حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا
حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا
حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا
حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا

حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟!

ابوالفضل مناف زاده
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا

هم‌اکنون، بیست و چهار سال است که استودیوی رِمدی (Remedy Entertainment) با عناوین مختلف خود، تخصصش در روایت داستان و توسعه‌ی بازی‌های اکشن را به رخ منتقدان و حتی بازی‌بازان می‌کشد. علاوه‌براین، در سال‌های نه‌چندان دور و زمانی که خبری از بازی‌های Control یا حتی Quantum Break نبود، همه نام رِمدی را با مترادف با Max Payne می‌دانستند.

اما اندکی بعد، این استودیو در اقدامی عجیب تصمیم گرفت تا چوب حراج به امتیاز این مجموعه‌ی فوق‌العاده محبوب بزند و مسیری کاملاً متفاوت به نام Alan Wake را از سر بگیرد. درست در همین لحظه بود که انتظارات از عنوان Alan Wake به طرز وحشتناکی بالا رفت و این بازی قرار بود تا در اولین بازخوردهایش، به شکل نامنصفانه‌ای با یکی از تأثیرگذارترین مجموعه‌های تاریخ در ژانر اکشن یعنی Max Payne مقایسه شود.

بازی Alan Wake، مدت زمانی بیش از پنج سال در حال توسعه بود که در آن زمان، به عنوان یک دوره‌ی توسعه‌ی بسیار طولانی و غیرمعمول برای ساخت یک بازی از آن یاد می‌شد. اما از طرفی دیگر، رمدیِ کمالگرا از ذره‌ ذره‌ی این زمان استفاده کرد تا هر بخش از بازی را به طرز خارق‌العاده‌ای صیقل بدهد.

به‌هرترتیب، این پنج سال نیز سپری شد و تقویم‌ها عددی را نشان دادند که بسیاری از طرفداران بازی‌های ویدیویی سال‌ها منتظر آن بودند. روز انتشار بازی Alan Wake فرارسید و اولین نقدها نیز نشان از تحسین این عنوان داشتند. غالب منتقدین و حتی بازی‌بازان، روایت داستانی و اتمسفر این بازی را خارق‌العاده خطاب می‌کردند. اما افسوس که حتی این عنوان نیز نتوانست تا از سیاست‌های غلط مایکروسافت نسبت به استودیوهای طرف قرارداد خود در امان باشد. با این‌حال، دستاورد این عنوان چیزی بود که آینده‌ی استودیوی رمدی در مسیر جدیدش را روشن نشان می‌داد.

حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا

شاید اگر آمار فروش این بازی عددی چشمگیرتر را نشان می‌داد، هم‌اکنون تجربه‌ی نسخه‌های دوم و حتی سوم این مجموعه را به یکدیگر پیشنهاد می‌کردیم

استودیو‌های مختلف، حتی پس از گذشت یک سال از انتشار بازی‌های موفق خود، همچنان میزبان هزاران یا شاید میلیون‌ها پیام از طرف بازی‌بازان هستند. این پیام‌ها غالباً با مضمون “منتظر نسخه‌ی بعدی هستیم” ارسال می‌شوند که معمولاً نتیجه هم می‌دهد؛ کدام استودیوی عاقلی از درآمد بیشتر خوشش نمی‌آید؟ حال آنکه این استودیو یک آی‌پی جدید و محبوب مانند Alan Wake را به عنوان یکی از دارایی‌های خود می‌بیند و عناوین Max Payne را هم در کارنامه دارد. به‌هرترتیب، تمامی این موارد یعنی فروش و سود تضمین شده و به جرات می‌توان ادعا کرد که کمتر استودیویی حاضر می‌شود تا چنین فرصت‌هایی را نادیده بگیرد. اما در کمال تعجب، رمدی ترجیح داد تا وجود بازی‌ای با نام Alan Wake در کارنامه‌ی خود را به دست فراموشی بسپارد. بنابراین، آرام آرام انتظار طرفداران برای نسخه‌های بعدی شکل و شمایل جدیدی گرفت و در نتیجه، بخش نظرات شبکه‌های اجتماعی مختلف رمدی مملو از جمله‌ی “Where is Alan Wake 2 (چرا خبری از آلن ویک ۲ نیست؟)” شد.

