آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا
آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا
آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا
آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا

آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن

سعید آقابابایی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا

این مقاله و موضوع، وقتی داشتم برای یک عکس در بازی Horizon: Zero Dawn در مقاله برترین بازی های زندگیم زیرنویس می نوشتم به ذهنم آمد و در ابتدا چند خط زیرنویس بود که داشتم در زیر عکس این بازی در مورد آینده اش می نوشتم و ناگهان دیدم “اوه اوه چقدر زیاد و طولانی شد و چقدر بسط پیدا کرد و چقدر موضوع باحالی داره و خلاصه این که چقدر جالبه برای یک مقاله. وقتی اندازه‌ی من در دنیای بازی ها بوده باشید و ۲۷ سال زندگیتان همراه دنیای گیم گذشته باشد و وقتتان صرف تسلط محض به دنیای گیم و مسائل آن شده باشد و نزدیک ۳ دهه را بازی کرده باشید، یک دهه نوشته باشید و تحلیل کرده باشید و خلاصه این که انواع و اقسام موضوعات در دنیای گیم را دیده باشید، فاکتوری به نام تجربه را به دست می آورید که قابل مقایسه با هیچ فاکتور دیگری در تسلط پیدا کردن به موضوعات دنیای گیم نیست. وقتی این حد از تجربه را در حد ۳ دهه کسب کرده باشید آن وقت یک جوری نگاه می کنید و موضوعی را آنالیز می کنید و استراتژی اش را در می یابید که شاید برای خیلی ها اصلا قابل درک نباشد زیرا فاکتورهای لازمش را ندارند و  آن حد از تسلط و تجربه را ندارند و انواع و اقسام موارد را ندیده اند. بگذارید تا یک موضوع خیلی داغ که بحثش هم زیاد بوده است و موضوع این مقاله هم هست را برایتان مثال بزنم تا دقیقا متوجه منظورم بشوید و ببینید که وقتی یک گروه خبره و آینده نگر و جامعه شناس مسلط به دنیای گیم می نشینند و یک سیاست بازاریابی برای یک نسل و فروش یک کنسول تنظیم می کنند یعنی چه؟ این فقط و فقط یک مثال و یک نقطه کوچک از آن سیاست کلان بازاریابی برای فروش یک کنسول است که فقط بر اساس یک خبر کوتاه و ساده و یک بازی انحصاری تنظیم شده است و ببینید که فقط همین خبر کوتاه و جنجالی چه داستانی پشتش دارد و چه برنامه ای دارد برای یکی دو سال بعد که باعث فروش خیلی بیشتر یک کنسول و جذب کلی مخاطب بی طرف که آن وسط ایستاده اند شود.

آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا

سونی نسخه اول شاهکار Horizon: Zero Dawn را برای پی سی معرفی کرد و نسخه دومش را لانچ تایتل پلی استیشن ۵‌‌. واقعا زرنگ است این سونی و می داند چطور نسل ها را با فاکتورهای ریز به نفع خود کند. به محض این که Horizon: Zero Dawn برای پی سی تایید شد گفتم نسخه دوم با پلی استیشن ۵ خواهد آمد و کسانی که آن زمان با پی سی این شاهکار را تجربه کرده اند و داغ هستند از حرارت این بازی بی نظیر، وقتی می مانند پای انتخاب بین دو کنسول در ابتدای نسل ۹، آن وقت است که چشم بسته می گویند پلی استیشن ۵ چون حوصله نداریم ۵ سال دیگر صبر کنیم تا شاید و فقط شاید نسخه دوم Horizon: Zero Dawn برای پی سی بیاید و از طرفی هم که ۱۰۰ درصد بازی های ایکس باکس روی پی سی هستند، پس انتخاب بهتر پی اس ۵ است. انتخابی که درست است بدون تجربه ی Horizon: Zero Dawn روی پی سی هم باز منطقی تر بود، ولی حالا دیگر با چشیدن طعم ذره ای از انحصاری های سونی روی پی سی، آن هم انحصاری چند سال قبل، دیگر می شود قطعی!

سونی نسخه اول شاهکار Horizon: Zero Dawn را برای پی سی معرفی کرد و نسخه دومش را لانچ تایتل پلی استیشن ۵‌‌. واقعا زرنگ است این سونی و می داند چطور نسل ها را با فاکتورهای ریز به نفع خود کند. به محض این که Horizon: Zero Dawn برای پی سی تایید شد گفتم نسخه دوم با پلی استیشن ۵ خواهد آمد و کسانی که آن زمان با پی سی این شاهکار را تجربه کرده اند و داغ هستند از حرارت این بازی بی نظیر، وقتی می مانند پای انتخاب بین دو کنسول در ابتدای نسل ۹، آن وقت است که چشم بسته می گویند پلی استیشن ۵ چون حوصله نداریم ۵ سال دیگر صبر کنیم تا شاید و فقط شاید نسخه دوم Horizon: Zero Dawn برای پی سی بیاید و از طرفی هم که ۱۰۰ درصد بازی های ایکس باکس روی پی سی هستند، پس انتخاب بهتر پی اس ۵ است. انتخابی که درست است بدون تجربه ی Horizon: Zero Dawn روی پی سی هم باز منطقی تر بود، ولی حالا دیگر با چشیدن طعم ذره ای از انحصاری های سونی روی پی سی، آن هم انحصاری چند سال قبل، دیگر می شود قطعی! البته اصلا انتظار ندارم هر بازیبازی با تسلط کم و ادعای زیاد در این حوزه و یا افراد شدیدا متعصب، حرف های من را درک کند و تجزیه و تحلیل کند ولی آن هایی که باید درک کنند و خوب ذهنشان کار می کند می دانند چه می گویم. یک عده هم که خب دقیقا می دانند چه می گویم ولی به صلاحشان نیست بگویند می فهمیم. خلاصه اش این است: در ابتدای نسل نهم یک شخص که کنسول ندارد و قصد دارد بخرد می نشیند فکر می کند که خب پی اس ۵ بخرم یا ایکس باکس؟

آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا

مایکروسافت دارد کل انحصاری هایش را برای پی سی هم بیرون می دهد ولی همین یک کار سونی که یک انحصاری اش را برای پی سی می دهد مفیدتر است برای جذب مخاطب جدید از پی سی به کنسول. چون سونی به پی سی باز می گوید “بیا طعم این انحصاری را بچش و برای تجربه ی نسخه ی جدیدش پلی استیشن ۵ هم بخر”، ولی مایکروسافت می گوید “نمی خواهد ایکس باکس بخری همه رو پی سی در دسترست هستند”.

بعد می گوید خب بازی های ایکس ابکس همه روی پی سی هستند و انحصاری های سونی هیچ جا نیستند پس پی اس ۵ عقلانی تر است مخصوصا که مدام سونی بازی سال می دهد بیرون. اما خب شاید این فرد فکر کند که “ای بابا خب شاید این همه تعریف از انحصاری های سونی الکی باشد و من که خودم بازی نکرده ام،” پس شاید نظرش عوض شود. یعنی در این حالت درست است که انتخاب پی اس ۵ منطقی تر بود (دقیقا مثل اول نسل هشت و اتفاقی که در فروش رخ داد)، ولی خب ممکن هم هست که نظر فرد عوض شود زیرا “مثال بزرگی” ندارد. حالا سونی چه کرد برای نسل ۹؟ آن مثال بزرگی که لازم داشتند را هم به آنها داد. یعنی چه؟ یعنی آمد و Horizon: Zero Dawn که انحصاری کاندید بازی سالش بود را برای پی سی معرفی کرد و بعد هم نسخه دوم را لانچ تایتل پی اس ۵ کرد. حالا همان فرد مثال قبلی وقتی می رسد به بخشی که قرار بود بگوید “ای بابا خب شاید این همه تعریف از انحصاری های سونی الکی باشد و من که خودم بازی نکرده ام،” دیگر نمی تواند این را بگوید زیرا طعم این موضوع را چشیده است و به جای این می گوید “اوه اوه آره بابا Horizon: Zero Dawn که انحصاری چند سال پیش سونی است را بازی کردم و واقعا کیف کردم از بس که شاهکار بود.” پس دیگر همان یک ذره دلیل هم برای شک کردن از بین می رود زیرا که سونی هم دقیقا نسخه ی دوم همان بازی که این شخص را تازه روی پی سی بازی کرده است را گذاشته است جلوی چشم او و لانچ تایتل پلی استیشن ۵!! یعنی این شخص با دیدن تریلر نسخه جدید هورایزن و دنیای زیر آب و ماموت و … با خودش می گوید “اصلا دیگر عمرا نمی تونم صبر کنم که آیا چند سال دیگه سونی اصلا تازه قصد بکند که این را هم برای پی سی بدهد یا نه. دیگر نمی توانم صبر کنم برای دیدار دوباره با Aloy”.

آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا

در ابتدای نسل نهم یک شخص که کنسول ندارد و قصد دارد بخرد می نشیند فکر می کند که خب پی اس ۵ بخرم یا ایکس باکس؟ بعد می گوید خب بازی های ایکس ابکس همه روی پی سی هستند و انحصاری های سونی هیچ جا نیستند پس پی اس ۵ عقلانی تر است مخصوصا که مدام سونی بازی سال می دهد بیرون. اما خب شاید این فرد فکر کند که “ای بابا خب شاید این همه تعریف از انحصاری های سونی الکی باشد و من که خودم بازی نکرده ام،” پس شاید نظرش عوض شود. یعنی در این حالت درست است که انتخاب پی اس ۵ منطقی تر بود (دقیقا مثل اول نسل هشت و اتفاقی که در فروش رخ داد)، ولی خب ممکن هم هست که نظر فرد عوض شود زیرا “مثال بزرگی” ندارد. حالا سونی چه کرد برای نسل ۹؟ آن مثال بزرگی که لازم داشتند را هم به آنها داد. یعنی چه؟ یعنی آمد و Horizon: Zero Dawn که انحصاری کاندید بازی سالش بود را برای پی سی معرفی کرد و بعد هم نسخه دوم را لانچ تایتل پی اس ۵ کرد. حالا همان فرد مثال قبلی وقتی می رسد به بخشی که قرار بود بگوید “ای بابا خب شاید این همه تعریف از انحصاری های سونی الکی باشد و من که خودم بازی نکرده ام،” دیگر نمی تواند این را بگوید زیرا طعم این موضوع را چشیده است و به جای این می گوید “اوه اوه آره بابا Horizon: Zero Dawn که انحصاری چند سال پیش سونی است را بازی کردم و واقعا کیف کردم از بس که شاهکار بود.” پس دیگر همان یک ذره دلیل هم برای شک کردن از بین می رود زیرا که سونی هم دقیقا نسخه ی دوم همان بازی که این شخص را تازه روی پی سی بازی کرده است را گذاشته است جلوی چشم او و لانچ تایتل پلی استیشن ۵!

در واقع مخلص کلام می شود این که آن کسی که پی سی گیمر است و قصدی برای خرید کنسول ندارد که خب پی سی گیمر می ماند. آنهایی هم که فن دو آتشه پی اس و ایکس باکس هستند که خب کنسول های خودشان را می خرند و کاری به چیزی ندارند، اما… اما می رسیم به آن گروه مهم و تعیین کننده ای که نقش مهمی در بزرگ کردن جامعه ی مخاطبین یک کنسول دارند. آن هایی که پی سی گیمر هستند و حالا می خواهند کنسول بخرند. آنها وقتی که طعم چشمه ای از انحصاری های سونی را با Horizon: Zero Dawn چشیده اند دیگر سمت و سوی انتخابشان خیلی به سمت سونی متمایل می شود مخصوصا که می دانند بازی های ایکس باکس را همه را روی پی سی تجربه می کنند ولی برای تجربه ی شاهکاری مثل هورایزن جدید که با تجربه ی نسخه ی اولش عاشقش شده اند، باید چندین سال صبر کنند و شاید هرگز هم برای پی سی نیاید، پس اینجاست که انتخاب کردن پلی استیشن برایشان یک تیک دیگر می خورد و باز هم دلیلی بیشتر برای این موضوع دارند. در واقع اینجا دیگر همه چیز دست به دست هم می دهند تا اصلا گزینه ای دیگر غیر پلی استیشن ۵ برایش باقی نماند که حتی بخواهد مقایسه ای بکند. این است یک دنیا تحلیل و تاکتیک و استراتژی پشت معرفی فقط یک عدد بازی انحصاری برای پی سی!

آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا

سونی با این کار طعم چشمه ای از انحصاری های قدرتمندش را به بازار پی سی چشاند آن هم طوری که نه سیخ بسوزد و نه کباب. یعنی فقط یک بازی انحصاری آن هم چند سال بعد عرضه، ولی به شکلی که تازه باشد و نسخه ی جدیدش هم لانچ تایتل کنسول بعدی سونی. فکر می کردم مایکروسافت کار خیلی قدرتمندی برای نسل بعد خواهد کرد. به شخصه احترام خیلی خیلی زیادی برای مایکروسافت قائلم و خیلی از دوستانم طرفدار ایکس باکس هستند و دوست دارم که مایکروسافت همیشه همان مایکروی نسل ۷ باشد که همیشه گفته ام برای تجربه بازی های انحصاری اش کنسول از پسرعمویم می گرفتم و گیرز آو وار بازی می کردم. دوست دارم مایکروسافت هم همیشه خیلی قوی باشد چون به این نفع ما گیمرها تمام می شود ولی راستش با دیدن مراسم این شرکت در چند روز گذشته، واقعا ناامید شدم و امیدوارم که مایکروسافت به روزهای اوجش در نسل هفت برگردد آن هم وقتی که این قدر واضح است که موضوع دقیقا و دقیقا بازی های انحصاری قدرتمند است ولی انگار فقط خود مایکروسافت این را نمی داند که تنها فرقی که از نسل ۷ به این سمت کرده نداشتن انحصاری های غول پیکر است.

فقط می خواهم به شما بگویم ببینید که یک خبر جنجالی کوچک یکی دو سال بعد چه می کند برای فروش یک کنسول و آن وقت خیلی از ما فکر می کنیم شانسی بوده است!! شانسی؟ تازه برخی ها که می گویند وای سونی چرا این کار را کرده و اصلا خوب نیست و فلان! عزیزان سونی ده ها انحصاری شاهکار دارد که فقط یکی از آنها را آخر نسلی و بعد از چند سال از بازی اصلی و وقتی نسل دارد تمام می شود، دارد برای پی سی بیرون می دهد و سریعا نسخه ی جدیدش را لانچ تایتل کنسول بعدی اش کرده است! یعنی از این واضح تر می خواهید بگویم؟ هیچ چیزی شانسی و .. نیست و این سیاست بازاریابی فوق العاده ی سونی و تیم قدرتمندش است که خوب می دانند چکار باید بکنند تا یک گام مثبت برای فروش کنسول نسل بعدشان بردارند آن هم وقتی که اول نسل بعد رقابت شدید خواهد بود. اینها همان نگاه و تجزیه و تحلیل هایی است که وقتی ۳ دهه با دنیای بازی ها خو گرفته و در وسطش نشسته باشید و مسائل مختلف را طی نسل ها دیده و تجربه کرده باشید به ذهنتان می آید و در می بیابید که چه تاکتیک هایی در جریان است و هیچ چیز اتفاقی و الکی نیست و سونی اصلا نمی خواهد طرفدارانش را ناراحت کند بلکه می خواهد در آخر یک نسل یک چشمه از انحصاری شاهکارش را به پی سی گیمرها بچشاند تا اگر احیانا نسل بعد خواستند کنسول بخرند چشمشان بیافتد به Horizon 2 و خاطرات بی نظیر و اتفاقا جدیدشان از Horizon: Zero Dawn سریع جلوی چشمشان بیاید و انتخاب کنسول سونی برایشان منطقی تر شود. خوب به تاریخ انتشار نسخه ی پی سی بازی نخست Horizon و زمان تمام شدن نسل و عرضه ی کنسول های جدید و انتشار بازی دوم Horizon دقت کنید و آن وقت است که خیلی چیزها برایتان روشن می شود و برای سونی دست خواهید زد با این حرکت هوشمندانه که نه تنها ضربه ای به طرفدارانش نمی زند بلکه فقط چشمه ای از انحصاری های شاهکارش را به کسانی که شاید پتانسیل خرید کنسول در نسل بعد داشته باشند و هر کدام یک مشتری بالقوه باشند می چشاند تا یادشان بماند.

آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا

در واقع مخلص کلام می شود این که آن کسی که پی سی گیمر است و قصدی برای خرید کنسول ندارد که خب پی سی گیمر می ماند. آنهایی هم که فن دو آتشه پی اس و ایکس باکس هستند که خب کنسول های خودشان را می خرند و کاری به چیزی ندارند، اما… اما می رسیم به آن گروه مهم و تعیین کننده ای که نقش مهمی در بزرگ کردن جامعه ی مخاطبین یک کنسول دارند. آن هایی که پی سی گیمر هستند و حالا می خواهند کنسول بخرند. آنها وقتی که طعم چشمه ای از انحصاری های سونی را با Horizon: Zero Dawn چشیده اند دیگر سمت و سوی انتخابشان خیلی به سمت سونی متمایل می شود مخصوصا که می دانند بازی های ایکس باکس را همه را روی پی سی تجربه می کنند ولی برای تجربه ی شاهکاری مثل هورایزن جدید که با تجربه ی نسخه ی اولش عاشقش شده اند، باید چندین سال صبر کنند و شاید هرگز هم برای پی سی نیاید، پس اینجاست که انتخاب کردن پلی استیشن برایشان یک تیک دیگر می خورد و باز هم دلیلی بیشتر برای این موضوع دارند. در واقع اینجا دیگر همه چیز دست به دست هم می دهند تا اصلا گزینه ای دیگر غیر پلی استیشن ۵ برایش باقی نماند که حتی بخواهد مقایسه ای بکند. این است یک دنیا تحلیل و تاکتیک و استراتژی پشت معرفی فقط یک عدد بازی انحصاری برای پی سی!

در حقیقت اگر بخواهم خیلی خلاصه این مطلب را بیان کنم باید بگویم سونی با این کار طعم چشمه ای از انحصاری های قدرتمندش را به بازار پی سی چشاند آن هم طوری که نه سیخ بسوزد و نه کباب. یعنی فقط یک بازی انحصاری آن هم چند سال بعد عرضه، ولی به شکلی که تازه باشد و نسخه ی جدیدش هم لانچ تایتل کنسول بعدی سونی. فکر می کردم مایکروسافت کار خیلی قدرتمندی برای نسل بعد خواهید کرد. به شخصه احترام خیلی خیلی زیادی برای مایکروسافت قائلم و خیلی از دوستانم طرفدار ایکس باکس هستند و دوست دارم که مایکروسافت همیشه همان میاکروی نسل ۷ باشد که همیشه گفته ام برای تجربه بازی های انحصاری اش کنسول از پسرعمویم می گرفتم و گیرز آو وار بازی می کردم. دوست دارم مایکروسافت هم همیشه خیلی قوی باشد چون این به نفع ما گیمرها تمام می شود ولی راستش با دیدن مراسم این شرکت در چند روز گذشته، واقعا ناامید شدم و امیدوارم که مایکروسافت به روزهای اوجش در نسل هفت برگردد آن هم وقتی که این قدر واضح است که موضوع دقیقا و دقیقا بازی های انحصاری قدرتمند است ولی انگار فقط خود مایکروسافت این را نمی داند که تنها فرقی که از نسل ۷ به این سمت کرده نداشتن انحصاری های غول پیکر است. راستش حس می کنم مایکروسافت اخیرا حتی دیگر طرفدارانش را هم نمی تواند درست راضی کند. البته منظورم طرفداران واقعی اش است که خیلی از دوستانم هستند، نه آنهایی که هر چه بگذاری جلویشان به به و چه چهشان به هوا است و به نام بزرگی مثل Halo با متای هشتاد و خرده ای راضی هستند، منظورم آن طرفداری است که می گفت کاش هیلوی جدید با این وضعش شکست بخورد تا مایکروسافت کلا این سیستمش را عوض کند، چون Halo خیلی خیلی بزرگ است و اصلا قابل شوخی کردن و نمایش ضعیف و.. نیست. این فرنچایز یکی از ستون های صنعت گیم است.

آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا

راستش حس می کنم مایکروسافت اخیرا حتی دیگر طرفدارانش را هم نمی تواند درست راضی کند. البته منظورم طرفداران واقعی اش است که خیلی از دوستانم هستند، نه آنهایی که هر چه بگذاری جلویشان به به و چه چهشان به هوا است و به نام بزرگی مثل Halo با متای هشتاد و خرده ای راضی هستند، منظورم آن طرفداری است که می گفت کاش هیلوی جدید با این وضعش شکست بخورد تا مایکروسافت کلا این سیستمش را عوض کند، چون Halo خیلی خیلی بزرگ است و اصلا قابل شوخی کردن و نمایش ضعیف و.. نیست. این فرنچایز یکی از ستون های صنعت گیم است. واقعا جدیدا فکر می کنم مایکروسافت دارد استانداردهای این صنعت را پایین می آورد و فکر نمی کنم برای نسل بعد هم بتواند با این وضعیت کار خیلی خاصی انجام دهد وقتی نمایش بزرگترین نامش یعنی هیلو، شبیه بازی های نسل های قبل و نسخه های نسل قبلی هیلو است و تازه بازی غولشان هم روز اول روی گیم پس است و معلوم است دیگر برای سازنده دل و دماغی نمی ماند. فکر کنید سونی به ناتی داگ بگوید روز اول لست آو آس ۲ روی PS Now خواهد بود! فکر می کنید دیگر این لست آو آس ۲ می شود؟ به بازی بزرگ باید احترام بزرگ گذاشت نه که آن را روی سرویس به قول خیلی ها ۱ دلاری در زمان عرضه منتشر کرد! این طوری تمام انگیزه ی سازنده هم از بین می رود. مایکروسافت می توانید شرکتی باشد که در نسل ۷ خیلی قدرتمندانه یقه ی سونی را گرفت، نه شرکتی که کنسول رقیبش حدود ۱۳۰ میلیون می فروشد و خودش شاید از یک سوم آن هم کمتر. این فرق داشتن شاهکارهای بینظیر است که مایکروسافت در نسل هفتم داشت و دیگر ندارد به جز ریسینگ. این کمپانی باید بلند شود. ضعف مایکروسافت خیلی ناراحت کننده است. پول و کیفیت سازندگان در این شرکت وجود دارد . فقط جهت گیری و مدیریت صحیح نیست.

واقعا جدیدا فکر می کنم مایکروسافت دارد استانداردهای این صنعت را پایین می آورد و فکر نمی کنم برای نسل بعد هم بتواند با این وضعیت کار خیلی خاصی انجام دهد وقتی نمایش بزرگترین نامش یعنی هیلو، شبیه بازی های نسل های قبل و نسخه های نسل قبلی هیلو است و تازه بازی غولشان هم روز اول روی گیم پس است و معلوم است دیگر برای سازنده دل و دماغی نمی ماند. فکر کنید سونی به ناتی داگ بگوید روز اول لست آو آس ۲ روی PS Now خواهد بود! فکر می کنید دیگر این لست آو آس ۲ می شود؟ به بازی بزرگ باید احترام بزرگ گذاشت نه که آن را روی سرویس به قول خیلی ها ۱ دلاری در زمان عرضه منتشر کرد! این طوری تمام انگیزه ی سازنده هم از بین می رود. مایکروسافت می توانید شرکتی باشد که در نسل ۷ خیلی قدرتمندانه یقه ی سونی را گرفت، نه شرکتی که کنسول رقیبش حدود ۱۳۰ میلیون می فروشد و خودش شاید از یک سوم آن هم کمتر. این فرق داشتن شاهکارهای بینظیر است که مایکروسافت در نسل هفتم داشت و دیگر ندارد به جز ریسینگ. این کمپانی باید بلند شود. ضعف مایکروسافت خیلی ناراحت کننده است. پول و کیفیت سازندگان در این شرکت وجود دارد . فقط جهت گیری و مدیریت صحیح نیست. مایکروسافت دارد کل انحصاری هایش را برای پی سی هم بیرون می دهد ولی همین یک کار سونی که یک انحصاری اش را برای پی سی می دهد مفیدتر است برای جذب مخاطب جدید از پی سی به کنسول. چون سونی به پی سی باز می گوید “بیا طعم این انحصاری را بچش و برای تجربه ی نسخه ی جدیدش پلی استیشن ۵ هم بخر”، ولی مایکروسافت می گوید “نمی خواهد ایکس باکس بخری همه رو پی سی در دسترست هستند”. این چند خط که در مورد مایکروسافت گفتم با این که خیلی ربطی به این موضوع مقاله ندارد ولی بی ربط هم نیست چون انگار دارد در نقطه مقابل سونی که در موردش صحبت کردم عمل می کند.

آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا

فقط می خواهم به شما بگویم ببینید که یک خبر جنجالی کوچک یکی دو سال بعد چه می کند برای فروش یک کنسول و آن وقت خیلی از ما فکر می کنیم شانسی بوده است!! شانسی؟ تازه برخی ها که می گویند وای سونی چرا این کار را کرده و اصلا خوب نیست و فلان! عزیزان سونی ده ها انحصاری شاهکار دارد که فقط یکی از آنها را آخر نسلی و بعد از چند سال از بازی اصلی و وقتی نسل دارد تمام می شود، دارد برای پی سی بیرون می دهد و سریعا نسخه ی جدیدش را لانچ تایتل کنسول بعدی اش کرده است! یعنی از این واضح تر می خواهید بگویم؟ هیچ چیزی شانسی و .. نیست و این سیاست بازاریابی فوق العاده ی سونی و تیم قدرتمندش است که خوب می دانند چکار باید بکنند تا یک گام مثبت برای فروش کنسول نسل بعدشان بردارند آن هم وقتی که اول نسل بعد رقابت شدید خواهد بود. سونی اصلا نمی خواهد طرفدارانش را ناراحت کند بلکه می خواهد در آخر یک نسل یک چشمه از انحصاری شاهکارش را به پی سی گیمرها بچشاند تا اگر احیانا نسل بعد خواستند کنسول بخرند چشمشان بیافتد به Horizon 2 و خاطرات بی نظیر و اتفاقا جدیدشان از Horizon: Zero Dawn سریع جلوی چشمشان بیاید و انتخاب کنسول سونی برایشان منطقی تر شود. سونی با این حرکت هوشمندانه نه تنها ضربه ای به طرفدارانش نمی زند بلکه فقط چشمه ای از انحصاری های شاهکارش را به کسانی که شاید پتانسیل خرید کنسول در نسل بعد داشته باشند و هر کدام یک مشتری بالقوه باشند می چشاند تا یادشان بماند.

تازه حالا دوستان تمام این نکات را گفتم در مورد تاثیر این تصمیم بر نسل بعدی ولی از یک موضوع هم غافل نشوید که در کنار تمام این موارد باعث موفقیت بیشتر سونی می شود و آن هم سود هنگفت سونی از فروش نسخه ی اول هورایزن بر روی پی سی است، سونی کاری کرد که نه سیخ بسوزد و نه کباب. فقط یک انحصاری چند سال قبلش را روی پی سی داد تا کلی سود کند و طعم انحصاری واقعی سونی را به پی سی بازها بچشاند و از آن طرف هم نسخه دوم را لانچ تایتل پی اس ۵ کرد تا خیلی از کسانی که کنسول ندارند و شاید می خواهند بخرند، وقتی هورایزن را روی پی سی تجربه کنند و یک چشمه از انحصاری های سونی را ببینند، تحریک به خریدن پی اس ۵ برای تجربه بازی دوم شوند. به این می گویند تصمیم دو سر برد. در انتهای این مطلب باید بگویم دوستان عزیز دقت داشته باشید که این موضوعاتی که با شما مطرح کردم تنها نظر و تحلیل من از این شرایط است و هیچ قطعیتی برای درست یا غلط بودنش نیست ولی دوست داشتم آن را با شما در میان بگذارم. کما این که شما هم دقیقا می توانید هر نظر و تحلیل مخصوصا خودتان را داشته باشید. حالا نظر شما در مورد این موضوع و این سیاست سونی چیست؟ لطفا در بخش نظرات با من این موضوع را مطرح کنید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا
آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا
آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا
آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا
آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • AbbasvaniA گفت:

    سلام جناب بابایی و دوستان عزیز
    متن فوق العاده بود و حقیقت کاملا مشخص از قدرت سونی در بازاریابی…
    نتیجه سالها اختراع و نو آوری سونی خودش رو تو صنعت گیم نشون داده

    • pegasus گفت:

      بابا ما زبونمون مو در آورد اگر سیاست یک کمپانی بزرگی مثل مایکرو فقط سرویسی مثل گیم پس باشه خب معلومه نتیجش میشه هیلو نتیجش میشه این شکست نتیجش میشه هر ماه یک aa متوسط نتیجش میشه ۱۰ سال هیلو و فورتزا

    • Psycho0172 گفت:

      عزیز نظر شخصی شماست ولی این بازی برای خیلی ها با ارزش است و قلبا دوسش دارن
      اینظوری نگین

    • Parham84GAMER
      دوست عزیز با توجه به نام کاربریتون کار درستی نکردید که لست اف اس ۲ رو تجربه کردین
      این بازی درجه ی سنی ۱۸ سال به بالا داره و خشونت زیادش میتونه برای شما به صورت غیر مستقیم اثرات روحی داشته باشه

    • sauron گفت:

      چرا داستان لست رو لو دادی! واقعا خجالت داره! این کار خیلی نامردیه. تمام لذت بازی رو برای من از بین بردی
      نمیدونم چرا ناظر نظر شما رو تایید میکنه

    • Alijjj گفت:

      یا واقعا فن سونی ولی اینقدر بی فکری که نمیدونی وقتی میخوای در مورد بازی ۱۰ سال پیشم صحبت کنی باید بزنی اسپویل بعد ۱۰ خط پایین تر صحبت کنی یا یه فن بوی تعصبی هستی و میخوای هر جور شده لذت طرف مقابلو ازش بگیری در اونصورت خیلی مریضی ولی در هر دو صورت خیلی خیلی خیلی معلومه از عقلت کم استفاده میکنی من سه چهار ماه هیچ اسپویلی نشدم چون بقیه خیلی شعور داشتن و رعایت میکردن من خیلی وقته منتظرم کنکور تموم شه و بشینم با خیال راحت تجربش کنم ولی تو با بی فکریت همچی رو خراب کردی کاش از این همه انحصاری و غیره یه کوچولو فرامتن قضیه رو هم میگرفتی واز بازیا به جای فقط گرافیکو گیمپلی درس هم میگرفتی اونجوری شخصیت خیلی بهتریم داشتی

      #فن_بوی_نباشیم
      #به_خاطر_بچه_بازی_لذت_دیگرانو_خراب_نکنیم
      #عقلو_خدا_گذاشته_ازش_استفاده_کنیم

    • amin_snake گفت:

      یک درصد ب این فک نکردی ک استیم با ۴۰ ملیون کاربر همزمان و بازی ک دیگه فروشی نداره باعث سود اوری سونی و حتی بیشتر از فروشش روی کنسول میشن؟مطمعن باش اگ میخواست این سیاستو پیاده کنه انچارتد ۴ یا گاد اف وارو میداد ن بازی ک این اواخر موتورشو هم برا پی سی بهینه کرد گوریلا گیمز با بازیه دث استرندینگ و متایی زیر ۹۰ داره…وقتی فروش بازی دیتروید رو دید و بالاتر از تصوراتش بود مطمعن بودم بازیهای دیگه ای هم برا پی سی عرضه میکنه بازیهایی که دیگه روی پلی ۴ فروش نمیکنن و ب وسیله پی سی جبران فروشی دوباره و حتی بیشتر پیدا میکنن.چه بسا بازیهای بیشتری هم واسه پی سی بده.

  • به به یه مقاله ی متفاوت از آقا سعید. :yes: :rose:
    اصن مگه شکی هم هست که سیاست های سونی درست بوده!؟ فروش ps4 و نظرسنجی ها در مورد انتخاب کنسول همچی رو روشن میکنه.
    در ضمن سونی میدونه که خیلیا تا ته نسل کنسولاشون رو نگه میدارن و بمب های انحصاریش رو گذاشته برای زمانی که دیگه هیچ بازی میانسلی ارائه نمیشه.
    یدفعه خبر میاد گاد جدید و bloodborne 2 تو راهن؛ اصن میشه مقاومت کرد؟؟؟ :laugh:
    در مورد کسایی که پی سی دارن هم که واقعا غیر از قضیه ی بازی horizon zero dawn و انحصاری ها, طراحی دستگاه هم ملاک دیگه‌ای میتونه باشه که برن ps5 بخرن. انصافا هم طراحی دستگاه، هم طراحی کنترلر ps5 واقعا جذابه، مخصوصاً اگه کسی بخواد چیزی به غیر از pc رو امتحان کنه.

  • Golden_Sauber گفت:

    مرسی بابت مقاله درست و به جا….
    این یک حقیقت هست که سونی اول نسل رو بهتر عمل کرد و به جای هایپ ظاهر در سکوت بهترین هارو معرفی کرد که ارزش خرید ps5 رو بالا برد

  • Cheguevaraa گفت:

    با سلام
    نگارنده مقاله کاملا با زبانی رک وحقیقی و قاطع مایکروسافت رو تحلیل کردین و تمام فرمایشات شما کاملا درست هستن :yes:

    مایکروسافت واقعا در زمینه اراعه کیفیت و ناشر بودن بسیار بسیار ضعیفتر از سونی هست حالا چه یه عده خوششون بیاد وچه نه این حقیقتیه که ناراحت شدن شما اصلا تغییرش نمیده :yes:

    من بارها گفتم در نسل ٧ هم اگر ps3 کنسول افسانه ای کن کوتاراگی و کاز هیرای همزمان با ایکس باکس عرضه میشد،٣۶٠ اون ٨ میلیون اختلاف فروش روهم کسب نمیکرد

    واقعا برای مایکروسافت و اون اسپنسر نالایق متاسفم :no: که پارامترها و سنت های صنعت گیم رو خدشه دار کردن و ۴ تا بچه نوجون رو با وعده سیستم گیمینگ ابری که حتی اینترنت ناسا هم برای روون اجرا کردنش به زانو در میاد فریب داده :no:

    • Cheguevaraa گفت:

      حقیقتش میدان رقابت بسیار محدود شرکت های سخت نرم افزاری در آمریکا طی این ۴٠ سال باعث شدن مایکروسافت انقدر الکی بزرگ و گنده بشه :no:

      این حقیقتیه غیر قابل انکار که اگر مایکروسافت از بدو تولد در ژاپن بود بعد از گذشت این ۴٠ سال شاید امروز یه شرکت مونتاژ رادیو بیشتر نبود :no:
      خیلیا میان میگن مایکروسافت رقیب نداره! این حرف درست چون مایکروسافت در میدانی پیروز شده که مبارزی درش نبوده

      تمام این دنیا میدونن که بزرگترین بازار رقابت ابزار دیجیتال و یخت افزار آسیا هست،شما از ٣٠ شرکت بزرگ سخت افزاریه دنیا که امروزه باهاشون سر و کار دارین ٢٠ تاشون ژاپنی و کره ای هستن،( از سونی،سامسونک lg و شیاومی بگیر تا هواوی و ….) اون باقیه ١٠ شرکت هم ۶٠ درصد کارمنداشون یا مدیر عاملشون آسیاییه

      خلاصه اینکه سونی در آسیا که رقابت در اوج خودشه تمام رقیب هارو از میدان خارج کرده :yes: این کار هنره و ستودنی :yes:
      نه اینکه تو در کشوری گنده گویی کنی (آمریکا)که حتی پر فروش ترین خودروهاشون هم ژاپنی کره ایه و خودت هم آخرین نفر باشی

      • Watchman گفت:

        شما در مورد گیم بحث کن چیکار داری ک اولین محصول سونی چی بوده یا میکروسافت چقدر بزرگه اینجا بحث گیمه ک بدون هیچ اختلاف نظری مایکرو باخته

      • PCMR گفت:

        اگر امثال اینتل و مایکروسافت نبود هیچوقت صنعت کامپیوتر اینقدر پیشرفت نمیکرد!!!
        زمانی که دهه ۷۰ اینتل برای پیشرفت صنعت کامپیوتر پیشقدم بود چندتا شرکت اسیایی رقیبش بودن؟؟؟
        بحث اینجا گیم هست نه تاریخچه شرکت ها!!!
        اینکه اینقدر تعصب روی سونی داری که چشمتو روی حقایق بستی خیلی کار درستی نیست!!

