تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم

حسین غزالی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

در این پله‌های آخر از حکایت کودکان سربه‌زیر، اندک زمانی مانده تا از تلاش برای رد کردن مراحل یک بازی و رد کردن مراحل یک تاریخچه مربوط به کنسول‌های بازی بگوییم. سریع‌تر از بادی که از کنار رفیق کوچکی می‌گذرند و آهسته درنگی که بازی‌های خش‌دار قدیمی یک پسربچه را دور می‌اندازد. چند دکمه و یک صفحه روشن، سریالی بود تلویزیونی از روز‌ و شب بچه‌های خوب در دوران کودکی و در این وادی تا انتهای بزرگ‌سالی و گذر از آن دوران و بازی‌ها، تجربه و تمرین داشته‌ها و نداشته‌ها محیا شده بود. آخرین قسمت از تاریخچه کنسول‌های بازی در گیمفا، ما را به نسل هفتم و پس از آن، هشتم بازی‌ها می‌برد تا با گذر از روزهای خاطره‌سازی و دلدادگی به بازی‌ها، برای مدتی شاید طولانی، دفتر این حکایت بسته شود. 
نسل هفتم: ستاره‌هایی در آسمان

هراندازه که جلوتر می‌رفتیم، تعداد کنسول‌های یک نسل کمتر و کمتر می‌شدند. با شکست و کناره‌گیری سگا و آتاری، نینتندو هنوزهم از ایام قدیم دفاع می‌کرد؛ اما ستاره‌های جدیدی در آسمان دنیای بازی‌ها نمایان شده بودند که از همه درخشان‌تر بودند. نسل هفتم بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۰۵ با انتشار کنسول جدید مایکروسافت یعنی XBOX 360 آغاز شد. پس از آن پلی‌استیشن ۳ و کنسول جدید نینتندو نیز معرفی شدند. نسل هفتم بازی‌های ویدیویی یک پرش بلند از روی پله‌های تکنولوژی بود. پرشی که اوج گرفت و با معرفی وضوح بالاتر تصاویر و قابلیت‌هایی که تا پیش از آن کسی فکرش را هم نمی‌کرد، به یکی از ماندگارترین سال‌های تاریخ بازی تبدیل شد. جدای از بالارفتن رزولوشن و پیشرفت‌های سخت‌افزاری، سرویس‌های آنلاین جانی تازه گرفتند؛ مایکروسافت XBOX Live را گسترش داد و سونی با معرفی شبکه پلی‌استیشن یا به اختصار PSN به این رقابت آنلاین آمد. جایی که بازیکنان می‌توانستند از هرکجای دنیا، به یک شبکه واحد متصل شوند و به‌روزتر از همیشه، ماجراهای خود را به همراه دوستانشان دنبال کنند. این اتفاق در ادامه پیشرفت جدی و همگانی شدن شبکه‌های اجتماعی رخ داد و تعریف جدیدی از بازی کردن به صورت دسته‌جمعی بود. همچنین، با ورود حسگرهای حرکتی به دنیای بازی‌های ویدیویی، شیوه‌های جدیدی برای بازی کردن به مردم معرفی شدند. در ابتدا نینتندو با کنسول وی خود را در این زمینه مطرح کرد و سپس سونی و مایکروسافت با نینتندو همراه شدند. زندگی کنسول‌های دستی هنوز تمام نشده بود و شاهد عرضه چند کنسول دستی جدید نیز بودیم. درنهایت اما، این پیشرفت‌های بزرگ و تازه، قطعاً برای هیچ نبودند.
مایکروسافت، با عرضه XBOX 360 در سال ۲۰۰۵، به همگان یادآوری کرد که هنوز از صحنه کنار نرفته و جای پایش ثابت است. دومین کنسول از خانواده ایکس باکس، رقیب جدی پلی‌استیشن برای پیروز شدن بر برنده نسل ششم، توان مضاعف و البته برگ‌برنده نیاز داشت. همین یگانه نکته، باعث شد تا مایکروسافت از تجربه خود استفاده کند و با جان بخشیدن به سرویس ایکس باکس لایو، ۳۶۰ را به عنوان یک کنسول پیشرفته و جلوتر از زمان خود معرفی کند. سرویس لایو آنقدر قابلیت جدید و شگفت‌انگیز داشت که به‌زودی به نماد ایکس‌باکس تبدیل شد. کاربران می‌توانستند بازی‌ها را خریداری کنند یا نسخه‌های آزمایشی را تجربه کنند. فیلم و سریال ببینند تا کنسول ایکس باکس ۳۶۰ فراتر از یک دستگاه بازی ساده باشد. کنسول نسل هفتمی مایکروسافت با قیمت حدود ۳۰۰ دلار در زمان عرضه، بیشتر از این هم داشت و پس از مدتی، یار دیگر خود یعنی لوازم جانبی را معرفی کرد که باعث عرضه یکی از پرطرفدارترین محصولات جانبی ایکس باکس شد. حسگر حرکتی کینکت (Kinect) با تحلیل حرکات کاربر به او این امکان را می‌داد که سبک و سیاق جدیدی از تعامل را (به‌وسیله دستورهای حرکتی) با دنیای یک بازی تجربه کند. پس از سال ۲۰۰۵، به مرور زمان مدل‌های جدیدی از ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شدند. برای مثال XBOX 360 E یا Pro، و مدل‌های دیگری مثل XBOX 360 Arcade و Elite هرکدام تغییرات جالبی در طراحی داشتند و یک‌سری دسته‌بندی‌ها نیز براساس فضای حافظه کنسول شکل گرفته بود. مدل‌های ابتدایی کنسول نسل هفتمی مایکروسافت دچار مشکلات جدی هم بودند از جمله چراغ قرمز که در آن‌سال‌ها بسیار معروف شده بود؛ اما درنهایت، این ایرادات با استفاده از بازخوردها سریعاً برطرف شدند و مدل‌های جدید XBOX 360 به همراه کینکت یک پکیج رویایی برای طرفداران بازی در نسل هفتم ساختند. ایکس باکس ۳۶۰ درمجموع بیشتر از ۸۴ میلیون واحد فروخت که این کنسول را به یک موفقیت بزرگ برای مایکروسافت تبدیل می‌کرد.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

لوازم جانبی به همراه کنسول اصلی XBOX 360، یک پکیج کامل در نسل هفتم به‌حساب می‌آمد که تاکنون ندیده بودیم. بازی‌های باکیفیتی که مایکروسافت برای این کنسول تدارک دیده بود تکرارناشدنی بودند.

پس از منتشر شدن ایکس باکس نسل هفتمی در سال ۲۰۰۵، اولین نسخه از مجموعه پرطرفدار Gears Of War در سال ۲۰۰۶ میلادی منتشر شد. مایکروسافت به هیچ عنوان قصد نداشت تا با دستان خالی وارد عرصه رقابت شود و بر این اساس، بازی‌های با کیفیت انحصاری و پشتیبانی عالی برای بازی‌های دیگر باعث می‌شد تا کاربران همیشه تعداد زیادی بازی دست‌نخورده روبه‌رویشان ببینند. پس از آن، این سری با موفقیت به کار خود ادامه داد تا نام خود را به عنوان یکی از برترین سری شوترهای نسل هفتم ثبت کند. قسمت دوم از این مجموعه، در هفته اول موفق به فروش دو میلیون نسخه شده بود. درادامه، یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های نسل هفتم برای ایکس باکس ۳۶۰ به سرعت در سال ۲۰۰۷ جای خود را به یک افسانه قدیمی داد تا مهر تایید بر موفقیت چشمگیر این کنسول در نسل هفتم زده شود. قسمت سوم از نماد ایکس‌ باکس، مجموعه قدیمی Halo با نام Halo 3 در سال ۲۰۰۷ پس از شروع به کار Gears Of War وارد بازار شد و با فروش بیشتر از ۱۴ میلیون نسخه گل‌سرسبد بازی‌های این کنسول بود. قسمت بعدی هیلو با نام Halo 4 نیز منتشر شد که با فروش ۹ میلیون نسخه‌ای در کنار Halo: Reach از پرفروش‌ترین بازی‌های این کنسول بودند. البته این پایان کار بازی‌های انحصاری ایکس باکس نبود. اگرچه بازی Forza Motorsport در سال ۲۰۰۵ برای اولین کنسول از سری ایکس باکس منتشر شده بود، اما قابلیت پشتیبانی ایکس باکس ۳۶۰ از برخی بازی‌های نسل قبل این اجازه را می‌داد تا کاربران بتوانند این عنوان را تجربه کنند. در سال ۲۰۰۷، بازی Forza Motorsport 2 اولین بازی از مجموعه بود که برای ایکس باکس ۳۶۰ منتشر می‌شد. آغازی قوی که درنهایت، تا انتشار بازی Forza Motorsport 4 این سری را به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین بازی‌های ایکس باکس و یک ریسینگ باکیفیت و تمام‌عیار تبدیل کرد.
نسل هفتم البته پر بود از بازی‌هایی که توسط کمپانی‌های بزرگ منتشر می‌شدند و تا مدت زیادی در یادها ماندند. سری Bioshock در سال ۲۰۰۷ یکی از برترین‌های نسل هفتم بود و شوتراول شخصی که تا مدت‌ها محل بحث و البته مورداستقابل بازی‌بازان بود. سری The Elder Scrolls با معرفی بازی The Elder Scrolls V: Skyrim حماسی‌ترین بازگشت ممکن را با یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های نسل رقم زد و راک‌استار با معرفی GTA IV پس از موفقیت رویایی در نسل ششم، بیشتر از هر زمان دیگری نقل محافل شده بود. بازی‌های زیادی مثل Call Of Duty: Black Ops در دوران خوش خودشان به سر می‌بردند؛ حتی آن‌هایی که در اواخر نسل هفتم منتشر می‌شدند. در سال ۲۰۱۳ با انتشار بازی GTA V رکورد فروش نسخه قبلی از سری شکسته شد و با بیشتر از ۱۷ میلیون نسخه فروش در ماه‌های پایانی نسل هفتم، GTA V پس از Kinect Adventures دومین بازی پرفروش ایکس باکس ۳۶۰ لقب گرفت.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

نگاهی به Xbox 360، کنسول نسل هفتمی مایکروسافت

سونی که حالا دیگر از قدیمی‌های عرصه بازی شمرده می‌شد، با معرفی پلی‌استیشن ۳ نسل هفتم را آغاز کرد. نخستین مسئله درباره پلی‌استیشن ۳ که سال‌ها بعد برای همگان روشن شد، قدرت بالا و سخت‌افزار پیچیده‌ای بود که استفاده می‌کرد. حافظه دیسک‌های بلو-ری که برای اولین بار به‌وسیله سونی معرفی شدند، فضای ذخیره بسیار بیشتری نسبت به انواع دیگر ایجاد می‌کرد که یک پیشرفت رویایی در این زمینه به حساب می‌آمد. اما همین سخت‌افزار پیچیده و قدرتمندی که سونی برای پلی‌استیشن جدیدش تدارک دیده بود، باعث شد تا قیمت ۵۰۰ دلاری در زمان عرضه به پلی‌استیشن ۳ چسبیده باشد. درنهایت با اختلاف قیمت بالایی که میان کنسول جدید سونی و مایکروسافت پیش آمده بود، طرفداران ایکس باکس ۳۶۰ دلایل زیادی برای انتخاب خود داشتند. سونی از تجربه سگا در گذشته درس گرفته بود و به‌زودی این شکاف مهم را با ارائه مدل‌های جدیدتر از پلی‌استیشن، راه‌اندازی شبکه PlayStation Network و البته بازی‌هایی به‌شدت باکیفیت و تاثیرگذار ناپدید ساخت. مدل‌های جدیدتر پلی‌استیشن ۳، شامل تغییراتی جدی در طراحی و ساختار کنسول بودند و بعضاً براساس میزان حافظه دستگاه تقسیم‌بندی هم می‌شدند. سونی با معرفی PlayStation 3 Slim  و در سال ۲۰۱۲، PlayStation 3 Super Slim، میزان حافظه ذخیره در دستگاه را تا ۵۰۰ گیگابایت افزایش داد و تغییراتی کلیدی در ظاهر دوال‌شاک و خود کنسول رقم زد. پلی‌استیشن بعدها به کنسول‌های دستی سونی متصل شد و با ارائه حسگرهای حرکتی جدید، این شکاف را تا پایان نسل هفتم به طور کامل برطرف کرده بود و رقابت سونی و مایکروسافت در نسل هفتم آنچنان نزدیک بود که به‌سختی می‌توانستیم برنده‌ای برای آن سال‌ها تعریف کنیم.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

پلی‌استیشن ۳ تکرار موفقیت‌آمیز همان اتفاقی بود که قبل‌تر شاهد آن بودیم. سونی حساب ویژه‌ای روی قابلیت‌ها و توان سخت‌افزاری کنسول جدیدش بازکرده بود که نزدیک بود با قیمت بالای کنسول تلف شود. اما این احتمال به سرعت با عکس‌العمل سریع سونی همراه شد و به صفر رسید. مدل ابتدایی پلی‌استیشن ۳ یک طراحی زیبا و خاص داشت که جلا و شکوه نام پلی‌استیشن را نمایندگی می‌کرد.

