بازگشت به اوج | چرا از ساخت Need for Speed جدید توسط Criterion Games هیجان‌زده‌ایم؟

۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

الکترونیک آرتز (Electronic Arts) مجددا توسعه‌ی این بازی بسیار محبوب سبک مسابقه‌ای را به سازنده‌ی قبلی آن واگذار کرده است و این هیجان زیادی در بین طرفداران این سری به وجود آورده است. بازی‌بازان امید دارند با این تغییر، Need for Speed جدید به خوبی نسخه‌های قبلی شود و به اوج‌ خود بازگردد.

دقیقا مثل همه‌ی سری بازی‌هایی که برای مدت طولانی شاهد انتشار نسخه‌های مختلفی از آن‌ها هستیم، سری نید فور اسپید هم دچار فراز و نشیب‌های زیادی در تاریخ خود شده است. ساخت یک بازی که با نیاز‌های در حال تغییر جامعه بازی هماهنگ باشد و در عین حال جذابیت و اصالت خود را حفظ کند، برای مدتی طولانی بسیار سخت است. برای این کار باید بهترین تصمیم‌های ممکن را در سخت‌ترین شرایط اتخاذ کرده و با عواقب تصمیم های نادرست کنار آمد. درست مانند ورزش بوکس!

الکترونیک آرتز همیشه سعی کرده است تا سری Need for Speed را  پویا و سودآور نگه دارد. می‌توان گفت که برای تسلط به بازار، این سری تا حدودی هویت خود را از دست داده بود؛ بسیاری از بازی های دیگر هم با این مشکل روبرو هستند. اما واقعیت این است که بازی‌های زیاد دیگری به قدمت Need for Speed وجود ندارند؛ پس تغییرات در بخش‌های مختلف و فراز و نشیب در طی این مسیر کاملا طبیعی است. یکی از بزرگترین این تغییرات، تغییر توسعه دهنده چندین ساله‌ی آن، یعنی Criterion Games بود. بسیاری از بازی‌های محبوب و تحسین شده‌ی این سری، توسط Criterion Games ساخته شده‌اند. واگذار کردن توسعه‌ی بازی به Ghost Games، که پیش از این موفقیت چشم‌گیری نداشت، ریسک بسیار بزرگی بود. این استودیو مخلوطی از اعضای EA، DICE، Black Box و چند استودیوی دیگر بود.

بازی Need for Speed Most Wanted 2012 یکی از بازی‌های محبوب ساخته شده توسط Criterion است. قطع همکاری با این استودیو و واگذار کردن توسعه‌ی این سری محبوب به Ghost Games، که پیش از این موفقیت چشم‌گیری نداشت، ریسک بسیار بزرگی بود. این استودیو مخلوطی از اعضای EA، DICE، Black Box و چند استودیوی دیگر بود.

 

بعد از همکاری EA با Criterion Games در بازی Need for Speed Rivals در سال ۲۰۱۳، توسعه‌ی این سری به Ghost Games سپرده شد. از آن زمان شاهد معرفی بازی‌هایی بودیم که کمی از محبوبیت گذشته‌ی خود را از دست دادند و از دوران اوج فاصله گرفتند. یکی از این بازی‌ها، نسخه‌ی سال ۲۰۱۷، یعنی Payback بود. بعد از Payback، شاهد انتشار Heat بودیم. از حق که نگذریم، بازی نسبتا خوبی از آب درآمده بود.

به هرحال پس از چند سال دوری از اوج، مشعل Need for Speed به دست سازنده‌ی قبلی آن سپرده شده است. این خبر برای عاشقان بازی‌های قدیمی این سری و شاهکارهای دیگر Criterion، بسیار خوشحال کننده است. می‌پرسید چرا؟ به دلایل زیر:

اول از همه بهتر است کمی درباره‌ی Criterion صحبت کنیم. این توسعه‌دهنده هم فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده است؛ اما بیایید حقایق را در نظر بگیریم: هر استودیویی که بتواند سری کلاسیک و کم نقص Burnout را خلق کند، لایق توجه است. چند بازی اصلی Burnout همچنان در میان بهترین عناوین مسابقه‌ای آرکید قرار می‌گیرند. پس با بازگشت Criterion به توسعه‌ی Need for Speed، می‌توانیم شاهد بازگشت خلاقیت و توانایی‌های فنی این استودیو باشیم؛ همان چیزی که Need for Speed به آن احتیاح دارد. البته این به معنای ورود المان‌های دیوانه‌وار Burnout به این سری نیست و نباید چنین انتظاری از بازی جدید داشت. البته کمی بازگشت به گذشته و استفاده از برخی بخش‌های Burnout می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