        • Lara گفت:

          عزیزم سونی تو گیمینگ شاهکاره و کارش درسته حرفی توش نیست
          مایکرو هم تو بخش گیمینگ مثل ایکس باکس افتضاحه درست ولی دلیل نمیشه بیای تموم خدماتی که مایکروسافت با اون عظمتش به دنیای تکنولوژی و نرم افزار ها مثل آفیس و خیلی چیزای دیگه رو زیر سوال ببری اصلا از ثروت مایکروسافت خبر داری؟میدونی اگه سونی جای مایکروسافت بود با شرایط ایکس باکس تا الان ورشکسته شده بود؟ایکس باسک رو الان فقط پولای مایکروسافت نگه داشته و کلی هم أرامد دارن از ویندوز و خدمات خوبی که میدن

    • Cheguevaraa گفت:

      تویه همین گیمفا خبر اومده که ps4 به دفعات بسیار متعدد فروش بسیار بیشتری از ایکس باکس در خود امریکا داشته

      این یعنی در کشور خودتون شکست میخورین :yes:

      کمپانیه سونی غول اقتصاد ژاپنه و داره از این راه اقتصاد آمریکا رو مصادره میکنه مثل همین ٣ نسل پیش که کاملا گیمرهای قدیمی(قدیمی !!!)شاهدش بودن

      آمریکایی ها فقط گنده گویی میکنن و زبان درازی دارن اینو در اکثر میادین نشون دادن برعکس ژاپنی ها که همیشه پایبند به سنت های دیرینه و فرهنگشونن و با تلاش و پشتکار خودشونو نشون میدن

      بنظرم مایکروسافت باید ساخت سریه ایکس رو متوقف کنه :no:
      حیف میراث بیل گیتس

    • ArminMalekM گفت:

      چقدر عصبانی! 😯 :sweat:
      .
      .
      .
      #ترول_نکنیم

    • Psycho0172 گفت:

      عزیز آروم تر
      لحنت رو یه ذره ملایم تر کنی به کسی بر نمیخوره ها
      مرسی

  • خیلی مقاله‌ی جالب و زیبایی بود از شخصی که یک عمر تجربه‌ی گیمری در سطح حرفه‌ای و تحلیلی رو به ثبت رسانده :heart: .. حقیقت امر هم اینه که شرکت سونی واقعا به فکر پیشرفت بیشتر و بازی‌های فوق‌العاده تره ولی مایکروسافت به همون بقای سرویس محورش ادامه میده .. اینجوریه که افرادی که واقعا قصد تجربه شاهکار رو دارن سمت پلی‌استیشن ۵ میرن و افرادی که حالا اکثرا کژوال گیمر هستند یا فرقی بین بازی های مختلف قائل نیستن ترجیح اقتصادی دارند و سمت اکس‌باکس میرن .. حتی به نظرم طرفداران اکس‌باکس واقعا این اخیرا کمتر شدن و البته به علت اینکه پی سی گیمر ها هم از بازی های انحصاری مایکروسافت استفاده می کنند به این گروه اضافه میشن و کمی بیشتر دیده میشن در محافل مختلف.. در هر صورت سونی بارها ثابت کرده خودشو به بهترین شکل .. اگر بازی انحصاریشو برای پیسی داده نشون داده پشتش یک سیاست و برنامه‌ی عالی خوابیده و الکی این اقدامو نکرده و اگر کنسولشو با سخت افزار دیگه ای و شاید پایین تر ساخته بعد ها به همه ثابت میکنه که چه هدف بزرگی پشتش بوده و الکی و خام دست به یه اقدام نمیزنه .. سونی جرات ریسک های زیادی داره ولی همش با برنامس و به خاطر اهمیتی که به جامعه‌ی بازی بازان میده همیشه موفق میشه و هوادارنشم چون بهش اعتماد دارن همیشه بهش دلگرمن .. در نهایت باید بگیم که واقعا سونی سطح گیمری خیلی از ماها رو ارتقا داده چرا که استودیوی های بزرگی مثل یوبیسافت و الکترونیک آرتس هم آیپی‌های زیادی دارن و کیفیتشونم قابل قبوله ولی هیچکدوم مثل سونی اینجوری نیستن که هر بازی انحصاریو انقد بهش بها بدن که یک شاهکار عالی باشه و همیشه رو به پیشرفت باشن .. از طرفی راک استار و سی دی پراجکت شاهکارای بزرگ میسازن ولی با فاصله های زیاد از هم .. این سونیه که بازی های فوق العاده برای طرفدارانش به صورت مرتب و سالانه میده و یکی از یکی بهتر و شاهکارتر :heart: البته سیاستشم قابل تحسینه نه هایپی میکنه نه ادعا نه سایتای خبری از گزارش و تمجید و ادعای مدیراش پره فقط در سکوت کارشو به بهترین شکل میکنه و در نهایت نتیجه انقد عالیه که افرادی که اول بهش انتقاد میکنن بعدها میفهمن که چه کرده :yes:

    • Cheguevaraa گفت:

      دقیقا درود بر شما فرمایشاتتون کاملا متین هست جناب اکرامی :yes:

    • Yato گفت:

      حرف تمام بچه های تحریر سایت به ویژه اقای بابایی مورد احترام من و تمامی بچه های سایته ولی چرا منی که PC را برای ازادی هایش انتخاب کردم در کنارش برای تجربه بازی های یه ناشر باید هزینه خرید یه کنسول را هم بدم
      جهان کنسول و PC از هم جداست ، PC جهانی گران و پیچده با ازادی بالاست ولی کنسول جهانی با راحتی و به صرفه همراه با محدودیت هست، یه PC گیمر واقعی هرگز الویت خریدش را کنسول چه برای انحصاری و هر چیز دیگری قرار نمی دهد ، رقیب PS XBOX هست نه هیچ پلتفرم دیگری ، کار فیل درباره پشتیبانی از PC کاملا قابل تقدیر و احترام هست
      بهتر می گفتیم ” و همچین عاشقان گریز و هیلو و فورزا که XBOX به عنوان کنسول خودشون انتخاب می کنند ” 😉
      هرچند تا حالا از رقیبش خیلی عقب تر هست ولی اینده روشنی می تونیم برای عناوین اینده اش دید

      • MAX3D گفت:

        دوست عزیز حرف هایی میزنید ها انحصاری توی هر پلتفرم وجود داره که این نشون دهنده قدرت یک پلتفرم هستش من خودم پیسی میان رده هم دارم پلی فور هم دارم تو خارج کشور خیلیا اگه پیسی خوبی داشته باشن یک پلی فور هم کنارش دارن واقعا حقیقت هم همینه عمرن بشه از شاهکار ها و انحصاری های فراوان سونی بگذره یک گیمر الان اگه قرار بود
        همه انحصاری های سونی واسه پیسی بیاد دیگه چه دلیلی میموند برای خرید کنسول حتی سیستم اندروید هم بازی های انحصاری خودشو داره حتی پردازنده های موبایل اندروید هم بازی انحصاری خودشون رو دارن مثل بازی واکینگ دد فصل سه انحصاری پردازنده تگرا و ادرنو موبایل هست و روی پردازنده مثل مالی اجرا نمیشه بازی انحصاری خیلی خوبه و موجب رقابت و نشان قدرت و شاهکار بودن یک سیستم و پلتفرمه خود پیسی بازی های انحصاری داره که روی ایکس باکس نیستن

        • Yato گفت:

          قیمت پایین و راحتی و پشتیبانی دراز مدت و کنترل دوست داشتنی
          اون بازی هایی که روی پی سی انحصاری هستن به علت انحصاری بودن برای یه پلتفرم نیست به این علت تیم سازنده به هر علتی علاقه به ورود این بازی ها به کنسول ها را ندارند
          سیستم های اندروید برای رقابت با رقبایشان انحصاری می سازن و نه یه پلتفرم بی طرف مثل پی سی
          تو ان ور آب هم کسانی هستند که تنها پلتفرمشان PC هست و خیلی تعدادشون هم زیاد هست ، یه PC باز هرگز به این فکر نمی کنه که کنسول بخره تا این که آخر سیستم را بسته باشه تازه برخی ها هم تو این مرتبه ترجیح میدن سویچ بخرن مثل خودم ، همچنین بعضی را سراق دارم که علاقه ای به تجربه بازی های شوتر با دسته ندارند
          رقیب پلی ، ایکس باکس نه هیچ پلتفرم دیگری
          بازی برای هم هست

      • PCMR گفت:

        یه رفیق دارم pc گیمر حرفه ای هست و از وقتی یادمه این پشت سیستم میشینه!!! حدود ۳۰ سالشه. تقریبا هرسال سیستمشو ارتقا میده و حسابی دیگه سلطان pc 😀 شده!!!
        هروقت ازش در مورد کنسول(خصوصا ps) سوال میکنم یه جواب بهم میده!! اونم اینه که اهمیتی برام نداره!! کنسول ps3 و x360 داشت( برخلاف خودم که هیچوقت سمت کنسول ها نرفتم) میگه حسی که توی گیم با کنسول دارم ذره ای نزدیک به pc نیست!!! همیشه pc رو به یه تالار بزرگ و پر زرق برق تشبیه میکنه که هرکاری دلت بخواد رو میتونی انجام بدی ولی کنسول رو به یه اتاق کوچیک دست و پا گیر تشبیه میکنه که چندان ازادی عمل نداری توش!!!
        با اینکه پول خرید کنسول ps4 رو هم داشت نخرید به جاش رفت pc رو ارتقا داد دوباره 😀 ولی برای بازی gow کنسول یکی از رفیقاشو کرایه کرده فقط ببینه چیه این بازی که اینقدر ازش تعریف میکنن و بهترین بازی سال شده
        منطور کلی اینه که حس و حالی که pc داره و ازادی عمل و تقریبا هرچیزی که pc رو نسبت به کنسول ها برتر میکنه چیزی نیست که بخوایی از روش چشم پوشی کنی و دقیقا مثل حرف شما

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    اولا که درود خدمت اقا سعید گل امیدوارم موفق و شاد و سلامت باشین همیشه، خیلی به نکته ظریفی در پست اشاره کردین دقیقا سونی در بازاریابی بسیار زرنگ و تیز هوشانه عمل میکنه و این رو میشه تشخیص داد ، فقط یک نکته ایی این وسط خیلی مهمه و اون گیمر های ایرانی هستن ، گیمر های ایرانی در شرایط عجیبی به سر میبرن، به طور مثال من عاشق سونی هستم احتمالا ۱۵ تا ۲۰ میلیون باید پول کنسول رو بدم و برای هر بازی چه انحصاری و چه مولتی پلتفرم نزدیک یک میلیون نیم یا ۲ میلیون پول بدم ، درسته که انحصاری های سونی لذت بخشه اما خب زندگی که برای خیلی ها شوخی بردار نیست ،،، ما گیمر های ایرانی بیچاره نیاز به تحلیلی جداگونه داریم واقعا ،
    .
    .
    اما در مورد مایکروسافت و گیمر های ایرانی، خب شما نگاه کن من با ۲۰۰ هزار تومان کنسولمو ۲۰ بازی میریزم داخلش چه انحصاری چه مولتی پلتفرم با یه حساب معمولی پول این ۲۰ بازی میشه ۱۸ میلیون ! و تازه قانونی هم هست و به لحاظ بخش انلاین و سرویس دهی هم بی نظیره ( من خودم هیچ علاقه ایی به انلاین ندارم ) خب حالا شما حساب کن گیمر ایرانی که میگیره ماهی ۳ میلیون نمیاد به خودش بگه من منتظرم کریتوس با تبر بزنه تو سرم ولی گیم پس و ایکس باکس میخوام 😀 ،،، اشتباه نشه فقط بحث بحث پوله

