بررسی فنی گوشی هواوی Y7p | میان‌رده، قدرتمند و ارزان‌قیمت - گیمفا
بررسی فنی گوشی هواوی Y7p | میان‌رده، قدرتمند و ارزان‌قیمت - گیمفا
بررسی فنی گوشی هواوی Y7p | میان‌رده، قدرتمند و ارزان‌قیمت - گیمفا
بررسی فنی گوشی هواوی Y7p | میان‌رده، قدرتمند و ارزان‌قیمت - گیمفا
بررسی فنی گوشی هواوی Y7p | میان‌رده، قدرتمند و ارزان‌قیمت - گیمفا
بررسی فنی گوشی هواوی Y7p | میان‌رده، قدرتمند و ارزان‌قیمت - گیمفا

بررسی فنی گوشی هواوی Y7p | میان‌رده، قدرتمند و ارزان‌قیمت

مهرداد میرشاهی
۴ مرداد ۱۳۹۹ - 22:59
بررسی فنی گوشی هواوی Y7p | میان‌رده، قدرتمند و ارزان‌قیمت - گیمفا

جدیدترین دستگاه از سری Y شرکت هواوی، یعنی هواوی Y7p، ماه فوریه امسال معرفی شد و همان زمان در برخی بازارهای خارجی نیز در دسترس قرار گرفت و به تازگی برای عرضه در کشور ایران نیز معرفی شده است. این گوشی با قیمت مناسب خود، از نمایشگر ۶٫۳۹ اینچی با حفره دوربین سلفی، دوربین سه گانه، تراشه کایرین ۷۱۰F و یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق و فنی این گوشی بپردازیم و ببینیم آیا این دستگاه ارزش خرید دارد یا خیر.

شاید قیمت پایین این گوشی باعث شود تا نسبت به مشخصات سخت‌افزاری آن تردید پیدا کنید اما این دستگاه در حقیقت یک گوشی میان‌رده است که قیمت کمی دارد. هواوی Y7p در برخی بازارها با نام P40 لایت ای (P40 Lite E) نیز شناخته می‌شود اما شرکت چینی هواوی آن را برند Y7p در ایران عرضه می‌کند. این گوشی از همان تراشه کایرین ۷۱۰F استفاده شده در گوشی Y9s بهره می‌برد. این تلفن هوشمند به نمایشگری عریض و تقریباً بدون حاشیه مزین شده و حفره پانج آن نیز از نوا ۵T الهام گرفته شده است.

طراحی قسمت پشت دستگاه واقعاً زیباست. هواوی Y7p از یک دوربین سه گانه بهره می‌برد. ماژول اصلی این گوشی هوشمند همانند Y9s از یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

گوشی هوشمند هواوی Y7p روی کاغذ واقعاً عالی‌ست و ارزش خرید بالایی دارد اما در حقیقت نیز همینطور است؟ در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق این گوشی بپردازیم پس برای یافتن پاسخ این پرسش، با ما در ادامه همراه باشید.

مشخصات هواوی Y7p

  • نمایشگر ۳۹ اینچی LCD با حفره پانچِ دوربین سلفی، رزولوشن ۱,۵۶۰ x 720 (نسبت تصویر ۱۹٫۹:۹)
  • ابعاد: ۷۶٫۱۳ x 81 x 8.13 میلی‌ متر
  • پردازنده هشت هسته کایرین ۷۱۰F
  • ۴ گیگابایت حافظه رم
  • ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی قابل گسترش با کارت حافظه‌های microSD
  • دوربین عقب سه گانه متشکل از لنز ۴۸ مگاپیکسلی، f/1.8 (اصلی)، ۸ مگاپیکسل، f/2.4 (الترا واید)، ۲ مگاپیکسل (عمق سنج)
  • دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0
  • حسگر اثر انگشت (نصب شده در عقب دستگاه)
  • باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با شارژر ۱۰ واتی از طریق پورت microUSB
  • رابط کاربری EMUI 1 بر پایه اندروید ۹٫۰ پای، سرویس‌های موبایل هواوی یا HMS
  • رنگ‌ها: آبی آرورا و مشکی
  • WiFi 11 ac
  • بلوثوت ۵٫۰
  • اتصال ۴G LTE
  • تاریخ عرضه و قیمت هواوی Y7p

