تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول

حسین غزالی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا

کلامِ تاریخ، اگر کلام مفیدی باشد، کلامی است شایسته توجه و در عین حال شایسته تأمل. ولی جدای از تاریخ‌هایی که کلام مفیدتر می‌گویند، برخی پدیده‌ها هستند که تاریخ‌شان و شرح حال‌شان برای افرادی که دوست‌دار بازی‌های ویدیویی هستند –برخلاف بقیه– اصلاً حوصله‌سربر نیست و حاضرند که تا انتهایش را گوش کنند. مثل تاریخ کنسول‌های بازی‌های ویدیویی که از امروز به آن می‌پردازیم. و هر کنسول بازی و هر حاضری در این لیست، در اثنای حضورش تاریخچه‌ای چه بسا اندک دارد و به هنگام نبودش هم، تاریخچه‌ای. کنسول بازی ویدیویی، اگر حاضرِ در این لیست است و نقشش، ایستادن در نقطه‌ای از تاریخ کنسول‌ها، پس شایسته است تا از احوالش بگوییم و بنویسیم تا علاقه‌مندان اگر روزی خواستارش بودند، در این محل تصویری کم‌وبیش قابل وصف از این دنیای بازی‌های ویدیویی داشت باشند. تصویری گزیده از تاریخی پراز نکات و حرف‌هایی با زبان ساده درباره این دستگاه‌های پخش‌کننده تصویر. کنسول‌های بازی، میهمانان جدید مردم بودند که در دوران پیری قرن بیستم، سر از لانه درآوردند. حرف‌هایی زدند و خواستار توجه شدند تا امروز رقم‌های سرسام‌آور فروش نسل‌های جدیدشان، گواه این توجه خواستن باشد و سرانجام یک مسیر خیلی طولانی. در سری مقالاتی با نام تاریخچه کنسول‌های بازی‌های ویدیویی، تاریخچه کنسول‌های بازی را از زبان گیمفا در سادگی کامل می‌شنویم. جعبه‌هایی که تلویزیون نیستند، اما هنوزهم حرف می‌زنند و حرفشان از نوع تصویر و صدا و دکمه‌های کنترل است.
پیش‌نیازها: دستگاه سرگرمی
کنسول‌های بازی اما، از آن دست مهمان‌هایی بودند که کمی دیر به مهمانی می‌آیند. در نیمه قرن بیستم میلادی، اولین «دستگاه سرگرمی» ثبت شد. حضور لامپ‌های پرتوی کاتدی که از منبع الکتریکی برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کردند، باعث شد تا فردی به نام توماس گلداسمیت (Thomas Goldsmith) به همراه استل رِی (Estle Ray) به تولید «دستگاه سرگرمی لامپ پروتوی کاتدی» بپردازند. نخستین بازی برپایه تعامل که از الکتریسیته برای پردازش تصاویر استفاده می‌کرد. به علاوه لامپ‌های پرتوی کاتدی که توانایی ایجاد تصاویر بر صفحه‌‌ای آغشته به فلورسنت را داشتند. رنگ سبز تصاویر در بازی مثل Tennis For Two نیز به دلیل حضور فلورسنت است. البته درنهایت، دستگاه سرگرمی گلداسمیت و ری هیچگاه به مرحله تولید انبوه نرسید و بنابراین، به سختی می‌توان صنعت بازی‌های ویدیویی را متأثر از حضور این دستگاه دانست. به علاوه، فعالیت ارائه شده توسط این دستگاه بازی، هیچگاه یک «بازی ویدیویی» شناخته نشد. اغلب به دلیل صفحه نمایش الکترونیکی و فاصله زیاد با کلمه «ویدیویی» که بعدها، به یمن حضور تلویزیون شکلی جدید به خود گرفت. پس از آن بازی‌هایی مثل Bertie the Brain شدند که هنوز هم به شدت با بازی‌های امروزی تفاوت داشتند. فضا هنوز برای تجاری‌سازی بازی‌ها آماده نشده بود و اکثر بازی‌ها در نیمه دوم قرن بیستم، پروژه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی بودند. همین پروژه‌ها البته، درنهایت فضا را برای حضور بازی‌های زیبایی مثل Tennis For Two و بازی Spacewar! آزاد کرد.
داستان شکل‌گیری بازی Tennis For Two، داستانی از جنس جنگ است. تلاش‌های ایالات متحده برای سرمایه‌گذاری روی دانشمندان در هنگام جنگ جهانی دوم شدت گرفت. در سال ۱۹۴۶، دولت ایالات متحده تصمیم گرفت تا سه مرکز مهم تحقیقاتی در سراسر کشور تشکیل دهد. یکی از این مراکز، آزمایشگاه ملی Brookhaven بود. وظیفه خاص این آزمایشگاه، تحقیقات ابتدایی در زمینه انرژی اتمی بود. پس از آماده‌سازی، آزمایشگاه به شدت مشهور شد. مرکز ملی Brookhaven در کمیک‌های مخصوص اسپایدرمن حضور داشت، در فیلم‌ها حضور داشت و نامش میان مردم به شدت شنیده‌ شده بود. درنهایت همین مورد باعث شد تا مردم برای بررسی آنچه که درون این مرکز اتفاق می‌افتد کنجکاو شوند. به خصوص آنکه در آن محل تحقیقاتی برای انرژی اتمی در جریان بود. آزمایشگاه هم به بازکردن درب‌های خود به روی مردم به این نگرانی‌ها پاسخ داد. در ادامه، روزهای مخصوص برای حضور مردم در آزمایشگاه آماده شدند و مردم در ساعاتی خاص به بخش‌های مختلف مرکز مراجعه می‌کردند تا از فعالیت‌های تیم حاضر بازدید کنند. هر بخش، سعی می‌کرد به نوعی با ارائه کارهای جدید و نوآورانه، توجه مردم را جلب کند. اما یکی از این قسمت‌ها، به شدت از بقیه جلوتر بود: بخشی که William Higinbotham در آن زندگی می‌کرد!