    .
    .
    در مورد نا امید کردن مایکروسافت در بعد جهانی من مخالفم درسته در مقابل سونی خیلی کم میاره ولی من هم ۳۰ سال داره گیم بازی میکنم و باهاش زندگی میکنم و بهتون قول میدم روز به روز به ایکس باکس بیشتر میدرخشه و به حرفم میرسین البته مشکل اینجاست که بلافاصله مایکرو رو با سونی قیاس میکنن که این اشتباهه مایکرو نسل ۹ رو باید با نسل ۸ قیاس کرد چون سونی خیلی جلوتر از این حرفاست به این خاطر که تا الان و امیدوارم هیچ وقت عقبگرد نداشته و نداره ، من خیلی امیدوارم سعید جان به مایکروسافت از ۲۰۱۸ به این ور و مطمئن هستم بزودی شاهد نقش پر رنگ مایکرو سافت خواهیم بود و درسته انحصاری های ناب پلی استیشن رو نداره اما مزیت های بزرگی هم داره و قطعا تمام ویدیو گیم انحصاری نیست فقط ، شخصا امیدوارم هر دو کنسول نسل ۹ منفجر کنن ارزوی قلبیم اینه که همه گیمرا انقدر پول داشته باشن و موفق که بتونن هر دو کنسول رو بخرن ،،، یعنی میشه 🙁 امیدوارم :yes: :cowboy:
    .
    .
    .
    #ترول نکنیم

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      یه نکته ایی هم به کامنتم اضافه کنم که باز هم بیشتر شامل حال گیمر های ایرانی میشه ، بستن یه کامپیوتر که بتونه بازی های نسل ۹ رو اجرا کنه احتمالا ۳ الی ۴ برابر کنسول پولشه، اینجا مایکروسافت و ایکس باکسش ارزشش ۲ چندان میشه برای ما ها که رنگ خاویار رو ندیدم تو صبحونمون 😀
      .
      .
      من دغدغه ای که دارم فقط گیمر های ایرانی هست واقعا و سعید جان اینطور که فهمیدم دامپزشک هستین شما میخواستم بگم هم صنف هستیم بنده پرنده فروشی دارم :laugh: :chicken: :chicken: :chicken: :chick: :chick: :chick: :laugh: :laugh:

      • فرشاد گفت:

        mohsenj74 در مورد کامنت دومت که دغدغه ات گیمر های ایرانیه نکشیمون بزرگمرد پهلوون چطوری پوریای ولی نگفته بودی گیمرم هستی دوم اینکه با جمله آخرت به سعید آقابابایی سطح شعور خودت رو رسوندی حداقل از اون هشتگ ترول نکنیم استفاده نمیکردی

      • Psycho0172 گفت:

        pc‌ شصت ملیونی که بیشترمون همین الانم داریمش؟؟؟؟
        بیشترمون؟
        خدایی؟؟

        • MAX3D گفت:

          Pc for ever انصافا چی داری میگی ?:-) پی سی شصت میلیونی تو نسل ۹ الان بیشترمون داریمش؟ :rotfl: مطمئنی تو ایران زندگی میکنی درضمن کنسول رو که بخری یه اکانت ترکیبی یا ظرفیتی میندازی روش و بازی میکنی و حال میکنی مجبور نیستی پول بدی دیسک تی وی رو هم هرکسی این نسل کنسول داشته داره واجب نیست که تی وی جدیدتری بخره

          • kia (Bye All) گفت:

            اونوقت کسی که پی سی ارتقا میده هربار باید یه مانیتور جدید هارد جدید کیس جدید موس جدید کیبورد جدید. رم جدید فن جدید بخره؟ :rotfl: :rotfl: :rotfl: با مشخصاتی که من از کنسولهای نسل نه دیدم سیستمی که برا نسل هشت جمع کردم کوچیکترین ارتقایی نمیخواد و همچنان از مشخصات کنسولا بالاتره کل کنسول در حد ۱۰۸۰TI نیست

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        مرسی وزیر اقتصاد 😀 داداش شما احتمالا جزو قشر مرفهین بی درد هستین خوشبحالتون … شما هر جور دوس داری حالشو ببر :clown:

      • Microbsoft گفت:

        برو پی کارت پول پیسی ۶۰ میلیونی بدی که آخر سر هم نتونی بهترین بازی های نسل رو که انحصاریای سونی هستند رو بازی کنی تو رو پیسی هیچوقت نمیتونی گاد و لست بازی کنی ولی رو پلی۵ میشه اون همه انحصاری شاهکار رو به علاوه مولتی پلتفرم ها تجربه کرد تازه همون مولتی پلتفرما رو کنسول از بهینه سازی بهتری برخوردارن نسل بعدی هم کنسولا به اندازه ای قوی هستن که اکثر بازی ها رو همین پلی۵ عالی اجرا بشن و تفاوت چندانی با یه پیسی غول ندارن جز رزولوشن نهایتا 😀

    • MAX3D گفت:

      محسن عزیز این یک مقاله س و یک مقاله باید جهانی نوشته بشه کار به ارزون بودن یا گیم پس مایکرو نداره تازه بازم این ثابت شده که اکثر گیمرها کنسول پلی فور رو دارن تو ایران به هر حال خیلیا دوست دارن شاهکار بازی کنن پس میان سمت پلی فور تازه اون پول دیسکه که یه تومنه پلی فور هم اکانت هکی و اکانت قانونی ظرفیتی دارن که خیلی ارزون تر هستن تازه اکانت ترکیبی داره هرچقدر بازی میخوای واست میزنن ۲۰۰ تومن قبول کن مایکرو افتضاح ترین کنسول و عملکرد رو داره و همونطور که گفته شده سنت و اصالت گیمینگ رو زیر سوال برده در کل امیدوارم هرکی هر کنسولی رو میخواد بخره ولی نباید از سازنده ای حمایت کرد که فقط گند میزنه به عملکردش و انحصاری هاش سونی در کنار انحصاری های شاهکار متنوعش بازی های مولتی رو هم داره آدم دیگه چی بخواد از یه کنسول عالی و همه چیز تموم پس چرا بیای پول بدی کنسولی که حتی بازی های انحصاریش همشون روی پیسی هم عرضه میشن خیلیا کشور خودمون رو حساب نکن ولی تو خارج کشور بجای اینکه ایکس باکس بخرن میرن پیسی میخرن که دستشون باز تره و انحصاری های مایکرو هم واسش میاد یا میرن پلی فور میخرن چون کلی انحصاری شاهکار داره حرف من اینه نیل آینده نباید به مایکرو بها بدن باید کسی کنسولش رو نخره یا اعتصاب کنن تا این فیل اسپنسر بدرد نخور رو عوض کنن و مدیریت جدیدی بگیره مایکرو

      • MAX3D گفت:

        از لحاظ دید ما بخوای نگاه کنی پول حرف اول رو میزنه برای خرید یک کنسول اما بازم من نمیتونم نسل بعد که گاد جدید یا لست ۳ و انحصاری دیگه ای بخواد معرفی بشه بجاش دسته ایکس باکس تو دستم باشه و حسرت اینارو بخورم من به شخصه ترجیح میدم اگه بتونم کنسول نسل بعد سونی رو بخرم اگر نتونم کلا با همین پلی فور و یک پیسی میان رده سر میکنم

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        ببین مکس جان باهات موافقم ولی نه همه جاش ، اولا بگم من اگه پولشو داشتم تمام کنسولا و پی سی هم میگرفتم چون عاشق گیم هستم و معلولا تو این سالها نزاشتم عنوانی از زیر دستم در بره ، اما شما نگاه کن مایکروسافت از اول نسل ۸ خراب کرد و از ۲۰۱۸ به این ور روندشو عوض کرد اینو نباید نادیده بگیریم، کاملا درسته که سونی موفق تر بوده اما دلیل نمیشه انقدر از مایکروسافت بیزار بشیم به خدا نباشه این مایکرو ویدیو گیم بد تو دس انداز میوفته ،،، باور کن من هیچ تعصبی رو هیچ برندی ندارم تنها تعصب من cd project red هست و تنها دغدغه من گیمرای ایرانی ، نمایش مایکرو سافت خدایی انقدرم بد نبود فقط هالو رو خراب کرد از لحاظ گرافیکی که واقعا برام جای تعجب داره نمیدونم عمدی بوده کارشون یا نه اخه خیلی عجیب بود ولی خدایی بازی های خوبی هم معرفی کرد ،،، من فقط اون چه رو که دیدم میگم و هیچ نیتی پشتش نیست ،،،، خلاصه ببینیم که چی میشه ،،،، زیادم تفسیر کنم مخم سوت می کشه :laugh: فقط میدونم مایکروسافت نسل ۹ قطعا بهتر از نسل ۸ میشه و اینو من احساس کردم کل حرفم اینه و گیمرای ایرانی

        • 🤘Mohsenj74 گفت:

          اینم بگم من خودم پلی فور رو خریدم یک میلیون پانصد تازه پی سی قویی هم داشتم الان که نمیشه چون پلی پرو نزدیک ۱۵ میلیون پولشه به خدا نصف اینایی که پلی فور دارن تو ایران از قدیم دارن خیلی هاشون با قیمت جدید سمتش نمیرم اصلا ،،،، بد جور گرفتار شدیم مکس جان امیدوارم نجات پیدا کنیم تازه اینا فقط مربوط به گیم هست دغدغه های دیگه زندگی که بماند 🙁

          • MAX3D گفت:

            محسن جان شما عزیزی و میدونم متعصب هم نیستی و دقیقا کشور های دیگه و اروپایی مثل ما دغده خرید کنسول و بازی هاش رو ندارن این ما هستیم که مجبوریم از حالا به بعد پول یک کنسول رو به قیمت باورنکردنی و بسیار گرونی بخریم و حتی بازی هارو نتونیم اورجینال بخریم یا کالکشن بکنیم این ماییم که حسرت خرید یک دیسک اورجینال و جمع کردن کلکسیون بازی ها به دلمونه و حقیقتی بیش نیست که بازم مقصر این ها هیچکی جزء این ملت خود ایران نیستند که باعث بوجود آوردن همچین شرایطی شدن ۴۰ سال پیش واقعا چرا باید یکی از مشکلات اصلی ما گیمر ها خرید پلتفرم مورد علاقه مون باشه حتی یک دیسک اورجینال نتونیم بخریم چرا باید استرس داشته باشیم که قیمت کنسول های نسل بعد چی میتونه باشه چرا باید اکانت هکی بخریم و استرس بن و قفل شدن رو داشته باشیم چرا نتونیم یک اشتراک پلاس psn یک ماه رو بخریم چرا نتونیم هر کنسولی رو تجربه کنیم..حرفا زیاده

            • Lara گفت:

              این دوستمون محسن نمیخواد قبول کنه ایکس باکس گند زده و اسپنسر باعث و بانی اصلی هستش و خیلی خیلی ضعیفه عملکردش اینم از شروع و استارت نسل ۹ مایکرو که افتضاحی به بار آورد اونم با بازی ای مثل هالو که انحصاری و نماد ایکس باکس بود اون وقت میاد میگه من از سال ۲۰۱۸ عملکرد مایکرو رو خوب میبینم و آینده خوبی داره داداش کدوم آینده داره گند میزنه به همه بازیاش همه داره سرویس محور میکنه همه ش هم بحث xcloud رو میاره وسط که یکی از موارد افتضاحه حالا ببینید کنسول لاکهارت چه افتضاحی به بار میاره اسپنسر فقط میخواد با قیمت ارزون تر جیب گیمرهای بدبخت رو بزنه گیم پس میده از اون ور کیفیت بازی ها مزخرف از این ور کنسول ارزون و ضعیف واسه همینه گرافیک هالو اینه آبروی برند ایکس باکس تو نسل ۸ رفت تو نسل ۹ هم همینه بدست آوردن اعتبار دوباره و اعتماد گیمرها دیگه از دست رفته و بسیار کار دشواریه واسه مایکرو بهتره که جمع کنه بره تا بیشتر از این مایه ننگ گیمینگ نشده دنیای گیمینگ با همون سوییچ و سونی و پی سی باید باقی بمونه

              • Psycho0172 گفت:

                لغاتی که تو کامنتتون استفاده میکنین قشنگ نیست دوست عزیز
                سعی کنین با لحن ملایم تر کامنت بدین

              • 🤘Mohsenj74 گفت:

                ..من تا سال ۲۰۱۸ پی اس ۴ فور پی سی داشتم … اما بعد از مدتها گفتم بزار یه تنوعی به خودم بدم و هدفم خرید نینتندو سویچ بود اما فقط و فقط سایبر پانک باعث شد نظرم عوش شه و برم سمت ایکس باکس … الان ۲ ساله دارمش و حالا میخوای باور کن میخوای نکن تنها چیزی که برام ارمغان اورده لذت و تفریح بوده به خاطر همین وقتی میبینم نسبت به چند سال قبل برنامه هاش فرق کرده خوشحالم … کی میومد این همه انحصاری رو کنه یا کی این همه استودیو داشت داره میره جلو مایکرو یا حداقل من اینطوری فک میکنم …فقط تنها چیز عجیبی که دیدم تو این سه سال گرافیک هیلو بود نمیدونم این چی بود ولی شک نکن روز عرضه شاهد موفقیتش تو هیمن گیمفا هستیم.

      • Psycho0172 گفت:

        از لغات قشنگ تری استفاده کنین دوست عزیز
        مرسی

    • فرشاد گفت:

      mohsenj74 خیلی سعی کردم کامنت ندم ولی دیدم اگه حرفی نزنم بعضی ها فکر میکنن بلا نسبت خودشون ما از پشت کمد اومدیم البته قبل از کامنت عرض درود و ادب سعید جان بازم مثل همیشه دست به قلم شدی اونم چه مطلبی زدی تو خال مقاله هات رو آدم میخونه قند تو دلش آب میشه بگذریم من جواب این دوستمون رو بدم محسن خان قیمت هایی که ارائه کردی داداش درسته ضد سونی هستی ولی واقعا باور کن ما از پشت کمد نیومدیم قیمت دیسک چه سونی و چه ایکس باکس یکیه بازی ایکس باکس رو با ریال نمیخرن سونی رو با دلار که پس جو سازی نکن در مورد اکانتم که نسل هشتم تنها کنسولی که هک شد ایکس باکس وان بود که بله با ۲۰۰ تومن کنسول رو پر میکنن تنها تفاوت سونی و اکس باکس در این نسل این بود پلی استیشن تا یه نسخه ۵٫۰٫۵ هک میشد که تا سال ۲۰۱۸ هرچی بازی اومد همش قابل نصب مثل ایکس باکس بود با ۲۰۰ هزار تومن از ۲۰۱۸ به بعد پک کامل ۱۰ تا بازی رو ps4 با قیمت ۳۵۰ تومن تو همین تهران میریزن اکانت ظرفیتی هم هست که گرون ترینش ۷۰۰ تومن که واسه آنلاین بازی کردن و یا فروختنش بعد بازی مناسبه کسایی هم که مثل من آنلاین بازی کردنشون با پی سی کلا ظرفیت ۱ یا میخرن ۵۰ ۶۰ تومن یا میرن یهو دستگاه رو پر میکنن واسه ۱ یا ۲ ماه دوباره باز ۳۵۰ تومن دیگه تا ۲ ماه بعد نسل هشتم از بیشتر کسایی ضرر کردن که اومدن هم ایکس باکس خریدن به هوای نسل ۷ هم پی سی بستن واسه شوتر و بازی های خاصش ولی از بد حادثه رکب خوردن دیدن اصن انحصاری در کار نیست هرچی بازی رو اکس باکس هست رو پی سی هم هست تازه مشکلات فریم ریت و این داستانا رو هم نداره وقتی میای یه بحث تخصصی میکنی تو سایتی به بزرگی گیمفا حواست باشه چی میگی چهارتا امثال من میان جوابت رو میدن ضایع میشی میره الان قیمت هر دو کنسول در دنیا تقریبا یکیه اما چرا هنوز تو ایران ps4 گرون تر از اکس باکس به فروش میرسه چون کسی اصن جعبه نمیخره تو دنیای واقعی آدما با استفاده از آمار نتیجه گیری میکنن الان ۶ ماه که قیمت های بازی ها و کنسول تو ایران شدیدا رفته بالا که باز در این مورد جو سازی کردی ولی جدا از ایران به نظرت آمار فروش ۱۱۲ میلیونی بیشتر یا ۴۶ میلیونی من نمیخوام ترول کنم کنسولت رو ولی چرا به قول سعید جان ایکس باکس باید سنت های صنعت گیم رو بشکنه که مثلا میخواد یونیک باشه نینتندو قدیمی ترین شرکت سازنده کنسول بازی که هنوز روش هاش از سونی و مایکرو هم قدیمی تره اومد تو ۳ سال بیشتر از کل فروش ایکس باکس تو نسل هشت فروخت رفت اما ایکس باکس مثلا با سرویس های ارزونش اومد خودش رو نشون بده ما همش به فکر مشتری هستیم اصن مشتری خوبه پول چرک کف دسته خلاصه نگم برات تا زمانی که ایکس باکس تو صنعت گیم باشه به نظر من یه نفر این صنعت روی خوش به خودش نمیبینه چون تو مغز اسپنسر درک بازی شاهکار وجود نداره نمیتونه فرقی یه بازی بدون هدف و بی نتیجه آنلاین مثل فورتشت رو با یه بازی مثل شدو آف کلوسوس یا لست گاردین یا همین سوشیما درک کنه بازی هایی مثل فورتشت برای اینکه بتونن دووم داشته باشن میبینیم که دست به چه کار هایی تو بازی میزنن کنسرت برگزار میکنن پس فردا قاقا لی لی میفروشن تو فردا میبینیم آگهی خودرو دسته دوم میزنن یا فیلم پخش میکنن اصن یه وضعی در مورد پی سی گیم صحبت کردی که آخ نگو تخصص خودمو میگم سلطان با چه سخت افزاری قیمت کنسول تو ایران کمتر از پی سی در میاد بگو ماهم روشن بشیم من همین الان تو ایران با ۲۰ میلیون پی سی گیم جمع میکنم برای یه نسل مشخصاتش رو هم مینویسم نگی خالی بندیه که از نظر قیمتی هم قیمت کنسول ها در میاد تقریبا چون الان ps4 pro قیمتش ۱۶ میلیون تومنی شده
      مادربرد: H110
      رم: ۱۶ گیگ
      سی پی یو: Core i7
      کارت گرافیک : GTX 1660 TI
      این مشخصاتی که دادم رو با یه هارد و یه اس اس دی من میفروشم ۲۰ میلیون تومن هر موقع خواستی خصوصی پیام بده روشنت کنم و بی زحمت سعی چیزی که خراب رو به زور درست کنی
      لطفا تایید کنید

  • Sami 227 گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید به آقا سعید گل
    عید همه مبارک امید که ایام خوشی داشته باشید
    در ضمن در افغانستان امروز عید است خلاصه مهم خوش بودن ماست و گرنه عید که فقط یک بهانه است :yes:

  • Stalin 657 گفت:

    آقایی سعید بابایی آنالیز شما کاملا درست است مایکروسافت در مراسم آخر خویش خیلی ضعیف عمل کرد وقتی مایکروسافت خودش رو رقیب سونی می گیرد باید یک مراسم عالی هم سطح سونی تقدیم می‌کرد نه ضعیفترین مراسم گیم سال ولی سونی مراسم اجرا کرد چی مخاطبان جدید یا قدیم رو جذب کرد :yes: :rose:

  • mohamadzzzaaq گفت:

    دست مریزاد آقا سعید.واقعا کیف کردم وقتی این تحلیل رو خوندم.واقعا اگه پی سی گیمر ها ذره ای از این انحصاری های سونی رو زیر زبونشون مزه کنند قطعا به فکر خرید کنسول های سونی میافتند.شاید نتوانند بخرند ولی قطعا اگر روزی هم بخوان کنسول بخرند سونی انتخاب اولشون خواهد بود.این مقاله ی شما تازه ذره ای از دریای سیاست های سونی بود.واقعا این ژاپنی ها ذهن خلاق و معرکه ای دارند.مایکروسافت داره ذهن فن هاشو با شعار کنسول قوی تر نسبت به پلی استیشن سرگرم می‌کنه،در صورتی که هر بازی ای هم ساخته بشه به هر حال روی هر دو کنسول اجرا میشه و قطعا این انحصاری ها هستند که روی روند فروش کنسول تاثیر میذارن.یه سیاست خوب دیگه ی سونی بازی های رایگان این ماه سرویسش هستش.مایکروسافت این ماه بازی هایی رو رایگان کرد که بازی نگردشون بهتر از بازی کردنشونه.ولی سونی nba2k20,Erica,rise of tomb raiderرو رایگان کرد که تازه برای ماه آگوست هم کالاف مدرن وارفر ۲ که از نظر من بهترین کالاف بود رو رایگان ارائه میده.یابعضی بازی های بتل رویال که به شخصه بهشون علاقه ندارم ولی این روزها خیلی داغ هستند رو سونی بدون داشتن پلاس اجازه ی تجربه کردنشون رو میده مثل فورتنایت و وارزون که توی ایکس باکس باید اشتراکشو داشته باشی.خب این یعنی سونی بیشتر به گیمر ها اهمیت میده تا پول و این سیاست هم خود به خود پولساز تر نسبت به سیاست های ایکس باکسه،چون با فروش بیشتر کنسول و لوازم های جانبیش سود بیشتری هم نصیب شرکت میشه.خلاصه که دمت گرم سعید جان با مقاله هات روزمونو میسازی :yes:

  • ُSethHunter گفت:

    دقیقا باهاتون موافقم آقای آقابابایی
    این حرکت سونی بسیار هوشمندانه بوده و مطمئنم که نتیجشو میبینیم نسل بعدی
    هرکسی که یکی انحصاری های سونی رو بازی کنه تشنه بازی کردن بقیشون میشه
    بنده همون روز که Horizon برای pc تایید شد دقیقا همین حرفو زدم ولی خیلی ها بهم پریدن که فن بوی بازی داری در میاری
    کلا سونی این نسل رو داره خیلی پر قدرت شروع می کنه

  • خسته نباشی سعیدجان بسیار عالی…سونی با همین سیاست های درستش همه نسل هارو برده…این نسلم که داریم میبینیم قششننگگ داره جایگاه اولشو که هنوز نسل شرو نشده تثبیت میکنه تثبیت که چه عرض کنم داره فاصله میندازه شدید با مقام قبل خودش

  • Danialxps گفت:

    مقاله بسیار جالب و صریح و خوبی بود ممنون از شما
    سونی واقعا سیاست جالبی هم تو بازار و هم با مشتری داره
    هر چند که من رقابت نزدیک و تنگاتنگ رو واقعا ترجیح میدم مثل زمان ps3 و x360
    این نسل به خاطر سیاست های غلط مایکرو سافت اول نسل ضربه بسیار سختی خورد
    با اومدن اسپنسر بی انصافیه بگیم شرایط عوض نشد بهتر شد ولی هنوز نیاز به تغییر و تحولات اساسی تو سیاست گذاری های مایکرو حس میشه
    امیدوارم این نسل یه نسل پر بازی و نسل رویایی بشه برای تمام گیمرها

  • Iran_gamer گفت:

    با سلام خدمت آقای آقابابایی و ممنون بابت مقاله خوبتون.برند اکس باکس تو این چند سال اخیر شده طبل تو خالی.سیاست طبل تو خالی شاید یکی دو سالی جواب بده اما مطمئنن رفته رفته نارضایتی هواداران بیشتر میشه. من افق صنعت گیم رو با حذف بسیار محتمل ردموندی ها از عرصه رقابت بسیار تاریک و غیر قابل تصور میبینم. دیکتاتوری و یکه تازی در هر عرصه ای منجر به انحطاطه. فقط امیدوارم اگه یه روزی چیزی جز اسم برند اکس باکس نموند, لا اقل یه رقیب قدرتمند دیگه جلوی سونی قد علم کنه. وگرنه فاتحه صنعت گیم تا بیست سال دیگه خونده س.
    این مساله اصلا برام قابل حضم نیس که چرا سران مایکروسافت چنین بلایی سر انحصاری عظیم هیلو آوردن؟!!! خیلی از طرفدارها بابت پسرفت شدید نسخه جدید تو دموی اخیر انتقاد کردن, اونوقت در جواب مدیران میگن این نسخه میان نسلیه و چون میخواد بر روی اکس باکس وان پایه هم اجرا بشه به همین خاطر افت گرافیکی داره! فکر کنین لست آو آس ۲ تو نسخه اولیه پلی استیشن۴ از لحاظ گرافیکی فاصله فاجعه باری با پلی۴ پرو داشته باشه!! به خدا این گرافیکی که من از هیلو اینفیت دیدم در حد و اندازه اکس باکس ۳۶۰ بود. نه یه بازی نسل هشتمی . گیریم اکس باکس وان پایه از لحاظ قدرت سخت افزاری ضعیفه اما آیا تا این حد؟ پس چطور میشه همین کنسول میتونه بازی محشر رد دد ۲ رو با کیفیتی به مراتب بسیار بهتر از دموی هیلو با اون حجم از جزئیات اجرا کنه؟
    من دیگه از این همه دروغ و فریب مدیران اجرایی اکس باکس خسته شدم. این اواخر تو این صنعت از دو کمپانی به شدت بدم اومده. یکی کونامی که خاطرات شیرین چندین ساله من رو بابت در اختیار داشتن سری سایلنت هیل متال گیر کسلوانیا و… به باد داده. و دیگری مایکروسافت با این سیاست های غلط و ابلهانه ش.

    • Truman show گفت:

      سلام کاملا موافقم با نظرتون، سیاست های مایکروسافت در اوایل نسل هشت به شدت شکست خورد و متاسفانه همونطور که گفتید سعی کردن با ایجاد هایپ کاذب از طریق وعده وعید فاصله رو کم کنند که بازم به نتیجه نرسید و این اواخر هم کفه ی ترازو کاملا به سود سونی هستش به لطف استراتژی های هوشمندانه ای که اتخاذ کرد مثل نواوری های دوال سنس یا معماری جدید و سفارشی ssd و همچنین قدرت انحصاری های شاهکار که برگ برنده ای هستند برای سونی ..hammer دیگه ای هم که مایکروسافت بر سر هایپ طرفداران کوبید نمایش هیلو بود و اصلا در حد این که عظمت بزرگترین برچسب ایکس باکس رو نشون بده ظاهر نشد. واقعا شرایط سختی هستش برای شروع نسل جدید و اگر همینطور پیش بره متاسفانه فضای رقابتی از بین میره..

    • delsinrowe21 گفت:

      رفیق فقط در همین حد بگم نماد کنسول مایکروسافت بجا اینک ابهتی مثه کرتوس،نماد پلی رو داشته باشه،الان شده میم تو کل اینترنت همین اول نسل نه!!
      پ.ن:قصد ترول ندارم فقط حقیقتو گفتم

      #ترول_نکنیم

  • Alifz گفت:

    سپاس از جناب آقابابایی عزیز
    من هم همینطوری فکر میکنم و البته سونی میتونه از تمام انحصاری هاش یه نسخه دموی ۱۰-۱۵ دقیقه ای طراحی کنه و رایگان بده رو پلتفرم های دیگه تا بقیه بفهمن انحصاری یعنی چی و سونی چه چیزهای بی‌نظیری در اختیار مخاطبانش قرار میده

    هورایزن یکی از بهترین بازی های این نسل برای من بود و بهترین قسمت رویداد اخیر سونی برای من معرفی هورایزن و دیمن سولز و صد البته رونمایی خاص از کنسول خاص بود

  • الحق و الانصاف سونی سلطان صنعت گیم است و بس

  • Hakan گفت:

    خسته نباشید آقای آقابابایی
    مقاله جالبی بود و خب مشخصا بازاریابی سونی برای ps بهتر از مایکروسافت برای xbox بوده
    من خودم هم از x تو نسل هفت بودم که تو نسل هشت تونستم هردو کنسول رو تجربه کنم و بنظرم ps 4 فوق العاده بود
    در مورد اکثر خرفاتون هم باهاتون موافقم ولی فقط و فقط انتقادی که به گیم پس کردین به نوعی بنظرم غیر منصفانست
    گیم پس یه سرویس اشتراکیه و درسته که پول کمتری از مشترکین میگیره ولی به هیچ وجه سود سازنده رو کم نمیکنه، مثل نتفلیکس که با وجود اشتراک خیلی کمتر نسبت به خرید تک تک فیلم و سریالا، سازنده های زیادی ترجیح میدن برای این نتفلیکس اثاری بسازن چون هم دیده میشه و هم سود هنگفتی داری ( از اسکوسیزی بزرگتر و با کلاس تر که در حال حاضر نداریم با آیریشمنش 😀 )
    هرچند قبول دارم به نوعی بی احترامی به خریداران کنسوله چون عملا با وجود این سرویس ایکس باکس خریدنشون بی معنیه، ولی خب سیاست مایکرو همونطور که در سایت برادر گیما 😀 گفته شد رو گیم پسه و کلا مسیرش متفاوت با سونی و علاقه مندان به ps هستش

  • ramin lancer گفت:

    دوستی نظر داد که xboxعادت کرده به دوم شدن ولی بنظرم سومه نه دوم نیتندو بهتر عمل کرده
    خودم بعداز۴ سال ps4داشتن از کریسمس قبل برای تجربه انحصاری ها xbox خریدم ولی از واقعیت نمیشه ساده گذشت
    ولی انصافا gears و forza فوق العاده هستن

  • BigMAhdi گفت:

    به امید موفقیت هر چه تمام تر این بازی و فروش خوب پلی استیشن 😎

  • Rich Man گفت:

    :yes: :yes: :yes: :heart:
    مقاله و تحلیل عالی

  • این کارو ماکروسافت هم کرده بود قبلا.با سری gears of war.
    نسخه اول واسه پی سی اومد ولی نسخه دوم و سوم هیچوقت نیومد برای پی سی.همینکارشون منو مجبور کرد کنسول ماکروسافت رو تو نسل هفتم بخرم.

  • Ninja Theory گفت:

    کلا مقایستون از ریشه خرابه
    چرا چون مایکروسافت راه سونی رو نمیره بدترین کار میکنه؟
    چرا سونی راه مایکروسافت رو نمیره؟
    مایکروسافت داره به همه میگه بازی کنید
    چه رو pc چه رو xbox چه رو xcloud
    پس اونی که داره این وسط طمع میکنه سونیه چون به خیلی ها اجازه بازی نمیده
    نمیدونستم قرار گرفتن halo اونم روز اول عرضه رو game pass مشکله

  • معلومه که سونی میخواد نسل بعدی رو قدرتمند اغاز کنه

  • ramin lancer گفت:

    بنظرم برای اکثر ایرانیا نسل نهم دست هکر ها هستش چون شرایط ما واقعا خاص هست تو کل دنیا من خودم متاهلم ۲۷ ساله دارم بازی میکنم ۶ تومن هم حقوقمه جرات ندارم برم سمت کنسول مورد علاقم
    شعار من همیشه لذت بردن از بازی بوده و هست بدون تعصب به کنسول خاصی
    ولی ترجیح میدم کمی صبر کنم تا شرایط روببینم چطور پیش میره بعد کنسول بعدیمو تهیه کنم

  • حتی اگر سونی در رویداد چند ماه پیش عملکرد چندان خوبی نداشت باز هم فکر می کنم با یک آمار کمتر برنده‌ی رقابت کنسولی بود به چند دلیل اولاََ چندین نسل با اختلاف فاحش برنده‌ی میدان بوده و همین فن بیس مطمئنم که حداقل نصفشون حاضر نیستن به هیچ دلیلی مهاجرت کنن به کنسول رقیب. پروفایل PSN و تمامی تروفی‌ها و حتی بالانس حساب بانکیشون و … همه چیزشون داخل پلی‌استیشن نتورک هست و این یکی از دلایلی هستش که مهاجرت به کنسول رقیب رو انجام نمیدن و این برای مایکروسافت هم صدق می کنه اما چون بیس کمتری داره نسبت به سونی باز همین فن بیس ۵۰ میلیونی یه تعدادی میمونن. (البته بیشتر از نصف سونی چون کسانی که این نسل اکس‌باکس خریداری کردن اکثرشون طرفداران این شرکت هستن و به آی‌پی‌های مایکروسافت علاقه دارن)

    از طرفی با این که از GOW و Uncharted بعدی یا Bloodborne و یا پروژه‌های دیگه رونمایی نشده اما با توجه به سابقه‌ی سونی و استودیوهایی که در اختیار داره می دونیم چه چیزی در انتظارمون هستش ولی مایکروسافت آینده‌ی مبهمی داره، اکثر استودیوهایی که خریدن و تاسیس کردن با این که امیدوار هستیم بهشون اما پروژه‌های قبلیشون رو ندیدیم یا این که هیچکدام ثابت شده نیستن و در نسل هشتم انحصاری هایی در حد پلی‌استیشن توسعه ندادن. اگر پرورش پیدا کنن در آینده به شدت تاثیرگذار خواهند بود برای مایکروسافت اما تا وقتی خودشون رو ثابت نکنن فایده نداره. اصلا اگر مطمئن هم باشیم بازی‌هایی می‌سازن در سطح بالا اما بازی‌بازها نمی دونن خیلی از این آثار چه گیمپلی و چه حال و هوایی دارن sci fi هستن واقع گرایانه هستن مایکروسافت چه مسیری رو می خواد بره. مثلا شخصی اگر در نسل های گذشته از عناوین sci fi و مولتی پلیر لذت نمیبرد مطمئناََ هیچوقت سمت اکس‌باکس نمیرفت اما الآن مشخص نیست مایکروسافت چه پروژه‌هایی رو در انِشِتیو یا the coalition یا mojang در دست ساخت داره ما حتی نمی دونیم fable دقیقاََ به چه شکل خواهد بود این سردرگرمی در زمان لانچ به ضررشون تموم میشه اما همونطور که گفتم آینده‌ی سونی ۸۰ درصد مشخصه چه نوع بازی هایی رو قرار ارائه بده و تکلیف خیلی ها مشخصه که قراره چه کنسولی خریداری کنن.