می‌توان گفت علت موفقیت Heat و پیشرفت آن نسبت به نسخه‌های قبلی، بازگشت آن به گذشته و استفاده از نکاتی است که به آن اشاره شد. با این کار، Need for Speed از نظر سبک بازی، تفاوت بیشتری با Forza و Gran Turismo ایجاد کرد. بازی‌های ذکر شده بیشتر از هرچیزی روی شبیه‌سازی تمرکز کرده‌اند و طرفداران خاص خودشان را دارند. هیچ دلیلی برای رقابت با این بازی‌ها وجود ندارد. این دقیقا چیزی بود که Ghost با Need for Speed Heat در نظر داشت؛ یعنی فاصله گرفتن از شبیه‌سازی مطلق. با این حال هیچ استودیویی بهتر از Criterion این نکته را نمی‌داند. سری Burnout و Need for Speed هایی که توسط این استودیو ساخته شده بودند، کاملا این نکته را رعایت کرده بودند. این بازی‌ها جایی در میان سبک تفننی و آرکید کامل و شبیه‌سازی مطلق قرار داشتند و این بهترین جایگاه برای Need for Speed بود.

هر استودیویی که بتواند سری کلاسیک و کم نقص Burnout را خلق کند، لایق توجه است. چند بازی اصلی Burnout همچنان در میان بهترین عناوین مسابقه‌ای آرکید قرار می‌گیرند. پس با بازگشت Criterion به توسعه‌ی Need for Speed، می‌توانیم شاهد بازگشت خلاقیت و توانایی‌های فنی این استودیو باشیم؛ همان چیزی که Need for Speed به آن احتیاح دارد.

 

علاوه‌بر خلاقیت و توانایی‌هایی که از Criterion می‌شناسیم، اخبار خوب جدیدی از بازی بعدی منتشر شده‌اند. طبق گفته‌ی EA، بسیاری از طراحان ارشد و مهندسانی که دد چند سال گذشته روی Need for Speed کار کرده‌اند، به استودیو Criterion اضافه خواهند شد. البته که همچنان Criterion مدیریت و ساخت بازی را به عهده دارد؛ این افراد برای کمک بیشتر در مراحل توسعه و استفاده از تجربیاتشان به تیم بازی‌سازی اضافه شده‌اند. این تصمیمی بسیار عالی از جانب EA است. چراکه بازی‌های قبلی در برخی موارد نتوانستند انتظارات هواداران را برآورده کنند، از نظر جلوه‌های بصری و صدا گذاری بسیار عالی بودند.

بنابراین بسیاری از افرادی که مسئول طراحی، صداگذاری و بخش‌های هنری دیگر بازی بودند، با هدایت Criterion می‌توانند به کار خوب خود ادامه دهند. یکی از دلایل دیگر این اقدام، کوچک‌تر شدن این استودیو در چند سال گذشته است. در ار صورت اگر این جابه‌جایی و استفاده از استعدادها به خوبی برود، ممکن است شاهد یکی از بهترین Need for Speed های تاریخ باشیم. همکاری بهترین افراد Ghost Games و خلاقیت افراد Criterion، با تصمیم‌ها و انتخاب‌های درست می‌تواند منجر به این اتفاق خوب شود.

علاوه‌بر تیم قوی و تغییر شرایط به نفع Criterion، یک مورد دیگر و غیرقابل محاسبه هم وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش هیجان طرفداران شود: خلاقیتی که طی این چند سال جمع شده است و ناگهان با یک بازی فوران می‌کند. در طی این سال‌ها Criterion روی چه پروژه‌ای کار می‌کرد؟ آیا این استودیو پس از گرفته شدن Need for Speed، کوچک شدن و کنار گذاشته شدن توسط EA کار خاصی انجام داده است؟ جواب این سوال “نه” است. بعد از کار روی Rivals، این استودیو مستقیما برای کمک به DICE در توسعه بخش واقعیت مجازی (VR) مرحله‌ی X-Wing بازی Star Wars Battlefront به کار گرفته شد. البته این کار اصلا اتلاف وقت محسوب نمی‌شد. این مرحله نسبتا جالب بود؛ اما در مقایسه با کارهای قبلی این استودیو اصلا در نظر گرفته نخواهد شد.

