمن x360 فت سفید داشت ،چه کیفی میکردم در حالی که pc ایم قوی تر بود ازش :laugh: نسل ۸ هم که ps4 گرفتم و ۶سال ازش کار کشیدم و اون قسمت براقش که شده بود دفتر نقاشی ،بعد رسیدیم به حرف شما که محدودیت داشتم و نمیتونستم بازی که هکی اکانتی بود رو بگیرم انقد گرون شده بود و اون اوایل که باکس دیجیتالی اومد ps4 رو فروختم چون دیگه تمام انحصاری ها رو بجز لست و سوشیما زده بودم و یکی ازونا گرفتم و الان با ۱۴۰ تو ۱۸ تا بازی تاپ رو توش میزم که در حالی این بازی ها تو ps4 باید ۱ تومن خرج هکی کنی.بنده الان باکس دارم و خیلی هم خوبه و این ۱۸ تا بازی هکی رو بازی میکنم ولی شرف داره به اون گیم پس مزخرف.صبح تا شب دووم اترنال بزنی بهتره از هیلو ۵ تو گیم پسه.با دسته اشم خیلی بیشتر از ps4 حال میکنم.خیلی کامله.وللی ولی ولی نمیام خودمو گول بزنم و از سونی بد بگم و از ماکرو خوب.چون ماکرو واقعا کم گزاشته.من الان همه ی این بازی هایی که پلی میدم با باکس همش مولتیه.تو رد دد همش تو کازینو ها ولو و تو جنگل شکار .بحث ما اینه که خودمونو گول نزنیم و در ضمن خیلی بدم میاد ازین اسپنسر :laugh:

    • Moein MM2 گفت:

      وای خدا :laugh: 😀 چه جملات آشنایی. همه شونو یادمه :mean:
      هیچ کدومشون جز یه نفر اسم اکانتش همون قبلی نیس تا دقیق بفهمیم کدومه چن تا جواب خوشگل بهش بدیم 😀
      خیلی از حساب هایی که این نطرات رو دادن دیگه بین ما نیستن{ یا عوض کردن یا تهجد در غار رو به روسیاهی ترجیح دادن} و منم به احترامشون یه دقیقه سکوت میکنم 😐
      دلم برا Xseries و خنده هاش تنگ شده 😀 :rotfl: آ گوست ایز کامینگ :rotfl:

  • G.LN گفت:

    منم موافقم بایستی بیشتر گیمپلی معرفی میکردن تا بدونیم با چه چیزایی سروکار داریم، اما راجب هیلو من که ازش راضی بودم و مدیوم هم اتفاقا عالی بود. در مورد فیبل همین که نشان داده playground games داره میسازه کافیه و مطمئنم بازی خیلی خوبی ازش در میاد، اتفاقا برخلاف تصور همین تیزر خیلی امیدوارکننده بود چونکه مشخص شد استودیوی کاربلدی داره اینو میسازه.

  • sony.k گفت:

    با این نمایش بد از مایکروسافت، احتمالا سونی اعتماد به نفس برای قیمت‌گذاری بالا برای ps5 رو به دست میاره. به خصوص اگه دیدید که سونی در آینده نزدیک برگ برنده دیگه ای رو کرد، میتونید تقریبا مطمئن شید که میخواد قیمت بالا بذاره. وگرنه تو این شرایط سونی نیازی به رو کردن برگ برنده دیگه ای نداره‌.

  • kia (Bye All) گفت:

    خوشبحال پی سی فنا مهم نیست کنفرانس سونی باشه ایکس باکس باشه یوبی باشه پی سی باشه به همه بازیها دسترسی دارن و هر پنج سال یه بار بازی نمیکنن :rotfl:

  • M_A.REZAIE گفت:

    آقای اقتصادی تحلیل این کنفرانس نیاز به گفتن نقاط ضعف و قوت بسیاری داشت که متاسفانه گفته نشد. البته اگه یه مقایسه هم با کنفرانس سونی میکردین و جمع بندیتونم یکم بهتر بود تحلیلتون عالی میشد.

