کمی سرگرم‌کننده! | نقد و بررسی بازی Rocks of Ages 3: Make & Break

مقالات ، نقد و بررسی ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

در مورد ژانر Tower Defenseاین روزها کمتر صحبت می شود. دلیلش هم این است که در عصری به سر می بریم که این مدل بازی ها کمتر مورد توجه قرار می گیرند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، خیلی چیزها تغییر می کنند. اکنون گیمرها شاید حتی ندانند که Tower Defenseچیست; ولی این سبک هم دوران طلایی خود را داشته است. با وجود این که از بازی Rampart، محصول سال ۱۹۹۰ به عنوان پایه‌گذار ژانر تاور دیفنس یاد می شود، ولی خب شاهد چنین بازی‌هایی در دهه ۸۰ هم بوده ایم. به طور کلی، شما در Rampart، دشمنان به شما حمله می کردند و آیتم های دفاعی شما به صورت اتوماتیک، جلوی حمله دشمنان را می گرفتند. جالب این جاست که این بازی در آن دوران، المان‌های دیگری را هم در خود جای داده بود. به همین دلیل است که Rampart را می توان به نوعی، پدر این ژانر دانست. این بازی را می توان جزو اولین بازی‌های چند نفره و همچنین یکی از اولین بازی‌هایی دانست که در خود، المان‌های نظیر تعمیر کردن ساختمان را گنجانده است. بازی Rampart اما خیلی شناخته شده نیست چون صرفا برای آرکید منتشر شد. از المان‌های Tower Defenseدر بازی های استراتژی زیاد استفاده می شود. موفقیت های Tower Defenseالبته به سال‌های خیلی دور محدود نمی شوند. هر چند که بر روی کنسول ها و رایانه های شخصی، چنین بازی هایی کمتر مورد توجه قرار می گیرند، ولی خب کاربران موبایلی خاص خود را دارند. چند مورد از بهترین و محبوب‌ترین بازی های اندرویدی و ای او اسی، بازی هایی هستند که در اصل، زیر مجموعه ژانر Tower Defenseبه شمار می روند. همچنین، طی چند سال اخیر مواردی نظیر سری Plants Vs. Zombies، عنوان PixelJunk Monsters، بازی Desktop Tower Defence، سری Kingdom Rush و همچنین عنوان Baloons TD 6، صرف نظر از کیفیت کلی، جزو تاور دیفنس‌های شناخته شده محسوب می شوند.