ساخت بخش بتل رویال بازی Battlefield 5 یعنی Firestorm بر عهده‌ی Criterion قرار گرفت. نکته‌ی جالب اینجاست که بازی Battlefield 5 نقدهای ضد و نقیضی داشت و تا حدودی از تصمیمات اشتباه EA ضربه خورد؛ اما بخش FIrestorm خوب از کار درآمد و با استقبال زیادی مواجه شد.

 

بعد از این پروژه، Criterion در ساخت Battlefront 2 هم به کمک DICE آمد. اما از آن جایی که تصمیم‌گیری‌ها بر عهده‌ی Criterion نبود، احتمالا استفاده‌ی چندانی از خلاقیت این استودیو نشد. بعد از این پروژه، ساخت بخش بتل رویال بازی Battlefield 5 یعنی Firestorm بر عهده‌ی Criterion قرار گرفت. نکته‌ی جالب اینجاست که بازی Battlefield 5 نقدهای ضد و نقیضی داشت و تا حدودی از تصمیمات اشتباه EA ضربه خورد؛ اما بخش FIrestorm خوب از کار درآمد و با استقبال زیادی مواجه شد. Criterion موفق شده بود هرج و مرج و مشکلات Battlefield را کنار گذاشته و یک بتل رویال خوب بسازد. با وجود تمام این کارها، حدودا یک دهه از کار کردن این استودیو روی یک پروژه‌ی ساخته‌ی خودشان می‌گذرد و این استودیو در این سال‌ها روی هیچ بازی سبک مسابقه‌ای و یا یک عنوان جدید کار نکرده است.

در طی چند سال گذشته، بازی‌سازان استودیو Criterion تنها روی بخش‌های کوچکی از پروژه‌هایی که توسط سایر استودیوها ساخته شده بودند کار می‌کردند. این کار EA به نوعی هدر دادن خلاقیت و استعدادهایی است که در اختیار دارد. حالا که Need for Speed در دستان توانای Criterion قرار گرفته است و این استودیو در توسعه‌ی بازی جدید استقلال دارد و احساس مسئولیتی که در آن‌ها دیده می‌شود، انتظار کشیدن برای یک بازی عالی و سرشار از خلاقیت، قابل توجیه است. از کجا معلوم، شاید Need for Speed جانی تازه بگیرد و به همان دوران اوجی که انتظارش را می‌کشیم بازگردد.

چند وقتی است که شایعاتی درباره‌ی نسخه‌ی بعدی Need for Speed به گوش می‌رسند. بازسازی نسخه‌های Underground و Hot pursuit از مهم‌ترین این شایعات هستند و با وجود تب داغ بازسازی در صنعت گیم، کاملا ممکن هستند. به احتمال زیاد این Need for Speed برای کنسول‌های نسل بعد در نظر گرفته شده؛ اما می‌تواند به صورت میان نسلی هم عرضه شود. با در نظر گرفتن شرایط، تا معرفی بازی جدید زمان زیادی باقی نمانده است و طرفداران می‌توانند امیدوار باشند تا بعد از چند سال، یک بازی با همان حس و حال خاطره‌انگیر گذشته منتشر شود. نظر شما در مورد این تصمیم EA چیست؟ چه انتظاراتی از نسخه‌ی بعدی Need for Speed دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • tofigh گفت:

    واقعا حرف نداره Criterion Games nfs hot pursuit که عالی بود بعدشم most wanted 2012 کلا هر نسخه ای رو زده خیلی خوب بوده Big Smile Yes

    0
    0
    • HSM گفت:

      بنظرم پی بک بدترین نسخه نید فور سپید ، من تقریبا همه نید فور سپید هارو تموم کردم ولی پی بک رو نصفه کاره گذاشتم انقدر بد بود ، الانم هیت رو بازی میکنم ، بد نیست فقط مشکل من با نید فور سپید هندلینگه ماشیناس ، خیلی غیر طبیعیه بیشتر ماشینا هندلینگشون یکیه راحت میشه پیچا دور زد ، نید فور سپید هایی که criterion ساخته ، خیلی بیشتر شبیه ساز واقعی تر از استودیوی دیگه بوده ، من به این نید امیدوارم ، فقط امیدوارم با فراست بایت نسازن

      1
      0
  • Elyasiz گفت:

    Ea یه زمانی بازی هایی مثل underground, mostwanted, carbon رو میساخت و واقعا ادم ب معنی واقعی کلمه سیر نمیشد از بازی اما الان آشغال پشت آشغال، بعد از mostwanted 2013 دیگه هیچ کدوم از بازی های این سری رو در حد اسم need for speed نمیدونم

