اجرای بازیها برروی کنسولهای نسل نهمی با رزولوشن ۸K بستگی به بازیسازان دارد
سونی و مایکروسافت هر دو اعلام کردهاند که کنسولهای نسل بعدی قابلیت رسیدن به رزولوشن ۸K را دارند، اما بسیاری این را باور ندارند، و حق هم دارند چراکه شرکتها وعدههایی هنگام عرضهی کنسولها میدهند که بعداً به آنها وفا نمیکنند؛ این را تاریخ صنعت بازیها به ما آموخته است.
برای مثال، پلیاستیشن ۴ قرار بود به ۴K دست یابد. درحالیکه این ادعا تا زمان عرضهی پلیاستیشن ۴ پرو ممکن نشد (که همان هم بیشتر اوقات بازیها را با رزولوشن ۴K کامل اجرا نمیکرد). با این اوصاف، چه میزان اهمیتی باید برای وعدهی رزولوشن ۸K برروی پلیاستیشن ۵ و اکسباکس سری اکس قائل شویم؟
بهتازگی مصاحبهای با فرانسیسو آیسا گارسیا (Franciso Aisa Garcia) انجام شده است. او عضو سابق ناتی داگ (Naughty Dog) و راکستار (Rockstar) بوده و اکنون طراح ارشد گیمپلی پروژهی محرمانهی استودیوی جدید مایکروسافت، اینیشیتیو (The Initiative) است. در این مصاحبه، درباره برداشت او از ۸K و دیدگاه یک توسعهدهنده درباره اینکه آیا پلیاستیشن ۵ و اکسباکس سری اکس میتوانند به این رزولوشن دست یابند، پرسیده شده است.
به گفتهی گارسیا، بااینکه هر دو کنسول قابلیت اجرای رزولوشن ۸K را دارند، شاید بازیها نیاز به کمکردن از برخی جزئیات برای رسیدن به این کیفیت داشته باشند؛ مسألهای که در دنیای بازیسازی اصلاً ناشناخته نیست. بنابراین اینکه بازیهای به این رزولوشن دست یابند یا نه، بستگی به توسعهدهندگان آن بازیها دارد.
صادقانه بگویم، توضیح دادنش سخت است. مثلاً پلیاستیشن ۴ این قابلیت را دارد که بازی را با رزولوشن ۴K اجرا کند، اما مسأله این است که توسعهدهنده چه مرزهایی برای عنوان خود مشخص میکند. اگر بر بسیاری از سختافزارها فشار بیاورید، اجرای رزولوشن ۴K بسیار سخت خواهد بود. خصوصاً اگر بخواهید آن را کامل (native) رندر کنید. بنابراین این سؤال پیش میآید که چه هدفی برای عنوان خود دارید، و اینکه واقعاً رزولوشن ۸K چه کمکی میکند؟
بهگفتهی گارسیا، رزولوشن ۸K برای کنسولهای نسل بعد حقیقت دارد؛ درصورتیکه توسعهدهندگان از بخشهای دیگر بازیها کم کنند. بهنظر او، بهتر است تمرکز بهجای رزولوشن برروی نرخ فریم بالاتر و پایدارتر قرار بگیرد.
تخصص من در حیطهی گیمپلی و هوش مصنوعی است، نه گرافیک. بنابراین حرف من ممکن است مستند نباشد، اما میدانم که این کنسولها توانمند هستند. از نظر من، همه چیز بستگی به این دارد که مرز را کجا تعیین میکنید. آیا میخواهید به ۸K دست یابید اما از قابلیتهای دیگر بزنید؟ یا ترجیح میدهید ویژگیهای دیگری در بازی قرار دهید و به رزولوشن ۴K بسنده کنید؟ بهنظرم خیلی شبیه مسئلهی نرخ فریم است. ترجیح میدهید ۶۰ فریم را در ازای حذف برخی جزئیات بهدست بیاورید یا برعکس؟
این مسألهی جدیدی نیست که سازندگان سختافزار در ماههای منتهی به عرضهی کنسولهای جدید، وعدههای بلندپروازانهای بدهند که روی کاغذ منطقی بهنظر برسند ولی تا حداقل چند سال بعد از عرضهی کنسولها در عمل دیده نشوند. رزولوشن ۸K شاید چیز جذابی باشد ولی وقتی حتی ۴K هم به استاندارد این صنعت تبدیل نشده است، نمیتوان معمول شدن استفاده از ۸K را در آیندهی نزدیک متصور شد. همانطور که گارسیا گفت، بهتر است که توسعهدهندگان تمرکز خود را برروی اجرای پایدارتر بازیها بگذارند تا افزایش رزولوشن.
رییس اکسباکس، فیل اسپنسر، قبلاً درباره اهمیت بیشتر نرخ فریم برروی اکسباکس سری اکس صحبت کرده بود که امیدوارکننده است. همچنین، همین حالا هم در بازیهای معرفیشدهی نسل نهم نمونههایی از این تمرکز برروی نرخ فریم را میبینیم. عنوان DiRT 5 برروی پلیاستیشن ۵ و اکسباکس سری اکس از نرخ فریم ۱۲۰ پشتیبانی میکند و بخش چندنفرهی Gears 5 نرخ فریم ۱۲۰ را برروی اکسباکس سری اکس هدف قرار داده است. تهیهکنندهی بازی Gran Turismo، کازونوری یامائوچی (Kazunori Yamauchi) در گذشته گفته بود که نرخ فریم ۱۲۰ تا ۲۴۰ را برای آینده برنامهریزی کردهاند.