بازی‌هایی که با حمایت سونی برای پلی‌استیشن ۳ در نسل هفتم منتشر شدند، در یک کلام تاثیرگذار بودند و جهت‌ها را تغییر می‌دادند. بازی Killzone 2 در همان نمایش‌های اولیه معرفی شد و از یک نسل جدید برای بازی‌های ویدیویی حکایت می‌کرد. با حضور دوباره سری متال‌گیر در کالبد بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots خاطرات خوب گذشته تکرار شدند. راک‌استار بدون شک با عرضه دو بازی از سری GTA و معرفی Red Dead Redemption در نسل هفتم عملکرد رویایی خود را در تاریخ ثبت کرد. بازی GTA V روی کنسول پلی‌استیشن ۳ بیشتر از ۲۱ میلیون نسخه فروخت و تبدیل به پرفروش‌ترین بازی پلی‌استیشن ۳ شد. بازی Batman: Arkham City یکی از موفق‌ترین‌های نسل هفتم بود و سری Call Of Duty با Modern Warfare 2 درحال گذراندن روزهای خوشی بود که فراموش نمی‌شدند. بازی‌های جدید دیوید کیج با نام‌های Heavy Rain و Beyond: Two Souls برای پلی‌استیشن منتشر شدند که تجربه‌های جدیدی بودند. اما محال است صحبت از پلی‌استیشن ۳ بشود و خط کلام، به سمت عناوین انحصاری این کنسول کشیده نشود. نمایندگان تمام و کمالی که دربالاترین سطح از کیفیت در نسل هفتم قرار داشتند. از پلی‌استیشن ۳  تا زمان توقف تولید درمجموع بیشتر از ۸۷ میلیون نسخه فروخته شد.
در سال ۲۰۰۷، استودیوی شناخته شده ناتی‌داگ در آن دوران، بازی Uncharted: Drake’s Fortune را برای پلی‌استیشن منتشر کرد. هرچند اولین قسمت از آنچارتد، بعدها توسط بازی‌های دیگر از همین سری کنارزده شدند اما این با فروشی نزدیک به ۵ میلیون نسخه، یکی از بازی‌های به‌شدت موفق پلی‌استیشن بود و درنهایت، باعث ایجاد یک مجموعه رویایی برای پلی‌استیشن شد که سال‌های سال خاطرات خوش و بازی‌های سینمایی بزرگی برای طرفداران ساخت. در سال ۲۰۰۹، بازی Uncharted 2: Among Thieves، به یکی از موفقیت‌های کم‌نظیر ناتی‌داگ و سونی تبدیل شد و و با فروشی در حد ۶٫۵ میلیون نسخه، در جایگاه پنجمین بازی پرفروش پلی‌استیشن ۳ قرار گرفت و علاوه‌بر این، در بسیاری از مراجع و مراسمات مربوط به بازی، به عنوان بهترین بازی سال شناخته شد. پس از آن، قسمت سوم این مجموعه دوباره موفقیت‌ها را تکرار کرد و این دو بازی درکنار هم، به ترتیب در جایگاه چهارم و پنجم پرفروش‌ترین بازی‌های پلی‌استیشن ۳ قرار گرفتند! مجموعه God Of War که کار خود را با اولین کنسول پلی‌استیشن شروع کرده بود، دیگر در نسل هفتم نماد پلی‌استیشن و همراه جداناشدنی این نام بود. بازی God Of War III با فاصله کمی از آنچارتد ۲ در سال ۲۰۱۰ به خانواده بازی‌های نسل هفتمی پلی‌استیشن ملحق شد و یکی از ۱۰ بازی برتر در زمینه فروش بود که طرفداران زیادی داشت و یکی دیگر از موفقیت‌ها در نسل هفتم بود. اما آخرین زیبایی ساخته شده از کالبد پلی‌استیشن، در سال ۲۰۱۳ با معرفی آخرین ما، یک بازی کاملاً نو از طرف ناتی‌داگ نمایان شد. عنوان The Last Of Us یکی از زیباترین بازی‌هایی بود که طرفداران به تجربه آن پرداختند تا این بازی در رتبه سومین بازی پرفروش کنسول نسل هفتمی خانواده پلی‌استیشن قرار بگیرد. کمی بالاتر در رتبه دوم، سری افسانه‌ای Gran Turismo با عرضه Gran Turismo 5 بازگشت و یک بازی ریسینگ با ارائه کیفیتی که تاکنون دیده نشده بود، لقب پرفروش‌ترین انحصاری پلی‌استیشن ۳ را یدک می‌کشید.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

نگاهی به مدل Super Slim کنسول پلی‌استیشن ۳ که در آن زمان، شباهت زیادش به مدل Slim پلی‌استیشن ۲ مورد توجه طرفداران قرار گرفت

نینتندو در نسل هفتم هنوزهم خاطرات خوب گذشته را فراموش نکرده بود؛ اما مسیر جدید خود را به خوبی می‌شناخت و از آن استفاده می‌کرد. در سال ۲۰۰۶، نینتندوی کارکشته کنسول جدید Wii را معرفی کرد. یک رویکرد کاملاً متفاوت که درنهایت یک نسل رویایی برای نینتندو رقم زد. با ۲۵۰ دلار قیمت در زمان عرضه، نینتندو راهش را به خوبی می‌دانست و با معرفی حسگرهای حرکتی مخصوص خود و بازی‌هایی با سبک و سیاق متفاوت، محبوب دل‌های خانواده‌ها شد و ۱۰۱ میلیون واحد فروخت. کنترلرهای جدید Wii Remote با استفاده از حسگر حرکتی، نوع جدیدی از بازی کردن کنار خانواده بودند و به‌زودی چهره دیگری از نینتندو به دنیا معرفی شد. درکنار همه این‌ها، بخشی به نام Virtual Console با وی به کاربران معرفی شد که بازی‌های قدیمی نینندو را دربر می‌گرفت. قیمت بسیار پایین این کنسول خانگی باعث شد تا وی به عنوان گزینه خوبی برای پرکردن اوقات فراغت بازیکنان شناخته شود و البته درکنار بازی‌های نمادین و پرطرفدار قبلی نینتندو، یکی از برترین کنسول‌های نسل هفتم باشد. پس از انتشاز نسخه اولیه، یک مدل جمع‌وجورتر از کنسول نسل هفتمی نینتندو با نام Wii Mini عرضه شد و کنسول دستی Nintendo DS ادامه دهنده مسیری بود که قبل‌تر، با افتخار شکل گرفته بود.
بازی‌های وی ترکیبی از یاران قدیمی و جدید بودند. بازی‌های نمادین و افسانه‌ای نینتندو که از نسل‌های گذشته به یک سفر طولانی آمده بودند و البته بازی‌های جدید که به‌وسیله حضور حسگرهای حرکتی و مدل جدید کنسول‌های نینتندو معرفی شدند. Super Mario Galaxy 2 پس از اولین قسمت همین مجموعه با حضور درخشان و فروش شش میلیون نسخه‌ای، دوباره ماریو را وارد میدان کرد. در سال ۲۰۰۸ سری محبوب و پرطرفدار Super Smash Bros با بازی Super Smash Bros. Brawl بازگشت و حضورش را جشن گرفت. در سال ۲۰۰۶، بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess برای هردو کنسول گیم‌کیوب و وی منتشرشد. بازگشت سری زلدا در نسل هفتم با یک بازی دیگر نیز همراه بود. عنوان The Legend of Zelda: Skyward Sword به شدت توسط منتقدان تحسین شد و یکی از بهترین بازی‌های کنسول وی لقب گرفت. در سال ۲۰۱۰، بازی Donkey Kong Country Returns منتشر شد که با استقبال زیاد طرفداران، خاطرات خوش Donkey Kong را زنده کرد.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

کنسول نسل هفتمی نینتندو یعنی Wii یک موفقیت دیگر برای نینتندو بود و نشان داد که این نام چگونه با استفاده از شکاف‌ها و کمبودهای دنیای بازی می‌توانست دقیقاً چیزی باشد که مردم نیاز داشتند.

ماجرا برای نینتندو با عرضه کنسول وی تمام نمی‌شد. یک دوره جدید برای کنسول‌های دستی در سال ۲۰۰۴ آغاز شد و نینتندو با معرفی کنسول Nintendo DS بار دیگر نام خود را در عرصه رقابت این محصولات مطرح کرد. قیمت ۱۵۰ دلار نسبت به بازی‌ها و خدماتی که این کنسول دستی کوچک ارائه می‌داد یک دلیل عالی برای خریدن این محصول نینتندو بود. با صفحات لمسی زیبا و نمایی از آینده، نینتندو دی‌اس یک گزینه درجه‌یک برای بازی درهرزمان و مکان بود. با فروشی در حد ۱۵۴ میلیون واحد، نینتندو دی‌اس دوباره قهرمان بلامناع کنسول‌های دستی شده بود. بعدها مدل‌های جدیدتری از این کنسول با نام‌های Nintendo DS Lite و Nintendo DSi وارد بازار شدند تا این محصول لقب دومین کنسول دستی پرفروش تاریخ را تصاحب کند. نینتندو دی‌اس در زمینه بازی‌هایش کم نگذاشت. راک‌استار با عرضه بازی Grand Theft Auto: Chinatown Wars در سال ۲۰۰۹ برای نینتندو دی‌اس، حال‌وهوای یکی از پرطرفدارترین سری بازی‌ها را به این کنسول دستی منتقل کرد. نینتندو اما، خودش حسابی برای دی‌اس برنامه چیده بود. بازی Mario Kart DS یکی دیگر از بازی‌های مسابقه‌ای از سری ماریو بود که از ستون‌های بلند این کنسول شمرده می‌شد. سری زلدا که رفیق جداناشدنی کنسول‌های نینتندو بود دوباره بازگشت و بازی‌های متفاوتی مثل The Legend of Zelda: Phantom Hourglass و The Legend of Zelda: Spirit Tracks را معرفی کرد. از طرفی، بازی‌ Pokémon HeartGold and SoulSilver نماینده معروف یک سری معروف شده بود. درنهایت، زمان حضور یار قدیمی یعنی ماریو بود تا با بازی New Super Mario Bros. بازگردد و به پرفروش‌ترین بازی نینتندو دی‌اس تبدیل بشود.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

نینتندو دی‌اس دقیقاً ادامه همان راهی است که قبلاً برای نینتندو برکت و حسنش ثابت شده بود. نینتندو دی‌اس با قیمت پایین، در عین حال محتوای باارزشی داشت که برای بسیاری از مردم، بهترین گزینه برای بازی در همه‌جا و هرزمان درنظر گرفته می‌شد.

نسل هفتم با اولین تجربه سونی به عرصه کنسول‌های دستی مصادف شد. کنسول PSP یا PlayStation Portable در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و تنها نامی بود که توان رقابت با نینتندو دی‌اس را داشت. جدی‌ترین همراه نینتندو در عرصه کنسول‌های دستی به زودی موفق هم شد و به‌رسم مشخص در نسل هفتم، سونی دوباره کنسول خود را با مشخصات سخت‌افزاری برتر ارائه داد. پی‌اس‌پی نقش یک پلی‌استیشن کامل را بازی می‌کرد با این تفاوت که کوچک بود و همراه همیشگی بازیکنان در هرکجا که بخواهند؛ قابلیت اتصال به پلی‌استیشن ۳ و همچنین دیگر پی‌اس‌پی‌ها را داشت و شبکه آنلاین جدید پلی‌استیشن نیز روی آن در دسترس بود که تجربه‌ای کاملاً متفاوت برای بازیکنان می‌ساخت. بعدها، مدل‌های دیگری از این کنسول دستی منتشر شدند که در طراحی و ساختار تفاوت‌های کوچکی داشتند. برای مثال PSP Go در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و مدل دیگری به نام PSP Street در بازار موجود بود که هردوی دارای ظاهری متفاوت نسبت به مدل ابتدایی بودند. کنسول دستی سونی، PSP درمجموع بیشتر از ۸۰ میلیون واحد فروخت و یک شروع خوب دیگر برای سونی به‌حساب می‌آمد. در نسل هفتم بازی البته کنسول‌های دیگری نیز منتشر شدند که تعدادشان نسبت به گذشته کمتر و کمتر می‌شد. بعضی از آن‌ها به تقلید از دیگری یا کنسول‌های موفق نسل، اقدام به ساخت و طراحی یک کنسول جدید می‌کردند و بقیهُ‌به دلایل مختلف دیده نشدند. در سال ۲۰۰۹ کنسول دستی Dingoo وارد بازار شد اما به هیچ عنوان نتوانست با بازی‌های باکیفیت سونی و نینتندو رقابت کند. کنسول‌های GP2X و Gizmondo از جمله کنسول‌های دستی دیگر نسل هفتم بودند که موفق به زنده ماندن نشدند. دو کنسول EVO Smart Console و HyperScan  نیز در نسل هفتم کنسول‌ها منتشر شدند و پس از مدت کوتاهی به همراه باد فراموشیاز این دیار رفتند.
پی‌اس‌پی البته از توجه ویژه سونی نسبت به بازی‌های باکیفیت بی‌بهره نماند. به‌دلیل توان بالا و سخت‌افزار قوی‌تر پی‌اس‌پی نسبت به باقی کنسول‌های دستی زمان، بازی‌های باکیفیتی برای این پلتفرم عرضه شدند که یادکردن آن‌ها خالی از لطف نیست. کریتوس بار دیگر از خانواده پلی‌استیشن دفاع می‌کرد و با حضور در دو بازی God of War: Chains of Olympus در سال ۲۰۰۸ و البته بازی God of War: Ghost of Sparta نمایشی از توان واقعی این کنسول دستی ارائه داد. بازی God Of War: Ghost Of Sparta یک دست‌آورد ویژه و یک بازی غیرممکن روی پی‌اس‌پی بود و قدرت بالای این کنسول دستی را نشان می‌داد. در عین حال سری GTA با بازی Grand Theft Auto: Liberty City Stories دوباره به این کنسول بازگشت. پی‌اس‌پی از هر سبک و سیاقی یک بازی بزرگ و باکیفیت داشت. سری پرطرفدار Burnout نیز از این کاروان عقب نماند و با معرفی و انتشار بازی Burnout Legends مجموعه‌ای از بهترین‌های بازی‌های گذشته سری نمایش داد. هیدئو کوجیما با بازی Metal Gear Solid: Peace Walker به پی‌اس‌پی بازگشت و Final Fantasy و Taken نیز میهمان‌های خوش‌ذوق این سفر بودند.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

