رئیس سابق استودیوهای سونی خواستار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته است - گیمفا
رئیس سابق استودیوهای سونی خواستار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته است - گیمفا
رئیس سابق استودیوهای سونی خواستار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته است - گیمفا
رئیس سابق استودیوهای سونی خواستار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته است - گیمفا

رئیس سابق استودیوهای سونی خواستار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته است

محمد حسین کریمی
۱۳:۳۰ ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
رئیس سابق استودیوهای سونی خواستار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته است - گیمفا

آقای لیدن اعتقاد دارد ترکیبی از انعطاف قیمت‌ بازی‌ها و توسعه‌ی تجربه‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته می‌تواند نسل بعدی را بهتر از گذشته هدایت کند.

نسلی که گذشت نسل بازی‌های بزرگ بود، از Red Dead Redemption 2 گرفته تا The Witcher 3 و عناوین جهان‌باز یوبی‌سافت (Ubisoft) همگی نه تنها جهانی عظیم و مدت زمان گیم‌پلی طولانی داشتند بلکه بودجه‌های عظیمی برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود. چنین رویکردی باعث تاخیرهای متعدد، کرانچ‌های طولانی مدت برای تیم سازنده و مشکلات گوناگونی می‌شود. پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس به زودی عرضه خواهند شد و به دنبال آن بازی‌بازان وارد نسل جدیدی از بازی‌ها خواهند شد که دنیا‌های غنی‌تر و عمیق‌تری را ارائه می‌دهند اما آیا علاقه‌ی مخاطبین و بازی‌سازان به عظمت دنیای بازی‌ها بیش‌تر خواهد شد؟

آقای شاون لیدن (Shawn Layden)، مدیر ارشد سابق پلی‌استیشن، در کنفرانس Gamelab Live موضوع هزینه‌های ساخت یک بازی نسل بعدی را مطرح کرد. با توجه به صحبت‌های او، امروزه ساخت یک عنوان AAA بین ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار خرج دارد اما نسل بعدی فراتر از این مقدار خواهد بود و به همین دلیل لیدن می‌خواهد به توسعه‌ی عناوین کوچک‌تر ۱۲ تا ۱۵ ساعته‌ی AAA بازگردیم درست همانند دوره‌ی پلی‌استیشن ۱ و و پلی‌استیشن ۲٫ او در این باره توضیح داد:

این سخت است که تمامی بازی‌های ماجراجویی هدف خود را گیم‌پلی ۵۰ تا ۶۰ ساعته قرار دهند چون این پروسه بسیار پرخرج و گران قیمت خواهد بود و به دنبال چنین رویکردی استودیوها مجبور می‌شوند برخی از سازندگان و ایده‌های داستانی آن‌ها را حذف کنند و به همین دلیل ما باید رویه‌ی خود را دوباره ارزیابی کنیم. آیا راه حلی وجود دارد؟ بله، به جای این که ۵ سال از وقت خود را صرف ساخت یک بازی ۸۰ ساعته کنیم، در دوره‌ی ۳ ساله عنوانی ۱۵ ساعته توسعه دهیم. چنین رویکردی چقدر باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد؟ آیا یک تجربه‌ی کامل را به وجود می‌آورد؟ شخصاََ به عنوان یک بازی‌باز قدیمی از بازگشت به بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته استقبال می‌کنم. اگر این اتفاق رخ دهد بازی‌های بیشتری را به پایان خواهم رساند و حتی تجربه‌های اصلاح شده، درگیرکننده و جذاب‌تری را خواهم دید.

لیدین در ادامه موضوع جذاب قیمت بازی‌ها را پیش کشید. برای سال‌های زیادی قیمت بازی‌های ویدیویی ۶۰ دلار باقی مانده در حالی که هزینه‌های تولید این عناوین افزایش قابل توجهی داشته‌ است و لیدن فکر می‌کند به “انعطاف” بیشتر نیاز داریم. او در این باره گفت:

از زمانی که من وارد این کسب و کار شدم قیمت ۵۹٫۹۹ دلار باقی مانده اما هزینه‌ی ساخت بازی‌ها ۱۰ برابر شده است. اگر شاهد انعطاف بیشتر در قیمت نهایی محصولات نباشیم و از طرفی نوسان شدید در خط ثابت قیمتی دیده شود، مدل جدید سخت‌تر از گذشته خواهد شد. من فکر می‌کنم در نسل آینده شاهد تداخل این دو نیاز اساسی خواهیم بود.

