تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا
تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا
تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا
تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا

تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR

حسن اکرامی
۲۳:۰۰ ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا

دیگر زمان زیادی تا عرضه‌ی یکی از عناوین انحصاری شرکت سونی برروی کنسول پلی‌استیشن VR باقی نمانده است و بازی‌بازان و طرفداران یکی از محبوب‌ترین ابرقهرمان‌های دنیای مارول یعنی Iron Man قادر خواهند بود تا با ماجراجویی‌های تونی استارک (Tony Stark) همراه شوند و یک تجربه‌ی اکشن و لذت‌بخش را به همراه قابلیت‌های مختلف زره این ابرقهرمان داشته باشند. بدون شک قرار گرفتن در نقش Iron Man و کنترل سلاح‌ها و تجهیزات او در یک عنوان واقعیت-مجازی می‌تواند یک اتفاق ویژه و منحصر به فرد به شمار آید.

در طی روزها و هفته‌های گذشته اطلاعات بسیار زیادی در مورد عنوان Marvel’s Iron Man VR منتشر شدند که هرکدام به توضیح بخشی از بازی و داستان آن پرداختند و اطلاعات نسبتا کامل و جامعی را در مورد این بازی در اختیار بازی‌بازان قرار دادند. حتی تاریخ انتشار این بازی یک بار توسط شرکت سونی با تاخیر مواجه شد و در نهایت مشخص گردید که بازی‌بازان می‌توانند در روز جمعه ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۹ (۳ ژوئیه ۲۰۲۰ میلادی) به صورت انحصاری به تجربه‌ی این عنوان برروی کنسول پلی‌استیشن VR بپردازند. همچنین اعلام شده است که برای تجربه‌ی بهتر و با کیفیت‌تر بازی Marvel’s Iron Man VR، بازی‌بازان باید علاوه بر هدست مخصوص پلی‌استیشن VR از کنترلر‌های PlayStation Move نیز استفاده کنند تا بتوانند به صورت واقعی‌تر به کنترل‌ جت‌های پرواز Repulsor آیرون من پرداخته و دشمنان را از این طریق به راحتی شکست دهند و یا در مواقع لزوم یک مانور تماشایی را از خود در آسمان و حین پرواز نشان دهند.

در طی این مدت همواره استودیوی کاموفلاژ (Camouflaj) که روند توسعه‌ی بازی Marvel’s Iron Man VR را بر عهده داشته است، به ارائه‌ی نمایش‌ها و اطلاعات مختلفی از بازی پرداخت تا همواره بازی‌بازان را در جریان پیشرفت‌ها و قابلیت‌های این عنوان منحصر به فرد قرار دهد. این اطلاعات مربوط به محیط‌ها و مناطق مختلف درون بازی، مبارزات و قابلیت‌های Iron Man، کنترل بازی و توضیحاتی در مورد روایت و داستان عنوان Marvel’s Iron Man VR بوده‌اند. بر طبق این اطلاعات در ابتدا تصمیم بر آن بود که مدت زمان بخش داستانی این عنوان چیزی حدود ۴ الی ۵ ساعت طول بکشد اما در نهایت تصمیم استودیوی کاموفلاژ بر آن شد که مدت زمان بازی را افزایش دهند تا یک تجربه‌ی غنی و خارق‌العاده از قرار گرفتن در نقش Iron Man و تونی استارک را برروی کنسول پلی‌استیشن VR تقدیم هواداران این ابرقهرمان نمایند و بازی‌بازان مدت زمان بیشتری را با تونی استارک و داستان‌های او سرگرم باشند. این یعنی مدت زمان داستان بازی Marvel’s Iron Man VR حدود ۸ الی ۱۰ ساعت خواهد بود که برای یک بازی واقعیت-مجازی بسیار قابل توجه و ستودنی به شمار می‌آید.