PSP Street

نسل هشتم: پسر خوش‌بخت!
نسل هشتم بازی‌ها درست همانی بود که همه می‌خواستند. زمان بلوغ و رشد بازی‌های ویدیویی و تمام شدن آزمون‌‌وخطا. سونی سال‌های سال است که رئیس محل شده و مایکروسافت هم درکنارش فرمان می‌دهد. نینتندو جدای از هردوی این‌ها، آرام و بی‌حاشیه مسیر خودش را می‌رود و درگیر سروصدای این دو رفیق (که حالا قدیمی هم شده‌اند) نمی‌شوند. حالا دیگر بقیه می‌دانند که جایی در این بازی ندارند و سه تفنگدار بزرگ، پسران خوش‌بخت دنیای بازی هستند. دوران وضوح بالا، دوران فریم‌ریت، دوران دیجیتال فاندی و تحلیل‌های گرافیکی و شمردن مثلث‌ها! سونی اواخر سال ۲۰۱۳، پلی‌استیشن ۴ را معرفی کرد و مایکروسافت با ایکس‌ باکس وان، تک بودن برند ایکس باکس را نشان داد. نینتندو که سربه‌زیر بود و پیاده‌روی خودش را می‌کرد اما، زودتر از همه در سال ۲۰۱۲ کنسول خانگی Wii U را معرفی کرد. در این نسل شاهد حضور سرویس‌های ویژه استریم بازی هم بودیم. سرویس ویژه PSNow برای استریم بازی‌های پلی‌استیشن معرفی شد و مایکروسافت Project xCloud را به همگان معرفی کرد. گوگل نیز با سرویس Stadia به میدان بازی‌ها آمد. دوران کنسول‌های دستی هنوز تمام نشده بود و نینتندو با عرضه کنسول دستی Nintendo 3DS و سونی با کنسول PS Vita وارد رقابت شد؛ نکته اما اینجا بود که دشمنان جدیدی برای کنسول‌های دستی کم‌کم معرفی شدند که هم دایره وسیع‌تری از نیازهای کاربر را برطرف می‌کردند و هم‌ ساده‌تر و جمع‌وجورتر بودند. گوشی‌های هوشمند به‌سرعت درحال جذب مخاطب بودند و  به‌زودی برفروش کنسول‌های دستی تاثیرگذار می‌شدند. همین موضوع باعث شد تا نینتندو موفق به ساخت یک دست‌آورد ویژه شود.
پلی‌استیشن ۴ یک بازگشت باشکوه رقم زد. استفاده از پردازنده‌های سفارشی AMD تنها دلیل موفقیت کنسول سونی در نسل هشتم نبود. اواخر سال ۲۰۱۳ پلی‌استیشن ۴ یکی از قوی‌ترین تبلیغات و معرفی‌های دوران را تجربه می‌کرد و دقیقاً با حضور در نقطه مقابل برخی از اشتباهات مایکروسافت، یک شروع قوی برای خود رقم زد. پلی‌استیشن ۴ نه تنها در تمام جهات از پلی‌استیشن ۳ درس گرفت، بلکه از همه‌نظر بهتر و قوی‌تر بود. نه تنها پلی‌استیشن ۳، بلکه ایکس باکس وان هم در ابتدا تحت فشار این بهبودهای جدید بودند. بسیاری از بازی‌سازان حتی به این اشاره داشتند که کنسول پلی‌استیشن ۴ به‌شدت قوی‌تر از ایکس باکس وان است. جدیدترین پلی‌استیشن هنوزهم از کنسول‌های دستی سونی پشتیبانی می‌کرد و علاوه‌بر این، به گوشی‌های هوشمند نیز متصل می‌شد. پلی‌استیشن نسل هشتمی با دیسک‌های بلو-ری ارتقا یافته و تغییرات بنیادین در کنترل همراه بود. دوال‌شاک ۴ یکی از زیباترین راحی‌های سونی را به همگان معرفی کرد و با صفحه لمسی جدید و بار نورانی قسمت جلو نمایی رویایی به این کنترلر جدید داد. شبکه پلی‌استیشن یک به‌روزرسانی جدی و بزرگ دریافت کرد و شبکه‌های اینترنتی با وجود قابلیت‌های جدید اشتراک بازی با دوستان و آشنایان نقش پررنگ‌تری داشتند.
چیزی از نسل هشتم نگذشته بود که اخبار موفقیت سونی و پلی‌استیشن مدام دست‌به دست می‌شدند. پلی‌استیشن کمی پس از عرضه، برترین بازی‌های نسل هفتم را به صورت ریمستر برای کنسول جدید معرفی کرد و بازی‌های جدید و انحصاری‌های باکیفیت در ابتدای کار به کمک آمدند. رزولوشن بازی‌ها به سرعت یک پرش جدید را تجربه کردند. اما جالب این‌که پیشرفت سریع بحث‌های فنی مربوط به بازی، یک اتفاق تقریباً غیرمنتظره را در اواسط نسل هشتم رقم زد. کنسول‌های بازی در نسل هشتم، یک خاطره قدیمی از عرضه مدل‌های جدید در میان نسل را زنده کردند و این نشان می‌داد که ممکن است روند افزایش سن در آن‌ها سریع‌تر شده باشد.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

پلی‌استیشن ۴، آمده بود تا خاطرات زیبای نسل ششم را دوباره تکرار کند و با ظاهر جدید و طرحی که تا پیش از این نمی‌شناختیم، یک شروع دوباره باشد؛ بعد از تمام اتفاقاتی که در گذشته افتاده بود، سونی دیگر فرصت اشتباه کردن نداشت.

زمانی که پلی‌استیشن ۴ و ایکس ‌باکس وان در سال ۲۰۱۳ به بازار آمدند، بحث درباره ویژگی‌های جدید این دو و افزایش رزولوشن آنقدر داغ بود که کسی حواسش به آن طرف ماجرا پرت نمی‌شد. تلویزیون‌های جدید آمدند و بحث فریم ریت داغ شد. دیجیتال فاندری بازی‌ها را به آتش کشید و جمله‌ای به نام HDR معرفی شد. همه این‌ها سونی و مایکروسافت را هل دادند تا مدل‌های جدیدی از پلی‌استیشن و ایکس ‌باکس در میانه راه نسل هشتم وارد بازار شوند. این حادثه نشان داد که کنسول‌های نسل هشتم، جای زیادی برای تغییر داشتند و در این ماراتن ترسناک ارتقای سخت‌افزار و کمپانی‌های سریع‌السیر، کنسول‌های نسل هشتم درنهایت محکوم به عقب ماندن بودند. مشکل بزرگتر اینجاست که این عقب ماندن، نه جملگی به دلیل ضعف اساسی در خود کنسول‌هاست، بلکه پدیدآمده از مقوله‌ای به نام بازی‌سازی برای یک مجموعه سخت‌افزاری با اعضای مختلف و متفاوت است. جایی که سازنده بازی باید یک بازی را همزمان روی رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن و ایکس‌باکس به اجرا دربیاورد؛ درنهایت برخی از ویژگی‌ها و نقاط قوت یک کنسول محو و فراموش می‌شوند و برخی از ایرادات و ضعف‌ها هم نمایان. در عین حال استودیوهای رده اول بازی‌سازی کمپانی‌های صاحب کنسول‌ها، از آنجا که با نقشه و معماری کنسول هدف کاملاً آشنا هستند، به خوبی از نقاط ضعف و قوت آن استفاده می‌کنند تا قدرت واقعی کنسول نمایان شود. اما وقتی کار به بیرون از یک کمپانی خاص کشیده شود، نکات منفی و مثبت جمع می‌شوند و برآیندی از جنس بازی‌های غالب در نسل هشتم حاصل شود. همین موضوع ادامه پیدا می‌کند و نسل‌های بازی شیفت خود را می‌دهند، غافل از اینکه هنوز بخش وسیعی از نقشه قدرت یک کنسول دست‌نخورده باقی می‌ماند.
این اتفاق در نسل هشتم با حضور دو کنسول PS4 Pro و البته XBOX One X رخ نشان داد. دو کنسول جان‌دارتر که قرار بود از پس ادعای سخت‌افزاری بزرگ بربیایند و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو در سال ۲۰۱۶ منتشر شد که پیشرفت‌های ریز سخت‌افزاری و تغییرات قابل توجه در طراحی همراه بود. نسخه ارتقا یافته پلی‌استیشن ۴ با استفاده از برخی تکنیک‌ها می‌توانست وضوح تصویر را تا حد زیادی افزایش بدهد و با پشتیبانی از قابلیت جدید HDR، از پیشرفت‌های فنی روز عقب نماند. طراحی جدید و بهبود برخی از مشکلات قبلی باعث شدند تا پلی‌استیشن ۴ پرو به نسخه ایده‌آل مدل‌های اولیه تبدیل بشود. با قیمت اولیه ۴۰۰ دلار، برای خرید این کنسول طرفداران باید همان هزینه‌ای را می‌دادند که در ابتدای نسل هشتم برای مدل‌های اولیه پرداخت کردند. در همان زمان، طبق عادت جدید سازندگان، کنسول PlayStation 4 Slim عرضه شد که با قیمتی حدود ۱۰۰ دلار کمتر از نسخه پرو قابل تهیه بود. پلی‌استیشن ۴ اسلیم در طراحی متفاوت بود و ارتفاع و کمتری داشت. تغییرات ریز در طراحی و البته ساختار کنسول باعث شدند تا برخی ایرادات مربوط به صدا و جریان هوا در کنسول بهبود پیدا کنند.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

PlayStation 4 Pro و PS4 Slim درکنار یکدیگر: باوجود کیفیت بالای مدل اولیه پلی‌استیشن ۴، تغییرات صورت‌گرفته در مدل‌های جدید پی‌اس ۴ را به یک کنسول ایده‌آل تبدیل می‌کردند.