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا

نگاهی دور به بازی Tennis For Two!

شروع حیات دستگاه‌های آرکید، اولین نفس‌های نوزادی به نام «صنعت بازی‌های ویدیویی» بود. دستگاه‌های آرکید در دهه ۷۰ میلادی، به کمک فناوری‌های جدید در ساخت تلویزیون‌ها پرشی بلند در تاریخ بازی‌های ویدیویی شمرده شدند. جعبه جادویی درنهایت باعث شد تا اولین بازی آرکید با نام Computer Space در سال ۱۹۷۱، چشمانش را باز کند. یک سال بعد، نولان باشنل (Nolan Bushnell) که خود بازی Computer Space را طراحی کرده بود، کمپانی آتاری را به دنیا آورد و به ساخت یک بازی جدید با نام Pong پرداخت. بازی آرکید پونگ به شدت محبوب شد و هزاران نسخه از این بازی به فروش رفت. پس از آن، شرکت‌ها و افراد زیادی به سرعت سعی در ساخت بازی‌هایی داشتند که شبیه به بازی پونگ، اولین محصول رسمی آتاری باشند. یکی از این بازی‌های مشابه، بازی Table Tennis بود که بر روی اولین کنسول بازی‌های ویدیویی، یعنی کنسول مگناوکس اودیسه (Magnavox Odyssey) منتشر شد.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا

تصویری از رالف بائر، پدر بازی‌های ویدیویی

نسل اول: حماسه فضایی
با روی کار آمدن تلویزیون‌ها، صفحه‌های نمایش دیگر آن سنگینی سابق را نداشتند. حالا دیگر صفحه نمایش‌های کوچک می‌توانستند به جای حضور در آزمایشگاه‌های سطح بالای ملی، در خانه‌های مردم به ساده‌ترین شکل ممکن حضور پیدا کنند. اولین شخصی که کمر همت برای انجام این جهش بزرگ بست، کسی نبود جز رالف بائر (Ralph Baer) که امروزه او را با نام «پدر بازی‌های ویدیویی» می‌شناسند. نسل اول کنسول‌های بازی، حماسه‌ای فضایی بود که بازی‌ها را از  آزمایشگاه‌ها و دانشگاه، به خانه‌ها آورد. حماسه‌ای که با کنسول Magnavox Odyssey در سال ۱۹۷۲ آغاز شد و تا سال ۱۹۸۰ میلادی ادامه داشت. رالف بائر از سال‌ها قبل، در فکر ساخت یک کنسول خانگی بود. او تلویزیون‌ها را خوب می‌شناخت و می‌دانست چگونه باید از آن‌ها استفاده کند. با قیمت ۱۰۰دلار آمریکا در آن زمان که رقم نسبتاً متوسطی بود. در هر صورت، کنسول مگناوکس اودیسه با چند بازی مانند Table Tennis و Submarine کار خود را آغاز کرد.بازیکنان باید از آنالوگ‌های الکتریکی ساده‌ای برای کنترل بازی استفاده می‌کردند. کنسول‌های نسل اول، معمولاً بازی‌های بسیار ساده‌ای مثل بازی پونگ داشتند. خط و نقطه تقریباً اصلی‌ترین حاضرانی بودند که برروی صفحه نمایش حاضر می‌شدند و بیشتر این کنسول‌ها، فاقد صوت بودند. به دلیل نبودن کارتریج، بازیکنان تنها می‌توانستند بازی‌هایی را تجربه کنند که از ابتدا در این کنسول‌ها قرار داشتند.  کنسول مگناوکس اودیسه تا پایان عمرش نزدیک به ۳۵۰هزار نسخه فروخت و به یکی از نام‌های موفق آن نسل به عنوان یک کنسول خانگی تبدیل شد.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا

کنسول Magnavox Odyssey، موزه دیجیتالی بازی‌های ویدیویی

رقابت در نسل اول به همین سادگی پایان نیافت. در سال ۱۹۷۵، آتاری از کاروان عقب نماند و با انتشار کنسول Pong، بازی پونگ را دوباره در قالب یک کنسول خانگی عرضه کرد و تجربه این بازی را بر روی تلویزیون‌های خانگی امکان‌پذیر شد. متاسفانه کنسول پونگ توانایی اجرای تنها یک بازی را داشت و آن هم بازی پونگ بود! به همین دلیل فروش این کنسول خانگی نسبت به دیگر رقبا مخصوصاً کنسول جدید تل‌استار (Telstar) بسیار کمتر بود. تل‌استار یک سال پس از عرضه کنسول آتاری در سال ۱۹۷۶ میلادی منتشر شد و با بازی‌های ورزشی مثل تنیس، هاکی، هندبال و یک بازی به نام Jai Alai توانست نام خود را بالا بکشد. بعدها، ۱۴ مدل مختلف از این کنسول منتشر شد که درنهایت، همگی دست در دست هم به فروش یک میلیون واحدی این کنسول تازه‌وارد کمک کردند که در نسل نخست کنسول‌ها رقم بسیار قابل توجهی بود. با اینکه اکثر این مدل‌ها بازی‌های مشترک داشتند، لیکن در برخی از مدل‌ها، بازی‌های جدید و انحصاری هم بودند که به همراه طراحی جدید، ویژگی‌های اضافه‌ به کنسول اصلی وارد می‌کردند. شاید بتوان گفت، اولین نام و کمپانی که ایده طراحی مدل‌های جدید در یک نسل را داشت همین کنسول تل‌استار بود که در ابتدا توسط کمپانی Coleco منتشر شد.
آتاری که از عملکرد کنسول پونگ راضی نبود، دوباره دست به ساخت یک کنسول جدید در نسل اول بازی‌های ویدیویی زد. کنسول خانگی ویدیو پینبال (Video Pinball) در سال ۱۹۷۸ منتشر شد. برخلاف کنسول پونگ، محصول جدید آتاری شامل چندبازی مختلف می‌شد. بسکتبال، پینبال و بازی Breakout در این کنسول حاضر بودند که بعدها به شدت باعث ثابت شدن پای آتاری در ساخت کنسول‌های بازی شدند. ویدیو پینبال به خوبی از رنگ‌ها و نمایش کامل تصاویر با جزئیات استفاده کرد و برای هر بازی، شیوه کنترلی مخصوص تعریف کرد. متاسفانه کنسول جدید آتاری قبل از اینکه برای تصرف نسل اول آماده شود، زیر سایه یک نام تازه و جدید بود که در آینده، به شدت در صنعت‌ بازی‌های ویدیویی تاثیرگذار شد. کنسول کالر تی‌وی-گیم (Color TV-Game) توسط کمپانی Nintendo در سال ۱۹۷۷ منتشر شد و تنها در کشور ژاپن، سه میلیون نسخه فروخت! بازی‌های Block Breaker و Racing 112 از بازی‌های اولین کنسول تاریخ نینتندو بودند. مجموعه‌ای از پنج مدل از این کنسول منتشر شد که مدل‌های اول تا چهارم سرجمع رقم رویایی نسخه‌های به فروش رفته را ساختند. از سال ۱۹۷۰ به بعد، کمپانی نینتندو تصمیم گرفت تا از بازار اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های کارتی، به سمت بازار در حال رشد بازی‌های ویدیویی حرکت کند. تصمیمی که پس از معرفی و موفقیت بازی‌های آرکید گرفته شد. درنهایت کنسول Color TV-Game به یک موفقیت بی‌نظیر برای نینتندو تبدیل شد. فروش بی‌سابقه این کنسول یک جهش اقتصادی بزرگ برای نینتندو بود. موفقیتی که باعث شد نینتندو در آینده نیز به ساخت کنسول‌های خانگی ادامه دهد. نینتندو به شدت تحت تاثیر موفقیت دیگر عناوین بازی بود و با آوردن فرمول‌های موفق گذشته به ژاپن، موفقیتی دست نیافتنی در ژاپن به‌دست آورد. البته کنسول دیگری در ژاپن به نام APF TV Fun نیز منتشر شد که بازی‌های مشابه پونگ را به بازیکنان هدیه می‌داد ولیکن هیچگاه به موفقیت اولین سری کنسول‌های نینتندو نرسید.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا

یکی از مدل‌های اولین کنسول تاریخ نینتندو، Color TV-Game 6

نسل دوم: طلوع کنسول‌های خانگی
نسل دوم کنسول‌های بازی به طور رسمی از سال ۱۹۷۶ آغاز شد. تطابق زمانی میان کنسول‌های نسل اول و دوم، ناشی از نبود هماهنگی و ثابت نبودن تعاریف در ابتدای کار بود. با عرضه کنسول چنل اف (Channel F) توسط کمپانی Fairchild نسل دوم بازی‌ها آغاز شد. کنسول چنل اف اولین کنسول خانگی بود که از کارتریج‌ها و ریزپردازنده استفاده می‌کرد. با وجود قیمتی حدود ۱۶۹ دلار، این کنسول موفق شد ۲۵۰هزار نسخه به فروش برساند. دوران طلایی بازی‌های آرکید هم در این زمان فرارسیده بود و بازی‌های ویدیویی به شدت میان مردم محبوب شده بودند. نسل دوم کنسول‌های بازی، تعداد زیادی کنسول را دربرمی‌گرفت. با شنیده شدن صدای موفقیت کنسول‌های بازی در نسل اول، کمپانی‌های جدیدی وارد عرصه شدند تا شانس خود را برای برنده شدن این مبارزه امتحان کنند. درنهایت، ۱۵ کنسول مختلف در نسل دوم منتشر شدند که رقم بسیار بالایی نسبت به امروز است. کنسول Magnavox Odyssey 2، که کنسول قبلی خانواده‌اش و در واقع پدرش، به عنوان اولین کنسول تاریخ شناخته می‌شود نیز در نسل دوم حاضر بود. این محصول که توسط کمپانی Philips منتشر شد، با نام Philips Odyssey 2 نیز شناخته می‌شد که در سال ۱۹۷۸ به دست بازیکنان رسید. این کنسول درنهایت حدود یک میلیون نسخه فروخت که پیشرفتی بسیار خوب نسبت به کنسول قبلی شمرده می‌شد. مگناوکس اودیسه ۲، البته در کنار دو نام Atari 2600 و Intellivision از محصولات محبوب نسل دوم بودند. کنسول Intellivision در سال ۱۹۷۹ عرضه آزمایشی خود را تجربه کرد و تا چهار سال بعد از آن، بیشتر از سه میلیون نسخه فروش را تجربه کرد.
گل سرسبد کنسول‌های نسل دوم اما، به‌دست آتاری با تجربه شکل گرفت. کنسول Atari 2600 بدون شک مهمترین نام نسل دوم بود. نجات دهنده بازی‌های ویدیویی در آمریکای شمالی و البته یکی از ماندگارترین محصولات حوزه بازی‌های ویدیویی، تنها برخی از افتخارات این کنسول بازی هستند. در سال ۱۹۷۷، آتاری ۲۶۰۰ وارد بازار ایالات متحده شد. با قیمتی حدود ۲۰۰ دلار، کنسول طلایی آتاری در نسل دوم بازی‌ها، فروشی به اندازه ۳۰ میلیون نسخه را تجربه کرد که تا آن زمان در تاریخ کنسول‌های بازی بی‌سابقه بود. به واسطه این رقم شگفت‌انگیز، کنسول نسل دومی آتاری تا ۱۵ سال بعد از عرضه زنده ماند و باعث شد تا نسل دوم، به عنوان طولانی‌ترین نسل بازی‌های ویدیویی شناخته شود. با پشتیبانی از کارتریج، آتاری ۲۶۰۰ بازی‌های نمادین و تأثیرگذار زیادی به بازار وارد کرد. بازی‌هایی مانند Ms. Pac-Man و Space Invaders که در فروش از آمار بسیار خوبی برخوردار بودند. اکثر بازی‌های آتاری ۲۶۰۰ بر روی آرکید نیز اجرا می‌شدند به همین دلیل شهرت زیادی پیدا می‌کردند. در مجموع حدود ۵۰۰ بازی مختلف از طرف ناشران مختلف برای این کنسول عرضه شد که رقم بسیار بالایی برای نسل دوم بود. بعدها کمپانی آتاری، کنسول جدیدی با نام Atari 5200 منتشر کرد که نسخه ارتقا یافته کنسول قبلی بود. کمپانی Coleco نیز دوباره در نسل دوم، با آتاری وارد رقابت شد و کنسول ColecoVision را عرضه کرد که شامل تعداد زیادی بازی مختلف با کیفیت بالا می‌شد.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا

کنسول Atari 2600

در ادامه، کمپانی نینتندو با عرضه کنسول Game & Watch در سال ۱۹۸۰ قدمی نو در تولید کنسول‌های دستی برداشت. گیم اند واچ دارای بازی‌های مخصوص به خودش بود. بازی به علاوه ساعت دیجیتال، ویژگی ساده و متحرک بودنش را ملاک قرار داد تا یک محصول موفق دیگر از نینتندو باشد. رقم فروش باورنکردنی ۴۳ میلیون واحدی که پیشرفتی همه‌جانبه برای نینتندو بود و بار دیگر این نام را به همراه آتاری، پیشتاز و دست‌نیافتنی ساخت. کنسول Game & Watch پس از سال ۱۹۸۰، به سری کنسول‌هایی تبدیل شد که مجموعاً ۶۰ بازی مختلف را به بازیکنان ارائه می‌دادند. بازی‌های نام‌آشنایی مانند Monkey Kong و Mario Bros که از محبوبیت بالایی برخوردار بودند. اگرچه نام‌های ذکر شده، محبوب‌ترین کنسول‌های بازی در نسل دوم بودند، اما تعداد زیادی از کنسول‌های بازی دیگر در آن برهه زمانی منتشر شده بودند که برخی از آن‌ها به شدت نوآورانه و قابل توجه ظاهر شدند. برای مثال، کنسولی با نام APF Imagination Machine وجود داشت که ترکیبی خلاقانه از کامپیوتر و کنسول بازی بود که هردو را به خانه‌ها می‌آورد. کنسول Arcadia 2001 یکی از محصولات هشت بیتی نسل دوم بازی‌ها بود که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد. به دلیل دارا بودن پردازده قوی، این کنسول با داشتن ۳۵ بازی با کیفیت مانند Jump Bug موفق شد تا بین محصولات خوب بازی در کشورهای اروپایی حاضر شود. در آن سال‌ها، البته میان همه این سروصداها، کامپیوتر خانگی Apple II منتشر شد. یک کامپیوتر هشت بیتی که توانایی اجرای بازی‌های روز را با کیفیت مناسب داشت و به خوبی با حال و هوای آن زمان جور بود. برخی از کنسول‌ها، مانند Adventure Vision محصول کمپانی انتکس نیز، صفحه نمایشی متصل به خود کنسول داشتند و دیگر نیازی نبود تا آن‌ها را به تلویزیون وصل کرد.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا

کنسول Game & Watch محصول نینتندو

نسل سوم: عصر طلایی
نسل سوم بازی‌های ویدیویی، زمان درخشش دوباره بازی‌ها بود. پیشرفت‌های جدی در سخت‌افزار کنسول‌های بازی شکل گرفت و همگی هماهنگ‌تر شدند. دوران بازی‌های هشت بیتی و دوران شکوه و درخشش نینتندو رسیده بود. سال ۱۹۸۳ با عرضه کنسول‌های NES از طرف نینتندو و SG-1000 از طرف کمپانی تازه وارد در تالار افتخار، SEGA، نسل سوم بازی‌های ویدیویی رسماً آغاز شد. استفاده از پردازنده‌های هشت بیتی باعث ایجاد پیشرفت‌های عمده در کیفیت بازی‌ها شد. رزولوشن بازی‌ها افزایش یافت و با ساخت کنترلرهای جدید و اضافه شدن کلیدهای D-Pad برای حرکت بازیکن در محیط‌های آزاد شیوه و سبکی نو از بازی کردن شکل گرفت. انیمیشن‌های دو بعدی با کیفیت بسیار بالا، دورنمای جدیدی از آینده صنعت بازی‌های ویدیویی به بازیکنان و طرفداران دادند و همه این‌ها، تنها مقدمه‌ای برای آغاز یک دوران جدید بودند. همانطور که اشاره شد، بسیاری از کنسول‌های نسل دوم نیز از پردازنده‌های هشت بیتی استفاده می‌کردند، اما تعاریف جدید وارد شده برای دسته‌بندی کنسول‌ها در نسل سوم، باعث شده بود تا تفاوت‌های عمیقی میان کنسول‌های این دو نسل قائل باشیم.
کمپانی نینتندو، دوباره بدون هیچ مقدمه‌ای جایگاه بالای خود را در دنیای بازی‌های ویدیویی ثابت کرد. در ابتدا این کنسول با نام رایانه خانوادگی (Family Computer) در ژاپن منتشر شد و با فاصله زیاد به مدت دو سال رسماً در آمریکای شمالی به فروش رسید. نینتندو با قرارداد بستن با ناشران مختلف بازی، دورانی جدید در صنعت بازی‌های ویدیویی را آغاز کرد و بازار داغ انتشار و ساخت بازی را گسترش بخشید. ناشران زیادی با دریافت اجازه از نینتندو، اقدام به ساخت بازی‌های منحصر به فرد و تاریخی این کنسول کردند که نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز برای این محصول به همراه داشت. بازی‌های طلایی و محبوبی مانند Super Mario Bros. 3 و The Legend Of Zelda تنها بخشی از طومار بلندبالای بازی‌های کنسول NES نینتندو بودند. بعدها، شرکت کونامی اولین بازی Metal Gear را برای کنسول جدید نینتندو عرضه کرد که با ورود هیدئو کوجیما به عرصه بازی‌سازی همراه بود. بازی‌های تاثیرگذار و بزرگ دیگری مانند Contra و Castlevania III نیز برای NES منتشر شدند که درنهایت به فروش ۳۰ میلیون واحدی این کنسول تا سال ۱۹۹۱ کمک کردند. بعداً کمپانی نینتندو اعلام کرد که تا سال ۲۰۰۴، این کنسول بیشتر از ۶۱ میلیون نسخه فروخته بود.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا

کنسول تاریخی NES یا Nintendo Entertainment System

با شروع کار نینتندو، کنسول SG-1000 سگا نیز وارد کار شد اما به دلیل عدم استقبال بازیکنان و مشکلات دیگر پس از یکسال از خط تولید خارج شد. یک سال بعد، سگا ناامید نشد و دوباره با عرضه کنسول Master System وارد رقابت جدی با کنسول موفق نینتندو شد. این رقابت بزرگ درنهایت باعث شد تا هردوی این محصولات به پرطرفدارترین‌های نسل دوم بازی‌ها تبدیل شوند. این کنسول در سال ۱۹۸۵ ابتدا در ژاپن (با نام Sega Mark III) عرضه شد و سپس با بازنگری‌‌های جدید، و نامی جدید در اروپا و آمریکای شمالی عرضه شد. بعدها مدلی جدید از کنسول  Master System با نام Master System 2 عرضه شد. از بازی‌های تاریخی و تاثیرگذار این کنسول پرطرفدار می‌توان به Sonic The Hedgehog اشاره کر که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد و یکی از محبوب‌ترین‌های این کنسول بود. همچنین بازی Prince Of Persia که ابتدا در سال ۱۹۸۹ منتشر شده بود. این کنسول موفق شد تا فروشی به اندازه ۱۳ میلیون نسخه را از آن خود کند. کمپانی سگا در نسل سوم، با ارائه بازی‌های با کیفیت و درجه یک، جای پای خود را میان برترین نام‌های دنیای بازی ثابت کرد تا درادامه و در نسل چهارم، یک کنسول طلایی دیگر را به دنیا معرفی کند.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا

نگاهی به کنسول Master System

کمپانی آتاری دوباره در سال ۱۹۸۶ کنسول جدید Atari 7800 را منتشر کرد و پس از آن، در ۱۹۸۷ کنسول Atari XEGS را روانه بازار کرد که البته این دو نتوانستند به اندازه مستر سیستم درخشان باشند و زیر سایه کنسول نینتندو فرصت درخشیدن خود را از دست دادند. نسل سوم، البته به جز آتاری و نینتندو حاضران دیگری هم داشت. مایکروسافت یک کامپیوتر خانگی را در سال ۱۹۸۳ با نام MSX معرفی کرد و با اجرای اکثر بازی‌های آن دوره، به عنوان یکی از رقبای نینتندو شناخته می‌شد، بازی‌های زیادی از جمله Metal Gear ابتدا روی این محصول قابل بازی بودند. کنسول خلاقانه Action Max نیز یکی دیگر از حاضران نسل سوم بود که از  نوارهای ویدیویی یا VHS برای اجرای بازی‌هایش استفاده می‌کرد. برخی رویدادهای مهم در نسل سوم رخ دادند که فضا را برای ایجاد یک تحول عظیم در نسل چهارم بازی‌ها آزاد ساختند و این تازه آغاز ماجرا بود.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا
تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • sonicer گفت:

    با احترام، اما این اطلاعات رو اشتباه دادین:
    ۱-مگناکس ۲ کاملا کنسول ارتقا یافته بود و با نسل قبلی کاملا فرق داشت.
    ۲-تا نسل دوم همه کنسولا فقط ۱ بازی داخلی داشتن و امکان تعویض بازی از نسل دوم شروع شد.
    ۳-متال گیر ابتدا روی MSX اومد، نه برای نینتندو که البته در انتها اصلاح شده.
    ۴- سگا قبل از ساخت اولین کنسول، سابقه قوی در ساخت آرکید و بازی های آرکید داشت و SG-1000 اولین سخت افزارش نیست
    ۵-سونیک در نسل چهارم و برای مگادرایو معرفی شد و بعد از موفقیت برای دستگاه قبلی یعنی مستر سیستم ساخته شد

    • سلام. ممنونم که مطالعه کردید. باعث افتخار بندست توجهتون.
      درباره نکته۱: ممنونم بابت اشاره. بله یک اشتباه بود. کلمه کنسول قبلی جا افتاده وگرنه قطعاً مگناوکس ۲ ارتقا یافته بود و در نسل دوم اومد. اصلاح شد.
      نکته۲: بله. ببینیدگاهی اوقات مثلا برای کنسول دستی نینتندو ۶۰ تا بازی منتشر میشد، خب این بازی ها مال خود کنسول بودند، اما برای بازی کردن همه شون باید چندتا کسنول خریداری میکردید چون کلاً ظرفیت نداشتند. اما این بازی ها هنوز هم بازی های خود کنسول بودند.
      اتفاقاً کنسول نسل اولی مگناوکس اگرچه از کارتریج استفاده نمیکرد، اما از یک سری کارت های مخصوص استفاده میکرد که وارد کنسول میشدند و روی هرکارت بیشتر از یک بازی بود.
      نکته ۳: بله متال گیر برای ام اس ایکس اومد. برای نینتندو هم اومد! هیچ عیبی نداره اگر در ابتدا مثلاً نینتندو ذکر بشه. اون حالت نکته ای بود فقط.
      نکته ۴: گل سرسبد کنسول‌های نسل دوم اما، به‌دست آتاری با تجربه شکل گرفت. دقیقاً منظور از آتاری با تجربه کار در زمینه های دیگر بود. قطعاً اس جی ۱۰۰۰ اولین سخت افزارش نبوده و نیست. البته بنده احتمالاً در قسمت نسل سوم اشتباه مطلب رو رسوندم. استفاده از کلمه تازه وارد، منظور تازه وارد در جمع بزرگان بود. اگر منظور رو اشتباه رسوندم، ایراد کاملاً از منه. معذرت می‌خوام/
      نکته ۵: بله سونیک خیلی دیر منتشر شد و دیگه پایان نسل ۳ بود. اما هنوز هم از بازی های محبوبی بود که روی مستر سیستم کار میکردند. به شدت محبوب بود. البته خب یکم دیرتر برای آمریکای شمالی اومد در هرصورت، از بازی های برتری بود که میشد روی مستر سیستم بازی کرد. هیچ عیبی نداشت که گفتن این مسئله. بالاخره از بازی های محبوب بودند.

      بازم ممنونم. اینکه دقت کردید و نکات ریز رو گفتید باعث افتخار منه

  • John Rick گفت:

    دستتون درد نکنه همش دنبال یه مقاله بودم که کل داستان نحوه شکل گیر کنسول ها رو بیان کنه

  • Amir Masoud گفت:

    ممنون از شما آقای غزالی عزیز
    لذت بردیم از مقاله :yes:
    فقط خوشحال میشیم اگه مقالاتی تحت عنوان فواید بازیهای رایانه ای را نیز با قلم شما یا دیگر دوستام گیمفایی ببینیم
    با تشکر و مشقت فراوان 😐
    :heart:

    • سلام امیر مسعود عزیز و گل! منم خیلی خوشحال شدم مطالعه کردی.
      چشم امیر مسعود جان. منتها نوشتن این چنین مقاله‌ای البته کمی دشوار و از حوصله دانش و توان خارج است. یعنی مجال میطلبه برای تحقیق و تفحص‌های علمی و باید بررسی زیادی صورت بگیره امیرجان. اما قول از من به شما حتما میرم میگردم و بررسی میکنم تا اگر شد حتما خودم بنویسم یا موضوعی نزدیک به اون :rose: :rose:
      عزیزی سلامت باشی

  • سلام به حسین غزالی عزیز
    مقاله به شدت جذابی بود بی صبرانه منتظر قسمت بعدیم.
    با تشکر :heart: .