همچنین در مورد مکان‌های مختلف بازی اعلام شد که محیط‌ها و مناطق مختلف آن شامل فضاهای بسیار بزرگ، گسترده و باز خواهد بود تا به بازی‌بازان اجازه دهد با حداکثر سرعت و توان خود به پرواز در آیند و در مبارزات هوایی بتوانند به خوبی در این فضای باز مانور داده و به مقابله با دشمنان بپردازند. برخی از مکان‌هایی که شما در بازی Marvel’s Iron Man VR ملاقات خواهید کرد شامل S.H.I.E.L.D. Hellicarrier، شهر شانگهای که برج استارک در آن واقع شده است و مجموعه‌ی صنعتی Stark خواهند بود. طبق اطلاعاتی که چندی پیش کارگردان این عنوان با بازی‌بازان به اشتراک گذاشت، شهر شانگهای یکی از جاه‌طلبانه‌ترین و زیباترین طراحی‌های ممکن را برای این عنوان دارا خواهد بود و بازی‌بازان بیشتر ماجراجویی‌ها و مبارزات را در این قسمت سپری خواهند کرد. همچنین بخش صنعتی Stark نیز در بازی وجود دارد که طبق گفته‌ی کارگردان بازی Marvel’s Iron Man VR مکان بسیار خوبی برای مبارزات و نبرد‌های نفسگیر خواهد بود و می‌توان از آن به عنوان یک میدان جنگ بزرگ و شلوغ یاد کرد که نبردها و چالش‌های فراوانی را برای بازی‌بازان در نظر دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، کارگردان بازی Marvel’s Iron Man VR در آخرین گزارش خود در مورد مبارزات بازی به مکانیسم‌ها و اسلحه‌های مختلف Iron Man نیز اشاراتی داشت. طبق اطلاعاتی که وی ارائه داد مشخص شد که Iron Man می‌تواند از یک تقویت‌کننده‌ی سرعت و قدرت برای موتور‌های جت خود برای مدت موقتی استفاده نماید که هم به طی کردن مسافت‌های طولانی کمک خواهد کرد و هم به وی اجازه‌ی واکنش سریع و مانوری زیبا در مقابل باران حملات بی‌امان دشمنان خواهد داد. یکی از قابلیت‌های تهاجمی زره Iron Man شامل Rocket Punch خواهد بود که دشمنان را با گلوله‌های موشکی ردیاب با یک الی سه ضربه زمین‌گیر خواهد کرد. همچنین مشخص شد که Iron Man از اسلحه‌ی ثانویه‌ی دیگری به نام Repulsor Blast استفاده خواهد نمود. این فناوری می‌تواند تیرهای قدرتمندی را از دستکش وی به سمت دشمنان پرتاب کند تا کار آن‌ها یکسره شود. آخرین قابلیتی در مورد مبارزات بازی Marvel’s Iron Man VR در اختیار ما قرار داده شده است مربوط به قدرت Unibeam می‌شود. این قابلیت ویژه دارای انرژی و قدرت صدمه‌ی بسیار زیادی به دشمنان است و پس از شارژ شدن یک مخزن مخصوص در سینه‌ی Iron Man می‌تواند استفاده شود و بعد از آن مدتی طول خواهد کشید تا دوباره شارژ شده و قابل استفاده باشد؛ در نتیجه استفاده از آن باید به صورت تاکتیکال و مدیریتی انجام گرفته و در زمان‌بندی مناسبی به سمت دشمنان شلیک شود.

حال به مناسبت فرا رسیدن زمان عرضه‌ی بازی واقعیت-مجازی Marvel’s Iron Man VR برروی کنسول پلی‌استیشن VR، نقدها و نمرات منتقدین در مورد این بازی منتشر شده‌اند که با هم به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

Attack of the Fanboy 9/10

در حالی که بسیاری از بازی‌بازان ممکن است مدتی از پلی‌استیشن VR خود استفاده نکرده باشند، عرضه‌ی بازی فوق‌العاده‌ی Marvel’s Iron Man VR باعث می‌شود تا افراد گرد و غبار روی کنسول خود را پاک نموده و دوباره با آن بازی کنند. این بازی فراتر از یک آزمایش فنی و یا تست ساخت یک بازی بزرگ واقعیت-مجازی به شمار می‌آید و در واقع به شما حس واقعی پرواز و مبارزه با تجهیزات منحصر به فرد Iron Man را می‌دهد. مکانیسم‌های پرواز و مبارزات این بازی از بهترین و هیجان انگیزترین تجربه‌هایی است که می‌توانید برروی کنسول پلی‌اسیتشن VR خود تجربه نمایید. شلیک‌های بی امان دشمنان به سمت شما و در مقابل انفجارهای مهیبی که شما آن‌ها را خلق خواهید کرد، بسیار لذت‌بخش خواهند بود و شما به صورت کاملا حرفه‌ای از بودن در نقش Iron Man راضی می‌شوید.