پلی‌استیشن ۴ در زمینه بازی چیزی از کنسول‌های قبلی خانواده‌اش کم نداشت. در ابتدای نسل بازی‌هایی مثل Drive Club و Killzone: Shadow Fall از همراهان این کنسول محبوب بودند. راک‌استار به طرز عجیبی در ابتدای نسل هشتم، دوباره نسل هفتم را تکرار کرد و بازی GTA V نه‌تنها در صدر جدول فروش بازی‌های نسل هفتم ماند، بلکه حالا با بیشتر از ۲۰ میلیون نسخه در دستان طرفداران، پرفروش‌ترین بازی پلی‌استیشن ۴ نیز شده‌است. نسخه نسل هشتمی بازی The Last Of Us به زودی منتشر شد و با فروشی نزدیک به ۱۰ میلیون نسخه، در رتبه ششم پرفروش‌ترین بازی‌های پلی‌استیشن جای گرفت. نسل هشتم، اوج پختگی بازی‌‌های انحصاری پلی‌استیشن را نشان می‌داد. بازی Bloodborne یک عنوان جدید برای طرفداران پلی‌استیشن بود که باعث می‌شدسلایق مختلف بازیکنان در نسل هشتم پوشش داده بشوند. در سال ۲۰۱۶، ناتی‌داگ با بازی Uncharted 4 و البته یک موفقیت مثال‌زدنی دیگر بازگشت و پس از آن یک نسخه فرعی از این سری نیز منتشر شد. اکنون بازی آنچارتد ۴ یا بیشتر از ۱۶ میلیون نسخه فروش در رتبه دوم لیست پرفروش‌تری بازی‌ها قرار دارد. بازی The Witcher 3: Wild Hunt با فروشی بیشتر از ۱۰ میلیون نسخه در سال ۲۰۱۵ یکی دیگر از بازی‌های موفق نسل هشتم بود که طرفداران زیادی پیدا کرد. در سال ۲۰۱۷ شاهد حضور بازی Horizon: Zero Dawn بودیم تا یک بازی جدید و البته یک سری جدید دوباره در دستان پلی‌استیشن متولد شود. بازی God Of War در سال ۲۰۱۸ در رتبه پنجم پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت و بازی مورد انتظار Marvel’s Spider-Man پس از آنچارتد ۴، فروشی در حد ۱۳ میلیون نسخه رقم زد. پلی‌استیشن ۴، قهرمان بلامنازع نسل هشتم، تا ماه مارس ۲۰۲۰، با بیشتر از ۱۰۸ میلیون واحد فروش، نام خود را برای همیشه به عنوان اولین کنسول نسل هشتم ثبت کرده است.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

یک ترکیب از برترین‌بازی‌های پلی‌استیشن ۴ به همراه مدل اسلیم.

مایکروسافت در طرف دیگر، سومین نسل از حضور جدی در دنیای بازی‌ها را تجربه می‌کرد. در سال ۲۰۱۳، کنسول نسل هشتمی XBOX One منتشر شد. طراحی جدید و ساده‌تر کنسول دلنشین بود و کنترلر جدید و ارتقایافته ایکس باکس همان کیفیت خوب گذشته را داشت. ایکس باکس از یک پردازنده سفارشی AMD استفاده می‌کرد. نسل هشتم بازی‌ها البته برای مایکروسافت به خوبی گذشته نبود. در ابتدای کار، توجه ویژه مایکروسافت به‌سمت سرویس‌های آنلاین رفته بود. مایکروسافت با ایکس باکس وان، نه تنها یک کنسول بازی، بلکه یک دستگاه چندرسانه‌ای پیشرفته را ارائه داده بود که در ابتدا به اتصال دائمی اینترنت نیاز داشت. همین موضوع باعث شد استقبال کمتری از این کنسول بین بازی‌بازها وجود داشته باشد و مشکلات سختی برای ادامه حیات ایکس باکس وان ایجاد وارد کار شوند. همین موضوع کافی نبود و در ادامه، مایکروسافت به‌دلیل موفقیت کینکت در نسل گذشته، نسخه ارتقا یافته کینکت را معرفی کرد که همراه با کنسول اصلی به فروش می‌رسید. بنابراین قیمت اولیه کنسول ایکس باکس وان مساوی با ۵۰۰ دلار و صدالبته از پلی‌استیشن ۴ بیشتر بود. اشتباهات جدید مایکروسافت پشت‌سرهم و شدید بودند و مایکروسافت حالا در نسل هشتم دورانی کاملاً متفاوت با گذشته را تجربه می‌کرد. با قیمتی بیشتر از پلی‌استیشن و دنبال کردن اهداف جدید، مایکروسافت نتوانست آن‌طور که درنظر داشت نسل هشتم را پیش ببرد.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

کنسول نسل هشتمی مایکروسافت: XBOX One

پس از انتشار PS4 Pro در سال ۲۰۱۶، مایکروسافت نیز به ساخت یک نسخه ارتقا یافته از ایکس باکس وان علاقه نشان داد. صحبت درباره مشکلات فنی جدید کنسول‌های نسل هشتم حسابی بازار گرمی پیدا کرده بود و از آن‌جا که بسیاری معتقد بودند که ایکس باکس وان توان دیگر توان پردازشی بالایی ندارد، مایکروسافت با اسم رمز پراجکت اسکورپیو، کنسول XBOX One X را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد. ایکس باکس وان ایکس نیز مثل مدل پرو از خانواده پلی‌استیشن، تغییرات سخت‌افزاری قابل توجهی را تجربه می‌کرد و توان پردازشی بالاتری داشت. نسخه ارتقا یافته ایکس باکس وان از وضوح ۴K و ویژگی‌های جدید تصویری پشتیبانی می‌کرد. طراحی جدید ایکس باکس وان ایکس همان طراحی ساده گذشته با برخی تغییرات جزئی در طراحی بود که به‌بهبود گردش هوا و خنک شدن کنسول در شرایط سخت کمک می‌کرد. در عین حال، ما شاهد حضور یک مدل جمع‌وجورتر از ایکس باکس وان با نام XBOX One S بودیم که درکنار مدل ایکس، نسخه‌های ایده‌آل همان کنسول اولیه بودند. با قیمتی حدود ۵۰۰ دلار، ایکس باکس وان ایکس ارائه دهنده برخی از بهترین بازی‌های نسل هشتم بود.
مایکروسافت بازی‌های باکیفیتی برای ایکس باکس وان تدارک دیده بود که اغلب از یاران قدیمی خانواده ایکس باکس بودند. سری Forza با یک بازگشت باشکوه در نسل هشتم، یکی از بازی‌های زمان عرضه ایکس باکس در سال ۲۰۱۳ بود که با فروشی نزدیک به ۲ میلیون نسخه، درکنار بازی Forza Motorsport 6 در سال ۲۰۱۵، از بازی‌های باکیفیت نسل شمرده می‌شدند. بهترین بازی سری Forza از لحاظ فروش البته، بازی Forza Horizon 3 بود که پرونده سری را در نسل هشتم به زیبایی هرچه تمام‌تر مختومه اعلام کرد. GTA V و راک‌استار در حال حاضر دوباره در صدر جدول پرفروش‌ترین بازی‌های نسل هشتم هستند اما راک‎استار با انتشار بازی Red Dead Redemption 2 در سال ۲۰۱۸، یکی دیگر از بازی‌های پرفروش ایکس باکس وان ( با رتبه پنجم) را روانه بازار کرد. یکی دیگر از پدیده‌های نوظهور در نسل هشتم، جان گرفتن سبکی به نام بتل رویال بود. بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds در رتبه دوم پرفروش‌ترین بازی‌های ایکس باکس وان قرار دارد. سری Call Of Duty با دو بازی Call Of Duty: Black Ops 3 و Call Of Duty: WWII به صدر جدول فروش رسیده است و از طرفی بازی جدید Minecraft یکی دیگر از عناوین محبوب نسل هشتم شمرده می‌شود. سری Gears Of War با بازی جدید سری یعنی Gears Of War 4 در سال ۲۰۱۶ دوباره به میدان بازگشت و بازی Halo 5: Guardians دوباره این نام قدیمی را به یک کنسول نو آورد. از دیگر بازی‌های محبوب نسل هشتم می‌توان به Fallout 4 و شوتر محبوب استودیو دایس یعنی Battlefield 1 اشاره کرد.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

دو مدل جدید از ایکس باکس وان که در میانه نسل هشتم منتشر شدند: XBOX ONE X و XBOX ONE S

کنسول خانگی جدید نینتندو در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. به‌عنوان اولین کنسول نسل هشتم، Wii U همان مسیر گذشته را ادامه می‌داد. افزایش رزولوشن بازی‌ها در این کنسول هویدا بود و نینتندو هنوزهم از نوآوری و دفاع از ایده‌های متفاوت هراسی نداشت. کنترلر جدید وی‌یو به‌لطف طراحی جدید و خاصشان، نقش صفحه نمایش را نیز بازی می‌کردند. با یک صفحه در میانه دسته، کاربران می‌توانستند به دلخواه خود، از کنترلر وی‌یو به عنوان یک کنسول جدا (درهنگام استفاده از کنسول اصلی) نیز استفاده کنند که یک ابداع جالب برای بازی‌های چندنفره بود. کنسول جدید نینتندو از بازی‌های کنسول نسل گذشته یعنی Wii پشتیبانی می‌کرد هرچند در ابتدای کار، این کنسول در حال تجربه یک شروع ضعیف (به دلیل کمبود بازی) بود. خوشبختانه در نسل هشتم بازی‌ها، همزمان با فراگیر شدن استفاده از شبکه‌های آنلاین، نینتندو با ارائه Nintendo Network کاربران را به یک سیستم آنلاین برای اتصال به یکدیگر یا استفاده از بازی‌های مختلف متصل می‌کرد. بعدها کنترلرهای جدیدی برای این کنسول معرفی شدند. یکی از ایرادات جدی کنسول Wii U در ابتدای کار، عمر کم باطری‌های گیم‌پد بود که باعث هجوم انبوه انتقادات نسبت به کار نینتندو شد. متاسفانه کنسول وی‌یو به هیچ عنوان در تبلیغات موفق نبود و نتوانست به اندازه کنسول‌های قبلی سروصدا کند. به‌علاوه همه این موارد، بازی‌های بسیار کم Wii U ضربه بدی بر پیکره این محصول بودند.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

کنسول نسل هشتمی نینتندو: Wii U

نینتندو اما ناامید نشد. بازار کنسول‌های دستی هنوزهم به اندازه سابق طرفدار داشت و همین مورد مایه دلگرمی این همراه قدیمی بازی‌ها می‌شد. در سال ۲۰۱۱، کنسول دستی Nintendo 3DS معرفی شد و با قابلیت‌های جدیدی نظیر نمایش تصاویر سه‌بعدی و پشتیبانی‌ از بازی‌های نینتندو دی‌اس یک قدم رو به جلو برای نینتندوی دوست‌داشتنی بود. کمی بعد در سال ۲۰۱۲، یک مدل جدید و ارتقا یافته از این کسنول دستی با نام Nintendo 3DS XL منتشر شد و در سال ۲۰۱۳، دوباره نینتندو با ایجاد تغییراتی جدی، کنسول Nintendo 2DS را معرفی کرد. به‌نظر می‌رسید که نینتندو با ارائه مدل‌های جدیدتر از Nintendo 3DS سعی در رسیدن به یک مدل ایده‌ال از یک کنسول دستی داشت چراکه در سال ۲۰۱۴، دوباره یک مدل جدیدتر از این کنسول دستی با نام New Nintendo 3DS منتشر شد. نینتندو از حوادث زمان عرضه کنسول Wii U درست گرفته بود و با ارائه یک تیم بهتر از بازی‌های مورد علاقه طرفداران، درنهایت موفق شد حدود ۵۴ میلیون نسخه از این کنسول دستی بفروشد. از جمله بازی‌های پرفروش این کنسول دستی می‌توان به بازی Mario Kart 7 اشاره کرد که با فروشی نزدیک به ۱۸ میلیون نسخه، یکی از موفق‌ترین بازی‌های این محصول بود. همچنین سری پوکمون با بازی‌های باکیفیت جدید دوباره به میدان بازگشت. بازی‌هایی مثل Pokémon X and Y و البته Pokémon Sun and Moon بازی‌های بسیار محبوبی بودند. بازی New Super Mario Bros. 2 در رتبه پنجم پرفروش‌ترین بازی‌های این کنسول دستی قرارگرفت.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

کنسول دستی Nintendo 3DS

سونی در سال ۲۰۱۱ با انشار کنسول PS Vita، یک جانشین جدید برای PSP معرفی کرد. همزمان با پشتیبانی از بازی‌های پی‌اس‌پی، این کنسول دستی رقیب جدی Nintendo 3DS نیز بود. برای اولین بار سونی با کارگذاشتن دوربین برای این کنسول قابلیت عکس و فیلم گرفتن را به لیست توانایی‌های پی‌اس ویتا اضافه کرد. با پشتیبانی از شبکه اینترنتی پلی‌استیشن و ارتقای سخت‌افزار، این کنسول از همه جهات نسبت به پی‌اس‌پی قوی‌تر بود هرچند طراحی این کنسول شباهت زیادی به کنسول دستی قبلی سونی داشت. میکروفون به این کنسول دستی اضافه شده بود و البته بازی‌های باکیفیتی نیز برای این کنسول دستی منتشر شدند. درهرصورت، PS Vita هیچگاه به مانند PSP محبوب و پرفروش نشد و پس از یک شروع قوی در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، با ورود جدی گوشی‌های هوشمند، درنهایت این کنسول دستی چیزی میان ۱۰ الا ۱۵ میلیون نسخه فروش داشت که رقمی بسیار پایین‌تر از فروش پی‌اس‌پی است. از جمله بازی‌های محبوب و پرطرفداری که برای این کنسول دستی منتشر شدند می‌توان به بازی Borderlands 2 اشاره کرد. سری Final Fantasy دوباره به این کنسول دستی بازگشت و با معرفی یک مجموعه درمجموع  فروشی بیشتر از یک میلیون نسخه را تجربه کرد. سری Killzone با بازی انحصاری Killzone: Mercenary لیست بلندبالای بازی‌های خوب این کنسول را تکمیل می‌کرد. بازی پرطرفدار Need For Speed: Most Wanted با فروشی بیشتر از یک میلیون نسخه یکی دیگر از عناوین بزرگی بود که روی پلی‌استیشن ویتا قابل تجربه بودند. سری Assassin’s Creed با بازی تحسین‌شده Assassin’s Creed 3: Liberation وارد این کنسول شده بود و البته، سری محبوب و پرطرفدار از خانواده پلی‌استیشن یعنی آنچارتد با بازی Uncharted: Golden Abyss یک بازگشت زیبا را رقم زد. حضور همه این بازی‌ها درنهایت نشان‌دهنده قدرت بالای این کنسول دستی بود که متاسفانه با استقبال بازیکنان مواجه نشد.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