  • Microbsoft گفت:

    بدترین کنفرانس تاریخ :no:

  • warlock گفت:

    متن مقاله رو خوب انتخاب کردی فقط با یه کمی تفاوت که از این نظر امید برباد رفته هست که عده ای همیشه هستن و دوست داشتن که مایکی بد عمل کنه و چیزی برای نمایش نداشته باشه،ولی متاسفانه یا خوشبختانه امید این عده یا خود شما نویسنده این مقاله برباد رفت…چون مایکی خوب عمل کرد و تونست یه سری از بازیهاش رو برای سری ایکس نمایان کنه،که حداقل بفهمیم در آینده چه عناوینی در اختیارمون قرار میگیره،قبلنا که استدیوهاش کم بودن میگفتن ای پی زیاد نداره الان که زیاد شده و تازه دست به کار شدن میگفتن بابا مثل سونی حداقل یه چیز نشون بده که بفهمیم یه بازیهای جدیدی غیر از فرمول سه گانه همیشگیش داره یا نه،الان که نشون داده میگید همشون cgi یا رو موتور گرافیکی بودن و از این حرفها…دو روز دیگه هم از این حرفهای تکراری،اما راجب هیلو بگم مثل همیشه کار خودش رو به خوبی انجام داده،اونهایی هم که مشکلی با گرافیک بازی دارن بهتره بدونن نسخه های قدیمی هیلو همیشه سبک گرافیکیشون به این شکل بوده نه رئال و واقیعیت،اتفاقا خیلی هم زیبا دو دوست داشتنیه رنگ بندی های این عنوان،البته میتونید تریلر رو با کیفیت ۴k و ۶۰ fps دان کنید ولذت ببرید.

  • Saman.88 گفت:

    بازم پی سی ایکس‌باکس عشقه.✌

  • Classified گفت:

    متاسفانه تعصب بی جایی از طرف فن های سونی حاکم شده که قطعا نتیجه ی فن بازیه بعضی از مایکروسافتی های اینجاست
    من خطابم با دوستان پی اس فنه
    من به شخصه با وجود علاقم به مایکروسافت قبول دارم بازی هایی که سونی معرفی کرد محشر بودن و قطعا من از تجربش محروم بودم
    دوستانه من مایکروسافت درحال پوست اندازیه و هنوز مونده تا تویه یه نمایش یه ای پی جدید رونمایی کنه و واقعا از همون اول احساس یه بازیه فوق العادرو بده
    مطمنا قرار نبود تو این نمایش tlou 3 نشون بدیم یا god of war xbox edition
    قراره یچیزه جدید باشه که هیچ کدوممون نظری راجبش نداریم و حتی فکرشم نکردیم
    هر چی که نشون داده شده طبق سیاسته قبلیه مایکروسافته که ای پی های معروفو سریشو بسازن
    Halo sod3 fable forza
    و اگر دقت کنین اصرار مایکروسافت به نشون دادن انحصاری های ترد پارتی(زمانی یا کنسولی) برای پر کردن این فرصت چند سالس تا خودش با استودیو های فرست پارتی ای پی جدید بسازه

  • اوسعلی گفت:

    بازی های انحصاری زمانی که در مراسم مایکرو معرفی شدن و بعد از مدتی برای ps5 میان:
    the gunk
    Tetris Effect Connected
    Warhammer 40K Darktide
    S.T.A.L.K.E.R 2
    As Dusk Falls
    The Medium
    بازی های مولتی پلتفرم معرفی شده:
    Hello Neighbour 2
    Psychonauts 2
    The Outer Worlds
    مثلث فورزا گیرز هیلو تبدیل شده به نیم خط فورزا هیلو تازه هیلو برای نسل هفت هست :rotfl:
    اگه باور نمیکنید برید تحلیل سایت های دیگه رو ببنید مثل ن.و.ب.ج.ی
    lunch exclusive یعنی در زمان عرضه انحصاری هستن ولی بعدن (۹ ماه تا ۱سال) برای ps5 میان :rotfl:

  • Mohamad.h گفت:

    لطفا تا آخر نظر من رو مطالعه کنید و سپس جواب‌های محترمانه خودتونو برای من ارسال کنید. نویسنده در اختتامیه مقاله نوشته که بازی مهم‌تر از سرویس و سایر خدمات هست و مایکروسافت نشون داد که جز Halo بازی بزرگ دیگه‌ای نداره. متاسفانه باید خدمت شخص نویسنده عرض کنم که تا الان ۲۷ بازی انحصاری کامل + انحصاری زمانی برای Xbox Series X تایید شده، این درحالیه که تعداد این بازی‌های انحصاری روی کنسول PS5 عدد ۲۲ هست و فعلا از لحاظ تعداد انحصاری ایکس باکس عملکرد بهتری داره. در متن مقاله نوشته شده بود که اکثر بازی‌ها فاقد تاریخ عرضه بودن. باید خدمت شخص نویسنده عرض کنم که کنسول PS5 تا الان که داریم با هم صحبت می‌کنیم تنها یک بازی انحصاری در زمان لانچش داره که اونم Spider Man Miles Morales هست. این درحالیه که Xbox Series X پنج انحصاری لانچ داره (Halo Infinite، Tell me Why، Scorn، The Medium و The Ascent). در متن مقاله ذکر شده بود که عدم نمایش گیم‌پلی در مراسم یکی از نقاط ضعفش بود. اولین سوال من از آقای نویسنده اینه که آیا بازی The Last of Us Part II در تریلر معرفی نمایش گیم‌پلی داشت که از State of Decay 3 و… انتظار گیم‌پلی در اولین رونمایی دارید؟ بازی‌هایی که در نمایش‌هاشون گیم‌پلی داشتن و رگه‌هایی از گیم‌پلی در تریلرهاشون دیده می‌شد عناوینی چون CrossfireX، Halo Infinite، The Medium، ‌‌Avowed، Everwild، Warhammer 4000 Darktide و Forza Motorsport هستن. پس ادعا اینکه نمایش فقط دارای تریلرهای سینماتیک بود ادعای غلطی هست. بیاید به عناوین انحصاری معرفی شده برای PlayStation 5 نگاهی بندازیم. آیا جز اینه که تا الان از Spider man Miles Morales، Horizon 2، Grand Turismo و Demon’s Souls و… هنوز گیم‌پلی طولانی ندیدیم؟ آیا نمایش گیم‌پلی عناوین انحصاری ایکس باکس و سونی باهم فرق داره؟ جواب من نه هست. حالا می‌خوام درخصوص عناوین معرفی شده و بزرگ بودنشون بگم که ادعای کسل کننده بودن مراسم رو به کل از بین ببرم. بازی The Medium، بازی ترسناکی که ترانه‌ساز بازی Silent Hill 2 وظیفه آهنگسازیش رو برعهده داره. سازنده بازی استودیو Bloober Team هست که در کارنامش ساخت عناوین موفقی چون Layers of fear و Observer دیده می‌شه. این بازی انحصاری زمانی ایکس باکسه و درصورت خریداری شدن استودیو سازنده توسط مایکروسافت به انحصاری کامل این کنسول تبدیل می‌شه. بازی Avowed که ساخته جدید استودیو Obsidian، یکی از بزرگ‌ترین نقش آفرینی ساز‌های حال حاضر صنعت گیم که سابقه ساخت بازی‌هایی چون Fallout New Vegas و همین The Outer Worlds که پارسال نامزد دریافت جایزه بازی سال بود در کارنامش دیده می‌شه. بازی Halo Infinite بدون توجه به عملکرد گرافیکی ضعیفش که تکذیبش نمی‌کنم، اما گیم‌پلی فوق‌العاده‌ای از این بازی به نمایش گذاشت که نشون داد می‌تونه دوباره پرچم‌داری شوترهای اول شخص رو تصاحب کنه. بازی Stalker 2 که پس از سال‌ها معرفی شد انحصاری زمانی ایکس باکس هست و احتمالا تا یک سال از انحصار این کنسول درنمیاد. نسخه جدید State of Decay معرفی شد که با تریلر سینماتیک درگیر کنندش مشخص بود که تفاوت‌های اساسی با نسخه‌های قبلی خواهد داشت. درخصوص بازی جدید Forza Motorsport هم که تعریفی باقی نمی‌مونه چون کسی نیست که تکذیب کنه سری Forza هم‌اکنون پادشاه