عرضهی کنسولهای نسل نهمی سونی و مایکروسافت، پلیاستیشن ۵ و اکسباکس سری اکس برای تعطیلات پایان سال ۲۰۲۰ برنامهریزی شده است.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
نظرات
امیدوارم صادقانه گفتنات از صادقانه گفتنای اسپنسر نباشه
بزرگ شو
😀 :yes:
ول کن جان ّبچت ما رو تلویزیون ۴k موندیم حالا اینا ۸k میخوان بزنن 😐
بهنظرم خیلی شبیه مسئلهی نرخ فریم است. ترجیح میدهید ۶۰ فریم را در ازای حذف برخی جزئیات بهدست بیاورید یا برعکس؟
چی میگفتی متین ؟؟ ۸k 120 fps :laugh:
بت نگفتم حتی اگر به ۸کی برسه ۳۰ فریم میشه استاد سخت افزار و نرم افزار
بهت نگفتم اون کارت گرافیکا زور بزنن ۴ کی رو ۶۰ بگیرن شاهکار کردن میخندیدی ؟؟ مردک ۹ ترافلاپش چطوری قراره ۸ کی رو ۱۲۰ فریم ران کنه با عقل اصن جور در میاد ؟؟ چیزی رو که نمیدونی مجبورت نکردن ازش دم بزنی ۷ ترافلاپش کارت گرافیک من نمیتونه ۴کی بالا ۴۰ فریم بگیره بعدا ۹ ترافلاپس ۸ کی میگیره اره ؟
گرن توریزمو که ۸ کی ۱۲۰ فریمه
همچین چیزی غیرممکنه . حتی یه درصد هم ممکن نیست
الان بالا رده ترین پیسی جی تی ای سن آندرس رو شاید فور کا صد و چهل فریم بگیره
بعد تو ایت کا صد و بیست فریم
یکم قبل نظر دادن فکر کن
ّردن رو یه همچین رزولوشینی برای بازی های دوبعدی راحتره یه بازی مثل اوری اگر بدنش رو نسل بعد میتونه ۸ کی ۶۰ فریم بده یا ممکنه بالاتر بره فریم ولی مشخصا ضرورتی نمیبینن aaa سازا که بیان رو این رزولوشن همون ۴کی ۶۰فریم یحتمل تره…..
اقا تمرکز روی بازیهای ۴کی بکنید ۸کا دیگه پیشکش
نسل بعدم خبری از ۸کا نیست اخه مردم تو تلویزیون ۴کی موندن چه برسه ۸کا
https://www.gtplanet.net/stunning-gran-turismo-8k-120fps-footage-revealed-at-industry-event/
ناشناخته ترین سایت ممکن
Gtplanet
داداش این لینکی که تو گذاشتی برای نوامبر سال ۲۰۱۸ هست یعنی دو سال قبل از اینکه تریلرشو نمایش بدن:/
November 26, 2018 by Jordan Greer
😐
۱۰۸۰ و سی فریم باشه ولی واقع گرایانه جوری که فقط پالیش گرافیکی نبینیم حرکات بدن و هوش مصنوعی خارق العاده تا بشه بگی با واقعیت مو نمیزنه لست ۲ اولین بازی ای بود که اینکارو تقریبا انجام داد
اصلا بگو ۱۶k وقتی تلوزیون ۴ کی با این قیمت ارز تورم بازار نزدیک ۱۵ تومنه :shy:
هیچکس برا ۸کی رو بازی وقت نمیزاره همین کیفیت ۴کی رو خیلیا نمیگیرن خرج الکیه چه برسه به ۸کی
خداوکیلی اگه ۸k روی مانیتور من اجرا بشه پیکسل سوزی پیدا میکنه
یه خط قرمز صورتی یا سبز صفحه رو از وسط به دو نیم میکنه
سپس لکه های زرد در چهار طرف پدیدار میشن
و چند ثانیه بعد مانیتور با جهان فانی وداع میکنه
البته اگه قرار باشه اجرا بشه که نمیشه
اصلا مگه TV 8k هست که بخوان رزولوشن ۸k رو به بازی ها اضافه کنن:-|
هر چی این عدد بالا تر میره رسیدن بهش پر هزینه تر و تاثیرش در کیفیت بصری کمتر میشه. اصلا چرا میخواین این همه سخت افزارو هزینهی ۸k کنین؟! به شخصه حتی اگر بین گرافیک فنی بهتر و ۴k یکی رو بخوام انتخاب کنم، قطعا اولی رو انتخاب میکنم.
ضمن این که در حال حاضر بخش زیادی از عدم باورپذیری بازی ها به انیمیت و هوش مصنوعی بر میگرده. اگر رو اینا تمرکز کنن خیلی منطقی تره، تا رسیدن به یه تصویر ۸k که عملا هیچ چیزی رو در کیفیت بصری بازی نمیتونه تضمین کنه!
به نظرم نسل ۸ هم حتی از تمام قوا استفاده نکردن زحمت بهینه سازی به خودشون میدن
اجرای کرک داون با ۱۴۴۰ و ۳۰ فریم چه حالی میده 😀 😀