پلی‌استیشن ویتا

بازی‌های ویدیویی مدام پیشرفت می‌کردند و این پیشرفت، نیاز به حرکت را برای کمپانی‌های تولید کنسول و بازی بیشتر می‌کرد. در سال ۲۰۱۶ نینتندو پس از مدت زیادی سکوت، درحالی که همگان فکر می‌کردند در خواب عمیقی فرورفته، یک کنسول دستی جدید پیشرفته را معرفی کرد. در سال ۲۰۱۷ بالاخره، کنسول Nintendo Switch وارد بازار شد و نشان داد که دیگر نینتندو راه خود را به عنوان یک کمپانی بزرگ و با تجربه پیدا کرده و با استفاده از شکاف موجود بین سونی و مایکروسافت، علاوه بر دور ماندن از حواشی، یک تجربه جدید و به‌شدت باورنکردنی را از یک کنسول دستی به دیگران معرفی کند. نینتندو سوییچ از یک پردازنده سفارشی مخصوص اینویدیا استفاده می‌کرد. نینتندو سوییچ با ظاهر جمع‌وجورش، قابلیت اتصال به تلویزیون و جوی‌کان‌های جدید که جای دسته را گرفته‌اند، یک کنسول هیبریدی با توان بالا است که به هیچ عنوان شبیه به محصول دیگری نیست. دنیای بازی به‌ این جسارت نینتندو مدیون است. برای نینتندو سوییچ، یک فروشگاه اینترنتی جدید با نام Nintendo e Shop در نظر گرفته شده است که با خرید و دانلود بازی‌ها دیگر نیازی به استفاده از محصولات فیزیکی نباشد. با اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون از طریق داک مخصوص، کاربران می‌توانند از تجربه بازی‌ها روی صفحه نمایش بزرگتر بهره ببرند که دراین صورت بازی‌هایی با وضوح بالاتر از HD در دسترس می‌باشند. با حافظه داخلی حدود ۳۲ گیگابایت و پشتیبانی از مایکرو اس‌دی، کنسول نینتندو سوییچ از سال ۲۰۱۷ به بعد، پذیرای بازی‌های زیادی بود.
از جمله بازی‌های پرفروش و محبوب این کنسول دستی می‌توان به Mario Kart 8 اشاره کرد که با فروشی نزدیک به ۲۵ میلیون نسخه، رسماً پرفروش‌ترین بازی این کنسول محبوب است. بازی Super Smash Bros. Ultimate نماینده جدید یک سری قدیمی است و با فروشی نزدیک به ۱۹ میلیون نسخه، در رتبه دوم قرار دارد. اما گل سرسبد بازی‌های نینتندو سوییچ از سری محبوب زلدا است. یکی از بهترین‌ بازی‌های سری و البته بهترین‌ بازی‌های کنسول نینتندو سوییچ؛ بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild با فروشی معادل با ۱۷ میلیون نسخه سومین بازی برتر این کنسول دستی در زمینه فروش است. پس از این سه بازی، شاهد حضور بازی زیبای Super Mario Odyssey هستیم که به‌شدت مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. کنسول نینتندو سوییچ با قدرت بالای خود توانایی اجرای برخی از بهترین بازی‌های نسل هشتم را دارد و در این نسل شاهد عرضه بازی The Witcher 3: Wild Hunt بودیم تا تمام سلایق توسط نینتندو پشتیبانی شده باشند. به‌تازگی نیز سری Borderlands و البته Bioshcok از نسل هفتم در قالب مجموعه بازی به این کنسول پرطرفدار ملحق شدند. تا ماه مارس ۲۰۲۰ میلادی، کنسول نینتندو سوییچ موفق به فروش ۵۵ میلیون واحد شده بود. موفقیت نینتندو سوییچ سریعاً سروصدا کرد و نشان داد که نینتندو اگر در مسیر درست حرکت کند، تا سال‌های سال یکی از ستون‌های محکم دنیای بازی می‌ماند.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

Nintendo Switch

ممکن است برخی کودکان چشم باز کرده به صفحه‌های تلویزیون تازه در نسل هشتم شروع ماجراهای دیجیتالی خودشان را دیده باشند ولی برای فعلاً، داستان هشت نسل از بازی‌های ویدیویی، و تاریخچه‌ای به اندازه هشت چرخه از حضور کنسول‌های بازی در این نقطه به پایان رسید. و همان‌طور که در ابتدا گفتیم، برای آن دسته از دوست‌داران بازی‌های ویدیویی که می‌خواستند کنسول‌های گذشته را بشناسند، دفترچه‌ای کوچک و به زبان ساده حالا بسته می‌شود. تاریخچه کنسول‌های بازی ویدیویی اما، هشت مرحله بود. هشت مرحله از کابل‌های زرد و سفید و قرمز و کابل‌های مشکی قدیمی‌تر و کابل‌های اچ‌دی‌ام‌آی. حالا دیگر به پایان تاریخچه رسیدیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • چه رد دد چه گاد چه زلدا چه لست چه الدر اسکرول چه جی تی ای چه آنچارتد چه سایبرپانک چه الدن رینگ گوتی چیزی نیست جز halo infinite گفت:

    ممنون آقای غزالی
    Xbox 360
    شاهکار نسل هفت بود
    کی انحصاری forza motorsport و fable و halo و gears of war و alan wake و left 4 dead
    کینکت(انقلابی ترین وسیله این صنعت)و کلی انحصاری مثل kinect sports
    دسته به اون خوبی
    شبکه آنلاین به اون خوبی
    مرسی مایکروسافت

    • sonicer گفت:

      گرچه این نظر تو فن بودن افراطی هیچکس تاثیری نمیزاره، اما واقعیت همینه.
      صحبت از انحصاری نسل هفت میکنی که سونی و نینتندو خیلی موفقتر بودن.
      کینکت که با موو اومد، از موفقیت سنسور حرکتی نینتندو استفاده کردن تا شاید بیشتر بفروشن که بازهم به wii نرسیدن که بازهم به انحصاری های حرکتی نینتندو نمیرسید.
      دسته رو موافقم و به نظرم بهترین دسته اون نسل برای ۳۶۰ بود
      شبکه آنلاین و XBL هم موافقم.
      انقلابی ترین حرکت برای سگا دریمکست بود که اینترنت و به طبع اون بازی آنلاین رو به بازی ها اضافه کرد.
      پس بهتره بگی مرسی از همه که به این صنعت اضافه کردن.

      SinaSniper12
    • سلام عرض ادب. بله ایکس باکس ۳۶۰ یکی از بهترین کنسول‌هایی بود که تالان داشتیم و حتی عملکردش بهتر از ایکس باکس وان و ایکس باکس بود. البته حسگرهای حرکتی رو اول نینتندو به صورت استاندارد وارد کار کرد که دوست خوبم پایین توضیح دادند. ولی در هرصورت انحصاری های نسل هفتمی مایکروسافت قوی بودند و دسته ایکس باکس کیفیت بالایی داشت. شبکه آنلاین هم همینطور.
      پایین‌تر دوست خوبم sonicer خیلی خوب توضیح دادند درباره دریم کست و باقی مسائل. درنهایت اما، هنوزهم ایکس باکس ۳۶۰ با ۸۴ میلیون نسخه فروش و پلی اسیتشن ۳ با ۸۰ میلیون، تفاوت زیادی ایجاد نمیکردند و تقریباً هردو برنده شدند.

      • Mr.tur گفت:

        فقط یه نکته ای که هست امار فروش نهایی برای سیصدوشصت رو گذاشتین که میشه ۸۴ میلیون ولی برای پلی سه برای سال ۲۰۱۳ رو گذاشتین که اگر بخواین امار فروش نهایی پلی سه رو بنویسید باید می نوشتین ۸۷٫۵ میلیون فروخته.
        و یک نکته ی جالبی که هست و خیلی ها نمی دونن در سال ۲۰۱۲ فروش پلی سه بیشتر شد تقریبا یک میلیون و در سال دو هزارسیزده این اختلاف کمتر شد.
        تمام 😀

    • Mr.tur گفت:

      انقلابی ترین کنسول تاریخ کنسول افسانه ای ps3 بود.
      اولین کنسولی که بلوری – بلوتوث – hdmi – اتصال به وایفای – ده هشتاد وسه بعدی – پشتیبانی از صدای dts و کانال ۷٫۱
      برای اولین بار در این کنسول افسانه ای وارد شد.
      هم چنین از جهت طراحی اولین کنسولی بود که اداپتور دستگاه در داخل دستگاه قرار گرفت(سیصدو شصت که جوکه حتی ایکس وان هم تا سال ۲۰۱۶ اداپتور دستگاه در بیرون دستگاه بود :rotfl: )
      و هم چنین امکانات فوق العاده عالی که در هیچ کنسولی در انزمان نبود مثل اتصال به هر نوع دسته ای – اتصال به موس و کیبورد و پرینتر – پشتیبانی تقریبا از هر نوع فرمت های ویدیویی که حتی در این موضوع نسبت به پلی چهار برتری داره-
      و هم چنین از جهت افزایش قدرت سخت افزار کنسول افسانه ای ps3 با جهش بیشتر از ۶۴ برابری و رسیدن به قدرت ۴۰۰ گیگافلاپسی نسبت به ۶ گیگیافلاپسی ps2 بیشترین جهش قدرت سخت افزاری رو ثبت کرد.
      و هم چنین بسیاری از بازیها برای اولین بار روی ps3 به حجم بیشتر از ۴۰ و ۵۰ گیگ رسیدن که اختلاف گرافیکی در بازیها در ان دوران بین انحصاریها و مولتی پلتفرم ها کاملا مشهود بود.(در هیچ نسلی انقدر اختلاف وجود نداشت)
      و صد البته حیف که مدیران بازاریابی سونی با حماقت و ناشی کاری بلایی سر این کنسول اوردن که سیصدوشصت که هیچ برتری درست و حسابی نداشت باید پا به پای این کنسول می فروخت 😥
      کار هایی از قبیل قیمت گذاری افتضاح و نبود انحصاریه خوب تا دوسال اول برای این کنسول(متال گیر معرفی کردن رفت اواخر۲۰۰۸ اومد و یا کیلزون معرفی کردن رفت ۲۰۰۹ اومد)
      صد البته برترین کنسول در طول تاریخ هم از جهت داشتن انحصاری همین ps3 هست که نه از جهت تنوع و نه از جهت کیفیت وامتیازات هیچ کنسولی بهش نمی سه و باداشتن ۱۱ بازی با متای بالای نود بهترین کنسول از این جهت هم حساب میشه. وحیف که تقریبا همشون بعد سال ۲۰۰۹ اومدن.
      تمام 😀

    • کینکت(انقلابی ترین وسیله این صنعت)
      البته کینکت اسکی از EyeToy پلی استیشن ۲ بود 😉

  • خسته نباشید میگم به اقای غزالی عزیز.من هیچکدوم از اینا رو نداشتم/:ولی تاpc هست غم ندارم 😀 خودم کلن هم سونی و هم مایکرو و هم نینتندو رو دوست دارم و براشون ارزش قائلم چون هر کدوم بازیای خیلی خوبی دارن.ولی تو دلم بیشتر از مایکی راضیم چون بازیاش روpc هم میاد :yes: در کل مهم گیم و لذت بردن از این هنر نه ترول کردن و مسخره کردن پلتفرما و بازیاشون. :yes:

    • سلام ابوالفضل جان گل. سلامت باشی رفیق. :rose: :rose: خیلی هم عالی. واقعاً اصلش همینه. وقتی شما تاریخچه بازی ها رو میخونی، متوجه میشی نینتندو یک کارایی کرده، سونی و مایکروسافت هم هرکدوم به نوبت خودشون یک سری حرکت عجیب زدند که باعث شدند اتفاقات خیلی عالی و خوش و قشنگی بیفته برای گیمرها. پس ما طرفدار بازی هستیم نه طرفدار برند! چون طرفداری از برند درنهایت عواقب اصلاً خوبی نداره. اصلا!