    0
    0
  • skyrim گفت:

    nfs هم زمانی انصافا بازی خوبی بود ولی افت کرد.
    راستی از کاربرای این سایت تا حالا براتون پیش اومده رمز و ایمیل اکانتتون خودبخود تغییر کنه؟برای اکانت قبلی من اینجوری شد ایمیلش اومد الان هم بهش دسترسی ندارم.کسی نمیدونه علتش چیه؟

    0
    0
  • Wounds گفت:

    Nfs hot pursuit خدا بود نظیر نداشت بیا و جان عزیزت نسخه جدیدش بساز یا حداقل ریمستر یا ریمیکش کن

    1
    0
  • ممنون بابت مقاله تون
    ولی به نظرم Heat اصلا موفق نبود
    الان چک کردم متاش که ۷۲ بود !
    کاملا قبول دارم متا همه چیز نیست و بازی های خوبی هم هستن که متاشون پایین باشه و متا ملاک نیست

    ولی برای یه فرانچایز با این قدمت واقعا نمره پایینیه ! و خودم هم تو گیم نت یه کم بازی کردم… چی بگم !
    از تو درختا و بلوار رد میشدThinking اصلا انگار نه انگار بازی نسل هشتیه

    0
    1
    • masoudmk گفت:

      مشکل عمده ی heat غیر منطقی بودن و مزخرف بودن کنترل ماشینا بود … هندلینگ ماشینا خیلی بد بود
      ولی نسبت به payback خیلی بهتر بود ، پی بک واقعا مزخرف بود ..
      با سابقه ای که از کرایتریون میشناسم این استودیو با شخصی سازی رابطه ی خوبی نداره ROTFL
      ولی ای کاش نیدفور بعدی گیم پلی هات پرسویت ،،، و شخصی سازیه هیت رو داشته باشه Cool

      0
      0
      • موافقم تا حدودی
        ولی پی بک یه نیم چه داستانی داشت نمیگم خفن بود خیلی نه ولی بهتر از هیچی بود
        بعد من کل بازی هایپ بودم که برسم به اون کویینگزگ رگراعه واسه همین باعث شد تا آخرش بشینم پای بازی

        ولی هیت اصلا منو جذب نکرد هر چند این دیگه برمیگرده بهسلیقه و نظر شخصی من

        در کل منم امیدوارم شخصی سازی درست حسابی بذارن
        واقعا رو فیزیک و کنترل ماشین ها تاثیر بذاره و محدود به شخصی سازی ظاهری (رنگ و بدنه و اینا ) نباشه

        0
        1
    • AMIRNFS82 گفت:

      هیت در مقایسه با دو نسخه قبلی خیلی عالی بود.

      0
      0
  • Sina_2081 گفت:

    نمیدونم چرا ولی با need for speed اوپن ورلد حال نمیکنم . بهترن عناوینش هم برای من carbon و hot pursuit بود.

    0
    0
  • Hamid گفت:

    من دلم یه nfs خوب با یه داستان خوب میخواد نه اینکه فقط مسابقه بدی

    0
    0
  • البته کریتریون هم نمیتونه nfs رو به اوج برگردونه فقط می‌تونه یک بازی جدید که از چند بازی قبلی بهتر باشه رو بسازه.یعنی فقط یک ریسینگ خوب بسازه نه یک شاهکار.NFS به یک تحول اساسی احتیاج داره.باید دو سه استودیو رو همزمان بذارن رو بازی جدید و چند سال بهشون فرصت بدن.در اون صورت میتونن یک بازی بزرگ و خوب رو بسازن.

    0
    1
  • Most wanted 2012 فوق العاده بود
    اون مسابقه با الفا رومئو برام یکی از فراموش نشده ترین لحظات بازی کردن هام هستش
    مسابقه نبود که جنگ بود

    0
    0
    • masoudmk گفت:

      اتفاقا خیلی بازی خوبی بود با اینکه هیچ هدف خاصی تو بازی وجود نداشت ولی گیم پلی و طراحی محیط و ماشینا تو بهترین شکل ممکن بود مشکل ریبوت mw این بود که فقط بدرد انلاین بازی کردن میخورد و عملا افلاینش هیچی نداشت
      در مورد استودیوی بلک باکس هم اینو بدون که بلک باکس نید فور اسپیدو داشت به فنا میداد بلک باکس بازیای اخرش واقعا فاجعه بودن به شخصه معتقدم payback با وجود چرت بودنش از undercover و run بهتر بود
      heat خدایی بازی بدی نبود درسته یه سری مشکلات ریز و درشت داشت ولی در کل بازی خوبی بود
      به امید اینکه کرایتریون یه بازی مثل hot pursuit بسازه البته با شخصی سازی ماشینا نه صرفا رنگ عوض کردن Cool

      0
      0
      • ALFAR3D گفت:

        ران رو یه بار دیگه بازی کن پشیمون میشی از نظرت…. انفاقا ان بازی هم اندرریته هم اینکه با وجود خطی بودن ولی هیجانش زیاده….داستان خاص خودشو داره و نسبت به بقیه عناوین سختر بود….منحصربفرد بود….