اما پیش از آن‌که ما نیز به این گروه ملحق شویم و به عنوان یک بازی‌باز علاقه‌مند به عناوین رمدی، از این استودیو درخواست کنیم تا داستانی جدید در اتمسفر گیرای Alan Wake را برای ما تعریف کند، تصمیم گرفتیم تا اندکی کنکاش کرده و دلیل این اقدام عجیب رمدی را بیابیم.

متاسفانه، حقیقت تلخ‌تر از چیزی است که تصور می‌شود. شاید بزرگترین افسوس در صنعت بازی‌های ویدیویی را به بازی‌هایی نسبت می‌دهند که به حق واقعی خود نرسیدند و علی‌رغم داشتن کیفیت بسیار بالا، آمار فروش بسیار ضعیفی داشتند. گاهی اوقات، باعث و بانی این موضوع منتقدین هستند و گاهی اوقات ناشران. گاهی اوقات، این آمار فروش ضعیف و هزینه‌ی تولید بسیار بالا (نظیر Divison 2 یا Ghost Recon: Breakpoint)، تاثیر بنیادینی برروی استودیوهای سازنده‌ی خود نمی‌گذارد. از طرفی دیگر، برخی از استودیوهای دیگر ممکن است مدت زمانی معادل پنج سال و هزینه‌های بسیار گزافی را صرف ساخت بازی‌ خارق‌العاده‌ای کند که قرار است تا ناشرش شروط عجیب و غریبی در قراردادشان لحاظ کند.

هرچند، Alan Wake به خودی خود یک شکست تجاری قلمداد نمی‌شود، اما به اندازه‌ی کافی نیز موفق نبود تا بتواند هزینه‌های ساخت نسخه‌ی دوم خود را تامین کند. از همین رو، در تلاش‌های بی‌فایده‌ای که بعد از انتشار بازی از سوی رمدی و مایکروسافت برای احیای سوددهی این بازی صورت گرفت، شاهد انتشار دو بسته‌ی الحاقی و یک نسخه‌ی فرعی از بازی با نام Alan Wake’s Nightmare American که به صورت انحصاری در دسترس Xbox Live Arcade قرار گرفت. اما آیا این نسخه‌ی فرعی، بخشی از نقشه‌های این استودیو برای قسمت دوم Alan Wake  بود؟.

حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا

نسخه‌ی فرعی این بازی با نام Alan Wake’s American Nightmare در سال ۲۰۱۲ دردسترس اکس‌باکس ۳۶۰ و پلتفرم رایانه‌های شخصی قرار گرفت. از قرار معلوم، بازی‌بازان حتی این بازی مستقل از نسخه‌ی اصلی را هم نپسندیدند و استقبال چندانی از آن نشد.

در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی، استودیوی رِمدی علاقه‌ی خود برای ساخت قسمت دوم و ساخت یک مجموعه‌ی بزرگ از Alan Wake را نشان داد. این استودیو اعلام کرد که قسمت اول Alan Wake تنها فصل اول از این داستان طولانی را شامل می‌شود و بسته‌های الحاقی آن نیز همانند یک پل شما را به فصل دوم این مجموعه خواهد رساند. از همین رو همه‌چیز آماده‌ بود تا استودیوی رمدی طی اعلامیه‌ای رسمی توسعه‌ی نسخه‌ی دوم این بازی را تایید کرده و علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی را به وجد بیاورد.

بالاخره، سال ۲۰۱۱ اولین اطلاعات از نسخه‌ی جدید Alan Wake فاش شد. این اطلاعات به ما نشان داد که استودیوی رمدی قصد دارد تا پروژه‌ی ساخت نسخه‌ی دوم را بسیار جدی‌تر و حتی پرهزینه‌تر از نسخه‌ی اول پیش بگیرد. در این بین، برخی از بازی‌بازان حتی سال‌ها اخبار دست اول سایت‌های مختلف و اعلامیه‌های رسمی رمدی را رصد می‌کردند تا خبری از نسخه‌ی جدید Alan Wake بیابند. متاسفانه، هم‌اکنون این انتظار به یک دهه رسیده است و در این بین شاهد سکوت در مورد نسخه‌ی جدید Alan Wake بودیم.

در سال ۲۰۱۳ و طی رویداد اختصاصی اکس‌باکس‌وان، خبر مشارکت دوباره‌ی رمدی و مایکروسافت به سرعت سراسر دنیای بازی‌های ویدیویی را فراگرفت. اما در کمال تعجب نام محصول نهایی این مشارکت Alan Wake 2 نبود و طی این رویداد، شرکت‌های مذکور از عنوان Quantum Break رونمایی کردند؛ یک عنوان ماجراجویی اکشن که علاوه بر Alan Wake نبودن، تخیلی بودن بی‌حد و اندازه‌اش نیز صدای اعتراض بسیاری از بازی‌بازان را درآورد.