    • Ozhan گفت:

      داداش گیمر اصیل که باشی برات فرق نداره بازی که انجامش میدی مال کدوم کمپانی باشه
      چه ماریو چه گاد چه هیلو هر سه تاشون برات یه اندازه جذابن
      ازمن که گذشت و نسل اخری بود که گیمر هستم ولی بچم که بزرگتر شد بهش یاد میدم فن کمپانی نباشه و فن بازی خوب باشه

  • mm_44 گفت:

    دوستان به نظرتون ارزش داره الان xbox 360 بگیرم البته من خودم یه ps4 دارم ولی چون نسل هفتم کنسول نداشتم نتونستم red dead 1 و gears 2 ,3 و fable 2 رو تجربه کنم گفتم یه مشورتی بگیرم
    Ps3 هم که بیشتر انحصاری های خفنش رو ps4 اومد فقط یه mgs4 بود که نیومد

    • اگر از لحاظ مالی مشکلی نیست، صد در صد هنوزهم نسل هفتم پر از بازی‌های خوب و درجه یکه و واقعاً بازی‌های بزرگی بودند که اگر بازی نکردید الان فرصت بدی نیست. در جاهای دیگه قیمتش خیلی اومده پایین اما انگار الان قیمتش داره میره بالا!

  • mohamadzzzaaq گفت:

    سلام.خسته نباشین.مقاله بسیار پربار و جالب بود.واقعا مایکروسافت این نسل بد کار کرد و پلی استیشن سیاست خوبی رو در پیش گرفت.با اینکه خودم پلی استیشن ۴ دارم ولی عاشق نینتندو سویئچ پسر خالم هستم و گاها ازش قرض میگیرم 😎 نینتندو سرگرم کننده ترین کنسول هارو می‌سازه .بی حاشیه.همینه که جذابش می‌کنه.بدون درگیری با کنسول های دیگه

    • سلام محمد جان. متاسفانه مایکروسافت قربانی رفتارهای خودش شد! پلی استیشن ۴ دوباره خاطرات پلی استیشن ۲ رو تکرار کرد. و نینتندو اون گوشه داره یک سری از باحال‌ترین بازی‌های موجود رو میسازه. واقعاً درسته صحبت های شما.
      ممنونم بابت لطفت محمد جان. سلامت باشی. :rose:

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    سلام آقا حسین خسته نباشی این پست ۳ قسمتی واقعا عالی بود ، شخصا لذت بردم از این پست و قلم زیبای شما :rose: من خیلی فکر کردم که بهترین کنسول عمرم کدوم کنسوله و تو مغزم جنگی بود بین سگا و سونی ۱ و بالاخره پلی استیشن ۱ رو تا این لحظه بهترین کنسول عمرم میدونم چه کردن واقعا نوابغ ژاپنی جادوی پلی استیشن :heart: بود ، اما با کیفیت ترین کنسولی که داشتم به لحاظ ساخت و متریال عالی تا الان ایکس باکس وان اس هست چون واقعا خود کنسول حرف نداره و به لحاظ نوستالژی و دنیایی پر از شگفتی و خلاقیت بدون تردید سگا :heart:
    .
    .
    پست شمارو که دیدم نتونستم کامنت نزارم موفق و پاینده باشین :rose:

    • به به آقا محسن گل گلاب. محسن جان منت گذاشتی که نظر دادی واقعاً. بدون تعارف خیلی ممنونم ازت که به این مقاله ارزش میدی با حضورت. اونقدر خوبین شما که من نمی‌تونم بهتون فکر نکنم واقعاً و یکیتون نباشه دوست دارم برم دنبالش!! درباره بهترین کنسول زندگی راستش من خودم پلی‌استیشن ۲ رو خیلی بهش فکر می‌کردم و بین پلی‌استیشن ۴ و ۲ مردد بودم همیشه به خاطر خاطراتی که هردو داشتن برای من. نمیگم دیگه کدومشون بهترن چون اینطوری خیانت میشه به پلی‌استیشن ۲ : )))
      واقعاً همینطوره. اما از لحاظ کیفیت ساخت و لوازم ساخت من ایکس باکس رو چک نکردم اما از ظاهر کار من شک ندارم که چیزی که گفتی درسته. مشخصه که یکم فکر شده روی طراحی ساده در عوض. سگا هم که بنده خدا نیستش دیگه در جمعمون اما خطاره‌اش همیشه عزیزه.

      ممنونم ازت محسن جان. همین که اصلاً شما یک سلام بکنی برای من یه دنیا ارزش داره. چه برسه الان که کلی مینویسید و دیگه صدبرابر. سلامت باشی رفیق :rose:

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        مخلصم اقا حسین من واقعا ازتون یاد میگیرم و اینو خیلی دوس دارم افتخار میکنم زیر پست یه گیمر کامنت بزارم برا من یکی از لذت بخش ترین قسمت های گیمر بودن گفتگو با یه گیمر دیگست چون خالصانه هست مهم نیست سنت چقدره یا رنگ پوستت چیه یا مذهبت چیه یا و یا و …. این ویدیو گیم یه مرحله طولانی و تمام نشدنی از بازیه اصلیه که زندگیه … خیلی موافقم وقتی میگی که گیم و زندگی خیلی با هم مشترک هستن این دیدگاه از سالها گیمر بودن بر میاد فقط.
        .
        .
        راستش حسین جان خیلی ناراحتم بابت سایت و بخش کامنت و ترول ها نمیدونم چه اتفاقی باید بیوفته تا همه خودشونو یه restart بکنن من هرگز یاد نگرفتم تو عمر گیمر بودن از ویدیو گیم متنفر باشم شاید از یه بازی بدم میومده ولی همیشه گیم تو قلبم بوده و متنفر شدن از گیم و گیمر تو خون من نبوده اما بخش کامنتا و ترول ها داره وارد منطقه خطرناکی میشه … وقتی یه گیمر تازه کار میوفته در وادی ترول ما به عنوان یه گیمر بزرگتر باید حواسمون باشه به نظرم وظیفه ما اینه که به این صنعت حتی شده ذره ایی کمک کنیم …. واقعا دلم میخواد این بحث ها از بین بره پیشنهاد میکنم در طی پست هایی جداگونه راجب این موضوع فرهنگ سازی بشه فکر کنم الان خیلی ها بیشتر بهش احتیاج دارن تا گاد اف وار بعدی یا حالا نمیدونم هر چی … من سر بازی broken sowrd : the shadow of templars در پلی استیشن ۱ نزدیک ۲ سال سر یه معما گیر کردم چون زبان انگلیسیم ضعیف بود و بازی ها هنوز بسیار تازه بودن خیلی مونده بفهمم مکانیک گیم پلی چیه اما بعد از ۲ سال اون گیر لعنتی رو رد کردم باور کن اگه معمای ترول ها هم مثل اون گیر اون بازی بود بهت قول میدادم ردش کنم 😀
        .
        .
        امیدوارم پولدار 😀 و سلامت و خوشبخت بشیم هممون در کنار ویدیو گیم دوس داشتنی :heart:

        • محسن جان تمام افتخار برای منه. منم از شما یادمیگیرم شک نکن. اصلاً دلیلش همینه. خب واقعاً همینه. کلاً به این شکل هستیم ما. ما هرکاری بکنیم لاجزم برمیگرده به زندگی خودمون. بازی کردن به همین شکل. من در زندگی بدون معنا و هدف چیزی نمی‌بینم. به خاطر همین ساده‌ترین تفریح مردم هم قطعاً یک دلیلی داره و این دلیل توی بازی‌ها در قالب وارد کردن احساسات شخصی توی یک دنیای تخیلی زنده میشه که واقعاً جواب داده.
          ———————-
          درباره بخش کامنت‌ها حقیقتش محسن عزیز بخش کامنت‌ها توسط کسانی به‌وجود میاد که کامنت میدن و توسط همون افراد هم تغییر میکنه. کاربران سایت هستند که با نظراتشون به بخش کامنت‌ها جهت میدن. من شک ندارم اگر بعضی از دوستان کم‌کم جا رو با گفتن حرف‌های دقیق و درست باز کنند، بقیه رفقای با استعداد و دانا هم میان تا نظر بدن. خب وقتی بچه‌های بااطلاع و خوب سریع اینطوری ناامید بشن و برن معلومه که تعدادشون هرروز کمتر میشه. البته که کل‌کل توی هرمدیومی وجود داره. بخشی از بازی‌ها هم هست. اما من و شما می‌تونیم مثل نینتندو کلاً یک مسیر دیگه بریم توی بخش کامنت‌ها، بیایم درباره چیزهایی که میشه یادگرفت بیشتر صحبت کنیم. این راه حلی بوده که همیشه در ذهنم مونده. نمیدونم اگر دوباره امتحان بشه چقدر نتیجه قابل لمسه.
          ان‌شاءالله سلامت باشی محسن عزیز. من دانش و علم کافی رو دوست دارم خیلی زیاد. ان‌شاءالله سلامت باشی شما هم و موفق بازی در طی کردن قدم‌های درست زندگی. :rose: :cowboy:

          • 🤘Mohsenj74 گفت:

            خواهش میکنم :rose: کاملا موافقم با حرفات در مورد برخورد ما با ترول ها و راهی که گفتی قطعا یکی از راه های درست هست امیدوارم یکبار هم شده همه با هم این معمای ترول رو بر طرف کنیم :yes: فقط امیدوارم و سعی میکنم زیر فشار اقتصادی و کرونا و هزار فشار دیگه حوصله و اعصابشو هم داشته باشم

  • من پی اس ویتا رو داشتم… حیف… واقعا پتانسیل داشت ولی بیشتر شبیه زمین بازی بازی سازی ها مستقل بود تا یه پلتفرم با بازی های خوب…
    کیلزون و آنچارتد کلی برام خاطره ساختن

  • سلام و عرض ادب، ممنون این بخش رو بیشتر کِیف بردم از مقاله ی قشنگ و دقیق شما جناب غزالی، که واقعا یادگاری با ارزشی در آرشیو گیمفا شد، خب برای من بیشتر از همه psp که توی دوران دانشجویی توی مترو منو سرگرم میکرد خیلی حس نوستالژی داره، از ایستگاه صادقیه تا عوض کردن خط و رفتن به ایستگاه مصلی، بعد تصادف و چهار ماه بستری شدن توی بیمارستان و بازم این psp لعنتی که باعث میشد منو از دنیای زمینی جدا کنه و ببره به دنیای خودم، الان که فکرشو میکنم میفهمم چقدر دلیل و انگیزه برا زنده موندن بهم داد اون روزها و خودم متوجه نبودم، قربون خدا برم که همیشه بعد از چندسال حکمت اتفاقات زندگیمون رو متوجه میشیم اما بازم درس نمیگیریم اگه هم درس بگیریم بازم غر میزنیم، کنسول ps4 هم یادمه اصلا توی خرمشهر برا فروش نبود، هفته ی اول که وارد ایران شد رفتم از آبادان خریدم، هشت سال پیش چیزی حدود دو میلیون و نیم هزینه داشت، زمان خیر و برکت و ارزونی، نه زمان فروپاشی اقتصادی
    حسین داداش واقعا مرسی، خیلی زحمت کشیدی داداش گلم

    • به به به فرهاد بزرگوار و گل که همیشه هستش. قبلاْ‌گفتم بازم میگم با حضورت و دقتت به کار وزن میدی و برای من واقعاْ‌ ارزش داره هرکامنتی که میدی. افتخار میدی وقتی مطالعه می‌کنی و خیلی برای من باارزشه فرهاد جان. پی‌اس‌پی موفقت خالص بود نه فقط برای سونی اما برای کاربرای پی‌اس‌پی به همین شکل. پشتیبانی خیلی دقیقی داشت چون اولین کار سونی بود در این زمینه. این قضیه ایستگاه‌ها هم خیلی جالبه واقعاً. چون برای همین موقع‌ها ساختن اینو : ))
      عجب. من جریان تصادف رو نمی‌دونستم. بابا مردم آرزو دارن تصادف کنن یکی دوماه بشینن پلی‌استیشن بزنن فقط : )) ولی جدای از شوخی، حرفات واقعاً درستن فرهاد جان. واقعاً ما متوجه نمیشیم که قضیه از چه قراره و چون فقط نمی‌دونیم ناگهان کار به گفتن حرفای الکی و بد میرسه که خیلی بده. بله پلی‌استیشن ۴ همین قیمت بود اون اوایل و اتفاقاً میگفتن گرونه الان رو ندیدن پس. بازی‌هاشم اون موقع دیسک نو حدود ۲۰۰ تومن بودند با این حساب بازهم کسی نمی‌خرید چون گرون بود! اما هنوزم میشد با پولای چندتا ساندویچ و عیدی درماه جمع کرد و خرید.
      فرهاد جان اختیار داری رفیق. من باید تشکر کنم آقا. زحمتی نیست وقتی شما هستی. گل هم که مشخصه من نیستم شمایی :rose: :rose: :cowboy:

  • bamavila.com گفت:

    فقط حیف چرا ps Vita به حال خودش رها شد من امسال یدونه کپی خورش خریدم واقعا آدم دلش میسوزه که این کنسول چه پتانسیل بالایی داشته و مطمعنم اگر ازش استقبال میشد قشنگ تا ۲۰۱۷ جزو بهترین دیوایس های همراه میشد و نسبت به بازی های موبایل خیلی کیفیت بالاتری داره ولی امسال دیگه با عرضه شدن کالاف دیوتی موبایل و پابجی موبایل آسفالت ۹ فکر نمی‌کنم کسی بدردش بخوره psvita مگر اینکه مثل من عاشق این کنسول باشه

    • آره متاسفانه پی اس ویتا خیلی خوب بود و قدرتش واقعاً بالا بود. خیلی باکیفیت بود کار. اما همونطور که می‌دونید گوشی‌های هوشمند خیلی عجیب و نامردانه!!! : ) پیشرفت می‌کنند. البته فواید خریدن گوشی و امکانات گوشی هم بیشتره درحال حاضر و این سرعت حرکت گوشی‌ها دیگه برای کنسول‌های دستی مثل ویتا جواب نمیده چون سونی باید تمرکز جدی روی کنسول دستی داشته باشه مثل نینتندو اما نمیشه دیگه درهرصورت و خیلی کار سختیه که مثل نینتندو باشه. نینتندو داره یک جهت دیگری حرکت میکنه کلاْ.