چندی پیش نیز مدیرعامل شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی (Sony Interactive Entertainment) آقای جیم رایان (Jim Ryan) اعلام کرده بود که با پیشرفت جزئیات بصری، هزینه و نیروی کار مورد نیاز برای ساخت بازی‌ها نیز افزایش خواهد یافت. او در بیانیه‌ی اخیر خود گفته بود:

من معتقد هستم که با پیشرفت بیشتر تکنولوزی‌های بصری که موجب خلق تصاویر واقع گرایانه‌تر می‌شود، شاهد افزایش هزینه‌های انسانی و مالی ساخت بازی‌ها خواهیم بود.

اگرچه بازگشت به بازی‌های کوتاه‌تر می‌تواند جذاب باشد و تجربه‌های پولیش شده‌ای را برای بازی‌بازان به ارمغان بیاورد اما این صنعت همچنان به عناوین بزرگ نیاز دارد چرا که آمار نشان می‌دهد مخاطبین کشش بیشتری به این دسته از بازی‌ها دارند.

نظر شما در این باره چیست؟ بازی‌های کوتاه‌تر و تجربه‌های اصلاح شده و درگیرکننده را بیشتر می‌پسندید و یا این که خواهان دنیا‌های عظیم و بازی‌های طولانی‌تر هستید؟

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

رئیس سابق استودیوهای سونی خواستار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته است - گیمفا
رئیس سابق استودیوهای سونی خواستار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته است - گیمفا
رئیس سابق استودیوهای سونی خواستار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته است - گیمفا
رئیس سابق استودیوهای سونی خواستار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته است - گیمفا
رئیس سابق استودیوهای سونی خواستار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته است - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • خب با حرفای شاون لیدن بزرگ موافقم….اما در کنار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته….نیاز به عناوین بزرگ هم هست….
    انصافا این نسل…شور اوپن‌ورلد در اوردن دیگه…قطعا نیاز به بازی‌های خطی و درگیرکننده زیاد و باکیفیت هست…اصلا نوع روایتش زمین تا آسمون با عناوین جهان‌باز فرق داره..
    هر دو در کنار هم…
    ترکیبی که این نسلم انجام شد از سمت سونی…
    از کوتاه‌تریناش که اوردر ۱۸۸۶ و آنتیل داون و اینفیمس و کیلزون و آنچارتد۴ و گاد و لست۲ تا هورایزون و دیزگان و دث استرندینگ و گاست‌سوشیما….من عاشق این ترکیبم

    • bravo6 گفت:

      اگر میگوفتی بازی بد دادن بیرون اره ولی خو ۲ تا بازی دادن گوتی شد بقیشون هم که نامزد شدن حتی اونهایی هم که نامزد نشدن فروششون مهر موفقیتشونه اپن ورلد آینده بازی هاست حتی از خوبی های ssd ps5 هم همینه بازی هایی با فضای بیشتر برای ماجراجویی هر بازی اپن ورلدش قشنگ تره

      • Soroosh0097 گفت:

        اگه قرار باشه همه بازیا ow بشن یا کیفیت کار خیلی میاد پایین یا تعداد بازیایی که هر نسل منتشر میشن خیلی کم میشه.
        باید یه تعادلی برقرار بشه.الان چه لزومی داره یوبی سالی سه تا ow با کیفیت متوسط منتشر کنه.به جاش یه ow با کیفیت خوب و چند وا بازی خطی خوب متشر کنه.
        خدایی تو این نسل بجز rdr2 و witcher3 و fallout 4 و horizon zero dawn و دو تا فورزا هورایزن کدوم بازی ow واقعا خوب و خوش ساخت بود؟

        • Soroosh0097 گفت:

          بتمن و اسپایدی رو یادم رفت.
          مجموعا تعداد ow خوب خیلی از نسل قبل کمتر بود.و ow شاهکار سه چهار تا بیشتر نداشتیم برخلاف نسل قبل‌.
          ولی نسبت تعداد بازیای ow به خطی خیلی زیاد شده بود.
          خب این بده.