اما به غیر از بازی هایی که مثال زدیم و اکثرا هم بازی های کاربر پسندی بوده اند، یک مجموعه دیگر نیز طی چند سال اخیر در ژانر Tower Defenseتوانسته اسم و رسمی را برای خود دست و پا کند. همان طور که اشاره شد، با توجه به پیشرفت صنعت بازی های ویدئویی ( در تمامی زمینه ها )، این روزها بیشتر چشم‌ها به بازی های AAA شرکت‌های بازی سازی بزرگ است. ولی خب در میان بازی هایی که هر ساله منتشر می شوند، انصاف نیست که از بازی های ژانرهای دیگر و یا عناوینی که در توسعه شان از بودجه زیادی استفاده نشده، چشم پوشی کنیم. سری Rock of Ages یکی از مجموعه های Tower Defenseمحسوب می شود که در این چند سال، حرف هایی برای گفتن داشته است. این سری توسط یک تیم بازی سازی ساخته شده که اگرچه قدمت کمی ندارد، ولی خب چندان شناخته شده نیست. تعداد بازی های استودیو ACE Team کمتر از تعداد انگشتان دو دست است در حالی که این استودیو شیلیایی، بیش از دو دهه پیش تاسیس شده است. البته تا قبل از سال ۲۰۰۹، این استودیو مشغول انجام فعالیت‌های دیگری بوده که به این مطلب، چندان ارتباطی ندارند و از بازگو کردن آن ها صرف نظر می کنیم. از میان بازی های ساخته شده توسط ACE Team، همین سری Rock of Ages از بالاترین درجه معروفیت برخوردار است; مجموعه ای که نسخه اول آن در سال ۲۰۱۱ برای کنسول Xbox 360، و رایانه های شخصی به بازار عرضه شد. حدودا یک سال بعد و در سال ۲۰۱۲، این بازی در دسترس کاربران PS3 نیز قرار گرفت. نکته جالب در رابطه با نسخه اول این سری، این بود که میانگین متای بازی بر روی سه پلتفرم مذکور، عدد ۷۲ بود. عموما چنین متایی، متای قابل قبولی برای چنین بازی هایی به شمار می رود. دنباله نسخه اول در سال ۲۰۱۷ و تحت عنوان Rock of Ages 2: Bigger & Boulder برای کنسول های نسل هشتمی ( PS4، Xbox One و دو سال بعد، نینتندو سوییچ ) و PC منتشر شد. عملکرد نسخه دوم نسبت به نسخه اول، یک پیشرفت به شمار می رفت. متای بازی عددی نزدیک به ۸۰ بود. به این ترتیب، به Rock of Ages 2: Bigger and Boulder رسما می شد لقب یک ” بازی با کیفیت ” را داد. اکنون که از انتشار نسخه اول بازی نزدیک به ۹ سال و از انتشار نسخه دوم آن، تقریبا سه سال می گذرد، ACE Team ساخت نسخه سوم بازی را هم به اتمام رسانده و این بازی هم در دسترس کاربران PC، PS4، Xbox One و نینتندو سوییچ قرار خواهد گرفت. همان طور که اشاره شد، ACE Team در ساخت نسخه دوم نسبت به نسخه اول، بهتر کار کرده بود. Rock of Ages 2: Bigger and Boulder را به جرات می توان یکی از بهترین محصولات ACE Team دانست. پیشرفت نسخه دوم این بازی نسبت به نسخه اول، قابل احترام است. اما سوال این جاست که آیا استودیو شیلیایی، می تواند در ساخت نسخه سوم حتی بهتر از نسخه دوم عمل کرده و لقب بهترین Rock of Ages منتشر شده تا کنون را به نسخه سوم و آخر این مجموعه اختصاص دهد. می دانیم که زیاد پیش آمده که نسخه های بعدی یک مجموعه، در تکرار موفقیت‌های قبلی شکست خورده باشند. اکنون Rock of Ages 3: Make and Break در چه وضعیتی به سر می برد؟ یک پیشرفت محسوب می شود یا یک پسرفت است؟ شاید هم یک بازی در همان حد و اندازه های نسخه دوم باشد. این سوال، دقیقا همان چیزی است که در ادامه می خواهیم به پاسخش برسیم. شاید Rock of Ages 3: Make & Break در نگاه اول بازی سرگرم کننده ای به نظر برسد ولی وقتی که به میانه های بازی می رسیم، ضعف های بازی کم کم مشهود می شوند. اما این که این ضعف ها تا چه اندازه بر روی کیفیت کلی بازی تاثیر می گذارند را در ادامه توضیح خواهیم داد. با گیمفا تا پایان این مطلب، نقد و بررسی بازی Rock of Ages 3: Make & Break همراه باشید.

اکنون Rock of Ages 3: Make and Break در چه وضعیتی به سر می برد؟ یک پیشرفت محسوب می شود یا یک پسرفت است؟ شاید هم یک بازی در همان حد و اندازه های نسخه دوم باشد. این سوال، دقیقا همان چیزی است که در ادامه می خواهیم به پاسخش برسیم. شاید Rock of Ages 3: Make & Break در نگاه اول بازی سرگرم کننده ای به نظر برسد ولی وقتی که به میانه های بازی می رسیم، ضعف های بازی کم کم مشهود می شوند. اما این که این ضعف ها تا چه اندازه بر روی کیفیت کلی بازی تاثیر می گذارند را در ادامه توضیح خواهیم داد. با گیمفا تا پایان این مطلب، نقد و بررسی بازی Rock of Ages 3: Make & Break همراه باشید.