گوشی هواوی Y7p قیمتی معادل ۱۹۸ دلار دارد و در رنگ‌های آبی آرورا و مشکی در دسترس قرار دارد. این گوشی در ماه فوریه میلادی روانه برخی بازارهای خارجی شد و اینک، کاربران ایرانی نیز می‌توانند نسبت به خرید آن اقدام کنند.

طراحی هواوی Y7p

هواوی Y7p از جنس پلاستیک است که البته برخلاف دیگر نمونه‌های موجود، هواوی سعی کرده است تا از مواد اولیه باکیفیتی برای جنس این دستگاه استفاده کند. نسخه آبی آرورا در قسمت پشتی خود، از طیف رنگی متنوعی استفاده می‌کند که یک لایه عمیق و براق نیز آن را پوشانده است تا جلوی ماندن اثر انگشت و خراش را بگیرد.

در واقع، نه تنها زمانی که دستگاه را از زاویه‌های مختلفی می‌بینید، بلکه در حالت عادی نیز شاهد یک رنگین‌کمان روی گوشی هستیم که بر زیبایی و جذابیت گوشی افزوده است. به همین جهت، این نسخه در واقع به جای یک رنگ از چند رنگ استفاده می‌کند.

نسخه مشکی هواوی Y7p اما از یک طراحی محتاطانه‌تر استفاده کرده است و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که طرح‌های ساده را بیشتر می‌پسندند. البته یک طرح رنگین کمان خفیف نیز روی بدنه پشتی دستگاه نقش بسته است.

چه رنگ مشکی و یا چه رنگی آبی هواوی Y7p را انتخاب کنید، با طراحی متمایزی برای قسمت پشتی یک گوشی هوشمند طرف هستید که با تغییر میزان نور، طیف رنگارنگی به نمایش گذاشته می‌شود و این مهم باعث شده است تا Y7p به یک دستگاه چشمگیر و گیرا تبدیل شود. هواوی می‌گوید این امر توسط بافت نانوی تعبیه شده در بدنه پلیمری این دستگاه امکان‌پذیر شده است.

هواوی Y7p تنها ۱۷۶ گرم وزن دارد و واقعاً گوشی سبکی محسوب می‌شود؛ اگرچه این امر باعث نمی‌شود تا آن را بی‌کیفیت خواند. در حقیقت، این گوشی بیشتر از قیمت مشخص شده ارزش دارد و همین مورد نیز باعث شده است تا طیف وسیعی خواهان استفاده از این گوشی باشند. اگر استفاده از جنس پلاستیک برای این دستگاه نبود، طبیعتاً قیمت آن با الان، زمین تا آسمان فرق می‌کرد و باعث می‌شد تا هواوی قیمت بالاتری را برای آن در نظر بگیرد.

وزن و ابعاد هواوی Y7p باعث شده تا نگه داشتن آن با یک دست و کار کردن با آن بسیار آسان شود. حاشیه‌های خمیده گوشی نیز باعث شده تا به راحتیِ دستگاه از این نظر، اضافه شود.

هواوی Y7p به یک حسگر اثر انگشت در پشت دستگاه مجهز شده است که عملکری سریع و قابل اعتماد دارد و برخلاف باز کردن با صورت (Face Unlock) – که در این گوشی نیز از این قابلیت استفاده شده است – حتی در تاریکی کامل نیز کار می‌کند. این دستگاه می‌تواند تا پنج اثر انگشت را پشتیبانی کند و می‌توان از این سنسور برای باز کردن پوشه‌ها و پرونده‌های قفل شده نیز استفاده کرد.

در قسمت پشتی دستگاه شاهد استفاده از یک دوربین سه گانه با لنزهای اختصاصی برای تصاویر الترا واید و پرتره هستیم. همانند بسیاری از گوشی های هوشمند دیگر که در بازار در دسترس هستند، لنزهای دوربین هواوی Y7p نیز درست در کنار ماژول فلش، به صورت عمودی قرار گرفته‌اند.