        • godkiller گفت:

          نمی دونم چرا مُد شده که میگن نسخه‌های جدید سری Assassin’s Creed بازی‌های بدی هستن یا مده که بگن اره به درد نمی خوره انگار روشن فکریه اگرچه پایبندی به ریشه ها به حداقل رسیده اما اگر بخوای در context اوپن ورلد بودن بسنجی هر دو بازی اخیر یعنی Origins و Odyssey نسبت به پروسه‌ی ساخت کوتاه مدت عناوین عالی ای بودند. شاید ماموریت جانبی تکراری ببینیم یا از بعضی جهات کار نشده باشه زیاد روشون ولی بازی‌های به شدت خوبی هستند. اگرم کسی هست که شک داره و هنوز بازی نکرده حتما تجربه کنه مخصوصاََ اوریجینز که هم از نظر روایت هم از نظر جزئیات فنی و هم از نظر گیم‌پلی یه سر و گردن بالاتر از آدیسی هستش.
          بنابراین دو بازی اخیر AC هم جزو اوپن ورلد های خوش ساخت قرار میگیرن.

          • bravo6 گفت:

            مشکل اینه که دیگه اون علاقه اولیه برا بازی کردنش از زمان اسساسینز ۴ از دست رفته دلیلی برا تجربش ندارم یه آی پی جدید هم نمیدن اسمش فرق کنه ولی همین چیزا رو بزارن توش با یه سری مکانیک های جدید ایطور آدم جذبش میشه حتی طرفدارای جدیدی پیدا میکنه ولی نه شیردوشی بدون زحمته اسساسینز

            • godkiller گفت:

              درسته یوبی سافت شیردوشی میکنه از بازی هاش اما سعی بر تغییر داشته در بازی های جدید. به نظر من شیردوشی این نیست که دنباله برای بازی بسازی. شیردوشی یعنی این که از ASSET و مدل ها و طراحی های بازی های چند سال گذشته استفاده کنی برای بازیسازی و یوبی سافت تا سیندیکیت همین کار رو انجام داد اما اوریجینز تحولی بود و اصلا شیردوشی نیست. اوریجینز سیستم مبارزه جدید، گرافیک فنی متفاوت و ASSETهای جدید و مدل های تازه و … داره اصلا اومد ریسک به این بزرگی کرد و بازی رو به سمت نقش آفرینی برد. به این نمیگن شیردوشی. شما تا جایی که مطمئنی شیردوشیه تجربه نکن بازی رو ولی وقتی میبینی اوریجینز ۴ سال مداوم روش کار شده و همه چیزش تازه شده مطمئن باش ارزش تجربه داره و دیگه اسمش شیردوشی نیست. آدیسی هم به طور موازی با اوریجینز ساخته شده. اگر valhalla بیاد از تمامی طراحی های انجام شده odyssey استفاده کنه شاید بشه گفت شیردوشی از نسخه‌ی جدید این سری آغاز شده. اگر هم مثل همه ی ما از دور شدن از ریشه های این سری ناراحتی باید بگم که منم گفتم این بازی در زمینه‌ی اوپن ورلد بودن خوش ساخته و آدیسی اصلا یک ac به حساب نمیاد تقریباََ. باز اوریجینز خیلی خوب تونست این ارتباط رو به وجود بیاره.
              در آخر هم بگم منم دقیقا مثل شما بعد از بازی‌های قدیمی این سری هیچ علاقه ای به تجربه نداشتم و حتی چند سال از انتشار بازی ها گذشته بود اما بالاخره تجربه کردم در فرصت مناسب و دیدم نه واقعا آثار خوبی هستن. اگر فرصت تجربه بدی علاقه هم پیش میاد.

            • unravel گفت:

              من origins رو همین چند روز پیش تموم کردم خیلی خیلی هم حال داد بهم درسته حسو حاله اساسسین کریدی نداشت ولی نکته منفی برام حساب نمیشه.

          • Soroosh0097 گفت:

            اونا بازیای معمولی حساب میشن.نه خوب.نه بد.نسخه آخر که فول یه اسکی درجه دو از ویچر بود.

            • godkiller گفت:

              به هیچ عنوان معمولی نیستند بلکه خوب و حتی بسیار خوب هم میشه رتبه بندیشون کرد. نمی دونم ملاک شما چیه؟ اگر نمرات ملاک شما هست که باید بگم جفتشون در سطح بسیار خوب قرار دارن (متای ۸۳ برای آدیسی و ۸۱ برای اوریجینز) اگر فروش برات مهمه اوریجینز با فروش ۱۵ میلیونی و آدیسی با فروش بالای ۱۰ میلیون نیازی به بحث ندارن. اگر جوایز مهمه باید بگم آدیسی با کاندید شدن بهترین بازی سال ۲۰۱۸ و اوریجینز با کاندید شدن در بهترین بازی اکشن ادونچر سال ۲۰۱۷ خودشونو ثابت کردن. فکر نکنم یه بازی معمولی بتونه کاندید بازی سال بشه. از هر نظر حساب کنید جفت بازی ها خوش ساخت هستن. شاید در سطح rdr 2 نباشه اما چیزی از ارزرش هاشون کم نمی کنه.