در وهله اول، شما باید Rock of Ages 3: Make & Break را عنوانی به شمار بیاورید که در بخش داستانی آن، همه چیز حائز اهمیت است، به جز خود داستان! در واقع و به بیان ساده تر، ACE Team اصلا قصد ندارد تا در Rock of Ages 3: Make and Break یک داستان پر پیچ و خم و عمیق بسازد. داستان در این بازی یک رکن نیست; بلکه بیش از هر چیز، یک بک گراند و پس زمینه است تا سازنده بتواند در این پس زمینه، المان‌های گیم پلی خود را بگنجاند. نمی توان گفت که بازی کلا فاقد داستان است; اتفاقا ماجراهای نسبتا جالبی هم برای شما در بازی رخ می دهند. ولی خب این ماجراها از لحاظ داستانی، ارزشمند نیستند. بهتر است که صرفا جهت اطلاع از اتفاقات بازی، صحنه‌های سینماتیک بازی را مشاهده کنید و بدون نگاه کردن به عقب، آن ها را پشت سر بگذارید. به عبارتی، اگر می خواهید از Rock of Ages 3: Make and Break نهایت لذت را ببرید، بهتر است که از داستان بازی انتظار زیادی نداشته باشید. خود سازنده هم تصمیم نداشته که تمرکز خود را بر روی داستان بازی بگذارد. تصمیمی که نه تنها قابل احترام، بلکه با توجه به سبک بازی Rock of Ages 3: Make & Break، درست هم محسوب می شود.

اما خب به صورت خلاصه ، بد نیست بدانیم که بازی به چه شکلی شروع می شود. شما و گروهتان خود بر روی دریا هستید و سپس به خشکی می رسید. افراد تیم شما گرسنه هستند و با دنبال کردن بوی غذا، به یک غار می رسید. غاری که بعدا معلوم می شود که چندان امن نبوده و محل زندگی یک غول است. غولی که از سنگ های گِرد درشت به عنوان درب های غار خود استفاده می کند. خلاصه این غول، افراد شما را به دام انداخته و شما در اولین اقدام خود، بایدا از گوسفندهای داخل غار استفاده کنید تا سنگ را کنار زده و راه خروجی خود را باز کنید. به این ترتیب، گوسفندها را به هم گره زده و آن‌ها را چند بار به سنگ می کوبید. در همین حال ، باید مطمئن شوید که گوسفندها در بین راه از موانع هم عبور می کنند و می توانند خود را به سنگ برسانند. همان طور که اشاره شد، داستان بازی بیش از این که یک داستان عمیق، ارزشمند و قابل توجه باشد، مثل میدانی عمل می کند که قرار است در آن، وسایل بازی گنجانده شده و مردم از این وسایل بازی جهت سرگرم شدن خود استفاده کنند. می توان گفت که داستان بازی در این که شما از بازی چه قدر لذت می برید، تقریبا هیچ نقشی ندارد. Rock of Ages 3: Make & Break جزو آن دسته از بازی هایی است که اگر موفق شود و مورد پسند کاربران قرار بگیرد، نان گیم پلی اش را می خورد. خب مشکل این جاست که گیم پلی بازی Rock of Ages 3: Make and Break هم مشکلات خاص خودش را دارد. مشکلاتی که عملا قابل چشم پوشی نبوده و مستقیما هم بر روی کیفیت بازی تاثیر می گذارند و هم بر روی لذت کاربر از بازی. به علاوه، شما مجبور نیستید که روی داستان بازی تمرکز کنید. می توانید از بخش چند نفره بازی نهایت لذت را ببرید. در ادامه مطلب، بیشتر در مورد گیم پلی بازی و نقاط قوت و ضعف آن صحبت خواهیم کرد.

اگر می خواهید از Rock of Ages 3: Make and Break نهایت لذت را ببرید، بهتر است که از داستان بازی انتظار زیادی نداشته باشید. خود سازنده هم تصمیم نداشته که تمرکز خود را بر روی داستان بازی بگذارد. تصمیمی که نه تنها قابل احترام، بلکه با توجه به سبک بازی Rock of Ages 3: Make & Break، درست هم محسوب می شود. اما خب به صورت خلاصه ، بد نیست بدانیم که بازی به چه شکلی شروع می شود. شما و گروهتان خود بر روی دریا هستید و سپس به خشکی می رسید. افراد تیم شما گرسنه هستند و با دنبال کردن بوی غذا، به یک غار می رسید. غاری که بعدا معلوم می شود که چندان امن نبوده و محل زندگی یک غول است. داستان بازی بیش از این که یک داستان عمیق، ارزشمند و قابل توجه باشد، مثل میدانی عمل می کند که قرار است در آن، وسایل بازی گنجانده شده و مردم از این وسایل بازی جهت سرگرم شدن خود استفاده کنند. می توان گفت که داستان بازی در این که شما از بازی چه قدر لذت می برید، تقریبا هیچ نقشی ندارد. Rock of Ages 3: Make & Break جزو آن دسته از بازی هایی است که اگر موفق شود و مورد پسند کاربران قرار بگیرد، نان گیم پلی اش را می خورد. 