        0
        0
  • Ac gamer گفت:

    کرایتریون ریبوت موست وانتد رو نابود کرد چرا باید هیجان زده باشیم؟ نید فور اسپید و فقط استودیوی بلک باکس فقط میتونه خوب بسازه. حیف که بسته شد

    0
    0
    • masoudmk گفت:

      اتفاقا خیلی بازی خوبی بود با اینکه هیچ هدف خاصی تو بازی وجود نداشت ولی گیم پلی و طراحی محیط و ماشینا تو بهترین شکل ممکن بود مشکل ریبوت mw این بود که فقط بدرد انلاین بازی کردن میخورد و عملا افلاینش هیچی نداشت
      در مورد استودیوی بلک باکس هم اینو بدون که بلک باکس نید فور اسپیدو داشت به فنا میداد بلک باکس بازیای اخرش واقعا فاجعه بودن به شخصه معتقدم payback با وجود چرت بودنش از undercover و run بهتر بود
      heat خدایی بازی بدی نبود درسته یه سری مشکلات ریز و درشت داشت ولی در کل بازی خوبی بود
      به امید اینکه کرایتریون یه بازی مثل hot pursuit بسازه البته با شخصی سازی ماشینا نه صرفا رنگ عوض کردن Cool

      0
      0
  • Man1380 گفت:

    Nfs rivals واقعا خوب بود به نظرم میتونستن nfs بعدی هم به ghost بدن چون داشت پیشرفت میکرد در کنارش هم Criterion نسخه جدید Burnout رو بسازه
    ولی یکی از دلایلی که nfs های این نسل ضعیف بودند استفاده از frostbite (اگه درست نوشته باشم) بود این سیاست مسخره ea باعث خراب شدن بازی های بایوور شد

    0
    0
  • Alifz گفت:

    چقدر بازی most wanted قدیمی و صد البته carbon خوب بودن
    قسمت دوم مسابقه با باس ها توی carbon، اوج هیجان بود.
    یه راه باریک کوهستانی که دو طرفش دره هست
    البته تو چند نسخه اخیر، مرحله ریزش و سقوط بهمن تو nfs the run رو هم دوست داشتم
    یکی از خاطره انگیز ترین بازی های ریسینگم تو زمان بچگی یه نسخه از nfs بود که فقط خودروهای پورشه داشت و در مورد تاریخچه پورشه بود

    0
    0
  • BigMAhdi گفت:

    Criterion Games نقش کلیدی در توسعه ماشین سواری داشته پس از همین حالا متای بالای ۹۰ رو پیش بینی می کنم. Yes

    0
    0
  • ALFAR3D گفت:

    همیلا باشن گوست هم داشت خوب میساخت ولی خب هورایزن باغث شده انتظارات باشه از یه ارکید….به ضخشه اگر کرایتیون میخواد برگرده شخضی سازیش بهتر زا هیت باشه و گیم پلی رو هم یه تکونی بده….

    0
    0
  • 30nabhl گفت:

    من از نسخه های undercover و the run خیلی خوشم اومد و بنظرم در حق این ۲ نسخه خیلی کم لطفی شده
    undercover تقریبا از خیلی لحاظ شبیه mostwanted بود
    the run هم شخصی سازی نداشت و openworld نبود ولی خیلی بازی تمیزی بود طراحی محیطاش هم فوق العاده بود تو زمان خودش (بخصوص مناطق برفیش)
    بنظرم اگه Ea ِیه فرصت دوباره به black box میداد بازی بعدیشون میتونست همه چی تموم باشه
    از این بازیای چرت ghost games که بهتر بودن

    0
    0
  • Sackboy گفت:

    من دلم یه Burnout حسابی می‌خواد! Big Frown
    از اون بازی هاییه که اصن مشابهش نیست. چه جنون سرعتی داشت! Chic

    0
    0
  • AMIRNFS82 گفت:

    خیلی عالی میشه
    به امید موفقیت این نسخه

    0
    0