          • داداش میدونی…به نظر شخصیم…یکی از مشکلات جدی یوبیسافت توی نسل هشتم…جدا از کمبت تکراری و غیر واقعی اساسین…مپ خالی…باگ‌های بی‌نهایت زیاد….داستان‌های آبکی…ماموریت‌های تکراری….جدا از همشون…انجین یوبی این نسل بدجوری قافیرو به رقبا داد…انجینش روی مغز منه…واقعا باید عوض بشه…

            • godkiller گفت:

              نظر شخصی شما محترم ولی یکمم باید منطقی به قضیه نگاه کنیم. ماموریت تکراری یکی از مشکلات بزرگ یوبی سافت نیست بلکه گریبانگیر کل صنعت گیمه و فکر نکنم به این زودی ها حل بشه. تنها بازی ای که میشه گفت فوق العاده وقت گذاشتن روی ماموریت ها سی دی پراجکت و ویچر ۳ هستش. عنوانی مث mgs v که شخص بزرگی مثل کوجیما پشتش هست هم ماموریت های تکراری داشت. همین rdr 2 یا gta هم از نظر طراحی مراحل ماموریت ها تکراری رو شامل میشه اما چون به سطح جدیدی از پویایی رسیده بودن دیده نمیشد وگرنه طراحی همیشه همین بود. بنابراین نامردیه که به ac چنین ایرادی گرفته میشه وقتی کل صنعت گیم درگیرش هستن.
              باگ هم تا حد زیادی حل شده در بازی ها با به روز رسانی ها اما باگ بخش جدایی ناپذیره از یک بازی دنیای باز اونم با این عظمتی که odyssey داره. قبول دارم بخش هایی از نقشه ی بازی شاید خالی باشه ولی حداقل داخل اوریجینز تنوع مناسبی داشت واقعا. این مشکلاتی که به بازی وارد کردین رو همه قبول داریم اما اینا باعث شدن بازی شااهکار یا عالی نباشه اما تجربه لذت بخش و خوبی رو ارائه میده. اگر این بازی ها نبودن می بایست هشت سالی یک بار بازی ببینیم. روایت اوریجینز چندان آبکی نبود البته فقط شخصیت های به یاد ماندنی نداشت. مخصوصا شخصیت منفی اصلی بازی.

        • bravo6 گفت:

          همه ی بازی ها که نه ولی استودیو های فرست پارتی یا با استعداد صنعت گیم که میتونن بازی درست اپن ورلد بسازن باید بسازن تازه spiderman وgod of war وinfamos second sun وshadow of mordurوbatman و بازی های اینده که حتما عالی میشن مثل cyberpunk و ghost of tsushima هم هستن

          • Soroosh0097 گفت:

            صحیح.ولی درکل مخالفم که آینده ی گیمینگ ینی ow.آیا مثلا اگه god of war یا uncharted بشن اپن ورلد میشه چنین صحنه های اکشن و مبارزات خفنی خلق کرد؟
            شاید یه روزی.ولی نه به این زودی.

            • bravo6 گفت:

              گاد که همین الانشم نیمه اپن ورلده بعدشم سانتا مونیکا کارشو خوب بلده منظور من هم بیشتر بازی ها بود نه همشون مثلا بازی مثل کال اف دیوتی فایده ای براش نداره که اپن ورلد بشه یا کراش یا مورتال کمبت یا devil may cry اما یسری بازی ها که بخاطر ضعف کنسول های قدیم نمیشد اپن ورلدشون کرد باید بشن چون هم عمق بازی بیشتر میشه هم ارزش بازی که میخری بالا میره هم ارزش دوباره بازی کردنش بالا میره
              خدایی من بازی ویچر رو اگر تازه الان با قیمت ۱٫۲۰۰ برا دیسکش قیمت میزاشتند میخریدمش چون واقعا می ارزه بیش از ۵۰۰ ساعت برا یک بار کامل تموم کردنش وقت لازمه ۵۰۰ ساعت هم خسته کننده نیست همش عالیه اونموقع که اومد ۲۰۰ تومن بود با دستگاه خریدمش یادش بخیر ماه رمضون ه بود یارو بهم میگف تو این زمان اومدی برا این بازی که چیز داره ؟؟؟؟ 😀 😀