در قسمت جلویی دستگاه نیز، هواوی Y7p به یک دوربین قرار گرفته در حفره پانچ در قسمت چپِ فوقانی نمایشگر مجهز شده است. زمانیکه از یک تصویر پس زمینه روشن استفاده می‌کنید، برش حفره نمایشگر نمایان می‌شود. با این حال، اگر از یک تصویر پس زمینه تاریک استفاده کنید، این مورد اصلاً باعث حواس پرتی شما نمی‌شود و تقریباً متوجه این پانچ نمی‌شوید.

در سمت چپ دستگاه نیز شاهد یک سینی کارت هستیم که محل میزبانی از یک کارت حافظه میکرو اس دی (microSD) است که باعث می‌شود میزان حافظه دستگاه را تا ۵۱۲ گیگابایت افزایش داد. همچنین این بخش شامل دو اسلات برای سیم کارت‌های نانو نیز می‌شود. در قسمت پایین نیز، شاهد جک هدفون سنتی، یک microUSB برای شارژ باتری و انتقال فایل، و یک بلندگو برای تماس‌های صوتی و پخش فایل‌های چندرسانه‌ای هستیم. همانطور که انتظار می‌رود، کیفیت صدای هواوی Y7p اگرچه مناسب است اما عالی نیست. هرچند قیمت پایین دستگاه به خوبی گویای این موارد است و می‌توان با دیدی مثبت به آن نگاه کرد.

نمایشگر هواوی Y7p

هواوی Y7p از یک نمایشگر ۶٫۳۹ اینچی LCD بهره می‌برد که در این قیمت، بازتولید مناسب رنگ، اشباع و کنترانست خوبی را ارائه می‌دهد. در مشاهده نمایشگر از زاویه‌های مختلف در یک مکان بسته، مشکلی مشاهده نمی‌شود و این گوشی در این زمینه به خوبی از این آزمون سربلند بیرون می‌آید. با این حال، هرچند مشاهده گوشی و نمایشگر در زیر نور مستقیم آفتاب نیز امکان‌پذیر است اما ممکن است کار آسانی به نظر نرسد.

حداکثر کیفیت پشتیبانی شده این نمایشگر معادل ۷۲۰P است اما زمانیکه برای انجام کارهای روزمره خود نظیر مرور وب، مشاهده و بررسی ایمیل‌های خود و همچنین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی از هواوی Y7p استفاده می‌کنید، همه چیز شارپ و تمیز به نظر می‌رسد.

بررسی فنی گوشی هواوی Y7p | میان‌رده، قدرتمند و ارزان‌قیمت - گیمفا

حاشیه‌های هواوی Y7p به طرز چشمگیری باریک هستند؛ این مورد زمانی نمایان‌تر می‌شود که به قسمت بالایی دستگاه توجه می‌کنید، جاییکه حفره موجود برای دوربین سلفی را نمی‌بینید. حفره پانج دوربین سلفی گوشی Y7p به شرکت هواوی اجازه داده است تا نسبت نمایشگر به بدنه این دستگاه را به بیش از ۹۰ درصد برساند. این قضیه برای یک گوشی میان‌رده با چنین قیمتی واقعاً تحسین‌برانگیز است. نسبت بالای نمایشگر به بدنه باعث شده تا هواوی Y7p از لحاظ ظاهری تقریباً بدون حاشیه به نظر برسد. همچنین عدم استفاده از مکانیزم پاپ آپ برای دوربین سلفی منجر شده تا بیش از پیش به ارزش این موضوع پی ببریم.

هواوی Y7p طبق معمول، از ژست‌های حرکتی نیز پشتیبانی می‌کند و حالت Eye Comfort نیز در این گوشی وجود دارد که باعث می‌شود نور مضر آبی که از نمایشگر دستگاه ساطع می‌شود را فیلتر کند. نور آبی باعث تداخل و به هم ریختن الگوی خواب شما می‌شود بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر در شب بیش از روز از گوشی خود استفاده می‌کنید، حتماً این قابلیت را فعال کنید.