  • Sr2020 گفت:

    سلام دوستان و آقای غزالی یک سوال خیلی مهم ذهن من و خیلی ها رو در گیر کرده و خیلی هم نسبت به تیتر نا مربوط نیست اونم این هست که برای افرادی که نمایشگر ۴k ندارند اصلا ورود به نسل نه فایده ای داره یا نه ؟ممنون میشم که همه بر اساس دانشی که دارن نظرشان رو اعلام کنن

    • سلام خدمت شما و عرض ادب. راستش نمایشگر ۴K با قابلیت HDR خیلی خوبن. چون دایره رنگ‌ها به زودی با حضور پلی‌استیشن ۵ و ایکس باکس جدید گسترده‌تر می‌شن و تفاوت‌های نسل هشتم و نهم به زودی یکم افزایش محسوسی به خاطر همین رنگ‌ها و رزولوشن و باقی موارد پیدا میکنند. اما در حالت کلی عیب خاصی هم نداره اگر بدون تلویزیون مخصوص وارد نسل نه بشید و بعداً دروصورت امکان خریداری کنید. فکر کنم پشتیبانی باشه بازم از تلویزیون‌های HDMI دار.
      حالا من زیاد اطلاعات ندارم در زمینه الکترونیک و تلویزیون‌ها. دوستان دیگه قطعاً بهتر از من هستند و منم اتفاقاً دوست دارم پاسخ سوال رو بدونم.
      شرمنده اگر کافی و درست نبود جوابم.

  • اقای غزالی ببخشید اینجا میگم
    ولی چون میدونم جواب میدید خواستم بپرسم نمیدونید پیام خصوصی کی در دسترس قرار میگیره؟

  • سلام به گلِ گلاب حسین غزالیِ عزیز
    بسیار از خوندنِ مقاله لذت بردم.مثل همیشه ترکوندی و آخرین جمله رو چه زیبا گفتی (ای‌کاش بازی‌ها تمرین زندگی باشند)
    خسته نباشی حسین جان و خیلی خیلی ممنونم برای این مقاله سه قسمتیِ بی‌نظیر.انشالله همیشه سلامت و خوشحال باشی :rose: :heart: :rose: :-* .

    • سلام ایمان عزیز. مگر میشه یک پستی باشه و من افتخار نکنم به بودنت؟ باور کن تمام ارزش این چهارخطی که من می‌نویسم به حضورت و حضور دوستای عزیزدلم بسته‌ست وگرنه من اینا رو اصلاً نگاه نمی‌کنم بدون شما. چون میدونم وقتی که میذارم قرار هستش برای شما باشه پس بهترین و بیشترین وقت رو میذارم. حالا من نمی‌دونم چطوری باید جواب این محبت‌ها رو بدم. از شرمندگی همیشه سرم پایینه و به این فکر می‌کنم منی که این همه بی‌لیاقتم چطور شکر خدا کنم که رفقای خوش‌قلبی مثل شما،مثل همه شما بهم داده.
      واقعاً ایمان عزیز. من یادمه بچه‌تر که بودم، وقتی سیمز ۲ بازی می‌کردم تمام تلاشم رو برای خانوادم می‌کردم که خراب نشه زندگیشون. این کمترین سطح از بازی‌ها بود. بعداً از بازی‌هایی مثل رد دد ردمپشن و واکینگ دد و… چیزهای خیلی بیشتری یادگرفتم و از یک روزی به بعد، یادگرفتم که بازی‌ها دقیقاً می‌تونند تمرین زندگی باشند. برای من بازی همون پلیه که می‌چرخه و برمیگرده به زندگی من. از اون که عبور کنم، یادمیگیرم. واقعاً یادمیگیرم.
      سلامت باشی ایمان عزیز و بزرگوار. چرا شما تشکر کنی؟ من باید تشکر کنم بابت محبتت. واقعاً هم یکی از پرترین مقالاتی بودند که نوشتم اما وقتی شما میاید اینجا و بهم سر می‌زنید اصلاً یادم میره من چیزی نوشتم! فکر می‌کنم شما مهمون‌های منید. عزیزی شما. ان‌شاءالله شما هم زندگی قشنگ و صحیحی داشته باشی. ثابت قدم باشی توی زندگیت که خیلی مهمه.
      شبت به خیر باشه :rose: :rose: :rose: :cowboy:

  • واقعا خسته نباشید آقای غزالی :rose:
    الحق که قلم نویسندگی شما جادویی هست و خیلی کم شبیهش رو دیدم
    از دید خودم بین همه ی کنسول های بالا PS3 FAT یک ابهت دیگه ای داره،کنسولی که شاهکار های تاریخی ای مثل MGS4 و TLOU و KILLZONE 2 رو داشت و از بازی های ps2 و ps1 با یک آپگرید تو بحث رزولوشن پشتیبانی میکرد،خود ناتی داگ هم داخل بازی هاش از همین کنسول PS3 FAT رو به شکل ایستراگ میاره
    آخر مقاله هم چقدر زیبا گیم رو توصیف کردید
    شرمنده،یک چند وقتی بود که داخل مقاله هاتون کامنت نمیگذاشتم ولی دنبالش میکردم،مخصوصا بخش کامنت ها رو که الحق به اندازه خود مقاله داخلش محتوا میدیدم،چه بسا خیلی از کاربر ها دو خط کامنت نوشتن ولی شما واسشون اندازه ۱۰ خط ریپلای زدید و حرف دلتون رو میزدید
    در حالی که خیلی از کاربرای خیلی سایت ها که نام نمیبرم،در حالی که فقط یک کاربر عادی هستن،خودشون رو میگیرن…شما که نویسنده هستید انقدر به همه احترام میگذارید
    جدا از همه این حرف ها یک سوال ازتون داشتم و این بود که حس واقعی و قلبی شما نسبت به TLOU 2 چی بود؟
    هنوز هم نمرتون همونیه که دادید؟تونست واستون به اندازه نسخه اول باشه؟
    راستی خیلی دوست دارم که یک قسمت از بخش هزار و یک شب رو به همین بازی اختصاص بدید با اینکه ممکنه جنجال زیادی به پا کنه…

    • سلام پیمان دوست‌داشتنی.:rose: می‌خواستم اتفاقاً خودم برات کامنت بذارم که دیگه خودت تشریف آوردی و افتخار دادی. میبینم که دل به دل راه داره پیمان گل : )
      منم عاشق پلی‌استیشنا بودم واقعاً. تمام بچگی من با پلی‌استیشن گذشت و خاطراتم همه به اون دکمه بازکردن جای دیسک توی پلی‌استیشن ۲ بنده!پلی استیشن ۳ که خیلی قشنگه. نمی‌دونم چرا نسخه فت من رو یاد اسپایدرمن سم ریمی می‌اندازه! (بیشتر به خاطر حالت فونتی که نوشته پلی استیشن ۳ : )) ) کلاً پلی‌استیشن‌ها همیشه یک حالت طراحی خیلی دلنشینی داشتند و خیلی طراحیشون متفاوت بود و گاهی جلوتر از زمان خودشون. پلی‌استیشن و بازی‌هاش؟ بی‌نهایت خاطره دارند. نسل هفتم کلاً دوران خوشی بود. آره اتفاقاً من وقتی داشتم The Last Of Us بازی می‌کردم نسخه اول رو کلی از این ایستراگ ها دیدم! اتفاقاً یکیشون که خیلی من رو می‌خندونه همیشه، اون بازی رومیزی آنچارتد ۳ بود که قیافه نیتن رو من توی اون حالت میدیدم نمیدونم چرا می‌خندیدم!!! :laugh:
      پیمان رفیق نگو شرمنده. شرمنده شما منم وقتی لطف و محبتت رو می‌بینم و نمی‌دونم از خوشحالی چی باید بگم.
      …………………………
      درباره TLOU: Part II، من حس قلبیم خیلی داغون‌تر از این حرفاست. دوست داشتم اتفاقاً اگر بخش پیام خصوصی باز بود حتماً اون چیزی که توی دلم هست رو بگم بهت و برات بفرستم
      اما جدای از فضای الان، من نمره قلبیم به این بازی پایین‌تر از نمره‌ای بود که دادم در اون پست. حرفای عصرت رو خوندم اتفاقاً که درباره بازی زدی و دقیقاً همون چیزی رو گفتی که مدت‌هاست من رو اذیت میکنه و چقدر خوب گفتی اون قسمت آخرش رو. شاید زیباترین بخش بازی که واقعاً من رو تحت تاثیرقرار داد اون بخش موزه بود و من چون یک سری چیزها توی زندگیم رو مرتبط با رابطه جوئل و الی میدیدم خیلی اون سکانس هدیه تولد توی قلبم موند. اما نسخه اول بازی؟ نه این بازی اصلاً شبیه قسمت اول آخرین ما نیست و تفاوت‌های اساسی داره که دلیل این همه جدایی و سروصدا هستند و برای من هم نه.

      ———————-
      گل برای گل: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :ro

      • Psycho0172 گفت:

        به نظرم بزرگترین چیزی که اینجوری بین هوادارا به بازی ضربه زد یه مقدار زیاده روی نیل دراکمن بود
        یعنی منم خیلی خوشم اومد که خواست یه تجربه متفاوت و یه روایت متفاوت داشته باشه تا اینجاش قابل تحسینه
        ولی دیگه از اونور بام افتاد و به نظرم بلاخره آدمیزاد هم دچار اشتباه میشه
        اشتباه نیل دراکمن هم همین بود که به جنبه تبلیغاتی و فن های بازی نگاه نکرد
        بهرحال بازی از نظر روایت فنی و اینجور مسائلی که منتقدا بهش نگاه میکنن بیشتر تا ما هایی که بازی میکنیم شاهکار بود
        اما اما
        تو مسئله خود داستان و اصل خود داستان متسافانه زیاده روی جناب دراکمن باعث شد بین طرفدارا بازی از اون نظر بد جلوه کنه
        یعنی دراکمن به نظر من اصلا با همین داستان هم میتونست با تغییر شیوه روایت داستانی درست کنه که هم مورد پسند منتقدا میبود و هم مورد علاقه فن ها
        البته یه چیز دیگه هم هست اینکه فک کنم خودشون میدونستن همه این جور واکنش هایی نسبت به بازی میدادن
        ولی خب مطمئنا دیگه چم و خم کار دستشون اومده و فهمیدن که چیکار کنن و برای بازی بعدیشون یه تجربه ای درست کنن که هم برای منتقدا جذاب باشه و هم نظر طرفدارا رو جلب کنه
        #ترول_نکنیم(اینو منظورم شما نیستینا مینویسم که عادت کنم)

        • ,والله من قول دادم دیگه در این مورد صحبت نکنم به خودم یعنی! اما چون پیمان پرسید حرفی که باید زده می‌شد رو زدم! و اصلاً فکر نمی‌کنم عیب باشه اگر نظر من مطابق متای بازی نباشه. بارها گفتم که با بازی‌های پلی‌استیشن بزرگ شدم اما دلیل نمیشه طرفدار برند باشم. من طرفدار بازیم هنوز. درباره این بازی من اصلاً دیدم رو به اون ۲۰ و خورده‌ای ساعت گیم‌پلی محدود نکردم. من نگاهم به چیزی فراتر از خودِ بازیه. دارم به این فکر می‌کنم که فارغ از خوب بودن بازی یا بد بودنش، این بازی می‌تونه به بازی‌های ویدیویی دیگه در آینده ضربه بزنه. امیدوارم اینطور نشه. من دارم به یک دیدگاه جدید بین بازی‌سازها نگاه میکنم که ممکنه به جاده‌خاکی بره.
          ما هم بالاخره حرف دلمون رو زدیم. دوستانی که برای حرف دل ما ارزش قائل میشن گوش می‌کنند، نتیجه و تصمیم با خودشون، اون‌هایی هم که ارزش قائل نمیشند، خب من کاری نمی‌تونم بکنم. اینکه سایکوجان کسانی مثل شما هستند و گوش میدن خیلی برای من باارزشه.