بخش داستانی بازی برای طرفداران چنین سبک هایی بخش جذابی است. با این حال، نمی توان این بخش را جذاب ترین بخش بازی Rock of Ages 3: Make and Break دانست. اگر از مقدمه بازی چشم پوشی کنیم، اولین مرحله ای که در بخش داستانی بازی به آن برخورد خواهید کرد، بیشتر حالت Tutorial و آموزشی دارد. به طور کلی، نمی توان Rocks of Ages 3: Make and Break را یک بازی پیچیده دانست. ولی خب بخش آموزشی بازی هم رسالت خود را به درستی انجام نمی دهد. سیستم Tutorial بازی تقریبا بی معنی است! سازندگان این مرحله را به این منظور در بازی قرار داده اند تا بازیکن بتواند حداقل آشنایی با گیم پلی بازی داشته باشد. متاسفانه اما، بخش آموزشی بازی خود به تنهایی، گُنگ است! اولین ماموریت شما این است که برج‌های دفاعی بسازید و مانع از فروپاشی گیت ورودی قلعه خود توسط سنگ‌های پرتاب شده به دست غول مرحله اول بازی شوید. خب تا این جا مشکلی نیست، شما با یک سری ساختار دفاعی آشنا می شوید. ولی مشکل بزرگ این جاست که خودِ برج ها چگونه ساخته شوند؟ منوی مربوطه کدام است؟ بهترین محل برای ساخت این برج کجاست؟ اصلا برج دقیقا چه کاری را انجام می دهد؟ تک تک این موارد، سوالاتی هستند که در بازی های استراتژیک، سیستم آموزشی بازی به آن ها پاسخ می دهد. Rock of Ages 3: Make and Break اما به مانند استادی است که سرفصل‌ها را به دانشجوی خود داده و مطالعه و رسیدن به پاسخ‌ها را به خود دانشجو سپرده، بدون این که یک راه ارتباطی بین خود و دانشجو ایجاد کند. سردرگمی دانشجو در چنین حالتی کاملا طبیعی و قابل پیش بینی است. یک کودک شاید بداند که باید راه برود، وظیفه اصلی والدین این است که به وی آموزش راه رفتن را بدهند. عنوان Rock of Ages 3: Make and Break اما، فقط به جمله ” تو باید راه رفتن را یاد بگیری ” بسنده می کند. احتمالا ACE Team افرادی که تازه به دنیای Rock of Ages قدم می گذارند را در نظر نگرفته است. احتمالا اگر نسخه‌های قبلی را تجربه کرده باشید، با این موضوع مشکلی نخواهید داشت. ولی افرادی که تازه وارد دنیای Rock of Ages شده اند، احتمالا از Tutorial بازی شاکی خواهند بود که البته حق هم دارند.