بررسی فنی گوشی هواوی Y7p | میان‌رده، قدرتمند و ارزان‌قیمت - گیمفا

بر بخش تنظیمات دستگاه نیز می‌توانید بخش برش خورده نمایشگر را به صورت کامل یا فقط در زمانی که از اپلیکیشن های خاصی استفاده می‌کنید، پنهان کنید. اگرچه به نظر ما این حفره باعث حواس پرتی و جلب توجه شما نمی‌شود و به احتمال زیاد، بیشتر خریداران این گوشی نیز همین نظر را خواهند داشت.

با این حال، ممکن است در هنگام تجربه بازی های موبایل با این حفره به مشکل بر بخورید. خصوصاً زمانی که کنترل‌های بازی نزدیک این پانچ قرار داشته باشند. هرچند این مشکل با چرخاندن دستگاه برطرف می‌شود.

دوربین هواوی Y7p

زمانیکه یک تولیدکننده اقدام به عرضه یک دستگاه با قیمت پایین می‌کند، معمولاً از استفاده از دوربین‌های عقب و جلوی باکیفیت برای دستگاه خود صرف نظر می‌کند؛ خوشبختانه در هواوی Y7p شاهد چنین موضوعی نیستیم. هواوی Y7p حاوی یک دوربین سه گانه در قسمت پشتی و یک دوربین سلفی نیز در قسمت جلویی‌ست که همگی آن‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

ماژول اصلی دوربین از یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند که همین موضوع نیز باعث شده تا هواوی Y7p مقرون به صرفه‌ترین گوشی بازار شود که به چنین سنسور باکیفیتی مجهز است. عکس گرفتن در محیط‌های کم نور به لطف پشتیبانی از حالت شب (Night Mode) هواوی قطعاً به مذاق شما خوش خواهد آمد. در این حالت، هواوی از ترکیب یک تکنولوژی مبتنی بر هوش مصنوعی و زمانی مشخص (۶ ثانیه) برای انتخاب دقیق سوژه باعث شده تا عکس‌هایی که در شب گرفته می‌شود، شفاف‌ و دقیق باشند.

علاوه بر این، دوربین اصلی از قابلیت ۴ پیکسل در یک پیکسل بهره می‌برد تا یک تصویر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های بزرگتر تولید کند که می‌تواند نور بیشتری از صحنه جذب سازد. متاسفانه شما نمی‌توانید از وضوح کامل ۴۸ مگاپیکسلی برای تهیه تصاویر دقیق‌تر استفاده کنید.

دوربین‌های ثانویه دستگاه شامل یک لنز الترا واید ۸ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 و یک لنز پرتره ۲ مگاپیکسلی است. هر کدام از این نورها در صورتی که در محیط مد نظر به اندازه کافی نور وجود داشته باشد، عملکرد مناسبی دارند. در حقیقت، دوربین هواوی Y7p اگر جایی مورد استفاده قرار گیرد که نور مناسبی وجود داشته باشد، عملکردی قابل قبول از خود به جای می‌گذارد و کاربران می‌توانند تصاویر باکیفیتی بگیرند. متاسفانه زمانیکه از دوربین اصلی گوشی استفاده نمی‌کنید، نمی‌توانید به حالت شب سوییچ کنید. گرفتن عکس از منظره‌ها با دوربین الترا واید هواوی Y7p نیز قابل قبول و کاری دوست‌داشتنی است.

گوشی هواوی Y7p برای کاربران پیشرفته حاوی یک حالت پرو با کنترل‌های دستی برای ISO، سرعت شاتر و فوکوس خودکار است اما حالت عادی Photo نیز برای شرایط مختلف، مناسب جلوه می‌کند.