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    اقای غزالی واقعا ممنون که انقدر اطلاعات میدین خصوصا به نسل های جدیدتر وجود همچین پست هایی واقعا با ارزشه و بار اطلاعاتی بالایی داره خوبه که همه بدونن ویدیو گیم چطور رسیده به ssd و ترافلاپس ، شخصا لذت بردم از این پست ، فکر کنم قسمت دوم سگا جنسیس بیاد و اون دهه دوس داشتنی ۹۰ که حاظرم هر چی دارم بدم برگردم به اون دوران
    .
    .
    عکس ها رو که دیدم یاد اداپتور و دستگاه تبدیل و اون تلویزیون های قدیمی افتادم ای خدا خودت شاهدی که با چه تکنیک هایی من بازی میکردم و چقدر لذت بخش و غیر تکراری بود بازم ممنون به خاطر این پست هایی که مهمتر از همه مغرضانه نیست، باید سایت های گیمینگ شما رو الگو قرار بدن و بویی از حرفه ایی بودن ببرن ، پاینده باشین :heart:

    • سلام محسن جان گل. خوبی؟ حالت چه طوره؟ امیدوارم سلامت باشی.
      اختیار داری شما. باعث افتخار منه که شما که خودتون قدیمی هستین لذت بردین از این مطلب. ما یاد میگیرم از شما. بله قسمت دوم حسابی برای منم خاطره داره و یادم نمیره با چه شور و شوقی مینشستم پای دستگاه و اون دسته‌های درجه یک سگا. واقعاً درسته محسن جان. واقعاً عجیب بودن بازیا.
      محسن جان درباره بخش آخر نظرت خیلی بزرگواری میکنید و شرمنده میشم من. لایق این تعریف‌ها نیستم واقعاً و اگر مطلبی خونده یا نوشته میشه، به لطف شماست که درواقع هدف کار و تلاش و خدمت برای مردمه که دور هم صحبت کنیم، کیف کنیم و یادبگیرم، یا یاد بدیم. سلامت باشی ان‌شاءالله محسن عزیز. آرزوی توفیق و سلامتی دارم برات.
      :rose:

  • اطلاعات پر ایراد در مورد سگا :sidefrown: کنسول SG – 1000 کنسولی نسل دومی هست نه نسل سوم که عمر سه ساله ای داشت نه یک سال، سال بعد مدل اسلیم این کنسول با نام SG- 1000 II وارد میشه تفاوت فت و اسلیم و سوپر اسلیم در کنسول های سگا عدد های ۱ تا ۳ هستن و اینکه این کنسول سال ۱۹۸۳ عرضه شد و مستر سیستم ۱۹۸۶، کنسول sega mark III مدل سوپر اسلیم SG – 1000 و SG 1000 II هست نه کنسول جدید بنده خودم هر دو کنسول مستر سیستم و sega mark III رو دارم کنترلر و کارتریج های یکدیگر رو ساپورت نمیکنن و بازی ها به طور کل متفاوت هست، sega master system 2 کنسول جدید نیست اسلیم master system هست که سوپر اسلیم این کنسول هم سال بعدش با نام master system 3 عرضه شد.

    کنسول نسل دوم سگا
    ۱- ۱۹۸۳ (sega SG -1000 (fat
    ۲- ۱۹۸۴ (sega SG – 1000 II (slim
    ۳- sega mark III (super slim) 1985

    کنسول های نسل سوم سگا
    ۱- sega master system (fat) 1986
    ۲- sega master system II (slim) 1990
    ۳- sega master system III (super slim) 1991

    کنسول های نسل چهارم سگا
    ۱- sega mega drive/genesis (fat) 1988
    ۲- sega wonder mega (pro mega drive /genesis) 1991
    ۳- sega wonder mega (sega cd) 1993
    ۴- sega mega drive/genesis (slim) 1993
    ۵- sega mega drive/genesis (super slim) 1998

    نسل پنجم کنسول های سگا
    ۱- sega saturn model 1 1994
    ۲- sega saturn model 2 1995

    کنسول های نسل ششم سگا
    ۱- sega dreamcast (devkit) 1998
    ۲- sega dreamcast (fat) 1998

    • سلام. بله نوشته شده بود «مدل جدید». سگا اس جی ۱۰۰۰ نسل سوم هستش دوست خوبم. ببینید درسته کنسول های نسل دوم بیشتر شباهت های زیادی داشتند با نسل سوم، اما خب تعاریف جدیدی وارد شدند که بعدها کلاً دسته بندی ها تغییر کردند.
      https://segaretro.org/SG-1000 این صفحه به خوبی تمام توضیحات لازم رو داده. در منابع معتبر سگا اس جی ۱۰۰۰ نسل سوم ذکر شده. به خاطر حضور در «منطقه هشت بیتی»
      راستی به خاطر اطلاعات اضافه خیلی خیلی ممنونم. حتما استفاده میکنم مخصوصاً در قسمت دوم.

      خیلی ممنونم به خاطر توجهتون. :rose:

      • بله حق با شماست
        اما منابع دیگری هم هستند که SG- 1000 رو نسل دوم معرفی میکنند
        wii یک کنسول ۱۲۸ بیتی بود اما نسل هفتی به حساب میومد و رقیب ps3 و xbox
        نینتندو ۶۴ یک کنسول ۶۴ بیتی بود نسبت به دو رقیب دیگرش سونی و سگا که ۳۲ بیتی بودند اما نسل پنجمی بود
        کنسول دستی سگا گیم گیر ۸ بیتی هست ولی نسل چهارمی به حساب میاد
        کنسول دستی سگا نومد ۱۶ بیتی هست ولی نسل پنجمی به حساب میاد