  • یه تشکر کنم از نویسنده مقاله بسیار خوبتون
    متاسفانه نتونستم کامل بخونمش چون وقت ندارم

  • چه رد دد چه گاد چه زلدا چه لست چه الدر اسکرول چه جی تی ای چه آنچارتد چه سایبرپانک چه الدن رینگ گوتی چیزی نیست جز halo infinite
    اگر نمرات هیلو ار الدن رینگ بیشتر شد من تو پستش همونجا ازت معذرت میخوام

  • با این مقاله ها میفهمیم که نینتندو چه حق پدری برای صنعت گیم داره
    اسپم
    چند جا گفتم بازم میگم
    من می‌خوام دایینگ باید رو نصب کنم ارور isdone.dll میده
    مشکل چیه؟

  • با تشکر از استاد اقای حسین غزالی.این یکی مقاله از قبلی ها هم بهتر بود بنظرم مخصوصا اون قسمتی که درباره ی سوییچ میکنم. یک پست عالی دیگه مانند پست های دیگتون :inlove:

    • سلام آرادجان عزیز. نه بابا من کی باشم. من کجا استادم. شاگرد همه‌ام. نظر لطفته آرادجان. اگر شما خوشت بیاد یعنی من باید به خودم افتخار بکنم و حتماً کارم رو خوب انجام دادم. خیلی خیلی افتخار میدی و منت میذاری با حضورت.
      سلامت باشی همیشه. همیشه سر بزن :rose:

  • سلطان فقَط سونی :inlove: انصافا بقیه فقط اداشو در میارن. 😀
    با کنسولای این شرکت لامصب بزرگ شدیم ما. خیلی وقته دیجیتالی بازی میکنیم و چقدر دلم برای بوی سی دی های نوی ps1 تنگ شده. :-(( مقاله بحثش چیز دیگه بود ولی خاطرات ما رو زنده کردی آقای غزالی. :yes: :rose:

    • ممنونم از شما. خیلی هم ممنونم. شک ندارم که خاطرات کودکی جالبن گاهی برای مرور واقعاً گاهی آدم باید خودش رو مرور کنه. نه بابا راحت باشید هرچی دلتون می‌خواد بگید. مهم اینه که سرمیزنید که خودش ارزشش از همه چیز بیشتره.

  • Psycho0172 گفت:

    دل منو بردی(کیفیت بالای مقالات دل هر خواننده ای رو میبره)
    برو حالشو ببر(و با این دل ربایی نویسنده بسیار حال میکنه)
    با من نموندی(مقالات با وجود شاهکار بودن تعدادشون کم هست و بعد از اینکه خوندنشون تموم میشه آدم خیلی دلش میخواد بازم مقاله باشه تا بخونه ولی خب چه کنیم که کار شاهکار نیاز به زمان داره)
    برو حالشو ببر
    دلمو شکوندی(باز هم غیر از اینکه دل رو میبره به خاطر کم بودن و تموم شدن این مقالات شاهکار دل آدم میشکنه که بازم باید منتظر بمونه برای بعدی)
    برو حالشو ببر
    واکنش من به پست های سلطان عزیز جناب غزالی
    آقا حال کردیم
    عجب چیزی واقعا
    عشق است مقاله های سایت گیمفا
    سلطان جان ولی گله دارم
    گله زیاد دارم
    اولا اینکه واقعا چرا باید یه همچین جو بدی رو تو کامنتا تو این چند پست اخیر داشته باشیم؟
    به خدا قسم کامنتای بعضی هارو که میبینم دلم میخواد بالا بیارم
    این چه وعضشه واقعا
    کاربرای سایت همسایه هم الا ماشالله حرمت همسایگی هم نگه نمیدارن
    زرت و زرت میان چرت و پرت میگن در مورد ما
    تا جایی که به خودشون جرئت میدن مقاله های شما و استاد اقابابایی رو زیر سوال ببرن و به فن بازی متهم کنن
    و همچنین دیگر دوستان نویسنده
    سلطان جان واقعا واقعا دیگه رقبتی ندارم حتی نگاه کنم بخش کامنتا رو
    فقط پستا رو میخونم و میرم
    خیلی مسخره شده جو سایت
    البته شما میگین بخش کامنتا فقط میتونه توسط کاربرا درست بشه و فلان
    ولی من یه چیزی به شما بگم
    با این حجم از ترول از سوی ps فنای عزیز
    مطمئن باشین موج ترول xbox فن های عزیز هم به زودی میاد
    سایت سر پست بعضی نمرات و نمایش های بعدی سونی و مایکرو میدون جنگ میشه
    مناطق سفید و امنش هم پست های شما و استاد و بعضی دیگر دوستان هستش
    نمیدونم والا
    شما که خودت قدیمی هستی بهتر میدونی
    فک کنم امین برقزدگان رو بشناسی
    دوست عزیز pc گیمر که قبلنا زیاد حجمه و توهین علیه ایشون وارد بود از طرف دوستان
    من و ایشون تلاش زیادی کردیم که ترول کردن دوستان رو متوقف کنیم
    حتی ایشون که زیاد جواب ترول ها رو میداد یه صلح نامه نوشت و بیشتر دوستان هم قبول کردند
    ولی واقعا امان
    امان از این آدما
    چند روز نگذشته بود که موج جدید ترول ها شروع شد
    همین هم باعث شد که آقا امین دیگه کامنت ندن تو سایت و یه جورایی ایشون و چند نفر دیگه از دوستان pc گیمر از سایت رفتن
    سلطان وقتتو زیاد نمیگیرم شرمنده زیاد شد
    بهرحال آدمی به امید زندس و ما هم امید داریم
    چون واقعا این سایت عشقه و شما و همگی عشق های خالصید
    و کیه که دلش تخواد گیمفای عزیزمون برگرده به دوران خوب کامنتاش
    مرسی از شما بابت خوندن
    #ترول_نکنیم

    • ای بابا ما هی میگیم نگو آقا! نگو! شما هم از رو نمیری : )) ای دل غافل. سایکوجان شما هم از رفقای خوب مایی. گمون نکن من یادم میره. حتی اگر حجم کار زیاد باشه بازم به اندازه یک روز کامل من میشینم پای کامنت‌ها و دلیلش هم مشخصه! دلیلش شمایی سایکوجان و این محبتت. من خیلی شرمندم اگر گاهی به اندازه کافی عاقل و خوب نیستم. از همه رفقای خوبم هم معذرت می‌خوام.
      درباره مقالات اما، اول اینکه چشمات قشنگ میبینه سایکوجان، دوم اینکه بابا شاهکار کجا بود! نگید اینا رو آقا. آخه این چیزا که شاهکار ندارند. من فقط از چیزی که بهش علاقه داشتم نوشتم. شاهکار شمایید که میاید حرف می‌زنید و من فقط دوست دارم همینطوری ادامه بدید و خودم چیزی نگم. عددی نبودم هیچوقت.
      والله درباره کامنت‌ها آخه من چه کار کنم. کاربرای سایت واقعاً آخه فضا رو درست میکنند سایکوجان و من هیچکارم رسماً و هیچ تاثیری ندارم بین کاربرا. خب خیلی‌ها هم توجهی ندارند به من مثلاً. به خاطر همینه که میگم کاری کنید بقیه تحت تاثیر قرار بگیرند. درباره بازی های محبوبتون بحث کنید. لازم نیست حتماً توی پست‌های ترول خیز! : )) باشید. توی پست هایی که دوست دارید، از چیزهای قشنگی که لازمه بگید. من واقعاً راه خاصی به ذهنم نمیرسه. اگر شما پیشنهادی دارید بگید لطفاً چون قضیه مثل یک شهره. اگر اهالی یک شهری یا دهی، خودشون یک جوی درست کنند، مثلاً جو مبارزه و بی‌قانونی، خب دیگه کلانتر و پلیس باید جلوی کی رو بگیره دقیقاً؟ پس تلاش خود شهروندا هم خیلی مهمه.
      مرسی از شما بابت چشمای قشنگ و وجود نازنین.
      هرچی بگید روی چشم ماست. وظیفه ست.
      شبت به خیر باشه :rose: :rose: :rose:

      • Psycho0172 گفت:

        شکسته نفسی میکنی سلطان شما عشقی
        در اون مورد هم پیشنهادم اینه که به مدت یه یک هفته ای کل کامنتا بسته بشه کامنتای همه پستا بلکه این ترول کردن بیوفته از ذهن بعضی ها
        نمیدونم والا حالا ما تلاش خودمون رو میکنیم
        انشالله که موفق بشیم
        شب(صبح)شما هم بخیر

    • ArminMalekM گفت:

      با تک تک کلماتی که نوشتی کاملا موافقم :yes:
      #ترول_نکنیم

  • TekkenGod گفت:

    من فکر نمیکنم به این میزان فروش برسه در پنج سال . اول اینکه اگه موفقیت در فروش ps4 رو شبیه ps2 در نظر بگیریم نسل بعدیش نمیتونه در اون حد بفروشه همونطور که ps3 نفروخت و اگه هم قرار باشه به اون سطح از فروش برسه زمان بیشتری نیاز داره . مخصوصا اینکه اختلاف سطح گرافیک نسل هشت و نه خیلی کم شده . دوم اینکه خیلی از مردم به خاطر کرونا درآمدشون کاهش پیدا کرده و سعی میکنن کمتر واسه اقلام غیرضروری هزینه کنن . اوضاع اقتصادی ایران و کنسولهایی که در ایران فعلا به فروش نخواهد رفت رو هم حساب کنین.

  • عالی بود حسین جان بی تعارف میگم شما یکی از ستون های صنعت گیم ایران هستید
    در مورد ps3 من معتقدم کنسولی بهتر ازش رو نه خود سونی دیگه میتونه بسازه نه شرکتای دیگه
    یه ایرادی که ps2 داشت کیفیت پایین ساختش بود یعنی من هرکی رو میشناسم حداقل ۲ تا ps2 رو خرید یا هم لنزش رو عوض کرده که اینم اون زمان خیلی گرون میشد
    ولی ps3 مخصوصا اسلیمش مثل ساعت کار میکرد و میشه گفت سرسخت ترین کنسول بود
    بازیهاشم توی ایران خیلب قابل دسترس بود و روی هارد یا ۲ تومن میریختنشون
    خیلی خاطرات شیرینی ازش دارم من یه هارد ۱ ترا هم روش انداخته بودم و چند وقتی یبار دستگاه رو برمیداشتم میبردم پاساژ بعد همه مغازه های یه منوی بزرگ داشتن که بازیا تو شون نوشته شده بود و راحت هردفعه ۸ ۹ تا بازی انتخاب میکردم و تو زمانی که کارش طول میکشید میرفتم سوسیس بندری و فلافل میخوردم بعد برمیگشتم خونه و از بازیا لذت میبردم
    ولی الان دیگه رو پی سی بازی های کرکی حجیم میریزم و دیگه بازی های داستانی هم اون حس قدیم رو نمیدن و برای ps4 بعد از کلی گشتن دنبال اکانت هکی گرون قیمت مجبورم چند شب ۲ نصف شب بیدارشم تا با دانلود شبانه دیتاشون رو بریزم
    خلاصه خواستم بگم که نسل هفت واقعا تکرار نشدنی بود :heart: :cat:

  • اوسعلی گفت:

    بیایید از امروز با کمک همدیگه گیمفا رو نجات بدیم
    #ترول_ممنوع
    #بیایید_جو._کامنت_ها_رو_بهتر_کنیم
    #pc_ps_xbox_switch
    #همه_در_کنار_هم_پیشرفت_کنیم

  • Mehran_G گفت:

    حیف این خاطرات خوش نیست که با نظرات نفرت پراکنه خرابش کنیم؟یکم خجالت بکشید ناموسا…مقاله خیلی خوبی بود :soldier: 😉

  • REZA_ISS گفت:

    یادش بخیر چقد زود گذشت…..
    یادمه کوچیک بودم عموم یدونه اتاری داشت با اون بازی میکردم بعدش سگا و بعدشم تقریبا ۶،٧ سالم بود ( تقریبا ٢۴ سال پیش) که پلی استیشن ١ خریدم بعدشم به ترتیب ps2 و ps3 و الانم ps4 دارم.یه مدت زمانی هم pc گیمر بودم.چه بازیایی که نکردمو غصه و شادی هایی که یه بازی برام بوجود میاورد رو لمس نکردم.قبلا همه چی خوب بود همه چی….هرچی بزرگتر شدیم بازی کردن سخت تر و سخت تر شد.هم از لحاظ وقت و هم هزینه.ولی اینم میگذره.مثل ٣٠ سالی که از عمرم گذشت……
    مرسی که با این مقاله منو به دوران خوبه کودکی بردی….

    #ترول_نکنیم

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت سوم - گیمفا