دوربین سلفی این دستگاه نیز از لنزی ۸ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 استفاده می‌کند که کیفیت قابل قبولی دارد و حتی در جاهای پرنور نیز تصاویر با کیفیتی را ارائه می‌دهد. اگرچه سلفی‌های این گوشی خیلی شارپ نیستند اما باز هم برای استفاده و اشتراک در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند.

عملکرد هواوی Y7p

هواوی Y7p در درون خود از تراشه ۱۲ نانومتری HiSilicon کایرین ۷۱۰F همراه با گرافیک‌های Mali-G51، چهار گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی تشکیل شده است. این مورد باعث شده است تا هواوی Y7p به ارزان‌ترین گوشی موجود در بازار تبدیل شود که از تراشه قدرتمند و میان‌رده کایرین ۷۱۰F بهره می‌برد. اگرچه این تراشه به اندازه کایرین ۹۰۰ قدرت ندارد، اما باز هم در انجام کارهای روزمره واقعاً خوب و کارآمد است.

این گوشی توانایی اجرای اکثر بازی های موبایلی با کیفیت نظیر Black Desert Mobile، بازی Asphalt 9 و Blade of God را با نرخ فریم مناسب دارد. البته می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که هواوی Y7p از حالت بالاترین نرخ فریم در بازی Mobile Legends نیز پشتیبانی می‌کند. امتیاز بنچمارک این گوشی در انتوتو برابر ۱۷۱,۸۹۸ است. این موضوع نشان می‌دهد که بنچمارک این گوشی از اکثر دستگاه‌هایی که از تراشه اسنپدراگون ۶۶۵ استفاده می‌کنند، بالاتر است. دیگر امتیازات  بنچمارک‌های هواوی Y7p نیز به شرح زیر است:

  • گیک‌بنچ ۵: امتیاز ۳۲۱ برای تک هسته و ۱۳۳۷ برای چند هسته
  • ۳D Mark: امتیاز ۹۳۰ (SSE و OpenGL Es 1)
  • PC Mark: امتیاز ۶۲۸۹ (Work 0(
  • اندروبنچ: امتیاز ۲۹۲٫۹ مگابایت بر ثانیه (خواندن)، ۲۰۵٫۶۹ مگابایت بر ثانیه (نوشتن)

گوشی Y7p از رابط کاربری EMUI 9.1 استفاده می‌کند که روی سیستم عامل اندورید ۹٫۰ پای اجرا می‌گردد. این گوشی همانند دیگر دستگاه‌های جدید هواوی از سرویس‌های موبایل هواوی موسوم به HMS بهره می‌برد. احتمالاً می‌دانید که پیرو جنگ تجاری و اقتصادی بین چین و آمریکا، دولت ایالات متحده آمریکا اقدام به تحریم سرویس‌دهی شرکت‌های فناوری به شرکت چینی هواوی کرده است. به همین منظور، هواوی دیگر نمی‌تواند از سرویس‌های موبایل گوگل و خدمات گوگل پلی این شرکت بهره ببرد. خوشبختانه هواوی برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده و با عرضه فروشگاه AppGallery و ترفندهایی نظیر Phone Clone، کاربران را از استفاده از گوگل پلی استور بی‌نیاز ساخته است.

با این حال، استفاده از سیستم عامل اندروید ۹٫۰ پای را می‌توان یکی از نقاط ضعف این گوشی برشمرد. امروزه بیشتر دستگاه‌ها به نسخه ۱۰ سیستم عامل محبوب اندروید ارتقا یافته‌اند و اگر هواوی Y7p نیز از همان ابتدا با اندروید ۱۰ عرضه می‌شد، واقعاً خوب بود. هرچند احتمالاً تا مدتی دیگر شاهد عرضه این سیستم عامل برای این گوشی باشیم.

البته، رابط کاربری EMUI 9.1 برای کاربرانی که برای نخستین بار با آن روبرو می‌شوند، همچنان عملکردی خوب، زیبا و روان دارد و از نظر بصری نیز چشمگیر است. اما EMUI 10 حاوی تغییرات زیادی در رابط کاربری و المان‌های بصری جدید می‌شود و به علاوه، ویژگی‌های استاندارد اندروید ۱۰ نظیر کنترل بهتر حریم خصوصی و حالت تاریک (Dar Mode) گسترده سیستم (با پشتیبانی از اپلیکیشن‌هایی که از این پوسته بهره می‌برند) را نیز به ارمغان می‌آورد.