به‌هرترتیب، انتشار و توسعه‌ی این عنوان بدین معنی نبود که رمدی به کلی سبک و شیوه‌ی پیاده‌سازی شده در Alan Wake یا حتی Max Payne را فراموش کرده‌است، بلکه این موضوع نشان از آن داشت که رمدی به کلی اهداف جاه‌طلبانه‌ای در سبک‌های مختلف در سر دارد. بنابراین، مایکروسافت پیش از امضای قرارداد ساخت نسخه‌ی دوم بازی انحصاری جدید کنسول اکس‌باکس وان یعنی Quantum Break، بندی در قرار داد لحاظ کرد که طبق آن، در صورت موفق نبودن بازی (از نظر آمار فروش)، نسخه‌ی دوم این بازی نیز تامین اعتبار نخواهد شد. در نتیجه، Quantum Break نیز با نظرات متوسط منتقدین و آمار فروش نسبتاً ضعیفی که ثبت کرد، به سرنوشت Alan Wake دچار شد.

حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا

عنوان Quantom Break نیز دیگر عنوان انحصاری اکس‌باکس بود که توسط استودیوی رمدی ساخته می‌شد. با اینکه Alan Wake تنها از نظر آمار فروش موفقیت آمیز عمل نکرده بود، اما این بار کیفیت بازی نیز همانند آمار فروش آن عملکردی در حد استودیوی رمدی نداشت.

در واقع، طی این سال‌ها، رمدی تصمیم گرفته بود تا به‌جای ساخت Alan Wake 2 ، از بخش‌های مختلف آن ایده بگیرد و با تزریق جلوه‌های سینمایی، یک بازی شبیه به فیلم‌های علمی-تخیلی بسازد. همچنین، زمانی که رمدی این پروژه (که اکنون ما آن را با نام Quantum Break می‌شناسیم) را به مایکروسافت واگذار کرد، این شرکت بلافاصله وظیفه‌ی نشر آن را برعهده گرفت.

البته، رمدی در طول این سال‌ها نشان داد که می‌توان با اعمال تغییرات اساسی در سیاست‌ها به موفقیت رسید. از همین رو، این استودیو سعی کرد تا با استفاده از تجربه‌ی حاصل شده از Alan Wake و Quantum Break و صدالبته، فاصله گرفتن از نام مایکروسافت، مسیر جدیدش را پیش بگیرد و عنوانی نظیر Control را به بازی‌بازان هدیه کند.

به‌هرترتیب، استودیوی رمدی اخیراً تمایلش را نسبت به ساخت دنباله‌ی Alan Wake یا حتی Quantum Break نشان داده است. اما هر بار که چنین بحثی داغ می‌شود، باید به یاد داشته باشیم که چنین امری بدون تایید مایکروسافت ممکن نخواهد بود. از طرفی دیگر، با توجه به تغییر سیاست‌های مایکروسافت و هزینه‌های گزافی که این شرکت برای خریداری استودیوهای کوچک و بزرگ نظیر نینجا تئوری (Ninja Theory) انجام داده است، سرمایه‌گذاری روی نسل بعدی کنسول‌های بازی از سوی این اَبَرشرکت به وضوح قابل مشاهده است. بنابراین، ممکن است تا این زمزمه‌ها بار دیگر رمدی را به سوی مایکروسافت کشانده تا سری به آی‌پی‌های فراموش شده‌ی خود بزند.

در نقطه‌ی مقابل، شاید حتی هم‌اکنون پروژه‌ی Alan Wake 2 به یک آرزو تبدیل شده باشد. از طرفی دیگر، مایکروسافت نیز دلایل متعددی برای نادیده‌ گرفتن Alan Wake 2 دارد؛ چرا که در صورت توسعه‌ی این بازی برای نسل بعد و شکست خوردن احتمالی آن، سومین پروژه‌ی ناموفق خود و رمدی را رقم می‌زند (از لحاظ آمار فروش) و شرمندگی منحرف کردن استودیوی رمدی، آن‌هم پس از توسعه‌ی بازی تحسین شده‌ی Control را به جان می‌خرد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا
حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا
حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا
حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا
حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا
حلقه‌ی گمشده | چرا خبری از بازی Alan Wake 2 نیست؟! - گیمفا