Road to VR 8.5/10

بازی Marvel’s Iron Man VR را نمی‌توان یک عنوان کامل و تمام عیار به شمار آورد اما یکی از برترین و قانع‌کننده‌ترین عناوینی خواهد بود که در مورد یک ابرقهرمان برروی کنسول پلی‌استیشن VR منتشر شده است. استودیوی کاموفلاژ به صورت ماهرانه موفق شده است تا یک گیم‌پلی مهیج و نفسگیر، داستانی حماسی و ارزشمند از یک ابر قهرمان و شخصیت نمادین خلق نماید و تجربه‌ای که بر اثر کنار هم آمدن این موارد ایجاد می‌شود بسیار جالب و منحصر به فرد خواهد بود. استودیوی کاموفلاژ توانسته است بیشتر اهداف خود از توسعه‌ی بازی را محقق سازد و آن ایده‌ها را به خوبی پیاده‌سازی کند. در مقابل اما برخی از بخش‌های گیم‌پلی بازی همانند یک شکستگی گردن هستند که به علت نقص، بسیاری از زحمات دیگر توسعه‌دهنده را ضایع خواهند کرد. با این حال به راحتی می‌توان تجربه‌ی بازی فوق‌العاده‌ی Marvel’s Iron Man VR را به دارندگان کنسول پلی‌استیشن VR پیشنهاد کرد؛ چرا که تاکنون اینچنین عنوان مهیج و اکشنی را برروی کنسول خود تجربه نکرده‌اند و اکنون فرصت خوبی برای این کار خواهد بود.

PlayStation LifeStyle 8/10

در واقع می‌توان بازی Marvel’s Iron Man VR را دو عنوان کاملا مجزا دانست که هرکدام تجربه‌ی منحصر به فرد خود را به بازی‌بازان ارائه خواهند داد. در قسمت جذاب و هیجان‌انگیز این بازی شما در نقش Iron Man قرار خواهید گرفت که باید با استفاده از سلاح و تجهیزات منحصر به فرد آن به جنگ‌های نفسگیر و فوق‌العاده هیجان‌انگیز با دشمنان بپردازید. در بخش بعدی بازی که می‌توان آن را ناقص و ناپخته دانست شما در ضمیر زندگی شخصی تونی استارک قرار خواهید گرفت که باید تصمیمات و لحظات احساسی و حماسی را تجربه نمایید و بازی را از دید او ببینید. این بخش شاید از نظر روایت داستانی ضروری و جالب باشد اما می‌تواند به عنوان یک بخش خسته‌کننده و کمی نامرتبط به شالوده‌ی بازی در نظر گرفته شود. استودیوی کاموفلاژ آن‌جایی موفق خواهد شد تا استعداد و هنر خود را در ساخت یک بازی واقعیت-مجازی در مورد این ابرقهرمان نشان دهد که شما را وارد آسمان‌های شهر شانگهای خواهد کرد و شما از آزادی عمل و اوج گرفتن خود در آسمان در حالی که اسلحه‌های مخصوص به خود را دارا هستید، ذوق‌زده خواهید شد. در بازی Marvel’s Iron Man VR شما می‌توانید به روشی که تاکنون آن را تجربه نکرده‌اید برروی کنسول VR خود تبدیل به یک ابرقهرمان شوید و قلب آهنی او را لمس نمایید. به نظر من هسته‌ی گیم‌پلی و مبارزات بازی Marvel’s Iron Man VR بسیار کارآمد و عالی طراحی شده‌اند اما وقفه‌های گاه و بی‌گاه داستانی در طول جریان آن باعث می‌شود تا بازی‌بازان نتوانند به خوبی در آن غوطه‌ور شوند.

Push Square 8/10

بازی Marvel’s Iron Man VR به شما این ماموریت را خواهد داد تا در نقش ابرقهرمان زره‌پوش انتقام‌جویان قرار گیرید و با ماجراجویی‌های اکشن و احساسی او همراه شوید. با وجود برخی نقص‌ها و وقفه‌های فنی، این بازی شما را با یک گیم‌پلی و داستان عالی در مورد ابرقهرمان Iron Man آشنا خواهد کرد که برای یک بازی واقعیت-مجازی بسیار منحصر به فرد و ستودنی خواهد بود. این بازی با گیم‌پلی عالی و کنترل‌های روان خود شما را به خود مشغول خواهد کرد و پس از اتمام بخش داستانی چالش‌ها و ماموریت‌های فرعی فراوانی را برای شما تدارک خواهد دید تا از نظر غنای گیم‌پلی و محتوا برای بازی‌بازان و دارندگان کنسول پلی‌استیشن VR سنگ تمام گذارد. اگر شما فکر می‌کنید که با صفحه‌های بارگیری متعدد و پرتعداد مشکلی نخواهید داشت پس تجربه‌ی عنوان Marvel’s Iron Man VR را از دست ندهید.