        بر پایه تفکیک بیت کنسول SG-1000 نسل سومی هست ولی بر پایه سال نسل دومی

        مقاله خوبی بود کارتون عالیه موفق باشید منتظر ادامه ش هستم

  • کنسول فقط پلی استیشن ۱ چقدر لاکچری بود زمان خودش اصلا داشتنش یه ابهت خاصی داشت
    بدترین کنسول هم ps2 از این کنسول بنجل تر تاحالا ساخته نشده باید دو سه تا میخریدی تا یه نسل دووم بیاره انقدر قطعات ساختش بی کیفیت بود :rotfl:
    ps3 هم اسلیمش غول سخت افزاری ژاپن بود مثل ساعت کار میکرد و من خیلی دوستش دارم بخصوص برای ای پی هایی که توش خلق شدن
    ps4 هم اگه صدای فنش کمتر بود خیلی فوق العاده میشد الانش هم خیلی جون داره و خرابیش خیلی خیلی کمه برعکس one که تو تعمیرکاری ها پره

    • Mr.tur گفت:

      کاملا با حرفت موافقم.
      یه پلی سه اسلیم دارم همون اوایل که اومد ایران گرفتم . نزدیکه یازده ساله داره کار می کنه نه داغ می کنه نه صدای فنش در میاد. واقعا سلطانه. حتی درایو بلوریش هم بعد از نصب کلی سیدی های خش دار پلی دو هنوز داره کار می کنه.برخلاف سیصدوشصت که با سیدی های خودش هم تند تند لنزش نابود میشد و جونش بالا میومد :rotfl:
      درباره پلی چهار یه بدی که داره به نوسانات برقی خیلی حساسه. همینجا یه توصیه به همه ی دوستان می کنم که حتما از محافظ برق با کیفیت استفاده کنن. تا پردازنده دستگاه نسوزه.
      تمام.

      • دقیقا ps3 عجب چیزی بود یه هار ۱ ترا هم براش انداخته بودم صفا میکردم ولی اخر فروختمش سیصد گذاشتم روش یه ps4 دست ۲ خریدم چه قدر اون موقع همچی خوش قیمت بود
        الانم که برای کارم یه سیستم قوی جمع کردم تو بیکاری باهاش با شبیه ساز انحصاری های PS3 مثل دیمون سولز و متالگیر ۴ رو بازی میکنم بعد این همه سال هنوز هم خیلی لذت بخشن

        areoli
  • گفتین جعبه؟
    یاد علی پاور افتادم :heh:

  • Stalin 657 گفت:

    مقاله عالی بود تشکر از لطف شما آقای غزالی :yes:
    منتظر قسمت دوم

  • Fvj گفت:

    دستتون درد نکنه اقای غزالی
    مقاله عالیه

  • Mk 11 گفت:

    دستتون درد نکنه جناب غزالی
    من اطلاعاتی در این زمینه نداشتم و واقعا بهم کمک شد. یک دنیا سپاس

  • Player 2 گفت:

    واقعا مقاله عالی و جامعی بود . بسیار لذت بردم . برای منی که از سگا جنسیس با بازیای ویدیویی اشنا شدم خوندن چنین مقالاتی بسیار لذت بخش و پر از نوستالژی هست . واقعا دستتون درد نکنه و خسته نباشید . ممنون میشم قسمت بعدی رو هرچه سریع تر قرار بدید . پاینده باشید .

    • سلام خدمت شما و عرض ادب. خیلی خوشحال شدم از این بابت. ان‌شاءالله که قسمت‌های بعدی رو هم بپسندین. واقعاً همینطوره. منم یادم نمیره واقعاً یک سری از خاطرات رو. دست شما دردنکنه که مطالعه کردید. روی چشم. قسمت بعدی هفته آینده هرچه سریعتر منتشر میشه. :rose:

  • TekkenGod گفت:

    سال ۶۹ خالم از دبی واسم یه اتاری ۲۶۰۰ کادو آورد . کلاس اول بودم از مدرسه با دوستام میومدیم خونمون اتاری بازی میکردیم . هواپیما ، ماشینی ، پک من ، قایم باشک ، دزد و پلیس و …. خیلی گشتم کارتریج بازی پلنگ صورتی رو گیر بیارم ولی نشد .
    دهه هفتاد با اومدن کنسول nes و دیدن بازی کنترا حسابی ذوق زده شده بودم . موزیکش از سرم بیرون نمیرفت . به نظرم یه بازی مخصوص بزرگترا میومد . بزرگتر شدم یه دونه خریدم و کلی بازی خفن تجربه کردم . ماریو ، کنترا ، سوباسا ، لاکپشتای نینجا ، بت من ، اسپایدرمن ، دوبل دراگون ،‌دوکی دوکی یوئنچی و کلی بازی دیگه .
    در مورد آمار فروش اگه بخوایم انصافو رعایت کنیم باید بگم کنسول nes و sega mega drive خیلی بیشتر از آمار رسمی فروختن منتها یه مشکلی که وجود داشت این بود که اون زمان این کنسولها خیلی راحت کپی و مونتا‍‍ژ میشد و خیلی از مردم نسخه های اصلی و رسمی رو نمیخریدن و اگه این نسخه های تقلبی نبود آمار فروش رسمی چندین برابر میبود .

  • پین هد گفت:

    مقاله کاملی بود.اسم این کنسول ها رو شنیده بودم ولی از میزان دقیق فروش اونها خبر نداشتم.

تاریخچه کنسول های بازی ویدیویی: قسمت اول - گیمفا