سبک ریسینگ به شمار میره. نسخه جدیدFable پس از سال‌ها معرفی شد که دو نسخه اولش متای بالاتری نسبت به عناوینی چون Death Stranding، Days Gone و همین Ghost of Tsushima کسب کرده. این آمار و ارقام خودش نشون میده که چه سری بزرگی توسط Playground Games، خالق بازی Forza Horizon درحال احیا شدنه. کمپین بازی CrossfireX هم نمایش داد که استودیو Remedy درحال ساختشه. این استودیو سابقه ساخت عناوین داستانی موفق زیادی چون Alan Wake، Max Payne و Control در کارنامش دیده می‌شه؛ پس CrossfireX قطعا در زمینه داستانی موفق خواهد بود. بازی جدید استودیو Rare که Everwild نام داره هم در این مراسم نمایش داشت. این استودیو سابقه ساخت بازی Sea of Thieves در کارنامش هست؛ بازی که هم‌اکنون به دلیل جذابیت وصف ناپذیرش همه روزه توسط محتواسازان تحت پوشش قرار داره. بازی Phantasy Star Online 2 از نقاط عطف دیگه مراسم بود و جز گیمرهای قدیمی که در نسل پنجم بازی می‌کردن نمی‌تونند اهمیت این بازی JRPG خفن رو درک کنند. بازی مسقل زیبای The Gunk که نشون داد کیفیت بصری کمتری نسبت به انحصاری‌های مستقل سونی چون Kena و Ratchet نداره. بازی Tetris Effect در عین سادگی اما پرفروش‌ترین بازی تاریخ به شمار میاد و نسخه اولش هم‌اکنون در انحصار PlayStation قرار داره. شاید براتون جالب باشه که بدونید نسخه دوم این بازی به صورت انحصاری زمانی برای Xbox Series X عرضه می‌شه! نمایش Warhammer 4000 Darktide هم در نوع خودش فوق‌العاده بود و قطعا قراره یک عنوان شوتر اول شحص Co-op و جذاب رو شاهد باشیم. سری Life is Strange یکی از بزرگ‌ترین سری‌های داستانی تعاملی نسل هشتم به شمار میاد و بازی جدید سازندگانش، یعنی استودیو Dontnod تحت نام Tell me Why هم در این مراسم حضور داشت که به شخصه خیلی منتظر بازیشم. جدا از بازی‌های جدید معرفی شده و نمایش داده شده، این مراسم اعلامم کرد که بازی Ori and the Will of the Wisps با نرخ فریم ۱۲۰ و رزولوشن ۴K در نسل نهم اجرا می‌شه. بازی Destiny 2 به همراه تمامی DLC‌هاش برای سرویس Xbox Game Pass تایید شد و Grounded، بازی جدید استودیو Obsidian در این مراسم نمایش داشت. نکته آخر : علاوه بر اینکه دو انحصاری Ninja Theory تحت نام‌های hellblade 2 و Project Mara در این مراسم نمایشی نداشتن، بلکه مایکروسافت از بازی‌های بیش از ۶ استودیو فرست پارتی خودش پرده‌برداری نکرد. یکی از این استودیو‌ها The Initiative هست که به گفته رسانه‌ها بیش از ۴ بازی AAA بزرگ رو داره توسعه میده که یکیش ریبوت Perfect Dark هست. نتیجه‌گیری نهایی : مایکروسافت نه‌ تنها در زمینه قدرت سخت‌افزاری و ارائه خدمات سرویسی از سونی جلوتر هست، بلکه از نظر تعدد و کیفیت انحصاری‌ها هم تا الان روی کاغذ بهتر عمل کرده. مایکروسافت همانند سونی یک نمایش دیگه خواهد داشت و نکته کلیدی دیگه اینه که اگه از PS5 Event خیلی خوشتون اومد باید بدونید که قریب به نیمی از بازی‌های اون مراسم مولتی پلتفرم یودن، درحالی که تمامی بازی‌های به نمایش در اومده در کنفرانس ایکس باکس انحصاری زمان عرضه ایکس باکس هستن. تمامی این بازی ها هم در روز عرضه برای گیم پس عرضه می‌شن.

امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا
امید بربادرفته | تحلیل کنفرانس Xbox Games Showcase مایکروسافت - گیمفا