IGN 7/10

بدون شک نمی‌توان عنوان Marvel’s Iron Man VR را به مانند بازی Marvel’s Spider-Man به شمار آورد و آن را ادامه دهنده‌ی راه نسخه‌ی قبلی این سری دانست؛ چرا که گیم‌پلی و مکانیسم‌های این عنوان برای یک تجربه‌ی واقعیت-مجازی توسعه یافته است. بازی دارای مشکلات فنی و برخی پیچش‌های داستانی سردرگم کننده خواهد بود اما با این حال در هر دو زمینه به خوبی توانسته تا ماهیت سرگرم کننده بودن خود را به خوبی حفظ کند. در حالی که احتمالا داستان تونی استارک و اتفاقاتی که برای وی رخ می‌دهد به هیچ وجه برای شما اهمیتی ندارد و نمی‌تواند جذاب باشد، پرواز کردن در آسمان و لذت بی‌همتای آن را تا مدت‌ها در خاطر خود خواهید داشت. پرواز کردن در بازی Marvel’s Iron Man VR بدون شک یکی از لذت‌بخش ترین و بهترین تجربه‌های ممکن خواهد بود و جنگ‌های هوایی و نفسگیر آن همچنان جذابیت خود را تا پایان داستان حفظ خواهند کرد. با اینکه پس از اتمام بخش داستانی بازی ماموریت‌ها و پاداش‌های دیگری برای بازی‌بازان در نظر گرفته شده است اما به علت تکراری و بی‌هدف بودن این قبیل فعالیت‌ها تنها بازی‌بازانی که قصد پرواز دوباره با شخصیت Iron Man را دارند، به انجام آن‌ها ترغیب خواهند شد.

Hardcore Gamer 5/10

شلیک به سمت دشمنان و تبدیل کردن آن‌ها به خرده فلزات زباله، گفتگو‌های کوتاه و نامفهوم که باید توسط بازی‌بازان رمزگشایی شوند و محیط‌هایی گسترده و چشم‌نواز برای به پرواز در آمدن بازی‌بازان و انجام مبارزات هیجان‌انگیز هوایی را می‌توان به عنوان لذت‌های کوتاه و زودگذر بازی Marvel’s Iron Man VR نام برد. بازی به عنوان یک اثر واقعیت-مجازی از مناظر بی‌نظیر و گرافیک هنری زیبایی برخوردار است که می‌توانند به مانند یک قاب عکس زیبا مدام از جلوی چشمان شما گذر کنند اما در بخش فنی مشکلات فراوانی گریبان‌گیر بازی خواهد شد و کاستی‌هایی که در طراحی ماموریت‌های اصلی و فرعی وجود دارند، غیر قابل چشم‌پوشی به شمار می‌آیند. بازی بیش از حد به گیم‌پلی و مبارزات خود متکی است و متاسفانه توسعه‌دهندگان کنترل‌های کاملا قابل شخصی‌سازی را در اختیار بازی‌بازان قرار می‌دهند اما باید توجه داشت که تا زمانی که شما موفق به کشف بهترین روش برای ویرایش کنترل‌های بازی برای پرواز و مبارزات آن شوید، تقریبا نیمی از داستان و گیم‌پلی بازی را از دست داده‌اید و این موضوع خود یک زیان به تجربه‌ی بازی و مبارزات آن به شمار می‌آید. پیش از این ما شاهد آن بودیم که توسعه‌دهندگان عنوان Marvel’s Spider-Man چگونه موفق شدند تا با به کارگیری درست و بی‌نظیر مکانیسم‌های مربوط به این ابرقهرمان یک تجربه‌ی شاهکار را تحویل بازی‌بازان دهند اما متاسفانه استودیوی کاموفلاژ کاملا مسیر متفاوتی را در نظر گرفته و از حضور تبلیغاتی Iron Man تنها برای کسب سود بیشتر از فروش بازی و سرپوش گذاشتن بر کاستی‌ها و نقص‌های مکانیسم‌های مختلف گیم‌پلی استفاده کرده است.

تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا
تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا
تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا
تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا
تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا
تجربه‌ی ابرقهرمانی | نقد‌ها و نمرات بازی Marvel’s Iron Man VR - گیمفا