  • مقاله ی خوبی بود اقای اقابابایی
    ولی یه پیسی گیمر فقط پیسی رو برا گیم انتخاب نمیکنه
    پیسی برا ازادیه عملش خوبه
    هر وقت کنسول ها از Adobe و Excel . Power point و غیره پشتیبانی کردن شاید کنسول بگیرم
    تازه لذتی که تو اسمبل کردن پیسی هست تو هیچ چیز تو دنیا نیست

  • ArminMalekM گفت:

    ممنون از بابت این مقاله جالب! :heart: :rose:
    .
    .
    .
    .
    .
    #ترول نکنیم( سعید جان به این هشتک دعوتت میکنم! شماهم اگه زیر پست ها لطف کنی و مارو همایت کنی مطمئن هستم که به زودی این اتفاقات تموم میشه)
    یه نکته دیگه هم میخواستم بگم اونم اینه که گیمفا نرم‌افزار هم داره؟بعد فقط فارسی و مخصوص خودمونه یا برنامه‌ای برای فعالیت جهانی هم دارین؟
    راستی مقاله افتخار میکنم که یک گیمر هستم رو خوندم و خیلی لذت بردم به کسایی که نخوندن هم پیشنهاد میکنم که بخونن فقط یه نکته داره اونم اینه که اگه اسم مقاله رو تو سایت سرچ کنید چیزی نمیاد باید تو گوگل بسرچید.
    بازم ممنون :heart: :rose:

  • a.r.t گفت:

    همچی میگید چشمه ای از انحصاری ها که ادم فک میکنه سالی ۲۰ تا انحصاری با کیفیت میاد برا ps
    چندتا بازی که تو هر نسل میاد انقد تعریف نداره دیگه
    تازه بیش از ۵۰ درصدشونم خطی هستن که چند ساعت بیشتر گیمپلی نداره خیلی ادم خواستار باشه ps کرایه میکنه.
    از نسلی که گذشت از ps فقط لست ۲٫گاد او وار.اسپایدرمن و انتیل دون و همین هورایزون رو میخواستم که یکیشم اومد برا pc خدا رو شکر.

  • تحلیلتون درست هست به نظر من

    این مساله هم که چرا سونی و سایر شرکتها در ابتدای نسل نهم قبل از عرضه کنسولها مثل سال ۲۰۱۳ که دموی the sorcerer یا تریلر the order 1886 و… رو نشون دادند اینبار به جز یه تریلر Unreal Engine 5 گرافیک های خفن و دموهای تکنیکی قوی بیرون ندادند رو هم تحلیل کنین
    واقعا برام سوال شده چرا 😥

  • سلام به جناب آقای سعید آقابابایی و دیگر دست اندرکاران گیمفا
    مقاله فوق العاده بود و همه ی حقیقت ها رو بیان کرد در مورد قدرت سونی و سیاست های هوشمندانش
    از شما و تمام دوستان دیگر تشکر می کنم که این اخبار و مطالب و مقاله های جالب رو با ما به اشتراک می گذارید
    .
    .
    .
    .
    .
    دوستان ببخشید گقتم چون پست horizonه بپرسم ببخشید من نسخه ی فیزیکی horizon رو دارم و می خواستم بپرسم آیا اگه دی ال سی بازی که دیجیتالی هست رو دانلود کنم روی بازی که به صورت فیزیکی هست نصب میشه یا خیر ؟ خیلی ممنون

  • PCMR گفت:

    در جواب مقاله که فقط چند خط اول رو خوندم باید بگم که همونطوری که خود اسپنسر گفت فروش ایکس باکس براشون اهمیت نداره!! یعنی چی؟؟
    ببینید وقتی مایکرو میتونه با ساخت بازی های انحصاری و منتشر کردنش روی ویندوز سود بالایی به جیب بزنه چه نیازی داره که حتما فروش کنسولش بالا باشه؟؟
    شما ببین چند میلیون ادم از سیستم عامل ویندوز استغاده میکنن؟؟؟ حالا اگر یه عده این بازی های انحصاری رو بخرن همین میشه سود دهی برای مایکرو!!!
    یه عده فکر میکنن اگر بازی های مایکرو روی pc بیاد یعنی روی تمامی سیستم عامل ها(لینوکس-مک و…) میاد در صورتی که اشتباس!!! این بازی ها فقط برای ویندوز و ایکس باکس میاد و هردوتا متعلق به کیه؟؟ مایکرو!!
    یه pc فن هم اگر بخواد کنسول بخره میره سمت ps نه ایکس باکس و از واقعیت هاس و نیازی به نوشتن مقاله نبود

  • Sajad Fiction گفت:

    آخرشو خوب گفتی ایول :laugh: :laugh: :laugh:

  • GrandWarden گفت:

    سلام آقای آقا بابایی.
    خیلی وقت از این تیپ‌ مقالات کار نکرده بودید.به شخصه خیلی از خوندن این مقاله لذت بردم و با تک تک کلماتش هم موافقم.

  • mhab1581 گفت:

    تحلیل خوبی بود جناب بابایی
    ولی دو تا نکته :
    ۱- تعداد پی سی گیمرهایی که بخوان کنسول بخرن چند درصد از فروش کل کنسول نسل بعد سونی هست ؟ (البته قبول دارم که در بیزینس رشد مهم هست هرچند کم)
    ۲- با اون قسمت مقاله تون که اشاره کردین به ناامید شدن سازندگان از عرضه بازی شون بصورت غیر انحصاری ، مخالفم. مثال ساده ای میزنم از دنیای خودرو. فراری و رولزرویس و بنتلی و لامبورگینی جواهرات دنیای خودرو هستن و متعلق به یک طیف خاص از مشتریان. ولی تویوتا اینطور نیست و برای همه قشری خودرو تولید میکنه. حالا فکر میکنید عدد فروش کدوم یکی بیشتر هست ؟ اتفاقا اگر سونی با یک تأخیر زمانی انحصاری هاش رو برای پلتفرم های دیگه بده به بازار ، سود بیشتری می کنه. (نمونه موفقش GTA5 هست که هم بازی موفقی بود و هم آمار فروشش روی همه پلت فرم ها انقدر بالاست که از نسل ۷ شروع شده و تا نسل ۹ فعلا داره منتشر میشه) چون مشتری هاش رو چند برابر می کنه. کاری که کوانتیک دریم کرد. سود سونی در فروش بازی ها بسیار بیشتر از سودش از فروش کنسول هست. همیشه خدمات نرم افزاری سودآوری بیشتری نسبت به فروش سخت افزار دارند.

  • god of war گفت:

    بفرمایید دوستان
    تحویل بگیرید
    وقتی می گیم ماکرو داره از ریشه هاش فاصله می گیره و ب صنعت گیم ضربه می زنه قبول نمی کنید و بهمون می گید سونی فن
    باور کنید اگه گرافیک هیلو گرافیک یک بازی انصاری و پر هزینه ی سونی بود دیگه پلی استیشن نمی خریدم
    من نمی فهمم این اسپنسر دقیقا چی کار کرده ک اینقدر بزرگش می کنید
    ب نظرم از وقتی وارد شده ماکروسافت روند نزولی داشته
    چون در مورد همه چیز حرف می زنه و بابت انحصاری ها ب سونی تبریک می گه ک دلیل نمی شع مدریتش خوب باشه

  • Ninja Theory گفت:

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    اونی که دوم بوده پرسپولیسه
    همونی که نایب قهرمان شد
    عوضش استقلال ۲ تا قهرمانی داره

  • lastofus2 گفت:

    سلطان بی رقیب صنعت گیم
    ۲۵ سال سابقه
    چندین گوتی و بیگ وینر
    نمرات بالای ۹۰
    ابرشاهکارهای گرافیکی گیم پلی داستانی موسیقی
    تعداد بالای بازی های باکیفیت از یک ناشر
    برترین استودیوهای صنعت گیم مخصوصا برترینشون ناتی داگ بزرگ
    😎
    با افتخار سونی فن هستم

  • Psycho0172 گفت:

    بحث فوتبالی میزاری تهش ترولت مخفی شه؟
    ای شیطون

  • انصافا اصلا سونی مایکروسافت شبیه استقلال پرسپولیس نیستن
    یحداقلش اینه که استقلال پرسپولیس واسه هم رقیبای قدرین و افتخاراتی دارن

  • Psycho0172 گفت:

    عزیز شما وقتی درآمدت در نمیاد از تو گیمپس چرا بیایی بازی پر خرج بسازی؟
    خدایی میلیون ها میلیون دلار خرج یه بازی بشه بعد با یک شصتم قیمت واقعی یکی بیاد بازی کنه با منطق جور در میاد؟
    خیر
    پس چه اتفاقی باید بیوفته که سود داشته باشه این گیم پس؟
    بودجه بازی یک شصتم بشه و به تبعیتش کیفیت بازی
    البته هنوزم بیرون از گیم پس فروش میکنه
    ولی خودتون در نظر بگیرین دیگه وقتی میتونی با ۱ دلار بازی کنی دیوونه ای بری ۶۰ دلار بدی؟
    همین میشه که بیشتر فروش بازی میره تو گیمپس و سوددهی کم در دراز مدت
    البته اینا تماما نظر شخصی بندس و من اقتصاد دان نیستم و عزیزان شاغل در شرکت غولی مثل مایکروسافت بهتر از من میدونن چه خبره
    من فقط دیدگاه بنده حقیر از یه زاویه بیرونی رو در مورد این قضیه گفتم
    عزیز جان شما هم اگر یه ذره استاد رو میشناختین به دیدگاهشون نمیگفتین سطحی و مخافتتون رو جور دیگه ای اعلام میکردین
    مرسی

  • چقد من عاشق horizon با اون گرافیک خفنشماز همه چیم زدم که بتونم ps5 بخرم چون هیچ چیز به اندازه اون برام ارزش خرید نداره

  • مقاله خوب و درستیه واقعا
    کاملا موافقم با این تصمیم سونی. و من هم از ضعف مایکرو در نسل بعد نگرانم. رقابت هستش که همیشه عامل پیشرفت بین شرکت هاست. اگر مایکرو بخواد ضعیف عمل کنه سونی هماونقدر نیاز نداره به خودش فشار بیاره.
    درود مقاله عالی و منطقی

  • pink panther گفت:

    Ho3ein1996
    داداش با تمام احترام امثال تو باعث به زوال رفتن گیمینگ ایران شدن
    هی دوس دارین همچیز رو بهم ربط بدین مثلا سامسونگ داره رعال و اپل بارسا و نمیدونم سونی ماروله و این چیزا
    الان من سونی فنم و استقلالی
    اوکی ؟

  • Batman Hero گفت:

    سلام به همه
    من خودم یک pc قدیمی دارم که فقط میتونم باهاش بازیهای نسل هفتم رو بازی کنم ولی اگه بخوام کنسول بخرم بدون هیچ شکی برند پلی استیشن رو انتخاب میکنم چون بازیهای انحصاری زیاد و با کیفیتی داره
    تازه مگه میشه گیمر باشی و از god of war و uncharted بگذری

  • ASSADullah گفت:

    سلام داش سعید.
    “در واقع اینجا دیگر همه چیز دست به دست هم می دهند تا اصلا گزینه ای دیگر غیر پلی استیشن ۵ برایش باقی نماند که حتی بخواهد مقایسه ای بکند. :waving: این است یک دنیا تحلیل و تاکتیک و استراتژی پشت معرفی فقط یک عدد بازی انحصاری برای پی سی! :waving: ” :shy: :yes:

  • DeadSpace گفت:

    سونی اگر این سیاست ها و زرنگ بودن را نداشت که تا حالا ورشکست میشد، سونی شاهکاره ❤️

  • Mahdi Sam گفت:

    تصمیمات این نسل سونی و ماکرو دقیقا عکس نسل قبلشونه، دقت کنین دلیل قدرت سونی فن بیس متعصب‌شه که مهم نیست چه برخوردی داشته باشه صرفا ستایش می‌کنن و نسخه بعد رو می‌خرن. برای مثال نسل قبل تا سال ۲۰۱۶ فقط دوتا بازی انحصاری قابل توجه داشت و کنسولش قیافه نداشت ولی قوی بود الآن دقیقا برعکسه و باز این هوشمندی سونیه!
    اشتباه نکنین من نه سونی فنم نه ماکرو. کلا بعد کنکور غیر dota و starcraft از دنیای بازی زده شدم یه جورایی ولی هنوز این جا رو دنبال می‌کنم

  • Aegon8 گفت:

    اقا نمیدونم به چه زبونی بگم چرا اسپویل میکنید بازیو باشه فهمیدیم شمام انس گرفتی با بازی و میخووای بگی بهترین بازیه زندگیت دیروز تو یه مقاله غیر مرتبط با لست بودم یهو یه نفر یه بیگ اسپویل کرد خدا بگم چیکارتون نکنه

آنالیز | تصمیم هوشمندانه و استراتژیک سونی و تاثیر آن در نسل بعدی پلی‌استیشن - گیمفا