        • mm_44 گفت:

          Soroosh0079
          داداش mgsv بد نبود خدایی میشه جزو خوبای ow این نسل گذاشتش حداقل از بتمن ارکهام نایت و فالوت ۴ که باکیفیت تر بود جایزه بهترین اکشن ادونچر سالم برد

      • CoD123 گفت:

        مهم نیس بازی جهان بازه یا خطی مهم اینکه مود مولتی پلیر داشته باشه تا ارزش پول پرداختی رو داشته و تا مدت ها سرگرمت کنه
        مشکل سونی اینکه بیشتر بازی هاش مود چند نفر ندارن و بعد تموم کردن استوری مود فقط گزینه نیو گیم پلاسو داری برعکس مایکروسافت بیشتر انحصاری هاش بجز کمپین مود مولتی هم دارن مثلاً کراس فایر ، هیلو پنچ ، گیرز پنچ و…
        ۶۰ دلار واس ی کمپین ۱۰-۱۵ ساعته خیلی زیاده

        • godkiller گفت:

          بازی‌های تاپ و AAA پلی استیشن هیچکدوم ۱۰ تا ۱۵ ساعت گیم‌پلی ندارن. با این کامنتت مشخص شد که نظراتت در مورد انحصاری های سونی در تمامی پست ها بر اساس هیچ و پوچ و تجربه نکردن هستش اگر تجربه کرده بودی نمی گفتی ۱۰ تا ۱۵ ساعتن:
          Days gone نزدیک به ۳۰ ساعت گیمپلی داره. TLOU Part 2 هم بین ۲۵ تا ۳۰ ساعت. GOW بین ۱۷ تا ۲۵ ساعت اگر بخوای تجربه کامل داشته باشی ۵۰ ساعت. Uncharted 4 بیش از ۱۷ ساعت. horizon بین ۲۰ تا ۴۰ ساعت فقط خط داستانی اصلی. persona 5 بین ۶۰ تا ۱۱۰ ساعت. spider man بین ۳۰ تا ۳۵ ساعت.
          بماند که نظرت در این مورد که ارزش ۶۰ دلار ندارد هم روش فکر نکردی و گفتی. با این تکنولوژی و کیفیتی که این بازی ها دارن کجا می تونی مثلشونو پیدا کنی. خرج شده روشون این کیفیت های سینمایی خارق العاده از روی هوا تولید نشدن.

        • https://gamefa.com/460954/ما-داستان-دوست-داریم-چرا-شاهکار-داستا/amp/

        • Iliya گفت:

          بازیا انحصاری PS بیشتر ۲۰ ساعت گیمپلی دارن اکثرشون
          ولی واقعا به بخش آنلاین نیاز دارن

    • 30nabhl گفت:

      ____________
      نمیگم اوپن ورلد بده ولی تعادل هم خوب چیزیه
      من یه بازی خفن خطی مثل مکس پین میخوام
      آنچارتد ۴ رو تو گیم نت بازی کردم دیگه حوصله بازیای سیستممو ندارم
      الکی دارن خاک میخورن یه جا
      mad max
      just cause 3 & 4
      ghost recon wildlands
      witcher
      AC Origins
      و …
      ویچر نمیگم خدای نکرده بده ها. حوصلم نمیکشه. یکی روندش کنده بخاطر rpg بودنش که اونم سلیقه ایه شاید مشکل از منه (حوصله اون زمانا رو دیگه ندارم)
      وگرنه تریلرا و سریالشو دیدم خیلی هم داستان خوبی داره
      فقط میگم که واسه اون همه بازی خطی لذتبخش چی اومده؟
      تو اوپن ورلدا بتمن و اومب ریدر خیلی حال دادن

      • bravo6 گفت:

        بازی های rpg فرق میکنن روتد همشون کنده اصل لذتش تو داستان و اون تجهیزاتیه که تو لول های بالا میگیری افرادی که بازی هایی مثل اسکایریم درگون ایج و ویچرو بازی کردن درک میکنن یه armor لول ۵۰ با نمای زیبا و با اباهت چه حاللی میده یه رفیقی داشتم اینقدر لولش تو اسکایریم بالا بود برا تحقیر حریف هاش لباس کاراکترو در میورد با مشت حریفو میزد :rotfl: :rotfl: 😀 😀 😀 :-
        میگفت چییییییییییی چطووور جرعت مییکنی ؟؟؟؟؟
        خداییش تو کدوم بازی این حسو میشه تجربه کرد؟