باید خاطرنشان کنیم که شرکت هواوی به صورت مرتب اقدام به به‌‌روزرسانی فروشگاه اپ گالری می‌کند و تلاش دارد تا اپلیکیشن‌های کاربردی و محبوب بیشتری را برای کاربران خود در دسترس قرار دهد.

عمر باتری و شارژ آن

هواوی Y7p از یک باتری با ظرفیتی معقول، معادل ۴۰۰۰ میلی آمپر بر ساعت بهره می‌برد که با پورت USB کوچک یا microUSB و بیش از ۱۰ وات شارژ می‌شود. از آنجایی که امروزه بیشتر گوشی‌های هوشمند از ظرفیت‌های باتری بیش از ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برند، می‌توان نسبت به این موضوع گلایه داشت هرچند که این میزان نیز مناسب کارهای روزمره است و ایراد خیلی بزرگی نیست.

با این وجود، از آنجایی که نرم افزار EMUI هواوی به خوبی به مدیریت میزان مصرف باتری می‌پردازد، می‌توان به راحتی و به اندازه یک روز از این گوشی (در حالتی که شارژ گوشی ۱۰۰ درصد باشد) استفاده کرد. اگر با انجام بازی های موبایلی و میزان روشنایی بالا صفحه نمایش به باتری فشار نیاورید، روز دوم نیز می‌توانید بدون شارژ کردن از هواوی Y7p استفاده کنید.

شارژر ۱۰ واتی موجود در جعبه گوشی، برای شارژ گوشی کمی زمان می‌برد. برای شارژ صفر تا صد باتری نیز به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارید. به همین جهت، بهتر بود تا هواوی به جای یک پورت microUSB از یک USB-C برای ورودی شارژر استفاده می‌کرد تا سازگاری بهتری با دستگاه‌های فعلی و آینده داشته باشد.

شاید هواوی برای جانشین Y7p چنین چیزی را مد نظر قرار دهد. اگرچه گوشی گران‌قیمت‌تر هواوی Y9s نیز با پشتیبانی از توانایی شارژ سریع و همچنین پورت USB-C عرضه نشده بنابراین جای تعجبی نیست که هواوی برای Y7p نیز چنین قابلیتی را در نظر نگرفته است.

بررسی فنی گوشی هواوی Y7p | میان‌رده، قدرتمند و ارزان‌قیمت - گیمفا

نتیجه‌گیری

یک دوربین سه گانه و پشتیبانی از حالت شب هواوی و تنظیمات الترا واید، یک نمایشگر با حفره که با حاشیه‌های باریک احاطه شده و چیپست کایرین ۷۱۰F قدرتمند و کارآمد به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی هوشمند، هواوی Y7p را به مناسب‌ترین گوشی موجود در بازار با قیمتی مناسب تبدیل کرده است. رنگ آبی این گوشی واقعاً زیبا و چشم‌نواز است و همین موضوع نیز به تنهایی توانایی جلب نظر و رضایت شما را خواهد داشت.

تنها نکته منفی که می‌توان برای این گوشی برشمرد، عدم پشتیبانی از سرویس‌های موبایل گوگل (GMS) است که البته هواوی با سرویس‌های موبایل هواوی و راه‌های جایگزین برای نصب اپلیکیشن‌های مد نظر کاربران، این مشکل را نیز برطرف ساخته است. HMS مرتباً در حال بهبود و پیشرفت است. به همین جهت، می‌توان پیشنهاد خرید گوشی مقرون به صرفه هواوی Y7p را به هر کسی داد.

برای دیدن تصاویر اختصاصی گرفته شده در سایز اصلی با گوشی Y7p اینجا کلیک کنید

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی فنی گوشی هواوی Y7p | میان‌رده، قدرتمند و ارزان‌قیمت - گیمفا