طبیعتا بخش داستانی بازی به اندازه کافی مورد توجه قرار خواهد گرفت. مهم نیست در مورد کدام بازی صحبت می کنیم; در ایران همچنان بخش Story Mode یا Campaign بازی های مختلف، جایگاه خاص خودشان را دارند. بخش داستانی بازی Rock of Ages 3: Make and Break هم نقاط قوت خاص خودش را دارد. همان ابتدای پاراگراف قبل هم اشاره کردیم که این بخش می تواند برای طرفداران بازی های این سبکی، جذابیت های خاص خودش را داشته باشد. در بخش داستانی بازی شما کارهای مختلفی را انجام خواهید داد. مسابقات، در بازی Rock of Ages 3: Make and Break از اهمیت بالایی برخوردار هستند. مثلا گاهی اوقات، بازی از شما می خواهد که قبل از زمان مشخص شده، به خط پایان برسید. یا این که به شکل های مختلف به مسابقه دادن بپردازید. به طور کلی مدهای بازی Rock of Ages 3: Make and Break محدود نیستند ولی خب قالب کلی همیشه یکسان است. به همین دلیل امکان دارد که بازیکن نسبتا زود از بازی خسته شود. چه در بخش آنلاین و چه در بخش آفلاین و داستانی بازی، در بخش هایی که حالت ریسینگ مانند دارند، شما یک سنگ بزرگ را کنترل خواهید کرد. اما خب Rock of Ages 3: Make and Break با توجه به تاور دیفنس بودن، بخش اکشن ( اگر بتوان اسمش را اکشن گذاشت! ) خاص خودش را هم دارد. در مبارزات، شما در مقابل دشمن خود قرار گرفته و باید از قلعه خود دفاع کنید. بخش آموزشی بازی که بالاتر در موردش صحبت کردیم هم قصد دارد همین موضوع را به بازیکن آموزش دهد ولی خب خوب عمل نمی کند. اگر مد War را بلد باشید، احتمالا از بازی کردن از Rock of Ages 3: Make & Break دست کم در ساعت های ابتدایی تجربه بازی، لذت خواهید برد. از حالت War بازی که بگذریم، باید گفت که شما یک تایم طولانی را در حال بازی کردن با تخته سنگ خود خواهید بود. کنترل کردن تخته سنگ در مدهای مختلف، در حالت عادی چندان سخت نیست. نکته این است که بازیکن باید بداند که چه هنگام باید بپرد و چه زمانی باید به راست و چپ حرکت کند. منتهی در عین سادگی، کنترل کردن این تخته سنگ گاهی اوقات چالش برانگیز می شود. علاوه بر پرتگاه‌های بازی و بدون حصار بودن اطراف شما، باید این نکته را در نظر داشته باشید که در میدان بازی با مانع‌های زیادی رو به رو خواهید شد. گاهی اوقات باید از روی آن‌ها بپرید، بعضی وقت‌ها هم نیازی به پریدن نیست و با یک تغییر مسیر ساده مشکل حل می شود. این تصمیمات لحظه‌ای در حالت پیش فرض، Rock of Ages 3: Make & Break را به یک بازی لذت بخش تبدیل می کنند. موضوع مهم در کنترل تخته سنگ این است که شما همیشه باید از رقبای خود جلو باشید ولی سرعت همه چیز نیست! گرفتن تصمیمات اهمیت بالایی در Rock of Ages 3: Make and Break دارد. بخش هایی از بازی که شما باید کنترل یک تخته سنگ ( یا چیزهای مشابه ) را بر عهده بگیرید، تقریبا بی نقص هستند. به استثنای این مورد که این مراحل به دلیل ساختار مشابهی که دارند، پس از مدتی تکراری می شوند. بیشترین لذت هنگام تجربه Rock of Ages 3: Make and Break را دقیقا وقتی می برید که باید تخته سنگ را کنترل کنید.

Rock of Ages 3: Make and Break اما به مانند استادی است که سرفصل‌ها را به دانشجوی خود داده و مطالعه و رسیدن به پاسخ‌ها را به خود دانشجو سپرده، بدون این که یک راه ارتباطی بین خود و دانشجو ایجاد کند. سردرگمی دانشجو در چنین حالتی کاملا طبیعی و قابل پیش بینی است. یک کودک شاید بداند که باید راه برود، وظیفه اصلی والدین این است که به وی آموزش راه رفتن را بدهند. عنوان Rock of Ages 3: Make and Break اما، فقط به جمله ” تو باید راه رفتن را یاد بگیری ” بسنده می کند. احتمالا ACE Team افرادی که تازه به دنیای Rock of Ages قدم می گذارند را در نظر نگرفته است. احتمالا اگر نسخه‌های قبلی را تجربه کرده باشید، با این موضوع مشکلی نخواهید داشت. ولی افرادی که تازه وارد دنیای Rock of Ages شده اند، احتمالا از Tutorial بازی شاکی خواهند بود که البته حق هم دارند.

حتی یک لحظه هم در این که بخش چندنفره و آنلاین بازی بخش جذاب تری است، شک نکنید. بخش داستانی و تک نفره بازی می تواند صرفا برخی از کاربران را راضی نگه دارد. حقیقت این است که این بازی، بیشتر به درد آن دسته از افرادی می خورد که پیش تر به سراغ تاور دیفنس‌ها رفته و با این چنین بازی ها آشنایی کافی دارند. اگر نسخه‌های قبلی Rock of Ages را تجربه نکرده اید، سختی بازی می تواند مانعی برای لذت بردن بازیکن از بازی شود. در واقع بخش مالتی پلیر بازی از چندین جهت می تواند بازیکن را به شکل های مختلف سرگرم نگه دارد.