      • soroush13333 گفت:

        البته تومب ریدر اپن ورلد نیست .
        من کلا با بازی های اپن ورد بیشتر حال می کنم

      • Hope گفت:

        حالا من برعکس تو یه مدتیه حوصله بازی خطی ندارم، بازی خطی باید دیگه خیلی شاهکار باشه که سرگرم کننده باشه برام ، اینکه تو بازیای اپن ورد بتونی به خواست خودت توی نقشه بگردی هی وسایلتو ارتقا بدی به جاهای جدید بربخوری و هر وقت حوصلت سر رفت یا فک‌ کنی کافیه بری سراغ بخش داستانی و تازه توی بخش مراحل داستانی هم با روش های مختلف و کلا هر جور دلت خواست مرحله رو به پایان برسونی چیزیه که من یکی واقعا ازش لذت میبرم، به شخصه عاشق سبک سند باکس هستم، far cry 3 رو واقعا به کل سری بتل فیلد و کالاف دوئیتی ترجیح میدم. هر چند منظورم اصلا این این نیست بازی خطی لذت بخش نیست، به شخصه بازی dishonored یکی از لذت بخش ترین تجربه های گیمینگ من بود و هنوزم‌ منتظر نسخه بعدی ام.
        (هر چند اونم کمی المان سندباکس داشت!)

    • roohi.ps5 گفت:

      من که بازی خطی رو به جهان باز ترجیح میدم چون زیاد حوصله گشت و گذار، جستجو و کشف کردن رو ندارم!!!

      ولی خب وجود بازیهای جهان باز هم ضروریه چون مخاطب زیادی داره…

      این نسل که نقشه های خیلی بزرگی رو تو بازیهای گوناگون دیدیم ولی نسل بعد حتی فکر نکنم بتونن نقشه هایی به بزرگی این نسل از جمله ..رد دد ٢.. بسازن چه برسه بخوان بزرگترشم کنن چون هزینه های مالی و انسانی وحشتناک بالا میره و اونوقت نسل بعد هم مثل این نسل کلا یه بازی از راکستار میبینیم…

      احتمال زیاد اون شایعه ای که gta vi نقشه کوچیکتری نسبت به gta v داره راست باشه!!!

    • طرف صحبتش شاید راکاستار بوده@
      شرکتای سونی که کارش درسته همین فرمونو بره عالیه

  • MAX3D گفت:

    درود بر سونی و این عظمت و انحصاری ها
    بازی های خطی داستانی باید طولانی تر و حرفه ای تر بشن

  • حالا ول کن تو که دیگه رییس نیستی

  • بنظرم در کنار عناوین ۱۵ تا ۲۰ ساعته
    به عناوین ۵۰ تا ۶۰ ساعته هم نیاز داریم
    فقط تروخدا بازی رو اندازه ریمیک اویل ۳ طولانی نکنین پیر میشیم تا تمومش کنیم

  • راک استار رو چطوری میخوایین متوقف کنین؟

    • Soroosh0097 گفت:

      نگفته که کلا بازیای طولانی نباید باشن.گفت بیشتر بازی باید خطی با همین طول بخش داستانی باشن.

    • Iliya گفت:

      او متوقف نمی‌شود او می‌خواهد GTA VI بیش از ۱۰۰ ساعت گیمپلی داشته باشد
      او می‌خواهد مپ بازی ۲ برابر رد دد ۲ باشد و پر از ایستر اگ باشد!
      کلا کسی نمیتونه راکستار رو متوقف کنه کار خودشو میکنه ولی خیلی طول میکشه تا بازی بده فکرشو بکن الان ۳ نسله که داره GTAV رو میده فقط ریمستر میکنه بازیو معلوم نیست داره چی میسازه!

  • Hmmm گفت:

    دلمون برای شاون لیدن تنگ شده

  • djma گفت:

    اصلا دیگه دوره بازی های دوازده تا پانزده ساعت گذشته،همه دنبال بازی هایی هستن که به ما آزادی عمل بیشتری بده و جزییات بیشتری داشته باشه ،حتی من که گیرز باز هستم ،اعتقاد دارم واسه نسل بعدش حداقل باید چهار الی پنج سال روش کار بشه با خط داستانی و ماموریت های فرعی بیشتر و متفاوت ،که همه ی این ها نیاز به زمان داره

    • Soroosh0097 گفت:

      خب اینجوری که تو میگی تعداد بازیا تو نسل بعد از این نسل هم خیلی کمتر میشه‌.

    • godkiller گفت:

      شما تو خونتون هر روز یه غذا می خوری؟ هر غذایی طعم خاص خودش رو داره. تجربه از بازی هم همینطوره هر بازی ای لذت خاص خودش رو داره.

      • djma گفت:

        من حرفم این نیست ده الی پانزده ساعته ساخته نشه ،ولی اینکه روی بازی های بزرگ بیشتر سرمایه گذاری بشه بیشتر میپسندم ،همین رد دد اگه قرار هست روی نسخه سومش کار کنند روی خیلی قسمت ها بیشتر باید مانور بدن ،مثل همون ساخت خانه خودش یا همان زمین کشاورزی تو بازی ،یعنی هر چی آزادی عمل بیشتر بشه و کارهای فرعی در داخل بازی بتونی انجام بدی بازی بیشتر لذت میده،که نیاز به وقت و زمان بیشتری نیازه و اینجور بازی ها با توجه به سخت افزار نسل بعد نیازه ،خود لست و اگه گاد موفق شدن این نسل به خاطر مدت زمان ساختش بود ،خود گیرز هم با توجه به سخت افزارهای نسل بعد دو سال خورده ای گیرزی ازش در نمیاد که بخواد بالای نود بگیره چون زمانی صرفش نشده ،امیدوارم گیرز بعدی هم بره واسه ۲۰۲۳ حداقل، هیچ بازی خوبی که این نسل اومد مدت زمان ساختش کم نبوده مگر فورزا که اونم نسبت به بازی ماشین بودنش براش زمان گذاشتن

        • godkiller گفت:

          منم منظورم از این حرفی که زدم این بود که ترکیبی از تمامی سبک ها نیاز هستش برای صنعت گیم. نمیشه گفت open world بهتره یا خطی. یه بخشیش سلیقه اس یه بخشیش نیاز مخاطب.

        • کاملا مخافم باهاتون.هم باید بازی های خطی باشه هم اوپن ورلد.برای من GTA خطی معنا نداره.از اون طرف هم کال آف دیوتی رو نمیتونم اوپن ورلد تصور کنم.مثلا گیرز ۵ که بنظرم اگه اکت های ۲ و ۳ش هم خطی بود خیلی بهتر بود. در کل بنظرم بهترین روند رو سونی در پیش گرفته.هم خطی هم نیمه اوپن ورلد هم اوپن ورلد.

    • roohi.ps5 گفت:

      djma@
      داداش جمع نبند اونطور که شما میگی هم نیست!!!

      خیلیا از جمله خود من هنوزم عاشق بازیهای خطی و کوتاه هستیم!!!

      اصلا یه حال دیگه ای داره این عناوین…

  • erwin گفت:

    همین لست ۲ کافی بود الان دیگه پلی استیشن هم تولید نکنی کلا درشو تخته کنی من با همین لست ۲ سر میکنم … دیگه منتظر حتی گوست هم نیستم!!! چون این لست ۲ انقدر خوبه که فکر نکنم بازی انقدر بخواد تو ذهنم بمونه همون چیزی که خواستم بود واقعا دست مریزاد ناتی داگ کبیر واقعا زحمت کشیده حقشه من حتی هایپم برای ps5 هم رفت از بس این لست ۲ خوبه شاید چیزی که منو بخواد به خریدش خیلی ترغیب کنه گاد یا لست۳ باشه (اگه باشه البته)

  • از نظر من راکستار و ناتی داگ و … کارای خوبی میکنن کهه بعد سالها یه بازی میدن ولی کاملا با کیفیت و طولانی

    • Iliya گفت:

      آره مثلا راکستار ۳ نسله داره یه بازی رو میده O:-)
      و هنوز که هنوزه فقط یدونه تریلر از GTA VI داده 😐
      دیگه انقد هم نباید جو بگیرتش :-((
      خیلی میخواد طولش بده هر ۷_۸ سال یه بازی بدع
      با نظرت موافقم

  • بازی ده سال پیش ۶۰ دلار در آن جا
    بازی الان هم ۶۰ دلار در آنجا (آنجا:بلاد کفر)
    بازی ده سال پیش دراینجا (اورجینال:۶۰ تا ۱۱۰ متغییر)
    بازی الان ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ متغییر(اینجا:مهد مسلمانان)

  • اصلا جالب نیست بنظرم! همش شده پول پول پول
    بابا ما گیمرا به عشق گیم زنده ایم

  • فرزندم آگاه باش که هر رده ی ” تفریح سازی(بازی سازی) ” ، اندیشه و عقیده خود را دارد . یقیناً در این ممات نیز هر گروهی بر اساس نیاز های یک امت عمل خواهد کرد ! تحمیل تفکرات خود به دیگران ناپسند و به دور از انتظارات است .