یکی از نقاط قوت بازی، دیزان عالی آن است. به لحاظ هنری، Rocks of Ages 3: Make and Break تقریبا یک بازی کم نقص است. خوشبختانه روی دیزان و طراحی محیط مراحل ( منظور فضای مراحل است نه ساختار آن ها ) به بهترین شکل ممکن کار شده و ACE Team پس از انتشار محصول نهایی، قاعدتا نظر مثبت کاربران را به دست آورده است. به طور کلی، به لحاظ گرافیکی نمی توان ایراد خاصی به Rocks of Ages 3: Make and Break وارد کرد. بنده صرفا نسخه PC بازی را تجربه کرده و حین بازی باگ هایی مشاهده کرده ام. با این وجود، این باگ‌ها آن قدر حساس نیستند که روی کیفیت کلی بازی تاثیر بگذارند. البته با آپدیت حدودا ۳۰۰ مگابایتی که به تازگی برای بازی عرضه شده، همین باگ‌ها هم تقریبا از بین رفته اند. به عنوان یک بازی توسط استودیویی مثل ACE Team ساخته می شود، نباید انتظار عجیب و غریبی از گرافیک بازی Rocks of Ages 3: Make and Break داشته باشیم. از این حیث، سازنده عملکردی کاملا قابل دفاع داشته است. بازی شامل بخش های مختلفی می شود و معماری و طراحی هر بخش نسبت به بقیه متفاوت است. نقطه مشترک همه بخش‌ها، این است که از لحاظ طراحی هنری چشم نواز هستند.

عنوان Rocks of Ages 3: Make & Break در سبک خود بهترین بازی نیست. حتی بهترین بازی استودیو سازنده و یا بهترین نسخه از سری Rocks of Ages هم به شمار نمی رود. با این وجود، همچنان این قابلیت را دارد تا طرفداران خاص خود را برای چند ساعتی سرگرم نگه دارد.

در مجموع و به عنوان سخن پایانی، نمی توان گفت که Rocks of Ages 3: Make and Break یک بازی خیلی خوب و یا یک بازی خیلی بد است. ACE Team سعی کرده تا در جدیدترین محصولش، نهایت توان خود را بگنجاند ولی خب قافله را به یک سری مشکلات ساده و در عین حال تاثیرگذار، باخته است. سختی غیرمنطقی بازی و همین طور عدم وجود سیستم راهنمای درست و حسابی ضعف‌هایی هستند که می‌توان از بروزشان پیش گیری کرد. ولی خب این اتفاق در مورد Rocks of Ages 3: Make and Break رخ نداده و تاثیرش هم کاملا واضح است. عنوان Rocks of Ages 3: Make & Break در سبک خود بهترین بازی نیست. حتی بهترین بازی استودیو سازنده و یا بهترین نسخه از سری Rocks of Ages هم به شمار نمی رود. با این وجود، همچنان این قابلیت را دارد تا طرفداران خاص خود را برای چند ساعتی سرگرم نگه دارد.

نقد و بررسی این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده و بر روی پلتفرم PC نوشته شده است.

12345678910(11 رای, میانگین آرا 8٫45 از 10 )
Loading...

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • alizalogy گفت:

    ممنون از نقدهای خوبتون روی انواع بازی ها.
    این روند عالی رو ادامه بدید، خیلی از دوستان بیشتر این نقدها رو توجه ای ندارن و بیشتر دنبال نقد بازی های ترند هستن، این قضیه باعث دلسردی شما نشه.
    بنده به صورت آماتور دستی در Developing دارم و از نقد هیچ بازی نمی گذرم، مهم نیست که بازی خوب باشه یا بد، شناخته شده باشه یا ناشناس، به هر حال حتا یک مطلبی پیدا می شه تووش که ازش یاد بگیریم و استفاده کنیم، یا از طریق این نقدها و شناخت المان هایی که باعث ضعف بازی شدن، در بهتر کردن تحربه ی خودمون از بازی یا بازیسازی استفاده کنیم.
    به هر حال ممنونم از زحمات امیدوارم روز به روز پیشرفت کنید.
    یه سوالی که داشتم اینه که با وجود اینهمه نقد چرا تووی متاکریتیک نیستید؟ می دونم سطح نقدهای شما از بازی سنتر بالاتره

    6Thumb up 0Thumb down
    • محمد آریامقدم گفت:

      ممنونم که مطالب ما رو مطالعه می‌کنید و بهمون دلگرمی می‌دید. همین کامنت شما یک دنیا ارزش داره. امیدوارم که توی عرصه‌ای که توش زحمت می‌کشید به موفقیت‌های بزرگ برسید.
      اگر اشتباه نکنم، متاکرایتیک خیلی وقته که سایت جدید نمی‌گیره. ولی خب توی اپن کرایتیک هستیم

      1Thumb up 0Thumb down
  • ali eb گفت:

    ممنون از اقای اریامقدم به خاطر نقد این بازی . واقعا شما تحلیل گر تمام عیاری . نمی دونم کی ولی یه روزی گیمر های نوجوون و جوون امروزی که نمی شه از بتل رویال ها و بازی های بزرگ امروزی جمعشون کرد میان به سمت دنیای با صفا و سرشار از خلاقیت ایندی ها و عناوین کوچک تر . کاش بیشتر به ایندی گیم ها پرداخت بشه . هر چند که می دونم عامه پسند نیست ولی یک مسیر درست برای تحلیل ویدئو گیمه . شاید اینجا با توجه به تعداد کامنت ها به نظر برسه این بازی ها جلوی لست و گاد اف وار و هیلو و رد دد و … شانسی ندارن ولی یه ایندی باز یا حداقل طرفدار قدیمی نینتندو میدونه وقتی که عنوان غول توسط یه بازیساز غول عرضه میشه و ملت عنان از کف میدن که عجب خلاقیتی ، اون بازی فاقد هر گونه چیز جدیدیه که ده بیست سال پیش یا توی یه بازی مستقل یا یه بازی مثل ماریو و زلدا و متروید معرفی و استفاده شده . هر چند که این حرف های ما خریدار نداره ولی خوب دیدم شما حداقل به این بازی ها بها میدی و وقت ارزشمندت رو میذاری روی این عناوین ، قطعا باید جلوی شما تعظیم کرد که ظرافت های صنعت ویدئو گیم رو بیشتر درک میکنید . در ضمن یعنی کسی از بین تحلیل گر های سایت گیمفا بازی observation رو بازی نکرده ؟ حتما باید مثل دیسکو الیزیم جایزه ببره تا همه بفهمن هم چین بازی هم هست ؟

    3Thumb up 0Thumb down
    • محمد آریامقدم گفت:

      ممنون بابت کامنتتون. شما احتیار دارید. ما هم وظیفه خودمون رو در قبال مخاطبانمون، تا جایی که از عهده‌ش برمیایم انجام می‌دیم. باز هم اگر کم و کاستی هست به بزرگی خودتون ببخشید.
      بله حرفاتون درسته. بازی‌هایی که نام بردید ارزش بالایی دارن ولی خب هر چیزی جای خودش. اون‌ها به نوعی ارزشمند هستند، بازی‌های نسبتا ناشناخته به نوعی دیگه.
      در مورد Observation اگر اشتباه نکنم خودتون بودید که چند وقت پیش هم کامنت گذاشته بودید توی پست بنده. راستش خب همونطور که در جریان هستید، از اون جایی که گیمفا به انواع و اقسام بازی‌ها و تیپ مقالات مختلف می‌پردازه، به هر حال پیش میاد که یک بازی از قلم بیفته. ظاهرا از بین دوستانی که در تیم تحریریه گیمفا هستند، کسی Observation رو بازی نکرده. ولی خب بازم من یک پرس و جوی دوباره می‌کنم. اگر هم امکانش وجود داشت، اصلا شاید خودم نشستم و بازی کردم و نقدش رو هم نوشتم.
      بازم ممنونم بابت دیدگاه و توجهتون

      1Thumb up 0Thumb down
  • ArminMalekM گفت:

    بسیار عالی ممنون ⁦♥️⁩

    0Thumb up 0Thumb down
  • Armageddon گفت:

    بازی های تاور دیفنس جذابیت های خودش و داره هم استراتژیکه هم فکریه ولی بهترین هایی که بازی کردم البته به نظر شخصی خودم یکی سری Anomaly بوده یکی هم Prime World: defenders اینا خیلی نظرم و جلب کردن. از نظر گرافیکی خیلی هنری اند. از لحاظ سختی هم نسبتا تعادل خوبی دارن.

    0Thumb up 0Thumb down