    هرگونه که نیک میپنداری همانطور زیست کن و آن را برای دیگران اجبار نکن ! جدا از محتوای سخنان ایشنان ، رفتار تحمیلی ایشان مرا بیزار ساخت .

  • ALIREZAICE گفت:

    خب این مشکل فقط برای سونی هست چون تک پلتفرمیه اگه بازی ها رو با تاخیر برای پیسی هم بده مشکل حل میشه چون فروش دو برابر میشه البته دوستان فن بوی مخالفن ولی همه داریم میبینیم که سونی داره بازیهای پر خرج رو برا پیسی هم میده و این روند ادامه خواهد داشت و خیلی بهنر از اینه که بخواد یه بازی مثل هرایزن رو کوچیک کنه

  • ددست میگه و این طولانی بودن و تکراری بودن در بازی لست آف آس ۲ مشهود بود و بازیباز از هر منطقه عبور میکرد باید به دنبال راه به ساختمان بعد و گشتن وسایل کرفتینگ و ارتقاء میبود و با تعدادی زامبی یا دشمن درگیر میشد و این یکسره تکرار میشد. اگر قراره اینطوری یک‌بازی چهل تا شصت ساعت گیمپلی داشته باشه همون بهتر که ساعاتش کم بشه و کیفیتش بره بالا. فعلا همه چی به کمیّت متکی شده تا کیفیت.

  • Max.level گفت:

    در واقع صنعت بازی به هر نوعی از بازی ها به تعدادی مشخص نیاز داره، به رد دد ۲ با پلی تایم خیلی بالا و اپن ورد، به بازی خطی ولی با پلی تایم بالا مثل لست ۲، به یه سری بازی نقش آفرینی با که خود طبیعتا به صرف سبکی که دارن خیلی خیلی پلی تایم بالایی دارن مثل شاهکار ویچر و غولی مثل شاهکار اسکایریم، به بازی هاردکور مثل بازی های فرام سافتور و…
    ولی به نظرم این نسل بعضی از عناوین زیادی به سمت اپن ورد شدن رفتن که خوب نتیجه خوبی هم اکثرا در بر نداشت و حتی بعضی هاشون از که نسل های قبل خطی بودن با اپن ورد شدن از ریشه هاشون فاصله گرفتن
    امیدوارم نسل آینده تعادل بهتری در بین سبک بازی ها و پلی تایم اونا شاهد باشیم :yes: :yes:

  • WITCHER گفت:

    God of War 1 هر چی بود ۱۲ تا ۱۵ ساعت نبود، اینو مطمئنم یا Shadow of the Colossus، نمیدونم شاید از من وقت زیادی گرفت

  • crystal sky گفت:

    با تمام احترامی که برای ایشون قائل هستم اما به شما هیچ ربطی نداره که یه استودیو چه مدت زمانی برای بازیاش در نظر میگیره اتفاقا خودم موافق بازیای داستان محور طولانی هستم و بر این عقیده هستم بازیایی که زیر ۱۰ ساعت هستن باید قیمت کمتر از ۶۰ دلار به فروش برسن

  • Iliya گفت:

    #مخالفم
    بازی باید ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ساعت گیمپلی داشته باشه 😐
    (جدی نگیرید)
    بجای اینکارا که مدت زمان بازیو کم کنی باید بازی رو روی PC بدی تا دخل و خرج جور دربیاد (میگید نه پس چرا مایکروسافت هنوز بازی هاش رو روی PC میده؟ چون سود داره میکنه) و نباید بازی هارو کوچیک تر کرد!
    ترجیح میدم هورایزن رو بازی نکنم تا اینکه یه هورایزن کوچیک ببینم

    • darkwarrior گفت:

      ماکروسافت اصلا فروشی نداشته ک بخواد از بازیای کنسولش حتی پول ساختشو دربیاره
      بخاطر همین مجبوره ک روی پی سی عرضه کنه شاااااید یکمی سود بکنه
      ولی سونی ایتقدر فروش میکنه ک توجیه بشه نسخه بعدیو بازم انحصاری بسازه

رئیس سابق استودیوهای سونی خواستار بازی‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته است - گیمفا